Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.quote:Op maandag 28 april 2008 10:30 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat ben ik niet met je eens. Als je een 39-er als binnenblad hebt moet je bij iets boven de 30km/u al gaan schakelen naar het buitenblad om geen idiote kettinglijn te krijgen. Dat is erg vroeg. Bij een triple voor algemeen gebruik rij je vrijwel alles op het middenblad. Het buitenblad of het binnenblad gebruik je alleen in extreme omstandigheden. Een 40 (toer) of een 42 (race/snel toeren) is dan handiger. Zou ik ooit weer eens de Mersey 24 rijden dan maak ik me zelfs een speciale triple met 36/44/52 en een compact blokje achter. Veel fabrikanten maken een triple echter zo dat ze een standaard dubbel crankstel pakken en er een binnenblaadje aanplakken. Dan gebruik je een triple niet optimaal.
Naar het buitenblad heeft inderdaad geen zin bij die snelheden. Maar met een (normale) cadans van 100 rijd je op de 39/14 al ruim 35 km/u, qua kettinglijn nog wel te doen vind ik met een standaard 12-23 blokje. Heb je een 42, dan rijd je op de 42/19 nog altijd 27.8 km/u. Als wielertoerist zak je daar vaak genoeg onder (wind tegen bijv.) en dan heb je de 42/21 nodig met als gevolg een vrij schuine kettinglijn. De voordelen van een 42 boven een 39 zijn dus discutabel voor iemand die niet super getraind is. Kun je natuurlijk een 40 monteren, misschien het beste compromis, maar dat zal niet elke fietsenboer gratis doen en dan wegen de kosten niet op tegen de baten. Een 39 of 40 als middenblad is echt geneuzel in de marge t.o.v. de abominabele wielset die in die fiets zitquote:Op maandag 28 april 2008 13:13 schreef Wombcat het volgende:
Laatste post uit vorige topic.
[..]
Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.
Ik heb afgelopen zomer mijn eerste racefiets gekocht. een nieuwe racefiets van raleigh, deze koste maar 500 euro.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 15:08 schreef Blik het volgende:
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.
Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?
Alle hulp is welkom
Als je denkt dat dit een hobby is waar je wat langer door mee gaat zou ik geen prul kopen. Als je wat beters koopt (300 euro +) bespaar je jezelf een hoop geld. Als je doorgaat zal dat prul immers al snel niet meer voldoen.quote:Op dinsdag 6 mei 2008 15:08 schreef Blik het volgende:
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.
Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?
Alle hulp is welkom
quanta costa?quote:Op dinsdag 6 mei 2008 20:22 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als je denkt dat dit een hobby is waar je wat langer door mee gaat zou ik geen prul kopen. Als je wat beters koopt (300 euro +) bespaar je jezelf een hoop geld. Als je doorgaat zal dat prul immers al snel niet meer voldoen.
Ik heb overigens nog wel een mooie fiets te koop .
Waarom denk je dat al die wielrenners zo obsessief bezig zijn met het gewicht van hun fiets?quote:Op zaterdag 3 mei 2008 14:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Enige nadeel is dat ik m iedere keer drie trappen op moet slepen.
frame is helaas te hoog, moet een 56 hebben (of misschien zelfs een 54)quote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:20 schreef Sloggi het volgende:
http://link.marktplaats.nl/166125811
Shimano 105 rocks .
Leuk hoor, 'm op de grote plaat laten liggen, maar met welke snelheid en cadans en kettinglijn en heb je nu nog knieën over? En ook niet onbelangrijk is van welke kant je 'm neemt Welke molshopen heb je nog meer meegepakt? Gewoon uit interessequote:Op dinsdag 6 mei 2008 23:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Waarom denk je dat al die wielrenners zo obsessief bezig zijn met het gewicht van hun fiets?
Damn wat heb ik trouwens zondag lekker gefietst zeg. 120 km, over de heuvelrug, op de grote plaat de Amerongseberg op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |