En wij mogen wel opdraaien voor Fortis en geklooi met ABN terwijl ik er totaal geen geld heb staan...quote:"Er moet heel wat gebeuren voordat ik de belastingbetaler laat opdraaien voor het falen van een IJslandse bank", aldus Bos
Daar wordt als het goed is winst op gemaaktquote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:17 schreef Skorpija het volgende:
http://www.nu.nl/news/178(...)ave-spaarder%27.html
[..]
En wij mogen wel opdraaien voor Fortis en geklooi met ABN terwijl ik er totaal geen geld heb staan...
Je vergeet ook voor het gemak de bedragen die de Ijslanders er zelf hebben staan?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:28 schreef Sigmund_Freud het volgende:
FF de feiten op een rij:
Aantal inwoners ijsland: 304367
Maximale vergoeding per icesave account: 21000
Totaal Nederlandse accounts: 125000
Maximale totale schuld: 2.6 miljard
Maximale schuld per IJslander: 8625.00
Per hoofd van de bevolking zou het een post van 160 euro zijn maar goed…..
Terugbetalen via IMF lening of iets dergelijks met een looptijd van 5 jaar is 860 euro per jaar per IJslander ex rente. Waarbij ik er vanuit ga dat niet iedereen er 21000 euro heeft staan maar minder. Lijkt me een betere oplossing.
De Engelsen zitten al save qua spaargeld dus dat heb ik voor het gemak even weggelaten.
Lijkt me niet echt een heel erg schokkend groot bedrag, en anders neem ik wel een mooie warm water geiser voor mijn 5000 euro. Altijd al eens heen willen gaan op vakantie !
Daarbij is helemaal niet gezegd dat het geld echt weg is ondanks het wegzakken van de IJslandse kroon. Gezien het geringe aantal inwoners is het geld allemaal uitgeleend aan bedrijven en hypotheken in het buitenland. Daar moet de komende jaren nog het een en ander van terug komen, ook al moeten ze er op afschrijven. De bank mag dan misschien aankomende week failliet gaan maar dat betekend niet dat alle leningen zijn kwijtgescholden. Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld ING de IJslandse spaarbedrijven in Engeland heeft overgenomen.
Verder heeft zowel Rusland als Scandinavië deze week liquiditeit verschaft. Lijkt me niet dat ze dat doen als ze er vanuit gaan dat ze niets terug krijgen.
Al met al denk ik dat er nog wel een goede oplossing komt waar Nederland, dnb, de spaarders en IJsland vrede mee hebben.
Ik verwacht niet dat hij meer informatie krijgt (of eerder) dan de Nederlandse regering.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:27 schreef Tourniquet het volgende:
Daarnet op Radio 2 was een journalist (die ook zelf gedupeerd is) van Eén Vandaag die gisteren naar IJsland is afgereisd. Hij gaat proberen duidelijkheid te krijgen bij de Landisbanki, het IJslandse ministerie van Financiën enz. Daar kunnen we dus hopelijk wat nieuws van verwachten de komende dagen.
Formeel gezien zijn de ijslander hetzelfde als de staat en zijn ze gewoon een contract aan gegaan. Eerst schulden betalen dan pas zelf. Maar goed je hebt gelijk dat zal wel niet gebeuren.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:30 schreef Wexy het volgende:
[..]
Je vergeet ook voor het gemak de bedragen die de Ijslanders er zelf hebben staan?
Dat denk ik ook. Desnoods worden alle uitstaande hypotheken, leningen, etc. van Landsbanki verkocht aan een andere bank. Daarmee moeten ze toch wel voldoende ophalen om de eerste ¤ 20.000 te vergoeden voor zowel de Nederlanders als de Britten en IJslanders? En desnoods leent IJsland van andere landen/het IMF tegen redelijke voorwaarden en doen ze er 30 jaar over om die schuld terug te betalen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:28 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Al met al denk ik dat er nog wel een goede oplossing komt waar Nederland, dnb, de spaarders en IJsland vrede mee hebben.
1000 euroquote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:35 schreef MoneyTalks het volgende:
Gewoon iedereen tot max. 1000 euro compenseren, dan help je al een heleboel mensen. De rest; pech..
Bronquote:New Landsbanki Takes Over Domestic Operations of Landsbanki Islans hf.
- The new bank takes over Landsbanki´s domestic assets to ensure provision of normal banking services and the safety of deposits in Iceland
- Landsbanki´s international operations are separated
Toch?quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:28 schreef Sigmund_Freud het volgende:
FF de feiten op een rij:
Aantal inwoners ijsland: 304367
Maximale vergoeding per icesave account: 21000 20.887
Totaal Nederlandse accounts: 125000 120.000
Maximale totale schuld: 2.6 miljard 1,7 miljard
Met die 1000 euro ben ik, en zijn vele anderen al geholpen. Goed plan dus!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:41 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
1000 euroWe hebben (indirect) een contract met IJsland waarin staat dat we tot ¤ 20.887 terug krijgen van hun. Zij hebben drie banken genationaliseerd en ze krijgen geld binnen van Rusland en de Scandinavische landen, plus ze hebben de mogelijkheid om meer geld te lenen van het buitenland, dus ze moeten heus wel de Nederlanders en de Britten kunnen compenseren. Anders moet Bos IJsland maar over gaan nemen, kunnen we de Antillen wel verkopen aan een ander land of af laten zinken, dan komt er ook genoeg geld vrij voor de spaarders
Voor die omgezet zijn in euro's zijn ze alweer veel minder waard, en is het probleem niet opgelost.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:43 schreef TubewayDigital het volgende:
kunnen ze in ijsland gewoon niet wat kroonen bij drukken
Klopt. En die 16-1,7 miljard (beide bedragen heb ik gehoord) is idd het maximale. Sommige Nederlanders zullen ook meer dan ¤ 20.887 hebben gespaard bij Icesave, dat hoeft IJsland niet te betalen. In werkelijkheid is het bedrag dus nog lager.quote:
Omdat jij er mee geholpen bent is het een goed plan? De IJslandse overheid heeft een afspraak gemaakt, die moeten ze gewoon nakomen. Als ze dat niet kunnen, dan laten ze zich failliet verklaren en wordt het land maar verkocht, moet ook wel genoeg opbrengen om ons te compenseren.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:44 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Met die 1000 euro ben ik, en zijn vele anderen al geholpen. Goed plan dus!
hangt er van af hoe je het bekijkt en wat beloofd is. Is er de belofte gedaan dat je het bedrag in EUROS terug krijgt dan is dit niet handig nee.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:45 schreef MoneyTalks het volgende:
[..]
Voor die omgezet zijn in euro's zijn ze alweer veel minder waard, en is het probleem niet opgelost.
Naja, ik kan me wel voorstellen dat hij alles in het werk stelt om IJsland nu te laten betalen, voordat hij alles moet voorschieten. Zo hoort het ook gewoon. Als het te lang duurt (meer dan 3 maand, de termijn die er normaal max voor staat), dan denk ik dat Bos wel met een andere oplossing komt voor de spaarders en dat hij via een langere weg het op IJsland gaat verhalen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:48 schreef err het volgende:
Het is niet zo dat de belastingdraaier er voor op draait, het tegoed wordt slecht voorgeschoten waarna de nederlandse staat het geld op ijsland gaat verhalen, goedschiks of kwaadschiks. Loze kreet dus van Bos en lekker populistisch.
iddquote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Klopt. En die 16-1,7 miljard (beide bedragen heb ik gehoord) is idd het maximale. Sommige Nederlanders zullen ook meer dan ¤ 20.887 hebben gespaard bij Icesave, dat hoeft IJsland niet te betalen. In werkelijkheid is het bedrag dus nog lager.
ik gok dat als het langer dan een week duurt dat al gedaan wordt desnoods sturen ze de marine om de vissers vloot te kapenquote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:51 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Naja, ik kan me wel voorstellen dat hij alles in het werk stelt om IJsland nu te laten betalen, voordat hij alles moet voorschieten. Zo hoort het ook gewoon. Als het te lang duurt (meer dan 3 maand, de termijn die er normaal max voor staat), dan denk ik dat Bos wel met een andere oplossing komt voor de spaarders en dat hij via een langere weg het op IJsland gaat verhalen.
Dat is het maximale, ik ga er zelf ook niet vanuit dat we zolang hoeven te wachten, maar ik denk ook niet dat het binnen 1 à 2 weken is opgelostquote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:52 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik heb echt geen zin om 3 maanden in onzekerheid te zitten of ik mijn geld wel terug krijg!!!
Dat is idd ook een oplossing. Nederland kan zelf het geld lenen tegen 4 à 5% door het uitbrengen van staatsobligaties, dus voor de Nederlandse belastingbetaler kost het dan ook niks, en die schuld + rente kan Nederland vervolgens verhalen op IJsland. IJsland kan er jaren over doen om terug te betalen, dus ze zullen ook niet een genade klap hierdoor krijgen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:56 schreef MrFl0ppY het volgende:
Al betalen ze het maar van geleend geld van Nederland. Met rente terugbetalen. Voor iedereen voordelig, Nederlandse spaarders krijgen geld terug. Nederlandse staat krijg geld terug + rente en IJsland kan aan zijn verplichtingen voldoen maar zit wel met een schuld. Voor IJslanders is het ook belangrijk dat ze niet degraderen tot een bananen republiek.
Wat dacht je van 5,25%quote:Nederland kan zelf het geld lenen tegen 4 à 5% door het uitbrengen van staatsobligaties
Ja, al die walvisjagers gewoon converteren naar schepen die kunnen worden verpatst aan de olie-industrie. Twee vliegen in één klap!quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik gok dat als het langer dan een week duurt dat al gedaan wordt desnoods sturen ze de marine om de vissers vloot te kapen
Nouja dat ik het geld over een maand nog niet heb is 1 maar een beetje zekerheid zou wel fijn zijn. Kijk in Engeland weten de mensen dat ze het geld terug krijgen, wij speculeren op dit moment nog maar. Ik ben iig heel blij als Bos vandaag zou zeggen: "1 december staat het weer op de rekening".quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat is het maximale, ik ga er zelf ook niet vanuit dat we zolang hoeven te wachten, maar ik denk ook niet dat het binnen 1 à 2 weken is opgelost
normaal ben ik het met je eens, maar nu even nietquote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:48 schreef err het volgende:
lekker populistisch.
Of ze willen die internationale onderdelen verkopen.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 12:43 schreef Juh-Puh het volgende:
Het ziet er naar uit dat ze de internationale onderdelen van Landsbanki failliet willen verklaren:
[..]
Bron
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |