abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62256344

Vorige topics:
Icesave (Landsbanki), betrouwbaar?
Icesave (Landsbanki) #2, end of story?
Icesave (Landsbanki) #3, waar we angstig op ons geld wachten
Icesave (Landsbanki) #4, krijgen we ons geld nog wel?

Een aantal feiten op een rijtje:

-De IJslande kroon heeft dit jaar een enorme duikeling gemaakt t.o.v. de Euro (44%)
Daarom heeft IJsland de kroon aan de euro gekoppeld voor 131 kroon per euro (bron)
Omdat er onvoldoende steun in de markt is, heeft IJsland de kroon weer losgekoppeld (bron)
De afgelopen 2 weken (8 oktober t.o.v. 25 september) is de kroon 50% in waarde gedaald t.o.v. de euro (grafiek van de ECB)

(bron van deze afbeelding: wisselkoersen.nl
-De drie grootste IJslandse banken (Kaupthing, Glitnir en Landsbanki) zijn 8x zo groot als het bruto binnenlands product van IJsland.
Het IJslandse depositofonds zit ook krap bij kas. Eind 2007 had het 67 miljoen euro in kas, terwijl er 200(!) keer zoveel geld is ondergebracht bij de banken (bron).

-De IJslandse overheid heeft alle banken genationaliseerd. Het heeft Landsbanki zelfs onder curatele gezet (bron, bron 2)

-Rusland gaat IJsland 4 miljard euro lenen (bron)

-DNB gaat de Nederlandse klanten van Icesave helpen.
In geval van een faillissement moet IJsland de eerste 20.887 euro vergoeden. Voor al het spaargeld tussen de 20.887 en 100.000 euro staat het Nederlandse deposito-garantiestelsel garant. (bron,bron 2)

-Momenteel (7 oktober) is Icesave.nl vrijwel onbereikbaar. Nederlandse spaarders zouden echter nog wel gewoon bij hun spaargeld kunnen. Dit in tegenstelling to de Britse spaarders, die geen geld op kunnen nemen. Icesave heeft daar het recht om betalingen 60 dagen op te schorten. In Nederland had het eerst ook deze mogelijkheid, maar na protesten is deze passage geschrapt
Zie nieuwe berichten, niemand heeft dinsdag geld terug kunnen halen

[7 oktober 23.45]
RTL nieuws meldt: "Spaarders die hun geld op de IJslandse internetbank Icesave hebben gezet, kunnen dat er niet meer afhalen. Dat heeft DNB laten weten na overleg met de Icesave-top."
(bron - RTL nieuws video )

[8 oktober 00.30]
De normale site van Icesave is nu niet meer te bereiken. De volgende pagina verschijnt nu:
[ afbeelding ]

[8 oktober 09.30]
Een aantal spaarders heeft via het Nationaal Incasso Bureau (NIB) beslag laten leggen op tegoeden van Icesave Nederland en het IJslandse moederbedrijf Landsbanki (bron)
aanmelden bij deze claim (8 oktober 12.00 niet bereikbaar)

NIB: Aangezien Icesave zijn verplichtingen niet na kan komen is een claim niet meer zinvol

[8 oktober vanaf 12.00]
Hans de Bruin (RTL): spaarders moeten maar hopen dat het goed komt
FEM usiness: Icesave zet 100.000 spaarders in de kou
Chaos rond Icesave compleet, personeel weg
Regering IJsland weigert garantie Britse spaarders
ING koopt spaartegoeden IJslandse banken

Het lijkt er op dat mensen die hun geld ondanks de drukte weg hebben kunnen halen bij Icesave, nog niet veilig zijn. Vermoedelijk zijn alle opdrachten na maandag 14.00 (die dinsdag in de loop van de dag verwerkt worden) niet in behandeling genomen.
Grote zorgen bij spaarders, weggehaalde Icesave-gelden nog niet op rekening

Zie 2 berichten hieronder, Icesave bevestigt nu zelf ook dat veel transacties niet zijn uitgevoerd

In totaal staat er nog 1,7 miljard euro uit van 120.000 Nederlanders.
Icesave: Zwevende tegoeden staan nog in IJsland

[8 oktober 14.30]
Icesave heeft nu ook op hun site geplaatst dat veel transacties niet doorgevoerd zijn:
[..]

Ergo:

bedacht door MrFl0ppY

met dank aan MarBu voor een groot deel van de OP, avonne voor een aantal links
pi_62256350
Hopelijk niks.
pi_62256356
Wouter Bos gaat dit doen: Bos dreigt met rechtszaak tegen IJsland.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 12:05:28 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62256454
Ik hoop dat Bos alleen bezig gaat om Ijsland te dwingen en dergelijke... En niet zijn eigen (ONZE) portomonnee trekt
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_62256477
tvp
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_62256525
tvp
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_62256704
tvp
Facts don't care about your feelings
pi_62256715
http://www.nu.nl/news/178(...)ave-spaarder%27.html
quote:
"Er moet heel wat gebeuren voordat ik de belastingbetaler laat opdraaien voor het falen van een IJslandse bank", aldus Bos
En wij mogen wel opdraaien voor Fortis en geklooi met ABN terwijl ik er totaal geen geld heb staan...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:17:18 #9
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_62256717
ook dit topic maar even volgen voor het laatste nieuws....
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:23:51 #10
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62256880
Het is echt landelijk nieuws, wat gaat iedereen denken als meneer bos geen geld gaat uitgeven ?

Dan gaat iedereen die zijn geld bij een buitelandse bank heeft staan weghalen, economische gevolgen zijn niet tof.
pi_62256957
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:17 schreef Skorpija het volgende:
http://www.nu.nl/news/178(...)ave-spaarder%27.html
[..]

En wij mogen wel opdraaien voor Fortis en geklooi met ABN terwijl ik er totaal geen geld heb staan...
Daar wordt als het goed is winst op gemaakt .
pi_62256978
Daarnet op Radio 2 was een journalist (die ook zelf gedupeerd is) van Eén Vandaag die gisteren naar IJsland is afgereisd. Hij gaat proberen duidelijkheid te krijgen bij de Landisbanki, het IJslandse ministerie van Financiën enz. Daar kunnen we dus hopelijk wat nieuws van verwachten de komende dagen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:28:08 #13
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_62256992
FF de feiten op een rij:

Aantal inwoners ijsland: 304367
Maximale vergoeding per icesave account: 21000
Totaal Nederlandse accounts: 125000
Maximale totale schuld: 2.6 miljard
Maximale schuld per IJslander: 8625.00

Per hoofd van de bevolking (NL) zou het een post van 160 euro zijn maar goed…..

Terugbetalen via IMF lening of iets dergelijks met een looptijd van 5 jaar is 860 euro per jaar per IJslander ex rente. Waarbij ik er vanuit ga dat niet iedereen er 21000 euro heeft staan maar minder. Lijkt me een betere oplossing.

De Engelsen zitten al save qua spaargeld dus dat heb ik voor het gemak even weggelaten.

Lijkt me niet echt een heel erg schokkend groot bedrag, en anders neem ik wel een mooie warm water geiser voor mijn 3500 euro. Altijd al eens heen willen gaan op vakantie !

Daarbij is helemaal niet gezegd dat het geld echt weg is ondanks het wegzakken van de IJslandse kroon. Gezien het geringe aantal inwoners is het geld allemaal uitgeleend aan bedrijven en hypotheken in het buitenland. Daar moet de komende jaren nog het een en ander van terug komen, ook al moeten ze er op afschrijven. De bank mag dan misschien aankomende week failliet gaan maar dat betekend niet dat alle leningen zijn kwijtgescholden. Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld ING de IJslandse spaarbedrijven in Engeland heeft overgenomen.

Verder heeft zowel Rusland als Scandinavië deze week liquiditeit verschaft. Lijkt me niet dat ze dat doen als ze er vanuit gaan dat ze niets terug krijgen.

Al met al denk ik dat er nog wel een goede oplossing komt waar Nederland, dnb, de spaarders en IJsland vrede mee hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sigmund_Freud op 09-10-2008 12:46:43 (foutje) ]
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 12:30:21 #14
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62257044
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:28 schreef Sigmund_Freud het volgende:
FF de feiten op een rij:

Maximale vergoeding per icesave account: 21000
Totaal Nederlandse accounts: 125000
Maximale totale schuld: 2.6 miljard
Maximale schuld per IJslander: 8625.00

Per hoofd van de bevolking zou het een post van 160 euro zijn maar goed…..

Terugbetalen via IMF lening of iets dergelijks met een looptijd van 5 jaar is 860 euro per jaar per IJslander ex rente. Waarbij ik er vanuit ga dat niet iedereen er 21000 euro heeft staan maar minder. Lijkt me een betere oplossing.

De Engelsen zitten al save qua spaargeld dus dat heb ik voor het gemak even weggelaten.

Lijkt me niet echt een heel erg schokkend groot bedrag, en anders neem ik wel een mooie warm water geiser voor mijn 5000 euro. Altijd al eens heen willen gaan op vakantie !

Daarbij is helemaal niet gezegd dat het geld echt weg is ondanks het wegzakken van de IJslandse kroon. Gezien het geringe aantal inwoners is het geld allemaal uitgeleend aan bedrijven en hypotheken in het buitenland. Daar moet de komende jaren nog het een en ander van terug komen, ook al moeten ze er op afschrijven. De bank mag dan misschien aankomende week failliet gaan maar dat betekend niet dat alle leningen zijn kwijtgescholden. Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld ING de IJslandse spaarbedrijven in Engeland heeft overgenomen.

Verder heeft zowel Rusland als Scandinavië deze week liquiditeit verschaft. Lijkt me niet dat ze dat doen als ze er vanuit gaan dat ze niets terug krijgen.

Al met al denk ik dat er nog wel een goede oplossing komt waar Nederland, dnb, de spaarders en IJsland vrede mee hebben.
Je vergeet ook voor het gemak de bedragen die de Ijslanders er zelf hebben staan?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_62257083
Armoedzaaier meldt zich ook in dit topic.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:32:29 #16
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62257093
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:27 schreef Tourniquet het volgende:
Daarnet op Radio 2 was een journalist (die ook zelf gedupeerd is) van Eén Vandaag die gisteren naar IJsland is afgereisd. Hij gaat proberen duidelijkheid te krijgen bij de Landisbanki, het IJslandse ministerie van Financiën enz. Daar kunnen we dus hopelijk wat nieuws van verwachten de komende dagen.
Ik verwacht niet dat hij meer informatie krijgt (of eerder) dan de Nederlandse regering.
Het is niet zo dat er slecht gecommuniceerd wordt en je daar ter plekke dus meer komt te weten.
Ze weten in IJsland zelf ook nog niet hoe ze het aan gaan pakken. Mocht er iets beslist worden dan weten we dat in Nederland nagenoeg even snel als in IJsland.
Misschien dat hij wel een leuke reportage kan maken over de vermeende chaos in IJsland, maar hot news verwacht ik niet.
pi_62257189
Gewoon iedereen tot max. 1000 euro compenseren, dan help je al een heleboel mensen. De rest; pech..
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:36:01 #18
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_62257196
TVP.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:36:06 #19
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_62257197
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:30 schreef Wexy het volgende:

[..]

Je vergeet ook voor het gemak de bedragen die de Ijslanders er zelf hebben staan?
Formeel gezien zijn de ijslander hetzelfde als de staat en zijn ze gewoon een contract aan gegaan. Eerst schulden betalen dan pas zelf. Maar goed je hebt gelijk dat zal wel niet gebeuren.
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_62257207
quote:
Dat denk ik ook. Desnoods worden alle uitstaande hypotheken, leningen, etc. van Landsbanki verkocht aan een andere bank. Daarmee moeten ze toch wel voldoende ophalen om de eerste ¤ 20.000 te vergoeden voor zowel de Nederlanders als de Britten en IJslanders? En desnoods leent IJsland van andere landen/het IMF tegen redelijke voorwaarden en doen ze er 30 jaar over om die schuld terug te betalen.
pi_62257213
er zijn nu al een aantal ijslandtopics maar het is en blijft de moeite waard. We hebben de unieke situatie dat een overheid van een klein land zich helaas niet garant kan stellen voor het spargeld van butienlanders.
pi_62257284
kan iemand mij vertellen waarom die ijslandse banken nu in de problemen zitten? Dat is mij ontgaan
pi_62257310
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:35 schreef MoneyTalks het volgende:
Gewoon iedereen tot max. 1000 euro compenseren, dan help je al een heleboel mensen. De rest; pech..
1000 euro We hebben (indirect) een contract met IJsland waarin staat dat we tot ¤ 20.887 terug krijgen van hun. Zij hebben drie banken genationaliseerd en ze krijgen geld binnen van Rusland en de Scandinavische landen, plus ze hebben de mogelijkheid om meer geld te lenen van het buitenland, dus ze moeten heus wel de Nederlanders en de Britten kunnen compenseren. Anders moet Bos IJsland maar over gaan nemen, kunnen we de Antillen wel verkopen aan een ander land of af laten zinken, dan komt er ook genoeg geld vrij voor de spaarders
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:42:03 #24
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62257331
Herstel: WIL stellen. De IJslandse overheid heeft er blijkbaar geen enkele moeite mee om deze garanties af te geven aan haar eigen inwoners. Ook tegenover de Britten zijn ze toeschietelijker. Het is van de knotsen dat de Nederlandse spaarders, die waarschijnlijk minder belangrijk zijn omdat er weinig IJslandse belangen in Nederland liggen, het nakijken hebben.
pi_62257353
Het ziet er naar uit dat ze de internationale onderdelen van Landsbanki failliet willen verklaren:
quote:
New Landsbanki Takes Over Domestic Operations of Landsbanki Islans hf.

- The new bank takes over Landsbanki´s domestic assets to ensure provision of normal banking services and the safety of deposits in Iceland

- Landsbanki´s international operations are separated
Bron

[ Bericht 38% gewijzigd door Juh-Puh op 09-10-2008 12:50:23 (Betere quote) ]
pi_62257362
kunnen ze in ijsland gewoon niet wat kroonen bij drukken
pi_62257364
quote:
FF de feiten op een rij:

Maximale vergoeding per icesave account: 21000 20.887
Totaal Nederlandse accounts: 125000 120.000
Maximale totale schuld: 2.6 miljard 1,7 miljard
Toch?
pi_62257392
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:41 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

1000 euro We hebben (indirect) een contract met IJsland waarin staat dat we tot ¤ 20.887 terug krijgen van hun. Zij hebben drie banken genationaliseerd en ze krijgen geld binnen van Rusland en de Scandinavische landen, plus ze hebben de mogelijkheid om meer geld te lenen van het buitenland, dus ze moeten heus wel de Nederlanders en de Britten kunnen compenseren. Anders moet Bos IJsland maar over gaan nemen, kunnen we de Antillen wel verkopen aan een ander land of af laten zinken, dan komt er ook genoeg geld vrij voor de spaarders
Met die 1000 euro ben ik, en zijn vele anderen al geholpen. Goed plan dus!
pi_62257412
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:43 schreef TubewayDigital het volgende:
kunnen ze in ijsland gewoon niet wat kroonen bij drukken
Voor die omgezet zijn in euro's zijn ze alweer veel minder waard, en is het probleem niet opgelost.
pi_62257420
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:43 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Toch?
Klopt. En die 16-1,7 miljard (beide bedragen heb ik gehoord) is idd het maximale. Sommige Nederlanders zullen ook meer dan ¤ 20.887 hebben gespaard bij Icesave, dat hoeft IJsland niet te betalen. In werkelijkheid is het bedrag dus nog lager.
pi_62257470
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:44 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Omdat jij er mee geholpen bent is het een goed plan? De IJslandse overheid heeft een afspraak gemaakt, die moeten ze gewoon nakomen. Als ze dat niet kunnen, dan laten ze zich failliet verklaren en wordt het land maar verkocht, moet ook wel genoeg opbrengen om ons te compenseren.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:48:41 #32
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_62257477
Het is niet zo dat de belastingdraaier er voor op draait, het tegoed wordt slecht voorgeschoten waarna de nederlandse staat het geld op ijsland gaat verhalen, goedschiks of kwaadschiks. Loze kreet dus van Bos en lekker populistisch.
pi_62257503
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:45 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Voor die omgezet zijn in euro's zijn ze alweer veel minder waard, en is het probleem niet opgelost.
hangt er van af hoe je het bekijkt en wat beloofd is. Is er de belofte gedaan dat je het bedrag in EUROS terug krijgt dan is dit niet handig nee.

Is de belofte dat je het bedrag in kroonen terug krijgt dan zie ik geen probleem
pi_62257547
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:48 schreef err het volgende:
Het is niet zo dat de belastingdraaier er voor op draait, het tegoed wordt slecht voorgeschoten waarna de nederlandse staat het geld op ijsland gaat verhalen, goedschiks of kwaadschiks. Loze kreet dus van Bos en lekker populistisch.
Naja, ik kan me wel voorstellen dat hij alles in het werk stelt om IJsland nu te laten betalen, voordat hij alles moet voorschieten. Zo hoort het ook gewoon. Als het te lang duurt (meer dan 3 maand, de termijn die er normaal max voor staat), dan denk ik dat Bos wel met een andere oplossing komt voor de spaarders en dat hij via een langere weg het op IJsland gaat verhalen.
pi_62257568
Ik heb echt geen zin om 3 maanden in onzekerheid te zitten of ik mijn geld wel terug krijg!!!
pi_62257580
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:46 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Klopt. En die 16-1,7 miljard (beide bedragen heb ik gehoord) is idd het maximale. Sommige Nederlanders zullen ook meer dan ¤ 20.887 hebben gespaard bij Icesave, dat hoeft IJsland niet te betalen. In werkelijkheid is het bedrag dus nog lager.
idd
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:56:45 #37
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62257675
Al betalen ze het maar van geleend geld van Nederland. Met rente terugbetalen. Voor iedereen voordelig, Nederlandse spaarders krijgen geld terug. Nederlandse staat krijg geld terug + rente en IJsland kan aan zijn verplichtingen voldoen maar zit wel met een schuld. Voor IJslanders is het ook belangrijk dat ze niet degraderen tot een bananen republiek.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_62257680
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:51 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Naja, ik kan me wel voorstellen dat hij alles in het werk stelt om IJsland nu te laten betalen, voordat hij alles moet voorschieten. Zo hoort het ook gewoon. Als het te lang duurt (meer dan 3 maand, de termijn die er normaal max voor staat), dan denk ik dat Bos wel met een andere oplossing komt voor de spaarders en dat hij via een langere weg het op IJsland gaat verhalen.
ik gok dat als het langer dan een week duurt dat al gedaan wordt desnoods sturen ze de marine om de vissers vloot te kapen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_62257706
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:52 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb echt geen zin om 3 maanden in onzekerheid te zitten of ik mijn geld wel terug krijg!!!
Dat is het maximale, ik ga er zelf ook niet vanuit dat we zolang hoeven te wachten, maar ik denk ook niet dat het binnen 1 à 2 weken is opgelost
pi_62257727
tvp
pi_62257775
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:56 schreef MrFl0ppY het volgende:
Al betalen ze het maar van geleend geld van Nederland. Met rente terugbetalen. Voor iedereen voordelig, Nederlandse spaarders krijgen geld terug. Nederlandse staat krijg geld terug + rente en IJsland kan aan zijn verplichtingen voldoen maar zit wel met een schuld. Voor IJslanders is het ook belangrijk dat ze niet degraderen tot een bananen republiek.
Dat is idd ook een oplossing. Nederland kan zelf het geld lenen tegen 4 à 5% door het uitbrengen van staatsobligaties, dus voor de Nederlandse belastingbetaler kost het dan ook niks, en die schuld + rente kan Nederland vervolgens verhalen op IJsland. IJsland kan er jaren over doen om terug te betalen, dus ze zullen ook niet een genade klap hierdoor krijgen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:10:15 #42
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_62257990
Als ik IJslander was zou ik me een partij pissig zijn op de regering. Zomaar die schulden overnemen..
Dat is niet echt het goed behartigen van de landsbelangen dunkt me. Interessant als degene die dat besluit genomen hebben worden afgezet door de oppositie, zou het nog terug te draaien zijn zonder internationale inmenging?

Voor de IJslanders was het beter geweest die bank te laten omvallen, de voorziening voor garantie uit te keren (paar tientallen miljoenen euro's) en vervolgens over te gaan tot de orde van de dag. Door de nationalisatie lijken mij de problemen voor de IJslanders veel groter geworden.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_62258068
quote:
Nederland kan zelf het geld lenen tegen 4 à 5% door het uitbrengen van staatsobligaties
Wat dacht je van 5,25%
pi_62258095
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik gok dat als het langer dan een week duurt dat al gedaan wordt desnoods sturen ze de marine om de vissers vloot te kapen
Ja, al die walvisjagers gewoon converteren naar schepen die kunnen worden verpatst aan de olie-industrie. Twee vliegen in één klap!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:16:47 #45
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62258140
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:58 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat is het maximale, ik ga er zelf ook niet vanuit dat we zolang hoeven te wachten, maar ik denk ook niet dat het binnen 1 à 2 weken is opgelost
Nouja dat ik het geld over een maand nog niet heb is 1 maar een beetje zekerheid zou wel fijn zijn. Kijk in Engeland weten de mensen dat ze het geld terug krijgen, wij speculeren op dit moment nog maar. Ik ben iig heel blij als Bos vandaag zou zeggen: "1 december staat het weer op de rekening".
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_62258175
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:48 schreef err het volgende:
lekker populistisch.
normaal ben ik het met je eens, maar nu even niet

Hij doet maar wat hem goed dunkt om het geld terug te halen. Als dat betekent dat hij stoer moet doen, huppatee, no problem. Resultaat is wat telt.
pi_62258213
Bos is tof!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:20:46 #48
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62258244
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:43 schreef Juh-Puh het volgende:
Het ziet er naar uit dat ze de internationale onderdelen van Landsbanki failliet willen verklaren:
[..]

Bron
Of ze willen die internationale onderdelen verkopen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:22:36 #49
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62258299
ik denk dat ze het internationale van het nationale willen scheiden om ervoor te zorgen dat de problemen in ijsland niet nog groter worden. Ik kan best begrijpen dat de regering het daar momenteel even heel erg druk heeft met alle problemen en dat in dat opzicht eigen volk eerst gaat.

Neemt niet weg dat ik mijn geld graag terug zie
pi_62258323
Ik heb begrepen dat Bos net heeft gezegt de spaarders daar niet te gaan helpen?
Kan iemand dat wellicht bevestigen? Nu ben ik er zelf geen klant van, maar ik zou dit een knap stukje 'kuch' solidariteit van de PVDA/regering vinden.
pi_62258324
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:13 schreef Juh-Puh het volgende:

[..]

Wat dacht je van 5,25%
ik dacht hetzelfde

We kunnen die IJslanders best een lening geven tegen 5,25%

... oh wacht.....
pi_62258341
quote:
An independent evaluation of the value of assets and liabilities, together with a final settlement will be made within the next 30 days.
Het zal dus nog zeker 30 dagen duren voordat we weten of we ook maar iets terug gaan zien van onze spaarcenten!
pi_62258395
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:52 schreef MoneyTalks het volgende:
En daar heb je niet over nagedacht toen je een rekening opende? Er zal weinig anders opzitten trouwens.
Ik heb er wel over nagedacht. "Wat als?!?!?!?" En toen dacht ik: Yeah right, as if.

En hier zitten we dan Ik denk zelf dat het langer dan drie maanden zal duren. Ik hoop wel dat Discovery of die andere zender er een mooie overzichtsuitzending van gaan maken als alles voorbij is 24 hours to disaster, of hoe heten die dingen.

Ben nu aan het nadenken wat ik met m'n ATB-rekening ga doen. Ik heb er "los" geld staan en een deposito van 6 maanden (vorige week afgesloten...dohh). Ik kreeg vanmorgen namelijk een mailtje met een hoop cijfers en de mededeling DAT ALLES ECHT HEUL GOED GING BIJ HEN! ECHT! ECHT ECHT ECHT!

Uhuh.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_62258445
Ah laat maar, ik zie het nu op teletekst.
Bos gaat niet garant staan voor de eerste 20.000 euro. Schandalig is het vind ik. Een bank die met vergunning van de DNB die had moeten kijken of ze kredietwaardig was over de kop gaat en nu de mensen laten zitten.
pi_62258471
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:23 schreef santax het volgende:
Ik heb begrepen dat Bos net heeft gezegt de spaarders daar niet te gaan helpen?
Kan iemand dat wellicht bevestigen? Nu ben ik er zelf geen klant van, maar ik zou dit een knap stukje 'kuch' solidariteit van de PVDA/regering vinden.
http://www.fembusiness.nl(...)g-in-onzekerheid.htm

skattie, volgens mij zit er een groot verschil tussen wat hij nu zegt en wat hij over 2 weken zal zeggen. Hij liet gisteren bij Nova wel doorschemeren dat hij misschien wél zal vergoeden. Merk op dat hij nog niets gezegd heeft over het afhandelen van de restant tegoeden (boven de 20K). Dat schuift hij ook op de lange baan. Naar mijn vermoeden, omdat die uiteindelijk inclusief de 20K zal zijn.

Ik vind dat men (bijv. de SP) hem even met rust moeten laten om hem zijn werk te laten doen, om die heikneuters daar een schop onder de kont te geven en het geld terug te halen.
pi_62258648
Skattie, ik zou er toch maar niet mijn je hand voor in het vuur steken...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:40:07 #57
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62258697
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:29 schreef santax het volgende:
Bos gaat niet garant staan voor de eerste 20.000 euro. Schandalig is het vind ik. Een bank die met vergunning van de DNB die had moeten kijken of ze kredietwaardig was over de kop gaat en nu de mensen laten zitten.
Ik ga er vanuit dat Bos dat WEL gaat doen uiteindelijk
Maar als ie dat nu al zegt, krijg je zeker niks van die IJslanders. In mijn ogen is zeggen dat de IJslanders het moeten betalen (en eventueel juridische / diplomatieke stappen ondernemen) het enige juiste wat Bos op dit moment kan doen.
pi_62258726
Ik heb ook liever dat het eerst goed wordt uitgezocht voordat er dingen door de politiek geroepen gaan worden. Nu is het eerst zus, dan weer zo, o, nee, foutje...het was toch zus

Zoek het rustig uit en vertel over een week ofzo dan precies hoe en wat.
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_62258822
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:29 schreef santax het volgende:
De bank zelf had geen vergunning van het DNB om als bank te functioneren, slechts toestemming om een bijkantoor te voeren. Het was dus géén Nederlandse bank, maar slechts een bijkantoor. Daar zijn wat minder strikte regels voor denk ik zo.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:46:32 #60
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62258854
Laat Bos idd gewoon tijdens de crisis zelf met (relatieve) rust. Niet verstandig wat mij betreft om midden in dit soort onderhandelingen de minister te proberen te dwingen tot dergelijke bindende uitspraken als oppositie-partij. Daar heeft immers echt alleen die partij baat bij.

Als Bos die 20k garandeert dan zijn de onderhandelingen simpelweg voorbij lijkt me
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_62258860
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:27 schreef Syrena het volgende:

[..]

En daar heb je niet over nagedacht toen je een rekening opende? Er zal weinig anders opzitten trouwens.
Ik heb er wel over nagedacht. "Wat als?!?!?!?" En toen dacht ik: Yeah right, as if.

En hier zitten we dan Ik denk zelf dat het langer dan drie maanden zal duren. Ik hoop wel dat Discovery of die andere zender er een mooie overzichtsuitzending van gaan maken als alles voorbij is 24 hours to disaster, of hoe heten die dingen.

Ben nu aan het nadenken wat ik met m'n ATB-rekening ga doen. Ik heb er "los" geld staan en een deposito van 6 maanden (vorige week afgesloten...dohh). Ik kreeg vanmorgen namelijk een mailtje met een hoop cijfers en de mededeling DAT ALLES ECHT HEUL GOED GING BIJ HEN! ECHT! ECHT ECHT ECHT!

Uhuh.
Bij landsbanki was ook alles perfect in orde, als je naar de cijfers keek.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:46:41 #62
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62258863
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:30 schreef avonne het volgende:

[..]

http://www.fembusiness.nl(...)g-in-onzekerheid.htm

skattie, volgens mij zit er een groot verschil tussen wat hij nu zegt en wat hij over 2 weken zal zeggen. Hij liet gisteren bij Nova wel doorschemeren dat hij misschien wél zal vergoeden. Merk op dat hij nog niets gezegd heeft over het afhandelen van de restant tegoeden (boven de 20K). Dat schuift hij ook op de lange baan. Naar mijn vermoeden, omdat die uiteindelijk inclusief de 20K zal zijn.

Ik vind dat men (bijv. de SP) hem even met rust moeten laten om hem zijn werk te laten doen.
Don't blaim the messenger...

Eerst je spaargeld plempen op een bank met hoge rente en dan huilen als je geld weg is. En dan ook nog verwachten dat de regering het wel oplost....
Tot zover de kwaliteitspost
pi_62258915
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:46 schreef James52 het volgende:

[..]

Bij landsbanki was ook alles perfect in orde, als je naar de cijfers keek.
Dat bedoel ik.
Het losse geld ga ik weer even bij de good old Postbank ( ) parkeren, deposito is maar afwachten.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:49:46 #64
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62258939
Moet eerlijk zeggen dat de mensen hier in hun handjes mogen knijpen dat ze al zoveel worden geholpen. Strikt genomen is men het risico zelf aangegaan en daarmee ook verantwoordelijk. Waarmee ik niet wil zeggen dat daarmee het recht op vergoeding wegvalt, maar wel dat dit niet zomaar geeist kan worden.
pi_62258983
Ik voor me behoorlijk genaaid door Bos!!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 13:57:35 #66
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_62259136
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:46 schreef Gizmo112 het volgende:

Eerst je spaargeld plempen op een bank met hoge rente en dan huilen als je geld weg is.
Het wordt steeds mooier, die uitspraken.

Nu is het al bijna een garantie dat je je geld kwijt bent zodra je het op een rekening zet waarop je meer rente krijgt dan de 0,5% van de Postbank.

pi_62259156
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:49 schreef kingmob het volgende:
Moet eerlijk zeggen dat de mensen hier in hun handjes mogen knijpen dat ze al zoveel worden geholpen. Strikt genomen is men het risico zelf aangegaan en daarmee ook verantwoordelijk. Waarmee ik niet wil zeggen dat daarmee het recht op vergoeding wegvalt, maar wel dat dit niet zomaar geeist kan worden.
Volstrekt terecht dat we geholpen worden, nog nooit zijn spaarders op de vingers getikt voor het sparen bij banken met hoge risico's, de mensen hebben nu hun les gehad en worden geholpen. Als er nu nog mensen bij alibaba banken blijven zitten zou ik het wel terecht vinden als die moeten bloeden mocht die bank vallen.

En zo heeft bos het ook uitgelegd.
pi_62259185
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:51 schreef MoneyTalks het volgende:
Omdat hij nu nog niet wil zeggen dat hij garant gaat staan? Ik vind het logisch dat hij dat doet, als hij wel zou zeggen dat hij (cq de belastingbetaler) garant gaat staan, dan gaat IJsland dus nooit betalen. Als IJsland echt heel erg tegen gaat werken en het op de lange baan terecht komt, dan denk ik dat Bos voor de spaarders wel een oplossing zal vinden. Ik voel me iig nog niet genaaid, ik heb alle vertrouwen in Bos (en ik ben verre van een PvdA'er, dus dat zegt wel wat)
pi_62259206
quote:
ach, hou jij eens op met je 251 euro!
Sinds maandag had je dat met putjes scheppen al weer terug kunnen verdienen.
pi_62259279
quote:
Ben het met je eens. We hebben echt niks te eisen. Of te drammen.
Er is niet eens duidelijk hoeveel NL-spaarders er bij IceSave zaten, er wordt nu maar voor het gemak 120.000 aangehouden. En dan is het nog van belang hoeveel die spaarders nou uit hadden staan. Er zijn veel mensen die maar 10 euro hadden gestort. Maar er zijn er ook die wel 20k of meer hadden staan.

Ik voel me ook niet genaaid door Bos. Zou het juist vervelend vinden als hij vanalles gaat roepen wat dan niet klopt.
pi_62259316
Ik erger me trouwens voortdurend aan de uitspraak "banken met hoge rente"

1. Icesave had geen of nauwelijks hogere rente dan menig andere bank
2. 5,25% is, als je meer dan 20 jaar rondloopt in spaarland, niet meer dan "kan er mee door".

Hoge rente, my ass !
pi_62259324
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:45 schreef HuHu het volgende:

[..]

De bank zelf had geen vergunning van het DNB om als bank te functioneren, slechts toestemming om een bijkantoor te voeren. Het was dus géén Nederlandse bank, maar slechts een bijkantoor. Daar zijn wat minder strikte regels voor denk ik zo.
Wat ik zo frappant vind is dat er door de AFM, DNB en de IJslandse evenknieen hiervan werd meegekeken maar niemand die iets in de gaten had. Waarvoor dienen die instellingen dan in godsnaam?

Los van dit moet dat geld natuurlijk gewoon terugkomen, het zou fijn zijn als dat gewoon netjes hier werd uitgegeven en niet verloren gaat in een toch al bijna hopeloze economie waar we zo goed als geen economisch belang in hebben.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:07:39 #73
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62259341
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:58 schreef James52 het volgende:

[..]

Volstrekt terecht dat we geholpen worden, nog nooit zijn spaarders op de vingers getikt voor het sparen bij banken met hoge risico's, de mensen hebben nu hun les gehad en worden geholpen. Als er nu nog mensen bij alibaba banken blijven zitten zou ik het wel terecht vinden als die moeten bloeden mocht die bank vallen.

Dat mensen zich niet bewust zijn van het risico vind ik geen geldig excuus. Om de zoveel tijd trappen mensen ook weer in 1 of andere aandelen-zeepbel, dat is wat mij betreft hetzelfde verhaal.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.

Maar ik ben het eens dat het natuurlijk een stuk onwaarschijnlijker was in dit geval en ik gun het mensen wel dat ze hun geld terug krijgen. Als ik zelf m'n geld daar had staan zou ik ook gek worden.
Maar het perspectief moet wel juist zijn, de nederlandse staat is niet op dezelfde manier verantwoordelijk als jij bewust je geld naar het buitenland verhuist. Wees blij dat er uberhaupt nog dingen gegarandeerd worden.
pi_62259360
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:04 schreef Syrena het volgende:

[..]

Ben het met je eens. We hebben echt niks te eisen. Of te drammen.
Er is niet eens duidelijk hoeveel NL-spaarders er bij IceSave zaten, er wordt nu maar voor het gemak 120.000 aangehouden.
Ik weet niet welke bron het eerste met die 120.000 kwam, eerst werd er gezegd 50-75.000, maar ik denk dat het getal van DNB komt, die heeft namelijk de administratie in beslag genomen en weet precies hoeveel rekeningen er zijn en hoeveel de totale omvang is. Als dat zo is, dan klopt het gewoon dat er 120.000 rekeninghouders zijn en de totale omvang 1,6-1,7 milard is.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:09:33 #75
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62259390
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:58 schreef James52 het volgende:

[..]

Jij bent volgens mij echt iemand die zichzelf als middelpunt van het universum ziet...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:10:48 #76
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62259423
quote:
Ik kan mij best vinden in deze stelling, ondanks het feit dat ik behoorlijk wat centen bij IceSave heb (had?) staan. Maar toch: dezelfde stelling gaat op voor de aandeelhouders en spaarders bij Fortis en ABN. Die hoor ik op dit moment nergens over klagen.
pi_62259445
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:06 schreef avonne het volgende:

2. 5,25% is, als je meer dan 20 jaar rondloopt in spaarland, niet meer dan "kan er mee door".

Hoge rente, my ass !
Toen ze begonnen in mei, was 5% vrij hoog, de anderen 'stunters' zaten toen op 4-4,5% en de grote banken op 0,5-3%. Maar vrij snel verhogenden anderen, waaronder de grote banken, ook richting de 5%. Ik ben het dus met je eens, het is niet een absurd hoge rente, MoneYou van staatsbank ABN-Amro biedt ook 5,1% rente. Is dat dan ook een hoog risico?
pi_62259448
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:07 schreef kingmob het volgende:
Dat mensen zich niet bewust zijn van het risico vind ik geen geldig excuus. Om de zoveel tijd trappen mensen ook weer in 1 of andere aandelen-zeepbel, dat is wat mij betreft hetzelfde verhaal.
Met dat verschil dat die buiten alle toezicht vallen door de minimaal 50k inleg grens te stellen.
Ik vind een spaarrekening toch wel wat anders dan noem een Palm invest.
pi_62259472
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:08 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ik weet niet welke bron het eerste met die 120.000 kwam, eerst werd er gezegd 50-75.000, maar ik denk dat het getal van DNB komt, die heeft namelijk de administratie in beslag genomen en weet precies hoeveel rekeningen er zijn en hoeveel de totale omvang is. Als dat zo is, dan klopt het gewoon dat er 120.000 rekeninghouders zijn en de totale omvang 1,6-1,7 milard is.
Zouden ze die hele administratie al doorgespit hebben? Ik heb er echt geen idee van hoe zoiets eruitziet. Ik stel me een hoop klappers voor en dan misschien nog iets elektronisch ofzo.

Had ik nu maar beter opgelet bij de Rabobankexcursie in groep 8 (toen was ik zeer gefascineerd door de buizenpost , dat weet ik wel nog!)
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:13:35 #80
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62259490
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:06 schreef avonne het volgende:

Hoge rente, my ass !
Dus omdat de rente ooit hoger was is het nu geen hoge rente? Wat een onzin. Op het moment dat je op een normale spaarrekening maar 2 of 3 procent kunt krijgen bij je bank, is een bank die 5,25 procent biedt in mijn ogen wel degelijk een bank met hoge rente.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_62259535
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:01 schreef avonne het volgende:

[..]

ach, hou jij eens op met je 251 euro!
Sinds maandag had je dat met putjes scheppen al weer terug kunnen verdienen.
255
pi_62259536
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:12 schreef Syrena het volgende:

[..]

Zouden ze die hele administratie al doorgespit hebben? Ik heb er echt geen idee van hoe zoiets eruitziet. Ik stel me een hoop klappers voor en dan misschien nog iets elektronisch ofzo.
Ik denk idd een hoop klappers, maar zeker ook alles digitaal. Met een paar drukken op de knop kunnen ze dus zo zien hoeveel rekeningen er zijn, hoeveel het totale bedrag is en hoeveel mensen er meer dan ¤ 20.887 hebben gespaard.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:15:58 #83
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62259549
quote:
Waarom? Je wist wat je kon krijgen (destijds het bedrag boven de 20.000 euro onder de voorwaarden van het Nederlandse garantiestelsel), dat krijg je nog steeds. Had je geld lekker in Nederland gehouden als je voor de eerste 20.000 euro niet van een ander afhankelijk wil zijn.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:16:32 #84
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62259564
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:13 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Dus omdat de rente ooit hoger was is het nu geen hoge rente? Wat een onzin. Op het moment dat je op een normale spaarrekening maar 2 of 3 procent kunt krijgen bij je bank, is een bank die 5,25 procent biedt in mijn ogen wel degelijk een bank met hoge rente.
Ook als er een buitenlandse vlag aan de mast hangt ?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:16:42 #85
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62259565
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:07 schreef kingmob het volgende:

[..]

Al eens stilgestaan bij het feit dat veel mensen die geld in icesave hebben gestopt dat waarschijnlijk gedaan hebben vanwege juist het feit dat ze liever de (vermeende) zekerheid van sparen verkozen boven beleggen?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:23:00 #86
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62259737
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:40 schreef Whiteguy het volgende:
Ik ga er vanuit dat Bos dat WEL gaat doen uiteindelijk
Natuurlijk gaat hij het doen
Als hij het niet doet dan is dat de politieke dood van Wouter Bos en van de PvdA.
'De armen' krijgen geen geld en 'de rijken' (met >¤ 20880) wel?
Dat gaat niet gebeuren, want dan wordt de hele PvdA leeggegeten door de SP.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_62259739
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:12 schreef g0dz0r het volgende:

[..]

Met dat verschil dat die buiten alle toezicht vallen door de minimaal 50k inleg grens te stellen.
precies, zelfs iemand die in dit wereldje zit, zou icesave niet als een risicovolle investering hebben beschouwd.Interresant hoe dit gaat aflopen.....
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:24:41 #88
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62259778
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:16 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Al eens stilgestaan bij het feit dat veel mensen die geld in icesave hebben gestopt dat waarschijnlijk gedaan hebben vanwege juist het feit dat ze liever de (vermeende) zekerheid van sparen verkozen boven beleggen?
Hou toch op zeg. Als mensen echt de zekerheid van sparen wilden, dan waren ze wel bij de erkende, grote banken gebleven. Niet bij een of andere bank uit ijsland (ter vergelijking, ijsland heeft net zoveel inwoners als bijv. een Tilburg, als daar een bank 5,25 biedt, stop je er toch ook niet zo massaal geld in).

Vind de uitspraak hierboven wel treffend voor het hele verhaal:

If jou can't stand the heat, stay out of the kitchen !
pi_62259819
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als hij het niet doet dan is dat de politieke dood van Wouter Bos en van de PvdA.
Dat gaat niet niet gebeuren, want dan wordt de hele PvdA leeggegeten door de SP.
true true.... maar zou nederland het wel kunnen ophoesten? want het meeste van die 1,6 miljard zal wel van klanten zijn die minder dan 20.000 euro op hun rekening hadden... Straks gaat Nederland over een paar jaar ook nog failliet omdat ze alle leningen (fortis, icesave, wie volgt?) van de kredietcrisis 2008/2009 niet kunnen voldoen
pi_62259906
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:26 schreef ASroma het volgende:

[..]

true true.... maar zou nederland het wel kunnen ophoesten? want het meeste van die 1,6 miljard zal wel van klanten zijn die minder dan 20.000 euro op hun rekening hadden... Straks gaat Nederland over een paar jaar ook nog failliet omdat ze alle leningen (fortis, icesave, wie volgt?) van de kredietcrisis 2008/2009 niet kunnen voldoen
Niet dat ik zeg dat Nederland het moet betalen, voorschieten als het te lang duurt is wel een goed idee, maar 1,6 miljard is voor Nederland niet een probleem hoor, als we daardoor een de problemen komen dan is het niet best.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:30:45 #91
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62259939
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:16 schreef Gizmo112 het volgende:

[..]

Ook als er een buitenlandse vlag aan de mast hangt ?
Maakt dat iets uit? De rente is er niet lager om.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:30:53 #92
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62259944
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:12 schreef g0dz0r het volgende:

[..]

Ja, het was eigenlijk niet zo'n goed voorbeeld, maar ik wilde verwijzen naar een ander financieel probleem wat burgers raakt, maar waar de meesten het met me eens zullen zijn dat het toch vooral hun eigen schuld is.

Verder weet ik te weinig van economie om alles over toezicht e.d. te weten. ik heb het vooral over het principe dat mensen een nationaal recht proberen te eisen van een buitenlands bedrijf. Men mag wat meer stilstaan bij de voordelen van de moderne wereld
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:35:14 #93
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62260043
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:24 schreef Gizmo112 het volgende:

[..]

Hou toch op zeg. Als mensen echt de zekerheid van sparen wilden, dan waren ze wel bij de erkende, grote banken gebleven. Niet bij een of andere bank uit ijsland (ter vergelijking, ijsland heeft net zoveel inwoners als bijv. een Tilburg, als daar een bank 5,25 biedt, stop je er toch ook niet zo massaal geld in).

Vind de uitspraak hierboven wel treffend voor het hele verhaal:

If jou can't stand the heat, stay out of the kitchen !
Met alle respect, maar dit is bullshit. Ik - en met mij waarschijnlijk vele anderen - hebben er vanwege het onzekere beursklimaat bewust voor gekozen om te sparen, en waren het beu om bij onze Nederlandse banken - die iedereen blijkbaar ineens geweldig vind - met een fooi afgescheept te worden die de inflatie nauwelijks compenseert. Ik heb wel degelijk goed naar de garantiestelling gekeken en geconcludeerd dat het op basis van de rating van Landsbanki en met de garantstelling van zowel de IJslandse als de Nederlandse overheid goed zou moeten zitten. Daarin heb ik mij -wederom met vele anderen - flink vergist. Maar dat maakt ons nog geen speculanten. Ik word een beetje moedeloos van alle amateur macro-economen die achteraf komen beweren dat iedereen dit had kunnen en moeten voorzien. Als je het zo goed weet: neem je kristallen bol mee naar IJsland, daar kunnen ze momenteel wel wat hulp gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Da_Manager op 09-10-2008 14:46:04 ]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:36:29 #94
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62260066
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:24 schreef Gizmo112 het volgende:
(ter vergelijking, ijsland heeft net zoveel inwoners als bijv. een Tilburg, als daar een bank 5,25 biedt, stop je er toch ook niet zo massaal geld in).
Sinds het failliet van de beruchte Tilburgse Hypotheekbank niet meer nee.
pi_62260075
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:35 schreef Da_Manager het volgende:

[..]

Met alle respect, maar dit is bullshit. Ik - en met mij waarschijnlijk vele anderen - hebben er vanwege het onzekere beursklimaat bewust voor gekozen om te sparen, en waren het beu om bij onze Nederlandse banken - die iedereen blijkbaar ineens geweldig vind - met een fooi afgescheept te worden die de inflatie nauwelijks compenseert. Ik heb wel degelijk goed naar de garantiestelling gekeken en geconcludeerd dat het op basis van de rating van Landsbanki en met de garantstelling van zowel de IJslandse als de Nederlandse overheid goed zou moeten zitten. Daarin heb ik mij -wederom met vele anderen - flink vergist. Maar dat maakt ons nog geen speculanten. Ik word een beetje moedeloos van alle amateur macro-economen die achteraf komen beweren dat dit iedereen dit had kunnen en moeten voorzien. Als je het zo goed weet: neem je kristallen bol mee naar IJsland, daar kunnen ze momenteel wel wat hulp gebruiken.
pi_62260086
quote:

[..]

Met alle respect, maar dit is bullshit. Ik - en met mij waarschijnlijk vele anderen - hebben er vanwege het onzekere beursklimaat bewust voor gekozen om te sparen, en waren het beu om bij onze Nederlandse banken - die iedereen blijkbaar ineens geweldig vind - met een fooi afgescheept te worden die de inflatie nauwelijks compenseert. Ik heb wel degelijk goed naar de garantiestelling gekeken en geconcludeerd dat het op basis van de rating van Landsbanki en met de garantstelling van zowel de IJslandse als de Nederlandse overheid goed zou moeten zitten. Daarin heb ik mij -wederom met vele anderen - flink vergist. Maar dat maakt ons nog geen speculanten. Ik word een beetje moedeloos van alle amateur macro-economen die achteraf komen beweren dat dit iedereen dit had kunnen en moeten voorzien. Als je het zo goed weet: neem je kristallen bol mee naar IJsland, daar kunnen ze momenteel wel wat hulp gebruiken.
Hear hear.
Ik heb nog de registratie bij het AFM bekeken, de voorwaarden zeer grondig doorgelezen en behalve de IJslandse garantie is er vrij weinig raar aan alles.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:37:12 #97
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62260090
quote:

[..]

Dat dus.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:42:57 #98
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_62260238
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat gaat niet gebeuren, want dan wordt de hele PvdA leeggegeten door de SP.
SeLang, heb jij ook nog schulden uitstaan bij de IJslanders? Jij was namelijk ook altijd zeer actief in het bankentopic.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:44:00 #99
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_62260263
Wat Heemskerk een paar maanden geleden al zei in zo'n consumentenprogramma:
Het is onverstandig je geld daar te parkeren. Er is een garantieregeling in IJsland, maar dat fonds bevat *veel* te weinig cash om iedereen te compenseren.

Je hebt gelijk dat je probeert zoveel mogelijk rendement op je spaargeld te behalen. Echter voor niets gaat de zon op. Hogere rente = hoger risico. That simple. Zou je moeten weten op basis van je beleggingsverleden.

Ik heb ook gekeken naar alternatieven voor mijn rabobonusspaarrekening. Maar niet geswitched.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:44:00 #100
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_62260264
<dubbel>
pi_62260268
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:30 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ja, het was eigenlijk niet zo'n goed voorbeeld, maar ik wilde verwijzen naar een ander financieel probleem wat burgers raakt, maar waar de meesten het met me eens zullen zijn dat het toch vooral hun eigen schuld is.
Mjah op het moment dat DNB een vergunning afgeeft, ze in Engeland een prijs winnen met hun product en de balans van het moederbedrijf goed lijkt te zijn snap ik wel dat mensen het niet meer zien als gok.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:44:12 #102
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62260277
quote:

[..]

Ik geloof er niks van dat je de garantstelling e.d. bekeken hebt. Dit zijn de kleine lettertjes van de polis, voor zover ze er uberhaupt al instaan. De meeste zullen verder alleen naar de rente hebben gekeken en zijn daar gewoon op ingestapt. Nu gaat het (goed) mis en wordt de beschuldigende vinger alle kanten opgewezen zonder ook maar een spoortje zelfkritiek. Wrange vruchten zijn het wel.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:44:22 #103
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62260281
quote:

[..]

Je hebt op zich gelijk, maar ik vind toch dat er wat raars zit in je betoog. Je wil geen risico nemen maar wel veel rendement. Ik wil ook wel niet werken, maar wel loon, dat krijg ik ook niet. Wat ik bedoel te zeggen, het 1 bestaat echt niet zonder het andere.
pi_62260293
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:29 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Niet dat ik zeg dat Nederland het moet betalen, voorschieten als het te lang duurt is wel een goed idee, maar 1,6 miljard is voor Nederland niet een probleem hoor, als we daardoor een de problemen komen dan is het niet best.
nee niet alleen die 1,6 miljard, maar ook die van fortis en reken maar dat er nog 2 of 3 gaan rollen.... op een gegeven moment houdt het garantiestelsel ook op.... de sneeuwbal is pas gaan rollen....

Anarchie
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:45:37 #105
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62260313
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:44 schreef ASroma het volgende:

[..]

nee niet alleen die 1,6 miljard, maar ook die van fortis en reken maar dat er nog 2 of 3 gaan rollen....
Ohja? Vertel, wat zie jij in je glazen bol?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:46:16 #106
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62260327
quote:

[..]

Dat vind ik dus ook.
We hadden hier te maken met een bank met een creditrating die hoger was dan de meeste andere banken en DNB die de bank kennelijk goed genoeg vond om 20.000-40.000 te garanderen. DNB is kennelijk ook dom en roekeloos geweest?
Dus het is wel terecht om te stellen dat je kon weten dat IceSave riskanter was dan de Rabobank, maar je kunt zeker niet zeggen dat IceSavers dom en roekeloos zijn geweest.
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:46:54 #107
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62260335
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:44 schreef _Flash_ het volgende:
Het is onverstandig je geld daar te parkeren. Er is een garantieregeling in IJsland, maar dat fonds bevat *veel* te weinig cash om iedereen te compenseren.

Je hebt gelijk dat je probeert zoveel mogelijk rendement op je spaargeld te behalen. Echter voor niets gaat de zon op. Hogere rente = hoger risico. That simple. Zou je moeten weten op basis van je beleggingsverleden.

Ik heb ook gekeken naar alternatieven voor mijn rabobonusspaarrekening. Maar niet geswitched.
pi_62260350
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:45 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ohja? Vertel, wat zie jij in je glazen bol?
icesave met een boekhouding om van te dromen is ook gevallen, welke garantie heb je nog? het is meer een logisch gevolg dat er meer banken omvallen dan een uitzondering...
pi_62260352
quote:

[..]

Dankjewel

En trek van die fooi ook nog even 1,2% belasting af.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:48:12 #110
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62260371
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:46 schreef SeLang het volgende:

[..]
Dus het is wel terecht om te stellen dat je kon weten dat IceSave riskanter was dan de Rabobank, maar je kunt zeker niet zeggen dat IceSavers dom en roekeloos zijn geweest.
Kut, een perfect compromis.

Topic dood enzo
pi_62260405
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:44 schreef Gizmo112 het volgende:

[..]

Ik geloof er niks van dat je de garantstelling e.d. bekeken hebt. Dit zijn de kleine lettertjes van de polis, voor zover ze er uberhaupt al instaan. De meeste zullen verder alleen naar de rente hebben gekeken en zijn daar gewoon op ingestapt. Nu gaat het (goed) mis en wordt de beschuldigende vinger alle kanten opgewezen zonder ook maar een spoortje zelfkritiek. Wrange vruchten zijn het wel.
Persoonlijk heb ik er weldegelijk naar gekeken, net als de positie van het moederbedrijf en de kleine lettertjes van het ijslandse garantiestelsel.
We moeten gewoon afwachten, iemand gaat die garantstelling invullen, het is alleen nog de vraag wie.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:50:50 #112
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62260433
quote:

Hogere rente = hoger risico. That simple. Zou je moeten weten op basis van je beleggingsverleden.

Te makkelijk. In dat geval zouden de rentes van alle vrij opneembare spaarekeningen onder het Nederlandse garantiedepositostelsel gelijk moeten zijn. En voor de zoveelste keer in dit topic: sparen != beleggen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:52:57 #113
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62260492
quote:

Als dat uit monde van Wellink of een andere DNB topper had gekomen, had dat een stuk meer impact gehad dan wanneer een concurrent die spaarders over ziet stappen dat zegt. Ik heb echter na dit interview geen verklaring van de DNB gezien.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:07:25 #114
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62260875
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:44 schreef Gizmo112 het volgende:

[..]

Of jij het gelooft of niet, ik heb die kleine letterjes wel degelijk bestudeerd en daar stond e.e.a. duidelijk in. Voorzover ik weet is er sinds WOII geen precedent waarin een moderne Westerse staat financieel omvalt. Met die mogelijkheid heb ik derhalve niet serieus rekening gehouden. IceSave spaarders hebben niet willens en wetens grote risico´s genomen. Dat we zijn ingehaald door een bizarre realiteit is een ander verhaal.

Wat betreft de beschuldigende vinger: die van mij wijst richting IJsland. Garantiestelling is garantiestelling, als tegoeden van de IJslanders kunnen worden beschermd kan dat met die van mij ook. De IJslandse staat, met alles erop en eraan, is ervoor verantwoordelijk om te zorgen dat ik mijn 20.887 Euro tot de laatste cent terugkrijg. Ik verwacht van de Nederlandse overheid dat zij alle mogelijke middelen inzet om IJsland hiertoe te dwingen.
pi_62260981
dat een land met 300.000 mensen het garantiestelsel niet kan ophoesten lijkt me vrij logisch.....

dat mensen een internetrekening openen bij een op papier solide bank lijkt me ook vrij logisch......
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:15:28 #116
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62261070
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:12 schreef ASroma het volgende:
dat een land met 300.000 mensen het garantiestelsel niet kan ophoesten lijkt me vrij logisch.....

dat mensen een internetrekening openen bij een op papier solide bank lijkt me ook vrij logisch......
Maar ook hier zie ik geen oplossing...
pi_62261131
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:15 schreef Gizmo112 het volgende:

[..]

Maar ook hier zie ik geen oplossing...
Overheid die inspringt als de ijsjes zelf niet over de toonbank komen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:20:25 #118
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62261221
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:12 schreef ASroma het volgende:

Achteraf is alles makkelijk, maar ik zie geen reden waarom ik destijds had moeten twijfelen aan de IJslandse garantstelling. Mijn interpretatie is dat het toezicht van de IJslandse centrale bank veel te wensen over heeft gelaten. Op het moment dat IJslandse banken veel spaargeld in het buitenland gingen ophalen had men de garantstelling moeten versterken of intrekken. Dat is niet gebeurd, en dat zegt veel over de kwaliteit van het toezicht.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:24:20 #119
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62261334
Toch heb ik denk ik straks dubbele gevoelens als de nederlandse staat alles gaat vergoeden. Qua solidariteit is het ok, maar toch steekt het een beetje.

En lullig voor de mensen die in de problemen komen, maar de wereld is er in politiek opzicht echt 10x interessanter op geworden! Die amerikaanse verkiezingen zijn ook echt smullen nu.
* kingmob heeft een oude liefde teruggevonden
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:24:41 #120
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62261342
Is er al nieuws ?
pi_62261388
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:24 schreef Fugie het volgende:
Is er al nieuws ?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:28:13 #122
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_62261433
Het hosanna bericht van het AD van 3 juli jl. zal ook hebben bijgedragen dat veel mensen de stap hebben genomen:
quote:
De helft van de nieuwe klanten heeft niet eerder bij een buitenlandse bank gespaard. Volgens Icesave een teken dat spaarders vertrouwen hebben in de IJslandse aanbieder. ,,Mensen brengen net zo vaak grote als kleine bedragen in,’’ zegt woordvoerder Charlotte de la Rembelje.

Mocht Landsbanki, dat vorig jaar 520 miljoen euro winst maakte, toch in problemen komen dan is er voor de meeste mensen weinig aan de hand: tot 20.877 euro garandeert de IJslandse Centrale Bank al het ingelegde spaargeld, tussen 20.877 en 40.000 euro keert De Nederlandsche Bank nog eens 90 procent uit.
http://www.ad.nl/economie(...)andse_spaarbank.html
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:29:10 #123
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62261467
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:24 schreef kingmob het volgende:
Toch heb ik denk ik straks dubbele gevoelens als de nederlandse staat alles gaat vergoeden. Qua solidariteit is het ok, maar toch steekt het een beetje.

Ik kan me de dubbele gevoelens levendig voorstellen: hoewel ik graag mijn centen terugzie, is het volkomen onrechtvaardig als de rekening bij de Nederlandse staat zou komen te liggen.

Ik ga er overigens blind vanuit dat je geen rekeningen of aandelen bij ABN of Fortis hebt, want dan is jouw uitlating een tikje hypocriet
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:29:59 #124
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62261488
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:24 schreef kingmob het volgende:
En lullig voor de mensen die in de problemen komen, maar de wereld is er in politiek opzicht echt 10x interessanter op geworden! Die amerikaanse verkiezingen zijn ook echt smullen nu.
* kingmob heeft een oude liefde teruggevonden
Ik vind het ook erg interessant. Ik volg het economisch nieuws sowieso al veel, ook vanwege mijn opleiding, en er gebeuren inderdaad veel interessante dingen. Uiteraard vervelend voor de slachtoffers, maar vrijwel dagelijks vooraanstaande economen aan het woord in de media vind ik zeker fijn.
pi_62261572
De sfeer in het topic begint een beetje naar te worden. Kunnen de bashers en trollers niet naar Klanten van Icesave.. medelijden mee hebben? gaan?

Dan kunnen we in dit topic nieuwsupdates en oplossingen blijven posten.
pi_62261580
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:29 schreef Da_Manager het volgende:

[..]

Ik kan me de dubbele gevoelens levendig voorstellen: hoewel ik graag mijn centen terugzie, is het volkomen onrechtvaardig als de rekening bij de Nederlandse staat zou komen te liggen.

Ik ga er overigens blind vanuit dat je geen rekeningen of aandelen bij ABN of Fortis hebt, want dan is jouw uitlating een tikje hypocriet
Nee hoor. Het redden van Fortis is 1) van fundamenteel belang voor het Nederlandse bankwezen en 2) financieel een goede zet want de staat maakt er zeer waarschijnlijk dikke winst op over een jaar of 5.
pi_62261624
tvp
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:38:11 #128
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62261672
quote:

Zoals al eerder gezegd, de Landsbanki had een zeer goede status. Aan de bank op zich was dus niks onveilig. In mei dit jaar nog Fitch long-grade A ("economic situation can affect finance", nog wel investment grade), korte termijn F1 (één-na-hoogste, zeer goede aflossingspositie), en qua onafhankelijkheid B/C (tussen sterke bank en voldoende bank in).
Mocht (in een destijds niet aannemelijk scenario) de bank toch omvallen, dan gaf de IJslandse overheid een garantie dat je je spaargeld tot 20.887 euro vergoed krijgt. Als er niet genoeg geld in het fonds zou zitten springt de IJslandse overheid bij om het tekort aan te vullen.
Andere Scandinavische landen zouden bijspringen met een lening indien nodig.
Bovendien gaf DNB toestemming voor het openen van een dochterbank in Nederland en zou zelfs het garantiestelsel aanvullen.
Klinkt dat als een groot risico voor je spaargeld? Ik dacht het niet.

Stel nu dat er een bankrun ontstaat op ING, en de bank gaat failliet. Zie jij dan de andere banken dat geld even ophoesten? Voor het zelfde geld gaan die er allemaal achteraan in dat geval.
We staan er allicht beter voor dan in IJsland, maar zo'n stelsel moet vooral vertrouwen scheppen want in de praktijk gaat het allemaal niet zo eenvoudig.

En hogere rente=hoger risico? Die vlieger gaat echt niet altijd op. 0,5% rente bij de Postbank, ruim 3% bij de Rabobank. Ik zou m'n geld dan heel snel weg moeten halen bij de Rabobank
Er was geen enkele bank die behoefte zag om een hoegere rente te bieden, terwijl dit best kon. Zodra een buitenlandse speler de markt open komt breken blijkt opeens dat zo'n hoge rente best mogelijk is. Een bank als Credit Europe staat er nog steeds goed voor maar zit wel bovenin met z'n rentes.
Dat heel IJsland nu op het randje van bankroet staat is meer Russische roulette dan een verrotte economie met incompetente banken. Was er laatst niet een op andere bank in de Benelux die het ook "niet zo best" deed?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:40:29 #129
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62261733
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:34 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nee hoor. Het redden van Fortis is 1) van fundamenteel belang voor het Nederlandse bankwezen en 2) financieel een goede zet want de staat maakt er zeer waarschijnlijk dikke winst op over een jaar of 5.
Redenering 1 kan ik nog wel mee leven, hoewel dat ook maar ten dele waar is. Redenering 2 is gewoon bullshit. Het is niet de taak van de overheid om bedrijven over te nemen om mogelijk winst op te maken.
Dan kan de overheid alle winstgevende bedrijven wel annexeren.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:41:26 #130
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62261762
quote:

[..]

Die heb ik niet, maar dan ben ik alsnog niet eens met je dat me dat hypocriet zou maken. Ik vind die twee situaties niet vergelijkbaar.

Als ik mezelf even analyseer ga ik er eigenlijk vooral vanuit dat het overstappen naar iceSave een hele bewuste stap is. Veel meer dan van nederlandse bank wisselen oid. Men moet zich bijna wel gerealiseerd hebben dat wat ze doen iig enigszins anders is. het zou al heel wat anders voor mij zijn geweest, als het allemaal een ingewikkelde constructie was en dat veel mensen niet eens wisten dat uiteindelijk een ander land verantwoordelijk was voor een groot deel van je spaarcenten.

Ik ben het dan ook expliciet eens met de garantie die onze overheid geeft op het spaargeld van mensen. Die garantie zou je namelijk ook best ter discussie kunnen stellen (en dat zullen veel Fokkers ook zeker doen gok ik )
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:43:41 #131
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62261819
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:33 schreef Ill-Skillz het volgende:
De sfeer in het topic begint een beetje naar te worden. Kunnen de bashers en trollers niet naar Klanten van Icesave.. medelijden mee hebben? gaan?

Dan kunnen we in dit topic nieuwsupdates en oplossingen blijven posten.
De sfeer is hier wat mij betreft juist perfect? Goeie discussies tot nog toe.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:43:56 #132
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62261827
Ik heb begrepen dat de Fortis in België de spaartegoeden geblokkeerd heeft? Kennelijk zijn ze bang voor een eventuele bankrun?
pi_62262017
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:40 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Redenering 1 kan ik nog wel mee leven, hoewel dat ook maar ten dele waar is. Redenering 2 is gewoon bullshit. Het is niet de taak van de overheid om bedrijven over te nemen om mogelijk winst op te maken.
Dan kan de overheid alle winstgevende bedrijven wel annexeren.
Het zou wat worden als alle Bosjes van deze werld zich ineens met ons geld op de markt gaan begeven.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:53:40 #134
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62262123
Maar hoe is de situatie buiten de landsgrenzen, ofwel, hoeveel fransen, duitsers, italianen, etc. hebben geld bij Icesave ?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:55:06 #135
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62262170
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:41 schreef kingmob het volgende:

[..]

Die heb ik niet, maar dan ben ik alsnog niet eens met je dat me dat hypocriet zou maken. Ik vind die twee situaties niet vergelijkbaar.

Als ik mezelf even analyseer ga ik er eigenlijk vooral vanuit dat het overstappen naar iceSave een hele bewuste stap is. Veel meer dan van nederlandse bank wisselen oid. Men moet zich bijna wel gerealiseerd hebben dat wat ze doen iig enigszins anders is. het zou al heel wat anders voor mij zijn geweest, als het allemaal een ingewikkelde constructie was en dat veel mensen niet eens wisten dat uiteindelijk een ander land verantwoordelijk was voor een groot deel van je spaarcenten.

Ik ben het dan ook expliciet eens met de garantie die onze overheid geeft op het spaargeld van mensen. Die garantie zou je namelijk ook best ter discussie kunnen stellen (en dat zullen veel Fokkers ook zeker doen gok ik )
We beginnen de kern van de zaak te raken Ik heb mijn centen niet weggebracht naar een louche instituut in OelieBoelieland, maar naar een bank die gerechtigd was om in Nederland een bijkantoor te hebben en onder direct toezicht viel van de DNB voor haar activiteiten in Nederland. Ik ben er (ten onrechte, helaas) dat de kwaliteit van toezicht op de IJslandse banken vergelijkbaar is met die in Nederland.

Kern van de kwestie is dat als je je geld niet meer veilig op een bank kan zetten, de bodem onder de economie wordt weggeslagen. Een spaargarantie is essentieel om het financiele systeem in de lucht te houden. Het is daarom voor mij onverteerbaar dat IJsland er tot op heden erg luchtig over doet.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:57:15 #136
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62262241
nederland was volgens mij 1 van eerste nieuwe europese markten. Dus VK en NL zitten samen in dit bootje, de rest van europa is volgens mij aardig ongeschonden in dit gebeuren.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:59:13 #137
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62262292
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:55 schreef Da_Manager het volgende:

[..]

We beginnen de kern van de zaak te raken Ik heb mijn centen niet weggebracht naar een louche instituut in OelieBoelieland, maar naar een bank die gerechtigd was om in Nederland een bijkantoor te hebben en onder direct toezicht viel van de DNB voor haar activiteiten in Nederland. Ik ben er (ten onrechte, helaas) dat de kwaliteit van toezicht op de IJslandse banken vergelijkbaar is met die in Nederland.

Kern van de kwestie is dat als je je geld niet meer veilig op een bank kan zetten, de bodem onder de economie wordt weggeslagen. Een spaargarantie is essentieel om het financiele systeem in de lucht te houden. Het is daarom voor mij onverteerbaar dat IJsland er tot op heden erg luchtig over doet.
Dat ijsland luchtig doet is waarschijnlijk omdat de binnenlandse financiele problemen nog groter zijn dan die paar buitenlandse spaarders die even niet bij hun geld kunnen. Daarom verwacht ik ook niet op korte termijn (deze week) nog heel boeiend nieuws. De hele teringzooi in ijsland moet even gereset worden en dan komen wij weer aan de beurt
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:06:11 #138
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_62262418
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:41 schreef kingmob het volgende:

Als ik mezelf even analyseer ga ik er eigenlijk vooral vanuit dat het overstappen naar iceSave een hele bewuste stap is. Veel meer dan van nederlandse bank wisselen oid. Men moet zich bijna wel gerealiseerd hebben dat wat ze doen iig enigszins anders is.
Precies. Het was voor mij letterlijk 'eens wat anders', maar wel met een laag risico (ging ik van uit). Ik heb de voorwaarden bovendien gelezen. Indien de clausule die bepaalde dat geld 60 dagen vastgehouden zou kunnen worden, niet verwijderd was, had ik bijvoorbeeld mijn geld niet op een icesave rekening gezet. Nu blijkt dat weinig waarde te hebben gehad.

Ik ga er persoonlijk overigens niet meteen vanuit dat het geld weer terecht komt, dat lijkt me in het de huidige economische situatie zeker niet vanzelfsprekend! En mocht ik het wel terugkrijgen, lijkt het me een aantrekkelijk idee om het grotendeels meteen uit te geven...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:09:15 #139
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62262488
En terecht. De duimschroeven moeten dan ook stevig aangedraaid worden, maar dat doet Bos gelukkig tot zover prima.
Ik ben blij dat ik zijn kunnen als minister altijd verdedigd heb, want wat mij betreft doet hij het zover prima. Ik heb er ook wel vertrouwen in dat er wat geregeld gaat worden, dat niet inhoud dat de nederlandse staat zonder enige garantie dat geld gaat vergoeden. Waarschijnlijk wordt het een lening of iets in die richting.

IJsland moet wennen aan het feit dat ze een catastrofe mee hebben gemaakt, dan komt men wel over de boeg.
pi_62262604
quote:

[..]

of van die dexia polissen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:18:01 #141
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62262714
Zelfs de voormalig directeur zag het niet aankomen.

bron: depers.nl
quote:
Icesave-management: Bos regelt het wel

Door: Mathijs Rotteveel
Gepubliceerd: vandaag 15:51
Update: vandaag 16:09

Heel Nederland is op zoek naar de man die 1,7 miljard euro aan spaargeld van Icesave zou hebben laten verdwijnen. Voormalig directeur Martijn Hohmann blijkt thuis te zijn en neemt bij uitzondering de telefoon op.

* Bos: Geen maandenlange onzekerheid voor Icesave-spaarders
* SP: Staat garant voor hele spaartegoed Icesave
* Ég vilji minn peningar bak!
* Beslag op tegoeden Icesave zinloos
* Beslag op tegoeden Icesave
* Geding Consumentenbond Icesave van de baan
* Icesave publiceert verklaring

‘Ik heb altijd in alle oprechtheid de overtuiging gehad dat het goed zou komen met Icesave’, zegt Martijn Hohmann, de voormalig directeur van Icesave Nederland. Nederlandse spaarders zijn wanhopig op zoek naar de man die 1,7 miljard euro aan spaargeld zou hebben laten verdwijnen. Hij zou ze graag geruststellen en zijn verhaal doen.

‘Maar dat mag niet’, zegt hij. ‘Icesave staat nu onder bewind van De Nederlandsche Bank (DNB). Werknemers of oud-werknemers mogen niets zeggen.’

Vreselijk drama

Hohmann zit thuis en zegt nog geen plannen te hebben voor de toekomst. ‘Eerst dit vreselijke drama verwerken.’

Icesave is niet in staat het spaargeld van ongeveer 120.000 Nederlanders terug te betalen. DNB en het Ministerie van Financiën zijn nu met het hogere management van Icesave en de IJslandse regering in overleg over de teruggave ervan. ‘Daar ben ik zelf niet bij betrokken’, zegt Hohmann.

Kritiek

De voormalige senior vicepresident van ABN Amro werkte pas een jaar bij de agressieve IJslandse internetbank. Alle kritiek op de wankele financiële basis van de bank wuifde hij tot voor kort weg. Het ging zo ongelofelijk goed in Nederland dat hij zelfs was gepromoveerd tot directeur business development Europe.

‘Ik ben eigenlijk vanaf 1 september geen directeur meer van Icesave Nederland’, zegt hij nu. ‘We wilden het succesvolle Nederlandse concept in heel Europa uitrollen. Daar zijn we inmiddels mee gestopt, ja.’

Niet zien aankomen
Volgens het Nederlandse management van Icesave had ook intern niemand de ontmanteling zien aankomen. ‘Tot vorige week hadden we een succesvol bedrijf’, zegt een andere voormalige manager van de bank. ‘Achteraf is het makkelijk praten. Maar bij Fortis had ook niemand gedacht dat het mis kon gaan. En daar ging het om tientallen miljarden.’

Pensioengeld

De manager had zelf ook zijn pensioengeld bij Icesave op een rekening staan. ‘Misschien is dat een schrale troost voor de andere gedupeerden’, zegt hij. ‘Al mijn geld staat er nog. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het geld terug komt. De Nederlandse overheid staat wel garant, al begrijp ik goed dat ze dat nu nog niet willen zeggen.’
pi_62262756
Ik weet niet of het al gepost is, maar net op het 16:00 uur bulletin van RTL was er een reactie van Bos. Hij vertelde dat ze het nog steeds via de diplomatieke weg proberen maar dat ze ondertussen ook advocaten op de zaak zetten. Op die manier wordt IJsland gedwongen geld te lenen bij het IMF, onder -zei Bos- de voorwaarde dat de 1,7 miljard sowieso terugkomt in Nederland.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:21:28 #143
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62262792
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:13 schreef avonne het volgende:

[..]

of van die dexia polissen
Dat is weer een heel ander verhaal. Het zou inderdaad de wereld op z´n kop zijn als spaarders naar hun centen kunnen fluiten terwijl Dexia beleggers erin slagen ze weer terug te krijgen. Maar ach, er gebeuren op dit moment wel gekkere dingen.
pi_62263002
AMSTERDAM - Minister Bos (Financiën) vindt dat spaarders beter moeten opletten. "Spaarders hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Hoge rentes kunnen ook hoge risico’s met zich meebrengen."

Hij zei vandaag in een overleg met de Tweede Kamer dat spaarders er goed op moeten letten wie de hoge stuntpercentages aanbiedt.

Hoewel hij zegt er alles aan te doen om spaarders te helpen hun geld terug te krijgen. Daarbij sluit hij juridische procedures zelfs niet uit. Hij voelt er echter weinig voor om als Nederlandse Staat garant te staan voor de eerste 20.000 euro van Icesave-spaarders. "Er moet heel wat gebeuren voordat ik de belastingbetaler laat opdraaien voor het falen van een IJslandse bank", aldus de PvdA'er.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:33:31 #145
160178 vdvorst
vdvorst dus
pi_62263104
Ik hoop niet dat er uitgekeerd gaat worden.. heel lullig, maar waarom zou Nederland garant moeten staan voor een buitenlandse bank?

Dat je daar je geld neerzet, oke, maar dan moet je ook het risico durven nemen. Anders had je maar bij een Nederlandse bank moeten blijven! Ik heb ook een rekening geopend, maar er geen geld neergezet ivm risico (nog maar een maand terug ofzo) en zou ik nu zeker nog eens moeten betalen voor mensen die dat wel deden?

1.7 miljard is zeer veel geld!
Kom eens langs op #fokwhatpulse op irc! (irc.fok.nl)
pi_62263171
Nieuwe discussiewebsite: icelost.net.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:41:15 #147
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_62263342
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:33 schreef vdvorst het volgende:

1.7 miljard is zeer veel geld!
104 EUR per hoofd van de nederlandse bevolking dus das onzin. Maar je hebt gelijk zou misschien niet gepast zijn. Ik ga uit van het IMF verhaal.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:42:52 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62263393
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:19 schreef Ill-Skillz het volgende:
Ik weet niet of het al gepost is, maar net op het 16:00 uur bulletin van RTL was er een reactie van Bos. Hij vertelde dat ze het nog steeds via de diplomatieke weg proberen maar dat ze ondertussen ook advocaten op de zaak zetten. Op die manier wordt IJsland gedwongen geld te lenen bij het IMF, onder -zei Bos- de voorwaarde dat de 1,7 miljard sowieso terugkomt in Nederland.
Als zo'n gedwongen IMF lening lukt en het dus geen NL belastinggeld kost, dan is Wouter Bos de grote held
Fortis heeft ie ook uitstekend afgehandeld.
Ik (als PvdA hater) zou nog bijna op hem gaan stemmen ook.
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:52:39 #149
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_62263671
Argentinië speelde het in 2001 bijna klaar om failliet te raken. Is daar iets uit op te maken, hoe het in IJsland zal verlopen? Ik weet alleen dat Argentinië een lening van 20 miljard Amerikaanse dollar kreeg en dat er later een hoop is kwijtgescholden.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 16:56:20 #150
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62263790
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:35 schreef Aether het volgende:
Nieuwe discussiewebsite: icelost.net.
lees ik daar toch even onderstaand stukje....

" Bjorgolfur Gudmundsson, de bestuursvoorzitter van Landsbanki, eigenaar van de gefailleerde internetbank Icesave, is een crimineel. De IJslander zat in 1990 twaalf maanden in de cel wegens betrokkenheid bij een boekhoudfraude. Daarvoor ‘leidde hij gedurende 30 jaar het bestaan van een alcoholist’ Dat valt te lezen in een artikel van vanochtend ergens binnenin in het Financieele Dagblad van de hand van Ton Olde Monnikhof dat op internet niet is terug te vinden. Het is werkelijk verbijsterend dat het FD dit ENORME NIEUWS zo diep in de kolommen heeft weggemoffeld en er niet de krant mee heeft durven openen. Immers: deze feiten wijzen op een ongekend falen van Wellink en De Nederlandsche Bank die Icesave dat dus door een crimineel werd geleid zonder blikken of blozen een vergunning afgaven terwijl ze verplicht zijn onderzoek te doen. Erg moeilijk hoeft dat niet te zijn, want het FD heeft zich vermoedelijk gebaseerd op Wikipedia dat de feiten gewoon noemt met een artikel uit The Guardian als bron. Het artikel in het FD zegt verder dat Gudmundsson na zijn gevangenisstraf naar Rusland vertrok ‘om op IJsland terug te keren als miljardair’. Over de wijze waarop hij zijn Russische fortuin vergaarde wordt niets gezegd. In 1997 kocht hij 45,8% van de Landsbanki-aandelen van de IJslandse staat en werd bestuursvoorzitter van de bank".

Bron

Als dit allemaal waar is.. Waarom wist DNB dit niet...
en als DNB het wel wist... waarom geven ze dan de garantie van 20.887 tot 40.000 voor 90%?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:11:15 #151
160178 vdvorst
vdvorst dus
pi_62264209
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:41 schreef Sigmund_Freud het volgende:

[..]

104 EUR per hoofd van de nederlandse bevolking dus das onzin. Maar je hebt gelijk zou misschien niet gepast zijn. Ik ga uit van het IMF verhaal.
104 euro per persoon, omdat er wat mensen dachten meer rente te halen bij een buitenlandse bank? Dat ze dat doen is 1, dat iedereen daarvoor moet boeten is een heel ander verhaal, dan is 1 euro nog te veel.

Ga jij ook betalen nu er veel beleggers geld kwijt zijn? dat dacht ik al
pi_62264269
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:11 schreef vdvorst het volgende:

[..]

104 euro per persoon, omdat er wat mensen dachten meer rente te halen bij een buitenlandse bank? Dat ze dat doen is 1, dat iedereen daarvoor moet boeten is een heel ander verhaal, dan is 1 euro nog te veel.

Ga jij ook betalen nu er veel beleggers geld kwijt zijn? dat dacht ik al
Mensen die sparen met beleggen vergelijken
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:14:52 #153
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_62264314
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:13 schreef James52 het volgende:

[..]

Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:20:25 #154
160178 vdvorst
vdvorst dus
pi_62264475
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:13 schreef James52 het volgende:

[..]

In dit geval bedoel ik enkel het risico lopen
dat heb je bij een buitenlandse bank, en bij beleggen ook.

Toch wordt het blijkbaar normaal gevonden dat dit terug betaald wordt, dat vindt ik niet echt logisch...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:22:47 #155
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62264539
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:56 schreef Wexy het volgende:
Het is werkelijk verbijsterend dat het FD dit ENORME NIEUWS zo diep in de kolommen heeft weggemoffeld en er niet de krant mee heeft durven openen.
Weggemoffeld... het staat nota bene in een groot artikel op pagina 2.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:25:28 #156
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62264608
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:56 schreef Wexy het volgende:
Over de wijze waarop hij zijn Russische fortuin vergaarde wordt niets gezegd.
Ook goed gelezen, dat artikel, het vermeldt immers gewoon dat hij met zijn zoon een succesvolle brouwerij had in Rusland die voor 400 mln. aan Heineken verkocht is.
pi_62264905
quote:

[..]

Met alle respect, maar dit is bullshit. Ik - en met mij waarschijnlijk vele anderen - hebben er vanwege het onzekere beursklimaat bewust voor gekozen om te sparen, en waren het beu om bij onze Nederlandse banken - die iedereen blijkbaar ineens geweldig vind - met een fooi afgescheept te worden die de inflatie nauwelijks compenseert. Ik heb wel degelijk goed naar de garantiestelling gekeken en geconcludeerd dat het op basis van de rating van Landsbanki en met de garantstelling van zowel de IJslandse als de Nederlandse overheid goed zou moeten zitten. Daarin heb ik mij -wederom met vele anderen - flink vergist. Maar dat maakt ons nog geen speculanten. Ik word een beetje moedeloos van alle amateur macro-economen die achteraf komen beweren dat iedereen dit had kunnen en moeten voorzien. Als je het zo goed weet: neem je kristallen bol mee naar IJsland, daar kunnen ze momenteel wel wat hulp gebruiken.
Mijn mening exact.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:38:26 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62264940
Misschien gaan Ijslandse vrouwen de tegoeden wel in natura terugbetalen
Mijn reisverslagen
pi_62264976
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:38 schreef SeLang het volgende:
dat zou een opsteker zijn, 400m² grond en een blonde dame
pi_62265057
quote:
Yuck En ik dan?! Ik wil geen IJslander in huis!
pi_62265072
ijslandse minister heeft gezegt dat hij hoopt dat nederland het geld voorschiet net zoals in the UK
pi_62265150
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:44 schreef James52 het volgende:
ijslandse minister heeft gezegt dat hij hoopt dat nederland het geld voorschiet net zoals in the UK
Die IJslanders moeten gewoon dokken
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:48:07 #164
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_62265157
quote:
Bos: niet wachten met oplossing spaarders Icesave
9 oktober 2008, 17:36 uur | FD.nl
3

Minister Wouter Bos (Financiën) hoopt voor vrijdagmiddag duidelijkheid te hebben voor de Nederlandse spaarders bij de IJslandse internetbank Icesave.

Nederlandse spaarders van de IJslandse bank Icesave mogen niet maandenlang in onzekerheid zitten over hun geld. Minister Wouter Bos van Financiën maakte dat vandaag duidelijk in een debat met de Tweede Kamer, waar zorgen leven over het lot van ruim 120.000 spaarders.

* Bos vertrekt vrijdagmiddag naar Washington waar komend weekeinde de jaarvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank plaatsvindt. 'Ik hoop in ieder geval voor vertrek de Icesave-zaak nog af te kunnen ronden', aldus Bos donderdag op zijn weblog.

De internetspaarbank Icesave kan zijn verplichtingen niet meer nakomen door problemen bij de IJslandse moeder Landsbanki. De Nederlandsche Bank garandeert Nederlanders spaartegoeden tot euro 100.000. Voor de eerste euro 20.000 moeten zij vooralsnog aankloppen bij de IJslandse overheid.

Garanties IJsland

Bos benadrukte opnieuw dat hij alles in het werk stelt om IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse spaarders. Hij zei voorlopig niets te voelen voor het SP-voorstel om als Nederlandse Staat ook garant te staan voor de eerste euro 20.000.

'Er moet heel wat gebeuren voordat ik de belastingbetaler laat opdraaien voor het falen van een IJslandse bank', aldus Bos. De SP wil dat de Staat garant staat, maar vervolgens in IJsland alsnog het geld claimt.

De Nederlandsche Bank

Via De Nederlandsche Bank en via juridische en diplomatieke weg voert Nederland momenteel de druk op IJsland op. Woensdag noemde Bos de overname van de Nederlandse spaartegoeden bij Icesave door een andere bank een serieuze optie. Bankverzekeraar ING heeft in Groot-Brittannië de spaargelden van twee geplaagde IJslandse banken gekocht.

Vandaag oppert Bos dat wellicht ook het Internationaal Monetair Fonds (IMF) een rol zou kunnen spelen. Komend weekeinde is Bos in Washington voor een vergadering van het IMF en de Wereldbank.
bron: www.fd.nl
pi_62265199
Net op RTL Z: Nederlandse banken willen niet meer IJslandse kronen wisselen, aangzien het te onstabiel is

In IJsland is nu een persconferentie, zometeen er meer over op RTL.
pi_62265211
quote:
pi_62265223
Leuk toepasselijk liedje....

The things you own, end up owning you - Tyler Durden
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:53:59 #168
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62265295
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:44 schreef James52 het volgende:
Dat is goed, maar we hebben recht op sex totdat elke cent is terugbetaald

Mijn reisverslagen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:54:45 #169
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62265312
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Geen bailout voor jou
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:55:30 #170
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_62265326
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:20 schreef vdvorst het volgende:

[..]

In dit geval bedoel ik enkel het risico lopen
dat heb je bij een buitenlandse bank, en bij beleggen ook.

Toch wordt het blijkbaar normaal gevonden dat dit terug betaald wordt, dat vindt ik niet echt logisch...
Niet om het een of ander maar a) Fortis is OOK een buitenlandse bank en b) MIJN belastinggeld zit ook in de 16,8 miljard die daarvoor is betaald. Ik heb ook niks met Fortis verder. Daar hoor ik je niet over. Blijkbaar ben je een groot Orwell-fan: All animals are equal but some animals are more equal than others.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_62265403
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niet om het een of ander maar a) Fortis is OOK een buitenlandse bank en b) MIJN belastinggeld zit ook in de 16,8 miljard die daarvoor is betaald. Ik heb ook niks met Fortis verder. Daar hoor ik je niet over. Blijkbaar ben je een groot Orwell-fan: All animals are equal but some animals are more equal than others.
Is niet helemaal correct want er gaat geen belastinggeld naar Fortis.

Voor de rest ben ik het wel met je eens, er wordt ineens wel erg met twee maten gemeten.
pi_62265443
Overigens wie is er verantwoordelijk voor dat de overboekingen van maandag en dinsdag ochtend niet zijn doorgegaan
pi_62265452
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen bailout voor jou
SCH krijgt een pony.
***** Kraak.....
pi_62265498
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens wie is er verantwoordelijk voor dat de overboekingen van maandag en dinsdag ochtend niet zijn doorgegaan
Ikke

Sorry

Nog meer domme vragen?
pi_62265543
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:44 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Goed plan man, zwerver.
pi_62265587
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:04 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Goed plan man, zwerver.
Stoer
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:07:28 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62265616
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het feit dat je wel een bevestiging kreeg dat het geld was overgeboekt is sowieso valsheid in geschriften.
De verantwoordelijken moeten inderdaad worden vervolgd.
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:09:14 #178
66444 Lord_Vetinari
pi_62265644
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het feit dat je wel een bevestiging kreeg dat het geld was overgeboekt is sowieso valsheid in geschriften.
Kale kip -> plukken -> niet
pi_62265737
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:46 schreef Gizmo112 het volgende:

Don't blaim the messenger...

Eerst je spaargeld plempen op een bank met hoge rente en dan huilen als je geld weg is. En dan ook nog verwachten dat de regering het wel oplost....
Wat is dat voor een bull shit. Nederlanders met een ijslandse bankrekening betalen hun belastingen aan NEDERLAND hoor. Er is geen enkele verplichting voor een nederlander om zijn geld op een nederlandse bank te zetten. Ze hebben evenveel rechten als de nederlanders die zichzelf nu zo verheven voelen dat ze bij hun "betrouwbare" nederlandse bank fortis of een andere nederlandse bank zaten.

misschien wil iemand die zijn rekening had bij icesave ook wel niet opdraaien voor al die miljarden die naar een even leugenachtige bank als fortis gaan.

Het was aan de Nederlandse centrale bank om te controleren of de banka islandski "veilig" genoeg was om op de nederlandse markt te functioneren. Burgers hadden geen enkele reden om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van icesave.
PETITLAPIN2 is mama van een TWEE schattig dochtertjes: Amélie en Marie
pi_62265793
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:06 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:

[..]

Stoer
Nog iets inhoudelijks te melden?
pi_62265859
Ik ben wel blij dat de regering er bovenop lijkt te zitten. Bos maakt een erg competente indruk dezer dagen.
pi_62265890
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:19 schreef Kontiki het volgende:
Ik ben wel blij dat de regering er bovenop lijkt te zitten. Bos maakt een erg competente indruk dezer dagen.
Ben het met je eens ja. Hoewel ik over het algemeen niet erg onder de indruk ben van onze Wouter wekt hij inderdaad vertrouwen.
pi_62265984
hij handelt inderdaad wel juist, hopelijk zet ie dat zo door, laat ijsland maar een dikke lening aangaan om alles terug te betalen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:29:18 #184
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62266041
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:26 schreef ASroma het volgende:
hij handelt inderdaad wel juist, hopelijk zet ie dat zo door, laat ijsland maar een dikke lening aangaan om alles terug te betalen
Als ie dat weet te regelen dan is hij een held
Wouter Bos is erg in mijn achting gestegen na die Fortis affaire.
Mijn reisverslagen
pi_62266155
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als ie dat weet te regelen dan is hij een held
Wouter Bos is erg in mijn achting gestegen na die Fortis affaire.
Held zou ik het nou ook weer niet noemen, je houdt ze ten slotte alleen maar aan hun verplichtingen - als ie er iets extra's uit zou slepen was ie een held. Aan de andere kant is het natuurlijk geen makkelijke taak gezien de situatie in IJsland nu.
pi_62266295
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:15 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Nog iets inhoudelijks te melden?
Ja...

Als jij je beter gaat voelen door iemand die "slechts" 1.000 euro op z'n spaarrekening heeft een zwerver te noemen moet je toch eens bij jezelf te rade gaan.

Je hebt waarschijnlijk niets om je goed over te voelen behalve dat je meer dan die 1.000 euro op je rekening hebt (of nog niet hebt maar desalniettemin vindt dat iemand dat zou moeten hebben)

Waarom zou je anders zo iemand publiekelijk een zwerver noemen?

Hoop dat je een betere reden hebt anders is het vrij triest (zacht uitgedrukt)

[ Bericht 4% gewijzigd door Pieldeprutkarbonkel op 09-10-2008 18:50:00 ]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:43:21 #187
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62266304
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:12 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

Ze hebben evenveel rechten als de nederlanders die zichzelf nu zo verheven voelen dat ze bij hun "betrouwbare" nederlandse bank fortis of een andere nederlandse bank zaten.

misschien wil iemand die zijn rekening had bij icesave ook wel niet opdraaien voor al die miljarden die naar een even leugenachtige bank als fortis gaan.

Fortis is GEEN nederlandse bank (ja, nu wel ja), en je verwacht dat andere jou problemen oplost en jij niet die van iemand anders ?

Verder is het een klok - klepel verhaal, maar als ik tussen de regels doorlees ben je dus ook gewoon een gefrustreerde benadeelde
pi_62266389
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:43 schreef Gizmo112 het volgende:

Fortis is GEEN nederlandse bank (ja, nu wel ja), en je verwacht dat andere jou problemen oplost en jij niet die van iemand anders ?

Verder is het een klok - klepel verhaal, maar als ik tussen de regels doorlees ben je dus ook gewoon een gefrustreerde benadeelde
allesbehalve, en ik ben dan nog eens belgisch ook.

nee, ik verwacht solidariteit van beide kanten. Alle nederlanders, ook niet-fortis klanten, moeten miljarenden pompen in fortis. Laat alle Nederlanders dan ook maar opdraaien voor die kleine massa die een ijslandse rekening had.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:48:40 #189
66444 Lord_Vetinari
pi_62266407
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:43 schreef Gizmo112 het volgende:

[..]

Fortis is GEEN nederlandse bank
Dat maakt het dus GVD des te erger! 16,8 miljard in een buitenlandse bank pompen, maar kleine spaarders niet willen helpen. Alleen mensen die meer dan 20 ruggen op Icesave hadden krijgen alles daarboven terug. De kleine spaarders zijn weer de lul. Terwijl zij dit vele malen harder voelen dan die grootspaarders.
pi_62266459
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat maakt het dus GVD des te erger! 16,8 miljard in een buitenlandse bank pompen, maar kleine spaarders niet willen helpen. Alleen mensen die meer dan 20 ruggen op Icesave hadden krijgen alles daarboven terug. De kleine spaarders zijn weer de lul. Terwijl zij dit vele malen harder voelen dan die grootspaarders.
dude relaxt je krijgt je geld terug, maar bos moet deze deal rustig sluiten
pi_62266465
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:42 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:

[..]

Ja...

Als jij je beter gaat voelen door iemand die "slechts" 1.000 euro op z'n spaarrekening heeft een zwerver te noemen moet je toch eens bij jezelf te rade gaan.

Je hebt waarschijnlijk niets om je goed over te voelen behalve dat je meer dan die 1.000 euro op je rekening hebt.

Waarom zou je anders zo iemand publiekelijk een zwerver noemen?

Hoop dat je een betere reden hebt anders is het vrij triest (zacht uitgedrukt)
Meneer had het voorstel iedereen tot 1000 euro te compenseren en de rest "pech" te laten hebben. Iemand die met een dergelijk immoreel en egoïstisch voorstel komt maak ik graag uit voor zwerver.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:52:04 #192
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62266489
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:47 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

allesbehalve, en ik ben dan nog eens belgisch ook.

nee, ik verwacht solidariteit van beide kanten. Alle nederlanders, ook niet-fortis klanten, moeten miljarenden pompen in fortis. Laat alle Nederlanders dan ook maar opdraaien voor die kleine massa die een ijslandse rekening had.
Als Nederland niet ingegrepen had in Fortis lag het bankstelsel op zijn gat, doen ze dat niet bij Icesave dan zijn een groot aantal mensen hun geld kwijt, ook jammer, maar minder ernstig dan bij Fortis. Even los van het feit dat het dit spaargeld "op termijn" weer in de economie gepompt zou worden....
pi_62266533
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Iemand die 40k bij IceSave heeft krijgt misschien wel de tweede 20k terug, maar die eerste 20k is gewoon weg. In dat geval zou ik niet willen zeggen dat een kleine spaarder die 1000 euro kwijt is harder geraakt wordt.

Verder zou ik sowieso niet bang zijn voor je geld, zolang je maar niet boven de 100k had. Het is puur onderhandelingsstrategie, dus laten we gewoon rustig afwachten.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:54:47 #194
66444 Lord_Vetinari
pi_62266556
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:50 schreef ASroma het volgende:

[..]

dude relaxt je krijgt je geld terug, maar bos moet deze deal rustig sluiten
Ik geloof er dus geen fuck van. Ik voorzie dat Nederland gewoon zegt 'jammer' en alleen de grote spaarders compenseert.
pi_62266641
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:52 schreef Gizmo112 het volgende:

Als Nederland niet ingegrepen had in Fortis lag het bankstelsel op zijn gat, doen ze dat niet bij Icesave dan zijn een groot aantal mensen hun geld kwijt, ook jammer, maar minder ernstig dan bij Fortis. Even los van het feit dat het dit spaargeld "op termijn" weer in de economie gepompt zou worden....
We hebben het hier over de bescherming van de spaarders, niet over de macro-economie. Ik heb geen cent bij fortis, ik kots op grootbanken als fortis, ik heb geen enkel belang bij het voortbestaan van fortis,en toch heb ik als belg moeten meebetalen aan hun redding.

Ik heb daar geen probleem mee overigens, maar dat ik Nederlandertjes dan hoor gillen dat ze got och heere 100.000 andere nederlanders niet willen helpen om hun spaarcentjes terug te krijgen, dat vind ik werkelijk degoutant;
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 19:00:02 #196
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62266682
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:53 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Iemand die 40k bij IceSave heeft krijgt misschien wel de tweede 20k terug, maar die eerste 20k is gewoon weg. In dat geval zou ik niet willen zeggen dat een kleine spaarder die 1000 euro kwijt is harder geraakt wordt.

Verder zou ik sowieso niet bang zijn voor je geld, zolang je maar niet boven de 100k had. Het is puur onderhandelingsstrategie, dus laten we gewoon rustig afwachten.
Iemand met die al zijn spaargeld twv 18000 op Icesave op icesave had staan is wel toevallig in 1 keer alles kwijt in dat geval.

Iemand die er 100.000 op had staan krijg in elk geval nog 80.000.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:01:02 #197
66444 Lord_Vetinari
pi_62266707
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:53 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Nee? Je zal er 18 mille op hebben staan. Jaren voor gespaard. POEF! Weg. Nu heb jij er 40.000. Ook jaren voor gespaard. POEF de helft weg. Maar je hebt nog steeds 20 ruggen. Wie wordt er nou harder geraakt?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:01:46 #198
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62266718
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:58 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

We hebben het hier over de bescherming van de spaarders, niet over de macro-economie. Ik heb geen cent bij fortis, ik kots op grootbanken als fortis, ik heb geen enkel belang bij het voortbestaan van fortis,en toch heb ik als belg moeten meebetalen aan hun redding.

Ik heb daar geen probleem mee overigens, maar dat ik Nederlandertjes dan hoor gillen dat ze got och heere 100.000 andere nederlanders niet willen helpen om hun spaarcentjes terug te krijgen, dat vind ik werkelijk degoutant;
Ik mis jou belang in deze discussie een beetje. Je bent belg (dus nederland helpt jou sowieso niet) en je hebt niks bij Fortis. Moraalridder voor de gedupeerden ? Dan heb je nu wel een lans gebroken
pi_62266748
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:01 schreef Gizmo112 het volgende:

Ik mis jou belang in deze discussie een beetje. Je bent belg (dus nederland helpt jou sowieso niet) en je hebt niks bij Fortis. Moraalridder voor de gedupeerden ? Dan heb je nu wel een lans gebroken
Ik had een rekening bij kaupthing, maar heb mijn geld tijdig gerecupereerd (drie weken geleden).
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 19:03:16 #200
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62266749
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:58 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

Ik ben om een reden geen voorstander van het feit dat NL zou helpen voor de eerste 20.000

Dit namelijk puur om het feit dat het een fout signaal zal afgeven. Stel je voor Argenta gaat failliet en Belgie zit op dat moment al aan de grond financieel... Dan heeft Bos ook geen keuze en moet hij ook al deze spaarders schadeloos stellen...

Tenminste voor wat ik in de laatste discussies heb begrepen staat de belgische staat ook garant voor argenta... toch?
pi_62266764
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:00 schreef Wexy het volgende:

[..]

Iemand met die al zijn spaargeld twv 18000 op Icesave op icesave had staan is wel toevallig in 1 keer alles kwijt in dat geval.

Iemand die er 100.000 op had staan krijg in elk geval nog 80.000.
Wat ik wilde zeggen is dat grote spaarders niet per definitie harder genaaid worden dan kleine spaarders. Andersom trouwens ook niet. Niet dat er überhaupt écht iemand, behalve wat wachttijd, genaaid gaat worden hoor, let maar op.
pi_62266780
quote:
Bos hoopt op duidelijkheid voor vrijdagmiddag
DEN HAAG (ANP) - Minister Wouter Bos (Financiën) hoopt voor vrijdagmiddag duidelijkheid te hebben voor de Nederlandse spaarders bij de IJslandse internetbank Icesave.

Bos vertrekt vrijdagmiddag naar Washington waar komend weekeinde de jaarvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank plaatsvindt. ,,Ik hoop in ieder geval voor vertrek de Icesave-zaak nog af te kunnen ronden'', aldus Bos donderdag op zijn weblog.

Icesave kan zijn verplichtingen niet meer nakomen door problemen bij de IJslandse moeder Landsbanki. De Nederlandsche Bank garandeert Nederlanders spaartegoeden tot 100.000 euro. Voor de eerste 20.000 euro moeten zij vooralsnog aankloppen bij de IJslandse overheid. Het gaat om ongeveer 120.000 Nederlandse spaarders.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_62266798
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee? Je zal er 18 mille op hebben staan. Jaren voor gespaard. POEF! Weg. Nu heb jij er 40.000. Ook jaren voor gespaard. POEF de helft weg. Maar je hebt nog steeds 20 ruggen. Wie wordt er nou harder geraakt?
Zie vorige reply dus. Ik zei ook niet voor niets "in dat geval". Mijn voorbeeld was een spaarder met 1000 euro.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:07:39 #204
66444 Lord_Vetinari
pi_62266844
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:05 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Zie vorige reply dus. Ik zei ook niet voor niets "in dat geval". Mijn voorbeeld was een spaarder met 1000 euro.
Oke, ik heb er 2000 POEF weg. Was wel bedoeld voor wat aankopen de komende maanden en voor back up als er iets kapot gaat. Jij hebt er 30.000 20.000 weg. Heb je er nog steeds 10.000 over. Ik zie nog steeds niet wat het minder erg maakt voor mij dan voor jou.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 19:07:53 #205
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62266848
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:01 schreef Gizmo112 het volgende:

[..]

Ik kan de menging in de discussie wel snappen.
Namelijk om het feit dat het gewoon een mens is en derhalve voor een mens op mag komen.
Zou leuk zijn om wel met inhoudelijke argumenten te blijven komen, niet met dit soort vage uitspraken.
pi_62266903
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:04 schreef Aether het volgende:

[persbericht]

Bos heeft mogelijk een ultimatum gesteld aan de IJslandse overheid met consequenties bij niet over de brug komen. Die consequenties zouden eisen kunnen zijn tijdens die vergadering met het IMF dus. Het persbericht draagt bij aan de geloofwaardigheid van die deadline, anders zou Bos niet het risico nemen de Nederlandse spaarders teleur te stellen.
pi_62267079
quote:
IJsland wil dat Nederland garant staat

REYKJAVIK - De IJslandse premier Geir Haarde wil dat Nederland de spaartegoeden van Nederlanders bij IJslandse banken garandeert.

"Ik weet niet wat de Nederlandse overheid heeft gezegd met betrekking tot garanties, maar het zou helpen als ze op dezelfde lijn zitten als de Britten'', aldus de premier.

Haarde zei dit donderdag op een persconferentie. De Britse overheid zei eerder toe garant te staan voor alle spaartegoeden van Britten die geld bij IJslandse banken hadden weggezet.

"We zullen ons uiterste best doen om de problemen op te lossen, maar we hebben samenwerking nodig van de betrokken regeringen om hier uit te komen'', stelde Haarde.

Donderdag nam de IJslandse regering de volledige controle bij de grootste bank van het land, Kaupthing, zodat nu alle drie de banken zijn genationaliseerd. De beurs is tijdelijk gesloten.
bron
pi_62267114
Ik heb een vraag voor de kleine spaarders (10k en minder). Wat bezielt je om voor maximaal een paar tientjes in het jaar naar een bank als deze te gaan? Dit is natuurlijk wel achteraf gepraat, maar die rare garantieregeling ivm andere banken vond ik direct vreemd.
pi_62267133
Is dat vrijgegeven ná het bericht van Bos? In dat geval zijn ze echt een spelletje aan het spelen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 19:23:01 #210
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62267165
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:18 schreef schatje het volgende:

[..]

bron
Ijsland kan meer willen.....
Het zou helpen als Ijsland zelf een stappen gaan ondernemen om een lening te krijgen waarmee ze nederlandse spaarders en de engelse overheid kunnen terugbetalen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:23:26 #211
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62267181
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:20 schreef Fastmatti het volgende:
Ik heb een vraag voor de kleine spaarders (10k en minder). Wat bezielt je om voor maximaal een paar tientjes in het jaar naar een bank als deze te gaan? Dit is natuurlijk wel achteraf gepraat, maar die rare garantieregeling ivm andere banken vond ik direct vreemd.
Wat vond je vreemd aan de garantieregeling?
pi_62267213
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:21 schreef Rizz0 het volgende:
Is dat vrijgegeven ná het bericht van Bos? In dat geval zijn ze echt een spelletje aan het spelen.
Het is heel simpel hoor: ze hebben het gewoon niet. Consequenties voor IJsland zelf zijn waarschijnlijk enorm zijn voor de komende decennia. De economie zal volledig instorten, omdat één de financiële sector niet meer opgebouwd kan worden en twee het toerisme zal stoppen aangezien ze op zijn zachts gezegd onsympathiek overkomen.
pi_62267223
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:21 schreef Rizz0 het volgende:
Uitgegeven: 9 oktober 2008 18:47
Laatst gewijzigd: 9 oktober 2008 19:09
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 19:25:18 #214
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62267234
quote:
Ik vind dat niet vreemd. Die paar tientjes per jaar zijn wel een paar tientjes die je bij een grote nederlandse bank niet krijgt omdat zij te gierig zijn.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:25:58 #215
66444 Lord_Vetinari
pi_62267240
quote:
Ik heb een vraag voor de kleine spaarders (10k en minder). Wat bezielt je om voor maximaal een paar tientjes in het jaar naar een bank als deze te gaan?
Voor sommige mensen (voor jou natuurlijk niet) is een paar tientjes per jaar een aardig extraatje.
pi_62267258
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:18 schreef schatje het volgende:

[..]

bron
Wat een hufter, gewoon dokken lul!
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 19:27:29 #217
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62267275
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:24 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Het is heel simpel hoor: ze hebben het gewoon niet. Consequenties voor IJsland zelf zijn waarschijnlijk enorm zijn voor de komende decennia. De economie zal volledig instorten, omdat één de financiële sector niet meer opgebouwd kan worden en twee het toerisme zal stoppen aangezien ze op zijn zachts gezegd onsympathiek overkomen.
Dan zullen ze moeten zorgen dat ze een goede regeling gaan krijgen.. Ik blijf stellen dat Ijsland zich aan zijn verplichtingen moet houden die de nederlandse spaarder moest ondertekenen (digitaal ondertekenen) Een nederlandse spaarder kon niet onder deze regeling uir... dus Ijsland ook niet.
pi_62267306
quote:
10k en minder...even zien...op 10k krijg je per jaar ¤ 525 rente, ipv ¤ 50 bij de Postbank en ¤ 250-300 bij de meeste andere grote banken...dat is al iets meer dan een paar teintjes.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:29:16 #219
66444 Lord_Vetinari
pi_62267316
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:27 schreef Wexy het volgende:

[..]

Dan zullen ze moeten zorgen dat ze een goede regeling gaan krijgen.. Ik blijf stellen dat Ijsland zich aan zijn verplichtingen moet houden die de nederlandse spaarder moest ondertekenen (digitaal ondertekenen) Een nederlandse spaarder kon niet onder deze regeling uir... dus Ijsland ook niet.
Wel eens met de Belastingdienst te maken gehad? Of een andere overheidsinstelling? Geloof je nog steeds dat overheden dezelfde plichten hebben als Jan Lul met de pet?
pi_62267356
quote:

[..]

Dat tweede zorgen ze toch echt zelf voor

Als ze het niet kunnen betalen, dan moeten ze maar gewoon gaan lenen bij het IMF.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 19:31:19 #221
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62267378
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:29 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wel eens met de Belastingdienst te maken gehad? Of een andere overheidsinstelling? Geloof je nog steeds dat overheden dezelfde plichten hebben als Jan Lul met de pet?
Mijn onderschrift bij mn naam gezien?
Een instelling heeft zich ook aan de voorwaarden te houden die in de overeenkomst staat.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:34:01 #222
66444 Lord_Vetinari
pi_62267428
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:31 schreef Wexy het volgende:

[..]

Mijn onderschrift bij mn naam gezien?
Een instelling heeft zich ook aan de voorwaarden te houden die in de overeenkomst staat.
Bull. En jij als ex-BDer zou dat moeten weten. Je maakt mij niet wijs dat jij het normaal vindt dat de BD op zijn blauwe ogen geloofd wordt en dat de burger alles moet bewijzen. Of dat bij faillissement de BD altijd als eerste komt (ja, ze hebben het geld zo hard nodig) en dat andere mensen die belazerd zijn door degene die failliet gaat, naar hun centen kunnen fluiten. En zo kunnen we nog wel even doorgaan over alle overheidsinstellingen.
pi_62267443
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:28 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

10k en minder...even zien...op 10k krijg je per jaar ¤ 525 rente, ipv ¤ 50 bij de Postbank en ¤ 250-300 bij de meeste andere grote banken...dat is al iets meer dan een paar teintjes.
Het verschilt al maanden hooguit 1% Daarbij noem jij meteen de bovengrens, ik heb ook bedragen van 400,- gezien en dan gaat het hooguit over 1,-

Maar goed, achteraf is altijd makkelijk praten. Deze jongen hier ging nogal de fout in met Fortis
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:36:02 #224
66444 Lord_Vetinari
pi_62267490
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:34 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Het verschilt al maanden hooguit 1% Daarbij noem jij meteen de bovengrens, ik heb ook bedragen van 400,- gezien en dan gaat het hooguit over 1,-

Maar goed, achteraf is altijd makkelijk praten. Deze jongen hier ging nogal de fout in met Fortis
Mijn 2K bracht op de Postbank E 50 op. Bij Icesave E 100. Het dubbele dus.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 19:38:18 #225
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62267542
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Bull. En jij als ex-BDer zou dat moeten weten. Je maakt mij niet wijs dat jij het normaal vindt dat de BD op zijn blauwe ogen geloofd wordt en dat de burger alles moet bewijzen. Of dat bij faillissement de BD altijd als eerste komt (ja, ze hebben het geld zo hard nodig) en dat andere mensen die belazerd zijn door degene die failliet gaat, naar hun centen kunnen fluiten. En zo kunnen we nog wel even doorgaan over alle overheidsinstellingen.
Dat de BD als eerste komt met geld innen is iets wat in NL in de wet geregeld is.
En of ik dat normaal vind? Ja ik vind het normaal dat Nederland de regels van de wet naleeft.

En wat betreft bewijsvoeringen dat de burger moet bewijzen... Ik heb aan beide kanten van de BD gestaan en weet aan beide kanten dat de BD gewoon de regels naleeft die de staat stelt.

En dat er bijvoorbeeld grote fouten zijn gemaakt is niet zo zeer aan de BD te verwijten.. Meer aan de staat en regering die beloftes doet waarvan de medewerkers van de BD op voorhand al zeggen dat het niet haalbaar is.. en het dan alsnog doordrukken.

Maar goed dat is een hele andere discussie.
pi_62267669
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:34 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Hooguit 1%? Ten opzichte van de meeste banken iig niet:

http://mistermoney.rtl.nl/spaarrekening.asp

En dan moet je ook nog rekening houden dat de laatste maanden pas de meeste andere banken hun rentes hebben verhoogd, eerst liepen die echt erg achter.

En bedragen van 400? Over 10k kreeg je na een jaar ¤ 525 rente, hoe kom je bij die ¤ 400? En hoe kom je bij die 1,-???
pi_62267790
quote:

[..]

Het is heel complex hoor
IJsland zal geld krijgen van het IMF en dat zal niet zonder voorwaarden gebeuren. Daar gaat flink over onderhandeld worden.
pi_62267976
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

equeens
want dat zou fijn zijn dan kunnen de NL banken het als nog dokken
Want op één of andere manier wisten die het allemaal wel overboekingen naar icesafe werden maandagochtend al niet meer goedgekeurd
pi_62268023
Ik denk dat de Nederlandse spaarder in elk geval niks gaat krijgen van de Ijslandse staat, maar dat was natuurlijk al bekend
pi_62268076
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:55 schreef Alfred.Einstein het volgende:
Ik denk dat de Nederlandse spaarder in elk geval niks gaat krijgen van de Ijslandse staat, maar dat was natuurlijk al bekend
Mooi hoe je je gedachte tot feit bombardeert - ik ben er nog niet zo zeker van hoor.
pi_62268089
quote:
Dat geldt voor iedereen die bij een buitenlandse bank gaat bankieren, het bedrag maakt niet zo heel veel uit

Als een Nederlandse bank failiet gaat weet je in elk geval waar je geld kan halen
pi_62268124
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:58 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Mooi hoe je je gedachte tot feit bombardeert - ik ben er nog niet zo zeker van hoor.
Wat schiet Ijsland ermee op om buitenlandse spaarders te compenseren(En hun ijslandse inwoners niet) ?
pi_62268125
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:58 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Wat schiet Ijsland ermee op om buitenlandse spaarders te compenseren(En hun ijslandse inwoners niet) ?
pi_62268146
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:47 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Het is heel complex hoor
IJsland zal geld krijgen van het IMF en dat zal niet zonder voorwaarden gebeuren. Daar gaat flink over onderhandeld worden.
ik mag het lijen dat hij het hard speelt
pi_62268175
Van Wouter Bos z'n weblog
quote:
Donderdag 9 oktober: IMF jaarvergadering en Icesave
09.10.2008

Dit zijn krankzinnige dagen. Waarschijnlijk, en laten we het hopen, once in a lifetime dat we dit meemaken. De situatie op de financiele markten is ernstig en de manier waarop we ingrijpen is niet eerder vertoond.

Ik herinner me hoe Ruud Koole en ik een nieuw beginselprogramma voor de PvdA schreven in 2005 en daarmee het oude beginselprogramma ten grave droegen. Symbool voor de uit-de-tijd-heid van dat oude program was altijd het beginsel dat het bankwezen genationaleerd moest worden. Moderne sociaal democraat als ik ben werd die passage uiteraard geschrapt. En nu heb ik een bank genationaliseerd! Jean Claude Juncker, de Luxemburgse christen democratische premier en minister van Financien, zeiden maandagavond glimlachend tegen elkaar : "We are all socialists now!"

Morgenochtend vertrek ik naar Washington voor de Jaarvergadering van IMF en Wereldbank. Moeilijke afweging of ik in deze tijden wel wil vertrekken. De Jaarvergadering is belangrijk, al mijn collega ministers van Financiën zijn daar om over de kredietcrisis te praten. Ik hoop in ieder geval voor vertrek de IceSave-zaak nog af te kunnen ronden waar zoveel spaarders teleurgesteld dreigen te worden door de Ijslandse authoriteiten. We zetten nu alles op alles om dat te voorkomen.

Ik zou oorspronkelijk tot dinsdag in de Verenigde Staten blijven. Zou zelfs de beurs in New York die ochtend openen. DAt laten we nu maar allemaal schieten. Zaterdagavond stap ik al weer in het vliegtuig zodat ik zondag weer terug ben. En me hier met de situatie kan bemoeien.

Van mijn voorlichters mag ik geen Fortis-grapjes over Feyenoord meer maken. Teveel mensen die dachten dat ik serieus was. en één iemand die het verdient met zijn reactie in dit blog een plek te krijgen. Die Ajax-fan vertelde me dat hij zich wel iets kon voorstellen bij 'schatkist' op de voorkant van het shirt van Feyenoord. Als dan tenminste op de achterkant maar "Leuker kunnen we het niet maken" zou staan....... Einduitslag 1-1.
pi_62268194
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:00 schreef Alfred.Einstein het volgende:

[..]

kredietwaardigheid
pi_62268284
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:00 schreef Alfred.Einstein het volgende:

[..]

IJsland gaat voor een hoop dingen geld nodig hebben, voor de IJslanders, voor de Nederlanders en nog voor talloze andere zaken. Dat geld gaat waarschijnlijk van het IMF komen en uiteindelijk zullen de IJslanders de buitenlandse schuldeisers terugbetalen in ruil voor voor een gunstiger deal met het IMF.
pi_62268314
Die kredietwaardigheid is toch weg. Daar is minimaal een nieuwe boom voor nodig om dat weer terug te krijgen
pi_62268328
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:03 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

kredietwaardigheid
Iets bondiger uitgelegd Mochten ze het zelf gaan oplossen dan geldt dit inderdaad.
pi_62268392
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:05 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

IJsland gaat voor een hoop dingen geld nodig hebben, voor de IJslanders, voor de Nederlanders en nog voor talloze andere zaken. Dat geld gaat waarschijnlijk van het IMF komen en uiteindelijk zullen de IJslanders de buitenlandse schuldeisers terugbetalen in ruil voor voor een gunstiger deal met het IMF.
Ijsland gaat gewoon de Ijslanders compenseren en laat de buitenlanders stikken, daar mag Vadertje Bos voor zorgen. De wereld komt toch wel over de brug en met de exports die ze het hebben kunnen ze het op een lager niveau wel een paar jaar uitzingen tot het beter gaat met de wereldeconomie
pi_62268429
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:08 schreef Alfred.Einstein het volgende:

[..]

Ijsland gaat gewoon de Ijslanders compenseren en laat de buitenlanders stikken, daar mag Vadertje Bos voor zorgen. De wereld komt toch wel over de brug en met de exports die ze het hebben kunnen ze het op een lager niveau wel een paar jaar uitzingen tot het beter gaat met de wereldeconomie
1/3 van hun economie draait op de financiele sector. Als ze dit niet 'netjes' oplossen, verdwijnt dit en komt het ook nooit meer terug ook.
pi_62268440
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:06 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Iets bondiger uitgelegd Mochten ze het zelf gaan oplossen dan geldt dit inderdaad.
Aan kredietwaardigheid hebben ze nu toch niks, niemand die ze allemaal op een rijtje heeft gaat nu in Ijsland investeren. Ijsland gaat het gewoon een paar jaar uitzingen op een lager niveau en zichzelf met de exports die ze wel hebben
pi_62268480
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:10 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

1/3 van hun economie draait op de financiele sector. Als ze dit niet 'netjes' oplossen, verdwijnt dit en komt het ook nooit meer terug ook.
Die is nu toch weg, of denk je dat mensen zo dom zijn dat ze zich nog een keer aan de zelfde steen gaan steken?

De bankensector in Ijsland is dadelijk gewoon voor de Ijslanders
pi_62268504
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:08 schreef Alfred.Einstein het volgende:

[..]

IJsland heeft 300.000 inwoners. Hun economie dreef op het bankenstelsel. Of IJsland houdt zijn belofte en betaalt uit volgens het garantiestelsel, of dat nou met IMF geld is of hun eigen geld: het gaat erom dat de IJslandse bevolking gaat dokken. Doen ze dat niet dat is IJsland gedegradeerd tot bananenrepubliek en mogen ze met z'n 300 duizenden gezamenlijk verhongeren. Niemand zal meer zaken met ze doen.
pi_62268546
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:10 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

plus ze zijn zo`n beetje (op energie na) totaal afhankelijk van de buitenwereld
qua defensie van de VS qua al het andere van de EU/eeg
pi_62268549
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:12 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

IJsland heeft 300.000 inwoners. Hun economie dreef op het bankenstelsel. Of IJsland houdt zijn belofte en betaalt uit volgens het garantiestelsel, of dat nou met IMF geld is of hun eigen geld: het gaat erom dat de IJslandse bevolking gaat dokken. Doen ze dat niet dat is IJsland gedegradeerd tot bananenrepubliek en mogen ze met z'n 300 duizenden gezamenlijk verhongeren. Niemand zal meer zaken met ze doen.
De wereld laat Ijsland niet stikken en komt toch wel over de boeg met een noodkrediet, dat is eerder ook al gebeurt met Argentinie bijvoorbeeld

Ijsland gaat nu gewoon op zich zelf door en zingt het effe een paar jaar uit
pi_62268612
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

plus ze zijn zo`n beetje (op energie na) totaal afhankelijk van de buitenwereld
qua defensie van de VS qua al het andere van de EU/eeg
VS heeft Ijsland toch nodig als verdediging, dus das niet zo´n probleem en de wereld en EU laat Ijsland toch niet stikken
  donderdag 9 oktober 2008 @ 20:16:46 #248
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_62268657
Late tvp.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_62268658
Icesave-baas blijkt ex-crimineel
Donderdag 09 Oktober 2008 at 7:42 pm
De bestuursvoorzitter van Landsbanki, eigenaar van Icesave, heeft in het verleden een celstraf uitgezeten wegens boekhoudfraude. Dat blijkt uit een reconstructie van de Britse krant The Guardian die al op 2 september is gepubliceerd.
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/
pi_62268676
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:14 schreef Alfred.Einstein het volgende:

[..]

De wereld laat Ijsland niet stikken en komt toch wel over de boeg met een noodkrediet, dat is eerder ook al gebeurt met Argentinie bijvoorbeeld

ja uiteindelijk wel ja maar dat heeft ook zeer lang geduurd argentinie zat tegen een tweede somalie aan te schurken
pi_62268740
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:15 schreef Alfred.Einstein het volgende:

[..]

VS heeft Ijsland toch nodig als verdediging, dus das niet zo´n probleem en de wereld en EU laat Ijsland toch niet stikken
niet nodig het is een springplank dus zolang het geen russen zijn maar bondgenoten zal de vs het niet veel uitmaken.

Georgie lieten ze ook relatief makkelijk vallen
pi_62268770
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:14 schreef Alfred.Einstein het volgende:

[..]

1. Waarom zouden ze met een noodkrediet komen als IJsland zich blijkbaar niet aan hun beloftes houdt?
2. Denk je dat een noodkrediet een cadeautje zonder aanvullende voorwaarden is?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 20:29:42 #253
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62269132
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:16 schreef HansAEX het volgende:
Icesave-baas blijkt ex-crimineel
Donderdag 09 Oktober 2008 at 7:42 pm
De bestuursvoorzitter van Landsbanki, eigenaar van Icesave, heeft in het verleden een celstraf uitgezeten wegens boekhoudfraude. Dat blijkt uit een reconstructie van de Britse krant The Guardian die al op 2 september is gepubliceerd.
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/
zie pagina 3 van dit topic
pi_62269168
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

Oke, ik heb er 2000 POEF weg. Was wel bedoeld voor wat aankopen de komende maanden en voor back up als er iets kapot gaat. Jij hebt er 30.000 20.000 weg. Heb je er nog steeds 10.000 over. Ik zie nog steeds niet wat het minder erg maakt voor mij dan voor jou.
Sorry, maar wat mij betreft eigen schuld dikke bult. Het was algemeen bekend dat IJslandse banken geen vergunning van de DNB hadden en dus ook niet volledig onder het NL-garantiestelsel vielen. Op de website van de DNB kun je precies opzoeken welke banken wel en welke geen vergunning van de DNB hebben.

Zelf heb ik voor de zekerheid daarom voor een Turkse bank gekozen, die hebben wel een vergunning van DNB en vallen dus ook volledig onder het NL-garantiestelsel.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_62269272
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:26 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wat een hufter, gewoon dokken lul!
Ook van kale, criminele kikkers kun je geen veren plukken.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_62269333
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:33 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Ook van kale, criminele kikkers kun je geen veren plukken.
Een heel volk kun je laten werken hoor
  donderdag 9 oktober 2008 @ 20:36:41 #257
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62269384
De sfeer wordt er hier wel beter op, zeg.
pi_62269426
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:36 schreef Reya het volgende:
De sfeer wordt er hier wel beter op, zeg.
Tja - op mij heeft 40 grand verliezen juist een gezellig effect!
pi_62269509
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:12 schreef petitlapin2 het volgende:
Het was aan de Nederlandse centrale bank om te controleren of de banka islandski "veilig" genoeg was om op de nederlandse markt te functioneren. Burgers hadden geen enkele reden om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van icesave.
Sorry, maar dit is onzin. Banken uit andere EU-landen, Zwitserland, IJsland, Noorwegen en Liechtenstein hebben hier geen vergunning van de DNB nodig. Ze vallen onder het toezicht in hun eigen land en dus niet onder het toezicht van de DNB. Dat staat ook expliciet vermeld op de site van de DNB.

Banken uit andere dan bovengenoemde landen hebben wel een vergunning van de DNB nodig en staan dus wel onder toezicht van de DNB. Bij dergelijke banken gelden dezelfde regels en risico's als voor Nederlandse banken.
pi_62269617
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:35 schreef Rizz0 het volgende:
Een heel volk kun je laten werken hoor
Tja, de bankensector is (of was) met een beetje toerisme vrijwel de enige bron van inkomsten. Industrie en landbouw zijn er op IJsland vrijwel niet. Ze kunnen natuurlijk nog proberen wat kabeljouwen te gaan vangen, maar dan duurt het nog een paar honderd jaar voor iedereen is afbetaald.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 20:51:47 #261
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_62269795
[quote]Op donderdag 9 oktober 2008 17:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is goed, maar we hebben recht op sex totdat elke cent is terugbetaald

rammel de rammel...
Oeh, als ze beter kan zuigen dan mijn Bosh 1200 W stofzuiger wil ik graag 2 aandelen (ik heb nog ergens euro's : lees statiegeld).
  donderdag 9 oktober 2008 @ 20:52:02 #262
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62269804
quote:
Britten pakken IJsland aan via anti-terreurwet

De diplomatieke betrekkingen tussen Groot-Brittannië en IJsland zijn op een dieptepunt beland nu blijkt dat de schade door het IJslandse bankendebacle veel groter is dan gedacht. Vele tientallen Britse gemeenten, maar ook instellingen zoals Scotland Yard en de Londense metro hebben rekeningen en deposito's bij IJslandse banken.

Voor zover bekend staat er liefst 860 miljoen pond (1,1 miljard euro) aan publiek geld op het spel, en dit bedrag zal vermoedelijk nog verder oplopen nu steeds meer instanties hun belangen melden. Daarnaast gaan Britse bedrijven mogelijk voor miljarden het schip in.

De woede over de IJslandse houding is groot, nu het land zelfs niet bereid lijkt het garantiestelsel van zijn centrale bank na te komen. Veel particulieren meenden dat het wel goed zat met de regeling van een westers land als IJsland, maar hebben nu het gevoel te maken te hebben met een schurkenstaat.

Die mening lijkt de Britse regering te delen. Aan particuliere spaarders is al medegedeeld dat zij niet zullen lijden onder de IJslandse onbetrouwbaarheid, en de overheid zal alle spaartegoeden garanderen.

Nu blijkt dat ook lokale overheden niet bij hun geld kunnen, is de Britse regering in woede ontstoken. Met hulp van een wet uit 2001 die is bedoeld voor anti-terreurmaatregelen worden nu de tegoeden van IJslandse bedrijven in Groot-Brittannië bevroren.

Premier Brown noemde het gedrag van IJsland donderdag ‘illegaal’ en ‘volstrekt onacceptabel’. ‘We bevriezen de bezittingen van IJslandse ondernemingen waar we kunnen. Waar nodig zullen we verdere actie ondernemenen tegen de IJslandse autoriteiten.’

Intussen zou voor enkele miljarden aan beslagen zijn gelegd. Volgens de premier heeft de IJslandse toezichthouder niet alleen het eigen volk in de steek gelaten, maar ook de Britten.

In IJsland is de Britse opstelling slecht gevallen, zeker aangezien het de belangrijkste handelspartner van het bijna failliete land betreft. Achter de schermen wordt nu onderhandeld over een oplossing.
De Britten hebben ondertussen de grote stok uit de kast gehaald. In de praktijk maakt het niet veel uit, maar het is natuurlijk een duidelijke poging tot intimidatie.
pi_62269873
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:40 schreef FeestNummer het volgende:
Sorry, maar dit is onzin. Banken uit andere EU-landen, Zwitserland, IJsland, Noorwegen en Liechtenstein hebben hier geen vergunning van de DNB nodig. Ze vallen onder het toezicht in hun eigen land en dus niet onder het toezicht van de DNB. Dat staat ook expliciet vermeld op de site van de DNB.
True maar is het puur toeval dat DNB mee doet aan de garantregeling, toegestaan heeft om hier een bijkantoor te openen en puur toevallig as we speak in het bezit is van de boekhouding?

Nope, DNB heeft er allemaal niks mee te maken.
pi_62269941
Net op TV ook weer een mevrouw die beweert dat zij alles goed heeft nagekeken en nooit had verwacht dat dit zou kunnen gebeuren. Ik ben een paar maanden om advies gevraagd over IceSave door iemand die daar ook geld neer wilde zetten (niet dat ik nou zo enorm deskundig ben), en ik kon toch vrij snel achterhalen dat de bank niet in Nederland zat, dat de site geregistreerd was door de Luxemburgse Landsbanki SA en dat DNB de vergunning had verleend aan Landsbanki Íslands hf. met als toevoeging aan die vergunning 'Dit bijkantoor neemt aanvullend deel aan het Nederlandse depositogarantiestelsel.'. Je kunt het beter zelf checken en dat je weet hoe het in elkaar steekt dan dat je van de bank, die nota bene het product aan jou wil verkopen, de informatie zomaar als gegeven aanneemt.

http://www.registers.dnb.nl/dnb/DNB_mt_template.aspx?FolderID=2039&LanguageID=NLD

Misschien dat DNB in de toekomst wat meer duidelijk moet maken dat er veel informatie op hun site te vinden is.
pi_62269948
Plunderen!!
*Zoekt IJslandse ondernemers op in Enschede*
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 21:11:20 #266
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62270366
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:30 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Sorry, maar wat mij betreft eigen schuld dikke bult. Het was algemeen bekend dat IJslandse banken geen vergunning van de DNB hadden en dus ook niet volledig onder het NL-garantiestelsel vielen. Op de website van de DNB kun je precies opzoeken welke banken wel en welke geen vergunning van de DNB hebben.

Zelf heb ik voor de zekerheid daarom voor een Turkse bank gekozen, die hebben wel een vergunning van DNB en vallen dus ook volledig onder het NL-garantiestelsel.
Dat was totaal niet het punt van discussie...... tjong....
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:12:02 #267
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_62270388
quote:
Oproep
NB. Bent u spaarder van Icesave, was u rekeninghouder bij Van der Hoop-bankiers toen dat failliet ging, hebt u aandelen Fortis, bent u kleine belegger, hebt u een klein pensioen of bent u een kleine, zelfstandige ondernemer, en wilt u als publiek bij de speciale uitzending van aanstaande dinsdag aanwezig zijn met de mogelijkheid wellicht een vraag te stellen, mail dan naar arnob.chakrabarty@novatv.nl .
Wie gaat er mee?
Nicht ärgern, nur wundern!
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 21:15:38 #268
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62270518
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:12 schreef Hooghoudt het volgende:

[..]

Wie gaat er mee?
Ik denk niet dat ze iemand die maar een tientje er in had zitten zoeken... want ja ze zullen natuurlijk wel willen laten horen op tv hoe zielig de vragenstellers zijn...
  Donald Duck held donderdag 9 oktober 2008 @ 21:29:24 #269
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_62270933
Ze zijn dus echt niet van plan om zelf ook maar cent op te hoesten. Dat land zit écht in de problemen.

De IJslandse premier Haarde vraagt
Nederland om de tegoeden te garanderen
van Nederlandse spaarders bij Icesave.
Hij hoopt dat Nederland het voorbeeld
van de Britse regering volgt,die alle
Britse tegoeden bij Icesave garandeert.

Icesave kan zijn verplichtingen niet
nakomen door problemen bij Landsbanki,
het moederbedrijf.De internetbank heeft
alle kantoren en callcenters gesloten,
waardoor 120.000 Nederlandse spaarders
niet meer bij hun geld kunnen.

Minister Bos zegt dat IJsland spaarders
moet compenseren voor de eerste 20.000
euro.Volgens Haarde kan de IJslandse
regering zich dat niet veroorloven.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:35:13 #270
8390 idsme
of toch nie?
pi_62271106
Minister van Financiën Wouter Bos en president van De Nederlandse Bank Nout Wellink doen donderdagavond mededelingen „met betrekking tot de Nederlandse financiële sector”.

De bijeenkomst is om 22.00 uur op het departement, dat vooralsnog geen mededelingen doet.

http://www.telegraaf.nl/b(...)Wellink__.html?p=1,1
pi_62271133
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:56 schreef DJKoster het volgende:
Plunderen!!
*Zoekt IJslandse ondernemers op in Enschede*
zeg, als ik zeg mongolierally dan komt je dat bekend voor of niet

ik stel voor dat we van ijsland een sexland maken waarin de mooie vrouwen op alle wensen van de schuldeisers in moeten gaan
pi_62271161
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:35 schreef idsme het volgende:
Minister van Financiën Wouter Bos en president van De Nederlandse Bank Nout Wellink doen donderdagavond mededelingen „met betrekking tot de Nederlandse financiële sector”.

De bijeenkomst is om 22.00 uur op het departement, dat vooralsnog geen mededelingen doet.

Hopelijk zeggen ze wat over Fortis. De aandeelhouders van Fortis kunnen al bijna een week niet handelen in hun aandeel.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 9 oktober 2008 @ 21:39:17 #273
862 Arcee
Look closer
pi_62271200
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:35 schreef idsme het volgende:

Ik neem aan dat ze gaan melden dat DNB garant staat voor de tegoeden, maar dat dit eenmalig is en een goeie les voor de toekomst moet zijn.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_62271213
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:37 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hopelijk zeggen ze wat over Fortis. De aandeelhouders van Fortis kunnen al bijna een week niet handelen in hun aandeel.
Het is me wat
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:40:02 #275
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_62271226
Ik denk ook dat het met een sisser af gaat lopen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:40:05 #276
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62271229
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 20:52 schreef Reya het volgende:

[..]

De Britten hebben ondertussen de grote stok uit de kast gehaald. In de praktijk maakt het niet veel uit, maar het is natuurlijk een duidelijke poging tot intimidatie.
Nou, het bevriezen van assets van Ijslandse bedrijven dat doet pijn hoor.
De UK is de grootste handelspartner maar veel bedrijven vertrouwen het nu niet meer en leveren niet meer aan Ijsland. Je weet tenslotte nooit of die goederen wel betaald worden. De 3 grote banken zijn nu in handen van dezelfde staat die haar middelvinger opsteekt als er gevraagd wordt haar bankgarantie na te komen. Er zijn daardoor nu al tekorten aan allerlei dingen in Ijsland.
Mijn reisverslagen
pi_62271232
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:39 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik neem aan dat ze gaan melden dat DNB garant staat voor de tegoeden, maar dat dit eenmalig is en een goeie les voor de toekomst moet zijn.
Lijkt mij ook. En dan beloof ik de volgende keer PvdA te stemmen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:41:03 #278
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62271261
quote:

[..]

Van Icesave? Dan lijkt de term "Nederlandse financiele sector" me wat eigenaardig, maar goed, je weet maar nooit.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:41:23 #279
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_62271268
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:40 schreef SCH het volgende:

[..]

Lijkt mij ook. En dan beloof ik de volgende keer PvdA te stemmen
Haha, my thoughts. PvdA gaat veel stemmen krijgen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:43:59 #280
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62271361
quote:

[..]

Ik verwacht precies hetzelfde.

Een paar maanden geleden hebben we het in het spaartopic al eens gehad over de hypothetische ( ) situatie dat IceSave failliet zou gaan. Toen zei ik ook al dat het politiek onverkoopbaar is als 'de armen' hun geld niet krijgen en 'de rijken' (>¤ 20.887) wel.

Hier in de UK zijn ze ook echt pissed met wat die Ijslanders nu flikken
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:44:08 #281
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62271365
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:40 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nou, het bevriezen van assets van Ijslandse bedrijven dat doet pijn hoor.
De UK is de grootste handelspartner maar veel bedrijven vertrouwen het nu niet meer en leveren niet meer aan Ijsland. Je weet tenslotte nooit of die goederen wel betaald worden. De 3 grote banken zijn nu in handen van dezelfde staat die haar middelvinger opsteekt als er gevraagd wordt haar bankgarantie na te komen. Er zijn daardoor nu al tekorten aan allerlei dingen in Ijsland.
Ja, maar die situatie bestond al voor de bevriezing; je kunt nu alleen niet meer handelen in je assets, maar ik denk dat dat sowieso niet op grote schaal gebeurd zou zijn. Die assets kunnen overigens wel een belangrijk doel dienen, omdat ze een onderpand kunnen vormen bij het heropstarten van handelsbetrekkingen tussen het Verenigd Koninkrijk en IJsland.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:46:27 #282
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62271436
ING-Direct heeft trouwens alle Kaupthing spaarrekeningen in de UK overgenomen.
De Ironie: in 2006/2007 ging men hier massaal van ING naar Kaupthing omdat ING zo'n slechte rente gaf
Mijn reisverslagen
pi_62271446
hmm is dat ergens te zien
pi_62271525
Denk dat het gewoon live op tv is icesavecreamfarmer
pi_62271583
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:39 schreef SCH het volgende:
Het is me wat
Ja, is zeer ingrijpend, wie weet wat het Fortis-aandeel nu nog waard is. En om het voor jou ook relevant te maken, er zijn heel wat kleine beleggers die in het Fortis-aandeel zitten.
pi_62271657
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:50 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja, is zeer ingrijpend, wie weet wat het Fortis-aandeel nu nog waard is. En om het voor jou ook relevant te maken, er zijn heel wat kleine beleggers die in het Fortis-aandeel zitten.
Maar het heeft niks met sparen te maken.
pi_62271802
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
hmm is dat ergens te zien
Nederland 2 waarschijnlijk, om 22:00 begint toch het blok Journaal / NOVA en NOVA gaat weer grotendeels over Icesave.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 21:58:20 #288
66825 Reya
Fier Wallon
pi_62271861
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:52 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar het heeft niks met sparen te maken.
Waarom zou het iets met sparen te maken moeten hebben?
pi_62271905
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:58 schreef Reya het volgende:

[..]

Omdat dit topic daar over gaat. En beleggen op geen enkele manier te vergelijken is met sparen.
pi_62271953
Hehe zelfs webshops gaan in hun mailing daarop in. Van een telecom e-tailer:
quote:
Been ICES(H)AVED ?? Wij gaan gewoon door met keiharde aanbiedingen !!

Kunnen we Ijsland niet voor een prikkie opkopen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 22:02:47 #291
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62272002
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:58 schreef Reya het volgende:

[..]

Op zich niets.. ware het niet dat dit topics heet... Icesave (Landsbanki) Wat een spaarbank is.. en geen beleggingsbank.
pi_62272415
Persconferentie begint NU
  donderdag 9 oktober 2008 @ 22:16:12 #293
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_62272497
trommelgerof
pi_62272509
Blabla dit kennen we wel...
Facts don't care about your feelings
  donderdag 9 oktober 2008 @ 22:17:11 #295
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_62272528
niks nieuws dusver
  donderdag 9 oktober 2008 @ 22:17:57 #296
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_62272562
doe maar linksom dan
pi_62272583
Eh... niks nieuws over Icesave.
Dat vage "linksom of rechtsom" hebben we al in een interview gehoord.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 22:19:42 #298
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62272638

Als hij het zo zegt, dan krijgen we dus sowieso het geld terug. Ze proberen het in IJsland te krijgen, lukt het niet dan krijgen we het van Nederland.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 22:20:49 #299
13987 tomic
Tomic 4 life!
pi_62272680
Toch betekend dit dat Bos zich durft uit te spreken dát het geld, tot 100.000 euro terugkomt bij de spaarder...
Het leven is wat je ervan maakt!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 22:20:52 #300
108357 Xenomaniac
Radical outlet
pi_62272683
Goftedomme
"Socialism only works in two places: Heaven, where they don't need it and Hell, where they already have it." - Ronald Reagan
  donderdag 9 oktober 2008 @ 22:21:45 #301
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_62272727
120.000 x 44cent..52800 euro aan postzegels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')