Dat klopt inderdaad.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 15:10 schreef WeirdMicky het volgende:
Is dit een stelling die je op je studie moet verdedigen ofzo? Ik lees geen enkel argument van jouw kant.
Dat is jammer want er is werkelijk niets goeds over een wettelijk afgedwongen minimumloon te verzinnen. Het minimumloon is simpelweg een verbod op werken voor mensen die voor hun werkgever minder opbrengen dan dat minimumloon. Die mensen zullen dus niet meer worden aangenomen en zijn veroordeeld tot staatsafhankelijkheid. Het wettelijk minimumloon veroorzaakt werkeloosheid en is immoreel.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:07 schreef RacerDKB het volgende:
En het nadeel is dat ik VOOR moet zijn, en ik dus niet echt iets goeds aan die stelling kan bedenken.
hoi papaquote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:17 schreef Underdoggy het volgende:
Als ik me even inleef in de voorstanders:
Marktwerking vangt het probleem wel op. Er is nl. een schaarste op de arbeidsmarkt.
Meer mensen krijgen een baan
Beter mensen met lager inkomen dan mensen met een uitkering
Er komen meer bedrijven naar NL toe, minder bedrijven verdwijnen naar China e.d.
Overheid kan voor bepaalde sectoren met traditioneel een zeer hoge werkloosheid een aanvullende uitkering regelen zodat er meer banen komen en minder werklozen (kosten wegen op tegen baten)
Jij hebt liever dat die mensen die voor hun werkgever minder opbrengen dan het minimumloon gaan werken voor een salaris onder het minimum bestaansrecht? Want dat is waar het minimumloon voor is. Als iemand niet genoeg opbrengt voor zijn werkgever om een salaris te verdienen waar hij zelf mee kan rondkomen, dan los je dat probleem niet op door het minimumloon af te schaffen.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is jammer want er is werkelijk niets goeds over een wettelijk afgedwongen minimumloon te verzinnen. Het minimumloon is simpelweg een verbod op werken voor mensen die voor hun werkgever minder opbrengen dan dat minimumloon. Die mensen zullen dus niet meer worden aangenomen en zijn veroordeeld tot staatsafhankelijkheid. Het wettelijk minimumloon veroorzaakt werkeloosheid en is immoreel.
Nee. Je maakt de klassieke denkfout. Werkgevers gaan geen mensen aannemen die minder opbrengen dan ze kosten. Een bedrijf is geen liefdadigheidsinstelling, zeker kleine bedrijven kunnen zich dat eenvoudigweg niet veroorloven. In de praktijk help je mensen dus niet maar veroordeel je ze tot een uitkering. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je geweld gebruikt om ze te verbieden te werken voor het salaris dat zelf willen.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:32 schreef Seneca het volgende:
Jij hebt liever dat die mensen die voor hun werkgever minder opbrengen dan het minimumloon gaan werken voor een salaris onder het minimum bestaansrecht? Want dat is waar het minimumloon voor is.
Natuurlijk wil ik dat afschaffen. Want niet ik maar jij laat mensen aan hun lot over. Je schuift je verantwoordelijkheid voor deze mensen af op anderen.quote:Oftewel, deze mensen blijven alsnog afhankelijk van staatssteun om in hun levensonderhoud te voorzien. Of je moet ook dat willen afschaffen, en deze mensen aan hun lot overlaten. Maar dat vind IK dan weer immoreel.
Onzin: Méér mensen die wat te besteden hebben.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:38 schreef Martinovibes het volgende:
Minder mensen die wat te besteden hebben > middenstand naar de klote
Onzin. Werkgevers baseren het loon dat ze hun werknemers geven op wat ze opbrengen. Mensen die minder opbrengen dan ze kosten worden simpelweg niet aangenomen.quote:honderdduizenden die nu nog het minimumloon hebben die straks opeens minder gaan verdienen ,
De kosten voor nutsvoorzieningen vliegen omhoog door falend overheidsbeleid. Dat los je niet op met nog méér overheidsbeleid. Integendeel, je maakt het alleen maar erger.quote:Bovendien is het ronduit asociaal naar de mensen die nu het al veel te lage minimumloon verdienen .
Iedereen weet hoe hard de kosten voor nutsvoorzieningen omhoog vliegen, dat moet gecompenseert worden IPV de werkende mens nog harder te straffen voor het feit....dat hij werkt .
Onzin. Hij zal meer werk krijgen en meer verdienen. Leer 'ns iets over economie aub, je snapt er werkelijk helemaal niets van.quote:In mijn kenissen kring zit iemand die werkt bij een ontstoppingsbedrijf , heeft geen hoog inkomen , maar heeft wel een eigen huis en hij is de enige die geld in het gezin brengt , hij en zij vinden NL dat de vrouw ( of man ) er voor de kinderen moet zijn.
Door goed met geld om te gaan kunnen ze het allemaal behapstukken maar als men het flikt om het minimumloon los te laten is het feest voor dat gezin over.
Wat is het verschil? Nu nemen de werkgevers niemand aan die minder opbrengt dan het minimumloon, omdat ze niet bereid zijn dat te betalen. Het gevolg is dat deze mensen niet rond kunnen komen, en dus afhankelijk zijn van staatssteun.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee. Je maakt de klassieke denkfout. Werkgevers gaan geen mensen aannemen die minder opbrengen dan ze kosten. Een bedrijf is geen liefdadigheidsinstelling, zeker kleine bedrijven kunnen zich dat eenvoudigweg niet veroorloven. In de praktijk help je mensen dus niet maar veroordeel je ze tot een uitkering. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je geweld gebruikt om ze te verbieden te werken voor het salaris dat zelf willen.
Dat hij meer werk zal krijgen, ok. Maar meer verdienen? Dat is je reinste kul. Zonder minimumloon moet hij gaan concurreren met mensen die geen eigen gezin hebben, en dus lagere kosten hebben, en daarom lager kunnen gaan met hun salariseis dan hij ooit zal kunnen gaan. En zoals je zelf al zei: een bedrijf is geen liefdadigheidsinstelling.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Onzin. Hij zal meer werk krijgen en meer verdienen. Leer 'ns iets over economie aub, je snapt er werkelijk helemaal niets van.
Een werkgever betaalt niet alleen loon he... ook nogal een aantal premies. Maar goed denk eens na... dienstverlenend werk als schoonmaker. Hoe druk je dat in geld uit?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 17:21 schreef Seneca het volgende:
Wat is het verschil? Nu nemen de werkgevers niemand aan die minder opbrengt dan het minimumloon, omdat ze niet bereid zijn dat te betalen. Het gevolg is dat deze mensen niet rond kunnen komen, en dus afhankelijk zijn van staatssteun.
oneens op loonkosten winnen we de strijd van China en India toch nietquote:Op zaterdag 29 maart 2008 14:53 schreef RacerDKB het volgende:
Sociale zekerheden en het minimumloon moeten worden afgeschaft om de dreiging van China en India aan te gaan.
Wat vinden jullie? Eens? Oneens? Argumenten?
Ikzelf weet het nog niet helemaal, voor beide kanten zijn wel goede argumenten te geven...
Wat jullie?
+/- ¤8/uquote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:46 schreef muay-toy het volgende:
voor minder dan 3,40(of wat ist tegenwoordig) bukt niemand
heel juist we moeten de werkenden belonen, niet afstraffenquote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:38 schreef Martinovibes het volgende:
Ik ben tegen afschgaffing
Minder mensen die wat te besteden hebben > middenstand naar de klote
honderdduizenden die nu nog het minimumloon hebben die straks opeens minder gaan verdienen , gevolg : huizen verkocht > huizenprijzen omlaag> strop voor huiseigenaren.
Mensen die geen auto meer kunnen betalen , minder belasting centjes voor de staat.
Bovendien is het ronduit asociaal naar de mensen die nu het al veel te lage minimumloon verdienen .
Iedereen weet hoe hard de kosten voor nutsvoorzieningen omhoog vliegen, dat moet gecompenseert worden IPV de werkende mens nog harder te straffen voor het feit....dat hij werkt .
In mijn kenissen kring zit iemand die werkt bij een ontstoppingsbedrijf , heeft geen hoog inkomen , maar heeft wel een eigen huis en hij is de enige die geld in het gezin brengt , hij en zij vinden NL dat de vrouw ( of man ) er voor de kinderen moet zijn.
Door goed met geld om te gaan kunnen ze het allemaal behapstukken maar als men het flikt om het minimumloon los te laten is het feest voor dat gezin over.
Zou je bereid zijn één of meer van deze uitspraken te onderbouwen? Zo gaat dit natuurlijk nergens heenquote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:42 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Onzin: Méér mensen die wat te besteden hebben.
[..]
Onzin. Werkgevers baseren het loon dat ze hun werknemers geven op wat ze opbrengen. Mensen die minder opbrengen dan ze kosten worden simpelweg niet aangenomen.
[..]
De kosten voor nutsvoorzieningen vliegen omhoog door falend overheidsbeleid. Dat los je niet op met nog méér overheidsbeleid. Integendeel, je maakt het alleen maar erger.
[..]
Onzin. Hij zal meer werk krijgen en meer verdienen. Leer 'ns iets over economie aub, je snapt er werkelijk helemaal niets van.
Nou, ik ben dus voor, en ik vind het een goed idee, want er zijn op dit moment dus veel werkelozen die geen baan kunnen vinden omdat ze nergens aan worden genomen, omdat ze meer kosten dan dat ze opbrengen. Met een afschaffing van het minimumloon zouden veel meer werkelozen konden worden aangenomen worden.quote:Op zondag 30 maart 2008 14:55 schreef Martijn_77 het volgende:
Wat zijn je eigen argumenten? Of moeten wij je schoolopdracht maken?
heb je ook een idee wat voor werk deze mensen dan kunnen doen??quote:Op zondag 30 maart 2008 18:30 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Nou, ik ben dus voor, en ik vind het een goed idee, want er zijn op dit moment dus veel werkelozen die geen baan kunnen vinden omdat ze nergens aan worden genomen, omdat ze meer kosten dan dat ze opbrengen. Met een afschaffing van het minimumloon zouden veel meer werkelozen konden worden aangenomen worden.
En verder ben ik nog wel wat aan het denken over argumenten
Nou, wat dacht je van dingen die nu in Azie etc worden gedaan? In plaats van dat we daar iemand voor 5 cent per uur een mobieltje in elkaar laten zetten kunnen we dat dan in Nederland door een (nu) werkeloze laten doen, voor minder dan het minimumloon, maar nog wel een acceptabel bedrag.quote:Op zondag 30 maart 2008 19:17 schreef henkway het volgende:
[..]
heb je ook een idee wat voor werk deze mensen dan kunnen doen??
Vertel jij dat aan mijn leraar? Ik MOET voor zijn.quote:Nee zinloos argument, je moet geen argumenten VOOR willen verzinnen als die er niet zijn
onmogelijk niemand werkt voor 2 euro per dag 10 uur 6 dagen met nauwelijks pauze en geen vrije dagenquote:Op zondag 30 maart 2008 19:19 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
N[quote]ou, wat dacht je van dingen die nu in Azie etc worden gedaan? In plaats van dat we daar iemand voor 5 cent per uur een mobieltje in elkaar laten zetten kunnen we dat dan in Nederland door een (nu) werkeloze laten doen, voor minder dan het minimumloon, maar nog wel een acceptabel bedrag.
Kletsquote:Zodra blijkt dat hij meer opbrengt dan kost zal zijn salaris ongetwijfeld omhoog gaan.
Heb jij geen mening?? Hitler was blij met jouw geweestquote:Vertel jij dat aan mijn leraar? Ik MOET voor zijn.
Waar baseer je die 2 euro per dag voor 10 uur op? Minder dan het minimumloon betekend niet gelijk 40 keer minder zoals jij beweert hoor.quote:Op zondag 30 maart 2008 19:44 schreef henkway het volgende:
[..]
onmogelijk niemand werkt voor 2 euro per dag 10 uur 6 dagen met nauwelijks pauze en geen vrije dagen
[..]
Ik heb zelf wel een mening, maar ik heb er op dit moment niets aan om die te geven, omdat ik dus argumenten moet hebben die deze ondersteuning. Dat je zoiets zegt als Hitler was blij met jou geweest bewijst voor mij wel dat je maar wat blaat.quote:Heb jij geen mening?? Hitler was blij met jouw geweest
Vertel hem ook dat het niet aangaat iemand die graag wil werken voor minder dan het minimumloon dat te verbieden en zo van een volstrekt onschuldig iemand een crimineel te maken.quote:Op zondag 30 maart 2008 19:19 schreef RacerDKB het volgende:
Vertel jij dat aan mijn leraar? Ik MOET voor zijn.
[..]quote:Op zondag 30 maart 2008 19:53 schreef RacerDKB het volgende:
[..][quote]
Waar baseer je die 2 euro per dag voor 10 uur op? Minder dan het minimumloon betekend niet gelijk 40 keer minder zoals jij beweert hoor.
[/quote]quote:Ik heb zelf wel een mening, maar ik heb er op dit moment niets aan om die te geven, omdat ik dus argumenten moet hebben die deze ondersteuning. Dat je zoiets zegt als Hitler was blij met jou geweest bewijst voor mij wel dat je maar wat blaat.
Mijn onderbouwing staat in mijn overige reacties in dit topic. Waar staat de jouwe?quote:Op zondag 30 maart 2008 17:47 schreef Lann555 het volgende:
Zou je bereid zijn één of meer van deze uitspraken te onderbouwen? Zo gaat dit natuurlijk nergens heen
Hitler had een mening die fout was, zijn volgelingen praten hem na ondanks hun eigen meningquote:
Nee jij zegt ik MOET voor zijn, er zijn geen economische reden te bedenken, TENZIJ, je kunt aantonen dat er daardoor meer hoogwaardigwerk naar NEDERLAND komt.quote:Op zondag 30 maart 2008 20:26 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
[quote]
Hitler had een mening die fout was, zijn volgelingen praten hem na ondanks hun eigen mening
Ik vind het nog steeds erg populistisch van je om Hitler er bij te halen
Ze gebruiken WOII en Hitler tegenwoordig overal als voorbeeld om iets slechts aan te duiden.
Het minimumloon is ideaal. Het dwingt de werkgever namelijk na te denken over de toegevoegde waarde van bepaalde activiteiten. Zonder deze drempel zal de zakhooi in kwestie voor elke domme kutklus een kerel/vrouw in dienst nemen die 8 uur per dag dit mag gaan doen. Voor veel banen moet je al niet veel slimmer zijn dan het achtereind van een varken. Het opwerpen van een drempel heeft de stompzinnigheid een beetje ingeperkt.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat is jammer want er is werkelijk niets goeds over een wettelijk afgedwongen minimumloon te verzinnen. Het minimumloon is simpelweg een verbod op werken voor mensen die voor hun werkgever minder opbrengen dan dat minimumloon. Die mensen zullen dus niet meer worden aangenomen en zijn veroordeeld tot staatsafhankelijkheid. Het wettelijk minimumloon veroorzaakt werkeloosheid en is immoreel.
Heb je hier wat wetenschappelijke bronnen voor? Het lijkt me juist dat het afschaffen van het minimumloon de koopkracht van een aanzienlijk deel van de bevolking sterk achteruit loopt.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Integendeel, het opwerpen van een drempel heeft de stompzinnigheid alleen maar doen toenemen. Mensen krijgen de kans niet meer zich te ontwikkelen in een werksituatie maar worden veroordeeld tot staatsafhankelijkheid.quote:Op zondag 30 maart 2008 21:37 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Het minimumloon is ideaal. Het dwingt de werkgever namelijk na te denken over de toegevoegde waarde van bepaalde activiteiten. Zonder deze drempel zal de zakhooi in kwestie voor elke domme kutklus een kerel/vrouw in dienst nemen die 8 uur per dag dit mag gaan doen. Voor veel banen moet je al niet veel slimmer zijn dan het achtereind van een varken. Het opwerpen van een drempel heeft de stompzinnigheid een beetje ingeperkt.
Je vergeet dat je staat op de schouders van anderen, het is niet omdat er in Azië geen minimumloon is dat er zoveel mensen voor weinig geld schroefjes aandraaien.quote:Je moet er toch niet aan denken om zoals in Azie de hele dag 3 schroefjes aan te draaien?
Nee, het voorkomt dat mensen in achterstandsposities een baan kunnen krijgen. Niets meer en niets minder.quote:Maw het minimumloon dwingt de werkgever na te denken over het inrichten van zijn werkprocessen op zo'n manier dat elke taak voldoende waarde toevoegt zodat het minimumloon ook daadwerkelijk uit kan. Het voorkomt dus dat de werknemer als een sloofje domme taken moet gaan uitvoeren voor elk lullig probleempje van manager X of Y.
En ook jij maakt de klassieke fout te denken dat werknemers die weinig opbrengen ineens meer betaald gaan worden bij het instellen van een minimumloon. Dat is niet het geval, ze worden ontslagen en nergens meer aangenomen. De koopkracht van een aanzienlijk deel van de bevolking loopt dus juist sterk achteruit bij het instellen van een minimumloon.quote:Op zondag 30 maart 2008 22:14 schreef rood_verzet het volgende:
Heb je hier wat wetenschappelijke bronnen voor? Het lijkt me juist dat het afschaffen van het minimumloon de koopkracht van een aanzienlijk deel van de bevolking sterk achteruit loopt.
Die beredenering is wel erg vergezocht...Omdat er een minimumloon is worden mensen ontslagen en nergens aangenomen, waar er geen minimumloon is ze wel een baan zouden hebben? Voor zover ik weet maakt het trouwens niet uit of een werknemer veel of weinig opbrengt, je krijgt een uurloon, geen betaling naar prestatie (zou wel eerlijker zijn, maar wordt voor vele ondernemers een dure grap als ze dat zouden moeten doen)quote:Op zondag 30 maart 2008 23:25 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En ook jij maakt de klassieke fout te denken dat werknemers die weinig opbrengen ineens meer betaald gaan worden bij het instellen van een minimumloon. Dat is niet het geval, ze worden ontslagen en nergens meer aangenomen. De koopkracht van een aanzienlijk deel van de bevolking loopt dus juist sterk achteruit bij het instellen van een minimumloon.
Maar ben je het met me eens dat die mensen hoe dan ook voor een deel afhankelijk blijven van staatssteun, zij het in mindere mate? Door het minimumloon af te schaffen help je die mensen misschien aan een baan, maar verdienen ze nog steeds niet genoeg om rond te komen.quote:Op zondag 30 maart 2008 23:25 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En ook jij maakt de klassieke fout te denken dat werknemers die weinig opbrengen ineens meer betaald gaan worden bij het instellen van een minimumloon. Dat is niet het geval, ze worden ontslagen en nergens meer aangenomen. De koopkracht van een aanzienlijk deel van de bevolking loopt dus juist sterk achteruit bij het instellen van een minimumloon.
Dat komt dan omdat ze gedwongen worden de helft weer in te leveren en op allerlei andere manieren mensen die zichzelf prima kunnen redden te ondersteunen.quote:Op zondag 30 maart 2008 23:48 schreef Seneca het volgende:
Maar ben je het met me eens dat die mensen hoe dan ook voor een deel afhankelijk blijven van staatssteun, zij het in mindere mate? Door het minimumloon af te schaffen help je die mensen misschien aan een baan, maar verdienen ze nog steeds niet genoeg om rond te komen.
De vraag was niet hoe groot die groep was en hoe deze tot stand komt, maar of deze bestaat, maar dat deze bestaat, daar zijn we het dus blijkbaar over eens.quote:Op zondag 30 maart 2008 23:56 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat komt dan omdat ze gedwongen worden de helft weer in te leveren en op allerlei andere manieren mensen die zichzelf prima kunnen redden te ondersteunen.
Het is volslagen waanzin te stellen dat een groot deel van de bevolking niet rond zou kunnen komen zonder staatssteun. De groep mensen die werkelijk niet voor zichzelf kan zorgen is maar heel heel klein en is nu het hardst de dupe van een systeem dat miljarden spendeert aan mensen die prima voor zichzelf kunnen zorgen.
Wie wordt gedwongen om de helft in te leveren? De werknemers? Voor zover ik weet betaal je, als je een minimumloon hebt, amper belasting. Als je het over degene hebt die het loon uitbetaald, ja hij moet een deel afdragen aan de belasting, maar denk je dat als hij dat niet zou hoeven doen dat hij dan uit vrijgevigheid zijn werknemers meer laat betalen? Zoals je al zei, een bedrijf is geen liefdadigheidsinstelling en als ze zouden kunnen bezuinigen op productiekosten dan zullen ze dat doen.quote:Op zondag 30 maart 2008 23:56 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat komt dan omdat ze gedwongen worden de helft weer in te leveren en op allerlei andere manieren mensen die zichzelf prima kunnen redden te ondersteunen.
Het is volslagen waanzin te stellen dat een groot deel van de bevolking niet rond zou kunnen komen zonder staatssteun. De groep mensen die werkelijk niet voor zichzelf kan zorgen is maar heel heel klein en is nu het hardst de dupe van een systeem dat miljarden spendeert aan mensen die prima voor zichzelf kunnen zorgen.
Je betaalt wel gewoon gemeentebelasting, accijnzen, hondenbelasting en 19% (straks 20) over alles wat je aanschaft.quote:Op maandag 31 maart 2008 00:02 schreef rood_verzet het volgende:
Wie wordt gedwongen om de helft in te leveren? De werknemers? Voor zover ik weet betaal je, als je een minimumloon hebt, amper belasting.
Ik ben blij dat je in elk geval inziet dat het een sprookje is dat werknemers er gebaat bij zouden zijn dat de werkgever een deel van de belasting opbrengt ipv de werknemer. Als hij dat niet zou hoeven doen kan hij inderdaad zijn werknemers meer betalen, of meer werknemers aannemen, meer winst maken en dus meer welvaart produceren.quote:Als je het over degene hebt die het loon uitbetaald, ja hij moet een deel afdragen aan de belasting, maar denk je dat als hij dat niet zou hoeven doen dat hij dan uit vrijgevigheid zijn werknemers meer laat betalen?
Zolang je dat uit vrije wil doet is er niets immoreels aan. Jij vindt het onfatsoenlijk, dat is heel wat anders.quote:Tsja als je je kontje verkoopt op het station zou je in principe ook voor jezelf rond kunnen komen, maar dat is pas werkelijk immoreel.
hear hearquote:Op maandag 31 maart 2008 00:15 schreef Tomatenboer het volgende:
Het afschaffen van het minimumloon zou inderdaad met zich mee kunnen brengen dat er bepaalde mensen de kans zouden krijgen op een baan die nu geen kans krijgen omdat ze niet genoeg rendement opleveren om het loon eruit te halen.
Maar als de wettelijke ondergrens verdwijnt mbt het salaris dan zullen er denk ik ook talloze werkgevers zijn die hun kans schoon zien om talloze werknemers die al in dienst zijn minder te gaan betalen, en ze voorstellen gaan doen in de zin van 'take it or leave it.'
Zoals al gezegd, werkgevers zijn geen filantropische instellingen dus ik betwijfel ten zeerste of het voordeel dat de werkgevers zouden hebben doordat ze minder salaris mogen betalen, of indien er ook een belastingverlaging zou komen, dit ten gunste zou komen van de werknemers of de consument.
Je ziet immers nu al een toenemende neiging van werkgevers om zoveel mogelijk lasten te willen afschuiven op de werknemer (ziektekosten, langer doorwerken voor hetzelfde salaris, makkelijker ontslagrecht, zomaar enkele plannen uit de hoge hoed van werkgeverorganisaties de laatste jaren, waaruit blijkt dat ze weinig geven om het welzijn of goede koopkracht van de werknemers maar vooral maatregelen wensen ten gunste van zichzelf), en dat alles in dienst staat van winst-maximalisatie. Dit zie je ook terug bij de hoge bonus uitkeringen bij topmannen in het bedrijfsleven terwijl deze massa-ontslagen aankondigen waardoor ze de winst weer met enkele procenten kunnen laten toenemen tov het afgelopen jaar.
Het afschaffen van het minimumloon zou dus koren op de molen zijn van veel werkgevers, het is wel heel naief te veronderstellen dat werkgevers dan ineens duizenden mensen die nu aan de kant staan (veelal kanslozen, wees eerlijk) ineens wél aan een baan zouden kunnen helpen.
Waarschijnlijk verdwijnt het voordeel gewoon in de zakken van de werkgevers en worden er nog meer hardwerkende mensen in een lastige situatie gedwongen. Veel mensen kunnen nú al amper rondkomen.
Dat valt wel mee. De mensen die onder de huidige omstandigheden nog werkloos zijn, zijn dat meestal niet vanwege het minimumloon. Het standaard economische model veronderstelt at wel, inderdaad, maar dat is ook een van de zwaktes ervan; het houdt geen rekening met niet-economische omstandigheden, die wel een grote bron van werkloosheid vormen. Ten eerste zijn er de mensen die om lichamelijke of psychische redenen niet kunnen werken, en waarvan iedereen dat ook erkent. Zulk soort mensen kunnen zelfs tegen het laagste loon nog niet werken. Ten tweede zijn er de mensen die een dermate negatief verleden hebben weten op te bouwen, dat niemand ze nog wil aannemen; ook daarbij is de salariering meestal niet het belangrijkste knelpunt. Dan is er nog een groep die werkloos is, maar om allerlei redenen niet hoeft te werken, bijvoorbeeld omdat de partner al kostwinner is.quote:Op zondag 30 maart 2008 23:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Integendeel, het opwerpen van een drempel heeft de stompzinnigheid alleen maar doen toenemen. Mensen krijgen de kans niet meer zich te ontwikkelen in een werksituatie maar worden veroordeeld tot staatsafhankelijkheid.
[..]quote:Op zondag 30 maart 2008 23:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het is naïef om te veronderstellen dat werkgevers zitten te wachten op mensen die zich ontwikkelen in stompzinnige baantjes. Die baantjes bestaan omdat ze te lui zijn om een betere oplossing te verzinnen.quote:Integendeel, het opwerpen van een drempel heeft de stompzinnigheid alleen maar doen toenemen. Mensen krijgen de kans niet meer zich te ontwikkelen in een werksituatie maar worden veroordeeld tot staatsafhankelijkheid.
Je geeft geen enkele verklaring waarom ze het daar doen. De arbeid is tov investeringen in kapitaalgoederen te goedkoop. Daarom doen ze stompzinnig werk.quote:Je vergeet dat je staat op de schouders van anderen, het is niet omdat er in Azië geen minimumloon is dat er zoveel mensen voor weinig geld schroefjes aandraaien.
[..]
Zoals Reya al aangeeft is de werkelijke werkeloosheid bijzonder laag. De mensen die nu buitenspel staan hebben een verleden (en weinig toekomst). Inproductief personeel blijft inproductief. De stress die het oplevert door het doen van McJobs zal deze mensen heus niet productiever maken en zich ontwikkelen.quote:Nee, het voorkomt dat mensen in achterstandsposities een baan kunnen krijgen. Niets meer en niets minder.
Ok, maar deze belastingen zijn niet inkomensafhankelijk, bedrijven krijgen zelfs vrijstelling van btw als ze inkopen doen voor hun bedrijf. Belastingdienst is dus milder tegenover bedrijven dan tegenover consumenten.quote:Op maandag 31 maart 2008 00:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je betaalt wel gewoon gemeentebelasting, accijnzen, hondenbelasting en 19% (straks 20) over alles wat je aanschaft.
Aan de andere kant is er vrijwel niets veranderd aan de loonbelasting, waarvoor een werknemer boven een bepaald inkomen moet opdraaien, terwijl de winstbelasting de laatste jaren wel is teruggeschroefd. Ook hier is er sprake van oneerlijk beleid. Voor het MKB kan ik me het nog wel voorstellen, maar grote ondernemingen is dit ook een vorm van klassejustitie.quote:Ik ben blij dat je in elk geval inziet dat het een sprookje is dat werknemers er gebaat bij zouden zijn dat de werkgever een deel van de belasting opbrengt ipv de werknemer. Als hij dat niet zou hoeven doen kan hij inderdaad zijn werknemers meer betalen, of meer werknemers aannemen, meer winst maken en dus meer welvaart produceren.
Wat is vrije wil? Ik vind het recht op onderwijs, gezondheidszorg en een dak boven je hoofd, vanzelfsprekend. Als ik hoor dat bepaalde studentes zichzelf verkopen om hun studie te betalen vind ik dat immoreel.quote:Zolang je dat uit vrije wil doet is er niets immoreels aan. Jij vindt het onfatsoenlijk, dat is heel wat anders.
Die studentes krijgen gewoon studiefinanciering hoor, en samen met een, overigens belachelijk goedkope, lening van de IBG is dat MEER dan genoeg om rond van te kunnen komen. Niets of niemand dwingt ze dus om zichzelf te verkopen. Lijkt me toch een mooi staaltje van vrije wil als ze het desondanks toch gaan doen, omdat ze om de een of andere reden riant willen leven. Niks immoreels aan dus.quote:Op maandag 31 maart 2008 12:51 schreef rood_verzet het volgende:
Wat is vrije wil? Ik vind het recht op onderwijs, gezondheidszorg en een dak boven je hoofd, vanzelfsprekend. Als ik hoor dat bepaalde studentes zichzelf verkopen om hun studie te betalen vind ik dat immoreel.
quote:Op zondag 30 maart 2008 20:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:
What You Need to Know About the Minimum Wage
En weer zit meneer fout met z'n zogenaamde feitenquote:Op maandag 31 maart 2008 00:10 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
19% (straks 20) over alles wat je aanschaft.
[..]
Dan heb je niet goed gelezen.quote:Op maandag 31 maart 2008 18:32 schreef du_ke het volgende:
[..]Met als belangrijkste argument dat de Amerikaanse armen een kleuren TV met kabel hebben.
Het verhaal is al eerder in topics voorbij gekomen en toen door economen al zeer overtuigend onderuit gehaald. maar goed, maakt allemaal niet zoveel uit, die zogenaamde libertariërs ontkennen toch iedere kritiekquote:
Als er iéts voorbijgaat aan maatschappelijke en persoonlijke situaties dan zijn het wel van bovenaf opgelegde en afgedwongen bureaucratische regeltjes. Je uiteenzetting, alsmede die van Reya, bevat dan ook geen enkel argument vóór een wettelijk afgedwongen minimumloon.quote:Op maandag 31 maart 2008 11:42 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Zoals Reya al aangeeft is de werkelijke werkeloosheid bijzonder laag. De mensen die nu buitenspel staan hebben een verleden (en weinig toekomst). Inproductief personeel blijft inproductief. De stress die het oplevert door het doen van McJobs zal deze mensen heus niet productiever maken en zich ontwikkelen.
Je kan wel weer met macro-economische theorieën aankomen, maar die gaan volledig voorbij aan maatschappelijke en persoonlijke situaties.
Je praat poep, joh.quote:Op maandag 31 maart 2008 20:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En bovendien gaat er (wederom) niemand in op het feit dat het simpelweg immoreel is om mensen die voor minder dan het minimumloon willen werken tot crimineel te bestempelen en in de gevangenis te gooien.
Dat willen mensen in Nederland dan ook helemaal niet, en terecht. Voor wie gewoon werk te hoog gegrepen is zijn er allerlei voorzieningen (dat die vast beter kunnen weet ik ook wel maar men doet zeker z'n best). Dat heeft iedereen liever dan dat mensen 2 volledige banen nodig hebben tegen 4 euro per uur om rond te kunnen komen.quote:Op maandag 31 maart 2008 20:12 schreef rood_verzet het volgende:
Ik heb nog nooit een demonstratie gezien van mensen die voor minder dan het minimumloon willen werken, maar ga je gang...
Je vind het dus wel moreel om mensen te laten werken voor een bedrag waar ze zelf niet eens rond van kunnen komen?quote:Op maandag 31 maart 2008 20:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
En bovendien gaat er (wederom) niemand in op het feit dat het simpelweg immoreel is om mensen die voor minder dan het minimumloon willen werken tot crimineel te bestempelen en in de gevangenis te gooien. An inconvenient truth hoogstwaarschijnlijk.
Die keuze is aan hun, niet aan jou.quote:Op maandag 31 maart 2008 22:28 schreef Seneca het volgende:
Je vind het dus wel moreel om mensen te laten werken voor een bedrag waar ze zelf niet eens rond van kunnen komen?
Welke garantie kun je me geven dat het aantal werkende tov werklozen toeneemt met de afschaffing van het minimumloon? Tijdens de ind. revolutie, bestond er ook geen minimumloon maar ondertussen was het aantal werklozen wel enorm groot. Kinderen werkten in fabrieken voor hun ouders die werkloos thuis zaten omdat ze door diezelfde kinderen waren vervangen, dat waren nog eens gouden tijden of niet?quote:Op maandag 31 maart 2008 22:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Die keuze is aan hun, niet aan jou.
En nogmaals, het zijn de collectieve waanzinregels van vadertje staat die ervoor zorgen dat vaste lasten in dit land de pan uit rijzen. En om dan te zeggen "ja maar we garanderen u wel een minimumloon hoor, offe.. als u daardoor geen baan kunt vinden iedere maand een staatsaalmoes" is ronduit pervers.
Leugens en demagogie. Die discussie ga ik niet weer aan, die heb ik al iets te vaak gewonnen.quote:Op maandag 31 maart 2008 22:48 schreef rood_verzet het volgende:
Welke garantie kun je me geven dat het aantal werkende tov werklozen toeneemt met de afschaffing van het minimumloon? Tijdens de ind. revolutie, bestond er ook geen minimumloon maar ondertussen was het aantal werklozen wel enorm groot. Kinderen werkten in fabrieken voor hun ouders die werkloos thuis zaten omdat ze door diezelfde kinderen waren vervangen, dat waren nog eens gouden tijden of niet?
quote:Op maandag 31 maart 2008 22:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Leugens en demagogie. Die discussie ga ik niet weer aan, die heb ik al iets te vaak gewonnen.
Niet tegen mij in ieder geval, begin maar eens met het lezen van Pieter Daens van Louis Paul Boon over de erbarmelijke omstandigheden van de arbeiders in Aalst. Maar de film kijken mag natuurlijk ook: http://www.imdb.com/title/tt0104046/quote:Op maandag 31 maart 2008 22:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Leugens en demagogie. Die discussie ga ik niet weer aan, die heb ik al iets te vaak gewonnen.
Ook de USA kent een sociale zekerheid en een minimumloon. De linkse Obama zal Amerika financieel aan de afgrond brengen. De rechtse McCain evenzeer. Maar allebei op een andere manier.quote:Op maandag 31 maart 2008 22:56 schreef Gnozt het volgende:
Wie de sociale zekerheid in NL wil afschaffen kan maar beter naar USA verhuizen, mits Obama niet aan de macht komt.
Noorwegen, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zwitserland, Finland, Zweden kennen geen minimumloon. Zijn dat ook bananenrepublieken?quote:Het minimumloon is een teken van welvaart en beschaving. Wanneer het minimumloon wordt afgeschaft in NL, is NL, in mijn ogen, een bananenrepubliek.
O zeker. Wie echter denkt dat een overheid verantwoordelijker omgaat met zijn burgers nog veel naiever.quote:Wie denkt dat alle werkgevers verantwoordelijk bezig zijn met hun personeel, is in mijn ogen naïef.
Ik garandeer niets. Ik wijs alleen op de schadelijke effecten, zowel economisch als moreel, van een minimumloon. Heb jij trouwens één bron waaruit blijkt dat een minimumloon wél voor meer werkgelegenheid zorgt?quote:Op maandag 31 maart 2008 22:57 schreef rood_verzet het volgende:
Los daarvan, wat is de garantie dat er meer mensen aan het werk gaan?
Probeer voor de verandering zelf eens een keer te bewijzen dat het niet zo is (dat het minimumloon in Nederland dus voor minder werkgelegenheid zou zorgen). Zou me erg van je mee vallen.quote:Op maandag 31 maart 2008 23:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik garandeer niets. Ik wijs alleen op de schadelijke effecten, zowel economisch als moreel, van een minimumloon. Heb jij trouwens één bron waaruit blijkt dat een minimumloon wél voor meer werkgelegenheid zorgt?
Dat het minimumloon voor meer werkloosheid zorgt, met name onder jongeren en laagopgeleiden, is geen mythe hoor.quote:Op maandag 31 maart 2008 18:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het verhaal is al eerder in topics voorbij gekomen en toen door economen al zeer overtuigend onderuit gehaald. maar goed, maakt allemaal niet zoveel uit, die zogenaamde libertariërs ontkennen toch iedere kritiek.
leg dat eens uitquote:Op dinsdag 1 april 2008 00:08 schreef Parabol het volgende:
[..]
Dat het minimumloon voor meer werkloosheid zorgt, met name onder jongeren en laagopgeleiden, is geen mythe hoor.
Als de prijs voor arbeid omhoog gaat dan zal men sneller investeren in computers en machines om dezelfde productiviteit te bereiken met minder werknemers. Er is vraag en aanbod naar arbeid, zoals naar elk andere goed of dienst, en als de prijs stijgt dan zal de vraag dalen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 00:16 schreef henkway het volgende:
[..]
leg dat eens uit
als je minder verdient dan ga je graag aan het werk??
bij de super werken voor minder dan het minimum??
Dus in het huidige systeem werken mensen voor een loon waar ze van rond kunnen komen. Is er geen werknemer die ze voor dat loon wil aannemen, dan zijn er allerlei regelingen die ervoor zorgen dat ze mensen toch niet op straat terecht komen.quote:Op maandag 31 maart 2008 22:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Die keuze is aan hun, niet aan jou.
En nogmaals, het zijn de collectieve waanzinregels van vadertje staat die ervoor zorgen dat vaste lasten in dit land de pan uit rijzen. En om dan te zeggen "ja maar we garanderen u wel een minimumloon hoor, offe.. als u daardoor geen baan kunt vinden iedere maand een staatsaalmoes" is ronduit pervers.
dus als de prijs van arbeid gelijk blijft gaat men door met automatiseren en hoeft men geen dom eentonig werk te doen, dus is scholing belangrijker dan dom werk te doenquote:Op dinsdag 1 april 2008 01:27 schreef Parabol het volgende:
[..]
Als de prijs voor arbeid omhoog gaat dan zal men sneller investeren in computers en machines om dezelfde productiviteit te bereiken met minder werknemers. Er is vraag en aanbod naar arbeid, zoals naar elk andere goed of dienst, en als de prijs stijgt dan zal de vraag dalen.
Dit is verder niets bijzonders overigens. Basis economie die wordt ondersteund door cijfers.
Elk economisch model kan je dat voorrekenen. Ga zelf effe zoeken ipv naar de bekende weg vragenquote:Op maandag 31 maart 2008 23:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Probeer voor de verandering zelf eens een keer te bewijzen dat het niet zo is (dat het minimumloon in Nederland dus voor minder werkgelegenheid zou zorgen). Zou me erg van je mee vallen.
Dat zei ik!quote:Op dinsdag 1 april 2008 11:07 schreef Montov het volgende:
Afschaffen van het minimumloon zorgt voor meer werkgelegenheid. Die extra werkgelegenheid is echter wel kwalitatief minder. Misschien is het te makkelijk om te wijzen naar situaties in Amerika waar sommige mensen met 2 banen zelfs nog niet kunnen rondkomen, maar dat zijn wel de consequenties.
Parabol noemde het al: een minimumloon stimuleert automatisering. Dat heeft weer positieve economische gevolgen voor de concurrentiepositie en daarmee omzet en winst. Economisch gezien zijn er dus niet alleen maar nadelen.
Er is gelukkig wel een lager minimumloon voor werknemers onder de 23 waardoor onervaren mensen wel op een goedkopere manier meer kans krijgen ervaring op te doen.
En als dat minimumloon er niet is krijgen ze die kans niet?quote:Op dinsdag 1 april 2008 11:07 schreef Montov het volgende:
Er is gelukkig wel een lager minimumloon voor werknemers onder de 23 waardoor onervaren mensen wel op een goedkopere manier meer kans krijgen ervaring op te doen.
Het was een reactie op de bewering dat banen onder het minimumlonen nodig zijn voor jongeren om ervaring op te kunnen doen, terwijl ze nog niet genoeg kennis/(levens)ervaring hebben voor goedbetaalde banen. Dan wordt al gedeeltelijk ondervangen door een lager minimumloon.quote:Op dinsdag 1 april 2008 11:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
En als dat minimumloon er niet is krijgen ze die kans niet?
In mijn post trachtte ik enkel jouw argument dat minimumloon mensen aan de zijlijn houdt te weerleggen. Daarnaast geeft Rock wel degelijk een argument voor minimumloon in zijn post: minimumloon dwingt werkgevers dermate te investeren in werknemers dat ze tegen dat minimumloon wel renderen. Dat is inderdaad dwang, en jij zal dat wel immoreel vinden, maar voor mij is dat niet zo evident; minimumloon dient geen economisch obstakel te worden, maar ik denk dat de huidige situatie een redelijk evenwicht vormt tussen enerzijds contractvrijheid en anderzijds een zekere garantie op investering in werknemers.quote:Op maandag 31 maart 2008 20:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Als er iéts voorbijgaat aan maatschappelijke en persoonlijke situaties dan zijn het wel van bovenaf opgelegde en afgedwongen bureaucratische regeltjes. Je uiteenzetting, alsmede die van Reya, bevat dan ook geen enkel argument vóór een wettelijk afgedwongen minimumloon.
En bovendien gaat er (wederom) niemand in op het feit dat het simpelweg immoreel is om mensen die voor minder dan het minimumloon willen werken tot crimineel te bestempelen en in de gevangenis te gooien. An inconvenient truth hoogstwaarschijnlijk.
Dat argument gaat misschien in Nederland nog enigszins op maar niet in het algemeen. Tevens krijgen we ook in dit land een steeds grotere groep lager-opgeleide jongeren waardoor het probleem ook bij ons steeds meer zal gaan spelen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 12:08 schreef Reya het volgende:
In mijn post trachtte ik enkel jouw argument dat minimumloon mensen aan de zijlijn houdt te weerleggen.
Dat argument lees ik niet uit zijn post maar vooruit. Ik ben er namelijk bepaald niet van overtuigd dat een dergelijk dwangmiddel de beste manier is om werkgevers in hun personeel te laten investeren. Het is (inderdaad) immoreel zoiets van bovenaf met (dreiging van) geweld af te dwingen maar de vraag is ook of het uberhaupt werkt. Investeren Nederlandse werkgevers meer in hun werknemers dan die in Duitsland, Denemarken of Zweden? Het lijkt me wishful thinking.quote:Daarnaast geeft Rock wel degelijk een argument voor minimumloon in zijn post: minimumloon dwingt werkgevers dermate te investeren in werknemers dat ze tegen dat minimumloon wel renderen. Dat is inderdaad dwang, en jij zal dat wel immoreel vinden, maar voor mij is dat niet zo evident; minimumloon dient geen economisch obstakel te worden, maar ik denk dat de huidige situatie een redelijk evenwicht vormt tussen enerzijds contractvrijheid en anderzijds een zekere garantie op investering in werknemers.
Die afgrond is al lang bereikt...... Die eer moet je Bush geven.quote:Op maandag 31 maart 2008 23:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ook de USA kent een sociale zekerheid en een minimumloon. De linkse Obama zal Amerika financieel aan de afgrond brengen. De rechtse McCain evenzeer. Maar allebei op een andere manier.
[..]
Geen officieel door de overheid opgelegd minimumloon dus theoretisch heb je gelijk. Maar wel een per branche door de vakbonden afgedwongen minimumloon. En met de Duitse vakbond wil niemand problemen.quote:Op maandag 31 maart 2008 23:02 schreef HenriOsewoudt het volgende:Noorwegen, Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zwitserland, Finland, Zweden kennen geen minimumloon. Zijn dat ook bananenrepublieken?
Ik zou het niet durven te zeggen; wellicht dat in dergelijke landen er weliswaar geen juridisch minimumloon bestaat, maar wel een feitelijk minimumloon, omdat vakbonden dat bij werkgevers afdwingen. Het resultaat blijft dan vrijwel hetzelfde.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:20 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dat argument lees ik niet uit zijn post maar vooruit. Ik ben er namelijk bepaald niet van overtuigd dat een dergelijk dwangmiddel de beste manier is om werkgevers in hun personeel te laten investeren. Het is (inderdaad) immoreel zoiets van bovenaf met (dreiging van) geweld af te dwingen maar de vraag is ook of het uberhaupt werkt. Investeren Nederlandse werkgevers meer in hun werknemers dan die in Duitsland, Denemarken of Zweden? Het lijkt me wishful thinking.
Het lijkt misschien een detail, maar het is een enorm fundamenteel verschil! De vakbonden vertegenwoordigen de werknemers. Het is dus gewoon een collectieve afspraak tussen werkgevers en werknemers.. Deze is NIET van bovenaf opgelegd.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:33 schreef partizan het volgende:
[..]
Geen officieel door de overheid opgelegd minimumloon dus theoretisch heb je gelijk. Maar wel een per branche door de vakbonden afgedwongen minimumloon. En met de Duitse vakbond wil niemand problemen.
In de praktijk is de situatie dus niet echt anders.
Persoonlijk heb ik niets met de vakbonden, maar ik zou sterkere vakbonden juist toejuichen als de overheid zich terug trekt.quote:Ik voorzie zoiets ook in Nederland als de overheid ooit zo stom zou zijn om het minimumloon af te schaffen.....de vakbonden zullen het onmiddelijk in de CAO's repareren. Of wil je ook de vakbonden verbieden?
Vooruit, ere wie ere toekomt.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:33 schreef partizan het volgende:
Die afgrond is al lang bereikt...... Die eer moet je Bush geven.
Ik zal nooit iemand verbieden zich te organiseren en zo een betere onderhandelingspositie met werkgevers te verkrijgen. Iets anders is het natuurlijk als dergelijke afspraken niet alleen gelden voor de deelnemers van de organisatie maar voor iédere werknemer in het bedrijf of godbetert zelfs in de hele branche. Vakbonden mogen dus blijven maar CAO's horen op de schroothoop.quote:Geen officieel door de overheid opgelegd minimumloon dus theoretisch heb je gelijk. Maar wel een per branche door de vakbonden afgedwongen minimumloon. En met de Duitse vakbond wil niemand problemen.In de praktijk is de situatie dus niet echt anders.
Ik voorzie zoiets ook in Nederland als de overheid ooit zo stom zou zijn om het minimumloon af te schaffen.....de vakbonden zullen het onmiddelijk in de CAO's repareren. Of wil je ook de vakbonden verbieden?
Als er iéts het herstel van een ruime arbeidsmarkt (oftewel veel werkelozen) tegenhoudt dan is het natuurlijk een minimumloon. Door het afschaffen van dat dwangmiddel verklein je de kans op het ontstaan van dergelijke crises en verkort je de duur ervan.quote:Ik denk trouwens dat met het afschaffen van het minimumloon je het fundament uit het loongebouw haalt en dat ook de rest van de lonen naar beneden weg zal glijden, helemaal in tijden van een ruime arbeidsmarkt.
CAO's zijn dat wel degelijk. Vakbonden beslissen namelijk niet alleen over de arbeidsvoorwaarden van hun leden maar over die van iédere werknemer in hun branche. Je verzint het niet maar het is wel zo.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:45 schreef Xtreem het volgende:
Het lijkt misschien een detail, maar het is een enorm fundamenteel verschil! De vakbonden vertegenwoordigen de werknemers. Het is dus gewoon een collectieve afspraak tussen werkgevers en werknemers.. Deze is NIET van bovenaf opgelegd.
Als zowel vakbonden als werkgeversorganisaties akkoord zijn, zie ik geen probleem. Even voor de zekerheid: Het algemeen verbindend verklaren door de overheid is dus een no-go, aangezien de overheid daar geen rol heeft m.i.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
CAO's zijn dat wel degelijk. Vakbonden beslissen namelijk niet alleen over de arbeidsvoorwaarden van hun leden maar over die van iédere werknemer in hun branche. Je verzint het niet maar het is wel zo.
Je zegt hier dus dat we mensen moeten bestelen en van de opbrengst mensen moeten betalen die anders wel 'ns uit stelen zouden kunnen gaan.quote:Op dinsdag 1 april 2008 14:04 schreef sneakypete het volgende:
Het minimum loon afschaffen leidt ertoe dat thuiszitten en steuntrekken meer geld oplevert, tenzij je dát ook afschaft. Hetgeen je dan krijgt is een situatie van werklozen zonder uitkering, mensen zonder enig inkomen. Waar zal dat nu toe gaan leiden? Meer of minder moreel besef?
Nogmaals, ze komen daar niet voor op, en jij evenmin, ze veroordelen ze tot staatsafhankelijkheid. Zo'n beetje het ergste dat een mens kan overkomen.quote:Het kan natuurlijk wel dat overheden zich er minder mee bemoeien, en dat vakbonden (werknemers) het met de werkgevers uitvechten, misschien komt daar een mooier resultaat uit. Maar de stelling dat minimaal inkomen een fout is, slaat nergens op. Bedrijven hebben er alle baat bij de laaggeschoolden zo laag mogelijk te betalen. Ik zou het ze niet eens kwalijk nemen. Een overheid is echter verantwoordelijk voor iedereen, en dus ook voor die laaggeschoolden. Dat zij er wél voor opkomen acht ik dus begrijpelijk.
Het zal leiden tot bedelen en inbreken.quote:Op dinsdag 1 april 2008 14:04 schreef sneakypete het volgende:
Het minimum loon afschaffen leidt ertoe dat thuiszitten en steuntrekken meer geld oplevert, tenzij je dát ook afschaft. Hetgeen je dan krijgt is een situatie van werklozen zonder uitkering, mensen zonder enig inkomen. Waar zal dat nu toe gaan leiden? Meer of minder moreel besef?
Dan zal je geen problemen hebben met het aanleveren van cijfers of een degelijke analyse waaruit blijkt dat door het minimumloon in Nederland de jeugdwerkloosheid hoger is dan in pakweg Duitsland of de VS.quote:Op dinsdag 1 april 2008 00:08 schreef Parabol het volgende:
[..]
Dat het minimumloon voor meer werkloosheid zorgt, met name onder jongeren en laagopgeleiden, is geen mythe hoor.
Dan zla het voor jou toch geen enkel probleem zijn om met goede cijfers of een goede analyse mbt de Nederlandse situatie in vergelijking met landen zonder minimumloon te komen?quote:Op dinsdag 1 april 2008 04:02 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Elk economisch model kan je dat voorrekenen. Ga zelf effe zoeken ipv naar de bekende weg vragen
Een cijfermatige onderbouwing waaruit blijkt dat die groep in verhouding tot de andere groepen jongeren groter wordt, zit dat er in vandaagquote:Op dinsdag 1 april 2008 13:20 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat argument gaat misschien in Nederland nog enigszins op maar niet in het algemeen. Tevens krijgen we ook in dit land een steeds grotere groep lager-opgeleide jongeren waardoor het probleem ook bij ons steeds meer zal gaan spelen.
[..]
Wat de bonden een veel sterker dwangmiddel geeft en voor verstarring van bedrijfstakken zorgt. Niet ideaal lijkt me zo. Op die manier is het minimumloon dus goed voor de economie.quote:Op dinsdag 1 april 2008 13:45 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Het lijkt misschien een detail, maar het is een enorm fundamenteel verschil! De vakbonden vertegenwoordigen de werknemers. Het is dus gewoon een collectieve afspraak tussen werkgevers en werknemers.. Deze is NIET van bovenaf opgelegd.
Een overheid natuurlijk net zo goed. Niet voor niets doen landen en gemeenten veel moeite om nieuwe bedrijven binnen te halen en oude te behouden (ook al negeren ze daarmee hun eigen regeltjes)quote:Persoonlijk heb ik niets met de vakbonden, maar ik zou sterkere vakbonden juist toejuichen als de overheid zich terug trekt.
De vakbonden hebben namelijk zelf ook direct baat bij goed presterende bedrijven.
Dat kan je zo bij elkaarklikken op de vernieuwde statline van cbs.nlquote:Op dinsdag 1 april 2008 19:02 schreef du_ke het volgende:
Een cijfermatige onderbouwing waaruit blijkt dat die groep in verhouding tot de andere groepen jongeren groter wordt, zit dat er in vandaag?
Wat ik heb gedaan http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=37545vol&D1=0&D2=0-4,16-17,29,147-150&D3=0&D4=0,5,10,15-16&HD=080401-1928&HDR=T,G2,G3,G1&CHARTTYPE=1quote:Op dinsdag 1 april 2008 19:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Dat kan je zo bij elkaarklikken op de vernieuwde statline van cbs.nl
Het aantal leerlingen is in bijna 2 decennia gelijk gebleven terwijl de bevolking enorm is toegenomen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 19:31 schreef du_ke het volgende:
Waaruit blijkt dat het aantal VMBO en lager leerlingen daalt terwijl het totaal aantal leerlingen stijgt.
Heb MLK, LOM en praktijkonderwijs erbij gerekend vandaar het "en lager".quote:Op dinsdag 1 april 2008 19:39 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het aantal leerlingen is in bijna 2 decennia gelijk gebleven terwijl de bevolking enorm is toegenomen.
andersom: geef mij maar een cijfermatige onderbouwing waarom er een minimumloon moet zijn.quote:Op dinsdag 1 april 2008 19:02 schreef du_ke het volgende:
[..]
Een cijfermatige onderbouwing waaruit blijkt dat die groep in verhouding tot de andere groepen jongeren groter wordt, zit dat er in vandaag?
Volg anders een cursusje economie voor beginners.quote:Op dinsdag 1 april 2008 18:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dan zal je geen problemen hebben met het aanleveren van cijfers of een degelijke analyse waaruit blijkt dat door het minimumloon in Nederland de jeugdwerkloosheid hoger is dan in pakweg Duitsland of de VS.
Succes.
Ten eerste hebben we in Nederland een enorm lage werkeloosheid, in tegenstelling tot landen waar ze geen minimumloon hebben.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Slaat er eentje op hol met het trekken van conclusiesquote:Op woensdag 2 april 2008 13:18 schreef Metro2005 het volgende:
Dus als je het wilt afschaffen moet je ook de uitkeringen schrappen en dan krijg je natuurlijk de vraag of je dat ook wilt aangezien je dan wel heel erg naar Amerikaanse toestanden gaat of nog erger: 3e wereldland taferelen gaat krijgen waarin je sloppenwijken vlak naast villa's hebt.
Poeh, dat zijn een hoop misvattingen in één alinea.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:18 schreef Metro2005 het volgende:
Ten eerste hebben we in Nederland een enorm lage werkeloosheid, in tegenstelling tot landen waar ze geen minimumloon hebben.
Ten tweede neemt geen hond een baan aan waar hij of zij moet werken voor een bedrag dat zó laag is dat je niet rond kunt komen en je met een uitkering beter uit bent (dat is NU al bijna zo met het minimumloon). Dus als je het wilt afschaffen moet je ook de uitkeringen schrappen en dan krijg je natuurlijk de vraag of je dat ook wilt aangezien je dan wel heel erg naar Amerikaanse toestanden gaat of nog erger: 3e wereldland taferelen gaat krijgen waarin je sloppenwijken vlak naast villa's hebt.
Jij beweert anders wel het tegenovergestelde. Geen minimumloon = lagere werkeloosheidquote:Op woensdag 2 april 2008 13:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Poeh, dat zijn een hoop misvattingen in één alinea.
Ten eerste is de lage werkeloosheid in Nederland niet te danken aan het bestaan van een minimumloon, dat zou absurd zijn: hoe hoger het minimumloon hoe lager de werkeloosheid![]()
Er zijn altijd wel mensen die voor iets minder wil gaan werken, en daarna zijn er weer mensen die voor nóg minder willen gaan werken etc. Tot je amerikaanse toestandne krijgt en je met 2 banen nog niet rond kan komen. Is dat dan wat je wilt?quote:Ten tweede is er dus geen enkele reden een wettelijk minimumloon af te dwingen als je denkt dat toch niemand voor minder dan dat minimum wil werken.
Sommige staten kennen inderdaad een sociaal vangnet maar niet overal.quote:Ten derde wil ik inderdaad alle uitkeringen schrappen. Het is niet omdat omdat ze in 3e wereldlanden geen uitkeringen en afgedwongen minimumlonen hebben dat het 3e wereldlanden zijn. Het is zelfs zo dat in dit land de mensen die écht hulp nodig hebben zwaar de dupe zijn van een stelsel dat miljarden spendeert aan mensen die prima voor zichzelf kunnen zorgen.
En tenslotte: Amerika kent gewoon een uitkeringenstelsel hoor, net iets zuiniger dan hier maar dat duurt niet lang meer als straks de democraten weer aan het bewind komen.
In theorie zeker. Er hebben al wat mensen kanttekeningen bij geplaatst en sommige daarvan snijden hout. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het omgekeerde het geval zou zijn.quote:Op woensdag 2 april 2008 15:54 schreef Metro2005 het volgende:
Jij beweert anders wel het tegenovergestelde. Geen minimumloon = lagere werkeloosheid![]()
Als niemand dat werk wil doen hoef je dus ook nergens bang voor te zijn. Als er wel iemand is die het wil doen gaat het niet aan hem dat te verbieden. Het is zijn keuze, niet de jouwe.quote:Leg uit, alleen maar omdat ze dan een bosjosti de hele dag voor een euro schroefjes kunnen laten sorteren of koffie laten halen komen er meer 'banen' ? Wat los je op met dit soort banen? Helemaal niks want met zo'n laag salaris kun je niet rondkomen dus er is 1 ) niemand die het werk wil doen en 2) het is een totaal nutteloos baantje
Nee dat wil ik niet en ik zie niet in waarom dat zou gebeuren. Amerika kent ook een minimumloon hoor. Stel je beeld van dat land 'ns bij aub. Het is op de meeste terreinen bijna net zo socialistisch als Europa, of hard op weg dat te worden. Het is niet omdat Amerika geen sociaal stelsel of minimumloon zou kennen (dat kennen ze nml. wel) dat sommige mensen er 2 banen nodig hebben om rond te komen maar omdat laaggeschoolde arbeid nu eenmaal laag betaald wordt en mensen toch een auto en tv op afbetaling kopen en drie kinderen nemen.quote:Er zijn altijd wel mensen die voor iets minder wil gaan werken, en daarna zijn er weer mensen die voor nóg minder willen gaan werken etc. Tot je amerikaanse toestandne krijgt en je met 2 banen nog niet rond kan komen. Is dat dan wat je wilt?
Ik heb mij goed verzekerd mocht mij wat overkomen. Ik verwacht niet van anderen dat zij mij een inkomen verschaffen en pas er al helemaal voor ze daar met geweld toe te dwingen. Jij kent minder scrupules blijkbaar.quote:Sommige staten kennen inderdaad een sociaal vangnet maar niet overal.
Ik hoop maar voor jou dat je nooit wat overkomt en je een uitkering nodig hebt. Dan zul je, al slapend tussen het vuilnis in je kartonnen doos je afvragen waarom je ooit geroepen hebt dat je uitkeringen wilt afschaffen.
Niet meer of minder dan de drogredenen dat het de werkeloosheid zou terugdringen.quote:Op woensdag 2 april 2008 16:31 schreef Underdoggy het volgende:
metro, je blijft mooi hangen in drogredenen
Komt de dag dat anderen jouw moeten verzorgenquote:Op woensdag 2 april 2008 16:32 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik heb mij goed verzekerd mocht mij wat overkomen. Ik verwacht niet van anderen dat zij mij een inkomen verschaff
Jij wilt het afschaffen, ik nietquote:Op woensdag 2 april 2008 01:49 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
andersom: geef mij maar een cijfermatige onderbouwing waarom er een minimumloon moet zijn.
Stop eens met draaien en kom met de betreffende cijfers en of onderbouwing. Waarom zorgt (als dat al het geval is) het minimumloon hier voor hogere werkeloosheid dan in pakweg Duitsland of de VS?quote:Op woensdag 2 april 2008 03:14 schreef Parabol het volgende:
[..]
Volg anders een cursusje economie voor beginners.
Heb jij dan misschien wel een goede onderbouwing waaruit blijkt dat het afschaffen van het minimumloon in Nederland voor minder werkeloosheid en voor een vitalere economie in het algemeen zal zorgen?quote:Op woensdag 2 april 2008 16:31 schreef Underdoggy het volgende:
metro, je blijft mooi hangen in drogredenen
Ik ken de werkloosheid cijfers van Duitsland niet, maar te stellen dat de verschillen daarin puur komt door het minimumloon versus geen minimumloon is gigantisch kortzichtig. Ik hoop dat je dat zelf ook door hebt.quote:Op woensdag 2 april 2008 18:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Stop eens met draaien en kom met de betreffende cijfers en of onderbouwing. Waarom zorgt (als dat al het geval is) het minimumloon hier voor hogere werkeloosheid dan in pakweg Duitsland of de VS?
Als het zo basis is moet dat toch heel eenvoudig zijn nietwaar?
Dat de werkloosheid op die manier zal dalen valt simpelweg te onderbouwen met de eerste economische wet dat vraag afhankelijk is van de prijs. Lagere opgeleiden komen hier steeds moeilijker aan het werk doordat de arbeidskosten en lonen stijgen. Daardoor "vluchten" deze bedrijven naar andere landen met lagere lonen. Vraag aanbod verhaaltje. Klinkt simpel maar zo werkt het ook.quote:Op woensdag 2 april 2008 18:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Heb jij dan misschien wel een goede onderbouwing waaruit blijkt dat het afschaffen van het minimumloon in Nederland voor minder werkeloosheid en voor een vitalere economie in het algemeen zal zorgen?
En mensen laten verhongeren is niet immoreel?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 16:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Als je verder denkt dan zou je kunnen weten dat mensen alleen maar werk hebben als anderen gebruik maken van hun diensten.quote:Op woensdag 2 april 2008 13:35 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Poeh, dat zijn een hoop misvattingen in één alinea.
Ten eerste is de lage werkeloosheid in Nederland niet te danken aan het bestaan van een minimumloon, dat zou absurd zijn: hoe hoger het minimumloon hoe lager de werkeloosheid![]()
Niets of niemand zal jou of de familie van de werkloze tegenhouden om hem/haar te ondersteunen. Het is inderdaad immoreel om mij te DWINGEN jou te helpen.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:34 schreef Colnago het volgende:
[..]
En mensen laten verhongeren is niet immoreel?
Ik dacht dat de werkgever degene was die minimaal het minmumloon moet betalen dus wie dwingt jou ergens toe?quote:Op donderdag 3 april 2008 11:43 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Niets of niemand zal jou of de familie van de werkloze tegenhouden om hem/haar te ondersteunen. Het is inderdaad immoreel om mij te DWINGEN jou te helpen.
En daarmee ga je dus volslagen voorbij aan het feit dat de mens inherent egostisch is. Sure, er zijn wel mensen die vrijwillig hun geld weggeven om een ander te helpen. Maar dat is bij lange na niet genoeg. Zie ook de verenigde staten. Veel liefdadigheid wordt daar privaat gefinancieerd. Desondanks leeft meer dan 20% van de bevolking onder de armoedegrens.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:43 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Niets of niemand zal jou of de familie van de werkloze tegenhouden om hem/haar te ondersteunen. Het is inderdaad immoreel om mij te DWINGEN jou te helpen.
Hoewel ik sterk twijfel aan die stelling, ik ken veel mensen die helemaal niet egoistisch zijn. Vraag ik mij af waarom wij dan aan die egoistische aard van de mens voorbij moeten gaan, de wereld waar de mens in leeft moet in mijn ogen een weerspiegeling zijn van zijn eigen aard en dus vraag ik mij af waarom je die egoistische aard wil negeren en sociaal masker op zet. Dan hou je jezelf toch enorm voor de gek.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:52 schreef Seneca het volgende:
En daarmee ga je dus volslagen voorbij aan het feit dat de mens inherent egostisch is.
Als een vrijwillige financiering niet sluitend is, kan eigenlijk de enige conclusie zijn dat in ieder geval een aantal mensen het er niet voor over heeft andere mensen te helpen. Een trieste conclusie vind ik maar wel de enige juiste. Als je dit geforceerd recht wil buigen worden de vrijwillige financiers in feite gestraft (zelf helpen geeft voldoening, zelf helpen zorgt voor betrokkenheid, als je dat mist is dat een straf) voor het asociale gedrag van mensen die anderen niet willen helpen. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren.quote:Sure, er zijn wel mensen die vrijwillig hun geld weggeven om een ander te helpen. Maar dat is bij lange na niet genoeg. Zie ook de verenigde staten. Veel liefdadigheid wordt daar privaat gefinancieerd. Desondanks leeft meer dan 20% van de bevolking onder de armoedegrens.
In mijn ogen hebben we als samenleving de verplichting om dat tegen te gaan. De mate van beschaving van een samenleving kan worden afgelezen aan hoe ze met de zwakkeren in de maatschappij omgaat.
Vind ik wel, alleen het verschil tussen jou en mij is dat ik mensen direct op hun asociale gedrag aan wil spreken, en dat niet uit wil besteden aan een overheid. Je koopt met belasting in feite je verantwoordelijkheid af, ik ben er echt van overtuigd dat hierin één van de oorzaken besloten ligt van maatschappelijke laksheid waar men tegenwoordig over klaagt.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:34 schreef Colnago het volgende:
En mensen laten verhongeren is niet immoreel?
Dat is conservatieve retoriek.quote:Op donderdag 3 april 2008 12:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hoewel ik sterk twijfel aan die stelling, ik ken veel mensen die helemaal niet egoistisch zijn. Vraag ik mij af waarom wij dan aan die egoistische aard van de mens voorbij moeten gaan, de wereld waar de mens in leeft moet in mijn ogen een weerspiegeling zijn van zijn eigen aard en dus vraag ik mij af waarom je die egoistische aard wil negeren en sociaal masker op zet. Dan hou je jezelf toch enorm voor de gek.
[..]
Als een vrijwillige financiering niet sluitend is, kan eigenlijk de enige conclusie zijn dat in ieder geval een aantal mensen het er niet voor over heeft andere mensen te helpen. Een trieste conclusie vind ik maar wel de enige juiste. Als je dit geforceerd recht wil buigen worden de vrijwillige financiers in feite gestraft (zelf helpen geeft voldoening, zelf helpen zorgt voor betrokkenheid, als je dat mist is dat een straf) voor het asociale gedrag van mensen die anderen niet willen helpen. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren.
[..]
Vind ik wel, alleen het verschil tussen jou en mij is dat ik mensen direct op hun asociale gedrag aan wil spreken, en dat niet uit wil besteden aan een overheid. Je koopt met belasting in feite je verantwoordelijkheid af, ik ben er echt van overtuigd dat hierin één van de oorzaken besloten ligt van maatschappelijke laksheid waar men tegenwoordig over klaagt.
Ik ben helemaal niet conservatief, dus dat lijkt me onzin.quote:Op donderdag 3 april 2008 12:42 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is conservatieve retoriek.
Een sector die imho niet thuis hoort in ons land. Gebrek aan ruimte. Geef die grond liever aan de natuur terug. In het buitenland kunnen ze WEL onder die prijs werken.quote:Op donderdag 3 april 2008 12:44 schreef henkway het volgende:
zelfs landbouwproducten hebben een minimumprijs, het heeft geen zin om te produceren beneden die prijs, dit ter bescherming van de gehele sector.
kenmerkend voor zulke sectoiren is een constant aanbod, zoals ook de arbeidsmarkt.
Geleuter over dat dat burgers lief voor elkaar moeten zijn en niet een Grote Boze overheid is weldegelijk conservatief.quote:Op donderdag 3 april 2008 12:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ben helemaal niet conservatief, dus dat lijkt me onzin.
Jij wilt iets in stand houden, dan moet je uitleggen waarom. Sneu dat je er zo onderuit probeert te komenquote:Op woensdag 2 april 2008 18:55 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jij wilt het afschaffen, ik niet. Sneu om er zo onderuit te willen komen.
Laat het economisch verkeer maar bepalen of iets thuis hoort in ons land. Niet Underdoggy of iemand anders.quote:Op donderdag 3 april 2008 12:49 schreef Underdoggy het volgende:
Een sector die imho niet thuis hoort in ons land. Gebrek aan ruimte. Geef die grond liever aan de natuur terug. In het buitenland kunnen ze WEL onder die prijs werken.
Wat is er conservatief aan? Er is niks conservatiefs aan om mensen te wijzen op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ik denk echt dat de maatschappelijke betrokkenheid in Nederland toeneemt als er vaker een beroep gedaan wordt op het sociale/maatschappelijke gezicht in plaats van dat door de overheid maar weer de portemonnee wordt getrokken.quote:Op donderdag 3 april 2008 12:50 schreef Klopkoek het volgende:
Geleuter over dat dat burgers lief voor elkaar moeten zijn en niet een Grote Boze overheid is weldegelijk conservatief.
Moeten we eerst de subsidiekraan dichtzetten en de importheffingen op primaire goederen opheffen.quote:Op donderdag 3 april 2008 16:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Laat het economisch verkeer maar bepalen of iets thuis hoort in ons land. Niet Underdoggy of iemand anders.
Ja, daar ben ik het mee eens. Toch denk ik dat met de zeer goede landbouw en veeteelt technieken van de Nederlandse boerenbedrijven zij de concurrentie prima aan kunnen. Vergeet verder ook niet dat het niet alleen de prijs is waarop je concurrentie kan bedrijven.quote:Op donderdag 3 april 2008 16:09 schreef Underdoggy het volgende:
Moeten we eerst de subsidiekraan dichtzetten en de importheffingen op primaire goederen opheffen.
PVV: Groene Hart is overbemeste illusiequote:Op donderdag 3 april 2008 16:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik het mee eens. Toch denk ik dat met de zeer goede landbouw en veeteelt technieken van de Nederlandse boerenbedrijven zij de concurrentie prima aan kunnen. Vergeet verder ook niet dat het niet alleen de prijs is waarop je concurrentie kan bedrijven.
Denken dat het afschaffen van het minimumloon (grote)voordelen zal hebben is ook nogal kortzichtig, hoop dat je dat zelf ook doorhebt. Maar goed zonder minimumloon zou onze werkeloosheid nog veel lager zijn beweer je?quote:Op donderdag 3 april 2008 00:52 schreef Parabol het volgende:
[..]
Ik ken de werkloosheid cijfers van Duitsland niet, maar te stellen dat de verschillen daarin puur komt door het minimumloon versus geen minimumloon is gigantisch kortzichtig. Ik hoop dat je dat zelf ook door hebt.
Klopt die afweging is de belangrijkste in deze. Maar de grote voordelen heeft nog niemand hier goed kunnen onderbouwen helaas.quote:Het is ook vrij eenvoudig. Het verhogen van de prijs op arbeid zal nooit naar meer vraag leiden. Hoogstens zal het aanbod minimaal toenemen, maar daar zal geen gebruik van worden gemaakt, en als het mee zit zal het de werkloosheid niet al te veel schaden. De vraag is dan ook helemaal niet of het minimumloon invloed heeft op de werkloosheid, maar een afweging van voordelen en nadelen. Hoe men daar tegen aankijkt liggen veelal de verschillen.
Nee dat is niet immoreel, dat is simpelweg de democratische verzorgingsstaat waar we met z'n allen al decennia lang voor kiezen.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:43 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Ok je hebt dus geen argumenten? Bedanktquote:Op donderdag 3 april 2008 13:51 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Jij wilt iets in stand houden, dan moet je uitleggen waarom. Sneu dat je er zo onderuit probeert te komen![]()
zolang er geen goede agrumenten zijn VOOR het minimumloon dient het dus afgeschaft te worden.
Je moet ook de aanbodskant van de arbeidsmarkt niet vergeten. Zeker in een krappe personeelsmarkt zal bijna niemand zich voor erg weinig geld willen uitsloven. Overigens is de arbeidsmarkt in Nederland niet zo simpel in een klein vraag-aanbod modelletje te vangen natuurlijk. Zaken als opleidingsniveau van de bevolking enzo helpen ook mee.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:07 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Dat de werkloosheid op die manier zal dalen valt simpelweg te onderbouwen met de eerste economische wet dat vraag afhankelijk is van de prijs. Lagere opgeleiden komen hier steeds moeilijker aan het werk doordat de arbeidskosten en lonen stijgen. Daardoor "vluchten" deze bedrijven naar andere landen met lagere lonen. Vraag aanbod verhaaltje. Klinkt simpel maar zo werkt het ook.
okquote:Ik betwist overigens dat er een vitalere economie mee onstaat, eerder het omgekeerde. Ik ben dan ook rationeel tegenstander van dit plan, ik hielp TS enkel met argumenten voor zijn presentatie.
Verandert niets aan het feit dat Metro met drogredenen blijft smijten. Jammer dat je niet anders kan of wil discussieren
Beetje gevaarlijk dus om diezelfde egoisten de absolute macht in handen te geven en er vervolgens op te vertrouwen dat ze in die positie ineens niet meer egoistisch zullen zijn. Gevaarlijk en onvoorstelbaar naief.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:52 schreef Seneca het volgende:
En daarmee ga je dus volslagen voorbij aan het feit dat de mens inherent egostisch is.
De private liefdadigheid is nu al bijna net zo groot als de publieke. Stel je voor hoe dat zou zijn als je niet meer eerst de helft van je inkomen onder dwang moet afstaan. Verder is die armoedegrens erg relatief. Lees de link die ik eerder postte: 46% van de Amerikaanse armen bezit een eigen huis, 97% heeft een kleuren-tv, 76% heeft air-conditiioning en men woont gemiddeld ruimer dan de Europese niet-arme. Natuurlijk zijn er mensen die niet rond kunnen komen maar dat heeft meer met eigen keuzes te maken en een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. Een verantwoordelijkheidsgevoel dat jij alleen nog maar verder wegneemt.quote:Sure, er zijn wel mensen die vrijwillig hun geld weggeven om een ander te helpen. Maar dat is bij lange na niet genoeg. Zie ook de verenigde staten. Veel liefdadigheid wordt daar privaat gefinancieerd. Desondanks leeft meer dan 20% van de bevolking onder de armoedegrens.
Helemaal mee eens. Maar hoe meer dwang en geweld je gebruikt om je eigen verantwoordelijkheid daarvoor op anderen af te schuiven hoe minder beschaafd je bent en hoe slechter dat is voor de mensen die het écht nodig hebben.quote:In mijn ogen hebben we als samenleving de verplichting om dat tegen te gaan. De mate van beschaving van een samenleving kan worden afgelezen aan hoe ze met de zwakkeren in de maatschappij omgaat.
Wat is a_sociaal aan het willen verdienen van een minimumloon om in leven te blijven?quote:Op donderdag 3 april 2008 12:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
Vind ik wel, alleen het verschil tussen jou en mij is dat ik mensen direct op hun asociale gedrag aan wil spreken, en dat niet uit wil besteden aan een overheid. Je koopt met belasting in feite je verantwoordelijkheid af, ik ben er echt van overtuigd dat hierin één van de oorzaken besloten ligt van maatschappelijke laksheid waar men tegenwoordig over klaagt.
Dus dit is geen goed argument?quote:Op donderdag 3 april 2008 13:51 schreef TubewayDigital het volgende:
zolang er geen goede agrumenten zijn VOOR het minimumloon dient het dus afgeschaft te worden.
Jammer dat je geen reactie geeft HenriOsewoudt, ben ik te min voor je?quote:Op donderdag 3 april 2008 11:37 schreef Colnago het volgende:
Als je verder denkt dan zou je kunnen weten dat mensen alleen maar werk hebben als anderen gebruik maken van hun diensten.
Dus als mensen meer verdienen kunnen ze meer kopen en dat zorgt dus voor banen.
SVP ontopic blijvenquote:Op donderdag 3 april 2008 18:54 schreef HenriOsewoudt het volgende:
De private liefdadigheid is nu al bijna net zo groot als de publieke. Stel je voor hoe dat zou zijn als je niet meer eerst de helft van je inkomen onder dwang moet afstaan. Verder is die armoedegrens erg relatief. Lees de link die ik eerder postte: 46% van de Amerikaanse armen bezit een eigen huis, 97% heeft een kleuren-tv, 76% heeft air-conditiioning en men woont gemiddeld ruimer dan de Europese niet-arme. Natuurlijk zijn er mensen die niet rond kunnen komen maar dat heeft meer met eigen keuzes te maken en een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel. Een verantwoordelijkheidsgevoel dat jij alleen nog maar verder wegneemt.
[..]
Dat is helemaal niet asociaal.quote:Op donderdag 3 april 2008 20:30 schreef Colnago het volgende:
Wat is a_sociaal aan het willen verdienen van een minimumloon om in leven te blijven?
Ik heb van die zaken gebruik gemaakt maar dat komt omdat ik in Nederland geboren ben, wat moet ik anders? Ik betaal graag de reële prijs voor alles dus wat mij betreft hoef ik niet gesponsord te worden met belastinggeld.\quote:Verder zou ik wel eens willen weten of jij naar school bent geweest of naar zorginstellingen in het algemeen en of jouw ouders gebruik maakten van kinderbijslag en of zorg/huurtoeslag en of je in een koophuis woont. Dat zijn namelijk allemaal zaken die van belasting worden betaald en ik denk dat je daar wel even goed bij moet nadenken als je dat niet wilt.
Echt gelul van mensen die totaal geen verstand hebben van bouwtechniek (bouwen in drassige grond, allemaal goed mogelijk hoor, maar wellicht dat men elders in het land nog liever huizen bouwt) en economie. Verder, waar bemoeit de PVV zich mee.quote:Op donderdag 3 april 2008 16:46 schreef henkway het volgende:
PVV: Groene Hart is overbemeste illusie
Het gaat niet erom of die mensen verhongeren, mensen die voor minder dan het minimumloon willen werken krijgen ook voor de helft van het minimumloon geen emplooi., omdat men zozeer gehandicapt is of derg.quote:Op donderdag 3 april 2008 20:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..] Een sociaal motief vind ik dus geen reden om het minimumloon in stand te houden (niet dat ik het minimumloon nou het grootst probleem in onze samenleving vind, wat mij betreft liggen de prioriteiten ergens anders).
Overigens denk ik niet dat mensen die minder verdienen dan een minimumloon, verhongeren.
[..]
Als je weet dat er voedselbanken zijn en als je weet dat er huur en zorgtoelsag is dan moet er toch iets van waarheid in mijn verhaal zitten denk ik.quote:Op donderdag 3 april 2008 20:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet asociaal.Heel erg begrijpelijk van die mensen, waar ik op doel is dat je met het betalen van belasting die weer wordt besteed aan allerlei sociale projecten je daarmee je eigen verantwoordelijkheid om sociaal gedrag te vertonen uitbesteed aan de overheid. Een sociaal motief vind ik dus geen reden om het minimumloon in stand te houden (niet dat ik het minimumloon nou het grootst probleem in onze samenleving vind, wat mij betreft liggen de prioriteiten ergens anders).
Overigens denk ik niet dat mensen die minder verdienen dan een minimumloon, verhongeren.
Maar als je niet gesponsord hoeft te worden met belastinggeld is het wel gek dat je je wel hebt laten sponsoren natuurlijk.quote:Ik heb van die zaken gebruik gemaakt maar dat komt omdat ik in Nederland geboren ben, wat moet ik anders? Ik betaal graag de reële prijs voor alles dus wat mij betreft hoef ik niet gesponsord te worden met belastinggeld.
jij moet ze hebben, ik nietquote:Op donderdag 3 april 2008 18:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ok je hebt dus geen argumenten? Bedankt.
quote:Immers jij wilt de bestaande, prima functionerende, situatie aanpassen dan lijkt een onderbouwing me toch niet teveel gevraagd?
(of wel natuurlijk).
Het verhogen van min loon maakt mensen werkloos dus mensen zullen minder verdienen. Met jou redenering zou het dus afgeschaft moeten wordenquote:Op donderdag 3 april 2008 20:33 schreef Colnago het volgende:
[..]
Dus dit is geen goed argument?
Als je verder denkt dan zou je kunnen weten dat mensen alleen maar werk hebben als anderen gebruik maken van hun diensten.
Dus als mensen meer verdienen kunnen ze meer kopen en dat zorgt dus voor banen.
Buiten dit feit is het wel zo sociaal om anderen ook iets te gunnen natuurlijk.
Is het niet zo dat er meer banen bijkomen omdat het economisch goed gaat?quote:Op donderdag 3 april 2008 21:50 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Het verhogen van min loon maakt mensen werkloos dus mensen zullen minder verdienen. Met jou redenering zou het dus afgeschaft moeten worden
omdat het minimumloon de basis is van het loongebouw.quote:Op donderdag 3 april 2008 21:44 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]Dat het goed functioneert is het minste wat ik mag verwachten. Leg nou eens uit WAAROM we een systeem van minimumlonen moeten hebben?
snap ik niet? kan je het me uitleggen of een link geven waar ik het terug kan lezen?quote:Op donderdag 3 april 2008 22:13 schreef henkway het volgende:
[..]
omdat het minimumloon de basis is van het loongebouw.
Ik heb 4 maanden in Vietnam gewoond en gewerkt. Een arm land, waar totaal geen geinstitutionaliseerde sociale zekerheid is.quote:Op donderdag 3 april 2008 11:52 schreef Seneca het volgende:
[..]
En daarmee ga je dus volslagen voorbij aan het feit dat de mens inherent egostisch is. Sure, er zijn wel mensen die vrijwillig hun geld weggeven om een ander te helpen. Maar dat is bij lange na niet genoeg. Zie ook de verenigde staten. Veel liefdadigheid wordt daar privaat gefinancieerd. Desondanks leeft meer dan 20% van de bevolking onder de armoedegrens.
In mijn ogen hebben we als samenleving de verplichting om dat tegen te gaan. De mate van beschaving van een samenleving kan worden afgelezen aan hoe ze met de zwakkeren in de maatschappij omgaat.
zou er in die landen een bestaansbasis zijn en dat kan met een kleine bijdrage van de extreem rijken daar, dan zal dat een boost zijn voor de zo belangrijke basiseconomie, en voor ieder welvaart brengen.quote:Op donderdag 3 april 2008 22:47 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Ik heb 4 maanden in Vietnam gewoond en gewerkt. Een arm land, waar totaal geen geinstitutionaliseerde sociale zekerheid is.
Het frappante is dat men daar hun naasten ziet als hun sociale zekerheid. Het gevolg is dus dat men door het vuur gaat voor hun naasten. Hoe arm een familie ook is, ze steunen elkaar altijd.
Ik wil hiermee niet zeggen dat dit ideaal is als systeem, maar wel duidelijk maken dat mensen niet per definitie egoistisch zijn. Sterker nog, doordat de staat de zorg voor ouderen op zich is gaan nemen voelen mensen zich niet meer verantwoordelijk voor hen. Ik stel dus ook dat geinstitutionaliseerde sociale zekerheid leidt tot egoisme.
Maar meer loon kan ook betekenen dat werkgevers minder geld hebben. En de bestedingen van werkgevers tellen ook mee voor de economische groei. Ik zie dus niet in hoe een hoger min loon voor extra econ groei zorgtquote:Op donderdag 3 april 2008 22:09 schreef Colnago het volgende:
[..]
Is het niet zo dat er meer banen bijkomen omdat het economisch goed gaat?
Dat komt toch omdat mensen meer geld uit geven en dan kunnen anderen toch dingen verkopen?
Is het ook niet zo dat er werklozen bijkwamen toen het economisch niet zo goed ging omdat mensen de hand op de knip hielden?
Dan is het toch veel beter om een minimumloon te hebben inplaats van een heel klein clubje steenrijken?
Daar komt dan ook het sociale aspect bij maar dat zou je ook kunnen zien als zelfbescherming.
Als mensen namelijk zorg en eten en een schoon land hebben dan is dat voor alle inwoners goed.
Minder dieven, minder ziektes en een betere leefomgeving bijvoorbeeld.
Nee, een sociaal vangnet verwoest sociale structuren.quote:Op donderdag 3 april 2008 23:02 schreef henkway het volgende:
[..]
zou er in die landen een bestaansbasis zijn en dat kan met een kleine bijdrage van de extreem rijken daar, dan zal dat een boost zijn voor de zo belangrijke basiseconomie, en voor ieder welvaart brengen.
Een sociaal vangnet brengt en bewaakt de welvaart.
Gelul. Bullshit.quote:Op donderdag 3 april 2008 23:46 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Nee, een sociaal vangnet verwoest sociale structuren.
Ik heb deze reactie nu zo'n 5 keer gelezen, maar ik kan er nog steeds geen inhoudelijk argument in ontdekken. Probeer het nog 'ns.quote:Op donderdag 3 april 2008 23:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gelul. Bullshit.
Ben je nu een individualist of niet? Je pakt gewoon elk argument aan wat jou goed uit komt. De spruitjesdamp ruik ik zelfs vanaf hier nog.
Jouw gescherm met 'sociale structuren' is niet het individualisme dat ik van jou gewend ben.quote:Op donderdag 3 april 2008 23:52 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Ik heb deze reactie nu zo'n 5 keer gelezen, maar ik kan er nog steeds geen inhoudelijk argument in ontdekken. Probeer het nog 'ns.
Liberalisme is niet hetzelfe als blind egoisme.quote:Op donderdag 3 april 2008 23:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jouw gescherm met 'sociale structuren' is niet het individualisme dat ik van jou gewend ben.
Ik weet niet hoe groot het effect zou zijn in Nederland. Ik stel alleen dat zonder een minimumloon je minder werkloosheid hebt en dat bovendien laagopgeleiden er baat bij kunnen hebben.quote:Op donderdag 3 april 2008 18:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Denken dat het afschaffen van het minimumloon (grote)voordelen zal hebben is ook nogal kortzichtig, hoop dat je dat zelf ook doorhebt. Maar goed zonder minimumloon zou onze werkeloosheid nog veel lager zijn beweer je?
bron??quote:Op vrijdag 4 april 2008 00:26 schreef Parabol het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe groot het effect zou zijn in Nederland. Ik stel alleen dat zonder een minimumloon je minder werkloosheid hebt en dat bovendien laagopgeleiden er baat bij kunnen hebben.
Je gezond verstand wellicht?quote:Op vrijdag 4 april 2008 09:11 schreef henkway het volgende:
bron??
Juist.quote:Op zondag 30 maart 2008 23:25 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Jawel hoor, haal je toch gewoon een bus Bulgaren of Polen ?quote:Op donderdag 3 april 2008 18:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je moet ook de aanbodskant van de arbeidsmarkt niet vergeten. Zeker in een krappe personeelsmarkt zal bijna niemand zich voor erg weinig geld willen uitsloven. [..]
Weinig overtuigend, helaas, aangezien geen van de artikelen toegespitst is op de actuele situatie in Nederland, en, zoals Rock al eerder aangaf, algemene macro-economische principes zich meestal maar matig verhouden met specifieke situaties. Het afschaffen van het minimumloon zal vermoedelijk wel een aantal economische effecten hebben, maar ik denk dat de invloed op de werkloosheid minimaal zal zijn. Helaas los je hardnekkige werkloosheid niet op met een konijn uit de hoge hoed; de oorzaak voor een deel van de huidige - behoorlijk lage - werkloosheid is bureaucratie (mensen die tot werklozen worden gerekend zijn in de praktijk of niet meer naar werk op zoek, of niet meer in staat te werken), en voor een ander deel een mentaliteit bij een aantal werklozen die zich in de loop der jaren heeft gevormd - beiden valt de overheid overigens in zekere zin wel te verwijten. Er zullen vast een aantal mensen werk weten te vinden door het afschaffen van minimumloon, maar het zal minimaal zijn. In vergelijkbare landen zonder minimumloon is er ook nog steeds werkloosheid; het is niet uitsluitend een economisch verschijnsel.quote:Op vrijdag 4 april 2008 09:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Mag ik van jou ook een lijstje?
Die moeten ook tegen het minmumloon werken net als jij, dus dat kan niet voor minder.quote:Op vrijdag 4 april 2008 13:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Jawel hoor, haal je toch gewoon een bus Bulgaren of Polen ?
Het geld moet er wel zijn natuurlijk maar laten we daar van uitgaan met weer 23% voor de top.quote:Op donderdag 3 april 2008 23:26 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Maar meer loon kan ook betekenen dat werkgevers minder geld hebben. En de bestedingen van werkgevers tellen ook mee voor de economische groei. Ik zie dus niet in hoe een hoger min loon voor extra econ groei zorgt
De onderzoeken zijn inderdaad vooral gericht op de situatie in de VS (al zitten er ook een aantal bij over andere landen). Nederlandse economen houden zich blijkbaar niet met het verschijnsel bezig, dat geeft al te denken. Misschien zouden ze dat toch 'ns moeten doen zodat we dit soort beslissingen niet hoeven te baseren op argumenten met 'vermoedelijk' en 'denk ik' erinquote:Op vrijdag 4 april 2008 13:28 schreef Reya het volgende:
Weinig overtuigend, helaas, aangezien geen van de artikelen toegespitst is op de actuele situatie in Nederland, en, zoals Rock al eerder aangaf, algemene macro-economische principes zich meestal maar matig verhouden met specifieke situaties. Het afschaffen van het minimumloon zal vermoedelijk wel een aantal economische effecten hebben, maar ik denk dat de invloed op de werkloosheid minimaal zal zijn. Helaas los je hardnekkige werkloosheid niet op met een konijn uit de hoge hoed; de oorzaak voor een deel van de huidige - behoorlijk lage - werkloosheid is bureaucratie (mensen die tot werklozen worden gerekend zijn in de praktijk of niet meer naar werk op zoek, of niet meer in staat te werken), en voor een ander deel een mentaliteit bij een aantal werklozen die zich in de loop der jaren heeft gevormd - beiden valt de overheid overigens in zekere zin wel te verwijten. Er zullen vast een aantal mensen werk weten te vinden door het afschaffen van minimumloon, maar het zal minimaal zijn. In vergelijkbare landen zonder minimumloon is er ook nog steeds werkloosheid; het is niet uitsluitend een economisch verschijnsel.
Ik zie dat het ook een tamelijk gedateerd lijstje is. Op die website waar het lijstje staat worden ook recentere publicaties genoemd (van midden jaren '90) die beargumenteren dat minimumloon geen tot weinig effect hebben op de werkgelegenheid. Dat lijstje wordt nogal op tamelijk goedkope wijze terzijde geschoven met het argument 'er zijn veel meer publicaties die het tegendeel bewijzen'.quote:Op vrijdag 4 april 2008 13:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Weinig overtuigend, helaas, aangezien geen van de artikelen toegespitst is op de actuele situatie in Nederland, en, zoals Rock al eerder aangaf, algemene macro-economische principes zich meestal maar matig verhouden met specifieke situaties. Het afschaffen van het minimumloon zal vermoedelijk wel een aantal economische effecten hebben, maar ik denk dat de invloed op de werkloosheid minimaal zal zijn. Helaas los je hardnekkige werkloosheid niet op met een konijn uit de hoge hoed; de oorzaak voor een deel van de huidige - behoorlijk lage - werkloosheid is bureaucratie (mensen die tot werklozen worden gerekend zijn in de praktijk of niet meer naar werk op zoek, of niet meer in staat te werken), en voor een ander deel een mentaliteit bij een aantal werklozen die zich in de loop der jaren heeft gevormd - beiden valt de overheid overigens in zekere zin wel te verwijten. Er zullen vast een aantal mensen werk weten te vinden door het afschaffen van minimumloon, maar het zal minimaal zijn. In vergelijkbare landen zonder minimumloon is er ook nog steeds werkloosheid; het is niet uitsluitend een economisch verschijnsel.
Ben je dus toch nog walgelijker dan ik al dacht.quote:Op vrijdag 4 april 2008 00:03 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Liberalisme is niet hetzelfe als blind egoisme.
Een heel simpel voorbeeld:
Mensen in afrika krijgen veel kinderen. Een deel daarvan sterft, en een deel overleeft. Die kinderen zorgen vervolgens later voor hun ouders. Het is dus in het eigen belang van de ouders om hun kinderen goed op te voeden, en het is in het belang van de kinderen om goed voor hun ouders te zorgen, zodat ze een voorbeeld zetten voor hun kinderen.
Dit zijn sociale structuren die essentieel zijn, maar het is nog altijd hardcore liberaal.
En nee, ik ben niet blij dat die mensen uit armoede voor veel kinderen moeten zorgen. Nee, dat ze arm zijn is niet hun eigen schuld. Nee ik juich hun situatie niet toe. Dit is bedoeld om aan te tonen dat liberalisme JUIST gebaat is bij sterke sociale structuren.
Nu is blijkbaar naast de geografische situatie ook de tijd al van belang op de effecten die een wettelijk afgedwongen minimumloon heeftquote:Op vrijdag 4 april 2008 16:56 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zie dat het ook een tamelijk gedateerd lijstje is. Op die website waar het lijstje staat worden ook recentere publicaties genoemd (van midden jaren '90) die beargumenteren dat minimumloon geen tot weinig effect hebben op de werkgelegenheid. Dat lijstje wordt nogal op tamelijk goedkope wijze terzijde geschoven met het argument 'er zijn veel meer publicaties die het tegendeel bewijzen'.
Ja, gedateerde publicaties.
1) Leer het nou 'ns om niet op de man te spelen.quote:Op vrijdag 4 april 2008 16:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ben je dus toch nog walgelijker dan ik al dacht.
Het gaat om ontplooiing, om gelijke rechten. Dat kan een overheid beter dan dat je jezelf moet vernederen bij je naasten om basisvoorzieningen te krijgen.
Alleen walgelijke reactionaire conservatieven krijgen een harde bij het horen van het woord 'kerkelijke diaconie' omdat ze dan weten dat daarmee de gevestigde hierarchie in stand blijft en zal blijven.
Mijn vraag was eerstquote:Op donderdag 3 april 2008 21:44 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
jij moet ze hebben, ik niet
[..]Dat het goed functioneert is het minste wat ik mag verwachten. Leg nou eens uit WAAROM we een systeem van minimumlonen moeten hebben?
Dat is toch niet teveel gevraagd![]()
Dat denk ik ook niet; maar ik denk wel, gezien de huidige situatie op de arbeidsmarkt, dat het afschaffen van het minimumloon weinig zoden aan de dijk zet. Zoals ik al heb gezegd is daar welhaast een hele cultuurverandering (op microniveau, op zijn minst dan) voor nodig.quote:Op vrijdag 4 april 2008 16:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
De onderzoeken zijn inderdaad vooral gericht op de situatie in de VS (al zitten er ook een aantal bij over andere landen). Nederlandse economen houden zich blijkbaar niet met het verschijnsel bezig, dat geeft al te denken. Misschien zouden ze dat toch 'ns moeten doen zodat we dit soort beslissingen niet hoeven te baseren op argumenten met 'vermoedelijk' en 'denk ik' erinBovendien maak je me niet wijs dat de situatie in de VS zo verschrikkelijk anders is dat een minimumloon hier ineens tegenovergestelde effecten zou hebben.
Nee, het is bedoeld om te voorkomen dat mensen banen hebben zonder dat ze er - naar onze standaarden - echt van kunnen leven.quote:Verder heb ik nooit beweerd dat je met het afschaffen van het minimumloon in één klap de werkeloosheid zou oplossen. Ik heb alleen aangegeven dat het effect op de werkgelegenheid hoe dan ook (klein of groot) negatief zal zijn. Er is dus geen reden om het in stand te houden aangezien ik nog geen positieve effecten gehoord hebt. Misschien beschouw je het als positief dat werkgevers bij een hoog minimumloon (vermoedelijk!) eerder bereid zijn in automatisering te investeren maar wie help je dan eigenlijk? Niet de mensen aan de onderkant, integendeel, maar IT'ers zoals ik, is daar het minimumloon voor bedoeld?!?
Ik heb zeer veel respect boor jouw principiele visie op overheid en politiek, en ik denk dat velen - wellicht ook ikzelf - daarvan wat kunnen leren, maar ik denk niet dat we het daar ooit eens over gaan wordenquote:Tenslotte hoor ik ook jou niet over de onwenselijkheid om dwangmiddelen te gebruiken in de onderhandelingen tussen werkgever en werknemer.
Ja klopt, het zorgt ervoor dat er niet meer naar meneer pastoor geluistert wordt die elk jaar langs komt om te informeren of er weer een kindje op komst is....quote:Op donderdag 3 april 2008 23:46 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Nee, een sociaal vangnet verwoest sociale structuren.
We wonen niet allemaal in de biblebelt lieve schat.quote:Op vrijdag 4 april 2008 19:30 schreef du_ke het volgende:
Ja klopt, het zorgt ervoor dat er niet meer naar meneer pastoor geluistert wordt die elk jaar langs komt om te informeren of er weer een kindje op komst is....
Laat ik om te beginnen eens zeggen dat ik het wel een erg pessimistisch mensbeeld vind. Je gaat er namelijk vanuit dat de sociale structuren alleen bestaan vanwege eigenbelang, en dat als de staat voor een vangnet zorgt er mensen niet meer in staat zijn om sociaal met elkaar om te gaan.quote:Op vrijdag 4 april 2008 19:12 schreef Xtreem het volgende:
[..]
1) Leer het nou 'ns om niet op de man te spelen.
2) Kom nou 'ns met een wat uitgebreider inhoudelijk betoog waarom jij gelijkt meent te hebben.
3) Speel nou 'ns niet op de man, je maakt jezelf volstrekt belachelijk.
Leuk in theorie misschien maar nogal de vraag of het voor de Nederlandse praktijk ook opgaat. En ik zie niet in wat lager opgeleiden er precies voor baat aan hebben om voor minder geld hetzelfde werk te doen..quote:Op vrijdag 4 april 2008 00:26 schreef Parabol het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe groot het effect zou zijn in Nederland. Ik stel alleen dat zonder een minimumloon je minder werkloosheid hebt en dat bovendien laagopgeleiden er baat bij kunnen hebben.
Voor een groot deel met dank aan de verzorgingsstaat. (en je weet dat meneer pastoor op de biblebelt niet veel te zoeken heeft, toch?).quote:Op vrijdag 4 april 2008 19:34 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
We wonen niet allemaal in de biblebelt lieve schat.
Voor dergelijke bedragen moet je al richting Abchaziëquote:Op vrijdag 4 april 2008 13:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Jawel hoor, haal je toch gewoon een bus Bulgaren of Polen ?
Het zal je pet te boven gaan maar economie is geen exacte wetenschap. Tijd heeft in de denkbeelden daarover dus nogal wat invloed.quote:Op vrijdag 4 april 2008 17:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nu is blijkbaar naast de geografische situatie ook de tijd al van belang op de effecten die een wettelijk afgedwongen minimumloon heeftHet zijn gewoon publicaties van de afgelopen vijftig jaar. Misschien toch 'ns proberen op de argumenten in te gaan?
Zeker nog nooit in Dubai of de VS geweest.quote:Op vrijdag 4 april 2008 19:44 schreef du_ke het volgende:
Welvaart zorgt immers voor secularisering.
Waarom ga jij sociaal met mensen om?quote:Op vrijdag 4 april 2008 19:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Laat ik om te beginnen eens zeggen dat ik het wel een erg pessimistisch mensbeeld vind. Je gaat er namelijk vanuit dat de sociale structuren alleen bestaan vanwege eigenbelang, en dat als de staat voor een vangnet zorgt er mensen niet meer in staat zijn om sociaal met elkaar om te gaan.
Ofwel je hebt een heel beperkte invulling van het concept 'sociale structuren' in gedachte óf je denkt wel erg negatief over je medemens, alsof de mens enkel uit eigenbelang interactie aangaat.
Kun je dit toelichten?quote:En ik blijf erbij dat het conservatief geleuter is, je zegt dit alleen uit eigen belang, zodat jij minder belasting hoeft te betalen. Dit heeft niets, NIETS met individualisme te maken. Maarja, dat VVD'ers hun idealen wegsmijten zodra ze dollars ruiken was me al langer bekend.
Uitzonderingen daargelaten (de welvaart in Dubai is zeer recent en in de VS is zeer zeker ook sprake van toenemende secularisering).quote:Op vrijdag 4 april 2008 20:04 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Zeker nog nooit in Dubai of de VS geweest.
Jij bent degene die altijd naar een onderbouwing vraagt. Nu mag je zelf eens werk verichten. Succes ermee.quote:Op vrijdag 4 april 2008 19:27 schreef du_ke het volgende:
[..]
Mijn vraag was eerst. Dus niet zo zwak en laf doen en die gewoon gaan beantwoorden. Daarna zal ik je tegenvraag in overweging nemen (niet dat dit nodig zal zijn want je komt toch niet met een antwoord gok ik zo
).
Zolang de huidige situatie prima werkt en er geen fatsoenlijke onderbouwing is gegeven waaruit blijkt dat het miniumloon hier voor een hogere werkeloosheid zorgt lijkt het mij dat degenen die het zo nodig willen afschaffen eerder aan zet zijn als het gaat om het leveren van een onderbouwing nietwaar?quote:Op zondag 6 april 2008 19:16 schreef TubewayDigital het volgende:
[..]
Jij bent degene die altijd naar een onderbouwing vraagt. Nu mag je zelf eens werk verichten. Succes ermee.
Er is geen enkele reden waarom het afschaffen van het minimumloon tot meer bedelaars op straat zou leiden. Er zijn echter wel redenen, ze zijn in dit topic al genoemd, waarom het er juist minder zouden kunnen zijn.quote:Op zondag 6 april 2008 22:57 schreef henkway het volgende:
minimumloon is de basis van het loongebouw willen we echt bedelaars langs het stoplicht?? zijn we zo diep gezonken??
Waarmee je je eigen angsthazerij dus al onderuit haalt.quote:wil jij iemand in dienst nemen die nergens terecht kan voor 1330 bruto voor 900 euro??
nee tuurlijk niet want als ie voor 1335 niks doet heb je voor 900 ook geen zak aan hem
Voor de Nederlandse situatie? Waar danquote:Op maandag 7 april 2008 12:30 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden waarom het afschaffen van het minimumloon tot meer bedelaars op straat zou leiden. Er zijn echter wel redenen, ze zijn in dit topic al genoemd, waarom het er juist minder zouden kunnen zijn.
[..]
quote:Op maandag 7 april 2008 18:15 schreef du_ke het volgende:
[..]
Voor de Nederlandse situatie? Waar dan?
En nu jezelf niet nog belachelijker maken dan je al bent hoor
En zonder?quote:Op woensdag 9 april 2008 00:21 schreef henkway het volgende:
is een goed programma over Drees op NED2 over de diepe armoede van ouderen en behoeftigen in de vorige eeuw
uit de geschiedenis van Nederland, verteld door Ernst Daniël Smid.
Drees werd 101 jaar oud met AOW
Zonder AOW zouden veel ouderen het een stuk zwaarder hebben (en daarmee aangewezen op liefdadigheid of hun kinderen) Dan heb ik liever zelfstandige ouderen ook al kosten ze wat geld.quote:
Want de AOW groeit aan de boom?quote:Op woensdag 9 april 2008 17:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zonder AOW zouden veel ouderen het een stuk zwaarder hebben (en daarmee aangewezen op liefdadigheid of hun kinderen) Dan heb ik liever zelfstandige ouderen ook al kosten ze wat geld.
Nee maar ik betaal er met liefde wat premie voor.quote:
en ondertussen wordt jouw aow weer door iemand anders betaalt, lekker nuttig.quote:Op woensdag 9 april 2008 23:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee maar ik betaal er met liefde wat premie voor.
Liever dan dat ik een bedelaar wat in handen druk.
ouderen met een goed pensioen hebben geen AOW nodig, de AOW is opgezet door Drees sr.voor behoeftige bedelende ouderen niet voor rijke babyboomers met een half miljoen aan vastgoed en bovenmodaal pensioen.quote:
aha, zo makkelijk gaat dat dus bij jou.quote:Op donderdag 10 april 2008 12:55 schreef henkway het volgende:
[..]
ouderen met een goed pensioen hebben geen AOW nodig, de AOW is opgezet door Drees sr.voor behoeftige bedelende ouderen niet voor rijke babyboomers met een half miljoen aan vastgoed en bovenmodaal pensioen.
Beter de AOW vervangen door bijstand, is het zelfde nettobedrag.
ja iedereen heeft bestaansrecht, maar niemand hoeft tenonrechte een uitkering te ontvangen of dat nu AOW of WAO is maakt niet uit.quote:Op donderdag 10 april 2008 19:35 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
aha, zo makkelijk gaat dat dus bij jou.
Tenonrechte nog wel, aow is een oudedagsvoorziening waar men ook gewoon voor betaalt. Zoek eens op waar die A voor staat bij AOWquote:Op donderdag 10 april 2008 20:19 schreef henkway het volgende:
[..]
ja iedereen heeft bestaansrecht, maar niemand hoeft tenonrechte een uitkering te ontvangen of dat nu AOW of WAO is maakt niet uit.
Wie ruim voldoende eigen middelen heeft, hoeft geen ondersteuning van de staat, en daarmee kan de premielast van de werkenden omlaag, wat weer goed voor de economie is
Het nivelleert inderdaad, geen punt opzich.quote:Op woensdag 9 april 2008 23:57 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
en ondertussen wordt jouw aow weer door iemand anders betaalt, lekker nuttig.
Tja dat zijn punten waar je zeker over na moet denken. Maar een algemene voorziening voor ouderen zal voorlopig wel blijven bestaan.quote:Daarbij vraag ik me af of de jonge generatie 20-30jr uberhaupt wel aow zal krijgen.
Bijna 18% van je inkomen tot ¤30k noem ik niet 'wat premie' maar eerder een bak geld
Omdat ik wil voorkomen dat mensen op bedelen aangewezen zijnquote:Op donderdag 10 april 2008 23:41 schreef sneakypete het volgende:
Als de AOW verdwijnt kunnen de belastingen omlaag zodat je zelf geld overhoudt.
En je stelt ook dat je liever belasting dokt dan een zwerver geld geeft, waarom?
Ik heb inderdaad liever dat we er samen voor zorgen dat niemand op straat hoeft te levenquote:Wil je niet geconfronteerd worden met die dingen en het maar afkopen? Ik vind het prima als ik ZELF bepaal wat ik geef aan de kanslozen. Sterker nog: Nu geef ik nooit een rooie cent, omdat ik weet dat deze mensen vaak gewoon een uitkering hebben. Als ik zou weten dat niemand hun eten betaalt, schiet ik juist wél bij.
AOW is Algemene nu Overbodige WETquote:Op donderdag 10 april 2008 21:47 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Tenonrechte nog wel, aow is een oudedagsvoorziening waar men ook gewoon voor betaalt. Zoek eens op waar die A voor staat bij AOW
En de mensen die voor het merendeel van hun leven AOW premie hebben betaalt? Die hebben niet die taxbreak gehad die je in het vooruitzicht stelt en derhalve niet kunnen sparen danwel pensieon opbouwen.quote:Op donderdag 10 april 2008 23:41 schreef sneakypete het volgende:
Als de AOW verdwijnt kunnen de belastingen omlaag zodat je zelf geld overhoudt.
Mee eens, nu dus even premierestitutie doen en het voortaan aan de mensen zelf overlaten of ze een extra zakcentje willen voor later, of nu die mooie televisie.quote:
Mensen die nooit premie voor AOW hebben betaald hebben net zoveel recht op een uitkering hoor.quote:Op vrijdag 11 april 2008 00:00 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
En de mensen die voor het merendeel van hun leven AOW premie hebben betaalt? Die hebben niet die taxbreak gehad die je in het vooruitzicht stelt en derhalve niet kunnen sparen danwel pensieon opbouwen.
[..]
Mee eens, nu dus even premierestitutie doen en het voortaan aan de mensen zelf overlaten of ze een extra zakcentje willen voor later, of nu die mooie televisie.![]()
Dus? Dan hoeft daar ook niets teruggestort te wordenquote:Op vrijdag 11 april 2008 00:09 schreef henkway het volgende:
[..]
Mensen die nooit premie voor AOW hebben betaald hebben net zoveel recht op een uitkering hoor.
Precies waarom ik die regeling hekel. Hervormen dus. Niet in één keer, maar het vizier op de toekomst en dus stapsgewijs afbreken die ongein.quote:Op vrijdag 11 april 2008 00:00 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
En de mensen die voor het merendeel van hun leven AOW premie hebben betaalt? Die hebben niet die taxbreak gehad die je in het vooruitzicht stelt en derhalve niet kunnen sparen danwel pensieon opbouwen.
Juist je betaald premie, voor het recht voor de huidige groep rechthebbenden.quote:Op vrijdag 11 april 2008 20:17 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dus? Dan hoeft daar ook niets teruggestort te worden
En daarom houdt de overheid juist van dit soort dingetjes. Net zoals de HRA, dat begint onderhand net zo onomkeerbaar te worden.quote:Op vrijdag 11 april 2008 20:29 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Precies waarom ik die regeling hekel. Hervormen dus. Niet in één keer, maar het vizier op de toekomst en dus stapsgewijs afbreken die ongein.
In een parlement wat zo verdeeld is denk ik dat het wel veilig te zeggen is dat het momenteel ondenkbaar is dat er een significante weijziging komt. Er zijn immers veel belangrijkere dingen die geregeld moeten worden zoals moeders en borstvoeding, rookverbod in horeca, leeftijdgrens videospelletjes e.d.quote:Op vrijdag 11 april 2008 21:14 schreef sneakypete het volgende:
Onomkeerbaar is het niet. Kwestie van geleidelijk afschaffen. DAT is het ware zuur en zoet. Maar we zijn het dus eens, de overheid heeft al veel te veel gesloopt en dus moeten we heel wat repareren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |