quote:29/3 Australia
5/4 Malaysia
19/4 China
26/4 Bahrain
10/5 Spain
24/5 Monaco
7/6 Turkey
21/6 Great Britain
12/7 Germany
26/7 Hungary
23/8 Europe (Valencia)
30/8 Belgium
13/9 Italy
27/9 Singapore
4/10 Japan
18/10 Brazil
1/11 Abu Dhabi
heel lang geleden was er zoiets toch ook ooit met een belg dacht ik, in de f1? Bertrand Gachou oid?quote:Op maandag 8 december 2008 22:33 schreef Alleskids het volgende:
Van Merksteijn schijnt toch weer met de LMP2 Porsche mee te gaan doen in de LMS, maar dat zal dus zonder Jos <The Boss in de slaapkamer> moeten gaan, tenzij hij kan regelen dat hij met weekend verlof kan als de LMS races zijn.
ja klopt. die heeft daarom vast gezeten. waardoor michael schumacher in de f1 debuteerde.quote:Op dinsdag 9 december 2008 05:33 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
heel lang geleden was er zoiets toch ook ooit met een belg dacht ik, in de f1? Bertrand Gachou oid?
maar dan met een taxichaufeur die hij mishandeld had geloof ik...
Laat Jos maar lekker in de bak zitten, als het allemaal waar is enzo.quote:Op maandag 8 december 2008 22:33 schreef Alleskids het volgende:
Van Merksteijn schijnt toch weer met de LMP2 Porsche mee te gaan doen in de LMS, maar dat zal dus zonder Jos <The Boss in de slaapkamer> moeten gaan, tenzij hij kan regelen dat hij met weekend verlof kan als de LMS races zijn.
Het zou gaan om acht maanden voorwaardelijk. Dat meldt het AD:quote:Op maandag 8 december 2008 22:33 schreef Alleskids het volgende:
Van Merksteijn schijnt toch weer met de LMP2 Porsche mee te gaan doen in de LMS, maar dat zal dus zonder Jos <The Boss in de slaapkamer> moeten gaan, tenzij hij kan regelen dat hij met weekend verlof kan als de LMS races zijn.
Dus is hij gewoon beschikbaar voor welke raceklasse dan ook.quote:De Limburgse coureur hoorde maandag voor de rechtbank in het Belgische Tongeren een voorwaardelijke straf van acht maanden tegen zich eisen
quote:Verstappen: "Er wordt een vies spelletje gespeeld"
Jos Verstappen overweegt te stoppen met racen, nu er acht maanden cel tegen hem wordt geëist. De voormalig Formule 1-coureur wordt beschuldigd van bedreiging en mishandeling van zijn ex-vrouw. Ook zou hij de banden van haar auto hebben lekgestoken. Verstappen: "Dit stempel blijft eeuwig op mij zitten."
"De ruzies liepen soms hoog op", vertelde Verstappen, die in 2003 zijn laatste Formule 1-race reed, aan het AD. "Er is veel gebeurd. We hebben elkaar weggeduwd en ik heb een vaas naar mijn kop gekregen, maar ik heb haar nooit geslagen. En met die lekke banden heb ik niets te maken. Ze denken dat ik dat heb gedaan. Dat mag, maar het betekent niet dat ik het ook heb gedaan. Er wordt van alles bijgehaald om mij in een kwaad daglicht te stellen. Het lijkt wel alsof ik een crimineel ben."
Verstappen werd dit jaar kampioen in de Le Mans Series en won de 24 uur van Le Mans in de LMP2-klasse, met de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport. Voor 2009 had hij plannen om in de LMP1-klasse te gaan rijden, met het Spaanse Epsilon Euskadi-team, maar Verstappen overweegt nu een punt te zetten achter zijn loopbaan als coureur. "Dit stempel blijft voor eeuwig op mij zitten, laat een levenslang litteken achter", realiseert Verstappen zich. "Ik denk dat ik maar een punt achter mijn loopbaan zet. Dit is het me niet waard. Ik ga de anonimiteit in, dat is misschien het beste. Er wordt een vies spelletje gespeeld."
De rechtbank in het Belgische Tongeren doet op 5 januari uitspraak.
quote:Standard engine set for go-ahead
Radical plans for a standard engine in Formula One look almost certain to be rubber-stamped by the FIA later this week, autosport.com has learned, with five teams including Renault believed to have expressed an interest in signing up to the deal.
FIA president Max Mosley has given teams until Thursday afternoon to sign up to the option of having a standard-specification Cosworth engine from 2010.
In a letter to the teams last week, he said the deal would go ahead as long as a minimum of four outfits were interested in a three-year deal - which will cost them an upfront fee of £1.68 million and an annual charge of £5.49 million.
Although there has been no official confirmation from the FIA about the level of interest in the deal, with Mosley simply claiming last Friday that he had been contacted by three teams, investigations by autosport.com have revealed that half the grid are now seriously looking into it.
Autosport.com understands that as well as wholly independent teams Williams and Force India having shown an interest, Red Bull Racing and Scuderia Toro Rosso have told the FIA that they are taking the option into consideration.
But the biggest surprise is that French car manufacturer Renault is believed to have told the FIA that it too is interested in the supply of standard engines.
Such a move would mark a significant departure for the car maker, who have supplied engines from their Viry-Chatillon base in France since they returned to F1 in 2001.
However, with Renault having long faced financial pressures from their parent company to justify their involvement in F1, the prospect of a dramatic reduction in engine budget from 2010 may be enough to quell any unease that could lead to the French car manufacturer following Honda out of the sport.
Renault boss Flavio Briatore was unavailable for comment about Renault's interest in standard engines, but did say at the season-closing Brazilian Grand Prix that power units were one area where big cost savings could be made.
"I think we are in a very difficult position economically, what is going on around the globe and it's a panic at the moment," he said. "Formula One is not immune from this panic. I believe our chairman and everybody is very sensitive as to what happens in Formula One as well.
"Regarding the question of the engines, sure we need to cut the costs but for me, all this discussion about Formula One engines, already today, with frozen engines, theoretically there is no development. I don't understand all the time how it's surprising when people are talking about engine development etc.
"Already today we have no performance (gains) from the engine. If everybody follows the rules, the engine is frozen and nobody is allowed to touch the engine. Whatever proposal we put together, we need to take into consideration this as well."
The FIA has made it clear that it will not force manufacturers to run a standard engine from 2010, but Mosley said in last week's letter than any car maker's own power unit will have its performance pegged to that of the standard engine.
With no performance differentiation between the different types of engines, Briatore may have felt that there was little point in Renault continuing to fund a full-scale engine programme for tens of millions of pounds, when there is a fully-competitive option for less than £6 million.
Mosley is due to meet with FOTA representatives in Monaco on Wednesday to discuss the latest raft of cost-cutting ideas for implementation next year and 2010.
He has already hinted that measures being proposed by the teams do not go far enough and, with an added urgency to bring budgets down in the wake of Honda's withdrawal, there could be some fraught discussions about what needs to be done.
After Thursday's deadline for standard engines, the FIA World Motor Sport Council will meet on Friday, with Formula One cost cuts believed to be the main item on the agenda.
It is expected that the meeting will rubber stamp any rules proposals coming out of the FOTA meeting, as well as the standard engine plans.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:19.288 77 Gary Paffett McLaren Mercedes 1:20.134 26 Pedro de la Rosa McLaren Mercedes 1:20.164 21 Kimi Raikkonen Ferrari 1:20.261 48 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:20.678 49 Kazuki Nakajima Williams 1:21.338 57 Nelson Piquet Renault 1:21.547 124 Christian Klien BMW Sauber 1:22.098 15 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Sato Toro Rosso-Ferrari (B) 1:18.601 38 de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:18.673 81 Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) 1:19.032 78 Raikkonen Ferrari (B) 1:19.334 89 Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:19.631 64 Alonso Renault (B) 1:19.907 106 Rosberg Williams-Toyota (B) 1:20.309 122 Heidfeld BMW-Sauber (B) 1:20.365 87 Massa Ferrari (B) 1:20.490 27 Kubica BMW-Sauber (B) 1:20.954 38 |
Heeft ie trouwens een alibi, aangezien Jos ontkentquote:Op dinsdag 9 december 2008 16:41 schreef Ared het volgende:
Ach Jos, Regillio is ook nog heel succesvol ondanks dat stempel. Ahum.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Sato Toro Rosso-Ferrari (B) 1:17.520 119 Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:18.049 96 Raikkonen Ferrari (B) 1:18.782 82 Massa Ferrari (B) 1:19.050 72 Alonso Renault (B) 1:19.319 124 Rosberg Williams-Toyota (B) 1:19.388 130 de la Rosa McLaren-Mercedes (B) 1:19.499 47 Kubica BMW-Sauber (B) 1:19.559 134 Klien BMW-Sauber (B) 1:19.738 101 |
Mosley heeft z'n inspiratie hier opgehaald: Stratenmakers Ferrari's/Sjonniebakken Deeltje 14??!!quote:
en zelfs de inspiratie voor de motorenquote:Op donderdag 11 december 2008 21:51 schreef nils7 het volgende:
[..]
Mosley heeft z'n inspiratie hier opgehaald: Stratenmakers Ferrari's/Sjonniebakken Deeltje 14??!!
http://f1.gpupdate.net/nl(...)ijpende-maatregelen/quote:Volgend jaar is het niet meer toegestaan om tijdens het seizoen te testen, moeten de motoren de helft goedkoper worden voor klantenteams en wordt het gebruik van windtunnels flink beperkt. Vanaf 2010 mag er tijdens de pitstops niet meer worden getankt, zijn bandenwarmers niet meer toegestaan en worden de races mogelijk ingekort. Zo luiden slechts enkele van de vele ingrijpende die de FIA vrijdag heeft aangekondigd na een vergadering van de World Motor Sport Council.
De Formule 1 gaat flink op de schop, zoveel is wel duidelijk. De maatregelen die de FIA heeft bekendgemaakt, worden genomen om de kosten in de hoogste autosportklasse flink terug te brengen. De internationale autosportbond FIA en de teams, verenigd in de FOTA, waren het erover eens dat de Formule 1 geen toekomst had als er niet fors bezuinigd zou worden. De noodzaak voor drastische kostenbesparingen werd een week geleden nog eens onderstreept door het besluit van Honda om uit de Formule 1 te stappen en het team in de verkoop te doen. Afgelopen woensdag kwamen de FIA en de FOTA bij elkaar in Monaco en werd een akkoord bereikt over een pakket voorstellen dat nu is overgenomen door de World Motor Sport Council.
De volgende maatregelen zijn genomen voor het seizoen 2009:
- De levensduur van de motor moet volgend jaar worden verdubbeld. Een coureur mag tijdens een seizoen niet meer dan acht motoren gebruiken en krijgt voor de tests slechts vier motoren tot zijn beschikking. De motoren worden voor 2009 gelimiteerd op 18.000 toeren per minuut en mogen niet meer worden getuned.
- In 2009 is het niet meer toegestaan om tijdens het seizoen te testen. Als teams nieuwe dingen willen uitproberen, moeten zij dat doen tijdens de trainingen.
- Naast het testen op de baan wordt ook het gebruik van windtunnels verder aan banden gelegd. Vanaf 2009 mogen de schaalmodellen die worden gebruikt in de windtunnels niet groter zijn dan zestig procent van de werkelijke grootte en mag de windsnelheid niet hoger zijn dan 50 meter per seconde. Ook moet er meer gebruik worden gemaakt van CFD-onderzoek (Computer Fluid Dynamics).
- De fabriek wordt zes weken per jaar gesloten.
- De teams kunnen volgend jaar met minder personeel af tijdens de races. Zo zal de informatie over de banden en de brandstof vanaf volgend seizoen worden gedeeld, zodat teams hier niet hun eigen engineers voor hoeven meenemen.
Bovenstaande maatregelen moeten ervoor zorgen dat de fabrieksteams volgend jaar dertig procent minder geld kwijt zijn. De onafhankelijke teams zouden volgens de FIA nog meer besparen. De volgende maatregelen staan voor 2010 gepland:
- De onafhankelijke teams moeten voor niet meer dan 5 miljoen dollar per seizoen een motor kunnen kopen. Naast dat de fabrieksteams de motoren kunnen blijven aanbieden, komt er ook een onafhankelijke motorenleverancier. Wie de onafhankelijke motorleverancier gaat worden, is nog niet bekend, al gooit Cosworth hoge ogen. Het Britse bedrijf won onlangs nog de tender voor de standaardmotoren, die er voorlopig dus niet zullen komen. Wel komt er mogelijk een basisversnellingsbak.
- Ook zal het chassis straks uit enkele standaardonderdelen bestaan. Welke onderdelen dat zullen worden, zal later worden vastgesteld, maar gedacht kan worden aan een standaardwielophanging. Voor enkele andere onderdelen wordt bepaald dat zij verplicht uit goedkope materialen moeten bestaan.
- Tijdens een raceweekend zullen alle teams gebruik maken van dezelfde radio- en telemetriesystemen. Ook zal het gebruik van bandenwarmers niet meer zijn toegestaan en mag er niet meer worden getankt tijdens de pitstops. Als gevolg van die laatste maatregel worden de races mogelijk ingekort.
- Ook de fabriek wordt onder handen genomen. Er zal nog worden onderzocht of er restricties kunnen worden ingevoerd voor het gebruik van bepaalde faciliteiten.
En daarmee houdt het niet op. De FIA en FOTA zullen samen studeren op de mogelijkheid om vanaf 2013 een volledig nieuwe aandrijflijn te introduceren, die een stuk energiezuiniger moet zijn. Het onderzoek naar deze nieuwe aandrijflijn zou ook moeten bijdragen aan een milieuvriendelijkere personenwagen.
Voor 2010 wordt overwogen een stanadaard-KERS in te voeren. Volgend jaar zijn de teams vooralsnog vrij in hun keuze om met een KERS te gaan rijden.
dat de Formule 1 de hoogste tak van autosport moet blijven.quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:37 schreef kepler het volgende:
Wat is er mis met een aantal standaard-onderdelen? Zolang niet heel de auto standaard is valt het wel mee denk ik.
Da's hetzelfde als dat een BMW met Kia onderdelen rond zou moeten rijden!quote:Op vrijdag 12 december 2008 16:37 schreef kepler het volgende:
Wat is er mis met een aantal standaard-onderdelen? Zolang niet heel de auto standaard is valt het wel mee denk ik.
Yup, volgens mij gaat dit net zo'n succes worden als die afschaffing van de bandenwissels in 2005. De pitstops waren ook gelijk geen klap meer aan. Al deed Michelin in de VS nog een aardige poging om de banden weer tot een klapstuk te verheffen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 19:52 schreef Atreidez het volgende:
Dat races korter worden door verbieden van bijtanken zou nog me grootste zorg zijn.. Ik vind juist het bijtanken en de daarbij behorende strategieen een van de leukste aspecten van de sport.
Ik vind het laatste punt over KERS anders te treurig voor woorden. Eerst laat je de teams miljoenen pompen in een eigen systeem en als ze daarmee bijna klaar zijn laat je ze in 2010 (mogelijk) een standaard systeem gebruiken. Weer lekker over nagedacht door Max 'de kosten moeten omlaag' Mosley.quote:Op vrijdag 12 december 2008 15:54 schreef kepler het volgende:
[..]
http://f1.gpupdate.net/nl(...)ijpende-maatregelen/
Ik vind het eigenlijk allemaal wel prima punten, die de sport niet echt negatief zullen beinvloeden. De bandenwarmers en het tankverbod zijn eigenlijk de enige waar ik een beetje problemen mee heb
het lijkt mij dat het juist gevaarlijker wordt als ze de bandenwarmers verbieden. koude banden = weinig grip en dat kan bij de start voor meer ongelukken zorgen + dat men in bijv. in de kwalificatie langer rustig aan moet rijden om de banden op te warmen waardoor snellere wagens vaker gehinderd zullen worden.quote:Op vrijdag 12 december 2008 20:07 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Yup, volgens mij gaat dit net zo'n succes worden als die afschaffing van de bandenwissels in 2005. De pitstops waren ook gelijk geen klap meer aan. Al deed Michelin in de VS nog een aardige poging om de banden weer tot een klapstuk te verheffen.
[..]
Ik vind het laatste punt over KERS anders te treurig voor woorden. Eerst laat je de teams miljoenen pompen in een eigen systeem en als ze daarmee bijna klaar zijn laat je ze in 2010 (mogelijk) een standaard systeem gebruiken. Weer lekker over nagedacht door Max 'de kosten moeten omlaag' Mosley.
En met betrekking tot het verbod van de bandenwarmers heeft de GPDA zich dacht ik al eens negatief uitgelaten. Dus ik moet zien wat daarvan overblijft.
En meteen een goeie indruk gemaakt!quote:Op vrijdag 12 december 2008 21:55 schreef Peterselieman het volgende:
Henki Waldschmidt heeft zijn Formule 1-debuut gemaakt in Bahrein. De Nederlander testte op woensdag en donderdag voor Toyota. Ook Jarno Trullie kwam daar in actie.
Waldschmidt maakt testdebuut voor Toyota
Geloof dat F1 zo'n beetje de enige sport is met bandenwarmers.. en zo'n groot verschil is het echt niet. Vergeet niet dat voor de race een warmuplap is waar ze ook de banden en remmen op temperatuur brengen.quote:Op vrijdag 12 december 2008 21:22 schreef bodylotion het volgende:
het lijkt mij dat het juist gevaarlijker wordt als ze de bandenwarmers verbieden. koude banden = weinig grip en dat kan bij de start voor meer ongelukken zorgen + dat men in bijv. in de kwalificatie langer rustig aan moet rijden om de banden op te warmen waardoor snellere wagens vaker gehinderd zullen worden.
Ben benieuwd of dat nog iets gaat betekenen voor McLaren-Mercedes en hoeveel geld ze vangen van Santanderquote:Volgens Spaanse media zou meer dan 3 miljard dollar aan beleggingen bij Madoff door Santander in rook zijn opgegaan
en de pitstop dan?quote:Op zaterdag 13 december 2008 14:26 schreef Atreidez het volgende:
[..]
Geloof dat F1 zo'n beetje de enige sport is met bandenwarmers.. en zo'n groot verschil is het echt niet. Vergeet niet dat voor de race een warmuplap is waar ze ook de banden en remmen op temperatuur brengen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |