abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 januari 2009 @ 19:54:17 #87
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_65604309
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 19:53 schreef motorbloempje het volgende:
B1 is denk ik wel omvattend, al weet ik niet of alle A-aspecten hier ook in terugkomen, dus wie weet ook nog met een stukje A
Er komt ook een klein beetje statistiek bij kijken inderdaad, maar ook dat stelt niet veel voor.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_65604317
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 19:53 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dan kan je wiskunde B1 op VWO ook makkelijk, alleen heb je jezelf wijs gemaakt dat je het lastig vindt. Ik gok dat 90% van alle mensen die moeite hebben met wiskunde tot deze groep behoort.
anders lees je even mijn post hierboven

Vakken(Wiskunde?)in voortgezet onderwijs verplicht stellen?
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 19:55:57 #89
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_65604369
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 19:54 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

anders lees je even mijn post hierboven

Vakken(Wiskunde?)in voortgezet onderwijs verplicht stellen?
Ah oké.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_65604508
maargoed, dat ik niet echt een ster ben in wiskunde, zegt niet dat ik het niet kán
Ik zal nooit 8en en 9ens, laat staan 10en halen
Maar ik wil het dit jaar toch wel met het liefst een 7 gaan afronden, gewoon, omdat ik als ik logica met een 7 kan halen, ik dat met wiskunde ook moet doen.

het is een kwestie van zelfvertrouwen, doorzetten en dúrven.
ben zelf een keer gezakt (door psychische meuk) op het gym, en heb daarna een tijd lang gedacht dat ik niets kon. Wel m'n diploma gehaald, met een 7 voor wiskunde A1 maar had liever een 6 voor A1,2 gehad.

Mijn ouders en leraren waren ervan overtuigd dat ik 't niet zou kunnen, dus heb ik later ook neit gedacht dat ik A1,2 zou 'kunnen', en dat vind ik oprecht jammer...
Maargoed, ik moet en zal het kunnen, en ik denk, vandaar ook dit topic, dat het daarom in het voortgezet onderwijs iets prominenter aanwezig mag zijn, al is het maar voor de mensen die net als ik op 'latere leeftijd' (hoor mij, ik ben 24 ) gaan nadenken en toch balen dat ze het niet gedaan hebben:)
Ja doei.
pi_65604588
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 19:47 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Over enkele jaren kom ik bij je terug en ben ik heerlijk geslaagd voor mijn studie, .
Om vervolgens geen enkele baan te kunnen vinden. Proficiat!
pi_65604611
laten we het even normaal houden hier en niet elkaars opleiding gaan bashen, zie boven
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:04:11 #93
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_65604649
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:02 schreef thabit het volgende:

[..]

Om vervolgens geen enkele baan te kunnen vinden. Proficiat!
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_65604655
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:00 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, ik moet en zal het kunnen, en ik denk, vandaar ook dit topic, dat het daarom in het voortgezet onderwijs iets prominenter aanwezig mag zijn, al is het maar voor de mensen die net als ik op 'latere leeftijd' (hoor mij, ik ben 24 ) gaan nadenken en toch balen dat ze het niet gedaan hebben:)
Mja, ik denk toch dat je wel ergens een aanleg moet hebben voor wiskunde.

Ik bedoel er zijn mensen die wiskunde gaan 'leren'. En die halen dan een 6 of 7, want ze begrijpen het gewoon niet echt. En je hebt de groep die geen ene fuck doet, 't wel in 1 keer begrijpt en dus een 9 haalt.

Tenminste, toen ik nog op het VWO zat kon ik het me nog veroorloven geen ene flikker te doen voor Wiskunde

Ik denk dat dat voor veel mensen die beta doen wel herkenbaar is.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:06:15 #95
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_65604697
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:04 schreef Cmonv het volgende:

[..]

Mja, ik denk toch dat je wel ergens een aanleg moet hebben voor wiskunde.

Ik bedoel er zijn mensen die wiskunde gaan 'leren'. En die halen dan een 6 of 7, want ze begrijpen het gewoon niet echt. En je hebt de groep die geen ene fuck doet, 't wel in 1 keer begrijpt en dus een 9 haalt.

Tenminste, toen ik nog op het VWO zat kon ik het me nog veroorloven geen ene flikker te doen voor Wiskunde

Ik denk dat dat voor veel mensen die beta doen wel herkenbaar is.
Idd, maar een 6 of 7 is voldoende, dus daar is in principe niks mis mee.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_65604736
ik schat ook niet dat ik het ooit geweldig zal vinden om te integreren en dat ik dat soort dingen in een keer zal zien, maar in mijn studie (informatiekunde) komen er regelmatig formules en berekeningen voorbij, naast de reguliere logica.

Die wil ik in ieder geval grofweg kunnen begrijpen in verslagen, readers en ga zo maar door.
Ik ben niet van plan om met diep wiskunde oplossingen te komen voor problemen en zal me meer op organisatorisch vlak gaan begeven in mijn studie, denken vanuit de gebruiker, maar als ik in discussie ben met een bouwer en hij probeert me iets te laten zien of bewijzen, dan wil dat op zijn minst globaal kunnen begrijpen
Ja doei.
pi_65604962
Ja, oke. Dat is jou standpunt en dat begrijp ik ook wel ergens.

Maar om meer wiskunde verplicht te stellen voor het hele VWO... ik zeg nee. Want voor sommige mensen is het gewoon echt niet te begrijpen. Jij zegt dat je als je je inzet, 't wel red. Dat is misschien wel zo, je kan hard leren en het alsnog met een 6je halen, maar dan snap je 't uiteindelijk nog niet. Dus heb je er niet echt wat aan gehad.

Datzelfde had ik bij vakken als geschiedenis of maatschappijleer. Als er een vraag kwam waar het antwoord niet letterlijk van in de tekst stond, had ik het bijna altijd fout. Dan kan ik nog zo hard leren als ik wil, maar ik zal het nooit begrijpen. Terwijl ik beide vakken toch met een voldoende heb afgesloten, heb ik er dus niet veel van geleerd.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 31 januari 2009 @ 20:14:07 #98
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_65604963
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 19:50 schreef TC03 het volgende:

[..]

Dat kan je nu makkelijk zeggen. Een beetje academicus moet een bepaald niveau hebben als het gaat om logica en het leggen van verbanden. Als je voor wiskunde niet eens een 4 gemiddeld kan halen lijkt het mij dat je deze eigenschappen ontbeert.

Tenzij je een pretstudie gaat doen natuurlijk, dan maakt al het voorgaande niks uit.
Ik weet zeker dat ik het kan. Dus ik zie je dan wel weer.

En de studie die ik ga doen bevat statistiek, of je het verder een pretstudie vind kan me eigenlijk aan mn reet roesten. Statistiek is statistiek.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_65605029
Maar Chipzie, ga je het dan wel redden met statistiek? (Serieuze vraag)
Ga je pedagogiek ofzoiets doen? Psychologie?

Het zou mega-zonde zijn als je, wanneer je iets écht écht écht niet kunt, je daar op zou blijven hangen
Ja doei.
pi_65605199
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:14 schreef Cmonv het volgende:
Ja, oke. Dat is jou standpunt en dat begrijp ik ook wel ergens.

Maar om meer wiskunde verplicht te stellen voor het hele VWO... ik zeg nee. Want voor sommige mensen is het gewoon echt niet te begrijpen. Jij zegt dat je als je je inzet, 't wel red. Dat is misschien wel zo, je kan hard leren en het alsnog met een 6je halen, maar dan snap je 't uiteindelijk nog niet. Dus heb je er niet echt wat aan gehad.

Datzelfde had ik bij vakken als geschiedenis of maatschappijleer. Als er een vraag kwam waar het antwoord niet letterlijk van in de tekst stond, had ik het bijna altijd fout. Dan kan ik nog zo hard leren als ik wil, maar ik zal het nooit begrijpen. Terwijl ik beide vakken toch met een voldoende heb afgesloten, heb ik er dus niet veel van geleerd.
Dat tweede is gewoon

maar omdat mensen er moeite mee kunnen hebben is GEEN reden om 't niet te doen. Niveaus bestaan er omdat er mensen zijn die het niet aankunnen
"Those unforgettable days, for them I live"
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 31 januari 2009 @ 20:22:14 #101
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_65605211
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:16 schreef motorbloempje het volgende:
Maar Chipzie, ga je het dan wel redden met statistiek? (Serieuze vraag)
Ga je pedagogiek ofzoiets doen? Psychologie?

Het zou mega-zonde zijn als je, wanneer je iets écht écht écht niet kunt, je daar op zou blijven hangen
Ik wil psychologie gaan doen. (dikke vinger naar de mensen die het een pretstudie vinden. Daar gaat dit topic niet over)
En dit aan de RuG.
De universiteit die bij psychologie ook nog eens de meeste statistiek heeft en het meest onderzoeksgericht is.
Ik wil dat en het gaat me lukken. Ik wil die studie gewoon zo enorm graag, dus zal ik me ook enorm inzetten. Ik zal hulp nodig hebben op het gebied van statistiek, en ik zal nooit er in uitblinken, maar ik wil het per se doen.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 31 januari 2009 @ 20:23:54 #102
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_65605272
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:21 schreef zquing het volgende:

[..]

Dat tweede is gewoon

maar omdat mensen er moeite mee kunnen hebben is GEEN reden om 't niet te doen. Niveaus bestaan er omdat er mensen zijn die het niet aankunnen
Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.
Als je wiskunde wil gaan verhogen, geld dat ook voor de talen.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_65605293
als je het later in de beroepspraktijk niet direct nodig zult hebben zeg ik maar ik weet te weinig van de studie en beroepspraktijk van een psycholoog om te zeggen of je het ook in de praktijk veel nodig hebt... maar wat doe je dán?
Ja doei.
pi_65605308
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:23 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.
Als je wiskunde wil gaan verhogen, geld dat ook voor de talen.
dat is ook precies wat ik in die post heb gezegd
Ja doei.
pi_65605314
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:23 schreef ChipsZak. het volgende:

[..]

Dan slaat het nergens op om alleen wiskunde te gaan verhogen. Aangezien dit al verplicht is in het VWO, net als Frans of Duits.
Als je wiskunde wil gaan verhogen, geld dat ook voor de talen.
Ik vind 't prima, doe maar meer literatuur bij nederlands en engels. Nog goed voor de algemene ontwikkeling ook
"Those unforgettable days, for them I live"
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 31 januari 2009 @ 20:27:34 #106
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_65605379
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:24 schreef motorbloempje het volgende:
als je het later in de beroepspraktijk niet direct nodig zult hebben zeg ik maar ik weet te weinig van de studie en beroepspraktijk van een psycholoog om te zeggen of je het ook in de praktijk veel nodig hebt... maar wat doe je dán?
Ik zal de studie niet voor niets gehaald hebben.
Als ik werkelijk zo waardeloos zou zijn, of dat gedeelte simpelweg niet goed genoeg beheers, vraag ik mij af of ik die studie wel red.
Maar ik denk dus dat ik het wel kan. Alleen zal ik er nooit in uitblinken.
[*] I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
[*] You wanna mess with a motherfucker that skydives out of a plane to give the Statue of Liberty high fives, doing drive-by’s and miss you with five tries?
pi_65605431
Blijft 't punt nogsteeds dat het wiskundig niveau te laag is voor een groot aantal studies op het WO hoewel het met de taalbeheersing behoorlijk meevalt. Ik zie een verhoging van het wiskundig niveau dan ook om de aansluiting naar het WO beter te maken.

Ik verwacht ook niet dat ze het hele wiskunde b1 programma verplicht stellen, maar wel wiskunde a12 + simpele intergralen beetje goniometrie.. Zodat je wel de systematische manier van oplossen aangeleerd krijgt
"Those unforgettable days, for them I live"
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:30:29 #108
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65605462
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:21 schreef zquing het volgende:

[..]

Dat tweede is gewoon

maar omdat mensen er moeite mee kunnen hebben is GEEN reden om 't niet te doen. Niveaus bestaan er omdat er mensen zijn die het niet aankunnen
Ik durf m'n tekortkomingen toe te geven. Zeldzaam hier op fok, ik weet 't.

Er zijn mensen die VWO wel aankunnen en alleen de pestpokke hebben aan wiskunde. Dat is ook heel andere koek dan alle andere vakken. En om die arme mensjes dan nog meer wiskunde te geven lijkt me geen slim plan. Het niveau hebben van VWO impliceert nog niet gelijk dat je een held bent in wiskunde. Daar zijn er verschillende richtingen voor bedacht. Uiteraard is iemand met een NT studie veel genialer dan iemand met CM, maar dan hoef je nog niet te zeggen dat diegene met CM niet VWO waardig zijn.
pi_65605503
Maargoed, dan zitten 'we' dus nu op een verplichtstelling van:

Nederlands
Engels
Wiskunde B1 (met wat A12)
Extra vreemde taal (Frans of Duits)

Wat zou men met maatschappijleer en Geschiedenis zou doen?
Het klopt dat het geen 'kennis' vakken zijn, in ieder geval niet op vwo-niveau, maar ik denk wel dat 't bijdraagt aan de algemene ontwikkeling. Volgens mij was maatschappijleer een vak dat wel verplicht ook was en in de vierde klas werd afgesloten in mijn tijd Maar Geschiedenis was een keuzevak... Dus ik denk dat je aan maatschappijleer genoeg hebt, maar een vak als Economie?
Ja doei.
pi_65605575
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:30 schreef Cmonv het volgende:

[..]

Ik durf m'n tekortkomingen toe te geven. Zeldzaam hier op fok, ik weet 't.

Er zijn mensen die VWO wel aankunnen en alleen de pestpokke hebben aan wiskunde. Dat is ook heel andere koek dan alle andere vakken. En om die arme mensjes dan nog meer wiskunde te geven lijkt me geen slim plan. Het niveau hebben van VWO impliceert nog niet gelijk dat je een held bent in wiskunde. Daar zijn er verschillende richtingen voor bedacht. Uiteraard is iemand met een NT studie veel genialer dan iemand met CM, maar dan hoef je nog niet te zeggen dat diegene met CM niet VWO waardig zijn.
Ben ik dan de enige die NT heeft gedaan die CM niet minderwaardig vind EM en NG dat zijn de minderwaardige profielen.

Het gaat me niet om de wiskunde zelf, het gaat om de manier van denken die je aangeleerd krijgt, iedereen kan wel een simpele intergraal oplossen. Zelfs mn broertje van 10 lukt dat wel na een tijdje
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_65605610
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, dan zitten 'we' dus nu op een verplichtstelling van:

Nederlands
Engels
Wiskunde B1 (met wat A12)
Extra vreemde taal (Frans of Duits)

Wat zou men met maatschappijleer en Geschiedenis zou doen?
Het klopt dat het geen 'kennis' vakken zijn, in ieder geval niet op vwo-niveau, maar ik denk wel dat 't bijdraagt aan de algemene ontwikkeling. Volgens mij was maatschappijleer een vak dat wel verplicht ook was en in de vierde klas werd afgesloten in mijn tijd Maar Geschiedenis was een keuzevak... Dus ik denk dat je aan maatschappijleer genoeg hebt, maar een vak als Economie?
Hebben we 't over vakken die je verplicht moet halen of waar je eindexamen in moet doen?
"Those unforgettable days, for them I live"
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:35:19 #112
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65605624
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:
Maargoed, dan zitten 'we' dus nu op een verplichtstelling van:

Nederlands
Engels
Wiskunde B1 (met wat A12)
Extra vreemde taal (Frans of Duits)

Ja, dat vind ik wel belachelijk. Er zijn veel te veel talen verplicht op het VWO. De balans in aantal uren verplichte taal tegenover wiskunde is niet goed. Zelfs in m'n examenjaar was ik net zoveel met talen bezig als met de exacte vakken.

Altijd die graftakke rijtjes leren waar je niets aan had. Ik leer m'n Engels wel door naar de TV te kijken dankjewel alsjeblieft. En Duits / Frans heb ik nooit wat aan gehad. Die tentamens waren echt verschikkelijk simpel, maar je moest er wel 5 jaar veel te hard voor leren.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:36:48 #113
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65605673
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:33 schreef zquing het volgende:

[..]

Ben ik dan de enige die NT heeft gedaan die CM niet minderwaardig vind EM en NG dat zijn de minderwaardige profielen.

Het gaat me niet om de wiskunde zelf, het gaat om de manier van denken die je aangeleerd krijgt, iedereen kan wel een simpele intergraal oplossen. Zelfs mn broertje van 10 lukt dat wel na een tijdje
De smiley stond er niet voor niets.


Maar waarom een manier van denken aanleren wat er bij veel mensen niet ingaat? Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je dat nou eenmaal hebt of niet. Dan kunnen mensen wel een 6 halen met hard leren, maar wat ze er echt van opsteken is nihiel.
pi_65605676
ik heb C&M gedaan en doe nu een bèta studie op WO niveau
ík vind alfa's niet minderwaardig en bèta's niet beter

elke studie vereist een combinatie van aanleg én doorzettingsvermogen én interesse
er zijn maar zéér weinig mensen die het op alleen aanleg 'redden'
Ja doei.
pi_65605727
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:36 schreef Cmonv het volgende:

[..]

De smiley stond er niet voor niets.


Maar waarom een manier van denken aanleren wat er bij veel mensen niet ingaat? Ik ben er nog steeds van overtuigd dat je dat nou eenmaal hebt of niet. Dan kunnen mensen wel een 6 halen met hard leren, maar wat ze er echt van opsteken is nihiel.
Dan zal je inderdaad een deel hebben dat een zes haalt en er geen reet aan heeft, maar dat betekent automatisch dat een deel het goed haalt en voor wie het wel nuttig is.

maar nu eerst zuipen
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_65605750
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:25 schreef zquing het volgende:

[..]

Ik vind 't prima, doe maar meer literatuur bij nederlands en engels. Nog goed voor de algemene ontwikkeling ook
VWO betekent voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en moet dat doel ook niet voorbijschieten. Literatuur is leuk voor de hobbyist, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als voorbereiding op het volgen van wetenschappelijk onderwijs in het algemeen.
pi_65605759
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:34 schreef zquing het volgende:

[..]

Hebben we 't over vakken die je verplicht moet halen of waar je eindexamen in moet doen?
ik denk dat je het best op kunt splitsen in vakken die je tot de vijfde moet volgen?

Die heb je nu ook al, zoals maatschappijleer en Frans1, die je in de vijfde klas afsluit.
Ben geen onderwijsexpert en weet dus niet wat er allemaal mogelijk zou zijn, al helemaal niet tegenwoordig, maar ik denk wel dat elke vwo-er naast de vakken die hij/zij uit interesse kiest (schei-natuurkunde, geschiedenis, kunstgeschiedenis, economie? ) een basis moet hebben die zowel alfa als bèta is, dus talen én wiskunde.. hoe ik het in zou delen zou ik zo niet uit mijn mouw kunnen schudden

Je mag best wat van vwo-ers vragen, maar een té hoge studiedruk is nog nooit iemand beter van geworden (en dan heb ik het over écht té hoog )
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:41:50 #118
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65605811
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:38 schreef zquing het volgende:

[..]

Dan zal je inderdaad een deel hebben dat een zes haalt en er geen reet aan heeft, maar dat betekent automatisch dat een deel het goed haalt en voor wie het wel nuttig is.

maar nu eerst zuipen
Daarom vind ik; laat die keuze aan de persoon zelf in plaats van die keuze voor ze te maken.
pi_65605835
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:39 schreef thabit het volgende:

[..]

VWO betekent voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en moet dat doel ook niet voorbijschieten. Literatuur is leuk voor de hobbyist, maar heeft geen enkele toegevoegde waarde als voorbereiding op het volgen van wetenschappelijk onderwijs in het algemeen.
Nee maar wel voor de algemene ontwikkeling van het persoon. Het is gewoonweg treurig om te zien hoeveel beta'ers geen reet geven om cultuur. Verder helpt 't met de beheersing van de taal, wat bijzonder handig is als je verslagen moet schrijven. Ik heb vorig jaar hele verslagen mogen overtypen omdat alles in de eerste persoon was geschreven, de tijden door elkaar vlogen.
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_65605890
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:41 schreef Cmonv het volgende:

[..]

Daarom vind ik; laat die keuze aan de persoon zelf in plaats van die keuze voor ze te maken.
maar de personen die de keuze moeten maken zijn over het algemeen 15
en nee, dan heb je nog niet altijd een duidelijk plan van wat je later wilt Genoeg kinderen die ik zie/zag die totaal niet wisten wat ze wilden worden en een profiel kozen omdat 'het wel leuk was', of juist omdat 'mijn ouders dit beter vonden voor me'.

Ik denk dat je daarom best dingen verplicht mag stellen, om foutieve keuzes in te dekken. Van teveel kunnen/weten is volgens mij nog nooit iemand slechter geworden..
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:48:57 #121
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65605991
Nou van iemand die 15 is mag je toch wel verwachten dat ze ongeveer weten wat ze leuk vinden.

En zo niet, dan kan je van ze verwachten dat ze in ieder geval logisch nadenken. Want zoals ik al zei, ik had een pakket genomen waarmee bijna alle toekomstige studies nog zo lang mogelijk een optie bleven. Met economie als keuzevak viel er bijna niets af.

Zo slim is de gemiddelde 15jarige VWO-er toch wel hoop ik.
pi_65606075
je overschat 15 jarige vwo-ers (en hun ouders en docenten) denk ik
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 20:56:21 #123
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65606212
Nouja, dan is het probleem eerder voorlichting dan de scholieren zelf. Bij mijn school had ik in ieder geval niet de indruk dat er zomaar iets werd gekozen, omdat dat geen wiskunde had.

We kregen dan ook te weten welke opleidingen mogelijk waren met welke richtingen.
Als je 1 keer een blik werpt op iets als dit:

http://www.ib-groep.nl/Im(...)_12_08_tcm7-8595.pdf

Dan zie je dat je met NT+economie veruit het meeste kan doen en dat je bij CM juist het meeste moet bijleren voor veel studies.

En als je er nog bio bij deed, dan is al helemaal alles open. Dat deden sommigen dus ook. Ik zelf niet, want ik wist al zeker dat ik dat niet wilde.


Misschien moet je dan pleiten voor betere voorlichting, want iemand van 15 kan heus wel zo'n beslissing juist maken vind ik.
pi_65606282
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:42 schreef zquing het volgende:

[..]

Nee maar wel voor de algemene ontwikkeling van het persoon. Het is gewoonweg treurig om te zien hoeveel beta'ers geen reet geven om cultuur. Verder helpt 't met de beheersing van de taal, wat bijzonder handig is als je verslagen moet schrijven. Ik heb vorig jaar hele verslagen mogen overtypen omdat alles in de eerste persoon was geschreven, de tijden door elkaar vlogen.
Dergelijke verbanden zijn nogal vergezocht en zelfs onjuist. Er is geen verband tussen veel literatuur lezen en goede wetenschappelijke verslagen kunnen schrijven. Het is het verklaren van een hobby tot algemene ontwikkeling. Op die manier kun je ook schaken bijvoorbeeld verplicht gaan stellen als eindexamenvak. Daarbij kun je ongetwijfeld verbanden tussen spelinzicht en politiek inzicht of weet ik veel wat uit je duim gaan lopen zuigen.
pi_65606358
ik denk dat ik niet kan spreken namens allen vanuit het oogpunt "later krijg je spijt" omdat ik dat had, maar dat kun jij ook niet met de stelling "ik denk dat élke 15jarige het prima zelf kan beslissen en beredeneren" omdat het op jouw school of in jouw klas wel zo was.

Ik zit nu in een Sprint Up! Project vanuit mijn opleiding om inderdaad meer voorlichting te gaan geven over mijn (bèta)studie en te checken hoe het met imago van de bèta-profielen zit. We zullen ze vertellen wat het inhoudt, wat je er mee kunt en doelen dan óók op onze opleiding specifiek, aangezien het in Nijmegen op sterven na dood is

Dat is een deel voorlichting (3e klas) en een deel promotie (5e en 6e klas).
Dus voorlichting, ja, dat ben ik zeker met je eens, maar met alleen voorlichten, wat de decanen ook moeten doen, kom je er niet.

In mijn geval, moeten we het 'nerd-imago' van de studie afslopen en het 'onmogelijk voor de zogenaamde échte alfa's' ook...

Dus ik denk dat de verplichte vakken wel degelijk aangescherpt moeten worden, want met A1, srsly, dat stelt niets voor, stiekem
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 21:04:31 #126
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_65606453
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 20:59 schreef thabit het volgende:

[..]

Dergelijke verbanden zijn nogal vergezocht en zelfs onjuist. Er is geen verband tussen veel literatuur lezen en goede wetenschappelijke verslagen kunnen schrijven. Het is het verklaren van een hobby tot algemene ontwikkeling. Op die manier kun je ook schaken bijvoorbeeld verplicht gaan stellen als eindexamenvak. Daarbij kun je ongetwijfeld verbanden tussen spelinzicht en politiek inzicht of weet ik veel wat uit je duim gaan lopen zuigen.
Mee eens. Er is geen bewijs dat de taalbeheersing van bèta's verschilt t.o.v. alfa's.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zaterdag 31 januari 2009 @ 21:12:59 #127
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65606686
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 21:01 schreef motorbloempje het volgende:
ik denk dat ik niet kan spreken namens allen vanuit het oogpunt "later krijg je spijt" omdat ik dat had, maar dat kun jij ook niet met de stelling "ik denk dat élke 15jarige het prima zelf kan beslissen en beredeneren" omdat het op jouw school of in jouw klas wel zo was.

Ik zit nu in een Sprint Up! Project vanuit mijn opleiding om inderdaad meer voorlichting te gaan geven over mijn (bèta)studie en te checken hoe het met imago van de bèta-profielen zit. We zullen ze vertellen wat het inhoudt, wat je er mee kunt en doelen dan óók op onze opleiding specifiek, aangezien het in Nijmegen op sterven na dood is

Dat is een deel voorlichting (3e klas) en een deel promotie (5e en 6e klas).
Dus voorlichting, ja, dat ben ik zeker met je eens, maar met alleen voorlichten, wat de decanen ook moeten doen, kom je er niet.

In mijn geval, moeten we het 'nerd-imago' van de studie afslopen en het 'onmogelijk voor de zogenaamde échte alfa's' ook...

Dus ik denk dat de verplichte vakken wel degelijk aangescherpt moeten worden, want met A1, srsly, dat stelt niets voor, stiekem
Nouja, 1 blik op een lijst die ik postte is toch voldoende? Je ziet in 1 oogopslag dat je met CM gewoon het meest mist. Welk enigsinds logisch denkende 15-jarige VWOer die nog niet zeker weet wat hij/zij later wil zou dan CM kiezen?

Je kiest dat dan alleen omdat je beta studies oudbollig vind of gewoon niet interessant. Van iemand van 15 jaar kan heus wel verwacht worden dat ze een beetje weten wat ze wel of niet leuk vinden. Als dan later blijkt dat ze beta ineens wél interessant vinden, ok. Dat is een omslag in jezelf en daar hoeft het onderwijs niet op aangepast te worden.

Kortom, eigen schuld dikke bult (algemeen bedoelt). Qua wiskunde is het onderwijs wel goed zo.
pi_65606786
ik vind het 'eigen schuld dikke bult' voor 15 jarigen redelijk hard gesteld

maar dat ik mijn mening. en die van ons verschillen

het is een féit dat je meer mogelijkheden hebt met E&M maar ik ben van mening dat veel meisjes van 15 die tekenen en kunst 'leuker vinden' dan de rest en die niet gestimuleerd worden door hun ouders om toch de verstandiger keuze maken door een profiel te kiezen met een grotere keuzemogelijkheid, de dupe mogen worden van de vrijheid van keuze die men die 15jarigen 'geeft'

ik blijf bij mn standpunt dat je nooit teveel kunt leren, en ik vraag ook niet om een verplichtstelling van álle vakken óf het volle pond aan B-wiskunde, alleen dat de minimale wiskunde-inhoud wat hoger komt te liggen, met als compromis dat ook voor de bèta's wat meer talen langer verplicht zijn
Ja doei.
  zaterdag 31 januari 2009 @ 21:25:41 #129
239646 Cmonv
Headbanger
pi_65607074
Van iemand die over 2/3 jaar een academische opleiding gaan doen, vind ik wel dat je mag verwachten dat ze een weloverwogen keuze kunnen maken, ja. Maargoed, mening verschil.

Natuurlijk kun je nooit teveel leren, maar dan moet je er rekening mee houden dat scholieren nou eenmaal in opstand komen als er meer uren bijkomen. Herrinnert iemand de 1040 uren norm? Serieus, je zult iets weg moeten halen om er wat bij te doen. En ik vind dat je het dan beter zo kunt laten want anders worden de verschillende profielen veel te breed.

En meer talen bij de bèta vakken heb ik al tegen gepleit eerder in dit topic, want dat zijn er nu al teveel vind ik. Als keuze ok, maar niet verplicht. Beta's zijn nou eenmaal vaker de mensen die weten wat ze willen en die hebben geen baat bij meer van die troep
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')