Idd, Civ 2 was precies de juiste afspiegeling tussen eenvoud en diepgang.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 17:05 schreef remlof het volgende:
Yep Civ2 still rocks! Maar Civ4 mag er ook wel zijn.
Eens.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 17:13 schreef Monidique het volgende:
Civilization 4 is de beste in de reeks.
Jepsquote:Op zaterdag 16 februari 2008 17:13 schreef Monidique het volgende:
Civilization 4 is de beste in de reeks.
Ja.quote:Op zaterdag 16 februari 2008 23:58 schreef Remqo het volgende:
[..]
Jeps![]()
Maar met Beyond the Sword is het nog leuker om te spelen
Om terug te komen op je post in het vorige topic. Kan je daar een filmpje van maken?quote:Op zondag 17 februari 2008 11:06 schreef JedaiNait het volgende:
He ik zie ineens dat ik de laatste post had in het vorige topic...
Ik blijf het trouwens enorm irritant vinden dat ik rustig oorlog aan het voeren ben en steden inneem enzo en dat mijn slachtoffer dan ineens een vassal wordt van mijn grote bondgenoot.
Wacht maar de Workers gaan nog wel iets stoms uithalenquote:Op maandag 18 februari 2008 10:53 schreef Falco het volgende:
Ik speel nu een heel aardig potje met de Amerikanen (Great Plains zonder gezeur met varen en een hoop AI) en het valt me wel op dat het een chill deel is in de serie. Zeker beter dan III, waarbij je het nadeel had dat alle volkeren op een gegeven moment je maar gingen aanvallen en er geen vrede meer mogelijk was. Ook het automatiseren van de workers lijkt erg chill te gaan doen, ze doen tenminste geen domme dingen. Het potje verloopt daardoor ook lekker vlot.
Extra geinig is dat ik tot nu toe nog geen een keer een gevecht ben aangegaan, op naar de culturele victorie met vrijwel alle wonders
. Alleen dat religie snap ik nog niet helemaal, het grote nut drvan... Moet ik nog eens even uitvogelen.
- Diplomatie: zowel de dagelijkse betrekkingen en via de Palace kan je veel resoluties aannemen.quote:Op maandag 18 februari 2008 10:53 schreef Falco het volgende:
Alleen dat religie snap ik nog niet helemaal, het grote nut drvan... Moet ik nog eens even uitvogelen.
Goed samengevat. Ik heb één aanvulling:quote:Op maandag 18 februari 2008 11:11 schreef Montov het volgende:
[..]
- Diplomatie: zowel de dagelijkse betrekkingen en via de Palace kan je veel resoluties aannemen.
- Financien: Als je een eigen religie hebt, dan kan je daar flink mee cashen via de Holy City.
- Happiness: Ook in combinatie met Temples
- Productie: Met Organized Religion bouw je buildings 25% sneller
- Spionage: Buitenlandse steden worden eerder zichtbaar wanneer ze jouw religie hebben, en kosten worden lager voor die stad.
- Culture: 3 gebouwen per religie. Onmisbaar voor een Culturele Victory
Ik vind diplomatie, finance en happiness grote factoren anders. Bij diplomatie is religie zo'n beetje het allerbelangrijkst, ik kan mij geen economie voorstellen zonder een Holy City en Happiness is in het begin bijna altijd belemmerend en kan je niet zonder religie voor die 1 a 2 extra happy faces.quote:Op maandag 18 februari 2008 11:43 schreef Frollo het volgende:
[..]
Goed samengevat. Ik heb één aanvulling:
- Oorlog: Met Theocracy krijgen je units extra XP.
Al met al heeft religie niet echt een groot nut, wel veel kleine nutjes.
Filmpje wordt lastig, ik weet niet meer precies wanneer het gebeurde...quote:Op maandag 18 februari 2008 09:53 schreef Meekoh het volgende:
[..]
Om terug te komen op je post in het vorige topic. Kan je daar een filmpje van maken?![]()
Dat had ik laatst ook! Was ik net aan het winnen in de oorlog, wordt ie een vassal van me dikste ally (Catherine)
Zij ook weer pissed op mij etc etc.
Forten geven ook toegang tot de grondstoffen, alleen zorgen niet voor een bonus, dus kun je er net zo goed een fort op plaatsen als het niet in je stadskruis ligt.quote:Op maandag 18 februari 2008 10:57 schreef Meekoh het volgende:
[..]
Wacht maar de Workers gaan nog wel iets stoms uithalen
Wat ze bij mij vaak doen:
- Fort op uranium zetten terwijl ik het wil mijnen (nukes)
- Fort op Olie zetten (heb ik ook gewoon nodig!) zelfs als ik al rigs kan bouwen.
Nee.quote:Op maandag 18 februari 2008 18:06 schreef NoCigar het volgende:
Bij het bouwen van de Drie-stromen-dam krijgt elke stad op het continet een elektriciteitscentrale. Geldt dat ook voo de steden van de tegenstander?
Bug.quote:En waarom blijft er, nadat hij af is, dan aangeraden worden een kern-, kolen-, of watercentrale te bouwen?
Gewoon spelen inderdaad.quote:Op maandag 18 februari 2008 22:48 schreef VoreG het volgende:
Wat is de bedoeling eigenlijk? Gewoon een game spelen?
Een dezer dagen maar eens spelen dan.
quote:Op dinsdag 19 februari 2008 12:54 schreef Monidique het volgende:
Denoobificatie vereist participatie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:53 schreef Frollo het volgende:
Opnieuw beginnen mag niet hè?Niemand die het merkt,SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Ik doe het in ieder geval niet, nee.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 19 februari 2008 19:53 schreef Frollo het volgende:
Opnieuw beginnen mag niet hè?Altijd lastig, vooral als er veel open ruimte is waar barbs massaal spawnen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 21 februari 2008 10:57 schreef Monidique het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:02 schreef pfaf het volgende:
[..]Maar het zuigt je wel leeg. Na de lunch ga ik verder.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Wegens ergernis zet ik ze altijd uitquote:Op donderdag 21 februari 2008 11:04 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maar het zuigt je wel leeg. Na de lunch ga ik verder.
lijkt me wel leuk ja, maar heb het heel druk en uit ervaring weet ik dat als je het spel opstart je zo een dagdeel of gerust een dag kwijt bentquote:Op donderdag 21 februari 2008 10:55 schreef pfaf het volgende:Mooi hè
Doe je ook met ons mee aan de Game Of The Month OneMe?
Ik heb zojuist het eerste uur erop zitten. Die Raging Barbs
Je hebt nog nagenoeg een maand de tijd, dat is slechts een paar minuutjes per dag.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:31 schreef OneMe het volgende:
[..]
lijkt me wel leuk ja, maar heb het heel druk en uit ervaring weet ik dat als je het spel opstart je zo een dagdeel of gerust een dag kwijt bent
Spoiler!quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:34 schreef STING het volgende:
Raging barbs is inderdaad gekkenhuis
Ze lieten m'n improvements met rust, maar pleegden collectief zelfmoord, door constant m'n stad aan te vallen. Goed voor de XP
Inderdaad. Vooral de archers die op een mine improvement bleven staan, puur om me te sarren. Probeer ze er dan maar eens met een warrior van af te slaan.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:35 schreef Monidique het volgende:
[..]
Spoiler!
Maar deden ze dat maar bij mij, in plaats van eerst alle improvements en wegen te vernietigen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ga er binnenkort wel mee aan de slag, maar een paar minuutjes aan zitten kan ik echt niet hoorquote:Op donderdag 21 februari 2008 11:35 schreef pfaf het volgende:
[..]
Je hebt nog nagenoeg een maand de tijd, dat is slechts een paar minuutjes per dag. [ afbeelding ]
Over het algemeen zijn het redelijke plekken. Het kan echter geen kwaad om nog even zelf goed te kijken. Trouwens, als je je stad op een resource bouwt heb je wel direct die resource.quote:Vraagje aan de ervaren spelers: is er iets te zeggen over de aanbevelingen van het spel bij het vestigen van een stad? Kun je daar redelijk goed op vertrouwen met soms hier en daar een aanpassing of slaat het nergens op? Ik begin nl altijd sterk te twijfeln als ik ergens zou blauwe circel zie staan waar ik net géén stad wil stichten en ban dan bang dat ik van alles over het hoofd zie.
Hij gaf zelfs ooit een circel òp een kudde paarden aan. Zou het aan te bevelen zijn om daar eens tad te bouwen?
Nee, dan kan je geen improvement meer erop bouwen en loop je food/hammers/gold mis. Vaak zie je wel dat een stad op een resource wel 1 Food of Hammer meer produceert, maar dat is dus altijd minder dan een improvement oplevert.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:37 schreef NoCigar het volgende:
Hij gaf zelfs ooit een circel òp een kudde paarden aan. Zou het aan te bevelen zijn om daar eens tad te bouwen?
Heeft iig niks met Vista te maken, ik zie het wel gewoon. Probeer je browser eens te verversen (CTRL+F5) of opnieuw te installeren.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:46 schreef Thommieh het volgende:
[..]
Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem (zie 7 posts eerder)
Het is aan te bevelen om zelf te kijken naar de beste steden. Dus zo veel mogelijke grondstoffen en dieren. Meestal kiest de computer namelijk plekken die net niet perfect zijn. Kijk maar eens naar je tegenstanders dan kijk je ook vaak raar op als ze een bepaalde grondstof gewoon over het hoofd hebben gezien. Ook is het erg belangrijk dat je de juiste mix hebt. Je kunt wel een stad hebben met bijvoorbeeld 3 goud maar als daar verder alleen woestijn om heen zit heb je er ook niks aan. Dus een goeie verdeling tussen voedsel, hamertjes en geld. Probeer ook nog eens gespecialiseerde steden te maken. Dus eentje is meer voor geld en de ander meer voor het bouwen van legers enz. Oja bouw al zo vroeg mogelijk cottages want die gaan je op lange termijn veel geld opleveren. En dat van die paarden is ook raar want je moet nooit je stad op een improvement bouwen dat is zonde. Je kunt je stad trouwens nog beter in de woestijn bouwen want dat maakt volgens mij uit me hoofd niks uit qua standaard voedsel en hamertjes als de andere grondgebieden.quote:Op donderdag 21 februari 2008 14:37 schreef NoCigar het volgende:
Vraagje aan de ervaren spelers: is er iets te zeggen over de aanbevelingen van het spel bij het vestigen van een stad? Kun je daar redelijk goed op vertrouwen met soms hier en daar een aanpassing of slaat het nergens op? Ik begin nl altijd sterk te twijfeln als ik ergens zou blauwe circel zie staan waar ik net géén stad wil stichten en ban dan bang dat ik van alles over het hoofd zie.
Hij gaf zelfs ooit een circel òp een kudde paarden aan. Zou het aan te bevelen zijn om daar eens tad te bouwen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 22:40 schreef JedaiNait het volgende:
Ik heb mijn potje opgegeven...Compleet anders dan mij verlopen ( 1750 AD zoals eerdere post vermeldt ), leuk om te lezen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik lig nog op schema, hoewel ik wel ingesloten raak. Ik ben nu bij turn 190 - 250AD. Het voordeel van ingesloten raken is dat ik minder last heb van barbs, maar ik zal wel oorlog moeten voeren voor noodzakelijke resources binnenkort.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 23:54 schreef JedaiNait het volgende:
Dat is ook het leuke van een GotM!
Overigens heb ik wel het idee dat we deze keer iets te ambitieus geweest zijn. Ik heb volgens mij nog niemand over een (aankomende) overwinning gehoord.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 11:55 schreef Montov het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vooral apart dat gebeurtenissen op een ander continent (waar je als speler in het begin dus 0 invloed op hebt) zo extreem kunnen verschillen!
Het gaat er niet om hoe je het doet in vergelijking met je de AI, maar hoe snel je de overwinning hebt behaald, en hoe hoog je score op dat moment is.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:15 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb nog nooit en hoge score gehaald in CIV-IV en BtS. In vorige versies werd uitgelegd hoe je score was opgebouwd en nu mis ik dat een beetje. Gisteren een cultural overwinning behaald op noble niveau (large, epic). En alles leek goed te zijn, nergens onrust en in bijna alle stats stond ik op de eerste plaats, maar toch kwam ik op het scorebord nog onder Nero.
Is er ergens meer te vinden over de puntentelling?
Kijk, dat wist ik dan al weer niet, snelheid speelt dus een rol. Mij leek het zo lang moigelijk uitzitten van een potje om dan je score mogelijk te optimaliseren belangrijk. Dus hoe eerder je bv cultural victory of wat dan ook, hoe hoger je score? ik heb altijd zitten uitkienen dat ik pas op het laatste moment vertrok met mijn ruimteschip.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:25 schreef Montov het volgende:
[..]
Het gaat er niet om hoe je het doet in vergelijking met je de AI, maar hoe snel je de overwinning hebt behaald, en hoe hoog je score op dat moment is.
Uiteraard is een snelle overwinning veel punten waard. Ik weet niet de precieze berekening, maar score is imho ook niet het belangrijkste: gewoon zo snel mogelijk overheersen (=winnen) is het leukste.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:19 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Kijk, dat wist ik dan al weer niet, snelheid speelt dus een rol. Mij leek het zo lang moigelijk uitzitten van een potje om dan je score mogelijk te optimaliseren belangrijk. Dus hoe eerder je bv cultural victory of wat dan ook, hoe hoger je score? ik heb altijd zitten uitkienen dat ik pas op het laatste moment vertrok met mijn ruimteschip.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
Dus ik ben niet de enige die een GLOEIENDE hekel aan Monty heeft! Als die knakker naast mij zit gaat al mijn productie eerst in het uitroeien van hem en zijn volk.quote:Op donderdag 28 februari 2008 17:51 schreef Monidique het volgende:
Inderdaad, het gaat erom dat je Montezuma vernedert en niet met hoeveel punten...
quote:Op woensdag 5 maart 2008 14:22 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dus ik ben niet de enige die een GLOEIENDE hekel aan Monty heeft! Als die knakker naast mij zit gaat al mijn productie eerst in het uitroeien van hem en zijn volk.
Laatst trouwens Final Frontier gespeeld en stiekem best vermakelijk!quote:Op maandag 28 januari 2008 14:48 schreef pfaf het volgende:
[..]Classic.
Monty pak ik altijd als eerste aan. Ongeacht wie ik ben en of ik er belang bij heb.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=266668quote:You get a 20% bonus for having the "must-have" techs...
I.e.
Mining you must research 100% of the beakers shown in the Techtree, it has no prerequisites
Bronzeworking has ONLY 1 must-have tech, mining. But you do get +20% for it.
Which means that say Mining is 100 beakers and BW 240, while you are generating 10 beakers/turn (including the 1 free beaker!)
Mining is 10 turns, while BW is not 24 turns but 20 turns.
Now you get an additional 20% per "optional" tech.
I.e.
Writing can be researched with only Pottery (20% bonus tho)
So at 10 beakers/turn and writing at 240 beakers would make it 20 turns (20*10 = 200 raw beaker cost)
Now research AH for an additional 20% bonus for 17 turns (171 raw beakers)
Now research Priesthood for another addition of 20% bonus for only 15 turns (150 raw beakers).
Effective discount on Writing after Potter+Priesthood+AH vs Pottery only = 50 raw beakers.
In short you can say that each white line you research prior to that tech will give you a "bonus" (not a direct discount) of 20%.
Note that some techs (Devine right and Astonomy) beeing two of them dont have any white lines. These NEVER get the 20% discount...
Read the [url="http://www.civfanatics.com/civ4/strategy/tech_research.php"]full article by Requies[/url] in the [url="http://www.civfanatics.com/civ4/strategy/"]War Academy[/url], lots of usefull stuff there.
Something you might not know either... You also get a simular bonus for researching a tech that is known by a civ you know. This bonus seems to be roughly 3% per civ you know that knows the tech.
Again this bonus is calculated over the # of beakers you produce, not deducted from the beaker cost of the tech. And before applying to the tech it is actually rounded down.
So 10 beakers/turn + 3% * 3 civs knowing = 10.9 = 10 beakers/turn.
So it never realy adds up early on... but 100 beakers/turn * 3% * 3 civs = 109 beakers. So there, a little later on in the game it is helping ... even if a little.
This mechanic explains tho why:
- it can be easier to catch up to stay ahead (you get bonusses)
- techs devaluate in trade once 2 or 3 civs know it (it gets cheaper to research it yourself)
- Beelining can be expensive.
Bad "beelining" example, where you research pre-req techs just after the "beelined" tech (Please forgive me for skipping a tech or 2 but you get my drift I think) :
wheel > Agriculture > Pottery > Fishing > Writing > Priesthood > AH > Hunting > COL > Currency
Offcourse beelining can bring its own rewards, but can also be costly if you dont take advantage of it. Like in above example only starting to build a Library after researching Hunting.
The "cheapest" way of researching the techs would be:
Wheel > fishing > Agriculture > Hunting > Pottery > AH > Priesthood > Writing > Currency > CoL
1) research the 100% cost techs first (getting the 20% or more bonus on the most beakers)
2) Research the techs in the "proper" order
wat?quote:Op maandag 10 maart 2008 20:54 schreef HansvanOchten het volgende:
Even een tvp, wil ook wel eens meedoen met de GoTM, is gewoon civ4 toch en geen bts?
Het is wel zo, als ik weer even terug denk aan een eerdere Conquest overwinning, toen had ik ook een paar vassals. Het is ook logisch.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 11:46 schreef JedaiNait het volgende:
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht het niet...
Ja, Low Sealevel + Raging Barbs + Prince + Epic + Agg AI = lastig. Ik had bijna al opgegeven toen er Praetorians binnenvielen en bijna al mijn verdedigers het leven lieten. Gelukkig trok hij zijn gewonde troepen terug en kon ik onderhandelen voor vrede.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 19:28 schreef JedaiNait het volgende:
middelmatig? de meesten zijn gruwelijk verslagen door de AI!
Ik kon Charlemagne overhalen om hem bezig te houden, terwijl ik War Elephants aan het bouwen ging.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 20:38 schreef JedaiNait het volgende:
Dat kon ik ook, maar een paar turns later stonden zijn gehealde legers (met versterking) alweer op de poort te kloppen.
Het lijkt me welquote:Op zondag 16 maart 2008 00:45 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Nieuwe speler van dit topspel, met een vraagje.
Op een of andere manier vind ik het heel erg gaaf om verschiillende 'soorten' steden te bouwen. Dus 1 militaire met barracks, waar al je units worden geproduceerd en uiteindelijk West Point en Pentagon komen. Daarnaast een culturele stad met Broadway en Hollywood en stuff, dan nog eentje met toeristenshit met Eiffeltoren en stuff en dan nog een stad met universiteiten, research en Oxford etc.
Is dit handig of niet?
Ja. Alleen is 1 culturele stad een beetje zinloos: voor een culturele overwinning heb je drie culturele steden nodig. Als je niet voor die overwinning gaat is het helemaal niet belangrijk (behalve voor je grenssteden dan uiteraard).quote:Op zondag 16 maart 2008 00:45 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Nieuwe speler van dit topspel, met een vraagje.
Op een of andere manier vind ik het heel erg gaaf om verschiillende 'soorten' steden te bouwen. Dus 1 militaire met barracks, waar al je units worden geproduceerd en uiteindelijk West Point en Pentagon komen. Daarnaast een culturele stad met Broadway en Hollywood en stuff, dan nog eentje met toeristenshit met Eiffeltoren en stuff en dan nog een stad met universiteiten, research en Oxford etc.
Is dit handig of niet?
Ook niet onbewust?quote:Op zondag 16 maart 2008 15:25 schreef Monidique het volgende:
Ik specialiseer te weinig of helemaal niet.
Voor je GPP farm is het ook handig om een stad uit te zoeken met veel bos. Deze moet je niet kappen om wonders te rushen, maar rustig laten staan. Later bouw je de national park in die stad en krijg je voor iedere forest preserve een gratis specialist!quote:Op zondag 16 maart 2008 10:01 schreef Montov het volgende:
Daarnaast is er nog een goede specialisme te noemen: GPP-farm. Een stad waar je zoveel mogelijk Great Person Points wil genereren. Dit kan je je toeristische trekpleister noemen, omdat je in deze stad veel Wonders wil bouwen die GPP opleveren (vooral National Epic, The Great Library, The Parthenon, The Statue of Liberty). Echter, je wil ook specialisten hebben, want die genereren 3 GPP per turn. Die specialisten zorgen niet voor voedsel, maar gebruiken wel 2 Food. Deze GPP-farm wil je dus hebben in een stad met veel Food. Je hoeft niet gelijk alles te farmen, want je moet ook voldoende productie hebben voor de Wonders.
Staat niet in de directory met je gewone saves, maar in de directory auto.quote:Op zondag 16 maart 2008 16:26 schreef Amokzaaier het volgende:
Hee weet er iemand hoe je de autoload game kan vinden?? Of welke knop je moet drukken voor autoload?? comp sloot ineens af
Dat hangt geheel van de situatie af. In m'n GPP-farm gebruik ik ze uiteraard voluit ( Caste Systemquote:Op zondag 16 maart 2008 16:27 schreef Amokzaaier het volgende:
ik gebruik nooit specialisten btw.. jullie wel? hoe het fijnst?
Tuurlijk, waarom nietquote:Op woensdag 19 maart 2008 10:05 schreef KaiN het volgende:
Is het aan te raden om dan gelijk met de uitbreiding(en) te spelen?
Ben ik het mee eensquote:Op woensdag 19 maart 2008 17:46 schreef Montov het volgende:
Leuk pfaf.
Wat is trouwens de officiele sluitingsdag van de GOTM1?
Mijn suggesties voor GOTM2: geen Agg AI en geen Raging Barbs, en eventueel een andere type map. De rest zijn wel goede instellingen.
M is hier de Bepaler.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:55 schreef pfaf het volgende:
Gisteren was de officiele sluitingsdatum.
quote:Op dinsdag 19 februari 2008 10:35 schreef Frollo het volgende:
Sluitingsdatum lijkt mij over een maand, het heet niet voor niks Game of the Month.
Maar omdat februari zo kort is, zullen we dan gewoon 30 dagen doen? Dus 19 maart?
Jaaa, gief new GOTM plx!quote:Op donderdag 20 maart 2008 11:54 schreef stbabylon het volgende:
Ja, komt er nog een nieuwe, ik sta te springen (en misschien wel handig om het voor het paasweekend te doen).
Het is ook pas het tiende deel...quote:Op dinsdag 25 maart 2008 11:59 schreef PirE het volgende:
Ik wist niet eens dat er een civ-topic is![]()
.
Ik kom zelden in GAM.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 12:13 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Het is ook pas het tiende deel...
Dat is te merkenquote:
ja heb ik ook een keer gehad.. 5 bevers in de nabije tile van de stadquote:Op zondag 23 maart 2008 14:00 schreef stbabylon het volgende:
Ik weet nog niet wat ik er precies mee ga doen, maar hier komt een stad, ziet er te vaag uit:
[ afbeelding ]
de AI is wel een stuk beter geworden. eerst vielen ze steeds een beetje los aan, zodat je bijna nooit een stad verliest. Nu komen ze echt met hele legers.quote:Op dinsdag 25 maart 2008 17:14 schreef Falco het volgende:
Ik heb al moeite met noble, wat ik eigenlijk wel stompzinnig en nooberig vind. Bij civ 2 was op een gegeven moment zelfs deity vrij goed te doen, omdat de AI volgens mij meer moeite kreeg dan ik met dat level
en sowieso dr wat standaard foutjes waren in de AI, dat natuurlijk ook
.
Als je geen early UU hebt zijn chariots idd het beste, maar je moet dan wel de gok nemen dat je horses hebt. Ik ga dan meestal liever voor de zekerheid van archery. Maar op de lagere levels duurt het even voordat de barbs je grenzen ingaan dus heb je iets langer. Sowieso fogbusten>barbs bevechten. Tenzij je ze wilt milken voor XP. Dan heb je veel aan woodsmen III daarmee healen je units gruwelijk snel. Ik geloof sneller dan met Medic II en op die manier kan je fortified warrior ook alle warriors en archers aan.quote:Op woensdag 2 april 2008 14:00 schreef Montov het volgende:
Chariots vind ik de beste barbslayer. Die heeft iedere civ tenminste, en zijn zeer effectief tegen de voornaamste barbs: Warriors, Axemen en Archers. Ze zijn ookj nog eens sneller dan andere units. Voor barb Spearman en barb Swordsman heb je dan weer Axeman nodig.
Nice job. Vooral in het begin netjes gerexedquote:
Aan unhappy pop heb je niks kost 2 food een beetje maintenance en het doet verder niks. Dus ik whip het vrijwel altijd weg. Ook is het zo dat je met whippen op zulke kleine sizes veel hammers/food krijgt. Ik weet zo snel niet hoeveel en ga de berekeningen nu niet doen maar het is het waardquote:Op woensdag 2 april 2008 21:23 schreef Icex het volgende:
[..]
Nice job. Vooral in het begin netjes gerexedHeb ik toch altijd problemen meer... Je happy cap, bedoel je daarmee dat je steden bewust klein houdt in het begin? Later kan ik nooit mijn power gelijk houden zonder te verliezen op science, en dus ook de rest. Oh well, elk potje weer bij leren, ik zit nu op prince ongeveer, noble is te makkelijk.
Ik ben gisteren nog even aan een nieuwe game begonnen met de Amerikanen (George Washington). Na een kwartiertje ben ik maar gestopt. Ik zat op een continent tussen Shaka en Montezumaquote:Op maandag 7 april 2008 17:36 schreef Gamer_V het volgende:
Eergisteren Beyond the sword gekregen, ik dacht 'leuk! ik begin weer eens een potje!' was het ineens 3 uur 's nachts.
Ik vind Tokuguwa en Genghis Khan het ergst...quote:Op dinsdag 8 april 2008 11:28 schreef PirE het volgende:
[..]
Ik ben gisteren nog even aan een nieuwe game begonnen met de Amerikanen (George Washington). Na een kwartiertje ben ik maar gestopt. Ik zat op een continent tussen Shaka en Montezuma. Ik hou op zich wel van oorlog, maar als je die gasten naast je hebt dan ben je eigenlijk alleen maar units aan het bouwen om je power-rating hoog genoeg te houden en 1 ding is zeker, er komt oorloog.
best snel getecht ook. Steden waarvan de buitenste rand kustlijn is zijn idd erg hard met lighthouse, maoi, dike ed. Kunnen dan echt supersteden wordenquote:Op zondag 6 april 2008 22:57 schreef JedaiNait het volgende:
Ik heb zojuist een game verloren omdat Toku een diplomatic victory kreeg. Ik was NL en had een redelijk zware startpositie. Ik zat alleen op een groot eiland met Monty zonder luxury resources.
Door mijn locatie kon ik monty redelijk afschermen van de rest van het eiland, waardoor hij vrij klein bleef. In het begin was ik vrijwel alleen bezig met het bouwen van een leger zodat ik Monty kon aanpakken. Op het moment dat ik mijn leger groot genoeg vond verklaard hij mij de oorlog en liep zijn complete leger stuk op mijn grensstad waar ik mijn complete leger had staan. Dit gaf me een great general wat de verovering van het azteekse land nog meer vereenvoudigde. Binnen een paar turns had ik drie van zijn steden, helaas had hij nog een stad op een ander eilandje, maar daar heb ik nauwelijks last van gehad. Teothiuacan groeide later uit tot een van de beste steden die ik ooit gehad heb. Allemaal dankzij de gouden combinatie van moai statues, dike (beste unique building?) en iron works, zie screenshot:
[ afbeelding ]
Deze is gemaakt vlak nadat ik verloren had. Let op het aantal hammers!
ik zit nu in een potje (als Isabella) met Toku als mijn directe buur en al mijn pogingen met hem aan te pappen mislukken. En laat hij nu net meerdere horses hebben en die ik niet maar wel nodig heb voor mijn special unit.quote:Op dinsdag 22 april 2008 00:58 schreef PirE het volgende:
Heb voor de fun eens geprobeerd of ik Tokugawa op Friendly kon krijgen. Het is me gelukt. Heb hem 2 techs gegeven toen hij eromvroeg en 2x meegedaan met een oorlog. Religie is ook dezelfde als de mijne, maar ik heb de Holy City.
Ik ben nu driekwart jaar met een PBEM bezig (en we zitten in 410 ADquote:
Oooh, ik dacht dat je het over savegame compatibility had.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 17:32 schreef Monidique het volgende:
Instellingen.
Niet. Is de "basis" unhappiness van de moeilijkheidsgraad.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 19:19 schreef GasTurbine het volgende:
Hoe voorkom je dat je stad zegt dat het te crowded wordt?
Je kunt gebouwen bouwen die +happy (zo een smiley gezichtje in het spel als icoontje) geven.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 19:19 schreef GasTurbine het volgende:
Hoe voorkom je dat je stad zegt dat het te crowded wordt?
Probeer het eens in een gta4 topicquote:Op vrijdag 2 januari 2009 18:32 schreef sennaveld het volgende:
hallo , ieder , ik heet john en ben pas nieuw bij jullie...weet iemand iets van gta4...
of:quote:Op dinsdag 30 december 2008 09:05 schreef GasTurbine het volgende:
stap 1) plaats schip op de kust.
stap 2) selecteer settler en rechtermuisklik op de boot.
stap 3) selecteer boot en vaar naar gewenste eiland
stap 4) aangekomen bij eiland, selecteer de settler (in je balk waar z'n info staat zie je twee miniscule vierkantjes van de settler en de boot)
stap 5) rechtermuisklik op het eiland waar je je stad wilt bouwen.
stap 6) Proficiat. De kolonie GasTurbine is geboren (wel een screenshot maken hé!)
Ach ja, gta4. Speelt vaak af in steden die ver van je palace af liggen, veel maintenance dus. In dat spel is een courthouse geen overbodige luxe. Of zouden ze auto's stelen vanuit war weariness? In dat geval: jails.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 18:32 schreef sennaveld het volgende:
hallo , ieder , ik heet john en ben pas nieuw bij jullie...weet iemand iets van gta4...
Vooral als het een unit is met veel promotions idd.quote:Op woensdag 19 maart 2008 09:40 schreef JedaiNait het volgende:
Dat kan, je unit moet zich dan binnen jouw culturele grenzen bevinden, dan krijg je een knopje om te upgraden. Dit is echter wel een vrij duur geintje, maar kan soms net hét verschil maken.
Hoe ze het vechten hebben gedaan is inderdaad nogal wennen wanneer je alleen Civ2 gewend bent.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:06 schreef Ssswing het volgende:
Pfff Civ4 valt nog niet mee; vrees dat ik te lang de simpliciteit van Civ2 heb gespeeld
De uitgebreidheid van het geheel is wel cool (maar god wat onoverzichtelijk in het begin :S)
Mocht er weer een GotM komen, doe ik in ieder geval mee
En 'first strikes'. Boogschutters hebben dit vaak. Als je dan vecht wordt er een paar keer door de boogschutter gevochten zonder dat hij verlies lijdt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:00 schreef Frutsel het volgende:
Aan de animaties kan je ook niets zien, voor elke volledige eenheid staan er immers drie.
Soms zie je d'r twee, terwijl je op 95% van je sterkte zit, zegt dus ook niets.
Enige dat echt bepalend is is het terrein waar je op vecht, en welke eenheid tegen welke (phalanx is bijv extra goed tegen paardjes, Axeman vs Swordsmen etc) en in bepaalde mate de ervaring.
ja maar het lijkt mij logisch dat dit allemaal al verrekend is in het percentage dat wordt weergegeven? Of zit ik er helemaal naast wat dat betreft.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:00 schreef Frutsel het volgende:
Aan de animaties kan je ook niets zien, voor elke volledige eenheid staan er immers drie.
Soms zie je d'r twee, terwijl je op 95% van je sterkte zit, zegt dus ook niets.
Enige dat echt bepalend is is het terrein waar je op vecht, en welke eenheid tegen welke (phalanx is bijv extra goed tegen paardjes, Axeman vs Swordsmen etc) en in bepaalde mate de ervaring.
Normaliter wel dacht ik... maar zeker weten doe ik dat niet. Gebeuren soms ook wel dingen waarvan ik denk: WTF! En weg is mijn met vijf promoties opgewaardeerde Archerquote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:30 schreef Ssswing het volgende:
[..]
ja maar het lijkt mij logisch dat dit allemaal al verrekend is in het percentage dat wordt weergegeven? Of zit ik er helemaal naast wat dat betreft.
Dat klopt, je zit er niet naast.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:30 schreef Ssswing het volgende:
[..]
ja maar het lijkt mij logisch dat dit allemaal al verrekend is in het percentage dat wordt weergegeven? Of zit ik er helemaal naast wat dat betreft.
Jep beide uitbreidingen. Custom game > grote wereld, flink wat civs en gaan met die banaanquote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Normaliter wel dacht ik... maar zeker weten doe ik dat niet. Gebeuren soms ook wel dingen waarvan ik denk: WTF! En weg is mijn met vijf promoties opgewaardeerde Archer![]()
Speel je de standaard CIV IV of één van de uitbreidingen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hmm ik viel eerst vaak aan met Elephants Swordsmen en Catapults.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:16 schreef Montov het volgende:
Mijn potjes zien er steeds vaker hetzelfde uit, met 3 aanvalsgolven:
1. Elephants (of Maceman) + Catapults. Daarmee is mijn naaste concurrent altijd vrijwel uitgeschakeld en loop ik qua research uit op iedereen.
2. Grenadiers + Trebuchets. De rest van de AI op mijn continent maak ik kreupel: ze houden soms wat toendra steden.
3. Infantry + Cannon + Carriers + Fighters. Het andere continent roei ik uit.
Ik moet eens een andere strategie proberen. Of eens wat potjes op Monarch spelen...
Die Xbox 360 versie lijkt me ook niks inderdaad. Heb zelf ook voor de DS "gekocht". Die is ook helemaal niks.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:08 schreef Halcon het volgende:
Maar eens kopen. Klinkt leuker dan de versie van de Xbox 360....
Het is ook niks. Het is leuk voor mensen die nooit Civ hebben gespeeld, maar ik vind het niks. Het gaat veel te snel (spel duurt anderhalf uur ofzo) en het is vrij beperkt allemaal.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:55 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Die Xbox 360 versie lijkt me ook niks inderdaad. Heb zelf ook voor de DS "gekocht". Die is ook helemaal niks.
de 360 versie heb ik inmiddels weer op fok verkocht. Waardeloos vond ik hem vergeleken met de PC versiequote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:55 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Die Xbox 360 versie lijkt me ook niks inderdaad. Heb zelf ook voor de DS "gekocht". Die is ook helemaal niks.
Dat is het ook. Heb het nu 2 uur gespeeld en al een potje gewonnen (domination victory) en zit al in 1800 in het andere potje. Er is echt geen fluit aan.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 22:19 schreef Frutsel het volgende:
[..]
de 360 versie heb ik inmiddels weer op fok verkocht. Waardeloos vond ik hem vergeleken met de PC versie
Ik zag Civ 4 voor 6 euro liggen bij de FRS. Welke uitbreidingen heb jij en hoeveel kosten die?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 22:21 schreef du_ke het volgende:
Voor een paar cent (10 of 20 euro heb ik betaald geloof ik) heb je een box met het spel en de 2 uitbreidingen. Zeker de moeite waard
In ieder geval Beyond the Sword dan kan je met Nederland spelenquote:Op zondag 1 februari 2009 09:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik zag Civ 4 voor 6 euro liggen bij de FRS. Welke uitbreidingen heb jij en hoeveel kosten die?
De Xbox versie kost overigens 30 euro. Ik had dus zeker beter de PC-versie gekocht. Voor 6 euro heb je de CD van Civ 4 en die is zonder uitbreiding al tien keer beter dan de Xbox-versie.
Beyon the Sword is helaas niet leverbaar via Bol.com.quote:Op zondag 1 februari 2009 10:46 schreef PirE het volgende:
[..]
In ieder geval Beyond the Sword dan kan je met Nederland spelen. Warlords voegt niet echt veel toe (alleen nieuwe leaders)
Gister dus voor een tientje gekocht bij FRS. Al eventjes gespeeld en nu al 10 keer beter dan de Xbox-versie.quote:Op zondag 1 februari 2009 14:04 schreef Ssswing het volgende:
Ik heb het spel met alle uitbreidingen bij Dixons of de V&D gekocht (zitten bij elkaar in één pand...beetje vaag) voor inderdaad 20 euro. Civilization IV Complete
quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:16 schreef pfaf het volgende:
Civ is al ongeveer vijf jaar het enige computerspel dat ik speel.
De vorige wel, de nieuwe ben ik nog niet aan toe gekomen. Stond wel op m'n lijstje, maar ik ben te druk tegenwoordig. Wellicht als ik 'm ooit nog eens voor een paar euro in de bakken tegenkom.quote:
ik speel zelfs het bordspel Civilization nog wel regelmatigquote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:19 schreef pfaf het volgende:
[..]
De vorige wel, de nieuwe ben ik nog niet aan toe gekomen. Stond wel op m'n lijstje, maar ik ben te druk tegenwoordig. Wellicht als ik 'm ooit nog eens voor een paar euro in de bakken tegenkom.
Da's echt niets voor het beste spel aller tijden. Ik blijf het wel jammer vinden dat ze nog geen Linux-port hebben gemaakt. Zou een mooi klusje zijn in afwachting van Civ V.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:29 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
https://www.dynabyte.nl/article.php?xi=614996&tc=cbsearch
Het origineel + beide uitbreidingen voor 10 euro, die ga ik morgen zeker halen
En trouwens, turn-based rts zijn heul niet verkeerd![]()
ROME:TOTAL WAR
Mjah, de pc game markt komt steeds meer onder druk te staan door het illegaal downen... zal me nix verbazne dat het over ene paar jaar gebeurd isquote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:41 schreef du_ke het volgende:
ben wel benieuwd wat ze weten te verzinne nvoor CIV V
Mwoah, het kristaliiseert meer uit heb ik het gevoel. RPG's, Turn-based startegy, sims, zulke dingen werken nog steeds op de pc en zullen dat mijns inziens ook nog wel even blijven doen. Dat het plebs schietend met de console op de bank blijft spelen hoeft niet ten koste te gaan van de elite die een beschaafd spelletje Montezuma-slashen ambieert.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 22:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Mjah, de pc game markt komt steeds meer onder druk te staan door het illegaal downen... zal me nix verbazne dat het over ene paar jaar gebeurd is
NAVO en Warschaupact kunnen wel met Permanent Alliance inderdaad.quote:Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef pfaf het volgende:
[..]
Op zich wel een boeiende vraag: wat moet er aan CIV V toegevoegd worden, veranderd worden et cetera. Mijns inziens moet het speerpunt op diplomatie gelegd worden: relaties met andere beschavingen mogen wel wat complexer. In de eindgame kunnen bondgenootschappen als NAVO en Warschaupact ontstaan, maar ook in het eerdere spel mogen de communicatiemogelijkheden en relaties wel wat complexer mijns inziens.
Als je zorgt dat elke civ tenminste 1 stad heeft met jouw religie kan je gewoon een diplomatic victory ermee scorenquote:Op woensdag 4 februari 2009 09:58 schreef BenjaminFranklin het volgende:
De apostolic palace daarentegen..
Met die console-versie stel je de echte liefhebbers niet tevreden natuurlijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:18 schreef pfaf het volgende:
Er is natuurlijk wel een Console-versie gekomen ondertussen. Overigens hoeft het van mij nog niet. IV voldoet nog prima.
quote:Op maandag 9 februari 2009 13:11 schreef thettes het volgende:
Civilization is écht mijn type game als ik zo de omschrijvingen lees. Helaas ben ik wél opgegroeid met age of empires, maar niet met civilization. Weet iemand dus een goede instapgids?
Heb twee jaar terug namelijk ook wel eens gespeeld, op de een of andere manier lukte het ook nog wel op makkelijk niveau, maar ik had eerlijk gezegd maar heel weinig benul van waar ik mee bezig was :p
Heb overigens de game én beide expansions.
Denk niet dat het erg veel nut heeft Civ 3 en 4 verschillen op teveel gebieden van elkaar.quote:Op maandag 9 februari 2009 13:19 schreef BenjaminFranklin het volgende:
Ik ben al vanaf CIV I opgegroeid met dit spel en toen was het al gruwelijk verslavend. Ik denk dat het het makkelijkst is om eerst met CIV 3 te beginnen. Dan heb je de civics en de wat meer toegespitste unit-abilities nog niet. Misschien is dat een plan?
uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt
Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
In het begin alles handmatig. Wanneer mijn rijk groot wordt, en ik heb er geen zin meer in om het handmatig te doen, dan gaat het op auto. In het begin wil ik er namelijk zeker van zijn dat ik de juiste resources zo snel mogelijk heb.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt
Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
In het begin moet je lekker alles auto laten draaien, zet iig je ' toggle resources on' en houd 1 worker handmatig die alle resources gaat bewerken zodat je die binnen hebt. en dan zet je bij preferences: automated workers leave old improvements aan.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:58 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Ik ben nu nog gewoon aan het verkennen, dus heb ik alles op auto staan en niveau op settler, ik wil het battle-systeem eerst kennen
Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:54 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....
Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort. Tis ook een kwestie van het strategisch neerleggen van je steden. Adviseerbaar is ook om gewoon buiten je grenzen wat units neer te zetten, dan spawnen daar iig geen barbs meer, en wanneer ze van verder komen heb je iig al wat defence en hoef je je workers niet te verplaatsenquote:Op dinsdag 10 februari 2009 15:35 schreef Montov het volgende:
[..]
Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.
Op zich dus wel logisch dus. Alleen het blijft onwenselijk om de workers te automatiseren omdat je zelf de prioriteit wil bepalen.
Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?quote:Op woensdag 11 februari 2009 09:39 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort.
Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 15:24 schreef Montov het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?
Zolang het fort in je grens is en je de tech hebt die nodig is om de resource te kunnen gebruiken/minen krijg je gewoon die resource dus kan je hem verhandelen. Het is verder weinig nuttig want ik verdedig nooit mijn resources. Ik gebruik als ik alles in mijn BFC'tjes heb volgebouwd nog wel is de build trade network bij mijn workers. Dan bouwen ze overal automatisch wegen/railroads en dat is wel chill als ze verder toch niks boeiends te doen hebt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 15:29 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.
tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.quote:Op donderdag 12 februari 2009 03:34 schreef rood_verzet het volgende:
Nog steeds verslavend als de tering, vooral met de uitbreiding Beyond The Sword. Alleen vind ik het al behoorlijk moeilijk op 'Noble' niveau...mijn rivalen bouwen als idioten, als ik hetzelfde probeer kost dat gewoonweg enorm veel goud aan onderhoudskosten en gaat dat weer ten kosten van je research
Yep, het is te zwart/wit vind ik. Zo kun je bijvoorbeeld niet samenwerken in de vorm van een coalitie tegen andere staten. In elk geval: je kunt geen gezamenlijke tactiek voeren of manschappen leveren zoals Nederland dat bv. deed bij de Irak-oorlog.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:41 schreef pfaf het volgende:
Met allianties zoals de NAVO, bedoel ik dan niet alleen een PA-tje of samen een oorlogje. Ik zie het iets groter, samen ‘vergaderen’ over diplomatieke kwesties om andere civ's tot inkeer te brengen. Het is wellicht wat moeilijk om duidelijk te maken wat ik bedoel, maar de feel van dimplomatie in Civ vind ik nog verre van goed. Te ad-hoc, te compromisloos en te eenvoudig. Als er tegen niet-AI gespeeld wordt kun je nog even bij elkaar gaan zitten en afspreken hoe je een oorlog samen ingaat, hoe je de buit gaat verdelen en andere afspraken maken.
Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.quote:Op donderdag 12 februari 2009 11:38 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.
Naja, ik had aggressive AI aangezet, dus ze hadden niet veel zin om te ouwehoerenquote:Op zondag 15 februari 2009 23:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.
Hier hetzelfde. Zonder raging Barbarians gebeurt er bij mij meestal weinig. Ik kies er meestal voor om eerst hele continenten vol te bouwen, cultuur op te bouwen en technologische ontwikkelingen door te voeren.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:34 schreef Montov het volgende:
Raging barbs vind ik leuk omdat ik doorgaans niet kies voor een vroege oorlog tegen een AI en die opbouw soms nog wel saai is. Raging Barb geeft wat leuke militaire afwisseling.
Pas met War Elephants/Catapults/Trebuchets/Maceman begin ik soms een oorlog, maar vooral met Grenadiers begin ik er op los te hakken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |