Daar stopte ik met lezen. Vragen stellen aan doden?quote:Er werd een speciaal onderzoek gedaan naar het moment van de dood, wat voelden de mensen op het kritieke punt.
Als je een longinhoud van 7 liter hebt, dan heeft de lucht daar in een massa van 9.05 gramquote:Op dinsdag 6 januari 2009 09:38 schreef OxygeneFRL het volgende:
Wel eens gedacht over het feit dat als iemand overlijd de spieren gaan ontspannen en er wel eens 21 gram aan urine/ontlasting/lucht het lichaam kan verlaten?
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 09:22 schreef Netsplitter het volgende:
http://www.imdb.com/title/tt0315733/
Je kan ook vragen stellen aan dooien..of je antwoord krijg betwijfel ik. Denk dat je dan met je hoofd ergens anders zit.....whahahahaquote:Op dinsdag 6 januari 2009 09:42 schreef Matrixa het volgende:
kan het niet zijn dat die 21 gram de laatste adem is plus een scheet en een boer of zo ?
wel vaag dat het bij alle tests 21 gram was... Misschien klopt het dus wel.
@ renzoku: je kan nog vragen stellen aan mensen die dood liggen te gaan hoor, ik neem aan dat wetenschappers geen vragen stellen aan doden. Beetje makkelijk om zo´n reactie te plaatsen.
Een belangrijk leerzaam verhaal afdoen als; het leest zo irritant?quote:
Waarom dan toch reageren? Als je niets zinnigs te melden hebt over de inhoud reageer je gewoon niet.quote:
Ik geloof in wat er staat, heb ik altijd al gedaan, vond het alleen mooi verwoord in een gehele tekst.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:05 schreef Bastard het volgende:
[..]
Waarom dan toch reageren? Als je niets zinnigs te melden hebt over de inhoud reageer je gewoon niet.
Post is niet persoonlijk voor jou bedoeld, maar de mogelijke vele andere die hetzelfde willen gaan zeggen!
Ja daar heb je weer zoietsquote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:10 schreef TheJanitor het volgende:
Dus we kunnen niet reincarneren als insekten.Want die wegen al geen 21 gram...
Ome sjef deed aan remote controlquote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:15 schreef Flammie het volgende:
[..]
Ja daar heb je weer zoiets
Hoe zit het dan met ome sjef en die mus?
Bah vies kind!quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:14 schreef Dodecahedron het volgende:
Is dat voor of na dat ik gescheten heb?
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:16 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Ome sjef deed aan remote control
Want?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:20 schreef SeLang het volgende:
Dat 21 gram verhaal is al jaaaaaren achterhaald.
Sorry, hoor, maar hij heeft wel gelijk. Het is een behoorlijk onsamenhangend geheel, met hier en daar crap vertaling uit het Engels.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:00 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Een belangrijk leerzaam verhaal afdoen als; het leest zo irritant?
Huillie...verdiep je eens in het geheel. Maar nee beter closed minded zijn en niet open staan voor eventuele mogelijkheden.
aargh...
quote:
capiche?quote:De ziel heeft dus massa, want hij weegt zogenaamd 21 gram.
Prima, snij maar een stukje ziel uit een lijk en laat maar zien !
Google er anders even op. Er is genoeg over geschreven.quote:
Bron?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:20 schreef SeLang het volgende:
Dat 21 gram verhaal is al jaaaaaren achterhaald.
Ik geloof geen snars van het 21 grams verhaal. Was alleen nieuwsgierig of hij een bron ofzo heeft. Zomaar roepen dat iets 'al jaaaaaren achterhaald is' vind ik altijd zo makkelijkquote:
Bewustzijns veld...zoals in bv een electrisch veld rondom je pc of tv...zoiets maar dan veeeel groter...quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:17 schreef _Led_ het volgende:
De ziel heeft dus massa, want hij weegt zogenaamd 21 gram.
Prima, snij maar een stukje ziel uit een lijk en laat maar zien !
Tevens staat het vol met allerlei ongefundeerde aannames.
Voorbeeldje : "Het hart heeft - net als de hersenen - rechtstreeks contact met speciale bewustzijnsvelden.".
Definieer eerst eens wat een "bewustzijnsveld" zogenaamd is, en kom dan eens met argumenten waarom en hoe het hart daar 'rechtstreeks contact' mee zou hebben.
De ziel staat in mijn idee los van lichamelijke processen inderdaad.. dat het lichaam nog wat haar laat groeien (en nagels) is een lichamelijk proces.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:26 schreef AlphaOmega het volgende:
Een ander interessant iets aan de dood, en wat zeker invloed zal hebben op het gewicht van een lichaam na de dood, is de haargroei. Die gaat namelijk lekker door. Conclusie, de ziel heeft geen flikker te maken met je haargroei...?
Het is door 1 onderzoeker gedaan : http://en.wikipedia.org/wiki/Duncan_MacDougall_(doctor)quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:24 schreef Bastard het volgende:
[..]
Bron?
Dit onderzoek is toch ook door wetenschappers gedaan?
Wellicht omdat niemand de moeite neemt om het nog eens te herhalen en te weerleggen. Er zijn andere 'makkelijker aanneembare' resultaten waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:42 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Het is door 1 onderzoeker gedaan : http://en.wikipedia.org/wiki/Duncan_MacDougall_(doctor)
Die is nogal becritiseerd vanwege zijn slechte onderzoeksmethodes :
zijn weegmethode was niet precies, zijn aantal samples was te klein, en hij was bevooroordeeld in zijn onderzoek.
Er is *niemand* in de wetenschappelijke wereld die zijn onderzoek nu nog serieus neemt.
In de 'spirituele' wereld blijft het echter een hardnekkige mythe.
Inderdaad. Er is geen enkele zinnige reden om aan te nemen dat de ziel - als die al zou bestaan - massa zou hebben.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:47 schreef Bastard het volgende:
[..]
Wellicht omdat niemand de moeite neemt om het nog eens te herhalen en te weerleggen. Er zijn andere 'makkelijker aanneembare' resultaten waarschijnlijk.
Laten we dan eerst definieren wat een 'ziel' is.quote:Stel je eens voor als de wetenschap echt zou bewijzen dat er een ziel bestond.
Je vraagt om mijn persoonlijke definitie er van de huidige wetenschap zal mij niet kunnen toetsen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:56 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Inderdaad. Er is geen enkele zinnige reden om aan te nemen dat de ziel - als die al zou bestaan - massa zou hebben.
[..]
Dus wat is 'de ziel' nou eigenlijk, als het niks te maken heeft met je geheugen of je karakter - kortom, met de dingen die jou jou maken ?
Het ligt er maar net aan welke definitie van "jou" je dan wel aanhouden denk ik.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 11:13 schreef _Led_ het volgende:
Als het niks te maken heeft met je karakter of je geheugen (waarop je je gedrag weer baseert) is het niks meer dan nog een stuk geheugen waarin je opgedane informatie dan wordt opgeslagen, toch ?
Dan definieert het jou niet - het maakt niet jou jou, maar het is slechts een verslag ervan.
Zoals een foto jou niet definieert maar je uiterlijk slechts vastlegt.
Doe mij ook een paar gram van dat spul dat jij gebruiktquote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:26 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Bewustzijns veld...zoals in bv een electrisch veld rondom je pc of tv...zoiets maar dan veeeel groter...
alsof er overal water om ons heen is, en wij daarin zwemmen met zijn allen...
Nu heb je een bepaalde trilling, als mens en dus ziel..want het hoort op aarde bij elkaar.
Als je sterft is die trilling vele malen hoger dan wij hier op aarde kennen.
Deze trilling kunnen wij als mens niet goed waarnemen, tenzij je erg gevoelig bent hiervoor. Paranormale mensen hebben dit vermogen nog wel.
In feite is die wereld gewoon om ons heen, dat bewustzijnsveld.
Alleen nemen wij dit gelukkig niet waar, wel in de zin van bv sferen aanvoelen, of ergens aanvoelen dat er ruzie was in een huiskamer bv.
Die sferen zijn ook bewustzijnsvelden.
Heeft ook weer te maken met magnetisme en electriciteit en omdat het hart en de hersenen
in het lichaam de hoogst electriciteitsfrequentie hebben, en eigenlijk onze computers zijn, bv het moederbord en de hd..
hebben deze sneller verbinding met dit bewustzijnsveld.
Zo dat viel niet mee na een slechte nacht en op de nog best wel vroeger morgen...pfieuw
Ik weet wat een electromagnetisch veld is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:26 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Bewustzijns veld...zoals in bv een electrisch veld rondom je pc of tv...zoiets maar dan veeeel groter...
Weer een willekeurige stelling die me weinig zegt.quote:alsof er overal water om ons heen is, en wij daarin zwemmen met zijn allen...
Nu heb je een bepaalde trilling, als mens en dus ziel..want het hoort op aarde bij elkaar.
Als je sterft is die trilling vele malen hoger dan wij hier op aarde kennen.
Wat zien ze dan trillen als ik vragen mag ?quote:Deze trilling kunnen wij als mens niet goed waarnemen, tenzij je erg gevoelig bent hiervoor. Paranormale mensen hebben dit vermogen nog wel.
Volgens mij kan dat helemaal niet.quote:In feite is die wereld gewoon om ons heen, dat bewustzijnsveld.
Alleen nemen wij dit gelukkig niet waar, wel in de zin van bv sferen aanvoelen, of ergens aanvoelen dat er ruzie was in een huiskamer bv.
Sorry, maar dit klinkt echt als geneuzel van iemand die er geen snars van begrijpt maar probeert een simpel verhaaltje voor zichzelf te verzinnen om dingen te verklaren.quote:Die sferen zijn ook bewustzijnsvelden.
Heeft ook weer te maken met magnetisme en electriciteit en omdat het hart en de hersenen
in het lichaam de hoogst electriciteitsfrequentie hebben, en eigenlijk onze computers zijn, bv het moederbord en de hd..
Ik drink gewoon thee van de ah..eigen merk wat is daar mis mee dan tegenwoordigquote:Op dinsdag 6 januari 2009 11:16 schreef 1299 het volgende:
[..]
Doe mij ook een paar gram van dat spul dat jij gebruikt
Omdat jij dit niet kunt begrijpen is het geneuzelquote:
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 11:36 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Omdat jij dit niet kunt begrijpen is het geneuzel![]()
Ik hoef jou dat geneuzel dan ook niet uit te leggen, jij kunt dit toch niet begrijpen, je staat er toch niet voor open.
En ik heb meer te doen dan, mensen zoals jij iets uit te leggen, waar ze alleen maar tegenaan willen schoppen.
Energietrilling vlgs mij.. als jij een lift instapt waar iemand anders al instaat.. kun jij die persoon dan aanvoelen zonder hem aan te raken? Weet jij het als je je ogen sluit dat hij er dan is?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 11:50 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Jij roept wat willekeurige ongedefinieerde termen, roept "nou het heeft dus te maken met electriciteit", en patsboem, dat moet ik dan maar aannemen ?
Mag ik dan als tegenargument inbrengen "Nou het zit niet zoals jij denkt en dat heeft te maken met electromagnetisme, daarom werkt het anders."
Dat is toch ook geen argument zolang ik niet uitleg waarom en wat het ermee te maken heeft ?
Sorry hoor, maar da's gewoon een kwestie van niet kunnen discussieren.
Als je het hebt over een trilling is het handig om te vermelden over wat voor trilling je het hebt.
Trilling houdt in dat er iets trilt. Dus wat trilt er volgens jou ?
Ik denk dat dit een kwestie is van al dan niet onderbewust geinterpreteerde normale fysieke zaken, zoals ademen (luchtbeweging), horen etc.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:03 schreef Bastard het volgende:
[..]
Energietrilling vlgs mij.. als jij een lift instapt waar iemand anders al instaat.. kun jij die persoon dan aanvoelen zonder hem aan te raken? Weet jij het als je je ogen sluit dat hij er dan is?
Kun jij aanvoelen of er ineens iemand achter je staat? Zo niet.. de meeste mensen zullen dit denk ik wel herkennen.. dat is het aanvoelen op trillingsniveau vlgs mij.
Ik dacht al dat je met luchtbeweging of -circulatie zou komen inderdaad.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:10 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een kwestie is van al dan niet onderbewust geinterpreteerde normale fysieke zaken, zoals ademen (luchtbeweging), horen etc.
Voorbeeldje : als er iemand staat absorbeert / reflecteert die het geluid dus klinkt geluid heel anders dan als er niemand is. Dat je dit niet bewust registreert maar dat je toch het verschil merkt lijkt me een prima logische verklaring daarvoor.
Reflectie / absorptie van geluid lijkt mij belangrijker.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:15 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ik dacht al dat je met luchtbeweging of -circulatie zou komen inderdaad.
dat ja...quote:Op dinsdag 6 januari 2009 12:03 schreef Bastard het volgende:
[..]
Energietrilling vlgs mij.. als jij een lift instapt waar iemand anders al instaat.. kun jij die persoon dan aanvoelen zonder hem aan te raken? Weet jij het als je je ogen sluit dat hij er dan is?
Kun jij aanvoelen of er ineens iemand achter je staat? Zo niet.. de meeste mensen zullen dit denk ik wel herkennen.. dat is het aanvoelen op trillingsniveau vlgs mij.
quote:
Drogreden, er wordt namelijk gesteld dat de ziel het lichaam verlaat als je sterft, dus daarom kan hij nooit gevonden worden tijdens een sectie(??)quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:21 schreef Heider00sje het volgende:
Ik ben nog altijd van mening, dat als iets wat moet wegen, dat het uit een bepaalde massa moet bestaan, en het dus tastbaar is. De ziel lijkt me niet tastbaar, dus ik geloof het allemaal niet.
Ehm? als een topic begonnen wordt met vermend 'wetenschappelijk' bewijs... is het toch niet vreemd als eer ook een discussie plaatsvind over die argumentatie ...?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:22 schreef M_Schtoppel het volgende:
Een vriendelijk vezoek of alle skeptische kortzichtigen uit dit topic weg willen blijven. Sta je er niet voor open, geloof je er niet in? Prima, maar opzouten hier dan, dan is dit topics toch niks voor je.
Lopen rellen dat het allemaal maar onzin is doe je godverdomme maar ergens anders.
Fuck off aan hen die het betreft!
Lees dit maar eens door : [Attentie! Lezen AUB]Nieuwe regel in TRU.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:22 schreef M_Schtoppel het volgende:
Een vriendelijk vezoek of alle skeptische kortzichtigen uit dit topic weg willen blijven. Sta je er niet voor open, geloof je er niet in? Prima, maar opzouten hier dan, dan is dit topics toch niks voor je.
Lopen rellen dat het allemaal maar onzin is doe je godverdomme maar ergens anders.
Als iedereen met een andere of afwijkende mening zou vertrekken hebben we geen bodem meer voor discussie. Dus Neen, die zijn gewoon vrij om hun mening te blijven geven! Overigens, TS heeft het de OP verder ook niet gespecificeerd met welke kant er op gegaan kan worden, maw vrij voor iedereen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:22 schreef M_Schtoppel het volgende:
Het is vlgs helemaal niet te vinden... ook niet in leven, het zit niet rechts van je blinde darm ofzo verstopt.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:24 schreef dork22 het volgende:
[..]
Drogreden, er wordt namelijk gesteld dat de ziel het lichaam verlaat als je sterft, dus daarom kan hij nooit gevonden worden tijdens een sectie(??)
Hehquote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:18 schreef Bastard het volgende:
Even zonder dat ik iets zou willen aantonen om miljoenen mee te gaan verdienenhet lijkt mij sterk dat een ziel een gewicht, een massa heeft.
Je kan ook niet zeggen, doe mij even 3 kilo electriciteit, het heeft namelijk geen massa.. toch?
Definieer nou eerst maar eens wat de ziel is voordat je gaat roepen dat je weet waar hij uit bestaatquote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:29 schreef Apekoek het volgende:
Onzin topic, het experiment beruste op een totaal scheef getrokken onderzoek, en dus voldeed het niet aan de wetenschappelijke maatstaven. Een conclusie trekken op basis van een gering aantal of ik dacht zelfs 1 patient voldoet natuurlijk niet. Verder loopt een patient inderdaad leeg zoals urine/stront etc. En verder bestaat de ziel uit het samenhang van elektrische en chemische samenstellingen in de hersens, dit heeft niet zo zeer een gewicht.
Heb je wel eens iemand zien sterven? Dus, echt letterlijk zien doodgaan? Naast je? En dan opgelet?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:32 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Definieer nou eerst maar eens wat de ziel is voordat je gaat roepen dat je weet waar hij uit bestaat
Het verschil tussen uit en aan, net als een lamp. Knopje aan (elektriciteit aan cq leven) licht aan, knopje uit licht uit (geen elektriciteit cq dood).quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:32 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Definieer nou eerst maar eens wat de ziel is voordat je gaat roepen dat je weet waar hij uit bestaat
Daarbij is de ziel veranderd doordat om even makkelijk te zeggen de elektriciteit in de hersenen een andere en niet juiste weg bewandelt, dat is feitelijk de aandoening, de ziel is dus veranderd gewoon simpel weg door een veranderend en defecte stroom schema.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:36 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik vind ook bij mensen die flinke hersenbeschadigingen hebben of zeer demente mensen dat heel naar om te zien. De ziel die er al half uit hangt, klaar om los te laten...
Dementerende mensen, en mensen met een beroerte zijn juist voor mij het ultieme bewijs dat er geen ziel is. Je hersenen gaan kapot: resultaat, andere persoonlijkheid enz..quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:36 schreef maedel het volgende:
[..]
Heb je wel eens iemand zien sterven? Dus, echt letterlijk zien doodgaan? Naast je? En dan opgelet?
Ik vind ook bij mensen die flinke hersenbeschadigingen hebben of zeer demente mensen dat heel naar om te zien. De ziel die er al half uit hangt, klaar om los te laten...
Ik zie dat anders eigenlijk. De ziel is niet veranderd, maar kan zich niet uiten door de defecte "gereedschappen". Dus de ziel kan geen boodschappen overbrengen middels de gangbare communicatiemethoden.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:41 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Daarbij is de ziel veranderd doordat om even makkelijk te zeggen de elektriciteit in de hersenen een andere en niet juiste weg bewandelt, dat is feitelijk de aandoening, de ziel is dus veranderd gewoon simpel weg door een veranderend en defecte stroom schema.
....maar definieer nou eens wat de 'ziel' is ? welke eigenschappen heeft de 'ziel' ?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:36 schreef maedel het volgende:
[..]
Heb je wel eens iemand zien sterven? Dus, echt letterlijk zien doodgaan? Naast je? En dan opgelet?
Ik dacht dat dat 'leven' was. Is 'leven' dan hetzelfde als 'ziel' ?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:39 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Het verschil tussen uit en aan, net als een lamp. Knopje aan (elektriciteit aan cq leven) licht aan, knopje uit licht uit (geen elektriciteit cq dood).
Ik had het eigenlijk over mensen die een zware hersenbloeding gehad hebben en dood gaan.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:44 schreef 1299 het volgende:
[..]
Dementerende mensen, en mensen met een beroerte zijn juist voor mij het ultieme bewijs dat er geen ziel is. Je hersenen gaan kapot: resultaat, andere persoonlijkheid enz..
Dus die mensen leven nog vrolijk 20 jaar lang met een half loslatende ziel?
Ik vroeg het, omdat het dan heel zichtbaar is, wat er gebeurt. Vind ik.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:46 schreef _Led_ het volgende:
[..]
....maar definieer nou eens wat de 'ziel' is ? welke eigenschappen heeft de 'ziel' ?
De communicatimethoden, dus de stroomschema's van de hersenen zijn equivalent. Communicatie gaat door de stroomschema's die ik beschrijf, daar uit interpreteren wij een bepaalde ziel/persoonlijkheid. Feitelijk is het niets meer dan een samen hang van dit communicatiebord/stroomschema.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:45 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik zie dat anders eigenlijk. De ziel is niet veranderd, maar kan zich niet uiten door de defecte "gereedschappen". Dus de ziel kan geen boodschappen overbrengen middels de gangbare communicatiemethoden.
Dus ook al is iemand na een infarct compleet humorloos, opvliegend en soms zelfs kwaadaardig ingesteld, een hel om mee te leven en een vreselijk persoon, in de ziel is niks veranderd ?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:45 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik zie dat anders eigenlijk. De ziel is niet veranderd, maar kan zich niet uiten door de defecte "gereedschappen". Dus de ziel kan geen boodschappen overbrengen middels de gangbare communicatiemethoden.
Ik snap je vergelijking, alleen ik las het alsof je vind dat de ziel nog ergens in die hersenen zit en daarom stuk is. Ik zie de hersenen als een stuk gereedschap van de ziel, en dus dan alleen het gereedschap stuk is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:48 schreef Apekoek het volgende:
[..]
De communicatimethoden, dus de stroomschema's van de hersenen zijn equivalent. Communicatie gaat door de stroomschema's die ik beschrijf, daar uit interpreteren wij een bepaalde ziel/persoonlijkheid. Feitelijk is het niets meer dan een samen hang van dit communicatiebord/stroomschema.
Iemand dood zien gaan? Nee dat heb ik gelukkig nog niet mee hoeven maken. Uiteraard wel dode mensen gezien.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:47 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik had het eigenlijk over mensen die een zware hersenbloeding gehad hebben en dood gaan.
Niet over Terri Schiavo. Hoewel ik bij haar ook niet gargandeer dat ze er zelf allang langs staat.
Maar eigenlijk was mijn punt/vraag "heb je wel eens iemand zien sterven, dus écht zien sterven".
Die andere opmerking daarvan realiseerde ik me te laat dat dat een kant op ging/gaat die eigenlijk niet zo on topic is (wel interessant wat mij betreft overigens).
[..]
Ik vroeg het, omdat het dan heel zichtbaar is, wat er gebeurt. Vind ik.
De eigenschappen van de ziel, ik vraag het me af of je dat op aarde kunt herinneren, wat jouw eigen eigenschappen zijn. Volgens mij is het nou net de bedoeling dat je dat niet weet.
Wat jij beschrijft vind ik meer het karakter, dan de ziel. Wat je ziel is/wil/doet weet je helemaal niet als je op aarde bent in mijn beleving.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:50 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dus ook al is iemand na een infarct compleet humorloos, opvliegend en soms zelfs kwaadaardig ingesteld, een hel om mee te leven en een vreselijk persoon, in de ziel is niks veranderd ?
Dan kunnen mensen die vanaf hun geboorte zo al zijn (en er dus geen infarct ofzo voor nodig hebben om gemeen en kwaadaardig te woren) ook een goede ziel hebben...
Wanneer je stroom knopje uit staat ben je dus dood net als een lamp die niet meer brand. Kortom er staat dan ook geen spanning meer op je hersenen die dus geen productiviteit meer hebben, je ziel is dan weg (tenzij er relatief snel weer spanning ontstaat, zoals bij bijna dood ervaringen, dan ontstaat de ziel weer omdat het spreekwoordelijke knopje dan weer op aan gaat net zoals de lamp dan weer aangaat). Eigenlijk is het heel simpel.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:47 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik dacht dat dat 'leven' was. Is 'leven' dan hetzelfde als 'ziel' ?
Ja.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:47 schreef maedel het volgende:
[..]
Maar eigenlijk was mijn punt/vraag "heb je wel eens iemand zien sterven, dus écht zien sterven".
Mja, iemand stopt met leven, er is duidelijk zichtbaar dat dat is wat er gebeurt ja.quote:Ik vroeg het, omdat het dan heel zichtbaar is, wat er gebeurt. Vind ik.
In dat geval betekent het woord 'ziel' niks, want we kunnen er geen uitspraken over doen als we niet eens weten wat we bedoelen of waar we het over hebben.quote:De eigenschappen van de ziel, ik vraag het me af of je dat op aarde kunt herinneren, wat jouw eigen eigenschappen zijn. Volgens mij is het nou net de bedoeling dat je dat niet weet.
Ik zie het dus inderdaad als een stroomschema waar spanning op staat, alleen dan bestaat de ziel, en dat is voor mij dus de letterlijke ziel, elektriciteit + schema.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:50 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik snap je vergelijking, alleen ik las het alsof je vind dat de ziel nog ergens in die hersenen zit en daarom stuk is. Ik zie de hersenen als een stuk gereedschap van de ziel, en dus dan alleen het gereedschap stuk is.
Nee, maar betekenis is ook voor velerlei uitleg vatbaarquote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef witte_fantasie het volgende:
Jullie halen een aantal zaken door elkaar.
De werking van <insert iets> is niet hetzelfde als de betekenis van <insert iets>.
Ook de karakter is een looppad van elektriciteit door een bepaald stroom schema, alle eigenschappen van een bepaald persoon heeft te maken met dit bepaald looppad van stroom door je hersenen. Kan er eigenlijk niets meer van maken. Alleen is het zo dat men vaak wil geloven dat er meer is ter geruststelling tov hiernamaals bijvoorbeeld, helaas is het echte leven niet altijd zo vreedzaam dan je wil geloven.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:51 schreef maedel het volgende:
[..]
Wat jij beschrijft vind ik meer het karakter, dan de ziel. Wat je ziel is/wil/doet weet je helemaal niet als je op aarde bent in mijn beleving.
Je vertelt me nu wanneer je ziel er wel/niet is, maar niet wat ie is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Wanneer je stroom knopje uit staat ben je dus dood net als een lamp die niet meer brand. Kortom er staat dan ook geen spanning meer op je hersenen die dus geen productiviteit meer hebben, je ziel is dan weg
(tenzij er relatief snel weer spanning ontstaat, zoals bij bijna dood ervaringen, dan ontstaat de ziel weer omdat het spreekwoordelijke knopje dan weer op aan gaat net zoals de lamp dan weer aangaat). Eigenlijk is het heel simpel.
Oké, dan verschillen we daarover van mening. Wat jij ziel noemt, noem ik karakter.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:54 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik zie het dus inderdaad als een stroomschema waar spanning op staat, alleen dan bestaat de ziel, en dat is voor mij dus de letterlijke ziel, elektriciteit + schema.
Dat komt omdat de ideeën daarover verschillend zijn, en niks bewezen is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:57 schreef _Led_ het volgende:
En simpel is het helemaal niet, ik vraag het iedereen hier en iedereen geeft een ander antwoord
Wat het is? Dat zeg ik stroom die een bepaald pad bewandelt in je hersenen, daardoor denk je en doe je zoals je bent. Letterlijk stroom + stroomschema (+natuurlijk chemie, zoals gassen ,scheikundig), figuurlijk en filosofisch kan het een andere betekenis hebben wat per individu verschillend is. Ik doel echt letterlijk op waar het uit bestaat.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:57 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Je vertelt me nu wanneer je ziel er wel/niet is, maar niet wat ie is.
En simpel is het helemaal niet, ik vraag het iedereen hier en iedereen geeft een ander antwoord
Dus je ziel is iets dat je hebt, maar dat op geen enkele mogelijke manier je leven op aarde beinvloedt ?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:51 schreef maedel het volgende:
[..]
Wat jij beschrijft vind ik meer het karakter, dan de ziel. Wat je ziel is/wil/doet weet je helemaal niet als je op aarde bent in mijn beleving.
Nope, opluchting is een gevoel wat je kan voelen door diverse natuurlijke aangemaakte drugs. Dit doet het lichaam automatisch om je te bewaken voor eventuele pijn tijdens het sterven (of dus net niet in dit geval). Deze natuurlijke drugs voel je omdat je stroom schema als het ware wordt omgezet via het beloningscentrum in de hersenen (dat is wat drugs en natuurlijke drugs doen, net als dopamine wat je aanmaakt als je heftig sport, dat wordt runnershigh genoemd, past in hetzelfde rijtje, alleen andere situatie). Ik zie hier totaal geen paranormaal verband.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:00 schreef maedel het volgende:
[..]
Oké, dan verschillen we daarover van mening. Wat jij ziel noemt, noem ik karakter.
Ik ga er van uit dat je als ziel op aarde komt om iets te leren, en na je dood terug naar huis gaat. Als de electriciteit uit gezet wordt (om even jouw vergelijking te gebruiken), laat de ziel los.
In de openingspost werd gesproken over een "opluchting" die mensen ervaarden als ze (bijna) dood waren, en dat is in dat licht heel verklaarbaar denk ik.
Dus de ziel is gewoon een soort videocamera die we meekrijgen en die de gevolgen van onze fysieke aspecten en toevalligheden - zoals karakter en omgeving - opslaat ?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:00 schreef maedel het volgende:
[..]
Oké, dan verschillen we daarover van mening. Wat jij ziel noemt, noem ik karakter.
Ik ga er van uit dat je als ziel op aarde komt om iets te leren, en na je dood terug naar huis gaat. Als de electriciteit uit gezet wordt (om even jouw vergelijking te gebruiken), laat de ziel los.
Nee, niet wat je hebt, iets dat je bent.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:03 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dus je ziel is iets dat je hebt, maar dat op geen enkele mogelijke manier je leven op aarde beinvloedt ?
En mocht het je leven wel op een of andere manier beinvloeden, op welke dan ?
(Sorry dat ik doorzeur maar ik probeer erachter te komen hoe mensen 'de ziel' nou zien, er zijn zo veel verschillende visies)
Dat was precies mijn punt, het is heel moeilijk om te discussieren over een woord als we allemaal iets compleet verschillends onder dat woord verstaan.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:01 schreef maedel het volgende:
[..]
Dat komt omdat de ideeën daarover verschillend zijn, en niks bewezen is.
Als je een eenduidig antwoord wilt, dan kun je beter voor "bestaat niet" kiezen denk ik
Jawel.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:55 schreef maedel het volgende:
[..]
Nee, maar betekenis is ook voor velerlei uitleg vatbaar
Die verklaring wordt vaak gegeven, en dat geloof ik best, maar ik vind mijn versie beter te pruimenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:04 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Nope, opluchting is een gevoel wat je kan voelen door diverse natuurlijke aangemaakte drugs.
Apekoek en ik zijn het niet eensquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:07 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Jawel.
Jij probeert te beschrijven wát het is en Apekoek beschrijft hoe het werkt.![]()
De één spreekt frans, de ander spreekt grieks.
Ben ik nou heel erg bijdehand als ik een accu roep??quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:18 schreef Bastard het volgende:
Even zonder dat ik iets zou willen aantonen om miljoenen mee te gaan verdienenhet lijkt mij sterk dat een ziel een gewicht, een massa heeft.
Je kan ook niet zeggen, doe mij even 3 kilo electriciteit, het heeft namelijk geen massa.. toch?
Volgens die definitie is de 21-gram theorie dus sowieso onzin omdat de ziel niet stoffelijk is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:07 schreef maedel het volgende:
[..]
Nee, niet wat je hebt, iets dat je bent.
De Van Dale zegt het gewoon (ik dacht, ach, ik zoek het eens op):
ziel de; -en 1 v(m) het niet-stoffelijk gedeelte vanwaaruit de mens leeft; (godsd) onsterfelijk deel vd mens
Maar je ziel staat dus compleet los van hoe jij in dit leven bent - aardig of gemeen, meelevend of asociaal ?quote:In mijn optiek beïnvloedt het trouwens je leven van alle kanten, omdat je dit leven zelf gekozen hebt.
Jij (als ziel) bent "ergens" (ja, dat vereist een hele lading uitleg), en je kiest voor een leven. Om ervaring op te doen.
Ik durf het niet te vergelijken met een rollercoaster-rit, maar heel kort door de bocht zou dat nog kunnen.
Je stapt in, beleeft, stapt weer uit.
Je=de ziel. _Led_ = rollercoasterkarretje
Ja.. en wat is jou definitie van een ziel? Of heb je die niet/geloof je niet in?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:11 schreef _Led_ het volgende:
Maar je ziel staat dus compleet los van hoe jij in dit leven bent - aardig of gemeen, meelevend of asociaal ?
Want die dingen worden aantoonbaar simpelweg geregeld door de neuronenhuishouding in je hersenen...
Dus wie jij als ziel bent is compleet ongerelateerd aan je karakter op aarde.
Ja, ik vroeg me wel af waar die 21 gram vandaan zou moeten komen jaquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:11 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Volgens die definitie is de 21-gram theorie dus sowieso onzin omdat de ziel niet stoffelijk is.
In zoverre, dat je zelf als ziel voor dit leven gekozen hebt, dus wel gerelateerd.quote:Dus wie jij als ziel bent is compleet ongerelateerd aan je karakter op aarde.
Nee dat probeer ik dus al de hele tijd uit te leggen. De ziel IS een stroomschema (paden in je hersenen) + elektriciteit. De elektriciteit beloopt een bepaald pad in je hersenen en dat IS je ziel. Dus de elektriciteit is feitelijk je ziel maar de stroomschema's ook. Tuurlijk het werkt ook zo, maar daar bestaat het ook letterlijk uit.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:07 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Jawel.
Jij probeert te beschrijven wát het is en Apekoek beschrijft hoe het werkt.![]()
De één spreekt frans, de ander spreekt grieks.
Ja, naar mijn idee wel, maar dat wist jij ook wel denk ikquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:13 schreef Bastard het volgende:
Als er een ziel is .. is er dan ook een collectieve ziel? Een grote ziel (lichtbron) die aan de hand van meerdere zielen in energieniveau kan stijgen?
Euh, jouw mening is ook maar filosofie hèquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:16 schreef Apekoek het volgende:
Wat je verder van de ziel vind is meer filosofisch.
Ik denk ik gooi een balletje opquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:17 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, naar mijn idee wel, maar dat wist jij ook wel denk ik
Nou ik heb zelf helaas geen hersenscanners thuis staan, maar menig hersenchirurg weet dit ook. Het is dus niet zo zeer filosofisch maar wetenschap. Maar tuurlijk nog niet alles is bewezen, en dat houd inderdaad filosofische deuren op.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:17 schreef maedel het volgende:
[..]
Euh, jouw mening is ook maar filosofie hè
Naar mijn mening is de ziel je essentie - de som van jouw ervaringen, karakter en herinneringen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:15 schreef Bastard het volgende:
[..]
Ja.. en wat is jou definitie van een ziel? Of heb je die niet/geloof je niet in?
Prima, maar dat is niet de betekenis van ziel.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:19 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Nou ik heb zelf helaas geen hersenscanners thuis staan, maar menig hersenchirurg weet dit ook. Het is dus niet zo zeer filosofisch maar wetenschap. Maar tuurlijk nog niet alles is bewezen, en dat houd inderdaad filosofische deuren op.
Waar zou je die ziel dan voor nodig hebben?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:22 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Naar mijn mening is de ziel je essentie - de som van jouw ervaringen, karakter en herinneringen.
En dus toch niks meer (maar ook niks minder) dan een briljant complex spel in je hersenen, dat leeft en sterft (en verandert) met jou.
editquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:24 schreef Flammie het volgende:
Ben het met _Led_ eensch.
Verder ga ik er ook niet vanuit dat deze "ziel", de som van ervaringen, gebeurtenissen en dit complexe stukje in iemand zijn hersenen, een massa heeft.
Dan heb je het over het spirituele gedeelte inderdaad, maar dat is voor iedereen anders, ik heb het echt over de werkelijke samenstelling waar de ziel uit bestaat.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:24 schreef maedel het volgende:
[..]
Prima, maar dat is niet de betekenis van ziel.
Er is geen wetenschappelijke betekenis van de ziel voor zover ik weet.
Volgens mij bestaat dat zuiver en alleen n de spirituele zin (welke godsdienst/overtuiging dan ook).
Ik denk dat jij een woordje ('niet') gemist hebt in zijn post.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:27 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Dan heb jij geen natuurkunde gehad. Elektriciteit heeft geen massa, alleen stoffelijk materiaal. Je wilt dus zeggen dat ziel uit stoffelijk materiaal bestaat wat dwars door de schedel naar buiten komt zetten? Werkelijk onzin. Het enige wat qua ziel stoffelijk kan zijn is gassen/chemie die feitelijk deel zijn van de ziel, echter kunnen deze bij de dood niet zo maar ontsnappen uit de hersenen, zoals ik al zei daar zit een schedel tussen.
En dat hangt weer af van hoe je 'ziel' definieertquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:28 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Dan heb je het over het spirituele gedeelte inderdaad, maar dat is voor iedereen anders, ik heb het echt over de werkelijke samenstelling waar de ziel uit bestaat.
Nee , ik zeg dat de ziel niets meer dan een reeks gedachten is, opgeslagen in het menselijk geheugen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:27 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Dan heb jij geen natuurkunde gehad. Elektriciteit heeft geen massa, alleen stoffelijk materiaal. Je wilt dus zeggen dat ziel uit stoffelijk materiaal bestaat wat dwars door de schedel naar buiten komt zetten? Werkelijk onzin. Het enige wat qua ziel stoffelijk kan zijn is gassen/chemie die feitelijk deel zijn van de ziel, echter kunnen deze bij de dood niet zo maar ontsnappen uit de hersenen, zoals ik al zei daar zit een schedel tussen.
Nogmaals... Je legt de werking uit van de ziel (althans jouw interpretatie ervan). Dan leg je nog niet uit wat de ziel is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:16 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Nee dat probeer ik dus al de hele tijd uit te leggen. De ziel IS een stroomschema (paden in je hersenen) + elektriciteit. De elektriciteit beloopt een bepaald pad in je hersenen en dat IS je ziel. Dus de elektriciteit is feitelijk je ziel maar de stroomschema's ook. Tuurlijk het werkt ook zo, maar daar bestaat het ook letterlijk uit.
Wat je verder van de ziel vind is meer filosofisch.
hehe iets te snel gelezenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:29 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een woordje ('niet') gemist hebt in zijn post.
He niet zo snel op je teentjes getrapt zijn he? Ik had je woordje 'niet' niet gelezen, was wat te snel kan iedereen gebeuren.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:30 schreef Flammie het volgende:
[..]
Nee , ik zeg dat de ziel niets meer dan een reeks gedachten is, opgeslagen in het menselijk geheugen.
Ik heb geen woord gerept over ontsnappende stoffen, of de ziel zoals hij hier ter discussie gesteld word.
Ik zie de ziel als een spel in de hersenen, een gedachtengang, geheugen, niet als iets stoffelijks dat naar buiten kan ontsnappen, dwars door schedels heen. Was ik niet duidelijk genoeg ofzo?
Verder heb ik wel natuurkunde gehad![]()
Hoe zit het met je begrijpend lezen op school btw?![]()
![]()
Ik had het over ,in deze situatie, wat een TV is wat betreft materiaal. Een tv bestaat uit stoffelijk materiaal met beeld signalen, dat IS een tv. En dat bedoelde ik eingenlijk ook met de ziel.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:37 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Nogmaals... Je legt de werking uit van de ziel (althans jouw interpretatie ervan). Dan leg je nog niet uit wat de ziel is.
Hieronder een voorbeeld hoe jij de ziel uitlegt:
Een televisie is een apparaat dat electronen op een beeldbuis schiet waardoor er beeld te zien is aan de buitenkant. Er zit een ontvanger op waarmee je signalen uit de lucht kunt plukken en die om kunt zetten in beeld.
Hiermee leg je nog niet uit wat de televisie is, maar enkel de werking ervan.
Een televisie is een apparaat waarop je programma's van programmamakers kunt bekijken ter vermaak/informatie.
Uitleggen wat de ziel is is dus een filosofische aangelegenheid.
In plaats van uitleggen wat de werking is, gooi je het nu op de boeg van: "materiele eigenschappen van een ding". Dat legt nog steeds niet uit wat de intentie, bedoeling, meaning oftewel wat een televisie is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:40 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ik had het over ,in deze situatie, wat een TV is wat betreft materiaal. Een tv bestaat uit stoffelijk materiaal met beeld signalen, dat IS een tv. En dat bedoelde ik eingenlijk ook met de ziel.
Que? Maar wat heb je dan aan een ziel? Hij is een som van je ervaringen, je karaktertrekken.. maar hij is verdampt als je leven ophoudt. Waarom geloof jij in een ziel? En deze laatste vraag vind ik erg intressant aangezien je naar mijn idee alles wil staven... hier is geen bewijs voor?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:22 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Naar mijn mening is de ziel je essentie - de som van jouw ervaringen, karakter en herinneringen.
En dus toch niks meer (maar ook niks minder) dan een briljant complex spel in je hersenen, dat leeft en sterft (en verandert) met jou.
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:30 schreef Flammie het volgende:
[..]
Verder heb ik wel natuurkunde gehad![]()
Hoe zit het met je begrijpend lezen op school btw?![]()
![]()
Is er bewezen op welke locatie deze dingen worden opgeslagen?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:47 schreef Bastard het volgende:
[..]
Que? Maar wat heb je dan aan een ziel? Hij is een som van je ervaringen, je karaktertrekken.. maar hij is verdampt als je leven ophoudt. Waarom geloof jij in een ziel? En deze laatste vraag vind ik erg intressant aangezien je naar mijn idee alles wil staven... hier is geen bewijs voor?
Dan weeg je toch het verschil tussen een volle en lege accuquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:10 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ben ik nou heel erg bijdehand als ik een accu roep??
JK
Welke dingen bedoel je?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:53 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Is er bewezen op welke locatie deze dingen worden opgeslagen?
En je gaat er van uit dat je ziel bij je lichaam hoort of dat het er los van staat?quote:Ikzelf ben namelijk van mening dat de ziel het regelcentrum en opslagvat van ervaringen, karakter etc is, oftewel het zenuwcentrum (kon even geen beter woord bedenken) van je identiteit.
Ik geloof dus inderdaad niet zozeer in een ziel als in iets magisch dat in je huist en boven het leven staat.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:47 schreef Bastard het volgende:
[..]
Que? Maar wat heb je dan aan een ziel? Hij is een som van je ervaringen, je karaktertrekken.. maar hij is verdampt als je leven ophoudt. Waarom geloof jij in een ziel? En deze laatste vraag vind ik erg intressant aangezien je naar mijn idee alles wil staven... hier is geen bewijs voor?
Karakter, geheugen en identiteit. Dat soort dingen.quote:
Tja dat is nu hetgeen waar ik zelf heeel sterk over twijfel. M'n gevoel zegt dat het er los van staat. Maar ja gevoel kan je ook behoorlijk in de zeik nemen.quote:[..]
En je gaat er van uit dat je ziel bij je lichaam hoort of dat het er los van staat?
Hij begon, lees anders even terug (nooit natuurkunde gehad?? dat is echt WERKELIJK onzin ed.)quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:49 schreef Bastard het volgende:
[..]word anders even meteen woest ofzo.
Dus een verzamelwoord of een ander woord voor "persoonlijkheid" (Een persoonlijkheid word gevormd door ervaringen en karaktereigenschappen).quote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:58 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik geloof dus inderdaad niet zozeer in een ziel als in iets magisch dat in je huist en boven het leven staat.
In mijn ogen is hetgene dat de 'ziel' zoals vele anderen 'm zien - namelijk als iets dat jou jou maakt - niks meer of minder dat een complex gebeuren in je hersenen dat samen met je sterft.
Ik geloof niet in een ziel die eeuwen meegaat, de dood overleeft, reincarneert in een nieuw lichaam of wat dan ook.
Ik geloof dat we zijn wie we zijn hier op aarde, en dat is al bijzonder genoeg voor me.
Klopt.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:06 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dus een verzamelwoord of een ander woord voor "persoonlijkheid" (Een persoonlijkheid word gevormd door ervaringen en karaktereigenschappen).
Daar zijn de meningen over verdeeld hoorquote:Op dinsdag 6 januari 2009 14:59 schreef witte_fantasie het volgende:
Maar ja gevoel kan je ook behoorlijk in de zeik nemen.
Dát is het juiste woord ja, ik zat de hele tijd te denken "dat kan toch niet dat daar geen woord voor is".quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:06 schreef Bastard het volgende:
[..]
Dus een verzamelwoord of een ander woord voor "persoonlijkheid" (Een persoonlijkheid word gevormd door ervaringen en karaktereigenschappen).
Dat lijkt me toch niet..?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:10 schreef maedel het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen over verdeeld hoor
Feilloos, nee, maar je mag best een beetje vertrouwen hebben denk ik.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:11 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch niet.
Ken jij iemand die serieus meent dat zijn/haar gevoel feilloos is en het nog nooit fout gehad heeft ?
Nou, dan zijn de meningen toch niet verdeeld over of je gevoel je in de zeik kan nemen ?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:13 schreef maedel het volgende:
[..]
Feilloos, nee, maar je mag best een beetje vertrouwen hebben denk ik.
Da's eng, I know (vertrouwen op gevoel). Maar ik ga er liever van uit dat het klopt dan dat het me in de zeik neemt.
Tja... wat bij de één fout is, is bij de ander goedquote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:11 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch niet..?
Ken jij iemand die serieus meent dat zijn/haar gevoel feilloos is en het nog nooit fout gehad heeft ?
Met zo iemand wil ik graag naar het casino
Oké, laat ik het anders formuleren.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:14 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nou, dan zijn de meningen toch niet verdeeld over of je gevoel je in de zeik kan nemen ?
Ik hou het liever in het midden, zeker als het om dingen gaat waar absoluut geen enkel ander bewijs voor is.
Als je open staat voor beide mogelijkheden sta je nooit voor verrassingen
Nou in veel situaties wil je volgens mij gewoon de juiste beslissing ipv opties.quote:Tevens moet je oppassen met teveel vertrouwen op dat je gevoel het bij het juiste eind heeft,
dat kan er nog wel eens voor zorgen dat je andere mogelijkheden niet overweegt die misschien nog beter zouden zijn / 'voelen' als je ze eenmaal de kans gaf
Nu spreek je jezelf tegen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:28 schreef maedel het volgende:
[..]
Oké, laat ik het anders formuleren.
Ik vertrouw op mijn gevoel, en ik denk dat het feilloos kan functioneren.
Daar waar ik niet op mijn gevoel dúrf te vertrouwen laat ik mijn hersens werken.
Wie zegt dat wat je gevoel dan zegt de beste oplossing is ?quote:Nou in veel situaties wil je volgens mij gewoon de juiste beslissing ipv opties.
De beste oplossing vind je intuïtief dan dus, je overweegt namelijk helemaal niet.
Het gaat nu, de thread dus, meer over gevoel natuurlijk dan over "de ziel weegt 21 gram" maar dit zijn toch wel sterke argumenten hoor. Inderdaad, als je zo zeker bent van je gevoel en stellig beweerd dat het voor jou "feilloos werkt" waarom zou je dan nog momenten tegenkomen waar de hersens, je beredenatie en rationaliteit dus, de beste beslissing maken?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:33 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nu spreek je jezelf tegen.
Als je denkt dat je gevoel feilloos functioneert impliceert dat dus dat je gevoel het altijd goed heeft,
en zou er geen enkele reden zijn om ooit niet op je gevoel te vertrouwen.
Als er dus momenten zijn dat je niet op je gevoel vertrouwt, denk je dus niet dat je gevoel feilloos functioneert.
[..]
Wie zegt dat wat je gevoel dan zegt de beste oplossing is ?
Als jouw gevoel zegt dat je bij de loterij eindcijfer 9 moet hebben en je doet dat, win jij dan altijd de hoofdprijs ?
Ik denk dat je gevoel zegt "dit is niet pluis, ik wil weg of niet alleen zijn", en dat je daar naar zult handelen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:46 schreef Flammie het volgende:
Verder ben ik van mening dat juist je gevoel het meest vatbaar is voor deceptie. Ik noem een voorbeeld;
Ik val met een brommer op mijn gezicht, het is een donkere straat en mijn gevoel (angst) zorgt ervoor dat ik als een gek ga rondschreeuwen. Is dat een betere oplossing dan bijvoorbeeld je telefoon pakken, het alarmnummer bellen en de brommer van de weg sleuren?
Daarom gebruik ik ten eerste al het woord "durf" in mijn zin, en ten tweede gaf ik eerder al aan dat ik hier niet ga zitten beweren dat het gevoel feilloos is. Als ik dat beweer, moet ik het bewijzen namelijkquote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:33 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nu spreek je jezelf tegen.
Als je denkt dat je gevoel feilloos functioneert impliceert dat dus dat je gevoel het altijd goed heeft,
en zou er geen enkele reden zijn om ooit niet op je gevoel te vertrouwen.
Als er dus momenten zijn dat je niet op je gevoel vertrouwt, denk je dus niet dat je gevoel feilloos functioneert.
[..]
Het heet niet voor niks een loterijquote:Wie zegt dat wat je gevoel dan zegt de beste oplossing is ?
Als jouw gevoel zegt dat je bij de loterij eindcijfer 9 moet hebben en je doet dat, win jij dan altijd de hoofdprijs ?
En terecht.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:52 schreef maedel het volgende:
Daarom gebruik ik ten eerste al het woord "durf" in mijn zin, en ten tweede gaf ik eerder al aan dat ik hier niet ga zitten beweren dat het gevoel feilloos is. Als ik dat beweer, moet ik het bewijzen namelijk
Ik niet.quote:Het heet niet voor niks een loterij, ja ik vind dat voorbeeld eigenlijk gewoon zinloos.
Bij nadenken over 'de ziel' krijg je toch ook de tijd om na te denken ?quote:Je kent vast wel de verhalen/voorbeelden van mensen die een spookrijder tegen komen of heel snel handelen zonder na te denken bij een verkeersongeluk, díe beslissingen heb ik het over. Niet over eindcijfers kiezen.
Hoewel dat eigenlijk de simpelste vorm van gevoelsmatig kiezen is, maar niet zuiver. Je krijgt tijd om na te denken en zonder dat je het in de gaten hebt ben je al aan het denken. Dat slaat eigenlijk nergens op dus, om dat te doen. Kun je er beter een kansberekening op los laten (wat je feitelijk ook doet denk ik).
Je zou kunnen overwegen dat in de geschiedenis van de mensheid er genoeg mensen zijn overleden nadat ze naar hun gevoel / intuitie hebben geluisterd. Om te zeggen dat het alwetend is en het het nooit mis kan hebben lijkt me enigszins overdreven en wishful thinking.quote:In een poging het nog enigszins on topic te brengen..., je zou kunnen denken, dat je met je intuïtie dus "inprikt" op een alwetend iets, een allesomvattend ding, waar jouw ziel eigenlijk vandaan komt. Iets waar je dus gewoon uit kunt putten, als je er maar naar luistert.
Hahaha dit is gewoon zoooo truequote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:04 schreef _Led_ het volgende:
Bij nadenken over 'de ziel' krijg je toch ook de tijd om na te denken ?
Maar daar vind je dat je verder geen opties hoeft te overwegen omdat je 'gevoel' iets zegt en dat dus wel waar 'moet' zijn.
Waarom dan daarbij ook niet verder denken en overwegen ?
Ik vermoed dat we het over totaal verschillende beslissingsmomenten hebben. Ik heb het niet over denkmomenten waarbij dat een rol speelt, maar over handelmomenten. Maar goed, we hebben het daar al vaker over gehad, dus ik kan het verdere verloop wel ongeveer inschattenquote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:04 schreef _Led_ het volgende:
Bij nadenken over 'de ziel' krijg je toch ook de tijd om na te denken ?
Ja, da's een interessante.quote:Je zou kunnen overwegen dat in de geschiedenis van de mensheid er genoeg mensen zijn overleden nadat ze naar hun gevoel / intuitie hebben geluisterd. Om te zeggen dat het alwetend is en het het nooit mis kan hebben lijkt me enigszins overdreven en wishful thinking.
Maar het nadenken over 'de ziel' is toch juist een heel ander beslissingsmoment dan wat jij zegt met intuitie enzo ?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:12 schreef maedel het volgende:
[..]
Ik vermoed dat we het over totaal verschillende beslissingsmomenten hebben. Ik heb het niet over denkmomenten waarbij dat een rol speelt, maar over handelmomenten. Maar goed, we hebben het daar al vaker over gehad, dus ik kan het verdere verloop wel ongeveer inschatten. Ik zeg gewoon hoe ik er over denk. Wij gaan daar niet uitkomen ben ik bang.
Aha.quote:Ja, da's een interessante.
Namelijk, wie zegt er nou dat dat niet de bedoeling was dat die mensen overleden? Ik denk dus van wel.
Zo zwart wit zie ik het niet. Ben het dan ook niet met je eens.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:04 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik niet.
OF je gevoel is feilloos, OF niet.
Roepen dat je gevoel het NOOIT verkeerd heeft "alleen jah, natuurlijk werkt het bij de loterij niet" vind ik eerlijk gezegd nogal vreemd.
Ja, dat ben ik met je eens.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:16 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Zo zwart wit zie ik het niet. Ben het dan ook niet met je eens.
Je gevoel werkt feilloos. Daar ben ik van overtuigd.
Niettemin, interpreteer ik mijn gevoel niet feilloos. Ik denk dat Maedel dit wel met me eens is.
En als 2 mensen beide een gevoel hebben over iets, maar beide hebben een ander gevoel ?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:16 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Zo zwart wit zie ik het niet. Ben het dan ook niet met je eens.
Je gevoel werkt feilloos. Daar ben ik van overtuigd.
Niettemin, interpreteer ik mijn gevoel niet feilloos. Ik denk dat Maedel dit wel met me eens is.
Wat sommigen hier moeilijk te scheiden vinden is het volgens mij het volgende:quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:20 schreef _Led_ het volgende:
[..]
En als 2 mensen beide een gevoel hebben over iets, maar beide hebben een ander gevoel ?
Als bij beide hun gevoel feilloos is hebben we dan een probleem namelijk - het is onmogelijk dat het gevoel bij beide het goed heeft terwijl hun gevoelens het omgekeerde van elkaar zeggen.
Je hebt toch gelezen hoe ik er over denk, iets van 3 pagina's terug? Dan past dat daar toch precies in?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:16 schreef _Led_ het volgende:
Aha.
Kortom, als je luistert naar je gevoel en je intuitie kunnen er de ergste dingen met je gebeuren,
want wat er gebeurt is wel goed voor het grote geheel der dingen maar misschien helemaal niet fijn of leuk voor jou.
Vrij arelaxed en dat lijkt mij een goede reden om helemaal rationeel te denken en helemaal niet naar je intuitie te luisteren !
Sterker nog, dat héb je al gedaan, vóór je naar de aarde kwamquote:Ik bepaal liever zelf wat goed voor me is..
Okee, heb jij op school nog nooit het gevoel gehad dat je een proefwerk goed had gemaakt maar je had later een slecht cijfer ? (Of andersom)quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:19 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, dat ben ik met je eens.![]()
Maar dat krijg ik niet overgebracht geloof ik
@ _Led_, je draaft een beetje door met die idiote voorbeelden vind ik. Wat heb je daar nou aan? Geef liever een echte situatie, een concreet voorbeeld.
Dan ben je al aan het overleggen en dus denken.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:20 schreef _Led_ het volgende:
[..]
En als 2 mensen beide een gevoel hebben over iets, maar beide hebben een ander gevoel ?
Maar de vraag is dus of jij nooit onterecht angstig geworden bent (verkeerd gevoel), of onterecht niet angstig was (ook verkeerd gevoel).quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:23 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Wat sommigen hier moeilijk te scheiden vinden is het volgens mij het volgende:
Gevaarlijke situatie --> Angstig gevoel --> Interpretatie van het gevoel --> Handeling.
Als je dus in gevaar bent, wordt je bang. De een interpreteert dit ongeveer als: aaaaaaaaaaah (chaos dus). En handelt simpelweg niet. De ander interpreteert dit ongeveer als: kut, ik moet iets doen. En handelt om de situatie op te lossen/ontwijken/vechten.
We hebben het niet over overleggen, we hebben het over conflicterende gevoelens.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:24 schreef maedel het volgende:
[..]
Dan ben je al aan het overleggen en dus denken.
Aha, dus de rest van m'n leven met m'n ogen dicht de straat oversteken op m'n gevoel,quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:23 schreef maedel het volgende:
[..]
Je hebt toch gelezen hoe ik er over denk, iets van 3 pagina's terug? Dan past dat daar toch precies in?
[..]
Sterker nog, dat héb je al gedaan, vóór je naar de aarde kwam
Ja, maar dat is dus een ánder gevoel. Dat probeer ik de hele tijd al te zeggen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:28 schreef _Led_ het volgende:
[..]
We hebben het niet over overleggen, we hebben het over conflicterende gevoelens.
Ja, gebaseerd op wat ik ingevuld had, en hoeveel, maar dat is dus geen intuïtie, want je hebt gegevens beschikbaar.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:24 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Okee, heb jij op school nog nooit het gevoel gehad dat je een proefwerk goed had gemaakt maar je had later een slecht cijfer ? (Of andersom)
neequote:Heb jij nog nooit het gevoel (intuitief) gehad dat er iets ergs ging gebeuren, maar dat gebeurde niet ?
neequote:Heb jij nog nooit het gevoel (intuitief) gehad dat alles prima zou gaan, maar er gebeurde iets ergs ?
Doh, daar heb ik sensoren voorquote:Heb jij nog nooit het gevoel gehad dat het wel ging passen met inparkeren maar het paste niet ?
ik heb nog nooit 'strootje getrokken". Wel "cijfer onder de 40" en dat had ik goed omdat ik dat beredeneerd had.quote:Heb jij nog nooit bij strootje trekken het verkeerde strootje getrokken ?
Nee, wel waar ik blij ben dat ik er naar geluisterd heb.quote:Kun jij echt niks bedenken in je leven waar je gevoel of intuitie het verkeerd had ?
Nee, ik denk dat ik nog nooit onterecht een bepaald gevoel heb gehad.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:27 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Maar de vraag is dus of jij nooit onterecht angstig geworden bent (verkeerd gevoel), of onterecht niet angstig was (ook verkeerd gevoel).
Dat beweer ik helemaal niet, hou op met dollen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:34 schreef _Led_ het volgende:
Ik vind het wel bijzonder, iemand wiens gevoel het ALTIJD juist heeft.
1. wie zegt dat ik dat niet ben, en 2. ik denk dat je moet af stappen van het idee dat geldelijk gewin het hoogste goed is....quote:Dat je dan geen multimiljonair bent verbaast me een beetje, maar dat is dan uiteraard naar eigen keuze.
Wie beweert dan dat ie het nog nooit mis heeft gehad?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:40 schreef _Led_ het volgende:
Ook nog nooit iemand geloofd die later bleek te liegen of andersom....
Wonderlijk, mensen die het nog nooit mis hebben gehad in hun hele leven.
Je zou voor de inlichtingendienst moeten gaan werken !
Je beweert dat je gevoel feilloos is !quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:38 schreef maedel het volgende:
[..]
Dat beweer ik helemaal niet, hou op met dollen.
Mijn gevoel is niet in staat fouten te maken, mijn interpretatie ervan wel.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:42 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Je beweert dat je gevoel feilloos is !
Wat is het nou, is het nou feilloos of maakt het wel eens fouten ?
Zeggen "Mijn gevoel heeft het altijd goed maar maakt soms fouten" is onzin, dus wat wordt het ?
ie kan het zich iig niet meer herinneren.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:41 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Wie beweert dan dat ie het nog nooit mis heeft gehad?
quote:Nee, wel waar ik blij ben dat ik er naar geluisterd heb.
Dus als jij in het casino op gevoel kiest tussen rood en zwart en het gaat mis heb je het verkeerd geinterpreteerd ?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:44 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Mijn gevoel is niet in staat fouten te maken, mijn interpretatie ervan wel.
Zo goed?
Jawel, er zijn heel veel bedriegers in de wereld. En ik heb me vaak genoeg vergist in mensen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:40 schreef _Led_ het volgende:
Ook nog nooit iemand geloofd die later bleek te liegen of andersom....
Volgens mij zei ik dat niet hoor...quote:Wonderlijk, mensen die het nog nooit mis hebben gehad in hun hele leven.
Je zou voor de inlichtingendienst moeten gaan werken !
Moet er dan nu over de definitie van gevoel gediscussieerd worden danquote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:44 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Mijn gevoel is niet in staat fouten te maken, mijn interpretatie ervan wel.
Zo goed?
Tadaa, je gevoel is niet feilloos.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:45 schreef maedel het volgende:
[..]
Jawel, er zijn heel veel bedriegers in de wereld. En ik heb me vaak genoeg vergist in mensen.
Je bedoelt dus te zeggen dat jouw gevoel een wel/niet beslissing kan uitbrengen? Knap gevoel heb jij dan hoor.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:45 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dus als jij in het casino op gevoel kiest tussen rood en zwart en het gaat mis heb je het verkeerd geinterpreteerd ?
Als mensen niet uit elkaar kunnen halen wat gevoel is, en het ernaar luisteren/handelen.... Dan is het antwoord ja.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:46 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Moet er dan nu over de definitie van gevoel gediscussieerd worden dan
Voor het gemak quote je de helft van de uitspraak?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:47 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Tadaa, je gevoel is niet feilloos.
Dus kan het nooit kwaad om verder te kijken dan je neus lang is, ook al denk je dat je gevoel het al bij het juiste eind heeft.
Ja hoor, er zijn genoeg ja/nee beslissingen die je op gevoel kan doen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:47 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Je bedoelt dus te zeggen dat jouw gevoel een wel/niet beslissing kan uitbrengen? Knap gevoel heb jij dan hoor.
Ja, het deel wat bewijst dat je gevoel dus niet feilloos is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:49 schreef maedel het volgende:
[..]
Voor het gemak quote je de helft van de uitspraak?
Ja en als ik aangeef dat mijn gevoel enkel iets produceert en mijn interpretatie dus de beslissing is. Dan hoor ik je niet meer.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:50 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ja hoor, er zijn genoeg ja/nee beslissingen die je op gevoel kan doen.
En hey, ik ben niet degene die beweert dat z'n gevoel het nog nooit mis heeft gehad ! Knap gevoel heb jij hoor
en ik bied je een kans die niet voor interpretatie mogelijk is. Een getal onder de 10 go for it,quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:51 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Ja en als ik aangeef dat mijn gevoel enkel iets produceert en mijn interpretatie dus de beslissing is. Dan hoor ik je niet meer.
Nee, want jij verwart gevoel met een mening of met het gevoel van de je je vingers verbrand o.i.d.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:50 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Hey, ik ben niet degene die beweert dat z'n gevoel het nog nooit mis heeft gehad ! Knap gevoel heb jij hoor
Lees jij het topic even opnieuw door. Niemand beweert dat namelijk.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:51 schreef Michielos het volgende:
Ik heb een nummer onder de 10.. ga op jullie gevoel af!(het is immers feilloos)
Overigens ben ik het niet eens met de stelling "de ziel weegt 21 gram" . De ziel wordt zelfs door spiritisten als onstoffelijk gezien
Oh, gelukkig maar.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:51 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ja, het deel wat bewijst dat je gevoel dus niet feilloos is.
En DAT was het punt.
De volgende keer dat jij zegt dat je gevoel het nog nooit mis gehad heeft kan ik dus verwijzen naar deze uitspraak.
ik heb het topic gelezen. Ik wou enkel On-topic posten...quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:53 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Lees jij het topic even opnieuw door. Niemand beweert dat namelijk.
Nee, ik vraag me af hoe iemand kan denken dat ze zeker weet dat iets zo is ('de ziel' bijvoorbeeld) omdat haar 'gevoel' dat zo zegt en er dus geen enkele andere mogelijkheid bestaat of opengehouden moet worden.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:52 schreef maedel het volgende:
[..]
Nee, want jij verwart gevoel met een mening of met het gevoel van de je je vingers verbrand o.i.d.
Of je begrijpt echt niet waar het over gaat, óf je wil het niet en zit te dollen.
In geval 1 wil ik het je graag uitleggen (hoewel me dat tot nu toe niet goed lukt blijkt wel), en in geval 2 zeg ik "kap nou met die flauwekul en doe volwassen".
Sorry, dan snap je niet waar het over gaat.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:54 schreef Michielos het volgende:
[..]
ik heb het topic gelezen. Ik wou enkel On-topic posten...Dat is de titel toch? De stelling?
Of heb jij niet gelezen wat de OP was?
en als het gevoel voor foute interpretatie mogelijk is... hoe weet je dan zo zeker dat je het over die zaken WEL bij het goede eind hebt???quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:55 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nee, ik vraag me af hoe iemand kan denken dat ze zeker weet dat iets zo is ('de ziel' bijvoorbeeld) omdat haar 'gevoel' dat zo zegt en er dus geen enkele andere mogelijkheid bestaat of opengehouden moet worden.
Er hoeft niet meer rationeel nagedacht te worden, immers 'het gevoel' heeft gesproken.
Ja, zoals ik het nu zie, haal je echt van alles door elkaar.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:55 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Nee, ik vraag me af hoe iemand kan denken dat ze zeker weet dat iets zo is ('de ziel' bijvoorbeeld) omdat haar 'gevoel' dat zo zegt en er dus geen enkele andere mogelijkheid bestaat of opengehouden moet worden.
Er hoeft niet meer rationeel nagedacht te worden, immers 'het gevoel' heeft gesproken.
topictitel: de ziel weegt 21 gram.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:56 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Sorry, dan snap je niet waar het over gaat.
En nogmaals sorry, geen zin om weer opnieuw uit te leggen.
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:55 schreef _Led_ het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:26 schreef witte_fantasie het volgende:
Wat ik persoonlijk denk over de discussie over het gevoel.
Mijn gevoel zegt dus dat mijn ziel iets is wat buiten mijn lichaam zich kán manifesteren. Oftewel, het maakt deel uit van mij, maar kan zich ook manifesteren in een ander lichaam (bijv. als ik dood ben). Net zo goed, dat mijn ziel kan communiceren met andere zielen. Zonder direct contact met de andere ziel (lichamelijk contact).
Of mijn gevoel dit juist heeft, is onmogelijk te bewijzen. Alleen al het beschrijven van mijn gevoel is al moeilijk zat haha. Laat staan dit op de juiste manier interpreteren etc.
En toch ga ik hiervan uit, ondanks hier geen bewijzen van zijn.
Ik hou van irrationeel zijn.
Zucht... Ik had het over het andere deel van mijn quote van jouw post.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:57 schreef Michielos het volgende:
[..]
topictitel: de ziel weegt 21 gram.
Stelling: de ziel weegt 21 gram Een onderzoeker had dit "onderzocht" (scheef onderzoek maar dat terzijde)
Mijn antwoord ONTOPIC: Ik ben het hier niet mee eens.
????
dat heb je NERGENS gezegd..quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:58 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Zucht... Ik had het over het andere deel van mijn quote van jouw post.
Laat maar.
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:01 schreef Michielos het volgende:
[..]
dat heb je NERGENS gezegd..En bij mijn vorige post had je dat ook al kunnen zeggen om eerlijk te zijn.
Maar je gaf aan dat je gevoel veel voor je doet en je interpretatie wel fout kan zijn.
Als het om iets simpels gaat zoals een nummer onder de 10 waar je enkel een nummer kunt voelen of bijvoorbeeld 5 schapen ziet ofzo, lijkt het mij dat je gevoel een nummer door deductie kan ontrafelen. Vandaar dat ik je om een nummer onder de 10 vraag(ik hou het graag simpel). Lijkt mij niet echt "offtopic" of 'niks ermee te maken". Anders gezegd.. ipv erover te zeuren.. WAAROM heeft het er niks mee te maken, en wat zou ik beter kunnen stellen volgens jou?
Dat dus.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:47 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Je bedoelt dus te zeggen dat jouw gevoel een wel/niet beslissing kan uitbrengen? Knap gevoel heb jij dan hoor.
Naar mijn weten, werkt mijn gevoel in ieder geval zo, dat ik zenuwachtig wordt, ga zweten, verhoogde hartslag etc. krijg. Op basis van de informatie dat mijn lichaam mij dus geeft, maak ik de beslissing, alles op rood of alles op zwart.
Mijn interpretatie van mijn lichamelijke ervaringen zorgt voor mijn handelen. Niet mijn gevoel zelf. Dan zou ik een ongeleid projectiel zijn.
ok dank!quote:
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 16:56 schreef maedel het volgende:
[..]
Ja, zoals ik het nu zie, haal je echt van alles door elkaar.
Dit is alleen maar hakken om het hakken, en je weet het.
Lol het trollen valt nu wel erg op vrind.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:04 schreef _Led_ het volgende:
[..]![]()
![]()
Nee, ik vraag me oprecht af waarom iemand denkt dat verder nadenken niet nodig is als het gevoel 'gesproken' heeft.
Dat kwam ik gister tegen op niburu " er is een patroon in ons leven "quote:Op dinsdag 6 januari 2009 15:52 schreef maedel het volgende:
[..]
Heb je die uitleg over de mayakalender wel eens gezien (3 uur google video geloof ik...)? Daar geeft die man heel mooi in aan waarom je hersens niet snel genoeg zijn.
quote:Ons verstand is in staat om
maximaal 24 eenheden per seconde te verwerken. Een film die we zien kent daarom 24
plaatjes per seconde.
Ons verstand is kinderspeelgoed vergeleken met onze intuïtie. Onze intuïtie kan met
gemak 5 miljoen eenheden per seconde aan. Onze opdracht als mensen op Aarde is om in
deze scheppingscyclus ons oude gereedschap van het trage verstand in te ruilen voor
onze, op lichtsnelheid werkende intuïtie.
Jij betrekt die 'iemand' op jezelf zo te merken ?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:07 schreef witte_fantasie het volgende:
[..]
Lol het trollen valt nu wel erg op vrind.![]()
Lees mijn post hierboven nog maar eens. En zoek eens naar een tekst als: "verder nadenken is niet nodig" of "ik sta niet open voor discussie" of "dat is bullshit, mijn mening is de waarheid!". Juist die ga je niet vinden.
quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:08 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Jij betrekt die 'iemand' op jezelf zo te merken ?
Precies, dat.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:07 schreef Summers het volgende:
[..]
Dat kwam ik gister tegen op niburu " er is een patroon in ons leven "
[..]
Ik snap niet echt waarom, jij postte juist "Maar ja gevoel kan je ook behoorlijk in de zeik nemen.",quote:
Er is geen "bedoeling van de ziel", de ziel is een filosofische uitvinding van de mens, een noemertje voor de elementen die een persoon zijn karakter en uitstraling geven.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:18 schreef maedel het volgende:
Intussen, waarde _Led_ ,hebben we volgens mij nog geen antwoord op wat volgens jou dan de bedoeling is van je ziel, als deze niet los laat als je dood gaat, en deze geen losstaand iets is volgens jou.
Komt dat antwoord nog?
Jammer dat je maar een fractie registreert van wat je zintuigen daadwerkelijk waarnemen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:07 schreef Summers het volgende:
[..]
Dat kwam ik gister tegen op niburu " er is een patroon in ons leven "
[..]
Waarom denk je dat er zoiets als een ziel is?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:18 schreef maedel het volgende:
Intussen, waarde _Led_ ,hebben we volgens mij nog geen antwoord op wat volgens jou dan de bedoeling is van je ziel, als deze niet los laat als je dood gaat, en deze geen losstaand iets is volgens jou.
Komt dat antwoord nog?
+ dat idd.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:27 schreef _Led_ het volgende:
Klopt trouwens helemaal niet,
het is onzin dat ons verstand maximaal 24 beeldjes per seconde kan verwerken.
24 beeldjes per seconden is het minimum dat nodig is om onze hersenen iets als een vloeiende beweging te laten ervaren.
Ons verstand interpreteert 70 frames per seconde toch echt als een heel stuk vloeiender dan 24fps.
Lees eerst de rest van het topic maar, volgens mij heb je dan al antwoord.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:28 schreef ee-04 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat er zoiets als een ziel is?
Ik heb het meeste gelezen maar heb geen enkele concrete aanwijzing voor een ziel gevonden behalve gevoelens en de wens dat er 'meer' is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:32 schreef maedel het volgende:
[..]
Lees eerst de rest van het topic maar, volgens mij heb je dan al antwoord.
Inderdaad, denk maar aan de roze zebra in jarretels die de Charleston danst en sigaren rookt - er is nog nooit bewezen dat ie niet bestaatquote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:52 schreef koffiekoekje het volgende:
Aan de andere kant, als er geen bewijs voor is wil dat nog niet zeggen dat het ook niet bestaat.
je naam doet me denken aan(sorry was een indirecte semantische prime van coffee naar tea:P) :quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:52 schreef koffiekoekje het volgende:
Aan de andere kant, als er geen bewijs voor is wil dat nog niet zeggen dat het ook niet bestaat.
The Hitchhiker's Guide to the Galaxyquote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:57 schreef Michielos het volgende:
[..]
je naam doet me denken aan(sorry was een indirecte semantische prime van coffee naar tea:P) :
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot
en inderdaad.. er zal vast wel een monster met 90.0000 ogen bestaan, bewijs maar dat niet zo is. Juist hiervoor is Russel's teapot gefilosofeerd.
Nah, Bertram Russelquote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:01 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Omdat we meer zijn dan een zak protoplasme?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:28 schreef ee-04 het volgende:
Waarom denk je dat er zoiets als een ziel is?
zo denigrerend zou ik het niet will en zeggen. De mens is voor mij een complex en supermooi iets, niet louter 'een zak protoplasma' zoals jij het benoemd. zelfs vanuit een skeptisch oogpunt is een mens niet een zak protoplasma. De wereld en het leven is mooi, interessant.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:08 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Omdat we meer zijn dan een zak protoplasme?
Omdat ik het een en ander weet van mijn vorige leven?
Het is meer dan een filisofie of iets dat verzonnen is.
Niet dat je dit iemand aan de man kan brengen, maar dat is in ieder geval wel zo.
Het is meer dan gevoel of erin geloven.
Zo ook bij mij.
Mijn vorige leven is immers geen verzinsel, althans voor mij niet.
Wat anderen er van maken of geloven zal mij een worst wezen.
Maar het gaat verder dan alleen het voelen en geloven betreft het erkennen van een ziel en deze hebben.
Wij zijn wezens van licht en ons lichaam is ons tijdelijke fysieke voertuig and all that jizz.
Volgens mij zegt ook niemand dat er concrete aanwijzingen zijn toch?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:34 schreef ee-04 het volgende:
[..]
Ik heb het meeste gelezen maar heb geen enkele concrete aanwijzing voor een ziel gevonden behalve gevoelens en de wens dat er 'meer' is.
Exact.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:08 schreef Darkwolf het volgende:
Wij zijn wezens van licht en ons lichaam is ons tijdelijke fysieke voertuig and all that jizz.
Ach. Het is ook niet mijn definitie hoor.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:09 schreef Michielos het volgende:
zo denigrerend zou ik het niet will en zeggen. De mens is voor mij een complex en supermooi iets, niet louter 'een zak protoplasma' zoals jij het benoemd. zelfs vanuit een skeptisch oogpunt is een mens niet een zak protoplasma. De wereld en het leven is mooi, interessant.
helemaal mee eensquote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:21 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Ach. Het is ook niet mijn definitie hoor.
Maar zo heb ik wel met (skeptische) mensen in discussie gezeten die het zo benoemde en dat was toch wel bedroevend ergens.
Want ziel of geen ziel: de natuur (niet alleen de mens) is een wonderbaarlijk iets.
Gewoon het hele concept van bestaan en daar "bewust" van zijn en dit elke dag ervaren.
quote:Maar zoals in What The Bleep al word gesteld: wie en waar is het iets dat dit alles observeert.
Het zijn niet alleen de hersennen in ieder geval.
aangezien popper ook een filosoof was zal hij niet van een letterlijke geest spreken. Hij spreekt vanuit een figuurlijke geest. Er staat ook nergens dat de geest verder leeft na overlijden. Wat was de precieze bijdrage van Karl Popper in dit stuk?quote:Stukje leesvoer voor de fun dat ik tegen kwam:
Wijlen John Eccles, een Britse neuroloog, erkende het bestaan van een onstoffelijke geest. Samen met wetenschapsfilosoof Karl Popper heeft Eccles indertijd een boek geschreven over het menselijk brein (The Self and its Brain). Daarin stellen zij dat de mens tevens een geestelijk wezen is, met een ziel.
In dat boek legt hij uit dat de immateriële geest hersenen in beweging brengt. Het zijn onze gedachten en onze wil, die in de hersenen neuroproteïne activeren; geestelijke processen nemen een materiële vorm aan en zijn niet bijvoorbeeld functies van biochemisch-materiële processen. "Wanneer we een gedachte hebben, of een gevoel of een wens, dan transformeert deze energie zich als molecuul in onze hersenen."
Volgens prof dr gijs vrenzen inderdaad. Zijn mening.quote:Volgens prof. dr. Gijs Vrensen durfde Eccles ervoor uit te komen dat hij geloofde in een religieuze dimensie.
zonde van de arrogante houding. niet eens met het laatste stukje.quote:Dat wordt niet geaccepteerd. Hij bespeurt vaak een arrogante houding tegen gelovigen en gelovige wetenschappers en gelooft niet in chaos en blind toeval. Alleen wat we met onze zintuigen kunnen waarnemen, is de werkelijkheid, menen sommigen. Wat zich daaraan onttrekt, bestaat niet. Hij vindt dat haast autistisch.
Descartes zal vast ook geen letterlijke geest bedoelen of een onsterfelijke geest(komt in het stuk ook niet naar voren). Wat thomas van Aquino "vindt" ben ik het ook niet mee eens.quote:Eccles was van mening dat de darwinistische evolutie geen verklaring kan geven voor ons zelfbewuste denkvermogen: 'Aangezien materialistische oplossingen geen verklaringen kunnen geven van de uniciteit die we ervaren, ben ik gedwongen de uniciteit van het zelf of de ziel toe te schrijven aan een bovennatuurlijke geestelijke schepping. Om de verklaring in theologische termen uit te drukken: elke ziel is een nieuwe goddelijke schepping die in de groeiende foetus ergens tussen de conceptie en de geboorte wordt ingeplant.'
[/quotes]
Daar ga je inderdaad van uit als je religieus aangelegd bent.
[quote]
Descartes stoeide er ook al mee. Met de relatie tussen 'ziel' en lichaam of, in hedendaagse terminologie, de relatie tussen bewuste toestanden en overtuigingen enerzijds, en de hersenen en de zich daarin afspelende processen anderzijds. De mens bezit een geest, zo beweerde hij. Volgens Thomas van Aquino zelfs de geest van een engel.
Yup, we zijn enorm complex.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:08 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Omdat we meer zijn dan een zak protoplasme?
Well, that's just, you know, your opinion, dudequote:Omdat ik het een en ander weet van mijn vorige leven?
Het is meer dan een filisofie of iets dat verzonnen is.
Als jij zo stellig stelt dat ' het in ieder geval zo is' neem ik evenveel argumenten mee naar de discussie als jij en is mijn antwoord : "Nietes."quote:Niet dat je dit iemand aan de man kan brengen, maar dat is in ieder geval wel zo.
Nou, kom maar met hetgene dat het meer is dan gevoel of geloof !quote:Het is meer dan gevoel of erin geloven.
Krek, "voor jou niet" houdt niks anders in dan dat jij gelooft dat het geen verzinsel is.quote:Mijn vorige leven is immers geen verzinsel, althans voor mij niet.
'Wij' zijn tijdelijke wezens van logica en gaan weer op in het grote systeem.quote:Wat anderen er van maken of geloven zal mij een worst wezen.
Maar het gaat verder dan alleen het voelen en geloven betreft het erkennen van een ziel en deze hebben.
Ik kan me iig vinden in die vergelijking van 70fps en 5 miljoen en in het verhaal van de TS , ik zou het misschien anders formuleren maar het komt op hetzelfde neer .quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:23 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Jammer dat je maar een fractie registreert van wat je zintuigen daadwerkelijk waarnemen.
Je kan die 24 plaatjes dan wel zien, maar niet alle informatie die al die plaatjes geven. Wat kan betekenen dat je intuïtie er volledig naast kan zitten.
(film werkt overigens niet altijd met 24 beelden per sec, maar dat terzijde)
quote:Als ik het televisietoestel aanzet kan ik het beeld ontvangen, dan wordt het zichtbaar voor mijn zintuigen. Als ik het toestel uitzet ontvang ik niets meer, maar de uitzending gaat door. En zo gaat het met alle mogelijke informatie in het universum: deze wordt alsmaar uitgezonden en wij vangen er iets van op als we ons ervoor kunnen en willen openstellen.
Ik wel...quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:50 schreef 1299 het volgende:
[..]
Iemand dood zien gaan? Nee dat heb ik gelukkig nog niet mee hoeven maken. Uiteraard wel dode mensen gezien.
Wie zal het zeggen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 20:39 schreef _Led_ het volgende:
Yup, we zijn enorm complex.
Maar dat kunnen we ook zijn zonder een eeuwig levende ziel hoor
Dat klopt.quote:Well, that's just, you know, your opinion, dude
(Zou de Big Lebowski zeggen)
Dat is inderdaad geheel aan jou.quote:Als jij zo stellig stelt dat ' het in ieder geval zo is' neem ik evenveel argumenten mee naar de discussie als jij en is mijn antwoord : "Nietes."
Dat "meer" ligt juist in het gevoel en geloof en voornamelijk het eerste.quote:Nou, kom maar met hetgene dat het meer is dan gevoel of geloof !
Als het meer is wil ik graag horen wat dan nog meer, want tot nu toe hoor ik enkel gevoel en geloof.
"Krek"?quote:Krek, "voor jou niet" houdt niks anders in dan dat jij gelooft dat het geen verzinsel is.
Sorry, maar dit stukje snap ik niet.quote:Als iemand anders dan gelooft dat het wel een verzinsel is, staan jullie met lege handen tegenover elkaar en kan geen van beide zeggen dat "het in ieder geval zo is als hij zegt".
"Wij" zijn het systeem.quote:'Wij' zijn tijdelijke wezens van logica en gaan weer op in het grote systeem.
'Wij' zijn van chaos naar ordening.
'Wij' zijn tijdelijk, het systeem is voor altijd.
je weet dat dit geen BAL met de linker of rechter hersenhelft te maken heeft, mag ik hopen?quote:Op woensdag 7 januari 2009 08:10 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Wie zal het zeggen.
[..]
Dat klopt.
[..]
Dat "meer" ligt juist in het gevoel en geloof en voornamelijk het eerste.
Een vorm van bewustzijn die lastig te verwoorden valt.
Dat "meer" zou je dus kunnen verwoorden als een staat van "zijn".
Jij bent nog in een fase dat je alles "bestast" en ervaart met je linker hersenhelft.
dit kan beide kanten uit. Hij zou hetzelfde over jou kunnen zeggen.quote:Het proberen uit te leggen betreft het bovenstaande is bij jou net zo moeilijk (en onmogelijk) als een robot die ook niet beter weet en kan.
want?quote:Dat is niet erg of slecht, maar je vraagt (momenteel) om het onmogelijke.
En dan niet eens aan mij, maar meer van jezelf.
[..]quote:"Krek"?
Beide lege handen, in de zin van: Beide geen bewijs, het hoeft enkel een welles nietes spelletje te zijn.quote:Sorry, maar dit stukje snap ik niet.
De verwarring ontstaat vooral aan het laatste stukje in de zin tussen quotes.
Hoe dan ook staan we niet met lege handen tegen over elkaar, enkel met een uitgesproken mening.
De een zegt wel en de ander niet.
ook dit is vanuit beide kanten. Ik vind dat skeptische mensen vaak narrow-minded genoemd worden terwijl sommige van de andere kant hier ook wel een potjje van lusten. Nogmaals lege handen in de vorm van argumenen , niet van je geloof.quote:Zolang beide partijen geen drive hebben om elkaar te overtuigen is er niets aan de hand.
Sterker nog, men kan erover praten en aan het einde alsnog bij ieders standpunt blijven.
Een gesprek over iets kan alsnog leerzaam zijn, ook al sta je er niet (geheel) open voor.
Je hoeft dus niet persee met lege handen tegen over elkaar te staan.
Wat hij bedoelt is: hij steekt er niks mee op. Je kunt je afvragen: Wat heeft LEd nodig om erin te geloven? Zolang jij dat niet kunt bieden, zal hij ook niet geloven. Ik geef een clue: wetenschappelijk bewijs. Dit bewijs zal er dit mensenleven nog niet zijn (dus misschien spreken jullie elkander in een "volgend leven"quote:(Zo geloof ik niet in God zoals Ali dit doet, maar ik heb toch veel geleerd over religie en zijn standpunten. Alles behalve met lege handen thuis gekomen van die topics. Ondanks dat ik nog altijd niet in God geloof.)
Dat is waarom ik graag mijn kennis en ervaringen deel in TRU.
Niet om mensen te vertellen hoe het zit, maar simpelweg om te delen.
Als het dan voor mensen als jij afdoet dat ik totaal geen enkele wetenschappelijke bron op tafel smijt / kan smijten, is het voor mij even zo'n grote dooddoener dat men er om vraagt.
Het is namelijk niet mijn doel en intentie om te overtuigen, slechts te verreiken.
[..]
een mens is toch echt niet te vergelijken met een robot hoor. Ik zou het bijna denigrerend tov led willlen noemen. HEt doet mij denken aan: ik ben superieur en jij bent een robot die niet tot inkeer kan komen. Jouw sores. . OOk dit kan beide kanten op. voor Led is het namelijk: Ik heb onderzocht, bekeken en mensen hier gaan enkel van ervaringen uit zonder te denken dat mensen, mensen zijn en dus bedrogen kunnen worden. Als een robot die halstarrig vasthoudt aan hetgeen hij kent, ongeacht de hoeveelheid bewijs of tegenstrijdigheid die er is. Het is maar hoe je t bekijkt mijn inziens. Ik denk niet dat je het kwaad bedoelde overigens maar om iemand als robot af te schilderen gaat mij iets ver.quote:"Wij" zijn het systeem.
Nogmaals, met een intellligente robot zou waarschijnlijk dezelfde discussie voeren zoals nu met jou en met wat ik terug zou krijgen als response.
Met een glimlach en hoofdschuddend zeg ik nogmaals met een gerust hart "Het geeft niks. Dit is momenteel jouw beleving en hoe het is en zo is het goed."
Voor mij niet. Anders vroeg ik er niet naar.quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:18 schreef Michielos het volgende:
een normaal Nederlands woord, reageer liever op het stukje
Misschien ongelukkig verwoord, maar wat ik probeer te zeggen is dat hij alles rationeel en via "if / else / then" benadert als het ware.quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:18 schreef Michielos het volgende:
je weet dat dit geen BAL met de linker of rechter hersenhelft te maken heeft, mag ik hopen?
Nee, dat is inderdaad ook niet mijn bedoeling.quote:een mens is toch echt niet te vergelijken met een robot hoor. Ik zou het bijna denigrerend tov led willlen noemen. HEt doet mij denken aan: ik ben superieur en jij bent een robot die niet tot inkeer kan komen. Jouw sores. OOk dit kan beide kanten op. voor Led is het namelijk: Ik heb onderzocht, bekeken en mensen hier gaan enkel van ervaringen uit zonder te denken dat mensen, mensen zijn en dus bedrogen kunnen worden. Het is maar hoe je t bekijkt mijn inziens. Ik denk niet dat je het kwaad bedoelde overigens maar om iemand als robot af te schilderen gaat mij iets ver.
yup , dit gebeurt van twee kanten, ik gaf het voorbeeld ervan aan in mijn eeeh ninja-edit. Dus wat spreekt hetgeen goed en het ander fout?quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:29 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Voor mij niet. Anders vroeg ik er niet naar.
Reageer liever op het stukje? Dat is aan mij en aangezien ik dat niet heb gedaan zou je zelf tot de conclussie kunnen komen dat er niks op toe te voegen valt of dat ik er niks op te zeggen heb.
[..]
Nee, dat is inderdaad ook niet mijn bedoeling.
Een robot zal ook nooit echt verder komen, tja of ook wel... kijk naar de film A.I
Maar ooit zal / hoop ik dat LED inderdaad daar zal komen waar velen al zijn gekomen.
En wat ik al zei: waar hij nu zit en hoe hij het nu bekijkt is prima.
Maar over deligerend gesproken: hetzelfde is dus ook weer te zeggen over skeptische mensen richting ons.
Ik weet precies waar je vandaan komt.quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:33 schreef Michielos het volgende:
Clue: het gebeurt van twee kanten. Je zou als skepticus in een gelover kunnen transformeren en vice versa.
Wacht even, eerst zeg je dat het meer is dan gevoel of geloof.quote:Op woensdag 7 januari 2009 08:10 schreef Darkwolf het volgende:
Dat "meer" ligt juist in het gevoel en geloof en voornamelijk het eerste.
Oh pleasequote:Een vorm van bewustzijn die lastig te verwoorden valt.
Dat "meer" zou je dus kunnen verwoorden als een staat van "zijn".
Jij bent nog in een fase dat je alles "bestast" en ervaart met je linker hersenhelft.
Het proberen uit te leggen betreft het bovenstaande is bij jou net zo moeilijk (en onmogelijk) als een robot die ook niet beter weet en kan.
Meh, ik had wel kunnen verwachten dat je het punt zou ontwijken.quote:"Krek"?
Met als enige verschil dat anderen bescheiden toegeven dat wat zij denken een mening is,quote:Hoe dan ook staan we niet met lege handen tegen over elkaar, enkel met een uitgesproken mening.
Als dat zo is kan ik je aanraden minder hoog van de toren te blazen, niemand heeft behoefte zich te laten verrijken door iemand die zonder bewijs of argumenten (behalve zijn persoonlijke gevoel en geloof) voortdurend roept "Nou het is nou eenmaal zo en niet anders !".quote:Als het dan voor mensen als jij afdoet dat ik totaal geen enkele wetenschappelijke bron op tafel smijt / kan smijten, is het voor mij even zo'n grote dooddoener dat men er om vraagt.
Het is namelijk niet mijn doel en intentie om te overtuigen, slechts te verreiken.
'Wij' zijn deel van het systeem.quote:"Wij" zijn het systeem.
Met een intelligente robot zou ik op basis van argumenten kunnen discussieren, dat is meer dan ik nu terugkrijg.quote:Nogmaals, met een intellligente robot zou waarschijnlijk dezelfde discussie voeren zoals nu met jou en met wat ik terug zou krijgen als response.
Met een glimlach en hoofdschuddend zeg ik nogmaals met een gerust hart "Het geeft niks. Dit is momenteel jouw beleving en hoe het is en zo is het goed."
Tja, als je alleen deze zin pakt en niet verder leest, dan klopt die vergelijking wel.quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:47 schreef _Led_ het volgende:
Wacht even, eerst zeg je dat het meer is dan gevoel of geloof.
En als ik je vraag om uit te leggen wat het dan meer is, zeg je dat het meer juist zit in het gevoel en geloof ?
Dan is het dus niks meer dan gevoel en/of geloof.
Want ik hoor niet meer dan dat - ik hoor enkel "ik voel het zo" en "ik geloof dat het zo is".
Bewijzen om het voorbij gevoel of geloof te tillen zie ik nergens.
Vergelijk :
"Het goede van de fiat panda zit 'm in meer dan de rij-eigenschappen en de stroomlijn !"
"O ja ? Waarin dan ?"
"Nou, dat 'meer' zit 'm dus in de rij-eigenschappen en de stroomlijn !"
Nee hoor, je zou van jou kan ook kunnen aanvaarden dat je het misschien dingen eens op een andere manier zou kunnen (durven) bekijken.quote:"Nou, ik weet dat het niet zo is, want ik heb een betere waarneming dan jij.
Jij kan het gewoon simpelweg niet begrijpen, want jij bent er nog niet klaar voor !
Proberen het jou uit te leggen is als proberen een bloem uit te leggen wat bewustzijn is.
Maar het is niet jouw fout hoor, dat je een veel lager bewustzijn en intellect hebt dan ik !"
Heh, ja, dat voelt goed, op die manier discussieren ! Zo kan ik elke discussie wel eindigen !
Nou nou, niet zo teleurgesteld zijn en naar conclussies springen.quote:Meh, ik had wel kunnen verwachten dat je het punt zou ontwijken.
Nogmaals, dat jij zegt "voor mij is het zo" houdt niks anders in dan dat jij gelooft dat het zo is.
Kortom, we zijn nog steeds niet voorbij "geloof en gevoel".
Jij vind het arrogant overkomen, ik niet.quote:Met als enige verschil dat anderen bescheiden toegeven dat wat zij denken een mening is,
en jij de hele tijd arrogant overal poneert "het is zo", "zo is het nou eenmaal, "het is geen verzinsel" etc..
Maar als je er dan achteraan plakt "althans, voor mij niet" laat je direct blijken dat het enkel iets is waar jij in gelooft - meer niet.
Dat is wat jij er van maakt.quote:Kortom, jij hebt net zo veel of weinig bewijzen als degene met de andere mening, je bent alleen zo arrogant om te denken dat jouw mening meer waard is en je 'm daardoor aan anderen als absolute waarheid mag opleggen.
("het is nou eenmaal zo", "het is de waarheid", etc.)
Dan zal ik daar eens beter op gaan letten.quote:Als dat zo is kan ik je aanraden minder hoog van de toren te blazen, niemand heeft behoefte zich te laten verrijken door iemand die zonder bewijs of argumenten (behalve zijn persoonlijke gevoel en geloof) voortdurend roept "Nou het is nou eenmaal zo en niet anders !".
Hersennen gebruiken is niks mis mee. Helemaal niet zelfs.quote:Met een intelligente robot zou ik op basis van argumenten kunnen discussieren, dat is meer dan ik nu terugkrijg.
Met een glimlach en hoofdschudden zeg ik "het is verbazingwekkend hoe na millennia evolutie sommige mensen het nog teeds presteren om hun hersenen niet te willen gebruiken. Zonde zeg.".
Dus je hebt nog steeds niks dat het voorbij "gevoel of geloof" tilt.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:09 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Tja, als je alleen deze zin pakt en niet verder leest, dan klopt die vergelijking wel.
Als je verder had gelezen met wat ik bedoel en toen over bewuztijn begon, dan klopt het een stuk beter.
Bewustzijn heeft immers te maken met gevoel en geloof, maar vooral met dat eerste: gevoel.
Ik kan hier wel grapjes over blijven maken, maar op een gegeven moment kan ik alleen nog maar zeggen :quote:Nee hoor, je zou van jou kan ook kunnen aanvaarden dat je het misschien dingen eens op een andere manier zou kunnen (durven) bekijken.
Naast het puur rationele denken en beredeneren.
Dat heeft niks te maken met dat ik beter ben dan jij of ook niet.
Ik zie mijzelf niet als beter dan jij, enkel wat verder op een bepaald vlak.
Nee, joh, hoe zou dat komen ? Omdat ie klopt als een bus !quote:De rest van de zin kan ik niks mee of weet ik niet echt iets op te antwoorden.
Mooi.quote:Als jij wilt horen dat we nog steeds niet verder zijn dan geloof en gevoel, dan is dat prima.
In feite heb je gelijk.
Bewustzijn is het beseffen en gewaar zijn van jezelf, het geeft je niet automagisch gelijk met elke theorie die je over jezelf bedenkt.quote:Maar... als je het onderwerp bewustzijn en "zijn" betreedt, dan noem ik dat toch echt "meer" en dus ook een stukje verder kijkend dan "geloof" en "gevoel".
Als 2 mensen tegenovergestelde meningen hebben kunnen ze onmogelijk beide gelijk hebben.quote:Jij vind het arrogant overkomen, ik niet.
Nergens stel ik dat ik als enige gelijk heb.
Wat is daar arrogant aan ?quote:Immers, jij baseert jou gelijk toch ook leunend op bijvoorbeeld de wetenschap.
"Het is nooit wetenschappelijk aangetoond dus nooit bewezen."
Zo logisch als dit voor jou (en vele anderen) klinkt en mag zijn, kan dit even zo arrogant over komen voor anderen die er wel in geloven.
Dus je mag er alleen over praten als je het ermee eens bent, je mag geen andere opties aankaarten (want dat is tenslotte niet 'verder kijken' ofzo ?quote:Ervaringen worden eerder afgedaan als "het zit tussen je oren" i.p.v dat er verder gekeken word, erover gepraat word of simpelweg het persoon in kwestie in waarde gelaten word.
En dit laatste even in het algemeen hoor, ik wijs niet persee naar jou in dit geval.
Mja, ik zou dan zeggen : kom eens stevig uit de hoek met argumenten.quote:Dat is wat jij er van maakt.
Ik kan alleen stevig uit de hoek komen inderdaad omdat er al heel snel gecounterd word met het is niet wetenschappelijk bewezen, je hebt geen bronnen, dus het zal allemaal wel wat je zegt, toedelokie.
Het is wat Michielos zegt: het komt van twee kanten wat dat betreft.
Wat is jouw definitie van 'valide bronnen' dan ?quote:Het is dan eerder dat ik dit zeg omdat het gebaseerd is op niet wetenschappelijke bronnen, maar wel vele bronnen die valide genoeg zijn voor een discussie over het onderwerp in kwestie.
Er zijn meer meningen en ervaringen, maar dat maakt het geen feit.quote:Denk dan niet persee aan mijn persoonlijke ervaringen, maar bijvoorbeeld het onderwerp als -nou, noem eens wat- telepatisch communiceren met dieren.
"Het is zo" is dan op grond van dat er meer is dan alleen mijn mening en ervaring op het punt in kwestie.
deal, heb m al verwijderd.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:38 schreef _Led_ het volgende:
Sorry MichielOs,
maar in het kader van de algehele harmonie zou ik het fijn vinden als jij en flammie voortaan de 'die en die heeft gelijk!' posts achterwege laten...
Daardoor krijgen anderen het gevoel dat er een berg mensen op ze in loopt te hakken en dat is niet de bedoeling.
Jij vind het vast ook niet leuk als DW een reactie op een post van jou schrijft en er vervolgens telkens dezelfde mensen komen roepen 'DW' heeft gelijk !
Niet gemeen bedoeld hoor, maar om het een beetje constructief te houden en er geen slagveld van te maken
+1quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:38 schreef _Led_ het volgende:
Sorry MichielOs,
maar in het kader van de algehele harmonie zou ik het fijn vinden als jij en flammie voortaan de 'die en die heeft gelijk!' posts achterwege laten...
Daardoor krijgen anderen het gevoel dat er een berg mensen op ze in loopt te hakken en dat is niet de bedoeling.
Jij vind het vast ook niet leuk als DW een reactie op een post van jou schrijft en er vervolgens telkens dezelfde mensen komen roepen 'DW' heeft gelijk !
Niet gemeen bedoeld hoor, maar om het een beetje constructief te houden en er geen slagveld van te maken
Uhh, hoe kom je hier in bobsnaam weer bij ? Gedachten die gewicht zouden moeten hebben ????quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:49 schreef Topspin het volgende:
Hoe zit het dan met gedachten? Zware gedachten zouden dus ook gewicht moeten bevatten? Denk niet dat de weegschaal 500 gram meer aanslaat op een slechtere dag
Als de ziel gewicht zou kunnen bevatten, waarom gedachten nietquote:Op woensdag 7 januari 2009 11:51 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Uhh, hoe kom je hier in bobsnaam weer bij ? Gedachten die gewicht zouden moeten hebben ????
Gedeeltelijk waar.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:27 schreef _Led_ het volgende:
Dus je hebt nog steeds niks dat het voorbij "gevoel of geloof" tilt.
Bewustzijn valt daaronder namelijk - jouw 'bewustzijn' is wat jij voelt over jezelf.
Je trekt het uit verband.quote:Ik kan hier wel grapjes over blijven maken, maar op een gegeven moment kan ik alleen nog maar zeggen :
Als ik jou zou vragen om te geloven dat ik God ben en je mij dagelijks 3 gebakken eieren moet offeren - met als argument "je moet het niet rationeel bekijken of beredeneren ! Je bent nog niet ver genoeg om het te snappen ! Bekijk het op een andere manier !"
Is dat dan een goed argument ? Zou jij dan zeggen "Verhip, nou ja, als jij 't zegt zal het wel zo zijn !"
In die context wel ja.quote:Nee, joh, hoe zou dat komen ? Omdat ie klopt als een bus !
Als jij zegt "voor mij is het zo" geef je aan dat het niks meer is dan een geloof,
en ben je daarmee dus nog steeds niet ontsnapt aan het "geloof en gevoel" gebeuren.
Als er daadwerkelijk inderdaad geen rationele basis of argumenten zijn zal ik dat doen ja.quote:Mooi.
Als dat zo is - en dat is zo zeg je nu zelf - wil je dan svp niet meer voortdurend roepen "het is nou eenmaal zo" over dingen die niks meer of minder zijn dan geloof maar waar je geen rationele basis of argumenten voor hebt ?
Klopt.quote:Bewustzijn is het beseffen en gewaar zijn van jezelf, het geeft je niet automagisch gelijk met elke theorie die je over jezelf bedenkt.
Dat klopt.quote:Als 2 mensen tegenovergestelde meningen hebben kunnen ze onmogelijk beide gelijk hebben.
Als jij dus zegt "het is nou eenmaal zoals ik zeg" impliceer je daarmee dat iedereen die het niet met je eens is feitelijk ongelijk zou hebben.
Als ik iemand hoor zeggen of zie schrijven: naar mijn mening bestaat het niet, dan krijg je vanuit mij ook al een hele andere reactie dan "En toch is het zo!"quote:En DAT is vreselijk arrogant als het gaat om iets waar voor beide zijden geen concrete bewijzen geleverd kunnen worden.
Daarom zit er een groot verschil tussen zeggen "ik geloof dat het zo is" of "naar mijn mening is het zo", en "Nou het IS nou eenmaal zo !".
Gelukkig zijn we het daar over eens.quote:Wat is daar arrogant aan ?
Er is niks arrogant aan om te zeggen dat het nooit bewezen is als dat ook zo is.
Het zou arrogant zijn om daar de conclusie aan te verbinden dat het dus ook niet bestaat, en die mening bij mensen door hun strot te duwen als enige waarheid door uitspraken als "het is dus nou eenmaal zo!".
Oh jawel!quote:Dat zie je dus ook niemand doen hier.
Nee?quote:Dus je mag er alleen over praten als je het ermee eens bent, je mag geen andere opties aankaarten (want dat is tenslotte niet 'verder kijken' ofzo ?) - je mag alleen je mond opendoen om te zeggen "ja ja je hebt gelijk !" ?
Die argumenten zijn er genoeg geweest.quote:Mja, ik zou dan zeggen : kom eens stevig uit de hoek met argumenten.
Als je probeert 'stevig uit de hoek te komen' met uitspraken als "nou het is nou eenmaal zo" verlaag je jezelf alleen maar tot kleuterschool-niveau discussieren.
Dat klopt.quote:Wat is jouw definitie van 'valide bronnen' dan ?
Ik denk dat daar de meningen dan nogal over verschillen.
Point taken.quote:Er zijn meer meningen en ervaringen, maar dat maakt het geen feit.
"Het is zo" blijft een arrogante stelling voor iemand die boos wordt als 'm gevraagd wordt die stelling dan te bewijzen.
Als je het niet kunt bewijzen is het een geloof of een mening.
Als jij stelt dat het zo is, moet je niet miepen als iemand je vraagt om het te bewijzen.
En hop, daar ga je weer met je "in feite"....quote:Op woensdag 7 januari 2009 12:25 schreef Darkwolf het volgende:
Maar bewustzijn is meer dan dat.
Bewust van iemand zijn die 1000 kilometer verderop zit en voelen wat deze voelt.
Ook weer gelinkt aan bewustzijn.
Alle zielen staan in feite met elkaar in verbinding.
Er is ook onvoldoende bewijs om het af te doen als "het is zo", "in feite" !quote:Dat klopt.
Want vaak is dat ook zo.
Ook al is er nog geen wetenschappelijk bewijs.
Om het voorbeeld van dieren communicatie weer naar boven te pakken is dat iets te groots en te globaals om af te doen als "het bestaat niet".
Voorlopig ben jij de enige die elke keer terug komt met "in feite is het zo", "het is nou eenmaal zo" etceteraquote:Als ik iemand hoor zeggen of zie schrijven: naar mijn mening bestaat het niet, dan krijg je vanuit mij ook al een hele andere reactie dan "En toch is het zo!"
Dat is wat ik al eerder probeerde aan te geven dat het echt niet alleen bij mij ligt betreft het correct formuleren van zaken.
He ???quote:Gelukkig zijn we het daar over eens.
Mij hoor je ook niet zeggen dat het arrogant is.
..En jij.quote:Oh jawel!
En daar doel ik dus op en daarom wees ik de vinger niet persee naar jou.
Maar er zijn genoeg situaties geweest dat het erg persoonlijk werd en dit wel degelijk voor kwam op directe of indirecte wijze.
Om even een extreem geval te noemen: Blue-Eagle.
Waarom dan telkens weer met die dooddoener aankomen ?quote:Nee?
Kom op, je kent mij toch wel beter nu dan dat?
Toch heb ik geen enkel argument gezien waarom jouw mening over de ziel gebaseerd zou zijn op meer dan gevoel en geloof.quote:Die argumenten zijn er genoeg geweest.
Jij blijft haken op mijn sluitings zinnen of extra nadruk op mijn meningen dat iets zo is.
Maar mijn posts zijn vaak toch een stuk langer dan dat.
Mja, de bewijslast ligt niet bij de critici maar bij die mensen.quote:Dat klopt.
Ik kan mijn nog de discussie herinneren met Erodome die elle lange posts met veel tijd en energie in elkaar had gestoken met allerlei bronnen.
Uiteindelijk bleef er niks van over en niemand luisterde echt naar elkaar meer op een gegeven moment toen men op basis van die bronnen ging discussieren.
Als ik nu ook met informatie kom over Penelope Smith of andere animal communicators met een forse reputatie, zal dit ook niet valide genoeg zijn.
Tja... wat moet ik dan? Terwijl jij dondersgoed in de wetenschap bent dat er geen valide genoeg bewijs stuk te vinden is?
Het meest valide wat ik dan nog kan brengen is "probeer dan maar eens iets ontmaskerends te vinden over haar zoals bij vele anderen is gedaan".
Dat het TRU is wil niet zeggen dat je het recht hebt om je mening aan andere mensen als FEIT op te dringen als je 'm niet kunt beargumenteren.quote:Point taken.
Maar daar is het TRU voor, daar blijf ik bij.
En dat bedoel ik met een andere denkwijze aan nemen.
Wil niet zeggen dat je je hersennen niet meer mag gebruiken of het er standaard over eens moet zijn.
Of dat ik je vraag je denkwijze 180 graden te draaien.
Voor jou misschien wel, maar ik zie niet in waarom jouw gevoel of geloof voor mij een argument zou zijn om er ook in te gaan geloven.quote:Maar ik probeer eigenlijk de hele tijd te zeggen dat iets ook aannemelijk kan zijn op basis van minder wetenschappelijke zaken, daar ik het idee heb -wat je al noemde- dat basis argumentatie etc. toch niet voldoende lijkt te zijn.
Ik denk niet dat Michielos weet wat php is btwquote:Op woensdag 7 januari 2009 12:55 schreef _Led_ het volgende:
Random-avatar PHP scriptje gemaakt : http://www.beatharness.com/icon/icon.php
Verandert eens in de zoveel minuten van plaatje.
ik had eerst ook een avatar, maar die laat hij niet meer zien... waarom niet? weet jij dat?quote:Op woensdag 7 januari 2009 12:55 schreef _Led_ het volgende:
Random-avatar PHP scriptje gemaakt : http://www.beatharness.com/icon/icon.php
Verandert eens in de zoveel minuten van plaatje.
PM?quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:18 schreef PhoenixNLx het volgende:
[..]
ik had eerst ook een avatar, maar die laat hij niet meer zien... waarom niet? weet jij dat?
gramquote:Op woensdag 7 januari 2009 13:17 schreef Flammie het volgende:
[..]
Ik denk niet dat Michielos weet wat php is btw![]()
![]()
![]()
Ik zie verder ook niet echt waar ik je nonstop quoteer en je gelijk geef btw, <slijm> maar ik merk wel dat je vaak nogal sterke argumenten hebt en soms zit er iets raaks tussen dat ik ocassionally quoteer. </slijm>
Dit doet btw vrijwel iedereen wel hoor, maar ik sla er niemand specifiek mee om de oren mijns inziens, gewoon om mijn positie in de discussie aan te geven.
Hier roam//lees ik meer (in deze thread dus) dan dat ik post want ik weet er werkelijk geen flikker van af al lijkt het me erg sterk dat de ziel 21 kg weegt zoals ik al eerder aangaf
+1 ~_~
jawel, vlgs de OP welquote:Op woensdag 7 januari 2009 13:31 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
gram
Los daarvan ontstaat gewicht alleenmaar door aanwezigheid van zwaartekracht op fysieke massa. En de fysieke aanwezigheid van de ziel is tot nog toe niet bewezen.
Def P. weet dingen je weets.quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:50 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Pfff, wat weet de Osdorp Posse er nou van
ik vind jeweetzelluf altijd vetter(meer debiel) klinken. Een "swa'tje" op zijn tijd doet het ook altijd goed hahaquote:
Nee.. wij (althans vlgs mij is iedereen het er wel over eens) denken dat een ziel (in het ruimste begrip van de betekenis) in ieder geval geen massa heeft.quote:Op woensdag 7 januari 2009 13:51 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Volgens de rest van 't topic niet
Ja dus?quote:Op woensdag 7 januari 2009 12:46 schreef _Led_ het volgende:
En hop, daar ga je weer met je "in feite"....
Wetenschappelijk is er niet genoeg bewijs.quote:Er is ook onvoldoende bewijs om het af te doen als "het is zo", "in feite" !
Dat is nou juist het hele punt !
Daar heb ik wel problemen mee, dus voortaan zal ik inderdaad duidelijker een disclaimer maken dat het VOOR MIJ een feit is.quote:Ik zeg de hele tijd : er is voor beide kanten niet genoeg bewijs.
Niemand kan stellig zeggen "het is een feit dat het niet bestaat", maar net zo min kun jij stellen "het is een feit dat het wel bestaat".
Als het een feit is, prima, dan heb jij vast geen enkel probleem om het even te bewijzen.
Maar als iemand daarover begint komen er uitvluchten of word je boos.
Tja, en daar zit je dus fout.quote:Kortom, niemand kan bewijzen voor, niemand kan bewijzen tegen.
Het verschil is dat ik niet zeg dat mijn mening de enige waarheid is, en jij wel.
En daarom vind ik je kortzichtig en arrogant.
Omdat dat met arrogantie de wetenschap argument tactiek(en) net zo goed arm in arm kunnen gaan hier.quote:He ???
Waarom haal je het dan aan ?
Ja nu niet inderdaad.quote:Je klaagt dus eigenlijk over iets wat je zelf doet tegen mensen die dat niet doen.
Raar.
Deze kan ik als aanvulling inderdaad nog eens gaan schrijven inderdaad.quote:Toch heb ik geen enkel argument gezien waarom jouw mening over de ziel gebaseerd zou zijn op meer dan gevoel en geloof.
Als ik al je rationele argumenten gemist heb zou ik je willen vragen om nog even kort te vertellen welke het dan waren, dan lees ik wel terug voor de lange uitleg, want ik ben nog steeds nieuwsgierig naar argumenten die voortkomen uit iets anders dan gevoel of geloof.
Nogmaals... waar zie je mij een pistool tegen je hoofd drukken.quote:Dat het TRU is wil niet zeggen dat je het recht hebt om je mening aan andere mensen als FEIT op te dringen als je 'm niet kunt beargumenteren.
Nee, ook niet als jij een zogenaamd 'spirituele' mening of overtuiging hebt.
Een mening is mooi, je mag 'm delen, maar opdringen als feit is vervelend en arrogant - of ik het nou doe of jij.
Ook daar snap jij mij nog steeds niet.quote:Voor jou misschien wel, maar ik zie niet in waarom jouw gevoel of geloof voor mij een argument zou zijn om er ook in te gaan geloven.
Daarom zie ik ook niet in waarom jij denkt dat dat jou het recht geeft om jouw mening of geloof als waarheid te brengen in plaats van wat het is - een mening of geloof.
Nee, je hebt je definitie van "in feite" duidelijk verkeerd !quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:00 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Ja dus?
Ga nou eens leren begrijpen wat ik zeg i.p.v het zo letterlijk op te pakken.
"In feite" = zoals het bekend staat en niet anders.
Dat zegt niks dat het een WETENSCHAPPELIJK feit is, maar een aangenomen feit op dat gebied in kwestie.
Als ik echt alles zo struikel proef moet gaan maken kan ik net zo goed gaan posten in een wetenschapsforum.
Prima, kom maar met je bewijs.quote:Wetenschappelijk is er niet genoeg bewijs.
Er is wereldwijd -zoals al eerder aangegeven en niet geaccepteerd- genoeg bewijs voor vele zaken.
Zeg dan gewoon dat jij 'van mening bent dat', of dat jij 'gelooft dat', want daar komt het op neer.quote:Daar heb ik wel problemen mee, dus voortaan zal ik inderdaad duidelijker een disclaimer maken dat het VOOR MIJ een feit is.
Hou dan eens op met roepen "het is simpelweg zo" en "in feite" !quote:Tja, en daar zit je dus fout.
Ik ben de laatste die zal zeggen hoe jij moet denken of wat jij moet geloven en aannemen.
Helemaal niet, je mixt nu 2 verschillende dingen.quote:Omdat dat met arrogantie de wetenschap argument tactiek(en) net zo goed arm in arm kunnen gaan hier.
Klopt, alleen ik zie het jou zelf voornamelijk doen hierquote:Ja nu niet inderdaad.
Misschien kijk ik ook te ver terug naar het verleden want ook jij bent redelijk bijgeschaafd en wat tactvoller geworden.
Maar wat ik benoem/"beklaag" komt niet echt uit de lucht vallen.
Joh, laten we daar nou al ellenlang over posten - naar hetgene dat het volgens jou meer zou maken dan gevoel en geloof, en mijn vraag "nou vertel dan wat dat 'meer' zou zijn"quote:Deze kan ik als aanvulling inderdaad nog eens gaan schrijven inderdaad.
Dat heb ik nog niet nader beschreven.
Nou, omdat "in feite" betekent dat het bewezen is dat het bestaat.quote:Nogmaals... waar zie je mij een pistool tegen je hoofd drukken.
"Het is zo"... "In feite"...
Nogmaals... bekijk mijn context in daarin nog eens.
Misschien komt het zo over, maar ik dring niks op.
Dat jij al valt over "in feite" met "Zie je? Daar ga je weer?!" heb ik echt van "Huh? Wat nou?".
Zo lang jij uitdrukkingen als "in feite" en "zo is het en niet anders" gebruikt dring je jouw mening op als waarheid en zijn andere meningen impliciet verkeerd - hou dat nou eens in je achterhoofd !quote:Houd gewoon in je achterhoofd dat ik niemand iets opdring
Sorry, no go.quote:Ook daar snap jij mij nog steeds niet.
Ik probeer je steeds uit te leggen dat een andere denkwijze niet persee betekend dat je per definitie direct alles aanneemt wat ik hier zeg vanaf dit moment.
Het is meer dat je zelf anders naar dingen gaat kijken en dus ook gaat ervaren.
Belevingswereld. Bewustzijn.
Zoiets kan alleen jij beslissen om te gaan doen en in werking te gaan stellen.
Less mind.
More heart.
Prima, maar het blijft hun geloof.quote:Een waarheid die niet persee eigen is, maar gedeeld voor hen die voor zich zelf het een en ander bevestigd hebben.
Ok duidelijk.quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:26 schreef _Led_ het volgende:
Nee, je hebt je definitie van "in feite" duidelijk verkeerd !
Wat is een feit ?
feit : gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat: in ~e feitelijk]
"in feite" betekent "Zo is het en niet anders".
Dat is niet waar and you know it.quote:Prima, kom maar met je bewijs.
Elke keer dat we je om bewijs vragen begin je te roepen dat dat gemeen is en we dat nietmoeten doen omdat het zo niet werkt.
Make up your mind, man.
Noem eens een voorbeeld.quote:Sorry, no go.
Dingen die van mij eisen dat ik er niet over nadenk omdat als je erover nadenkt het nergens op slaat - die zijn niet voor mij.
Kwestie van een balans tussen die twee zoeken.quote:More heart ?
Prima.
Less mind ?
**** dingdingding**** M'n bullshit-detector gaat af.
Nee, maar ik ervaar het hier in TRU onder soort gelijke contexten anders genoeg hoor.quote:Ik snap niet waarom jij niet begrijpt dat ik het vervelend vind dat jij jouw mening de hele tijd als waarheid bestempelt met die uitdrukkingen.
Als ik de hele tijd zou posten :
"Nou, het bestaat dus in feite niet",
en
"Tja, het is allemaal onzin, zo is het nou eenmaal",
neem ik aan dat jij dat toch ook niet leuk zou vinden ?
Zolang dat begrip wederzijds is hoor je mij inderdaad ook niet zeuren.quote:Het is toch niet teveel gevraagd om begrip op te brengen voor het feit () dat andere mensen andere meningen hebben, en zolang geen van beide concrete bewijzen heeft die meningen evenveel (of weinig) waard zijn ?
Blijkbaar is hij van mening dat het de waarheid is en bestaat , je kan niet verwachten dat iedereen hetzelfde uitgangspunt heeft als jij ,quote:Op woensdag 7 januari 2009 14:26 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom jij niet begrijpt dat ik het vervelend vind dat jij jouw mening de hele tijd als waarheid bestempelt met die uitdrukkingen.
quote:Als ik de hele tijd zou posten :
"Nou, het bestaat dus in feite niet",
en
"Tja, het is allemaal onzin, zo is het nou eenmaal",
neem ik aan dat jij dat toch ook niet leuk zou vinden ?
Het is toch niet teveel gevraagd om begrip op te brengen voor het feit () dat andere mensen andere meningen hebben, en zolang geen van beide concrete bewijzen heeft die meningen evenveel (of weinig) waard zijn ?
neequote:Op woensdag 7 januari 2009 15:34 schreef DrDarwin het volgende:
Is een volle harddisk zwaarder dan een lege?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh bij Bob, spuit 11 komt ook weer mee doen....quote:Op woensdag 7 januari 2009 15:30 schreef Summers het volgende:
[..]
Blijkbaar is hij van mening dat het de waarheid is en bestaat , je kan niet verwachten dat iedereen hetzelfde uitgangspunt heeft als jij ,
je hoeft niks aan te nemen toch , dat is ieders eigen vrije keuze .
ben jij gelukkig met een wereld waar alles wetenschappelijk verklaard moet worden?quote:
+1 voor domste reactie van het komend jaar.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:06 schreef EdwinHeijmen het volgende:
[..]
ben jij gelukkig met een wereld waar alles wetenschappelijk verklaard moet worden?
oh, stomme vraag natuurlijk want gelukkig zijn is enkel een chemische balans in je hersenen en heeft dus geen verdere betekenis in jouw leven...
oh dus je kan ook nog in de toekomst kijken..quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:07 schreef _Led_ het volgende:
[..]
+1 voor domste reactie van het komend jaar.
Moet jij niet ergens om een ketel gaan dansen en bang zijn voor de god die met bliksems smijt ofzo ?quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:09 schreef EdwinHeijmen het volgende:
[..]
oh dus je kan ook nog in de toekomst kijken..
dit heeftquote:Op woensdag 7 januari 2009 17:06 schreef EdwinHeijmen het volgende:
[..]
ben jij gelukkig met een wereld waar alles wetenschappelijk verklaard moet worden?
oh, stomme vraag natuurlijk want gelukkig zijn is enkel een chemische balans in je hersenen en heeft dus geen verdere betekenis in jouw leven...
check mijn edit. Depressie wordt soms veroorzaakt door een tekort aan serotonine. Dit kan met medicijnen (prozac, zolof e.d.) vermindert worden. Indien de medicijnen gestopt worden met innemen, ben je weer snel aan de slechtere hand omdat de wortels en redenen nog steeds niet weg zijn. Idd, je had een algemene pil die tegen alles zou helpen als dat zo wasquote:Op woensdag 7 januari 2009 17:13 schreef _Led_ het volgende:
tuurlijk heeft gelukkig zijn niks met een stofje in je hersenen te maken,
als dat zo was zou er wel een pil uitgevonden worden waarmee je dat kon doen op feesten,
en zouden depressieve mensen wel geholpen kunnen worden met medicatie.
Maar helaas werkt het niet zo.
Daar hebben we nou juist de wetenschappelijke methode voor : http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methodequote:Op woensdag 7 januari 2009 17:14 schreef EdwinHeijmen het volgende:
nee maar het was eigenlijk best een serieuze vraag...
beetje slecht verpakt moet ik toegeven, maarja de verpakking doet de inhoud niet altijd recht..
als alles bewezen moet worden voor het een plekje in jouw waarheid krijgt, beperkt je dat niet enorm?
en wanneer is iets voor jou genoeg bewezen?
hoeveel mensen moeten tot die conclusies zijn gekomen?
Wie moeten die conclusies ondertekend hebben?
Maar eigenlijk zeg je nu dat andere mensen jouw uitgangspunt moeten hebben , jouw uitgangspunt is dat het niet bestaat als het niet wetenschappelijk is aangetoond en jij gelooft dat dat de waarheid isquote:Op woensdag 7 januari 2009 15:42 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Volg je de discussie uberhaupt wel ?
Ik vraag hem er rekening mee te houden dat andere mensen een andere mening kunnen hebben,
en dus niet zijn mening door te duwen als de waarheid met stellingen als "Nou het is nou eenmaal zo".
Volgens mijn geloof hoeft het niet eerst op jouw manier bewezen te zijn voor ik iets voor waar aan mag nemen of mag betitelen .quote:IK ben dus degene die zegt dat iedereen een mening mag hebben, maar hou het bij een mening tenzij je bewijzen hebt en niet gaat huilen als daarom gevraagd wordt.
Die mensen die een bde hebben gehad en een bewustzijn buiten hun lichaam hebben ervarenquote:Op woensdag 7 januari 2009 17:18 schreef EdwinHeijmen het volgende:
trouwens even voor de duidelijkheid, ik geloof niet in alternatieve theorien, ik lees ze, vindt ze interessant en veroordeel ze niet gelijk om het feit dat ik ze niet direct een plek kan geven in mijn eigen gedachte/waarnemingswereld...
ik gebruik liever de beperkingen van mijn eigen gevoel en waarnemingen om mijn waarheid te vormen.
Het is gewoon zeer vervelend lezen, en al helemaal voor zo'n lap tekst waar de grammatica hier en daar ook nog ontbreekt.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 10:00 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
Een belangrijk leerzaam verhaal afdoen als; het leest zo irritant?
Huillie...verdiep je eens in het geheel. Maar nee beter closed minded zijn en niet open staan voor eventuele mogelijkheden.
aargh...
Nee, jullie geloven gewoon verhaaltjes en dát is de waarheid!quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:45 schreef M_Schtoppel het volgende:
Dikke kus voor Summers en EdwinHeijmen.
Vreselijk zeg om te moeten leven in een staat waarin echt alles eerst bewezen moet zijn voor je het voor waar aanneemt. Ben blij dat wij niet zo in elkaar zitten.
Dat zou de opluchting verklaren die die mensen voelen als ze dood gaan.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 09:42 schreef Matrixa het volgende:
kan het niet zijn dat die 21 gram de laatste adem is plus een scheet en een boer of zo ?
en wetenschappers zijn dit niet? schei toch uit schtoppelquote:Op woensdag 7 januari 2009 18:52 schreef M_Schtoppel het volgende:
Nee hoor, sommigen van ons zijn ervaringsdeskundig. Als we over 50 jaar allemaal kapot zijn gaan jullie ons op de blote knietjes excuses aanbieden. Voor straf een eeuwigheid op een harp tokkelen, ik zal je.
Ik pas, geen geld op t momentquote:Op woensdag 7 januari 2009 19:13 schreef M_Schtoppel het volgende:
Nee, wetenschappers (m.t.b.i.h.) LOL zijn niet ervaringsdeskundig in het paranormale, thank God.
We lullen gewoon vanuit verschillende werelden, daarom heeft hier verder over lullen ook totaal geen zin.
Geef die gek van een P. even antwoord op zijn vraag en snel een beetje, hij wil kaarten bestellen.
Nee, dat is jouw waarheid.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:48 schreef RickoKun het volgende:
Nee, jullie geloven gewoon verhaaltjes en dát is de waarheid!
Jaja, dat geloof jij ,,,. maar het is gewoon de oude.quote:Op woensdag 7 januari 2009 19:24 schreef M_Schtoppel het volgende:
Okay, dan ga ik met hem waarschijnlijk naar Amsterdam. Lekker weer Rob en Emiel kijken want daar komen we eigenlijk voor.
Vrijdag weer de Nieuwe Uri Geller![]()
![]()
geller vraagt geen 500 euro voor een telefoonreading. Ik zie hem ook niet met doden praten ofzo... ??Ik zie in het geval Geller(alleen zijn oude readings over blabla) niet echt veel kwaad eigenlijk, als het nu nep is of niet.quote:Op woensdag 7 januari 2009 21:35 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Jaja, dat geloof jij ,,,. maar het is gewoon de oude.![]()
Ook zo'n doorgeprikte ballon net als Char, Ogilvie en aanverwanten trouwens.
Maar goed, mensen zijn nou eenmaal goedgelovig daar helpt geen moedertje lief meer aan.
Als je de discussie gevolgd had zou je weten dat je nu onzin praat; ik geloof helemaal niet 'dat het niet bestaat' als het niet wetenschappelijk is aangetoond.quote:Op woensdag 7 januari 2009 17:40 schreef Summers het volgende:
[..]
Maar eigenlijk zeg je nu dat andere mensen jouw uitgangspunt moeten hebben , jouw uitgangspunt is dat het niet bestaat als het niet wetenschappelijk is aangetoond en jij gelooft dat dat de waarheid is
Nee.quote:en andere mensen hebben het uitgangspunt dat het wel bestaat om andere redenen en geloven die waarheid .
Beide zullen dat brengen als waarheid , voor beide " is het nou eenmaal zo " .
Zeggen "het is nou eenmaal zo" en "het is een feit" is WEL je mening doorduwen als waarheid.quote:Dat is niet je mening doorduwen maar je waarheid delen of vertellen .
En als je daadwerkelijk de moeite nam om m'n posts te lezen in plaats van er alleen maar op te reageren, had je al 5 posts kunnen lezen waarin ik aangeef dat ik geen enkel probleem heb met een andere mening,quote:Jij ervaard het als mening doorduwen omdat jij ergens de overtuiging hebt dat jij het uitgangspunt moet zijn en iemands persoonlijke waarheid volgens de regels moet verlopen van jouw waarheid .
Je kan ook accepteren dat mensen een totaal andere waarheid hebben met een eigen logica en werking , ( los van of die eigen logica en werking waar is of niet ) dan de hele tijd vallen over dat het niet de logica is van jouw waarheid .
En dat hoeft volgens mij ook helemaal niet, maar dat schijn je niet te willen begrijpen.quote:Volgens mijn geloof hoeft het niet eerst op jouw manier bewezen te zijn voor ik iets voor waar aan mag nemen of mag betitelen .
Nee, je bent een jankerd als je zelf je eigen mening alleen maar beargumenteert met "het is nou eenmaal zo",quote:Ik mag mijn eigen mening hebben maar als die afwijkt ben ik een jankerd ipv iemand met een eigen mening .
Geller probeert goocheltrucjes te verkopen als paranormale fenomena, de rest van die kwakzalvers proberen hun nonsens op dezelfde manier aan de mens te brengen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 21:39 schreef Michielos het volgende:
[..]
geller vraagt geen 500 euro voor een telefoonreading. Ik zie hem ook niet met doden praten ofzo... ??Ik zie in het geval Geller(alleen zijn oude readings over blabla) niet echt veel kwaad eigenlijk, als het nu nep is of niet.
Vreselijk lijkt het me, om niks te willen leren over de wereld om je heen.quote:Op woensdag 7 januari 2009 18:45 schreef M_Schtoppel het volgende:
Dikke kus voor Summers en EdwinHeijmen.
Vreselijk zeg om te moeten leven in een staat waarin echt alles eerst bewezen moet zijn voor je het voor waar aanneemt. Ben blij dat wij niet zo in elkaar zitten.
wat ik bedoel is: mentalisten spelen hun act op stage. als dat gedachtenlezen is, so be it. Als ze maar weten dat zodra ze van het podium gaan ze zijn wat ze zijn.. performers. Als er ethische kwesties in de vorm van communicatie met overleden, medisch advies enz verbroken worden ben ik er ook op tegen maar wat is er mis met een stageshow.. een acteur die zijn rol speelt.?quote:Op woensdag 7 januari 2009 22:11 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Geller probeert goocheltrucjes te verkopen als paranormale fenomena, de rest van die kwakzalvers proberen hun nonsens op dezelfde manier aan de mens te brengen.
Of het een erger is dan het ander laat ik aan de individuele beoordeler over, maar als de Hanzen (Klok en Kazan) morgen hun trucs ook als paranormale verschijnselen gaan bestempelen gaat geen hond dat geloven, waarom geloven mensen dan wel in overduidelijk op goocheltrucs gebaseerde oplichters?
Het staat ieder mens vrij te geloven in dat wat zij zelf willen, zolang ik er geen last van heb doen ze hun best maar, maar er dient wel rekening gehouden te worden met het klinkklare feit dat de ongelovige mens juist wel last heeft van de 'gelovigen'. Sla een krant open en je ziet meteen de invloed van al dat 'geloof'.
Het 21 grams verhaaltje is allang geleden gebleken nonsens te zijn, maar net als Geller komt het altijd weer terug om weer door de een of ander als een godswonder gelooft te worden.
Het is flauwekul en daar mee uit.
(Niet dat ik denk dat het zin heeft om dit te posten overigens, gelovigen zijn buitengewoon hardleers).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |