Het getal nul is een lastig niet te bewijzen axioma. Maar uit dat axioma volgen wel allerlei, herhaalbare rekenkundige formules die aantoonbaar kloppen. Uit het getal "God" axioma volgt niets anders dan God zelf. Het getal nul is een lastige schakel in een ketting waarna de andere schakels zichtbaar en aantoonbaar worden. God is niet een schakel maar de hele ketting zelf, die volledig onzichtbaar, niet aantoonbaar en onberekenbaar blijft.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 10:30 schreef SingleCoil het volgende:
uiteindleijk zijn we het natuurlijk gewoon eens, mike. Toch wil ik nog wel even je aandacht vestigen op het voorbeeld dat ik gaf ten aanzien van het waarnemen van nul. Nul is niet waarneembaar, het bestaan is onbewijsbaar. Toch is het één van de pijlers van onze rekenkunde. Niemand twijfelt aan het bestaan ervan, we werken er heel gemakkelijk mee, we accepteren zelfs bepaalde abnormale eigenschappen (zoals 'je mag niet delen door nul'). Terwijl dat nu juist vaak aspecten zijn die, in religieze discussies, ten aanzien van God door niet-religieuzen aangehaald worden om aan te tonen of te bewijzen dat god niet bestaat. Dat zit me simpelweg een beetje dwars.
Ik kan ook wel zeggen dat alle "niet-wetenschappelijken" altijd over mij heenvallen, zeggen dat het onzin is, en dat ik wetenschap niet mag vergelijken met een religieuze/paranormale theorie (meestal dogma), als ik wetenschappelijke aanpakken voorstel. Dus wat dat betreft kunnen we elkaar een hand geven.quote:En wat mij verder opvalt is dat als ik dat op deze manier aankaart er gelijk een stortvloed van wetenschappelijken over mij heen valt die dan eerst zegt dat het onzin is, vervolgens dat ik die zaken niet met elkaar mag vergelijken en uiteindelijk dan maar niks meer zegt. Dat klinkt mij een beetje als religeus extremisme in de oren.
Mooi gedicht, maar hier valt verder weinig aan te discussieren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2008 11:43 schreef Hallulama het volgende:
Achter ieder waarom zit een daarom. Achter ieder daarom zit vervolgens weer een waarom, waarachter andermaal een daarom zit, en zo verder, maal oneindig.
Misschien ligt het fenomeen tijd wel dwars, in ons menselijk bestaan.
Blijkbaar, wanneer je uit het fenomeen tijd stapt, stap je tevens uit het lijden.
Vraag je trouwens af, als God ALLES en ALTIJD is, en dus ruimte en tijd ontstijgt, dan kan er ook niets buiten dat ALLES en ALTIJD zijn om God te scheppen.
Inderdaad, Mozes was een ridder en was op weg naar zijn kasteel in Jeruzalemquote:Op zondag 10 augustus 2008 22:49 schreef EggsTC het volgende:
God ja, nog mooier.
Vroeger hielp hij de christenen die aangevallen werden (middeleeuwen) door in de zee te blazen zodat zij een pad hadden wat vrij was van water om op te lopen.
Dan ga je de AFWAS toch doen?quote:Op zondag 10 augustus 2008 02:52 schreef mike_another het volgende:
Mooi gedicht, maar hier valt verder weinig aan te discussieren.
Vroeger kon de mens net zo goed rationeel denken, net als nu, er was simpelweg minder kennis van de wereld. Misschien weten 'we' over 5.000 jaar wel precies hoe het universum ontstaan is, en door welke goden dit gecreeerd is, welke buitenaardse volken er bestaan en hoe het leven na de dood er precies uit ziet.quote:Op zondag 10 augustus 2008 22:49 schreef EggsTC het volgende:
God ja, nog mooier.
Vroeger hielp hij de christenen die aangevallen werden (middeleeuwen) door in de zee te blazen zodat zij een pad hadden wat vrij was van water om op te lopen. Ook een tornado van vuur verdelgde de tegenstander. Raar dat er nu nooit meer zoiets gebeurt, want ja... vroeger zeiden ze dat het zo was, ze schreven het op. Dan is het zo! Kijk maar naar de bijbel.
Gek dat tegenwoordig, nu de mens rationeel kan nadenken ipv alleen maar in sprookjes geloven, nooit meer dit soort dingen gebeuren. Heel raar.
De enige goede religie is die van de hindu's, die geloven in hun eigen krachten, geen buitenaardse sprookjes krachten.
Het één sluit het ander toch niet uit ?quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 15:49 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
...maar zolang er zaken zijn die niet verklaard kunnen worden getuigt het imho van meer intelligentie dat je alle mogelijkheden open laat, dan dat je mensen met bepaalde theorieen belachelijk gaat lopen maken.
Het verschil was niet alleen gebrek aan kennis maar vooral dat er geen wetenschappelijke aanpak van zaken gebruikt werd, en ook niet geaccepteerd werd door relgieuze machthebbers. Er was alleen een absolute bewijsloze waarheid, iedereen die dat ter discussie durfde te stellen werd verketterd. 5000 jaar geleden waren er misschien handvol mensen te vinden die wilden verklaren waarom er bliksem was, 99% nam onmiddellijk aan dat dat iets van een God was omdat ze het niet direct konden verklaren. Nu is misschien 80% van de mensen zo nuchter eerst een rationele natuurkundige verklaring te zoeken als ze iets waarnemen dat ze niet meteen snappen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 15:49 schreef American_Nightmare het volgende:
Vroeger kon de mens net zo goed rationeel denken, net als nu, er was simpelweg minder kennis van de wereld.
Dat er buitenaardse volken kunnen bestaan wordt juist door iedere wetenschapper en sowieso elke atheist erkend. God en leven na de dood is heel iets anders, daar zit geen enkele bewijsbare logica aan.quote:Misschien weten 'we' over 5.000 jaar wel precies hoe het universum ontstaan is, en door welke goden dit gecreeerd is, welke buitenaardse volken er bestaan en hoe het leven na de dood er precies uit ziet.
Die vergelijking hoor je inderdaad altijd. Maar de mensen die vroeger die dingen beweerden deden dat op basis van een theorie gesteund door experimenten en bewijzen. Ze werden JUIST niet geloofd door de kerk omdat die niet geinteresseerd was in bewijzen en uberhaupt theorieen die de doctrine tegenspraken. Precies hoe de paranormale stromingen vandaag de dag redeneren: je moet ervoor openstaan en bewijs is er niet maar het klopt allemaal wel.quote:Dit mag dan belachelijk klinken, maar niet belachelijker dan wanneer je 2000 jaar geleden beweerde dat de aarde rond was, de aarde om de zon draaide en de mens op de maan zou gaan lopen.
Allemaal? 99% van de dingen die vroeger geroepen werden bleken volkomen onzin te zijn. De 1% die waar bleek, waren vooruitstrevende denkers die op basis van bevindingen en logisch denken tot vruchtbare theorieen kwamen. Iemand die zegt dat God bestaat en later gelijk blijkt te krijgen, verdient zelfs dan geen lof, het is dan een gevoelsmatige GOK die die persoon prettig vindt, maar is vandaag de dag gebaseerd op geen enkel tastbaar bewijs.quote:Kortom; het is heel makkelijk om mensen belachelijk te maken die in geesten of in god geloven, maar er zijn vanuit het verleden natuurlijk talloze gevallen bekend van mensen die belachelijk werden gemaakt over de dingen die ze dachten, terwijl dit later allemaal zou blijken te kloppen.
Welke zaken kunnen we niet verklaren? Er zijn op het vlak van paranormale zaken (geesten bv) helemaal geen zaken die onverklaard zijn. Er is nog nooit aangetoond (hoewel heel vaak geprobeerd) dat er op dat vlak uberhaupt dingen voorkomen zijn die verklaard hoeven te worden. Char is geen verschijnsel dat verklaard hoeft te worden, anders dan met logische kansberekening.quote:En zo zal het later ongetwijfeld ook met zaken gaan die we nu niet kunnen verklaren. Deze zullen verklaard worden op een manier die sommige mensen nu belachelijk lopen te maken.
Ik zeg dus niet dat er god of geesten zijn, maar zolang er zaken zijn die niet verklaard kunnen worden getuigt het imho van meer intelligentie dat je alle mogelijkheden open laat
Mensen met theorieen waarom geesten en Goden waarschijnlijk niet bestaan hoeven dan toch ook niet belachelijk gemaakt te worden?quote:, dan dat je mensen met bepaalde theorieen belachelijk gaat lopen maken.
Een God is geen oplossing voor vragen die we hebben, maar een geheel nieuwe vraag toevoegen. Het verklaart niets, maar is een prullenbak waar we dan alles ingooien wat we niet snappen.quote:Op woensdag 13 augustus 2008 18:27 schreef Topspin het volgende:
Dat er dus naast de oerknal die al het stoffelijke gemaakt heeft ook in de kosmos een of andere kracht ontstaan is door die soort van droom of een of ander Goddelijk bewustzijn dat in de kosmos is gekomen spontaan om over dieren en mensen te waken.
Dat is gek genoeg een bestaande wetenschappelijke theorie, elk deeltje heeft een antideeltje die elkaar opheffen (waarbij dan energie ontstaat). Maar daar hoeft niets goddelijks aan te zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 22:39 schreef sarek het volgende:
Over iets en niets is elders op dit forum uitgebreid gediscussieerd.
Mijn opvatting daarbij is dat het niets is samengesteld uit alle delen van het iets die in totaliteit salderen tot nul. Net als een boekhouding met debet en credit.
Wat is een Doeloorzaak? Doel en oorzaak kunnen per definitie niet hetzelfde zijn?quote:Terug ontopic: God is eigenlijk te beschouwen als de doeloorzaak van het alles.
Filosofisch mooi. Maar voor de discussie kunnen we hier weinig mee. Het gaat erom dat een God geen verklaring is voor wat we niet snappen, omdat God dan zelf weer hetgene wordt wat we niet snappen. Dan zijn we niks opgeschoten.quote:God is datgene wat de schepping beoogt te worden. God veroorzaakt daarmee zichzelf.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 19 mei 2008 17:39 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
dat is simpel te bewijzen: we hebben het er over, dus hij bestaat. (god)
Dus hup: verder denken dan!
Waarom is het onzin dan ?quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 22:09 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Ik hoor deze onzin vaker, dat we het erover hebben zorgt ervoor dat het concept god bestaat. Het zegt nog steeds niets over een entiteit god, of god als schepper van het universum.
quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 09:53 schreef Megumi het volgende:
God is gemaakt en bedacht door een groep menselijke hersencellen in een schedel. Om even op de vraag van de TS terug te komen.
Ja, maar de bijbel zelf heeft het ook over charlatans en goochelaarij, en zelfs echte magie. Maar die van God was sterker. Dus dan zou wicca ook waar kunnen zijn, alleen behoort dat dan weer aan Beelzebub.quote:Op zondag 17 augustus 2008 03:30 schreef Ensenata het volgende:
Het woord/fenomeen "God" is gemaakt door de mens.. Om orde te houden onder het volk maakten ze de mensen vroeger in het begin der tijden wijs dat er echt zoiets als "God" bestond.
Ze deden bijvoorbeeld een bepaald goedje in het wijwater, waardoor een gelovige rood ging plassen; Kwam ie de volgende dag naar de priester toe, die deed wat "heiligs" en dan zou het in een paar dagen overgaan.
Ook hadden ze uitvindingen zoals "vanzelf" opgaande deuren, "huilend" standbeelden als je iets offerde etc.
Zo is het hele idee van een "God" onstaan imo. Aangezien de mens toen nog erg goedgelovig was
misbruikt?quote:Op zondag 17 augustus 2008 03:51 schreef Ensenata het volgende:
Ik zeg toch ook dat het allemaal oplichters zijnEn het is juist niet waar.
En als ik in een God zou moeten geloven, zou ik toch voor de spirituele God gaan.wat uitdraait op zelfbewustheid, dus God zit in onszelf, wat ook waar is want God kan gebruikt worden als houvast in zware tijden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |