abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57243773

Wat is LaTeX (uitspraak: la-tech)
LaTeX is een pakket met de meest gebruikte macro's voor TeX. De macro's uit het pakket van LaTeX zorgen ervoor dat men op een eenvoudigere manier dan met zuivere TeX, teksten kan opmaken. LaTeX wordt vooral gebruikt om wetenschappelijke teksten op te maken. Middels BibTeX kunnen wetenschappelijke referentielijsten aan een LaTeX-document worden toegevoegd. LaTeX is zoals blijkt het uit bovenstaande géén WYSIWYG. Daarom wordt LaTeX vaak ook wel gezien als HTML namelijk de code die je maakt beschrijft de layout van het document.

Wat is TeX
TeX is een opmaaktaal voor teksten en formules die als programmeertaal met uitbreidingsmogelijkheden te gebruiken is. Met TeX is het mogelijk om een ingewikkelde lay-out op een relatief eenvoudige manier te beschrijven.

Wat is BibTeX
Middels BibTeX kan men in een LaTeX-document referenties aanhalen, welke dan automatisch in een literatuurlijst aan het einde van het document verschijnen. Met verschillende bibliografie-stijlen kan men de lay-out van de referenties in de tekst en van de literatuurlijst zelf snel en consequent veranderen.

Wat is nou precies het voordeel van LaTeX
LaTeX is gemaakt zodat de auteur zich in feite zo min mogelijk moet bekommeren om de vorm. LaTeX automatiseert dan ook een heleboel, bijvoorbeeld paginaverwijzingen, titeling (men zorgt ervoor dat titels nooit als laatste regel op een blad staan), positionering van afbeeldingen en woordafbreking. Ook kan men middels stijlfiles relatief gemakkelijk een andere lay-out (bijvoorbeeld de huisstijl van de organisatie die het gaat publiceren) aan een document geven. Daarnaast is het grote voordeel t.o.v. bijvoorbeeld WORD van microsoft dat het goed kan omgaan met zeer grote bestanden. In LaTeX kun je vrij simpel een bestand aanpassen dat 133 pagina's bevat in WORD wordt dat toch wat moeilijker omdat WORD langzamer wordt.

Wat heb ik precies nodig
Je hebt minimaal 3 dingen nodig...
  • Editor (Waarin je je code schrijft)
  • TeX engine (De compilor van de code naar het document)
  • Viewer (Om te bekijken wat je hebt gemaakt)

+ Editor
    Er zijn verschillende soorten editors hier staan er een paar. Zoals altijd kent iedere editor zijn voor- en nadelen.
  • TeXnicCenter (gratis - windows)
  • WinEdt (betaald - windows)
  • Kladblok (gratis)
  • Kile (gratis - linux)
  • ...

+ TeX engine
    Er zijn verschillende soorten engines hier de meest gebruikte...
  • MiKTeX
  • ...

+ Viewer
    Er zijn verschillende soorten viewers hier de meest gebruikte...
  • Adobe reader
  • ...

Zijn er handleidingen over LaTeX
    Ja zeker zijn die er. Hier zijn er een paar.
  • LaTeX handleiding door Piet van Oostrum (NL)
  • Een Introductie tot het Zetsysteem LaTeX door Gaspard Lequeux (NL)
  • LaTeX voor beginners door Wilfried Van Hirtum (NL)
  • Formatting information: a beginner's introduction to typesetting with LaTeX door Peter Flynn (EN)
  • The Not So Short Introduction to LaTeX 2e door Tobias Oetiker (EN) de bekendste LaTeX handleiding

Waarom werkt iets niet zoals ik het wil
    Je wordt het snelst en best geholpen als je een minimum example weet te maken. Probeer zoveel mogelijk packages die niets met het probleem te maken hebben uit je pre-amble te verwijderen, en probeer een zo klein mogelijk document over te houden door onnodige zaken eruit te halen. Vaak helpt dit sowieso al om te zien wat het probleem veroorzaakt (twee packages die niet met elkaar overweg kunnen) en daarbij geeft het duidelijkheid aan degenen die je vraag willen beantwoorden.

Heb je nog meer handige links
    Ja zeker
  • De Nederlandstalige TeX gebruikersgroep
  • LaTeX Homepage
  • Officiele website met TeX software, templates en meer lijst met packages op ctan.org
  • TeX FAQ
  • Google TeX Group

[ Bericht 45% gewijzigd door Wouser op 08-03-2008 17:48:06 ]
  •   zaterdag 8 maart 2008 @ 15:06:10 #2
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57243799
    Oh, jij was eerder, mijne [LaTeX] TeXneuten beantwoorden TeXnische problemen. kan op slot! Ook al vond ik de titel beter.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_57243827
    ok
    pi_57244108
    NL handleiding voor beginners: http://users.fulladsl.be/spb10695/latex.html
    Niet zo korte latex inleiding http://www.ctan.org/tex-a(...)ch/lshort-nl-1.3.pdf
    Handleiding piet van oostrum: http://www.ntg.nl/doc/oostrum/latexhnd.pdf
    Miss handig voor in de OP
    "AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
    pi_57244282
    Zal vanmiddag dan wel maar OP even netjes maken...
    pi_57245388
    OP geupdate reacties en commentaar is welkom
      zaterdag 8 maart 2008 @ 16:59:46 #7
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57245687
    Ik zou deze link naar de TeX FAQ nog toegevoegd willen zien, en ook een link naar de Usenet Group comp.text.tex is nuttig. Daarin zitten veel experts.

En dan het volgende puntje

Waarom werkt iets niet zoals ik het wil?
    Je wordt het snelst en best geholpen als je een minimum example weet te maken. Probeer zoveel mogelijk packages die niets met het probleem te maken hebben uit je pre-amble te verwijderen, en probeer een zo klein mogelijk document over te houden door onnodige zaken eruit te halen. Vaak helpt dit sowieso al om te zien wat het probleem veroorzaakt (twee packages die niet met elkaar overweg kunnen) en daarbij geeft het duidelijkheid aan degenen die je vraag willen beantwoorden.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_57246100
    Mag ik voor de Linux mensen onder ons (en spoedig ook de rest van de wereld) http://kile.sourceforge.net/ aanraden als editor? En JabRef is een prima manier om je BibTeX files onder controle te houden.

Misschien nog een lijstje met veel gebruikte packages?
    * Fancyhdr voor mooie kop en voetteksten op iedere pagina
    * subfigure
    * amsmath/amssymb/... Voor meer controle over de formules
    * ....
      zaterdag 8 maart 2008 @ 18:05:25 #9
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_57247073
    TT-change op verzoek.
    pi_57247891
    quote:
    Op zaterdag 8 maart 2008 18:05 schreef remlof het volgende:
    TT-change op verzoek.
    Bedankt Remlof de mijne was zoals Iblis zei inderdaad slecht en dekte de inhoud eigenlijk ook niet goed.
      zaterdag 8 maart 2008 @ 20:19:35 #11
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_57249923
    Underfull \hbox errors fixxen is klote Nog een paar te gaan
    pi_57251959
    Ik heb weer een vraagje :P

mijn .cls
    1\newcommand{\creationdate}[1][\today]{\def\@creationdate{#1}}

mijn .tex
    1\creationdate{}

Nu als zoals je ziet moet creation date wanneer is zoals in .tex moet die \today outputen want dat is de default. Echter wanneer ik in me .tex
    1\creationdate{lol}
    output hij niet lol niet correct. Hij zet 'lol' vervolgens op een aparte pagina (1ste in dit geval) en op de pagina waar hij eigenlijk moest komen staat gewoon lekker de datum dus wordt daar \today outgeput... Nu wanneer ik [\today] weghaal uit de newcommand code dan doet hij het wel correct. Iemand enig idee wat ik fout doe?
      zaterdag 8 maart 2008 @ 23:15:13 #13
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57253293
    quote:
    Op zaterdag 8 maart 2008 20:19 schreef znarch het volgende:
    Underfull \hbox errors fixxen is klote Nog een paar te gaan
    Dit hoeft niet per se foutief te zijn hoor.
      zaterdag 8 maart 2008 @ 23:24:52 #14
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57253496
    quote:
    Op zaterdag 8 maart 2008 22:03 schreef Wouser het volgende:
    Ik heb weer een vraagje

mijn .cls
    [ code verwijderd ]

mijn .tex
    [ code verwijderd ]

Nu als zoals je ziet moet creation date wanneer is zoals in .tex moet die \today outputen want dat is de default. Echter wanneer ik in me .tex
    [ code verwijderd ]

output hij niet lol niet correct. Hij zet 'lol' vervolgens op een aparte pagina (1ste in dit geval) en op de pagina waar hij eigenlijk moest komen staat gewoon lekker de datum dus wordt daar \today outgeput... Nu wanneer ik [\today] weghaal uit de newcommand code dan doet hij het wel correct. Iemand enig idee wat ik fout doe?
    Ik heb iets meer context nodig, want wanneer gebruik je \@creationdate, weer in je eigen titel-commando? De fout is echter dat je optionele argumenten via [] moet opgeven. Dus \creationdate[lol], en als je \today wilt, dan simpelweg \creationdate . Als je \creationdate{lol} doet, dan denkt LaTeX dat je optionele eerste argument mist, en dan vult het \today in, met als gevolg dat {lol} gewoon als losse tekst overblijft – niet als commandoparameter.
    pi_57255029
    quote:
    Op zaterdag 8 maart 2008 23:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik heb iets meer context nodig, want wanneer gebruik je \@creationdate, weer in je eigen titel-commando? De fout is echter dat je optionele argumenten via [] moet opgeven. Dus \creationdate[lol], en als je \today wilt, dan simpelweg \creationdate . Als je \creationdate{lol} doet, dan denkt LaTeX dat je optionele eerste argument mist, en dan vult het \today in, met als gevolg dat {lol} gewoon als losse tekst overblijft – niet als commandoparameter.
    Ok bedankt ja ik dacht dus dat het m.b.v. {} moest maar ik moet dus [ ] gebruiken
      zondag 9 maart 2008 @ 11:11:07 #16
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_57258997
    quote:
    Op zaterdag 8 maart 2008 23:15 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dit hoeft niet per se foutief te zijn hoor.
    Klopt maar underful hboxes van badness 1000 is wel fout
    pi_57263448
    Ik krijg mijn appendix niet goed. Er komt nu twee keer "Appendix A" onder elkaar te staan :S.

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    \documentclass[12pt]{book}
    \usepackage[english]{babel}

\begin{document}

\appendix
    \chapter{Appendix A}

\end{document}
      zondag 9 maart 2008 @ 15:28:35 #18
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57263769
    quote:
    Op zondag 9 maart 2008 15:15 schreef mrbombastic het volgende:
    Ik krijg mijn appendix niet goed. Er komt nu twee keer "Appendix A" onder elkaar te staan :S.
    [ code verwijderd ]
    Normaliter als je een \chapter{Boom roos vis} typt, dan komt in je document:
    quote:
    Chapter 1
    Boom roos vis
    Als je nu \appendix uitvoert wordt de nummering van hoofdstukken opnieuw begonnen, en wordt de uitvoer naar letters gezet, en wordt de hoofdstuk naam naar Appendix gezet. Als jij nu ook nog eens de appendix ‘Appendix A’ noemt, dan krijg je het effect dat de automatisch gegenereerde titel ‘Appendix A’ gelijk is aan de door jou opgegeven titel. Vergelijkbaar met zeggen: \chapter{Chapter 1} – Dan zou er ook twee keer Chapter 1 onder elkaar komen.

De oplossing is dus iets te doen als: \chapter{Lijst van afkortingen}, wat zal opleveren:
    quote:
    Appendix A
    Lijst van afkortingen
    pi_57274606
    tvp
    pi_57283292
    Hoe kun je in een soort van tabular-omgeving de regels automatisch laten afbreken zoals dat in een normale tekst ook gebeurt?
      maandag 10 maart 2008 @ 13:53:29 #21
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57283432
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 13:45 schreef thabit het volgende:
    Hoe kun je in een soort van tabular-omgeving de regels automatisch laten afbreken zoals dat in een normale tekst ook gebeurt?
    Je kunt een p-kolom gebruiken. D.w.z. je doet b.v. \begin{tabular}{l l p{3cm}}, dan krijg je twee links uitlijnende kolommen en een kolom van 3cm breed waarin de regels worden afgebroken
    pi_57283513
    Ah, dank je wel. En in jouw voorbeeld {l l p{3m}}, zijn dat dan 3 kolommen of is l p{3cm} een kolom? En kun je die p-kolom ook zo instellen dat hij helemaal naar de rechtermargin uitstrekt (zodat je dus niet zelf hoeft op te meten hoeveel centimeter dat is)?
      maandag 10 maart 2008 @ 14:14:47 #23
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57283766
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 13:57 schreef thabit het volgende:
    Ah, dank je wel. En in jouw voorbeeld {l l p{3m}}, zijn dat dan 3 kolommen of is l p{3cm} een kolom? En kun je die p-kolom ook zo instellen dat hij helemaal naar de rechtermargin uitstrekt (zodat je dus niet zelf hoeft op te meten hoeveel centimeter dat is)?
    Dat zijn drie kolommen. Als je het automatisch uitstrekken wilt moet je de package tabularx gebruiken, welke standaard bij je distro hoort te zitten.
    pi_57283877
    Vraagje ik heb een pijl met daarop een letter. Nu vind ik dat die letter op de pijl nogal erg klein wordt afgebeeld en wou ik deze groter maken. Echter blijkt dat fontsize commando's geen effect erop hebben. Is er een andere manier om dit op te lossen?

1\stackrel{\mathcal{\Huge L}}{\longrightarrow}
      maandag 10 maart 2008 @ 14:27:45 #25
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57283952
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 14:21 schreef Wouser het volgende:
    Vraagje ik heb een pijl met daarop een letter. Nu vind ik dat die letter op de pijl nogal erg klein wordt afgebeeld en wou ik deze groter maken. Echter blijkt dat fontsize commando's geen effect erop hebben. Is er een andere manier om dit op te lossen?
    [ code verwijderd ]
    Als het goed is krijg je daar ook een warning over, dat die commando's niet werken in mathmode. Je kunt wel de grootte veranderen, dat gaat met behulp van \displaystyle, zie dit overzichtje.
    pi_57284061
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 14:14 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat zijn drie kolommen. Als je het automatisch uitstrekken wilt moet je de package tabularx gebruiken, welke standaard bij je distro hoort te zitten.
    Perfect! .
    pi_57285172
    Nog een vraagje over tabularx. Ik wil tussen 2 regels een klein beetje witruimte hebben. Dus groter dan de normale afstand tussen twee regels, maar kleiner dan een volledige regel overslaan. Hoe krijg ik dat voorelkaar?
      maandag 10 maart 2008 @ 15:50:40 #28
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57285438
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 15:35 schreef thabit het volgende:
    Nog een vraagje over tabularx. Ik wil tussen 2 regels een klein beetje witruimte hebben. Dus groter dan de normale afstand tussen twee regels, maar kleiner dan een volledige regel overslaan. Hoe krijg ik dat voorelkaar?
    Een \\[2mm] zou een witruimte van 2mm moeten opleveren.
      maandag 10 maart 2008 @ 16:45:36 #29
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_57286514
    Weer een noob probleem :D

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    \begin{align}
    Solvabiliteitsratio\,1=(\frac{Eigen\,Vermogen}{Totaal\,Vermogen})  
    \\Solvabiliteitsratio\,2=\frac{Totale\,Activa}{Vreemd\,Vermogen}  
    \\Current\,Ratio=\frac{Vlottende\,Activa}{Kort\,Vreemd\,Vermogen} 
    \\Debt\,Ratio=\frac{Vreemd\,Vermogen}{Totaal\,Vermogen}
    \\Quick\,Ratio=\frac{Vlottende\,Activa-Voorraaden}{Kort\,Vreemd\,Vermogen} 
    \\Werkkapitaal=Vlottende\,Activa-Vreemd\,Vermogen 
    \intertext{Of:}
    Werkkapitaal=(\text{Eigen Vermogen}+\text{Lang Vreemd Vermogen})-\text{Vaste Activa}  
    \end{align}

Bovenstaande formules werken wel, echter, de formule zelf lijnt hij rechts uit, terwijl dit toch echt in het midden hoort te staan voor zover ik weet. Weet iemand zo snel hoe dit komt ?
      maandag 10 maart 2008 @ 17:13:09 #30
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57286973
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 16:45 schreef znarch het volgende:
    Weer een noob probleem
    [ code verwijderd ]

Bovenstaande formules werken wel, echter, de formule zelf lijnt hij rechts uit, terwijl dit toch echt in het midden hoort te staan voor zover ik weet. Weet iemand zo snel hoe dit komt ?
    Door je gebruik van align. Dat is simpelweg hoe align werkt. Een uitgebreidere omschrijving vind je in de AMSMath UserGuide. Align wordt normaliter gebruikt om dingen uit te lijnen op b.v. een ‘=’ tegen. Alles links ervan wordt rechts uitgelijnd, alles rechtservan links. (En jij zet nergens een & neer die de grens aangeeft, dus bij jou wordt alles rechts uitgelijnd.)

Nogmaals, ik heb het al vaker gezegd, maar het is ook echt voor je eigen gemak: Als je een minimum example had gemaakt (zie openingspost) dan had je gezien dat je amsmath had moeten includen om dit werkend te krijgen, en dat had je direct op het spoor gezet om de documentatie voor amsmath er eens op na te slaan om de werking van dit commando te zien.

Overigens merk ik ook op dat je hele woorden typt in math-mode. Dit levert een ontzettend lelijk resultaat op, omdat de witruimte rond de letters wordt gezet alsof het allemaal losse variabele-letters zijn, niet alsof ze deel uitmaken van een woord. Kijk bijvoorbeeld naar de V en de W. Heel lelijk. Beter is het om \text{\textit{Vermogen}} te typen, of een kort commando:

\newcommand{\texti}[1]{\text{\textit{#1}} te definiëren, waardoor je \textit{Vermogen} in je formules kunt neerzetten.
    pi_57288581
    Met het commando \today kun je de datum weergeven. Zijn er commando's waarmee je alleen de maand en het jaar kunt weergeven?
      maandag 10 maart 2008 @ 19:36:16 #32
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57289624
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 18:49 schreef thabit het volgende:
    Met het commando \today kun je de datum weergeven. Zijn er commando's waarmee je alleen de maand en het jaar kunt weergeven?
    Je hebt simpelweg \day, \month en \year. In dutch.ldf is b.v. de definitie van \today te vinden:

1
    2
    3
    4
    5
    6
      \def\datedutch{%
        \def\today{\number\day~\ifcase\month\or
          januari\or februari\or maart\or april\or mei\or juni\or
          juli\or augustus\or september\or oktober\or november\or
          december\fi
          \space \number\year}}

Verder heb je de package datetime die op veel verschillende manieren de datum kan opmaken.
    pi_57297085
    tvp, zeer nuttig topic voor m'n verslag
    pi_57300982
    even tvp
    "Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
    last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
    pi_57348570
    Ik heb er ook weer een..

Ik gebruik BibTeX, hartstikke netjes maar... Als je meer dan 2 auteurs hebt zet je "and" tussen al die namen. BibTeX maakt dan de referentie mooi aan de hand van de eerste letters (dus [BGIP] bijvoorbeeld), maar in de bibliography staat er dan bij de namen tussen alle namen een komma, en voor de laatste naam staat ",and" en da's niet alleen lelijk maar volgens mij zelfs gewoon fout.
    Is er een manier dat daar gewoon "and" komt te staan, maar dat de referentie wel hetzelfde blijft?
    Why do they call themselves the human race?
    Do they think someone's going to win?
    pi_57348622
    quote:
    Op maandag 10 maart 2008 17:13 schreef Iblis het volgende:

[..]

Overigens merk ik ook op dat je hele woorden typt in math-mode. Dit levert een ontzettend lelijk resultaat op, omdat de witruimte rond de letters wordt gezet alsof het allemaal losse variabele-letters zijn, niet alsof ze deel uitmaken van een woord. Kijk bijvoorbeeld naar de V en de W. Heel lelijk. Beter is het om \text{\textit{Vermogen}} te typen, of een kort commando:

\newcommand{\texti}[1]{\text{\textit{#1}} te definiëren, waardoor je \textit{Vermogen} in je formules kunt neerzetten.
    Heeeel soms doe ik dat ook, meestal gebruik ik dan \mathit omdat ik de losse letters in mathmode dan beter bij de rest vind passen. Dat kun je dus ook overwegen. Maar als je niks doet is de spacing inderdaad afgrijselijk lelijk, en toch zie je dit in veel journals en proceedings nog altijd gedaan worden. Maar ja, die gebruiken ook vaak het oerlelijke default lettertype..

Overigens moet je trouwens volgens mij in jouw voorbeeld \texti{Vermogen} gebruiken, en niet \textit.
      donderdag 13 maart 2008 @ 12:25:38 #37
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57349074
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 12:08 schreef Adjeuj het volgende:
    Ik heb er ook weer een..

Ik gebruik BibTeX, hartstikke netjes maar... Als je meer dan 2 auteurs hebt zet je "and" tussen al die namen. BibTeX maakt dan de referentie mooi aan de hand van de eerste letters (dus [BGIP] bijvoorbeeld), maar in de bibliography staat er dan bij de namen tussen alle namen een komma, en voor de laatste naam staat ",and" en da's niet alleen lelijk maar volgens mij zelfs gewoon fout.
    Is er een manier dat daar gewoon "and" komt te staan, maar dat de referentie wel hetzelfde blijft?
    Dat heet een Serial comma of Oxford comma en is bij sommige stijlen erg gebruikelijk, en er zijn verhitte debatten wat beter is. Voor Nederlanders oogt het vrij ongewoon. Welke stijl gebruik je? Meestal moet je die zelf namelijk even aanpassen, wat niet per se heel lastig hoeft te zijn, maar de eerste keer wel wat onwennig kan zijn.
      donderdag 13 maart 2008 @ 12:28:23 #38
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57349144
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 12:10 schreef Adjeuj het volgende:

[..]

Heeeel soms doe ik dat ook, meestal gebruik ik dan \mathit omdat ik de losse letters in mathmode dan beter bij de rest vind passen. Dat kun je dus ook overwegen.
    Klopt, maar niet als je spaties wilt, want die worden binnen \mathit{…} genegeerd. Dat gaf ik misschien niet zo duidelijk aan in m'n voorbeeld, maar dat was wel het idee erachter.
    quote:
    Overigens moet je trouwens volgens mij in jouw voorbeeld \texti{Vermogen} gebruiken, en niet \textit.
    Je hebt helemaal gelijk! Mijn fout.
    pi_57349287
    Spaties klopt, in dat geval gebruik ik maar de tilde, maar als dat in mijn hele thesis 1 keer voorkomt zal het veel zijn.

Ik gebruik de Bibtex stijl alpha. Leuk dat dit een bekende discussie is trouwens. Vreemd genoeg gebruik ik hem wel voor or, dus ik ben ook een klein beetje inconsequent.. So sue me!
    pi_57350207
    Ik heb de alpha.bst file nu aangepast, ergens een "," weggehaald en het werkt nu. Wel geeft BibTeX voor de betreffende references een error ("you can't pop an empty literal stack for entry...."), maar ik zie er niks geks aan. Lekker laten staan dus
      donderdag 13 maart 2008 @ 13:39:04 #41
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57350685
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 13:16 schreef Adjeuj het volgende:
    Ik heb de alpha.bst file nu aangepast, ergens een "," weggehaald en het werkt nu. Wel geeft BibTeX voor de betreffende references een error ("you can't pop an empty literal stack for entry...."), maar ik zie er niks geks aan. Lekker laten staan dus :)
    Ah ja, ik was even bezig met wat anders, maar het ook gevonden in alpha.bst (het beste is om die file naar je huidige dir te kopiëren, of in je eigen $TEXMF directory te zetten), mijn aanpassing is als volgt, in de functie format.names op regel 197:

Van:
    1
    2
    3
    4
                { numnames #2 > 
                    { "," * }
                    'skip$
                  if$  

Naar:

1            { 

Ofwel, je haalt die hele check eruit. Normaliter doet het namelijk 'A and B' of 'A, B, and C'. Dus vandaar nunnames #2 >, om te kijken of we hier met méér dan twee namen van doen hebben, en zo ja, dan komt er voor de laatste een komma. Dat hele blok kan weg.

Een alternatief is trouwens om van biblatex gebruik te maken, dat implementeert de functionaliteit van BibTeX in LaTeX, en dan heb je tal van configuratiemogelijkheden om het uiterlijk aan te passen, door commando’s te herdefiniëren. In dit geval lijkt het zelfs standaard te doen wat jij wilt.

Het lijkt me een interessante benadering, en ik ga het nog een keer bestuderen, maar voorlopig ken ik het nog niet zo goed. (Eerst TikZ 2.0 leren. :))
    pi_57351137
    (als ik die file in een andere editor open wordt ie ineens veel leesbaarder )

Dat was de komma die ik had weggehaald, maar nu werkt het zelfs zonder error. Bedankt dus..

Biblatex had ik gevonden, maar leek me wat te veel gevraagd. In het ergste geval had ik natuurlijk gewoon de bbl kunnen aanpassen.
    pi_57355358
    Ik zit sinds kort met PStricks te spelen om mijn mooie figuren in m'n verslag te krijgen. Het enige probleem dat ik heb is dat symbolen als alpha beta en gamma veranderen in vraagtekens. Hoe zou ik het kunnen oplossen?

Ik gebruik LaTeX draw om te tekenen en voer het daarna in winedt/miktex in om het verslag te genereren.
      donderdag 13 maart 2008 @ 17:38:50 #44
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57355620
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 17:25 schreef Falcon4ever het volgende:
    Ik zit sinds kort met PStricks te spelen om mijn mooie figuren in m'n verslag te krijgen. Het enige probleem dat ik heb is dat symbolen als alpha beta en gamma veranderen in vraagtekens. Hoe zou ik het kunnen oplossen?

Ik gebruik LaTeX draw om te tekenen en voer het daarna in winedt/miktex in om het verslag te genereren.
    Kun je een klein voorbeeldje (zie: minimum example in de OP) maken waarin je een zo klein mogelijk documentje maakt waarin het probleem zich voordoet? Dus kleine tekening in LaTeXdrawmaken, klein document waar je het inplakt, en de source hier neerzetten.
    pi_57392607
    quote:
    Op donderdag 13 maart 2008 17:38 schreef Iblis het volgende:

[..]

Kun je een klein voorbeeldje (zie: minimum example in de OP) maken waarin je een zo klein mogelijk documentje maakt waarin het probleem zich voordoet? Dus kleine tekening in LaTeXdrawmaken, klein document waar je het inplakt, en de source hier neerzetten.
    Inmiddels opgelost, het probleem was dat ik in LaTeXdraw gewoon de windows speciale tekens editor had gebruikt. Maar goed hoewel het in Latexdraw er goed uit zag ging 't exporteren niet goed. Dus toen maar handmatig $\alpha$ neergezet. En nu werkt 't prima.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 19:52:16 #46
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_57400138
    Ik heb eigenlijk een heel algemene vraag. Ik moet nu in een document een aantal dingen nogal verspreid over de pagina hebben.
    Dus:

Hier iets----------------------------------------- Hier iets
    Hier iets, hier iets------------------------------ Hier iets Hiet iets

Zonder de streepjes dan. Ik vroeg me af hoe je zoiets het best aan kunt pakken als je er toch een aantal van hebt.

Ik kan natuurlijk links beginnen met een \hspace zorgen dat het volgende recht uitkomt. Probleem is dan dat ik steeds de hspace moet aanpassen.

Ook zou het mogelijk zijn er grote tabellen zonder lijnen van te maken.

Is het misschien zelfs mogelijk een combi van flushleft en flushright te gebruiken ?

Ik gok zo eens dat er een redelijk handige optie voor is die ik gewoon niet weet

EDIT:
    Oke, ik ben nu aan de gang gegaan met \hfill. Ik wist wel dat er zon optie zou zijn.Maar nu het volgende weer. Hfill werkt alleen als er al iets links van de hfill staat. Om iets rechts uit te lijnen zonder dat er links ervan iets staat moet ik alsnog flushright gebruiken en dit levert weer irritante witregels op.

Heerlijk dat puzzelen af en toe

[ Bericht 19% gewijzigd door znarch op 16-03-2008 13:30:13 ]
      zondag 16 maart 2008 @ 19:21:11 #47
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_57418083
    Ik zie niet helemaal wat je wilt. Je kunt altijd een \hspace*{\fill} invoegen, die wordt nooit weggegooid, ook niet aan het begin van de regel. Maar uit het voorbeeld dat je geeft lijkt het alsof je eerder een soort tab-stop-omgeving wilt, waarbij je regels op bepaalde punten uitlijnt.

Daarvoor kun je de tabbing-omgeving gebruiken. Zie ook deze site.
      zondag 16 maart 2008 @ 20:31:39 #48
    148823 znarch
    ondertitel
    pi_57419402
    Thx, was die tabbing omgeving nog nooit ergens tegengekomen (zal wel aan mij liggen )
    pi_57478679
    Ik heb een aantal vergelijkingen, die ik heb onderbroken met commentaar. Ik wil graag dat deze vergelijkingen netjes onder elkaar uitgelijnd worden (dus =-tekens onder elkaar zeg maar). Doordat ik voor het commentaar telkens de math omgeving verlaat gaat dit niet goed. Ik heb nu:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    \begin{align}
    a x_i & \leq b & i\in I
    \end{align}
    Bladiebladiebla
    \begin{align}
    a x_i + c y_i & \leq b & i\in I
    \end

Nu wil ik dus dat de & symbolen recht onder elkaar komen, terwijl ik tussendoor dus de math omgeving verlaat. Iemand enig idee hoe ik dit fix?
    pi_57479598
    Ik zou een \begin{eqnarray*} gebruiken, dan moet je je commentaar wel tussen \text{} zetten aangezien je in math-mode zit. Door op verschillende plaatsen &'s te zetten (max 2 per regel), bijvoorbeeld om het = teken wordt dan alles onder elkaar uitgelijnd. Wel de regels afbreken met een \\, net als in een gewoon array dus.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')