Waar vervolgens niks uit komt.. Ik kijk er nog wel eens naar, maar niet nuquote:Op zaterdag 5 april 2008 15:53 schreef thijsdetweede het volgende:
op http://www.crossref.org/SimpleTextQuery/ kan je heel makkelijk hele lijsten invoeren.
Wellicht ook. Als er iets duidelijker gemeld wordt wat het doel is, kan er allicht een betere oplossing aangedragen worden.quote:Op zondag 6 april 2008 16:44 schreef thijsdetweede het volgende:
Is het dan niet handiger om een minipage te maken die groter is dan de textwidth?
Ik heb een figuur die iets breder is dan de paginabreedte en ik wil het figuur niet verkleinen.quote:Op zondag 6 april 2008 16:46 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wellicht ook. Als er iets duidelijker gemeld wordt wat het doel is, kan er allicht een betere oplossing aangedragen worden.
Doe dit: \noindent\makebox[\textwidth]{\includegraphics{picture}}quote:Op zondag 6 april 2008 16:57 schreef mrbombastic het volgende:
[..]
Ik heb een figuur die iets breder is dan de paginabreedte en ik wil het figuur niet verkleinen.
Deze post: LateX #2 TeXneuten beantwoorden TeXnische vragen linkt naar twee documenten, die kunnen je wel op weg helpen denk ik.quote:Daarnaast zou ik graag willen weten hoe ik in de equation environment links kan uitlijnen.
Voorbeeld (soort 2x2 matrix):
$fietsen deze tekst moet precies boven onderstaande tekst staan
$personen aantal personen, deze tekst moet precies onder bovenstaande tekst staan
Ik heb al gekeken naar bmatrix maar daar kan je de afstand niet instellen en \begin{aligned} met & zorgt ervoor dat de rechterkolom rechts uitlijnt.
Bedankt! Opgelost met array.quote:Op zondag 6 april 2008 17:12 schreef Iblis het volgende:
Deze post: LateX #2 TeXneuten beantwoorden TeXnische vragen linkt naar twee documenten, die kunnen je wel op weg helpen denk ik.
Top! Is er een soortgelijke manier om hetzelfde uit te voeren bij een equation die iets te groot is?quote:Op zondag 6 april 2008 17:12 schreef Iblis het volgende:
[..]
Doe dit: \noindent\makebox[\textwidth]{\includegraphics{picture}}
De makebox krijgt – voor TeX de breedte van de tekst, en als je figuur groter is dan loopt het links en rechts over die breedte heen (gecentreerd).
[..]
Het beste is de vergelijking herschrijven of op een handige manier splitsen (zie ook weer al die align en split omgevingen). Als het een heel grote formule is, is het allicht handiger om een stuk van die formule door een letter te vervangen.quote:Op zondag 6 april 2008 17:49 schreef mrbombastic het volgende:
Top! Is er een soortgelijke manier om hetzelfde uit te voeren bij een equation die iets te groot is?
1 2 3 | \hspace*{-1cm}1 + 2 + % veel te lange formule \end{equation} |
Ok, bedankt!quote:Op zondag 6 april 2008 18:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het beste is de vergelijking herschrijven of op een handige manier splitsen (zie ook weer al die align en split omgevingen). Als het een heel grote formule is, is het allicht handiger om een stuk van die formule door een letter te vervangen.
Wil je het toch, dan werkt makebox niet, want dat verprutst de spatiëring. Je kunt aan het begin van je vergelijking een \hspace*{-1cm} zetten om die regel 1cm naar links te laten te beginnen. Dus:
[ code verwijderd ]
Ja, dat is mogelijk… je kunt een ‘picture’ omgeving maken waarin je een includegraphics doet, en dan kun je op gespecificeerde coördinaten tekst neerzetten. Zie hier de omschrijving.quote:Op zondag 6 april 2008 18:34 schreef mrbombastic het volgende:
[..]
Ok, bedankt!
Laatste vraag voor vandaag:
is het mogelijk om in Latex tekst op een afbeelding te plaatsen? Output bestand is pdf.
Bedankt, het is gelukt.quote:Op zondag 6 april 2008 19:05 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, dat is mogelijk… je kunt een ‘picture’ omgeving maken waarin je een includegraphics doet, en dan kun je op gespecificeerde coördinaten tekst neerzetten. Zie hier de omschrijving.
Het idee is dat je een \begin{picture} ... \end{picture} doet. Dan een \put(0,0){\includegraphics{jefiguur}} en b.v. \put(10,10){\makebox(0,0)[l]{Mijn tekst} De breedte hoeft dus niet precies te kloppen.
Hopelijk helpt dit je genoeg op weg.
1 2 3 4 5 6 7 8 | \begin{align} x = a + b \\ y = a - b \\ z = x + y = a + b + a - b = 2a \end{align} \label{eq:1} \end{subequations} |
Probeer de option eens global te maken? \documentclass[fleqn, <alles wat er sowieso al staat>]{beamer}quote:Op maandag 7 april 2008 17:53 schreef mrbombastic het volgende:
[..]
Bedankt, het is gelukt.
Laatste vraag (denk ik):
Ik ben een presentatie aan het maken in Latex Beamer.
Hoe kan ik mijn equations helemaal links uitlijnen? Met Google vond ik:
\usepackage[fleqn]{amsmath}
maar dit geeft een option clash.
Had ik geprobeerd, maar dat werkte niet helemaal.quote:Op maandag 7 april 2008 19:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Probeer de option eens global te maken? \documentclass[fleqn, <alles wat er sowieso al staat>]{beamer}
Ja ok dat van die & wist ik ook maar ik wil dat ze juist niet netjes worden uitgelijnd met & maar dat ze gewoon lekker onder elkaar gecentreerd onder elkaar staan :pquote:Op maandag 7 april 2008 19:09 schreef JedaiNait het volgende:
Door voor elke =-teken een &-teken te plaatsen, worden de =-tekens netjes onder elkaar uitgelijnd (en in het midden). Overigens worden nu alle drie de vergelijkingen genummerd, dit kan je voorkomen door \nonumber achter een vergelijking te zetten. Het label hoort achter de vgl waarnaar je wilt verwijzen.
Voor jou ook, zie deze post. De omgeving ‘gather’ (ipv align) wil je hebben, zie de Usersguide hoe die uitvalt.quote:Op maandag 7 april 2008 22:10 schreef Wouser het volgende:
[..]
Ja ok dat van die & wist ik ook maar ik wil dat ze juist niet netjes worden uitgelijnd met & maar dat ze gewoon lekker onder elkaar gecentreerd onder elkaar staan :p
Je geeft het commando \appendix, en dan verandert de nummering naar letters. Als je dan \chapter of \section doet, komt er een A, i.p.v. een 1. Dus, zoiets:quote:ps. hoe maak je een bijlage en hoe verwijs je erna?
1 2 3 4 5 6 | %... \appendix % Geeft aan dat hierna de appendices komen \chapter{List of abbreviations}\label{app:abbr} |
Die bevalt me eigenlijk ook niet... gather zorgt namelijk dat iedere lijn een andere label krijgt wat ik niet wil ik heb namelijk gewoon 1 formule die op verschillende lijnen is, laplace transformatie en ik wil graag dat ze gecentreerd staan...quote:Op maandag 7 april 2008 22:48 schreef Iblis het volgende:
[..]
Voor jou ook, zie deze post. De omgeving ‘gather’ (ipv align) wil je hebben, zie de Usersguide hoe die uitvalt.
Ja maar hij moet juist wel een nummer hebbenquote:Op dinsdag 8 april 2008 23:43 schreef Iblis het volgende:
Je kunt gather* gebruiken als je geen nummering wilt (zie de manual) of een \nonumber commando gegeven.
Sorry, ik las het verkeerd.quote:Op woensdag 9 april 2008 14:11 schreef pfaf het volgende:
\r{a}
Ik zou zeggen, als het zoiets is: ă, dat het om een breve gaat, en die krijg je met \u{a}; \r{a} geeft dacht ik een ring å dus. Echter, voor al deze vragen is de The Comprehensive LaTeX Symbol List een goede bron.quote:Op woensdag 9 april 2008 14:05 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe krijg je een kleine a met de onderste heft van een rondje erboven?
Het is ook niet geheel waar, maar als je standaard LaTeX typt (maar dat ben je een keertje beu natuurlijk), dan kun je vrij netjes een document maken waarin je aangeeft waar hoofdstukken beginnen, waar lijstjes beginnen, waar je een figuur wilt, et cetera, zonder dat je hoeft aan te geven hoe het eruit moet zien qua lettertypen.quote:Op woensdag 9 april 2008 16:03 schreef -MyLove- het volgende:
"LaTeX is gemaakt zodat de auteur zich in feite zo min mogelijk moet bekommeren om de vorm" ... deze claim begrijp ik nooit.
Ik snap niet precies wat je wilt eigenlijk, ik heb hier wat code wat je misschien op weg helpt, maar misschien doet het ook niet wat je wilt:quote:Op donderdag 10 april 2008 15:31 schreef Adjeuj het volgende:
Ik heb weer iets bedacht dat niet wil lukken.
Ik wil een simpele matrix (3 rijen, 1 kolom) met ronde haken, dat lukt uiteraard. Maar ik wil dat er links van de eerste entry een accolade komt, even hoog als die entry, en daar wat tekst bij zetten.
Voor de duidelijkheid: de matrix bevat matrices, en ik wil aangeven hoeveel rijen de bovenste matrix heeft..
Ik heb al zitten vogelen met een 2 x 3 array en dan multirow gebruiken, maar dat wil niet. En ik weet zeker dat het moet kunnen, maar hoe
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | \usepackage{amsmath} \begin{document} \begin{displaymath} \begin{pmatrix} \text{Tekstje}\left\lbrace \begin{matrix} a & b \\ c & d \\ \end{matrix} \right. \\ % Tweede rij e \\ % Derde rij f \end{pmatrix} \end{displaymath} \end{document} |
Dat wordt lastiger… je kunt ook met phantom, en met struts gaan zitten pielen en verschuiven om de accolade op de juist plek te krijgen… maar het werkt niet zo gemakkelijk. Of je moet boxes maken en saven in de juiste registers zodat je de lengte kunt uitrekenen, enfin… in tekst is het gemakkelijkst.quote:Op donderdag 10 april 2008 16:01 schreef Adjeuj het volgende:
Dankje, en het lijkt erop. Maar ik wil de accolade met tekst juist links van de ronde haken hebben. Ik moet zeggen dat ik de oplossing die ik nu heb (gewoon met tekst uitgelegd wat de dimensies zijn) me ook niet zo gek lijken..
\newenvironment{abstract}{met wat je dan ook maar voor gave opmaak van je abstract wil, bijvoorbeeld door het ding gewoon uit de reportclass te kopieren }?quote:Op donderdag 17 april 2008 23:59 schreef Norrage het volgende:
Hoe kan je, als je documentclass book gebruikt, een abstract toevoegen? Bij mij doet ie dat alleen bij reports/articles en zo....(sowieso schijnt er een soort MSc report template te zijn, maar die heb ik als appleuser natuurlijk niet....weet iemand hier meer van?:) Ik kan trouwens ook wel gewoon report gebruiken, maar dan heb ik weer probleem met sectie nummers als 0.1 en zo...en book werkt altijd wel fijn.
\chapter*{Mooie titel}quote:Verder andere vraag: als ik \chapter en zo doe hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik niet bovenaan de pagina groot "Chapter 1" heb staan, maar gewoon alleen de titel die ik in accolades aangeef? Volgens mij is dit heel makkelijk te doen! maar mijn latex doet een beetje raar geloof ik :/
Maar ik wil wel gewoon dat ie de chapters nummert, en als ik \chapter{Introduction} doe dat ie dan gewoon "1. Introduction" neerzet, en niet "Chapter 1: Introduction" of "0.1. Introduction"quote:Op vrijdag 18 april 2008 00:10 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
\newenvironment{abstract}{met wat je dan ook maar voor gave opmaak van je abstract wil, bijvoorbeeld door het ding gewoon uit de reportclass te kopieren }?
[..]
\chapter*{Mooie titel}
\addcontentsline{Mooie titel}
Dan moet je zelf je chapterhoofden gaan definieren. Is zat over te vinden, ik heb de mijne ook ergens van het net geplukt.quote:Op vrijdag 18 april 2008 10:44 schreef Norrage het volgende:
[..]
Maar ik wil wel gewoon dat ie de chapters nummert, en als ik \chapter{Introduction} doe dat ie dan gewoon "1. Introduction" neerzet, en niet "Chapter 1: Introduction" of "0.1. Introduction"
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | \renewcommand{\@makechapterhead}[1]{% \vspace*{50 pt}% {\setlength{\parindent}{0pt} \raggedright \normalfont \bfseries\Huge \ifnum \value{secnumdepth}>1 \if@mainmatter\thechapter.\ \fi% \fi #1\par\nobreak\vspace{40 pt}}} \makeatother |
Staat allemaal wel in die link naar de TeX-FAQ die ik gepost heb.quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:03 schreef Adjeuj het volgende:
[..]
Dan moet je zelf je chapterhoofden gaan definieren. Is zat over te vinden, ik heb de mijne ook ergens van het net geplukt.
openany meegeven als optie in je class, dus \documentclass[openany,11pt,...]{book}quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:46 schreef Norrage het volgende:
Nu heb ik nog een dingetje waar ik mee zit te prutsen met het hele chaptergedoe...Chapters voegen allemaal van die lege pagina's aan het eind van een chapter toe (bookclass) maar dat wil ik helemaal niet...Nu ben ik wezen zoeken en kon ik alleen maar aan cleardoubleplage en zo komen....maar ja, dan heb ik nog steeds die lege pagina ...help?
Daarna zal ik niet meer storenDan ga ik eens tekst typen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |