quote:Op maandag 19 mei 2008 17:39 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
dat is simpel te bewijzen: we hebben het er over, dus hij bestaat. (god)
Dus hup: verder denken dan!
Waarom is het onzin dan ?quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 22:09 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Ik hoor deze onzin vaker, dat we het erover hebben zorgt ervoor dat het concept god bestaat. Het zegt nog steeds niets over een entiteit god, of god als schepper van het universum.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 09:53 schreef Megumi het volgende:
God is gemaakt en bedacht door een groep menselijke hersencellen in een schedel. Om even op de vraag van de TS terug te komen.
Ja, maar de bijbel zelf heeft het ook over charlatans en goochelaarij, en zelfs echte magie. Maar die van God was sterker. Dus dan zou wicca ook waar kunnen zijn, alleen behoort dat dan weer aan Beelzebub.quote:Op zondag 17 augustus 2008 03:30 schreef Ensenata het volgende:
Het woord/fenomeen "God" is gemaakt door de mens.. Om orde te houden onder het volk maakten ze de mensen vroeger in het begin der tijden wijs dat er echt zoiets als "God" bestond.
Ze deden bijvoorbeeld een bepaald goedje in het wijwater, waardoor een gelovige rood ging plassen; Kwam ie de volgende dag naar de priester toe, die deed wat "heiligs" en dan zou het in een paar dagen overgaan.
Ook hadden ze uitvindingen zoals "vanzelf" opgaande deuren, "huilend" standbeelden als je iets offerde etc.
Zo is het hele idee van een "God" onstaan imo. Aangezien de mens toen nog erg goedgelovig was
misbruikt?quote:Op zondag 17 augustus 2008 03:51 schreef Ensenata het volgende:
Ik zeg toch ook dat het allemaal oplichters zijnEn het is juist niet waar.
En als ik in een God zou moeten geloven, zou ik toch voor de spirituele God gaan.wat uitdraait op zelfbewustheid, dus God zit in onszelf, wat ook waar is want God kan gebruikt worden als houvast in zware tijden.
oh, dus elke gelovige is een betrouwbaar individu? breek jezus de bek niet open.quote:Op zondag 17 augustus 2008 04:36 schreef Ensenata het volgende:
Ja, sceptisch altijd, totdat er een bewijs is, waarvan ik weet dat het 100% betrouwbaar is.
En dat wist ik niet van die athëisten..
Dat zeg ik helemaal nergensquote:Op zondag 17 augustus 2008 04:37 schreef solem het volgende:
[..]
oh, dus elke gelovige is een betrouwbaar individu? breek jezus de bek niet open.
Na het geloven in meerdere goden werd het monotheisme (geloven in 1 God) populair. Dat is een positieve ontwikkeling, je komt dan steeds dichter bij de waarheid van 0 goden...quote:Op zondag 17 augustus 2008 03:37 schreef solem het volgende:
Als je al in een god zou moeten geloven dan zou ik zeker gaan voor monotheisme.
Als er over God gesproken wordt heb ik altijd het idee dat er een taal ontbreekt zelfs al wordt er over 1 en dezelfde God gesproken.quote:Op zondag 7 september 2008 15:01 schreef nokwanda het volgende:
Dat laatste: omdat discussieren vanuit totaal verschillende filosofieen net is alsof je een andere taal spreekt. Om te discussieren moet je ergens tot een gemeenschappelijke taal komen en die ontbreekt.
Find the common demeanor.
Hoezo ? Ik ben juist, als niet-gelovige, afhankelijk van de definities van gelovigen. Het zou eenbeetje raar zijn als ik zou beweren dat iets niet bestaat maar als volgt gedefineerd is...quote:Op zondag 7 september 2008 15:59 schreef nokwanda het volgende:
En ja, die zijn er wel. Mensen die ervoor kiezen om niet religieus te zijn zullen bewust nooit genoegen nemen met de definities van hen die er wel voor kiezen.
Kant is dood, dus die doet niet meer mee. Verder ben ik ik het met je eens, amar dat wil niet zeggen dat er geen wetenschappelijke uitspraken over het geloof of binnen het geloof te doen zouden zijn. Dat staat en valt echter wel met een geaccepteerd definitiekader. Waarbij het onvoldoende is om dan maar globaal naar de bijbel te verwijzen.quote:Maar hey... het een sluit het ander niet uit. Ik ben geen gelovige, maar ik ben het in dat opzicht wel eens met Kant die religie als een axioma neerzet dat staat buiten de wetenschap. Geloven doe je of doe je niet. Dat kun je dus niet bewijzen. Het is immers geloven.
Dat is anders ook geen erg wetenschappeijke bendadering, topspin. Worden boeken minder betrouwbaar naarmate ze ouder worden ? Het zijn geen tomtom CD's hoor. En het nieuws of 'de mensen' als referentiekader nemen, dat is ook niet echt accuraat hè ? "De mensen" vonden ook Copernicus een gevaarlijke gek, en het nieuws...ach, het nieuws...quote:Op zondag 7 september 2008 16:35 schreef Topspin het volgende:
Jij bestaat wel omdat je iets van je laat horen hier door schrijfsels. En dan andere users die jij ontmoet hebt die dat vaker schrijven en dan je fotoboek met je foto en nog meer.
God heeft nog nooit echt van zich laten horen, dan beweren ze in de bijbel dat hij wel van zich heeft laten horen en dan hij wonderen heeft verricht maar hoe betrouwbaar is een boek dat zolang geleden op schrift is gesteld?
Mensen die dan met God praten die kunnen denkbeeldig bezig zijn als God antwoord terug geeft, dan spreken ze zelf in de naam van God bij het bidden. Zou God bestaan dan zou het afgelopen decennia ook allang op TV zijn geweest op het NOS journaal. Dan zouden er vast en zeker items op het nieuws zijn geweest van wonderen die zijn verricht. Huilende maria beelden zijn dan in de media gekomen maar wat daar de waarheid van is, die mensen worden ook door het gros voor gek verklaard
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |