Er komt ook een klein beetje statistiek bij kijken inderdaad, maar ook dat stelt niet veel voor.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:53 schreef motorbloempje het volgende:
B1 is denk ik wel omvattend, al weet ik niet of alle A-aspecten hier ook in terugkomen, dus wie weet ook nog met een stukje A
anders lees je even mijn post hierbovenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:53 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dan kan je wiskunde B1 op VWO ook makkelijk, alleen heb je jezelf wijs gemaakt dat je het lastig vindt. Ik gok dat 90% van alle mensen die moeite hebben met wiskunde tot deze groep behoort.
Ah oké.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:54 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
anders lees je even mijn post hierboven
Vakken(Wiskunde?)in voortgezet onderwijs verplicht stellen?
Om vervolgens geen enkele baan te kunnen vinden. Proficiat!quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:47 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Over enkele jaren kom ik bij je terug en ben ik heerlijk geslaagd voor mijn studie,.
quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Om vervolgens geen enkele baan te kunnen vinden. Proficiat!
Mja, ik denk toch dat je wel ergens een aanleg moet hebben voor wiskunde.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:00 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, ik moet en zal het kunnen, en ik denk, vandaar ook dit topic, dat het daarom in het voortgezet onderwijs iets prominenter aanwezig mag zijn, al is het maar voor de mensen die net als ik op 'latere leeftijd' (hoor mij, ik ben 24) gaan nadenken en toch balen dat ze het niet gedaan hebben:)
Idd, maar een 6 of 7 is voldoende, dus daar is in principe niks mis mee.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:04 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Mja, ik denk toch dat je wel ergens een aanleg moet hebben voor wiskunde.
Ik bedoel er zijn mensen die wiskunde gaan 'leren'. En die halen dan een 6 of 7, want ze begrijpen het gewoon niet echt. En je hebt de groep die geen ene fuck doet, 't wel in 1 keer begrijpt en dus een 9 haalt.
Tenminste, toen ik nog op het VWO zat kon ik het me nog veroorloven geen ene flikker te doen voor Wiskunde
Ik denk dat dat voor veel mensen die beta doen wel herkenbaar is.
Ik weet zeker dat ik het kan. Dus ik zie je dan wel weer.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:50 schreef TC03 het volgende:
[..]
Dat kan je nu makkelijk zeggen.Een beetje academicus moet een bepaald niveau hebben als het gaat om logica en het leggen van verbanden. Als je voor wiskunde niet eens een 4 gemiddeld kan halen lijkt het mij dat je deze eigenschappen ontbeert.
Tenzij je een pretstudie gaat doen natuurlijk, dan maakt al het voorgaande niks uit.
Dat tweede is gewoonquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:14 schreef Cmonv het volgende:
Ja, oke. Dat is jou standpunt en dat begrijp ik ook wel ergens.
Maar om meer wiskunde verplicht te stellen voor het hele VWO... ik zeg nee. Want voor sommige mensen is het gewoon echt niet te begrijpen. Jij zegt dat je als je je inzet, 't wel red. Dat is misschien wel zo, je kan hard leren en het alsnog met een 6je halen, maar dan snap je 't uiteindelijk nog niet. Dus heb je er niet echt wat aan gehad.
Datzelfde had ik bij vakken als geschiedenis of maatschappijleer. Als er een vraag kwam waar het antwoord niet letterlijk van in de tekst stond, had ik het bijna altijd fout. Dan kan ik nog zo hard leren als ik wil, maar ik zal het nooit begrijpen. Terwijl ik beide vakken toch met een voldoende heb afgesloten, heb ik er dus niet veel van geleerd.
Ik wil psychologie gaan doen. (dikke vinger naar de mensen die het een pretstudie vinden. Daar gaat dit topic niet over)quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:16 schreef motorbloempje het volgende:
Maar Chipzie, ga je het dan wel redden met statistiek? (Serieuze vraag)
Ga je pedagogiek ofzoiets doen? Psychologie?
Het zou mega-zonde zijn als je, wanneer je iets écht écht écht niet kunt, je daar op zou blijven hangen
Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:21 schreef zquing het volgende:
[..]
Dat tweede is gewoon
maar omdat mensen er moeite mee kunnen hebben is GEEN reden om 't niet te doen. Niveaus bestaan er omdat er mensen zijn die het niet aankunnen
dat is ook precies wat ik in die post heb gezegdquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:23 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.
Als je wiskunde wil gaan verhogen, geld dat ook voor de talen.
Ik vind 't prima, doe maar meer literatuur bij nederlands en engels. Nog goed voor de algemene ontwikkeling ookquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:23 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.
Als je wiskunde wil gaan verhogen, geld dat ook voor de talen.
Ik zal de studie niet voor niets gehaald hebben.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:24 schreef motorbloempje het volgende:
als je het later in de beroepspraktijk niet direct nodig zult hebben zeg ikmaar ik weet te weinig van de studie en beroepspraktijk van een psycholoog om te zeggen of je het ook in de praktijk veel nodig hebt... maar wat doe je dán?
Ik durf m'n tekortkomingen toe te geven. Zeldzaam hier op fok, ik weet 't.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:21 schreef zquing het volgende:
[..]
Dat tweede is gewoon
maar omdat mensen er moeite mee kunnen hebben is GEEN reden om 't niet te doen. Niveaus bestaan er omdat er mensen zijn die het niet aankunnen
Ben ik dan de enige die NT heeft gedaan die CM niet minderwaardig vindquote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:30 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Ik durf m'n tekortkomingen toe te geven. Zeldzaam hier op fok, ik weet 't.
Er zijn mensen die VWO wel aankunnen en alleen de pestpokke hebben aan wiskunde. Dat is ook heel andere koek dan alle andere vakken. En om die arme mensjes dan nog meer wiskunde te geven lijkt me geen slim plan. Het niveau hebben van VWO impliceert nog niet gelijk dat je een held bent in wiskunde. Daar zijn er verschillende richtingen voor bedacht. Uiteraard is iemand met een NT studie veel genialer dan iemand met CM, maar dan hoef je nog niet te zeggen dat diegene met CM niet VWO waardig zijn.
Hebben we 't over vakken die je verplicht moet halen of waar je eindexamen in moet doen?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, dan zitten 'we' dus nu op een verplichtstelling van:
Nederlands
Engels
Wiskunde B1 (met wat A12)
Extra vreemde taal (Frans of Duits)
Wat zou men met maatschappijleer en Geschiedenis zou doen?
Het klopt dat het geen 'kennis' vakken zijn, in ieder geval niet op vwo-niveau, maar ik denk wel dat 't bijdraagt aan de algemene ontwikkeling. Volgens mij was maatschappijleer een vak dat wel verplicht ook was en in de vierde klas werd afgesloten in mijn tijdMaar Geschiedenis was een keuzevak... Dus ik denk dat je aan maatschappijleer genoeg hebt, maar een vak als Economie?
Ja, dat vind ik wel belachelijk. Er zijn veel te veel talen verplicht op het VWO. De balans in aantal uren verplichte taal tegenover wiskunde is niet goed. Zelfs in m'n examenjaar was ik net zoveel met talen bezig als met de exacte vakken.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, dan zitten 'we' dus nu op een verplichtstelling van:
Nederlands
Engels
Wiskunde B1 (met wat A12)
Extra vreemde taal (Frans of Duits)
De smiley stond er niet voor niets.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:33 schreef zquing het volgende:
[..]
Ben ik dan de enige die NT heeft gedaan die CM niet minderwaardig vindEM en NG dat zijn de minderwaardige profielen.
Het gaat me niet om de wiskunde zelf, het gaat om de manier van denken die je aangeleerd krijgt, iedereen kan wel een simpele intergraal oplossen. Zelfs mn broertje van 10 lukt dat wel na een tijdje
Dan zal je inderdaad een deel hebben dat een zes haalt en er geen reet aan heeft, maar dat betekent automatisch dat een deel het goed haalt en voor wie het wel nuttig is.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:36 schreef Cmonv het volgende:
[..]
De smiley stond er niet voor niets.
Maar waarom een manier van denken aanleren wat er bij veel mensen niet ingaat? Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je dat nou eenmaal hebt of niet. Dan kunnen mensen wel een 6 halen met hard leren, maar wat ze er echt van opsteken is nihiel.
VWO betekent voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en moet dat doel ook niet voorbijschieten. Literatuur is leuk voor de hobbyist, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als voorbereiding op het volgen van wetenschappelijk onderwijs in het algemeen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:25 schreef zquing het volgende:
[..]
Ik vind 't prima, doe maar meer literatuur bij nederlands en engels. Nog goed voor de algemene ontwikkeling ook
ik denk dat je het best op kunt splitsen in vakken die je tot de vijfde moet volgen?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:34 schreef zquing het volgende:
[..]
Hebben we 't over vakken die je verplicht moet halen of waar je eindexamen in moet doen?
Daarom vind ik; laat die keuze aan de persoon zelf in plaats van die keuze voor ze te maken.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:38 schreef zquing het volgende:
[..]
Dan zal je inderdaad een deel hebben dat een zes haalt en er geen reet aan heeft, maar dat betekent automatisch dat een deel het goed haalt en voor wie het wel nuttig is.
maar nu eerst zuipen
Nee maar wel voor de algemene ontwikkeling van het persoon. Het is gewoonweg treurig om te zien hoeveel beta'ers geen reet geven om cultuur. Verder helpt 't met de beheersing van de taal, wat bijzonder handig is als je verslagen moet schrijven. Ik heb vorig jaar hele verslagen mogen overtypen omdat alles in de eerste persoon was geschreven, de tijden door elkaar vlogen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:39 schreef thabit het volgende:
[..]
VWO betekent voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en moet dat doel ook niet voorbijschieten. Literatuur is leuk voor de hobbyist, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als voorbereiding op het volgen van wetenschappelijk onderwijs in het algemeen.
maar de personen die de keuze moeten maken zijn over het algemeen 15quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:41 schreef Cmonv het volgende:
[..]
Daarom vind ik; laat die keuze aan de persoon zelf in plaats van die keuze voor ze te maken.
Dergelijke verbanden zijn nogal vergezocht en zelfs onjuist. Er is geen verband tussen veel literatuur lezen en goede wetenschappelijke verslagen kunnen schrijven. Het is het verklaren van een hobby tot algemene ontwikkeling. Op die manier kun je ook schaken bijvoorbeeld verplicht gaan stellen als eindexamenvak. Daarbij kun je ongetwijfeld verbanden tussen spelinzicht en politiek inzicht of weet ik veel wat uit je duim gaan lopen zuigen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:42 schreef zquing het volgende:
[..]
Nee maar wel voor de algemene ontwikkeling van het persoon. Het is gewoonweg treurig om te zien hoeveel beta'ers geen reet geven om cultuur. Verder helpt 't met de beheersing van de taal, wat bijzonder handig is als je verslagen moet schrijven. Ik heb vorig jaar hele verslagen mogen overtypen omdat alles in de eerste persoon was geschreven, de tijden door elkaar vlogen.
Mee eens. Er is geen bewijs dat de taalbeheersing van bèta's verschilt t.o.v. alfa's.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 20:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Dergelijke verbanden zijn nogal vergezocht en zelfs onjuist. Er is geen verband tussen veel literatuur lezen en goede wetenschappelijke verslagen kunnen schrijven. Het is het verklaren van een hobby tot algemene ontwikkeling. Op die manier kun je ook schaken bijvoorbeeld verplicht gaan stellen als eindexamenvak. Daarbij kun je ongetwijfeld verbanden tussen spelinzicht en politiek inzicht of weet ik veel wat uit je duim gaan lopen zuigen.
Nouja, 1 blik op een lijst die ik postte is toch voldoende? Je ziet in 1 oogopslag dat je met CM gewoon het meest mist. Welk enigsinds logisch denkende 15-jarige VWOer die nog niet zeker weet wat hij/zij later wil zou dan CM kiezen?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 21:01 schreef motorbloempje het volgende:
ik denk dat ik niet kan spreken namens allen vanuit het oogpunt "later krijg je spijt" omdat ik dat had, maar dat kun jij ook niet met de stelling "ik denk dat élke 15jarige het prima zelf kan beslissen en beredeneren" omdat het op jouw school of in jouw klas wel zo was.
Ik zit nu in een Sprint Up! Project vanuit mijn opleiding om inderdaad meer voorlichting te gaan geven over mijn (bèta)studie en te checken hoe het met imago van de bèta-profielen zit. We zullen ze vertellen wat het inhoudt, wat je er mee kunt en doelen dan óók op onze opleiding specifiek, aangezien het in Nijmegen op sterven na dood is
Dat is een deel voorlichting (3e klas) en een deel promotie (5e en 6e klas).
Dus voorlichting, ja, dat ben ik zeker met je eens, maar met alleen voorlichten, wat de decanen ook moeten doen, kom je er niet.
In mijn geval, moeten we het 'nerd-imago' van de studie afslopenen het 'onmogelijk voor de zogenaamde échte alfa's' ook...
![]()
Dus ik denk dat de verplichte vakken wel degelijk aangescherpt moeten worden, want met A1, srsly, dat stelt niets voor, stiekem
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |