abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62260268
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:30 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ja, het was eigenlijk niet zo'n goed voorbeeld, maar ik wilde verwijzen naar een ander financieel probleem wat burgers raakt, maar waar de meesten het met me eens zullen zijn dat het toch vooral hun eigen schuld is.
Mjah op het moment dat DNB een vergunning afgeeft, ze in Engeland een prijs winnen met hun product en de balans van het moederbedrijf goed lijkt te zijn snap ik wel dat mensen het niet meer zien als gok.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:44:12 #102
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62260277
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:35 schreef Da_Manager het volgende:

[..]

Met alle respect, maar dit is bullshit. Ik - en met mij waarschijnlijk vele anderen - hebben er vanwege het onzekere beursklimaat bewust voor gekozen om te sparen, en waren het beu om bij onze Nederlandse banken - die iedereen blijkbaar ineens geweldig vind - met een fooi afgescheept te worden die de inflatie nauwelijks compenseert. Ik heb wel degelijk goed naar de garantiestelling gekeken en geconcludeerd dat het op basis van de rating van Landsbanki en met de garantstelling van zowel de IJslandse als de Nederlandse overheid goed zou moeten zitten. Daarin heb ik mij -wederom met vele anderen - flink vergist. Maar dat maakt ons nog geen speculanten. Ik word een beetje moedeloos van alle amateur macro-economen die achteraf komen beweren dat dit iedereen dit had kunnen en moeten voorzien. Als je het zo goed weet: neem je kristallen bol mee naar IJsland, daar kunnen ze momenteel wel wat hulp gebruiken.
Ik geloof er niks van dat je de garantstelling e.d. bekeken hebt. Dit zijn de kleine lettertjes van de polis, voor zover ze er uberhaupt al instaan. De meeste zullen verder alleen naar de rente hebben gekeken en zijn daar gewoon op ingestapt. Nu gaat het (goed) mis en wordt de beschuldigende vinger alle kanten opgewezen zonder ook maar een spoortje zelfkritiek. Wrange vruchten zijn het wel.
Tot zover de kwaliteitspost
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:44:22 #103
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62260281
quote:

[..]

Met alle respect, maar dit is bullshit. Ik - en met mij waarschijnlijk vele anderen - hebben er vanwege het onzekere beursklimaat bewust voor gekozen om te sparen, en waren het beu om bij onze Nederlandse banken - die iedereen blijkbaar ineens geweldig vind - met een fooi afgescheept te worden die de inflatie nauwelijks compenseert. Ik heb wel degelijk goed naar de garantiestelling gekeken en geconcludeerd dat het op basis van de rating van Landsbanki en met de garantstelling van zowel de IJslandse als de Nederlandse overheid goed zou moeten zitten. Daarin heb ik mij -wederom met vele anderen - flink vergist. Maar dat maakt ons nog geen speculanten. Ik word een beetje moedeloos van alle amateur macro-economen die achteraf komen beweren dat dit iedereen dit had kunnen en moeten voorzien. Als je het zo goed weet: neem je kristallen bol mee naar IJsland, daar kunnen ze momenteel wel wat hulp gebruiken.
Je hebt op zich gelijk, maar ik vind toch dat er wat raars zit in je betoog. Je wil geen risico nemen maar wel veel rendement. Ik wil ook wel niet werken, maar wel loon, dat krijg ik ook niet. Wat ik bedoel te zeggen, het 1 bestaat echt niet zonder het andere.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_62260293
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:29 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Niet dat ik zeg dat Nederland het moet betalen, voorschieten als het te lang duurt is wel een goed idee, maar 1,6 miljard is voor Nederland niet een probleem hoor, als we daardoor een de problemen komen dan is het niet best.
nee niet alleen die 1,6 miljard, maar ook die van fortis en reken maar dat er nog 2 of 3 gaan rollen.... op een gegeven moment houdt het garantiestelsel ook op.... de sneeuwbal is pas gaan rollen....

Anarchie
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:45:37 #105
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62260313
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:44 schreef ASroma het volgende:

[..]

nee niet alleen die 1,6 miljard, maar ook die van fortis en reken maar dat er nog 2 of 3 gaan rollen....
Ohja? Vertel, wat zie jij in je glazen bol?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:46:16 #106
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62260327
quote:

[..]

Dat vind ik dus ook.
We hadden hier te maken met een bank met een creditrating die hoger was dan de meeste andere banken en DNB die de bank kennelijk goed genoeg vond om 20.000-40.000 te garanderen. DNB is kennelijk ook dom en roekeloos geweest?
Dus het is wel terecht om te stellen dat je kon weten dat IceSave riskanter was dan de Rabobank, maar je kunt zeker niet zeggen dat IceSavers dom en roekeloos zijn geweest.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:46:54 #107
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62260335
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:44 schreef _Flash_ het volgende:
Wat Heemskerk een paar maanden geleden al zei in zo'n consumentenprogramma:
Het is onverstandig je geld daar te parkeren. Er is een garantieregeling in IJsland, maar dat fonds bevat *veel* te weinig cash om iedereen te compenseren.

Je hebt gelijk dat je probeert zoveel mogelijk rendement op je spaargeld te behalen. Echter voor niets gaat de zon op. Hogere rente = hoger risico. That simple. Zou je moeten weten op basis van je beleggingsverleden.

Ik heb ook gekeken naar alternatieven voor mijn rabobonusspaarrekening. Maar niet geswitched.
pi_62260350
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:45 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ohja? Vertel, wat zie jij in je glazen bol?
icesave met een boekhouding om van te dromen is ook gevallen, welke garantie heb je nog? het is meer een logisch gevolg dat er meer banken omvallen dan een uitzondering...
pi_62260352
quote:

[..]

Dankjewel

En trek van die fooi ook nog even 1,2% belasting af.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:48:12 #110
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62260371
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:46 schreef SeLang het volgende:

[..]
Dus het is wel terecht om te stellen dat je kon weten dat IceSave riskanter was dan de Rabobank, maar je kunt zeker niet zeggen dat IceSavers dom en roekeloos zijn geweest.
Kut, een perfect compromis.

Topic dood enzo
pi_62260405
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:44 schreef Gizmo112 het volgende:

[..]

Ik geloof er niks van dat je de garantstelling e.d. bekeken hebt. Dit zijn de kleine lettertjes van de polis, voor zover ze er uberhaupt al instaan. De meeste zullen verder alleen naar de rente hebben gekeken en zijn daar gewoon op ingestapt. Nu gaat het (goed) mis en wordt de beschuldigende vinger alle kanten opgewezen zonder ook maar een spoortje zelfkritiek. Wrange vruchten zijn het wel.
Persoonlijk heb ik er weldegelijk naar gekeken, net als de positie van het moederbedrijf en de kleine lettertjes van het ijslandse garantiestelsel.
We moeten gewoon afwachten, iemand gaat die garantstelling invullen, het is alleen nog de vraag wie.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:50:50 #112
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62260433
quote:

Hogere rente = hoger risico. That simple. Zou je moeten weten op basis van je beleggingsverleden.

Te makkelijk. In dat geval zouden de rentes van alle vrij opneembare spaarekeningen onder het Nederlandse garantiedepositostelsel gelijk moeten zijn. En voor de zoveelste keer in dit topic: sparen != beleggen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 14:52:57 #113
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62260492
quote:
Het is onverstandig je geld daar te parkeren. Er is een garantieregeling in IJsland, maar dat fonds bevat *veel* te weinig cash om iedereen te compenseren.

Je hebt gelijk dat je probeert zoveel mogelijk rendement op je spaargeld te behalen. Echter voor niets gaat de zon op. Hogere rente = hoger risico. That simple. Zou je moeten weten op basis van je beleggingsverleden.

Ik heb ook gekeken naar alternatieven voor mijn rabobonusspaarrekening. Maar niet geswitched.
Als dat uit monde van Wellink of een andere DNB topper had gekomen, had dat een stuk meer impact gehad dan wanneer een concurrent die spaarders over ziet stappen dat zegt. Ik heb echter na dit interview geen verklaring van de DNB gezien.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:07:25 #114
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62260875
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 14:44 schreef Gizmo112 het volgende:

[..]

Of jij het gelooft of niet, ik heb die kleine letterjes wel degelijk bestudeerd en daar stond e.e.a. duidelijk in. Voorzover ik weet is er sinds WOII geen precedent waarin een moderne Westerse staat financieel omvalt. Met die mogelijkheid heb ik derhalve niet serieus rekening gehouden. IceSave spaarders hebben niet willens en wetens grote risico´s genomen. Dat we zijn ingehaald door een bizarre realiteit is een ander verhaal.

Wat betreft de beschuldigende vinger: die van mij wijst richting IJsland. Garantiestelling is garantiestelling, als tegoeden van de IJslanders kunnen worden beschermd kan dat met die van mij ook. De IJslandse staat, met alles erop en eraan, is ervoor verantwoordelijk om te zorgen dat ik mijn 20.887 Euro tot de laatste cent terugkrijg. Ik verwacht van de Nederlandse overheid dat zij alle mogelijke middelen inzet om IJsland hiertoe te dwingen.
pi_62260981
dat een land met 300.000 mensen het garantiestelsel niet kan ophoesten lijkt me vrij logisch.....

dat mensen een internetrekening openen bij een op papier solide bank lijkt me ook vrij logisch......
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:15:28 #116
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62261070
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:12 schreef ASroma het volgende:
dat een land met 300.000 mensen het garantiestelsel niet kan ophoesten lijkt me vrij logisch.....

dat mensen een internetrekening openen bij een op papier solide bank lijkt me ook vrij logisch......
Maar ook hier zie ik geen oplossing...
pi_62261131
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:15 schreef Gizmo112 het volgende:

[..]

Maar ook hier zie ik geen oplossing...
Overheid die inspringt als de ijsjes zelf niet over de toonbank komen.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:20:25 #118
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62261221
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:12 schreef ASroma het volgende:

Achteraf is alles makkelijk, maar ik zie geen reden waarom ik destijds had moeten twijfelen aan de IJslandse garantstelling. Mijn interpretatie is dat het toezicht van de IJslandse centrale bank veel te wensen over heeft gelaten. Op het moment dat IJslandse banken veel spaargeld in het buitenland gingen ophalen had men de garantstelling moeten versterken of intrekken. Dat is niet gebeurd, en dat zegt veel over de kwaliteit van het toezicht.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:24:20 #119
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62261334
Toch heb ik denk ik straks dubbele gevoelens als de nederlandse staat alles gaat vergoeden. Qua solidariteit is het ok, maar toch steekt het een beetje.

En lullig voor de mensen die in de problemen komen, maar de wereld is er in politiek opzicht echt 10x interessanter op geworden! Die amerikaanse verkiezingen zijn ook echt smullen nu.
* kingmob heeft een oude liefde teruggevonden
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:24:41 #120
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62261342
Is er al nieuws ?
pi_62261388
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:24 schreef Fugie het volgende:
Is er al nieuws ?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:28:13 #122
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_62261433
Het hosanna bericht van het AD van 3 juli jl. zal ook hebben bijgedragen dat veel mensen de stap hebben genomen:
quote:
De helft van de nieuwe klanten heeft niet eerder bij een buitenlandse bank gespaard. Volgens Icesave een teken dat spaarders vertrouwen hebben in de IJslandse aanbieder. ,,Mensen brengen net zo vaak grote als kleine bedragen in,’’ zegt woordvoerder Charlotte de la Rembelje.

Mocht Landsbanki, dat vorig jaar 520 miljoen euro winst maakte, toch in problemen komen dan is er voor de meeste mensen weinig aan de hand: tot 20.877 euro garandeert de IJslandse Centrale Bank al het ingelegde spaargeld, tussen 20.877 en 40.000 euro keert De Nederlandsche Bank nog eens 90 procent uit.
http://www.ad.nl/economie(...)andse_spaarbank.html
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:29:10 #123
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62261467
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:24 schreef kingmob het volgende:
Toch heb ik denk ik straks dubbele gevoelens als de nederlandse staat alles gaat vergoeden. Qua solidariteit is het ok, maar toch steekt het een beetje.

Ik kan me de dubbele gevoelens levendig voorstellen: hoewel ik graag mijn centen terugzie, is het volkomen onrechtvaardig als de rekening bij de Nederlandse staat zou komen te liggen.

Ik ga er overigens blind vanuit dat je geen rekeningen of aandelen bij ABN of Fortis hebt, want dan is jouw uitlating een tikje hypocriet
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:29:59 #124
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62261488
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:24 schreef kingmob het volgende:
En lullig voor de mensen die in de problemen komen, maar de wereld is er in politiek opzicht echt 10x interessanter op geworden! Die amerikaanse verkiezingen zijn ook echt smullen nu.
* kingmob heeft een oude liefde teruggevonden
Ik vind het ook erg interessant. Ik volg het economisch nieuws sowieso al veel, ook vanwege mijn opleiding, en er gebeuren inderdaad veel interessante dingen. Uiteraard vervelend voor de slachtoffers, maar vrijwel dagelijks vooraanstaande economen aan het woord in de media vind ik zeker fijn.
pi_62261572
De sfeer in het topic begint een beetje naar te worden. Kunnen de bashers en trollers niet naar Klanten van Icesave.. medelijden mee hebben? gaan?

Dan kunnen we in dit topic nieuwsupdates en oplossingen blijven posten.
pi_62261580
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:29 schreef Da_Manager het volgende:

[..]

Ik kan me de dubbele gevoelens levendig voorstellen: hoewel ik graag mijn centen terugzie, is het volkomen onrechtvaardig als de rekening bij de Nederlandse staat zou komen te liggen.

Ik ga er overigens blind vanuit dat je geen rekeningen of aandelen bij ABN of Fortis hebt, want dan is jouw uitlating een tikje hypocriet
Nee hoor. Het redden van Fortis is 1) van fundamenteel belang voor het Nederlandse bankwezen en 2) financieel een goede zet want de staat maakt er zeer waarschijnlijk dikke winst op over een jaar of 5.
pi_62261624
tvp
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:38:11 #128
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_62261672
quote:

Zoals al eerder gezegd, de Landsbanki had een zeer goede status. Aan de bank op zich was dus niks onveilig. In mei dit jaar nog Fitch long-grade A ("economic situation can affect finance", nog wel investment grade), korte termijn F1 (één-na-hoogste, zeer goede aflossingspositie), en qua onafhankelijkheid B/C (tussen sterke bank en voldoende bank in).
Mocht (in een destijds niet aannemelijk scenario) de bank toch omvallen, dan gaf de IJslandse overheid een garantie dat je je spaargeld tot 20.887 euro vergoed krijgt. Als er niet genoeg geld in het fonds zou zitten springt de IJslandse overheid bij om het tekort aan te vullen.
Andere Scandinavische landen zouden bijspringen met een lening indien nodig.
Bovendien gaf DNB toestemming voor het openen van een dochterbank in Nederland en zou zelfs het garantiestelsel aanvullen.
Klinkt dat als een groot risico voor je spaargeld? Ik dacht het niet.

Stel nu dat er een bankrun ontstaat op ING, en de bank gaat failliet. Zie jij dan de andere banken dat geld even ophoesten? Voor het zelfde geld gaan die er allemaal achteraan in dat geval.
We staan er allicht beter voor dan in IJsland, maar zo'n stelsel moet vooral vertrouwen scheppen want in de praktijk gaat het allemaal niet zo eenvoudig.

En hogere rente=hoger risico? Die vlieger gaat echt niet altijd op. 0,5% rente bij de Postbank, ruim 3% bij de Rabobank. Ik zou m'n geld dan heel snel weg moeten halen bij de Rabobank
Er was geen enkele bank die behoefte zag om een hoegere rente te bieden, terwijl dit best kon. Zodra een buitenlandse speler de markt open komt breken blijkt opeens dat zo'n hoge rente best mogelijk is. Een bank als Credit Europe staat er nog steeds goed voor maar zit wel bovenin met z'n rentes.
Dat heel IJsland nu op het randje van bankroet staat is meer Russische roulette dan een verrotte economie met incompetente banken. Was er laatst niet een op andere bank in de Benelux die het ook "niet zo best" deed?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:40:29 #129
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_62261733
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:34 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nee hoor. Het redden van Fortis is 1) van fundamenteel belang voor het Nederlandse bankwezen en 2) financieel een goede zet want de staat maakt er zeer waarschijnlijk dikke winst op over een jaar of 5.
Redenering 1 kan ik nog wel mee leven, hoewel dat ook maar ten dele waar is. Redenering 2 is gewoon bullshit. Het is niet de taak van de overheid om bedrijven over te nemen om mogelijk winst op te maken.
Dan kan de overheid alle winstgevende bedrijven wel annexeren.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:41:26 #130
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62261762
quote:

[..]

Die heb ik niet, maar dan ben ik alsnog niet eens met je dat me dat hypocriet zou maken. Ik vind die twee situaties niet vergelijkbaar.

Als ik mezelf even analyseer ga ik er eigenlijk vooral vanuit dat het overstappen naar iceSave een hele bewuste stap is. Veel meer dan van nederlandse bank wisselen oid. Men moet zich bijna wel gerealiseerd hebben dat wat ze doen iig enigszins anders is. het zou al heel wat anders voor mij zijn geweest, als het allemaal een ingewikkelde constructie was en dat veel mensen niet eens wisten dat uiteindelijk een ander land verantwoordelijk was voor een groot deel van je spaarcenten.

Ik ben het dan ook expliciet eens met de garantie die onze overheid geeft op het spaargeld van mensen. Die garantie zou je namelijk ook best ter discussie kunnen stellen (en dat zullen veel Fokkers ook zeker doen gok ik )
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:43:41 #131
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62261819
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:33 schreef Ill-Skillz het volgende:
De sfeer in het topic begint een beetje naar te worden. Kunnen de bashers en trollers niet naar Klanten van Icesave.. medelijden mee hebben? gaan?

Dan kunnen we in dit topic nieuwsupdates en oplossingen blijven posten.
De sfeer is hier wat mij betreft juist perfect? Goeie discussies tot nog toe.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:43:56 #132
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_62261827
Ik heb begrepen dat de Fortis in België de spaartegoeden geblokkeerd heeft? Kennelijk zijn ze bang voor een eventuele bankrun?
pi_62262017
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:40 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Redenering 1 kan ik nog wel mee leven, hoewel dat ook maar ten dele waar is. Redenering 2 is gewoon bullshit. Het is niet de taak van de overheid om bedrijven over te nemen om mogelijk winst op te maken.
Dan kan de overheid alle winstgevende bedrijven wel annexeren.
Het zou wat worden als alle Bosjes van deze werld zich ineens met ons geld op de markt gaan begeven.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:53:40 #134
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62262123
Maar hoe is de situatie buiten de landsgrenzen, ofwel, hoeveel fransen, duitsers, italianen, etc. hebben geld bij Icesave ?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:55:06 #135
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62262170
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:41 schreef kingmob het volgende:

[..]

Die heb ik niet, maar dan ben ik alsnog niet eens met je dat me dat hypocriet zou maken. Ik vind die twee situaties niet vergelijkbaar.

Als ik mezelf even analyseer ga ik er eigenlijk vooral vanuit dat het overstappen naar iceSave een hele bewuste stap is. Veel meer dan van nederlandse bank wisselen oid. Men moet zich bijna wel gerealiseerd hebben dat wat ze doen iig enigszins anders is. het zou al heel wat anders voor mij zijn geweest, als het allemaal een ingewikkelde constructie was en dat veel mensen niet eens wisten dat uiteindelijk een ander land verantwoordelijk was voor een groot deel van je spaarcenten.

Ik ben het dan ook expliciet eens met de garantie die onze overheid geeft op het spaargeld van mensen. Die garantie zou je namelijk ook best ter discussie kunnen stellen (en dat zullen veel Fokkers ook zeker doen gok ik )
We beginnen de kern van de zaak te raken Ik heb mijn centen niet weggebracht naar een louche instituut in OelieBoelieland, maar naar een bank die gerechtigd was om in Nederland een bijkantoor te hebben en onder direct toezicht viel van de DNB voor haar activiteiten in Nederland. Ik ben er (ten onrechte, helaas) dat de kwaliteit van toezicht op de IJslandse banken vergelijkbaar is met die in Nederland.

Kern van de kwestie is dat als je je geld niet meer veilig op een bank kan zetten, de bodem onder de economie wordt weggeslagen. Een spaargarantie is essentieel om het financiele systeem in de lucht te houden. Het is daarom voor mij onverteerbaar dat IJsland er tot op heden erg luchtig over doet.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:57:15 #136
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62262241
nederland was volgens mij 1 van eerste nieuwe europese markten. Dus VK en NL zitten samen in dit bootje, de rest van europa is volgens mij aardig ongeschonden in dit gebeuren.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 15:59:13 #137
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_62262292
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:55 schreef Da_Manager het volgende:

[..]

We beginnen de kern van de zaak te raken Ik heb mijn centen niet weggebracht naar een louche instituut in OelieBoelieland, maar naar een bank die gerechtigd was om in Nederland een bijkantoor te hebben en onder direct toezicht viel van de DNB voor haar activiteiten in Nederland. Ik ben er (ten onrechte, helaas) dat de kwaliteit van toezicht op de IJslandse banken vergelijkbaar is met die in Nederland.

Kern van de kwestie is dat als je je geld niet meer veilig op een bank kan zetten, de bodem onder de economie wordt weggeslagen. Een spaargarantie is essentieel om het financiele systeem in de lucht te houden. Het is daarom voor mij onverteerbaar dat IJsland er tot op heden erg luchtig over doet.
Dat ijsland luchtig doet is waarschijnlijk omdat de binnenlandse financiele problemen nog groter zijn dan die paar buitenlandse spaarders die even niet bij hun geld kunnen. Daarom verwacht ik ook niet op korte termijn (deze week) nog heel boeiend nieuws. De hele teringzooi in ijsland moet even gereset worden en dan komen wij weer aan de beurt
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:06:11 #138
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_62262418
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 15:41 schreef kingmob het volgende:

Als ik mezelf even analyseer ga ik er eigenlijk vooral vanuit dat het overstappen naar iceSave een hele bewuste stap is. Veel meer dan van nederlandse bank wisselen oid. Men moet zich bijna wel gerealiseerd hebben dat wat ze doen iig enigszins anders is.
Precies. Het was voor mij letterlijk 'eens wat anders', maar wel met een laag risico (ging ik van uit). Ik heb de voorwaarden bovendien gelezen. Indien de clausule die bepaalde dat geld 60 dagen vastgehouden zou kunnen worden, niet verwijderd was, had ik bijvoorbeeld mijn geld niet op een icesave rekening gezet. Nu blijkt dat weinig waarde te hebben gehad.

Ik ga er persoonlijk overigens niet meteen vanuit dat het geld weer terecht komt, dat lijkt me in het de huidige economische situatie zeker niet vanzelfsprekend! En mocht ik het wel terugkrijgen, lijkt het me een aantrekkelijk idee om het grotendeels meteen uit te geven...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:09:15 #139
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_62262488
En terecht. De duimschroeven moeten dan ook stevig aangedraaid worden, maar dat doet Bos gelukkig tot zover prima.
Ik ben blij dat ik zijn kunnen als minister altijd verdedigd heb, want wat mij betreft doet hij het zover prima. Ik heb er ook wel vertrouwen in dat er wat geregeld gaat worden, dat niet inhoud dat de nederlandse staat zonder enige garantie dat geld gaat vergoeden. Waarschijnlijk wordt het een lening of iets in die richting.

IJsland moet wennen aan het feit dat ze een catastrofe mee hebben gemaakt, dan komt men wel over de boeg.
pi_62262604
quote:

[..]

of van die dexia polissen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:18:01 #141
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_62262714
Zelfs de voormalig directeur zag het niet aankomen.

bron: depers.nl
quote:
Icesave-management: Bos regelt het wel

Door: Mathijs Rotteveel
Gepubliceerd: vandaag 15:51
Update: vandaag 16:09

Heel Nederland is op zoek naar de man die 1,7 miljard euro aan spaargeld van Icesave zou hebben laten verdwijnen. Voormalig directeur Martijn Hohmann blijkt thuis te zijn en neemt bij uitzondering de telefoon op.

* Bos: Geen maandenlange onzekerheid voor Icesave-spaarders
* SP: Staat garant voor hele spaartegoed Icesave
* Ég vilji minn peningar bak!
* Beslag op tegoeden Icesave zinloos
* Beslag op tegoeden Icesave
* Geding Consumentenbond Icesave van de baan
* Icesave publiceert verklaring

‘Ik heb altijd in alle oprechtheid de overtuiging gehad dat het goed zou komen met Icesave’, zegt Martijn Hohmann, de voormalig directeur van Icesave Nederland. Nederlandse spaarders zijn wanhopig op zoek naar de man die 1,7 miljard euro aan spaargeld zou hebben laten verdwijnen. Hij zou ze graag geruststellen en zijn verhaal doen.

‘Maar dat mag niet’, zegt hij. ‘Icesave staat nu onder bewind van De Nederlandsche Bank (DNB). Werknemers of oud-werknemers mogen niets zeggen.’

Vreselijk drama

Hohmann zit thuis en zegt nog geen plannen te hebben voor de toekomst. ‘Eerst dit vreselijke drama verwerken.’

Icesave is niet in staat het spaargeld van ongeveer 120.000 Nederlanders terug te betalen. DNB en het Ministerie van Financiën zijn nu met het hogere management van Icesave en de IJslandse regering in overleg over de teruggave ervan. ‘Daar ben ik zelf niet bij betrokken’, zegt Hohmann.

Kritiek

De voormalige senior vicepresident van ABN Amro werkte pas een jaar bij de agressieve IJslandse internetbank. Alle kritiek op de wankele financiële basis van de bank wuifde hij tot voor kort weg. Het ging zo ongelofelijk goed in Nederland dat hij zelfs was gepromoveerd tot directeur business development Europe.

‘Ik ben eigenlijk vanaf 1 september geen directeur meer van Icesave Nederland’, zegt hij nu. ‘We wilden het succesvolle Nederlandse concept in heel Europa uitrollen. Daar zijn we inmiddels mee gestopt, ja.’

Niet zien aankomen
Volgens het Nederlandse management van Icesave had ook intern niemand de ontmanteling zien aankomen. ‘Tot vorige week hadden we een succesvol bedrijf’, zegt een andere voormalige manager van de bank. ‘Achteraf is het makkelijk praten. Maar bij Fortis had ook niemand gedacht dat het mis kon gaan. En daar ging het om tientallen miljarden.’

Pensioengeld

De manager had zelf ook zijn pensioengeld bij Icesave op een rekening staan. ‘Misschien is dat een schrale troost voor de andere gedupeerden’, zegt hij. ‘Al mijn geld staat er nog. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het geld terug komt. De Nederlandse overheid staat wel garant, al begrijp ik goed dat ze dat nu nog niet willen zeggen.’
pi_62262756
Ik weet niet of het al gepost is, maar net op het 16:00 uur bulletin van RTL was er een reactie van Bos. Hij vertelde dat ze het nog steeds via de diplomatieke weg proberen maar dat ze ondertussen ook advocaten op de zaak zetten. Op die manier wordt IJsland gedwongen geld te lenen bij het IMF, onder -zei Bos- de voorwaarde dat de 1,7 miljard sowieso terugkomt in Nederland.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:21:28 #143
231017 Da_Manager
Crisis? What crisis?
pi_62262792
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:13 schreef avonne het volgende:

[..]

of van die dexia polissen
Dat is weer een heel ander verhaal. Het zou inderdaad de wereld op z´n kop zijn als spaarders naar hun centen kunnen fluiten terwijl Dexia beleggers erin slagen ze weer terug te krijgen. Maar ach, er gebeuren op dit moment wel gekkere dingen.
pi_62263002
AMSTERDAM - Minister Bos (Financiën) vindt dat spaarders beter moeten opletten. "Spaarders hebben hun eigen verantwoordelijkheid. Hoge rentes kunnen ook hoge risico’s met zich meebrengen."

Hij zei vandaag in een overleg met de Tweede Kamer dat spaarders er goed op moeten letten wie de hoge stuntpercentages aanbiedt.

Hoewel hij zegt er alles aan te doen om spaarders te helpen hun geld terug te krijgen. Daarbij sluit hij juridische procedures zelfs niet uit. Hij voelt er echter weinig voor om als Nederlandse Staat garant te staan voor de eerste 20.000 euro van Icesave-spaarders. "Er moet heel wat gebeuren voordat ik de belastingbetaler laat opdraaien voor het falen van een IJslandse bank", aldus de PvdA'er.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:33:31 #145
160178 vdvorst
vdvorst dus
pi_62263104
Ik hoop niet dat er uitgekeerd gaat worden.. heel lullig, maar waarom zou Nederland garant moeten staan voor een buitenlandse bank?

Dat je daar je geld neerzet, oke, maar dan moet je ook het risico durven nemen. Anders had je maar bij een Nederlandse bank moeten blijven! Ik heb ook een rekening geopend, maar er geen geld neergezet ivm risico (nog maar een maand terug ofzo) en zou ik nu zeker nog eens moeten betalen voor mensen die dat wel deden?

1.7 miljard is zeer veel geld!
Kom eens langs op #fokwhatpulse op irc! (irc.fok.nl)
pi_62263171
Nieuwe discussiewebsite: icelost.net.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:41:15 #147
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_62263342
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:33 schreef vdvorst het volgende:

1.7 miljard is zeer veel geld!
104 EUR per hoofd van de nederlandse bevolking dus das onzin. Maar je hebt gelijk zou misschien niet gepast zijn. Ik ga uit van het IMF verhaal.
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:42:52 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62263393
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:19 schreef Ill-Skillz het volgende:
Ik weet niet of het al gepost is, maar net op het 16:00 uur bulletin van RTL was er een reactie van Bos. Hij vertelde dat ze het nog steeds via de diplomatieke weg proberen maar dat ze ondertussen ook advocaten op de zaak zetten. Op die manier wordt IJsland gedwongen geld te lenen bij het IMF, onder -zei Bos- de voorwaarde dat de 1,7 miljard sowieso terugkomt in Nederland.
Als zo'n gedwongen IMF lening lukt en het dus geen NL belastinggeld kost, dan is Wouter Bos de grote held
Fortis heeft ie ook uitstekend afgehandeld.
Ik (als PvdA hater) zou nog bijna op hem gaan stemmen ook.
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 16:52:39 #149
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_62263671
Argentinië speelde het in 2001 bijna klaar om failliet te raken. Is daar iets uit op te maken, hoe het in IJsland zal verlopen? Ik weet alleen dat Argentinië een lening van 20 miljard Amerikaanse dollar kreeg en dat er later een hoop is kwijtgescholden.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 16:56:20 #150
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62263790
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:35 schreef Aether het volgende:
Nieuwe discussiewebsite: icelost.net.
lees ik daar toch even onderstaand stukje....

" Bjorgolfur Gudmundsson, de bestuursvoorzitter van Landsbanki, eigenaar van de gefailleerde internetbank Icesave, is een crimineel. De IJslander zat in 1990 twaalf maanden in de cel wegens betrokkenheid bij een boekhoudfraude. Daarvoor ‘leidde hij gedurende 30 jaar het bestaan van een alcoholist’ Dat valt te lezen in een artikel van vanochtend ergens binnenin in het Financieele Dagblad van de hand van Ton Olde Monnikhof dat op internet niet is terug te vinden. Het is werkelijk verbijsterend dat het FD dit ENORME NIEUWS zo diep in de kolommen heeft weggemoffeld en er niet de krant mee heeft durven openen. Immers: deze feiten wijzen op een ongekend falen van Wellink en De Nederlandsche Bank die Icesave dat dus door een crimineel werd geleid zonder blikken of blozen een vergunning afgaven terwijl ze verplicht zijn onderzoek te doen. Erg moeilijk hoeft dat niet te zijn, want het FD heeft zich vermoedelijk gebaseerd op Wikipedia dat de feiten gewoon noemt met een artikel uit The Guardian als bron. Het artikel in het FD zegt verder dat Gudmundsson na zijn gevangenisstraf naar Rusland vertrok ‘om op IJsland terug te keren als miljardair’. Over de wijze waarop hij zijn Russische fortuin vergaarde wordt niets gezegd. In 1997 kocht hij 45,8% van de Landsbanki-aandelen van de IJslandse staat en werd bestuursvoorzitter van de bank".

Bron

Als dit allemaal waar is.. Waarom wist DNB dit niet...
en als DNB het wel wist... waarom geven ze dan de garantie van 20.887 tot 40.000 voor 90%?
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:11:15 #151
160178 vdvorst
vdvorst dus
pi_62264209
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:41 schreef Sigmund_Freud het volgende:

[..]

104 EUR per hoofd van de nederlandse bevolking dus das onzin. Maar je hebt gelijk zou misschien niet gepast zijn. Ik ga uit van het IMF verhaal.
104 euro per persoon, omdat er wat mensen dachten meer rente te halen bij een buitenlandse bank? Dat ze dat doen is 1, dat iedereen daarvoor moet boeten is een heel ander verhaal, dan is 1 euro nog te veel.

Ga jij ook betalen nu er veel beleggers geld kwijt zijn? dat dacht ik al
pi_62264269
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:11 schreef vdvorst het volgende:

[..]

104 euro per persoon, omdat er wat mensen dachten meer rente te halen bij een buitenlandse bank? Dat ze dat doen is 1, dat iedereen daarvoor moet boeten is een heel ander verhaal, dan is 1 euro nog te veel.

Ga jij ook betalen nu er veel beleggers geld kwijt zijn? dat dacht ik al
Mensen die sparen met beleggen vergelijken
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:14:52 #153
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_62264314
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:13 schreef James52 het volgende:

[..]

Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:20:25 #154
160178 vdvorst
vdvorst dus
pi_62264475
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:13 schreef James52 het volgende:

[..]

In dit geval bedoel ik enkel het risico lopen
dat heb je bij een buitenlandse bank, en bij beleggen ook.

Toch wordt het blijkbaar normaal gevonden dat dit terug betaald wordt, dat vindt ik niet echt logisch...
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:22:47 #155
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62264539
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:56 schreef Wexy het volgende:
Het is werkelijk verbijsterend dat het FD dit ENORME NIEUWS zo diep in de kolommen heeft weggemoffeld en er niet de krant mee heeft durven openen.
Weggemoffeld... het staat nota bene in een groot artikel op pagina 2.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:25:28 #156
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_62264608
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 16:56 schreef Wexy het volgende:
Over de wijze waarop hij zijn Russische fortuin vergaarde wordt niets gezegd.
Ook goed gelezen, dat artikel, het vermeldt immers gewoon dat hij met zijn zoon een succesvolle brouwerij had in Rusland die voor 400 mln. aan Heineken verkocht is.
pi_62264905
quote:

[..]

Met alle respect, maar dit is bullshit. Ik - en met mij waarschijnlijk vele anderen - hebben er vanwege het onzekere beursklimaat bewust voor gekozen om te sparen, en waren het beu om bij onze Nederlandse banken - die iedereen blijkbaar ineens geweldig vind - met een fooi afgescheept te worden die de inflatie nauwelijks compenseert. Ik heb wel degelijk goed naar de garantiestelling gekeken en geconcludeerd dat het op basis van de rating van Landsbanki en met de garantstelling van zowel de IJslandse als de Nederlandse overheid goed zou moeten zitten. Daarin heb ik mij -wederom met vele anderen - flink vergist. Maar dat maakt ons nog geen speculanten. Ik word een beetje moedeloos van alle amateur macro-economen die achteraf komen beweren dat iedereen dit had kunnen en moeten voorzien. Als je het zo goed weet: neem je kristallen bol mee naar IJsland, daar kunnen ze momenteel wel wat hulp gebruiken.
Mijn mening exact.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:38:26 #159
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62264940
Misschien gaan Ijslandse vrouwen de tegoeden wel in natura terugbetalen
Mijn reisverslagen
pi_62264976
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:38 schreef SeLang het volgende:
dat zou een opsteker zijn, 400m² grond en een blonde dame
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_62265057
quote:
Yuck En ik dan?! Ik wil geen IJslander in huis!
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_62265072
ijslandse minister heeft gezegt dat hij hoopt dat nederland het geld voorschiet net zoals in the UK
pi_62265150
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:44 schreef James52 het volgende:
ijslandse minister heeft gezegt dat hij hoopt dat nederland het geld voorschiet net zoals in the UK
Die IJslanders moeten gewoon dokken
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:48:07 #164
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_62265157
quote:
Bos: niet wachten met oplossing spaarders Icesave
9 oktober 2008, 17:36 uur | FD.nl
3

Minister Wouter Bos (Financiën) hoopt voor vrijdagmiddag duidelijkheid te hebben voor de Nederlandse spaarders bij de IJslandse internetbank Icesave.

Nederlandse spaarders van de IJslandse bank Icesave mogen niet maandenlang in onzekerheid zitten over hun geld. Minister Wouter Bos van Financiën maakte dat vandaag duidelijk in een debat met de Tweede Kamer, waar zorgen leven over het lot van ruim 120.000 spaarders.

* Bos vertrekt vrijdagmiddag naar Washington waar komend weekeinde de jaarvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank plaatsvindt. 'Ik hoop in ieder geval voor vertrek de Icesave-zaak nog af te kunnen ronden', aldus Bos donderdag op zijn weblog.

De internetspaarbank Icesave kan zijn verplichtingen niet meer nakomen door problemen bij de IJslandse moeder Landsbanki. De Nederlandsche Bank garandeert Nederlanders spaartegoeden tot euro 100.000. Voor de eerste euro 20.000 moeten zij vooralsnog aankloppen bij de IJslandse overheid.

Garanties IJsland

Bos benadrukte opnieuw dat hij alles in het werk stelt om IJsland ertoe te bewegen garanties te geven aan Nederlandse spaarders. Hij zei voorlopig niets te voelen voor het SP-voorstel om als Nederlandse Staat ook garant te staan voor de eerste euro 20.000.

'Er moet heel wat gebeuren voordat ik de belastingbetaler laat opdraaien voor het falen van een IJslandse bank', aldus Bos. De SP wil dat de Staat garant staat, maar vervolgens in IJsland alsnog het geld claimt.

De Nederlandsche Bank

Via De Nederlandsche Bank en via juridische en diplomatieke weg voert Nederland momenteel de druk op IJsland op. Woensdag noemde Bos de overname van de Nederlandse spaartegoeden bij Icesave door een andere bank een serieuze optie. Bankverzekeraar ING heeft in Groot-Brittannië de spaargelden van twee geplaagde IJslandse banken gekocht.

Vandaag oppert Bos dat wellicht ook het Internationaal Monetair Fonds (IMF) een rol zou kunnen spelen. Komend weekeinde is Bos in Washington voor een vergadering van het IMF en de Wereldbank.
bron: www.fd.nl
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_62265199
Net op RTL Z: Nederlandse banken willen niet meer IJslandse kronen wisselen, aangzien het te onstabiel is

In IJsland is nu een persconferentie, zometeen er meer over op RTL.
pi_62265211
quote:
pi_62265223
Leuk toepasselijk liedje....

The things you own, end up owning you - Tyler Durden
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:53:59 #168
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62265295
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:44 schreef James52 het volgende:
Dat is goed, maar we hebben recht op sex totdat elke cent is terugbetaald

Mijn reisverslagen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:54:45 #169
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62265312
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Geen bailout voor jou
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 17:55:30 #170
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_62265326
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:20 schreef vdvorst het volgende:

[..]

In dit geval bedoel ik enkel het risico lopen
dat heb je bij een buitenlandse bank, en bij beleggen ook.

Toch wordt het blijkbaar normaal gevonden dat dit terug betaald wordt, dat vindt ik niet echt logisch...
Niet om het een of ander maar a) Fortis is OOK een buitenlandse bank en b) MIJN belastinggeld zit ook in de 16,8 miljard die daarvoor is betaald. Ik heb ook niks met Fortis verder. Daar hoor ik je niet over. Blijkbaar ben je een groot Orwell-fan: All animals are equal but some animals are more equal than others.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_62265403
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niet om het een of ander maar a) Fortis is OOK een buitenlandse bank en b) MIJN belastinggeld zit ook in de 16,8 miljard die daarvoor is betaald. Ik heb ook niks met Fortis verder. Daar hoor ik je niet over. Blijkbaar ben je een groot Orwell-fan: All animals are equal but some animals are more equal than others.
Is niet helemaal correct want er gaat geen belastinggeld naar Fortis.

Voor de rest ben ik het wel met je eens, er wordt ineens wel erg met twee maten gemeten.
pi_62265443
Overigens wie is er verantwoordelijk voor dat de overboekingen van maandag en dinsdag ochtend niet zijn doorgegaan
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_62265452
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 17:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen bailout voor jou
SCH krijgt een pony.
***** Kraak.....
pi_62265498
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens wie is er verantwoordelijk voor dat de overboekingen van maandag en dinsdag ochtend niet zijn doorgegaan
Ikke

Sorry

Nog meer domme vragen?
pi_62265543
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 12:44 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Met die 1000 euro ben ik, en zijn vele anderen al geholpen. Goed plan dus!
Goed plan man, zwerver.
pi_62265587
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:04 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Goed plan man, zwerver.
Stoer
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:07:28 #177
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62265616
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het feit dat je wel een bevestiging kreeg dat het geld was overgeboekt is sowieso valsheid in geschriften.
De verantwoordelijken moeten inderdaad worden vervolgd.
Mijn reisverslagen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:09:14 #178
66444 Lord_Vetinari
pi_62265644
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:07 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het feit dat je wel een bevestiging kreeg dat het geld was overgeboekt is sowieso valsheid in geschriften.
De verantwoordelijken moeten inderdaad worden vervolgd.
Kale kip -> plukken -> niet
pi_62265737
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 13:46 schreef Gizmo112 het volgende:

Don't blaim the messenger...

Eerst je spaargeld plempen op een bank met hoge rente en dan huilen als je geld weg is. En dan ook nog verwachten dat de regering het wel oplost....
Wat is dat voor een bull shit. Nederlanders met een ijslandse bankrekening betalen hun belastingen aan NEDERLAND hoor. Er is geen enkele verplichting voor een nederlander om zijn geld op een nederlandse bank te zetten. Ze hebben evenveel rechten als de nederlanders die zichzelf nu zo verheven voelen dat ze bij hun "betrouwbare" nederlandse bank fortis of een andere nederlandse bank zaten.

misschien wil iemand die zijn rekening had bij icesave ook wel niet opdraaien voor al die miljarden die naar een even leugenachtige bank als fortis gaan.

Het was aan de Nederlandse centrale bank om te controleren of de banka islandski "veilig" genoeg was om op de nederlandse markt te functioneren. Burgers hadden geen enkele reden om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van icesave.
PETITLAPIN2 is mama van een TWEE schattig dochtertjes: Amélie en Marie
pi_62265793
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:06 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:

[..]

Stoer
Nog iets inhoudelijks te melden?
pi_62265859
Ik ben wel blij dat de regering er bovenop lijkt te zitten. Bos maakt een erg competente indruk dezer dagen.
pi_62265890
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:19 schreef Kontiki het volgende:
Ik ben wel blij dat de regering er bovenop lijkt te zitten. Bos maakt een erg competente indruk dezer dagen.
Ben het met je eens ja. Hoewel ik over het algemeen niet erg onder de indruk ben van onze Wouter wekt hij inderdaad vertrouwen.
pi_62265984
hij handelt inderdaad wel juist, hopelijk zet ie dat zo door, laat ijsland maar een dikke lening aangaan om alles terug te betalen
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:29:18 #184
78918 SeLang
Black swans matter
pi_62266041
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:26 schreef ASroma het volgende:
hij handelt inderdaad wel juist, hopelijk zet ie dat zo door, laat ijsland maar een dikke lening aangaan om alles terug te betalen
Als ie dat weet te regelen dan is hij een held
Wouter Bos is erg in mijn achting gestegen na die Fortis affaire.
Mijn reisverslagen
pi_62266155
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als ie dat weet te regelen dan is hij een held
Wouter Bos is erg in mijn achting gestegen na die Fortis affaire.
Held zou ik het nou ook weer niet noemen, je houdt ze ten slotte alleen maar aan hun verplichtingen - als ie er iets extra's uit zou slepen was ie een held. Aan de andere kant is het natuurlijk geen makkelijke taak gezien de situatie in IJsland nu.
pi_62266295
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:15 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Nog iets inhoudelijks te melden?
Ja...

Als jij je beter gaat voelen door iemand die "slechts" 1.000 euro op z'n spaarrekening heeft een zwerver te noemen moet je toch eens bij jezelf te rade gaan.

Je hebt waarschijnlijk niets om je goed over te voelen behalve dat je meer dan die 1.000 euro op je rekening hebt (of nog niet hebt maar desalniettemin vindt dat iemand dat zou moeten hebben)

Waarom zou je anders zo iemand publiekelijk een zwerver noemen?

Hoop dat je een betere reden hebt anders is het vrij triest (zacht uitgedrukt)

[ Bericht 4% gewijzigd door Pieldeprutkarbonkel op 09-10-2008 18:50:00 ]
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:43:21 #187
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62266304
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:12 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

Ze hebben evenveel rechten als de nederlanders die zichzelf nu zo verheven voelen dat ze bij hun "betrouwbare" nederlandse bank fortis of een andere nederlandse bank zaten.

misschien wil iemand die zijn rekening had bij icesave ook wel niet opdraaien voor al die miljarden die naar een even leugenachtige bank als fortis gaan.

Fortis is GEEN nederlandse bank (ja, nu wel ja), en je verwacht dat andere jou problemen oplost en jij niet die van iemand anders ?

Verder is het een klok - klepel verhaal, maar als ik tussen de regels doorlees ben je dus ook gewoon een gefrustreerde benadeelde
pi_62266389
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:43 schreef Gizmo112 het volgende:

Fortis is GEEN nederlandse bank (ja, nu wel ja), en je verwacht dat andere jou problemen oplost en jij niet die van iemand anders ?

Verder is het een klok - klepel verhaal, maar als ik tussen de regels doorlees ben je dus ook gewoon een gefrustreerde benadeelde
allesbehalve, en ik ben dan nog eens belgisch ook.

nee, ik verwacht solidariteit van beide kanten. Alle nederlanders, ook niet-fortis klanten, moeten miljarenden pompen in fortis. Laat alle Nederlanders dan ook maar opdraaien voor die kleine massa die een ijslandse rekening had.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:48:40 #189
66444 Lord_Vetinari
pi_62266407
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:43 schreef Gizmo112 het volgende:

[..]

Fortis is GEEN nederlandse bank
Dat maakt het dus GVD des te erger! 16,8 miljard in een buitenlandse bank pompen, maar kleine spaarders niet willen helpen. Alleen mensen die meer dan 20 ruggen op Icesave hadden krijgen alles daarboven terug. De kleine spaarders zijn weer de lul. Terwijl zij dit vele malen harder voelen dan die grootspaarders.
pi_62266459
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat maakt het dus GVD des te erger! 16,8 miljard in een buitenlandse bank pompen, maar kleine spaarders niet willen helpen. Alleen mensen die meer dan 20 ruggen op Icesave hadden krijgen alles daarboven terug. De kleine spaarders zijn weer de lul. Terwijl zij dit vele malen harder voelen dan die grootspaarders.
dude relaxt je krijgt je geld terug, maar bos moet deze deal rustig sluiten
pi_62266465
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:42 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:

[..]

Ja...

Als jij je beter gaat voelen door iemand die "slechts" 1.000 euro op z'n spaarrekening heeft een zwerver te noemen moet je toch eens bij jezelf te rade gaan.

Je hebt waarschijnlijk niets om je goed over te voelen behalve dat je meer dan die 1.000 euro op je rekening hebt.

Waarom zou je anders zo iemand publiekelijk een zwerver noemen?

Hoop dat je een betere reden hebt anders is het vrij triest (zacht uitgedrukt)
Meneer had het voorstel iedereen tot 1000 euro te compenseren en de rest "pech" te laten hebben. Iemand die met een dergelijk immoreel en egoïstisch voorstel komt maak ik graag uit voor zwerver.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:52:04 #192
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62266489
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:47 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

allesbehalve, en ik ben dan nog eens belgisch ook.

nee, ik verwacht solidariteit van beide kanten. Alle nederlanders, ook niet-fortis klanten, moeten miljarenden pompen in fortis. Laat alle Nederlanders dan ook maar opdraaien voor die kleine massa die een ijslandse rekening had.
Als Nederland niet ingegrepen had in Fortis lag het bankstelsel op zijn gat, doen ze dat niet bij Icesave dan zijn een groot aantal mensen hun geld kwijt, ook jammer, maar minder ernstig dan bij Fortis. Even los van het feit dat het dit spaargeld "op termijn" weer in de economie gepompt zou worden....
pi_62266533
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Iemand die 40k bij IceSave heeft krijgt misschien wel de tweede 20k terug, maar die eerste 20k is gewoon weg. In dat geval zou ik niet willen zeggen dat een kleine spaarder die 1000 euro kwijt is harder geraakt wordt.

Verder zou ik sowieso niet bang zijn voor je geld, zolang je maar niet boven de 100k had. Het is puur onderhandelingsstrategie, dus laten we gewoon rustig afwachten.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 18:54:47 #194
66444 Lord_Vetinari
pi_62266556
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:50 schreef ASroma het volgende:

[..]

dude relaxt je krijgt je geld terug, maar bos moet deze deal rustig sluiten
Ik geloof er dus geen fuck van. Ik voorzie dat Nederland gewoon zegt 'jammer' en alleen de grote spaarders compenseert.
pi_62266641
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:52 schreef Gizmo112 het volgende:

Als Nederland niet ingegrepen had in Fortis lag het bankstelsel op zijn gat, doen ze dat niet bij Icesave dan zijn een groot aantal mensen hun geld kwijt, ook jammer, maar minder ernstig dan bij Fortis. Even los van het feit dat het dit spaargeld "op termijn" weer in de economie gepompt zou worden....
We hebben het hier over de bescherming van de spaarders, niet over de macro-economie. Ik heb geen cent bij fortis, ik kots op grootbanken als fortis, ik heb geen enkel belang bij het voortbestaan van fortis,en toch heb ik als belg moeten meebetalen aan hun redding.

Ik heb daar geen probleem mee overigens, maar dat ik Nederlandertjes dan hoor gillen dat ze got och heere 100.000 andere nederlanders niet willen helpen om hun spaarcentjes terug te krijgen, dat vind ik werkelijk degoutant;
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 19:00:02 #196
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62266682
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:53 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Iemand die 40k bij IceSave heeft krijgt misschien wel de tweede 20k terug, maar die eerste 20k is gewoon weg. In dat geval zou ik niet willen zeggen dat een kleine spaarder die 1000 euro kwijt is harder geraakt wordt.

Verder zou ik sowieso niet bang zijn voor je geld, zolang je maar niet boven de 100k had. Het is puur onderhandelingsstrategie, dus laten we gewoon rustig afwachten.
Iemand met die al zijn spaargeld twv 18000 op Icesave op icesave had staan is wel toevallig in 1 keer alles kwijt in dat geval.

Iemand die er 100.000 op had staan krijg in elk geval nog 80.000.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:01:02 #197
66444 Lord_Vetinari
pi_62266707
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:53 schreef Rizz0 het volgende:

[..]

Nee? Je zal er 18 mille op hebben staan. Jaren voor gespaard. POEF! Weg. Nu heb jij er 40.000. Ook jaren voor gespaard. POEF de helft weg. Maar je hebt nog steeds 20 ruggen. Wie wordt er nou harder geraakt?
  donderdag 9 oktober 2008 @ 19:01:46 #198
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_62266718
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:58 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

We hebben het hier over de bescherming van de spaarders, niet over de macro-economie. Ik heb geen cent bij fortis, ik kots op grootbanken als fortis, ik heb geen enkel belang bij het voortbestaan van fortis,en toch heb ik als belg moeten meebetalen aan hun redding.

Ik heb daar geen probleem mee overigens, maar dat ik Nederlandertjes dan hoor gillen dat ze got och heere 100.000 andere nederlanders niet willen helpen om hun spaarcentjes terug te krijgen, dat vind ik werkelijk degoutant;
Ik mis jou belang in deze discussie een beetje. Je bent belg (dus nederland helpt jou sowieso niet) en je hebt niks bij Fortis. Moraalridder voor de gedupeerden ? Dan heb je nu wel een lans gebroken
pi_62266748
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 19:01 schreef Gizmo112 het volgende:

Ik mis jou belang in deze discussie een beetje. Je bent belg (dus nederland helpt jou sowieso niet) en je hebt niks bij Fortis. Moraalridder voor de gedupeerden ? Dan heb je nu wel een lans gebroken
Ik had een rekening bij kaupthing, maar heb mijn geld tijdig gerecupereerd (drie weken geleden).
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 9 oktober 2008 @ 19:03:16 #200
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_62266749
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 18:58 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

Ik ben om een reden geen voorstander van het feit dat NL zou helpen voor de eerste 20.000

Dit namelijk puur om het feit dat het een fout signaal zal afgeven. Stel je voor Argenta gaat failliet en Belgie zit op dat moment al aan de grond financieel... Dan heeft Bos ook geen keuze en moet hij ook al deze spaarders schadeloos stellen...

Tenminste voor wat ik in de laatste discussies heb begrepen staat de belgische staat ook garant voor argenta... toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')