quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 23:41 schreef UnderTheWingsOfLove het volgende:[..]
Nou ik heb dus een beta profiel maar ik ben echt niet slecht in talen. Het is denk ik gewoon per persoon. Net als dat je mensen hebt die een alfa profiel hebben en ook geen Nederlands kunnen
Als je een alfaprofiel hebt en geen Nederlands kunt is je enige mogelijke excuus nog dyslexie

Met een vak als wiskunde heb je een groot scala aan mogelijke vervolgstudies ingedekt: je kunt nagenoeg overal terecht, maar ik denk niet dat per definitie alle alfavakken afgeschreven moeten worden als 'troep'.
Los van het feit dat je moet gaan studeren waar je gelukkig van wordt en niet omdat het 'hoog aangeschreven staat' of 'je er veel geld mee kunt verdienen', vind ik dat de meeste (niet alle) studies hun eigen nut hebben.
Zelf zou ik er niet aan moeten denken om 'vrijetijdsmanagement' of weetikveelwat te gaan studeren, niet mijn ding, maar blijkbaar levert het mensen op die in de beroepspraktijk prima werk kunnen vinden

En daar draait de economie dan weer op en yay

da's alleen maar goed

Wiskunde is een vak dat niet weggeschoven mag worden, maar 'taal' is dat ook niet, al was het maar in plaats van een extra verplicht vak "Frans of Duits" extra uren Engels, of Nederlands.
Iedereen roept al jaren dat Engels dé wereldtaal wordt en dat Nederlands zal verdwijnen, en ja in de internationale zakenwereld is (gelukkig) Engels de voertaal, maar op het moment dat je je eigen moedertaal verloochent omwille van je carrière? Ik wil ook graag foutloos Engels kunnen spreken en schrijven, omdat het een zeer belangrijke taal is, maar zelfs, nu, na bijna een hele fles wijn (

) schrijf ik nog niet 'ik werdt' en nou ja, ik beheers de Nederlandse taal prima. Zoals ik boven in mijn relaas al schreef: Taal is eigenlijk het belangrijkste wat we hebben, zonder communicatie is er niets, en zelfs wiskunde formules zijn een vorm van taal. Kunstmatige taal, maar wel een taal. Die universeel gemaakt is, godzijdank. Maar het is en blijft een taal.
Het onderschuiven van talen door bèta's vind ik jammerlijk.
Ik ben een onderwezen alfa die naar de bèta kant is gehuppeld vanwege pure interesse, niet vanwege 'aanzien'. Ik waardeer zowat elk aspect van het voortgezet onderwijs, maar vind wel dat de prioriteiten ergens anders moeten liggen en dat het systeem de verantwoordlijkheid moet nemen om jongeren eventueel voor een 'verkeerde' keuze te behoeden door een bepaald niveau aan bijvoorbeeld wiskunde voor te schrijven voor hen die waarschijnlijk naar het WO gestuurd worden.
Voor de bèta's levert dat geen extra werk, aangezien ze toch al B12 hebben

dus mogen zij ook wel wat extra's doen

zo komt het meer op één lijn: uiteindelijk moeten alfa's en beta's en gamma's toch samenwerken in deze wereld, of je het nu wilt of niet

Zo, nu weer een glas inschenken