abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 31 januari 2009 @ 20:22:14 #101
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_65605211
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:16 schreef motorbloempje het volgende:
Maar Chipzie, ga je het dan wel redden met statistiek? (Serieuze vraag)
Ga je pedagogiek ofzoiets doen? Psychologie?

Het zou mega-zonde zijn als je, wanneer je iets écht écht écht niet kunt, je daar op zou blijven hangen
Ik wil psychologie gaan doen. (dikke vinger naar de mensen die het een pretstudie vinden. Daar gaat dit topic niet over)
En dit aan de RuG.
De universiteit die bij psychologie ook nog eens de meeste statistiek heeft en het meest onderzoeksgericht is.
Ik wil dat en het gaat me lukken. Ik wil die studie gewoon zo enorm graag, dus zal ik me ook enorm inzetten. Ik zal hulp nodig hebben op het gebied van statistiek, en ik zal nooit er in uitblinken, maar ik wil het per se doen.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 31 januari 2009 @ 20:23:54 #102
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_65605272
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:21 schreef zquing het volgende:

[..]

Dat tweede is gewoon

maar omdat mensen er moeite mee kunnen hebben is GEEN reden om 't niet te doen. Niveaus bestaan er omdat er mensen zijn die het niet aankunnen
Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.
Als je wiskunde wil gaan verhogen, geld dat ook voor de talen.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_65605293
als je het later in de beroepspraktijk niet direct nodig zult hebben zeg ik maar ik weet te weinig van de studie en beroepspraktijk van een psycholoog om te zeggen of je het ook in de praktijk veel nodig hebt... maar wat doe je dán?
Ja doei.
pi_65605308
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:23 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.
dat is ook precies wat ik in die post heb gezegd
Ja doei.
pi_65605314
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:23 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Ik vind 't prima, doe maar meer literatuur bij nederlands en engels. Nog goed voor de algemene ontwikkeling ook
"Those unforgettable days, for them I live"
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 31 januari 2009 @ 20:27:34 #106
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_65605379
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:24 schreef motorbloempje het volgende:
als je het later in de beroepspraktijk niet direct nodig zult hebben zeg ik maar ik weet te weinig van de studie en beroepspraktijk van een psycholoog om te zeggen of je het ook in de praktijk veel nodig hebt... maar wat doe je dán?
Ik zal de studie niet voor niets gehaald hebben.
Als ik werkelijk zo waardeloos zou zijn, of dat gedeelte simpelweg niet goed genoeg beheers, vraag ik mij af of ik die studie wel red.
Maar ik denk dus dat ik het wel kan. Alleen zal ik er nooit in uitblinken.
pi_65605431
Blijft 't punt nogsteeds dat het wiskundig niveau te laag is voor een groot aantal studies op het WO hoewel het met de taalbeheersing behoorlijk meevalt. Ik zie een verhoging van het wiskundig niveau dan ook om de aansluiting naar het WO beter te maken.

Ik verwacht ook niet dat ze het hele wiskunde b1 programma verplicht stellen, maar wel wiskunde a12 + simpele intergralen beetje goniometrie.. Zodat je wel de systematische manier van oplossen aangeleerd krijgt
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:30:29 #108
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65605462
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:21 schreef zquing het volgende:

[..]

Dat tweede is gewoon

maar omdat mensen er moeite mee kunnen hebben is GEEN reden om 't niet te doen. Niveaus bestaan er omdat er mensen zijn die het niet aankunnen
Ik durf m'n tekortkomingen toe te geven. Zeldzaam hier op fok, ik weet 't.

Er zijn mensen die VWO wel aankunnen en alleen de pestpokke hebben aan wiskunde. Dat is ook heel andere koek dan alle andere vakken. En om die arme mensjes dan nog meer wiskunde te geven lijkt me geen slim plan. Het niveau hebben van VWO impliceert nog niet gelijk dat je een held bent in wiskunde. Daar zijn er verschillende richtingen voor bedacht. Uiteraard is iemand met een NT studie veel genialer dan iemand met CM, maar dan hoef je nog niet te zeggen dat diegene met CM niet VWO waardig zijn.
pi_65605503
Maargoed, dan zitten 'we' dus nu op een verplichtstelling van:

Nederlands
Engels
Wiskunde B1 (met wat A12)
Extra vreemde taal (Frans of Duits)

Wat zou men met maatschappijleer en Geschiedenis zou doen?
Het klopt dat het geen 'kennis' vakken zijn, in ieder geval niet op vwo-niveau, maar ik denk wel dat 't bijdraagt aan de algemene ontwikkeling. Volgens mij was maatschappijleer een vak dat wel verplicht ook was en in de vierde klas werd afgesloten in mijn tijd Maar Geschiedenis was een keuzevak... Dus ik denk dat je aan maatschappijleer genoeg hebt, maar een vak als Economie?
Ja doei.
pi_65605575
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:30 schreef Cmonv het volgende:

[..]

Ik durf m'n tekortkomingen toe te geven. Zeldzaam hier op fok, ik weet 't.

Er zijn mensen die VWO wel aankunnen en alleen de pestpokke hebben aan wiskunde. Dat is ook heel andere koek dan alle andere vakken. En om die arme mensjes dan nog meer wiskunde te geven lijkt me geen slim plan. Het niveau hebben van VWO impliceert nog niet gelijk dat je een held bent in wiskunde. Daar zijn er verschillende richtingen voor bedacht. Uiteraard is iemand met een NT studie veel genialer dan iemand met CM, maar dan hoef je nog niet te zeggen dat diegene met CM niet VWO waardig zijn.
Ben ik dan de enige die NT heeft gedaan die CM niet minderwaardig vind EM en NG dat zijn de minderwaardige profielen.

Het gaat me niet om de wiskunde zelf, het gaat om de manier van denken die je aangeleerd krijgt, iedereen kan wel een simpele intergraal oplossen. Zelfs mn broertje van 10 lukt dat wel na een tijdje
pi_65605610
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:

Nederlands
Engels

Wat zou men met maatschappijleer en Geschiedenis zou doen?
Het klopt dat het geen 'kennis' vakken zijn, in ieder geval niet op vwo-niveau, maar ik denk wel dat 't bijdraagt aan de algemene ontwikkeling. Volgens mij was maatschappijleer een vak dat wel verplicht ook was en in de vierde klas werd afgesloten in mijn tijd Maar Geschiedenis was een keuzevak... Dus ik denk dat je aan maatschappijleer genoeg hebt, maar een vak als Economie?
Hebben we 't over vakken die je verplicht moet halen of waar je eindexamen in moet doen?
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:35:19 #112
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65605624
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:

Nederlands
Engels

Ja, dat vind ik wel belachelijk. Er zijn veel te veel talen verplicht op het VWO. De balans in aantal uren verplichte taal tegenover wiskunde is niet goed. Zelfs in m'n examenjaar was ik net zoveel met talen bezig als met de exacte vakken.

Altijd die graftakke rijtjes leren waar je niets aan had. Ik leer m'n Engels wel door naar de TV te kijken dankjewel alsjeblieft. En Duits / Frans heb ik nooit wat aan gehad. Die tentamens waren echt verschikkelijk simpel, maar je moest er wel 5 jaar veel te hard voor leren.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:36:48 #113
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65605673
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:33 schreef zquing het volgende:

[..]

Ben ik dan de enige die NT heeft gedaan die CM niet minderwaardig vind EM en NG dat zijn de minderwaardige profielen.

Het gaat me niet om de wiskunde zelf, het gaat om de manier van denken die je aangeleerd krijgt, iedereen kan wel een simpele intergraal oplossen. Zelfs mn broertje van 10 lukt dat wel na een tijdje
De smiley stond er niet voor niets.

Maar waarom een manier van denken aanleren wat er bij veel mensen niet ingaat? Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je dat nou eenmaal hebt of niet. Dan kunnen mensen wel een 6 halen met hard leren, maar wat ze er echt van opsteken is nihiel.
pi_65605676
ik heb C&M gedaan en doe nu een bèta studie op WO niveau
ík vind alfa's niet minderwaardig en bèta's niet beter

elke studie vereist een combinatie van aanleg én doorzettingsvermogen én interesse
er zijn maar zéér weinig mensen die het op alleen aanleg 'redden'
Ja doei.
pi_65605727
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:36 schreef Cmonv het volgende:

[..]

De smiley stond er niet voor niets.

Maar waarom een manier van denken aanleren wat er bij veel mensen niet ingaat? Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je dat nou eenmaal hebt of niet. Dan kunnen mensen wel een 6 halen met hard leren, maar wat ze er echt van opsteken is nihiel.
Dan zal je inderdaad een deel hebben dat een zes haalt en er geen reet aan heeft, maar dat betekent automatisch dat een deel het goed haalt en voor wie het wel nuttig is.

maar nu eerst zuipen
pi_65605750
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:25 schreef zquing het volgende:

[..]

Ik vind 't prima, doe maar meer literatuur bij nederlands en engels. Nog goed voor de algemene ontwikkeling ook
VWO betekent voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en moet dat doel ook niet voorbijschieten. Literatuur is leuk voor de hobbyist, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als voorbereiding op het volgen van wetenschappelijk onderwijs in het algemeen.
pi_65605759
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:34 schreef zquing het volgende:

[..]

Hebben we 't over vakken die je verplicht moet halen of waar je eindexamen in moet doen?
ik denk dat je het best op kunt splitsen in vakken die je tot de vijfde moet volgen?

Die heb je nu ook al, zoals maatschappijleer en Frans1, die je in de vijfde klas afsluit.
Ben geen onderwijsexpert en weet dus niet wat er allemaal mogelijk zou zijn, al helemaal niet tegenwoordig, maar ik denk wel dat elke vwo-er naast de vakken die hij/zij uit interesse kiest (schei-natuurkunde, geschiedenis, kunstgeschiedenis, economie? ) een basis moet hebben die zowel alfa als bèta is, dus talen én wiskunde.. hoe ik het in zou delen zou ik zo niet uit mijn mouw kunnen schudden

Je mag best wat van vwo-ers vragen, maar een té hoge studiedruk is nog nooit iemand beter van geworden (en dan heb ik het over écht té hoog )
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:41:50 #118
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65605811
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:38 schreef zquing het volgende:

[..]

Dan zal je inderdaad een deel hebben dat een zes haalt en er geen reet aan heeft, maar dat betekent automatisch dat een deel het goed haalt en voor wie het wel nuttig is.

maar nu eerst zuipen
Daarom vind ik; laat die keuze aan de persoon zelf in plaats van die keuze voor ze te maken.
pi_65605835
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:39 schreef thabit het volgende:

[..]

VWO betekent voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en moet dat doel ook niet voorbijschieten. Literatuur is leuk voor de hobbyist, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als voorbereiding op het volgen van wetenschappelijk onderwijs in het algemeen.
Nee maar wel voor de algemene ontwikkeling van het persoon. Het is gewoonweg treurig om te zien hoeveel beta'ers geen reet geven om cultuur. Verder helpt 't met de beheersing van de taal, wat bijzonder handig is als je verslagen moet schrijven. Ik heb vorig jaar hele verslagen mogen overtypen omdat alles in de eerste persoon was geschreven, de tijden door elkaar vlogen.
pi_65605890
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:41 schreef Cmonv het volgende:

[..]

Daarom vind ik; laat die keuze aan de persoon zelf in plaats van die keuze voor ze te maken.
maar de personen die de keuze moeten maken zijn over het algemeen 15
en nee, dan heb je nog niet altijd een duidelijk plan van wat je later wilt Genoeg kinderen die ik zie/zag die totaal niet wisten wat ze wilden worden en een profiel kozen omdat 'het wel leuk was', of juist omdat 'mijn ouders dit beter vonden voor me'.

Ik denk dat je daarom best dingen verplicht mag stellen, om foutieve keuzes in te dekken. Van teveel kunnen/weten is volgens mij nog nooit iemand slechter geworden..
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:48:57 #121
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65605991
Nou van iemand die 15 is mag je toch wel verwachten dat ze ongeveer weten wat ze leuk vinden.

En zo niet, dan kan je van ze verwachten dat ze in ieder geval logisch nadenken. Want zoals ik al zei, ik had een pakket genomen waarmee bijna alle toekomstige studies nog zo lang mogelijk een optie bleven. Met economie als keuzevak viel er bijna niets af.

Zo slim is de gemiddelde 15jarige VWO-er toch wel hoop ik.
pi_65606075
je overschat 15 jarige vwo-ers (en hun ouders en docenten) denk ik
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:56:21 #123
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65606212
Nouja, dan is het probleem eerder voorlichting dan de scholieren zelf. Bij mijn school had ik in ieder geval niet de indruk dat er zomaar iets werd gekozen, omdat dat geen wiskunde had.

We kregen dan ook te weten welke opleidingen mogelijk waren met welke richtingen.
Als je 1 keer een blik werpt op iets als dit:

http://www.ib-groep.nl/Im(...)_12_08_tcm7-8595.pdf

Dan zie je dat je met NT+economie veruit het meeste kan doen en dat je bij CM juist het meeste moet bijleren voor veel studies.

En als je er nog bio bij deed, dan is al helemaal alles open. Dat deden sommigen dus ook. Ik zelf niet, want ik wist al zeker dat ik dat niet wilde.

Misschien moet je dan pleiten voor betere voorlichting, want iemand van 15 kan heus wel zo'n beslissing juist maken vind ik.
pi_65606282
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:42 schreef zquing het volgende:

[..]

Nee maar wel voor de algemene ontwikkeling van het persoon. Het is gewoonweg treurig om te zien hoeveel beta'ers geen reet geven om cultuur. Verder helpt 't met de beheersing van de taal, wat bijzonder handig is als je verslagen moet schrijven. Ik heb vorig jaar hele verslagen mogen overtypen omdat alles in de eerste persoon was geschreven, de tijden door elkaar vlogen.
Dergelijke verbanden zijn nogal vergezocht en zelfs onjuist. Er is geen verband tussen veel literatuur lezen en goede wetenschappelijke verslagen kunnen schrijven. Het is het verklaren van een hobby tot algemene ontwikkeling. Op die manier kun je ook schaken bijvoorbeeld verplicht gaan stellen als eindexamenvak. Daarbij kun je ongetwijfeld verbanden tussen spelinzicht en politiek inzicht of weet ik veel wat uit je duim gaan lopen zuigen.
pi_65606358
ik denk dat ik niet kan spreken namens allen vanuit het oogpunt "later krijg je spijt" omdat ik dat had, maar dat kun jij ook niet met de stelling "ik denk dat élke 15jarige het prima zelf kan beslissen en beredeneren" omdat het op jouw school of in jouw klas wel zo was.

Ik zit nu in een Sprint Up! Project vanuit mijn opleiding om inderdaad meer voorlichting te gaan geven over mijn (bèta)studie en te checken hoe het met imago van de bèta-profielen zit. We zullen ze vertellen wat het inhoudt, wat je er mee kunt en doelen dan óók op onze opleiding specifiek, aangezien het in Nijmegen op sterven na dood is

Dat is een deel voorlichting (3e klas) en een deel promotie (5e en 6e klas).
Dus voorlichting, ja, dat ben ik zeker met je eens, maar met alleen voorlichten, wat de decanen ook moeten doen, kom je er niet.

In mijn geval, moeten we het 'nerd-imago' van de studie afslopen en het 'onmogelijk voor de zogenaamde échte alfa's' ook...

Dus ik denk dat de verplichte vakken wel degelijk aangescherpt moeten worden, want met A1, srsly, dat stelt niets voor, stiekem
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')