Bedankt Remlofquote:Op zaterdag 8 maart 2008 18:05 schreef remlof het volgende:
TT-change op verzoek.
1 |
1 |
1 |
Dit hoeft niet per se foutief te zijn hoor.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 20:19 schreef znarch het volgende:
Underfull \hbox errors fixxen is kloteNog een paar te gaan
Ik heb iets meer context nodig, want wanneer gebruik je \@creationdate, weer in je eigen titel-commando? De fout is echter dat je optionele argumenten via [] moet opgeven. Dus \creationdate[lol], en als je \today wilt, dan simpelweg \creationdate . Als je \creationdate{lol} doet, dan denkt LaTeX dat je optionele eerste argument mist, en dan vult het \today in, met als gevolg dat {lol} gewoon als losse tekst overblijft – niet als commandoparameter.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 22:03 schreef Wouser het volgende:
Ik heb weer een vraagje
mijn .cls
[ code verwijderd ]
mijn .tex
[ code verwijderd ]
Nu als zoals je ziet moet creation date wanneer is zoals in .tex moet die \today outputen want dat is de default. Echter wanneer ik in me .tex
[ code verwijderd ]
output hij niet lol niet correct. Hij zet 'lol' vervolgens op een aparte pagina (1ste in dit geval) en op de pagina waar hij eigenlijk moest komen staat gewoon lekker de datum dus wordt daar \today outgeput... Nu wanneer ik [\today] weghaal uit de newcommand code dan doet hij het wel correct. Iemand enig idee wat ik fout doe?
Ok bedankt ja ik dacht dus dat het m.b.v. {} moest maar ik moet dus [ ] gebruikenquote:Op zaterdag 8 maart 2008 23:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik heb iets meer context nodig, want wanneer gebruik je \@creationdate, weer in je eigen titel-commando? De fout is echter dat je optionele argumenten via [] moet opgeven. Dus \creationdate[lol], en als je \today wilt, dan simpelweg \creationdate . Als je \creationdate{lol} doet, dan denkt LaTeX dat je optionele eerste argument mist, en dan vult het \today in, met als gevolg dat {lol} gewoon als losse tekst overblijft – niet als commandoparameter.
Klopt maar underful hboxes van badness 1000 is wel foutquote:Op zaterdag 8 maart 2008 23:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dit hoeft niet per se foutief te zijn hoor.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | \usepackage[english]{babel} \begin{document} \appendix \chapter{Appendix A} \end{document} |
Normaliter als je een \chapter{Boom roos vis} typt, dan komt in je document:quote:Op zondag 9 maart 2008 15:15 schreef mrbombastic het volgende:
Ik krijg mijn appendix niet goed. Er komt nu twee keer "Appendix A" onder elkaar te staan :S.
[ code verwijderd ]
Als je nu \appendix uitvoert wordt de nummering van hoofdstukken opnieuw begonnen, en wordt de uitvoer naar letters gezet, en wordt de hoofdstuk naam naar Appendix gezet. Als jij nu ook nog eens de appendix ‘Appendix A’ noemt, dan krijg je het effect dat de automatisch gegenereerde titel ‘Appendix A’ gelijk is aan de door jou opgegeven titel. Vergelijkbaar met zeggen: \chapter{Chapter 1} – Dan zou er ook twee keer Chapter 1 onder elkaar komen.quote:Chapter 1
Boom roos vis
quote:Appendix A
Lijst van afkortingen
Je kunt een p-kolom gebruiken. D.w.z. je doet b.v. \begin{tabular}{l l p{3cm}}, dan krijg je twee links uitlijnende kolommen en een kolom van 3cm breed waarin de regels worden afgebrokenquote:Op maandag 10 maart 2008 13:45 schreef thabit het volgende:
Hoe kun je in een soort van tabular-omgeving de regels automatisch laten afbreken zoals dat in een normale tekst ook gebeurt?
Dat zijn drie kolommen. Als je het automatisch uitstrekken wilt moet je de package tabularx gebruiken, welke standaard bij je distro hoort te zitten.quote:Op maandag 10 maart 2008 13:57 schreef thabit het volgende:
Ah, dank je wel. En in jouw voorbeeld {l l p{3m}}, zijn dat dan 3 kolommen of is l p{3cm} een kolom? En kun je die p-kolom ook zo instellen dat hij helemaal naar de rechtermargin uitstrekt (zodat je dus niet zelf hoeft op te meten hoeveel centimeter dat is)?
1 |
Als het goed is krijg je daar ook een warning over, dat die commando's niet werken in mathmode. Je kunt wel de grootte veranderen, dat gaat met behulp van \displaystyle, zie dit overzichtje.quote:Op maandag 10 maart 2008 14:21 schreef Wouser het volgende:
Vraagje ik heb een pijl met daarop een letter. Nu vind ik dat die letter op de pijl nogal erg klein wordt afgebeeld en wou ik deze groter maken. Echter blijkt dat fontsize commando's geen effect erop hebben. Is er een andere manier om dit op te lossen?
[ code verwijderd ]
Perfect!quote:Op maandag 10 maart 2008 14:14 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat zijn drie kolommen. Als je het automatisch uitstrekken wilt moet je de package tabularx gebruiken, welke standaard bij je distro hoort te zitten.
Een \\[2mm] zou een witruimte van 2mm moeten opleveren.quote:Op maandag 10 maart 2008 15:35 schreef thabit het volgende:
Nog een vraagje over tabularx. Ik wil tussen 2 regels een klein beetje witruimte hebben. Dus groter dan de normale afstand tussen twee regels, maar kleiner dan een volledige regel overslaan. Hoe krijg ik dat voorelkaar?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Solvabiliteitsratio\,1=(\frac{Eigen\,Vermogen}{Totaal\,Vermogen}) \\Solvabiliteitsratio\,2=\frac{Totale\,Activa}{Vreemd\,Vermogen} \\Current\,Ratio=\frac{Vlottende\,Activa}{Kort\,Vreemd\,Vermogen} \\Debt\,Ratio=\frac{Vreemd\,Vermogen}{Totaal\,Vermogen} \\Quick\,Ratio=\frac{Vlottende\,Activa-Voorraaden}{Kort\,Vreemd\,Vermogen} \\Werkkapitaal=Vlottende\,Activa-Vreemd\,Vermogen \intertext{Of:} Werkkapitaal=(\text{Eigen Vermogen}+\text{Lang Vreemd Vermogen})-\text{Vaste Activa} \end{align} |
Door je gebruik van align. Dat is simpelweg hoe align werkt. Een uitgebreidere omschrijving vind je in de AMSMath UserGuide. Align wordt normaliter gebruikt om dingen uit te lijnen op b.v. een ‘=’ tegen. Alles links ervan wordt rechts uitgelijnd, alles rechtservan links. (En jij zet nergens een & neer die de grens aangeeft, dus bij jou wordt alles rechts uitgelijnd.)quote:Op maandag 10 maart 2008 16:45 schreef znarch het volgende:
Weer een noob probleem
[ code verwijderd ]
Bovenstaande formules werken wel, echter, de formule zelf lijnt hij rechts uit, terwijl dit toch echt in het midden hoort te staan voor zover ik weet. Weet iemand zo snel hoe dit komt ?
Je hebt simpelweg \day, \month en \year. In dutch.ldf is b.v. de definitie van \today te vinden:quote:Op maandag 10 maart 2008 18:49 schreef thabit het volgende:
Met het commando \today kun je de datum weergeven. Zijn er commando's waarmee je alleen de maand en het jaar kunt weergeven?
1 2 3 4 5 6 | \def\today{\number\day~\ifcase\month\or januari\or februari\or maart\or april\or mei\or juni\or juli\or augustus\or september\or oktober\or november\or december\fi \space \number\year}} |
Heeeel soms doe ik dat ook, meestal gebruik ik dan \mathit omdat ik de losse letters in mathmode dan beter bij de rest vind passen. Dat kun je dus ook overwegen. Maar als je niks doet is de spacing inderdaad afgrijselijk lelijk, en toch zie je dit in veel journals en proceedings nog altijd gedaan worden. Maar ja, die gebruiken ook vaak het oerlelijke default lettertype..quote:Op maandag 10 maart 2008 17:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Overigens merk ik ook op dat je hele woorden typt in math-mode. Dit levert een ontzettend lelijk resultaat op, omdat de witruimte rond de letters wordt gezet alsof het allemaal losse variabele-letters zijn, niet alsof ze deel uitmaken van een woord. Kijk bijvoorbeeld naar de V en de W. Heel lelijk. Beter is het om \text{\textit{Vermogen}} te typen, of een kort commando:
\newcommand{\texti}[1]{\text{\textit{#1}} te definiëren, waardoor je \textit{Vermogen} in je formules kunt neerzetten.
Dat heet een Serial comma of Oxford comma en is bij sommige stijlen erg gebruikelijk, en er zijn verhitte debatten wat beter is. Voor Nederlanders oogt het vrij ongewoon. Welke stijl gebruik je? Meestal moet je die zelf namelijk even aanpassen, wat niet per se heel lastig hoeft te zijn, maar de eerste keer wel wat onwennig kan zijn.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:08 schreef Adjeuj het volgende:
Ik heb er ook weer een..
Ik gebruik BibTeX, hartstikke netjes maar... Als je meer dan 2 auteurs hebt zet je "and" tussen al die namen. BibTeX maakt dan de referentie mooi aan de hand van de eerste letters (dus [BGIP] bijvoorbeeld), maar in de bibliography staat er dan bij de namen tussen alle namen een komma, en voor de laatste naam staat ",and" en da's niet alleen lelijk maar volgens mij zelfs gewoon fout.
Is er een manier dat daar gewoon "and" komt te staan, maar dat de referentie wel hetzelfde blijft?
Klopt, maar niet als je spaties wilt, want die worden binnen \mathit{…} genegeerd. Dat gaf ik misschien niet zo duidelijk aan in m'n voorbeeld, maar dat was wel het idee erachter.quote:Op donderdag 13 maart 2008 12:10 schreef Adjeuj het volgende:
[..]
Heeeel soms doe ik dat ook, meestal gebruik ik dan \mathit omdat ik de losse letters in mathmode dan beter bij de rest vind passen. Dat kun je dus ook overwegen.
Je hebt helemaal gelijk! Mijn fout.quote:Overigens moet je trouwens volgens mij in jouw voorbeeld \texti{Vermogen} gebruiken, en niet \textit.
Ah ja, ik was even bezig met wat anders, maar het ook gevonden in alpha.bst (het beste is om die file naar je huidige dir te kopiëren, of in je eigen $TEXMF directory te zetten), mijn aanpassing is als volgt, in de functie format.names op regel 197:quote:Op donderdag 13 maart 2008 13:16 schreef Adjeuj het volgende:
Ik heb de alpha.bst file nu aangepast, ergens een "," weggehaald en het werkt nu. Wel geeft BibTeX voor de betreffende references een error ("you can't pop an empty literal stack for entry...."), maar ik zie er niks geks aan. Lekker laten staan dus :)
1 2 3 4 | { "," * } 'skip$ if$ |
1 |
Kun je een klein voorbeeldje (zie: minimum example in de OP) maken waarin je een zo klein mogelijk documentje maakt waarin het probleem zich voordoet? Dus kleine tekening in LaTeXdrawmaken, klein document waar je het inplakt, en de source hier neerzetten.quote:Op donderdag 13 maart 2008 17:25 schreef Falcon4ever het volgende:
Ik zit sinds kort met PStricks te spelen om mijn mooie figuren in m'n verslag te krijgen. Het enige probleem dat ik heb is dat symbolen als alpha beta en gamma veranderen in vraagtekens. Hoe zou ik het kunnen oplossen?
Ik gebruik LaTeX draw om te tekenen en voer het daarna in winedt/miktex in om het verslag te genereren.
Inmiddels opgelost, het probleem was dat ik in LaTeXdraw gewoon de windows speciale tekens editor had gebruikt. Maar goed hoewel het in Latexdraw er goed uit zag ging 't exporteren niet goed. Dus toen maar handmatig $\alpha$ neergezet. En nu werkt 't prima.quote:Op donderdag 13 maart 2008 17:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Kun je een klein voorbeeldje (zie: minimum example in de OP) maken waarin je een zo klein mogelijk documentje maakt waarin het probleem zich voordoet? Dus kleine tekening in LaTeXdrawmaken, klein document waar je het inplakt, en de source hier neerzetten.
1 2 3 4 5 6 7 | a x_i & \leq b & i\in I \end{align} Bladiebladiebla \begin{align} a x_i + c y_i & \leq b & i\in I \end |
1 2 3 4 5 | a x_i & \leq b & & i\in I \\ \intertext{Bladiebladiebla} a x_i + c y_i & \leq b & & i\in I \end{align} |
Dit kan, maar ik zou het niet aanraden. Ik zou überhaupt het gebruik van eqnarray of eqnarray* niet aanraden. Deze kent een groot aantal beperkingen. Lees ook het MathMode document (overigens ook een mooie voor de OP) van Herbert Voß.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:11 schreef Adjeuj het volgende:
Ik zou een \begin{eqnarray*} gebruiken, dan moet je je commentaar wel tussen \text{} zetten aangezien je in math-mode zit. Door op verschillende plaatsen &'s te zetten (max 2 per regel), bijvoorbeeld om het = teken wordt dan alles onder elkaar uitgelijnd. Wel de regels afbreken met een \, net als in een gewoon array dus.
Dat komt omdat je [\code] moet gebruiken ipv [/code]...quote:Op maandag 24 maart 2008 11:15 schreef Falcon4ever het volgende:
om een vage reden werken de code tags niet ...
Vragen die met TeX en LaTeX te maken hebben worden hier beantwoord. TeX wordt uitgesproken als Tech, vandaar, TeXneuten en TeXnische vragen.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:24 schreef GoodGawd het volgende:
Kan iemand me vertellen waar het hier hoofdzakelijk over gaat?
Technische vragen?
Nope. Zie ook de openingspost:quote:Op dinsdag 25 maart 2008 16:54 schreef GoodGawd het volgende:
Oh zoDus niet iets over een verbrandingsmotor of iets dergelijks
quote:LaTeX wordt vooral gebruikt om wetenschappelijke teksten op te maken. Middels BibTeX kunnen wetenschappelijke referentielijsten aan een LaTeX-document worden toegevoegd.
1 2 3 4 5 6 | \flushleft \includegraphics[scale=0.75]{./figs/rugfac} \flushright \includegraphics[scale=0.75]{./figs/tno} \end{figure} |
quote:* Highheels, sexkleding
lingerie, sexspeeltjes, sexpoppen romantisch tot extreem, DVD's, enz
www.shopcentra.nl
* romantische sexy lingerie
uitdagende kleding, genotsverhogend mooie sexspeeltjes, latex, goedkoop
www.eroticwebshop.nl
wat staat ie toch vol met enge formulesquote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Zo! Ik kom me even verkneukelen over mijn LaTeX projectje van vanavond.... via hyperref, urlbst en een klein eigen scriptje (om sommige rare doi's goed te krijgen in de tekst) is het me dan toch eindelijk gelukt om klikbare doi's in mijn referentielijst te krijgen. Dus dat vanaf het tegenkomen van een referentie in 2 clicks de pdf van het artikel kan hebben (als je digitaal aan het lezen bent natuurlijk).
www.phys.uu.nl/~heus/thesis.pdf voor het resultaat.
Dat is wel erg vet hoorquote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Zo! Ik kom me even verkneukelen over mijn LaTeX projectje van vanavond.... via hyperref, urlbst en een klein eigen scriptje (om sommige rare doi's goed te krijgen in de tekst) is het me dan toch eindelijk gelukt om klikbare doi's in mijn referentielijst te krijgen. Dus dat vanaf het tegenkomen van een referentie in 2 clicks de pdf van het artikel kan hebben (als je digitaal aan het lezen bent natuurlijk).
Hij is deftigquote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Mm, dat moet dus EDIT zijnquote:Op vrijdag 28 maart 2008 18:58 schreef Adjeuj het volgende:
[..]
Dat heb ik al wel vaker gezien, maar dan moet je wel de romeinse paginanummers verwijderen, want die geven juist aan het eigenlijke report nog niet begonnen is. Of je moet ze uit de contents weghalen, een van de twee. Bij mij staat ie ervoor, met romeinse cijfers. En dus niet in de contents. Simpel gezegd: als ik iets relevant genoeg vind om in de contents te staan, dan hoort het in mn verslag en niet in de algemene dingen (preface, abstract, summary, etc.).
Overigens zie ik meestal de summary helemaal achteraan, maar ik denk/gok dat je universiteit daar eisen voor zal hebben.
Ook snap ik je linker- en rechtermargin niet, maar dat zul je vast nog wel aanpassen. En hij is nog niet af, maar dat wist je vast al.
Het onderwerp heb ik heel lang geleden nog eens een spreekbeurt over gedaan, geinig.
Tof onderwerp.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Daar zijn packages voor. Ik denk dat de makkelijkste keuze ledpar is. Die pagina is gewijd aan het zetten van kritische edities voor teksten (dus alle tekstvarianten, veel voetnoten, et cetera), dat is iets wat je niet nodig hebt, maar ledpar vergemakkelijkt het zetten van parallelle teksten.quote:Op woensdag 2 april 2008 10:45 schreef pfaf het volgende:
Haai, ik wil twee teksten naast elkaar hebben, over meerdere pagina's verspreid. ( Een Duitse tekst en daarnaast de vertaling ) Als ik de linker kolom 'volgetypt' heb moet de tekst op de volgende pagina dus ook op de linker kolom verder gaan!Iemand enig idee of dit mogelijk is en zo ja: hoe?
Als het teveel rompslomp oplevert zou een onderscheid tussen even en oneven pagina's ook een mogelijkheid zijn. Dus de Duitste tekst die enkel op oneven pagina's komt en de Nederlandse op even.
Nog geen simpele klus overigens, per alinea de teksten verdelen.quote:Op woensdag 2 april 2008 11:24 schreef pfaf het volgende:
Parallel werkt prima. Bedankt!
Hoe is je oorspronkelijke tekst opgebouwd? Met PERL of AWK moet het wel mogelijk zijn om alinea's te herkennen en automatisch op te delen en te voorzien van de nodige LaTeX-tags. Dan is het de vraag of de vertaling en het origineel de zelfde aliniëring aanhouden. Je kunt b.v. tegelijkertijd je script laten tellen hoeveel alinea's je hebt per hoofdstuk, als het verschillend is zou je dan eens kunnen gaan kijken.quote:Op woensdag 2 april 2008 11:54 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nog geen simpele klus overigens, per alinea de teksten verdelen.
Dat is inderdaad een idee waar ik nog niet aan gedacht had, ondanks m'n repeterende, macro-achtige knip- en plakwerk.quote:Op woensdag 2 april 2008 12:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hoe is je oorspronkelijke tekst opgebouwd? Met PERL of AWK moet het wel mogelijk zijn om alinea's te herkennen en automatisch op te delen en te voorzien van de nodige LaTeX-tags. Dan is het de vraag of de vertaling en het origineel de zelfde aliniëring aanhouden. Je kunt b.v. tegelijkertijd je script laten tellen hoeveel alinea's je hebt per hoofdstuk, als het verschillend is zou je dan eens kunnen gaan kijken.
Pfafke! Jou kom ik ook overal op dit forum tegen....quote:Op woensdag 2 april 2008 10:48 schreef pfaf het volgende:
[..]
Tof onderwerp.
En songteksten natuurlijk. Je thesis met de Flaming Lips beginnen levert sowieso een voldoende op.
Stromingsleerdeskundigen met een goed ontwikkelde muzieksmaak die graag ter ontspanning sporten en sport kijken.quote:Op woensdag 2 april 2008 14:23 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Pfafke! Jou kom ik ook overal op dit forum tegen....
Ik vond vooral de tegenstelling tussen de tekst van de Lips en die van Spinvis wel aardig.
Die had ik gezien, was gewoon benieuwd welke jullie zelf gebruikenquote:Op vrijdag 4 april 2008 17:14 schreef Iblis het volgende:
In de de vorige topic is al wat aan bod geweest, verder zou ik even in de Free Math Font Survey kijken.
Thijs, wil je niet liever clickable titels? Ik vind die losse DOI-vermelding eerlijk gezegd erg "lelijk" (excusez le mot), en je kunt heel eenvoudig de titel van het artikel klikbaar maken. Dit heeft als extra voordeel dat er geen uiterlijke verschillen zijn tussen de elektronische en de papieren versie zijn. Dan hoef je dus geen 2 aparte versies te maken en kun je de elektronische versie gewoon uitgeprint inleveren.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 00:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Heb ik over zitten denken.... maar die losse DOI-vermelding komt meer en meer in zwang in de literatuurlijsten bij ons, en ze zijn natuurlijk ook handig als iemand met de papieren versie een artikel op wil zoeken. Ben met je eens dat de layout nog enige aandacht vergt - komt nog. Maar dank voor de suggestie, ik zal het in de puzzel meenemen!quote:Op zaterdag 5 april 2008 12:30 schreef Adjeuj het volgende:
[..]
Thijs, wil je niet liever clickable titels? Ik vind die losse DOI-vermelding eerlijk gezegd erg "lelijk" (excusez le mot), en je kunt heel eenvoudig de titel van het artikel klikbaar maken. Dit heeft als extra voordeel dat er geen uiterlijke verschillen zijn tussen de elektronische en de papieren versie zijn. Dan hoef je dus geen 2 aparte versies te maken en kun je de elektronische versie gewoon uitgeprint inleveren.
Het mooiste is dat je urlbst helemaal niet nodig hebt, en feitelijk is het doodeenvoudig.. En je links hoeven dan niet per se DOI's te zijn, aangezien je de inhoud van de link niet ziet, zoals met HTML dus. Bijvoorbeeld deze link stuurt je naar de frontpage, maar je ziet het achterliggende adres niet.
Waar vervolgens niks uit komt.. Ik kijk er nog wel eens naar, maar niet nuquote:Op zaterdag 5 april 2008 15:53 schreef thijsdetweede het volgende:
op http://www.crossref.org/SimpleTextQuery/ kan je heel makkelijk hele lijsten invoeren.
Wellicht ook. Als er iets duidelijker gemeld wordt wat het doel is, kan er allicht een betere oplossing aangedragen worden.quote:Op zondag 6 april 2008 16:44 schreef thijsdetweede het volgende:
Is het dan niet handiger om een minipage te maken die groter is dan de textwidth?
Ik heb een figuur die iets breder is dan de paginabreedte en ik wil het figuur niet verkleinen.quote:Op zondag 6 april 2008 16:46 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wellicht ook. Als er iets duidelijker gemeld wordt wat het doel is, kan er allicht een betere oplossing aangedragen worden.
Doe dit: \noindent\makebox[\textwidth]{\includegraphics{picture}}quote:Op zondag 6 april 2008 16:57 schreef mrbombastic het volgende:
[..]
Ik heb een figuur die iets breder is dan de paginabreedte en ik wil het figuur niet verkleinen.
Deze post: LateX #2 TeXneuten beantwoorden TeXnische vragen linkt naar twee documenten, die kunnen je wel op weg helpen denk ik.quote:Daarnaast zou ik graag willen weten hoe ik in de equation environment links kan uitlijnen.
Voorbeeld (soort 2x2 matrix):
$fietsen deze tekst moet precies boven onderstaande tekst staan
$personen aantal personen, deze tekst moet precies onder bovenstaande tekst staan
Ik heb al gekeken naar bmatrix maar daar kan je de afstand niet instellen en \begin{aligned} met & zorgt ervoor dat de rechterkolom rechts uitlijnt.
Bedankt! Opgelost met array.quote:Op zondag 6 april 2008 17:12 schreef Iblis het volgende:
Deze post: LateX #2 TeXneuten beantwoorden TeXnische vragen linkt naar twee documenten, die kunnen je wel op weg helpen denk ik.
Top! Is er een soortgelijke manier om hetzelfde uit te voeren bij een equation die iets te groot is?quote:Op zondag 6 april 2008 17:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Doe dit: \noindent\makebox[\textwidth]{\includegraphics{picture}}
De makebox krijgt – voor TeX de breedte van de tekst, en als je figuur groter is dan loopt het links en rechts over die breedte heen (gecentreerd).
[..]
Het beste is de vergelijking herschrijven of op een handige manier splitsen (zie ook weer al die align en split omgevingen). Als het een heel grote formule is, is het allicht handiger om een stuk van die formule door een letter te vervangen.quote:Op zondag 6 april 2008 17:49 schreef mrbombastic het volgende:
Top! Is er een soortgelijke manier om hetzelfde uit te voeren bij een equation die iets te groot is?
1 2 3 | \hspace*{-1cm}1 + 2 + % veel te lange formule \end{equation} |
Ok, bedankt!quote:Op zondag 6 april 2008 18:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het beste is de vergelijking herschrijven of op een handige manier splitsen (zie ook weer al die align en split omgevingen). Als het een heel grote formule is, is het allicht handiger om een stuk van die formule door een letter te vervangen.
Wil je het toch, dan werkt makebox niet, want dat verprutst de spatiëring. Je kunt aan het begin van je vergelijking een \hspace*{-1cm} zetten om die regel 1cm naar links te laten te beginnen. Dus:
[ code verwijderd ]
Ja, dat is mogelijk… je kunt een ‘picture’ omgeving maken waarin je een includegraphics doet, en dan kun je op gespecificeerde coördinaten tekst neerzetten. Zie hier de omschrijving.quote:Op zondag 6 april 2008 18:34 schreef mrbombastic het volgende:
[..]
Ok, bedankt!
Laatste vraag voor vandaag:
is het mogelijk om in Latex tekst op een afbeelding te plaatsen? Output bestand is pdf.
Bedankt, het is gelukt.quote:Op zondag 6 april 2008 19:05 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, dat is mogelijk… je kunt een ‘picture’ omgeving maken waarin je een includegraphics doet, en dan kun je op gespecificeerde coördinaten tekst neerzetten. Zie hier de omschrijving.
Het idee is dat je een \begin{picture} ... \end{picture} doet. Dan een \put(0,0){\includegraphics{jefiguur}} en b.v. \put(10,10){\makebox(0,0)[l]{Mijn tekst} De breedte hoeft dus niet precies te kloppen.
Hopelijk helpt dit je genoeg op weg.
1 2 3 4 5 6 7 8 | \begin{align} x = a + b \\ y = a - b \\ z = x + y = a + b + a - b = 2a \end{align} \label{eq:1} \end{subequations} |
Probeer de option eens global te maken? \documentclass[fleqn, <alles wat er sowieso al staat>]{beamer}quote:Op maandag 7 april 2008 17:53 schreef mrbombastic het volgende:
[..]
Bedankt, het is gelukt.
Laatste vraag (denk ik):
Ik ben een presentatie aan het maken in Latex Beamer.
Hoe kan ik mijn equations helemaal links uitlijnen? Met Google vond ik:
\usepackage[fleqn]{amsmath}
maar dit geeft een option clash.
Had ik geprobeerd, maar dat werkte niet helemaal.quote:Op maandag 7 april 2008 19:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Probeer de option eens global te maken? \documentclass[fleqn, <alles wat er sowieso al staat>]{beamer}
Ja ok dat van die & wist ik ook maar ik wil dat ze juist niet netjes worden uitgelijnd met & maar dat ze gewoon lekker onder elkaar gecentreerd onder elkaar staan :pquote:Op maandag 7 april 2008 19:09 schreef JedaiNait het volgende:
Door voor elke =-teken een &-teken te plaatsen, worden de =-tekens netjes onder elkaar uitgelijnd (en in het midden). Overigens worden nu alle drie de vergelijkingen genummerd, dit kan je voorkomen door \nonumber achter een vergelijking te zetten. Het label hoort achter de vgl waarnaar je wilt verwijzen.
Voor jou ook, zie deze post. De omgeving ‘gather’ (ipv align) wil je hebben, zie de Usersguide hoe die uitvalt.quote:Op maandag 7 april 2008 22:10 schreef Wouser het volgende:
[..]
Ja ok dat van die & wist ik ook maar ik wil dat ze juist niet netjes worden uitgelijnd met & maar dat ze gewoon lekker onder elkaar gecentreerd onder elkaar staan :p
Je geeft het commando \appendix, en dan verandert de nummering naar letters. Als je dan \chapter of \section doet, komt er een A, i.p.v. een 1. Dus, zoiets:quote:ps. hoe maak je een bijlage en hoe verwijs je erna?
1 2 3 4 5 6 | %... \appendix % Geeft aan dat hierna de appendices komen \chapter{List of abbreviations}\label{app:abbr} |
Die bevalt me eigenlijk ook niet... gather zorgt namelijk dat iedere lijn een andere label krijgt wat ik niet wil ik heb namelijk gewoon 1 formule die op verschillende lijnen is, laplace transformatie en ik wil graag dat ze gecentreerd staan...quote:Op maandag 7 april 2008 22:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Voor jou ook, zie deze post. De omgeving ‘gather’ (ipv align) wil je hebben, zie de Usersguide hoe die uitvalt.
Ja maar hij moet juist wel een nummer hebbenquote:Op dinsdag 8 april 2008 23:43 schreef Iblis het volgende:
Je kunt gather* gebruiken als je geen nummering wilt (zie de manual) of een \nonumber commando gegeven.
Sorry, ik las het verkeerd.quote:Op woensdag 9 april 2008 14:11 schreef pfaf het volgende:
\r{a}
Ik zou zeggen, als het zoiets is: ă, dat het om een breve gaat, en die krijg je met \u{a}; \r{a} geeft dacht ik een ring å dus. Echter, voor al deze vragen is de The Comprehensive LaTeX Symbol List een goede bron.quote:Op woensdag 9 april 2008 14:05 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe krijg je een kleine a met de onderste heft van een rondje erboven?
Het is ook niet geheel waar, maar als je standaard LaTeX typt (maar dat ben je een keertje beu natuurlijk), dan kun je vrij netjes een document maken waarin je aangeeft waar hoofdstukken beginnen, waar lijstjes beginnen, waar je een figuur wilt, et cetera, zonder dat je hoeft aan te geven hoe het eruit moet zien qua lettertypen.quote:Op woensdag 9 april 2008 16:03 schreef -MyLove- het volgende:
"LaTeX is gemaakt zodat de auteur zich in feite zo min mogelijk moet bekommeren om de vorm" ... deze claim begrijp ik nooit.
Ik snap niet precies wat je wilt eigenlijk, ik heb hier wat code wat je misschien op weg helpt, maar misschien doet het ook niet wat je wilt:quote:Op donderdag 10 april 2008 15:31 schreef Adjeuj het volgende:
Ik heb weer iets bedacht dat niet wil lukken.
Ik wil een simpele matrix (3 rijen, 1 kolom) met ronde haken, dat lukt uiteraard. Maar ik wil dat er links van de eerste entry een accolade komt, even hoog als die entry, en daar wat tekst bij zetten.
Voor de duidelijkheid: de matrix bevat matrices, en ik wil aangeven hoeveel rijen de bovenste matrix heeft..
Ik heb al zitten vogelen met een 2 x 3 array en dan multirow gebruiken, maar dat wil niet. En ik weet zeker dat het moet kunnen, maar hoe
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | \usepackage{amsmath} \begin{document} \begin{displaymath} \begin{pmatrix} \text{Tekstje}\left\lbrace \begin{matrix} a & b \\ c & d \\ \end{matrix} \right. \\ % Tweede rij e \\ % Derde rij f \end{pmatrix} \end{displaymath} \end{document} |
Dat wordt lastiger… je kunt ook met phantom, en met struts gaan zitten pielen en verschuiven om de accolade op de juist plek te krijgen… maar het werkt niet zo gemakkelijk. Of je moet boxes maken en saven in de juiste registers zodat je de lengte kunt uitrekenen, enfin… in tekst is het gemakkelijkst.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:01 schreef Adjeuj het volgende:
Dankje, en het lijkt erop. Maar ik wil de accolade met tekst juist links van de ronde haken hebben. Ik moet zeggen dat ik de oplossing die ik nu heb (gewoon met tekst uitgelegd wat de dimensies zijn) me ook niet zo gek lijken..
\newenvironment{abstract}{met wat je dan ook maar voor gave opmaak van je abstract wil, bijvoorbeeld door het ding gewoon uit de reportclass te kopieren }?quote:Op donderdag 17 april 2008 23:59 schreef Norrage het volgende:
Hoe kan je, als je documentclass book gebruikt, een abstract toevoegen? Bij mij doet ie dat alleen bij reports/articles en zo....(sowieso schijnt er een soort MSc report template te zijn, maar die heb ik als appleuser natuurlijk niet....weet iemand hier meer van?:) Ik kan trouwens ook wel gewoon report gebruiken, maar dan heb ik weer probleem met sectie nummers als 0.1 en zo...en book werkt altijd wel fijn.
\chapter*{Mooie titel}quote:Verder andere vraag: als ik \chapter en zo doe hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik niet bovenaan de pagina groot "Chapter 1" heb staan, maar gewoon alleen de titel die ik in accolades aangeef? Volgens mij is dit heel makkelijk te doen! maar mijn latex doet een beetje raar geloof ik :/
Maar ik wil wel gewoon dat ie de chapters nummert, en als ik \chapter{Introduction} doe dat ie dan gewoon "1. Introduction" neerzet, en niet "Chapter 1: Introduction" of "0.1. Introduction"quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:10 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
\newenvironment{abstract}{met wat je dan ook maar voor gave opmaak van je abstract wil, bijvoorbeeld door het ding gewoon uit de reportclass te kopieren }?
[..]
\chapter*{Mooie titel}
\addcontentsline{Mooie titel}
Dan moet je zelf je chapterhoofden gaan definieren. Is zat over te vinden, ik heb de mijne ook ergens van het net geplukt.quote:Op vrijdag 18 april 2008 10:44 schreef Norrage het volgende:
[..]
Maar ik wil wel gewoon dat ie de chapters nummert, en als ik \chapter{Introduction} doe dat ie dan gewoon "1. Introduction" neerzet, en niet "Chapter 1: Introduction" of "0.1. Introduction"
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | \renewcommand{\@makechapterhead}[1]{% \vspace*{50 pt}% {\setlength{\parindent}{0pt} \raggedright \normalfont \bfseries\Huge \ifnum \value{secnumdepth}>1 \if@mainmatter\thechapter.\ \fi% \fi #1\par\nobreak\vspace{40 pt}}} \makeatother |
Staat allemaal wel in die link naar de TeX-FAQ die ik gepost heb.quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:03 schreef Adjeuj het volgende:
[..]
Dan moet je zelf je chapterhoofden gaan definieren. Is zat over te vinden, ik heb de mijne ook ergens van het net geplukt.
openany meegeven als optie in je class, dus \documentclass[openany,11pt,...]{book}quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:46 schreef Norrage het volgende:
Nu heb ik nog een dingetje waar ik mee zit te prutsen met het hele chaptergedoe...Chapters voegen allemaal van die lege pagina's aan het eind van een chapter toe (bookclass) maar dat wil ik helemaal niet...Nu ben ik wezen zoeken en kon ik alleen maar aan cleardoubleplage en zo komen....maar ja, dan heb ik nog steeds die lege pagina ...help?
Daarna zal ik niet meer storenDan ga ik eens tekst typen.
Niet verbazingwekkend: Ik ookquote:Op vrijdag 18 april 2008 14:15 schreef pfaf het volgende:
Kile op m'n Linuxmachine en TeXnicCenter op de Windowsbak.
en voor documentclass{report}? want ik snap dit soort code gewoon niet...Als ik dit invoer en het stukje over mainmatter verwijder (zit niet in report) verwijder ik inderdaad het stukje Chapter 1, maar dan komt er geen 1. voor mijn chapter titel te staan...(kan dat gewoon in de titel zetten, maar krijg dan een dubbele 1 in de indexquote:Op vrijdag 18 april 2008 11:03 schreef Adjeuj het volgende:
[..]
Dan moet je zelf je chapterhoofden gaan definieren. Is zat over te vinden, ik heb de mijne ook ergens van het net geplukt.
Als je bijvoorbeeld dit in je preamble zet
[ code verwijderd ]
dan krijg je "1. Hoofdstuk een" als het goed is. De mijne is wat hipper maar de definitie ziet er ook ongeveer zo uit.
Doet WinEdt niet ongeveer al die dingen? Inline spell checker, ref completion, forward dvi (heel handig).quote:Op vrijdag 18 april 2008 14:50 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Niet verbazingwekkend: Ik ook
Behalve dan dat ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend onder Linux werk. De combo Kile/KDVI/JabRef werkt fantastisch, met reference/citation completion, forward dvi, project management, en Kile die zelf verzint hoe vaak er gecompileerd moet worden. Eigenlijk mis ik alleen nog een goede inline spellchecker.
Windows komt pas weer binnen als Kile (en ook amarok) daar werken.
Je zou naar de package chngpage kunnen kijken (al eerder genoemd in deze topic), je zou zelf met behulp van de list-omgeving kunnen prutsen. Het LaTeX commando quotation doet dat ook (in class.dtx staat de definitie van deze omgeving):quote:Op zondag 20 april 2008 14:01 schreef Adjeuj het volgende:
Ik heb er weer een (zucht):
kun je lokaal de breedte van je tekst definieren. Ik wil binnen een pagina met \textwidth 5in een stukje maken dat maar 3.5in is, maar dat stukje moet wel over meerdere pagina's verdeeld kunnen worden. Het gebruik van een parbox of minipage gaat dus niet, want als ie dan moet splitsen verplaatst ie het begin van dat stukje naar een nieuwe pagina.
Ik denk dat dit wel moet kunnen, maar ik kan er niks over vinden (de inspiratie voor goeie zoektermen ontbreekt me).
1 2 3 4 5 6 7 | {\list{}{\listparindent 1.5em% \itemindent \listparindent \rightmargin \leftmargin \parsep \z@ \@plus\p@}% \item\relax} {\endlist} |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | \let\endoldthebibliography=\endthebibliography \renewenvironment{thebibliography}[1]{% \begin{oldthebibliography}{#1}% \setlength{\parskip}{6pt}% \setlength{\itemsep}{0ex}% }% {% \end{oldthebibliography}% } |
Maar wat daaronder staat lukt me niet :quote:Inside whatever texmf directory you have chosen, create the sub-sub-sub-directories texmf/tex/latex/beamer and texmf/tex/latex/pgf and texmf/tex/latex/xcolor place all files in these directories.
quote:Finally, you need to rebuild TeX's filename database. This done by running the command texhash or mktexlsr (they are the same). In MikTeX, there is a menu option to do this.
krijg ik ook die "entering extended mode"quote:\documentclass{beamer}
\usepackage{beamerthemesplit}
\title{Example Presentation Created with the Beamer Package}
\author{Till Tantau}
\date{\today}
\begin{document}
\frame{\titlepage}
\section[Outline]{}
\frame{\tableofcontents}
\section{Introduction}
\subsection{Overview of the Beamer Class}
\frame
{
\frametitle{Features of the Beamer Class}
\begin{itemize}
\item<1-> Normal LaTeX class.
\item<2-> Easy overlays.
\item<3-> No external programs needed.
\end{itemize}
}
\end{document}
Ik moet hem zelf afsluitenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 00:12 schreef Iblis het volgende:
Sluit TeX wel af? Of moet je zelf TeX afsluiten?
Het is vrij oud, inderdaad.quote:Ik kan zo niets bedenken. Misschien is de rest van je Tex-installatie vrij oud en dat er iets hopeloos misgaat, maar toch… het voorbeelddocument werkt hier prima (onder OS X).
Maar zoals ik al zei : ik heb dit nog niet gedaan, weet niet hoe het moet :quote:Die site is verder nl. prima. Ik gebruik Miktex verder niet, dus daar kan ik niet veel over zeggen, maar ook de installatieinstructies lijken me verder niet onjuist.
Hoe juist? Waar?quote:Finally, you need to rebuild TeX's filename database. This done by running the command texhash or mktexlsr (they are the same). In MikTeX, there is a menu option to do this.
Maar hoe dan? Hoe "start" ik miktex eigenlijk?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 08:19 schreef Iblis het volgende:
Ik dacht ook dat je onder MikTeX automatisch packages kon installeren
Distro?quote:, en ik kan me niet voorstellen dat de package niet in recente versies van deze distro zit.
Geen idee… dat zal een MikTeX gebruiker moeten antwoorden, ik heb alleen ervaring met Unix-machines wat TeX betreft.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:20 schreef zuiderbuur het volgende:
Maar hoe dan? Hoe "start" ik miktex eigenlijk?
Distributie, verzameling van TeX-benodigdheden.quote:Distro?
Ik vind modern CV wel okay. Verder kun je de opties in de FAQ bekijken.quote:Op zondag 18 mei 2008 00:09 schreef Wouser het volgende:
Vraagje zijn er ook mensen die hun CV in latex hebben gemaakt?
Je kunt met \phantom{-} een spatie opnemen die net zo breed is als een ‘-’. Phantom drukt de tekst van het commando niet af, maar zet daarvoor in de plaats een witruimte die net zo breed is. Ik denk dat dat het makkelijkste is.quote:Op woensdag 4 juni 2008 10:03 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik heb een tabel met Day -1, Day 0 etc. door die "-" staan de D's van Days niet onder elkaar, hoe krijg je een forced spatie, of hoe je 't wil noemen van 1 character?
De caption package kan onderschriften veranderen. Verder kun je fancyhdr gebruiken voor de kopteksten. Wat bedoel je overigens met standaardprocedure?quote:Op woensdag 4 juni 2008 20:33 schreef Norrage het volgende:
Hoe kan ik lettertypes en font size en zo veranderd van onderschriften bij plaatjes en dergelijken?
En hoe kan ik headings (dus dat bovenaan een pagina de hoofdstuktitel staat) plaatsen bij de report class? De standaard procedure schijnt niet te werken :/
Hoe wil je dit? Ik neem aan dat je nu voorpagina maakt met \author, \title, \date, etc, en dan een \maketitle commando doet? Het handigste is dan meestal om zelf een voorpagina te maken. Dus door \centerline{Supervisor: Foo Bar} te doen bijvoorbeeld, en dan aan het eind van de pagina eventueel een \clearpage te doen.quote:En hoe kan ik extra titels (zoals supervisor en zo) toevoegen aan de voorpagina? want daar geeft ie ook steeds errors bij mij
Ik zou Average volume change verandere in "Avg. delta-teken Volume", iig vind ik nu al die witruimte wel lelijk staanquote:Op woensdag 4 juni 2008 10:21 schreef PietjePuk007 het volgende:
[ afbeelding ]
Het is fantastisch, thanx.
\begin{headings}quote:Op woensdag 4 juni 2008 21:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
De caption package kan onderschriften veranderen. Verder kun je fancyhdr gebruiken voor de kopteksten. Wat bedoel je overigens met standaardprocedure?
[..]
Hoe wil je dit? Ik neem aan dat je nu voorpagina maakt met \author, \title, \date, etc, en dan een \maketitle commando doet? Het handigste is dan meestal om zelf een voorpagina te maken. Dus door \centerline{Supervisor: Foo Bar} te doen bijvoorbeeld, en dan aan het eind van de pagina eventueel een \clearpage te doen.
Aangezien je niet zegt wat je doet en mijn glazen bol vandaag bij de revisie is kan ik niet precies vertellen hoe je die errors kunt verhelpen.
Je hebt de free math font survey. Wil je stijlen echt aanpassen zul je b.v. memoir moeten nemen, en anders dan hebben packages wel voorbeelden in de documentatie, zoals packages om de headings aan te passen. Ook KOMA classes zijn wel vergezeld van voorbeelden.quote:Op donderdag 5 juni 2008 14:24 schreef PietjePuk007 het volgende:
Bestaat er een site met latex-stijlen en daarbij gewoon een printscreen van een voorbeeld-output hoe 't eruit komt te zien. Ik vind stijlen genoeg voor een master thesis maar heb niet echt zin om ze allemaal te gaan installeren, uitproberen etc..
1 2 3 4 5 6 | \item WO Niveau \item minstens 4 jaar werkervaring \item leidinggevende capaciteiten \item bereidheid tot het verstrekken van een VOG \end{itemize} |
En als je het lijstje uit het totale verslag haalt, dan werkt het wel weer? En kun je een specifieke item identificeren die schuld is aan dit geheel?quote:Op woensdag 11 juni 2008 12:12 schreef znarch het volgende:
Waarschijnlijk simpele maar enorm vage error weer:
[ code verwijderd ]
De error:
! LaTeX Error: Something's wrong--perhaps a missing \item.
Ik snap er niets meer van![]()
Het stomme is:
Als ik het itemize lijstje in een nieuwe texfile zet, doet hij het wel, alleen in het totale verslag doet hij het niet.
Als ik ze eruit haal doet hij het weer wel inderdaad. Zet ik ze er weer in krijg ik deze error. Erg vreemd aangezien het ook zeker niet de eerste itemize is die in het verslag voorkomt :Squote:Op woensdag 11 juni 2008 12:20 schreef Iblis het volgende:
[..]
En als je het lijstje uit het totale verslag haalt, dan werkt het wel weer? En kun je een specifieke item identificeren die schuld is aan dit geheel?
Zoals je het presenteert zie ik er niets fouts aan. Er kan een rottige interactie zijn met een stuk ervoor. Het beste wat je nu kunt doen is alles proberen weg te halen wat de fout niet doet weggaan (b.v. alles na de itemize) en dan eens alles ervoor, en dan proberen de usepackages die overbodig zijn weg te halen. Totdat je een zo klein mogelijk document overhoudt dat nog steeds die fout heeft. Als je dat in z'n geheel kunt tonen dan is er misschien wat over te zeggen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 12:26 schreef znarch het volgende:
[..]
Als ik ze eruit haal doet hij het weer wel inderdaad. Zet ik ze er weer in krijg ik deze error. Erg vreemd aangezien het ook zeker niet de eerste itemize is die in het verslag voorkomt :S
Huh, maar hoe kan dat interacteren met dat itemize lijstje?quote:Op woensdag 11 juni 2008 12:43 schreef znarch het volgende:
Na wat zoekwerk blijkt het te worden veroorzaakt door een stuk tekst met een tabbing envoirment, na deze eruit gehaalt te hebben is de fout weg. Probleem is wel dat hij er uiteindelijk wel inmoet dus dat wordt ff zoeken hoe het nu precies komt
1 2 3 4 5 6 | [img] text blok blok blok |
1 2 3 4 5 6 | [img] text blok blok blok |
1 2 3 4 5 | [img] text blok blok blok |
Gebruik minipages of een tabular*-omgeving, daarvan kun je de breedte opgeven (b.v. \begin{tabular*}{\textwidth}{l r} – dat geeft twee kolommen, eentje links en eentje rechts uitgelijnd.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 09:38 schreef Slarioux het volgende:
Grote kick!
Ik heb een voorblad met een titel, plaatje, text (in het midden). Daaronder heb ik drie blokjes tekst, rechts uitgelijnd met flushright. Die wil ik eigenlijk links en rechts hebben:
Nu:
[ code verwijderd ]
Als ik dat probeer met bijvoorbeeld flushleft krijg ik dit:
[ code verwijderd ]
Niet erg mooi dus. Maar ik krijg het maar niet voor elkaar om zoiets te doen:
[ code verwijderd ]
Iemand tips of trucs?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | \voffset \oddsidemargin \evensidemargin \headheight \textheight \marginparsep \footskip \hoffset \paperwidth |
Ik ga me inlezen, thxquote:Op donderdag 19 juni 2008 19:31 schreef Iblis het volgende:
Gebruik de package geometry en niet de zaken die jij aangeeft. Geometry houdt dingen veel scherper in balans. Verder, wat bedoel je met hoofdstuktekst en paragrafen? De titels als ‘Chapter 1‘ en ‘Section 1’ en dergelijek? Je kunt daarvoor deze FAQ doorlezen. Ook de links zijn nuttig! Memoir geeft je veel controle. Als je dat niet wilt gebruiken is de manier van de in de FAQ genoemde Vincent Zoonekynd het handigst denk ik.
Open een Terminal, type kpsewhich --expand-var '$TEXMFHOME' en je krijgt zoiets:quote:Op vrijdag 20 juni 2008 18:10 schreef znarch het volgende:
Is hier iemand die weet hoe je met mactex en texshop zelf packages kunt installeren ? Ik heb al 100 guides doorgelezen maar kom er echt niet aan uit |:(
1 2 | /Users/JOUWUSERNAME/Library/texmf |
Maar de output van het kpsewhich commando was wel zoals ik verwachtte? Ik heb even naar de directory-structuur van fncychap gekeken, en je moet waarschijnlijk een ~/Library/texmf/tex/latex/ dir aanmaken, waarbinnen dan de package fncychap moet komen. Dus uiteindelijk moet je ~/Libary/texmf/tex/latex/fncychap/fncychap.sty hebben… Dan weer texhash draaien. En dan moet kpsewhich fncychap.sty die locatie als uitvoer geven.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 19:07 schreef znarch het volgende:
Oke, de package waar het om ging is fncychap, ik heb die dir gemaakt, fncychap gedownload en ge-extract in die dir. daarna texhash maar het mag niet baten
Maar:quote:
1 |
Hmm, dat is op zich niet de bedoeling, de lokale zou eerst gevonden moeten worden, máár – hoe dan ook, dan nog zou een document met \usepackage{fncychap} moeten werken, aangezien je de versie dus al hebt Heb je wellicht meerdere tex-distributies?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:51 schreef znarch het volgende:
Die geeft het volgende:
/usr/local/texlive/2007/texmf-dist/tex/generic/fncychap/fncychap.sty
Ik weet niet wat TeX-shop dan doet… want dat is heel raar, als kpsewhich het vindt, dan moet het in feite gewoon werken. Kun je niet een klein bestandje maken (in TextEdit b.v.) en dit opslaan, met alleen de \usepackage{fncychap} erin naast het basis-skelet van een document, en gewoon op de command-line ‘pdflatex <bestand.tex>’ draaien? Als dat wel werkt, dan betekent het dat je texshop iets raars doet…quote:Op zaterdag 21 juni 2008 11:18 schreef znarch het volgende:
Oke, na een her installatie van zon beetje alles geeft
kpsewhich fncychap.sty
nu:
/Users/username/Library/texmf/tex/latex/fncychap/fncychap.sty
Package doet het echter nog nietwaarom is het zo debiel lastig en omslachtig om zon package te installen
1 2 3 4 | \usepackage{fncychap} \begin{document} test\end{document} |
Ik heb dit dus vaker, dat errors niet weggaan totdat je ze weggooit. Duurde de 1ste keer ook erg lang voor ik erachter was.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 13:38 schreef Iblis het volgende:
.aux en .log files worden gebruikt om tussendoor informatie in op te slaan, ik heb het nog nooit zo gehad dat ik het weg moest gooien na een package te installeren, maar het zou inderdaad kunnen… Maar, het is dus opgelost!
Je geeft niet aan wat ‘\ds’ is, maar aangenomen dat dit juist gedefinieerd is, zie ik niet waarom dit document niet zou werken. Probeer eens (een kopie van je document te maken en) alle overbodige zaken eruit te halen terwijl de foutmelding nog wel blijft, m.a.w. probeer de fout te isoleren. Vaak heb je dan al door waardoor het komt, maar als dat niet het geval is, geef dan het kleinste maar volledige document waarin de fout nog steeds voorkomt eens weer in je post… Want nu is er wellicht een interactie met iets wat al voor de align begint, iets wat ik niet kan zien.quote:Op zondag 22 juni 2008 11:00 schreef 123454321 het volgende:
Hoi,
Als ik mijn LaTeX documentje laat runnen, met daarin een align*-statement, krijg ik telkens wel netjes de vergelijkingen onder elkaar maar ook in regel in het woord 'units'. Weet iemand hoe dit komt? Hij geeft bij het runnen ook de foutmelding met '\begin{align*} ? en hetzelfde voor end. Door gewoon op enter te drukken krijg ik toch de vergelijkingen te zien.
Het statement:
\begin{align*}
L(\theta,W_{11},\dots,W_{nn})=&\ds[(1-\Phi(a_2-b_{ij}))^{I_{(W_{ij}=1)}}\
&*(\Phi(a_2-b_{ij})-\Phi(a_1-b_{ij}))^{I_{(W_{ij}=0)}}\
&*(\Phi(a_1-b_{ij})^{I_{(W_{ij}=-1)}})].
\end{align*}
(het gaat om een article waarin de volgende packages worden gebruikt
\usepackage[english]{babel}
\usepackage{amsmath, amsthm}
\usepackage{amssymb}
\usepackage{graphicx}
\usepackage{rotating} )
Groeten,Linda
Ah, dat verklaart genoeg. Je hebt hier in je definitie $ ... $ gebruikt om een math-omgeving te openen. Je gebruikt dit vervolgens binnen een align*-omgeving, welke al math is. Dat leidt tot problemen. Je moet die dollartekens dus weghalen uit je \ds-definitie, maar dan moet je deze altijd in een math-omgeving gebruiken, of je moet het volgende doen:quote:Op zondag 22 juni 2008 11:06 schreef 123454321 het volgende:
overigens is \ds ": \newcommand{\ds}{$\sum_{j=1}^{n}\sum_{i=1}^{n}$}
1 |
Moet ik dan per vergelijking gaan kijken hoeveel mm ruimte ik moet toevoegen of is daar een handigere manier voor?quote:
Hmm. De lengths die dit regelen inclusief standaardwaarden (TeX-book p. 348) zijn:quote:Op maandag 23 juni 2008 16:25 schreef mrbombastic het volgende:
Hoe krijg ik evenveel witruimte boven en onder mijn equations?
Ik heb hier een voorbeeld van een van mijn pagina's neergezet:
[ afbeelding ]
Een rood kruis geeft aan dat de witruimte daar niet goed is.
Tex
1 2 3 4 | \abovedisplayshortskip=0pt plus 3pt \belowdisplayskip=12pt plus 3pt minus 9pt \belowdisplayshortskip=7pt plus 3pt minus 4pt |
1 2 3 4 5 6 7 | \begin{array}{ll} y &= g(x) \\ &= blabla \nieuwepagina\\ &=a \end{array} \end{equation} |
Hmm, heb je de AMS User’s Guide gelezen ? Daar staat in dat het wel zou moeten werken. Ook staat daar \allowdisplaybreaks in als algemene instelling die pagina-breaks in vergelijkingen mogelijk maakt.quote:Op woensdag 25 juni 2008 14:33 schreef mrbombastic het volgende:
Ok, bedankt.
Nog een vraagje: is het mogelijk om een equation van een aantal regels over 2 pagina's te spreiden?
De formules moeten uitgelijnd worden dmv bv aligned of array.
Dus zo zou het eigenlijk moeten worden:
[ code verwijderd ]
Ik ben displaybreak tegengekomen maar dat werkt niet.
1 2 3 4 5 | y &= g(x) \\ &= blabla \displaybreak\\ &=a \end{align} |
Daarduur kun je in bibtex database ook documenten zetten die je niet citeert, maar misschien later gebruikt; of gewoon een grote database maken voor meerdere documenten. Op het moment dat je BibTeX draait wordt pas gekeken wat je geciteerd hebt, die worden geselecteerd en opgemaakt volgens de stijl die je in je .tex-file hebt opgegeven.quote:Op zondag 29 juni 2008 20:11 schreef vanOekelen het volgende:
Ah, ik wist niet dat je bibtex appart moest draaien. Nu werkt het goed, heel erg bedankt!!
Wat voor studie die jijquote:Op woensdag 25 juni 2008 14:33 schreef mrbombastic het volgende:
Ok, bedankt.
Nog een vraagje: is het mogelijk om een equation van een aantal regels over 2 pagina's te spreiden?
De formules moeten uitgelijnd worden dmv bv aligned of array.
Dus zo zou het eigenlijk moeten worden:
[ code verwijderd ]
Ik ben displaybreak tegengekomen maar dat werkt niet.
Als je een presentatie maakt weet ik dat beamer ook filmpjes ondersteunt. Anders heb ik geen idee. Wellicht bestaat er iets als een multimedia package?quote:Op dinsdag 1 juli 2008 22:10 schreef Wouser het volgende:
[..]
Bij Adobe kun je ook zo formulieren maken en films invoegen in je pdf bestand. Nu is mijn vraag hoe doe ik dat in LaTeX?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | . . \begin{frame} \frametitle{Mijn filmpje} Mijn eerste stapjes \begin{figure}[htb] \includemovie[poster,label=VIDEONAAM1,text={leukfilmpje}]{.5\linewidth}{.375\linewidth}{videos/mijnfilmpje.wmv} \end{figure} \begin{center} \movieref[pause]{VIDEONAAM1}{Play} \movieref[stop]{VIDEONAAM1}{Stop} \end{center} \end{frame} |
Thanks precies wat ik zocht. Iemand nog iets over die formulieren?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 10:58 schreef Falcon4ever het volgende:
Ik heb zelf movie15 gebruikt voor m'n filmpjes:
www.ctan.org/tex-archive/macros/latex/contrib/movie15/doc/movie15.pdf
Voorbeeld:
http://www.uoregon.edu/~noeckel/PDFmovie.html
---
dus:
[ code verwijderd ]
Ik geloof niet dat er een beperking is qua videoformaat. Maar als het pdfje ook gebruikt word in linux, dan zou ik een andere codec gebruiken...
Met movieref kan je start/pauze en stop knoppen toevoegen, let wel op dat je je labelnaam correct invoegd.
Maar hier is mijn "bewijs" van die "proof" in het Nederlands. Gewoon dutch door english vervangen gaat niet. Weet iemand raad?quote:\documentclass[11pt]{article}
\usepackage{latexsym,amsthm ,amssymb, graphicx, anysize,amsmath}
\usepackage[dutch]{babel}
\title{een titel}
\begin{document}
\date{ }
\maketitle
\begin{proof}
\end{proof}
\end{document}
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | \usepackage{latexsym,amsthm ,amssymb, graphicx, anysize,amsmath} \begin{document} \begin{proof} \end{proof} \end{document} |
Waarom begin/proof en end/proof? Wat doet dat?quote:Op dinsdag 15 juli 2008 11:15 schreef zuiderbuur het volgende:
Ik schrijf normaal gezien in het Nederlands maar van tijd tot tijd ook eens in het Engels. Ik ben geen held wat betreft al die instellingen, en soms begrijp ik dan ook niet goed wat er gebeurt.
Deze code werkt :
[..]
Maar hier is mijn "bewijs" van die "proof" in het Nederlands. Gewoon dutch door english vervangen gaat niet. Weet iemand raad?
Je krijgt een halmos-vierkantje.quote:Op dinsdag 15 juli 2008 13:20 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Waarom begin/proof en end/proof? Wat doet dat?
Als je hyperref gebruikt kun je simpelweg \url{http://baz/foo^bar} doen, dan moet het goedgaan, eventueel kun je ook de package url gebruiken, dan krijg je ook het \url-commando (alhoewel je dan volgens mij niet op het resultaat kunt klikken); een laatste optie is \verb|http://baz/foo^bar| doen, maar alledrie opties passen standaard het lettertype aan.quote:Op woensdag 16 juli 2008 16:23 schreef PietjePuk007 het volgende:
Er zit een dakje (zo'n ding: ^ ) in een URL, dat mag niet van latex. Hoe te omzeilen
? Een \ ervoor dan zet ie 't dakje op de volgende letter, niet de bedoeling
.
Dat is raar, is dat onder Windows? Volgens mij zou dat bestand sowieso alleen-lezen geopend moeten worden en zou dat meerdere keren kunnen, maar misschien dat dit niet gebeurt? Gebruik je een editor die bij een fout je TeX-proces afschiet? Zodat geopende bestanden niet netjes gesloten worden?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 12:03 schreef PietjePuk007 het volgende:
Iedere keer als ik een foutbericht krijg kan ik de volgende keer (als ik 't verbeterd heb) niet compilen omdat een of ander bestand (bblopts.cfg) in gebruik is. Als ik alle bestanden behalve de .tex verwijder gaat 't weer prima.
Maar om dat iedere keer te doen, best irri.
Dat heb heb ik, zie: http://pastebin.com/m1cac766d (let op: deze compileert niet zonder meerquote:Op woensdag 23 juli 2008 20:25 schreef thijsdetweede het volgende:
Chique. Heb je de tex file van dat plaatje?
Heb er de kopjes "packages" en "FAQ" alvast bijgevoegd... zal nog eens gaan verzinnen wat ik daar bij vind moeten staan. (Sowieso fonts en hyperref)
1 2 3 4 | \includegraphics{myfig} \caption{Mijn figuur!} \end{figure} |
1 2 3 4 5 6 | author = "Goossens, Michel and Mittelbach, Franck and Samarin, Alexander", title = "The {{\LaTeX}} {C}ompanion", publisher = "Addison-Wesley", year = 1993, } |
Je zou het zo kunnen doen (als het je om de kwestie van b.v. -3 gaat):quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 14:56 schreef mrbombastic het volgende:
Is het mogelijk om een minder groot minteken voor een getal te plaatsen?
1 |
1 |
Het gaat inderdaad hierom. Bedankt!quote:Op vrijdag 1 augustus 2008 18:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je zou het zo kunnen doen (als het je om de kwestie van b.v. -3 gaat):
[ code verwijderd ]
En dan in je document:
[ code verwijderd ]
Dat klinkt inderdaad wel vreemd. Heb je in Texniccenter de volgende settings staan als je op Alt+F7 drukt?quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 10:48 schreef zuiderbuur het volgende:
Dus nu moet ik altijd voor elke controle die pdf zelf openen en er vervolgens aan denken om hem weer te sluiten als ik een kleine wijziging wil aanbrengen. Dat is best lastig. Weet iemand raad?
Bedankt! Blijkbaar klopte dat pad naar de Reader niet mee. Misschien heeft het feit dat ik nu versie acht gebruik er ook wat mee te maken. Maar nu werkt het wel!quote:Op zaterdag 2 augustus 2008 12:28 schreef mrbombastic het volgende:
Dat klinkt inderdaad wel vreemd. Heb je in Texniccenter de volgende settings staan als je op Alt+F7 drukt?
Dat zou gewoon moeten werken. Anders misschien Texniccenter een keer opnieuw installeren.
[ afbeelding ]
Kijk in de Comprehensive LaTeX Symbol list.quote:Op donderdag 7 augustus 2008 11:16 schreef PietjePuk007 het volgende:
Bestaat er een mooi vinkje en een "x" voor in een tabel om aan te geven of iets al dan niet correct is?
Volstaat deze discussie?quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 14:33 schreef thabit het volgende:
Ik wil de margins van 1 enkele pagina iets anders hebben dan de rest van het document. Hoe moet ik te werk gaan?
Ah, als het zo'n gekut is dan denk ik dat ik het maar achterwege laat.quote:
Maar een tabel loopt toch vanzelf door als je deze te groot maakt? D.w.z. door de rechtermage heen? Met een \hspace*{-1cm} o.i.d. ervoor zou je ’m de linkermarge in kunnen forceren.quote:Op zaterdag 16 augustus 2008 15:26 schreef thabit het volgende:
Voor een tabel met formules die net iets mooier uit zou komen met kleinere margins. Maar goed, 't is niet heel belangrijk verder.
Je kunt meedere accenten specificeren, dus $\bar{\bar{a}}$, maar volgens mij werkt dat niet zo goed als het accent-punt van een karakter niet precies in het midden ligt, omdat de tweede $\bar$ dan scheef komt te staan (b.v. $\bar{\bar{c}}$, en hoe je dat precies oplost weet ik eigenlijk niet goed… Eventueel kun je dan ook de stackrel-package gebruiken en iets als $\stackrel{=}{a}$ doen, maar dat geeft weer een wat breder accent. Misschien dat ik nog iets slimmers kan verzinnen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2008 13:14 schreef pfaf het volgende:
Ik wil een dubbele streep boven m'n karakter om 'm als tensor aan te duiden. Iemand enig idee?
1 2 3 4 | \newcommand{\dbar}[1]{% \ensuremath{\bar{\bar{#1}}} } |
Ik denk dat hij nog bezig is het te uploaden dan, in de originele post zei hij ook dat het nog een uurtje duurde. Verder is de Not so short introduction to LaTeX aan te bevelen. Dat geeft een goede basis, als je dan door de thesis kijkt, kun je in de PDF kijken en als je dan denkt: ‘he, hoe is dat gedaan’, de source vergelijken.quote:Op zondag 24 augustus 2008 23:53 schreef nicolasvermeersch het volgende:
Deze: http://www.phys.uu.nl/~heus/thesis.zip wil niet uitpakken bij mij. Archief is beschadigd.
edit: Nu deels wel, maar nog steeds: Onverwacht einde.
Deze voeg ik nog even toe aan de FAQ!quote:Op maandag 25 augustus 2008 08:32 schreef pfaf het volgende:
Op het internet zijn ook wel diverse voorbeeldtheses te vinden, zoals bijvoorbeeld: http://www.cs.mun.ca/~donald/metathesis/metathesis.zip Hier worden alle essentiële dingen toegepast, zoals opmaak, tabellen en afbeeldingen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |