Nee, dat weet niet iedereen.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:49 schreef ilona-scuderia het volgende:God bestaat niet, dat weet iedereen...
Nee hoor. Ik weet heel goed wat de beperkingen zijn van een wetenschappelijke theorie.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:48 schreef SingleCoil het volgende:
*zucht*
Het is niet je onwetendheid maar de overschatting van de waarde van je kennis.
Voor de BB zou je bijvoorbeeld naar roodverschuivingen kunnen kijken van melkwegstelsels. Als een groep stelsels op een bepaalde afstand een roodverschuiving hebben die de BB theorie niet kan verklaren, dan zit je met een probleem. Of als bijvoorbeeld de anisotropie of temperatuur van de achtergrondstraling niet overeenkomt met wat de BB voorspelt, dan zul je de theorie moeten aanpassen. Of bijvoorbeeld de verdeling van de elementen over het universum.quote:Op woensdag 23 juli 2008 17:48 schreef SingleCoil het volgende:
Kun jij aangeven welk experiment je uit zou willen voeren om vast te stellen dat de BB-theorie verworpen kan worden ? Of de evolutie ?
...binnen je theorie. Maar dat is volstrekt triviaal, omdat het je theorie definieert. Dat zeg ik dus ook: je kunt prima een axioma verwerpen of aanpassen (zie mijn eerdere voorbeelden), maar dat definieert dan een nieuwe theorie. Dus in die zin begrijpen we mekaar.quote:Op donderdag 24 juli 2008 20:39 schreef SingleCoil het volgende:
We hebben het duidelijk over verschillende zaken. Ik beschouw het axioma vanuit een logische gedachte, waarin het een definiërend aspect van een deductief systeem vormt. De keuzen van je axioma's bepalen zodanig het systeem, en dan kan een axioma niet 'onjuist' zijn (met uitzondering van de eerder genoemde gevallen: strijdig of geen stelling)...
ALS God iets onverklaarbaars doet? Daar gaat het juist om, we hebben geen enkele aanwijzing/bewijs dat er wel 'ns iets onverklaarbaars gebeurd is. Enkel beschrijvingen in de Bijbel. Geschreven in een tijd dat er in nog veel wildere dingen geloofd werd. In dingen waar zelfs JIJ nu van weet hoe het echt werkt dankzij het voortschrijdende inzicht. De wetenschap wil niet per se verklaren HOE iemand over water loopt, maar eerst zien of er genoeg bewijs is DAT iemand over water liep. Je kunt op je hoofd gaan staan, maar dat bewijs is er niet.quote:Op zondag 6 juli 2008 16:20 schreef Ypmaha het volgende:
Je maakt hier een paar grote denkfouten.
Ten eerste, je stelt God gelijk aan de natuurwetten op aarde. Als God iets onverklaarbaars doet, bestempeld de wetenschap het meteen als een fabeltje, omdat het niet met herhaalbare experimenten kan worden aangetoond het natuurkundig en technisch gezien niet mogelijk is.
Er zijn vele methodes en aanwijzingen dat de aarde 5 miljard jaar oud is en het universum 15 miljard jaar. Niet alleen fossielen en C14 datering. Er is geen ENKELE aanwijzing dat de aarde 6000 jaar oud is behalve de Bijbel zelf.quote:Ten tweede, je had het over de aarde die meer dan 6000 jaar oud zou zijn. Ik weet niet precies hoe het zit, maar de wetenschap baseert dat grotendeels op fossielen, waar ze radiometrisch onderzoek mee doen en kijken naar het radioactief verval. Normaal duurt het inderdaad miljoenen jaren voordat een klein beestje is versteend. Het kan ook in 6000 jaar.
Je laat het nu klinken alsof dat natuurkundig klopt, dus dan mag ik je erop wijzen dat "een enorme druk" helemaal niet tot verstening met die C14 datering kan leiden, dat verzin je ter plekke. Onmogelijk, daar is Goddelijke interventie voor nodig, of miljoenen jaren. Als dat wel kon zou dat experimenteel herhaalbaar moeten zijn.quote:Volgens jouw theorie is dat heel goed mogelijk, de andere theorie ook. Laten we hem voor het gemak de zondvloed theorie noemen. In de bijbel (niet alleen in de bijbel trouwens) staat dat er in de tijd van Noach een grote zondvloed kwam. Noach ging met zn matties de ark in, en dobberde veertig dagen rond, tot het water via het afvoerputje van de natuur weer werd afgevoerd.
Zoveel water dat plotseling naar beneden valt veroorzaakt natuurlijk enorme druk voor mens en dier. Zo erg dat planten en kleine dieren ter plekke konden verstenen. En dat in een paar dagen (misschien zelfs uren).
Weerleggen kan alleen met argumenten, niet met de theorie zelf die zichzelf probeert te bewijzen. Natuurlijk verklaart het creationisme hoe andere theorieen niet kloppen, maar het gaat om aanwijzingen en bewijzen. Een theorie die enkel zegt dat de theorie zelf klopt en andere niet, is een waardeloze theorie. We hebben het hier niet over 2 gelijkwaardige theorieen alsof het 2 zijdes van een munt zijn. Maar over een theorie MET bewijzen en een zonder bewijzen.quote:Ik zeg niet dat jouw theorie niet klopt en dat mijn theorie wel juist is, ik vraag je alleen om er rekening mee te houden, en er niet te snel conclusies over te trekken. Zo zijn al die andere vele aanwijzingen van de wetenschap makkelijk te weerleggen volgens het creationisme. Ik zeg dit, jij zegt dat, en zo kunnen we eindeloos doorgaan, wat ik dus echt niet van plan ben.
Het creationisme stelt dat dieren dieren zijn en mensen mensen. Dan is het toch opvallend te noemen dat er een dier te vinden is (chimpansee) die genetisch dichter bij de mens staat (94/99%) dan bij elk ander dier op aarde? Daar kun je toch niet zomaar aan voorbij gaan? Dat mutaties voorkomen en in sommige gevallen door evolutionair voordeel genetisch doorgegeven worden is allang bewezen.quote:Ten derde, die chimpansee van je, die DNA-technisch dichter bij de mens staat dan andere apen. Nou en?? Wat bewijst dat?? Het blijft een aap.
Een aap is toch een halfmens te noemen? Hoe zou volgens jou anders een halfmens eruit moeten zien? Een koe met een vissstraat is evolutionair gezien niet nuttig dus die zul je inderdaad niet zien.quote:Net zoals evolutionisten beweren dat er dieren zijn veranderd in andere dieren in miljoenen jaren. Dat betekent dus dat er ook tussenvormen bestonden. Dat betekent ook dat evolutie nu nog doorgaat. Maar aangezien ik nog geen halfmens-halfschaap, of halfkoe-halfvis heb rond zien lopen heb ik daar mijn twijfels over.
Alleen als de wetenschap dingen aantoont waar de religie/kerk/paus niet onderuit kan, wordt schoorvoetend toegegeven. Maar dan wel met de voetnoot dat God de natuurwetten dan wel zo gemaakt zal hebben. Dat er ongeloofelijke ontdekkingen gedaan zijn (die jij omarmt) is toch juist te danken aan een krtische houding die alles wil onderzoeken? Waarom zeg je dan toch in een adem dat het je niet uitmaakt dat er dingen zijn die je niet kan verklaren (dat zeg je verderop) en dat je dan nooit klaar bent en dat je dat eigenlijk niet moet doen? Je spreekt jezelf een beetje tegen.quote:En wat betreft over je mening dat religie vindt dat wetenschap er helemaal naast zit: Ik weet niet waar je het vandaan haalt, maar ik denk dat er heel weinig mensen zijn die zo denken. De wetenschap zal er op veel vlakken misschien wel nast zitten, maar ook op heel veel dingen niet. De laatste paar eeuwen zijn er ongelooflijke ontdekkingen gedaan met wetenschappelijk onderzoek, en dat omarm ik. Het maakt me niet uit dat er zat dingen zijn die ik niet kan verklaren,
Jij raadt mij dus aan niet alles van meerdere kanten te bekijken en geen verklaringen te zoeken? Met zo'n instelling zouden we nog in grotten leven of nog in de middeleeuwen. Alles wat je dagelijks meemaakt moet je toch van meerdere kanten bekijken en willen onderzoeken? Waar ben je bang voor? Dat iets waar je in gelooft niet klopte? Ik ben daar niet bang voor omdat ik voor alles opensta waar bewijzen voor zijn, ook als dat betekent dat iets waar ik eerst van overtuigd was later niet blijkt te kloppen. Dat is de enige manier om vooruitgang te boeken in wat dan ook.quote:het belangrijkste is dat ik een leven met God leidt. Ik denk niet dat het nodig is om achter alle dingen in het leven een verklaring te zoeken, omdat je dan nooit klaar bent,
en het altijd van meerdere kanten bekeken zal worden. Ik raad je aan om dat dus ook niet te doen.
Mooi!quote:Op donderdag 24 juli 2008 22:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
...binnen je theorie. Maar dat is volstrekt triviaal, omdat het je theorie definieert. Dat zeg ik dus ook: je kunt prima een axioma verwerpen of aanpassen (zie mijn eerdere voorbeelden), maar dat definieert dan een nieuwe theorie. Dus in die zin begrijpen we mekaar.
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt ( ik neem aan een driehoek in een niet-Euclidische ruimte? ) , maar probeer es een driehoek op een bol te tekenen. Dat kan prima heur. Da's een klassiek voorbeeld waarin de som van de hoeken niet meer 180 graden is.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 16:52 schreef SingleCoil het volgende:
Je voorbeeld snijdt maar beperkt hout: ik kan u eenmaal moeilijk non-euclidische driehoeken tekenen...
Oh, maar dat snap ik ook wel. Ik mis je punt helemaal niet. Alleen, jij bent vast wel met me eens dat je ideeën hebt die zomaar uit de lucht worden gegrepen, en ideeën die je baseert op je omgeving. Dat eerste is onderhevig aan de creatieve en psychische grillen van de bedenker, dat tweede is daarnaast ook nog onderhevig aan de omgeving van deze persoon. Die eerste zal dus een stuk subjectiever zijn dan de tweede. Ik wil niet zeggen dat dogmatiek het eerste geval is, maar dat er een heel breed spectrum tussen deze twee uitersten is.quote:Want het gaat er niet om of rechte hoeken congruent zijn, of dat god hemel en aarde wel of niet geschapen heeft. Waar het om gaat dat als ik zo'n stelling voor waar aanneem ik ook de consequenties ervan zal moeten accepteren (euclidische meetkunde en zondagrust) en dat dat volledig en uitsluitend bepaald wordt door het feit dat ik bereid ben die stelling voor waar aan te nemen, zonder enig bewijs. En dat heeft dus verder niets te maken met rechte hoeken of creationisme, maar gewoon: wat wil je geloven, zonder bewijs voor waar aannemen.
Ik let wel op, maar zoals ik zei begrijp ik niet zo goed wat je met "gelijkwaardig" bedoelt aangezien het 2 verschillende gebieden betreft. Je zegt trouwensquote:Ik zou overigens nooit spreken over "even gelijkwaardig". Wel even op blijven letten.
Ikzelf zie niet echt een verschil tussen "gelijkwaardig" en "even gelijkwaardig". maar dat terzijde.quote:Mijn stelling was dus dat het axioma "God schiep de hemel en de aarde" en het axioma "Alle rechte hoeken zijn congruent" gelijkwaardig zijn: het is maar waar je in kiest te geloven.
OKquote:Op vrijdag 25 juli 2008 17:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt ( ik neem aan een driehoek in een niet-Euclidische ruimte? ) , maar probeer es een driehoek op een bol te tekenen. Dat kan prima heur. Da's een klassiek voorbeeld waarin de som van de hoeken niet meer 180 graden is.
Daar hebben we dan wel de kern van de zaak te pakken, denk ik. Ik ga daar verder over denken.quote:Oh, maar dat snap ik ook wel. Ik mis je punt helemaal niet. Alleen, jij bent vast wel met me eens dat je ideeën hebt die zomaar uit de lucht worden gegrepen, en ideeën die je baseert op je omgeving. Dat eerste is onderhevig aan de creatieve en psychische grillen van de bedenker, dat tweede is daarnaast ook nog onderhevig aan de omgeving van deze persoon. Die eerste zal dus een stuk subjectiever zijn dan de tweede. Ik wil niet zeggen dat dogmatiek het eerste geval is, maar dat er een heel breed spectrum tussen deze twee uitersten is.
Ik ben er nog niet helemaal over uit in hoeverre waarneming belangrijk is in de wiskundige axiomatiek. Jij zegt dat die link er helemaal niet is, dat ben ik dus niet met je eens. Het fundament van de wiskunde is zover ik weet gestoeld op eenvoudige waarneming, en zoals ik zei, dat is later algemener en abstracter gemaakt.
Het feit dat het verschillende gebieden zijn betekent toch niet dat je geen gelijksoortige bergippen kunt hanteren ? Ik probeer de parallel tussen een religieus dogma en een logisch axioma te trekken door te spreken van een religieus axioma. Dat lijkt me geen hele vreemde gedachtensprong.quote:Ik let wel op, maar zoals ik zei begrijp ik niet zo goed wat je met "gelijkwaardig" bedoelt aangezien het 2 verschillende gebieden betreft.
Als twee zaken "even gelijkwaardig" zouden zijn dan impliceert dat dat er een mate van gelijkwaardigheid zou zijn. Los van of dat bestaat, ik spreek er niet over: ik praat slechts over "gelijkwaardig", niet de mate waarin. .quote:Je zegt trouwens
[..]
Ikzelf zie niet echt een verschil tussen "gelijkwaardig" en "even gelijkwaardig". maar dat terzijde.
Nee hè ? Jij kent toch een bijzondere waarde toe aan het geloof in zaken waar weinig grondslag voor bestaat, of die stijdig zijn met algemeen aanvaarde princiepes, en geeft dan de theorieën die daarop gebaseerd zijn een bijzondere betekenis. Toch ? Terwijl ik dat juist - wellicht geforceerd - niet doe: ik maak geen onderscheid tussen god en een rechte hoek - misschien een atheïstisch trekje - maar zie beiden als elementen waar je stellingen over kunt poneren, die je zonder bewijs voor waar aan kunt nemen.quote:Ik snap je punt dus wel, heel goed zelfs, maar ik ben het er simpelweg niet mee eens.
Ik moest meteen aan jou denken toen ik vandaag deze foto zag...quote:Op zondag 6 juli 2008 16:20 schreef Ypmaha het volgende:
Maar aangezien ik nog geen halfmens-halfschaap, of halfkoe-halfvis heb rond zien lopen heb ik daar mijn twijfels over.
Mag ik je vragen waarom jij het aannemelijk vind dat er een God zou kunnen bestaan? Ik kan me namelijk geen enkele reden inbeelden om ook maar aan te nemen dat er een kans zou zijn dat hij bestaat. En dan zeker niet 1 specifieke variant.quote:
Voor wetenschappelijke theorieen (evolutie, meetkunde, kwantum mechanica, zwaartekracht) zijn er ondersteunende herhaalbare experimenten/bewijzen/aanwijzingen. Er zijn GEEN bewijzen die het tegenspreken. Voor de stelling "God" is geen enkele experiment/aanwijzing/bewijs, behalve de Bijbel. Dus wederom een theorie bestaat dan alleen maar op basis van de theorie zelf.quote:Op vrijdag 25 juli 2008 16:52 schreef SingleCoil het volgende:
Waar het om gaat dat als ik zo'n stelling voor waar aanneem ik ook de consequenties ervan zal moeten accepteren (euclidische meetkunde en zondagrust) en dat dat volledig en uitsluitend bepaald wordt door het feit dat ik bereid ben die stelling voor waar aan te nemen, zonder enig bewijs. En dat heeft dus verder niets te maken met rechte hoeken of creationisme, maar gewoon: wat wil je geloven, zonder bewijs voor waar aannemen.
Dat is geen atheïstisch treksje, dat is de bewijs-gebaseerde logica gelijk stellen aan ergens blind in geloven, terwijl het uiteraard dus tegengesteld aan elkaar is.quote:ik maak geen onderscheid tussen god en een rechte hoek - misschien een atheïstisch trekje - maar zie beiden als elementen waar je stellingen over kunt poneren, die je zonder bewijs voor waar aan kunt nemen.
Aannamelijk ? Ik zelf vind het niet aannemelijk.Maar ik vind wel meer dingen niet aannemelijk, en achteraf blijken die dan soms toch waar te zijnquote:Op zaterdag 26 juli 2008 00:48 schreef Blue-eagle het volgende:
[..]
Mag ik je vragen waarom jij het aannemelijk vind dat er een God zou kunnen bestaan? Ik kan me namelijk geen enkele reden inbeelden om ook maar aan te nemen dat er een kans zou zijn dat hij bestaat. En dan zeker niet 1 specifieke variant.
Zou kunnen. Maar waarom zou je je er druk over maken ?quote:Of bekijk het psychologisch in plaats van wetenschappelijk (wat mijn inziens een foute manier is om een religie te benaderen). Waarom zou men over de hele wereld de meest rediculeuze religies aanhangen?
Ik beantwoord dat met: Traditie en angst.
Traditie: Van vader op zoon.
Angst: Bang voor de dood.
Nee hoor, je snapt het niet helemaal. Ik zeg niet dat God een theorie is, ik zeg dat God een axioma is.quote:Op zaterdag 26 juli 2008 01:44 schreef mike_another het volgende:
[..]
Voor wetenschappelijke theorieen (evolutie, meetkunde, kwantum mechanica, zwaartekracht) zijn er ondersteunende herhaalbare experimenten/bewijzen/aanwijzingen. Er zijn GEEN bewijzen die het tegenspreken. Voor de stelling "God" is geen enkele experiment/aanwijzing/bewijs, behalve de Bijbel. Dus wederom een theorie bestaat dan alleen maar op basis van de theorie zelf.
Nogmaals, God is geen theorie, God is een axioma in een theorie die we Religie noemen. En gegeven de axiomatische almachtigheid van God is vrijwel alles binnen die theorie mogelijk (dat maakt 'm nou ook juist zo zwak).quote:Het staat uiteraard iedereen vrij om in een God te geloven, maar je kunt objectief gezien niet volhouden dat beide theorieen (God/Wetenschap) zijn die gelijkwaardig zijn. Ze zijn onvergelijkbaar, omdat de ene gebaseerd is op waarnemingen en experimenten en de andere -per definitie- op het tegengestelde namelijk uitsluitend op geloof.
[..]
Dat heb je dan ook niet goed begrepen. Ieder logisch systeem - theorie, zo je wilt - is gebaseerd op uitgangspunten, axioma's. Die uitgangspunten worden zonder verder bewijs voor waar aangenomen. Als ik zeg dat Religie mijn theorie is en "God bestaat" een axioma, dan is dat net zo waar als dat de natuurlijke getallen mijn theorie zijn en "Er is een natuurlijk getal 0" een axioma. Zonder 0 geen natuurlijke getallen, zonder God geen religie.quote:
Dat is geen atheïstisch treksje, dat is de bewijs-gebaseerde logica gelijk stellen aan ergens blind in geloven, terwijl het uiteraard dus tegengesteld aan elkaar is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |