abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 maart 2008 @ 17:55:01 #151
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57480855
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 17:46 schreef Montov het volgende:
Leuk pfaf.

Wat is trouwens de officiele sluitingsdag van de GOTM1?

Mijn suggesties voor GOTM2: geen Agg AI en geen Raging Barbs, en eventueel een andere type map. De rest zijn wel goede instellingen.
Ben ik het mee eens , al vind ik raging barbs nog acceptabel (gewoon great wall bouwen ).

Terra lijkt me wel een leuke maptype. Alle civs beginnen op continent A en later kan je een kleiner continent B ontdekken en koloniseren. Ik weet alleen niet in hoeverre de colonisation penalty dit maptype verpest heeft...
pi_57488972
Zoals gezegd was ik in mjin eerste echte probeersel hopeloos ingemaakt door de barbs. Nog voor het echt begonnen was. Ik ding niet mee met de gotm, maar...

...nieuwsgierig als ik was (en omdat het toch de gotm blijft en ik mee wil praten) heb ik 't nog eens geprobeerd en zie hier het verslagje. Zoals eerder gezegd waren de raging barbs echt annoying. Ik was te druk met mijn steden te defenden om mij ook nog met andere zaken bezig te houden. En eigenwijs niet archery onderzoeken, maar gaan voor de copper en iron revelaling techs.

Echter, nadat mijn heldhaftige warriors de boel staande hadden gehouden ben ik uitgebreid naar de rivier west om een commerce stad te bouwen. Daarna een stad omhoog bij het ijzer neergezet. Ook nog een stad voorbij de bergen NW van mijn capitol van de barbs ingenomen. Tussen de hills direct nw van mijn capital een production dorpje erbij. Later ook nog een dorp aan de kust weten te bemachtigen en dat was het wel.

Het ging redelijk voor de wind met 3 religies gefound en the oracle in mijn capitol (tevens gpp farm). Maar al snel begon de aggressive ai in de vorm van ceasar moeilijk te doen. Geen echte schade aan overgehouden, mijn maceman bleken te sterk (CS slingshot woei ), maar echt bevordelijk is het nooit zo'n tussendoor oorlogje.

Peter was inmiddels mijn best buddy met dezelfde religie en hij zou uiteindelijk op +23 friendly uitkomen in de relationstab. Beetje jammer dat hij geen weerstand kon bieden aan ceasar die op hem en charlemagne ging inhakken. Charles werd C's zijn vassal en Peter doet niet veel meer, behalve mij lastig vallen om ceasar aan te pakken. (Jaja, ik doe mijn best, stop pestering me ) Ik besluit toch serieus ceasar aan te pakken op het moment dat zijn score mij overschrijd, maar het blijft een kat en muis spelletje door zijn grote empire tegen mijn technologie en handjevol steden.

Zoals Pfaf ook aangaf, had ook ik geen horse of olifanten en had meer pikemen moeten bouwen om niet zoveel onnodige verliezen te leiden.

Eenmaal liberalism als eerste onderzocht en de wereld rond gegaan kwam ik de toen al een skyrocketed hannibal tegen. Ik wist eigenlijk hier al dat dit geen victory meer zou worden. Hanni leek toch vriendelijk en sloot monster trades met mij af. Helaas niet veel later, in dezelfde beurt dat ik horse van hem mag traden, declared hij war vanuit 'pleased' toestand en verrast een van me kuststeden. (Meer troops in coastals houden voortaan ) De stad wel weer terug gepakt met riflemen uiteindelijk, maar na nog een stadje van charles met moeite binnen te vallen vind ik het wel goed zo.

Groen is nu een vasal van oranje, en geel van paars. Ik sla peter als vassal af.

Het is nu een gebed zonder einde met Ceasar die zijn forces elke zoveel beurten stukloopt op mijn defenses die ik elke keer net weer op orde heb. En hannibal die maar blijft groeien. Ik retire en zie dat hanni, hatti al flink opzij heeft gezet in de early days en dat daar mijn kansen al vergooid waren eigenlijk.

Al met al boeiend potje, en raging barbs waren... interessant. Thanks voor deze gotm , kom maar op met de volgende Ben benieuwd, mischien iets makkelijker

Nog wat screenies:
Check de uber rush van Hannie ondanks de barbs:

En het verschil in landmass dat hierdoor te verdelen is:



Score:

Power: ( Hoe doet die AI dat altijd, zulke dikke power en ook nog buildings bouwen en researchen...)

Culture:
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:21:23 #154
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57496441
Leuk. Ook omdat het heel anders verlopen is. Je bent zelf ook naar het noordwesten getrokken, achteraf misschien ook wel het beste om C&C af te stoppen. Ik ben echter ook gebeelined naar BW en bij de eerste copper gaan settelen, dit was aan de oostkant. Overigens was dit wel een erg sterke stad. Maar het belemmerde m'n expansie wel nog meer.
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:22:26 #155
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57496460
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 17:55 schreef pfaf het volgende:
Gisteren was de officiele sluitingsdatum.
M is hier de Bepaler.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:28:17 #156
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57496571
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 10:35 schreef Frollo het volgende:
Sluitingsdatum lijkt mij over een maand, het heet niet voor niks Game of the Month.

Maar omdat februari zo kort is, zullen we dan gewoon 30 dagen doen? Dus 19 maart?
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:29:06 #157
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57497079
Jaja, maar hoe gaat het nu verder dan, ?
pi_57497158
Ja, komt er nog een nieuwe, ik sta te springen (en misschien wel handig om het voor het paasweekend te doen).
pi_57498998
Euhm, er moet nog even iemand tot winnaar gekroond worden, maar volgens mij is dat niet heel erg spannend meer.

En voor het weekend een nieuwe is misschien wel leuk inderdaad .
pi_57539678
quote:
Op donderdag 20 maart 2008 11:54 schreef stbabylon het volgende:
Ja, komt er nog een nieuwe, ik sta te springen (en misschien wel handig om het voor het paasweekend te doen).
Jaaa, gief new GOTM plx!
pi_57556607
Ik weet nog niet wat ik er precies mee ga doen, maar hier komt een stad, ziet er te vaag uit:

  zondag 23 maart 2008 @ 16:13:42 #163
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57559751
1 tile NE pak je een extra heuvel mee, zonder verlies van een resource.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 11:59:06 #164
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_57596713
Ik wist niet eens dat er een civ-topic is .

Heb zelf dit weekend mijn eerste game op Monarch gewonnen met de Engelsen (redcoats ). De stap naar een hoger level valt me altijd vies tegen. Op Prince win ik meestal wel, maar op Monarch kon ik tot dit weekend nooit winnen. Ik speel zelf eigenlijk altijd op een Hemispheres map met zoveel mogelijk op random.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:13:50 #165
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_57596982
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 11:59 schreef PirE het volgende:
Ik wist niet eens dat er een civ-topic is .
Het is ook pas het tiende deel...
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:26:12 #166
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_57597221
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 12:13 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Het is ook pas het tiende deel...
Ik kom zelden in GAM.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  dinsdag 25 maart 2008 @ 12:35:20 #167
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_57597429
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 12:26 schreef PirE het volgende:

[..]

Ik kom zelden in GAM.
Dat is te merken
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 17:14:18 #168
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_57602998
Ik heb al moeite met noble , wat ik eigenlijk wel stompzinnig en nooberig vind. Bij civ 2 was op een gegeven moment zelfs deity vrij goed te doen, omdat de AI volgens mij meer moeite kreeg dan ik met dat level en sowieso dr wat standaard foutjes waren in de AI, dat natuurlijk ook .
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_57698007
Sitting Bull, Totem (Stonehenge), Barracks, Stables en maar Horse Archers pompen is leuk
  maandag 31 maart 2008 @ 17:05:52 #170
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57740048
quote:
Op zondag 23 maart 2008 14:00 schreef stbabylon het volgende:
Ik weet nog niet wat ik er precies mee ga doen, maar hier komt een stad, ziet er te vaag uit:

[ afbeelding ]
ja heb ik ook een keer gehad.. 5 bevers in de nabije tile van de stad

( ik heb nooit hoger dan monarch geprobeerd, scheelt dat veel?)
je oogst wat je zaait
  maandag 31 maart 2008 @ 17:07:06 #171
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57740079
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 17:14 schreef Falco het volgende:
Ik heb al moeite met noble , wat ik eigenlijk wel stompzinnig en nooberig vind. Bij civ 2 was op een gegeven moment zelfs deity vrij goed te doen, omdat de AI volgens mij meer moeite kreeg dan ik met dat level en sowieso dr wat standaard foutjes waren in de AI, dat natuurlijk ook .
de AI is wel een stuk beter geworden. eerst vielen ze steeds een beetje los aan, zodat je bijna nooit een stad verliest. Nu komen ze echt met hele legers.
je oogst wat je zaait
pi_57772389
Ik heb die GOTM ook gespeeld, ookal was ik te laat.
Space Race win in 1953 voor 35k punten.
Ik probeer normaal op immortal te spelen, wat nog niet altijd lukt maar emperor is wel te makkelijk zegmaar . Dus zon prince gamepje met raging barbs en aggresive AI leek me wel een keer leuk.

Mijn strategie: Het leek me heel goed mogelijk op Prince met aggresive AI een CS slingshot te doen. Maar gezien holkans een van de betere Rush UU's zijn wilde ik in het geval er een tegenstander dichtbij was die holkanrushen. Ook zijn ze een stuk beter tegen de barbs dan archers.
Dus mijn techpath van het begin was Hunting>AH>BW
Omdat ik dus een cs slingshot wilde doen had ik natuurlijk wel cottages nodig om de science gedaan te krijgen. Dus hierna ging ik Wheel>Pottery>Writing>Poly>Priesthood>Mathematics>CoL>CS
Fishing heb ik in het begin genegeerd omdat ik toch de floodplains met cottages wilde bewerken evenals de grasland mines. Dus in 600BC had ik Bureacracy. Ondertussen had ik 4 steden gebouwd in de richting van Peter en Charlemagne.



Ondertussen techte ik fishing>sailing>Om toch maar aan de fish te beginnen Masonry>Construction voor die 3happy UB en MC>Machinery voor Maceman. Ondertussen breidde ik nog een beetje uit. In 525 AD verklaarde Charlemagne opeens vanuit het niets war maar er was niet zoveel aan het handje gezien ik dus al een paar Maceman had. Maar geen aanvalsleger dus ik verdedigde gewoon wat wel makkelijk is als je units zoveel sterker zijn en maakte peace 200 jaar later.


In 970 gebruikte ik de Great Artist van music om zonder anarchie te revolten naar Hereditary rule pacifism en caste system. Caste system vooral om van die vervelende slave revolts af te zijn.


In mijn golden age begon ik een leger op te bouwen om Charlemagne een lesje te leren. Ook bouwde ik tussen 1k ad en 1250 The Pyramids met een GE en normaal Parthenon Hanging Gardens en Statue of Zeus vooral zodat mijn tegenstander hem niet kon maken. Ondertussen werd Peter een vassal van Julius wat ik vrij irritant vond want dan moest ik ze tegelijk aanpakken als ik het continent voor mezelf wilde. In 1265 werd het nog erger toen werd Charlemagne ook een vassal van Julius en was ik automatisch at war met heel het continent



Omdat de War weariness wel uit de hand begon te lopen switchte ik naar police state en pakte al Charlemagne's steden. Waarna ik erachter kwam dat complete kills aanstond gelukkig renouncte Charlie zich als vassal en kon ik peace met hem maken. Ondertussen had ik de steden die Peter links van me had overgenomen om niet op 3 fronten te hoeven vechten. hierna maakte ik peace om te hergroeperen.


Hier is ook waar ik minder begon te spelen. Met te lange wars en omdat ik niet groot genoege stacks bouwde ging het allemaal traag en had ik dus superlang dikke war weariness. In 1630 maakte ik Peter af die geen vasal van Julius meer was omdat hij onder 50% van zijn oorspronkelijke land zat


In 1702 kreeg ik liberalism en daarmee liep ik nog vér voor op de rest ik wilde er oorspronkelijk een biology slingshot mee doen maar dankzij de wars was mijn science superslecht en settlede ik voor printing press.


Het afmaken van Julius schoot echt voor geen meter op gezien hij tegen 1700 op dezelfde military techs zat als ik. Uiteindelijk kreeg ik hem in 1866 pas dood toen ik mijn CR3 Combart 3 maceman had geupgrade naar Grenadiers. Dat was iets te overpower voor arme julius


Hierna ging ik in ubersnelheid op weg naar het spaceship omdat ik echt geen zin had het andere continent met 2 grootmachten te invaden voor domination. Ook al had ik met 2 of 3 era's tech voorsprong dat kunnen doen.

In 1919 had ik Het apolla programma af maar 217 jaar na liberalism ik techte echt met 2000 breakers per turn ofzo. Ik kon nadat julius dood was echt met het grootste gemak naar het einde cruisen. Ik heb ook geen military meer gebouwd nadat julius dood was.

Hier nog wat graphs.


aan mijn GNP kun je wel zien dat ik heel lang op matige research bleef hangen en echt millenia niet vooruitging dankzij die oorlogen daarna ging het met zeven mijlslaarzen omhoog zonder 15 war unhappyness. en dat was in police state XD. Tech traden is niet echt gelukt de AI wist op 2 of 3 techs na niks nuttigs te researchen voordat ik het had.

Mijn Powerrating blijft ook gelijke trend houden met de tegenstander. dat ben ik niet gewend normaal lig ik zon beetje de hele game royaal op achterstand. Maar als je gelijkbent heb je eigenlijk het voordeel gezien de computer zuigt met oorlogvoeren.


en nog een laatste statsdingetje


Gezien de ervaringen van de anderen zou ik zoals al meer gezegd hebben de raging barbs en of aggresive AI uitzetten. al is aggresive AI uit eigenlijk moeilijker. Gezien de computer voor geen meter kan techen met de legers die ze maken met agg AI. aan het einde van mijn game hadden ze nog steeds geen liberalism. Als je het begin overleeft kan je ze met veel hogere techunits sweepen. Ik zou wel de complete kills uitzetten. Ik zie niet echt wat dit toevoegd behalve achter dat laatste bootje aanjagen
De volgende keer doe ik zeker weer mee.
  woensdag 2 april 2008 @ 10:16:18 #173
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57774910
Stoer gedaan hoor.
Ik blijf het knap vinden hoe jullie / jij zo konden expanderen in het begin.
pi_57777157
Om snel uit te breiden in het begin bouw ik meestal als 1e build een worker en research worker techs.
Vervolgens bouw je warriors of archers in dit geval soms holkans tot je op je happy cap zit. Dan heb je vrijwel altijd wel aardig goede productie en spuw je een paar settlers uit. Eventueel kan je nog naar size 6 groeien en je eerste settler voor 3 pop whippen en dan teruggroeien naar 4. Choppen voor workers en settlers is ook heel handig maar in deze game had je weinig forests bij je capital die ik pas chopte met math.

Je tweede en derde stat kan je meestal het bestte op een plek dichtbij bouwen die redelijk snel goede productie heeft. Daarna moet je zorgen dat je wat steden hebt die de maintenance rekening betalen. al is die op prince nog niet heel hoog.
  woensdag 2 april 2008 @ 12:38:52 #175
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57777450
Mja, klinkt allemaal leuk en aardig, maar als een compleet leger Barbs bij de grenzen staat kom en durf ik m'n Settler niet weg te sturen. Laat staan dat ik alle recourses nodig had om me te weren tegen de verdedigers.

Maar misschien probeer ik de game nog wel een keer. Vooral dus om eens proberen de barbs uit de steden tet houden én uit te breiden...
pi_57779027
probeer met holkans te verdedigen die eten barbs, alleen archers op hills en in forests kunnen zolang ze unpromoted zijn problemen geven. Het mooiste is nog dat je geen koper voor holkans nodig hebt.
Trouwens sowieso nooit barracks bouwen in het begin met 4 unpromoted warrios bereik je veel meer dan met barracks en eentje promoted. Als je die warriors bouwt terwijl je capital groeit kan je ook de fog ermee wegbusten zodat er weinig barbs in je buurt spawnen
  woensdag 2 april 2008 @ 14:00:26 #177
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57779116
Chariots vind ik de beste barbslayer. Die heeft iedere civ tenminste, en zijn zeer effectief tegen de voornaamste barbs: Warriors, Axemen en Archers. Ze zijn ookj nog eens sneller dan andere units. Voor barb Spearman en barb Swordsman heb je dan weer Axeman nodig.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57782063
quote:
Op woensdag 2 april 2008 14:00 schreef Montov het volgende:
Chariots vind ik de beste barbslayer. Die heeft iedere civ tenminste, en zijn zeer effectief tegen de voornaamste barbs: Warriors, Axemen en Archers. Ze zijn ookj nog eens sneller dan andere units. Voor barb Spearman en barb Swordsman heb je dan weer Axeman nodig.
Als je geen early UU hebt zijn chariots idd het beste, maar je moet dan wel de gok nemen dat je horses hebt. Ik ga dan meestal liever voor de zekerheid van archery. Maar op de lagere levels duurt het even voordat de barbs je grenzen ingaan dus heb je iets langer. Sowieso fogbusten>barbs bevechten. Tenzij je ze wilt milken voor XP. Dan heb je veel aan woodsmen III daarmee healen je units gruwelijk snel. Ik geloof sneller dan met Medic II en op die manier kan je fortified warrior ook alle warriors en archers aan.
  woensdag 2 april 2008 @ 16:20:09 #179
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57782266
Maar wat breng je dan in tegen Barb Axeman? Ok, die komen ietsje later, maar met eigen Axeman heb je maar 50% (of net iets meer) kans op succes. Ik reken dan voornamelijk gevechten in open terrein, want je wilt de barbs stoppen voordat ze improvements slopen. Ze gaan altijd eerst voor de improvements voordat ze je in de stad aanvallen.

Animal Husbandry is ook 1 van mijn eerste techs, zeker wanneer ik Cow, Pig of Sheep rond mijn hoofdstad heb. En mijn tweede of derde stad wil ik altijd bij Horse plaatsen. Het is echt een uitzondering wil dat niet lukken.
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 2 april 2008 @ 16:23:48 #180
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57782349
Wanneer een Warrior Woodsman 2 heeft dan gebruik ik hem verder als scout. Doorgaans kom ik dan niet op de 10XP. Wel jammer, want Woodsman 3 is inderdaad erg sterk. Dat is ook ideaal voor een Great General: Woodsman 3, Medic 2, en die speciale Medic die bij een Great General komt. Wonderdokter die zelfs zwaargewonde units binnen 1 turns heelt.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57783780
Ik dacht dat woodsman3 en medic3 elkaar niet aanvulden... dat doen ze wel begrijp ik? In dat geval ga ik me daar ook meer op focussen!

De tips van Lord-Ronddraai zal ik ook eens proberen. Dus wachten met het bouwen van barracks (bouw ik altijd vrij snel) en in het begin meer legers bouwen.
pi_57784894
Ik heb nog ff de eerste 100 turns gespeeld


Dit is wat ik zo ongeveer doe tegen barbs in het begin. Meestal suiciden ze wel tegen fortified warriors.

en na 100 turns heb ik dan zoiets als dit

3 steden 3 workers 5 warriors 2 holkans en een monument. vooral rechts werkte mijn barbverdediging lekker met die holkan erbij is er werkelijk niks langsgeglipt links heb ik wel een keer nog een axeman moeten whippen
pi_57789608
quote:
Op woensdag 2 april 2008 01:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

knip
Nice job. Vooral in het begin netjes gerexed Heb ik toch altijd problemen meer... Je happy cap, bedoel je daarmee dat je steden bewust klein houdt in het begin? Later kan ik nooit mijn power gelijk houden zonder te verliezen op science, en dus ook de rest. Oh well, elk potje weer bij leren, ik zit nu op prince ongeveer, noble is te makkelijk.
pi_57794090
quote:
Op woensdag 2 april 2008 21:23 schreef Icex het volgende:

[..]

Nice job. Vooral in het begin netjes gerexed Heb ik toch altijd problemen meer... Je happy cap, bedoel je daarmee dat je steden bewust klein houdt in het begin? Later kan ik nooit mijn power gelijk houden zonder te verliezen op science, en dus ook de rest. Oh well, elk potje weer bij leren, ik zit nu op prince ongeveer, noble is te makkelijk.
Aan unhappy pop heb je niks kost 2 food een beetje maintenance en het doet verder niks. Dus ik whip het vrijwel altijd weg. Ook is het zo dat je met whippen op zulke kleine sizes veel hammers/food krijgt. Ik weet zo snel niet hoeveel en ga de berekeningen nu niet doen maar het is het waard Ik ga vrijwel nooit slechte tiles bewerken omdat ik anders teveel food heb. Het idee is dat je tot size 6 groeit dat is als je nog geen happy resources is 1 unhappy en dan bijvoorbeeld een settler voor 3 pop whipt. Meestal moet je hem dan al 1 beurt gebouwd hebben. Dan bouw je daarna gebouwen of mannetjes en werk je de tiles zodat je bij epic speed na 15 turns weer op 5 population bent. Dan groei je weer door tot 6 en whip je weer. Als je erg veel food surpluss hebt en weinig productie moet je misschien af en toe een settler of een worker bouwen om niet te vroeg te groeien. Voor 2 pop whippen werkt ook goed maar bij bijvoorbeeld deze start heb je zoveel food dat je toch binnen no time terugbent.
Vooral in het begin vind ik whippen erg nuttig voor van alles en nog wat omdat je meestal niet zoveel productie hebt maar wel veel food. Later switch ik liever naar caste system. Zodat je eventueel meer scientists kan inhuren, maar vooral zodat je capital niet kan revolten wat dat is zon kutevent.
  zondag 6 april 2008 @ 22:57:47 #185
28497 JedaiNait
lurker :)
pi_57879535
Ik heb zojuist een game verloren omdat Toku een diplomatic victory kreeg. Ik was NL en had een redelijk zware startpositie. Ik zat alleen op een groot eiland met Monty zonder luxury resources.

Door mijn locatie kon ik monty redelijk afschermen van de rest van het eiland, waardoor hij vrij klein bleef. In het begin was ik vrijwel alleen bezig met het bouwen van een leger zodat ik Monty kon aanpakken. Op het moment dat ik mijn leger groot genoeg vond verklaard hij mij de oorlog en liep zijn complete leger stuk op mijn grensstad waar ik mijn complete leger had staan. Dit gaf me een great general wat de verovering van het azteekse land nog meer vereenvoudigde. Binnen een paar turns had ik drie van zijn steden, helaas had hij nog een stad op een ander eilandje, maar daar heb ik nauwelijks last van gehad. Teothiuacan groeide later uit tot een van de beste steden die ik ooit gehad heb. Allemaal dankzij de gouden combinatie van moai statues, dike (beste unique building?) en iron works, zie screenshot:



Deze is gemaakt vlak nadat ik verloren had. Let op het aantal hammers!
  maandag 7 april 2008 @ 17:36:52 #186
137377 Gamer_V
Zie signature
pi_57892675
Eergisteren Beyond the sword gekregen, ik dacht 'leuk! ik begin weer eens een potje!' was het ineens 3 uur 's nachts.
Zie ondertitel ||| Developers, developers, developers, developers. ||| Usernotes van Gamer_V
*O* Winnaar slechtste nieuwsposter FOK!games 2009 *O*
  dinsdag 8 april 2008 @ 11:28:52 #187
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_57906712
quote:
Op maandag 7 april 2008 17:36 schreef Gamer_V het volgende:
Eergisteren Beyond the sword gekregen, ik dacht 'leuk! ik begin weer eens een potje!' was het ineens 3 uur 's nachts.
Ik ben gisteren nog even aan een nieuwe game begonnen met de Amerikanen (George Washington). Na een kwartiertje ben ik maar gestopt. Ik zat op een continent tussen Shaka en Montezuma . Ik hou op zich wel van oorlog, maar als je die gasten naast je hebt dan ben je eigenlijk alleen maar units aan het bouwen om je power-rating hoog genoeg te houden en 1 ding is zeker, er komt oorloog.
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  dinsdag 8 april 2008 @ 22:56:41 #188
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57922297
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 11:28 schreef PirE het volgende:

[..]

Ik ben gisteren nog even aan een nieuwe game begonnen met de Amerikanen (George Washington). Na een kwartiertje ben ik maar gestopt. Ik zat op een continent tussen Shaka en Montezuma . Ik hou op zich wel van oorlog, maar als je die gasten naast je hebt dan ben je eigenlijk alleen maar units aan het bouwen om je power-rating hoog genoeg te houden en 1 ding is zeker, er komt oorloog.
Ik vind Tokuguwa en Genghis Khan het ergst...
je oogst wat je zaait
  dinsdag 8 april 2008 @ 22:58:50 #189
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57922375
quote:
Op zondag 6 april 2008 22:57 schreef JedaiNait het volgende:
Ik heb zojuist een game verloren omdat Toku een diplomatic victory kreeg. Ik was NL en had een redelijk zware startpositie. Ik zat alleen op een groot eiland met Monty zonder luxury resources.

Door mijn locatie kon ik monty redelijk afschermen van de rest van het eiland, waardoor hij vrij klein bleef. In het begin was ik vrijwel alleen bezig met het bouwen van een leger zodat ik Monty kon aanpakken. Op het moment dat ik mijn leger groot genoeg vond verklaard hij mij de oorlog en liep zijn complete leger stuk op mijn grensstad waar ik mijn complete leger had staan. Dit gaf me een great general wat de verovering van het azteekse land nog meer vereenvoudigde. Binnen een paar turns had ik drie van zijn steden, helaas had hij nog een stad op een ander eilandje, maar daar heb ik nauwelijks last van gehad. Teothiuacan groeide later uit tot een van de beste steden die ik ooit gehad heb. Allemaal dankzij de gouden combinatie van moai statues, dike (beste unique building?) en iron works, zie screenshot:

[ afbeelding ]

Deze is gemaakt vlak nadat ik verloren had. Let op het aantal hammers!
best snel getecht ook. Steden waarvan de buitenste rand kustlijn is zijn idd erg hard met lighthouse, maoi, dike ed. Kunnen dan echt supersteden worden
je oogst wat je zaait
pi_57924405


Gisteren even een One City Challenge gespeeld op immortal. GIng allemaal goed totdat brennus opeens vanuit het niets won Ik had helemaal niet op culture zitten letten alleen op de space race met Saladin. Probleem met OCC is wel dat je na education niet echt sneller meer gaat researchen. Al kon ik daar met internet ook weer niet zo mee zitten. Ook kut is het om te spelen tot de industrial era en erachter te komen dat je geen aluminium hebt XD maarja met 500 hammers/turn pomp je toch wel sneller parts dan techs.
  dinsdag 22 april 2008 @ 00:58:02 #191
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_58217469
Heb voor de fun eens geprobeerd of ik Tokugawa op Friendly kon krijgen. Het is me gelukt. Heb hem 2 techs gegeven toen hij eromvroeg en 2x meegedaan met een oorlog . Religie is ook dezelfde als de mijne, maar ik heb de Holy City.

“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  woensdag 23 april 2008 @ 13:30:20 #192
132379 Stew
Heldenzeit
pi_58252373
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 00:58 schreef PirE het volgende:
Heb voor de fun eens geprobeerd of ik Tokugawa op Friendly kon krijgen. Het is me gelukt. Heb hem 2 techs gegeven toen hij eromvroeg en 2x meegedaan met een oorlog . Religie is ook dezelfde als de mijne, maar ik heb de Holy City.
ik zit nu in een potje (als Isabella) met Toku als mijn directe buur en al mijn pogingen met hem aan te pappen mislukken. En laat hij nu net meerdere horses hebben en die ik niet maar wel nodig heb voor mijn special unit.

Dat wordt dus oorlog.....
Hat irgendwer gesagt es wäre Zeit für Helden?
pi_58300616
Ik ga ook maar weer eens een potje proberen. Heb aantal maanden terug nog pas een keer BtS gespeeld, dus wordt weer eens tijd.
Dus...
pi_59577546
CIV: Beyond the Sword 3.17 is beschikbaar

Download: http://apolyton.net/go.php?http://boa.apolyton.net/civ4/files/official/Civ4BtSPatch_v317.exe
Changelog:
List of changes for version 3.17
Special thanks to Bhruic

GAMEPLAY
Cavalry and Cuirassiers can Flank attack Cannons and all earlier siege weapons
Gunships can Flank Attack Cannons, Artillery, Mobile Artillery
Flanking damage now depends on strength of defending unit, not on strength of siege weapon
Flank attack now has a maximum number of siege units it can affect
Horse archers no longer receive attack bonus against Trebuchets
Destroyer: no longer upgrades to anything
Stealth Destroyer: lower cost, 2 first strikes, no bombard, no interception
Attack Submarine: Increased cost
Airship no longer gets bonus attacking ships
Airship does 20% maximum air strike damage
Machine Gun and Anti-Tank get 20% air interception chance
No withdrawal when attacking amphibiously
Siege weapons cannot attack amphibiously
Reduced war weariness
New Colonies have their parent civ's tech brokering restrictions
New Colonies have knowledge of their parent civ's maps
New Colonies cannot trade away their motherland techs under "No tech Brokering" option
New Colonies no longer affect domination limit
Significantly increased barbarian ship spawn
Bunkers also protect against collateral damage from air units
Units in ships no longer gain fortification/espionage bonus
Goody hut gold now scales with game speed
Increased "support city revolt" cost
Explorers cannot be drafted
Combat line of promotions not available to Siege
"Friendly locals" event expires with Nationalism
"Mother lode" event: yields more gold on average
"Miracle" event expires with Rifling
"Partisans" event active in every game
"Blessed Sea" event no longer tied to a specific ship
Barbarian uprising events can occur only if you can build a counter unit
Global warming in forests and jungles just removes those features, without turning plot to desert
Global warming takes into account the number of forests and jungles in the world
Global Warming is affected by unhealthy buildings in addition to nuclear explosions.
Re-added cap to number of active Corporation Executives (5)

AI
Automated Workers no longer idle when railroading is possible
AI units considered unsuitable for city defense are no longer prevented from healing in cities
Improved worker threat assessment
Fixed bug that caused the AI to trade for resources it already had
Spies no longer interrupt their mission when moving next to an enemy unit
Own vassal cannot be considered "Worst Enemy" by the AI.
AI less likely to build Executives if they can't afford to use them or already have enough of them
AI takes time already worked into consideration when selecting plot to work
No AI relationship penalty for declaring war on a third party if that AI is at war with the third party as well
Can found Corporations in Mercantilism
Vassals of a capitulating Master do not automatically sign peace with the victor
Lowered capitulation threshold
Missile carriers carying missiles are no longer as reluctant to defend

ENHANCEMENTS
Added "No Espionage" game option
Withdrawing units get unselected from their selection group
- just like they get unselected if they win and cannot advance
Espionage ratio for humans displayed in score tooltip
Fixed city Healthy/Unhealthy bonus display (events)
No messages about empire splits of players you have not yet met
Globe layer sub-options saved in user profile
Liberate city nag no longer occurs twice for the same city in the same session
City advisor nags do not occur when city is in disorder
Advanced start: All team starting plot locations indicated with red circles
- any team member can use any starting plot
Players get an announcement when a Defensive Pact is signed
Added stationary spy discount mouseover
Added popup for when spaceship mission fails
Added some extra mouseover information to diplomacy screen
Fixed main interface to correctly fit all advisor buttons on the right
MapRandSeed = 1 has no effect in multiplayer games
Cleaned up debug menu
Can't exit to main menu after having used the debug menu (Ctrl-D)
- Prevents multiplayer cheats, as well as possible hangs and crashes
Mods read previous game options from .ini unless they have the ForceGameOptions = 1 in their own mod .ini
Removed some unused code (SDK)
Added tectonics map script (thanks LDiCesare)
Added Earth2 map script (thanks GRM7584)
Added RandomScriptMap map script (thanks Refar)
Added three new options to Team Battleground map script (thanks ruff_hi)
Exposed some trade screen functionality to the SDK
Added ability for AI Diplomacy screen to display icons in the text
WorldBuilder saves named units
Fixed XML read issue (for mods)
Added a faster file enumeration method for modular XML loading (unused)
Removed inlined code from CvXMLLoadUtility (inlining breaks DLL mods)
Added ability for mods to specify minimum version (MIN_VERSION in GlobalDefines.xml)
Unit graphic on main interface updates when unit art changes (mods)
Aded Python wrapper function: CyPlot::setOwnerNoUnitCheck.
Added Mesoamerica Mod


BUG FIXES
Fixed bug with building culture bonus mouseover
Fixed multiplayer hang when loading a game without all human players present
Fixed reload crash
Fixed info screen demographics Import/Export rank reversal
Ships in foreign ports no longer get bumped to strange places upon war declaration
Fixed bug with Great General threshold in team games
Fixed "cityAcquiredAndKept" python event bug
Preventing key clicks from going through the MP diplomacy screen to the main interface
Fixed bug with barbarian unit spawn
Fixed Donut map script Italian and Spanish desert/ocean translations
Fixed auto-raze bug with certain game option combinations
Fixed selection issue with Warlords attaching to units when the Great General is part of a selection group
Spies no longer bumped out of enemy borders when declaring war
Workers on Transports no longer capture cities (thereby displacing all other units) when city is captured
Privateers cannot enter other teams' empty cities
Fixed empire splitting bug where a previously-existing civ could be resurected
Fixed Worldbuilder python exception
Can no longer base an unlimited number of air units in foreign cities
Mouse-over for Worker actively working a plot no longer counts Worker twice
Fixed bug in recommended graphics settings
Fixed bug with spy inability to destroy any buildings in certain cities
Fixed bug that increased spy interception chance
Fixed some UN/AP voting time-delay issues
Fixed a text bug caused by cached translations
Worldbuilder no longer allows you to unreveal visible plots
"Fugitive" event: fixed text bug
Fixed "Impeachment" event
Fixed "Partisans" event to trigger only under emancipation
Civilopedia correction: Custom House affects all foreign trade routes, not only intercontinental.
Fixed AI crash
Fixed Barrage promotion bug
Fixed combat message log for hidden nationality units
Fixed bug with espionage culture mission
Fixed minimap update on reload
Fixed crash on city conquer
Fixed bug in event city and unit random selection
Gifting a city upon conquest gives liberation diplomatic benefits.
Fixed Advanced Start hang when starting without enough points to buy first city
Fixed Advanced Start stored food inconsistency on population buy/sell
Fixed bug with non-global, non-team quests not clearing upon completion
Fixed bug where you would not get a palace if you captured a city before founding one
Fixed potential AI infinite loop
Next war update to match epic game
Fixed rare bug where Barbarian Horse Archers could sometimes bump your units out of your cities
Autorun saves are now loadable
Updated Next War and Gods of Old with epic game changes
Fixed AI another crash
Fixed AI infinite loop
Fixed improvement yield change mouse-over
Fixed python exception in Improvement civilopedia (mod-specific)
Fixed recommended unit button in build popup (mod-specific)
Improvement construction cost is deducted when a project begins, rather than when it's finished
- fixes Starbase exploit in Final Frontier

FINAL FRONTIER
The Forge now gets +2 Production in its capital and +1 in all other Systems
Fixed bug where very advanced Pirate ships could spawn early in the game
Fix for clicking the subtract population button too quickly could cause a Planet's population be negative
Reduced interception chance for Destroyers
Halved amount of points gained from territory
Red Syndicate only gets 1 free trade route instead of 2
Fixing bug in map script with star system density
Double-clicking Star Systems now gives system info, instead of single click (thanks Nemesis Rex)
Older Starbases now have cultural border preference over newer ones as intended (thanks Nemesis Rex)
Starbases no longer create missiles
AI City population distribution no longer calculated every turn for every city...
- improves performance but may make the AI dumber
Bumped Forge back to no default production bonus in any Systems (undoing previous change)
Red Syndicate now only gets 1 free Trade Route in newly colonized Systems
Red Syndicate now gets Trade Route bonus in captured Systems
Paradise now gets free MagLevs in captured Systems
System Health and Happiness penalty for New Earth reduced from 2 to 1
Fixed minor text error in Top Civs screen ("Most Influence")

NEXT WAR
Thanks to jkp1187 (John Palchak) for the following updates from his "Not just another Next War Mod"
Most of the Space Race projects assigned to new technologies.
The idea is to delay the Space Race until the players were using the additional NextWar technologies.
MISSION TO MARS (formerly APOLLO PROGRAM) requires ASTROGATION (formerly ROCKETRY)
Cost for MISSION TO MARS (formerly APOLLO PROGRAM) increased to 2250 hammers)
SS ENGINE: requires COLD FUSION (formerly FUSION)
SS COCKPIT: requires CYBERNETICS (formerly FIBER OPTICS)
SS DOCKING BAY: requires SHIELDING (formerly SATELLITES)
SS LIFE SUPPORT: requires HYDROPONICS (formerly ECOLOGY)
SS STASIS CHAMBER: requires CLONING (formerly GENETICS)
SS CASING: requires COMPOSITES (unchanged)
SPACE ELEVATOR: requires ROBOTICS + SATELLITES + FUSION (formerly just ROBOTICS + SATELLITES).
ARCOLOGY/ARCOLOGY SHIELDING/DEFLECTOR SHIELDING: The cost of all three of these buildings has been doubled.
Arcology now requires both Hydroponics and Composites
Nuke "CRACKED LIKE AN EGG" now only applies to Next War Scenario
Every game speed option now has 5% more turns
Added all of the random events from JKP1187's Random Events Mod.
I added three new NextWar-specific random events: "The Cylons", "Sensors", "Slip and Fall"
Added voice-overs for all of the Next War technologies
Added a new icon (by bmarnz) showing C. Everett Koop's likeness for the Center for Desease Control National Wonder
Added new icons for the Next War specific Unit Categories (Clones, Assault Mech, Bioweapons, Dreadnought)
Resource depletion only has a chance of occurring in the Scenario, no depletion in epic game.
Replaced regular bomber images with B-52 by Snafusmith.
pi_59579249
De patch reset wel je gegevens, .
  zaterdag 21 juni 2008 @ 17:14:18 #196
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_59580700
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 16:14 schreef Monidique het volgende:
De patch reset wel je gegevens, .
Ik ben nu driekwart jaar met een PBEM bezig (en we zitten in 410 AD ), dus ik denk dat ik in dat geval deze patch maar even oversla.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 17:25:50 #197
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_59581037
Welke gegevens? Hall of Fame, instellingen, hmm?
Géén kloon van tvlxd!
pi_59581238
Instellingen.
pi_59607806
En ik word het ook wel erg zat dat je vijand eventjes vazal wordt van #1, waarmee je dan ook oorlog hebt. Flauw, want spelers kunnen dat niet.
  maandag 23 juni 2008 @ 10:16:02 #200
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_59620154
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 17:32 schreef Monidique het volgende:
Instellingen.
Oooh, ik dacht dat je het over savegame compatibility had.
Is daar al iets over bekend?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')