abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58357940
Laatste post uit vorige topic.
quote:
Op maandag 28 april 2008 10:30 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Als je een 39-er als binnenblad hebt moet je bij iets boven de 30km/u al gaan schakelen naar het buitenblad om geen idiote kettinglijn te krijgen. Dat is erg vroeg. Bij een triple voor algemeen gebruik rij je vrijwel alles op het middenblad. Het buitenblad of het binnenblad gebruik je alleen in extreme omstandigheden. Een 40 (toer) of een 42 (race/snel toeren) is dan handiger. Zou ik ooit weer eens de Mersey 24 rijden dan maak ik me zelfs een speciale triple met 36/44/52 en een compact blokje achter. Veel fabrikanten maken een triple echter zo dat ze een standaard dubbel crankstel pakken en er een binnenblaadje aanplakken. Dan gebruik je een triple niet optimaal.
Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.
in a crowd you lose humanity
pi_58376201
Heb vorige week ook een racefiets gekocht. Tiagra afgemonteerd, goed genoeg voor een beginner lijkt mij toch. In ieder geval voor een redelijk prijs.

Maar van zulk soort verhalen begrijp ik nog geen fuck . Ik zit nog wel vaak te kutten met m'n versnellingen. Blijf nog wel wat uitproberen.
pi_58377034
quote:
Op maandag 28 april 2008 13:13 schreef Wombcat het volgende:
Laatste post uit vorige topic.
[..]

Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.
Naar het buitenblad heeft inderdaad geen zin bij die snelheden. Maar met een (normale) cadans van 100 rijd je op de 39/14 al ruim 35 km/u, qua kettinglijn nog wel te doen vind ik met een standaard 12-23 blokje. Heb je een 42, dan rijd je op de 42/19 nog altijd 27.8 km/u. Als wielertoerist zak je daar vaak genoeg onder (wind tegen bijv.) en dan heb je de 42/21 nodig met als gevolg een vrij schuine kettinglijn. De voordelen van een 42 boven een 39 zijn dus discutabel voor iemand die niet super getraind is. Kun je natuurlijk een 40 monteren, misschien het beste compromis, maar dat zal niet elke fietsenboer gratis doen en dan wegen de kosten niet op tegen de baten. Een 39 of 40 als middenblad is echt geneuzel in de marge t.o.v. de abominabele wielset die in die fiets zit
pi_58377230
Ik heb nu een Giant (50?-39 / 12-28) 18 versnellingen, maar ik wil graag een andere fiets om de wat serieuzere klimmen aan te kunnen. Ik ga eens even rondbellen of een fietsenmaker een leuk tweedehandsje heeft staan, maar ik heb ook deze fiets gezien: http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/2008/road/1_series/12/

Da's 50-39-30 / 12-26 (8-speed). Boek ik dan veel winst, of kan ik dan maar een paar tandjes lichter (vooral vanwege de 26 tov de 28). Die trek kost in Nederland ongeveer 600 euro. Natuurlijk een budgetmodel, en volgens mij heb ik nu een Giant die toen 'ie nieuw was zeker geen budgetfiets was (Peloton 8400).

Wat denken jullie, verder kijken of is die Trek 1. beter en kan ik er 2. een stuk lichter mee fietsen?
pi_58377549
Met een 30/26 fiets je een stuk lichter dan met je oude 39/28, maar Shimano Sora is niet bepaald een goede groep. Ik zou zeker nog eventjes doorsparen, voor zo'n 900 euro vind je een veel betere fiets met Tiagra of 105 groep, bijvoorbeeld van Bulls/Stevens/Cube/Red Bull.
pi_58377593
Ik heb er nu een van de 105-groep op zitten, dus die Giant zal dan inderdaad wel een stukje beter zijn. Dan wordt het toch een tweedehandsje want 900 euro vind ik wat veel.
pi_58380056
Op de Trek 1200 (2005) zit Shimano Tiagra en 105-spul:
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/2005/archive/1200

Dit lijkt me beter dan de 1.2. Kan ik er eventueel ook nog een grotere cassette op laten zetten?

Ik heb ook een fiets gezien met Campagnolo Xenon-groepen. Ik geloof dat dat de goedkoopste groepen zijn van Campagnolo. Ver van weg blijven?

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2008 14:14:37 ]
pi_58400044
tvp
  FOK!fotograaf woensdag 30 april 2008 @ 17:02:26 #10
73911 ultra_ivo
pi_58400219
Oeps, helemaal vergeten een nieuw topic te openen en dit topic helemaal gemist
  zaterdag 3 mei 2008 @ 14:04:56 #11
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58453903
Hoera. Sinds een half uur heb ik een fiets. Gemonteerd bij Tromm, bijna alles is 105 en ik ga er morgen voor het eerst mee rijden (en oefenen met klikpedalen). Enige nadeel is dat ik m iedere keer drie trappen op moet slepen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zaterdag 3 mei 2008 @ 15:52:18 #12
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58455366
Gefeliciteerd
En het is mooi fietsweer
in a crowd you lose humanity
pi_58455986
Vandaag zo'n 90 km gefietst... heerlijk fietsweer, echt top! Paar kleine klimmetjes tussendoor, de rest vlak (dijken etc.) gemiddelde van 26.3, terwijl ik eigenlijk vrijwel nooit fiets... (leen de fiets altijd van een maat, die was nu op vakantie).....
Love is in the air!
  zaterdag 3 mei 2008 @ 16:59:02 #14
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58456172
Welke klimmetjes? Utrechtse heuvelrug of zo?
in a crowd you lose humanity
  dinsdag 6 mei 2008 @ 15:08:49 #15
62913 Blik
The one and Only!
pi_58513136
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.

Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?

Alle hulp is welkom
pi_58517531
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 15:08 schreef Blik het volgende:
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.

Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?

Alle hulp is welkom
Ik heb afgelopen zomer mijn eerste racefiets gekocht. een nieuwe racefiets van raleigh, deze koste maar 500 euro.
Alles aluminium en afgemonteerd met shimano. gewicht is iets meer dan 10 kg. Vrij veel voor een racefiets maar als wielertourist is het prima.

Kleding is een eenmalige investering, ik kocht alles tijdens mijn vakantie in frankrijk bij de decathlon.
Alles bij elkaar was dat zo'n 250 euro.
Hiervoor had ik een helm, schoenen, klikpedalen, sokken, korte broek met bretels, shirt, fietshandschoenen en kilometerteller.

Dus totaal was het zo'n 750 euro maar wel in één keer klaar.

Ik zou gewoon even informeren bij de locale fietsenmaker, hij zal ongetwijfeld wat hebben voor een laag budget.
pi_58517562
En anders kan je altijd nog even op marktplaats kijken
pi_58518574
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 15:08 schreef Blik het volgende:
Na een lang weekend in de Elzas te hebben vertoefd leek het mij en mijn vriendin leuk om te gaan beginnen met fietsen naast het hardlopen. De bedoeling is om op een lekker tempo eerst in Nederland te oefenen en om op termijn ook af en toe de Ardennen of zelfs de Alpen aan te doen. Nu heb ik natuurlijk een paar tips nodig.

Ik wil een 2dehands fiets kopen (wegens budgettaire redenen), waar moet ik op letten bij het kopen van zo'n fiets? Is het slim om eerst een echt goedkoop dingetje te kopen om te kijken of het iets voor me is of kan ik beter meteen een wat betere kopen? Wat voor budget heb ik nodig (excl. kleding)? Wat voor extra accessoires heb je altijd nodig? Zijn er handige internetsites die ik moet checken?

Alle hulp is welkom
Als je denkt dat dit een hobby is waar je wat langer door mee gaat zou ik geen prul kopen. Als je wat beters koopt (300 euro +) bespaar je jezelf een hoop geld. Als je doorgaat zal dat prul immers al snel niet meer voldoen.

Ik heb overigens nog wel een mooie fiets te koop .
pi_58519077
Ik heb eerst een oude racefiets voor 75 euro gekocht, toen was ik 17 ofzo, na 4 jaar begon ik me echt te ergeren en heb ik op markplaats voor 250 euro een 'nieuwe' 2e hands gekocht. Zit niet de beste groep op, maar het bevalt enorm zeker gezien mijn budget.
  dinsdag 6 mei 2008 @ 21:20:40 #20
62913 Blik
The one and Only!
pi_58519449
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 20:22 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Als je denkt dat dit een hobby is waar je wat langer door mee gaat zou ik geen prul kopen. Als je wat beters koopt (300 euro +) bespaar je jezelf een hoop geld. Als je doorgaat zal dat prul immers al snel niet meer voldoen.

Ik heb overigens nog wel een mooie fiets te koop .
quanta costa?
  dinsdag 6 mei 2008 @ 23:36:59 #22
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58522355
quote:
Op zaterdag 3 mei 2008 14:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Enige nadeel is dat ik m iedere keer drie trappen op moet slepen.
Waarom denk je dat al die wielrenners zo obsessief bezig zijn met het gewicht van hun fiets?


Damn wat heb ik trouwens zondag lekker gefietst zeg. 120 km, over de heuvelrug, op de grote plaat de Amerongseberg op.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  woensdag 7 mei 2008 @ 08:59:31 #23
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58525860
Gisteren 70km gereden, en ik krijg langzaam iets meer handigheid in het omhoog tillen van m'n fiets (nadeel: ik deed nu beneden m'n schoenen uit, maar nadat ik die fiets naar boven heb moet ik dus weer naar beneden lopen om m'n schoenen op te halen. Supervermoeiend, ouwe).

Grootste ergernis van gisteren was dat ik in een grote groep reed die niet zo hard ging, maar ik per ongeluk m'n bidon náást de houder probeerde te zetten. Gevolg: bidon kwijt -> niet kunnen vinden -> groep ervandoor -> kwartier onvrijwillige tijdrittraining. Donderdag moet ik dan toevallig wel een tijdrit van 6km rijden, maar toch maar toch maar toch.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 7 mei 2008 @ 09:32:49 #24
62913 Blik
The one and Only!
pi_58526469
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 23:20 schreef Sloggi het volgende:
http://link.marktplaats.nl/166125811

Shimano 105 rocks .
frame is helaas te hoog, moet een 56 hebben (of misschien zelfs een 54)
pi_58526695
quote:
Op dinsdag 6 mei 2008 23:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Waarom denk je dat al die wielrenners zo obsessief bezig zijn met het gewicht van hun fiets?


Damn wat heb ik trouwens zondag lekker gefietst zeg. 120 km, over de heuvelrug, op de grote plaat de Amerongseberg op.
Leuk hoor, 'm op de grote plaat laten liggen, maar met welke snelheid en cadans en kettinglijn en heb je nu nog knieën over? En ook niet onbelangrijk is van welke kant je 'm neemt Welke molshopen heb je nog meer meegepakt? Gewoon uit interesse
  woensdag 7 mei 2008 @ 09:52:48 #26
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_58526858
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 08:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Gisteren 70km gereden, en ik krijg langzaam iets meer handigheid in het omhoog tillen van m'n fiets (nadeel: ik deed nu beneden m'n schoenen uit, maar nadat ik die fiets naar boven heb moet ik dus weer naar beneden lopen om m'n schoenen op te halen. Supervermoeiend, ouwe).
Och ja, je zou het klitterband van je schoenen om je frame kunnen bevestigen zodat je in één keer je schoenen en je fiets mee omhoog neemt.
quote:
Gevolg: bidon kwijt -> niet kunnen vinden -> groep ervandoor -> kwartier onvrijwillige tijdrittraining. Donderdag moet ik dan toevallig wel een tijdrit van 6km rijden, maar toch maar toch maar toch.
Het is een open deur, maar toch, maar toch. "Bodily exercise, when compulsory, does no harm to the body; but knowledge which is acquired under compulsion obtains no hold on the mind."
That's...Montgomery Clift, honey!
  woensdag 7 mei 2008 @ 11:15:28 #27
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58528422
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 09:44 schreef eentwee het volgende:

[..]

Leuk hoor, 'm op de grote plaat laten liggen, maar met welke snelheid en cadans en kettinglijn en heb je nu nog knieën over? En ook niet onbelangrijk is van welke kant je 'm neemt Welke molshopen heb je nog meer meegepakt? Gewoon uit interesse
De noordkant geloof ik. 52/19 bij 26 km/uur ofzo is ook weer niet zo indrukwekkend natuurlijk, maar het voelde gewoon lekker

Verder nog die hellingen bij de Kaapse Bossen, de Koeheuvel..... weet eigenlijk niet hoe ze allemaal heten
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58528619
Vanmiddag maar ff richting VAM-berg
pi_58529075
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 11:15 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

De noordkant geloof ik. 52/19 bij 26 km/uur ofzo is ook weer niet zo indrukwekkend natuurlijk, maar het voelde gewoon lekker

Verder nog die hellingen bij de Kaapse Bossen, de Koeheuvel..... weet eigenlijk niet hoe ze allemaal heten
De noordkant is de 'goede' natuurlijk, al is lekker afdalen ook wel leuk Koerheuvel in Rhenen pak ik ook vaak mee.
pi_58531190
Toch blijft dit rondje favoriet bij mij:
http://www.bikely.com/maps/bike-path/posbank

Al ging het laatst bijna mis bij een haarspeldbocht bij de afdaling van de Emmapyramide, hoewel ik die toch echt vaker heb gefietst.... Zat niet helemaal op te letten, dus ik vloog met 55 per uur op die bocht af, en toen moest ik wel heel erg vol in de remmen...

Maar echt heerlijk fietsen daar tussen de bomen.
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
pi_58532141
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:17 schreef Cootz het volgende:
Toch blijft dit rondje favoriet bij mij:
http://www.bikely.com/maps/bike-path/posbank

Al ging het laatst bijna mis bij een haarspeldbocht bij de afdaling van de Emmapyramide, hoewel ik die toch echt vaker heb gefietst.... Zat niet helemaal op te letten, dus ik vloog met 55 per uur op die bocht af, en toen moest ik wel heel erg vol in de remmen...

Maar echt heerlijk fietsen daar tussen de bomen.
Zeker ja, mooi strak asfalt ook op de meeste plaatsen. Heerlijk! Ik ben er zondag nog naartoe gereden (is niet echt naast de deur helaas). Ging toen toevallig ook bijna mis in de afdaling, vanaf de Zijpenberg naar het westen, een van de bochten naar links remde ik niet genoeg af en toen moest ik bijremmen in de bocht om niet het bos in te vliegen, kort blokkerend achterwieltje nog Best een kunst, dat goed remmen, zeker met hoge snelheden en redelijk wat massa
  woensdag 7 mei 2008 @ 15:29:01 #32
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58534104
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 13:59 schreef eentwee het volgende:
Ging toen toevallig ook bijna mis in de afdaling, vanaf de Zijpenberg naar het westen, een van de bochten naar links remde ik niet genoeg af en toen moest ik bijremmen in de bocht om niet het bos in te vliegen, kort blokkerend achterwieltje nog Best een kunst, dat goed remmen, zeker met hoge snelheden en redelijk wat massa
Da's ook de lastigste bocht (er is maar één bocht naar links in die afdaling). Is precies na het steilste stuk, en het is een scherpe (en steile) haarspeldbocht.
in a crowd you lose humanity
  FOK!fotograaf woensdag 7 mei 2008 @ 15:56:14 #33
73911 ultra_ivo
pi_58534708
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 08:59 schreef I.R.Baboon het volgende:
Gisteren 70km gereden, en ik krijg langzaam iets meer handigheid in het omhoog tillen van m'n fiets (nadeel: ik deed nu beneden m'n schoenen uit, maar nadat ik die fiets naar boven heb moet ik dus weer naar beneden lopen om m'n schoenen op te halen. Supervermoeiend, ouwe).
Schoenen weer in de pedalen vastklikken voordat je naar boven loopt.
pi_58537297
Nog even een kort verslag van mijn weekje ardennen ( 25-04 tot 02-05)

De 25e was een reisdag, we kwamen pas 23:00 aan. Dat betekende dat we de volgende dag natuurlijk meteen wilden fietsen.

Ik was echter mijn fietsschoenen vergeten dus met casual schoenen eerst 25 kilometer naar Malmedy moeten fietsen om een fietsenzaak te vinden

Uiteindelijk bovenstaande fietsschoenen aangeschaft en nog wat rondgefietst, zo'n 50 kilometer uiteindelijk maar wel met wat bekende heuveltjes.

De volgende dag de Haute Levee beklommen, daar in de kant gaan zitten en leuk naar LBL zitten kijken.

Moreau op achterstand en met z'n tong uit z'n bek is altijd een mooi gezicht


De dag daarna regende het constant dus noodgedwongen onze rustdag gepakt.

De dag daarna hetzelfde beeld, maar toch maar heen en weer naar La Roche en Ardenne gereden. Zo'n 100 kilometer door de regen.


De dagen daarna met wisselvallig weer nog een paar bekende cols gedaan zoals de Stockeu en Rosier, verder wel vrij aardig in de omgeving gebleven, het is immers ook het mooiste fietsgebied van Belgie daar


nog twee foto's



En deze om te bewijzen dat ik echt wel m'n best heb gedaan om hard te fietsen



Conclusie: het was een mooie week, het weer was niet slecht maar kon beter en zo ook mijn vorm
  woensdag 7 mei 2008 @ 18:14:39 #35
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58537624
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 17:55 schreef thettes het volgende:
De dag daarna regende het constant dus noodgedwongen onze rustdag gepakt.
Pussy
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58540252
Weet iemand hier nog leuke routes rond Enschede? Elke keer hetzelfde rondje door de polder word je wel eens zat...
Dat je niet paranoide bent wil nog niet zeggen dat ze je niet achtervolgen
Pain heals, chicks dig scars, glory lasts forever.
Pain is only temporary, quitting lasts forever.
  woensdag 7 mei 2008 @ 20:44:54 #37
62913 Blik
The one and Only!
pi_58540561
Zijn dit een beetje kwalitatief goede fietsen qua prijs/kwaliteit voor een beginner (ongeveer 700 euro)? Is van beide merken het goedkoopste model.

http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/AERIAL_id_20885_.htm

http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/2008/road/1_series/12e/
pi_58545086
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 18:14 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Pussy
Nee, mooi-weer fietser

maar dat viel uiteindelijk dus ook tegen de dag erna
  donderdag 8 mei 2008 @ 11:26:46 #39
185545 maartenducrot
koning van biafra
pi_58550811
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 20:32 schreef De Wouzeraar het volgende:
Weet iemand hier nog leuke routes rond Enschede? Elke keer hetzelfde rondje door de polder word je wel eens zat...
http://www.bikely.com/

Hier kun je zelf mooie routes uittekenen, krijg je meteen de afstand en het hoogteprofiel erbij.
Live vanuit Frankrijk!
Jongens jongens toch, nou ik geef het je te doen, hoor.
pi_58556998
Trouwens nog een nadeel van regenfietsen is gladheid. Op het steilste stukje Stockeu lag kutasfalt en ik stond op m'n fiets (dus weinig gewicht op het achterwiel én wat schokkerige stijl van fietsen). Gevolg? Je valt om omdat je wiel teveel wegslipt

Eerste keer dat ik ooit van de racefiets gevallen ben
  FOK!fotograaf donderdag 8 mei 2008 @ 16:58:30 #41
73911 ultra_ivo
pi_58557377
Groot voordeel van regenfietsen is dat je geen gebrek aan lucht hebt.
pi_58569904
Vooral vlak na een bui is het heerlijk fietsen!
  vrijdag 9 mei 2008 @ 10:39:34 #43
185545 maartenducrot
koning van biafra
pi_58570954
quote:
Op maandag 28 april 2008 13:13 schreef Wombcat het volgende:
Laatste post uit vorige topic.
[..]

Ben ik het mee eens. Meestal rijd je op het vlakke ergens tussen de 28 en 32, dus 42-16/17/18/19 met een vrij rechte ketting. Met een 39 zit je dan al op de 14/15/16, ketting staat schuiner. Je moet ook idd te snel naar het buitenblad, waar de ketting dan ook weer te schuin staat.
Dat probleem hebben rijders met een dubbel dan toch ook?
quote:
Op dinsdag 29 april 2008 11:31 schreef eentwee het volgende:

[..]

. Een 39 of 40 als middenblad is echt geneuzel in de marge t.o.v. de abominabele wielset die in die fiets zit
Wat is er zo slecht aan de wielset dan?
Live vanuit Frankrijk!
Jongens jongens toch, nou ik geef het je te doen, hoor.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 16:08:38 #44
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58577679
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 10:39 schreef maartenducrot het volgende:

[..]

Dat probleem hebben rijders met een dubbel dan toch ook?
[..]
In principe wel, hoewel het bij een triple wat extremer is, want de 39 zit bij een triple verder naar buiten.
In Nederland is een 42 ook nuttiger dan een 39, ook als je een dubbel hebt.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 9 mei 2008 @ 17:36:33 #45
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58579300
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 16:08 schreef Wombcat het volgende:

[..]

In principe wel, hoewel het bij een triple wat extremer is, want de 39 zit bij een triple verder naar buiten.
Dan hebben trippelaars er toch juist minder last van?
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  vrijdag 9 mei 2008 @ 17:39:18 #46
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58579340
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 17:36 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Dan hebben trippelaars er toch juist minder last van?
idd
't zal de warmte zijn
in a crowd you lose humanity
  FOK!fotograaf vrijdag 9 mei 2008 @ 17:43:37 #47
73911 ultra_ivo
pi_58579409
Bij een triple heb je dan weer eerder last van een te schuine ketting als je op het buitenblad fietst. Nog een reden die voor een 42 pleit
  vrijdag 9 mei 2008 @ 17:47:03 #48
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58579459
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 17:43 schreef ultra_ivo het volgende:
Bij een triple heb je dan weer eerder last van een te schuine ketting als je op het buitenblad fietst. Nog een reden die voor een 42 pleit
Da's waar.

(Ik ben ook fan van een 42 binnenblad hoor. Ook lekker om wat overlap tussen binnen- en buitenblad te hebben )
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  FOK!fotograaf vrijdag 9 mei 2008 @ 18:26:04 #49
73911 ultra_ivo
pi_58580049
Ik pas de bladen aan aan de situatie. Voor vakantiewerk heb ik 26/39/50, voor randonneurstochten 30/40/50. Voor snelle dagritten prefereer ik dan weer 30/42/52. En als ik weer een keer op een echt raceparcours ga rijden (Mersey 24 of Trondheim-Oslo) dan wordt 't iets van 34/44/54.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 21:35:04 #50
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58583313
Met een 39 kun je overal prima uit de voeten. Vooral als je wat je meer op souplesse rijdt. Met een 39/17 of 16 kun je heerlijk soepel 34 á 35 km/h rijden met een perfect rechte kettinglijn. Wil je harder pak je de 15 (nog steeds een bijna rechte kettinglijn) en gaat het nog harder pak je het buitenblad. Souplesse is the message heren .
  vrijdag 9 mei 2008 @ 21:37:18 #51
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58583364
quote:
Op woensdag 7 mei 2008 20:44 schreef Blik het volgende:
Zijn dit een beetje kwalitatief goede fietsen qua prijs/kwaliteit voor een beginner (ongeveer 700 euro)? Is van beide merken het goedkoopste model.

http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/AERIAL_id_20885_.htm

http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/2008/road/1_series/12e/
Probeer een fiets te scoren met minimaal 105/centaur afmontage. Trek (en samen met Trek vele anderen) valtdan gauw af. Dergelijke vragen simpelweg teveel voor het frame waardoor minder overblijft voor de afmontage. Ga dan voor de Cube Peloton of zoek het bij Red Bull, Canyon etc.
  FOK!fotograaf vrijdag 9 mei 2008 @ 21:54:11 #52
73911 ultra_ivo
pi_58583694
Totdat je merkt dat je op vals plat bergaf achteruit het peloton spat omdat je tekort aan verzet hebt.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:10:03 #53
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58584025
Dan maken die 3 tandjes voor geen zak uit. Reken maar uit. Als het rond of boven de 40 gaat kan ik perfect uit de voeten met het buitenblad in combinatie met 17/16/15 etc tandjes.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:14:36 #54
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58584125
Als het vals plat bergaf in een peloton gaat, rijd je wel eens 70 met bijtrappen. En zonder bijtrappen rijd je te langzaam. Dan heb je echt wel een 53-11 nodig.
(En serieus, ik heb het wel meegemaakt dat ik flink zat bij te trappen met 70 op de teller, alleen om in het wiel te blijven. En ik heb het ook wel eens meegemaakt dat ik gelost omdat ik niet harder kon. Dat was in één van de eerste jaren dat ik wedstrijden reed en toen was mijn grootste verzet nog 52-13. Daarna snel een cassette gekocht met een 12).
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:28:49 #55
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58584453
Laat ik nou een 11-21 cassette hebben in combo met een 52 buitenblad . Met 52x11 rijd je met iets minder dan 120 rpm ruim 70 per uur.
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:31:35 #56
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58584526
Ik heb op dit moment slechts een 52/13 als grootste verzet, en dat met 180mm cranks, dus mijn topsnelheid is nogal beperkt

Binnenkort toch maar eens van 13-23 naar 12-21
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:50:15 #57
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58584953
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 22:28 schreef Asics-DS het volgende:
Laat ik nou een 11-21 cassette hebben in combo met een 52 buitenblad . Met 52x11 rijd je met iets minder dan 120 rpm ruim 70 per uur.
Maar met een 39x21 kom je weer in de problemen als je bv. in de Ardennen rijdt.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 9 mei 2008 @ 22:54:39 #58
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_58585064
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 22:31 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Ik heb op dit moment slechts een 52/13 als grootste verzet, en dat met 180mm cranks, dus mijn topsnelheid is nogal beperkt

Binnenkort toch maar eens van 13-23 naar 12-21
waarom 180mm cranks?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  vrijdag 9 mei 2008 @ 23:23:54 #59
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58585797
Omdat ik 1m97 ben
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58586211
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 21:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Totdat je merkt dat je op vals plat bergaf achteruit het peloton spat omdat je tekort aan verzet hebt.
Wedstrijdrijders hebben geen triples De discussie over verzetten begon immers met de suggestie dat iemand voor aankoop van een fiets het middenblad moest veranderen van 39>42. Ik sluit me dan ook bij Asics-DS aan...
pi_58586797
Ik heb sinds een jaartje ongeveer een Trek 1200 en ben er best tevreden mee, op 1 ding na: het voor derailleur (voor zit Tiagra, triple en achter 105). Soms krijg ik 'm gewoon niet van het middelste blad op het buitenblad, en andere keren gaat het zo makkelijk dat de ketting er volgens mij overheen vliegt en aan de buitenkant erafloopt, ook fijn als je even vol aanzet. Ik ben een paar keer zelf aan het verstellen geweest, en heb het de FM ook een paar keer laten doen, maar echt helpen doet het niet. Ja, heel eventjes, voor het eerste ritje nadat ie versteld is.

Achter schakelt ie overigens als een zonnetje... Binnenkort toch maar weer eens bij de FM langs of ze nog eens naar de afstelling willen kijken. Als dat niet mocht baten, heeft het volgens jullie dan zin om eventueel voor ook op te waarderen naar 105? En is dat duur eigenlijk?

Ik lees er trouwens wel meer 'slechte' verhalen over, dus ik denk dat het niet alleen aan mij ligt...
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
  zaterdag 10 mei 2008 @ 00:11:19 #62
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58586875
Nou jongens, m'n eerste tijdritje was uitstekend verlopen, ik eindigde net boven de middenmoot met een gemiddelde van iets boven de 40 (ok, nog geen zes kilometer, maar wel een klein klimmetje en wat bochten), en ik ga er van uit dat alle anderen al jaren reden.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_58587403
Waar was het precies?

Ga zelf trouwens zondag van Grootebroek naar Amsterdam en weer terug. Zeker rond purmerend in waterland is het een echt mooi ritje. West Friesland (NH) is ook wel mooi, maar dat ken ik ondertussen veel te goed

Ga wel 31 mei de west-friese omringdijk fietsen met zo'n 6 man, allemaal familie.
  FOK!fotograaf zaterdag 10 mei 2008 @ 03:30:09 #64
73911 ultra_ivo
pi_58589470
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 23:42 schreef eentwee het volgende:

[..]

Wedstrijdrijders hebben geen triples De discussie over verzetten begon immers met de suggestie dat iemand voor aankoop van een fiets het middenblad moest veranderen van 39>42. Ik sluit me dan ook bij Asics-DS aan...
Die eerste uitspraak is alleen houdbaar voor Nederlandse wedstrijdrijders. Bij de Mersey 24 (Brits tijdrijkampioenschap over 24 uur) was ik zeker niet de enige met een triple. Hoge pelotonsnelheden kom je trouwens ook in de wielertoeristenwereld tegen. De eerste keer dat ik meemaakte dat ik een peloton niet meer kon volgen vanwege een te krap verzet was tijdens de toerversie van Gent-Wevelgem. Op het vlakke met wind in de rug. Bij Trondheim-Oslo werd het zelfs een serieus probleem.
  zaterdag 10 mei 2008 @ 14:43:26 #65
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58594008
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 00:38 schreef thettes het volgende:
Waar was het precies?
Het was de befaamde botsholtijdrit. En waar die ligt: http://www.bikely.com/maps/bike-path/botshol-tijdrit
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_58594306
Hej, da's best in de buurt hier.
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 10 mei 2008 @ 22:05:49 #67
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58601158
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 22:50 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maar met een 39x21 kom je weer in de problemen als je bv. in de Ardennen rijdt.
Ik heb een Campa compact, dus dan steek ik een 34 of 36 blad . Met een 39 kom ik ook wel, net als in de Alpen, maar waarom zou ik gaan harken als ik lekker soepel omhoog kan rijden.
De conclusie die je uit dit alles kan trekken: de triple is ideaal. Geen gekloot met verwisselen van cassettes en kettingbladen en je kan overal uit de voeten. De klassieke dubbel is voor de (wedstrijd)rijders die vlakke koersen en ritten rijden, voor enorm sterke renners of voor mensen die met een pizza de bergen ingaan (lees: 27/29 kransjes) en de compact is een middenweg. Je kan overal uit de voeten, op voorwaarde dat je zo nu en dan wat veranderd aan je instellingen.

Het ligt er dus maar net aan hoe groot je ego, of je vermogen is .
pi_58601192
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 22:05 schreef Asics-DS het volgende:
De conclusie die je uit dit alles kan trekken: de triple is ideaal. Geen gekloot met verwisselen van cassettes en kettingbladen en je kan overal uit de voeten.
Yep, dat was ook mijn reden om een triple te nemen.
ondanks dat ik ook koers

Eerder schreef je dat je een 52 had, die heb je toch niet met een compact?
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 10 mei 2008 @ 23:05:22 #69
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58602250
Zeker wel. Alle bladen van 34 (misschien zelf nog 32) tot 53 zijn verkrijgbaar .
pi_58602342
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 23:05 schreef Asics-DS het volgende:
Zeker wel. Alle bladen van 34 (misschien zelf nog 32) tot 53 zijn verkrijgbaar .
Maximaal bereik van de voorderailleur is normaal gesproken toch 16 tandjes?
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 10 mei 2008 @ 23:12:31 #71
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58602355
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 15:05 schreef Wombcat het volgende:
Hej, da's best in de buurt hier.
De Ronde Hoep tijdrit komt er nog aan, die is net iets noordelijker, vlak onder oudekerk. Wel een mooi gebied.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_58603967
quote:
Op vrijdag 9 mei 2008 23:42 schreef eentwee het volgende:

[..]

Wedstrijdrijders hebben geen triples
Waarom niet? Gewicht? Gewoon niet nodig?
  zondag 11 mei 2008 @ 02:07:57 #73
14505 OProg
A Life in Music
pi_58604758
quote:
Op zondag 11 mei 2008 00:49 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waarom niet? Gewicht? Gewoon niet nodig?
Gaat gewoon om het idee. Klopt gewoon niet zonder dat er verder een technishe reden achter zit of iets.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_58605643
Hey

Ik ben pas begonnen met wielrennen, maar nu het volgende. Ik krijg steeds knallende koppijn tijdens het fietsen. Ik dacht eerst dat het mijn helm was die te strak zat, maar daar lag het niet aan. Daarna aan de warmte gedacht, maar ook dat is niet het probleem. Na 15 minuten fietsen krijg ik al schele hoofdpijn. Nu las ik dat het zou kunnen liggen aan je houding op de fiets, maar ik las ook dat vrijwel iedereen pas hoofdpijn krijgt na het fietsen. Ik eet en drink goed vantevoren, iemand enig idee?

Nog een ander vraagje. Benen scheren, allemaal leuk en aardig, maar heeft iemand tips tegen irritatie?
  zondag 11 mei 2008 @ 09:27:20 #75
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_58605806
Ademhaling? Hyperventilatie?

Qua benen met Gillette Mach III hier geen problemen.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_58605897
Goedemorgen

Ik heb een paar weken terug al eens een keer m'n gezicht laten zien en nu zit het moment er wel aan te komen dat ik een racefiets kan kopen; douchen op het werk kan, fiets kan afgesloten worden neergezet en er zijn lockers voor de laptop. Kortom, wie houdt mij tegen!

Nu ben ik wat aan het zoeken geslagen en voor mij is het op dit moment nog erg gokken. Ik weet een beetje v/d rangschikking in groepen maar daar houdt het wel mee op. Wat is het budget? Ergens tussen de 600 en 700,-. 600,- moet wel vrij te krijgen zijn, 700,- wordt echt al krap. Dat geld is echt voor de basic uitrusting. Uitbreidingen komen de maand daarna wel weer

Als goed voorbereide Hollander heb ik het Beginnen met fietsen boekje van Fiets gekocht en daarin staan een paar fietsen. Daarnaast heb ik ook wat op Marktplaats gezocht. Pest is dat ik niet precies weet waar ik echt op moet letten. Daarom de vraag of iemand wat commentaar kan geven o pde volgende keuzes zodat ik beter de verschillende overwegingen kan leren in te gaan zien.

Passend voor het budget zijn de:
Raleigh Team (2200) voor 500,-
Raleigh Team (Sora) voor 670,-
Sensa Prima (Sora) voor 600,- (met veel pijn en moeite)
Xtrail (105) voor 600,-
Target (2200) voor 400,-
Giant OCR 2.0 (Tiagra) voor 700,- (dat wordt op een houtje bijten).

Belangrijke info: Ik weeg rond de 85kg dus stevigheid is een pre Ik ben iets van 1.96 lang. De fiets zal ongeveer 100km per week gaan draaien. Het doel is om tempo te maken, cyclos te gaan draaien en uiteindelijk de bergen in te gaan. Daarbij moet opgemerkt worden dat tegen de tijd dat ik dat ga doen, er weer financiele ruimte is om aanpassingen te doen aan de fiets.

Ik twijfel erg over Marktplaats aankopen; het gaat om veel geld en service kun je wel vergeten. Wie kan me wat meer inzicht geven in het besluitprocess waar ik door heen moet?

Heel verhaal Bedankt alvast voor alle inzichten

[ Bericht 1% gewijzigd door FJD op 11-05-2008 10:50:48 ]
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  zondag 11 mei 2008 @ 11:30:53 #77
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_58607040
Benen scheren is nog een brug te ver hoor. Dat kan ik psychologisch niet aan.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 11 mei 2008 @ 11:36:50 #78
178923 Schunckelstar
schunckelstar
pi_58607124
gisteren voor het eerst in een jaar tijd weer eens op de fiets gestapt...
de rest van onze vaste fietsgroep heeft wel doorgefietst verleden jaar ,en ik was zo naief om te denken dat ik het wel vol zou kunnen houden
ik ben na 30 km,meer dood dan levend, afgedraaid richting huis om daar mijn maaginhoud via mijn mond netjes in de wc te deponeren

ik denk dat ik voorlopig maar eerst weer even zelf,of samen met een andere die er ook al een tijdje uit is, ga trainen voordat ik weer met de groep mee ga fietsen
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_58607165
quote:
Op zondag 11 mei 2008 00:49 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waarom niet? Gewicht? Gewoon niet nodig?
Imago
pi_58607855
quote:
Op zondag 11 mei 2008 09:44 schreef FJD het volgende:
Passend voor het budget zijn de:
Raleigh Team (2200) voor 500,-
Raleigh Team (Sora) voor 670,-
Sensa Prima (Sora) voor 600,- (met veel pijn en moeite)
Xtrail (105) voor 600,-
Target (2200) voor 400,-
Giant OCR 2.0 (Tiagra) voor 700,- (dat wordt op een houtje bijten).
Die X-Trail (105) lijkt me ook wel wat, maar het is wel een behoorlijk onbekend merk geloof ik. Als ik 'm kwijt wil zal ik er wel niks meer voor terug krijgen, of hoe zit dat?
pi_58608068
Waar ik dan vooral mee zit is dat het voor mij echt een teringeind weg is en dan moet ik maar hopen dat ie goed past en lekker rijd vrees ik. Plus dat ik me dan weer afvraag waarop is bezuinigd als de afmontage hoogwaardig is en de prijs laag.

Op dit moment klinkt mij vooral de Raleigh Team Sora goed in de oren. Met de pedalen+schoenen actie zou ik dan voor 800,- kunnen rijden. Kleding kan ik nog wel van het hardlopen gebruiken, km teller heb ik nog een GPS voor liggen, mis ik alleen de helm maar goed zo heel hard fiets ik nog niet
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  zondag 11 mei 2008 @ 13:03:38 #82
197786 Asics-DS
op naar de 1:08
pi_58608134
quote:
Op zondag 11 mei 2008 08:57 schreef RamonNL het volgende:
Hey

Ik ben pas begonnen met wielrennen, maar nu het volgende. Ik krijg steeds knallende koppijn tijdens het fietsen. Ik dacht eerst dat het mijn helm was die te strak zat, maar daar lag het niet aan. Daarna aan de warmte gedacht, maar ook dat is niet het probleem. Na 15 minuten fietsen krijg ik al schele hoofdpijn. Nu las ik dat het zou kunnen liggen aan je houding op de fiets, maar ik las ook dat vrijwel iedereen pas hoofdpijn krijgt na het fietsen. Ik eet en drink goed vantevoren, iemand enig idee?

Nog een ander vraagje. Benen scheren, allemaal leuk en aardig, maar heeft iemand tips tegen irritatie?
Ik lees er wel vaker over dat men last heeft van hoofdpijn. Veel mogelijk oorzaken heb je al genoemd. Door de spieren in de nek, uitdroging, energie tekort, electrolyten tekort. Denk ook aan vermoeidheid, bloeddruk (!), teveel vragen van je lijf (dus conditie geleidelijk opbouwen), slechte warming-up/cooling-down.
Benen scheren gaat perfect met Gilette Fusion .
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 23:11 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maximaal bereik van de voorderailleur is normaal gesproken toch 16 tandjes?
Yep. 34 icm met 52 is dan ook niet slim . Ik steek minimaal een 36 dus de 52 kan blijven. Een 50 volstaat ook hoor. Ik ben vooralsnog geen wedstrijdrenner. Afgelopen weken heb ik wat trainingswedstrijden gereden, maar het is niks voor mij. Het wedstrijd gedeelte verschilt enorm van het hardlopen. Het meer sportieve hardlopen trekt me meer. Ik kan je een heel lijstje met redenen geven, maar dat zal ik je besparen .
  zondag 11 mei 2008 @ 13:25:48 #83
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58608431
quote:
Op zondag 11 mei 2008 13:03 schreef Asics-DS het volgende:


Yep. 34 icm met 52 is dan ook niet slim . Ik steek minimaal een 36 dus de 52 kan blijven. Een 50 volstaat ook hoor. Ik ben vooralsnog geen wedstrijdrenner. Afgelopen weken heb ik wat trainingswedstrijden gereden, maar het is niks voor mij. Het wedstrijd gedeelte verschilt enorm van het hardlopen. Het meer sportieve hardlopen trekt me meer. Ik kan je een heel lijstje met redenen geven, maar dat zal ik je besparen .
Dat zei ik al dat het essentieel anders is (niet dat ik ervaring heb met hardlopen).
Misschien is een cyclo rijden wel wat voor je?
in a crowd you lose humanity
pi_58608640
quote:
Op zondag 11 mei 2008 09:44 schreef FJD het volgende:


Heel verhaal Bedankt alvast voor alle inzichten
Kijk anders op fietsgigant.com bij de aanbiedingen. Tiagra afgemonteerde fietsen voor 500, 105 voor 700. Niet dat ik van technische zaken verstand heb . Maar iig wel nieuw met service enzo.

Rijden de meeste van jullie met een hartslag meter? Ik fiets nu maar altijd rond de 30km/h met een zo soepel mogelijk tredje.. En dan natuurlijk telkens wat meer kilometers maken.
  zondag 11 mei 2008 @ 13:44:33 #85
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_58608733
quote:
Op zondag 11 mei 2008 13:03 schreef Asics-DS het volgende:
Afgelopen weken heb ik wat trainingswedstrijden gereden, maar het is niks voor mij. Het wedstrijd gedeelte verschilt enorm van het hardlopen. Het meer sportieve hardlopen trekt me meer. Ik kan je een heel lijstje met redenen geven, maar dat zal ik je besparen .
In die redenen/verschillen tussen wedstrijd hardlopen/wielrennen ben ik anders wel geinteresseerd, hoe negatief ook.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zondag 11 mei 2008 @ 13:59:33 #86
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58608954
Een belangrijk verschil is (volgens mij) dat je bij hardlopen je eigen tempo kunt lopen. Misschien wordt je dan laatste, maar je finisht iig. Bij wielrennen moet je bij het peloton blijven, anders lig je uit de wedstrijd. Weliswaar mag je in trainingswedstrijden wel doorrijden en als het peloton je dubbelt weer aansluiten, maar vaak worden gedubbelden ook dan nog een paar ronden voor het einde van de wedstrijd uit de wedstrijd gehaald.

Dit was iig de conclusie uit een discussie die ik eens met een hardloper heb gehad. Hij zei dat 'ie in het begin altijd laatste werd, maar langzamerhand kwam 'ie dichterbij en hoger in de uitslag. Als je als wielrenner begint is uitrijden vaak een probleem. (Is het voor mij sowieso nog vaak, maar komt ook omdat ik eigenlijk een categorie lager zou moeten rijden nu). Eigenlijk moet je al best wel goed zijn om überhaupt een beetje mee te kunnen doen.
in a crowd you lose humanity
pi_58609267
Mij trekt het hele tactische gedeelte niet zo, ik zou daar alleen maar gefrustreerd door raken Die mag wel winnen, die niet, als die ontsnapt dan geven we hem 10 minuten en daarna gaan we als peleton fietsen om hem weer in te halen.

Vandaar ook dat ik uiteindelijk wel cyclos wil gaan doen maar geen echte wedstrijden. Ik train voor mezelf en ik ben met de sport bezig om op eigen kracht een steeds betere prestatie neer te zetten en daar horen wmb geen tactische spelletjes bij. Ieder z'n ding
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  zondag 11 mei 2008 @ 14:24:46 #88
212185 Palmboom313
Hilary Duff
pi_58609328
Ik wil ook een racefiets halen weet iemand waar ik allemaal op moet letten? framehoogte toch
  zondag 11 mei 2008 @ 14:25:35 #89
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58609338
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:24 schreef Palmboom313 het volgende:
Ik wil ook een racefiets halen weet iemand waar ik allemaal op moet letten? framehoogte toch
framehoogte ongeveer 0,65 maal je binnenbeenlengte.
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 14:28:12 #90
212185 Palmboom313
Hilary Duff
pi_58609372
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:25 schreef Wombcat het volgende:

[..]

framehoogte ongeveer 0,65 maal je binnenbeenlengte.
ok weet je mischien ook een goede beginners racefiets?
  zondag 11 mei 2008 @ 14:31:48 #91
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58609430
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:20 schreef FJD het volgende:
Mij trekt het hele tactische gedeelte niet zo, ik zou daar alleen maar gefrustreerd door raken Die mag wel winnen, die niet, als die ontsnapt dan geven we hem 10 minuten en daarna gaan we als peleton fietsen om hem weer in te halen.

Vandaar ook dat ik uiteindelijk wel cyclos wil gaan doen maar geen echte wedstrijden. Ik train voor mezelf en ik ben met de sport bezig om op eigen kracht een steeds betere prestatie neer te zetten en daar horen wmb geen tactische spelletjes bij. Ieder z'n ding
Ik vind het juist wel leuk, zeker als je er een beetje in mee kunt doen.
Overigens bij cyclo's gebeuren die tactische spelletjes ook. Zowel in de top als daaronder.
Alleen als het een cyclo in het hooggebergte is, dan natuurlijk niet zo.
Ik heb de Ronde van Sardinië een paar keer gereden (de afgelopen drie jaar), da's een 7-daagse cyclo.
Vorig jaar was de 5e etappe echt heel erg leuk. De eerste 25 kilometer de ene aanval na de andere, was net alsof je in een etappe in de Tour reed. (En toen was ik wel redelijk in vorm en kon ik ook een beetje mee aanvallen). Wel apart om te zien wat er dan gebeurt als er een serieuze (langere) klim is, van een kilometer of 6 of zo, dan spat het peloton echt uit elkaar. Net een slagveld. Op het moment dat de toppers hun best gaan doen, dan zie je echt binnen 500 meter een kopgroepje ontstaan van een man of 20 die een meter of 100 voorsprong hebben. En daarachter versnippering, waar weer andere groepjes uit ontstaan.

Dit jaar zag je in de meeste etappes vrij grote groepen naar de finish komen, en in elke groep dan op het einde mensen die proberen er nog uit weg te rijden. In elk groepje wordt dan gewoon nog een finale gereden.
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 14:33:10 #92
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58609451
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:28 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

ok weet je mischien ook een goede beginners racefiets?
Nieuw of tweedehands?
Let een beetje op de groep, zou ik zeggen. Bij voorkeur minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce.
En als je de bergen in wilt gaan, is een triple handig.
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 14:34:38 #93
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58609468
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:20 schreef FJD het volgende:
Mij trekt het hele tactische gedeelte niet zo, ik zou daar alleen maar gefrustreerd door raken Die mag wel winnen, die niet, als die ontsnapt dan geven we hem 10 minuten en daarna gaan we als peleton fietsen om hem weer in te halen.
Dat laatste zie je in amateurwedstrijden niet zoveel (misschien alleen bij de grotere amateurwedstrijden, van internationaal niveau, maar niet op landelijk en regionaal niveau, en al helemaal niet bij de amateurs A of B).
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 14:38:06 #94
212185 Palmboom313
Hilary Duff
pi_58609513
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:33 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nieuw of tweedehands?
Let een beetje op de groep, zou ik zeggen. Bij voorkeur minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce.
En als je de bergen in wilt gaan, is een triple handig.
Ok bedankt zou eens kijken of er een bij zit
  zondag 11 mei 2008 @ 14:41:49 #95
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58609569
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:38 schreef Palmboom313 het volgende:

[..]

Ok bedankt zou eens kijken of er een bij zit
En spit deze topicreeks nog eens door, want deze vraag wordt vaker gesteld, dus er zijn her en der nog wel wat tips te vinden.
in a crowd you lose humanity
  zondag 11 mei 2008 @ 14:53:36 #96
212185 Palmboom313
Hilary Duff
pi_58609744
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:41 schreef Wombcat het volgende:

[..]

En spit deze topicreeks nog eens door, want deze vraag wordt vaker gesteld, dus er zijn her en der nog wel wat tips te vinden.
zal idd dit topic nog wel even doorlezen maar alvast bedankt voor de info he
pi_58612811
quote:
Op zondag 11 mei 2008 14:33 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nieuw of tweedehands?
Let een beetje op de groep, zou ik zeggen. Bij voorkeur minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce.
En als je de bergen in wilt gaan, is een triple handig.
Ik ga deze zomer naar Zuid Frankrijk, richting de Alpen etc.
Vorig jaar kwam ik in Luxemburg de klimmetjes op (sommige stukken over de 22%) met een 20 jaar oude motobecane redelijk makkelijk op. Is het erg noodzakelijk een triple te zetten? De meeste klimmen daar zijn toch minder stijl en regelmatiger?
  zondag 11 mei 2008 @ 18:14:53 #98
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58612889
quote:
Op zondag 11 mei 2008 18:09 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Ik ga deze zomer naar Zuid Frankrijk, richting de Alpen etc.
Vorig jaar kwam ik in Luxemburg de klimmetjes op (sommige stukken over de 22%) met een 20 jaar oude motobecane redelijk makkelijk op. Is het erg noodzakelijk een triple te zetten? De meeste klimmen daar zijn toch minder stijl en regelmatiger?
Niet echt noodzakelijk, wel handiger.
Maar zeker in Frankrijk moet je ook uit de voeten kunnen met 39x26/27.
Als het zo steil wordt als die 20%, dan is een klein verzet wel degelijk handig. Het rijdt makkelijker, want je kunt dan ook nog een beschaafd traptempo er op na houden.
Grote voordeel van een triple is dat je zowel in Nederland, Frankrijk als waar dan ook goed uit de voeten kunt. Toen ik nog geen triple had, reed ik in Nederland met een 42 binnenblad en 12-21/23 cassette. Als ik de bergen inging een 39 erop en een 13-26 (was nog 9=speed). Met een triple hoef ik nooit meer te wisselen

Die 39x26 functioneerde trouwens prima in Frankrijk (Alpen, Vogezen), maar toen ik eens in de Dolomieten was, dacht ik wel meteen "hm, op mijn volgende fiets komt dus een triple," want de bergen in Italië zijn echt wel een stukje lastiger dan die in Frankrijk.

Klimmen in Luxemburg is trouwens totaal niet te vergelijken met het hooggebergte. Is iets totaal anders.
Staar je niet blind op de maximale percentages. Wat is je kleinste verzet?
in a crowd you lose humanity
pi_58613015
Weet ik niet precies, ik check het zo wel ff, ik weet inderdaad dat het totaal iets anders is, in Luxemburg is het vaak toch een beetje explosief naar boven knallen, niet echt rustig op souplesse de handjes op het stuur
  zondag 11 mei 2008 @ 18:27:04 #100
56724 Wombcat
rent wiel
pi_58613040
Doe dat. Bedenk dat de profs een 39x23 hebben, en waarschijnlijk bijna (of misschien zelfs meer dan) 2x zo hard als jij naar boven rijden. De bus misschien niet, maar ook die gaan harder naar boven dan het lijkt.
in a crowd you lose humanity
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')