quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:29 schreef Morrigun99 het volgende:
Ik zit inderdaad nu in de UvT bieb. Wordt een lange biebsessie vandaag. Niets mis mee.
Maarre qua Plaza Kluwer was ik al zo ver. Ik wist alleen niet dat RvdW, rechtspraak van de week was en dat je daar apart op kon zoeken....
En volledigheidshalve dan maar even: de JAR is de Jurisprudentie Arbeidsrecht. En de Kluwer is inderdaad veel gaver, ik heb benieuwd of Yashaaaa nog reactie krijgt op ons mailtje inz. de roze ladies edition Kluwerquote:
Dan klagen we ze aanquote:Op dinsdag 4 maart 2008 14:28 schreef Yashaaaaa het volgende:
Tot nu toe nog steeds geen reactie meer gehad..
Dadelijk gebruiken ze ons idee wel en laten ze ons lekker stikken
Dat zal ze leren! Genoeg juridische expertise aanwezig hier, dus dat gaan we dik winnenquote:
Mja, ik heb de Kluwersite net even bestudeerd om te checken of ze niet perongeluk al ergens een plaatje hadden staan (neequote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:15 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Dat zal ze leren! Genoeg juridische expertise aanwezig hier, dus dat gaan we dik winnen
Als dat geen reden is om de Vermande te kiezenquote:Op dinsdag 4 maart 2008 16:47 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Op de Collegebundel site staat o.a. "Als je de Kluwer Collegebundel vóór 1 augustus a.s. besteld
Ik ga er van uit dat Kluwer al haar geld investeert in de kwaliteit van de collegebundel en derhalve heeft moeten bezuinigen op webredacteursquote:Op dinsdag 4 maart 2008 18:31 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als dat geen reden is om de Vermande te kiezen
Dat werd tijd ja, met hun uitvallende blaadjes. "Met Kluwer is het altijd herfst" lijkt me dan ook een passende slogan voor hun reclamecampagne voor komend najaar. Misschien willen ze dat idee er wel meteen bij kopen, bij de roze kaft.quote:Op dinsdag 4 maart 2008 18:42 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat Kluwer al haar geld investeert in de kwaliteit van de collegebundel en derhalve heeft moeten bezuinigen op webredacteurs. Als dat geen reden is om voor Kluwer te kiezen
.
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:33 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat werd tijd ja, met hun uitvallende blaadjes. "Met Kluwer is het altijd herfst" lijkt me dan ook een passende slogan voor hun reclamecampagne voor komend najaar. Misschien willen ze dat idee er wel meteen bij kopen, bij de roze kaft.
quote:Op maandag 3 maart 2008 18:28 schreef Razor21 het volgende:
Vandaag mijn verweer op de bus gedaan aangetekend en per mail naar zijn advocaat.
Heb even wat nagevraagd via mijn brief ben ik nu in onderhandeling gegaan met Ome Willem.
Zolang ik in onderhandeling ben mogen zij niet zomaar naar de rechter stappen.
Ik wacht de tegen reactie af, mocht het toch niets worden dan kijk ik wel of het allemaal de moeite is om het voor te laten komen.
Hier mijn brief (met dank aan Vogeltjesdans)
xxxxxxxxxxxxxxx
03-03-2008, Amsterdam
Onderwerp: domeinnaam www.defilmvanomewilders.nl
Weledelegestrenge mr. xxxxxx,
Langs de weg van het internet werd ik benaderd door uw advocatenbureau, gevestigd te Amsterdam, terzake de volgende kwestie.
Dhr. XXXXXX heeft in februari 2008 via zijn provider Lycos een domeinnaam geregistreerd, t.w. defilmvanomewilders.nl, verder te noemen het object. Door deze registratie is Dhr. XXXXXX houder geworden van het object.
Op 27 februari ontving Dhr. XXXXXX van u een digitaal schrijven, betreffende een stuk dat door u naar de registratie houder was gezonden. Betreffend schrijven betrof een verzoek tot het "vrijwillig" afstaan van bedoeld object door Dhr. XXXXXX, dit ter overname door uw cliënt Dhr. Rutten.
Nu u noch Dhr. Rutten op geen enkele wijze heeft aangegeven een zwaarwegend belang te hebben bij de overname van bedoeld object, noch enige noodzaak tot overname van het object heeft geduid, kan Dhr. XXXXXX zich niet verenigen met het zondermeer vrijwillig afstaan van het object.
Dhr. XXXXXX heeft betreffend object immers ter houder genomen met het doel om er een aantal videoclips op te hosten. Naar oordeel van een gerenommeerd doch hier niet nader te duiden reclamebureau zal dit voor cliënt op termijn een belangrijk financieel voordeel opleveren, voortkomende uit directe reclameopbrengsten.
Namens deze weg wil Dhr. XXXXXX ook benadrukken dat Willem en Wilders totaal niet op elkaar lijken.
Met andere woorden het lijkt Dhr. XXXXXX erg sterk dat er bezoekers voor Ome Willem per ongeluk op zijn website zullen terecht komen.
Dhr. XXXXXX is echter vanuit coulance bereid zijn eigendom aan Dhr. Rutten te verkopen. De voornoemde factoren en het doel waarvoor Dhr. XXXXXX het object tot houder heeft genomen meewegende, is Dhr. XXXXXX van mening dat voor de overname geen bedrag alleen gepast is, dat maar ook tevens slechts - deels en voorlopig - de te derven opbrengsten dekt.
U zult begrijpen dat de brief van Dhr. Rutten , in geen geval de kosten van reeds gemaakte onkosten voor juridisch advies, administratie, registratie en toekomstige inkomstenderving dekt.
In voornoemd schrijven d.d. 27 februari biedt uw cliënt echter geen bedrag aan hetgeen naar mening van Dhr. XXXXXX voldoende ruimte open laat voor onderhandeling aan de zijde van Dhr. Rutten.
Ik merk op dat deze overwegingen en het "aanbod" van uw cliënt voor zover nodig in voorkomend geval meegenomen zullen worden in een procedure bij het gerecht. Dhr. XXXXXX benadrukt vooralsnog dat deze weg niet zijn voorkeur geniet.
Dhr. XXXXXX gaat er echter vanuit dat Dhr. Rutten het niet zover zal laten komen, en dat zij van oordeel is dat "vrijwillige afstaan van het object " alleszins onaanvaardbaar is.
Hierbij mede gelet op het verschil in financiële positie tussen Dhr. Rutten en Dhr. XXXXXX hetgeen het overnamebedrag alleszins rechtvaardigt.
In afwachting van uw reactie heb ik uit coulance alle content van de site afgehaald dat maar ook met Dhr. Wilders te maken heeft.
Inmiddels wacht ik uw berichten af.
Met vriendelijke groet,
Sander XXXXXX
oh mijn godquote:Op dinsdag 4 maart 2008 21:10 schreef Pool het volgende:
Oja, hebben jullie het geweldige topic Advocaat Ome Willem bedreigt mij.... al gezien? Werkelijk briljant, vooral als de TS zelf wel eens eventjes gaat onderhandelen met Ome Willem en onderstaande topbrief verstuurt:
[..]
Kantoor Paardekooper denk ikquote:Op dinsdag 4 maart 2008 21:42 schreef The_Duce het volgende:
Bij welk kantoor is de mr V. Shamdas van deze brief in dienst?
Wil je zulke opmerkingen niet plaatsen? Ik zit in de bieb en daar moet het stil zijn...gniffel...quote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:33 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat werd tijd ja, met hun uitvallende blaadjes. "Met Kluwer is het altijd herfst" lijkt me dan ook een passende slogan voor hun reclamecampagne voor komend najaar. Misschien willen ze dat idee er wel meteen bij kopen, bij de roze kaft.
Dat is inderdaad vervelend, mensen die zelf nadenken zijn vaak genegen om je gelijk te geven, jij bent immers min of meer expert op dat gebied. Mensen die napraten zijn vervelend, aangezien die hardnekkig vasthouden aan hun eigen standpunt, uiteraard omdat de overbuurman dat gisteren vertelde...quote:Op woensdag 5 maart 2008 11:05 schreef Morrigun99 het volgende:
[..]
Ik ging logischerwijs die discussie niet met de beste mijnheer aan, daar hij zich zichtbaar opwond en zelf duidelijk weinig opleiding genoten had....
Ik moest ook lachen hoor, stiekem, hardop op mijn kamer. Niet verder vertellenquote:Op woensdag 5 maart 2008 07:36 schreef Yashaaaaa het volgende:
[..]
Oke oke die zit
Ik moest er stiekem ook nog om lachen maar niet aan Leonoor vertellen hoor
Nee hoor, want mijn Kluwer verkeert nog in perfecte staat. En ja, hij is al wel uit het plastic en wordt dit collegejaar veelvuldig gebruiktquote:Op donderdag 6 maart 2008 09:16 schreef Leonoor het volgende:
Ik moest ook lachen hoor, stiekem, hardop op mijn kamer. Niet verder vertellen. Mijn Kluwer valt overigens niet uit, wellicht is er sprake van klassejustitie en hebben ze een restpartijtje gedumpt in Tilburg.
Naar aanleiding van deze post in het vorige topic:quote:Op donderdag 6 maart 2008 09:31 schreef bladibladibla het volgende:
Morrigun, wie zijn de spammers op de campus uit de TT? Ik word de afgelopen week al wel doodgegooid met flyers van de EBT, bedoel je die toevallig?
quote:Op dinsdag 4 maart 2008 12:08 schreef GlowMouse het volgende:
je zit toch niet in de UvT bibliotheek nu hedeze link volgen, juridische bibliotheek, RvdW, etc
*nu van de bibliotheek naar gebouw K loopt, staan vast weer spammers bij de trap![]()
Irritant inderdaad. Feestjes zijn daar ook altijd een goed voorbeeld van. Dan begint er weer één of andere aangeschoten idioot ons rechtssysteem, het OM, advocaten en/of de politie met de grond gelijk te maken. Met van die Telegraaf argumenten.quote:Op donderdag 6 maart 2008 00:51 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Dat is inderdaad vervelend, mensen die zelf nadenken zijn vaak genegen om je gelijk te geven, jij bent immers min of meer expert op dat gebied. Mensen die napraten zijn vervelend, aangezien die hardnekkig vasthouden aan hun eigen standpunt, uiteraard omdat de overbuurman dat gisteren vertelde...
Zoiets kon bij mij altijd grote irritatie opwekken, maar de laatste tijd heb ik het van me afgezet en ga ik niet meer in discussie met die mensen...
Ik mag toch hopen dat ze het op één of andere manier via het Amerikaanse recht gaat spelen en niet via ons stelsel. Dat lijkt me sowieso onlogisch, maar ook nog eens met een geringe kans van slagen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 01:12 schreef ScottTracy het volgende:
Net Moszkowicz gehoord bij Pauw & Witteman, maar hij denkt toch zeker niet serieus dat de moeder van Natalee shockschade kan eisen van Joran van der Sloot? Dat gaat sowieso niet lukken, als je haar shock vergelijkt met die van de moeder uit het Taxibus arrest...
Ok, ik ga nu iets zeggen over een onderwerp waar ik niet zoveel verstand van heb, dus sla me niet, maar de onrechtmatige daad van Joran is gepleegd in Aruba, is dan niet Arubaans (lees: Nederlands) recht van toepassing, nu de schade in principe ook op Aruba is ingetreden. Mw. Holloway heeft daar toch eerst nog eeuwen rondgehangen voordat ze terugging naar de VS? Dus de kans dat ofwel het schadetoebrengende feit ofwel het intreden van de schade in de VS plaatsvond is vrij nihil, dus de kans op Amerikaans recht ook?quote:Op donderdag 6 maart 2008 10:27 schreef Morrigun99 het volgende:
Ik mag toch hopen dat ze het op één of andere manier via het Amerikaanse recht gaat spelen en niet via ons stelsel. Dat lijkt me sowieso onlogisch, maar ook nog eens met een geringe kans van slagen.
Als ik M. zo hoorde, gaat hij het wel spelen via het Nl rechtquote:Op donderdag 6 maart 2008 10:27 schreef Morrigun99 het volgende:
[..]
Naar aanleiding van deze post in het vorige topic:
[..]
[..]
Irritant inderdaad. Feestjes zijn daar ook altijd een goed voorbeeld van. Dan begint er weer één of andere aangeschoten idioot ons rechtssysteem, het OM, advocaten en/of de politie met de grond gelijk te maken. Met van die Telegraaf argumenten.![]()
[..]
Ik mag toch hopen dat ze het op één of andere manier via het Amerikaanse recht gaat spelen en niet via ons stelsel. Dat lijkt me sowieso onlogisch, maar ook nog eens met een geringe kans van slagen.
Lijkt me een logisch punt. Ik heb er ook echt geen verstand van. Het lijkt me alleen dat zo'n vordering via het Nederlandse recht weinig kans van slagen heeft. Dat was ook meer mijn punt eigenlijk.quote:Op donderdag 6 maart 2008 10:32 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ok, ik ga nu iets zeggen over een onderwerp waar ik niet zoveel verstand van heb, dus sla me niet, maar de onrechtmatige daad van Joran is gepleegd in Aruba, is dan niet Arubaans (lees: Nederlands) recht van toepassing, nu de schade in principe ook op Aruba is ingetreden. Mw. Holloway heeft daar toch eerst nog eeuwen rondgehangen voordat ze terugging naar de VS? Dus de kans dat ofwel het schadetoebrengende feit ofwel het intreden van de schade in de VS plaatsvond is vrij nihil, dus de kans op Amerikaans recht ook?
quote:Op donderdag 6 maart 2008 10:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Als ik M. zo hoorde, gaat hij het wel spelen via het Nl recht.
Ja, je hebt volgens mij gelijk. En daarnaast zijn die Amerikaanse vonnissen volgens mij niet zonder meer uitvoerbaar in Nederland, dus dan kan Joran door weg te blijven uit de Amerikaanse gebieden alsnog de dans ontspringen. Waarschijnlijk wordt het de Nederlandse rechter, die Arubaans recht gaat toepassen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 10:32 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ok, ik ga nu iets zeggen over een onderwerp waar ik niet zoveel verstand van heb, dus sla me niet, maar de onrechtmatige daad van Joran is gepleegd in Aruba, is dan niet Arubaans (lees: Nederlands) recht van toepassing, nu de schade in principe ook op Aruba is ingetreden. Mw. Holloway heeft daar toch eerst nog eeuwen rondgehangen voordat ze terugging naar de VS? Dus de kans dat ofwel het schadetoebrengende feit ofwel het intreden van de schade in de VS plaatsvond is vrij nihil, dus de kans op Amerikaans recht ook?
quote:Op donderdag 6 maart 2008 11:29 schreef Leonoor het volgende:
[..]
jij hier?
Maar ik was ook niet van mening dat het een haalbare vordering was verder hoor Morrigun, ik ging alleen even redeneren...
Leonoor, wat een mooie zinquote:Op donderdag 6 maart 2008 10:32 schreef Leonoor het volgende:
Dus de kans dat ofwel het schadetoebrengende feit ofwel het intreden van de schade in de VS plaatsvond is vrij nihil, dus de kans op Amerikaans recht ook?
Ik kreeg gisteren bij schriftelijke vaardigheden te horen dat we als juristen eens af zouden moeten stappen van het typische juridische taalgebruik en ons meer in alledaags Nederlands moeten uitdrukken. Ik heb e.e.a. voor kennisgeving aangenomen en zal er niets mee doen. Maar ik ben vereerdquote:
Mja, je begrijpt best wat ik bedoelquote:
Ook leuk dat een rechtenstudie vaak onlosmakelijk verbonden lijkt met de ambitie advocaat te wordenquote:Op woensdag 5 maart 2008 11:05 schreef Morrigun99 het volgende:
[..]
Hij zo: "wat doe jij voor werk dat je dat zo durft te beweren?"
Ik: "ik studeer Nederlands Recht"
Hij: "Oh dus jij wil advocaat worden?"
Ik: "ja"
Hij: "Alle advocaten zijn zo corrupt als de neten"
Ik denk idd niet dat een Nederlandse rechter snel zal aannemen dat die moeder in haar persoon is aangetast enkel door het feit dat haar dochter spoorloos verdwenen is. De confrontatie met de (zeer waarschijnlijke) dood van een kind was in het Taxibus-arrest toch nét even anders.quote:Op donderdag 6 maart 2008 01:12 schreef ScottTracy het volgende:
Net Moszkowicz gehoord bij Pauw & Witteman, maar hij denkt toch zeker niet serieus dat de moeder van Natalee shockschade kan eisen van Joran van der Sloot? Dat gaat sowieso niet lukken, als je haar shock vergelijkt met die van de moeder uit het Taxibus arrest...
Klassieker: "Levenslang? Die staat binnen 15 jaar weer op straat!"quote:Op donderdag 6 maart 2008 10:27 schreef Morrigun99 het volgende:
Irritant inderdaad. Feestjes zijn daar ook altijd een goed voorbeeld van. Dan begint er weer één of andere aangeschoten idioot ons rechtssysteem, het OM, advocaten en/of de politie met de grond gelijk te maken. Met van die Telegraaf argumenten.![]()
Ik zat 1,5 jaar geleden in de trein van Delft terug naar Utrecht, heel zielig te zijn want net gedumpt, toen een man en een vrouw op het bankje achter mij gingen zitten en het volgende gesprek hadden:quote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:50 schreef Ruiseart het volgende:
[..]
Klassieker: "Levenslang? Die staat binnen 15 jaar weer op straat!"
Tijdje geleden in de trein ook zo'n zot. Een jongedame begon opgewekt over koetjes en kalfjes te praten tegen een medestudent van mij. Ik weet niet meer hoe het zo plots kwam, maar ze begon zich op te winden over de te lage straffen voor veroordeelden in het algemeen en verkrachters in het bijzonder, waarop ik zei: "Misschien zijn minimumstraffen een optie? "EN DE LONEN MOETEN OMHOOG" schreeuwde ze toen.
Ohja, TVP
Ik heb mijn eerste jaar ook verkloot en daar baal ik nog steeds regelmatig van. Ik ben echter doorgegaan, omdat ik juist heel bewust de Rechten studie koos. En ik heb er nu ook écht geen spijt van gehad. Ieder jaar lijkt leuker te worden.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 10:47 schreef bladibladibla het volgende:
Een troost is dan dat Petertje een van die studenten is die na drie weken alweer afhaakt en daardoor waarschijnlijk een heel jaar verkloot omdat hij ook niet weet wat hij anders wil gaan doen
Zo'n American Beauty moment: "doe mij een baan met zo min mogelijk verantwoordelijkheden".quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:29 schreef bladibladibla het volgende:
"Goh, was een carriere als putjesschepper niet veel makkelijker geweest?"
Op van die vervelende kutdagen dat niets lijkt te lukken denk ik af en toe ook stiekem "was ik maar secretaresse geworden". Maar ik kom er altijd heel snel weer van terugquote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:50 schreef Morrigun99 het volgende:
[..]
Zo'n American Beauty moment: "doe mij een baan met zo min mogelijk verantwoordelijkheden".
Die gedachte heeft inderdaad al wel eens de revue gepasseerd. Maar dan denk ik ook altijd terug aan die vakantiebaantjes die na twee weken al begonnen te vervelen...
Hoe herkenbaar, maar zogauw ik een week lang werk moet doen dat mij niet uitdaagt, dan ben ik heel erg blij dat ik zoiets niet nog 40 jaar extra hoef te doen. Staats- en bestuursrecht sucks, maar niet zo erg als 40 jaar vervelend werk doen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 13:42 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Op van die vervelende kutdagen dat niets lijkt te lukken denk ik af en toe ook stiekem "was ik maar secretaresse geworden". Maar ik kom er altijd heel snel weer van terug.
Welk studiejaar zit je?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 17:57 schreef Bartaz het volgende:
Oja, voeg mij trouwens maar toe bij Maastricht
Vriend van mij heeft hier in Tilburg zowel vakken aan de Economische als aan de Juridische faculteit gevolgd. Dus in Tilburg is dat sowieso wel mogelijk, alleen heb je er geen speciale programma's voor.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 22:12 schreef DanielSmith het volgende:
Even een vraag voor alle studiebollen tussendoor:
Wat is nu een goeie universiteit om naast rechten vakken te volgen van een andere faculteit? Bij de VU werd mij verteld dat dat niet mogelijk was. Vandaag ben ik in Nijmegen geweest, maar daar schijnt de dubbele master recht & economie nogal een zooitje te zijn (de docent was zo eerlijk dit uitgebreid te vertellen, hulde!). En tenslotte kan het geloof ik op Utrecht dan weer wel, maar dit lijkt me zo ontzettend massaal...
Ik ben een jaar gaan werken omdat ik er nog niet uit was, maar nu kom ik tot de conclusie dat ik eigenlijk nog geen stap verder ben. Iemand tips / adviezen? Alles is welkom
Volkskrantquote:Tegen PVV-leider Geert Wilders is al tientallen keren aangifte gedaan, maar het Openbaar Ministerie (OM) treuzelt. Tot onbegrip van de aangevers.
Ten minste zes weken duurt het nog voordat het Openbaar Ministerie (OM) beslist of het PVV-leider Geert Wilders zal vervolgen wegens onder meer het aanzetten tot haat tegen moslims.
Wilders is een lid van de Staten-Generaal want lid van de TK.quote:De leden van de Staten-Generaal, de ministers en de staatssecretarissen staan wegens ambsmisdrijven in die betrekking gepleegd, ook na hun aftreden terecht voor de Hoge Raad. De opdracht tot vervolging wordt gegeven bij koninklijk besluit of bij een besluit van de Tweede Kamer
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Willy84 op 07-03-2008 22:46:36 ]
quote:Op vrijdag 7 maart 2008 22:37 schreef Willy84 het volgende:
Even een casus over de mogelijke vervolging van Wilders:
[..]
Volkskrant
Wilders wordt dus mogelijk vervolgd door het OM en zij (het OM) beslist dus of er wordt overgegaan tot vervolging.
In art 119 GW lees ik echter het volgende:
[..]
Wilders is een lid van de Staten-Generaal want lid van de TK.
Is een mogelijke overtreding mbt de overschrijding van de vrijheid van meningsuiting een ambtsmisdrijf?
Conclusie: Zo ja, dan kan het OM helemaal niet tot vervolging overgaan want zij zijn daartoe niet bevoegd.
Juist of niet?
Is geen ambtsmisdrijf.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2e jaar nu...quote:
In Maastricht kan het in ieder geval, in de vrije ruimte (derde jaar) is het mogelijk om één of twee blokken aan een andere faculteit te volgen.quote:Op vrijdag 7 maart 2008 22:12 schreef DanielSmith het volgende:
Wat is nu een goeie universiteit om naast rechten vakken te volgen van een andere faculteit? Bij de VU werd mij verteld dat dat niet mogelijk was. Vandaag ben ik in Nijmegen geweest, maar daar schijnt de dubbele master recht & economie nogal een zooitje te zijn (de docent was zo eerlijk dit uitgebreid te vertellen, hulde!). En tenslotte kan het geloof ik op Utrecht dan weer wel, maar dit lijkt me zo ontzettend massaal...
Ik ben een jaar gaan werken omdat ik er nog niet uit was, maar nu kom ik tot de conclusie dat ik eigenlijk nog geen stap verder ben. Iemand tips / adviezen? Alles is welkom
Leiden heeft ook combi-studies http://www.law.leidenuniv(...)echt_en_economie.jspquote:Op vrijdag 7 maart 2008 22:12 schreef DanielSmith het volgende:
Had hem al gevonden, het eerste resultaat via googlequote:
Vlieger gaat dus niet op.quote:Ambtsmisdrijf
1.De ambtenaar of een ander met enige openbare dienst voortdurend of tijdelijk belast persoon, die opzettelijk zaken bestemd om voor de bevoegde macht tot overtuiging of bewijs te dienen, akten, bescheiden of registers, welke hij in zijn bediening onder zich heeft verduistert, vernielt, beschadigt of onbruikbaar maakt, of toelaat dat zij door een ander worden weggemaakt, vernield, beschadigd of onbruikbaar gemaakt, of die ander daarbij als medeplichtige ter zijde staat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren en zes maanden of geldboete van de vijfde categorie.
2. Onder bevoegde macht wordt mede verstaan: een internationaal gerecht dat zijn rechtsmacht ontleent aan een verdrag waarbij het Koninkrijk partij is.
— Wetboek van Strafrecht artikel 361
Zo herkenbaarquote:Op vrijdag 7 maart 2008 08:56 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Man: Ja dat hoor ik ook overal, dat je voor rechten echt niets hoeft te kunnen. Verstandige keus zeg!
Toen ben ik maar de coupe uitgelopen (ok, gestormd, ik was tenslotte zielig en gedumpt). Ik haat kortzichtige mensen.
Wehehe, tot woensdag bij het college danquote:Op zaterdag 8 maart 2008 03:31 schreef Bartaz het volgende:
2e jaar nu...
Ken ik jou?quote:Op vrijdag 7 maart 2008 22:18 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
[..]
Vriend van mij heeft hier in Tilburg zowel vakken aan de Economische als aan de Juridische faculteit gevolgd. Dus in Tilburg is dat sowieso wel mogelijk, alleen heb je er geen speciale programma's voor.
Aangezien ik woensdag nooit zin heb, ga ik nooit naar het college. Daar wordt meestal toch alleen maar de stof uitgelegd die ik al zelf heb doorgewerkt voor die week. Daarbij heb ik nu Hartlief als tutor (restgroep door te laat inschrijven) en die legt alles heel duidelijk en goed uit, dus vind ik het ook niet nodig om nog naar het college te gaan.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 14:28 schreef Ruiseart het volgende:
[..]
Wehehe, tot woensdag bij het college dan
Ik heb geen idee wie er achter de nickname "Glowmouse" schuilgaat, dus wie weet ken ik je welquote:Op zaterdag 8 maart 2008 17:02 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Ken ik jou?Je kunt in Tilburg zoveel vakken volgen als je zin in hebt. Wil je een tweede bachelor doen, dan is het wel de slechtste universiteit die je kunt treffen. Met vrijstellingen is men zo karig dat ik er allang spijt van heb dat ik eraan begonnen ben klein voorbeeldje: ik moet nog eens 12 ECTS (twee maanden werk) aan filosofie volgen, jeuh
die slagzin lollersquote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:33 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat van levenslang heb ik de afgelopen weken wel 20 keer aan iedereen uit moeten leggen. Zelf bij mensen die bij mij op de studie zittenquote:Op vrijdag 7 maart 2008 01:50 schreef Ruiseart het volgende:
[..]
Klassieker: "Levenslang? Die staat binnen 15 jaar weer op straat!"
Tijdje geleden in de trein ook zo'n zot. Een jongedame begon opgewekt over koetjes en kalfjes te praten tegen een medestudent van mij. Ik weet niet meer hoe het zo plots kwam, maar ze begon zich op te winden over de te lage straffen voor veroordeelden in het algemeen en verkrachters in het bijzonder, waarop ik zei: "Misschien zijn minimumstraffen een optie? "EN DE LONEN MOETEN OMHOOG" schreeuwde ze toen.
Ohja, TVP
Dat is echt geweldig, vooral als ze blijven volhouden dat levenslang écht niet levenslang is maar gewoon twintig jaarquote:Op zaterdag 8 maart 2008 21:59 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Dat van levenslang heb ik de afgelopen weken wel 20 keer aan iedereen uit moeten leggen. Zelf bij mensen die bij mij op de studie zitten![]()
Het moge duidelijk zijn dat het desbetreffende familielid geen jurist is...quote:Juridisch gezien zijn een heleboel dingen echter niet van belang. De kern van het besluit van de gemeente zit hem in het handelen op zich. (...) Dat is het feit en daar gaat ook een rechter alleen op in. (...)
Het enige waar mogelijk winst te behalen valt is het gelijkheidsbeginsel. Het contract destijds is van privaatrechtelijk aard en nakoming kunnen we via de rechter aanvechten. Dit staat los van het bouwvergunningenaspect.
Actieve leden hebben toch immuniteit? Of is dat alleen met ministers?quote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:21 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Had hem al gevonden, het eerste resultaat via google![]()
[..]
Vlieger gaat dus niet op.
Toch nog een vraagje over een ambtsmisdrijf: Zijn er ooit leden van de Staten-Generaal vervolgd, die vervolgens voor de HR moest verschijnen? (ik bedoel dus duidelijk niet vervolging door het OM zoals waarschijnlijk in de jaren 90 wel is gebeurd met Janmaat en nog wat groeperingen?)
Een jaartje of 2,5 geleden zat ik in de bus in Den Bosch en toen hoorde ik zo'n gesprek tussen 2 van die blonde modekutjes, wat erop neer kwam dat je je voor geneeskunde in moest schrijven, wantquote:Op vrijdag 7 maart 2008 08:56 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik zat 1,5 jaar geleden in de trein van Delft terug naar Utrecht, heel zielig te zijn want net gedumpt, toen een man en een vrouw op het bankje achter mij gingen zitten en het volgende gesprek hadden:
En vanaf overmorgen staan wij er met spam van de Juridische Bedrijvendagen Tilburg!!!quote:Op donderdag 6 maart 2008 09:31 schreef bladibladibla het volgende:
Morrigun, wie zijn de spammers op de campus uit de TT? Ik word de afgelopen week al wel doodgegooid met flyers van de EBT, bedoel je die toevallig?
[..]
Je weet dat je meerdere quotes in 1 post kan zetten?quote:Op zondag 9 maart 2008 00:23 schreef Sessy het volgende:
[..]
En vanaf overmorgen staan wij er met spam van de Juridische Bedrijvendagen Tilburg!!!
(overigens kreeg ik via de UVT spam mail van een of ander recruitment agency voor ICT'ers waar ik dus echt niet op zat te wachten. Ik heb gelijk een klachtbrief aan de uvt gestuurd.)
Ik heb daar echt een hekel aan, vooral mensen van andere faculteiten die neerkijken op rechtenstudenten omdat het een prutstudie is waar je zo doorheen fietst en die inderdaad alleen maar studenten heeft die niets anders konden of niet wisten wat ze zouden gaan doen. Nu zijn die personen er dan wel redelijk veel, maar die moeten over het algemeen na het eerste jaar -met een bijzonder laag aantal ECT's- stoppen met hun studie.quote:Op zondag 9 maart 2008 00:31 schreef Yashaaaaa het volgende:
Hij gaat wel lekker of niet Sessy
Om nog even op de standaard studiedingen in te haken..
Het ergste vind ik inderdaad dat mensen zeggen als je verteld dat je rechten doet: "wist je niet wat je wilde gaan doen dan"Er zijn ook genoeg mensen die wel bewust voor rechten kiezen hoor
Dat kun je ze eigenlijk moeilijk kwalijk nemen, want er is 'niemand' die aan het worden van bedrijfsjurist denkt als hij aan de studie rechten denkt. Bij mij scheelt het wel dat ik ook advocaat wil worden, dus ik hoef alleen maar bevestigend te antwoordenquote:En dan ergenis nummer 2: Ow je wordt dus advocaat![]()
Doe je dat dan niet?quote:Op zondag 9 maart 2008 01:41 schreef Willy84 het volgende:
idd, net alsof je de hele wettenbundel uit je hoofd moet kennen van ieder rechtsgebied.
Zie je wel dat de rechtenstudie niks voorstelt.quote:Op zondag 9 maart 2008 10:03 schreef Sessy het volgende:
Ja, maar ik reageer zeg maar naarmate ik lees en dan moet ik anders gaan editten en zo...
Hier van nu.nl
8-Jarige haalt toelatingsexamen universiteit
Uitgegeven: 6 maart 2008 18:29
Laatst gewijzigd: 6 maart 2008 19:41
BRASILIA - De 8-jarige Joao Victor Portelinha de Oliveira heeft met succes het toelatingsexamen afgelegd van de rechtenfaculteit van de universiteit van Sao Paulo. Die wil hem echter niet inschrijven: volgens de universiteit moet hij eerst de basisschool afmaken.
ANP
Dit meldden Braziliaanse media donderdag. De vader van Joao wil een rechtszaak aanspannen tegen de universiteit om toelating af te dwingen.
Volgens de moeder is Joao geen genie, maar wel thuis opgevoed in een "intellectueel stimulerende omgeving".
De Braziliaanse orde van advocaten heeft het ministerie van Onderwijs gevraagd ervoor te zorgen dat kinderen niet meer mee mogen doen bij toelatingsexamens aan universiteiten.
(c) ANP
En als je aan een advocaat verteld dat je bedrijfsjurist wil worden dan krijg meteen een preek dat je toch echt wel eerst bij een advocatenkantoor als advocaat-stagair in dienst moet omdat je anders "een heel belangrijke basis mist".quote:Op zondag 9 maart 2008 01:04 schreef Bartaz het volgende:
Dat kun je ze eigenlijk moeilijk kwalijk nemen, want er is 'niemand' die aan het worden van bedrijfsjurist denkt als hij aan de studie rechten denkt. Bij mij scheelt het wel dat ik ook advocaat wil worden, dus ik hoef alleen maar bevestigend te antwoorden
Heb je al stage gelopen bladibladibla? Want ik wil me nu oriënteren, maar er vielen wat bedrijven af, doordat ik er alleen maar slechte verhalen van vernam.quote:Op zondag 9 maart 2008 12:05 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
En als je aan een advocaat verteld dat je bedrijfsjurist wil worden dan krijg meteen een preek dat je toch echt wel eerst bij een advocatenkantoor als advocaat-stagair in dienst moet omdat je anders "een heel belangrijke basis mist".
Ja tuurlijk, ik ga drie jaar iets doen wat me totaal niet trekt
Heb een heel korte meeloopstage gedaan vorig collegejaar bij een grote beursgenoteerde onderneming en het is mij heel erg goed bevallen. Vooral de variatie in de rechtsgebieden waar je je mee bezig houdt is heel erg gevarieerd: van arbeidsrecht naar ondernemingsrecht, en dan weer via het strafrecht naar verbintenissenrecht. Vooral die afwisseling trekt mij heel erg aan.quote:Op zondag 9 maart 2008 12:15 schreef Morrigun99 het volgende:
Heb je al stage gelopen bladibladibla? Want ik wil me nu oriënteren, maar er vielen wat bedrijven af, doordat ik er alleen maar slechte verhalen van vernam.
Misschien moeten we Kluwer mailen dat we bij de roze wettenbundel ook een stickervelletje willen met McDreamy (ik haat hem nu echt) en McSteamy en Alex stickers voor bij je favoriete wetsartikelenquote:
Ik ook niet!quote:
Vlissingse visser-arrest? HR 18 januari 1926?quote:Op maandag 10 maart 2008 00:26 schreef ScottTracy het volgende:
Dat 'visser' is in elk geval goed. Nu het eerste gedeelte nog.
Jazeker, die zocht ik. En de strekking?quote:Op maandag 10 maart 2008 00:44 schreef The_Duce het volgende:
[..]
Vlissingse visser-arrest? HR 18 januari 1926?
Ik zit in Maastrichtquote:Op maandag 17 maart 2008 16:29 schreef Morrigun99 het volgende:
En stuur vooral een klacht naar klachtenbus@magisterjft.nl
Wie weet wat zij voor je kunnen betekenen.
Thisbe!quote:Op vrijdag 14 maart 2008 19:47 schreef Thisbe het volgende:
Hallo, daar ben ik weer.
Had ik al gezegd dat ik een héél leuke baan heb? Met een eigen secretaresse! Zo eentje waarbij je een zin kunt mompelen als : 'Ja, ik zoek een dossier met die ene man, weet je wel'?, en ze dan twee minuten later met het juiste dossier voor je neus staat, en dat ze meteen ook even de gegevens van de betreffende persoon netjes op een Aviertje gezet heeft.
Ik heb vandaag mijn lidmaatschap voor Magister alvast opgezegd voor volgend jaarquote:Op maandag 17 maart 2008 16:29 schreef Morrigun99 het volgende:
En stuur vooral een klacht naar klachtenbus@magisterjft.nl
Wie weet wat zij voor je kunnen betekenen.
Baarns beslagquote:
Met de huidige dollarprijs is dat weinig decadentquote:Op dinsdag 18 maart 2008 08:47 schreef Leonoor het volgende:
(En dan decadent op vakantie kunnen naar New York is nog veeeel leuker!)
Onderzoek wijst wel uit dat je na een goede nachtrust beter presteert. Dus: lekker gaan slapen.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 22:39 schreef hmmmz het volgende:
morgen om 8:30 tentamen privaatrecht. Nog niet zo veel gedaan, denk dat ik dit nachtje maar ff doorstudeer
Succes ermee dan maarquote:Op woensdag 19 maart 2008 06:33 schreef hmmmz het volgende:
heel de nacht doorgeleerd, ben nu bijna klaar
quote:Op woensdag 19 maart 2008 08:55 schreef Leonoor het volgende:
Succes ermee dan maar. Ik zal aan je denken terwijl ik me hier heerlijk uitgerust voorbereid op het concept "vakantie"
.
Dat wordt een van de belangrijkste onderdelen van de vakantie uiteraard! Ik ga met een halfvolle koffer heen (ja, echt, ik heb een megakoffer voor 4 dagen..) en die komt natuurlijk vol weer terug! Ik ben ook heerlijk in vakantiestemming, alles afgerond en pas woensdag weer aan de slag!quote:Op woensdag 19 maart 2008 20:09 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Vakantie. Ik word nu gestraft voor het feit dat ik vier dagen vrij heb met Pasen. Cliënten willen ineens vanalles geregeld hebben voor Pasen, want dan zijn ze op vakantie. Zij wel! Ik kan mijn bureau nauwelijks zien door de dossiers.
Maar toch veel plezier gewenst in New York.Vergeet niet om héél veel kleren te kopen!
Dan kun je niet mee terug he, dat begrijp je? Misschien ligt er een toekomst voor je in NY, als promotor van de Kluwer Ladies Editionquote:Op woensdag 19 maart 2008 21:07 schreef Yashaaaaa het volgende:
Je kan die halfvolle koffer natuurlijk ook gebruiken om mij in mee te nemen
Afgerond? Hoe krijg je dat voor elkaar? Elke keer als ik iets 'af' heb liggen er nog drie stapels dossiers op me te wachten.quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:03 schreef Leonoor het volgende:
Dat wordt een van de belangrijkste onderdelen van de vakantie uiteraard! Ik ga met een halfvolle koffer heen (ja, echt, ik heb een megakoffer voor 4 dagen..) en die komt natuurlijk vol weer terug! Ik ben ook heerlijk in vakantiestemming, alles afgerond en pas woensdag weer aan de slag!
quote:Op woensdag 19 maart 2008 21:17 schreef Morendo het volgende:
Als je daar kleding koopt zijn er wel wat handige tips om de douane om de tuin te leiden. Labels van de kleding afknippen, spijkerbroeken etc. een paar keer uitwassen. Tenminste dat las ik laatst in de Metro. Ga je nog een I-phone kopen?
Mijn patroon was opeens zo meedenkend! Hij heeft keurig aangegeven wat mocht blijven liggen en wat tijdig af moest, en toen kon ik zomaar om half 6 naar huisquote:Op woensdag 19 maart 2008 21:21 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Afgerond? Hoe krijg je dat voor elkaar? Elke keer als ik iets 'af' heb liggen er nog drie stapels dossiers op me te wachten.En omdat ik eergisteren geroepen had dat ik ook weleens iets in het ondernemingsrecht wilde doen, kreeg ik vandaag een dossier op het gebied van ondernemingsrecht erbij.
Dat hebben ze sinds deze week veranderd. Nu moet ik eerst Judging Amy kijken. Hoewel dat natuurlijk weer als educatie/rechtsvergelijking gezien kan wordenquote:Op woensdag 19 maart 2008 21:36 schreef Leonoor het volgende:
Alleen ik dacht dat er om kwart voor 6 altijd Gilmore Girls was, maar helaas, zo'n feest mocht het niet zijn.
Waarom schaf je je dan niet gewoon zelf een Kluwer aan? Voor die 60 euro hoef je het als full-time werkend jurist ook niet te laten in mijn ogenquote:Op woensdag 19 maart 2008 22:14 schreef Thisbe het volgende:
Het klinkt trouwens een beetje idioot, maar ik mis mijn kluwer op het werk. Ik kan niet overweg met losse burgerlijk wetboeken, en andere losse boekjes.
¤60? Een Kluwer kost slechts ¤47,25quote:Op donderdag 20 maart 2008 12:24 schreef Bartaz het volgende:
Waarom schaf je je dan niet gewoon zelf een Kluwer aan? Voor die 60 euro hoef je het als full-time werkend jurist ook niet te laten in mijn ogen
Ik meen toch zeker dat ik er 60 euro voor heb betaald, maar dat zal dan wel een vergissing zijn... In ieder geval is de drempel dan nog lager om er eentje aan te schaffenquote:Op vrijdag 21 maart 2008 12:35 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
¤60? Een Kluwer kost slechts ¤47,25
Nee hoor, dat is de standaardprijs. Bij de boekenverkopen gaat er dan nog korting af.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 14:55 schreef Yashaaaaa het volgende:
47,50 is wss met korting tijdens die boekenverkopen
Tja, zo'n bundel is gewoon een kwestie van wetgeving samenvoegen, terwijl bij een normaal boek (die overigens inderdaad vaak belachelijk duur zijn) de schrijvers ook willen vangen...quote:Op vrijdag 21 maart 2008 15:49 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Nee hoor, dat is de standaardprijs. Bij de boekenverkopen gaat er dan nog korting af.
Relatief vind ik zo'n bundel nog niet eens zo duur. Heb dit semester een boek van ¤70 gekocht en heb het amper gebruikt omdat het echt onleesbaar is
Niet helemaal waar: de woordjes in de kantlijn worden nog wel met de hand toegevoegd, en dat kost aardig wat tijd. En zelfs als je dat allemaal gedaan hebt, moet je dat jaarlijks bijhouden voor wetswijzigingen. Het is het grote aantal kopers jaarlijks dat de prijs zo laag kan houden.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 16:35 schreef Bartaz het volgende:
Tja, zo'n bundel is gewoon een kwestie van wetgeving samenvoegen, terwijl bij een normaal boek (die overigens inderdaad vaak belachelijk duur zijn) de schrijvers ook willen vangen...
Bij een gewoon boek moet ook elke wetswijziging (en jurisprudentie, waar de collegebundels niet mee te maken hebben) doorgevoerd worden en dat is veel meer werk (qua uitschrijven en uitleggen) dan het schrijven van de woorden in de kantlijn.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 22:25 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Niet helemaal waar: de woordjes in de kantlijn worden nog wel met de hand toegevoegd, en dat kost aardig wat tijd. En zelfs als je dat allemaal gedaan hebt, moet je dat jaarlijks bijhouden voor wetswijzigingen. Het is het grote aantal kopers jaarlijks dat de prijs zo laag kan houden.
quote:Op vrijdag 21 maart 2008 16:35 schreef Bartaz het volgende:
Het mooiste vind ik altijd die leraren die blokcoördinator zijn en hun eigen boeken voorschrijven![]()
Is dat zo ?quote:Dit is precies de reden waarom Spunk een tienerseksfilm gaat maken. Het verhaal, over de afloop van een schoolfeest, zal zeker geen preutse zooi zijn. De acteurs zullen net zo bloot zijn als bij porno, maar dan wel in de vorm van geloofwaardige, realistische en herkenbare lichaamsdelen. En het mooiste is dat dit alles helemaal legaal gaat zijn. Want niet alleen de acteurs, ook de cameramensen, de scripschrijvers, de editors, de spermaopruimers en iedereen die er nog meer bij betrokken gaat zijn heeft een leeftijd van onder de achttien jaar. De film zal niet via internet worden verspreid maar alleen op locatie worden vertoond aan minderjarigen. Als we het precies zo doen, en er op geen enkele manier een volwassene bij betrokken is, dan zijn we volgens geraadpleegde juristen niet strafbaar.
Ik heb even snel gekeken en het lijkt mij niet relevant of dit door meerderjarigen of door minderjarigen wordt gemaakt. Lijkt mij dan ook een broodje aap verhaal... (uiteraard heeft het wel invloed op de maximale straf, maar niet op de strafbaarheid)quote:Op zaterdag 22 maart 2008 14:02 schreef N.i.c.k het volgende:
http://www.spunk.nl/article/article.php?id=1205506096233
[..]
Is dat zo ?
Hahaquote:Op dinsdag 4 maart 2008 20:33 schreef Pool het volgende:
[..]
Leuke website! Bedankt.quote:Op zondag 9 maart 2008 15:09 schreef Bartaz het volgende:
Knabbel en Babbel Arrest / Kleuterschool Babbel
Volgende:
[ afbeelding ]
Overigens kwam ik net bij deze site uit, die mij erg handig lijkt als je even snel iets wil opzoeken. Wellicht dat jullie er iets aan hebben
Welke uni is dat?quote:Op vrijdag 28 maart 2008 19:06 schreef Arjann87 het volgende:
Wie kan mij helpen met oefententamens verbintenissenrecht?
Hoe doe je dat? Mail of schriftelijk en aan de secretaris neem ik aan? Ik ga ook dit jaar afstuderen als 't goed is.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 20:21 schreef Captain_Redbeard het volgende:
[..]
Ik heb vandaag mijn lidmaatschap voor Magister alvast opgezegd voor volgend jaar
Je mag het strafrechtdeel van mijn vermande gratis lenen. De bundel gaat bij mij de hele familie door, dus ik zou hem tegen september wel weer in redelijke staat terugwillen. Stuur maar een pm bij interesse, ik kan hem zo een keer meenemen naar de UvT.quote:Op zaterdag 29 maart 2008 14:24 schreef Sessy het volgende:
Owja, heeft iemand toevallig nog een wettenbundel van dit jaar over die ze niet gebruiken die ik voor een prikkie kan overkopen, evt. alleen strafrechts- of publiekrechtsdeel? Ik moet voor strafprocesrecht een nieuwe en ik heb zo geen zin de volle prijs te dokken voor dat ene tentamen...
http://www.magisterjft.nl/?page=signupquote:Op zaterdag 29 maart 2008 14:24 schreef Sessy het volgende:
Hoe doe je dat? Mail of schriftelijk en aan de secretaris neem ik aan? Ik ga ook dit jaar afstuderen als 't goed is.
We krijgen een fokafstudeergolf dit jaar geloof ik! Weet jij al wat je wilt gaan doen volgend jaar?quote:Op zaterdag 29 maart 2008 14:24 schreef Sessy het volgende:
[..]
Hoe doe je dat? Mail of schriftelijk en aan de secretaris neem ik aan? Ik ga ook dit jaar afstuderen als 't goed is.
wow cum laudequote:Op dinsdag 1 april 2008 19:53 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Zet mij maar bij de werkenden.
Afgestudeerd. Cum laude
hoppaaaa 8 gehaaldquote:Op woensdag 19 maart 2008 06:33 schreef hmmmz het volgende:
heel de nacht doorgeleerd, ben nu bijna klaar
Heel goed! Zeker heel wat airmiles / plakzegels die cum laudequote:Op dinsdag 1 april 2008 19:53 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Afgestudeerd. Cum laude
Godver!quote:Op dinsdag 1 april 2008 19:53 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Afgestudeerd. Cum laude
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 1 april 2008 19:53 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Afgestudeerd. Cum laude
Of was het een 1 april - grap?quote:Op dinsdag 1 april 2008 19:53 schreef Captain_Redbeard het volgende:
Afgestudeerd. Cum laude
Geen grapquote:Op woensdag 2 april 2008 07:43 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Of was het een 1 april - grap?
Het is eigenlijk best makkelijk met het ba/ma-systeem, als ik er zo op terugkijk. Je kunt drie jaar lang feesten (of iets langer) en 1 jaar lang als een idioot gaan knallen.quote:Op dinsdag 1 april 2008 21:40 schreef The_Duce het volgende:
[..]
Heel goed! Zeker heel wat airmiles / plakzegels die cum laude
De grote vraag: wat nu? Advocaat in het zuiden des lands?
Twee keer CL uit Tilburg. Straks krijgen mensen echt het idee dat het hier makkelijk isquote:Op woensdag 2 april 2008 10:01 schreef Pool het volgende:
Proficiat Roodbaard!Welkom bij de CL-gang.
Dit klinkt bijna als een afscheidsspeech, je gaat ons toch niet verlaten he?quote:Op woensdag 2 april 2008 19:57 schreef Captain_Redbeard het volgende:
En verder ook alle anderen bedankt voor de felicitaties en de steun die ik aan jullie heb gehad gedurende al deze jaren![]()
![]()
Nee hoor. Ik zal hier nog wel geregeld blijven komen, hoewel ik met MUZ-trivia wel aardig passief ben geworden sinds ik een baan heb. En ik moet de balans nog steeds naar de Kluwer liefhebbers door laten slaan natuurlijk.quote:Op woensdag 2 april 2008 20:03 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Dit klinkt bijna als een afscheidsspeech, je gaat ons toch niet verlaten he?
Begrijp ik hieruit dat indien je de master met een 8 of hoger afsluit je het predikaat 'cum laude' al meekrijgt? Of geldt het alleen voor de studie als geheel?quote:Op woensdag 2 april 2008 19:53 schreef Captain_Redbeard het volgende:
[..]
Het is eigenlijk best makkelijk met het ba/ma-systeem, als ik er zo op terugkijk. Je kunt drie jaar lang feesten (of iets langer) en 1 jaar lang als een idioot gaan knallen.![]()
Ik heb trouwens altijd al wel behoorlijke punten gehaald.
En de doelstelling is inderdaad advocaat in het zuiden des lands.![]()
Ja, want officieel is er niet zoiets als een 'studie als geheel'. Je hebt een losse bachelor en een losse master. Voor beide krijg je een apart diploma, voor beide kun je dan ook apart cum laude halen. Steeds meer mensen doen bachelor en master niet aan dezelfde universiteit of ze doen twee verschillende masters. En dan heb je nog de premasterluitjes. Dan is het voor instellingen haast ook niet meer te doen om een totaalgemiddelde te berekenen.quote:Op woensdag 2 april 2008 20:40 schreef Morendo het volgende:
[..]
Begrijp ik hieruit dat indien je de master met een 8 of hoger afsluit je het predikaat 'cum laude' al meekrijgt? Of geldt het alleen voor de studie als geheel?
Dit is dan wel vaak een gewogen gemiddelde, dus je moet ook nog kunnen hoofdrekenenquote:Op woensdag 2 april 2008 20:40 schreef Morendo het volgende:
[..]
Begrijp ik hieruit dat indien je de master met een 8 of hoger afsluit je het predikaat 'cum laude' al meekrijgt?
Volgens mij mag je onbeperkt keuzevakken volgen.quote:Op donderdag 3 april 2008 08:14 schreef RobertoCarlos het volgende:
Klopt het nou dat je bij de master net zo lang keuzevakken kunt gaan halen, totdat je een 8 gemiddeld staat? Of mag dat niet?
Bij de raio en raad van state solliciteren en als dat niks oplevert, bij alle rechtbanken in de buurt en niet in de buurt...quote:Op zondag 30 maart 2008 12:11 schreef Leonoor het volgende:
[..]
We krijgen een fokafstudeergolf dit jaar geloof ik! Weet jij al wat je wilt gaan doen volgend jaar?
Kan dat ja?quote:Op donderdag 3 april 2008 19:23 schreef Captain_Redbeard het volgende:
[..]
Volgens mij mag je onbeperkt keuzevakken volgen.
Ik heb vier keuzevakken meer gedaan dan het minimum. En dat alles in 1 masterjaar. Daarna ben ik pas een scriptie gaan schrijven.
De vakken waarvoor ik een 7.5 had heb ik "onder de streep" laten zetten.
Thanx. Punt is dat ik qua gewogen gemiddelde nog net iets moet compenseren en nog een keuzevak en een scriptie moet en eigenlijk het CL gewoon niet kan laten lopen.....quote:Op donderdag 3 april 2008 19:23 schreef Captain_Redbeard het volgende:
[..]
Volgens mij mag je onbeperkt keuzevakken volgen.
Ik heb vier keuzevakken meer gedaan dan het minimum. En dat alles in 1 masterjaar. Daarna ben ik pas een scriptie gaan schrijven.
De vakken waarvoor ik een 7.5 had heb ik "onder de streep" laten zetten.
quote:artikel 15. De academische opleiding Nederlands Recht
1. Ingeval de geëxamineerde tijdens het het examen blijk heeft gegeven van uitzonderlijke bekwaamheid, wordt dit op het getuigschrift vermeld met de woorden "cum laude".
De kwalificatie "cum laude" wordt gegeven bij:
- het bachelor examen: als de kandidaat een gemiddeld cijfer heeft behaald van 8 of hoger en geen, indien van toepassing, gemiddeld vakcijfer heeft behaald dat lager is dan 7;
- het masterexamen: als de kandidaat voor alle juridische onderdelen van de masteropleiding en voor de scriptie van 18 ECTS ten minste een 8 heeft behaald.
2. De kwalificatie "met genoegen" wordt gegeven bij:
- het bachelor examen: als de kandidaat een gemiddeld cijfer heeft behaald van 7,5 en geen, indien van toepassing: gemiddeld, vakcijfer heeft behaald dat lager is dan 7;
- het masterexamen: als de kandidaat voor alle juridische onderdelen van de masteropleiding en voor de scriptie van 18 ECTS een gemiddeld cijfer van 8 heeft behaald.
3. De kwalificatie "met tevredenheid" wordt gegeven bij:
- het bachelor examen: als de kandidaat een gemiddeld cijfer heeft behaald van 7,0.
- het masterexamen: als de kandidaat voor alle juridische onderdelen van de masteropleiding en voor de scriptie van 18 ECTS een gemiddeld cijfer van 7,5 heeft behaald.
4. Cijfers voor de vakken waarvoor vrijstellingen zijn verleend, worden op verzoek van de geëxamineerde bij de berekening, bedoeld in de leden 1 t/m 3, betrokken, tenzij de examinator anders beslist.
5. Essay-waarderingen worden niet bij de berekening betrokken.
6. Voor de kwalificatie "cum laude" dienen de cijfers bij de eerste benutte tentamengelegenheid te zijn behaald.
Vooral punt 5 vind ik apart aangezien dat type vakken nou juist kenmerkend is voor een master.....quote:Op donderdag 3 april 2008 22:04 schreef Morendo het volgende:
Toch ook maar even het examenreglement ingedoken van de Radboud universiteit. Voor mijn master is er qua, cum laude afstuderen, nog genoeg hoop. Vooral punt 6 vind ik echter een beetje tricky. Direct maar mijn best doen dus, als het zo ver is.
[..]
In Nijmegen zijn essays geen aparte vakken maar meer een soort voorwaarde om een tentamen te mogen maken. Vroeger kreeg je een onvoldoende, voldoende of goed. Tegenwoordig worden er cijfers voor gegeven maar heeft het nog steeds weinig betekenis.quote:Op zaterdag 5 april 2008 10:59 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Vooral punt 5 vind ik apart aangezien dat type vakken nou juist kenmerkend is voor een master.....
Oke, dan snap ik m. Het deed me denken aan de vele papers/ essays die je in Leiden juist bij elk mastervak moet doen (bij politicologie dan wel dusquote:Op zaterdag 5 april 2008 13:59 schreef Morendo het volgende:
[..]
In Nijmegen zijn essays geen aparte vakken maar meer een soort voorwaarde om een tentamen te mogen maken. Vroeger kreeg je een onvoldoende, voldoende of goed. Tegenwoordig worden er cijfers voor gegeven maar heeft het nog steeds weinig betekenis.
Bedankt, een beetje. Ik vind het namelijk niet opmerkelijk ofzo. Die voorbeelden ik zelf noem wel. Als je andere dingen hebt, hou ik me aanbevolen.quote:Op zondag 6 april 2008 12:35 schreef Willy84 het volgende:
Hoge Raad: gemeenten mogen muntloze parkeerautomaten exploiteren.
(..)
De HR concludeert nu dat de AMvB waarin de mogelijkheid voor gemeenten is gecreeerd om elektronische betaling van parkeergeld voor te schrijven, binnen de grenzen van de Gemeentewet blijft en dus bindend is
8 juli 2005 recht.nl
Bij belastingzaken en als het gaat om de definities van begrippen uit het sociale-zekerheidsrecht zoals 'arbeid'.quote:Zoiets?![]()
Ander vraagje:
Wanneer is de HR de hoogste rechter voor bestuursrecht?
Je hebt voor sociale verzekeringszaken de CRvB.
De ABRvS voor 'algemeen' bestuursrecht.
CBB voor bijzondere wetten.
Je hebt de burgerlijke rechter als 'vangnet functie'.
Dat weet ik dus, maar wanneer de HR?
Misschien heeft Sessy nog wat liggen, het valt allicht te proberenquote:Op maandag 7 april 2008 09:41 schreef Yashaaaaa het volgende:
Kan ik dan ook mijn essayonderwerp hier posten en schrijven jullie er dan een essay bij van 5 kantjes in het engels
Wav=Wet arbeid vreemdelingen, voorzover ik weet?quote:Op maandag 7 april 2008 12:44 schreef TerroRobbie het volgende:
Morgen tentamen, maar ik zoek nog de Beleidsregels boeteoplegging Wav 2007. Iemand die me kan helpen?
Thanx, kan me uit die tijd herinneren dat de kranten er "vol" mee stonden. Mensen vonden dat ze het recht hadden om met muntgeld te betalen. Een vrij logische gedachte, mijn inziens. Hij werd ook in mijn boek genoemd, en was me bij gebleven, vandaar dat ik hem meteen kon vinden.quote:Op zondag 6 april 2008 14:53 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
[quote]Bedankt, een beetje. Ik vind het namelijk niet opmerkelijk ofzo. Die voorbeelden ik zelf noem wel. Als je andere dingen hebt, hou ik me aanbevolen.
[..]
Thanxquote:Bij belastingzaken en als het gaat om de definities van begrippen uit het sociale-zekerheidsrecht zoals 'arbeid'.
Bestuursrecht (handhaving)quote:Op maandag 7 april 2008 13:13 schreef Willy84 het volgende:
![]()
Succes!
Wat voor tentamen is het eigenlijk?
Cool! Beginselplicht tot handhaving, (last onder) bestuursdwang, intrekken of wijzigen van een begunstigende beschikking, bestuurlijke boete.quote:
In Tilburg worden de keuzevakken waar je een lager cijfer voor hebt onder het kopje "Extra vakken" gezet. Ze tellen niet mee voor het gemiddelde, maar staan gewoon op je cijferlijst.quote:Op donderdag 3 april 2008 21:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Thanx. Punt is dat ik qua gewogen gemiddelde nog net iets moet compenseren en nog een keuzevak en een scriptie moet en eigenlijk het CL gewoon niet kan laten lopen.....
Maar wat bedoel je precies met 'onder de streep' laten zetten?
1) Beetje theoretisch geneuzel. Want de verordening moet dan in strijd zijn met het EG recht. Of het EG recht moet strijdig zijn met een verdragsbepaling.quote:Op zondag 6 april 2008 12:20 schreef Federer-fan het volgende:
Ik heb een paar vragen die ik net op WGR zette maar iemand zei dat het misschien handig was als ik ze hier plaatste.
2) En ik vroeg me af of jullie het met me eens zijn dat "internationale verdragen" een pleonasme is. Want volgens mij zijn verdragen altijd internationaal, al weet ik niet of je dat kunt zeggen van een verdrag tussen één land en een volkenrechtelijke organisatie uit datzelfde land. Ik hoor graag jullie mening.
2, dat moet dan een confederale staat zijn. Maar ja, waar vind je die nog? Wellicht komt de Europese Unie er bij in de buurt........quote:Op maandag 7 april 2008 22:09 schreef N.i.c.k het volgende:
[..]
1) Beetje theoretisch geneuzel. Want de verordening moet dan in strijd zijn met het EG recht. Of het EG recht moet strijdig zijn met een verdragsbepaling.
2) Mja, misschien kun je formeel gezien ook spreken van een verdrag tussen deelstaten in een federale staat ?
Hoe dat precies zit weet ik niet. Ik raad je aan de examenregelingen even te raadplegen of het (voor het vervolg) na te vragen bij bureau onderwijs. Wel kan ik je melden dat op mijn bachelor cijferlijst, die ik de afgelopen zomer behaald heb, geen melding wordt gemaakt van het aantal kansen.quote:Op donderdag 10 april 2008 19:43 schreef Bartaz het volgende:
Wellicht dat hier studenten zitten uit Maastricht die weten of je een 0 krijgt als je niet naar de toets gaat?
Ik heb namelijk morgen tentamen staats- en bestuursrecht (herkansing), maar ik snap er nog steeds niet veel van (tijdens de normale blokperiode ben ik een tijd ziek geweest). Omdat ik eigenlijk geen zin heb in nog een onvoldoende voor het blok, overweeg ik om niet te gaan en volgend jaar het blok gewoon weer opnieuw te lopen inclusief onderwijsgroepen. Dat scheelt me een onvoldoende (die ik vrijwel zeker binnensleep) op mijn cijferlijst...
Echter, als ik toch een 0 krijg als ik niet kom opdagen, dan ga ik natuurlijk wel en probeer ik er maar het beste van te maken. Wie weet hoe dit zit?
Nieuwe cijfer vervangt gewoon 't oude.. als je hoger scoort tenminste.quote:Op donderdag 10 april 2008 19:43 schreef Bartaz het volgende:
Wellicht dat hier studenten zitten uit Maastricht die weten of je een 0 krijgt als je niet naar de toets gaat?
Ik heb namelijk morgen tentamen staats- en bestuursrecht (herkansing), maar ik snap er nog steeds niet veel van (tijdens de normale blokperiode ben ik een tijd ziek geweest). Omdat ik eigenlijk geen zin heb in nog een onvoldoende voor het blok, overweeg ik om niet te gaan en volgend jaar het blok gewoon weer opnieuw te lopen inclusief onderwijsgroepen. Dat scheelt me een onvoldoende (die ik vrijwel zeker binnensleep) op mijn cijferlijst...
Echter, als ik toch een 0 krijg als ik niet kom opdagen, dan ga ik natuurlijk wel en probeer ik er maar het beste van te maken. Wie weet hoe dit zit?
Ok duidelijk, dus dat ga ik cker proberen. Ik wist niet dat dat kon.quote:Op maandag 7 april 2008 20:23 schreef Captain_Redbeard het volgende:
[..]
In Tilburg worden de keuzevakken waar je een lager cijfer voor hebt onder het kopje "Extra vakken" gezet. Ze tellen niet mee voor het gemiddelde, maar staan gewoon op je cijferlijst.
Uh, IRL-quote of een fok-quote? Je moet ons een beeeetje helpen!quote:Op dinsdag 15 april 2008 22:33 schreef GlowMouse het volgende:
Iemand zin in een spelletje 'raad de quote'? ... tegen mij: ,,kom jij vaker op fok?".
IRL quote, van iemand die ik buiten fok nooit eerder had gezien.quote:Op dinsdag 15 april 2008 23:05 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Uh, IRL-quote of een fok-quote? Je moet ons een beeeetje helpen!
Zo'n quote heb ik ook, uit de JB, ik was net mijn jas uit een locker aan het halen toen iemand zei "Heeeee ben jij niet Leonoor, van Fok!?". Dat was best genant, maar ik bedenk me nu wel spontaan dat ik hem even moeten mailen omdat we nog een date gingen plannen... Mail komt eraan!quote:Op woensdag 16 april 2008 01:12 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
IRL quote, van iemand die ik buiten fok nooit eerder had gezien.
Woeiquote:
quote:
Aww gemenerd, ja hoe moest ik nou weer weten dat jij moderator bent. Ik kom alleen in dit topic.quote:Op dinsdag 15 april 2008 22:33 schreef GlowMouse het volgende:
Iemand zin in een spelletje 'raad de quote'? ... tegen mij: ,,kom jij vaker op fok?".
Hoornse Taart, I presume? J. wil z'n baas omleggen door hem een vergiftigde taart op te sturen, en heeft daarmee tevens ook op de koop toe genomen dat hij de vrouw van z'n baas zou vermoorden, uitleg van opzet.quote:Op woensdag 16 april 2008 10:09 schreef GlowMouse het volgende:
Dan zeg ik ook niet wie het wasze komt hier misschien zo nog wel langs
Weer een arrest dan, een makkelijke, het rechtsgebied zeg ik daarom nog maar niet bij:
[ afbeelding ]
Het arrest Pikmeer CCC. Nadat de Hoge Raad de zaak 299 keer had terugverwezen naar het hof, besloot de Hoge Raad de zaak zelf af te doen en te bepalen dat ambtenaren alleen strafbaar kunnen zijn voor hun ambtelijke handelingen als het een niet-typische overheidshandeling is ofzo.quote:Op donderdag 17 april 2008 17:34 schreef Sessy het volgende:
[..]
Hoornse Taart, I presume? J. wil z'n baas omleggen door hem een vergiftigde taart op te sturen, en heeft daarmee tevens ook op de koop toe genomen dat hij de vrouw van z'n baas zou vermoorden, uitleg van opzet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, is goed hoor. Het plaatje komt van de Hoornse bankerbakker Otten, en de slang is natuurlijk giftig.quote:Op donderdag 17 april 2008 17:34 schreef Sessy het volgende:
Hoornse Taart, I presume? J. wil z'n baas omleggen door hem een vergiftigde taart op te sturen, en heeft daarmee tevens ook op de koop toe genomen dat hij de vrouw van z'n baas zou vermoorden, uitleg van opzet.
Heb je daar een nummer/datum of zo van? Ik wilde het eens even nalezen, maar kan het nergens vinden...quote:Op donderdag 17 april 2008 18:25 schreef Pool het volgende:
[..]
Het arrest Pikmeer CCC. Nadat de Hoge Raad de zaak 299 keer had terugverwezen naar het hof, besloot de Hoge Raad de zaak zelf af te doen en te bepalen dat ambtenaren alleen strafbaar kunnen zijn voor hun ambtelijke handelingen als het een niet-typische overheidshandeling is ofzo.
Nou, het was een grapje dat er 300 Pikmeerarresten zijn geweest hoor, maar ik wilde dat nummer uit Sessy's plaatje gewoon gebruiken.quote:Op vrijdag 18 april 2008 11:20 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Heb je daar een nummer/datum of zo van? Ik wilde het eens even nalezen, maar kan het nergens vinden...
En een hoop digitale rotzooi: heb al zeker 10 mails gehad van mensen die echt willen dat ik op ze ga stemmen...quote:Op vrijdag 18 april 2008 09:31 schreef Morrigun99 het volgende:
Nou, de propaganda oorlog is wederom begonnen. Wat zal die verkiezingsweek weer een hoop vuilnis opleveren.
Gewoon negeren en op mij stemmen...;)quote:Op zondag 20 april 2008 14:18 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
En een hoop digitale rotzooi: heb al zeker 10 mails gehad van mensen die echt willen dat ik op ze ga stemmen...
Die opmerking had ik al verwachtquote:Op zondag 20 april 2008 22:33 schreef Morrigun99 het volgende:
Gewoon negeren en op mij stemmen...;)
Ja dat had ik al gevonden, maar dat zijn slechts een beperkt aantal details. Zoals de naam van de curator, KVK nummer en niet veel meer dan dat. Ik wil wat meer inhoudelijke details over het faillissement. Valt daar nog aan te komen?quote:Op maandag 21 april 2008 00:34 schreef Bartaz het volgende:
Toch op rechtspraak.nl![]()
http://insolventies.rechtspraak.nl/Default.aspx
Ja, via de curator kun je het faillissementsverslag opvragen. Als je op deze site de naam van de curator intypt kun je zien bij welk kantoor hij werkt. Veel kantoren publiceren de faillissementsverslagen op hun website. Als dit niet het geval is kun je hem altijd even mailen met een verzoek. Het duurt overigens wel vaak een aantal weken vanaf de datum faillissement voordat het 1e verslag gepubliceerd wordt.quote:Op maandag 21 april 2008 15:18 schreef KneiterS het volgende:
[..]
Ja dat had ik al gevonden, maar dat zijn slechts een beperkt aantal details. Zoals de naam van de curator, KVK nummer en niet veel meer dan dat. Ik wil wat meer inhoudelijke details over het faillissement. Valt daar nog aan te komen?
Je kan ook op curatoren.nl het faillissement opzoeken. Vaak worden daar ook verslagen opgezet, tenminste het kantoor waar ik werk doet dat altijd.quote:Op maandag 21 april 2008 15:18 schreef KneiterS het volgende:
Ja dat had ik al gevonden, maar dat zijn slechts een beperkt aantal details. Zoals de naam van de curator, KVK nummer en niet veel meer dan dat. Ik wil wat meer inhoudelijke details over het faillissement. Valt daar nog aan te komen?
Omdat de trend is dat men op het HBO de universitaire opleiding onderschat. Niet voor niets haken er op de UvT 6 á 7 van de 10 HBO'ers af....quote:Op dinsdag 29 april 2008 15:35 schreef znarch het volgende:
Hoe komt het toch dat dit vanuit de universiteiten zo afgeraden wordt?
Oke, op die manier. Naja, voorlichting is bij mij niet echt van belang. Ik heb gewoon aan mijn docent recht (tevens studieadviseur) gevraagd of ik moest doen ja of nee.quote:
Dank je! Ik ben erg benieuwd naar wat (voor mensen) ik allemaal ga tegenkomen.quote:Op zondag 4 mei 2008 15:06 schreef cinnamongirl het volgende:
Gefeliciteerd nog, C_R!
En welkom in Leiden, RC!
Ben benieuwd of iemand hier een tip voor me heeft...
Ik studeer rechten in deeltijd na eerst jaren in de ICT te hebben gewerkt en nu in het vakgebied documentaire informatievoorziening. Ik wil echter zo langzamerhand werk gaan doen in de juridische sector, om uiteindelijk na mijn studie als jurist (IE, ICT) te gaan werken.
Ik dacht aan een baan als juridisch secretaresse, of werken bij de informatievoorziening op een advocatenkantoor...griffier...ik wil 3-4 dagen werken. Idee iemand?
Percies, je komt net kijken!quote:Op maandag 5 mei 2008 19:40 schreef cinnamongirl het volgende:
Wat zeker ook wel meespeelt is mijn leeftijd (30) maar aan de andere kant is het realiteit dat ik toch wel tot aan mijn 70ste zal moeten werken dus wat is dan 30
Kan prima. De docent is zeer waarschijnlijk zelfs verplicht om je de mogelijkheid te geven om het cijfer toe te lichten.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 18:50 schreef N.i.c.k het volgende:
Zojuist de beoordeling van mijn rota binnen. Nu komt dit cijfer een beetje uit de lucht vallen en kent ook geen nadere toelichting. ('t is overigens wel een voldoende). Is het gepast de betreffende leraar om een gesprekje te vragen ? (en heeft het zin?)
Ik vond mijn HBO-opleiding (MER) toch een heel stuk arbeidsintensiever.quote:Op dinsdag 29 april 2008 16:12 schreef Morrigun99 het volgende:
[..]
Omdat de trend is dat men op het HBO de universitaire opleiding onderschat. Niet voor niets haken er op de UvT 6 á 7 van de 10 HBO'ers af....
Een jongen bij mij in de Raad is pre-master af en hij bevestigt dat er op het HBO bijzonder licht gedacht wordt over de overstap. De voorlichting van HBO opleidingen schijnt verder ook helemaal niet aan te sluiten bij wat een universiteit aanbiedt, of nochtans aan wil bieden.
Ja dat kan. Er is geen vuistregel die zegt dat internationaal recht voor Europees recht gaat en het omgekeerde bestaat evenmin. De regeling moet zelf voorzien in een voorrangsregel. De verordening Brussel II-bis gaat bijvoorbeeld voor de verdragen die dezelfde materie regelen (internationaal personen- en familierecht)quote:Op zondag 6 april 2008 12:20 schreef Federer-fan het volgende:
Een paar vragen over Europees versus internationaal recht.
1) Ik vroeg me af of er situaties zijn waarin Europees recht voor internationaal recht gaat. Bijvoorbeeld waarin de rechter een bepaling uit een verordening laat gaan voor een bepaling uit een verdrag over datzelfde onderwerp. Weet iemand dat?
Ik denk dat Federer-fan zijn huiswerk inmiddels al heeft ingeleverd hoorquote:Op zaterdag 10 mei 2008 01:16 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja dat kan. Er is geen vuistregel die zegt dat internationaal recht voor Europees recht gaat en het omgekeerde bestaat evenmin. De regeling moet zelf voorzien in een voorrangsregel. De verordening Brussel II-bis gaat bijvoorbeeld voor de verdragen die dezelfde materie regelen (internationaal personen- en familierecht)
Serieus ? Ik doe momenteel MER namelijk. Mag ik je desnoods pmmen/mailen voor wat vragen ?quote:Op vrijdag 9 mei 2008 23:54 schreef Ruiseart het volgende:
[..]
Ik vond mijn HBO-opleiding (MER) toch een heel stuk arbeidsintensiever.
Heeft ook niet per definitie iets met arbeidsintensiteit te maken. Het is het verschil tussen een concrete opdracht en analytisch denkvermogen.quote:Op vrijdag 9 mei 2008 23:54 schreef Ruiseart het volgende:
[..]
Ik vond mijn HBO-opleiding (MER) toch een heel stuk arbeidsintensiever.
quote:Op zaterdag 10 mei 2008 10:24 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik denk dat Federer-fan zijn huiswerk inmiddels al heeft ingeleverd hoor.
goed hoor, maar met al die CL-afstudeerders voel ik me maar een kneuzig studentje. Nou ja, nog even doorbijten.quote:Maar lang geleden, hoe is het met jou?
Ja om 17.00-20.00 (zit in CZ 115), rottijd. Uurtje later was beter geweest; ben benieuwd wie er allemaal gaan eten in de zaal.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 13:26 schreef bladibladibla het volgende:
Vanmiddag mijn eerste tentamen: Verbintenissenrecht. Thank God dat het open boek is, maar dat werkt bij mij nooit zo motiverend. Ben nu mijn aantekeningen nog maar eens aan het doornemen en dan hoop ik maar dat het goed komt.
Die staan prachtig uitgewerkt in het voorbeeldexamen, dat je zo geprint mee kunt nemen.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:50 schreef bladibladibla het volgende:
Ga nog even verder met HR Gegaste Uien en HR Securicor en HR ODS/CPS en dan hou ik het voor gezien.
Docent:quote:Op vrijdag 9 mei 2008 18:50 schreef N.i.c.k het volgende:
Zojuist de beoordeling van mijn rota binnen. Nu komt dit cijfer een beetje uit de lucht vallen en kent ook geen nadere toelichting. ('t is overigens wel een voldoende). Is het gepast de betreffende leraar om een gesprekje te vragen ? (en heeft het zin?)
Kwam je securicor mooi van pas bij C. A was b (met HR Taxibus), en bij B had ik achtereenvolgens juist, wijziging na onvoorzienie omstandigheid / na dwaling, ja (artikel van Peletier), ja (fase 3). En het was zoveel schrijfwerk dat ik niet eens toekwam aan etenquote:Op dinsdag 13 mei 2008 14:50 schreef bladibladibla het volgende:
Ga nog even verder met HR Gegaste Uien en HR Securicor en HR ODS/CPS en dan hou ik het voor gezien.
Nee, het was onjuist, wijziging, ja, ja (fase 2).quote:Op dinsdag 13 mei 2008 19:38 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Kwam je securicor mooi van pas bij C. A was b (met HR Taxibus), en bij B had ik achtereenvolgens juist, wijziging na onvoorzienie omstandigheid / na dwaling, ja (artikel van Peletier), ja (fase 3). En het was zoveel schrijfwerk dat ik niet eens toekwam aan eten
Hmmm die 2e vraag he, hebben jullie Nacap/Kurstjens ook gehad? Want dat verweer van die oprichter, daar valt nogal wat tegenin te brengen.. Verder ben ik nog niet gekomen, oh en b lijkt mij ook juist bij de shockschadeblablavraag.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:28 schreef bladibladibla het volgende:
Na drie verschillende opties had ik bij A ook b (schokschade bij derde kan volgens de HR worden vergoed op basis van Taxibus), bij B juist, art. 6:230 en 3:53, toen 6:230 lid 2 en ja (fase 3).
Morgen zal ik de sleutel plaatsen. Tot dan: veel plezier met het ontcijferen
EDI: Hihi, daar ging mijn plannetje
Oj, die vraag leek me er juist op toegespitst of de rechter ook het minder verstrekkende kon toewijzen. En ja, dan kon je gewoon het antwoord van een werkcollege letterlijk overnemen.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:28 schreef bladibladibla het volgende:
toen 6:230 lid 2
Nee.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:35 schreef Leonoor het volgende:
Hmmm die 2e vraag he, hebben jullie Nacap/Kurstjens ook gehad?
Tsk, die stalker.quote:Edit: Oh en Glowmouse, je krijgt de groeten van Steer.
Dit is namelijk precies de casus uit Nacap/Kurstjens, en daarin is schijn van volmacht verlening aangenomen en was de pseudo-volmachtgever wel gebonden, ondanks de andersluidende inschrijving in het Handelsregister omdat de wederpartij mocht vertrouwen op de pseudo-volmacht, nu o.a. de volmachtverlener bij onderhandelingen aanwezig was geweest en gezien de functie van de pseudo-gevolmachtigde binnen de organisatie. Als ik me goed herinnerquote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:47 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Oj, die vraag leek me er juist op toegespitst of de rechter ook het minder verstrekkende kon toewijzen. En ja, dan kon je gewoon het antwoord van een werkcollege letterlijk overnemen.
[..]
Nee.
[..]
Tsk, die stalker.
Hmm ik denk dat beide standpunten in casu verdedigbaar zijn, maar dat het standaardantwoord het jouwe zal zijn. Studenten die bekend zijn met Nacap/Kurstjens en hun antwoord daarop hebben gebaseerd dienen, mijns inziens, overigens wel de punten te krijgen. Maar dat ben ikquote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:57 schreef GlowMouse het volgende:
Maar hier was de volmachtverlener slechts eenmaal aanwezig, toen hij de prijs nog niet kende. Bovendien ligt de uiteindelijke prijs dichtbij de grens, zodat het voor de volmachtgever ook niet duidelijk was of de volmachtnemer bevoegd zou zijn.heb dit ook opgeschreven![]()
Het is toch zo dat de hoofdregel is dat de volmachtgever niet gebonden wordt aan de overeenkomst indien de volmachtnemer de buiten zijn volmacht (dus onbevoegd) handelt, tenzij de wederpartij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat de volmacht toereikend was omdat de volmachtgever (Tap dus) zelf die schijn heeft gewekt? Daar is hiervan geen sprake, zodat Tap in beginsel inderdaad niet gebonden is.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:57 schreef GlowMouse het volgende:
Maar hier was de volmachtverlener slechts eenmaal aanwezig, toen hij de prijs nog niet kende. Bovendien ligt de uiteindelijke prijs dichtbij de grens, zodat het voor de volmachtgever ook niet duidelijk was of de volmachtnemer bevoegd zou zijn.heb dit ook opgeschreven![]()
Duidelijk, en invulling aan het criterum van gerechtvaardigd vertrouwen in de totstandkoming van de overeenkomst kan gegeven worden met r.o. 3.6 van HR CBB/JPO (waarvan het laatste stukje onmogelijk ingewikkeld geformuleerd is).quote:
Hoofdregel is dat wanneer je bevoegd namens iemand anders handelt, die ander gebonden is. Wat jij noemt is de derdenbescherming. Maar als Tap aanwezig is bij de onderhandelingen, kan de wederpartij daar wel wat vertrouwen aan ontlenen, zoals blijkt uit HR Hartman/Bakker. Verschil daarmee is dat de vertegenwoordiger daar totaal geen vertegenwoordiger was, terwijl hij het hier wel is tot een bepaald bedrag.quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:35 schreef Argento het volgende:
Het is toch zo dat de hoofdregel is dat de volmachtgever niet gebonden wordt aan de overeenkomst indien de volmachtnemer de buiten zijn volmacht (dus onbevoegd) handelt, tenzij de wederpartij er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat de volmacht toereikend was omdat de volmachtgever (Tap dus) zelf die schijn heeft gewekt? Daar is hiervan geen sprake, zodat Tap in beginsel inderdaad niet gebonden is.
Precies, wanneer je BEVOEGD namens de ander handelt, maar hier handelde Wolff buiten de grenzen van zijn volmacht, dus in principe onbevoegd zodat Tap in beginsel niet gebonden is aan de overeenkomst die Wolff sluit. Twee mogelijkheden: Tap bekrachtigt alsnog of de wederpartij kan zich beroepen op het gerechtvaardigd vertrouwen dat Wolff bevoegd was, hetgeen alleen kan worden aangenomen indien Tap degene is geweest die de schijn wekte dat Wolff bevoegd was (en inderdaad, de jurisprudentie zal dat verder nader moeten invullen, maar ik denk dat het in het nadeel van de wederpartij spreekt dat zij de omvang van de bevoegdheid van Wolff betrekkelijk eenvoudig had kunnen onderzoeken).quote:Op dinsdag 13 mei 2008 23:47 schreef GlowMouse het volgende:
Hoofdregel is dat wanneer je bevoegd namens iemand anders handelt, die ander gebonden is. Wat jij noemt is de derdenbescherming. Maar als Tap aanwezig is bij de onderhandelingen, kan de wederpartij daar wel wat vertrouwen aan ontlenen, zoals blijkt uit HR Hartman/Bakker. Verschil daarmee is dat de vertegenwoordiger daar totaal geen vertegenwoordiger was, terwijl hij het hier wel is tot een bepaald bedrag.
Er zijn hier diverse arresten over (sterker nog, ik heb onlangs iemand gedagvaard). Weliswaar handelt hij buiten zijn bevoegdheid zoals deze is ingeschreven in het handelsregister, maar Tap was aanwezig bij onderhandelingen en heeft zo de schijn van volmachtverlening gewekt (vgl. het eerder genoemde Nacap/Kurstjens). Dat een beperkte volmacht in het handelsregister is ingeschreven kan Tap niet (sec) baten (vgl. kuijpers/Wijnveen). Ook het feit dat Wolff "curator" was, is een aanwijzing op grond waarvan de pij zou kunnen (en mogen!) vertrouwen op het bestaan van een toerijkende volmacht (vgl. Van den Berg c.s./Balm).quote:Op woensdag 14 mei 2008 01:09 schreef Argento het volgende:
[..]
Precies, wanneer je BEVOEGD namens de ander handelt, maar hier handelde Wolff buiten de grenzen van zijn volmacht, dus in principe onbevoegd zodat Tap in beginsel niet gebonden is aan de overeenkomst die Wolff sluit. Twee mogelijkheden: Tap bekrachtigt alsnog of de wederpartij kan zich beroepen op het gerechtvaardigd vertrouwen dat Wolff bevoegd was, hetgeen alleen kan worden aangenomen indien Tap degene is geweest die de schijn wekte dat Wolff bevoegd was (en inderdaad, de jurisprudentie zal dat verder nader moeten invullen, maar ik denk dat het in het nadeel van de wederpartij spreekt dat zij de omvang van de bevoegdheid van Wolff betrekkelijk eenvoudig had kunnen onderzoeken).
Let wel, de vertegenwoordiger die buiten zijn volmacht treedt is net zo min bevoegd als iemand die in het geheel geen volmacht heeft. Wat ook wel logisch is nu je niet een beetje gebonden kunt worden aan de overeenkomst.
In de casus staat gegeven dat Tap alleen bij de EERSTE onderhandelingen aanwezig was. Indien bij die onderhandelingen niet over de prijs is gesproken of niet over een prijs die boven de bevoegdheidsgrens van Wolff lag, vraag ik me af of Tap daarmee de schijn gewekt heeft dat Wolff bevoegd was. Maar goed, dat kan op basis van jurisprudentie natuurlijk best zo zijn. Ik ken die jurisprudentie niet.
Die heb jij toch al lang binnen?quote:Op dinsdag 13 mei 2008 20:35 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Hmmm die 2e vraag he, hebben jullie Nacap/Kurstjens ook gehad? Want dat verweer van die oprichter, daar valt nogal wat tegenin te brengen.. Verder ben ik nog niet gekomen, oh en b lijkt mij ook juist bij de shockschadeblablavraag.
Edit: Oh en Glowmouse, je krijgt de groeten van Steer.
Ik zou het niet te lang maken.quote:Op woensdag 14 mei 2008 11:52 schreef Yashaaaaa het volgende:
Ik ga maar eens beginnen aan staatsrecht.. Mondeling bij Kortmann for the win..
Nogmaals, ik ken die jurisprudentie niet, maar dan nog vraag ik mij af of je geen betekenis moet geven aan het feit dat Tap slechts bij de EERSTE onderhandelingen aanwezig was. Indien de prijsonderhandelingen pas later aan bod zijn gekomen en Tap bij die onderhandelingen niet aanwezig was, dan wordt de gewekte schijn wel erg zwakjes.quote:Op woensdag 14 mei 2008 09:10 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Er zijn hier diverse arresten over (sterker nog, ik heb onlangs iemand gedagvaard). Weliswaar handelt hij buiten zijn bevoegdheid zoals deze is ingeschreven in het handelsregister, maar Tap was aanwezig bij onderhandelingen en heeft zo de schijn van volmachtverlening gewekt (vgl. het eerder genoemde Nacap/Kurstjens).
Ook die jurisprudentie ken ik niet, maar het lijkt mij in ieder geval dat een al te snelle aanname van de schijn van een toereikende volmacht, in strijd is met de hoofdregel namelijk dat een ontoereikende volmacht de principaal niet bindt.quote:Dat een beperkte volmacht in het handelsregister is ingeschreven kan Tap niet (sec) baten (vgl. kuijpers/Wijnveen). Ook het feit dat Wolff "curator" was, is een aanwijzing op grond waarvan de pij zou kunnen (en mogen!) vertrouwen op het bestaan van een toerijkende toereikendevolmacht (vgl. Van den Berg c.s./Balm).)
Alsin verder met het lezen van de opgave lieverdquote:Op woensdag 14 mei 2008 11:56 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Die heb jij toch al lang binnen?
Ik ben ook lichtelijk bevooroordeeld op dit moment hoor. Hoofdregel is uiteraard dat hij niet gebonden in tenzij hij de toerekenbare schijn heeft gewekt. Maar dat daar sprake van is valt dus wel te betogen. Eigenlijk zijn we het wel met elkaar eensquote:Op woensdag 14 mei 2008 12:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Nogmaals, ik ken die jurisprudentie niet, maar dan nog vraag ik mij af of je geen betekenis moet geven aan het feit dat Tap slechts bij de EERSTE onderhandelingen aanwezig was. Indien de prijsonderhandelingen pas later aan bod zijn gekomen en Tap bij die onderhandelingen niet aanwezig was, dan wordt de gewekte schijn wel erg zwakjes.
[..]
Ook die jurisprudentie ken ik niet, maar het lijkt mij in ieder geval dat een al te snelle aanname van de schijn van een toereikende volmacht, in strijd is met de hoofdregel namelijk dat een ontoereikende volmacht de principaal niet bindt.
En in geval van Tap zou ik dus uitgaan van die hoofdregel, bewijs verlangen voor de stelling dat Tap de schijn heeft gewekt dat Wolff terzake wel een toereikende volmacht had en er bovendien op wijzen dat de volmacht van Wolff niet zomaar begrensd was en dat Wolff die grens heeft overschreden en aldus met een ontoereikende volmacht handelde.
Ik ben benieuwd naar het sleutelantwoord.
Sorry kon het niet latenquote:Op woensdag 14 mei 2008 12:16 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Alsin verder met het lezen van de opgave lieverd.
Je bent nooit uitgestudeerd.quote:Ben jij niet eens afgestudeerd inmiddels?
quote:Op donderdag 15 mei 2008 08:49 schreef Leonoor het volgende:
[..]
D_D maakte een hilarisch naamgrapje.
Het 1 sluit het ander niet uit hequote:Op donderdag 15 mei 2008 14:05 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Een paar weken terug stelde het toch nog niks voor?
Miereneuker! Mag je al mr. voor je naam zetten dan?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |