quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:08 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Jij betrekt die 'iemand' op jezelf zo te merken ?
Precies, dat.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:07 schreef Summers het volgende:
[..]
Dat kwam ik gister tegen op niburu " er is een patroon in ons leven "
[..]
Ik snap niet echt waarom, jij postte juist "Maar ja gevoel kan je ook behoorlijk in de zeik nemen.",quote:
Er is geen "bedoeling van de ziel", de ziel is een filosofische uitvinding van de mens, een noemertje voor de elementen die een persoon zijn karakter en uitstraling geven.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:18 schreef maedel het volgende:
Intussen, waarde _Led_ ,hebben we volgens mij nog geen antwoord op wat volgens jou dan de bedoeling is van je ziel, als deze niet los laat als je dood gaat, en deze geen losstaand iets is volgens jou.
Komt dat antwoord nog?
Jammer dat je maar een fractie registreert van wat je zintuigen daadwerkelijk waarnemen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:07 schreef Summers het volgende:
[..]
Dat kwam ik gister tegen op niburu " er is een patroon in ons leven "
[..]
Waarom denk je dat er zoiets als een ziel is?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:18 schreef maedel het volgende:
Intussen, waarde _Led_ ,hebben we volgens mij nog geen antwoord op wat volgens jou dan de bedoeling is van je ziel, als deze niet los laat als je dood gaat, en deze geen losstaand iets is volgens jou.
Komt dat antwoord nog?
+ dat idd.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:27 schreef _Led_ het volgende:
Klopt trouwens helemaal niet,
het is onzin dat ons verstand maximaal 24 beeldjes per seconde kan verwerken.
24 beeldjes per seconden is het minimum dat nodig is om onze hersenen iets als een vloeiende beweging te laten ervaren.
Ons verstand interpreteert 70 frames per seconde toch echt als een heel stuk vloeiender dan 24fps.
Lees eerst de rest van het topic maar, volgens mij heb je dan al antwoord.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:28 schreef ee-04 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat er zoiets als een ziel is?
Ik heb het meeste gelezen maar heb geen enkele concrete aanwijzing voor een ziel gevonden behalve gevoelens en de wens dat er 'meer' is.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:32 schreef maedel het volgende:
[..]
Lees eerst de rest van het topic maar, volgens mij heb je dan al antwoord.
Inderdaad, denk maar aan de roze zebra in jarretels die de Charleston danst en sigaren rookt - er is nog nooit bewezen dat ie niet bestaatquote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:52 schreef koffiekoekje het volgende:
Aan de andere kant, als er geen bewijs voor is wil dat nog niet zeggen dat het ook niet bestaat.
je naam doet me denken aan(sorry was een indirecte semantische prime van coffee naar tea:P) :quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:52 schreef koffiekoekje het volgende:
Aan de andere kant, als er geen bewijs voor is wil dat nog niet zeggen dat het ook niet bestaat.
The Hitchhiker's Guide to the Galaxyquote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:57 schreef Michielos het volgende:
[..]
je naam doet me denken aan(sorry was een indirecte semantische prime van coffee naar tea:P) :
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot
en inderdaad.. er zal vast wel een monster met 90.0000 ogen bestaan, bewijs maar dat niet zo is. Juist hiervoor is Russel's teapot gefilosofeerd.
Nah, Bertram Russelquote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:01 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy
Omdat we meer zijn dan een zak protoplasme?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:28 schreef ee-04 het volgende:
Waarom denk je dat er zoiets als een ziel is?
zo denigrerend zou ik het niet will en zeggen. De mens is voor mij een complex en supermooi iets, niet louter 'een zak protoplasma' zoals jij het benoemd. zelfs vanuit een skeptisch oogpunt is een mens niet een zak protoplasma. De wereld en het leven is mooi, interessant.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:08 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Omdat we meer zijn dan een zak protoplasme?
Omdat ik het een en ander weet van mijn vorige leven?
Het is meer dan een filisofie of iets dat verzonnen is.
Niet dat je dit iemand aan de man kan brengen, maar dat is in ieder geval wel zo.
Het is meer dan gevoel of erin geloven.
Zo ook bij mij.
Mijn vorige leven is immers geen verzinsel, althans voor mij niet.
Wat anderen er van maken of geloven zal mij een worst wezen.
Maar het gaat verder dan alleen het voelen en geloven betreft het erkennen van een ziel en deze hebben.
Wij zijn wezens van licht en ons lichaam is ons tijdelijke fysieke voertuig and all that jizz.
Volgens mij zegt ook niemand dat er concrete aanwijzingen zijn toch?quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:34 schreef ee-04 het volgende:
[..]
Ik heb het meeste gelezen maar heb geen enkele concrete aanwijzing voor een ziel gevonden behalve gevoelens en de wens dat er 'meer' is.
Exact.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:08 schreef Darkwolf het volgende:
Wij zijn wezens van licht en ons lichaam is ons tijdelijke fysieke voertuig and all that jizz.
Ach. Het is ook niet mijn definitie hoor.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:09 schreef Michielos het volgende:
zo denigrerend zou ik het niet will en zeggen. De mens is voor mij een complex en supermooi iets, niet louter 'een zak protoplasma' zoals jij het benoemd. zelfs vanuit een skeptisch oogpunt is een mens niet een zak protoplasma. De wereld en het leven is mooi, interessant.
helemaal mee eensquote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:21 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Ach. Het is ook niet mijn definitie hoor.
Maar zo heb ik wel met (skeptische) mensen in discussie gezeten die het zo benoemde en dat was toch wel bedroevend ergens.
Want ziel of geen ziel: de natuur (niet alleen de mens) is een wonderbaarlijk iets.
Gewoon het hele concept van bestaan en daar "bewust" van zijn en dit elke dag ervaren.
quote:Maar zoals in What The Bleep al word gesteld: wie en waar is het iets dat dit alles observeert.
Het zijn niet alleen de hersennen in ieder geval.
aangezien popper ook een filosoof was zal hij niet van een letterlijke geest spreken. Hij spreekt vanuit een figuurlijke geest. Er staat ook nergens dat de geest verder leeft na overlijden. Wat was de precieze bijdrage van Karl Popper in dit stuk?quote:Stukje leesvoer voor de fun dat ik tegen kwam:
Wijlen John Eccles, een Britse neuroloog, erkende het bestaan van een onstoffelijke geest. Samen met wetenschapsfilosoof Karl Popper heeft Eccles indertijd een boek geschreven over het menselijk brein (The Self and its Brain). Daarin stellen zij dat de mens tevens een geestelijk wezen is, met een ziel.
In dat boek legt hij uit dat de immateriële geest hersenen in beweging brengt. Het zijn onze gedachten en onze wil, die in de hersenen neuroproteïne activeren; geestelijke processen nemen een materiële vorm aan en zijn niet bijvoorbeeld functies van biochemisch-materiële processen. "Wanneer we een gedachte hebben, of een gevoel of een wens, dan transformeert deze energie zich als molecuul in onze hersenen."
Volgens prof dr gijs vrenzen inderdaad. Zijn mening.quote:Volgens prof. dr. Gijs Vrensen durfde Eccles ervoor uit te komen dat hij geloofde in een religieuze dimensie.
zonde van de arrogante houding. niet eens met het laatste stukje.quote:Dat wordt niet geaccepteerd. Hij bespeurt vaak een arrogante houding tegen gelovigen en gelovige wetenschappers en gelooft niet in chaos en blind toeval. Alleen wat we met onze zintuigen kunnen waarnemen, is de werkelijkheid, menen sommigen. Wat zich daaraan onttrekt, bestaat niet. Hij vindt dat haast autistisch.
Descartes zal vast ook geen letterlijke geest bedoelen of een onsterfelijke geest(komt in het stuk ook niet naar voren). Wat thomas van Aquino "vindt" ben ik het ook niet mee eens.quote:Eccles was van mening dat de darwinistische evolutie geen verklaring kan geven voor ons zelfbewuste denkvermogen: 'Aangezien materialistische oplossingen geen verklaringen kunnen geven van de uniciteit die we ervaren, ben ik gedwongen de uniciteit van het zelf of de ziel toe te schrijven aan een bovennatuurlijke geestelijke schepping. Om de verklaring in theologische termen uit te drukken: elke ziel is een nieuwe goddelijke schepping die in de groeiende foetus ergens tussen de conceptie en de geboorte wordt ingeplant.'
[/quotes]
Daar ga je inderdaad van uit als je religieus aangelegd bent.
[quote]
Descartes stoeide er ook al mee. Met de relatie tussen 'ziel' en lichaam of, in hedendaagse terminologie, de relatie tussen bewuste toestanden en overtuigingen enerzijds, en de hersenen en de zich daarin afspelende processen anderzijds. De mens bezit een geest, zo beweerde hij. Volgens Thomas van Aquino zelfs de geest van een engel.
Yup, we zijn enorm complex.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 18:08 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Omdat we meer zijn dan een zak protoplasme?
Well, that's just, you know, your opinion, dudequote:Omdat ik het een en ander weet van mijn vorige leven?
Het is meer dan een filisofie of iets dat verzonnen is.
Als jij zo stellig stelt dat ' het in ieder geval zo is' neem ik evenveel argumenten mee naar de discussie als jij en is mijn antwoord : "Nietes."quote:Niet dat je dit iemand aan de man kan brengen, maar dat is in ieder geval wel zo.
Nou, kom maar met hetgene dat het meer is dan gevoel of geloof !quote:Het is meer dan gevoel of erin geloven.
Krek, "voor jou niet" houdt niks anders in dan dat jij gelooft dat het geen verzinsel is.quote:Mijn vorige leven is immers geen verzinsel, althans voor mij niet.
'Wij' zijn tijdelijke wezens van logica en gaan weer op in het grote systeem.quote:Wat anderen er van maken of geloven zal mij een worst wezen.
Maar het gaat verder dan alleen het voelen en geloven betreft het erkennen van een ziel en deze hebben.
Ik kan me iig vinden in die vergelijking van 70fps en 5 miljoen en in het verhaal van de TS , ik zou het misschien anders formuleren maar het komt op hetzelfde neer .quote:Op dinsdag 6 januari 2009 17:23 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Jammer dat je maar een fractie registreert van wat je zintuigen daadwerkelijk waarnemen.
Je kan die 24 plaatjes dan wel zien, maar niet alle informatie die al die plaatjes geven. Wat kan betekenen dat je intuïtie er volledig naast kan zitten.
(film werkt overigens niet altijd met 24 beelden per sec, maar dat terzijde)
quote:Als ik het televisietoestel aanzet kan ik het beeld ontvangen, dan wordt het zichtbaar voor mijn zintuigen. Als ik het toestel uitzet ontvang ik niets meer, maar de uitzending gaat door. En zo gaat het met alle mogelijke informatie in het universum: deze wordt alsmaar uitgezonden en wij vangen er iets van op als we ons ervoor kunnen en willen openstellen.
Ik wel...quote:Op dinsdag 6 januari 2009 13:50 schreef 1299 het volgende:
[..]
Iemand dood zien gaan? Nee dat heb ik gelukkig nog niet mee hoeven maken. Uiteraard wel dode mensen gezien.
Wie zal het zeggen.quote:Op dinsdag 6 januari 2009 20:39 schreef _Led_ het volgende:
Yup, we zijn enorm complex.
Maar dat kunnen we ook zijn zonder een eeuwig levende ziel hoor
Dat klopt.quote:Well, that's just, you know, your opinion, dude
(Zou de Big Lebowski zeggen)
Dat is inderdaad geheel aan jou.quote:Als jij zo stellig stelt dat ' het in ieder geval zo is' neem ik evenveel argumenten mee naar de discussie als jij en is mijn antwoord : "Nietes."
Dat "meer" ligt juist in het gevoel en geloof en voornamelijk het eerste.quote:Nou, kom maar met hetgene dat het meer is dan gevoel of geloof !
Als het meer is wil ik graag horen wat dan nog meer, want tot nu toe hoor ik enkel gevoel en geloof.
"Krek"?quote:Krek, "voor jou niet" houdt niks anders in dan dat jij gelooft dat het geen verzinsel is.
Sorry, maar dit stukje snap ik niet.quote:Als iemand anders dan gelooft dat het wel een verzinsel is, staan jullie met lege handen tegenover elkaar en kan geen van beide zeggen dat "het in ieder geval zo is als hij zegt".
"Wij" zijn het systeem.quote:'Wij' zijn tijdelijke wezens van logica en gaan weer op in het grote systeem.
'Wij' zijn van chaos naar ordening.
'Wij' zijn tijdelijk, het systeem is voor altijd.
je weet dat dit geen BAL met de linker of rechter hersenhelft te maken heeft, mag ik hopen?quote:Op woensdag 7 januari 2009 08:10 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Wie zal het zeggen.
[..]
Dat klopt.
[..]
Dat "meer" ligt juist in het gevoel en geloof en voornamelijk het eerste.
Een vorm van bewustzijn die lastig te verwoorden valt.
Dat "meer" zou je dus kunnen verwoorden als een staat van "zijn".
Jij bent nog in een fase dat je alles "bestast" en ervaart met je linker hersenhelft.
dit kan beide kanten uit. Hij zou hetzelfde over jou kunnen zeggen.quote:Het proberen uit te leggen betreft het bovenstaande is bij jou net zo moeilijk (en onmogelijk) als een robot die ook niet beter weet en kan.
want?quote:Dat is niet erg of slecht, maar je vraagt (momenteel) om het onmogelijke.
En dan niet eens aan mij, maar meer van jezelf.
[..]quote:"Krek"?
Beide lege handen, in de zin van: Beide geen bewijs, het hoeft enkel een welles nietes spelletje te zijn.quote:Sorry, maar dit stukje snap ik niet.
De verwarring ontstaat vooral aan het laatste stukje in de zin tussen quotes.
Hoe dan ook staan we niet met lege handen tegen over elkaar, enkel met een uitgesproken mening.
De een zegt wel en de ander niet.
ook dit is vanuit beide kanten. Ik vind dat skeptische mensen vaak narrow-minded genoemd worden terwijl sommige van de andere kant hier ook wel een potjje van lusten. Nogmaals lege handen in de vorm van argumenen , niet van je geloof.quote:Zolang beide partijen geen drive hebben om elkaar te overtuigen is er niets aan de hand.
Sterker nog, men kan erover praten en aan het einde alsnog bij ieders standpunt blijven.
Een gesprek over iets kan alsnog leerzaam zijn, ook al sta je er niet (geheel) open voor.
Je hoeft dus niet persee met lege handen tegen over elkaar te staan.
Wat hij bedoelt is: hij steekt er niks mee op. Je kunt je afvragen: Wat heeft LEd nodig om erin te geloven? Zolang jij dat niet kunt bieden, zal hij ook niet geloven. Ik geef een clue: wetenschappelijk bewijs. Dit bewijs zal er dit mensenleven nog niet zijn (dus misschien spreken jullie elkander in een "volgend leven"quote:(Zo geloof ik niet in God zoals Ali dit doet, maar ik heb toch veel geleerd over religie en zijn standpunten. Alles behalve met lege handen thuis gekomen van die topics. Ondanks dat ik nog altijd niet in God geloof.)
Dat is waarom ik graag mijn kennis en ervaringen deel in TRU.
Niet om mensen te vertellen hoe het zit, maar simpelweg om te delen.
Als het dan voor mensen als jij afdoet dat ik totaal geen enkele wetenschappelijke bron op tafel smijt / kan smijten, is het voor mij even zo'n grote dooddoener dat men er om vraagt.
Het is namelijk niet mijn doel en intentie om te overtuigen, slechts te verreiken.
[..]
een mens is toch echt niet te vergelijken met een robot hoor. Ik zou het bijna denigrerend tov led willlen noemen. HEt doet mij denken aan: ik ben superieur en jij bent een robot die niet tot inkeer kan komen. Jouw sores. . OOk dit kan beide kanten op. voor Led is het namelijk: Ik heb onderzocht, bekeken en mensen hier gaan enkel van ervaringen uit zonder te denken dat mensen, mensen zijn en dus bedrogen kunnen worden. Als een robot die halstarrig vasthoudt aan hetgeen hij kent, ongeacht de hoeveelheid bewijs of tegenstrijdigheid die er is. Het is maar hoe je t bekijkt mijn inziens. Ik denk niet dat je het kwaad bedoelde overigens maar om iemand als robot af te schilderen gaat mij iets ver.quote:"Wij" zijn het systeem.
Nogmaals, met een intellligente robot zou waarschijnlijk dezelfde discussie voeren zoals nu met jou en met wat ik terug zou krijgen als response.
Met een glimlach en hoofdschuddend zeg ik nogmaals met een gerust hart "Het geeft niks. Dit is momenteel jouw beleving en hoe het is en zo is het goed."
Voor mij niet. Anders vroeg ik er niet naar.quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:18 schreef Michielos het volgende:
een normaal Nederlands woord, reageer liever op het stukje
Misschien ongelukkig verwoord, maar wat ik probeer te zeggen is dat hij alles rationeel en via "if / else / then" benadert als het ware.quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:18 schreef Michielos het volgende:
je weet dat dit geen BAL met de linker of rechter hersenhelft te maken heeft, mag ik hopen?
Nee, dat is inderdaad ook niet mijn bedoeling.quote:een mens is toch echt niet te vergelijken met een robot hoor. Ik zou het bijna denigrerend tov led willlen noemen. HEt doet mij denken aan: ik ben superieur en jij bent een robot die niet tot inkeer kan komen. Jouw sores. OOk dit kan beide kanten op. voor Led is het namelijk: Ik heb onderzocht, bekeken en mensen hier gaan enkel van ervaringen uit zonder te denken dat mensen, mensen zijn en dus bedrogen kunnen worden. Het is maar hoe je t bekijkt mijn inziens. Ik denk niet dat je het kwaad bedoelde overigens maar om iemand als robot af te schilderen gaat mij iets ver.
yup , dit gebeurt van twee kanten, ik gaf het voorbeeld ervan aan in mijn eeeh ninja-edit. Dus wat spreekt hetgeen goed en het ander fout?quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:29 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Voor mij niet. Anders vroeg ik er niet naar.
Reageer liever op het stukje? Dat is aan mij en aangezien ik dat niet heb gedaan zou je zelf tot de conclussie kunnen komen dat er niks op toe te voegen valt of dat ik er niks op te zeggen heb.
[..]
Nee, dat is inderdaad ook niet mijn bedoeling.
Een robot zal ook nooit echt verder komen, tja of ook wel... kijk naar de film A.I
Maar ooit zal / hoop ik dat LED inderdaad daar zal komen waar velen al zijn gekomen.
En wat ik al zei: waar hij nu zit en hoe hij het nu bekijkt is prima.
Maar over deligerend gesproken: hetzelfde is dus ook weer te zeggen over skeptische mensen richting ons.
Ik weet precies waar je vandaan komt.quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:33 schreef Michielos het volgende:
Clue: het gebeurt van twee kanten. Je zou als skepticus in een gelover kunnen transformeren en vice versa.
Wacht even, eerst zeg je dat het meer is dan gevoel of geloof.quote:Op woensdag 7 januari 2009 08:10 schreef Darkwolf het volgende:
Dat "meer" ligt juist in het gevoel en geloof en voornamelijk het eerste.
Oh pleasequote:Een vorm van bewustzijn die lastig te verwoorden valt.
Dat "meer" zou je dus kunnen verwoorden als een staat van "zijn".
Jij bent nog in een fase dat je alles "bestast" en ervaart met je linker hersenhelft.
Het proberen uit te leggen betreft het bovenstaande is bij jou net zo moeilijk (en onmogelijk) als een robot die ook niet beter weet en kan.
Meh, ik had wel kunnen verwachten dat je het punt zou ontwijken.quote:"Krek"?
Met als enige verschil dat anderen bescheiden toegeven dat wat zij denken een mening is,quote:Hoe dan ook staan we niet met lege handen tegen over elkaar, enkel met een uitgesproken mening.
Als dat zo is kan ik je aanraden minder hoog van de toren te blazen, niemand heeft behoefte zich te laten verrijken door iemand die zonder bewijs of argumenten (behalve zijn persoonlijke gevoel en geloof) voortdurend roept "Nou het is nou eenmaal zo en niet anders !".quote:Als het dan voor mensen als jij afdoet dat ik totaal geen enkele wetenschappelijke bron op tafel smijt / kan smijten, is het voor mij even zo'n grote dooddoener dat men er om vraagt.
Het is namelijk niet mijn doel en intentie om te overtuigen, slechts te verreiken.
'Wij' zijn deel van het systeem.quote:"Wij" zijn het systeem.
Met een intelligente robot zou ik op basis van argumenten kunnen discussieren, dat is meer dan ik nu terugkrijg.quote:Nogmaals, met een intellligente robot zou waarschijnlijk dezelfde discussie voeren zoals nu met jou en met wat ik terug zou krijgen als response.
Met een glimlach en hoofdschuddend zeg ik nogmaals met een gerust hart "Het geeft niks. Dit is momenteel jouw beleving en hoe het is en zo is het goed."
Tja, als je alleen deze zin pakt en niet verder leest, dan klopt die vergelijking wel.quote:Op woensdag 7 januari 2009 09:47 schreef _Led_ het volgende:
Wacht even, eerst zeg je dat het meer is dan gevoel of geloof.
En als ik je vraag om uit te leggen wat het dan meer is, zeg je dat het meer juist zit in het gevoel en geloof ?
Dan is het dus niks meer dan gevoel en/of geloof.
Want ik hoor niet meer dan dat - ik hoor enkel "ik voel het zo" en "ik geloof dat het zo is".
Bewijzen om het voorbij gevoel of geloof te tillen zie ik nergens.
Vergelijk :
"Het goede van de fiat panda zit 'm in meer dan de rij-eigenschappen en de stroomlijn !"
"O ja ? Waarin dan ?"
"Nou, dat 'meer' zit 'm dus in de rij-eigenschappen en de stroomlijn !"
Nee hoor, je zou van jou kan ook kunnen aanvaarden dat je het misschien dingen eens op een andere manier zou kunnen (durven) bekijken.quote:"Nou, ik weet dat het niet zo is, want ik heb een betere waarneming dan jij.
Jij kan het gewoon simpelweg niet begrijpen, want jij bent er nog niet klaar voor !
Proberen het jou uit te leggen is als proberen een bloem uit te leggen wat bewustzijn is.
Maar het is niet jouw fout hoor, dat je een veel lager bewustzijn en intellect hebt dan ik !"
Heh, ja, dat voelt goed, op die manier discussieren ! Zo kan ik elke discussie wel eindigen !
Nou nou, niet zo teleurgesteld zijn en naar conclussies springen.quote:Meh, ik had wel kunnen verwachten dat je het punt zou ontwijken.
Nogmaals, dat jij zegt "voor mij is het zo" houdt niks anders in dan dat jij gelooft dat het zo is.
Kortom, we zijn nog steeds niet voorbij "geloof en gevoel".
Jij vind het arrogant overkomen, ik niet.quote:Met als enige verschil dat anderen bescheiden toegeven dat wat zij denken een mening is,
en jij de hele tijd arrogant overal poneert "het is zo", "zo is het nou eenmaal, "het is geen verzinsel" etc..
Maar als je er dan achteraan plakt "althans, voor mij niet" laat je direct blijken dat het enkel iets is waar jij in gelooft - meer niet.
Dat is wat jij er van maakt.quote:Kortom, jij hebt net zo veel of weinig bewijzen als degene met de andere mening, je bent alleen zo arrogant om te denken dat jouw mening meer waard is en je 'm daardoor aan anderen als absolute waarheid mag opleggen.
("het is nou eenmaal zo", "het is de waarheid", etc.)
Dan zal ik daar eens beter op gaan letten.quote:Als dat zo is kan ik je aanraden minder hoog van de toren te blazen, niemand heeft behoefte zich te laten verrijken door iemand die zonder bewijs of argumenten (behalve zijn persoonlijke gevoel en geloof) voortdurend roept "Nou het is nou eenmaal zo en niet anders !".
Hersennen gebruiken is niks mis mee. Helemaal niet zelfs.quote:Met een intelligente robot zou ik op basis van argumenten kunnen discussieren, dat is meer dan ik nu terugkrijg.
Met een glimlach en hoofdschudden zeg ik "het is verbazingwekkend hoe na millennia evolutie sommige mensen het nog teeds presteren om hun hersenen niet te willen gebruiken. Zonde zeg.".
Dus je hebt nog steeds niks dat het voorbij "gevoel of geloof" tilt.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:09 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Tja, als je alleen deze zin pakt en niet verder leest, dan klopt die vergelijking wel.
Als je verder had gelezen met wat ik bedoel en toen over bewuztijn begon, dan klopt het een stuk beter.
Bewustzijn heeft immers te maken met gevoel en geloof, maar vooral met dat eerste: gevoel.
Ik kan hier wel grapjes over blijven maken, maar op een gegeven moment kan ik alleen nog maar zeggen :quote:Nee hoor, je zou van jou kan ook kunnen aanvaarden dat je het misschien dingen eens op een andere manier zou kunnen (durven) bekijken.
Naast het puur rationele denken en beredeneren.
Dat heeft niks te maken met dat ik beter ben dan jij of ook niet.
Ik zie mijzelf niet als beter dan jij, enkel wat verder op een bepaald vlak.
Nee, joh, hoe zou dat komen ? Omdat ie klopt als een bus !quote:De rest van de zin kan ik niks mee of weet ik niet echt iets op te antwoorden.
Mooi.quote:Als jij wilt horen dat we nog steeds niet verder zijn dan geloof en gevoel, dan is dat prima.
In feite heb je gelijk.
Bewustzijn is het beseffen en gewaar zijn van jezelf, het geeft je niet automagisch gelijk met elke theorie die je over jezelf bedenkt.quote:Maar... als je het onderwerp bewustzijn en "zijn" betreedt, dan noem ik dat toch echt "meer" en dus ook een stukje verder kijkend dan "geloof" en "gevoel".
Als 2 mensen tegenovergestelde meningen hebben kunnen ze onmogelijk beide gelijk hebben.quote:Jij vind het arrogant overkomen, ik niet.
Nergens stel ik dat ik als enige gelijk heb.
Wat is daar arrogant aan ?quote:Immers, jij baseert jou gelijk toch ook leunend op bijvoorbeeld de wetenschap.
"Het is nooit wetenschappelijk aangetoond dus nooit bewezen."
Zo logisch als dit voor jou (en vele anderen) klinkt en mag zijn, kan dit even zo arrogant over komen voor anderen die er wel in geloven.
Dus je mag er alleen over praten als je het ermee eens bent, je mag geen andere opties aankaarten (want dat is tenslotte niet 'verder kijken' ofzo ?quote:Ervaringen worden eerder afgedaan als "het zit tussen je oren" i.p.v dat er verder gekeken word, erover gepraat word of simpelweg het persoon in kwestie in waarde gelaten word.
En dit laatste even in het algemeen hoor, ik wijs niet persee naar jou in dit geval.
Mja, ik zou dan zeggen : kom eens stevig uit de hoek met argumenten.quote:Dat is wat jij er van maakt.
Ik kan alleen stevig uit de hoek komen inderdaad omdat er al heel snel gecounterd word met het is niet wetenschappelijk bewezen, je hebt geen bronnen, dus het zal allemaal wel wat je zegt, toedelokie.
Het is wat Michielos zegt: het komt van twee kanten wat dat betreft.
Wat is jouw definitie van 'valide bronnen' dan ?quote:Het is dan eerder dat ik dit zeg omdat het gebaseerd is op niet wetenschappelijke bronnen, maar wel vele bronnen die valide genoeg zijn voor een discussie over het onderwerp in kwestie.
Er zijn meer meningen en ervaringen, maar dat maakt het geen feit.quote:Denk dan niet persee aan mijn persoonlijke ervaringen, maar bijvoorbeeld het onderwerp als -nou, noem eens wat- telepatisch communiceren met dieren.
"Het is zo" is dan op grond van dat er meer is dan alleen mijn mening en ervaring op het punt in kwestie.
deal, heb m al verwijderd.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:38 schreef _Led_ het volgende:
Sorry MichielOs,
maar in het kader van de algehele harmonie zou ik het fijn vinden als jij en flammie voortaan de 'die en die heeft gelijk!' posts achterwege laten...
Daardoor krijgen anderen het gevoel dat er een berg mensen op ze in loopt te hakken en dat is niet de bedoeling.
Jij vind het vast ook niet leuk als DW een reactie op een post van jou schrijft en er vervolgens telkens dezelfde mensen komen roepen 'DW' heeft gelijk !
Niet gemeen bedoeld hoor, maar om het een beetje constructief te houden en er geen slagveld van te maken
+1quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:38 schreef _Led_ het volgende:
Sorry MichielOs,
maar in het kader van de algehele harmonie zou ik het fijn vinden als jij en flammie voortaan de 'die en die heeft gelijk!' posts achterwege laten...
Daardoor krijgen anderen het gevoel dat er een berg mensen op ze in loopt te hakken en dat is niet de bedoeling.
Jij vind het vast ook niet leuk als DW een reactie op een post van jou schrijft en er vervolgens telkens dezelfde mensen komen roepen 'DW' heeft gelijk !
Niet gemeen bedoeld hoor, maar om het een beetje constructief te houden en er geen slagveld van te maken
Uhh, hoe kom je hier in bobsnaam weer bij ? Gedachten die gewicht zouden moeten hebben ????quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:49 schreef Topspin het volgende:
Hoe zit het dan met gedachten? Zware gedachten zouden dus ook gewicht moeten bevatten? Denk niet dat de weegschaal 500 gram meer aanslaat op een slechtere dag
Als de ziel gewicht zou kunnen bevatten, waarom gedachten nietquote:Op woensdag 7 januari 2009 11:51 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Uhh, hoe kom je hier in bobsnaam weer bij ? Gedachten die gewicht zouden moeten hebben ????
Gedeeltelijk waar.quote:Op woensdag 7 januari 2009 11:27 schreef _Led_ het volgende:
Dus je hebt nog steeds niks dat het voorbij "gevoel of geloof" tilt.
Bewustzijn valt daaronder namelijk - jouw 'bewustzijn' is wat jij voelt over jezelf.
Je trekt het uit verband.quote:Ik kan hier wel grapjes over blijven maken, maar op een gegeven moment kan ik alleen nog maar zeggen :
Als ik jou zou vragen om te geloven dat ik God ben en je mij dagelijks 3 gebakken eieren moet offeren - met als argument "je moet het niet rationeel bekijken of beredeneren ! Je bent nog niet ver genoeg om het te snappen ! Bekijk het op een andere manier !"
Is dat dan een goed argument ? Zou jij dan zeggen "Verhip, nou ja, als jij 't zegt zal het wel zo zijn !"
In die context wel ja.quote:Nee, joh, hoe zou dat komen ? Omdat ie klopt als een bus !
Als jij zegt "voor mij is het zo" geef je aan dat het niks meer is dan een geloof,
en ben je daarmee dus nog steeds niet ontsnapt aan het "geloof en gevoel" gebeuren.
Als er daadwerkelijk inderdaad geen rationele basis of argumenten zijn zal ik dat doen ja.quote:Mooi.
Als dat zo is - en dat is zo zeg je nu zelf - wil je dan svp niet meer voortdurend roepen "het is nou eenmaal zo" over dingen die niks meer of minder zijn dan geloof maar waar je geen rationele basis of argumenten voor hebt ?
Klopt.quote:Bewustzijn is het beseffen en gewaar zijn van jezelf, het geeft je niet automagisch gelijk met elke theorie die je over jezelf bedenkt.
Dat klopt.quote:Als 2 mensen tegenovergestelde meningen hebben kunnen ze onmogelijk beide gelijk hebben.
Als jij dus zegt "het is nou eenmaal zoals ik zeg" impliceer je daarmee dat iedereen die het niet met je eens is feitelijk ongelijk zou hebben.
Als ik iemand hoor zeggen of zie schrijven: naar mijn mening bestaat het niet, dan krijg je vanuit mij ook al een hele andere reactie dan "En toch is het zo!"quote:En DAT is vreselijk arrogant als het gaat om iets waar voor beide zijden geen concrete bewijzen geleverd kunnen worden.
Daarom zit er een groot verschil tussen zeggen "ik geloof dat het zo is" of "naar mijn mening is het zo", en "Nou het IS nou eenmaal zo !".
Gelukkig zijn we het daar over eens.quote:Wat is daar arrogant aan ?
Er is niks arrogant aan om te zeggen dat het nooit bewezen is als dat ook zo is.
Het zou arrogant zijn om daar de conclusie aan te verbinden dat het dus ook niet bestaat, en die mening bij mensen door hun strot te duwen als enige waarheid door uitspraken als "het is dus nou eenmaal zo!".
Oh jawel!quote:Dat zie je dus ook niemand doen hier.
Nee?quote:Dus je mag er alleen over praten als je het ermee eens bent, je mag geen andere opties aankaarten (want dat is tenslotte niet 'verder kijken' ofzo ?) - je mag alleen je mond opendoen om te zeggen "ja ja je hebt gelijk !" ?
Die argumenten zijn er genoeg geweest.quote:Mja, ik zou dan zeggen : kom eens stevig uit de hoek met argumenten.
Als je probeert 'stevig uit de hoek te komen' met uitspraken als "nou het is nou eenmaal zo" verlaag je jezelf alleen maar tot kleuterschool-niveau discussieren.
Dat klopt.quote:Wat is jouw definitie van 'valide bronnen' dan ?
Ik denk dat daar de meningen dan nogal over verschillen.
Point taken.quote:Er zijn meer meningen en ervaringen, maar dat maakt het geen feit.
"Het is zo" blijft een arrogante stelling voor iemand die boos wordt als 'm gevraagd wordt die stelling dan te bewijzen.
Als je het niet kunt bewijzen is het een geloof of een mening.
Als jij stelt dat het zo is, moet je niet miepen als iemand je vraagt om het te bewijzen.
En hop, daar ga je weer met je "in feite"....quote:Op woensdag 7 januari 2009 12:25 schreef Darkwolf het volgende:
Maar bewustzijn is meer dan dat.
Bewust van iemand zijn die 1000 kilometer verderop zit en voelen wat deze voelt.
Ook weer gelinkt aan bewustzijn.
Alle zielen staan in feite met elkaar in verbinding.
Er is ook onvoldoende bewijs om het af te doen als "het is zo", "in feite" !quote:Dat klopt.
Want vaak is dat ook zo.
Ook al is er nog geen wetenschappelijk bewijs.
Om het voorbeeld van dieren communicatie weer naar boven te pakken is dat iets te groots en te globaals om af te doen als "het bestaat niet".
Voorlopig ben jij de enige die elke keer terug komt met "in feite is het zo", "het is nou eenmaal zo" etceteraquote:Als ik iemand hoor zeggen of zie schrijven: naar mijn mening bestaat het niet, dan krijg je vanuit mij ook al een hele andere reactie dan "En toch is het zo!"
Dat is wat ik al eerder probeerde aan te geven dat het echt niet alleen bij mij ligt betreft het correct formuleren van zaken.
He ???quote:Gelukkig zijn we het daar over eens.
Mij hoor je ook niet zeggen dat het arrogant is.
..En jij.quote:Oh jawel!
En daar doel ik dus op en daarom wees ik de vinger niet persee naar jou.
Maar er zijn genoeg situaties geweest dat het erg persoonlijk werd en dit wel degelijk voor kwam op directe of indirecte wijze.
Om even een extreem geval te noemen: Blue-Eagle.
Waarom dan telkens weer met die dooddoener aankomen ?quote:Nee?
Kom op, je kent mij toch wel beter nu dan dat?
Toch heb ik geen enkel argument gezien waarom jouw mening over de ziel gebaseerd zou zijn op meer dan gevoel en geloof.quote:Die argumenten zijn er genoeg geweest.
Jij blijft haken op mijn sluitings zinnen of extra nadruk op mijn meningen dat iets zo is.
Maar mijn posts zijn vaak toch een stuk langer dan dat.
Mja, de bewijslast ligt niet bij de critici maar bij die mensen.quote:Dat klopt.
Ik kan mijn nog de discussie herinneren met Erodome die elle lange posts met veel tijd en energie in elkaar had gestoken met allerlei bronnen.
Uiteindelijk bleef er niks van over en niemand luisterde echt naar elkaar meer op een gegeven moment toen men op basis van die bronnen ging discussieren.
Als ik nu ook met informatie kom over Penelope Smith of andere animal communicators met een forse reputatie, zal dit ook niet valide genoeg zijn.
Tja... wat moet ik dan? Terwijl jij dondersgoed in de wetenschap bent dat er geen valide genoeg bewijs stuk te vinden is?
Het meest valide wat ik dan nog kan brengen is "probeer dan maar eens iets ontmaskerends te vinden over haar zoals bij vele anderen is gedaan".
Dat het TRU is wil niet zeggen dat je het recht hebt om je mening aan andere mensen als FEIT op te dringen als je 'm niet kunt beargumenteren.quote:Point taken.
Maar daar is het TRU voor, daar blijf ik bij.
En dat bedoel ik met een andere denkwijze aan nemen.
Wil niet zeggen dat je je hersennen niet meer mag gebruiken of het er standaard over eens moet zijn.
Of dat ik je vraag je denkwijze 180 graden te draaien.
Voor jou misschien wel, maar ik zie niet in waarom jouw gevoel of geloof voor mij een argument zou zijn om er ook in te gaan geloven.quote:Maar ik probeer eigenlijk de hele tijd te zeggen dat iets ook aannemelijk kan zijn op basis van minder wetenschappelijke zaken, daar ik het idee heb -wat je al noemde- dat basis argumentatie etc. toch niet voldoende lijkt te zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |