Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.quote:Op maandag 28 april 2008 10:30 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Als je een 39-er als binnenblad hebt moet je bij iets boven de 30km/u al gaan schakelen naar het buitenblad om geen idiote kettinglijn te krijgen. Dat is erg vroeg. Bij een triple voor algemeen gebruik rij je vrijwel alles op het middenblad. Het buitenblad of het binnenblad gebruik je alleen in extreme omstandigheden. Een 40 (toer) of een 42 (race/snel toeren) is dan handiger. Zou ik ooit weer eens de Mersey 24 rijden dan maak ik me zelfs een speciale triple met 36/44/52 en een compact blokje achter. Veel fabrikanten maken een triple echter zo dat ze een standaard dubbel crankstel pakken en er een binnenblaadje aanplakken. Dan gebruik je een triple niet optimaal.
Naar het buitenblad heeft inderdaad geen zin bij die snelheden. Maar met een (normale) cadans van 100 rijd je op de 39/14 al ruim 35 km/u, qua kettinglijn nog wel te doen vind ik met een standaard 12-23 blokje. Heb je een 42, dan rijd je op de 42/19 nog altijd 27.8 km/u. Als wielertoerist zak je daar vaak genoeg onder (wind tegen bijv.) en dan heb je de 42/21 nodig met als gevolg een vrij schuine kettinglijn. De voordelen van een 42 boven een 39 zijn dus discutabel voor iemand die niet super getraind is. Kun je natuurlijk een 40 monteren, misschien het beste compromis, maar dat zal niet elke fietsenboer gratis doen en dan wegen de kosten niet op tegen de baten. Een 39 of 40 als middenblad is echt geneuzel in de marge t.o.v. de abominabele wielset die in die fiets zitquote:Op maandag 28 april 2008 13:13 schreef Wombcat het volgende:
Laatste post uit vorige topic.
[..]
Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.
Ik heb afgelopen zomer mijn eerste racefiets gekocht. een nieuwe racefiets van raleigh, deze koste maar 500 euro.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 15:08 schreef Blik het volgende:
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.
Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?
Alle hulp is welkom
Als je denkt dat dit een hobby is waar je wat langer door mee gaat zou ik geen prul kopen. Als je wat beters koopt (300 euro +) bespaar je jezelf een hoop geld. Als je doorgaat zal dat prul immers al snel niet meer voldoen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 15:08 schreef Blik het volgende:
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.
Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?
Alle hulp is welkom
quanta costa?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 20:22 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als je denkt dat dit een hobby is waar je wat langer door mee gaat zou ik geen prul kopen. Als je wat beters koopt (300 euro +) bespaar je jezelf een hoop geld. Als je doorgaat zal dat prul immers al snel niet meer voldoen.
Ik heb overigens nog wel een mooie fiets te koop.
Waarom denk je dat al die wielrenners zo obsessief bezig zijn met het gewicht van hun fiets?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 14:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Enige nadeel is dat ik m iedere keer drie trappen op moet slepen.
frame is helaas te hoog, moet een 56 hebben (of misschien zelfs een 54)quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:20 schreef Sloggi het volgende:
http://link.marktplaats.nl/166125811
Shimano 105 rocks.
Leuk hoor, 'm op de grote plaat laten liggen, maar met welke snelheid en cadans en kettinglijn en heb je nu nog knieën over?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Waarom denk je dat al die wielrenners zo obsessief bezig zijn met het gewicht van hun fiets?![]()
Damn wat heb ik trouwens zondag lekker gefietst zeg. 120 km, over de heuvelrug, op de grote plaat de Amerongseberg op.
Och ja, je zou het klitterband van je schoenen om je frame kunnen bevestigen zodat je in één keer je schoenen en je fiets mee omhoog neemt.quote:Op woensdag 7 mei 2008 08:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Gisteren 70km gereden, en ik krijg langzaam iets meer handigheid in het omhoog tillen van m'n fiets (nadeel: ik deed nu beneden m'n schoenen uit, maar nadat ik die fiets naar boven heb moet ik dus weer naar beneden lopen om m'n schoenen op te halen. Supervermoeiend, ouwe).
Het is een open deur, maar toch, maar toch. "Bodily exercise, when compulsory, does no harm to the body; but knowledge which is acquired under compulsion obtains no hold on the mind."quote:Gevolg: bidon kwijt -> niet kunnen vinden -> groep ervandoor -> kwartier onvrijwillige tijdrittraining. Donderdag moet ik dan toevallig wel een tijdrit van 6km rijden, maar toch maar toch maar toch.
De noordkant geloof ik. 52/19 bij 26 km/uur ofzo is ook weer niet zo indrukwekkend natuurlijk, maar het voelde gewoon lekkerquote:Op woensdag 7 mei 2008 09:44 schreef eentwee het volgende:
[..]
Leuk hoor, 'm op de grote plaat laten liggen, maar met welke snelheid en cadans en kettinglijn en heb je nu nog knieën over?En ook niet onbelangrijk is van welke kant je 'm neemt
Welke molshopen heb je nog meer meegepakt? Gewoon uit interesse
De noordkant is de 'goede' natuurlijk, al is lekker afdalen ook wel leukquote:Op woensdag 7 mei 2008 11:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
De noordkant geloof ik. 52/19 bij 26 km/uur ofzo is ook weer niet zo indrukwekkend natuurlijk, maar het voelde gewoon lekker
Verder nog die hellingen bij de Kaapse Bossen, de Koeheuvel..... weet eigenlijk niet hoe ze allemaal heten
Zeker ja, mooi strak asfalt ook op de meeste plaatsen. Heerlijk! Ik ben er zondag nog naartoe gereden (is niet echt naast de deur helaas). Ging toen toevallig ook bijna mis in de afdaling, vanaf de Zijpenberg naar het westen, een van de bochten naar links remde ik niet genoeg af en toen moest ik bijremmen in de bocht om niet het bos in te vliegen, kort blokkerend achterwieltje nogquote:Op woensdag 7 mei 2008 13:17 schreef Cootz het volgende:
Toch blijft dit rondje favoriet bij mij:
http://www.bikely.com/maps/bike-path/posbank
Al ging het laatst bijna mis bij een haarspeldbocht bij de afdaling van de Emmapyramide, hoewel ik die toch echt vaker heb gefietst.... Zat niet helemaal op te letten, dus ik vloog met 55 per uur op die bocht af, en toen moest ik wel heel erg vol in de remmen...![]()
Maar echt heerlijk fietsen daar tussen de bomen.
Da's ook de lastigste bocht (er is maar één bocht naar links in die afdaling). Is precies na het steilste stuk, en het is een scherpe (en steile) haarspeldbocht.quote:Op woensdag 7 mei 2008 13:59 schreef eentwee het volgende:
Ging toen toevallig ook bijna mis in de afdaling, vanaf de Zijpenberg naar het westen, een van de bochten naar links remde ik niet genoeg af en toen moest ik bijremmen in de bocht om niet het bos in te vliegen, kort blokkerend achterwieltje nogBest een kunst, dat goed remmen, zeker met hoge snelheden en redelijk wat massa
Schoenen weer in de pedalen vastklikken voordat je naar boven loopt.quote:Op woensdag 7 mei 2008 08:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Gisteren 70km gereden, en ik krijg langzaam iets meer handigheid in het omhoog tillen van m'n fiets (nadeel: ik deed nu beneden m'n schoenen uit, maar nadat ik die fiets naar boven heb moet ik dus weer naar beneden lopen om m'n schoenen op te halen. Supervermoeiend, ouwe).
Pussyquote:Op woensdag 7 mei 2008 17:55 schreef thettes het volgende:
De dag daarna regende het constant dus noodgedwongen onze rustdag gepakt.
http://www.bikely.com/quote:Op woensdag 7 mei 2008 20:32 schreef De Wouzeraar het volgende:
Weet iemand hier nog leuke routes rond Enschede? Elke keer hetzelfde rondje door de polder word je wel eens zat...
Dat probleem hebben rijders met een dubbel dan toch ook?quote:Op maandag 28 april 2008 13:13 schreef Wombcat het volgende:
Laatste post uit vorige topic.
[..]
Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.
Wat is er zo slecht aan de wielset dan?quote:Op dinsdag 29 april 2008 11:31 schreef eentwee het volgende:
[..]
. Een 39 of 40 als middenblad is echt geneuzel in de marge t.o.v. de abominabele wielset die in die fiets zit
In principe wel, hoewel het bij een triple wat extremer is, want de 39 zit bij een triple verder naar buiten.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 10:39 schreef maartenducrot het volgende:
[..]
Dat probleem hebben rijders met een dubbel dan toch ook?
[..]
Dan hebben trippelaars er toch juist minder last van?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 16:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
In principe wel, hoewel het bij een triple wat extremer is, want de 39 zit bij een triple verder naar buiten.
iddquote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Dan hebben trippelaars er toch juist minder last van?
Da's waar.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 17:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Bij een triple heb je dan weer eerder last van een te schuine ketting als je op het buitenblad fietst. Nog een reden die voor een 42 pleit
Probeer een fiets te scoren met minimaal 105/centaur afmontage. Trek (en samen met Trek vele anderen) valtdan gauw af. Dergelijke vragen simpelweg teveel voor het frame waardoor minder overblijft voor de afmontage. Ga dan voor de Cube Peloton of zoek het bij Red Bull, Canyon etc.quote:Op woensdag 7 mei 2008 20:44 schreef Blik het volgende:
Zijn dit een beetje kwalitatief goede fietsen qua prijs/kwaliteit voor een beginner (ongeveer 700 euro)? Is van beide merken het goedkoopste model.
http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/AERIAL_id_20885_.htm
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/2008/road/1_series/12e/
Maar met een 39x21 kom je weer in de problemen als je bv. in de Ardennen rijdt.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:28 schreef Asics-DS het volgende:
Laat ik nou een 11-21 cassette hebben in combo met een 52 buitenblad. Met 52x11 rijd je met iets minder dan 120 rpm ruim 70 per uur.
waarom 180mm cranks?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:31 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik heb op dit moment slechts een 52/13 als grootste verzet, en dat met 180mm cranks, dus mijn topsnelheid is nogal beperkt
Binnenkort toch maar eens van 13-23 naar 12-21
Wedstrijdrijders hebben geen triplesquote:Op vrijdag 9 mei 2008 21:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Totdat je merkt dat je op vals plat bergaf achteruit het peloton spat omdat je tekort aan verzet hebt.
Die eerste uitspraak is alleen houdbaar voor Nederlandse wedstrijdrijders. Bij de Mersey 24 (Brits tijdrijkampioenschap over 24 uur) was ik zeker niet de enige met een triple. Hoge pelotonsnelheden kom je trouwens ook in de wielertoeristenwereld tegen. De eerste keer dat ik meemaakte dat ik een peloton niet meer kon volgen vanwege een te krap verzet was tijdens de toerversie van Gent-Wevelgem. Op het vlakke met wind in de rug. Bij Trondheim-Oslo werd het zelfs een serieus probleem.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 23:42 schreef eentwee het volgende:
[..]
Wedstrijdrijders hebben geen triplesDe discussie over verzetten begon immers met de suggestie dat iemand voor aankoop van een fiets het middenblad moest veranderen van 39>42. Ik sluit me dan ook bij Asics-DS aan...
Het was de befaamde botsholtijdrit. En waar die ligt: http://www.bikely.com/maps/bike-path/botshol-tijdritquote:Op zaterdag 10 mei 2008 00:38 schreef thettes het volgende:
Waar was het precies?
Ik heb een Campa compact, dus dan steek ik een 34 of 36 bladquote:Op vrijdag 9 mei 2008 22:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maar met een 39x21 kom je weer in de problemen als je bv. in de Ardennen rijdt.
Yep, dat was ook mijn reden om een triple te nemen.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 22:05 schreef Asics-DS het volgende:
De conclusie die je uit dit alles kan trekken: de triple is ideaal. Geen gekloot met verwisselen van cassettes en kettingbladen en je kan overal uit de voeten.
Maximaal bereik van de voorderailleur is normaal gesproken toch 16 tandjes?quote:Op zaterdag 10 mei 2008 23:05 schreef Asics-DS het volgende:
Zeker wel. Alle bladen van 34 (misschien zelf nog 32) tot 53 zijn verkrijgbaar.
De Ronde Hoep tijdrit komt er nog aan, die is net iets noordelijker, vlak onder oudekerk. Wel een mooi gebied.quote:Op zaterdag 10 mei 2008 15:05 schreef Wombcat het volgende:
Hej, da's best in de buurt hier.
Gaat gewoon om het idee. Klopt gewoon niet zonder dat er verder een technishe reden achter zit of iets.quote:Op zondag 11 mei 2008 00:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Waarom niet? Gewicht? Gewoon niet nodig?
Imagoquote:Op zondag 11 mei 2008 00:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Waarom niet? Gewicht? Gewoon niet nodig?
Die X-Trail (105) lijkt me ook wel wat, maar het is wel een behoorlijk onbekend merk geloof ik. Als ik 'm kwijt wil zal ik er wel niks meer voor terug krijgen, of hoe zit dat?quote:Op zondag 11 mei 2008 09:44 schreef FJD het volgende:
Passend voor het budget zijn de:
Raleigh Team (2200) voor 500,-
Raleigh Team (Sora) voor 670,-
Sensa Prima (Sora) voor 600,- (met veel pijn en moeite)
Xtrail (105) voor 600,-
Target (2200) voor 400,-
Giant OCR 2.0 (Tiagra) voor 700,- (dat wordt op een houtje bijten).
Ik lees er wel vaker over dat men last heeft van hoofdpijn. Veel mogelijk oorzaken heb je al genoemd. Door de spieren in de nek, uitdroging, energie tekort, electrolyten tekort. Denk ook aan vermoeidheid, bloeddruk (!), teveel vragen van je lijf (dus conditie geleidelijk opbouwen), slechte warming-up/cooling-down.quote:Op zondag 11 mei 2008 08:57 schreef RamonNL het volgende:
Hey
Ik ben pas begonnen met wielrennen, maar nu het volgende. Ik krijg steeds knallende koppijn tijdens het fietsen. Ik dacht eerst dat het mijn helm was die te strak zat, maar daar lag het niet aan. Daarna aan de warmte gedacht, maar ook dat is niet het probleem. Na 15 minuten fietsen krijg ik al schele hoofdpijn. Nu las ik dat het zou kunnen liggen aan je houding op de fiets, maar ik las ook dat vrijwel iedereen pas hoofdpijn krijgt na het fietsen. Ik eet en drink goed vantevoren, iemand enig idee?
Nog een ander vraagje. Benen scheren, allemaal leuk en aardig, maar heeft iemand tips tegen irritatie?
Yep. 34 icm met 52 is dan ook niet slimquote:Op zaterdag 10 mei 2008 23:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maximaal bereik van de voorderailleur is normaal gesproken toch 16 tandjes?
Dat zei ik al dat het essentieel anders is (niet dat ik ervaring heb met hardlopen).quote:Op zondag 11 mei 2008 13:03 schreef Asics-DS het volgende:
Yep. 34 icm met 52 is dan ook niet slim. Ik steek minimaal een 36 dus de 52 kan blijven. Een 50 volstaat ook hoor. Ik ben vooralsnog geen wedstrijdrenner. Afgelopen weken heb ik wat trainingswedstrijden gereden, maar het is niks voor mij. Het wedstrijd gedeelte verschilt enorm van het hardlopen. Het meer sportieve hardlopen trekt me meer. Ik kan je een heel lijstje met redenen geven, maar dat zal ik je besparen
.
Kijk anders op fietsgigant.com bij de aanbiedingen. Tiagra afgemonteerde fietsen voor 500, 105 voor 700. Niet dat ik van technische zaken verstand hebquote:Op zondag 11 mei 2008 09:44 schreef FJD het volgende:
Heel verhaalBedankt alvast voor alle inzichten
In die redenen/verschillen tussen wedstrijd hardlopen/wielrennen ben ik anders wel geinteresseerd, hoe negatief ook.quote:Op zondag 11 mei 2008 13:03 schreef Asics-DS het volgende:
Afgelopen weken heb ik wat trainingswedstrijden gereden, maar het is niks voor mij. Het wedstrijd gedeelte verschilt enorm van het hardlopen. Het meer sportieve hardlopen trekt me meer. Ik kan je een heel lijstje met redenen geven, maar dat zal ik je besparen.
framehoogte ongeveer 0,65 maal je binnenbeenlengte.quote:Op zondag 11 mei 2008 14:24 schreef Palmboom313 het volgende:
Ik wil ook een racefiets halen weet iemand waar ik allemaal op moet letten? framehoogte toch
ok weet je mischien ook een goede beginners racefiets?quote:Op zondag 11 mei 2008 14:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
framehoogte ongeveer 0,65 maal je binnenbeenlengte.
Ik vind het juist wel leuk, zeker als je er een beetje in mee kunt doen.quote:Op zondag 11 mei 2008 14:20 schreef FJD het volgende:
Mij trekt het hele tactische gedeelte niet zo, ik zou daar alleen maar gefrustreerd door rakenDie mag wel winnen, die niet, als die ontsnapt dan geven we hem 10 minuten en daarna gaan we als peleton fietsen om hem weer in te halen.
Vandaar ook dat ik uiteindelijk wel cyclos wil gaan doen maar geen echte wedstrijden. Ik train voor mezelf en ik ben met de sport bezig om op eigen kracht een steeds betere prestatie neer te zetten en daar horen wmb geen tactische spelletjes bij. Ieder z'n ding
Nieuw of tweedehands?quote:Op zondag 11 mei 2008 14:28 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
ok weet je mischien ook een goede beginners racefiets?
Dat laatste zie je in amateurwedstrijden niet zoveel (misschien alleen bij de grotere amateurwedstrijden, van internationaal niveau, maar niet op landelijk en regionaal niveau, en al helemaal niet bij de amateurs A of B).quote:Op zondag 11 mei 2008 14:20 schreef FJD het volgende:
Mij trekt het hele tactische gedeelte niet zo, ik zou daar alleen maar gefrustreerd door rakenDie mag wel winnen, die niet, als die ontsnapt dan geven we hem 10 minuten en daarna gaan we als peleton fietsen om hem weer in te halen.
Ok bedanktquote:Op zondag 11 mei 2008 14:33 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nieuw of tweedehands?
Let een beetje op de groep, zou ik zeggen. Bij voorkeur minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce.
En als je de bergen in wilt gaan, is een triple handig.
En spit deze topicreeks nog eens door, want deze vraag wordt vaker gesteld, dus er zijn her en der nog wel wat tips te vinden.quote:Op zondag 11 mei 2008 14:38 schreef Palmboom313 het volgende:
[..]
Ok bedanktzou eens kijken of er een bij zit
zal idd dit topic nog wel even doorlezen maar alvast bedankt voor de info hequote:Op zondag 11 mei 2008 14:41 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En spit deze topicreeks nog eens door, want deze vraag wordt vaker gesteld, dus er zijn her en der nog wel wat tips te vinden.
Ik ga deze zomer naar Zuid Frankrijk, richting de Alpen etc.quote:Op zondag 11 mei 2008 14:33 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nieuw of tweedehands?
Let een beetje op de groep, zou ik zeggen. Bij voorkeur minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce.
En als je de bergen in wilt gaan, is een triple handig.
Niet echt noodzakelijk, wel handiger.quote:Op zondag 11 mei 2008 18:09 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ik ga deze zomer naar Zuid Frankrijk, richting de Alpen etc.
Vorig jaar kwam ik in Luxemburg de klimmetjes op (sommige stukken over de 22%) met een 20 jaar oude motobecane redelijk makkelijk op. Is het erg noodzakelijk een triple te zetten? De meeste klimmen daar zijn toch minder stijl en regelmatiger?
Da's klassiek, dat hoort erbijquote:Op zondag 11 mei 2008 18:49 schreef Blik het volgende:
Afgelopen weekend een racefiets gekocht. Een Moser met carbon voorvork, afmontage Shimano Sora, triple. Leuk dingetje en was afgeprijsd van 1000 naar 550 euro. Dus vanaf vandaag ben ik ook aan het fietsen. De eerste keer met die klikpedalen was wel ff wennen. Ben natuurlijk meteen op mijn bek gegaan omdat ik vergat m'n schoen los te klikken :p
Nou, vroeger werden er ook wel eens fietsen per ongeluk afgemonteerd met een crankstel met steek 110quote:Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Dacht ik wel, gebeurde gelukkig op een plaats waar niemand wasquote:
Was vergeten te vermelden dat ik inmiddels op een nieuwe fiets rijdquote:Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Dan fiets je flink doorquote:Op zondag 11 mei 2008 22:02 schreef Asics-DS het volgende:
Sowieso ben ik dit jaar beter in vorm en lichter dan vorig jaar dus ik verwacht toch zo rond de 7 uur (wellicht iets meer) te fietsen op de marmotte (vorig jaar 7:39).
Top!quote:Op zondag 11 mei 2008 22:02 schreef Asics-DS het volgende:
Die verschillen tussen hardlopen en wielrennen en mijn idee daarover zal ik morgen even posten. Nu heb ik geen tijd meer helaas.
Ehm, begin jaren '90 reed ik met een compactcrankstel. Werd toen alleen niet zo genoemd. Stronglight 100 was dat, en en dezelfe steek (dacht 80mm) voor alle tandwielen. Naar keuze 1, 2 of 3 bladen voor.quote:Op zondag 11 mei 2008 18:42 schreef Wombcat het volgende:
Ah, een compactcrankstel dus. Dan heb je geen problemen in de bergen.
Wel apart trouwens op een 20 jaar oude fiets een compact, die zat er niet origineel op, neem ik aan (want toen hadden ze dat nog niet).
Maarssen? Zo ver is de Utrechtse Heuvelrug (Driebergen) niet. En bij Soest/Soesterberg gaat het ook wat omhoog.quote:Op maandag 12 mei 2008 18:42 schreef Blik het volgende:
Vandaag voor de eerste keer de fiets uitgeprobeerd. Lekker rondje rond de Maarsseveense plassen en Loosdrechtse plassen gefietst van ongeveer 43 kilometer. Op het laatst een beetje last van pijn in de rug en vermoeide handen. Hadden ook te weinig drinken bij omdat we nog geen bidonhouders hebben.
Maar het was echt lekkerAlleen beetje jammer dat ik in de buurt totaal geen klimmetjes heb
op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.quote:Op maandag 12 mei 2008 19:11 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Maarssen? Zo ver is de Utrechtse Heuvelrug (Driebergen) niet. En bij Soest/Soesterberg gaat het ook wat omhoog.
Gewoon rustig opbouwen! Eerst rondjes in je eigen omgeving en stukje bij beetje kun je het gebied dat je uit je hoofd kent uitbreiden. Over een paar maanden knal je de hele Utrechtse Heuvelrug overquote:Op maandag 12 mei 2008 20:48 schreef Blik het volgende:
[..]
op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.
Even een vraagje: Ik wil ook een fietscomputer kopen, die heb je al vanaf 15 euro. Maar wat zijn nou echt handige functies die een fietscomputer eigenlijk zou moeten hebben? Is een hartslagfunctie bijvoorbeeld een must om te hebben? hoogtemeters en dergelijke hoeft van mij niet zo nodig.
Hartslagsmeter is geen must, maar wel belangrijker dan een cadansmeter.quote:Op maandag 12 mei 2008 21:07 schreef eentwee het volgende:
[..]
Handige functies zijn wat er standaard op zit + cadans. Een hartslagmeter is wel erg prettig vind ik, maar als je net begint misschien nog geen must.
oh,okquote:
Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet weet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.quote:Op maandag 12 mei 2008 21:53 schreef Schunckelstar het volgende:
en wat is daar precies het voordeel van?
(ik neem het begrip recreatief vrij letterlijk en heb me dan ook nooit verdiept in dit soort dingen,dus mischien een domme vraag)
dank jequote:Op maandag 12 mei 2008 21:58 schreef FJD het volgende:
[..]
Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.
Op het vlakke net boven de 100. Bergop ligt het aan welk vermogen je wegtrapt. Voor de gemiddelde recreant zal dat rond de 70-80 rpm liggen.quote:Op maandag 12 mei 2008 21:58 schreef FJD het volgende:
[..]
Er is een optimale trapfrequentie. Hierbij lever je het meeste vermogen tegen de minste energie. Ik niet weet precies in hoeverre die frequentie persoonsgebonden is maar ik meen gelezen te hebben dat die op 90rpm ligt.
Vind het stuur wel prettig zo, wil als beginneling niet teveel voorover buigen. Merk dat ik er nog erg aan moet wennen.quote:
Meestal zit ik ook niet langer dan 5 uur op een fiets, maar het is al beter dan vorig jaarquote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Gewoon vaker doen, dan heb je nergens meer last van
Jij hebt gewoon een standaard race binnenbandje nodig, inderdaad 700 x 18-23C.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 19:09 schreef Blik het volgende:
1. Ik wil een reservebinnenband bestellen, waar op de band kan ik zien welke maat binnenband ik moet hebben? Ik zie namelijk 700 x 18 - 23C staan en dat soort termen, maar weet niet waar ik dat terug kan vinden.
Wat wel een leuke route is (vind ik), is via Westbroek naar Maartensdijk. Bij Maartensdijk neem je de weg door het bos richting Lage Vuursche/Soest. Soest aanhouden (dus rechtdoor tot de N234). Bij N234 linksaf richting Soest, circa 500 meter na benzinestation (eerste weg) rechtsaf. Rechtdoorrijden tot het bij het spoor komt, voor het spoor rechtsaf. Dan de eerste weg links het spoor over. Die weg rechtdoor volgen. Nadat je het spoor weer overgaat, wordt het vals plat, dit loopt door tot bij de vliegbasis Soesterberg. Het is niet erg steil, maar gaat iig omhoog. Voorbij de vliegbasis kom je weer bij een provinciale weg. Tot daar is het vanuit Maarssen een kilometer of 30.quote:Op maandag 12 mei 2008 20:48 schreef Blik het volgende:
[..]
op zich heb je wel gelijk, moet denk ik nog een beetje wennen aan het feit dat je flink wat afstand kunt afleggen met fietsen.
Als je wat vaker naar het buitenland van plan bent te gaan, dan is een hoogtemeter wel handig.quote:Even een vraagje: Ik wil ook een fietscomputer kopen, die heb je al vanaf 15 euro. Maar wat zijn nou echt handige functies die een fietscomputer eigenlijk zou moeten hebben? Is een hartslagfunctie bijvoorbeeld een must om te hebben? hoogtemeters en dergelijke hoeft van mij niet zo nodig.
Allereerst bedankt voor de mooie route, als we wat verder zijn gaan we die zeker een keer uitproberen.quote:Op woensdag 14 mei 2008 14:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Wat wel een leuke route is (vind ik), is via Westbroek naar Maartensdijk. Bij Maartensdijk neem je de weg door het bos richting Lage Vuursche/Soest. Soest aanhouden (dus rechtdoor tot de N234). Bij N234 linksaf richting Soest, circa 500 meter na benzinestation (eerste weg) rechtsaf. Rechtdoorrijden tot het bij het spoor komt, voor het spoor rechtsaf. Dan de eerste weg links het spoor over. Die weg rechtdoor volgen. Nadat je het spoor weer overgaat, wordt het vals plat, dit loopt door tot bij de vliegbasis Soesterberg. Het is niet erg steil, maar gaat iig omhoog. Voorbij de vliegbasis kom je weer bij een provinciale weg. Tot daar is het vanuit Maarssen een kilometer of 30.
Je kunt ongeveer dezelfde weg teruggaan en dan heb je iig wat hoogtemeters gemaakt. Erg veel stelt het niet voor, maar vanaf Maartensdijk is het wel mooi door de bossen fietsen
Eventueel kun je terug via Paleis Soestdijk/richting Hilversum en daarna over Lage Vuursche, want in de weg naar Lage Vuursche zit ook een stuk vals plat.
Dan kom je in totaal op ongeveer 70 km uit. En als het wat te lang is, kun je in Lage Vuursche een terrasje pakken
Lage Vuursche moet je overigens niet in het weekend doorheen willen, want dan staat daar file.
[..]
Als je wat vaker naar het buitenland van plan bent te gaan, dan is een hoogtemeter wel handig.
Gister ook gereden, alleen een beunhaas voor me vond het nodig om ff vol in de remmen te gaan dus ging mooi op me plaatquote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:58 schreef Tommeke het volgende:
Haha lol
Gister de elfsteden gefietst, 240km. Lekker warm weer, ging met 2 vingers in m'n neus. Een paar keer flink gerust en een bord nasi weggegeten, in totaal er iets meer dan 10 uur over gedaan.
Je gaat het op een gegeven moment wel merken dat je zo lang op je fietsje zit
Truequote:Op woensdag 14 mei 2008 22:17 schreef ultra_ivo het volgende:
Alles een kwestie van gewenning. op een gegeven moment wordt 266km een leuke dagrit.
Ja, d'r reed echt een behoorlijk stel halve tammen rondquote:Op woensdag 14 mei 2008 19:19 schreef De_Slagert het volgende:
[..]
Gister ook gereden, alleen een beunhaas voor me vond het nodig om ff vol in de remmen te gaan dus ging mooi op me plaat![]()
In totaal stond de teller op het einde van de dag op 266km en ging wel relaxe, alleen het einde is wat minder met wind tegen. En je gaat het zeker merken dat je lang op de fiets zit
Ja vorig jaar, lekker in de regen toenquote:Op donderdag 15 mei 2008 14:08 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Ja, d'r reed echt een behoorlijk stel halve tammen rond
Ik werd in een bocht bijna een kuil ingedrukt, kon nog net op tijd remmen en uitwijken.
't Einde was wel wind tegen, maar ik heb wel erger gehad met de elfsteden, heb dat laatste stuk ook bijna alleen maar op kop gereden. Ik vind het wel lekker, een beetje diep gaan. Had je 'm al vaker gefietst?
Gewoon ff naar Decathlon gaan en je in het nieuw stekenquote:Op donderdag 15 mei 2008 21:47 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
maar ik heb geen pakje of zo..
nadat ik de bank over heb gevallenquote:Op donderdag 15 mei 2008 22:10 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Gewoon ff naar Decathlon gaan en je in het nieuw steken
Heb je het over de Dreft? Zo ja, waarom niet?quote:Op donderdag 15 mei 2008 18:57 schreef Wombcat het volgende:
Lijkt me geen goed plan.
Een wieleroutfit is niet echt superduur hoor. Zo'n strak broekje heb je voor een paar centen, en dan ben je er al bijna. Geen gezeik, fietsen!quote:Op donderdag 15 mei 2008 22:17 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
nadat ik de bank over heb gevallen
Is niet voor niks dat ik speciaal de firma Decathlon noem. Dan spreek je over koersbroeken van ver onder de 10 Euro 't stuk. Veel van de rest is bij hen ook tientjeswerk.quote:Op donderdag 15 mei 2008 22:17 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
[..]
nadat ik de bank over heb gevallen
Hardlopenquote:Op vrijdag 16 mei 2008 00:28 schreef I.R.Baboon het volgende:
Maar ja, ik ken geen sport die qua verzadigingsniveau ook maar een beetje in de buurt komt.
10 euroquote:Op vrijdag 16 mei 2008 06:45 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Is niet voor niks dat ik speciaal de firma Decathlon noem. Dan spreek je over koersbroeken van ver onder de 10 Euro 't stuk. Veel van de rest is bij hen ook tientjeswerk.
Er zit er ook nog eentje in Antwerpen. Ik ga altijd naar Luik, dat is voor mij makkelijker te bereiken dan Kerkrade.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 10:28 schreef Blik het volgende:
Probleem van de Decathlon is dat het alleen in Limburg en ver in Noord-Holland zit. Voor mij geen optie om even langs te rijden. Ben aan benzine de rest van het prijsverschil kwijt
Ik zou wel voor een beetje een goede broek gaan, na het fietsen wil je ook nog normaal kunnen zitten en lopenquote:Op vrijdag 16 mei 2008 00:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Een wieleroutfit is niet echt superduur hoor. Zo'n strak broekje heb je voor een paar centen, en dan ben je er al bijna. Geen gezeik, fietsen!
Motorblokreiniger kan niet zoveel kwaad... Dat is in principe gewoon een ontvetter.quote:Op donderdag 15 mei 2008 22:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Heb je het over de Dreft? Zo ja, waarom niet?
Er is nogal een groot verschil tussen een spinningzadel en een zadel op een racefiets. Daarbij vang je tijdens het fietsen flink wat schokken op met je zadel (lees:kont) Geloof me, dat voel je wel na een uurtje.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:48 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Volgens mij kan het ook prima in m'n gewone kleding
iig spinning gaat wel prima op die manier
Ja.quote:Op donderdag 15 mei 2008 22:50 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Heb je het over de Dreft? Zo ja, waarom niet?
Die is wel heel gaaf jaquote:Op zaterdag 17 mei 2008 15:27 schreef ole_ole het volgende:
Vanmorgen een nieuwe racer gehaald, ben een beginnende fietser.
Bulls Harrier 2008, geheel 105 afgemonteerd
[ afbeelding ]
Misschien wat voor Ferdie, deze is voor 750 te krijgen
www.futurumshop.nl. Geen verzendkosten, heb hier nog nooit kleding gekocht, maar met de winkel zelf goede ervaringenquote:Op zaterdag 17 mei 2008 20:17 schreef ole_ole het volgende:
Vanmiddag nog mooie schoenen meegenomen, de Schoen plus pedalen actie van Shimano, mooie witte spd-l pedalen, mooi voor bij de witte fiets.
[ afbeelding ]
Alleen ben ik nog op zoek naar een goede broek, liefst met bretels.
Iemand een goed voorstel, liefst niet al te duur, want ik zag ze vanmiddag hangen van 100+
Hou er wel rekening mee dat die wielen niet erg geweldig schijnen te zijn. Ik heb er in ieder geval weinig goeds over gelezen. Misschien kun je er beter andere in laten hangen voor 50 euro extra.quote:Op zaterdag 17 mei 2008 15:54 schreef FJD het volgende:
[..]
Die is wel heel gaaf jaen aangezien ze ook met het bedrijfsfietsplan meedoen wordt het geheel ook nog eens een stuk goedkoper.
Even kijken natuurlijk of de prijs dan niet opeens hoger wordt, dat vind ik zo'n naaistreek
Deze gekocht:quote:Op vrijdag 16 mei 2008 14:48 schreef Principessa.Farfalla het volgende:
Volgens mij kan het ook prima in m'n gewone kleding
iig spinning gaat wel prima op die manier
want kijk ik moet nog
- bokshandschoenen
- boksbroekje?
- surfbikini
- surfshort
- hardloopschoenen
kopen
en dan ook nog een speciale fietsoutfitcombineer ik liever het e.a.
Dat kan er nog wel vanaf danquote:Op zondag 18 mei 2008 18:10 schreef Sloggi het volgende:
Hou er wel rekening mee dat die wielen niet erg geweldig schijnen te zijn. Ik heb er in ieder geval weinig goeds over gelezen. Misschien kun je er beter andere in laten hangen voor 50 euro extra.
Iedereen weet toch dat je de befaamde Ferdi Dorr bent.quote:Op zondag 18 mei 2008 18:46 schreef FJD het volgende:
[..]
Ow ja en ole_ole; ken ik je ergens vanIk heb in andere topics m'n naam wel eens laten vallen maar ik geloof hier nog niet
Thuis rijd ik vaak hetzelfde rondje, heb een paar vaste rondjes en af en toe combineer ik die dan. Maar die rijdt ik dan ook al wel even.quote:Op zondag 18 mei 2008 20:42 schreef Blik het volgende:
Vandaag weer lekker gefietst rond de Loosdrechtse plassen, was lekker rustig op de weg. Uiteindelijk ruim 40 km gefietst in 1:45 (incl. pauze halverwege).
Ik heb nog een (een paar) vraagjes over het uitstippelen van routes. Hebben jullie fietskaarten thuis liggen ofzoiets dergelijks om een mooie route uit te stippelen, of rijden jullie altijd dezelfde route als training? En hoe doe je dat als je op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Limburg, de Ardennen, Alpen met een route uitstippelen?
Ik zit nu zo'n 14 jaar op een racefiets en reed vroeger altijd met mijn vader hier in de omgeving. Ik rij 6 dagen in de week varierend van 55 tot 120 km en ken door de jaren heen in een straal van 50 km denk ik wel alle weggetjes. Ik heb hier ook nooit een kaart meegehad ofzo, ik weet hier waar alles is.quote:Op zondag 18 mei 2008 20:42 schreef Blik het volgende:
Ik heb nog een (een paar) vraagjes over het uitstippelen van routes. Hebben jullie fietskaarten thuis liggen ofzoiets dergelijks om een mooie route uit te stippelen, of rijden jullie altijd dezelfde route als training? En hoe doe je dat als je op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Limburg, de Ardennen, Alpen met een route uitstippelen?
Sinds ruim een half jaar woon ik nu hier. In eerste instantie veel met een kaart gereden. Eerst thuis kijken hoe je wilt fietsen, wat plaatsnamen onthouden en onderweg regelmatig kijken hoe je verder moet (meestal doe ik dat tijdens het fietsen als ik gewoon op een fietspad rechtdoor zit, zonder veel andere fietsers).quote:Op zondag 18 mei 2008 20:42 schreef Blik het volgende:
Vandaag weer lekker gefietst rond de Loosdrechtse plassen, was lekker rustig op de weg. Uiteindelijk ruim 40 km gefietst in 1:45 (incl. pauze halverwege).
Ik heb nog een (een paar) vraagjes over het uitstippelen van routes. Hebben jullie fietskaarten thuis liggen ofzoiets dergelijks om een mooie route uit te stippelen, of rijden jullie altijd dezelfde route als training? En hoe doe je dat als je op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Limburg, de Ardennen, Alpen met een route uitstippelen?
Ik vind hem voor 800,-, heb je afgedongen? Ik ben daar zo slecht inquote:Op zaterdag 17 mei 2008 15:27 schreef ole_ole het volgende:
Bulls Harrier 2008, geheel 105 afgemonteerd deze is voor 750 te krijgen
Op verschillende sites en forums kom je de naam FJD tegen, dat staat voor Ferdi Dorrquote:Op zondag 18 mei 2008 18:46 schreef FJD het volgende:
[..]
Dat kan er nog wel vanaf danIk had daar al half/half rekening mee gehouden. Doordat de overheid nu een deel financiert heb ik weer wat extra ruimte om dat soort dingen te doen
Ow ja en ole_ole; ken ik je ergens vanIk heb in andere topics m'n naam wel eens laten vallen maar ik geloof hier nog niet
Ik gebruik meestal Michelin kaarten 1:200.000. Gedetailleerd genoeg zonder dat je voor een tochtje van een weekend een tas met kaarten mee moet slepen. Routes maak ik meestal zelf, o.a. routes voor tochten die ik organiseer. De regio die ik redelijk tot goed ken is inmiddels redelijk uitgebreid, zo'n beetje de vierhoek Keulen-Laon-Duinkerken-Den Bosch.quote:Op zondag 18 mei 2008 22:44 schreef Blik het volgende:
dankjewel voor de antwoorden, nog één laatste vraag. Wat voor kaarten nemen jullie dan mee als jullie in onbekend gebied gaan fietsen? Een lokale fietskaart van bijvoorbeeld de ANWB ofzoiets?
En het is binnen, morgen alles installeren/vastzetten etc. en dan hoef ik niet meer met een rugzak weg. Nu nog een reserveband, zadeltasje en "slecht weer kleding". Dat laatste kan wel wachtenquote:Op woensdag 14 mei 2008 17:15 schreef Blik het volgende:
Vandaag een aardige bestelling gedaan bij Roseversand, o.a.:
- Pomp
- Kleine pomp voor onderweg
- fietssokken
- multitool (incl. bandenlifters)
- 2 bidonhouders +2 bidons
- fiestcomputer
Ik had die van mij in de fietsenwinkel er op laten zetten. Maar ze zaten te ver naar achter waardoor ik m'n voorband aanraakte in de bochtenquote:Op dinsdag 20 mei 2008 18:48 schreef Sloggi het volgende:
Nieuwe pedaaltjes binnen met nieuwe cleats. Ben nog flink aan het kloten om die cleats goed te krijgen. Vooral lastig om allebei de pedaaltjes op dezelfde manier onder de schoen te krijgen. Lijkt me niet echt lekker fietsen als je schoenen twee verschillende kanten uit wijzen.
Ik ben erg enthousiast over m'n gps-apparaat. In vreemde gebieden kun je voor zowel race als mtb de mooiste routes downloaden en in je gps laden. Scheelt je een hoop gezeur met stoppen en op de kaart speuren. Twee weken geleden ook een prachtige route voor de racefiets gedownload. Was in een voor mij onbekend gebied in de Ardennen, maar ik vermoed dat elke mooie klim in de omgeving wel is aangedaan. Vooraf de route op de computer bekijken en achteraf lekker freaken met hoogteprofielen, stijgingspercentages enz.quote:Op zondag 18 mei 2008 20:42 schreef Blik het volgende:
Hebben jullie fietskaarten thuis liggen ofzoiets dergelijks om een mooie route uit te stippelen, of rijden jullie altijd dezelfde route als training? En hoe doe je dat als je op vakantie gaat naar bijvoorbeeld Limburg, de Ardennen, Alpen met een route uitstippelen?
De duinen in manquote:Op dinsdag 20 mei 2008 22:03 schreef Trainspotter het volgende:
In mijn eigen omgeving is alles even beroerd (omgeving Den Haag), dan ben ik al blij als er een kilometer zonder stoplichten te vinden is.
Waarom dat dan?quote:Op dinsdag 20 mei 2008 22:24 schreef ultra_ivo het volgende:
Er zijn organisatoren die rabiaat tegen die dingen zijn,
Vanwege het risico dat mensen gaan afsnijden als ze een GPS gebruiken. En omdat volgens hen het routelezen ook tot de kunst van het randonneuren hoort. Die organisatoren kom je trouwens vaker in Duitsland tegen, daar wil men nog wel eens roomser dan de paus zijn.quote:
Er zijn nog wel genoeg mogelijkheden hoor, meestal rijd ik een rondje Westland, dat is 50km met bijna geen stoplichten. Gewoon via Wateringen richting Schipluiden, Maassluis langs de waterweg naar Hoek van Holland en via de duinen naar Kijkduin. Ook kan je via de duinen heen en weer naar Zandvoort. En je kan het groene hart inquote:Op dinsdag 20 mei 2008 22:03 schreef Trainspotter het volgende:
[..]
Ik ben erg enthousiast over m'n gps-apparaat. In vreemde gebieden kun je voor zowel race als mtb de mooiste routes downloaden en in je gps laden. Scheelt je een hoop gezeur met stoppen en op de kaart speuren. Twee weken geleden ook een prachtige route voor de racefiets gedownload. Was in een voor mij onbekend gebied in de Ardennen, maar ik vermoed dat elke mooie klim in de omgeving wel is aangedaan. Vooraf de route op de computer bekijken en achteraf lekker freaken met hoogteprofielen, stijgingspercentages enz.
Je kunt ook je eigen route samenstellen uit verschillende tracks. Tijdje terug ook een mooie route gemaakt door Zuid-Limburg en de Voerstreek, samengesteld uit tracks van verschillende cyclo's. Bijkomend voordeel is dat je vooraf op de kilometer nauwkeurig kunt bepalen hoeveel je die dag wilt fietsen.
In mijn eigen omgeving is alles even beroerd (omgeving Den Haag), dan ben ik al blij als er een kilometer zonder stoplichten te vinden is.
Tandjes tellenquote:Op woensdag 21 mei 2008 15:50 schreef Bismarck het volgende:
Ik heb een Campagnolo Mirage 9-speed groepset met voor een 39/53 en geen idee wat ik achter heb (hoe kan ik dat zien?).
13-26 of 13-29.quote:Ik heb 5 april jongstleden de RVV gefietst en kon op de steile geasfalteerde klimmen alleen boven komen op kracht. Dat gold met name voor de Wolvenberg. Op de kasseihellingen was het onbegonnen werk vanwege de regen en modder. Kon geen krachtzetten omdat het achterwiel dan ging slippen en voor soepeltjes draaien had ik niet juiste verzet. Iedere kasseihelling steiler dan 12% - dat zijn ze allemaal met uitzondering van de Oude Kwaremont - moest ik dus deels te voet nemen.
Wat voor cassette kan ik achter monteren zodat ik de heuvels in Limburg en Vlaanderen wat fatsoenlijker kan nemen (lees: op een lichter verzet).
In ieder geval de plaatsnamen van de controles moeten op de controlekaarten staan. En liefst ook een preciezere locatie. Meestal zit er ook niemand van de organisatie op een controle, geheime controleplekken uitgezonderd.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 22:48 schreef Wombcat het volgende:
Moet je de loacties van de controleposten niet aankondigen.
Het probleem is dat een aantal mensen een nogal druk seizoen hier hebben. Zou dus alleen lukken aan het eind van het seizoen denk ik zo, maar weer voordat het schaatsseizoen begint. Indien in Limburg kan ik wel een greep in mijn routebestand doen.quote:Op donderdag 22 mei 2008 15:46 schreef FJD het volgende:
Is het trouwens niet eens een keer tijd voor een Wielren-meet bij Arnhem of in Limburg of weet ik wat. Mannetje of tien, huisje, vrijdagavond aankomen, BBQen, zaterdag fietsen in de omgeving, zaterdag pasta en BBQ en zondag weer fietsen en dan zondagavond weer naar huis
Zou ook in combinatie kunnen met bv. een cyclo maar laten we anders gewoon eens wat animo en agenda's checken. Kijken wie het een leuk idee lijkt, wat een leuk idee is, kijken wat iedereen aankan (qua afstand), kijken wie wanneer kan.quote:Op donderdag 22 mei 2008 15:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Het probleem is dat een aantal mensen een nogal druk seizoen hier hebben. Zou dus alleen lukken aan het eind van het seizoen denk ik zo, maar weer voordat het schaatsseizoen begint. Indien in Limburg kan ik wel een greep in mijn routebestand doen.
Even de regionale agenda checkenquote:Op donderdag 22 mei 2008 16:00 schreef FJD het volgende:
[..]
Zou ook in combinatie kunnen met bv. een cyclo maar laten we anders gewoon eens wat animo en agenda's checken. Kijken wie het een leuk idee lijkt, wat een leuk idee is, kijken wat iedereen aankan (qua afstand), kijken wie wanneer kan.
Het fietsseizoen loopt eind september zo'n beetje op z'n end. Voor velen is de Mergelheuvelland 2 daagse de laatste serieuze rit. Half oktober/begin november begint het schaatsseizoen.quote:Zo heb ik bv. geen flauw idee over wanneer het seizoen afloopt en het schaatsseizoen begintZijn schaatsen-wielrennen sporten die je in het verlengde van elkaar kan doen? Ik meen dat het voor een del ook kan met hardlopen-wielrennen maar dat er toch nog wel wat verschil is.
Nee, helemaal niet. Deze tochten zijn me wat te kort. Dit komt uit een overzicht wat ik voor de zomertraining van de schaatsploeg heb opgsteld. Mijn schema ziet er wat anders uit:quote:Op donderdag 22 mei 2008 20:08 schreef FJD het volgende:
TjezusGa je die allemaal fietsen of dat niet? We zouden iig een keer moeten gaan trainen of een leuke tocht doen, maar dan ga ik eerst even flink oefenen...
Waar denk je dat ik m'n nick vandaan heb?quote:Op donderdag 22 mei 2008 20:23 schreef Asics-DS het volgende:
Pff je doet je naam eer aan ultra_ivo. Ik moet er niet aan denken 400km te fietsen. Maar goed, die ultratochten zijn ook weer een heel andere discipline dan koersen.
Misschien een rare vraag, maar ben je een prof of zo niet ben je weleens gescout (hoe gaat dat met het wielrennen?) door een profploeg?quote:Op donderdag 22 mei 2008 20:25 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Waar denk je dat ik m'n nick vandaan heb?
Maar je hebt gelijk, koersen en ultrarijden is tegenwoordig niet te vergelijken. Je moet er andere dingen voor beheersen. In een koers zou ik in de eerste ronde al uit de wielen gereden worden. Vroeger was dat een andere zaak, toen was 400km een normale koersafstand voor een prof.
Ik kan het nu binnen 5 minuten ongeveerquote:Op donderdag 22 mei 2008 21:56 schreef I.R.Baboon het volgende:
Vandaag in tien minuten twee keer lekgereden (allemaal kutsteentjes bij Abcoude). Maar nu wel op hardhandige wijze geleerd hoe je snel een achterband verwisselt.
Dergelijke lange afstanden worden al lang niet meer in profverband gereden. Er is een heel klein aantal profs dat wedstrijden als de Race Across America rijdt. Maar in de categorie waar ik rij, randonneurs, zijn er totaal geen profs en zijn er geen sponsorgelden.quote:Op donderdag 22 mei 2008 20:35 schreef ole_ole het volgende:
[..]
Misschien een rare vraag, maar ben je een prof of zo niet ben je weleens gescout (hoe gaat dat met het wielrennen?) door een profploeg?
Het was gechargeerd natuurlijk. Met wat goede wil zijn er best wat mooie routes te maken inderdaad. Rondje Hoek van Holland, rondje Noordwijk, om de Rottemeren, Midden-Delfland en met al die viaducten over de verschillende snelwegen kun je nog best een behoorlijke klimtraining doen ookquote:Op dinsdag 20 mei 2008 23:01 schreef De_Slagert het volgende:
Er zijn nog wel genoeg mogelijkheden hoor, meestal rijd ik een rondje Westland, dat is 50km met bijna geen stoplichten. Gewoon via Wateringen richting Schipluiden, Maassluis langs de waterweg naar Hoek van Holland en via de duinen naar Kijkduin. Ook kan je via de duinen heen en weer naar Zandvoort. En je kan het groene hart in
De Garmin 60x. Lomp ding, maar werkt prima (mits je de batterijen stabiliseert met wat extra rubberplaatjes). Denk erover om nog eens een Garmin edge aan te schaffen, die heeft wat meer fietspecifieke features.quote:Op dinsdag 20 mei 2008 22:12 schreef FJD het volgende:
Welk GPS apparaat heb je?
Volgens mij is zo rond de 90 omwentelingen per minuut bij de meeste mensen het best. Ik zou zeggen; lees deze reeks eens doorquote:Op donderdag 22 mei 2008 22:28 schreef ole_ole het volgende:
Oke,
Ik ga morgenochtend een rondje rijden in de buurt van Nijmegen / Berg en Dal
Je kan daar zo heerlijk fietsen
90 omwentelingen is (voor mij) echt een noodoplossing als ik een enorme hongerklop heb, dan wil het gewoon niet sneller. Je moet een bepaalde beensnelheid ontwikkelen om hard en toch soepel te fietsen. Hier kun je simpel op trainen door blokken in te bouwen waarin je met 110-120 omwentelingen per minuut gaat rijden.quote:Op donderdag 22 mei 2008 22:56 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Volgens mij is zo rond de 90 omwentelingen per minuut bij de meeste mensen het best. Ik zou zeggen; lees deze reeks eens door
Elk jaar komen fabrikanten met 'verbeteringen'. Zie het liever als veranderingen om de verkoop te stimuleren. Trap niet in geintjes als: 'nu nog stijver' 'nu nog lichter' 'nu nog duurzamer'. Dit jaar komen ze met hetzelfde op de proppen. Hoewel er wel wat aardige veranderingen aankomen moet je ze niet altijd zien als verbeteringen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 13:45 schreef robertoo het volgende:
Ik heb even een vraagje over 2e hands racefietsen.
Ik ben het een en ander aan het bekijken en heb de mogelijkheid om een fiets uit 2004/2005 aan te schaffen afgemonteerd met Ultegra (met stalen frame en 32 spaaks wielen) - lijkt me wel zo handig aangezien ik ~105kg ben.
En ik heb de mogelijkheid om een fiets uit 2007 te kopen met 105, voor 125 euro meer dan bovenstaande.
Is de 105 serie uit 2007 vergelijkbaar met de Ultegra uit 2004/5? Ik had namelijk van de regionale FM gehoord dat vorig jaar de series zijn verbeterd.
Alvast bedankt
De racefietsvriendelijkste route is via België langs de Zuid-Willemsvaart. Dan kom je uit in Maastricht maar sla je Sittard over.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:24 schreef jorryt het volgende:
Ik zoek de snelste en racefietsvriendelijkste route van Roermond naar het zuiden (ten eerste Sittard, daarna verder). Weet iemand waar ik die kan vinden?
Is wel flink lichter volgens mij. Niet dat dat een reden is om de hele boel te veranderen.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:40 schreef Asics-DS het volgende:
Ten opzichte van het vierkante as systeem is dit niet zozeer een verbetering. Eerder een verandering. Iets nieuws verkoopt, en helemaal als de pro's ermee rijden.....
Okay, thnxquote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:36 schreef Asics-DS het volgende:
[..]
90 omwentelingen is (voor mij) echt een noodoplossing als ik een enorme hongerklop heb, dan wil het gewoon niet sneller. Je moet een bepaalde beensnelheid ontwikkelen om hard en toch soepel te fietsen. Hier kun je simpel op trainen door blokken in te bouwen waarin je met 110-120 omwentelingen per minuut gaat rijden.
De meeste snelheid haal je immers op een zwaar verzet met veel omwentelingen p/m.
Je moet een proberen bepaalde stukken op de 19 of 17 te rijden. Als je dan weer zwaarder schakelt krijg je het idee dat je toch wat zwaar trapt. Voor je het weet trap je standaard 100-110 (of meer) omwentelingen per minuut.
quote:
Da's idd niet aan te bevelen. Het is mij eens overkomen dat een auto opeens het fietspad overstak terwijl ik op 10 meter afstand was. Ben toen vol op die auto geknald (reed tegen de 40). De fiets was er ernstig aan toe, ik had zelf vrijwel niets.quote:Op zondag 25 mei 2008 01:10 schreef Tommeke het volgende:
Ik had echt zin een flinke deuk in die auto te rijden, ware het niet dat ik geen zin heb een nieuw voorwiel te kopen
Met hardlopen 1x last van gehad maar toen liep ik ook veel verder dan m'n trainingsschema kon rechtvaardigen. Ik ga maar eens kijken naar wat oefeningen en ondertussen de fietstochtjes wat aan de lage kant houdenquote:Op zondag 25 mei 2008 14:11 schreef Asics-DS het volgende:
Krachttraining voor buik en (onder)rug is echt aan te bevelen. Zowel voor hardlopen als wielrennen.
quote:Op zondag 25 mei 2008 15:35 schreef Asics-DS het volgende:
Grondoefeningen voor de rug kan ik zo niet bedenken.
Klopt. Je moet je materiaal kiezen naar je gebruiskdoel. Wil je in de koers bij de kopgroep zitten dan is het snelste van het snelste prima, moet net niet kapot gaan. Wil je bij baggerweer PBP rijden dan is gewoon duurzaam nog neit duurzaam genoeg. Ik ben daar zelfs overgestapt op buiscommandeurs omdat de Ergopowershifters tijdelijk problemen gaven.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 13:04 schreef Asics-DS het volgende:
Ik heb er geen problemen mee hoor, maar je leest verhalen..... Bij mij is alles perfect gemonteerd. Belangrijk is gewoon om het bracket netjes af te vlakken. Als die cups maar een fractie scheeft zitten krijg je gedonder. Ik ben tevreden hoor met dat Ultra TorqueMaar je hebt gelijk dat alles veel gevoeliger is dan vroeger. Hoewel ik 'vroeger' niet mee gemaakt heb is staal veel robuuster en sterker dan carbon, alu en titanium. Kwestie van prioriteiten stellen. Zo denk ik dat ultra_ivo met materiaal rijdt wat comfortabel, duurzaam en sterk is. Zelf rijd ik met licht en aero materiaal omdat ik zo snel mogelijk van A naar B wil.
Ik kan een heel goedkoop huisje regelen in Vielsalm, dus vandaar eigenlijk de vraag of Vielsalm een goede uitvalsbasis is om een paar klimmetjes te verkennen. Zonder dat je de auto nog in moetquote:Op donderdag 29 mei 2008 06:46 schreef ultra_ivo het volgende:
Rochefort is ook een mooie standplaats.
Vielsalm is prima te doen. Je zult hier de wat onbekendere klimmen tegenkomen. Ook de langere varianten zijn binnen een dag prima te doen. Vooral het stuk van St. Vith naar Dasburg is mooi en zwaar. Hier heb ik nog een uitgetekende route van (onderdeel van mijn 600). Daarnaast is het mogelijk om eerst een stuk de trein te nemen naar het noorden en dan via een mooie route terug te fietsen naar Vielsalm.quote:Op donderdag 29 mei 2008 10:47 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik kan een heel goedkoop huisje regelen in Vielsalm, dus vandaar eigenlijk de vraag of Vielsalm een goede uitvalsbasis is om een paar klimmetjes te verkennen. Zonder dat je de auto nog in moet
In principe is het maar 10 km fietsen naar Trois Ponts, en dan zit je zo in Stavelot of La Gleize waar je volgens mij de Rosier hebt. Een weekend in een appartementje voor 80 euro kom je niet vaak tegen. Dus ik denk dat ik dat maar gewoon moet gaan doen. Station is inderdaad ook in de buurt dus dan zou je zo ook een flink stuk kunnen fietsenquote:Op donderdag 29 mei 2008 14:50 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Vielsalm is prima te doen. Je zult hier de wat onbekendere klimmen tegenkomen. Ook de langere varianten zijn binnen een dag prima te doen. Vooral het stuk van St. Vith naar Dasburg is mooi en zwaar. Hier heb ik nog een uitgetekende route van (onderdeel van mijn 600). Daarnaast is het mogelijk om eerst een stuk de trein te nemen naar het noorden en dan via een mooie route terug te fietsen naar Vielsalm.
Zojuist het artikel over het ultrafietsen in het laatste nummer van Fiets gelezen, waar in o.a. jij aan het woord komt. Leuk artikel wat een goed kijkje in de keuken van het ultrafietsen geeft. Het ultrafietsen an sich spreekt me na het lezen van het artikel echter minder aan. 's Nachts cols opfietsen (en afdalenquote:Op donderdag 29 mei 2008 17:31 schreef ultra_ivo het volgende:
Via Lierneux heb je ook een hele mooie opgang naar de Baraque Fraiture. Kun je mooi een rondje maken via La Roche en Ardenne en Bastenaken.
En uiteraard de Haute Levee, Wanne en Stockeuquote:Op donderdag 29 mei 2008 15:23 schreef Blik het volgende:
[..]
In principe is het maar 10 km fietsen naar Trois Ponts, en dan zit je zo in Stavelot of La Gleize waar je volgens mij de Rosier hebt. Een weekend in een appartementje voor 80 euro kom je niet vaak tegen. Dus ik denk dat ik dat maar gewoon moet gaan doen. Station is inderdaad ook in de buurt dus dan zou je zo ook een flink stuk kunnen fietsen
Shit, m'n privacy!quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:18 schreef DennisF het volgende:
Alloha,
Na een tijdje dit topic te hebben gevolgd en hier en daar al wat bekenden te hebben gesignaleerd (Hallo IR) spring ik ook maar even in de discussie. Vorige maand heb ik nadat ik samen met IR een aantal ritten op een leenfiets heb gedaan ook een racefiets gekocht. Inmiddels staat er een 500km op en zit ik bij de fysio wegens een knie die dat niet zo leuk vond.. Dan maar er een beetje over posten en hopelijk tot binnenkort eens in de buurt van A'dam.
Niet zeuren, in driekwart van Nederland kun je niet zo leuk trainen als daar.quote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:30 schreef Asics-DS het volgende:
Het is goed trainen op de Posbank, maar die Lange Juffer en Zijpenberg ken ik inmiddels wel.
Goedkoper kan wel, maar dan zit je of verder in het naseizoen of op een camping. Voor augustus is het zeer schappelijkquote:Op vrijdag 30 mei 2008 15:30 schreef Asics-DS het volgende:
Weekendje Ardennen wil ik ook nog doen. Even een stevig trainingsweekend inbouwen, maar ¤120 is nog best prijzig voor een weekendje.
Da's niet zo mooi, sterkte ermeequote:Op zaterdag 31 mei 2008 12:22 schreef horstjan het volgende:
Mijn hele planning valt in duigen, teruggeroepen van rit naar Santiago wegens familieomstandigheden en ook mijn deelname aan de tour de France moeten afzeggen.
Idd.quote:Er zijn soms belangrijkere dingen in het [fiets]leven.
Ben ik ook nog 90 euro kwijt voor een weekend. Dan maakt die 30 euro ook niet zoveel meer uitquote:Op vrijdag 30 mei 2008 20:06 schreef ultra_ivo het volgende:
Je kunt ook voor 2x 15 Euro in de jeugdherberg van Bouillon gaan slapen.
Ik wil ook meedoen aan de JJC. Twijfel nog wel over de afstand. Heb dit jaar al wel redelijk wat 100+ ritten gereden, ook een handvol keren 130-170 km. Alleen die eerste 50 km lus kan ik met m'n ogen dicht rijden dus dat heeft niet zoveel toegevoegde waarde, in het 150 km parcours zitten stukken die ik nog niet ken. Maar niet de langste afstand rijden vind ik ook een beetje zwak van mezelf.. Volgende week zondag is er nog een toertocht vanuit Renkum over de Veluwe (140km), die ga ik ook rijden (ijs en weder dienende), dan beslis ik daarna wel denk ik. Wel even het aantal inschrijvingen in de gaten houden want er zijn niet zo veel plekken meer.quote:Op zondag 1 juni 2008 02:18 schreef thettes het volgende:
vandaag 135 kilometer gefietst, ik ga zowaar nog eens wennen aan 100+ km/u. Mag ook wel, volgende maand heb ik me ingeschreven voor de Jan Janssen Classic (hel van wageningen) op de 150km. Terwijl 135 nu dus maar m'n afstandsrecord is
Maar, het ging boven verwachting lekker.
Hoewel het niet zo laat was had ik wel een "paar" biertjes op, het "/u" stukje mogen jullie dus wegdenkenquote:
Wel mooi, dan kun je in minder dan 2 uur een etappe van de TDF uitrijden en dan in je hotelkamer kijken wie er een paar uur later 2e is gewordenquote:Op zondag 1 juni 2008 16:25 schreef thettes het volgende:
Hoewel het niet zo laat was had ik wel een "paar" biertjes op, het "/u" stukje mogen jullie dus wegdenken
Heb het gebruikt van Haarlem naar Cannes, werkt redelijk als je hem geleerd hebt te begrijpen.De fietsroutes sturen je nog wel eens over onnodige weggetjes die steeds weer op de doorgaande route uitkomen. Dus is het een hele toer om een leuk lopende rit uit te zetten, maar om specifieke locatie te vinden perfect.quote:Op zondag 1 juni 2008 16:34 schreef FJD het volgende:
[..]
Wel mooi, dan kun je in minder dan 2 uur een etappe van de TDF uitrijden en dan in je hotelkamer kijken wie er een paar uur later 2e is geworden
Ander vraagje. Wie maakt er gebruik van een GPS op de fiets? Ik twijfel of ik het geld er aan uit wil geven maar 200,- voor een Garmin 305 met hartslag en cadans meter is niet heel slecht denk ik zo. Wat zijn nou echt functies die je veel gaat gebruiken?
Vorig jaar was dat laatste kimmetje vrij zwaar, velen deden hem niet en anderen moesten een stukje lopen, maar dat kwam ook door de nattigheid. Zelf deed ik 'm met 39 × 25 en dat ging maar net.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 22:45 schreef Tommeke het volgende:
Heeft iemand hier de Jean Nelissen Classic in Luxemburg wel eens gereden? Ik heb in die omgeving vaak gefietst, dus ik ken de meeste klimmen daar wel zo een beetje. Maar hij eindigt op de Muur van Vianden, is dat dan dat kasseiweggetje omhoog het dorp in of zo'n slingerweggetje richting het kasteel? Want dat kasseiweggetje trek ik nog wel denk ik, meer moet het ook niet zijn
Sowieso is met vriendinlief besloten daar te gaan fietsen deze zomer, dus ik ben wel happy
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |