abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57934295
Dan krijg je een heel rondje .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 9 april 2008 @ 14:19:05 #127
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57934313
quote:
Op woensdag 9 april 2008 14:11 schreef pfaf het volgende:
\r{a}
Sorry, ik las het verkeerd.

\u{a}

is 'm denk ik.
pi_57934345
Werkt als een tiet, thanx . M'n begeleider met z'n vage naam is er vast blij mee .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 9 april 2008 @ 14:20:39 #129
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57934354
quote:
Op woensdag 9 april 2008 14:05 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe krijg je een kleine a met de onderste heft van een rondje erboven?
Ik zou zeggen, als het zoiets is: ă, dat het om een breve gaat, en die krijg je met \u{a}; \r{a} geeft dacht ik een ring å dus. Echter, voor al deze vragen is de The Comprehensive LaTeX Symbol List een goede bron.

[edit]
Te laat, ik had die Symbol List niet moeten opzoeken, maar voor de volgende dan maar.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57936442
"LaTeX is gemaakt zodat de auteur zich in feite zo min mogelijk moet bekommeren om de vorm" ... deze claim begrijp ik nooit.
“I'm in trouble because I'm normal and slightly arrogant. A lot of people don't like themselves and I happen to be totally in love with myself.”
  woensdag 9 april 2008 @ 16:12:52 #131
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57936625
quote:
Op woensdag 9 april 2008 16:03 schreef -MyLove- het volgende:
"LaTeX is gemaakt zodat de auteur zich in feite zo min mogelijk moet bekommeren om de vorm" ... deze claim begrijp ik nooit.
Het is ook niet geheel waar, maar als je standaard LaTeX typt (maar dat ben je een keertje beu natuurlijk), dan kun je vrij netjes een document maken waarin je aangeeft waar hoofdstukken beginnen, waar lijstjes beginnen, waar je een figuur wilt, et cetera, zonder dat je hoeft aan te geven hoe het eruit moet zien qua lettertypen.

Regelafbreking, figuurplaatsing, opmaak, het vindt plaats via van te voren aangegeven regels; dit in tegenstelling tot Word waar je zelf een kopje vet moet maken, etc. Daar ben je veel meer bezig hoe het eruit ziet door iets cursief te maken, dan door er structuur in aan te brengen. Je kunt stijlen gebruiken in Word, maar dit werkt bij mij in de praktijk altijd minder dan ik in theorie hoopte dat het zou werken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_57958776
Ik heb weer iets bedacht dat niet wil lukken.

Ik wil een simpele matrix (3 rijen, 1 kolom) met ronde haken, dat lukt uiteraard. Maar ik wil dat er links van de eerste entry een accolade komt, even hoog als die entry, en daar wat tekst bij zetten.
Voor de duidelijkheid: de matrix bevat matrices, en ik wil aangeven hoeveel rijen de bovenste matrix heeft..

Ik heb al zitten vogelen met een 2 x 3 array en dan multirow gebruiken, maar dat wil niet. En ik weet zeker dat het moet kunnen, maar hoe
Why do they call themselves the human race?
Do they think someone's going to win?
  donderdag 10 april 2008 @ 15:54:46 #133
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57959304
quote:
Op donderdag 10 april 2008 15:31 schreef Adjeuj het volgende:
Ik heb weer iets bedacht dat niet wil lukken.

Ik wil een simpele matrix (3 rijen, 1 kolom) met ronde haken, dat lukt uiteraard. Maar ik wil dat er links van de eerste entry een accolade komt, even hoog als die entry, en daar wat tekst bij zetten.
Voor de duidelijkheid: de matrix bevat matrices, en ik wil aangeven hoeveel rijen de bovenste matrix heeft..

Ik heb al zitten vogelen met een 2 x 3 array en dan multirow gebruiken, maar dat wil niet. En ik weet zeker dat het moet kunnen, maar hoe
Ik snap niet precies wat je wilt eigenlijk, ik heb hier wat code wat je misschien op weg helpt, maar misschien doet het ook niet wat je wilt:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
\documentclass{article}
\usepackage{amsmath}
\begin{document}
    \begin{displaymath}
        \begin{pmatrix}
            \text{Tekstje}\left\lbrace
            \begin{matrix}
                a & b \\
                c & d \\
            \end{matrix}
            \right.
            \\
            % Tweede rij
            e \\
            % Derde rij
            f
        \end{pmatrix}
    \end{displaymath}
\end{document}

[ Bericht 18% gewijzigd door Iblis op 10-04-2008 16:05:16 ]
pi_57959468
Dankje, en het lijkt erop. Maar ik wil de accolade met tekst juist links van de ronde haken hebben. Ik moet zeggen dat ik de oplossing die ik nu heb (gewoon met tekst uitgelegd wat de dimensies zijn) me ook niet zo gek lijken..
  donderdag 10 april 2008 @ 16:14:06 #135
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_57959712
quote:
Op donderdag 10 april 2008 16:01 schreef Adjeuj het volgende:
Dankje, en het lijkt erop. Maar ik wil de accolade met tekst juist links van de ronde haken hebben. Ik moet zeggen dat ik de oplossing die ik nu heb (gewoon met tekst uitgelegd wat de dimensies zijn) me ook niet zo gek lijken..
Dat wordt lastiger… je kunt ook met phantom, en met struts gaan zitten pielen en verschuiven om de accolade op de juist plek te krijgen… maar het werkt niet zo gemakkelijk. Of je moet boxes maken en saven in de juiste registers zodat je de lengte kunt uitrekenen, enfin… in tekst is het gemakkelijkst.
pi_57959763
Dan doen we dat!
pi_58110309
[stommevraagmodus]
Wat was ook alweer het commando om twee karakters onder elkaar te krijgen. Ik wil feitelijk een = teken of een pijl (maar geen \underrightarrow), met daarboven een cijfer om ergens naar te verwijzen. Dat kan want ik heb het eerder gedaan, maar hoe ook alweer...
  donderdag 17 april 2008 @ 13:26:11 #138
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58110546
\stackrel
pi_58110756
Ja, held!
pi_58126336
Hoe kan je, als je documentclass book gebruikt, een abstract toevoegen? Bij mij doet ie dat alleen bij reports/articles en zo....(sowieso schijnt er een soort MSc report template te zijn, maar die heb ik als appleuser natuurlijk niet....weet iemand hier meer van?:) Ik kan trouwens ook wel gewoon report gebruiken, maar dan heb ik weer probleem met sectie nummers als 0.1 en zo...en book werkt altijd wel fijn.

Verder andere vraag: als ik \chapter en zo doe hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik niet bovenaan de pagina groot "Chapter 1" heb staan, maar gewoon alleen de titel die ik in accolades aangeef? Volgens mij is dit heel makkelijk te doen! maar mijn latex doet een beetje raar geloof ik :/
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  vrijdag 18 april 2008 @ 00:09:50 #141
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58126541
Een abstract kun je zelf maken. Bijvoorbeeld door een \chapter*{Abstract} te doen, of een nog simpeler \section*{Abstract} net naar gelang wat je zelf nodig vindt. Ervoor of erna kun je eventueel een \clearpage doen, om de pagina te beëindigen en op de volgende door te gaan.

Wat het tweede betreft, dan zul je je hoofdstukstijl moeten aanpassen. Deze vraag wordt in de TeX-FAQ beantwoord. Op de omschrijving afgaande denk ik dat jij het meest gebaat bent bij fncychap of anonchap, maar dan verlies je misschien je hoofdstuk-nummers.
pi_58126558
quote:
Op donderdag 17 april 2008 23:59 schreef Norrage het volgende:
Hoe kan je, als je documentclass book gebruikt, een abstract toevoegen? Bij mij doet ie dat alleen bij reports/articles en zo....(sowieso schijnt er een soort MSc report template te zijn, maar die heb ik als appleuser natuurlijk niet....weet iemand hier meer van?:) Ik kan trouwens ook wel gewoon report gebruiken, maar dan heb ik weer probleem met sectie nummers als 0.1 en zo...en book werkt altijd wel fijn.
\newenvironment{abstract}{met wat je dan ook maar voor gave opmaak van je abstract wil, bijvoorbeeld door het ding gewoon uit de reportclass te kopieren }?
quote:
Verder andere vraag: als ik \chapter en zo doe hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik niet bovenaan de pagina groot "Chapter 1" heb staan, maar gewoon alleen de titel die ik in accolades aangeef? Volgens mij is dit heel makkelijk te doen! maar mijn latex doet een beetje raar geloof ik :/
\chapter*{Mooie titel}
\addcontentsline{Mooie titel}
pi_58129150
Ohja....het sterretje...had ik moeten weten. Ach, vragen gaat lekker snel En dat van abstract, ik vond het vooral raar dat ie dat niet deed in andere documentclasses en zo
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_58131265
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 00:10 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

\newenvironment{abstract}{met wat je dan ook maar voor gave opmaak van je abstract wil, bijvoorbeeld door het ding gewoon uit de reportclass te kopieren }?
[..]

\chapter*{Mooie titel}
\addcontentsline{Mooie titel}
Maar ik wil wel gewoon dat ie de chapters nummert, en als ik \chapter{Introduction} doe dat ie dan gewoon "1. Introduction" neerzet, en niet "Chapter 1: Introduction" of "0.1. Introduction"
pi_58131766
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 10:44 schreef Norrage het volgende:

[..]

Maar ik wil wel gewoon dat ie de chapters nummert, en als ik \chapter{Introduction} doe dat ie dan gewoon "1. Introduction" neerzet, en niet "Chapter 1: Introduction" of "0.1. Introduction"
Dan moet je zelf je chapterhoofden gaan definieren. Is zat over te vinden, ik heb de mijne ook ergens van het net geplukt.

Als je bijvoorbeeld dit in je preamble zet

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\makeatletter
\renewcommand{\@makechapterhead}[1]{%
\vspace*{50 pt}%
{\setlength{\parindent}{0pt} \raggedright \normalfont
\bfseries\Huge
\ifnum \value{secnumdepth}>1 
   \if@mainmatter\thechapter.\ \fi%
\fi
#1\par\nobreak\vspace{40 pt}}}
\makeatother

dan krijg je "1. Hoofdstuk een" als het goed is. De mijne is wat hipper maar de definitie ziet er ook ongeveer zo uit.
  vrijdag 18 april 2008 @ 11:05:48 #146
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58131825
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:03 schreef Adjeuj het volgende:

[..]

Dan moet je zelf je chapterhoofden gaan definieren. Is zat over te vinden, ik heb de mijne ook ergens van het net geplukt.
Staat allemaal wel in die link naar de TeX-FAQ die ik gepost heb.
pi_58131991
Ja ok, die had ik nog even niet bekeken omdat mijn vraag niet direct beantwoord was..Maar bedankt voor de hulp hoor! Ik schroom niet om af en toe makkelijke vragen te stellen
pi_58132834
Nu heb ik nog een dingetje waar ik mee zit te prutsen met het hele chaptergedoe...Chapters voegen allemaal van die lege pagina's aan het eind van een chapter toe (bookclass) maar dat wil ik helemaal niet...Nu ben ik wezen zoeken en kon ik alleen maar aan cleardoubleplage en zo komen....maar ja, dan heb ik nog steeds die lege pagina ...help?

Daarna zal ik niet meer storen Dan ga ik eens tekst typen.
  vrijdag 18 april 2008 @ 12:14:15 #149
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58133527
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:46 schreef Norrage het volgende:
Nu heb ik nog een dingetje waar ik mee zit te prutsen met het hele chaptergedoe...Chapters voegen allemaal van die lege pagina's aan het eind van een chapter toe (bookclass) maar dat wil ik helemaal niet...Nu ben ik wezen zoeken en kon ik alleen maar aan cleardoubleplage en zo komen....maar ja, dan heb ik nog steeds die lege pagina ...help?

Daarna zal ik niet meer storen Dan ga ik eens tekst typen.
openany meegeven als optie in je class, dus \documentclass[openany,11pt,...]{book}
pi_58136111
Gebruiken jullie ook Lyx? Vind het wel een mooi programmatje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')