abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 januari 2009 @ 21:04:31 #126
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_65606453
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:59 schreef thabit het volgende:

[..]

Dergelijke verbanden zijn nogal vergezocht en zelfs onjuist. Er is geen verband tussen veel literatuur lezen en goede wetenschappelijke verslagen kunnen schrijven. Het is het verklaren van een hobby tot algemene ontwikkeling. Op die manier kun je ook schaken bijvoorbeeld verplicht gaan stellen als eindexamenvak. Daarbij kun je ongetwijfeld verbanden tussen spelinzicht en politiek inzicht of weet ik veel wat uit je duim gaan lopen zuigen.
Mee eens. Er is geen bewijs dat de taalbeheersing van bèta's verschilt t.o.v. alfa's.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zaterdag 31 januari 2009 @ 21:12:59 #127
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65606686
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 21:01 schreef motorbloempje het volgende:
ik denk dat ik niet kan spreken namens allen vanuit het oogpunt "later krijg je spijt" omdat ik dat had, maar dat kun jij ook niet met de stelling "ik denk dat élke 15jarige het prima zelf kan beslissen en beredeneren" omdat het op jouw school of in jouw klas wel zo was.

Ik zit nu in een Sprint Up! Project vanuit mijn opleiding om inderdaad meer voorlichting te gaan geven over mijn (bèta)studie en te checken hoe het met imago van de bèta-profielen zit. We zullen ze vertellen wat het inhoudt, wat je er mee kunt en doelen dan óók op onze opleiding specifiek, aangezien het in Nijmegen op sterven na dood is

Dat is een deel voorlichting (3e klas) en een deel promotie (5e en 6e klas).
Dus voorlichting, ja, dat ben ik zeker met je eens, maar met alleen voorlichten, wat de decanen ook moeten doen, kom je er niet.

In mijn geval, moeten we het 'nerd-imago' van de studie afslopen en het 'onmogelijk voor de zogenaamde échte alfa's' ook...

Dus ik denk dat de verplichte vakken wel degelijk aangescherpt moeten worden, want met A1, srsly, dat stelt niets voor, stiekem
Nouja, 1 blik op een lijst die ik postte is toch voldoende? Je ziet in 1 oogopslag dat je met CM gewoon het meest mist. Welk enigsinds logisch denkende 15-jarige VWOer die nog niet zeker weet wat hij/zij later wil zou dan CM kiezen?

Je kiest dat dan alleen omdat je beta studies oudbollig vind of gewoon niet interessant. Van iemand van 15 jaar kan heus wel verwacht worden dat ze een beetje weten wat ze wel of niet leuk vinden. Als dan later blijkt dat ze beta ineens wél interessant vinden, ok. Dat is een omslag in jezelf en daar hoeft het onderwijs niet op aangepast te worden.

Kortom, eigen schuld dikke bult (algemeen bedoelt). Qua wiskunde is het onderwijs wel goed zo.
pi_65606786
ik vind het 'eigen schuld dikke bult' voor 15 jarigen redelijk hard gesteld

maar dat ik mijn mening. en die van ons verschillen

het is een féit dat je meer mogelijkheden hebt met E&M maar ik ben van mening dat veel meisjes van 15 die tekenen en kunst 'leuker vinden' dan de rest en die niet gestimuleerd worden door hun ouders om toch de verstandiger keuze maken door een profiel te kiezen met een grotere keuzemogelijkheid, de dupe mogen worden van de vrijheid van keuze die men die 15jarigen 'geeft'

ik blijf bij mn standpunt dat je nooit teveel kunt leren, en ik vraag ook niet om een verplichtstelling van álle vakken óf het volle pond aan B-wiskunde, alleen dat de minimale wiskunde-inhoud wat hoger komt te liggen, met als compromis dat ook voor de bèta's wat meer talen langer verplicht zijn
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 21:25:41 #129
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65607074
Van iemand die over 2/3 jaar een academische opleiding gaan doen, vind ik wel dat je mag verwachten dat ze een weloverwogen keuze kunnen maken, ja. Maargoed, mening verschil.

Natuurlijk kun je nooit teveel leren, maar dan moet je er rekening mee houden dat scholieren nou eenmaal in opstand komen als er meer uren bijkomen. Herrinnert iemand de 1040 uren norm? Serieus, je zult iets weg moeten halen om er wat bij te doen. En ik vind dat je het dan beter zo kunt laten want anders worden de verschillende profielen veel te breed.

En meer talen bij de bèta vakken heb ik al tegen gepleit eerder in dit topic, want dat zijn er nu al teveel vind ik. Als keuze ok, maar niet verplicht. Beta's zijn nou eenmaal vaker de mensen die weten wat ze willen en die hebben geen baat bij meer van die troep
pi_65607105
het feit dat je 'weten beter wat ze willen' en 'troep' gebruikt in je laatste zin, zelfs in combinatie met die smilie zegt mij dat ik ophoud met een discussie met jou
Ja doei.
pi_65607131
en nu ga ik een fles wijn verorberen
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 21:28:03 #132
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65607145
Die smiley staat er juist daarom..

Als je iets onderbouwender wil, moet je maar terugzoeken zoals ik al zei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 21:28:36 #133
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65607161
En dat is een goed plan! Ik ben ook weg hier. Ff m'n geest legen.

Toedeloe!
  zaterdag 31 januari 2009 @ 22:23:30 #134
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_65609038
Als men wel nederlands en een andere moderne taal verplicht stelt snap ik niet dat wiskunde niet verplicht is.

*dat gedoe met die talen is al heel lang verplicht geloof ik? Ik heb havo gekozen om sneller die talen te dumpen om daarna weer vwo te doen met ß paket.(WB, NA, SK, BIO, NL, ENG en WA er bij genomen, had misschien beter economie bij kunnen nemen als je met wis A toch de z waardes gaat uitrekenen met intergralen ipv tabllenboekjes)

Wat de talen betreft,
(alsof boeken lezen en literatuur nou zo fijn is. Dat was toen 25 boeken NL en 8 boeken/toneel stukken Engels, alsof dat bijdraagt.)
Tuurlijk is het handig als je elkaar kan begrijpen. Maar als je de andere dingen waarmee de wereld beschreven wordt niet beheerst is dat toch vreemd.

Dat is nog van voor de 2de fase. of er nu ook NL1 en ENG1 vak?

Verder kan ik het goed vinden in de standpunten van zquing en TC03

[ Bericht 2% gewijzigd door kless op 31-01-2009 22:32:43 ]
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_65609786
Frans en Duits zijn een overbodige toevoeging aan het onderwijs, ik heb ze beide net op een voldoende afgesloten en een maand later wist ik er haast niks meer over. Ergens zullen er nog wat woorden opgeslagen zijn maar ik zie hetgene wat ik (in 5,5 jaar wel te verstaan ) geleerd heb bij Frans/Duits meer als spam dat rustig uit je hoofd moet vloeien om ruimte te maken voor sirieuze kennis.

Ik zou zeggen schaf de tweede modern vreemde taal af en voeg de bespaarde 3/4 uur per week toe aan wiskunde! Er wordt veel te weinig aandacht besteed aan de vraag WAAROM je een formule/stelling toepast, met de bespaarde uren kan iederreen dan tenminste fatsoenlijk wiskunde onderwijs (8 uur per week) krijgen waar wij gewoon recht op hebben.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 22:44:46 #136
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65609839
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 22:43 schreef teletubi13 het volgende:
Frans en Duits zijn een overbodige toevoeging aan het onderwijs, ik heb ze beide net op een voldoende afgesloten en een maand later wist ik er haast niks meer over. Ergens zullen er nog wat woorden opgeslagen zijn maar ik zie hetgene wat ik (in 5,5 jaar wel te verstaan ) geleerd heb bij Frans/Duits meer als spam dat rustig uit je hoofd moet vloeien om ruimte te maken voor sirieuze kennis.

Ik zou zeggen schaf de tweede modern vreemde taal af en voeg de bespaarde 3/4 uur per week toe aan wiskunde! Er wordt veel te weinig aandacht besteed aan de vraag WAAROM je een formule/stelling toepast, met de bespaarde uren kan iederreen dan tenminste fatsoenlijk wiskunde onderwijs (8 uur per week) krijgen waar wij gewoon recht op hebben.
Goed plan! Of stop ze in extra Nederlands!
pi_65610729
Je hoeft geen extra uren in taal te stoppen hoor. Mij maakt het helemaal niks uit of ik gebrekkig schrijf of niet, als het maar begrijpbaar is. Met uitstekend taalgebruik help je de wereld niet vooruit, evenmin met extra uren Nederlands.

Ik weet in 6 vwo nog steeds niet waar op een woord de klemtoon ligt , maar who cares? Wat heb je eraan als je fluitend door een technische studie kunt fietsen. Het wil niet perse zeggen dat je dom bent. Daarom ben ik voor het inperken van de talen in de bovenbouw, vooral de overbodige literatuurgedeelte moet afgeschaft worden.

Het is schandalig om de hersenen van toekomstige beta studenten vol te spammen met allerlei onzin! Door vakken als Frans/Duits, ANW, CKV, maatschappijleer enzovoort af te schaffen kunnen er veel extra uren worden gestoken in wiskunde en natuurkunde. En dat is hard nodig want de aansluiting met de technische universiteiten is nu heel dramatisch.

[ Bericht 17% gewijzigd door teletubi13 op 31-01-2009 23:17:18 ]
  zaterdag 31 januari 2009 @ 23:15:52 #138
41885 kless
pi_65610871
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 23:10 schreef teletubi13 het volgende:
Je hoeft geen extra uren in taal te stoppen hoor. Mij maakt het helemaal niks uit of ik gebrekkig schrijf of niet, als het maar begrijpbaar is. Met uitstekend taalgebruik help je de wereld niet vooruit, evenmin met extra uren Nederlands.

Ik weet in 6 vwo nog steeds niet waar op een woord de klemtoon ligt , maar who cares? Wat heb je eraan als je fluitend door een technische studie kunt fietsen. Het wil niet perse zeggen dat je dom bent. Daarom ben ik voor het inperken van de talen in de bovenbouw, vooral de overbodige literatuurgedeelte moet afgeschaft worden.

Het is schandalig om de hersenen van toekomstige beta studenten vol te spammen met allerlei onzin!
Engels is wel handig.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_65611010
Engels is zeker handig, maar Engels leer je niet uit boeken. Ik durf te wedden dat de meeste mensen hun woordenschat opbouwen door engelstalige websites te bezoeken, tv kijken, met Engelse vrienden chatten enzovoort. Zo heb ik tenminste mijn Engelse woordenschat opgebouwd, het vak op de middelbare school heeft daar weinig tot niets aan bijgedragen.
pi_65611219
Ik ben trouwens voor het afschaffen van de Nederlandse taal. Jaja, ik hoor de Wilders achterban al moord en brand schreeuwen, maar mensen moeten zich realiseren dat wij nu in een waardeloze taal communiceren die internationaal niks voorstelt. Het Nederlands zal uiteindelijk toch uitsterven, dus waarom nemen we niet nu metteen het voortouw door Engels in te voeren als moedertaal?
  zaterdag 31 januari 2009 @ 23:30:50 #141
41885 kless
pi_65611306
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 23:27 schreef teletubi13 het volgende:
Ik ben trouwens voor het afschaffen van de Nederlandse taal. Jaja, ik hoor de Wilders achterban al moord en brand schreeuwen, maar mensen moeten zich realiseren dat wij nu in een waardeloze taal communiceren die internationaal niks voorstelt. Het Nederlands zal uiteindelijk toch uitsterven, dus waarom nemen we niet nu metteen het voortouw door Engels in te voeren als moedertaal?
De hele bureaucratische cultuur kan daar niet zo goed mee overweg *en daar zijn Hèèl veel kantoorpikkies en typmiepjes van in Nederland in de vorm van Overheid & Recht.
iGEM
  zaterdag 31 januari 2009 @ 23:32:49 #142
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_65611359
Bij mij op school heb je 2 keuzes :wiskunde A of B ,geen b1 of b2 shit

Heb zelf B trouwens en het is te doen

[ Bericht 1% gewijzigd door UnderTheWingsOfLove op 31-01-2009 23:38:02 ]
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_65611436
door talen als 6vwo-er zo af te schilderen is je nicknamekeuze treffend

taal is dàtgene wat alles verbindt, zowel de natuurlijke (engels, nederlands, duits, spaans etc.) als de kunstmatige talen (logica, programmeertaal, modelleertaal)

Het is niet zozeer de taal zelf (zoals frans of engels) maar meer het weten hoe een taal in elkaar steekt. Ook studies als Informatica, wat wel degelijk een betastudie is, zijn afhankelijk van de kennis van talen. Weten hoe mensen communiceren, hoe grammatica's in elkaar steken etc. Weet je dit niet en weet je 'zelf prima wat je bedoelt' maar kan een systeem hier geen nuttig iets van maken, dan loop je als informaticus vast en tegen een muur aan. Taal is datgene wat ons laat communiceren en wat centraal staat in de digitale revolutie. Het zal men geen ene flikker schelen of jij het werkwoord 'zijn' in het Frans kunt vervoegen, maar wel dat je leert hoe een taal in elkaar kan zitten en je hier rekening mee houdt op het moment dat je een systeem ontwerpt

Talen afdoen als onzin is dom, wiskunde daarentegen aanbidden nog dommer.

JA, ik vind dat er meer wiskunde moet komen, ook voor alfa's, maar dan ook meer talen om de beta's voor te bereiden op het WO.

Want iemand die 'ik wordt' schrijft bijvoorbeeld, neem ik niet serieus, of het nu een wiskunde-genie is of niet Ondanks dat engels een wereldtaal is, is het schandalig en niet WO waardig als je je eigen moedertaal niet beheerst, vind ik

Wijn, altijd goed voor dit soort zaken
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 23:41:21 #144
pi_65611597
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 23:35 schreef motorbloempje het volgende:
door talen als 6vwo-er zo af te schilderen is je nicknamekeuze treffend

taal is dàtgene wat alles verbindt, zowel de natuurlijke (engels, nederlands, duits, spaans etc.) als de kunstmatige talen (logica, programmeertaal, modelleertaal)

Het is niet zozeer de taal zelf (zoals frans of engels) maar meer het weten hoe een taal in elkaar steekt. Ook studies als Informatica, wat wel degelijk een betastudie is, zijn afhankelijk van de kennis van talen. Weten hoe mensen communiceren, hoe grammatica's in elkaar steken etc. Weet je dit niet en weet je 'zelf prima wat je bedoelt' maar kan een systeem hier geen nuttig iets van maken, dan loop je als informaticus vast en tegen een muur aan. Taal is datgene wat ons laat communiceren en wat centraal staat in de digitale revolutie. Het zal men geen ene flikker schelen of jij het werkwoord 'zijn' in het Frans kunt vervoegen, maar wel dat je leert hoe een taal in elkaar kan zitten en je hier rekening mee houdt op het moment dat je een systeem ontwerpt

Talen afdoen als onzin is dom, wiskunde daarentegen aanbidden nog dommer.

JA, ik vind dat er meer wiskunde moet komen, ook voor alfa's, maar dan ook meer talen om de beta's voor te bereiden op het WO.

Want iemand die 'ik wordt' schrijft bijvoorbeeld, neem ik niet serieus, of het nu een wiskunde-genie is of niet Ondanks dat engels een wereldtaal is, is het schandalig en niet WO waardig als je je eigen moedertaal niet beheerst, vind ik

Wijn, altijd goed voor dit soort zaken
Nou ik heb dus een beta profiel maar ik ben echt niet slecht in talen. Het is denk ik gewoon per persoon. Net als dat je mensen hebt die een alfa profiel hebben en ook geen Nederlands kunnen
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
pi_65611628
Je wilt dus dat ik nog meer taal-spam in mijn hoofd gestampt krijg, terwijl ik wiskunde ga studeren? In dat opzicht is wiskunde wel de meest aangewezen studie in Nederland. Geen lappen theorie, geen taal ellende, maar gewoon blaadjes vol met tekens en symbolen. Het maakt mij dan echt geen sikkepit uit of ik gebrekkig talen beheers, ik communiceer wel in wiskundige symbolen! Proost trouwens.
pi_65611710
En ach Nederlands is in de toekomst geen moedertaal meer, dat is Engels. Ik vind het juist erg WO waardig om Nederlands heel slecht te beheersen, het heeft toch geen toekomst en een beetje WOer communiceert in zijn toekomstige baan in het Engels.
pi_65611723
dank! Die 'wereld Natuurfonds-wijn' die e ooit gehad hebben is nog best te drinken! Evenals de pittig belegen kaas en de salami

Ik ga geen discussies voeren met de fervente taal-haters omdat ze 'puur exact' zijn kansloos om daar een greintje gezond verstand in te rammen
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 23:49:05 #148
pi_65611790
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 23:46 schreef motorbloempje het volgende:
dank! Die 'wereld Natuurfonds-wijn' die e ooit gehad hebben is nog best te drinken! Evenals de pittig belegen kaas en de salami

Ik ga geen discussies voeren met de fervente taal-haters omdat ze 'puur exact' zijn kansloos om daar een greintje gezond verstand in te rammen
Hoe bevalt je nieuwe huis btw?

P.s. het is friet
pi_65611865
haha

ja, goed! alsof we hier al jaaaaaaaaaaaren wonen

bleuh, zo nog maar even achter de laptop misschien; telefoon is ook niet alles
Ja doei.
pi_65612180
@motorbloempje, ik ga dutten dus ik heb er ook niet echt zin om over te discusseren maar ik wou nog 1 ding opmerken:

Realiseer je je wel dat door het invoeren van extra talen, mensen met eenzijdig talent (wiskunde) onmogelijk hun VWO diploma meer kunnen halen? Ik ga bijvoorbeeld mijn vwo diploma dit jaar halen met een 4 voor Engels en een 5 voor Nederlands (overigens staat ik wel een 8 gemiddeld ook met die onvoldoendes erbij gerekend). Met een extra taal erbij zou ik nooit mijn vwo diploma kunnen halen. En waarom zou ik notabene door een onbenullig vak als Frans geen wiskunde kunnen studeren?

Uiteraard door het verplicht stellen van wiskunde b zoals jij voorstelt, zullen er tegenovergestelde mensen hun vwo diploma niet kunnen halen. Maar je moet je wel realiseren dat een studie wiskunde iets anders is dan een studie vrijetijdskunde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')