Heb eens ergens gelezen dat je marsepein kan maken door spekjes te smelten ofzoquote:Op zondag 24 augustus 2008 17:56 schreef keepwalking het volgende:
Erg leuk ja, ik heb zelf een cupcake recepten boekje maar heb nog geen serieuze pogingen gedaan.
Eigenlijk moet ik alleen nog wat marsepein of iets dergelijks hebben, en dan ben ik al een heel eind.
Misschien binnenkort maar wat maken.
dat lijkt me een beetje maf, volgens mij krijg je als je spekjes smelt alleen maar een grote plakkerige draderige massa...quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:48 schreef Bananaphone het volgende:
[..]
Heb eens ergens gelezen dat je marsepein kan maken door spekjes te smelten ofzo
Marsepein kun je in rollen kopen bij Jamin e.d., jij bedoelt denk ik fondant van marshmellows.quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:48 schreef Bananaphone het volgende:
[..]
Heb eens ergens gelezen dat je marsepein kan maken door spekjes te smelten ofzo
http://scentofgreenbananas.blogspot.com/2007/08/diy-fondant.html
Weet niet of dat hetzelfde is
Dat dus!quote:Op zondag 24 augustus 2008 18:02 schreef Naamah het volgende:
Leuk! Kun je een beetje vertellen hoe het werkt en hoe je bovenstaande creaties hebt gemaakt?
Ik heb ook al twee zakken marshmellows liggen ja, kende het recept ook.quote:Op zondag 24 augustus 2008 20:01 schreef Maneki.Neko het volgende:
Dat kleurige laagje bij mij, en de roos enzo heb ik van dat marshmallowfondant (mmf) gemaakt. Het smaakt lichtelijk naar marshmallows maar omdat het niet zo`n heul dikke laag is, overheerst het niet
quote:Op zondag 24 augustus 2008 20:24 schreef de_priester het volgende:
Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
oké dit is wel heel gay, maargoed ik vind et wel leuk om te doen iig
[ afbeelding ]
creatie
Dan wordt het weer tijd!quote:Op zondag 24 augustus 2008 20:26 schreef de_priester het volgende:
[..]
trouwens, deze witte deco is gemaakt met zelfgemaakte MMF, en het rode is gekocht. besteld op internet, geen idee meer welke site. Heb al een jaar niets meer gemaakt
nou, ECHT niet in mijn studentenkot nu.quote:
Ah nee, dat is niet zo....quote:Op zondag 24 augustus 2008 20:33 schreef de_priester het volgende:
[..]
nou, ECHT niet in mijn studentenkot nu.
Toen woonde ik nog samen in volwaardig huisje, nu ist geen optie.
Taarten decoreren op 40x60cm smerig aanrecht . no go.
Nou idd! nu je het zegt!quote:Op zondag 24 augustus 2008 21:14 schreef Maneki.Neko het volgende:
Dat boek is momenteel alleen nergens te krijgen
En De_priester mooi gedaan! Ik woon in het westland, dus een keer fröbelen moet kunnen
Houdt ze van prinsesjes?quote:Op zondag 24 augustus 2008 21:24 schreef E.T. het volgende:
leuk!
Misschien eens nadenken over een zelfgemaakte taart als Saskia 5 wordt.. moet ik wel een keer oefenen natuurlijk
lijkt me niet makkelijk! Dan moet je wel au bain marie gaan verwarmen of de suiker in de marshmallows verbrand a la minute!!quote:Op maandag 25 augustus 2008 10:30 schreef ColdFeet het volgende:
Kun je marshmallows ook gewoon in een pannetje smelten? Ik heb geen magnetron. Wel allemaal verschillende kleurstofpoedertjes van de Suri-winkel.
Heel erg toffe taart, Maneki-Neko!
Ha! Dat is natuurlijk best een goed idee! Marshmallows smelten natuurlijk ook prima bij temperaturen < 100 graden. Bijvoorbeeld in de warme chocolaquote:Op maandag 25 augustus 2008 11:08 schreef de_priester het volgende:
[..]
lijkt me niet makkelijk! Dan moet je wel au bain marie gaan verwarmen of de suiker in de marshmallows verbrand a la minute!!
starters-kit zou erg handig zijn ja.quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 11:58 schreef het-is-mij het volgende:
@ axia, staan een aantal linkjes in dit topic en anders op taart versieren google-en dan vind je een heleboel.
Wat ik alleen nog niet gevonden heb.....een soort van starterskit of bestaat dat niet?
Ik gebruik meestal vloeibare kleurstof van de toko en een heel enkele keer kleurstof in poedervorm (te koop bij Erica)quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 15:09 schreef PM-girl het volgende:
* PM-girl Inleest....
Marsmallows zijn er niet in alle kleuren, dacht ik? Kun je dan met kleurstof de kleur wijzigen (als je witte marsmallow gebruikt hebt?)
En waar koop je kleurstof?
Is hij al helemaal afgekoeld? En heb je hem lang genoeg gebakken?quote:Op woensdag 27 augustus 2008 16:56 schreef Taartje het volgende:
Heeft er iemand ervaring met cake gemaakt van bescuitbeslag (moscovisch)? Ik heb het net voor de eerste keer geprobeerd, maar de cake is nogal zompig. Ik denk zelf dat het eraan ligt dat ik de eieren en de suiker in één keer bij elkaar heb gegooid, ipv steeds een beetje suiker bij de eieren. Zou dat kunnen? Iemand tips?
Ook dat was niet helemaal goed gelukt, waarschijnlijk was dat dan het grootste probleem. Binnenkort nog maar eens proberen en zorgen voor goed schuim. Bedankt voor de tip!quote:Op woensdag 27 augustus 2008 20:39 schreef krakkemieke het volgende:
Taartje, waren je eieren wel helemaal tot schuim geklopt? Ik gebruik speciaal een glazen schaal zodat ik dat kan zien.
he wat grappig, ik zat toevallig op die website gisteren te kijken. Ik wist niet eens dat er zo een winkel was in Utrechtquote:Op donderdag 28 augustus 2008 10:30 schreef Filiassi_Jane het volgende:
Supermooi! Ik vind het er altijd zo moeilijk uitzien...
Bij 'De tafel van 18' in Utrecht (www.detafelvan18.nl ) kun je daar workshops voor volgen las ik laatst en je kunt ook alle versierdingetjes en kleurstoffen en alles kopen. Mijn nicht had voor haar bruiloft van alles gekocht om te versieren (ik heb toen een hele dag cupcakes staan bakken), maar ze waren lang niet zo mooi versierd als hier op de foto's. Ze waren wel heel lekker!
Misschien morgen, foto's zijn wel gemaakt.quote:Op donderdag 28 augustus 2008 22:02 schreef Brighteyes het volgende:
Jawel, doen!
Anders durft niemand ooit meer iets te maken uit angst dat het gelijk allemaal zo heel, heel mooi moet zijn.
Ben jij gek! Laten zienquote:Op donderdag 28 augustus 2008 21:57 schreef PM-girl het volgende:
Trusten, wat mooi! Ik durf nu mijn eerste creaties al helemaal niet meer te laten zien!
Het is eigenlijk beter om taarten die bekleed zijn met marsepein of fondant niet in de koelkast te zetten en daarom te kiezen voor vullingen die niet gekoeld hoeven worden. De taart gaat in de koelkast namelijk 'zweten' /smelten/glimmen. Het beste is om hem in een taartdoos op een plek van rond de 15 graden (bijv de schuur) te bewarenquote:Op donderdag 28 augustus 2008 22:46 schreef PM-girl het volgende:
Als de taart(jes) klaar is/zijn, hoe lang kun je ze dan bewaren, in de koelkast? Want ik kan ze natuurlijk niet allemaal nu opeten
Leuk gedaan PM-girlquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 15:34 schreef PM-girl het volgende:
Foto's van vanmiddag:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En dan: waar koop/bestel ik online die wilton spullen in Nederland?quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 15:51 schreef PM-girl het volgende:
Ik ben zelf ook best tevreden, al zie ik zelf nog veel dingen die beter moeten.
Kleurstoffen zijn wel leuk nu, want rose is wel erg rose!
Ik zie dat er een soort pasta te koop is, maar ook druppels. Is er verschil in wat beter werkt?
Dat zijn echt de aller-allerschattigste kadootjesquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 16:31 schreef Merel het volgende:
Heb morgenavond een verjaardag, misschien morgen maar eens gaan fröbelen om een leuk klein versierd cakeje mee te kunnen nemen als cadeautje
Tokoquote:Op vrijdag 29 augustus 2008 22:44 schreef Merel het volgende:
En kijken waar je hier in de buurt voedselkleurstof kan kopen. Weten jullie dat?
Jahoor. Ik heb het doorgelezen en daarna de samenvatting voor mezelf op een papiertje gezet:quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 01:15 schreef de_priester het volgende:
iemand nog wat gehad aan mijn hele verhaal?
maar is wel minder leukquote:Op zaterdag 30 augustus 2008 08:13 schreef Merel het volgende:
[..]
Jahoor. Ik heb het doorgelezen en daarna de samenvatting voor mezelf op een papiertje gezet:
- marshmellows + wat water smelten
- poedersuiker erbij tot je niet meer kunt roeren
- kneden met de hand
Kon dus best een stuk korter
Ze zijn leuk.quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 12:47 schreef Merel het volgende:
Ik heb een nieuwe hobby
[ afbeelding ]
Eerste experimentje, net gemaakt. Had geen kleurstof, dus heb ik gekleurde marshmellows gebruikt. En dan krijg je dus deze zoete kleurtjes't Zijn trouwens kant-en-klaar mini-cakejes, waar ik zelf jam tussen heb gestopt, en toen dus een laag marshmellowfondant eroverheen + versiering van marshmellowfondant. En gesmokkeld met de kant-en-klaar-bloemetjes natuurlijk
Wat een leuke hobby!quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 12:47 schreef Merel het volgende:
Ik heb een nieuwe hobby
[ afbeelding ]
Eerste experimentje, net gemaakt. Had geen kleurstof, dus heb ik gekleurde marshmellows gebruikt. En dan krijg je dus deze zoete kleurtjes't Zijn trouwens kant-en-klaar mini-cakejes, waar ik zelf jam tussen heb gestopt, en toen dus een laag marshmellowfondant eroverheen + versiering van marshmellowfondant. En gesmokkeld met de kant-en-klaar-bloemetjes natuurlijk
Ooh, dat ziet echt heel leuk uit!quote:Op zaterdag 30 augustus 2008 12:47 schreef Merel het volgende:
Ik heb een nieuwe hobby
[ afbeelding ]
nee. dat smelt, fondant. Geen probleem.quote:Op zondag 31 augustus 2008 09:46 schreef PM-girl het volgende:
Wat leuk Merel!![]()
Misschien toeval, maar onze vaatwasser is stuk. Ik denk dat ik de kommen waarin de fondant zat, toch niet goed genoeg uitgespoeld waren en die restjes nu de afvoer verstopt hebben.
Mmm, dan is het gewoon pech!quote:Op zondag 31 augustus 2008 20:00 schreef de_priester het volgende:
[..]
nee. dat smelt, fondant. Geen probleem.
En hoe zorg je ervoor dat het niet aan de zijkant van de kom plakt?quote:Op donderdag 4 september 2008 13:46 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik gebruik een gewone lepel om mee te roeren en als dat niet meer gaat, ga ik met de hand verder. Als je zorgt dat er steeds poedersuiker bovenop zit, gaat het niet zo vreselijk plakken
"heeft u ook worteltjestaart?"quote:Op woensdag 3 september 2008 @ 20:52 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ik ga morgen mn cakejes en taarten bakken voor mn verjaardag vrijdag, ik heb alvast kleine worteltjes gemaakt voor op de wortelcakejes van marshmallow fondant aangekleurd met kleurstof; voorproefje dus![]()
[afbeelding]
Stug doorknedenquote:Op donderdag 4 september 2008 13:52 schreef Axia het volgende:
[..]
En hoe zorg je ervoor dat het niet aan de zijkant van de kom plakt?
Mijn dank is groot. Ik ga dat allemaal uitproberen.quote:Op donderdag 4 september 2008 13:56 schreef Maneki.Neko het volgende:
[..]
Stug doorknedenen op het laatst met een lepel al die stukken wegschrapen en weer door het mmf kneden
Hihi, jij bent niet de enige die dat dacht. Toen ik het voor het eerst las, zat ik ook zoquote:Op donderdag 4 september 2008 14:22 schreef Brighteyes het volgende:
*domme vraag van de dag*
Als jullie zeggen 'biscuit', dan bedoel je toch gewoon van dat zachte taart-spul? Of echt hard en knapperig?
Ik vroeg het me ook af hoorquote:Op donderdag 4 september 2008 14:22 schreef Brighteyes het volgende:
*domme vraag van de dag*
Als jullie zeggen 'biscuit', dan bedoel je toch gewoon van dat zachte taart-spul? Of echt hard en knapperig?
Leer het me shmoop! Waar begin ik, wat moet ik doen?!quote:Op donderdag 4 september 2008 14:44 schreef shmoopy het volgende:
Hier móet ik gepost hebben, wat een prachtige taarten.
Ik was een beetje door mijn inspiratie heen qua decoratie, maar wat ik altijd maakte valt in het niet bij deze creaties.
Dat MMF is een stuk handiger dan waar ik altijd mee zit te klooien, snel eens mee aan de slag.
die was het ja! dank je wel!quote:Op donderdag 4 september 2008 10:59 schreef Maneki.Neko het volgende:
http://www.detafelvan18.nl/home.php
Ja. Maar wat zou je dan als vulling moeten doen, als het buiten de koelkast moet omdat het in de koelkast weer niet goed is voor de MMF?quote:Op donderdag 4 september 2008 15:47 schreef MissyMirjaM het volgende:
volgens mij niet, zit daar nie ei ofzo in?
Die biscuit was toch kant en klaar te koop bij de AH?quote:Op donderdag 4 september 2008 14:39 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ik vroeg het me ook af hoor.
Dat hele zachte vind ik walgelijk lekker trouwens. Misschien moet ik dit weekend maar alvast een proeftaart maken. Is dat biscuitspul in reguliere winkels te vinden? En heeft iemand dan een recept voor lekkere vulling?
.
Ik moet het zelf ook nog proberen, mijn kind!quote:Op donderdag 4 september 2008 14:47 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Leer het me shmoop! Waar begin ik, wat moet ik doen?!
Het is de bedoeling om het ei zolang te kloppen dat alle ei in schuim is veranderd. Ik vind dat moeilijk te beoordelen, dus klop ik het in een glazen kom. Dan kan ik zien of er nog ongeklopt ei op de bodem zit.quote:Op donderdag 4 september 2008 20:51 schreef Maneki.Neko het volgende:
biscuitdeeg is heel simpel. op 1 ei gaat 30 gram bloem, 30 gram suiker en een snufje zout
Eieren eerst in het water leggen om lekker op te warmen. Dan ei(eren) met suiker en zout net zo lang kloppen tot de structuur verandert. Dat kan 5 minuten zijn maar ook 10. Daarna bloem erdoor mengen (niet te hard kloppen) en in een ingevette bakvorm doenBakken op 170 graden voor ongeveer 30 minuten
Die ijspopjes die in het topic staan zijn volgens mij suikergoed en niet handgemaakt. Maar bijv die rozen (bijv ook op mijn taart) die kun je gewoon zelf maken van fondant en/of marsepein met een verharder. En dan gewoon boetseren net als met kleiquote:Op zaterdag 6 september 2008 19:32 schreef miss_sly het volgende:
die decoraties, maken jullie die ook zelf? die mooie ijspopjes, bloemen, poezenkopjes, etc? Dat lijkt me namelijk godsonmogelijk
Indien je die sneeuwmannetjes van mij bedoelde, die heb ik wel zelf gemaakt en ze zijn helemaal niet moeilijk om te maken. Twee bolletjes maken van poedersuiker met eiwit gemixt en die op elkaar plakken, neusje en ogen van hetzelfde mengsel met een klein beetje oranje kleurstof en het dasje was van een rode dropveter.quote:Op zaterdag 6 september 2008 19:42 schreef Trusten het volgende:
Die ijspopjes die in het topic staan zijn volgens mij suikergoed en niet handgemaakt.
Mmmm, ziet er heerlijk uit Maneki.Neko! Ik komt zo bij je op de koffie hoor!quote:Op zaterdag 6 september 2008 20:19 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik heb mezelf een taart gemaakt vandaag, gevuld met frambozen en chipolata
[ afbeelding ]
Ik moet alleen nog ff op m`n sierrandjesspuittechniek oefenen
Zwaailie jij maakt mooie dingen!
Hoiquote:Op zaterdag 6 september 2008 23:15 schreef Zwaalie het volgende:
Indien je die sneeuwmannetjes van mij bedoelde, die heb ik wel zelf gemaakt en ze zijn helemaal niet moeilijk om te maken.
Er is ook eiwitpoeder te verkrijgen (bij de betere taartwinkel), waarmee je het probleem van rauw ei verhelpt. Om eerlijk te zijn ben ik nooit zo bang voor voedselvergiftiging, zolang je zorgt dat je met verse producten werkt en probeert hygienisch te werk te gaan. Ik moet erbij zeggen het bij mij nog niet fout is gegaan en ik misschien wel anders piep na een flinke vergiftiging.quote:Op zaterdag 6 september 2008 23:29 schreef Brighteyes het volgende:
Rauw eiwit kan toch wel? Het is toch het geel dat link is?
Ik heb een keer gewoon om te proberen een tiara gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat het wat lastiger werkt omdat je op een halfronde vorm werkt. Ik heb een weckpot gebruikt, wat ik erg handig vond omdat je dan meer hou vast hebt omdat je je hand er in kan doen. Verder kan ik je als tip mee geven dat je moet zorgen dat je bakpapier erg goed vast geplakt zit (wat soms wat lastig kan zijn met bakpapier). Licht inwrijven met wat vet maakt het op het einde een stuk makkelijker als je de tiara van het papier wil halen. Zorg dat je hem opspuit in verschillende lagen, liefst met minstens een paar uur tussen het spuiten van de volgende laag. En laat hem echt lang drogen, zonder tussentijds aan het papier te pulken om te kijken of je hem er straks wel af kan krijgen (*kucht aangezien de laatste opmerking te maken heeft met eigen ervarig*). Succes!quote:Op zaterdag 6 september 2008 23:36 schreef Maneki.Neko het volgende:
Had een how-to gevonden van een tiara, die staat op mijn lijstje van dingen die gemaakt moeten worden
Lief dat je dat nog even post - ik voelde me niet beledigd maar wilde alleen even zeggen dat je ze makkelijk zelf kan maken.quote:Op zondag 7 september 2008 11:29 schreef Trusten het volgende:
Ok, wilde je niet beledigen hoormaar leuk gemaakt dan want ze lijken erg op elkaar
Nou er zijn een paar supermarkten open, dus ik zou zeggen! Begin met de ingrediënten!quote:Op zondag 7 september 2008 14:47 schreef Lotjeb het volgende:
Sinds ik vanmorgen dit topic ontdekte heb ik aan niets anders dan taarten kunnen denken
Die staan dus al klaarquote:Op zondag 7 september 2008 14:48 schreef Sanne het volgende:
[..]
Nou er zijn een paar supermarkten open, dus ik zou zeggen! Begin met de ingrediënten!
Ben benieuwd hoe het je vergaat. Of het moeilijk is.quote:Op zondag 7 september 2008 14:51 schreef Lotjeb het volgende:
[..]
Die staan dus al klaar![]()
Ik drukte per ongeluk op invoeren voordat ik mijn bericht klaar had. Je was snel!
Ik ben zelf ook niet zo moeilijk, maar om te trakteren op bijvoorbeeld een kinderdagverblijf neem ik liever geen risico's.quote:Op zondag 7 september 2008 12:10 schreef Zwaalie het volgende:
Dank iedereen voor de leuke reacties!
[..]
Er is ook eiwitpoeder te verkrijgen (bij de betere taartwinkel), waarmee je het probleem van rauw ei verhelpt. Om eerlijk te zijn ben ik nooit zo bang voor voedselvergiftiging, zolang je zorgt dat je met verse producten werkt en probeert hygienisch te werk te gaan. Ik moet erbij zeggen het bij mij nog niet fout is gegaan en ik misschien wel anders piep na een flinke vergiftiging.
[..]
Eigenlijk niet met water want dat gaat smelten, maar in geval van nood kun je best poedersuiker met een klein beetje water tot een heel dik papje roeren. Daarmee kun je plakkenquote:Op zondag 7 september 2008 18:18 schreef Lotjeb het volgende:
Spoedvraag!
Hoe bevestigje fondant op fondant? En hoe andere dingetjes?
Heb je dat zo even in één middag in elkaar geflanst Lotje?quote:Op zondag 7 september 2008 21:22 schreef Lotjeb het volgende:
Mijn eerste taartje![]()
Niet zo perfect als de meeste taartjes hier maar ik ben er helemaal vrolijk van!
[ afbeelding ]
Schattigquote:Op zondag 7 september 2008 21:22 schreef Lotjeb het volgende:
Mijn eerste taartje![]()
Niet zo perfect als de meeste taartjes hier maar ik ben er helemaal vrolijk van!
[ afbeelding ]
Chapeauquote:
Ja, het bekleden vond ik nog een heel gedoe! Ik had wat filmpjes bekeken en daarop zag het er een stuk makkelijker uitquote:Op zondag 7 september 2008 21:55 schreef Trusten het volgende:
[..]
Chapeau![]()
![]()
Tip voor de bekleding: als je hem in 1 x er overheen legt krijg je plooien zoals te zien bij jou taartje. Je kunt hem het beste er losjes overheen leggen en hem dan stukje voor stukje optillen en gladstrijken. Mocht je er mee doorgaan dan is een smoother daarvoor ook een handig hulpmiddel
Nope, niet eens proberen, wordt een zooitje en je verpest je cake.quote:Op zondag 7 september 2008 23:13 schreef maok het volgende:
Ow, wel pure chocolade hagelslag, zou het daar ook mee werken?
Hoe doe je zoiets dan? Ik kan me nog wel bedenken hoe je horizontale gekleurde strepen krijgt maar dit kan ik even niet bedenkenquote:Op maandag 8 september 2008 15:34 schreef Sheepcidus het volgende:
Waarom alleen de buitenkant kleuren van je cake.![]()
is dit wat je gebruikt voor de cupcakes? Beste is om alles met maximaal 5 a 6 halen te mengen dan krijg je echt een superresultaat, het is niet zo erg als 't allemaal niet zo gemixt isquote:Een van de dingen die ik wel aan kan raden is om biscuitmix kant en klaar te kopen. Het wordt toch net iets luchtiger en hoger dan wanneer je de mix zelf maakt. Ik heb een KitchenAid mixer, waarmee je best lang en goed mee kan kloppen/mixen. Maar de biscuitmix geeft toch een beter resultaat.
Wat mooi, joh!quote:Op zondag 7 september 2008 21:22 schreef Lotjeb het volgende:
Mijn eerste taartje![]()
[ afbeelding ]
Dat werkt met muffins wel ja. Biscuitmix is héél anders en moet echt wel 8 a 10 minuten gemixt wordenquote:Op maandag 8 september 2008 19:20 schreef zquing het volgende:
[..]
is dit wat je gebruikt voor de cupcakes? Beste is om alles met maximaal 5 a 6 halen te mengen dan krijg je echt een superresultaat, het is niet zo erg als 't allemaal niet zo gemixt is
ik maak noot biscuitsquote:Op maandag 8 september 2008 19:25 schreef Maneki.Neko het volgende:
[..]
Dat werkt met muffins wel ja. Biscuitmix is héél anders en moet echt wel 8 a 10 minuten gemixt worden
Eigenlijk heel makkelijk, gewoon 8 verschillende bakken met de kleuren verdelen. De buitenste kleur moet wel ongeveer 2 keer zo veel als de rest van de kleuren omdat deze in de korst komt te zitten. Dan gewoon in het midden gieten en dan de volgende kleur weer in het midden gieten tot je bij de laatste kleur komt. Het verdeelt zich zelf al naar buiten toe. De maker van die taart in de foto had me verteld dat ie steeds ff na elke kleur een paar minuten in de oven had gedaan, dat hij daarom zo recht was.quote:Op maandag 8 september 2008 17:37 schreef Trusten het volgende:
[..]
Hoe doe je zoiets dan? Ik kan me nog wel bedenken hoe je horizontale gekleurde strepen krijgt maar dit kan ik even niet bedenken
Gewoon in de kast bewaren, niet in de koelkast of vriezerquote:Op maandag 8 september 2008 21:00 schreef _aurum_ het volgende:
ik heb zojuist MMF gemaakt en wil 't dit weekend gaan gebruiken; maar hoor ik 't in de koelkast bewaren of kan ik 't beter in de vriezer stoppen?
Icing/Royal icingquote:Op maandag 8 september 2008 22:26 schreef PM-girl het volgende:
Ik vond het na de koelkast niet meer fijn om mee te werken, dus ik denk dat er buiten beter is!
Waarmee maak je versieringen aan de buitenkant. Is dat botercreme, wat je in de spuitzak stopt? Of verdunde fondant?
quote:Op maandag 8 september 2008 21:40 schreef Sheepcidus het volgende:
[..]
Eigenlijk heel makkelijk, gewoon 8 verschillende bakken met de kleuren verdelen. De buitenste kleur moet wel ongeveer 2 keer zo veel als de rest van de kleuren omdat deze in de korst komt te zitten. Dan gewoon in het midden gieten en dan de volgende kleur weer in het midden gieten tot je bij de laatste kleur komt. Het verdeelt zich zelf al naar buiten toe. De maker van die taart in de foto had me verteld dat ie steeds ff na elke kleur een paar minuten in de oven had gedaan, dat hij daarom zo recht was.
het is mascarpone topping! Mascarpone met heel veel poedersuiker, dat is het zo ongeveer...quote:Op woensdag 10 september 2008 19:48 schreef E.T. het volgende:
Die worteltjes![]()
Is dat nou icing waar ze op zitten?
Heb net gekleurde marshmellows en poedersuiker gekocht.. Zal morgen eens knutselen
gewoon een grote mes gebruiken.quote:Op donderdag 11 september 2008 02:31 schreef MLI het volgende:
Zijn er alternatieven voor zo'n taartzaag? Is het te snijden met een broodmes of gaat dat niet?
Als ik het goed heb begrepen, maar ik heb het ook alleen maar van meelezen hier, is een kapsel de cake-vulling van een taart.quote:Op woensdag 10 september 2008 21:25 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik kom halverwege het topic binnen vallen, wat een gave foto's trouwens, ben helemaal jaloers op jullie creativiteit, geduld en bakkunsten!
Ik vroeg me alleen af wat "kapsels" zijn, misschien heb ik het over het oog gezien, maar ik zou graag willen weten wat het is
als ik het goed begrepen heb dan is kapsel een andere benaming voor de cake/het biscuitquote:Op donderdag 11 september 2008 09:40 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Als ik het goed heb begrepen, maar ik heb het ook alleen maar van meelezen hier, is een kapsel de cake-vulling van een taart.
Nou moe, enig idee waardoor het gekomen is? En wat ging er precies mis? Wel mooi resultaat met de derde poging. En super slim om de mislukte kapsels te gebruiken voor iets anders.quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:26 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik heb m`n derde kapsel voor vandaag in de oven staan. Er zijn er al 2 mislukt. Vandaag is m`n dag niet
Ja hoor, die kleurtjespasta kan je ook voor botercreme gebruikten.quote:Op woensdag 10 september 2008 20:40 schreef PM-girl het volgende:
Zou ik die kleurtjes (pasta) ook voor botercreme kunnen gebruiken?
Doe gewoon gezellig mee hoor! Het gaat om het plezier! Met kapsels wordt bedoelt gebakkapsels, die je maakt van biscuitmix. Het is een soort luchtige cake, met minder boter erin waardoor hij minder zwaar is om te eten (en je daarom allemaal vulling, botercreme en decoratie toe kan voegen om het te compenseren).quote:Op woensdag 10 september 2008 21:25 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik kom halverwege het topic binnen vallen, wat een gave foto's trouwens, ben helemaal jaloers op jullie creativiteit, geduld en bakkunsten!
Ik vroeg me alleen af wat "kapsels" zijn, misschien heb ik het over het oog gezien, maar ik zou graag willen weten wat het is
Succes! Het is erg leuk om te doen. Voor sommige vulligen gebruik ik trouwens geen spuit. Dingen als lemoncurd, caramel of jam krijg je er ook makkelijk met alleen een theelepeltje in.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:48 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik wil van het weekend cupcakes maken met een vulling. De techniek heb ik gezien, gewoon met een appelboor gaatje maken, inspuiten. Maar het wordt de eerste keer dat ik cupcakes en vulling maak.
Iemand nog lekkere recepten? Ik wil het liefst een chocoladegeheel, dus misschien chococupcakes met witte-chocoladevulling, of juist pure chocoladevulling.
Gewoon een broodmes gaat ook goed. Probeer recht te snijden en maak steeds kleine zaagbewegingen. Het voordeel van zo'n taartzaag is dat je makkelijker dunne lagen af kan snijden, voor als je twee of drie lagen wil maken. Met een gewoon mes gaat het ook hoor, maar vergt dan iets meer moeite om het mooi recht te krijgen.quote:Op donderdag 11 september 2008 02:31 schreef MLI het volgende:
Zijn er alternatieven voor zo'n taartzaag? Is het te snijden met een broodmes of gaat dat niet?
Om eerlijk te zijn ben ik niet zo dol op botercreme. Het wordt veel in Amerika gebruikt als complete topping, maar ik vind het snel al te zwaar worden. Ik gebruik het wel om de vulling binnen het kapsel te houden en om de taart mee af te strijken. Door het af te strijken krijg je een gladder kapsel, wat er mooier uitziet als je de taart daarna wil gaan bekleden met fondant/marsepein.quote:Op donderdag 11 september 2008 09:29 schreef het-is-mij het volgende:
Die botercreme daarvan lees ik op internet dat je er een randje langs spuit om bijv. er binnenin vulling te doen maar je kunt het toch ook gewoon als laagje gebruiken?
En die botercreme daar kun je toch ok je hele taart of cake'je mee afstrijken?
Ik ga denk ik maar eenvoudig beginnen en dan maar eens spulletjes bestellen en miss. met een stel een workshop volgen.
Jeetje M! Wat prachtig! Helemaal onder indruk! De Amerikanen zijn er niets bij!quote:Op zondag 24 augustus 2008 17:47 schreef Maneki.Neko het volgende:
Sinds enige tijd heb ik mezelf een nieuwe hobby toebedeeld; het bakken en versieren van taarten en cupcakes.
Als je eenmaal begint kun je bijna niet meer stopppen, er zijn heel veel mogelijkhden in het vullen, bekleden en versieren van deze zoetigheden.
Enkele voorbeelden:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En 2 van mijn creaties:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zijn er hier nog meer mensen die taarten & cupcakes decoreren? Waar haal jij je grondstoffen of maak je alles zelf? Heb je nog tips& trucs?
Vertel hier meer
Thanks.. Obli, jij ookquote:Op donderdag 11 september 2008 17:20 schreef het-is-mij het volgende:
mooi gedaan hoor
Is dat nou dat marshmellow fondant?
Mooie cakejes ijsmeisquote:Op donderdag 11 september 2008 17:24 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Thanks.. Obli, jij ook.
Ik heb geen flauw idee. Het heet "RegalIce rolfondant" en het bestaat uit:
sugar, glycose syrup, hydrogenated vegetable oil, added water, glycerine, emulsifier E471, acidity regulators E260, E262, flavouring, stabiliser E413. Kleurnummers: E104, E122, E124, E133, E153, E172 (kleurafhankelijk)
Zal wel hetzelfde zijn?
In principe geen ander soort botercreme maar botercreme van mix is echt stuk lekkerderquote:Op donderdag 11 september 2008 21:03 schreef PM-girl het volgende:
Ik doe dat tot nu toe met suiker en boter gemengd. Maar dat is dus een andere soort botercreme?
Suiker met eiwit is toch meer een glazuur? die kan je ook mooi spuiten!quote:Op donderdag 11 september 2008 21:42 schreef PM-girl het volgende:
Maar botercreme kun je dus maken met:
- mix
- suiker met boter
- suiker met eiwitten
En je kunt het gebruiken om het kapsel af te smeren maar ook om te decoreren?
Mijn kleurstofjes zijn in elk geval in huis, dus morgen maar eens aan de slag! Ik neem aan dat je de kleurtjes kunt mensen a la kleuterschool, maw: geel met groen wordt blauw enzo? Door eerst de ene kleur aan het mmf toe te voegen en daarna de andere kleur?
Poedersuiker met eiwit is inderdaad glazuur.quote:Op vrijdag 12 september 2008 12:07 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Suiker met eiwit is toch meer een glazuur? die kan je ook mooi spuiten!
Botercreme zou ik meer ín de taart gebruiken en desuiker/eiwit meer als decoratie.
Ik bedoelde botercreme gemaakt van boter en poedersuiker. Je kan daar trouwens ook nog smaakjes aan toevoegen, zoals wat koffieextract. De botercreme kan je in een spuitzak doen en even op laten stijven in de koelkast. Ik vind zelf de kant en klaar botercrememix niet zo lekker, kwestie van smaak denk ik.quote:Op donderdag 11 september 2008 21:03 schreef PM-girl het volgende:
Zwaalie, botercreme (bestaande uit eiwit en suiker dus) om af te smeren? Ik doe dat tot nu toe met suiker en boter gemengd. Maar dat is dus een andere soort botercreme?
Ik zou wat minder rustig mixen...quote:Op vrijdag 12 september 2008 21:01 schreef clumsy_clown het volgende:
Paniek, paniek!
Ik maak voor het eerst muffins, heb een mix van de tafel van 18. 500 gram mix, 200 gram zonnebloemolie, 175 gram water.
Rustig gemixt voof 5 minuten, maar nu is het een bol deeg die zwémt in een laag olie. Wrom is dat? Hoort de olie er echt vanaf te druipen, dat je het zo in die vormpjes doet? Met de mixer werden het sowieso allemaal bolletjes, hoort dat?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |