quote:Grote brand TU Delft, instorting gebouw dreigt
dinsdag 13 mei 2008 12:26
In het gebouw van de faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit Delft (TU Delft) woedt een grote brand, waarbij gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen.
Een plasticrecylingbedrijf in Enschede stond vanmorgen ook lange tijd in brand. Het personeel kon zich op tijd in veiligheid brengen. Het vuur is overgeslagen naar omliggende bedrijfspanden. Rond half elf waren exploderende gasflessen te horen.
Voor zover bekend zijn er geen gewonden. Meer dan honderd brandweerlieden uit de regio zijn bezig het vuur te bestrijden, meldt een politiewoordvoerder. Het vuur is inmiddels onder controle.
De brandweer heeft zich teruggetrokken uit het gebouw van de TU Delft, omdat de constructie niet meer te vertrouwen is. De kans bestaat dat het gebouw aan de Berlageweg als verloren moet worden beschouwd, zegt de brandweer.
De brand, die ontstaan is op de zesde of zevende etage, heeft zich verspreid tot aan de begane grond. Het faculteitsgebouw bestaat uit kantoren, collegezalen en werkruimtes.
Chaos
Een ooggetuige zegt tegen elsevier.nl dat om negen uur vanochtend het alarm in het gebouw is afgegaan. 'Iedereen was kalm, omdat we dachten dat het om een oefening ging.' Eenmaal buiten zag hij de vlammen uit de faculteit komen en begon de chaos toe te slaan.
De gevaarlijke stoffen die zijn vrijgekomen hebben dusdanige concentraties, dat het geen gevaren oplevert. Omstanders die naar de brand kijken, worden wel verzocht uit de buurt te blijven.
Oorzaak
Ook heeft de gemeente Delft bewoners van de wijken Voorhof, Buitenhof en Tanthof verzocht deuren en ramen gesloten te houden en niet naar buiten te gaan. Dit in verband met mogelijke asbestdampen
Hoe de brand is ontstaan is nog niet duidelijk. Volgens een docent die aan het lesgeven was in het gebouw komt de brand door een kapotte waterleiding op de 7e etage. Hierdoor zou een flinke kortsluiting zijn ontstaan.
Inderdaad, maar ach. Nu heeft deze TS ook weer een topic die langer dan twee pagina's gaat worden.quote:
We gaan gewoon hier verderquote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:54 schreef Piles het volgende:
Hello_moto wilde nogal graag blijkbaar, dus Zeer grote brand TU Delft deel 2
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:54 schreef Gutz het volgende:
Op de website van het AD: http://www.ad.nl/binnenland/2286891/Grote_brand_in_TU_Delft.html is een filmpje te zien!
Twijfel je daar dan aan, je hebt die codes niet nodig als je de fik ziet.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:49 schreef Parzival het volgende:
volgens de laatste call is het een grip 1 hoor .... (Zeer grote brand: ja) (Grip 1: ja)
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:55 schreef Houtspeer het volgende:
[..]
Inderdaad, maar ach. Nu heeft deze TS ook weer een topic die langer dan twee pagina's gaat worden.
De brand was behoorlijk hoog. En omdat ze op de hele Mekelweg met verbouwingen bezig zijn is er geen goede mogleijkheid om uberhaubt in de buurt te komen met die wagensquote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:57 schreef OA het volgende:
Zouden ze inmiddels al begonnen zijn met blussen?
Ik snap niet dat ze daar zo lang mee wachten... Er moet een wagen komen die meer water aankan... dat kan er in de tussentijd toch met een berg andere wagens worden geblust?
Wanneer het gebouw als verloren beschouwd wordt houden ze alleen de omgeving in de gaten zodat het niet over kan springen.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:57 schreef OA het volgende:
Ik snap niet dat ze daar zo lang mee wachten... Er moet een wagen komen die meer water aankan... dat kan er in de tussentijd toch met een berg andere wagens worden geblust?
Handig....quote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:59 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
De brand was behoorlijk hoog. En omdat ze op de hele Mekelweg met verbouwingen bezig zijn is er geen goede mogleijkheid om uberhaubt in de buurt te komen met die wagens
Je zag af en toe zo'n laf straaltje er tegenaan puffen maar dat schiet ook niet op
Dat weten ze nu... Maar ze hadden toch zsm kunnen beginnen?! Als je wacht weet je zeker dat het erger wordt...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:59 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Wanneer het gebouw als verloren beschouwd wordt houden ze alleen de omgeving in de gaten zodat het niet over kan springen.
Denk ik.
Mja het is een losstaand gebouw dus dat is wel voordeel dat het niet zal verspreidenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:59 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Wanneer het gebouw als verloren beschouwd wordt houden ze alleen de omgeving in de gaten zodat het niet over kan springen.
Denk ik.
Nee. Het gebouw Bouwkunde heeft een slotgracht, en de hele straat is opgebroken voor een nieuw park. Daardoor is er alleen een nauw weggetje (aan de kant van de zuidvleugel) over, en een nog nauwer voetpad (noordvleugel).quote:Op dinsdag 13 mei 2008 12:57 schreef OA het volgende:
Duidelijkquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:01 schreef Hi_flyer het volgende:
Ja hoor, het staat echt op instorten! Dat worden spectaculaire beelden.
Zo'n ding met water erin, bedoel je?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:03 schreef EliseZwart het volgende:
Nee. Het gebouw Bouwkunde heeft een slotgracht,
Waarschijnlijk door de luchtstroom die zo'n ding veroorzaakt zal verspreiding van het vuur alleen maar toenemenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:04 schreef Lightning_NL het volgende:
Zou een blushelikopter kunnen helpen in dit geval? Of kan de constructie daar niet tegen?
Als je er een klus wat opgooit stort de hele zooi waarschijnlijk wel in 1 keer inquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:05 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Waarschijnlijk door de luchtstroom die zo'n ding veroorzaakt zal verspreiding van het vuur alleen maar toenemen
Ziet er niet uit als een koffieapparaat.quote:
Nee, zo dichtbij komt de heli niet bij het vuur.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:05 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Waarschijnlijk door de luchtstroom die zo'n ding veroorzaakt zal verspreiding van het vuur alleen maar toenemen
Dán zouden ze niet raak gooien door de wind die er stondquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:07 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]
Nee, zo dichtbij komt de heli niet bij het vuur.
Maar iemand die er wel verstand van heeft? Was het een optie geweest vóórdat er een reeel instortingsgevaar was?
dan heb je een erg groot kanon nodig..... je hebt/had het wel of verdieping of 3, die instant gedoofd moeten worden (anders heeft het geen/nauwelijks nut)quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:08 schreef zoalshetis het volgende:
blussen met water is zo ineffectief. je kan beter blussen met een luchtkanon met heel veel barretjes.
dit is trouwens een uitvinding van een man die ook tu delft heeft gestudeerd en die nog verder ontwikkeld moet worden.
zie het als het uitblazen van een kaars. als je heel zacht blaast wordt de vlam alleen maar groter, doe je het met kracht dan dooft de vlam instantly.
Wat voor een helikopter doel je dan op? Zo'n een als ze bij bosbranden gebruiken, of een helikopter die gericht kan spuiten? Van die laatste betwijfel ik of er in Nederland eentje bestaat, en de bosbrand methode is denk te rigoureus en is dus niet geschikt als je nog een deel van het gebouw wil redden (waarom ga je anders blussen).quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:07 schreef Lightning_NL het volgende:
Maar iemand die er wel verstand van heeft? Was het een optie geweest vóórdat er een reeel instortingsgevaar was?
hadden we al gehad.. volgens mij.... een gebouw van dit type moet 1 uur kunnen uithouden.. en tis nu al een uurtje of 3.. hulde aan het gebouwquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:10 schreef Cothen het volgende:
Zou wel heel erg ironisch zijn als het gebouw van bouwkunde in zou storten.
Ga je toch afvragen waarom niet iemand een zooitje berekeningen op het eigen gebouw heeft losgeloten. En als dat wel is gedaan vraag ik me toch of die berekeningen wel kloppen en er meer gebouwen minder veilig zijn dan we denken.
Heli sowieso niet, dan was het op het dak gevallen en via de regenpijp afgevoerdquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:07 schreef Lightning_NL het volgende:
Gewoon wat voorwaartse snelheid natuurlijk zodat je het tegen de zijkant aangooit. Met genoeg snelheid moet ook de invloed van wind en opstijgende lucht te overkomen zijn, dacht ik.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:09 schreef Parzival het volgende:
volgens mij kan een helicopter alleen van bovenaf water laten vallen.. niet een waterstraal blussen.. en OP het gebwou gooien dooft het niet aan de binnenkant.. ten tweede zijn bij zulke branden de fluctuaties in wind en opstijgende lucht ZO erg dat het heeeeel erg moeilijk is daar te vliegen
Bouwkunde rekent niet zelf hoor. Dat doen de buren die iets verderop zitten.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:10 schreef Cothen het volgende:
Ga je toch afvragen waarom niet iemand een zooitje berekeningen op het eigen gebouw heeft losgeloten. En als dat wel is gedaan vraag ik me toch of die berekeningen wel kloppen en er meer gebouwen minder veilig zijn dan we denken.
Bouwkunde juist de architectuur vooralquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:10 schreef Cothen het volgende:
Een zooitje berekenen er op los laten en alles komt goed, ja vastquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:10 schreef Cothen het volgende:
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:10 schreef Cothen het volgende:
Een Chinook of Cougar van de Luchtmacht.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat voor een helikopter doel je dan op? Zo'n een als ze bij bosbranden gebruiken, of een helikopter die gericht kan spuiten? Van die laatste betwijfel ik of er in Nederland eentje bestaat, en de bosbrand methode is denk te rigoureus en is dus niet geschikt als je nog een deel van het gebouw wil redden (waarom ga je anders blussen).
Elk gebouw kan instorten na een tijd lang in brand te hebben gestaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:10 schreef Cothen het volgende:
En dan? Zo'n zak water is totaal niet handig als je nog een deel van het gebouw wil redden, en dat wil je want anders ga je niet blussen.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:13 schreef Lightning_NL het volgende:
Een Chinook of Cougar van de Luchtmacht.
Ben ik ook benieuwd naar. Alles is al vrij oud.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:12 schreef Impry het volgende:
Zijn er nog meer foto's van hoe het nú er aan toe is?
Doe eens Googlenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:15 schreef jna het volgende:
Kan iemand me uitleggen wat grip 1 2 en 3 is?
zou er nou niemand hebben gedacht met die verbouwingen: goh er moet mss ook nog wel eens wat aan hulpverlening komen ergens in verband met brand.....quote:
ja dat word wat drukker bij jou op schoolquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:20 schreef Dribbel_ het volgende:
Wat zullen ze eigenlijk met de studenten doen ?
In andere collegezalen zal ook niet echt de ruimte zijn. En noodgebouwen hiervoor is al helemaal geen ruimte
sprinklers gevuld met stikstofquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:20 schreef zoalshetis het volgende:
er zit ook een heel mooie kant aan deze brand. waarschijnlijk zullen de heren ingenieurs in de dop nu systemen gaan bedenken die het oude blussen tot een farce maakt.
waardoor heel veel doden nu en in de toekomst voorkomen kunnen worden.hulde aan de toekomst en hoop dat er niemand gewond raakt bij de brand.
maak es fotoquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:20 schreef el_salvador het volgende:
ik zie ze net hier uit het raam van het EWI gebouw blussen vanaf de mekelweg kant met een dikke straal vanaf de grond. er zijn vanaf hier geen vlammen, wel flink wat rook nog.
Dat wordt volgens mij gebruikt voor speciale ruimtes, bv server ruimtes.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:25 schreef Cothen het volgende:
[..]
sprinklers gevuld met stikstof
Maar dan moet je dus wel zeker weten dat iedereen het pand uit is en het is een vrij prijzig denk ik.
Jij zegt dus dat het gebouw zou instorten. Dat vroeg ik me dus af. Sowieso kun je het water gecontroleerd uit zo'n zak laten vallen volgens mij.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:14 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En dan? Zo'n zak water is totaal niet handig als je nog een deel van het gebouw wil redden, en dat wil je want anders ga je niet blussen.
Bij electrische installaties iddquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:27 schreef Ticootje het volgende:
Dat wordt volgens mij gebruikt voor speciale ruimtes, bv server ruimtes.
ja, of vacuum trekken van brandgevaarlijke lokalen met een druk op de knop of automatisch. kan je beter ook niet aanwezig zijn. duur? brand en waterschade zijn duurder.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:25 schreef Cothen het volgende:
[..]
sprinklers gevuld met stikstof
Maar dan moet je dus wel zeker weten dat iedereen het pand uit is en het is een vrij prijzig denk ik.
Kunnen ze ook niet veel aan doen, vrees ik...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:28 schreef Dribbel_ het volgende:
Brand is nu overgeslagen naar de andere vleugel
Dit hele gedoe gaat nog wel een middagje duren denk ik, zeker na dit bericht:quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:28 schreef Broekie het volgende:
Iemand al enig idee of het ook binnen nu en een half uur in zal gaan storten? Dan rek ik m'n radiouitzending namelijk nog even een half uurtje op om de berichtgeving door te laten lopen
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:28 schreef Dribbel_ het volgende:
Brand is nu overgeslagen naar de andere vleugel
Zal nog wel even duren eer het volledig instort, alhoewel er nu al stukken van de gevel naar beneden komen.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:28 schreef Broekie het volgende:
Iemand al enig idee of het ook binnen nu en een half uur in zal gaan storten? Dan rek ik m'n radiouitzending namelijk nog even een half uurtje op om de berichtgeving door te laten lopen
Nee idd, 2 uur terug rookte het al als een dolle daarquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:30 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Kunnen ze ook niet veel aan doen, vrees ik...
quote:
Puikquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:16 schreef Drugshond het volgende:
zomg ook al delft?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:32 schreef zjroentje het volgende:
Zijn met 1 kanon aan de voorzijde aan het blussen, en de mensen kunnen nog vrij dichtbij komen. Instortingsgevaar lijkt me dus nog wat voorbarig.
Ik zit bij de buren van Civiel, jouw overburen.quote:
haal bubbleboy voor livemeat ldoquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:34 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Ik zit bij de buren van Civiel, jouw overburen.
Kreeg net een camera van Campus TV onder m'n snufferd geduwd.
Dat zal inderdaad wel. Maar wat is je bron?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:30 schreef Gutz het volgende:
D'r vallen stukken van de gevel naar beneden!
wat hij zegt. moet lukken met een 100mbit verbinding op de tuquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:32 schreef Impry het volgende:Kan er niemand ff een videocamera op zetten dmv live streaming
Zie hier buiten alleen een boom waarvan de blaadjes beetje bewegen.
quote:Vanmorgen is om even voor half tien brand gemeld bij de faculteit Bouwkunde. Tijdens de ontruiming die direct daarna is gestart, heeft iedereen het pand snel kunnen verlaten.
Tot op heden (12.15 uur) is de brand nog niet onder controle. Blijft u binnen en houdt u ramen en deuren gesloten tot nader bericht.
Medewerkers en studenten van Bouwkunde en andere evacués worden opgevangen in de Aula. Er hebben zich geen persoonlijke ongevallen voorgedaan. Er is wel veel persoonlijk leed te betreuren door het verloren gaan van het werk van studenten en medewerkers en diverse collecties. Spoedig zal worden bericht wanneer de colleges van de faculteit Bouwkunde zullen worden hervat. Het College van Bestuur van de TU Delft onderzoekt op dit moment de mogelijkheden om medewerkers en studenten van Bouwkunde de komende tijd op alternatieve locaties te huisvesten.
is op 500m ofzo. ligt ook een kernreactor btw, ongeveer even ver. niet echt in direct gevaar.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:35 schreef Mazora het volgende:
Schijnt een benzinestation vlakbij te liggen...
nah das een eindje verderopquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:35 schreef Mazora het volgende:
Nou dat scheelt wel een paarhonderd meter hoor.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:35 schreef Mazora het volgende:
5 minuten geleden niet.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:30 schreef Gutz het volgende:
D'r vallen stukken van de gevel naar beneden!
kan je je het jezusgezicht nog herinneren bij de ontploffing van de challenger?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:32 schreef ableton het volgende:
Als je goed kijkt zie je in die rookwolk, dezelfde duivel als bij 9/11![]()
[..]
Als ik de foto's zo zie, zal daar niemand aan twijfelenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:32 schreef tw89 het volgende:
het gebouw moetals verloren beschouwd worden kwam op het nieuws.
Bron?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:38 schreef Hazzard het volgende:
Nu net bekend dat er op dit moment 1 dode is gevallen. Behalve dat het een vrouw is zijn er verder nog geen details.
R.I.P.
Volgens mij onzin. Kreeg net dit e-mailtje:quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:38 schreef Hazzard het volgende:
Nu net bekend dat er op dit moment 1 dode is gevallen. Behalve dat het een vrouw is zijn er verder nog geen details.
R.I.P.
quote:Vanmorgen is om even voor half tien brand gemeld bij de faculteit Bouwkunde. Tijdens de ontruiming die direct daarna is gestart, heeft iedereen het pand snel kunnen verlaten.
Tot op heden (12.15 uur) is de brand nog niet onder controle. Blijft u binnen en houdt u ramen en deuren gesloten tot nader bericht.
Medewerkers en studenten van Bouwkunde en andere evacués worden opgevangen in de Aula. Er hebben zich geen persoonlijke ongevallen voorgedaan. Er is wel veel persoonlijk leed te betreuren door het verloren gaan van het werk van studenten en medewerkers en diverse collecties. Spoedig zal worden bericht wanneer de colleges van de faculteit Bouwkunde zullen worden hervat. Het College van Bestuur van de TU Delft onderzoekt op dit moment de mogelijkheden om medewerkers en studenten van Bouwkunde de komende tijd op alternatieve locaties te huisvesten.
D.J. van den Berg
Voorzitter CvB
? Bron?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:38 schreef Hazzard het volgende:
R.I.P.
quote:Schools Out Lyrics - Artist: Alice Cooper
Well we got no choice
All the girls and boys
Makin all that noise
'Cause they found new toys
Well we can't salute ya
Can't find a flag
If that don't suit ya
That's a drag
School's out for summer
School's out forever
School's been blown to pieces
No more pencils
No more books
No more teacher's dirty looks
Well we got no class
And we got no principles
And we got no innocence
We can't even think of a word that rhymes
School's out for summer
School's out forever
School's been blown to pieces
No more pencils
No more books
No more teacher's dirty looks
Out for summer
Out till fall
We might not go back at all
School's out forever
School's out for summer
School's out with fever
School's out completely
bron>?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:38 schreef Hazzard het volgende:
R.I.P.
Bron?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:38 schreef Hazzard het volgende:
R.I.P.
quote:
bieb staat ook in brand nu was net op de radioquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:42 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Juist...
On-topique > De brand is dus doorgeslagen naar de noordzijde? Dus het "volledige" pand staat nu dienst te doen als worstenrokerij?
Dan moet de brand over een heel gebouw heen zijn gewaaidquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:45 schreef Vicky het volgende:
[..]
bieb staat ook in brand nu was net op de radio
zo maar even tv west aanzetten...
Moet je nagaan!quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:46 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Dan moet de brand over een heel gebouw heen zijn gewaaid
Is dat de bieb voor bouwkunde? Of de algemene bieb (ben niet bekend met het gebouw/de omgeving)?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:45 schreef Vicky het volgende:
[..]
Lijkt me sterk...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:45 schreef Vicky het volgende:
[..]
bouwkunde heeft ook een bieb....quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:46 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Ook 'fijn'quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:45 schreef Vicky het volgende:
[..]
laatste berichten zijn dat de brand zich weer uitbreidt op dit moment.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:45 schreef soylent het volgende:
Hoe is de progressie van de brand nu? (voor hen die info hebben?)
Als het de bieb van bouwkunde is dan kan het ook binnendoor zijn gegaan, de bouwkundebieb zit in een "lob" op de begane grond.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:46 schreef Anthraxx het volgende:
Kanker op.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:46 schreef zoalshetis het volgende:
ik hoorde net dat er 18 doden zijn gevallen! een heel college is in vlammen op gegaan. ripper die rip.
Het is wel zonde. Stond er veel oud werk? Of is dat toch ooit verplaatst naar de centrale bibliotheek?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:48 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Als het de bieb van bouwkunde is dan kan het ook binnendoor zijn gegaan, de bouwkundebieb zit in een "lob" op de begane grond.
Volgens mij heb ik nog wat boeken thuis liggen van de bieb, dat zou dan nu de hele collectie zijn.!
'Harde Aksie!'quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:39 schreef DarkShine het volgende:
"Stichting Brein haalt universiteiten ftp's uit de lucht"
architectonische boeken.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:49 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
Het is wel zonde. Stond er veel oud werk? Of is dat toch ooit verplaatst naar de centrale bibliotheek?
Voor zover ik weet ook nog wel wat echt oude boeken ja.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:49 schreef Anthraxx het volgende:
Het is wel zonde. Stond er veel oud werk? Of is dat toch ooit verplaatst naar de centrale bibliotheek?
ik zie helemaal niets in Rijswijkquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:51 schreef JortK het volgende:
Grote fik, de wolken stapelen zich aardig op
Gezien vanuit Rijswijk
Actuele foto's!quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:52 schreef Gutz het volgende:
[ afbeelding ]
Onderste verdiepingen staan ook te fikken (zie rook vanaf beneden) Zou dus ook de Bieb verklaren.
die heeft me pa gemaaktquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:52 schreef Tokamak het volgende:
als de bouwpub maar heel blijft
ik neem aan dat men in deze tijd een volledige back-up heeft van al het oude, kostbare en zeldzame werk. zodat het ghebruikt kan worden waarvoor het bedoeld is. naslagwerk, studiemateriaal en/of overlevering.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:49 schreef Anthraxx het volgende:
[..]
dat verandert de zaak. ik hoop dat de jumpers niet dood zijn gegaan.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:58 schreef Dr.Daggla het volgende:
Hoor net via via dat een hoop medewerkers vandaag een ontslagbrief hadden ontvangen..
Gefrustreerde medewerker??
Nee.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:58 schreef Dr.Daggla het volgende:
Hoor net via via dat een hoop medewerkers vandaag een ontslagbrief hadden ontvangen..
Die wateroverlast heeft heel snel de kortsluiting op een verdieping lager veroorzaakt...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:56 schreef achterop23 het volgende:
En het begon vannochtend met deze eerste melding...
09:18:57 13-05-08 15 G BRAN Prio 1 DE TU DELFT Bouwkunde BERLAGEWEG 1 Wateroverlast 0631 Universitair onderwijs
805130918571500519 1500519 BRW Delft ( Lichtkrant )
805130918571500371 1500371 BRW Delft ( Kazernealarm )
805130918571500010 1500010 BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )
Wateroverlast!
3 minuten later kwam de volgende melding al over een binnenbrand. Dat is allemaal snel gegaan dan!
Bron: http://monitor.livep2000.nl/
Die werd om 5 uur 's-nachts automatisch verstuurd naar alle medewerkers. Rond een uur of 11 kregen we een excuses gemaild. Dat is wel heel kort om zoiets te organiseren.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:58 schreef Dr.Daggla het volgende:
Dan hoeft ie alleen nog maar 't woordje 'archief' of 'digitaal museum' toe te voegenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:56 schreef Bubblicious het volgende:
Damn, mn collega heeft net de website afgerond voor die architectonische boeken en de meubels.... die zou donderdag gepresenteerd worden :S
Oud Rijswijk, bij de Herenstraat.quote:
quote:Het gebouw telt veertien verdiepingen en is in 1970 gebouwd. Het gebouw herbergt de belangrijkste collectie architectuurboeken, -tijdschriften en -tekeningen van Nederland. De bibliotheek omvat ruim 40.000 boeken en is zeer waardevol.
zien jullie nu wel dat water meer kapot maakt dan lief is als er brand uitbreekt? we hebben als consument niet voor niks poederblussers en derhalve kan ik met stelligheid zeggen dat na deze brand genoeg goede studenten zijn overgebleven om eens écht na te gaan denken over het blussen van een brand.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:04 schreef sangdrax het volgende:
Bovendien scheen vanochtend al de boel blank te staan daaro, omdat de waterleiding al eerder gesprongen was, maar dat de kortsluiting (en dus de brand) pas vanochtend ontstaan is.
aaahh verdomme dat wou ik net zeggenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:03 schreef docoploc het volgende:
Hier ook behoorlijk wat waardevolle spullen die nu waarschijnlijk verloren zijn gegaan...
http://campus.bk.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=74a427f4-79ea-48f1-b2bf-d908a42a38cc&lang=nl
AUWquote:Het gebouw telt veertien verdiepingen en is in 1970 gebouwd. Het gebouw herbergt de belangrijkste collectie architectuurboeken, -tijdschriften en -tekeningen van Nederland. De bibliotheek omvat ruim 40.000 boeken en is zeer waardevol.
met poederblussers ben je ook niet echt blij. die poeder is killing voor alle electronica.... (zelfs als die electronica niet in de blusrichting staat) omdat het er allemaal in gaat zitten.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:08 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zien jullie nu wel dat water meer kapot maakt dan lief is als er brand uitbreekt? we hebben als consument niet voor niks poederblussers en derhalve kan ik met stelligheid zeggen dat na deze brand genoeg goede studenten zijn overgebleven om eens écht na te gaan denken over het blussen van een brand.
Tot zo'n doek vlam vat en het hele gebouw in één klap in de fik staat.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:13 schreef zoalshetis het volgende:
ik stel de toekomst van het blussen als volgt voor: helicopters droppen een speciale doek (zie witte reusreclames in het groot) over een gebouw en daardoor krijgt vuur geen zuurstof meer.
Ken je de situatie? Er loopt 1 weggetje naar de hoofdingang (links) toe.quote:
"De Faculteit Bouwkunde opent haar schatkamer op 15 mei"quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:03 schreef docoploc het volgende:
Hier ook behoorlijk wat waardevolle spullen die nu waarschijnlijk verloren zijn gegaan...
http://campus.bk.tudelft.nl/live/pagina.jsp?id=74a427f4-79ea-48f1-b2bf-d908a42a38cc&lang=nl
Goed te zien?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:15 schreef Ticootje het volgende:
Hier rijswijk, plaspoelpolder, is het wel te zien.
Dat tikt aanquote:
dude ze hebben het kankergen ontdekt. lijkt me niet zo moeilijk om een herbrukbare doek te maken met vezels die niet branden. ik zeg niet asbest, maar zoiets. delft is dé plek om profijt te trekken uit dit soort branden... voc mentaliteit, weet je nog?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:15 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Tot zo'n doek vlam vat en het hele gebouw in één klap in de fik staat.
Blaat!quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:08 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zien jullie nu wel dat water meer kapot maakt dan lief is als er brand uitbreekt? we hebben als consument niet voor niks poederblussers en derhalve kan ik met stelligheid zeggen dat na deze brand genoeg goede studenten zijn overgebleven om eens écht na te gaan denken over het blussen van een brand.
Wel heel erg dat dat nu net moet gebeuren na maanden er zo hard aan gewerkt te hebben, vooral al die maquettes.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:16 schreef Bubblicious het volgende:
[..]
"De Faculteit Bouwkunde opent haar schatkamer op 15 mei"
over die schatkamer had ik het... doodzonde, hebben ze maanden aan gewerkt. En wij ook trouwens.
quote:Explosie
Ooggetuigen melden dat rond 13.30 uur aan de linkerkant van het gebouw een explosie plaatsvond waar diverse ramen sneuvelden. Bij het gedeelte dat tot op dat moment nog redelijk intact was, trok de brandweer zich snel terug.
Ook de hoogwerker waar vanaf geblust werd zou de werkzaamheden gestaakt hebben.
Dit is wel heel zuur ja...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:16 schreef Bubblicious het volgende:
[..]
"De Faculteit Bouwkunde opent haar schatkamer op 15 mei"
over die schatkamer had ik het... doodzonde, hebben ze maanden aan gewerkt. En wij ook trouwens.
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:08 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
stuurlui, blahblahblahquote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:18 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dude ze hebben het kankergen ontdekt. lijkt me niet zo moeilijk om een herbrukbare doek te maken met vezels die niet branden. ik zeg niet asbest, maar zoiets. delft is dé plek om profijt te trekken uit dit soort branden... voc mentaliteit, weet je nog?
dat denk jij! ik ben serieus. misschien iets te snel en te gedetailleeerd voor mensen die affiniteit met dit gebouw hebben. maar ik weet zeker dat deze brand vele branden gaat voorkomen. daar is het de tu delft voor.quote:
kijk een geenstlijl bezoekerquote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:23 schreef Dutch_Nelson het volgende:
gasvlesjes niets aan de hand.
Instorten met die hap!!!
Instant Update: Het bouwkundegebouw zit boordevol asbest en het staat op het punt om een 9/11je te doen. Ding staat op instorten.
En een klein beetje 13/05/2000...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:23 schreef Dutch_Nelson het volgende:
gasvlesjes niets aan de hand.
Instorten met die hap!!!
Instant Update: Het bouwkundegebouw zit boordevol asbest en het staat op het punt om een 9/11je te doen. Ding staat op instorten.
Een gebouw dat bij de eerste vlam meteen instort zodat alleen het puin geblust moet wordenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat denk jij! ik ben serieus. misschien iets te snel en te gedetailleeerd voor mensen die affiniteit met dit gebouw hebben. maar ik weet zeker dat deze brand vele branden gaat voorkomen. daar is het de tu delft voor.
mén... diepe zucht. water heeft zijn beste tijd gehad bij het blussen. zeker bij stoffen die juist op water reageren in een chemische brand... misschien ook daarom dat het waterstraaltje zo laf is...
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:27 schreef ableton het volgende:
[..]
Een gebouw dat bij de eerste vlam meteen instort zodat alleen het puin geblust moet worden![]()
Scheelt weer een hoop brandweercapaciteit.
Hm... wel eens aan gedacht dat er dan misschien nog mensen in het gebouw zijn...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:27 schreef ableton het volgende:
[..]
Een gebouw dat bij de eerste vlam meteen instort zodat alleen het puin geblust moet worden![]()
Scheelt weer een hoop brandweercapaciteit.
Nu je het zegt... verdorie.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:28 schreef humorduck28 het volgende:
[..]
Hm... wel eens aan gedacht dat er dan misschien nog mensen in het gebouw zijn...
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:28 schreef humorduck28 het volgende:
[..]
Hm... wel eens aan gedacht dat er dan misschien nog mensen in het gebouw zijn...
Wanneer jij nou in dat gebouw gaat werken zijn we in 1 klap van jou af....quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:30 schreef ableton het volgende:
[..]
Nu je het zegt... verdorie.
scheelt in ieder geval nog meer capaciteit aangezien het zoeken naar overlevenden ook niet meer hoeft.
2/3/4 vliegen in 1 klap?
Er zijn tientallen kankergenen bekend, is pas idd een nieuwe bijgekomen maar dat gebeurt een paar keer per jaarquote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:18 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dude ze hebben het kankergen ontdekt. lijkt me niet zo moeilijk om een herbrukbare doek te maken met vezels die niet branden. ik zeg niet asbest, maar zoiets. delft is dé plek om profijt te trekken uit dit soort branden... voc mentaliteit, weet je nog?
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:30 schreef ableton het volgende:
[..]
Nu je het zegt... verdorie.
scheelt in ieder geval nog meer capaciteit aangezien het zoeken naar overlevenden ook niet meer hoeft.
2/3/4 vliegen in 1 klap?
quote:Hij prees de medewerkers die, vlak voor het vuur zich uitbreidde naar meer verdiepingen, computerbestanden in veiligheid hebben gebracht. Daardoor is in ieder geval een deel van het wetenschappelijk archief gered, net als veel werk van studenten.
ja hequote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:31 schreef Lightning_NL het volgende:
[..]![]()
![]()
Mensen die er dan serieus op ingaan. Geweldig
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:31 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Wanneer jij nou in dat gebouw gaat werken zijn we in 1 klap van jou af....
ik weet niet hoor, maar je zou toch verwachten dat een organisatie als TU z'n backups ergens extern opslaat?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:32 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.nrc.nl/binnenl(...)_TU_Delft_uitgebrand :
[..]
Data zou gered zijnquote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:34 schreef mschol het volgende:
[..]
ik weet niet hoor, maar je zou toch verwachten dat een organisatie als TU z'n backups ergens extern opslaat?
en dus maximaal 24 uur data verloren zijn? (zoals ik het lees zou alles weg zijn)
er was veel eerder al gemeld dat alle data veilig was gesteld.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:34 schreef mschol het volgende:
[..]
ik weet niet hoor, maar je zou toch verwachten dat een organisatie als TU z'n backups ergens extern opslaat?
en dus maximaal 24 uur data verloren zijn? (zoals ik het lees zou alles weg zijn)
Data wordt dubbel opgeslagen, bij industrieel ontwerpen en bij het IRI, heb ik begrepen.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:37 schreef mkrijt het volgende:
[..]
er was veel eerder al gemeld dat alle data veilig was gesteld.
Dat is ook zo. Op meerdere plaatsen zijn centrale serverruimtes.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:34 schreef mschol het volgende:
[..]
met 4 lichte helicopters en een goed gewicht onder aan de doek, zoals vitrage.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:31 schreef tre het volgende:
[..]
Er zijn tientallen kankergenen bekend, is pas idd een nieuwe bijgekomen maar dat gebeurt een paar keer per jaarZo'n doek lijkt me trouwens voornamelijk erg zwaar worden als het over een heel gebouw moet passen, al was al het erg dun.
Het lijkt me idd ook dat alles redundant is uitgevoerd.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:38 schreef BUG80 het volgende:
[..]
Data wordt dubbel opgeslagen, bij industrieel ontwerpen en bij het IRI, heb ik begrepen.
Ze hebben expres twee gebouwen gekozen die ver uit elkaar liggen (IRI en IO)quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:40 schreef mkrijt het volgende:
[..]
Het lijkt me idd ook dat alles redundant is uitgevoerd.
Op nu.nl wordt nu gemeld dat de enige hoogwerker die nog aan het blussen was ook gestopt is nu.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:43 schreef bigsmoke19 het volgende:
is er nog wat spannends gebeurt (het brandt natuurlijk nog)
of foto's??
quote:Explosie
Ooggetuigen melden dat rond 13.30 uur aan de linkerkant van het gebouw een explosie plaatsvond waar diverse ramen sneuvelden. Bij het gedeelte dat tot op dat moment nog redelijk intact was, trok de brandweer zich snel terug.
Ook de hoogwerker waar vanaf geblust werd zou de werkzaamheden gestaakt hebben
da's echt een oude foto, denkelijk van voor de ontploffingquote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:47 schreef Gutz het volgende:
[ afbeelding ]
Mwoh, Brand is ver voorbij *kan natuurlijk evengoed nog aanwakkeren* Halve pand kan je gewoon als verloren beschouwen dus dat wordt afbreken...
Kan je ff een stream maken van je webcam ofzo? Ben benieuwd!quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:50 schreef Notorious_Roy het volgende:
Vanuit mijn slaapkamer is het ook te zien (Tanthof):
http://royorama.blogspot.com/2008/05/brand-op-de-tu-delft.html
Moest al aan je denken. Had wel verwacht dat jij met een spectaculaire fotoreportage zou komen o.i.d.?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:50 schreef Notorious_Roy het volgende:
Vanuit mijn slaapkamer is het ook te zien (Tanthof):
http://royorama.blogspot.com/2008/05/brand-op-de-tu-delft.html
Rare definitie van live heb jij.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:50 schreef MrLunk het volgende:
25 minuten LIVE Video van de brand bij TU Delft:
http://spacecat90.antville.org/stories/1794816/
in 3 delen...
blij dat iederen eruit was...
verder rustig kijken hoe dit faculteitsgebouw met voorzieningen uit het jaar NUL affikttotop de laatste kelder...
.
Neuh, te lui voor he. Ik ga zo lekker in de tuin zitten!quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:53 schreef Laniboekje het volgende:
[..]
Moest al aan je denken. Had wel verwacht dat jij met een spectaculaire fotoreportage zou komen o.i.d.?
Je ziet vanuit hier niet heel veel hoor, gewoon een grote grijze wolk. En nee, ik ben ook niet van plan om naar de TU te gaan, vandaag besloten omdat NIET te doen. Een brand verandert daar niets aanquote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:51 schreef dennus2006 het volgende:
[..]
Kan je ff een stream maken van je webcam ofzo? Ben benieuwd!
Aan de andere kant (op deze foto 'rechts' en dan nog aan de andere kant), was er nog wel brand en vlammen de afgelopen 30 minuten, nog steeds niet uit hoor...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:47 schreef Gutz het volgende:
[ afbeelding ]
Mwoh, Brand is ver voorbij *kan natuurlijk evengoed nog aanwakkeren* Halve pand kan je gewoon als verloren beschouwen dus dat wordt afbreken...
Vanaf mijn werk kan ik vanuit het raam precies de faculteit zien, ik had het idee dat het vrij ver klaar was met branden.. Daarnet zag ik dat er weer een ander deel van het gebouw flink aan het roken was, ik heb het idee dat het overgeslagen is naar een andere vleugel...quote:
Totdat de vriendelijke agenten je even komen vertellen dat je ramen en deuren gesloten moet houden en juist binnen moet gaan zitten vanwege de rookontwikkeling.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:56 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Neuh, te lui voor he. Ik ga zo lekker in de tuin zitten!
[..]
Jep, in het deel van het gebouw dat tot nu toe gespaard is gebleven zie ik nu ook vlammen verschijnen.. Begint ook weer steeds heftiger te roken. Leuk als je daar modellen van je ontwerpen hebt staan...quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:58 schreef dennus2006 het volgende:
Net hier in vlaardingen was de rookwolk even weg.
Nu komt er weer een dikke wolk bovenuit, daar gaat het weer! :|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |