abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62256344

Vorige topics:
Icesave (Landsbanki), betrouwbaar?
Icesave (Landsbanki) #2, end of story?
Icesave (Landsbanki) #3, waar we angstig op ons geld wachten
Icesave (Landsbanki) #4, krijgen we ons geld nog wel?

Een aantal feiten op een rijtje:

-De IJslande kroon heeft dit jaar een enorme duikeling gemaakt t.o.v. de Euro (44%)
Daarom heeft IJsland de kroon aan de euro gekoppeld voor 131 kroon per euro (bron)
Omdat er onvoldoende steun in de markt is, heeft IJsland de kroon weer losgekoppeld (bron)
De afgelopen 2 weken (8 oktober t.o.v. 25 september) is de kroon 50% in waarde gedaald t.o.v. de euro (grafiek van de ECB)

(bron van deze afbeelding: wisselkoersen.nl
-De drie grootste IJslandse banken (Kaupthing, Glitnir en Landsbanki) zijn 8x zo groot als het bruto binnenlands product van IJsland.
Het IJslandse depositofonds zit ook krap bij kas. Eind 2007 had het 67 miljoen euro in kas, terwijl er 200(!) keer zoveel geld is ondergebracht bij de banken (bron).

-De IJslandse overheid heeft alle banken genationaliseerd. Het heeft Landsbanki zelfs onder curatele gezet (bron, bron 2)

-Rusland gaat IJsland 4 miljard euro lenen (bron)

-DNB gaat de Nederlandse klanten van Icesave helpen.
In geval van een faillissement moet IJsland de eerste 20.887 euro vergoeden. Voor al het spaargeld tussen de 20.887 en 100.000 euro staat het Nederlandse deposito-garantiestelsel garant. (bron,bron 2)

-Momenteel (7 oktober) is Icesave.nl vrijwel onbereikbaar. Nederlandse spaarders zouden echter nog wel gewoon bij hun spaargeld kunnen. Dit in tegenstelling to de Britse spaarders, die geen geld op kunnen nemen. Icesave heeft daar het recht om betalingen 60 dagen op te schorten. In Nederland had het eerst ook deze mogelijkheid, maar na protesten is deze passage geschrapt
Zie nieuwe berichten, niemand heeft dinsdag geld terug kunnen halen

[7 oktober 23.45]
RTL nieuws meldt: "Spaarders die hun geld op de IJslandse internetbank Icesave hebben gezet, kunnen dat er niet meer afhalen. Dat heeft DNB laten weten na overleg met de Icesave-top."
(bron - RTL nieuws video )

[8 oktober 00.30]
De normale site van Icesave is nu niet meer te bereiken. De volgende pagina verschijnt nu:
[ afbeelding ]

[8 oktober 09.30]
Een aantal spaarders heeft via het Nationaal Incasso Bureau (NIB) beslag laten leggen op tegoeden van Icesave Nederland en het IJslandse moederbedrijf Landsbanki (bron)
aanmelden bij deze claim (8 oktober 12.00 niet bereikbaar)

NIB: Aangezien Icesave zijn verplichtingen niet na kan komen is een claim niet meer zinvol

[8 oktober vanaf 12.00]
Hans de Bruin (RTL): spaarders moeten maar hopen dat het goed komt
FEM usiness: Icesave zet 100.000 spaarders in de kou
Chaos rond Icesave compleet, personeel weg
Regering IJsland weigert garantie Britse spaarders
ING koopt spaartegoeden IJslandse banken

Het lijkt er op dat mensen die hun geld ondanks de drukte weg hebben kunnen halen bij Icesave, nog niet veilig zijn. Vermoedelijk zijn alle opdrachten na maandag 14.00 (die dinsdag in de loop van de dag verwerkt worden) niet in behandeling genomen.
Grote zorgen bij spaarders, weggehaalde Icesave-gelden nog niet op rekening

Zie 2 berichten hieronder, Icesave bevestigt nu zelf ook dat veel transacties niet zijn uitgevoerd

In totaal staat er nog 1,7 miljard euro uit van 120.000 Nederlanders.
Icesave: Zwevende tegoeden staan nog in IJsland

[8 oktober 14.30]
Icesave heeft nu ook op hun site geplaatst dat veel transacties niet doorgevoerd zijn:
[..]

Ergo:

bedacht door MrFl0ppY

met dank aan MarBu voor een groot deel van de OP, avonne voor een aantal links
pi_62256350
Hopelijk niks.
pi_62256356
Wouter Bos gaat dit doen: Bos dreigt met rechtszaak tegen IJsland.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 12:05:28 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62256454
Ik hoop dat Bos alleen bezig gaat om Ijsland te dwingen en dergelijke... En niet zijn eigen (ONZE) portomonnee trekt
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_62256477
tvp
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_62256525
tvp
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_62256704
tvp
Facts don't care about your feelings
pi_62256715
http://www.nu.nl/news/178(...)ave-spaarder%27.html
quote:
"Er moet heel wat gebeuren voordat ik de belastingbetaler laat opdraaien voor het falen van een IJslandse bank", aldus Bos
En wij mogen wel opdraaien voor Fortis en geklooi met ABN terwijl ik er totaal geen geld heb staan...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:17:18 #9
50936 The_Hives
Is nu tripple oom Hives O+ !!!
pi_62256717
ook dit topic maar even volgen voor het laatste nieuws....
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:23:51 #10
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62256880
Het is echt landelijk nieuws, wat gaat iedereen denken als meneer bos geen geld gaat uitgeven ?

Dan gaat iedereen die zijn geld bij een buitelandse bank heeft staan weghalen, economische gevolgen zijn niet tof.
pi_62256957
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:17 schreef Skorpija het volgende:
http://www.nu.nl/news/178(...)ave-spaarder%27.html
[..]

En wij mogen wel opdraaien voor Fortis en geklooi met ABN terwijl ik er totaal geen geld heb staan...
Daar wordt als het goed is winst op gemaakt .
pi_62256978
Daarnet op Radio 2 was een journalist (die ook zelf gedupeerd is) van Eén Vandaag die gisteren naar IJsland is afgereisd. Hij gaat proberen duidelijkheid te krijgen bij de Landisbanki, het IJslandse ministerie van Financiën enz. Daar kunnen we dus hopelijk wat nieuws van verwachten de komende dagen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:28:08 #13
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_62256992
FF de feiten op een rij:

Aantal inwoners ijsland: 304367
Maximale vergoeding per icesave account: 21000
Totaal Nederlandse accounts: 125000
Maximale totale schuld: 2.6 miljard
Maximale schuld per IJslander: 8625.00

Per hoofd van de bevolking (NL) zou het een post van 160 euro zijn maar goed…..

Terugbetalen via IMF lening of iets dergelijks met een looptijd van 5 jaar is 860 euro per jaar per IJslander ex rente. Waarbij ik er vanuit ga dat niet iedereen er 21000 euro heeft staan maar minder. Lijkt me een betere oplossing.

De Engelsen zitten al save qua spaargeld dus dat heb ik voor het gemak even weggelaten.

Lijkt me niet echt een heel erg schokkend groot bedrag, en anders neem ik wel een mooie warm water geiser voor mijn 3500 euro. Altijd al eens heen willen gaan op vakantie !

Daarbij is helemaal niet gezegd dat het geld echt weg is ondanks het wegzakken van de IJslandse kroon. Gezien het geringe aantal inwoners is het geld allemaal uitgeleend aan bedrijven en hypotheken in het buitenland. Daar moet de komende jaren nog het een en ander van terug komen, ook al moeten ze er op afschrijven. De bank mag dan misschien aankomende week failliet gaan maar dat betekend niet dat alle leningen zijn kwijtgescholden. Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld ING de IJslandse spaarbedrijven in Engeland heeft overgenomen.

Verder heeft zowel Rusland als Scandinavië deze week liquiditeit verschaft. Lijkt me niet dat ze dat doen als ze er vanuit gaan dat ze niets terug krijgen.

Al met al denk ik dat er nog wel een goede oplossing komt waar Nederland, dnb, de spaarders en IJsland vrede mee hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sigmund_Freud op 09-10-2008 12:46:43 (foutje) ]
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 12:30:21 #14
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62257044
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:28 schreef Sigmund_Freud het volgende:
FF de feiten op een rij:

Aantal inwoners ijsland: 304367
Maximale vergoeding per icesave account: 21000
Totaal Nederlandse accounts: 125000
Maximale totale schuld: 2.6 miljard
Maximale schuld per IJslander: 8625.00

Per hoofd van de bevolking zou het een post van 160 euro zijn maar goed…..

Terugbetalen via IMF lening of iets dergelijks met een looptijd van 5 jaar is 860 euro per jaar per IJslander ex rente. Waarbij ik er vanuit ga dat niet iedereen er 21000 euro heeft staan maar minder. Lijkt me een betere oplossing.

De Engelsen zitten al save qua spaargeld dus dat heb ik voor het gemak even weggelaten.

Lijkt me niet echt een heel erg schokkend groot bedrag, en anders neem ik wel een mooie warm water geiser voor mijn 5000 euro. Altijd al eens heen willen gaan op vakantie !

Daarbij is helemaal niet gezegd dat het geld echt weg is ondanks het wegzakken van de IJslandse kroon. Gezien het geringe aantal inwoners is het geld allemaal uitgeleend aan bedrijven en hypotheken in het buitenland. Daar moet de komende jaren nog het een en ander van terug komen, ook al moeten ze er op afschrijven. De bank mag dan misschien aankomende week failliet gaan maar dat betekend niet dat alle leningen zijn kwijtgescholden. Dit is ook de reden waarom bijvoorbeeld ING de IJslandse spaarbedrijven in Engeland heeft overgenomen.

Verder heeft zowel Rusland als Scandinavië deze week liquiditeit verschaft. Lijkt me niet dat ze dat doen als ze er vanuit gaan dat ze niets terug krijgen.

Al met al denk ik dat er nog wel een goede oplossing komt waar Nederland, dnb, de spaarders en IJsland vrede mee hebben.
Je vergeet ook voor het gemak de bedragen die de Ijslanders er zelf hebben staan?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_62257083
Armoedzaaier meldt zich ook in dit topic.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:32:29 #16
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62257093
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:27 schreef Tourniquet het volgende:
Daarnet op Radio 2 was een journalist (die ook zelf gedupeerd is) van Eén Vandaag die gisteren naar IJsland is afgereisd. Hij gaat proberen duidelijkheid te krijgen bij de Landisbanki, het IJslandse ministerie van Financiën enz. Daar kunnen we dus hopelijk wat nieuws van verwachten de komende dagen.
Ik verwacht niet dat hij meer informatie krijgt (of eerder) dan de Nederlandse regering.
Het is niet zo dat er slecht gecommuniceerd wordt en je daar ter plekke dus meer komt te weten.
Ze weten in IJsland zelf ook nog niet hoe ze het aan gaan pakken. Mocht er iets beslist worden dan weten we dat in Nederland nagenoeg even snel als in IJsland.
Misschien dat hij wel een leuke reportage kan maken over de vermeende chaos in IJsland, maar hot news verwacht ik niet.
pi_62257189
Gewoon iedereen tot max. 1000 euro compenseren, dan help je al een heleboel mensen. De rest; pech..
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:36:01 #18
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_62257196
TVP.
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:36:06 #19
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_62257197
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:30 schreef Wexy het volgende:

[..]

Je vergeet ook voor het gemak de bedragen die de Ijslanders er zelf hebben staan?
Formeel gezien zijn de ijslander hetzelfde als de staat en zijn ze gewoon een contract aan gegaan. Eerst schulden betalen dan pas zelf. Maar goed je hebt gelijk dat zal wel niet gebeuren.
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_62257207
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:28 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Dat denk ik ook. Desnoods worden alle uitstaande hypotheken, leningen, etc. van Landsbanki verkocht aan een andere bank. Daarmee moeten ze toch wel voldoende ophalen om de eerste ¤ 20.000 te vergoeden voor zowel de Nederlanders als de Britten en IJslanders? En desnoods leent IJsland van andere landen/het IMF tegen redelijke voorwaarden en doen ze er 30 jaar over om die schuld terug te betalen.
pi_62257213
er zijn nu al een aantal ijslandtopics maar het is en blijft de moeite waard. We hebben de unieke situatie dat een overheid van een klein land zich helaas niet garant kan stellen voor het spargeld van butienlanders.
pi_62257284
kan iemand mij vertellen waarom die ijslandse banken nu in de problemen zitten? Dat is mij ontgaan
pi_62257310
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:35 schreef MoneyTalks het volgende:
Gewoon iedereen tot max. 1000 euro compenseren, dan help je al een heleboel mensen. De rest; pech..
1000 euro We hebben (indirect) een contract met IJsland waarin staat dat we tot ¤ 20.887 terug krijgen van hun. Zij hebben drie banken genationaliseerd en ze krijgen geld binnen van Rusland en de Scandinavische landen, plus ze hebben de mogelijkheid om meer geld te lenen van het buitenland, dus ze moeten heus wel de Nederlanders en de Britten kunnen compenseren. Anders moet Bos IJsland maar over gaan nemen, kunnen we de Antillen wel verkopen aan een ander land of af laten zinken, dan komt er ook genoeg geld vrij voor de spaarders
  donderdag 9 oktober 2008 @ 12:42:03 #24
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62257331
Herstel: WIL stellen. De IJslandse overheid heeft er blijkbaar geen enkele moeite mee om deze garanties af te geven aan haar eigen inwoners. Ook tegenover de Britten zijn ze toeschietelijker. Het is van de knotsen dat de Nederlandse spaarders, die waarschijnlijk minder belangrijk zijn omdat er weinig IJslandse belangen in Nederland liggen, het nakijken hebben.
pi_62257353
Het ziet er naar uit dat ze de internationale onderdelen van Landsbanki failliet willen verklaren:
quote:
New Landsbanki Takes Over Domestic Operations of Landsbanki Islans hf.

- The new bank takes over Landsbanki´s domestic assets to ensure provision of normal banking services and the safety of deposits in Iceland

- Landsbanki´s international operations are separated
Bron

[ Bericht 38% gewijzigd door Juh-Puh op 09-10-2008 12:50:23 (Betere quote) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')