Ik vind dit een heel scheve vergelijking..quote:Op woensdag 23 april 2008 14:49 schreef Superman11 het volgende:
[ afbeelding ]
Wie heeft God gemaakt ?
Een aantal sceptici stelde deze vraag. Maar God is per definitie de ongeschapen Schepper van het universum, dus de vraag ‘Wie heeft God geschapen?' is onlogisch, net zoiets als ‘Met wie is de vrijgezel getrouwd?’
daar dacht ik ook nog over naquote:Op woensdag 23 april 2008 14:59 schreef L.Denninger het volgende:
Nou ja, als je stelt dat God altijd bestaan heeft,
zeg je dus dat het mogelijk is dat 'iets' altijd bestaan heeft.
En als dat mogelijk is, waarom zou het dan niet het Universum zijn dat altijd bestaan heeft ?
Hier kan ik helemaal niets mee. Waarom zou god een ongeschapen schepper zijn, waarom is die vraag onlogisch? De definitie van vrijgezel is zoiets als iemand die niet getrouwd is, die kan dus niet getrouwd zijn. De definitie van god geeft geen aanwijzing over het ontstaan ervan en de vraag kan dus wel degelijk gesteld worden. In andere (oude) culturen zijn er immers wel goden geschapen..quote:Op woensdag 23 april 2008 14:49 schreef Superman11 het volgende:Maar God is per definitie de ongeschapen Schepper van het universum, dus de vraag ‘Wie heeft God geschapen?' is onlogisch, net zoiets als ‘Met wie is de vrijgezel getrouwd?’
quote:Logically Speaking
The eternality of the Creator may be argued in another way as well. Consider the following logical line of argument.
1. If there ever was a time when nothing at all existed, then there would be absolutely nothing today. It is an axiomatic truth that if nothing exists, then “nothing” will be the case—always, for nothing simply remains nothing—forever! Nothing plus nothing equals nothing. If there is absolutely nothing but nothing, there cannot ever be something. “Nothing” and “something”—applied to the same object, at the same time—are mutually exclusive terms.
2. Since it is the case that something does now exist, one must logically conclude that something has existed always. Let us state the matter again: If nothing cannot produce something, and yet something exists, then it follows necessarily that something has existed always. The question then becomes this. What is the “something” that has been in existence always?
3. In logic, the “law of the excluded middle” states that a thing either is, or it is not. A line either is straight, or it is not straight.
Let us apply this principle to the matter at hand. Something has existed forever. That “something” must be either material in nature, or non-material. If it can be demonstrated that the eternal “something” is not material in nature, then it must follow that the eternal “something” is non-material in nature.
Another term for the “non-material” would be “spirit.” The question now becomes—what does the available evidence reveal? Is it the case that “matter” has existed forever, or does the evidence argue that the eternal “something” is non-matter, i.e., spirit?
4. The most reputable scientists in the world concede that “matter” is not eternal. In his book, Until the Sun Dies (New York: W.W. Norton, 1977), Dr. Robert Jastrow, founder of NASA’s Goddard Institute for Space Studies, and himself a professed agnostic, describes his perception of the initial creation of the universe. He speaks of that moment when “the first particles of matter appear” (21), thus, prior to that moment, matter did not exist.
Subsequently, he declares emphatically that “modern science denies an eternal existence to the Universe?” (30). There is not a particle of evidence that the universe has existed forever. The very fact that scientists attempt to assign an “age” to the universe is revealing within itself.
5. In view of the foregoing, namely that something has always existed, and yet that “something” is not of a material nature, the student of logic is irresistibly forced to the conclusion that the “something” that is eternal is non-material—which means it must be “spirit” in its essence. The Scriptures identify that spirit Being as God. “God is spirit?” (Jn. 4:24)—an uncreated, eternal Spirit Being.
Both Scripture and logic, then, in marvelous concert, testify to the fact that God is eternal. He had no origin. He is the everlasting I AM. No one “made” him. He simply IS.
Ja, dus het antwoord moet wel zijnquote:Op woensdag 23 april 2008 15:05 schreef mvdejong het volgende:
Het probleem met je vraag is natuurlijk dat als God niet altijd bestaan heeft, maar geschapen is, je onmiddelijk in een recursieve lus belandt omdat je dan vervolgens moet gaan vragen door wie hem/haar/het is geschapen dat God heeft geschapen. En zodra je dat dan beantwoord meent te hebben ...
Overigens is het in de Gnosis, een christelijke sekte die grotendeels is uitgeroeid op aandringen van Rome, een gegeven dat God inderdaad geschapen is door een hoger wezen (wat de reden van de woede van Rome was).
Zeker wel maar waarom zou dat dan een tegenbewijs zijn precies?quote:Op woensdag 23 april 2008 15:02 schreef Superman11 het volgende:
[..]
daar dacht ik ook nog over na
maar ooit wel eens van de bigbang gehoord ?
Je kan helemaal niet stellen dat het (God) gewoon zo krachtig IS, er is nooit wetenschappelijk bewezen dat God uberhaupt bestaat.quote:Maar ik kan gewoon niet bevatten dat God altijd al heeft bestaan.
het is gewoon zo krachtig dat de mens dit niet kan bevatten.
Mja, maar dat wil niet zeggen dat ervoor niks was, want anders was er dus niks ontploftquote:Op woensdag 23 april 2008 15:02 schreef Superman11 het volgende:
[..]
daar dacht ik ook nog over na
maar ooit wel eens van de bigbang gehoord ?
Anti-materie en materie zorgen voor die big bang, als ik me het goed herinnerquote:Op woensdag 23 april 2008 15:19 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Mja, maar dat wil niet zeggen dat ervoor niks was, want anders was er dus niks ontploft
niks bestaat nietquote:Op woensdag 23 april 2008 15:19 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Mja, maar dat wil niet zeggen dat ervoor niks was, want anders was er dus niks ontploft
Met de oerknal is mogelijk ook de tijd ontstaan, dus voor de oerknal was het ultieme niets, maar zonder dat er tijd bestaat, kun je niet zeggen dat er niets is. Zelfde geldt voor ruimte...quote:Op woensdag 23 april 2008 15:19 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
voor mij is god het machtigste wat er bestaat.quote:Op woensdag 23 april 2008 15:18 schreef NED het volgende:
[..]
Je kan helemaal niet stellen dat het (God) gewoon zo krachtig IS, er is nooit wetenschappelijk bewezen dat God uberhaupt bestaat.
Daar bij wel gezegd dat dit niet persé uit de M-theorie voortkomt, maar slechts een interpretatie is door een aantal voorstanders van de M-theorie.quote:[b]Op woensdag 23 april 2008 15:56 schreef dystopian het volgende:[/bde meest aannemelijke naar mijn opvatting is die door de M-Theorie (vorm van superstring theorie) naar voren wordt gebracht; waarbij simpel gezegd de oerknal het resultaat is van de collisie tussen twee universums; elk universum in dit model moet je je visualizeren als twee parallele membranen die zich oneindig uitstrekken; als de materie binnen deze universums zich gaat uitbreiden (zoals alle materie in ons universum doet sinds de oerknal), gaan deze membranen oscilleren, totdat op een gegeven moment de oscillatie dusverre groot is dat deze twee membranen in collisie komen met elkaar, wat een nieuwe oerknal tot gevolg heeft, en het proces weer overnieuw gestart wordt. Het klinkt vrij abstract, maar wiskundig gezien klopt het allemaal precies, wat weinig tot geen andere theorieen kunnen zeggen. (god heeft het gedaan is niet eens een theorie, maar gewoon een slechte hypothese).
je herinnert je verkeerd, daar weten we nog niets vanquote:Op woensdag 23 april 2008 15:22 schreef Hoi_Piepeloi het volgende:
[..]
Anti-materie en materie zorgen voor die big bang, als ik me het goed herinner
Waar weten we nog niks van? Anti-materie? Of anti-materie als de oorzaak van de big bang?quote:Op woensdag 23 april 2008 23:28 schreef Basil_O_ het volgende:
[..]
je herinnert je verkeerd, daar weten we nog niets van
materie en anti-materie zijn ontstaan na de big bangquote:Op donderdag 24 april 2008 00:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waar weten we nog niks van? Anti-materie? Of anti-materie als de oorzaak van de big bang?
De mensquote:Wie heeft God gemaakt?
Maar je hebt imo wel gelijk. Zonder tijd is er geen begin. Tijd en ruimte zijn ontvouwen uit die big bang. Klaar. Maar voordat God gemaakt kan worden, moet er eerst worden bewezen dat hij bestaat. En dat kan niet. Klaarquote:Op woensdag 23 april 2008 21:56 schreef ToT het volgende:
Voor de oerknal was er niets, ook geen tijd. Met de oerknal is materie, energie en tijd ontstaan.
God bestaat dus sinds het begin der tijden.
Edit: ik ben zo te zien niet de eerste die dit bedacht heeft.
@ Dytopian: Die theorie heb ik idd ook wel eens gehoord en dat verweef ik vaak weer in mijn eigen opvatingen over dingen, maar het klassieke beeld van de Big Bang maakt de uitleg gewoon lekker makkelijk!
Alleen dat over zwakbegaafden....mja, beetje jammer....
De mysteries van het leven zullen nooit ontrafeld worden.quote:Op donderdag 24 april 2008 02:13 schreef Morwen het volgende:
De mens heeft God gemaakt omdat ze niet kunnen begrijpen dat zoiets complex als het leven simpelweg bestaat. Vroeger waren er Goden voor alles, de zee, de natuur, de jacht, de liefde. Nu hebben we nog maar 1 God, soort minimalisme zeg maar. En hoe meer we de mysteries van het leven ontrafelen hoe meer deze God aan terrein zal verliezen. Al zal het ultieme raadsel van het leven: De dood nooit ontrafeld worden dus een soort van God zal er altijd wel blijven. Puur om het gevoel in stand te houden dat er toch echt wel iets moet zijn na de dood. En dan komen we terug bij 1 van de basisgevoelens: Angst. Angst om te overlijden, niet om dood te zijn maar om dood te gáán.
Ik geloof niet in 1 God, ik geloof in een universele energie. Ashes to ashes, dust to dust en je ziel word weer netjes geryceld in het collectieve bewustzijn. Totdat iedereen dood is die je kent en dan........tsja, misschien wel eeuwige rust
Dat zeg jij.... Er zijn wetenschappers met andere ideeën, maar helaas nog geen sluitende theorie (maken wij zeker niet meer mee)quote:Op donderdag 24 april 2008 12:54 schreef IM-DI7 het volgende:
[..]
De mysteries van het leven zullen nooit ontrafeld worden.
Meer als twee onbegrensde eindige membranen, waarvan elk membraan voor een universum staat.quote:Op donderdag 24 april 2008 12:47 schreef IM-DI7 het volgende:
@ Dytopian: schreef je nu dat ik 2 oneindige membranen moet visualiseren? Ik kom niet verder als één. Weet niet hoe intelligent je moet zijn omdat te kunnen?
quote:In ons voorbeeld gaan we werken met een twee-dimensionale wereld: een groot vel papier met een oneindig kleine dikte.
De bewoners van dat vel papier kunnen hun platte wereld nooit verlaten: ze zijn zelf twee-dimensionaal. Voor het gemak noemen we hen platlanders. Een voorwerp in die twee dimensionale wereld heeft maar twee afmetingen. En bewegen kan alleen voor- en achteruit, of opzij (scheef bewegen is een combinatie van die twee!). De platlanders kennen dus maar twee richtingen die loodrecht op elkaar staan. We kunnen wel proberen hun uit te leggen dat er nog een derde richting bestaat, loodrecht op de andere twee, maar dat is vergeefse moeite: ze kunnen zich dat absoluut niet voor stellen.
[...]
Bij ons is het net zo. Wij leven in een drie-dimensionale wereld. Die is echter gekromd in de vierde dimensie - iets wat we ons niet voor kunnen stellen. Het heelal dijt uit, en alle sterrenstelsels bewegen uit elkaar, maar de oorsprong van die uitdijende beweging - de plaats van de Oerknal - is nergens aan te wijzen.
Met het voorbeeld van de ballon kunnen we ook begrijpen wat er bedoeld wordt met de zin «het heelal is eindig maar niet begrensd». Ga maar na: het ballonoppervlak - het heelal van de platlanders - heeft een eindige oppervlakte. Het aantal sterrenstelsels in hun heelal is niet oneindig groot, maar heeft een bepaalde waarde. Toch is er geen rand aan het platlanders-heelal: het is onbegrensd. Een bol heeft nu eenmaal geen rand. Ja, zul je zeggen, maar er bevindt zich toch iets buiten die ballon, buiten dat oppervlak? Natuurlijk, maar om daar terecht te komen, om daar iets van te begrijpen, moet je in de derde dimensie reizen, en moet je je een drie dimensionale wereld voor kunnen stellen. En dat kan een platlander niet.
Bedankt voor je post. Eigenlijk altijd leuk als iemand wat terug schrijft. Platland kende ik al. Ik haalde het aan omdat je maar een keer iets oneindigs kan visualiseren. Op het moment dat het er twee zijn, dan zijn ze beide eindig.quote:Op donderdag 24 april 2008 15:16 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Dat zeg jij.... Er zijn wetenschappers met andere ideeën, maar helaas nog geen sluitende theorie (maken wij zeker niet meer mee)
[..]
Meer als twee onbegrensde eindige membranen, waarvan elk membraan voor een universum staat.
(vergelijk het aardoppervlak, dat is ook onbegrensd, maar wel eindig.) Elke membraan zou 4 dimensies hebben (zoas wij ze dus in dat universum ook hebben), maar zelf in een 11 dimensionele ruimte-tijd bewegen.
http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/ontstaan.html
[..]
Alleen het model van Darwin klopt niet, volgens het model van darwin krijgen beesten bv ineens lange armen als deze lange armen nodig zouden hebben, ect ectquote:Op donderdag 24 april 2008 03:00 schreef Kogando het volgende:
Ik denk dat God ontstaan is door de oerknal in combinatie met evolutie naar het model van Darwin.
Ga je huiswerk doenquote:Op maandag 12 mei 2008 08:40 schreef robby68 het volgende:
[..]
Alleen het model van Darwin klopt niet, volgens het model van darwin krijgen beesten bv ineens lange armen als deze lange armen nodig zouden hebben, ect ect
dit terwijl degeneratie veel logischer is, ook wetenschappelijk
Bij degeneratie gaat met uit van oerdieren, welke alles hebben, bv een oermens, door te degeneren verliest de oermens juis zaken ipv dat er nieuwe dingen aangroeien om maar even simpel te zeggen
De oermens was dus heel sterk, behaard ect ect.. naar mate de mens steeds ontwikkelder werd, stierven dus zaken af die ze niet meer nodig had,
de apen kwamen ook van dit oerdier af, en deze verloor andere zaken
dit is juist het tegenover gestelde als dat wat darwin zegt...
Amen!quote:Op woensdag 23 april 2008 21:38 schreef nokwanda het volgende:
Wij hebben God gemaakt. Ook door te stellen dat je er niet in gelooft maak je dat het bestaat.
Alle goden zijn een god. Het verschil zit em in de naam die eraan wordt gegeven.quote:Op maandag 12 mei 2008 16:15 schreef Blue-eagle het volgende:
Voor de gelovigen onder ons stel ik voor om eens de ventilator aan te zetten en deze site door te bladeren. Het is volkomen onmogelijk dat een god kan bestaan.
http://godisimaginary.com/
Daarnaast is in dit hele topic nog steeds geen keuze gemaakt om welke god het nou eigenlijk gaat. Romeinse goden? De christelijke god? Noorse goden?
Precies, de mens heeft inmiddels zijn verstand verloren. Zo erg dat meer dan 90% van hen geloofd dat ze door een opperwezen geschapen zijn.quote:Op maandag 12 mei 2008 08:40 schreef robby68 het volgende:
[..]
Bij degeneratie gaat met uit van oerdieren, welke alles hebben, bv een oermens, door te degeneren verliest de oermens juis zaken ipv dat er nieuwe dingen aangroeien om maar even simpel te zeggen
[...]
Zelden zo iets slechts gelezen!quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:26 schreef 1-of-6Billion het volgende:
(Lang verhaal)
quote:Op dinsdag 13 mei 2008 18:34 schreef ToT het volgende:
[..]
Zelden zo iets slechts gelezen!No offense!
Heb me rot gelachen!quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:28 schreef 1-of-6Billion het volgende:Help me even aan dit topic herinneren als ik eens een column wil submitten
In de wetenschap wordt gezegd dat op elk moment dat je 2 of meerdere keuzes kunt maken, elke keuze in een eigen realiteit in een parallel universum verder gaat. (Daar is de serie "Sliders" overigens op gebaseerd.)quote:Op zondag 18 mei 2008 19:48 schreef SingleCoil het volgende:
wat een raar wereldbeeld. Hoe kan er nou een oneindige groot scala aan mogelijkheden ontstaan ? Iedereen snapt toch dat er maar 1 mogelijkheid is ?
Ah, dus je verwerpt een officiële wetenschappelijke theorie?quote:Op zondag 18 mei 2008 23:05 schreef SingleCoil het volgende:
iedere theorie is een bestaande theorie. Het is overigens wel een hele vreemde theorie. Het is trouwens ook nergens voor nodig: je kunt alle verschijnselen ook verklaren zonder deze theorie. Het leven is veel eenvoudiger dan het lijkt: er is maar 1 werkelijkheid, er bestaan helemaal geen keuzen of meerdere mogelijkheden, dat fantaseren we maar.
Dat komt omdat wij de keuzemogelijkheid hebben. Daarmee kunnen we alle kanten op gaan. Zelfs het niet maken van een keuze is een keuze. Doe dat maal 6 miljard mensen en je hebt je oneindig aantal mogelijkheden.quote:Op zondag 18 mei 2008 19:48 schreef SingleCoil het volgende:
wat een raar wereldbeeld. Hoe kan er nou een oneindige groot scala aan mogelijkheden ontstaan ? Iedereen snapt toch dat er maar 1 mogelijkheid is ?
hoezo keuzemogelijkheden ? is dat zo of denk je dat ? kun je het bewijzen ? of hou je jezelf voor de gek ? Of blijf je jezelf voor de gek houden, nu je je realiseert dat je het niet kunt bewijzen ?quote:Op zondag 18 mei 2008 23:40 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat komt omdat wij de keuzemogelijkheid hebben. Daarmee kunnen we alle kanten op gaan. Zelfs het niet maken van een keuze is een keuze. Doe dat maal 6 miljard mensen en je hebt je oneindig aantal mogelijkheden.
In bobsnaam, niet weer zo iemand die eventjes in een handomdraai de complete theorie van de kwantum-mechanica neerknuppelt, kaal scheert, clownsschoenen aandoet en anaal verkracht, daar was al een topic voor : Kwantum mechanica en objecten laten zweven/vervormenquote:Op zondag 18 mei 2008 23:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
Wetenschappelijk gesproken gaat de quantummechanica er ook vanuit dat een atoom ook op verschillende plaatsen tegelijk kan zijn
Er is altijd een keuze. Dat hoort bij onze essentie. Denk er maar eens over na wanneer je geen keuze hebt gehad?quote:Op zondag 18 mei 2008 23:47 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
hoezo keuzemogelijkheden ? is dat zo of denk je dat ? kun je het bewijzen ? of hou je jezelf voor de gek ? Of blijf je jezelf voor de gek houden, nu je je realiseert dat je het niet kunt bewijzen ?
Daarom reageer ik ook hier en niet daarquote:Op maandag 19 mei 2008 00:19 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
In bobsnaam, niet weer zo iemand die eventjes in een handomdraai de complete theorie van de kwantum-mechanica neerknuppelt, kaal scheert, clownsschoenen aandoet en anaal verkracht, daar was al een topic voor : Kwantum mechanica en objecten laten zweven/vervormen
dat is simpel te bewijzen: we hebben het er over, dus hij bestaat.quote:Op maandag 19 mei 2008 09:53 schreef Angeliquetje het volgende:
Bewijs eerst maar es of god bestaat. Dan kunnen we altijd verder denken.
Komop stellletje naivelingen!
jouw essentie misschien. Keuze is een historischer vergissing, een intellectuele misleiding. Er valt niks te kiezen, want er is maar 1 mogelijkheid: de werkelijkheid. Je kunt ook die keuze niet bewijzen, want hij bestaat gewoon niet.quote:Op maandag 19 mei 2008 09:08 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Er is altijd een keuze. Dat hoort bij onze essentie. Denk er maar eens over na wanneer je geen keuze hebt gehad?
Als je niet kunt kiezen, waarom besta je dan? Wat is dan de zin van je bestaan?quote:Op maandag 19 mei 2008 17:41 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
jouw essentie misschien. Keuze is een historischer vergissing, een intellectuele misleiding. Er valt niks te kiezen, want er is maar 1 mogelijkheid: de werkelijkheid. Je kunt ook die keuze niet bewijzen, want hij bestaat gewoon niet.
Dat is precies wat ik bedoelde toen ik schreef dat je ook door het te ontkennen een bestaan onderschrijft (in andere bewoordingen)quote:Op maandag 19 mei 2008 17:39 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
dat is simpel te bewijzen: we hebben het er over, dus hij bestaat.
Dus hup: verder denken dan!
vraag dat eens aan een boom.quote:Op maandag 19 mei 2008 18:55 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Als je niet kunt kiezen, waarom besta je dan? Wat is dan de zin van je bestaan?
Ik heb in wfl wel eens een topic hierover geopend, vanwege datzelfde 'bestaan van god'. De conclusie was min of meer dat er twee soorten van bestaan zijn: 1) het echte, fysieke bestaan, zoals een steen of een auto, en 2) het metafysische bestaan, van een een begrip, een gedachte, een emotie, verliefdheid of afschuw, allemaal dingen die wel op een of andere manier bestaan maar niet tastbaar zijn.quote:Op maandag 19 mei 2008 19:00 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik bedoelde toen ik schreef dat je ook door het te ontkennen een bestaan onderschrijft (in andere bewoordingen)
Dat is wel heel zwart/wit gesteld.quote:Op maandag 19 mei 2008 19:14 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
vraag dat eens aan een boom.
De tragische vergissing is dat wij denken iets te kiezen te hebben, omdat we ons alternatieven voor kunnen stellen. In werkelijkheid gebeurt gewoon alles zoals het gebeurt. "Kiezen" is niet meer dan jezelf voorhouden dat je ook iets anders had kunnen doen. Maar dat is natuurlijk onzin, want je kunt alleen maar datgene doen wat je ook doet, dát is de werkelijkheid.
Niet dat het iets uitmaakt hoor.
En daarvoor hebben we dus taal. om dat wat niet tastbaar is te verbaliseren en dus tastbaar te maken. Lullig genoeg is het een groot babylonie waardoor alles onderhevig is aan interpretaties die naar believen misbruikt kunnen worden en uit hun verband kunnen worden gerukt door diezelfde verwarring als die je hier omschrijft. Inderdaad in de micro's en macro's van het leven (zowel in persoonlijke communicatie als in de wereldgeschiedenis) een grote catastrofe.quote:Op maandag 19 mei 2008 19:19 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik heb in wfl wel eens een topic hierover geopend, vanwege datzelfde 'bestaan van god'. De conclusie was min of meer dat er twee soorten van bestaan zijn: 1) het echte, fysieke bestaan, zoals een steen of een auto, en 2) het metafysische bestaan, van een een begrip, een gedachte, een emotie, verliefdheid of afschuw, allemaal dingen die wel op een of andere manier bestaan maar niet tastbaar zijn.
Voor de eerste soort gelden natuurwetten, voor de tweede utieraard niet. Een veelgemaakte denkfout is bestaan uit de tweede categorie op basis van begrippen uit de eerste categorie te verklaren, dat leidt, zoals Cornelissen zegt, tot een catastrofaal denkproces.
Je ziet dat wel vrij veel hier.
Niet echt een goed voorbeeld. Dit lichaam gaat dood, hoe dan ook. de enige keus daarin bestaat eruit of je dat actief of passief aangaat. Dat is wel een keuze, maar wel een halve keuze.quote:Op maandag 19 mei 2008 20:47 schreef ToT het volgende:
Jij hebt het over tragische en historische vergissingen en intellectuele misleidingen.
Jij hebt het er over dat keuzes niet bestaan, en zij geeft een simpel voorbeeldje dat keuzes wel bestaan.
Okee, heftigere voorbeelden: euthenasie of niet als je ernstig ziek bent? Dat is ook een keuze.
Dat zie ik anders. Een ziel zie ik niet als een zak chemicalien. Dat waar die in dit leven aan gebonden is wel. Een leuke zak chemicalien, dat dan weer wel. (Sommigen onder ons zijn gewoon een zakquote:Op maandag 19 mei 2008 21:42 schreef SingleCoil het volgende:
OK, dus dat is de keuze...
welaan: ik ontken niet dat er keuzeprocessen zijn, ik ben er, zoals iedereen, ook dagelijks mee bezig. Maar ik ontken wel dat het uitvoeren van het keuze proces iets te maken heeft met 'mogelijkheden', immers: er is maar 1 mogelijkheid, en dat is de werkelijkheid.
Neem nou dat geval van die vriend die het verkeerde pad op gaat. En stel, na een tijdje wikken en wegen besluit je hem te aan te spreken. Ga nou eens na welke factoren allemaal een rol hebben gespeeld bij dat belsuitvormingsproces. En stel nou eens dat je alle factoren kent die je tot dat besluit hebben gebracht. Dan is het toch logisch dat je geen ander besluit kon nemen dan het besluit dat je genomen hebt ? Want die factoren zijn nu eenmaal wat ze zijn. En dus neem je het besluit dat je op rond van alle feiten en omstandigheden, kennis, gevoelens, ervaring en weet ik wat niet nogal meer neemt. En die omstandigheden, kennis, gevoelens, ervaring en ik weet niet wat nogal meer zijn nu eenmaal zoals ze zijn, daar zit geen keuze aan.
Wat er dus overblijft is het volgende:
1. je neemt de situatie in je op
2. je maakt een besluitvormingsproces mee
3. je beleeft de uitvoering van het besluit
Het is wel een bewust proces maar je hebt er zelf geen echte invloed op, want het gebeurt zoals het gebeurt - uiteindelijk ben je ook niks meer dan een zak chemicaliën die op een of andere manier zelfbewust is geworden. Maar nog steeds een zak chemicaliën, dus.
Ik moest lachen om je voorbeeldquote:Op dinsdag 20 mei 2008 00:58 schreef SingleCoil het volgende:
NB: wat een ziel is weet ik niet. Hier Voorkennis vs vrije keus is er al langer over vrij keuze nagedacht
wat niet ?quote:
oh, ja, dan is het duidelijk....quote:k het heeft met bewustzijn en connecties te maken. Simpel als dat
Mijn idee is inderdaad dat alles zich voltrekt volgens oorzaak en gevolg, omdat alles in de natuur daar gewoon op wijst, terwijl tegelijk alles er op wijst dat wij, qua lichaam en hersenen, onderdeel zijn van de natuur. In de natuur zie je nooit een oorzaak die zelf nergens een gevolg van is, dus waarom zouden wij die wel kunnen scheppen?quote:Op dinsdag 20 mei 2008 19:45 schreef SingleCoil het volgende:
Is er in zo'n plaatje ook nog ruimte voor zaken als 'ziel' of 'god' ?
Absoluut. Wij zijn in feite allemaal "god".quote:Op dinsdag 20 mei 2008 19:45 schreef SingleCoil het volgende:
Is er in zo'n plaatje ook nog ruimte voor zaken als 'ziel' of 'god' ?
eggregor voortkomend uit een servitorquote:Op vrijdag 6 juni 2008 19:08 schreef Aldus.Sprak.God het volgende:
Ik zeg het nog maar een keer! God is een servitor of zoiets.
Ja, ik was dat woord kwijt. Lijkt mij het meest logische.quote:Op vrijdag 6 juni 2008 21:05 schreef nokwanda het volgende:
[..]
eggregor voortkomend uit een servitor
je heb gelijk, het was maar een grap. Aanezien God niet bestaat hoeft 'ie van mij ook niet vernietigd te worden. Dat moet natuurlijk pas als blijkt dat 'ie wel bestaat.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 22:31 schreef nokwanda het volgende:
w'rom?
Het geeft ook veel mensen hoop en kracht. Dat hoef ik niet kapot te maken. Daar is iedereen vrij in die een ander diezelfde vrijheid gunt. Maar daar ligt het punt. Was dat maar zo.
Hij kan alles en weet alles. Er kan dus niets gebeuren zonder dat hij het wil. Alle kwaad op deze werled is dus een rechtstreeks gevolg van zijn al dan niet ingrijpen. Er is moord en doodslag, dat komt dus door God.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 23:09 schreef ToT het volgende:
Hoe kom je tot die conclusie dat hij moorddadig is enzo? Wie zegt dat alles wat in Zijn naam gebeurt ook daadwerkelijk door Hem opgedragen wordt?
Waarom niet ? Hij zou zichzelf kunnen vernietigen (hij kan immers alles).quote:Op zaterdag 7 juni 2008 23:10 schreef nokwanda het volgende:
als het te vernietigen is, is het niet almachtig
Hoezo vrije keus ? Als ik niet doe wat ik hij zegt moet ik eeuwig branden. Wat is daar vrij aan ? En waarom moet ik kiezen ? Kan hij niet regelen wat hij wil zonder al dat bloedvergieten ?quote:Op zaterdag 7 juni 2008 23:19 schreef ToT het volgende:
Hij kijkt dus passief toe. Maakt dat hem zelf een moorddadige psychopatische dictator van de ergste soort?
Oogluikend toestaan dat er misdaden worden gepleegd is natuurlijk niet goed, maar een God die continu als een vader zegt: "Foei! Mag niet! Is stout!" is pas een echte dictator. Hij geeft ons vrije keuze.
in de andere helft van de godsdiensten is 'ie wel OK ?quote:Op zaterdag 7 juni 2008 23:45 schreef nokwanda het volgende:
Deze visie op godsdienst geldt ook maar voor de helft van alle stromingen.
Je vraag geeft precies aan dat een God noemen geen antwoord is op hoe het universum is onstaan, maar enkel een nieuwe vraag bij de bestaande toevoegen. Of het universum met een natuurkundige oerknal is ontstaan of door een God is beide even ongrijpbaar voor een mens.quote:Op woensdag 23 april 2008 14:49 schreef Superman11 het volgende:
Een aantal sceptici stelde deze vraag. Maar God is per definitie de ongeschapen Schepper van het universum, dus de vraag ‘Wie heeft God geschapen?' is onlogisch, net zoiets als ‘Met wie is de vrijgezel getrouwd?’
Een meer geoefende denker zou misschien wel kunnen vragen: ‘Als het universum door iets ontstaan is, waarom God dan niet? En als God niet door iets ontstaan is, waarom is het universum dan wel door iets in werking gezet?’ Als antwoord hierop zouden Christenen de volgende redenatie kunnen volgen:
Ik had het niet over jouw mening, maar over je visie. Twee verschillende dingen. Ik bedoelde dat het godsbeeld in de helft van de godsdienst verschillen van het beeld dat jij gaf. Dat was een tamelijk katholiek andoend beeld (om maar een voorbeeld te noemen) terwijl er ook binnen de christelijke stromingen totaal andere godsbeelden bestaan. In de verschillende (vroeg- en laat-)gnostische stromingen zijn andere visies te vinden die toch ook christelijk te noemen zijn. (hoewel het men daar niet altijd over eens wasquote:Op zondag 8 juni 2008 00:27 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
in de andere helft van de godsdiensten is 'ie wel OK ?
Ehm, waarom wordt in de bijbel dan gesproken over verschillende dagen tijdens de schepping? Volgens 'de verhalen' is het blijkbaar dus wel van toepassing.quote:Op maandag 12 mei 2008 12:28 schreef P8 het volgende:
Ik geloof dat Patrick Swayze het enige 10-dimensionale wezen is in het universum en omstreken. Maar misschien dat god wel 6 of 7-dimensionaal is --> tijd is niet op hem van toepassing, net als dat ruimte niet (nauwelijks) op ons van toepassing is.
het nieuwe trouwens ookquote:Op zondag 8 juni 2008 22:03 schreef ToT het volgende:
Het Oude Testament is een verzameling symbolische volksverhaaltjes.
Omdat de bijbel wel meer fouten in zich heeftquote:Op zondag 8 juni 2008 21:58 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Ehm, waarom wordt in de bijbel dan gesproken over verschillende dagen tijdens de schepping? Volgens 'de verhalen' is het blijkbaar dus wel van toepassing.
Was makkelijker...quote:Op zondag 8 juni 2008 21:58 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Ehm, waarom wordt in de bijbel dan gesproken over verschillende dagen tijdens de schepping? Volgens 'de verhalen' is het blijkbaar dus wel van toepassing.
Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Ben je ooit wel eens op zoek geweest naar God? En dan bedoel ik niet in de zin van: "Als u mijn zieke oma weer beter maakt, geloof ik in u", maar echt op zoek naar God.quote:Op zondag 8 juni 2008 19:01 schreef Spellmeista het volgende:
Zowiezo denk ik dat God verandert in de tijden. En het kan hem allemaal geen ene fuck meer schelen hoe de wereld langzaam naar de afgrond glijdt. De gedachte: ik heb gedaan wat ik kon en flikker allemaal maar op is de zijne.
Ik zou nou ook weer niet durven stellen dat je alleen in de bijbel op zoek kunt gaan naar Godquote:Op donderdag 12 juni 2008 15:49 schreef Ypmaha het volgende:
[..]
Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Ben je ooit wel eens op zoek geweest naar God? En dan bedoel ik niet in de zin van: "Als u mijn zieke oma weer beter maakt, geloof ik in u", maar echt op zoek naar God.
Veel van die mensen hier op FOK lullen vannalles zonder dat ze weten waar ze over praten. Als je kijkt naar de oorlogen en hongersnoden om je heen kan je wel zeggen dat God hier allemaal verantwoordelijk voor is(ik zeg niet dat het niet zo is, maar dat is alleen omdat ik het nu ter plekke niet kan bewijzen), maar je kan ook gaan zoeken in de Bijbel, naar antwoorden over de dingen om je heen. Dan pas mag je bovengenoemde conclusie trekken.
Dat gaat uit van "je bent wat je doet"... Afhankelijk van de keuzes die je op elk moment maakt, vorm je jezelf steeds weer opnieuw. En God doet dat net zo, hij is dus niet alwetend in de zin dat hij niets meer kan leren. Dat is sowieso een raar idee trouwens... kan iemand zich dat voorstellen?quote:
Je kunt hoogstens zeggen dat mensen geen conclusie mogen trekken over WAT er in de Bijbel feitelijk staat. Maar dat is heel iets anders dan dat mensen geen persoonlijke conclusies over de wereld om zich heen ook al hebben ze nooit één letter uit de Bijbel gelezen. Je kunt niet stellen dat jij de wereld beter zou kunnen begrijpen als je de Bijbel hebt gelezen en bestudeerd, het is jouw persoonlijke benadering van de werkelijkheid via de Bijbel, maar dat dat betekent niet dat je er dan sowieso een beter conclusie over kan trekken (wel over de Bijbel, maar niet over de realiteit).quote:Op donderdag 12 juni 2008 15:49 schreef Ypmaha het volgende:
Veel van die mensen hier op FOK lullen vannalles zonder dat ze weten waar ze over praten. Als je kijkt naar de oorlogen en hongersnoden om je heen kan je wel zeggen dat God hier allemaal verantwoordelijk voor is(ik zeg niet dat het niet zo is, maar dat is alleen omdat ik het nu ter plekke niet kan bewijzen), maar je kan ook gaan zoeken in de Bijbel, naar antwoorden over de dingen om je heen. Dan pas mag je bovengenoemde conclusie trekken.
Veel spirituele mensen zeggen dat God/de Oerbron almachtig en alwetend is, maar wat heb je aan ondeindig veel theoretische kennis zonder de gingen in de praktijk te kunnen ervaren?quote:Op donderdag 12 juni 2008 18:25 schreef Elketraz het volgende:
[..]
Dat gaat uit van "je bent wat je doet"... Afhankelijk van de keuzes die je op elk moment maakt, vorm je jezelf steeds weer opnieuw. En God doet dat net zo, hij is dus niet alwetend in de zin dat hij niets meer kan leren. Dat is sowieso een raar idee trouwens... kan iemand zich dat voorstellen?
Jah.... zo zou je eindeloos kunnen doorgaan. Wie bepaalt of jou conclusies wel op de realiteit gebaseerd zijn??? Er zijn 100 theorien, maar waar is de waarheid?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 00:14 schreef mike_another het volgende:
[..]
Je kunt hoogstens zeggen dat mensen geen conclusie mogen trekken over WAT er in de Bijbel feitelijk staat. Maar dat is heel iets anders dan dat mensen geen persoonlijke conclusies over de wereld om zich heen ook al hebben ze nooit één letter uit de Bijbel gelezen. Je kunt niet stellen dat jij de wereld beter zou kunnen begrijpen als je de Bijbel hebt gelezen en bestudeerd, het is jouw persoonlijke benadering van de werkelijkheid via de Bijbel, maar dat dat betekent niet dat je er dan sowieso een beter conclusie over kan trekken (wel over de Bijbel, maar niet over de realiteit).
Anders kunnen we net zo goed stellen dat jij geen conclusies mag trekken over de wereld om je heen op basis van de Bijbel als jij niet ALLES hebt bestudeerd wat er wetenschappelijk over de wereld bekend is.
Je kunt religie en wetenschap niet allebei zomaar theorieen noemen die gelijkwaardig zijn. Wetenschap is gebaseerd op testbare observaties en oneindig herhaalbare experimenten. Religie is enkel gebaseerd op de religie zelf. Het gaat er niet om "wie bepaalt of het wel op realiteit gebaseerd is", maar dat het meest waarschijnlijk is dat wat herhaalbaar aangetoond kan worden ook echt is.quote:Op maandag 16 juni 2008 21:51 schreef Ypmaha het volgende:
Jah.... zo zou je eindeloos kunnen doorgaan. Wie bepaalt of jou conclusies wel op de realiteit gebaseerd zijn??? Er zijn 100 theorien, maar waar is de waarheid?
Ik denk dat je het argument dat God de schuld is van alles verkeerd begrijpt. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die EN in God geloven EN hem de schuld van alles geven. Het wordt alleen maar gebruikt als argument waarom het raar zou zijn dat ALS een God bestaat dat hij dan zoveel ellende zou laten bestaan.quote:Ik wil niet zeggen dat ik gelijk heb, ook al denk je dat misschien, maar probeer te zeggen dat wanneer mensen "God" de schuld geven, ze wel moeten weten waar ze het over hebben. Als ze niet-gelovig zijn, wel overtuigd zijn van de aanwezigheid van een hogere macht, en die dan maar de schuld geven, vind ik tamelijk schijnheilig.
Ik snap jouw hele vergelijking niet met je appels en peren. Is wetenschap en religie niet gelijkwaardig? Volgens mij denk je dat ook alleen maar omdat je niet "tastbaars" ziet. Zoals in de post hierboven wordt genoemd kun je natuurlijk altijd je ogen sluiten, en blind vertrouwen op de wetenschap, maar ik ben ervan overtuigd dat wetenschap zonder religie niet veel voorstelt.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 01:32 schreef mike_another het volgende:
[..]
Je kunt religie en wetenschap niet allebei zomaar theorieen noemen die gelijkwaardig zijn. Wetenschap is gebaseerd op testbare observaties en oneindig herhaalbare experimenten. Religie is enkel gebaseerd op de religie zelf. Het gaat er niet om "wie bepaalt of het wel op realiteit gebaseerd is", maar dat het meest waarschijnlijk is dat wat herhaalbaar aangetoond kan worden ook echt is.
Je vergelijkt appels met peren. Of liever gezegd: je vergelijkt een appelboom die tastbaar aanwezig is en volhangt met daadwerkelijk eetbare appels (wetenschap) met een tekening van een peer op een papiertje (religie). Die getekende peer is alleen maar dat, een tekening van 1000en jaren oud van iets waarvan we moeten aannemen dat die peer bestaat ook al heeft nooit iemand een peer of de boom waar hij aangroeit heeft kunnen laten zien. Die appelboom kunnen we demonstreren en je kunt ervan eten, dat is een meer waarschijnlijkere uitleg van de wereld dan de tekening van die peer. Je kunt herhaalbare observaties niet zomaar wegverklaren met een theorie die zegt dat observaties niet kloppen als daar geen enkele tastbare aanwijzing voor is. Nou ja, dat kun je wel doen, maar dan is dat wat anders dan zeggen er zijn gewoon veel theorieen die allemaal evenveel bewijs en waarschijnlijkheid hebben waar te zijn.
[..]
Ik denk dat je het argument dat God de schuld is van alles verkeerd begrijpt. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die EN in God geloven EN hem de schuld van alles geven. Het wordt alleen maar gebruikt als argument waarom het raar zou zijn dat ALS een God bestaat dat hij dan zoveel ellende zou laten bestaan.
Welk herhaalbaar experiment toont aan dat Jezus over water liep? Water in wijn veranderde? Opstond na z'n dood? En elk willkeurig ander wonder dat in de Bijbel beschreven staat (of welk ander religieus boek dan ook). Hoe verklaar je dat de wetenschap 100en dingen uit de Bijbel WEL aantoonbaar en experimenteel testbaar weerlegt? Zoals de aarde die ouder is dan 6000 jaar, dat water helemaal NIET in wijn kan veranderen en je NIET op water kan lopen? Vaak wordt beweerd dat de Bijbel zegt dat de aarde een bol was, maar zonder nu meteen de citaten erbij te halen (wil ik wel doen op verzoek) staat in de Bijbel juist een paar keer heel duidelijk dat de aarde plat is en een einde heeft. Dat is toch allemaal weerlegd? Net zoals de kerk beweerde dat de zon om de aarde beweegt ipv andersom, dat is toch ook aangetoond?quote:Op zaterdag 5 juli 2008 02:47 schreef SingleCoil het volgende:
De observaties en experimenten met betrekking tot religie zijn toch even tastbaar en herhaalbaar ?
Dus de wetenschap zit er naast, is gewoon een theorie en een keuze om in te geloven en brengt de waarheid geen stap dichterbij. Maar als er nu eenmaal mooie dingen worden ontdekt die onweerlegbaar zijn, DAN is het opeens ook weer God die achter de wetenschap -en dus de natuurkundige wetten- zit? Dat is bij het aanschouwen van onweerlegbare bewijzen een knieval doen en een uitvlucht zoeken hoe een religie nog steeds in stand gehouden kan worden zonder de onvermijdelijke wetenschap helemaal hoeven te ontkennen. Je kunt niet de mooie resultaten van wetenschappelijke aanpak als het werk van God bestempelen en dan opeens net doen alsof de wetenschap niet in al z'n vormen haaks staat op een Goddelijke schepping.quote:Zie en je ervaart God ! Spreek tot hem en hij luistert ! Kijk naar de shoonheid van de wetenschap en je ziet de hand van God er achter, en je ervaart zijn liefde.
Vragen om tastbare bewijzen en die toepassen als die gevonden worden is je ogen sluiten voor de werkelijkheid? De natuurkundige wetten achteraf omarmen als een gereedschap van God, terwijl het nog steeds alles tegenspreekt wat de Bijbel verder verteld is NIET je ogen sluiten? Hoe rijm je de leeftijd van de aarde volgens de Bijbel met de wetenschappelijke ontdekkingen erover? Je kunt toch niet alleen de dingen die passen in de Bijbel puzzel accepteren en de rest als lastig wegcijferen?quote:Je kunt natuurlijk ook je ogen sluiten.
Om misverstanden te voorkomen: met "niet gelijkwaardig", bedoel ik niet vergelijkbaar op een objectieve technische manier, niet dat de een "meer waard is" "of beter is" of dat iemand die voor de ene kiest een beter mens is dan iemand die voor de ander kiest. Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat de structuur, aanpak en methodes totaal onvergelijkbaar zijn. Het een is immers op geloof gebaseerd, het andere op alles BEHALVE geloof, namelijk "eerst zien dan geloven". En de wetenschap heeft nu eenmaal tastbare experimenten om de theorieen te ondersteunen, religie heeft dat per definitie niet. Wetenschappers publiceren geen artikelen met daarin teksten als "ik heb geen bewijzen maar je moet een beetje geloof in m'n theorie hebben"quote:Op zaterdag 5 juli 2008 23:43 schreef Ypmaha het volgende:
Ik snap jouw hele vergelijking niet met je appels en peren. Is wetenschap en religie niet gelijkwaardig?
Met tastbaar bedoel ik niet dat ik het met m'n handen per se moet kunnen aanraken, maar dat er herhaalbare experimenten onafhankelijk door wetenschappers gedaan kunnen worden die steeds tot dezelfde resultaten leiden. De resultaten moeten tastbaar zijn, de theorie zelf niet. Sterker nog, de gehele quantum mechanica is per definitie niet tastbaar, maar wordt door de herhaalbare testresultaten toch geaccepteerd als wetenschappelijk gezien zeer waarschijnlijk.quote:Volgens mij denk je dat ook alleen maar omdat je niet "tastbaars" ziet.
Het ironische is dat bij wetenschap blind vertrouwen juist helemaal niet bestaat. Het is ALTIJD gebaseerd op bewijzen en experimenten, dat heeft niets met vertrouwen of blind te maken. Gek genoeg is juist in een God geloven zonder een "blind vertrouwen" onmogelijk. Wetenschap is geen theorie, het is geen geloof, het is niet de absolute waarheid, het is enkel een METHODE om zo objectief mogelijk tot de waarheid te komen en heeft keer op keer bewezen steeds verder te komen waar religie al 2000 jaar geen stap verder komt.quote:Zoals in de post hierboven wordt genoemd kun je natuurlijk altijd je ogen sluiten, en blind vertrouwen op de wetenschap, maar ik ben ervan overtuigd dat wetenschap zonder religie niet veel voorstelt.
Je bent toch met me eens dat het een beetje flauw is als je dit als argument aandraagt, maar niet de concrete voorbeelden ervan wilt noemen.quote:Ik weet zat dingen te noemen die voor mij het bestaan van God bewijzen. Dat kwam omdat ik me er voor open had gesteld, en aan God had gevraagd dat als hij bestaat hij dit aan mij duidelijk wilde maken. Dat heeft hij gedaan (ja, of je het gelooft moet jij weten), en sindsdien heb ik een veel reelere kijk op mijn omgeving.
Je maakt hier een paar grote denkfouten.quote:Op zondag 6 juli 2008 00:47 schreef mike_another het volgende:
[..]
Welk herhaalbaar experiment toont aan dat Jezus over water liep? Water in wijn veranderde? Opstond na z'n dood? En elk willkeurig ander wonder dat in de Bijbel beschreven staat (of welk ander religieus boek dan ook). Hoe verklaar je dat de wetenschap 100en dingen uit de Bijbel WEL aantoonbaar en experimenteel testbaar weerlegt? Zoals de aarde die ouder is dan 6000 jaar, dat water helemaal NIET in wijn kan veranderen en je NIET op water kan lopen? Vaak wordt beweerd dat de Bijbel zegt dat de aarde een bol was, maar zonder nu meteen de citaten erbij te halen (wil ik wel doen op verzoek) staat in de Bijbel juist een paar keer heel duidelijk dat de aarde plat is en een einde heeft. Dat is toch allemaal weerlegd? Net zoals de kerk beweerde dat de zon om de aarde beweegt ipv andersom, dat is toch ook aangetoond?
De wetenschap heeft toch vele aanwijzingen dat de mensen en dieren door evolutie zijn ontstaan en niet via een directe schepping? Hoe verklaar je dat de chimpansee DNA-technisch dichter bij de mens staat dan bij andere apen?
Het enige wat tastbaar aanwezig is van een religie zijn de geschriften zelf waar het in staat. Dat is uiteraard niet hetzelfde als tasbaar bewijs dat WAT er in de geschriften staat echt is.
[..]
Dus de wetenschap zit er naast, is gewoon een theorie en een keuze om in te geloven en brengt de waarheid geen stap dichterbij. Maar als er nu eenmaal mooie dingen worden ontdekt die onweerlegbaar zijn, DAN is het opeens ook weer God die achter de wetenschap -en dus de natuurkundige wetten- zit? Dat is bij het aanschouwen van onweerlegbare bewijzen een knieval doen en een uitvlucht zoeken hoe een religie nog steeds in stand gehouden kan worden zonder de onvermijdelijke wetenschap helemaal hoeven te ontkennen. Je kunt niet de mooie resultaten van wetenschappelijke aanpak als het werk van God bestempelen en dan opeens net doen alsof de wetenschap niet in al z'n vormen haaks staat op een Goddelijke schepping.
[..]
Vragen om tastbare bewijzen en die toepassen als die gevonden worden is je ogen sluiten voor de werkelijkheid? De natuurkundige wetten achteraf omarmen als een gereedschap van God, terwijl het nog steeds alles tegenspreekt wat de Bijbel verder verteld is NIET je ogen sluiten? Hoe rijm je de leeftijd van de aarde volgens de Bijbel met de wetenschappelijke ontdekkingen erover? Je kunt toch niet alleen de dingen die passen in de Bijbel puzzel accepteren en de rest als lastig wegcijferen?
Natuurlijk; elke discipline kent een fundament, of dat nou wiskunde of theologie is. Maar ze zijn niet gelijkwaardig qua geloofwaardigheid. Als je 100 willekeurige mensen een religieus dogma voorschotelt, dan zullen maar weinig dogma's door meer dan de helft van die mensen worden geaccepteerd. Dat is wel anders met een wiskundig axioma. Als voorbeeld kun je bijvoorbeeld axioma's uit de meetkunde tegenover Christelijke dogma's stellen.quote:Op zondag 6 juli 2008 01:07 schreef SingleCoil het volgende:
Ik had vandaag een best interessante discussie met mijn vader over wetenschap versus geloof. Mijn vader is wiskundige (maar inmiddels 75 en niet zo heel actief meer) en we kwamen te spreken over de overeenkomsten tussen het geloof in God en het geloof in wetenschap. Uiteindelijk konden we niet anders dan concluderen dat alles in de wiskunde ook maar gebaseerd is op een paar axioma's en veel definities. En voor die axioma's is - uit de aard der zaak - geen bewijs. Of anders gezegd, wiskundigen geloven ook maar iets, de waarheden van de wiskundige zijn uiteindelijk net zozeer op geloof gebaseerd als de waarheden van de christen. En binnen andere wetenschappen is het natuurlijk nog veel minder helder, vaak neemt men met een 'empirisch bewijs' genoegen, wat zo ongeveer wil zeggen: ik ken iemand waarbij dit een paar keer gelukt is. Ook niet echt overtuigend, als je dat zo wilt zien.
Bijvoorbeeld het axioma dat twee parallelle lijnen mekaar niet snijden in een vlakke ruimte. Of dat elk getal een opvolgend getal heeft. Of het keuze axioma. Of dat twee punten kunnen worden verbonden met een rechte lijn.quote:Op dinsdag 22 juli 2008 22:33 schreef SingleCoil het volgende:
ik verwacht niet dat meer dan de helft van die willekeurige mensen wiskundige axioma's zelfs maar zouden kunnen begrijpen, laat staan iets zinvols zeggen over 'de geloofwaardigheid'. Wat je verder met de geloofwaardigheid van een axioma bedoelt is mij onduidelijk, kun je dat eens uitleggen ?
Nou, dat doe jij door te zeggen dat "wiskundigen ook maar wat geloven".quote:(we stellen hier kennelijk dogma's en axioma's gelijk, mij best)
Dus jij vind de eerder genoemde axioma's niet "geloofwaardig" of "natuurlijk"? Apart gevoel voor logica heb je dan.quote:Op woensdag 23 juli 2008 00:21 schreef SingleCoil het volgende:
wat bedoel je nu precies met 'instemmen met een axioma' ? Dat is toch eigenlijk een betekenisloze uitspraak ? Neem bijvoorbeel de axioma's waarop euclides zijn meetkunde baseert - dat zijn stellingen die we zonder verder bewijs aannemen, en waar je vervolgens weer een heel stelsel van andere stellingen mee kunt bewijzen. Maar je kunt met hetzelfde gemak andere axioma's aannemen, zodat je niet-euclidische meetkundige stellinge kunt bewijzen. Dat is niets meer of minder dan een keuze, er zit niks geloofwaardigs aan.
Je gaat daarbij niet in op de subjectiviteit van dogma's tegenover de objectiviteit van axioma's.quote:Zo kun je ook de erfzonde als stelling zonder nader bewijs aannemen, ik zie het verschil niet. Het is maar een aanname, niets anders dan de aannames die euclides doet om zijn meetkunde op te baseren.
quote:Op woensdag 23 juli 2008 00:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dus jij vind de eerder genoemde axioma's niet "geloofwaardig" of "natuurlijk"? Apart gevoel voor logica heb je dan.
[..]
Wiskundige axioma's zijn net zo subjectief als godsdienstige dogma's: het maar wat je kiest zonder verder bewijs voor waar aan te nemen.quote:Je gaat daarbij niet in op de subjectiviteit van dogma's tegenover de objectiviteit van axioma's.
Ik bedoel daarmee dat het voor ons "natuurlijk" is te geloven dat elk getal een opvolger kent wat ook weer een getal is. Of dat twee parallelle lijnen mekaar niet kruisen in een vlakke ruimte. Dat zijn zaken waarvan we vermoeden dat ze waar zijn omdat ze voor ons "duidelijk gelden", maar we kunnen het niet bewijzen.quote:Op woensdag 23 juli 2008 00:43 schreef SingleCoil het volgende:
[..]ik ben een vrij apart type.
Jij hebt nog niet uitgelegd hoe je een axioma 'geloofwaardig' kunt vinden. Daarbij geef ik je mee dat een axioma een stelling si die je zonder verder bewijs voor waar aanneemt.
Ok. Dan zou je es een willekeurige groep mensen kunnen nemen, en vragen of ze het met bijvoorbeeld het parallelle lijnen axioma en de triniteitsleer uit het Christendom eens zijn. Het eerste is een vrij objectieve waarneming, het tweede een uiterst subjectief statement over de aard van God gebaseerd op 1 specifiek schrift en geloof.quote:Wiskundige axioma's zijn net zo subjectief als godsdienstige dogma's: het maar wat je kiest zonder verder bewijs voor waar aan te nemen.
Ik krijg het gevoel dat jij denkt dat een axioma een soort van basale waarheid is
Het is ook natuurlijk voor ons te geloven dat de aarde plat is en dat je maar beter niet te dicht bij de rand kunt komen, en wellicht is de maan ook van zwitserse kaas. Het argument van 'geloofwaardigheid' is niet sterk: wat is er bijv. geloofwaardig aan de het onzekerheidsbeginsel ? En dan verval je dus al snel tot definities en afspraken. Dat twee parallelle lijnen elkaar niet kruisen is een definitie-kwestie: twee lijnen noemen we parallel als ze geen punt gemeen hebben. Het is maar waar je vanuit wilt gaan.quote:Op woensdag 23 juli 2008 10:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik bedoel daarmee dat het voor ons "natuurlijk" is te geloven dat elk getal een opvolger kent wat ook weer een getal is. Of dat twee parallelle lijnen mekaar niet kruisen in een vlakke ruimte. Dat zijn zaken waarvan we vermoeden dat ze waar zijn omdat ze voor ons "duidelijk gelden", maar we kunnen het niet bewijzen.
Het is onzinnig te vragen of iemand het met een axioma eens is, een axioma is immers maar een aanname van een stelling waaronder je andere stelling kunt bewijzen. Je kunt er ook voor kiezen het axioma niet aan te nemen, dat betekent alleen dat je (wrs) ook die andere stellingen niet zou kunnen bewijzen. Alle andere waarde die je er aan toekent is metafysisch (wat niet algemeen betekenisloos is, maar wel in de wiskunde).quote:Ok. Dan zou je es een willekeurige groep mensen kunnen nemen, en vragen of ze het met bijvoorbeeld het parallelle lijnen axioma en de triniteitsleer uit het Christendom eens zijn. Het eerste is een vrij objectieve waarneming, het tweede een uiterst subjectief statement over de aard van God gebaseerd op 1 specifiek schrift en geloof.
Ja, dat klopt. Maar jij lijkt niet te willen accepteren dat de keuzen die Peano en Euclides maakten ook maar keuzen zijn, en daarmee subjectief - er bestaan geen objectieve, algemeen geldiige axioma's, dat begrip is gewoon betekenisloos.quote:Je kunt het ook anders proberen. Probeer es een vlakke geometrie op te bouwen zonder de postulaten van Euclides. En probeer dan es een Christelijke theologie op te bouwen zonder de gewoonlijke Christelijke dogmatiek. Je hebt legio manieren om Gods natuur te interpreteren, de natuur van Jezus, het begin van de schepping etc. Er zijn mensen die de creatio ex nihilo voor waar aan nemen, anderen weer niet, de één stelt Jezus gelijk aan God, de ander niet, Jehova's getuigen geloven niet in de triniteitsleer, etc etc. Dat soort zaken laat toch ook al zien hoe subjectief dogmatiek kan zijn?
Dat klopt, is dat geeninteressant gedachten-experiment dan ? Ik zie niet wat daar mis mee isquote:Ik krijg het gevoel dat jij op een simplistische manier dogmatiek en axiomatiek op 1 lijn qua geloofwaardigheid zet omdat het beide bouwstenen zijn voor gedachtengoed.
Inderdaad, dat maakt het dus zo interessant.quote:Maar ze doen beide uitspraken over geheel verschillende gebieden.
Onzekerheidsbeginsel? Bedoel je uit de quantum mechanica? Da's geen axioma. Het axioma wat hier de oorzaak van is is het idee dat je de Poisson haakjes uit de klassieke fysica vervangt door de commutator van de operatoren die in de QM je grootheden bepalen. Dat is een vrij natuurlijke uitbreiding en dit definieert je overgang van klassieke mechanica naar quantum mechanica. Maar wat belangrijk is: een axioma bewijst zichzelf door de theorie die ze onderlegt. Als de theorie niet de gewoonlijke wetenschappelijke eigenschappen heeft, is een axioma vruchtenloos.quote:Op woensdag 23 juli 2008 11:47 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het is ook natuurlijk voor ons te geloven dat de aarde plat is en dat je maar beter niet te dicht bij de rand kunt komen, en wellicht is de maan ook van zwitserse kaas. Het argument van 'geloofwaardigheid' is niet sterk: wat is er bijv. geloofwaardig aan de het onzekerheidsbeginsel ?
Nee, het is geen definitie, het is een eigenschap van die lijnen die je toedicht.quote:En dan verval je dus al snel tot definities en afspraken. Dat twee parallelle lijnen elkaar niet kruisen is een definitie-kwestie: twee lijnen noemen we parallel als ze geen punt gemeen hebben. Het is maar waar je vanuit wilt gaan.
[..]
Nee, da's helemaal niet onzinnig. Een axioma is een statement, en daar kun je het mee eens zijn of niet. Toen men net met de quantum mechanica kwam en haar axiomatisch probeerde op te stellen, waren er ook punten waar fysici het niet mee eens waren.quote:Het is onzinnig te vragen of iemand het met een axioma eens is, een axioma is immers maar een aanname van een stelling waaronder je andere stelling kunt bewijzen. Je kunt er ook voor kiezen het axioma niet aan te nemen, dat betekent alleen dat je (wrs) ook die andere stellingen niet zou kunnen bewijzen. Alle andere waarde die je er aan toekent is metafysisch (wat niet algemeen betekenisloos is, maar wel in de wiskunde).
[..]
Natuurlijk zijn het keuzes. En die zijn onderhevig aan talloze zaken, dus die zijn natuurlijk niet "100% objectief", of "waterdicht". Maar het is in mijn ogen nog altijd objectiever dan godsdienstige dogma's.quote:Ja, dat klopt. Maar jij lijkt niet te willen accepteren dat de keuzen die Peano en Euclides maakten ook maar keuzen zijn, en daarmee subjectief - er bestaan geen objectieve, algemeen geldiige axioma's, dat begrip is gewoon betekenisloos.
[..]
Ik denk dat zo'n experiment zou aantonen dat dogma's subjectiever zijn dan wiskundige axioma's, en dat je die twee dus niet klakkeloos even valide kunt zetten.quote:Dat klopt, is dat geeninteressant gedachten-experiment dan ? Ik zie niet wat daar mis mee is
[..]
"gewoonlijke wetenschappelijk eigenschappen" ? "vruchteloos" ? Je klinkt als een pastoor. Het ontbreekt er nog net aan dat je niet zegt dat een axioma ook netjes en wellevend moet zijn, en niet in strijd met de heersende moraalquote:Op woensdag 23 juli 2008 13:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Onzekerheidsbeginsel? Bedoel je uit de quantum mechanica? Da's geen axioma. Het axioma wat hier de oorzaak van is is het idee dat je de Poisson haakjes uit de klassieke fysica vervangt door de commutator van de operatoren die in de QM je grootheden bepalen. Dat is een vrij natuurlijke uitbreiding en dit definieert je overgang van klassieke mechanica naar quantum mechanica. Maar wat belangrijk is: een axioma bewijst zichzelf door de theorie die ze onderlegt. Als de theorie niet de gewoonlijke wetenschappelijke eigenschappen heeft, is een axioma vruchtenloos.
Het verschil tussen 'definitie' en 'eigenschap' is hier wel heel klein, want een parallel lijnenpaar onderscheidt zich uitsluitend van een niet-parallel lijnenpaar door juist die eigenschap.quote:
Nee, het is geen definitie, het is een eigenschap van die lijnen die je toedicht.
Nee, een axioma is een statement dat voor waar aangenomen wordt. Als je een axioma niet voor waar aanneemt is het geen axioma. Je kunt het dus niet oneens zijn met een axioma, want het is bestaansafhankelijk van het feit dat je het voor waar aanneemtquote:Nee, da's helemaal niet onzinnig. Een axioma is een statement, en daar kun je het mee eens zijn of niet.
ja, fysici...quote:
Toen men net met de quantum mechanica kwam en haar axiomatisch probeerde op te stellen, waren er ook punten waar fysici het niet mee eens waren.
Dat zal in jouw ogen wel zo zijn...quote:[..]
Natuurlijk zijn het keuzes. En die zijn onderhevig aan talloze zaken, dus die zijn natuurlijk niet "100% objectief", of "waterdicht". Maar het is in mijn ogen nog altijd objectiever dan godsdienstige dogma's.
[..]
daar zie ik vooralsnog geen onderbouwing voor. Wat bedoel je met 'subjectiever', is daar een gradatie voor ?quote:Ik denk dat zo'n experiment zou aantonen dat dogma's subjectiever zijn dan wiskundige axioma's, en dat je die twee dus niet klakkeloos even valide kunt zetten.
Volgens mij snap je me heel goed maar vind je het tov om er zo over door te gaan. Met de gewoonlijke wetenschappelijke eigenschappen bedoel ik criteria waar een theorie aan moet voldoen, bijvoorbeeld falsificatie. En ik snap donders goed wat een axioma is. Dat jij het onzekerheidsbeginsel een axioma noemt lijkt me eerder een aanwijzing dat jij het niet helemaal begrijpt.quote:Op woensdag 23 juli 2008 14:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
"gewoonlijke wetenschappelijk eigenschappen" ? "vruchteloos" ? Je klinkt als een pastoor. Het ontbreekt er nog net aan dat je niet zegt dat een axioma ook netjes en wellevend moet zijn, en niet in strijd met de heersende moraal. Een axioma bewijst zichzelf natuurlijk niet, je lijkt echt wel niet te snappen wat het begrip inhoud. Een axioma is een stelling die geen bewijs behoeft. Niet meer en niet minder dan dat.
[..]
Ik snap dat het a priori voor waar wordt aangenomen, da's nou juist het hele idee achter een axioma hé. Ik snap je punt niet. Als iemand met een theorie komt, stelt dat A,B en C de axioma's zijn, dan kan ik toch prima stellen dat ik het met axioma C het niet eens ben of het geen zinnig axioma vind? De validiteit van de theorie moet uitmaken of het stelsel axioma's zinnig is of niet.quote:Nee, een axioma is een statement dat voor waar aangenomen wordt. Als je een axioma niet voor waar aanneemt is het geen axioma. Je kunt het dus niet oneens zijn met een axioma, want het is bestaansafhankelijk van het feit dat je het voor waar aanneemt
[..]
Nee, dat weet niet iedereen.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:49 schreef ilona-scuderia het volgende:God bestaat niet, dat weet iedereen...
Nee hoor. Ik weet heel goed wat de beperkingen zijn van een wetenschappelijke theorie.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:48 schreef SingleCoil het volgende:
*zucht*
Het is niet je onwetendheid maar de overschatting van de waarde van je kennis.
Voor de BB zou je bijvoorbeeld naar roodverschuivingen kunnen kijken van melkwegstelsels. Als een groep stelsels op een bepaalde afstand een roodverschuiving hebben die de BB theorie niet kan verklaren, dan zit je met een probleem. Of als bijvoorbeeld de anisotropie of temperatuur van de achtergrondstraling niet overeenkomt met wat de BB voorspelt, dan zul je de theorie moeten aanpassen. Of bijvoorbeeld de verdeling van de elementen over het universum.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:48 schreef SingleCoil het volgende:
Kun jij aangeven welk experiment je uit zou willen voeren om vast te stellen dat de BB-theorie verworpen kan worden ? Of de evolutie ?
...binnen je theorie. Maar dat is volstrekt triviaal, omdat het je theorie definieert. Dat zeg ik dus ook: je kunt prima een axioma verwerpen of aanpassen (zie mijn eerdere voorbeelden), maar dat definieert dan een nieuwe theorie. Dus in die zin begrijpen we mekaar.quote:Op donderdag 24 juli 2008 20:39 schreef SingleCoil het volgende:
We hebben het duidelijk over verschillende zaken. Ik beschouw het axioma vanuit een logische gedachte, waarin het een definiërend aspect van een deductief systeem vormt. De keuzen van je axioma's bepalen zodanig het systeem, en dan kan een axioma niet 'onjuist' zijn (met uitzondering van de eerder genoemde gevallen: strijdig of geen stelling)...
ALS God iets onverklaarbaars doet? Daar gaat het juist om, we hebben geen enkele aanwijzing/bewijs dat er wel 'ns iets onverklaarbaars gebeurd is. Enkel beschrijvingen in de Bijbel. Geschreven in een tijd dat er in nog veel wildere dingen geloofd werd. In dingen waar zelfs JIJ nu van weet hoe het echt werkt dankzij het voortschrijdende inzicht. De wetenschap wil niet per se verklaren HOE iemand over water loopt, maar eerst zien of er genoeg bewijs is DAT iemand over water liep. Je kunt op je hoofd gaan staan, maar dat bewijs is er niet.quote:Op zondag 6 juli 2008 16:20 schreef Ypmaha het volgende:
Je maakt hier een paar grote denkfouten.
Ten eerste, je stelt God gelijk aan de natuurwetten op aarde. Als God iets onverklaarbaars doet, bestempeld de wetenschap het meteen als een fabeltje, omdat het niet met herhaalbare experimenten kan worden aangetoond het natuurkundig en technisch gezien niet mogelijk is.
Er zijn vele methodes en aanwijzingen dat de aarde 5 miljard jaar oud is en het universum 15 miljard jaar. Niet alleen fossielen en C14 datering. Er is geen ENKELE aanwijzing dat de aarde 6000 jaar oud is behalve de Bijbel zelf.quote:Ten tweede, je had het over de aarde die meer dan 6000 jaar oud zou zijn. Ik weet niet precies hoe het zit, maar de wetenschap baseert dat grotendeels op fossielen, waar ze radiometrisch onderzoek mee doen en kijken naar het radioactief verval. Normaal duurt het inderdaad miljoenen jaren voordat een klein beestje is versteend. Het kan ook in 6000 jaar.
Je laat het nu klinken alsof dat natuurkundig klopt, dus dan mag ik je erop wijzen dat "een enorme druk" helemaal niet tot verstening met die C14 datering kan leiden, dat verzin je ter plekke. Onmogelijk, daar is Goddelijke interventie voor nodig, of miljoenen jaren. Als dat wel kon zou dat experimenteel herhaalbaar moeten zijn.quote:Volgens jouw theorie is dat heel goed mogelijk, de andere theorie ook. Laten we hem voor het gemak de zondvloed theorie noemen. In de bijbel (niet alleen in de bijbel trouwens) staat dat er in de tijd van Noach een grote zondvloed kwam. Noach ging met zn matties de ark in, en dobberde veertig dagen rond, tot het water via het afvoerputje van de natuur weer werd afgevoerd.
Zoveel water dat plotseling naar beneden valt veroorzaakt natuurlijk enorme druk voor mens en dier. Zo erg dat planten en kleine dieren ter plekke konden verstenen. En dat in een paar dagen (misschien zelfs uren).
Weerleggen kan alleen met argumenten, niet met de theorie zelf die zichzelf probeert te bewijzen. Natuurlijk verklaart het creationisme hoe andere theorieen niet kloppen, maar het gaat om aanwijzingen en bewijzen. Een theorie die enkel zegt dat de theorie zelf klopt en andere niet, is een waardeloze theorie. We hebben het hier niet over 2 gelijkwaardige theorieen alsof het 2 zijdes van een munt zijn. Maar over een theorie MET bewijzen en een zonder bewijzen.quote:Ik zeg niet dat jouw theorie niet klopt en dat mijn theorie wel juist is, ik vraag je alleen om er rekening mee te houden, en er niet te snel conclusies over te trekken. Zo zijn al die andere vele aanwijzingen van de wetenschap makkelijk te weerleggen volgens het creationisme. Ik zeg dit, jij zegt dat, en zo kunnen we eindeloos doorgaan, wat ik dus echt niet van plan ben.
Het creationisme stelt dat dieren dieren zijn en mensen mensen. Dan is het toch opvallend te noemen dat er een dier te vinden is (chimpansee) die genetisch dichter bij de mens staat (94/99%) dan bij elk ander dier op aarde? Daar kun je toch niet zomaar aan voorbij gaan? Dat mutaties voorkomen en in sommige gevallen door evolutionair voordeel genetisch doorgegeven worden is allang bewezen.quote:Ten derde, die chimpansee van je, die DNA-technisch dichter bij de mens staat dan andere apen. Nou en?? Wat bewijst dat?? Het blijft een aap.
Een aap is toch een halfmens te noemen? Hoe zou volgens jou anders een halfmens eruit moeten zien? Een koe met een vissstraat is evolutionair gezien niet nuttig dus die zul je inderdaad niet zien.quote:Net zoals evolutionisten beweren dat er dieren zijn veranderd in andere dieren in miljoenen jaren. Dat betekent dus dat er ook tussenvormen bestonden. Dat betekent ook dat evolutie nu nog doorgaat. Maar aangezien ik nog geen halfmens-halfschaap, of halfkoe-halfvis heb rond zien lopen heb ik daar mijn twijfels over.
Alleen als de wetenschap dingen aantoont waar de religie/kerk/paus niet onderuit kan, wordt schoorvoetend toegegeven. Maar dan wel met de voetnoot dat God de natuurwetten dan wel zo gemaakt zal hebben. Dat er ongeloofelijke ontdekkingen gedaan zijn (die jij omarmt) is toch juist te danken aan een krtische houding die alles wil onderzoeken? Waarom zeg je dan toch in een adem dat het je niet uitmaakt dat er dingen zijn die je niet kan verklaren (dat zeg je verderop) en dat je dan nooit klaar bent en dat je dat eigenlijk niet moet doen? Je spreekt jezelf een beetje tegen.quote:En wat betreft over je mening dat religie vindt dat wetenschap er helemaal naast zit: Ik weet niet waar je het vandaan haalt, maar ik denk dat er heel weinig mensen zijn die zo denken. De wetenschap zal er op veel vlakken misschien wel nast zitten, maar ook op heel veel dingen niet. De laatste paar eeuwen zijn er ongelooflijke ontdekkingen gedaan met wetenschappelijk onderzoek, en dat omarm ik. Het maakt me niet uit dat er zat dingen zijn die ik niet kan verklaren,
Jij raadt mij dus aan niet alles van meerdere kanten te bekijken en geen verklaringen te zoeken? Met zo'n instelling zouden we nog in grotten leven of nog in de middeleeuwen. Alles wat je dagelijks meemaakt moet je toch van meerdere kanten bekijken en willen onderzoeken? Waar ben je bang voor? Dat iets waar je in gelooft niet klopte? Ik ben daar niet bang voor omdat ik voor alles opensta waar bewijzen voor zijn, ook als dat betekent dat iets waar ik eerst van overtuigd was later niet blijkt te kloppen. Dat is de enige manier om vooruitgang te boeken in wat dan ook.quote:het belangrijkste is dat ik een leven met God leidt. Ik denk niet dat het nodig is om achter alle dingen in het leven een verklaring te zoeken, omdat je dan nooit klaar bent,
en het altijd van meerdere kanten bekeken zal worden. Ik raad je aan om dat dus ook niet te doen.
Mooi!quote:Op donderdag 24 juli 2008 22:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
...binnen je theorie. Maar dat is volstrekt triviaal, omdat het je theorie definieert. Dat zeg ik dus ook: je kunt prima een axioma verwerpen of aanpassen (zie mijn eerdere voorbeelden), maar dat definieert dan een nieuwe theorie. Dus in die zin begrijpen we mekaar.
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt ( ik neem aan een driehoek in een niet-Euclidische ruimte? ) , maar probeer es een driehoek op een bol te tekenen. Dat kan prima heur. Da's een klassiek voorbeeld waarin de som van de hoeken niet meer 180 graden is.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 16:52 schreef SingleCoil het volgende:
Je voorbeeld snijdt maar beperkt hout: ik kan u eenmaal moeilijk non-euclidische driehoeken tekenen...
Oh, maar dat snap ik ook wel. Ik mis je punt helemaal niet. Alleen, jij bent vast wel met me eens dat je ideeën hebt die zomaar uit de lucht worden gegrepen, en ideeën die je baseert op je omgeving. Dat eerste is onderhevig aan de creatieve en psychische grillen van de bedenker, dat tweede is daarnaast ook nog onderhevig aan de omgeving van deze persoon. Die eerste zal dus een stuk subjectiever zijn dan de tweede. Ik wil niet zeggen dat dogmatiek het eerste geval is, maar dat er een heel breed spectrum tussen deze twee uitersten is.quote:Want het gaat er niet om of rechte hoeken congruent zijn, of dat god hemel en aarde wel of niet geschapen heeft. Waar het om gaat dat als ik zo'n stelling voor waar aanneem ik ook de consequenties ervan zal moeten accepteren (euclidische meetkunde en zondagrust) en dat dat volledig en uitsluitend bepaald wordt door het feit dat ik bereid ben die stelling voor waar aan te nemen, zonder enig bewijs. En dat heeft dus verder niets te maken met rechte hoeken of creationisme, maar gewoon: wat wil je geloven, zonder bewijs voor waar aannemen.
Ik let wel op, maar zoals ik zei begrijp ik niet zo goed wat je met "gelijkwaardig" bedoelt aangezien het 2 verschillende gebieden betreft. Je zegt trouwensquote:Ik zou overigens nooit spreken over "even gelijkwaardig". Wel even op blijven letten.
Ikzelf zie niet echt een verschil tussen "gelijkwaardig" en "even gelijkwaardig". maar dat terzijde.quote:Mijn stelling was dus dat het axioma "God schiep de hemel en de aarde" en het axioma "Alle rechte hoeken zijn congruent" gelijkwaardig zijn: het is maar waar je in kiest te geloven.
OKquote:Op vrijdag 25 juli 2008 17:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt ( ik neem aan een driehoek in een niet-Euclidische ruimte? ) , maar probeer es een driehoek op een bol te tekenen. Dat kan prima heur. Da's een klassiek voorbeeld waarin de som van de hoeken niet meer 180 graden is.
Daar hebben we dan wel de kern van de zaak te pakken, denk ik. Ik ga daar verder over denken.quote:Oh, maar dat snap ik ook wel. Ik mis je punt helemaal niet. Alleen, jij bent vast wel met me eens dat je ideeën hebt die zomaar uit de lucht worden gegrepen, en ideeën die je baseert op je omgeving. Dat eerste is onderhevig aan de creatieve en psychische grillen van de bedenker, dat tweede is daarnaast ook nog onderhevig aan de omgeving van deze persoon. Die eerste zal dus een stuk subjectiever zijn dan de tweede. Ik wil niet zeggen dat dogmatiek het eerste geval is, maar dat er een heel breed spectrum tussen deze twee uitersten is.
Ik ben er nog niet helemaal over uit in hoeverre waarneming belangrijk is in de wiskundige axiomatiek. Jij zegt dat die link er helemaal niet is, dat ben ik dus niet met je eens. Het fundament van de wiskunde is zover ik weet gestoeld op eenvoudige waarneming, en zoals ik zei, dat is later algemener en abstracter gemaakt.
Het feit dat het verschillende gebieden zijn betekent toch niet dat je geen gelijksoortige bergippen kunt hanteren ? Ik probeer de parallel tussen een religieus dogma en een logisch axioma te trekken door te spreken van een religieus axioma. Dat lijkt me geen hele vreemde gedachtensprong.quote:Ik let wel op, maar zoals ik zei begrijp ik niet zo goed wat je met "gelijkwaardig" bedoelt aangezien het 2 verschillende gebieden betreft.
Als twee zaken "even gelijkwaardig" zouden zijn dan impliceert dat dat er een mate van gelijkwaardigheid zou zijn. Los van of dat bestaat, ik spreek er niet over: ik praat slechts over "gelijkwaardig", niet de mate waarin. .quote:Je zegt trouwens
[..]
Ikzelf zie niet echt een verschil tussen "gelijkwaardig" en "even gelijkwaardig". maar dat terzijde.
Nee hè ? Jij kent toch een bijzondere waarde toe aan het geloof in zaken waar weinig grondslag voor bestaat, of die stijdig zijn met algemeen aanvaarde princiepes, en geeft dan de theorieën die daarop gebaseerd zijn een bijzondere betekenis. Toch ? Terwijl ik dat juist - wellicht geforceerd - niet doe: ik maak geen onderscheid tussen god en een rechte hoek - misschien een atheïstisch trekje - maar zie beiden als elementen waar je stellingen over kunt poneren, die je zonder bewijs voor waar aan kunt nemen.quote:Ik snap je punt dus wel, heel goed zelfs, maar ik ben het er simpelweg niet mee eens.
Ik moest meteen aan jou denken toen ik vandaag deze foto zag...quote:Op zondag 6 juli 2008 16:20 schreef Ypmaha het volgende:
Maar aangezien ik nog geen halfmens-halfschaap, of halfkoe-halfvis heb rond zien lopen heb ik daar mijn twijfels over.
Mag ik je vragen waarom jij het aannemelijk vind dat er een God zou kunnen bestaan? Ik kan me namelijk geen enkele reden inbeelden om ook maar aan te nemen dat er een kans zou zijn dat hij bestaat. En dan zeker niet 1 specifieke variant.quote:
Voor wetenschappelijke theorieen (evolutie, meetkunde, kwantum mechanica, zwaartekracht) zijn er ondersteunende herhaalbare experimenten/bewijzen/aanwijzingen. Er zijn GEEN bewijzen die het tegenspreken. Voor de stelling "God" is geen enkele experiment/aanwijzing/bewijs, behalve de Bijbel. Dus wederom een theorie bestaat dan alleen maar op basis van de theorie zelf.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 16:52 schreef SingleCoil het volgende:
Waar het om gaat dat als ik zo'n stelling voor waar aanneem ik ook de consequenties ervan zal moeten accepteren (euclidische meetkunde en zondagrust) en dat dat volledig en uitsluitend bepaald wordt door het feit dat ik bereid ben die stelling voor waar aan te nemen, zonder enig bewijs. En dat heeft dus verder niets te maken met rechte hoeken of creationisme, maar gewoon: wat wil je geloven, zonder bewijs voor waar aannemen.
Dat is geen atheïstisch treksje, dat is de bewijs-gebaseerde logica gelijk stellen aan ergens blind in geloven, terwijl het uiteraard dus tegengesteld aan elkaar is.quote:ik maak geen onderscheid tussen god en een rechte hoek - misschien een atheïstisch trekje - maar zie beiden als elementen waar je stellingen over kunt poneren, die je zonder bewijs voor waar aan kunt nemen.
Aannamelijk ? Ik zelf vind het niet aannemelijk.Maar ik vind wel meer dingen niet aannemelijk, en achteraf blijken die dan soms toch waar te zijnquote:Op zaterdag 26 juli 2008 00:48 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Mag ik je vragen waarom jij het aannemelijk vind dat er een God zou kunnen bestaan? Ik kan me namelijk geen enkele reden inbeelden om ook maar aan te nemen dat er een kans zou zijn dat hij bestaat. En dan zeker niet 1 specifieke variant.
Zou kunnen. Maar waarom zou je je er druk over maken ?quote:Of bekijk het psychologisch in plaats van wetenschappelijk (wat mijn inziens een foute manier is om een religie te benaderen). Waarom zou men over de hele wereld de meest rediculeuze religies aanhangen?
Ik beantwoord dat met: Traditie en angst.
Traditie: Van vader op zoon.
Angst: Bang voor de dood.
Nee hoor, je snapt het niet helemaal. Ik zeg niet dat God een theorie is, ik zeg dat God een axioma is.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 01:44 schreef mike_another het volgende:
[..]
Voor wetenschappelijke theorieen (evolutie, meetkunde, kwantum mechanica, zwaartekracht) zijn er ondersteunende herhaalbare experimenten/bewijzen/aanwijzingen. Er zijn GEEN bewijzen die het tegenspreken. Voor de stelling "God" is geen enkele experiment/aanwijzing/bewijs, behalve de Bijbel. Dus wederom een theorie bestaat dan alleen maar op basis van de theorie zelf.
Nogmaals, God is geen theorie, God is een axioma in een theorie die we Religie noemen. En gegeven de axiomatische almachtigheid van God is vrijwel alles binnen die theorie mogelijk (dat maakt 'm nou ook juist zo zwak).quote:Het staat uiteraard iedereen vrij om in een God te geloven, maar je kunt objectief gezien niet volhouden dat beide theorieen (God/Wetenschap) zijn die gelijkwaardig zijn. Ze zijn onvergelijkbaar, omdat de ene gebaseerd is op waarnemingen en experimenten en de andere -per definitie- op het tegengestelde namelijk uitsluitend op geloof.
[..]
Dat heb je dan ook niet goed begrepen. Ieder logisch systeem - theorie, zo je wilt - is gebaseerd op uitgangspunten, axioma's. Die uitgangspunten worden zonder verder bewijs voor waar aangenomen. Als ik zeg dat Religie mijn theorie is en "God bestaat" een axioma, dan is dat net zo waar als dat de natuurlijke getallen mijn theorie zijn en "Er is een natuurlijk getal 0" een axioma. Zonder 0 geen natuurlijke getallen, zonder God geen religie.quote:
Dat is geen atheïstisch treksje, dat is de bewijs-gebaseerde logica gelijk stellen aan ergens blind in geloven, terwijl het uiteraard dus tegengesteld aan elkaar is.
Een waar woordquote:Op zondag 27 juli 2008 01:05 schreef Niburu2012 het volgende:
De mens heeft God gemaaktgecreëerd,... in feiten zijn wij God.
[...]
Je kunt de God axioma niet vergelijken met proefondervindelijke wetenschap, die als axioma enkel stelt dat waarnemeningen door meerdere mensen herhaalbaar te doen zijn, voor waar aangenomen moeten worden. Een theorie die als axioma de gehele theorie zelf als waar aanneemt (religie) is waardeloos in een wetenschappelijke context. Een axioma die domweg zegt "neem de nu volgende theorie voor waar aan, zonder dat er logische bewijzen voor zijn" is geen uitgangspunt om een verdere theorie mee te formuleren.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 09:34 schreef SingleCoil het volgende:
Nee hoor, je snapt het niet helemaal. Ik zeg niet dat God een theorie is, ik zeg dat God een axioma is.
Ze groeien helemaal niet allebei aan een gelijkwaardige "boom". De wetenschappelijke peer groeit aan een tastbare door iedereen te testen boom, de religeuze appel groeit aan een denkbeeldige boom die enkel op papier beschreven is. Emperische wetenschap (daar hebben we het hier over) is gebaseerd op proefondervindelijke waarnemeningen. Religie is gebaseerd op geloof die tegen alle waarnemingen in mag gaan. Je kunt die 2 niet als gelijkwaardig bestempelen. Je bent niet alleen appels en peren aan het vergelijken, maar ook nog eens een tastbare boom met een fictieve boom.quote:Nogmaals, God is geen theorie, God is een axioma in een theorie die we Religie noemen. En gegeven de axiomatische almachtigheid van God is vrijwel alles binnen die theorie mogelijk (dat maakt 'm nou ook juist zo zwak).
Maar in die zin zijn wetenschappelijke theorieen en de religieuze theorie dus prima met elkaar te vergelijken: ik bekijk ze beiden als logische systemen. Daar is toch niks mis mee ? He tis net als appels en peren vergelijken: dat kan prima, zolang je je maar bezig houdt met het feit dat ze allebij aan een boom groeien.
Als iemand een andere mening heeft, dan betekent dat niet per se dat hij het niet begrepen heeft... Je kunt niet zomaar stellen dat zodra 2 theorieen beide bepaalde uitgangspunten hebben, ze dan zondermeer vergelijkbaar of gelijkwaardig zijn. Je kunt wel degelijk een objectief waardeoordeel geven over welke theorie absurde uitgangspunten heeft en welke dichter bij de werkelijkheid lijkt te staan.quote:Dat heb je dan ook niet goed begrepen. Ieder logisch systeem - theorie, zo je wilt - is gebaseerd op uitgangspunten, axioma's. Die uitgangspunten worden zonder verder bewijs voor waar aangenomen. Als ik zeg dat Religie mijn theorie is en "God bestaat" een axioma, dan is dat net zo waar als dat de natuurlijke getallen mijn theorie zijn en "Er is een natuurlijk getal 0" een axioma. Zonder 0 geen natuurlijke getallen, zonder God geen religie.
*zucht*quote:Op zondag 27 juli 2008 02:05 schreef mike_another het volgende:
[..]
Je kunt de God axioma niet vergelijken met proefondervindelijke wetenschap, die als axioma enkel stelt dat waarnemeningen door meerdere mensen herhaalbaar te doen zijn, voor waar aangenomen moeten worden. Een theorie die als axioma de gehele theorie zelf als waar aanneemt (religie) is waardeloos in een wetenschappelijke context. Een axioma die domweg zegt "neem de nu volgende theorie voor waar aan, zonder dat er logische bewijzen voor zijn" is geen uitgangspunt om een verdere theorie mee te formuleren.
Natuurlijk zijn er verschillen, dat maakt het nu juist interessant om ze eens wél te vergelijken. Overigens snap ik niet wat het belang van ''tastbaar' hier is:: is 0 dan wel tastbaar ? En de hemel en de aarde, zijn die niet tastbaar ?quote:Ze groeien helemaal niet allebei aan een gelijkwaardige "boom". De wetenschappelijke peer groeit aan een tastbare door iedereen te testen boom, de religeuze appel groeit aan een denkbeeldige boom die enkel op papier beschreven is. Emperische wetenschap (daar hebben we het hier over) is gebaseerd op proefondervindelijke waarnemeningen. Religie is gebaseerd op geloof die tegen alle waarnemingen in mag gaan. Je kunt die 2 niet als gelijkwaardig bestempelen. Je bent niet alleen appels en peren aan het vergelijken, maar ook nog eens een tastbare boom met een fictieve boom.
Kennelijk is de religieuze theorie dan dus beter dan de wetenschappelijke, die steeds meer aanvulling nodig heeftquote:Wetenschap komt met de proefondervindelijke en experimentele methode steeds aantoonbaar verder, religie is nooit 1 stap verder gekomen dan de oorspronkelijke religie zelf.
Dat is wel heel kort door de bocht, maar het feit dat God bestaat is een axioma, evenals zijn almachtigheid. Die neem je dus voor waar aan (je kunt ook kiezen dat niet te doen maar dan verwerp je de theorie ten principale en is verdere discussie betekenisloos) en dan is het vrij voor de hand liggend dat je veel zaken op basis van die axioma's kunt verklaren. Maar je moet ergens beginnen, niet waar ? Jij neemt toch ook zonder bewijs aan de 0 bestaat ? Terwijl je dat ook niet kunt zien, proeven, waarnemen of met waarnemingen onderbouwen ?)quote:Wetenschap stelt zichzelf geheel belangeloos bij waneer daar aanleiding toe is, religie is per definitie dogmatisch en duldt uberhaupt geen kritiek. [/qupte]Dat is uit de lucht gegrepen. Het feit dat een theoprie compleet is wil niet zeggen dat ze geen kritiek duld. De theorie der natuurlijke getallen is ook al 100 jaar niet gewijzigd, is dat omdat wiskundigen geen kritiek dulden ? Of omdat we er gewoon wel tevreden over zijn ? Je loopt nu maar wat met modder te gooien, dat likt me niet nodig[quote]Het zijn onvergelijkbare methodes en theorieen. Religie bestaat dus enkel uit één axioma, de theorie zelf: God bestaat, dus de gehele theorie moet je maar als waar aannemen.
Natuurlijk zijn die theorieeen wel vergelijkbaar, het zijn toch allebij theorieën ? Ik zal het gemakkelijker maken:quote:[..]
Als iemand een andere mening heeft, dan betekent dat niet per se dat hij het niet begrepen heeft... Je kunt niet zomaar stellen dat zodra 2 theorieen beide bepaalde uitgangspunten hebben, ze dan zondermeer vergelijkbaar of gelijkwaardig zijn. Je kunt wel degelijk een objectief waardeoordeel geven over welke theorie absurde uitgangspunten heeft en welke dichter bij de werkelijkheid lijkt te staan.
[quote]Je hebt het opnieuw niet begrepen. Stel: ik zeg dat het axioma "nul bestaat" is minder absurd dan het axioma "god bestaat". Als jij dan zegt: dat is niet waar, dan geef je mij gelijk. Als je daarentegen zegt dat is waar (wat je kennelijk doet) dan geef je dus toe dat je ze wel kunt vergelijken . Juist door dat door jou aangehaalde 'objectieve waardeoordeel' te geven vergelijk je toch ? (Ik zou overigens die objectieve criteria ten aanzien van de absurditeit van uitgangspunten van een theorie wel eens willen zien, maar ik realiseer me dat dat een flauwe vraag is).[quote]
Als ik zeg dat koeien kunnen vliegen maar alleen als er niemand kijkt, dan is dat mijn uitgangspunt. Je zegt dan toch ook niet dat een theorie die stelt dat koeien niet kunnen vliegen dan vergelijkbaar/gelijkwaardig met die theorie is, simpelweg omdat die ook uitgangspunten heeft? De eerste theorie spreekt alle logische en waarneembare data, de 2e komt ermee overeen.
Weet je wat: Jij hebt gelijk. Ben je nou tevreden? Koop een taart en spring voor een trein, dan hoef ik dat gemekker van je niet meer aan te horen.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 02:18 schreef mike_another het volgende:
[..]
ALS God iets onverklaarbaars doet? Daar gaat het juist om, we hebben geen enkele aanwijzing/bewijs dat er wel 'ns iets onverklaarbaars gebeurd is. Enkel beschrijvingen in de Bijbel. Geschreven in een tijd dat er in nog veel wildere dingen geloofd werd. In dingen waar zelfs JIJ nu van weet hoe het echt werkt dankzij het voortschrijdende inzicht. De wetenschap wil niet per se verklaren HOE iemand over water loopt, maar eerst zien of er genoeg bewijs is DAT iemand over water liep. Je kunt op je hoofd gaan staan, maar dat bewijs is er niet.
[..]
Er zijn vele methodes en aanwijzingen dat de aarde 5 miljard jaar oud is en het universum 15 miljard jaar. Niet alleen fossielen en C14 datering. Er is geen ENKELE aanwijzing dat de aarde 6000 jaar oud is behalve de Bijbel zelf.
[..]
Je laat het nu klinken alsof dat natuurkundig klopt, dus dan mag ik je erop wijzen dat "een enorme druk" helemaal niet tot verstening met die C14 datering kan leiden, dat verzin je ter plekke. Onmogelijk, daar is Goddelijke interventie voor nodig, of miljoenen jaren. Als dat wel kon zou dat experimenteel herhaalbaar moeten zijn.
[..]
Weerleggen kan alleen met argumenten, niet met de theorie zelf die zichzelf probeert te bewijzen. Natuurlijk verklaart het creationisme hoe andere theorieen niet kloppen, maar het gaat om aanwijzingen en bewijzen. Een theorie die enkel zegt dat de theorie zelf klopt en andere niet, is een waardeloze theorie. We hebben het hier niet over 2 gelijkwaardige theorieen alsof het 2 zijdes van een munt zijn. Maar over een theorie MET bewijzen en een zonder bewijzen.
[..]
Het creationisme stelt dat dieren dieren zijn en mensen mensen. Dan is het toch opvallend te noemen dat er een dier te vinden is (chimpansee) die genetisch dichter bij de mens staat (94/99%) dan bij elk ander dier op aarde? Daar kun je toch niet zomaar aan voorbij gaan? Dat mutaties voorkomen en in sommige gevallen door evolutionair voordeel genetisch doorgegeven worden is allang bewezen.
[..]
Een aap is toch een halfmens te noemen? Hoe zou volgens jou anders een halfmens eruit moeten zien? Een koe met een vissstraat is evolutionair gezien niet nuttig dus die zul je inderdaad niet zien.
We hebben het over 100 miljoenen jaren niet over jouw levenspanne van 80 jaar. Je kunt niet op zo'n klein moment in de tijd de evolutie zien verlopen. Maar hoe verklaar je dan amfibieen zoals een kikker? Dat is toch een mooie tussenvorm van een vis en een landdier? Wat is jouw definitie van een tussenvorm? Een vis met een mensenhoofd?
Evolutie is een puzzel met missende puzzelstukjes, creationisme is de hele puzzel van tafel gooien en zelf een mooie tekening maken.
[..]
Alleen als de wetenschap dingen aantoont waar de religie/kerk/paus niet onderuit kan, wordt schoorvoetend toegegeven. Maar dan wel met de voetnoot dat God de natuurwetten dan wel zo gemaakt zal hebben. Dat er ongeloofelijke ontdekkingen gedaan zijn (die jij omarmt) is toch juist te danken aan een krtische houding die alles wil onderzoeken? Waarom zeg je dan toch in een adem dat het je niet uitmaakt dat er dingen zijn die je niet kan verklaren (dat zeg je verderop) en dat je dan nooit klaar bent en dat je dat eigenlijk niet moet doen? Je spreekt jezelf een beetje tegen.
[..]
Jij raadt mij dus aan niet alles van meerdere kanten te bekijken en geen verklaringen te zoeken? Met zo'n instelling zouden we nog in grotten leven of nog in de middeleeuwen. Alles wat je dagelijks meemaakt moet je toch van meerdere kanten bekijken en willen onderzoeken? Waar ben je bang voor? Dat iets waar je in gelooft niet klopte? Ik ben daar niet bang voor omdat ik voor alles opensta waar bewijzen voor zijn, ook als dat betekent dat iets waar ik eerst van overtuigd was later niet blijkt te kloppen. Dat is de enige manier om vooruitgang te boeken in wat dan ook.
Ik heb het warm ja, maar dat komt omdat het 24 graden hier is, maar dat zal je wel niet bedoelen.quote:
Ik kan me voorstellen dat je discussiepartner met dit soort uitspraken het idee krijgt dat je maar wat zit te eikelen.quote:Op zondag 27 juli 2008 09:27 schreef SingleCoil het volgende:
Kennelijk is de religieuze theorie dan dus beter dan de wetenschappelijke, die steeds meer aanvulling nodig heeft![]()
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat jij de betekenis van de smiley niet begrijpt. Jezus, wat is het warm zeg! Laat ik er dan ook eentje bovenop gooien: wat kenschetst de discussiepartner meer dan het niveau van de uitspraak die hij quote ?quote:Op maandag 28 juli 2008 21:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat je discussiepartner met dit soort uitspraken het idee krijgt dat je maar wat zit te eikelen.
Het gaat niet over mij, maar over de persoon die zo fel op je reageerde.quote:Op maandag 28 juli 2008 22:07 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat jij de betekenis van de smiley niet begrijpt. Jezus, wat is het warm zeg!
...die reageerde niet op mij, schatquote:Op maandag 28 juli 2008 22:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het gaat niet over mij, maar over de persoon die zo fel op je reageerde.
mysterieus ben ik, hè ?quote:En eerlijk gezegd: nee, eenkan heel goed betekenen dat je het wel serieus meent. Daar kan ik bij jou ook niet altijd hoogte van krijgen.
Ohw, dat dacht ik.quote:Op maandag 28 juli 2008 22:26 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
...die reageerde niet op mij, schat...
[..]
Nouquote:mysterieus ben ik, hè ?
Wellicht kan je je eigen definitie van een axioma uiteenzetten ipv flauw te verwijzen. Een onbewezen stelling die je voor waar aanneemt om een verdere theorie op te baseren. Waarbij een God axioma ENKEL en alleen uit de axioma zelf bestaat en er geen waarneembare experimenten mogelijk zijn die daaruit volgen. Dat is wat ik stelde, aan jou de kans hier een speld tussen te krijgen.quote:Op zondag 27 juli 2008 09:27 schreef SingleCoil het volgende:
*zucht*
Je weet kennelijk niet wat een axioma is. Ga je wikipedia nog eens even vlug nalezen
Het gaat erom dat dingen die meetbaar en herhaalbaar controleerbaar zijn, daarmee tastbaar worden.quote:Natuurlijk zijn er verschillen, dat maakt het nu juist interessant om ze eens wél te vergelijken. Overigens snap ik niet wat het belang van ''tastbaar' hier is:: is 0 dan wel tastbaar ? En de hemel en de aarde, zijn die niet tastbaar ?
Nee, religie is dogmatisch, vastgeroest en niet bereid verkeerde inzichten toe te geven. De wetenschap is het tegenovergetselde, en daarmee ruimdenkend, openminded, flexibel, bewijsgericht en vooruitstrevend. Een theorie of stroming die zich weigert aan te passen ongeacht of er tegenbewijs is, is volgens jou per se een aanwijzing dat de theorie beter klopt?quote:Kennelijk is de religieuze theorie dan dus beter dan de wetenschappelijke, die steeds meer aanvulling nodig heeft![]()
Het gaat erom dat religie een groot axioma en theorie in één is, en er inderdaad niet over te discussieren valt, precies het zwakke punt van de hele theorie toch? Wetenschappelijke theorieen hebben triviale axioma's waarbij de verdere theorie herhaalbaar en testbaar wordt. Emperische wetenschap biedt tools om die iedereen onafhankelijk van elkaar kan gebruiken om dingen te controleren, de Bijbel geeft alleen een boek dat je blind moet geloven. Ik zeg niet dat één van de 2 per se beter is, enkel dat je ze niet als gelijkwaardig naast elkaar kunt leggen.quote:Dat is wel heel kort door de bocht, maar het feit dat God bestaat is een axioma, evenals zijn almachtigheid. Die neem je dus voor waar aan (je kunt ook kiezen dat niet te doen maar dan verwerp je de theorie ten principale en is verdere discussie betekenisloos) en dan is het vrij voor de hand liggend dat je veel zaken op basis van die axioma's kunt verklaren. Maar je moet ergens beginnen, niet waar ? Jij neemt toch ook zonder bewijs aan de 0 bestaat ? Terwijl je dat ook niet kunt zien, proeven, waarnemen of met waarnemingen onderbouwen ?)
Dat je twee theorieen KUNT gaan vergelijken, is niet hetzelfde als dat ze vergelijkbaar ZIJN. De enige overeenkomst is dat het beide onder hetzelfde woord "theorie" valt. Maar de theorieen dat mensen wel en niet kunnen vliegen, kun je ook niet zomaar naast elkaar leggen en zeggen dat ze gelijkwaardig en vergelijkbaar zijn. De ene theorie is gebaseerd op waarnemingen die iedereen kan testen en de andere op niets anders dan de oncontroleerbare theorie zelf.quote:Natuurlijk zijn die theorieeen wel vergelijkbaar, het zijn toch allebij theorieën ? Ik zal het gemakkelijker maken:
Je legt niet twee vruchten naast elkaar, maar een tastbare, proefbare, zichtbare peer en een papiertje waarop staat dat iemand ooit 200 jaar geleden een appel heeft gezien.quote:Stel ik leg twee vruchten op tafel. Uiteraard een appel en een peer. Ik noteer de volgende zaken:
Nu vervang ik de peer door een andere appel en doe hetzelfde experiment.
NB: ver·ge·lij·ken (overgankelijk werkwoord; vergeleek, heeft vergeleken; vergelijking)
1 naast elkaar, in verband met elkaar beschouwen om overeenstemming of verschil vast te stellen
In het eerste geval heb ik een appel met een peer vergeleken, in het tweede geval twee appels.
Waar heb ik gezegd dat ik wetenschapper ben? En wat maakt dat uit? Het mooie van wetenschap is dat het om de argumenten en bewijzen draait en niet om de persoon zelf.quote:Als je een echte wetenschapper was dan zou je direct bij het horen van een theorie deze uiteenrafelen, op innerlijke consistentie en volledighied beproeven, haar axioma's bestuderen en er dan een uitspraak over doen. Maar jij kiest er kennelijk voor om gewoon maar te roepen: deze uitgangspunten zijn absurd, deze vergelijking mag je niet maken.
Zoals je weet had de kerk een "wereldbeeld" waarin wetenschappelijke bewijzen juist niet van belang waren. Ik betoog hier juist het tegenovergestelde, je vergelijking is mij volledig onduidelijk.quote:Je klinkt als Urbanus VIII, die de standpunten van Galileï verbood omdat ze niet in zijn wereldbeeld pasten. Niet erg wetenschappelijk, dus.
Ik snap niet goed waar je het over hebt, we zijn hier gewoon aan het discussieren? Dan mag iemand het toch ook met je oneens zijn? Als je het allemaal gemekker vindt, waarom neem je dan wel de moeite om bovenstaande post in te typen, dat heeft toch helemaal geen zin? Ga er feitelijk op in, of negeer het. Laten we onszelf alsjeblieft niet te serieus nemen.quote:Op maandag 28 juli 2008 17:28 schreef Ypmaha het volgende:
Weet je wat: Jij hebt gelijk. Ben je nou tevreden? Koop een taart en spring voor een trein, dan hoef ik dat gemekker van je niet meer aan te horen.
Ok, ik zal het toegeven: sommige dingen die ik zei kloppen ook niet. Dat komt omdat ik ook niet precies weet hoe het zit, of dat ik het te snel heb opgeschreven.
20% van jouw verhaal is klopt. De resterende 80% gaat nergens over. De reden waarom ik niet op die onzin inga, is omdat ik niet op nog een schijtpost van jou zit te wachten.
Mocht je denken dat je me nu hebt uitgeluld, houd het vast, dan hou je in ieder geval je mond.
Dank je voor de kans. Ik vraag je nog maar eens om een waarnbeembaar experiment waarbij jij een nul gwaargenomen hebt. Is dat een reden om het bestaan van de rekenkunde van Peano te ontkennen ?quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 02:21 schreef mike_another het volgende:
[..]
Wellicht kan je je eigen definitie van een axioma uiteenzetten ipv flauw te verwijzen. Een onbewezen stelling die je voor waar aanneemt om een verdere theorie op te baseren. Waarbij een God axioma ENKEL en alleen uit de axioma zelf bestaat en er geen waarneembare experimenten mogelijk zijn die daaruit volgen. Dat is wat ik stelde, aan jou de kans hier een speld tussen te krijgen.
Ik denk dat je weer wat zaken door elkaar haalt. Er is geen enkel zintuigelijk bewijs mogelijk waaruit je kunt concluderen dat god niet bestaat. Er is ook geen enkele proefondervindelijkheid die strijdig is met het bestaan van god, dus wat je hier zegt is ongefundeerd. Of heb jij wel zo'n proef of waarneming gedaan ?quote:Als je als axioma stelt als veel mensen iets met zintuigen onafhankelijk van elkaar waarnemen kun je daar de theorie op baseren dat bomen bestaan. Dat kun je niet vergelijken met een axioma die stelt dat bomen helemaal niet bestaan en dat DUS alle zintuigen van mensen niet kloppen die WEL bomen zien. Een axioma die stelt dat het proefondervindelijke niet klopt, daar komt een God axioma simpel gezegd op neer, is in de waarneembare wereld om ons heen niet gelijkwaardig en vergelijkbaar te noemen met theorieen die wel op een axioma gebaseerd zijn dat het proefondervindelijke geaccepteerd moet worden als stelling.
het was meer een grapje hoor. Toch zul je als je eerlijk bent moeten toegeven dat de religeuze theorie gewoon simpeler en completer is dan de wetenschappelijke, simpleweg vanwege dat tweede axioma (God is almachtig). Daardoor valt eigenlijk vrijwel alles te bewijzen (het maakt de theorie natuurlijk erg zwak, maar goed, daarom niet noodzakelijkerwijs onjuistquote:Het gaat erom dat dingen die meetbaar en herhaalbaar controleerbaar zijn, daarmee tastbaar worden.
[..]
Nee, religie is dogmatisch, vastgeroest en niet bereid verkeerde inzichten toe te geven. De wetenschap is het tegenovergetselde, en daarmee ruimdenkend, openminded, flexibel, bewijsgericht en vooruitstrevend. Een theorie of stroming die zich weigert aan te passen ongeacht of er tegenbewijs is, is volgens jou per se een aanwijzing dat de theorie beter klopt?
je laat je waardeoordeel over de religie je beeld over de theoretische consistentie van de religeuze theorie overschaduwen. Dan moet je ook niet verwachten een ongekleurd beeld te krijgen.quote:Het gaat erom dat religie een groot axioma en theorie in één is, en er inderdaad niet over te discussieren valt, precies het zwakke punt van de hele theorie toch? Wetenschappelijke theorieen hebben triviale axioma's waarbij de verdere theorie herhaalbaar en testbaar wordt. Emperische wetenschap biedt tools om die iedereen onafhankelijk van elkaar kan gebruiken om dingen te controleren, de Bijbel geeft alleen een boek dat je blind moet geloven. Ik zeg niet dat één van de 2 per se beter is, enkel dat je ze niet als gelijkwaardig naast elkaar kunt leggen.
Kwestie van definitie. Vergelijkbaar vind ik: je kunt het vergelijken, er zijn punten van overeenkomst te vinden. Uiteraard zijn er geen twee gelijke objecten in dit universum te vinden. Iedere fysieke vergelijking gaat dus per definitie mank. Maar ik denk dat we normaal gesproken meer kunnen leren van overeenkomsten van zaken dan van verschillen, denk je niet ?quote:Dat je twee theorieen KUNT gaan vergelijken, is niet hetzelfde als dat ze vergelijkbaar ZIJN. De enige overeenkomst is dat het beide onder hetzelfde woord "theorie" valt. Maar de theorieen dat mensen wel en niet kunnen vliegen, kun je ook niet zomaar naast elkaar leggen en zeggen dat ze gelijkwaardig en vergelijkbaar zijn. De ene theorie is gebaseerd op waarnemingen die iedereen kan testen en de andere op niets anders dan de oncontroleerbare theorie zelf.
Inderdaadquote:Je legt niet twee vruchten naast elkaar, maar een tastbare, proefbare, zichtbare peer en een papiertje waarop staat dat iemand ooit 200 jaar geleden een appel heeft gezien.
het was meer bij wijze van spreken. Flauwquote:Waar heb ik gezegd dat ik wetenschapper ben? En wat maakt dat uit? Het mooie van wetenschap is dat het om de argumenten en bewijzen draait en niet om de persoon zelf.
Je snapt het weer niet en draait de boel om, JIJ houdt krampachtig vast aan onbewijsbare stellingen en emotioneel gekleurde waarheden en stellingen die je zonder enige gene rondstrooit, terwijl je mij datzelfde verwijt. Je kunt zelf ook wel snappen dat de religeuze theorie en de wetenschappelijke theorie meer gemeenschappelijk hebeen dan alleen het woord theorie, en het feit dat je het zo wenst te belichten is een dogmatisch denkhouding, door niets anders ingegeven dan je onwil om verder te kijken dan je wetenschappelijke neus lang is. Dat moet je verder zelf weten, maar ga mij dan niet verwijten dat je niet zo veel zietquote:Zoals je weet had de kerk een "wereldbeeld" waarin wetenschappelijke bewijzen juist niet van belang waren. Ik betoog hier juist het tegenovergestelde, je vergelijking is mij volledig onduidelijk.
Het leuke is dat Galileï wetenschappelijke bewijzen en testbare methodes formuleerde die genegeerd werden door de kerk en niet enkel een theorie. Hij legde juist de tastbare peer neer terwijl jij vindt dat de religieuze onzichtbare appel ook bestaansrecht heeft ZONDER die bewijzen. Dan ben jij toch juist niet wetenschappelijk bezig, vergelijkbaar met de kerk destijds?
Het enige waar je de wetenschap dogmatisch in kunt noemen is in het feit dat ze JUIST geen dogma's accepteren? Je kunt het dogma van de kerk van "wij hebben gelijk zonder dat we bewijs hoeven te geven en we weigeren naar bewijs te kijken dat onze theorie tegenspeekt" met de beste wil van de wereld niet vergelijken met het "dogma" van de wetenschap die zegt dat ze alles accepteren wat je kunt laten zien of motiveren.quote:Op vrijdag 8 augustus 2008 16:38 schreef SingleCoil het volgende:
Ik geef al een paar maal aan dat ik niet beweer dat een en ander gelijkwaardig zijn, maar het is zeker de moeite waard om de dogma's van de wetenschappers eens naar de axioma's van de kerk te leggen en dan nog eens te kijken naar de objectioeve waarde van de funderingen van beiden. (Of was het nou de dogma's van de kerk en de axioma's van de wetenschap ?).
<knip>
Ik vind het nogal kortzichtig als je halsstarrig vooral vasthoudt aan de verschillen tussen die sisciplines, alsof er een soort van taboe op deze gedachtengang rust. Ik heb een vrij goede neus voor dogma's...
Het is nogal vanzelfsprekend dat bij vergelijkingen juist de verschillen veel interessanter zijn dan de overeenkomsten. Als jij een auto koopt, dan ga je toch ook niet kijken naar de overeenkomsten tussen 2 auto's? Dat ze beide 4 wielen en een motor hebben? Dat leidt tot geen enkele nuttige uitkomst in het waardeoordeel welke van de 2 auto's (of theorieen) voor jou het meest geschikt is.quote:Maar ik denk dat we normaal gesproken meer kunnen leren van overeenkomsten van zaken dan van verschillen, denk je niet ?
De wetenschappelijke neus heeft een onbeperkte lengte. Die groeit zolang er consistente aanwijzingen zijn. Religie heeft een metalen vastgeroestte neus. "Niet verder kijken dan je wetenschappelijke neus kijken" is per definitie onmogelijk, omdat de essentie van wetenschap juist is dat je zover moet kijken als maar mogelijk is, zonder dat er dogmatische grenzen worden gesteld zoals bij religie, daarbij kan NIKS dat buiten (bv) de Bijbel valt.quote:Je snapt het weer niet en draait de boel om, JIJ houdt krampachtig vast aan onbewijsbare stellingen en emotioneel gekleurde waarheden en stellingen die je zonder enige gene rondstrooit, terwijl je mij datzelfde verwijt. Je kunt zelf ook wel snappen dat de religeuze theorie en de wetenschappelijke theorie meer gemeenschappelijk hebeen dan alleen het woord theorie, en het feit dat je het zo wenst te belichten is een dogmatisch denkhouding, door niets anders ingegeven dan je onwil om verder te kijken dan je wetenschappelijke neus lang is. Dat moet je verder zelf weten, maar ga mij dan niet verwijten dat je niet zo veel ziet
Het hoeft niet letterlijk "tasbaar" te zijn in de wetenschap, herhaalbare experimenten en werkende wiskundige formules, zoals met 0, zijn OOK wetenschappelijk "tastbare" aanwijzingen. De gehele kwantum mechanica bestaat alleen bij gratie van wiskundige statistische experimenten, die niet met de handen "tastbaar" zijn.quote:Dank je voor de kans. Ik vraag je nog maar eens om een waarnbeembaar experiment waarbij jij een nul gwaargenomen hebt. Is dat een reden om het bestaan van de rekenkunde van Peano te ontkennen ?
Ik zeg nergens dat zintuigelijk bewezen kan worden dat God NIET bestaat. Sterker nog ik heb gezegd dat je onmogelijk het wel of niet bestaan van God kunt bewijzen op wat voor manier dan ook. Je kunt wel stellen dat veel dingen die in bv de Bijbel staan alle zintuigelijke en wetenschappelijke metingen tegenspreken zoals bv de leeftijd van de aarde.quote:Ik denk dat je weer wat zaken door elkaar haalt. Er is geen enkel zintuigelijk bewijs mogelijk waaruit je kunt concluderen dat god niet bestaat. Er is ook geen enkele proefondervindelijkheid die strijdig is met het bestaan van god, dus wat je hier zegt is ongefundeerd. Of heb jij wel zo'n proef of waarneming gedaan ?
Tja, je zegt het zelf al, het maakt de theorie zwakker. Je kunt ook een axioma/theorie formuleren die zegt dat alles wat je meet juist omgekeerd uitgelegd moet worden. Dat is ook een simpele en complete theorie, maar is het daarmee een nuttige theorie voor de realiteit om ons heen?quote:het was meer een grapje hoor. Toch zul je als je eerlijk bent moeten toegeven dat de religeuze theorie gewoon simpeler en completer is dan de wetenschappelijke, simpleweg vanwege dat tweede axioma (God is almachtig). Daardoor valt eigenlijk vrijwel alles te bewijzen (het maakt de theorie natuurlijk erg zwak, maar goed, daarom niet noodzakelijkerwijs onjuist
Ik erken 100% de theoretische consistentie van de religieuze theorie. Er is maar 1 theorie, God is er en doet alles. Het gaat mij erom dat het niet vergelijkbaar is met een theorie/aanpak die openstaat voor aanpassingen. Het gaat erom dat elke wetenschappelijke theorie falsificeerbaar is en voorwaardes beschrijft waarin ze zichzelf zou opheffen. Elke religie stelt dat het eindpunt bekend is en alleen aanwijzingen die naar dat eindpunt leiden geaccepteerd worden en alle tegengestelde aanwijzingen wel fout MOETEN zijn. Nogmaals, het gaat er niet om dat je de theorieen niet kunt vergelijken maar dat gebruikte de methodes, logica, bescheidenheid en flexibiliteit van de theorieen onvergelijkbaar is.quote:je laat je waardeoordeel over de religie je beeld over de theoretische consistentie van de religeuze theorie overschaduwen. Dan moet je ook niet verwachten een ongekleurd beeld te krijgen.
Waar maak jij uit op dat ik daar niets van gelezen heb? Ik zeg nergens dat filosofisch niet van alles mogelijk is. Ik stel enkel dat objectief gezien je bepaalde theorieen niet als gelijkwaardig kunt vergelijken. Wetenschappelijke theorieen zeggen "He, kijk mij eens, probeer me eens te bewijzen of weerleggen". Religieuze "theorieen" zeggen bij voorbaat geen enkel bewijs of voorwaarde te accepteren waaronder ze zichzelf ook maar 1 millimeter willen bijstellen. Over de filosofische ervaring van de wereld om ons heen valt niet wetenschappelijk te discussieren, maar wel over of wetenschap en religie als theorieen binnen een wetenschappelijke context vergelijkbaar zijn.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 02:51 schreef solem het volgende:
Je zou eens boeken moeten lezen als van; Berkely, Kant, Montisque, Voltaire, Rousseau en en moderne filosofen als Sartre.
"de mens is geboren met een bepaalde zonnebril die ons nooit de werkelijkheid laat zien zoals die "an sich" is, alle indrukken die op ons inwerken volgen eenzelfde weg in interpretatie. We zijn dat ene onderdeel van een bal die de kamer inrolt. En waar de naar binnen rollende bal het heelal (dus echt alles) is kunnen wij dus nooit zien waar de bal vandaan kwam (oerknal)
Dat neemt niet weg dat een wetenschappelijke benadering tolerant is naar wijzigingen en religie dogmatisch, dat is het enige dat ik hier wil stellen.quote:Ik bedoel alleen te zeggen dat je dit soort vragen alleen postulerend kan beantwoorden, dat is nu eenmaal de begrenzing die op het menselijke intellect is ingebouwd. Zeg maar de stoppenkast tussen god en ons, en ze slaan altijd door als we te dicht in de buurt komen.
uit niets komt niets? leg dat dan eens uit, ja. Dat is gewoon een postulaat, want het is volstrekt tegenstrijdig met de wet van het behoud op energie.quote:Op zondag 10 augustus 2008 02:17 schreef ikbenstoer het volgende:
Uit niets komt niets. God heeft altijd bestaan.
quote:Op zondag 10 augustus 2008 02:37 schreef solem het volgende:
want het is volstrekt tegenstrijdig met de wet van het behoud op energie.
Het getal nul is een lastig niet te bewijzen axioma. Maar uit dat axioma volgen wel allerlei, herhaalbare rekenkundige formules die aantoonbaar kloppen. Uit het getal "God" axioma volgt niets anders dan God zelf. Het getal nul is een lastige schakel in een ketting waarna de andere schakels zichtbaar en aantoonbaar worden. God is niet een schakel maar de hele ketting zelf, die volledig onzichtbaar, niet aantoonbaar en onberekenbaar blijft.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:30 schreef SingleCoil het volgende:
uiteindleijk zijn we het natuurlijk gewoon eens, mike. Toch wil ik nog wel even je aandacht vestigen op het voorbeeld dat ik gaf ten aanzien van het waarnemen van nul. Nul is niet waarneembaar, het bestaan is onbewijsbaar. Toch is het één van de pijlers van onze rekenkunde. Niemand twijfelt aan het bestaan ervan, we werken er heel gemakkelijk mee, we accepteren zelfs bepaalde abnormale eigenschappen (zoals 'je mag niet delen door nul'). Terwijl dat nu juist vaak aspecten zijn die, in religieze discussies, ten aanzien van God door niet-religieuzen aangehaald worden om aan te tonen of te bewijzen dat god niet bestaat. Dat zit me simpelweg een beetje dwars.
Ik kan ook wel zeggen dat alle "niet-wetenschappelijken" altijd over mij heenvallen, zeggen dat het onzin is, en dat ik wetenschap niet mag vergelijken met een religieuze/paranormale theorie (meestal dogma), als ik wetenschappelijke aanpakken voorstel. Dus wat dat betreft kunnen we elkaar een hand geven.quote:En wat mij verder opvalt is dat als ik dat op deze manier aankaart er gelijk een stortvloed van wetenschappelijken over mij heen valt die dan eerst zegt dat het onzin is, vervolgens dat ik die zaken niet met elkaar mag vergelijken en uiteindelijk dan maar niks meer zegt. Dat klinkt mij een beetje als religeus extremisme in de oren.
Mooi gedicht, maar hier valt verder weinig aan te discussieren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:43 schreef Hallulama het volgende:
Achter ieder waarom zit een daarom. Achter ieder daarom zit vervolgens weer een waarom, waarachter andermaal een daarom zit, en zo verder, maal oneindig.
Misschien ligt het fenomeen tijd wel dwars, in ons menselijk bestaan.
Blijkbaar, wanneer je uit het fenomeen tijd stapt, stap je tevens uit het lijden.
Vraag je trouwens af, als God ALLES en ALTIJD is, en dus ruimte en tijd ontstijgt, dan kan er ook niets buiten dat ALLES en ALTIJD zijn om God te scheppen.
Inderdaad, Mozes was een ridder en was op weg naar zijn kasteel in Jeruzalemquote:Op zondag 10 augustus 2008 22:49 schreef EggsTC het volgende:
God ja, nog mooier.
Vroeger hielp hij de christenen die aangevallen werden (middeleeuwen) door in de zee te blazen zodat zij een pad hadden wat vrij was van water om op te lopen.
Dan ga je de AFWAS toch doen?quote:Op zondag 10 augustus 2008 02:52 schreef mike_another het volgende:
Mooi gedicht, maar hier valt verder weinig aan te discussieren.
Vroeger kon de mens net zo goed rationeel denken, net als nu, er was simpelweg minder kennis van de wereld. Misschien weten 'we' over 5.000 jaar wel precies hoe het universum ontstaan is, en door welke goden dit gecreeerd is, welke buitenaardse volken er bestaan en hoe het leven na de dood er precies uit ziet.quote:Op zondag 10 augustus 2008 22:49 schreef EggsTC het volgende:
God ja, nog mooier.
Vroeger hielp hij de christenen die aangevallen werden (middeleeuwen) door in de zee te blazen zodat zij een pad hadden wat vrij was van water om op te lopen. Ook een tornado van vuur verdelgde de tegenstander. Raar dat er nu nooit meer zoiets gebeurt, want ja... vroeger zeiden ze dat het zo was, ze schreven het op. Dan is het zo! Kijk maar naar de bijbel.
Gek dat tegenwoordig, nu de mens rationeel kan nadenken ipv alleen maar in sprookjes geloven, nooit meer dit soort dingen gebeuren. Heel raar.
De enige goede religie is die van de hindu's, die geloven in hun eigen krachten, geen buitenaardse sprookjes krachten.
Het één sluit het ander toch niet uit ?quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 15:49 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
...maar zolang er zaken zijn die niet verklaard kunnen worden getuigt het imho van meer intelligentie dat je alle mogelijkheden open laat, dan dat je mensen met bepaalde theorieen belachelijk gaat lopen maken.
Het verschil was niet alleen gebrek aan kennis maar vooral dat er geen wetenschappelijke aanpak van zaken gebruikt werd, en ook niet geaccepteerd werd door relgieuze machthebbers. Er was alleen een absolute bewijsloze waarheid, iedereen die dat ter discussie durfde te stellen werd verketterd. 5000 jaar geleden waren er misschien handvol mensen te vinden die wilden verklaren waarom er bliksem was, 99% nam onmiddellijk aan dat dat iets van een God was omdat ze het niet direct konden verklaren. Nu is misschien 80% van de mensen zo nuchter eerst een rationele natuurkundige verklaring te zoeken als ze iets waarnemen dat ze niet meteen snappen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 15:49 schreef American_Nightmare het volgende:
Vroeger kon de mens net zo goed rationeel denken, net als nu, er was simpelweg minder kennis van de wereld.
Dat er buitenaardse volken kunnen bestaan wordt juist door iedere wetenschapper en sowieso elke atheist erkend. God en leven na de dood is heel iets anders, daar zit geen enkele bewijsbare logica aan.quote:Misschien weten 'we' over 5.000 jaar wel precies hoe het universum ontstaan is, en door welke goden dit gecreeerd is, welke buitenaardse volken er bestaan en hoe het leven na de dood er precies uit ziet.
Die vergelijking hoor je inderdaad altijd. Maar de mensen die vroeger die dingen beweerden deden dat op basis van een theorie gesteund door experimenten en bewijzen. Ze werden JUIST niet geloofd door de kerk omdat die niet geinteresseerd was in bewijzen en uberhaupt theorieen die de doctrine tegenspraken. Precies hoe de paranormale stromingen vandaag de dag redeneren: je moet ervoor openstaan en bewijs is er niet maar het klopt allemaal wel.quote:Dit mag dan belachelijk klinken, maar niet belachelijker dan wanneer je 2000 jaar geleden beweerde dat de aarde rond was, de aarde om de zon draaide en de mens op de maan zou gaan lopen.
Allemaal? 99% van de dingen die vroeger geroepen werden bleken volkomen onzin te zijn. De 1% die waar bleek, waren vooruitstrevende denkers die op basis van bevindingen en logisch denken tot vruchtbare theorieen kwamen. Iemand die zegt dat God bestaat en later gelijk blijkt te krijgen, verdient zelfs dan geen lof, het is dan een gevoelsmatige GOK die die persoon prettig vindt, maar is vandaag de dag gebaseerd op geen enkel tastbaar bewijs.quote:Kortom; het is heel makkelijk om mensen belachelijk te maken die in geesten of in god geloven, maar er zijn vanuit het verleden natuurlijk talloze gevallen bekend van mensen die belachelijk werden gemaakt over de dingen die ze dachten, terwijl dit later allemaal zou blijken te kloppen.
Welke zaken kunnen we niet verklaren? Er zijn op het vlak van paranormale zaken (geesten bv) helemaal geen zaken die onverklaard zijn. Er is nog nooit aangetoond (hoewel heel vaak geprobeerd) dat er op dat vlak uberhaupt dingen voorkomen zijn die verklaard hoeven te worden. Char is geen verschijnsel dat verklaard hoeft te worden, anders dan met logische kansberekening.quote:En zo zal het later ongetwijfeld ook met zaken gaan die we nu niet kunnen verklaren. Deze zullen verklaard worden op een manier die sommige mensen nu belachelijk lopen te maken.
Ik zeg dus niet dat er god of geesten zijn, maar zolang er zaken zijn die niet verklaard kunnen worden getuigt het imho van meer intelligentie dat je alle mogelijkheden open laat
Mensen met theorieen waarom geesten en Goden waarschijnlijk niet bestaan hoeven dan toch ook niet belachelijk gemaakt te worden?quote:, dan dat je mensen met bepaalde theorieen belachelijk gaat lopen maken.
Een God is geen oplossing voor vragen die we hebben, maar een geheel nieuwe vraag toevoegen. Het verklaart niets, maar is een prullenbak waar we dan alles ingooien wat we niet snappen.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 18:27 schreef Topspin het volgende:
Dat er dus naast de oerknal die al het stoffelijke gemaakt heeft ook in de kosmos een of andere kracht ontstaan is door die soort van droom of een of ander Goddelijk bewustzijn dat in de kosmos is gekomen spontaan om over dieren en mensen te waken.
Dat is gek genoeg een bestaande wetenschappelijke theorie, elk deeltje heeft een antideeltje die elkaar opheffen (waarbij dan energie ontstaat). Maar daar hoeft niets goddelijks aan te zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 22:39 schreef sarek het volgende:
Over iets en niets is elders op dit forum uitgebreid gediscussieerd.
Mijn opvatting daarbij is dat het niets is samengesteld uit alle delen van het iets die in totaliteit salderen tot nul. Net als een boekhouding met debet en credit.
Wat is een Doeloorzaak? Doel en oorzaak kunnen per definitie niet hetzelfde zijn?quote:Terug ontopic: God is eigenlijk te beschouwen als de doeloorzaak van het alles.
Filosofisch mooi. Maar voor de discussie kunnen we hier weinig mee. Het gaat erom dat een God geen verklaring is voor wat we niet snappen, omdat God dan zelf weer hetgene wordt wat we niet snappen. Dan zijn we niks opgeschoten.quote:God is datgene wat de schepping beoogt te worden. God veroorzaakt daarmee zichzelf.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 19 mei 2008 17:39 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
dat is simpel te bewijzen: we hebben het er over, dus hij bestaat. (god)
Dus hup: verder denken dan!
Waarom is het onzin dan ?quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 22:09 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Ik hoor deze onzin vaker, dat we het erover hebben zorgt ervoor dat het concept god bestaat. Het zegt nog steeds niets over een entiteit god, of god als schepper van het universum.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 09:53 schreef Megumi het volgende:
God is gemaakt en bedacht door een groep menselijke hersencellen in een schedel. Om even op de vraag van de TS terug te komen.
Ja, maar de bijbel zelf heeft het ook over charlatans en goochelaarij, en zelfs echte magie. Maar die van God was sterker. Dus dan zou wicca ook waar kunnen zijn, alleen behoort dat dan weer aan Beelzebub.quote:Op zondag 17 augustus 2008 03:30 schreef Ensenata het volgende:
Het woord/fenomeen "God" is gemaakt door de mens.. Om orde te houden onder het volk maakten ze de mensen vroeger in het begin der tijden wijs dat er echt zoiets als "God" bestond.
Ze deden bijvoorbeeld een bepaald goedje in het wijwater, waardoor een gelovige rood ging plassen; Kwam ie de volgende dag naar de priester toe, die deed wat "heiligs" en dan zou het in een paar dagen overgaan.
Ook hadden ze uitvindingen zoals "vanzelf" opgaande deuren, "huilend" standbeelden als je iets offerde etc.
Zo is het hele idee van een "God" onstaan imo. Aangezien de mens toen nog erg goedgelovig was
misbruikt?quote:Op zondag 17 augustus 2008 03:51 schreef Ensenata het volgende:
Ik zeg toch ook dat het allemaal oplichters zijnEn het is juist niet waar.
En als ik in een God zou moeten geloven, zou ik toch voor de spirituele God gaan.wat uitdraait op zelfbewustheid, dus God zit in onszelf, wat ook waar is want God kan gebruikt worden als houvast in zware tijden.
oh, dus elke gelovige is een betrouwbaar individu? breek jezus de bek niet open.quote:Op zondag 17 augustus 2008 04:36 schreef Ensenata het volgende:
Ja, sceptisch altijd, totdat er een bewijs is, waarvan ik weet dat het 100% betrouwbaar is.
En dat wist ik niet van die athëisten..
Dat zeg ik helemaal nergensquote:Op zondag 17 augustus 2008 04:37 schreef solem het volgende:
[..]
oh, dus elke gelovige is een betrouwbaar individu? breek jezus de bek niet open.
Na het geloven in meerdere goden werd het monotheisme (geloven in 1 God) populair. Dat is een positieve ontwikkeling, je komt dan steeds dichter bij de waarheid van 0 goden...quote:Op zondag 17 augustus 2008 03:37 schreef solem het volgende:
Als je al in een god zou moeten geloven dan zou ik zeker gaan voor monotheisme.
Als er over God gesproken wordt heb ik altijd het idee dat er een taal ontbreekt zelfs al wordt er over 1 en dezelfde God gesproken.quote:Op zondag 7 september 2008 15:01 schreef nokwanda het volgende:
Dat laatste: omdat discussieren vanuit totaal verschillende filosofieen net is alsof je een andere taal spreekt. Om te discussieren moet je ergens tot een gemeenschappelijke taal komen en die ontbreekt.
Find the common demeanor.
Hoezo ? Ik ben juist, als niet-gelovige, afhankelijk van de definities van gelovigen. Het zou eenbeetje raar zijn als ik zou beweren dat iets niet bestaat maar als volgt gedefineerd is...quote:Op zondag 7 september 2008 15:59 schreef nokwanda het volgende:
En ja, die zijn er wel. Mensen die ervoor kiezen om niet religieus te zijn zullen bewust nooit genoegen nemen met de definities van hen die er wel voor kiezen.
Kant is dood, dus die doet niet meer mee. Verder ben ik ik het met je eens, amar dat wil niet zeggen dat er geen wetenschappelijke uitspraken over het geloof of binnen het geloof te doen zouden zijn. Dat staat en valt echter wel met een geaccepteerd definitiekader. Waarbij het onvoldoende is om dan maar globaal naar de bijbel te verwijzen.quote:Maar hey... het een sluit het ander niet uit. Ik ben geen gelovige, maar ik ben het in dat opzicht wel eens met Kant die religie als een axioma neerzet dat staat buiten de wetenschap. Geloven doe je of doe je niet. Dat kun je dus niet bewijzen. Het is immers geloven.
Dat is anders ook geen erg wetenschappeijke bendadering, topspin. Worden boeken minder betrouwbaar naarmate ze ouder worden ? Het zijn geen tomtom CD's hoor. En het nieuws of 'de mensen' als referentiekader nemen, dat is ook niet echt accuraat hè ? "De mensen" vonden ook Copernicus een gevaarlijke gek, en het nieuws...ach, het nieuws...quote:Op zondag 7 september 2008 16:35 schreef Topspin het volgende:
Jij bestaat wel omdat je iets van je laat horen hier door schrijfsels. En dan andere users die jij ontmoet hebt die dat vaker schrijven en dan je fotoboek met je foto en nog meer.
God heeft nog nooit echt van zich laten horen, dan beweren ze in de bijbel dat hij wel van zich heeft laten horen en dan hij wonderen heeft verricht maar hoe betrouwbaar is een boek dat zolang geleden op schrift is gesteld?
Mensen die dan met God praten die kunnen denkbeeldig bezig zijn als God antwoord terug geeft, dan spreken ze zelf in de naam van God bij het bidden. Zou God bestaan dan zou het afgelopen decennia ook allang op TV zijn geweest op het NOS journaal. Dan zouden er vast en zeker items op het nieuws zijn geweest van wonderen die zijn verricht. Huilende maria beelden zijn dan in de media gekomen maar wat daar de waarheid van is, die mensen worden ook door het gros voor gek verklaard
Jah!!! Misschien ben ik wel gewoon een hoax. Zijn wel meer mensen die je ook gewoon kunt zienquote:Op zondag 7 september 2008 16:41 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat is anders ook geen erg wetenschappeijke bendadering, topspin. Worden boeken minder betrouwbaar naarmate ze ouder worden ? Het zijn geen tomtom CD's hoor. En het nieuws of 'de mensen' als referentiekader nemen, dat is ook niet echt accuraat hè ? "De mensen" vonden ook Copernicus een gevaarlijke gek, en het nieuws...ach, het nieuws...
In mijn opvatting is het logisch dat er een modern Godsbeeld gevormd wordt door een aantal mensen. Net zoals dat alles moderner wordt is God ook onderhevig daaraanquote:Op zondag 7 september 2008 18:19 schreef heartz het volgende:
Maar dat bedoel ik dus met de gemoderniseerde 'God'.
...get used to it...quote:Op zondag 7 september 2008 20:01 schreef heartz het volgende:
Jaa idd, in hoeverre is het leven in het hiernamaals uberhaupt mogelijk?
Maar opgelost worden in alles/ niets lijkt me ook geen prettig idee.
Daar geloof ik dan weer wel in. Maar ja... geloof. Ik kan dat aan anderen niet bewijzen. Ik geloof erin door mijn eigen ervaringen.quote:Op zondag 7 september 2008 20:27 schreef heartz het volgende:
Maar ik denk zelf niet dat de dood aan God ofzo is verbonden.
Ik denk ook niet dat er een hemel of hel bestaat, ja misschien figuurlijk, in de zin dat als je gereïncarneerd wordt dat je een 'hemels' leven of een 'hels' leven kan hebben. Maar dat is ook een misschien, want ik weet ook niet of in reïncarnatie moet geloven. Evenals de geestenwereld, een ontmoetingsplek waar je je ouders, vrienden, familie of dierbaren kan hervinden?? Het klinkt wel mooi, maar ja zo klinken wel meer dingen mooi.....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |