Maar ze verwachten wel van iedereen dat ze frans en duits doen? Ik heb ook bijzonder hard moeten werken voor frans en duits voordat ik ze had afgesloten. Maar om iets niet verplicht te stellen omdat je 't niet kan is natuurlijk volstrekt gestoord.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:01 schreef ChipsZak. het volgende:
Zonder elke post in het topic gelezen te hebben - op sommige na -
..............
En de user boven mij - Briseis- zegt dat elke VWOleerling wiskunde B aan moet kunnen; dat zou inhouden dat ik niet VWO-waardig ben, hoewel ik verder overal (ruim)voldoende opsta.
Ik ben dus van mening dat wiskunde niet verplicht moet zijn. Alleen al om het feit dat ik het me niet kan veroorloven een kleine onvoldoende te staan op andere vakken, omdat ik dat al gereserveerd heb voor wiskunde.
maar omdat jij discalculiesiexy (ofzoquote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:06 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Er zijn ontzettend veel mensen die hopeloos zijn in wiskunde.
Ik vind gewoon niet dat het verplicht hoeft te zijn.
Wellicht in de eerste paar jaar nog wel, maar het laatste of de laatste 2 jaar ofzo, vind ik niet dat het nodig is.
Daarom zeg ik ook dat het de eerste jaren wel moet, -oké, dat zei ik later, en niet in de eerste post-, maar dat ze het daarna wel mogen vallen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:11 schreef zquing het volgende:
[..]
Maar ze verwachten wel van iedereen dat ze frans en duits doen? Ik heb ook bijzonder hard moeten werken voor frans en duits voordat ik ze had afgesloten. Maar om iets niet verplicht te stellen omdat je 't niet kan is natuurlijk volstrekt gestoord.
Voor mij niet dusquote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:08 schreef Briseis het volgende:
[..]
Voor zover ik weet zijn Frans en Duits geen verplichte vakken voor de Natuur-profielen (die leesteksten die je in de vierde krijgt zijn natuurlijk net zo'n lachertje als Wiskunde A1).![]()
Als er iemand hard heeft gewerkt om op het VWO te blijven en daardoor naar de uni te kunnen ben ik het wel, dus begin daar niet over. Bovendien gaat het niet om het feit dat ik dat heb, maar dat ik er gewoon hopeloos in ben. Ik vertelde het er alleen bij omdat ik mn verhaal anders niet goed in elkaar kreeg, en ik anders die ambulante begeleiding niet kon verklaren.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:12 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
maar omdat jij discalculiesiexy (ofzo) hebt (wat ik best wil geloven) moet het maar voor IEDEREEN NIET verplicht zijn?
Het is ook niet makkelijk, het is ook niet iets wat je even doet, maar je mag er dan ook best je best voor doen om op het WO te komen.. no offence, maar bij voorbaat opgeven omdat 'het moeilijk is', vind ik verre van een WO instelling.
Ze zullen vast uitzonderingen kunnen maken voor mensen met een aangetoonde aandoening/afwijking zoals wat jij hebt, maar om dan voor iedereen die 'het moeilijk vindt' het niet verplicht te stellen vind ik jammer Nogmaals: het WO krijg je niet cadeau
Alleen vind ik dat wiskunde even belangerijk is als nederlands en engels en het dus verplicht zou moeten zijn. En dan niet dat laffe wiskunde A1(waar een hoofdstuk evenveel was als een paragraaf voor ons).quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:12 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Daarom zeg ik ook dat het de eerste jaren wel moet, -oké, dat zei ik later, en niet in de eerste post-, maar dat ze het daarna wel mogen vallen.
genoeg mensen die problemen hebben met selectief lezen. Maar het zeker niet hetzelfde als het leren van een taal. Er zijn genoeg mensen die het inzicht niet hebben om echt goed selectief te lezenquote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:15 schreef Briseis het volgende:
Selectief teksten lezen met behulp van een woordenboek (Frans 1 en Duits 1) is niet hetzelfde als een taal leren en ik kan het me bijna niet indenken dat iemand daar moeite mee zou kunnen hebben (behalve in het geval van dyslexie).
Edit: dan blijkt toch maar dat het goed is dat je kunt kiezen tussen alfa of beta op het VWO.![]()
Ik zie het belang van cijfers etc. wel. Maar niet op de manier van wiskunde die op school word onderwezen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:20 schreef zquing het volgende:
[..]
Alleen vind ik dat wiskunde even belangerijk is als nederlands en engels en het dus verplicht zou moeten zijn. En dan niet dat laffe wiskunde A1(waar een hoofdstuk evenveel was als een paragraaf voor ons).
[..]
Omdat mensen 't niet aankunnen gewoon niet doen? Zullen we het VWO papiertje maar bij de cornflakes cadeau geven?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:19 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
....
Verder staat er dat je het wellicht handig vind om wiskunde B1 er in te gooien. Dat lijkt me voor velen ook totaal niet handig. Als ik om me heen kijk zijn er behoorlijk veel die daar moeite mee hebben, dan kan je het nog beter gewoon bij A1 (of heet dat nu C bij de nieuwe 2e fase? of is daar de laagste nu D? ) houden.
Dan kan er beter gekeken worden naar de talen imo.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:26 schreef zquing het volgende:
[..]
Omdat mensen 't niet aankunnen gewoon niet doen? Zullen we het VWO papiertje maar bij de cornflakes cadeau geven?
Het niveau op het VWO is gewoonweg ondermaats, het verplicht stellen van wiskunde B zou een eerste stap zijn naar het weer op pijl krijgen van het VWO.
Het gaat niet zozeer om de wiskunde zelf maar om het denkniveau en denkprocessen die je aangeleerd krijgt bij wiskunde. Die 4 jaar rekenen waar je het over hebt leren je niet denken op een bepaalde manier.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:23 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik zie het belang van cijfers etc. wel. Maar niet op de manier van wiskunde die op school word onderwezen.
Ik snap ook heus wel dat 'rekenen' en logica belangrijk zijn. Maar ik betwijfel of zes jaar wiskunde daarvoor nou echt nodig is. Een paar jaar, vier ofzo -uitgaande van VWO-, lijkt me ook wel genoeg.
Het nut van bepaalde wiskunde zie ik echt niet in.
En jij denkt dat die zes jaar dat wel doen?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:28 schreef zquing het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om de wiskunde zelf maar om het denkniveau en denkprocessen die je aangeleerd krijgt bij wiskunde. Die 4 jaar rekenen waar je het over hebt leren je niet denken op een bepaalde manier.
De nederlandse taalbeheersing is behoorlijk, anders haal je je CE niet. Engels wordt in nederland veelal beter gesproken dan in het buitenland. Daarbij wordt er van je verwacht dat je in ieder geval frans en duits tot op bepaalde hoogte lezen kan.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:27 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Dan kan er beter gekeken worden naar de talen imo.
Dat niveau is pas bedroevend.
Ja, aangezien het verschil tussen A en B pas daarna komt, in die laatste 2 jaar van je middelbare school leer je het meest.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:29 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
En jij denkt dat die zes jaar dat wel doen?
Wat maakt dat verschil in die twee jaar?
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Ik ben het met je eens dat het VWO een hoger niveau zou kunnen hebben, maar volgens jou is Frans en Duits moeilijk (en ik neem aan dat zes jaar volledig onderwijs in beide vakken je misschien te zwaar zou zijn gevallen, maar in ieder geval veel tijd had gekost die je beter had kunnen besteden), terwijl Wiskunde B verplicht moet worden voor iedereen.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:26 schreef zquing het volgende:
Omdat mensen 't niet aankunnen gewoon niet doen? Zullen we het VWO papiertje maar bij de cornflakes cadeau geven?
Het niveau op het VWO is gewoonweg ondermaats, het verplicht stellen van wiskunde B zou een eerste stap zijn naar het weer op pijl krijgen van het VWO.
Dat is het ook. Als je slecht bent in wiskunde wil dat niet per se zeggen dat je dom bent, maar als je goed bent in wiskunde (en dan bedoel ik echt goed), dan zegt dat zeker wel iets over je intelligentie.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:39 schreef Briseis het volgende:
[..]
Dat betekent niet dat ik het per definitie met je oneens ben, maar ik denk dat men er te makkelijk vanuit gaat dat vooral wiskunde een graadmeter van intelligentie is. In principe denk ik dat wiskunde A1,2 voor aankomende Geesteswetenschappers ruim voldoende is.
en dát is het hem nou juist.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 18:26 schreef zquing het volgende:
[..]
En echt goed zijn in talen zegt net zo goed wat over je intelligentie. Net zoveel als wiskunde dat zegt, imo.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:15 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Dat is het ook. Als je slecht bent in wiskunde wil dat niet per se zeggen dat je dom bent, maar als je goed bent in wiskunde (en dan bedoel ik echt goed), dan zegt dat zeker wel iets over je intelligentie.
En dit is toch al zo?quote:juist op een vwo, een voorbereiding op het WO, vind ik dat je van alles een goede basis moet hebben, dus eigenlijk, dit beredenerende, moet er, vind ik, ook voor de bèta's naast Engels en Nederlands, nog één vreemde taal verplicht worden op hoger niveau (dus niet alleen de 1-variant)
100% mee eensquote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:41 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
En echt goed zijn in talen zegt net zo goed wat over je intelligentie. Net zoveel als wiskunde dat zegt, imo.
Klopt in de vernieuwde tweede fase moet je Duits of Frans kiezen als tweede vreemde taal.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:42 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
En dit is toch al zo?
Duits en/of frans?
Weet alleen dus niet hoe dat zit bij de nieuwe tweede fase, ben zelf de laatste lichting van de oude tweede fase.
Ik zie trouwens vaak dat mensen die wiskunde niet zo moeilijk vinden het B-gedeelte juist boeiender en/of makkelijker vinden dan het A-gedeelte.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:35 schreef Butterfly91 het volgende:
Daar heb je een goed punt.
Neem bijvoorbeeld het E&M profiel. Velen kiezen wiskunde A, omdat dat nou eenmaal makkelijker is. Als zij de mentaliteit van 'B is moeilijker en niet verplicht dus ik kies A' laten varen en hun best ervoor doen kunnen ze dat gewoon halen. Niet alles moet je aan komen waaien. Ik moet er ook gewoon voor werken, maar daar heb je mijns inziens later meer aan, dan als alles je voor de wind gaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |