abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:50:13 #76
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_64726983
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:45 schreef maedel het volgende:

[..]

Ik zie dat anders eigenlijk. De ziel is niet veranderd, maar kan zich niet uiten door de defecte "gereedschappen". Dus de ziel kan geen boodschappen overbrengen middels de gangbare communicatiemethoden.
Dus ook al is iemand na een infarct compleet humorloos, opvliegend en soms zelfs kwaadaardig ingesteld, een hel om mee te leven en een vreselijk persoon, in de ziel is niks veranderd ?
Dan kunnen mensen die vanaf hun geboorte zo al zijn (en er dus geen infarct ofzo voor nodig hebben om gemeen en kwaadaardig te woren) ook een goede ziel hebben...
zzz
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:50:19 #77
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64726991
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:48 schreef Apekoek het volgende:

[..]

De communicatimethoden, dus de stroomschema's van de hersenen zijn equivalent. Communicatie gaat door de stroomschema's die ik beschrijf, daar uit interpreteren wij een bepaalde ziel/persoonlijkheid. Feitelijk is het niets meer dan een samen hang van dit communicatiebord/stroomschema.
Ik snap je vergelijking, alleen ik las het alsof je vind dat de ziel nog ergens in die hersenen zit en daarom stuk is. Ik zie de hersenen als een stuk gereedschap van de ziel, en dus dan alleen het gereedschap stuk is.
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
pi_64727000
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:47 schreef maedel het volgende:

[..]

Ik had het eigenlijk over mensen die een zware hersenbloeding gehad hebben en dood gaan.
Niet over Terri Schiavo. Hoewel ik bij haar ook niet gargandeer dat ze er zelf allang langs staat.

Maar eigenlijk was mijn punt/vraag "heb je wel eens iemand zien sterven, dus écht zien sterven".
Die andere opmerking daarvan realiseerde ik me te laat dat dat een kant op ging/gaat die eigenlijk niet zo on topic is (wel interessant wat mij betreft overigens).
[..]

Ik vroeg het, omdat het dan heel zichtbaar is, wat er gebeurt. Vind ik.

De eigenschappen van de ziel, ik vraag het me af of je dat op aarde kunt herinneren, wat jouw eigen eigenschappen zijn. Volgens mij is het nou net de bedoeling dat je dat niet weet.
Iemand dood zien gaan? Nee dat heb ik gelukkig nog niet mee hoeven maken. Uiteraard wel dode mensen gezien.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:51:52 #79
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64727038
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:50 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Dus ook al is iemand na een infarct compleet humorloos, opvliegend en soms zelfs kwaadaardig ingesteld, een hel om mee te leven en een vreselijk persoon, in de ziel is niks veranderd ?
Dan kunnen mensen die vanaf hun geboorte zo al zijn (en er dus geen infarct ofzo voor nodig hebben om gemeen en kwaadaardig te woren) ook een goede ziel hebben...
Wat jij beschrijft vind ik meer het karakter, dan de ziel. Wat je ziel is/wil/doet weet je helemaal niet als je op aarde bent in mijn beleving.
pi_64727048
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:47 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Ik dacht dat dat 'leven' was. Is 'leven' dan hetzelfde als 'ziel' ?
Wanneer je stroom knopje uit staat ben je dus dood net als een lamp die niet meer brand. Kortom er staat dan ook geen spanning meer op je hersenen die dus geen productiviteit meer hebben, je ziel is dan weg (tenzij er relatief snel weer spanning ontstaat, zoals bij bijna dood ervaringen, dan ontstaat de ziel weer omdat het spreekwoordelijke knopje dan weer op aan gaat net zoals de lamp dan weer aangaat). Eigenlijk is het heel simpel.
pi_64727050
Jullie halen een aantal zaken door elkaar.

De werking van <insert iets> is niet hetzelfde als de betekenis van <insert iets>.

Daarnaast is het grappig dat de eerder genoemde wetenschapper die "bewezen" heeft dat de ziel 21 gram weegt, niet zelf het onderzoek opnieuw heeft uitgevoerd. Goed wetenschappelijk onderzoek is namelijk repetitief, door andere wetenschappers. Hij had de mythe beter in stand kunnen houden door zélf het nogmaals uit te voeren (al was dit niet wetenschappelijk bewijs geweest voor het bestaan voor de ziel, daar het onderzoek ook door andere wetenschappers herhaald had moeten worden).
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:53:51 #82
31101 _Led_
pi_64727111
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:47 schreef maedel het volgende:

[..]
Maar eigenlijk was mijn punt/vraag "heb je wel eens iemand zien sterven, dus écht zien sterven".
Ja.
quote:
Ik vroeg het, omdat het dan heel zichtbaar is, wat er gebeurt. Vind ik.
Mja, iemand stopt met leven, er is duidelijk zichtbaar dat dat is wat er gebeurt ja.
Maar wat heeft dat te maken met mijn vraag om 'ziel' eerst eens te definieren ?
Het lijkt erop alsof iedereen een compleet ander denkbeeld erover heeft, dus dan is discussieren nogal moeilijk.
Daarom is het nuttig om eerst eens tot een definitie te komen.
quote:
De eigenschappen van de ziel, ik vraag het me af of je dat op aarde kunt herinneren, wat jouw eigen eigenschappen zijn. Volgens mij is het nou net de bedoeling dat je dat niet weet.
In dat geval betekent het woord 'ziel' niks, want we kunnen er geen uitspraken over doen als we niet eens weten wat we bedoelen of waar we het over hebben.
Er valt ook weinig te discussieren voor ons over een 'zralbukq' en of ie wel of niet bestaat, tenzij we eerst definieren wat een 'zralbukq' eigenlijk is/inhoudt
zzz
pi_64727149
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:50 schreef maedel het volgende:

[..]

Ik snap je vergelijking, alleen ik las het alsof je vind dat de ziel nog ergens in die hersenen zit en daarom stuk is. Ik zie de hersenen als een stuk gereedschap van de ziel, en dus dan alleen het gereedschap stuk is.
Ik zie het dus inderdaad als een stroomschema waar spanning op staat, alleen dan bestaat de ziel, en dat is voor mij dus de letterlijke ziel, elektriciteit + schema.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:55:36 #84
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64727188
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef witte_fantasie het volgende:
Jullie halen een aantal zaken door elkaar.

De werking van <insert iets> is niet hetzelfde als de betekenis van <insert iets>.
Nee, maar betekenis is ook voor velerlei uitleg vatbaar
pi_64727236
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:51 schreef maedel het volgende:

[..]

Wat jij beschrijft vind ik meer het karakter, dan de ziel. Wat je ziel is/wil/doet weet je helemaal niet als je op aarde bent in mijn beleving.
Ook de karakter is een looppad van elektriciteit door een bepaald stroom schema, alle eigenschappen van een bepaald persoon heeft te maken met dit bepaald looppad van stroom door je hersenen. Kan er eigenlijk niets meer van maken. Alleen is het zo dat men vaak wil geloven dat er meer is ter geruststelling tov hiernamaals bijvoorbeeld, helaas is het echte leven niet altijd zo vreedzaam dan je wil geloven.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 13:57:42 #86
31101 _Led_
pi_64727276
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:52 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Wanneer je stroom knopje uit staat ben je dus dood net als een lamp die niet meer brand. Kortom er staat dan ook geen spanning meer op je hersenen die dus geen productiviteit meer hebben, je ziel is dan weg
(tenzij er relatief snel weer spanning ontstaat, zoals bij bijna dood ervaringen, dan ontstaat de ziel weer omdat het spreekwoordelijke knopje dan weer op aan gaat net zoals de lamp dan weer aangaat). Eigenlijk is het heel simpel.
Je vertelt me nu wanneer je ziel er wel/niet is, maar niet wat ie is.

En simpel is het helemaal niet, ik vraag het iedereen hier en iedereen geeft een ander antwoord
zzz
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:00:15 #87
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64727365
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:54 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ik zie het dus inderdaad als een stroomschema waar spanning op staat, alleen dan bestaat de ziel, en dat is voor mij dus de letterlijke ziel, elektriciteit + schema.
Oké, dan verschillen we daarover van mening. Wat jij ziel noemt, noem ik karakter.
Ik ga er van uit dat je als ziel op aarde komt om iets te leren, en na je dood terug naar huis gaat. Als de electriciteit uit gezet wordt (om even jouw vergelijking te gebruiken ), laat de ziel los.
In de openingspost werd gesproken over een "opluchting" die mensen ervaarden als ze (bijna) dood waren, en dat is in dat licht heel verklaarbaar denk ik.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:01:14 #88
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64727412
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:57 schreef _Led_ het volgende:
En simpel is het helemaal niet, ik vraag het iedereen hier en iedereen geeft een ander antwoord
Dat komt omdat de ideeën daarover verschillend zijn, en niks bewezen is.
Als je een eenduidig antwoord wilt, dan kun je beter voor "bestaat niet" kiezen denk ik
pi_64727415
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:57 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Je vertelt me nu wanneer je ziel er wel/niet is, maar niet wat ie is.

Wat het is? Dat zeg ik stroom die een bepaald pad bewandelt in je hersenen, daardoor denk je en doe je zoals je bent. Letterlijk stroom + stroomschema (+natuurlijk chemie, zoals gassen ,scheikundig), figuurlijk en filosofisch kan het een andere betekenis hebben wat per individu verschillend is. Ik doel echt letterlijk op waar het uit bestaat.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:03:22 #90
31101 _Led_
pi_64727496
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:51 schreef maedel het volgende:

[..]

Dus je ziel is iets dat je hebt, maar dat op geen enkele mogelijke manier je leven op aarde beinvloedt ?
En mocht het je leven wel op een of andere manier beinvloeden, op welke dan ?

(Sorry dat ik doorzeur maar ik probeer erachter te komen hoe mensen 'de ziel' nou zien, er zijn zo veel verschillende visies )
zzz
pi_64727553
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:00 schreef maedel het volgende:

[..]

Oké, dan verschillen we daarover van mening. Wat jij ziel noemt, noem ik karakter.
Ik ga er van uit dat je als ziel op aarde komt om iets te leren, en na je dood terug naar huis gaat. Als de electriciteit uit gezet wordt (om even jouw vergelijking te gebruiken ), laat de ziel los.
In de openingspost werd gesproken over een "opluchting" die mensen ervaarden als ze (bijna) dood waren, en dat is in dat licht heel verklaarbaar denk ik.
Nope, opluchting is een gevoel wat je kan voelen door diverse natuurlijke aangemaakte drugs. Dit doet het lichaam automatisch om je te bewaken voor eventuele pijn tijdens het sterven (of dus net niet in dit geval). Deze natuurlijke drugs voel je omdat je stroom schema als het ware wordt omgezet via het beloningscentrum in de hersenen (dat is wat drugs en natuurlijke drugs doen, net als dopamine wat je aanmaakt als je heftig sport, dat wordt runnershigh genoemd, past in hetzelfde rijtje, alleen andere situatie). Ik zie hier totaal geen paranormaal verband.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:05:50 #92
31101 _Led_
pi_64727593
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:00 schreef maedel het volgende:

[..]

Dus de ziel is gewoon een soort videocamera die we meekrijgen en die de gevolgen van onze fysieke aspecten en toevalligheden - zoals karakter en omgeving - opslaat ?
(karakter wordt gevormd / beinvloed door omgeving, fysieke factoren zoals een hersenbloeding / kogel in je kop, etc.)
zzz
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:07:07 #93
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64727647
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:03 schreef _Led_ het volgende:

[..]

Dus je ziel is iets dat je hebt, maar dat op geen enkele mogelijke manier je leven op aarde beinvloedt ?
En mocht het je leven wel op een of andere manier beinvloeden, op welke dan ?

(Sorry dat ik doorzeur maar ik probeer erachter te komen hoe mensen 'de ziel' nou zien, er zijn zo veel verschillende visies )
Nee, niet wat je hebt, iets dat je bent.
De Van Dale zegt het gewoon (ik dacht, ach, ik zoek het eens op):
ziel de; -en 1 v(m) het niet-stoffelijk gedeelte vanwaaruit de mens leeft; (godsd) onsterfelijk deel vd mens

In mijn optiek beïnvloedt het trouwens je leven van alle kanten, omdat je dit leven zelf gekozen hebt.
Jij (als ziel) bent "ergens" (ja, dat vereist een hele lading uitleg), en je kiest voor een leven. Om ervaring op te doen.
Ik durf het niet te vergelijken met een rollercoaster-rit, maar heel kort door de bocht zou dat nog kunnen.
Je stapt in, beleeft, stapt weer uit.
Je=de ziel. _Led_ = rollercoasterkarretje
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:07:27 #94
31101 _Led_
pi_64727663
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:01 schreef maedel het volgende:

[..]

Dat komt omdat de ideeën daarover verschillend zijn, en niks bewezen is.
Als je een eenduidig antwoord wilt, dan kun je beter voor "bestaat niet" kiezen denk ik
Dat was precies mijn punt, het is heel moeilijk om te discussieren over een woord als we allemaal iets compleet verschillends onder dat woord verstaan.

Discussieren over of een 'raam' breekbaar is is moeilijk als jij onder 'raam' een ding verstaat dat over de zee vaart, en ik een ding dat uit de grond groeit en bladeren heeft
zzz
pi_64727685
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:55 schreef maedel het volgende:

[..]

Nee, maar betekenis is ook voor velerlei uitleg vatbaar
Jawel.
Jij probeert te beschrijven wát het is en Apekoek beschrijft hoe het werkt.

De één spreekt frans, de ander spreekt grieks.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:08:19 #96
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64727703
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:04 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Nope, opluchting is een gevoel wat je kan voelen door diverse natuurlijke aangemaakte drugs.
Die verklaring wordt vaak gegeven, en dat geloof ik best, maar ik vind mijn versie beter te pruimen
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:09:32 #97
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_64727734
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:07 schreef witte_fantasie het volgende:

[..]

Jawel.
Jij probeert te beschrijven wát het is en Apekoek beschrijft hoe het werkt.

De één spreekt frans, de ander spreekt grieks.
Apekoek en ik zijn het niet eens
Daardoor krijg je ook een heel andere uitleg.
Hoewel ik het met de werking wel eens ben gedeeltelijk/ongeveer.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 6 januari 2009 @ 14:10:19 #98
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_64727763
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 13:18 schreef Bastard het volgende:
Even zonder dat ik iets zou willen aantonen om miljoenen mee te gaan verdienen het lijkt mij sterk dat een ziel een gewicht, een massa heeft.
Je kan ook niet zeggen, doe mij even 3 kilo electriciteit, het heeft namelijk geen massa.. toch?
Ben ik nou heel erg bijdehand als ik een accu roep??
JK
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:11:33 #99
31101 _Led_
pi_64727803
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 14:07 schreef maedel het volgende:

[..]

Nee, niet wat je hebt, iets dat je bent.
De Van Dale zegt het gewoon (ik dacht, ach, ik zoek het eens op):
ziel de; -en 1 v(m) het niet-stoffelijk gedeelte vanwaaruit de mens leeft; (godsd) onsterfelijk deel vd mens
Volgens die definitie is de 21-gram theorie dus sowieso onzin omdat de ziel niet stoffelijk is.
quote:
In mijn optiek beïnvloedt het trouwens je leven van alle kanten, omdat je dit leven zelf gekozen hebt.
Jij (als ziel) bent "ergens" (ja, dat vereist een hele lading uitleg), en je kiest voor een leven. Om ervaring op te doen.
Ik durf het niet te vergelijken met een rollercoaster-rit, maar heel kort door de bocht zou dat nog kunnen.
Je stapt in, beleeft, stapt weer uit.
Je=de ziel. _Led_ = rollercoasterkarretje
Maar je ziel staat dus compleet los van hoe jij in dit leven bent - aardig of gemeen, meelevend of asociaal ?
Want die dingen worden aantoonbaar simpelweg geregeld door de neuronenhuishouding in je hersenen...
Dus wie jij als ziel bent is compleet ongerelateerd aan je karakter op aarde.
zzz
  dinsdag 6 januari 2009 @ 14:13:47 #100
8372 Bastard
Persona non grata
pi_64727885
Als er een ziel is .. is er dan ook een collectieve ziel? Een grote ziel (lichtbron) die aan de hand van meerdere zielen in energieniveau kan stijgen?
The truth was in here.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')