abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 18 april 2008 @ 14:15:51 #151
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58137002
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 14:15 schreef pfaf het volgende:
Kile op m'n Linuxmachine en TeXnicCenter op de Windowsbak.
Niet verbazingwekkend: Ik ook

Behalve dan dat ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend onder Linux werk. De combo Kile/KDVI/JabRef werkt fantastisch, met reference/citation completion, forward dvi, project management, en Kile die zelf verzint hoe vaak er gecompileerd moet worden. Eigenlijk mis ik alleen nog een goede inline spellchecker.

Windows komt pas weer binnen als Kile (en ook amarok) daar werken.
pi_58141507
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 11:03 schreef Adjeuj het volgende:

[..]

Dan moet je zelf je chapterhoofden gaan definieren. Is zat over te vinden, ik heb de mijne ook ergens van het net geplukt.

Als je bijvoorbeeld dit in je preamble zet
[ code verwijderd ]

dan krijg je "1. Hoofdstuk een" als het goed is. De mijne is wat hipper maar de definitie ziet er ook ongeveer zo uit.
en voor documentclass{report}? want ik snap dit soort code gewoon niet...Als ik dit invoer en het stukje over mainmatter verwijder (zit niet in report) verwijder ik inderdaad het stukje Chapter 1, maar dan komt er geen 1. voor mijn chapter titel te staan...(kan dat gewoon in de titel zetten, maar krijg dan een dubbele 1 in de index )

Ofwel: waar in het stukje code definieer ik hoe de titel gaat heten???
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_58143007
Ik begin een beetje agressief te worden, want ik merk zelfs dat hij de chapterheadings niet eens mooi recht boven elkaar zet! Elke pagina staan ze ergens anders bovenaan, terwijl latex juist dit soort dingen mooi zou moeten uitlijnen...kan iemand me helpen?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_58143194
\documentclass[a4paper,10pt]{report}

\makeatletter
\renewcommand{\@makechapterhead}[1]{%
\vspace*{50 pt}%
{\setlength{\parindent}{0pt} \raggedright \normalfont
\bfseries\Huge
\ifnum \value{secnumdepth}>1
\thechapter.\
\fi
#1\par\nobreak\vspace{40 pt}}}
\makeatother
\begin{document}
\chapter{blabla}
\end{document}

Werkt dat niet bij jou?
pi_58143261
yes dat werkt...ik was er zeker van dat ik dat ook ongeveer had gedaan...yay bedankt
pi_58147857
quote:
Op vrijdag 18 april 2008 14:50 schreef thijsdetweede het volgende:

[..]

Niet verbazingwekkend: Ik ook

Behalve dan dat ik tegenwoordig vrijwel uitsluitend onder Linux werk. De combo Kile/KDVI/JabRef werkt fantastisch, met reference/citation completion, forward dvi, project management, en Kile die zelf verzint hoe vaak er gecompileerd moet worden. Eigenlijk mis ik alleen nog een goede inline spellchecker.

Windows komt pas weer binnen als Kile (en ook amarok) daar werken.
Doet WinEdt niet ongeveer al die dingen? Inline spell checker, ref completion, forward dvi (heel handig).

Ik gebruik in ieder geval WinEdt i.c.m. MikTeX. Werkt prima vind ik. DVI->PDF doe ik trouwens wel van de commandline.

Eerste draft is klaar
Why do they call themselves the human race?
Do they think someone's going to win?
pi_58147938
edit: Laat maar
pi_58148971
WinEdt is shareware, en $40 vind ik het niet waard - nog afgezien van wat ideologische bezwaren. Bovendien vond ik de interface niet zo fantastisch; te veel herrie vooral. Maar dat kan veranderd zijn, want ik heb het ding al een tijd niet meer geprobeerd. Ook van Yap en Ghostview wordt ik niet erg gelukkig qua win3.11 uiterlijk. Aan de andere kant, dat kan natuurlijk ook gewenning zijn.

Groot voordeel van windows is het packagemanagement van MikTex. Gewoon dom je usepackages neer kwakken, en je MikTeX plukt het wel van internet als het nodig is.
pi_58177170
Ik heb er weer een (zucht):
kun je lokaal de breedte van je tekst definieren. Ik wil binnen een pagina met \textwidth 5in een stukje maken dat maar 3.5in is, maar dat stukje moet wel over meerdere pagina's verdeeld kunnen worden. Het gebruik van een parbox of minipage gaat dus niet, want als ie dan moet splitsen verplaatst ie het begin van dat stukje naar een nieuwe pagina.

Ik denk dat dit wel moet kunnen, maar ik kan er niks over vinden (de inspiratie voor goeie zoektermen ontbreekt me).
  zondag 20 april 2008 @ 14:14:06 #161
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58177488
quote:
Op zondag 20 april 2008 14:01 schreef Adjeuj het volgende:
Ik heb er weer een (zucht):
kun je lokaal de breedte van je tekst definieren. Ik wil binnen een pagina met \textwidth 5in een stukje maken dat maar 3.5in is, maar dat stukje moet wel over meerdere pagina's verdeeld kunnen worden. Het gebruik van een parbox of minipage gaat dus niet, want als ie dan moet splitsen verplaatst ie het begin van dat stukje naar een nieuwe pagina.

Ik denk dat dit wel moet kunnen, maar ik kan er niks over vinden (de inspiratie voor goeie zoektermen ontbreekt me).
Je zou naar de package chngpage kunnen kijken (al eerder genoemd in deze topic), je zou zelf met behulp van de list-omgeving kunnen prutsen. Het LaTeX commando quotation doet dat ook (in class.dtx staat de definitie van deze omgeving):

1
2
3
4
5
6
7
\newenvironment{quotation}
               {\list{}{\listparindent 1.5em%
                        \itemindent    \listparindent
                        \rightmargin   \leftmargin
                        \parsep        \z@ \@plus\p@}%
                \item\relax}
               {\endlist}

Dit kun je aan je eigen wensen aanpassen natuurlijk. Als alles mislukt zou je ook nog met de TeX-primitieven \leftskip en \rightskip aan de gang kunnen gaan. Maar de list-omgeving-truc lijkt me de beste oplossing.

En zie ook de TeX faq ‘Changing margins on the fly’.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 11 mei 2008 @ 15:32:39 #162
28497 JedaiNait
lurker :)
pi_58610332
In mijn scriptie heb ik mbv bibtex een bibliography gemaakt. Helaas zorgt het aantal referenties ervoor dat ik op de tweede pagina maar drie referenties heb staan, wat best lelijk lijkt. Extra referenties toevoegen of verwijderen lijkt me niet echt een wenselijke oplossing voor dit 'probleem'. Maar misschien is het wel mogelijk om de spacing tussen twee referenties aan te passen (iets breder dan standaard dus). Is dit op een makkelijke manier voor elkaar te krijgen (met een commando ofzo dus, heb geen zin om moeilijk te doen :p)?

Ook vroeg ik mij af of iemand een manier weet om de spelling (en grammatica/stijl) te controleren van je latex tekst. De spellingcontrole die in texniccenter zit vind ik niet geweldig (alle latex codes worden als spelfout gezien en geen grammatica) en het voor PDF bestanden kan ik geen spellingchecker vinden. Ik heb nu de PDF tekst naar word gekopieerd en daar de spelling gecontrolleerd, maar dat werkt niet echt lekker. Tips?
  zondag 11 mei 2008 @ 21:52:02 #163
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58616436
De volgende hack zou moeten werken. Pas de spacing wat aan naar wat jij nodig hebt.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  \let\oldthebibliography=\thebibliography
  \let\endoldthebibliography=\endthebibliography
  \renewenvironment{thebibliography}[1]{%
    \begin{oldthebibliography}{#1}%
      \setlength{\parskip}{6pt}%
      \setlength{\itemsep}{0ex}%
  }%
  {%
    \end{oldthebibliography}%
  }

Wat spelling betreft weet ik niets voor tenxniccenter, ik weet wel dat vim wel tussen de TeX-commando’s door kan spellchecken, omdat het aan de hand van de syntax-highlighting bepaalt wat gespellchecked moet worden. (B.v. in C en LaTeX alleen strings en commentaar, maar geen variabelenamen of commando’s). Aspell of ispell voor Linux kunnen geloof ik ook wel tussen de commando’s door spellchecken… maar ja.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 12 mei 2008 @ 13:53:34 #164
148823 znarch
ondertitel
pi_58626120
Ik heb momenteel een probleempje met bibtex.

Ik zet websites in mijn bibtex op de volgende manier

@misc{

Nu wil het echter nogal eens voorkomen dat er in een url "illegale" karakters staan. Is er een manier wel volledige urls in je .bib te krijgen zonder dat je bij iedere url errors krijgt ?

Nu kun je natuurlijk van all e_ en % bijvoorbeeld gewoon \_ en \% maken maar vroeg me af of er een makkenlijker manier is.

[ Bericht 17% gewijzigd door znarch op 12-05-2008 14:20:39 ]
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_58632746
Hallo,

ik ben met mijn vragen over het installeren van Beamer naar dit topic doorverwezen op het Huiswerktopic (beta).

Ik zal voor de volledigheid mijn vraag volledig kopiëren:

Ik gebruik texnixcenter, en miktex.
Ik heb deze site gebruikt voor de installatie
In het bijzonder heb ik dit gedaan :
quote:
Inside whatever texmf directory you have chosen, create the sub-sub-sub-directories texmf/tex/latex/beamer and texmf/tex/latex/pgf and texmf/tex/latex/xcolor place all files in these directories.
Maar wat daaronder staat lukt me niet :
quote:
Finally, you need to rebuild TeX's filename database. This done by running the command texhash or mktexlsr (they are the same). In MikTeX, there is a menu option to do this.

Wanneer ik hun voorbeeldtekstje probeer te compileren
quote:
\documentclass{beamer}

\usepackage{beamerthemesplit}

\title{Example Presentation Created with the Beamer Package}
\author{Till Tantau}
\date{\today}

\begin{document}

\frame{\titlepage}

\section[Outline]{}
\frame{\tableofcontents}

\section{Introduction}
\subsection{Overview of the Beamer Class}
\frame
{
\frametitle{Features of the Beamer Class}

\begin{itemize}
\item<1-> Normal LaTeX class.
\item<2-> Easy overlays.
\item<3-> No external programs needed.
\end{itemize}
}
\end{document}
krijg ik ook die "entering extended mode"

Meer komt er niet op, zelfs geen info over errors of zo. Er wordt ook verder geen pdf aangemaakt.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 00:12:44 #166
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58636675
Sluit TeX wel af? Of moet je zelf TeX afsluiten? Ik kan zo niets bedenken. Misschien is de rest van je Tex-installatie vrij oud en dat er iets hopeloos misgaat, maar toch… het voorbeelddocument werkt hier prima (onder OS X).

Die site is verder nl. prima. Ik gebruik Miktex verder niet, dus daar kan ik niet veel over zeggen, maar ook de installatieinstructies lijken me verder niet onjuist.
pi_58636765
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 00:12 schreef Iblis het volgende:
Sluit TeX wel af? Of moet je zelf TeX afsluiten?
Ik moet hem zelf afsluiten
quote:
Ik kan zo niets bedenken. Misschien is de rest van je Tex-installatie vrij oud en dat er iets hopeloos misgaat, maar toch… het voorbeelddocument werkt hier prima (onder OS X).
Het is vrij oud, inderdaad.
quote:
Die site is verder nl. prima. Ik gebruik Miktex verder niet, dus daar kan ik niet veel over zeggen, maar ook de installatieinstructies lijken me verder niet onjuist.
Maar zoals ik al zei : ik heb dit nog niet gedaan, weet niet hoe het moet :
quote:
Finally, you need to rebuild TeX's filename database. This done by running the command texhash or mktexlsr (they are the same). In MikTeX, there is a menu option to do this.
Hoe juist? Waar?
  dinsdag 13 mei 2008 @ 08:19:50 #168
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58638761
Ik dacht ook dat je onder MikTeX automatisch packages kon installeren, en ik kan me niet voorstellen dat de package niet in recente versies van deze distro zit. Dus, allicht dat upgraden van je distro helpt, alhoewel ik niet weet of je daar zin in hebt.

Je zou het eventueel via Google Groups op comp.text.tex kunnen vragen; daar zitten altijd wel mensen met kennis van zaken.
pi_58644483
Ik ben sinds kort overgestapt naar LaTeX en het lukt me al aardig om een document in elkaar te mikken.

Ik wil nu 1 a3 landscape pagina invoegen voor een grotere bijlage, ik heb alleen geen idee hoe ik dit voor elkaar krijg, is er iemand die weet hoe dit moet?
pi_58651829
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 08:19 schreef Iblis het volgende:
Ik dacht ook dat je onder MikTeX automatisch packages kon installeren
Maar hoe dan? Hoe "start" ik miktex eigenlijk?
quote:
, en ik kan me niet voorstellen dat de package niet in recente versies van deze distro zit.
Distro?
  dinsdag 13 mei 2008 @ 22:39:01 #171
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58654538
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 20:20 schreef zuiderbuur het volgende:

Maar hoe dan? Hoe "start" ik miktex eigenlijk?
Geen idee… dat zal een MikTeX gebruiker moeten antwoorden, ik heb alleen ervaring met Unix-machines wat TeX betreft.
quote:
Distro?
Distributie, verzameling van TeX-benodigdheden.
  woensdag 14 mei 2008 @ 09:18:35 #172
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_58659341
Ik gebruik MiKTeX, maar niet zoals hier vermeld. Enfin, texhash staat in ..\miktex 2.7\miktex\bin\

Ik heb je voorbeeld-slide-ding gedraaid en het werkt bij prima - nadat ik de beamer class geinstalleerd heb. Dit kun je op meerdere manieren doen, maar in principe kan TeXnicCenter het prima zelf.

Je kopieert de voorbeeldtekst in TeXnicCenter en build vervolgens de file met Ctrl+F7. Als je nog geen beamer class hebt geinstalleerd, vraagt TeXnicCenter of ze MiKTeX op mag starten en vervolgens wordt alles vanzelf geinstalleerd.

Als dit om een of andere mysterieuze wijze niet mocht lukken, kun je de PackageManager van MiKTeX opstarten ( te vinden onder start->MiKTeX-> Package Manger of handmatig: ..\MiKTeX 2.7\miktex\bin\mpm_mfc.exe) . Type je hier in het veld bij keywords "beamer" en filter je zie je dat er een package met de naam beamer verschijnt ( en enkele andere packages die beamer in de beschrijving hebben ) Bij mij staat er nu tevens 'installed on 2008-05-14' bij. Als het installeren via TeXnicCenter niet gelukt is, zal dat er uiteraard niet staan. Nu kun je de package downloaden en installeren door op het "+"teken linksboven in het venster te klikken.

Er is ook nog een derde en vierde manier om packages te installeren, maar die zijn ingewikkeld, omslachtig en eigenlijk een handmatige manier van de vorige twee.

Als dit niet lukt is er meer aan de hand, kun je bijvoorbeeld wel .tex bestanden compileren zonder de beamer class, of lukt het met geen enkel bestand?
pi_58735889
Vraagje zijn er ook mensen die hun CV in latex hebben gemaakt ?
  zondag 18 mei 2008 @ 00:12:26 #174
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_58735940
quote:
Op zondag 18 mei 2008 00:09 schreef Wouser het volgende:
Vraagje zijn er ook mensen die hun CV in latex hebben gemaakt ?
Ik vind modern CV wel okay. Verder kun je de opties in de FAQ bekijken.
  donderdag 29 mei 2008 @ 20:20:39 #175
148823 znarch
ondertitel
pi_58996358
Vraagje, ik heb een x aantal bronnen in mijn bibtex waarnaar ik niet specifiek refereer in mijn tekst. Deze laat ik dus verschijnen doormidel van \nocite{bron1,bron2} (zoiets iig).

Nu is het echter zo dat ik ze ook op deze volgorde (dus eerst bron1, en dan pas bron2) in mijn bibliografie wil hebben. Hier lijken ze echter volstrekt willekeurig geplaatst te worden.

Hoe krijg ik het voor elkaar dat hij daadwerkelijk eerst bron1 en dan bron 2 gebruikt ? Doot niet alle bronnen in 1 nocite command te doen maar los ofzo ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')