abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 februari 2009 @ 20:18:58 #251
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65705261
Er is natuurlijk wel een Console-versie gekomen ondertussen. Overigens hoeft het van mij nog niet. IV voldoet nog prima.
pi_65705753
Hoeveel uitbreidingen zijn hiervan? of zijn het allemaal patches die je erbij download?
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 20:40:09 #253
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65706248
Twee: Warlords en Beyond The Sword. Vooral de tweede is een must-have. Er is uiteraard ook een reeks patches beschikbaar voor download.
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 20:45:39 #254
8781 crew  Frutsel
pi_65706535
Klopt, BTS rocks Al is ie grafisch ook best zwaar

Colonization is een standalone game
pi_65707188
het leek me een leuk spel, amar vet kut dat het turn based blijkit te zijn :S
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:03:37 #256
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65707582
Dat is juist het beste joh. Kun je rustig de tijd nemen, tientallen opties overwegen en bekeken keuzes maken. Dát is juist CIV, als turn-based je niet aanstaat lijkt het je ook geen goed spel.

10 minuten nadenken of je je eerste stad op de startlocatie bouwt of toch 1 tile weg...
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 21:15:29 #257
8781 crew  Frutsel
pi_65708295
TurnBased spelletjes

Naast Civ speel ik dan het liefst Alpha Centauri of Star Trek Birth of the Federation
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:16:27 #258
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 21:17:49 #259
8781 crew  Frutsel
pi_65708437
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:16 schreef pfaf het volgende:
Civ is al ongeveer vijf jaar het enige computerspel dat ik speel.
Doe je colonization ook dan?
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:19:25 #260
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65708530
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:17 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Doe je colonization ook dan?
De vorige wel, de nieuwe ben ik nog niet aan toe gekomen. Stond wel op m'n lijstje, maar ik ben te druk tegenwoordig. Wellicht als ik 'm ooit nog eens voor een paar euro in de bakken tegenkom.
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 21:21:53 #261
8781 crew  Frutsel
pi_65708672
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:19 schreef pfaf het volgende:

[..]

De vorige wel, de nieuwe ben ik nog niet aan toe gekomen. Stond wel op m'n lijstje, maar ik ben te druk tegenwoordig. Wellicht als ik 'm ooit nog eens voor een paar euro in de bakken tegenkom.
ik speel zelfs het bordspel Civilization nog wel regelmatig
pi_65709055
https://www.dynabyte.nl/article.php?xi=614996&tc=cbsearch


Het origineel + beide uitbreidingen voor 10 euro, die ga ik morgen zeker halen

En trouwens, turn-based rts zijn heul niet verkeerd ROME:TOTAL WAR
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:31:53 #263
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65709213
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:29 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
https://www.dynabyte.nl/article.php?xi=614996&tc=cbsearch


Het origineel + beide uitbreidingen voor 10 euro, die ga ik morgen zeker halen

En trouwens, turn-based rts zijn heul niet verkeerd ROME:TOTAL WAR
Da's echt niets voor het beste spel aller tijden. Ik blijf het wel jammer vinden dat ze nog geen Linux-port hebben gemaakt. Zou een mooi klusje zijn in afwachting van Civ V.
pi_65709831
ben wel benieuwd wat ze weten te verzinne nvoor CIV V
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 22:36:34 #265
8781 crew  Frutsel
pi_65713242
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:41 schreef du_ke het volgende:
ben wel benieuwd wat ze weten te verzinne nvoor CIV V
Mjah, de pc game markt komt steeds meer onder druk te staan door het illegaal downen... zal me nix verbazne dat het over ene paar jaar gebeurd is
pi_65718476
Ben ook benieuwd, de religies waren een leuke toevoeging aan Civ 4. Als ze echt weer met zoiets nieuws komen, zou het nog kunnen werken, maar anders ben ik ook bang dat het einde in zicht is.

Op zich niet erg, Civ 4 is goed genoeg om lang door te blijven spelen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  woensdag 4 februari 2009 @ 08:44:47 #267
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65721149
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 22:36 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Mjah, de pc game markt komt steeds meer onder druk te staan door het illegaal downen... zal me nix verbazne dat het over ene paar jaar gebeurd is
Mwoah, het kristaliiseert meer uit heb ik het gevoel. RPG's, Turn-based startegy, sims, zulke dingen werken nog steeds op de pc en zullen dat mijns inziens ook nog wel even blijven doen. Dat het plebs schietend met de console op de bank blijft spelen hoeft niet ten koste te gaan van de elite die een beschaafd spelletje Montezuma-slashen ambieert.

Op zich wel een boeiende vraag: wat moet er aan CIV V toegevoegd worden, veranderd worden et cetera. Mijns inziens moet het speerpunt op diplomatie gelegd worden: relaties met andere beschavingen mogen wel wat complexer. In de eindgame kunnen bondgenootschappen als NAVO en Warschaupact ontstaan, maar ook in het eerdere spel mogen de communicatiemogelijkheden en relaties wel wat complexer mijns inziens.

Verder liggen er denk ik nog veel mogelijkheden bij micromanagement (O+!!) op militair niveau. Belegeringen, logistieke problemen zoals aanvoerlijnen en wissel- en samenwerkingen tussen unittypes kunnen beter uitgewerkt worden.

En zo kan ik nog wel uren doordromen over CIV V pfaf edition.
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:58:38 #268
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65722838
Ik vind ook dat diplomacy verder uitgewerkt mag worden. Vaak speel ik wel met een diplomatic victory, maar tis altijd zo jammer wanneer je de united nations bouwt, dat de secretary een election c.q. dipl. victory kan starten. Dan moeten er weliswaar meer civ's op m stemmen, maar dat haalt de spanning er een beetje uit. De apostolic palace daarentegen is geniaal. Ik vind het concept dat je met civ's wereldbeslissingen kunt maken echt een pre, het geeft ook een gevoel van extra macht en inspraak.

Het gevoel van macht moet ik mijn ogen meer opgekrikt worden, en daarnaast ook een stukje micromanagement. Normaal heb ik zeker 1 GPF, dat vereist nogal wat micromanagement, en onderscheid de harcore civver van de 'gewone' om het zo maar eens te zeggen. Eigenlijk vind ik dat er teveel national wonders zijn... en in de ancient times kun je op een gegeven moment zeker 5 wonders bouwen, wat redelijk veel is in mn ogen. Maar goed, ik speel vaak op epic of marathon speed zodat ik de overgang van militaire upgrades zoals van rifling (rifleman) naar assembly line (infantry) minder snel meemaak, zodat je uit micromanagen echt militair voordeel kunt halen... zo kun je ook meer episch battles houden, iets wat ik echt tof vind, maar jammer dat ik geen dergelijk goede pc heb zodat ik een huge ass world map kan daaien met 32 civs

Verder blijft het spel leuk, zeker om te LAN-nen!
pi_65723127
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

Op zich wel een boeiende vraag: wat moet er aan CIV V toegevoegd worden, veranderd worden et cetera. Mijns inziens moet het speerpunt op diplomatie gelegd worden: relaties met andere beschavingen mogen wel wat complexer. In de eindgame kunnen bondgenootschappen als NAVO en Warschaupact ontstaan, maar ook in het eerdere spel mogen de communicatiemogelijkheden en relaties wel wat complexer mijns inziens.
NAVO en Warschaupact kunnen wel met Permanent Alliance inderdaad.

Maar eerder in het spel mag de diplomatiek allemaal wel wat uitgebreider inderdaad. Je zou kunnen denken aan huwelijken tussen koningshuizen. Als twee landen Hereditary Rule hebben, kunnen ze een koninklijk huwelijk regelen.
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:41:48 #270
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65724159
Met allianties zoals de NAVO, bedoel ik dan niet alleen een PA-tje of samen een oorlogje. Ik zie het iets groter, samen ‘vergaderen’ over diplomatieke kwesties om andere civ's tot inkeer te brengen. Het is wellicht wat moeilijk om duidelijk te maken wat ik bedoel, maar de feel van dimplomatie in Civ vind ik nog verre van goed. Te ad-hoc, te compromisloos en te eenvoudig. Als er tegen niet-AI gespeeld wordt kun je nog even bij elkaar gaan zitten en afspreken hoe je een oorlog samen ingaat, hoe je de buit gaat verdelen en andere afspraken maken.
pi_65747776
Ik denk dat we niks horen van Firaxis en 2K totdat de overname perikelen voorbij zijn. Ze hebben een draak van een spel onder de naam Civ:Colonization uitgebracht waarin enkele settings standaard op deity staan (ongeacht welk niveau je kiest) waardoor het spel amper speelbaar is, en daar moet na vele maanden nog steeds een patch vooruit komen of laat staan een bericht.
pi_65747951
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:58 schreef BenjaminFranklin het volgende:
De apostolic palace daarentegen..
Als je zorgt dat elke civ tenminste 1 stad heeft met jouw religie kan je gewoon een diplomatic victory ermee scoren
  donderdag 5 februari 2009 @ 12:43:32 #273
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_65763046
Hm, Civ IV kon mij altijd minder bekoren dan Civ III. Best vreemd, want Civ IV is op veel gebieden gewoon beter. Maar toch is en blijft Civ III mijn meest gespeelde game ooit. Vooral met Conquests erbij. Play the World voegde te weinig toe. Net zozeer Warlords maar matig was in mijn ogen, en Beyond the Sword een stuk beter.
You know, I've learned something today
pi_65842690
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 20:18 schreef pfaf het volgende:
Er is natuurlijk wel een Console-versie gekomen ondertussen. Overigens hoeft het van mij nog niet. IV voldoet nog prima.
Met die console-versie stel je de echte liefhebbers niet tevreden natuurlijk.

Gisteren in een van m'n spaarzame vrije uurtjes weer even gespeeld. Ik heb alle effort gestoken in technologische ontwikkeling en de vrede bewaren met andere volken op de aardkloot.

Het heeft weinig zin om nu effort te steken in vechteenheden die straks onder de voet worden gelopen door geavanceerde vechteenheden. Ik heb nu een minimum aan vechteenheden, wellicht net genoeg om in geval van nood de boel te kunnen verdedigen.

Resultaat is dat ik nu een flink pot met gold heb en een flinke technologische voorsprong. Mijn steden zijn stuk voor stuk qua infrastructuur ook prima op orde en ze zijn allemaal netjes Christian.

Ik wil nu wat meer gaan exploren om te kijken of er op de rest van de wereld nog wat stukken grond zijn die ik kan gebruiken. Daar bouw ik dan nog wat steden. Verder wil ik de smalle basis met verdedigingseenheden uitbreiden met wat geavanceerdere eenheden om zo de Suleiman van de kaart te vegen, want die begint me behoorlijk te irriteren.
pi_65878283
Civilization is écht mijn type game als ik zo de omschrijvingen lees. Helaas ben ik wél opgegroeid met age of empires, maar niet met civilization. Weet iemand dus een goede instapgids?

Heb twee jaar terug namelijk ook wel eens gespeeld, op de een of andere manier lukte het ook nog wel op makkelijk niveau, maar ik had eerlijk gezegd maar heel weinig benul van waar ik mee bezig was :p


Heb overigens de game én beide expansions.
  maandag 9 februari 2009 @ 13:14:03 #276
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65878353
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:11 schreef thettes het volgende:
Civilization is écht mijn type game als ik zo de omschrijvingen lees. Helaas ben ik wél opgegroeid met age of empires, maar niet met civilization. Weet iemand dus een goede instapgids?

Heb twee jaar terug namelijk ook wel eens gespeeld, op de een of andere manier lukte het ook nog wel op makkelijk niveau, maar ik had eerlijk gezegd maar heel weinig benul van waar ik mee bezig was :p


Heb overigens de game én beide expansions.
http://garath.net/Sullla/civ4.html
  maandag 9 februari 2009 @ 13:19:59 #277
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65878536
Ik ben al vanaf CIV I opgegroeid met dit spel en toen was het al gruwelijk verslavend. Ik denk dat het het makkelijkst is om eerst met CIV 3 te beginnen. Dan heb je de civics en de wat meer toegespitste unit-abilities nog niet. Misschien is dat een plan?
pi_65878825
In theorie wel. In de praktijk is de leeftijd van het spel vermoedelijk nu niet echt iets wat me over de lijn gaat trekken :p

daarnaast heb ik nu al civ4 en niet deel 3. Maar ben al aan het lezen op die ene site hoor
pi_65911441
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:19 schreef BenjaminFranklin het volgende:
Ik ben al vanaf CIV I opgegroeid met dit spel en toen was het al gruwelijk verslavend. Ik denk dat het het makkelijkst is om eerst met CIV 3 te beginnen. Dan heb je de civics en de wat meer toegespitste unit-abilities nog niet. Misschien is dat een plan?
Denk niet dat het erg veel nut heeft Civ 3 en 4 verschillen op teveel gebieden van elkaar.
Qua units, Corruption, de manier van Technology traden, religion, manier hoe je workers en settlers bouwt enzovoort
pi_65911506
Gewoon Civ4 beginnen op Settler niveau en je dan omhoog werken.
pi_65911675
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt

Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 13:53:17 #282
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65911702
Handmatig natuurlijk. Workers zijn dom en het plebs moet je delegeren, anders gaan ze domme dingen doen.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 13:54:11 #283
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65911735
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt

Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....
pi_65911746
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt

Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
In het begin alles handmatig. Wanneer mijn rijk groot wordt, en ik heb er geen zin meer in om het handmatig te doen, dan gaat het op auto. In het begin wil ik er namelijk zeker van zijn dat ik de juiste resources zo snel mogelijk heb.
pi_65911850
Ik ben nu nog gewoon aan het verkennen, dus heb ik alles op auto staan en niveau op settler, ik wil het battle-systeem eerst kennen
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 14:03:41 #286
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65912020
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:58 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Ik ben nu nog gewoon aan het verkennen, dus heb ik alles op auto staan en niveau op settler, ik wil het battle-systeem eerst kennen
In het begin moet je lekker alles auto laten draaien, zet iig je ' toggle resources on' en houd 1 worker handmatig die alle resources gaat bewerken zodat je die binnen hebt. en dan zet je bij preferences: automated workers leave old improvements aan.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 15:35:56 #287
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65915189
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:54 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....
Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.

Op zich dus wel logisch dus. Alleen het blijft onwenselijk om de workers te automatiseren omdat je zelf de prioriteit wil bepalen.

Een tip om niet iedere turn werk te zoeken voor een aantal workers is om shift ingedrukt te houden voor een werkqueue. Dus 1 keer zoek je naar een stuk of 10 werkzaamheden die moeten gebeuren, en vervolgens heb je 40 turns geen last meer van die worker terwijl hij wel nuttig werk uitvoert. Het is overigens niet erg om twee verschillende workers hetzelfde werk te geven in zo'n werkqueue.

Soms is het lastig omdat je niet vooraf kan zeggen dat er een Mine moet komen op een Copperwanneer deze pas over een paar turns binnen je landsgrenzen komen, maar doorgaans is deze tactiek wel de goede balans tussen zelf je workers aansturen maar niet constant lastig te worden gevallen..
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 11 februari 2009 @ 09:39:11 #288
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65939568
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 15:35 schreef Montov het volgende:

[..]

Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.

Op zich dus wel logisch dus. Alleen het blijft onwenselijk om de workers te automatiseren omdat je zelf de prioriteit wil bepalen.
Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort. Tis ook een kwestie van het strategisch neerleggen van je steden. Adviseerbaar is ook om gewoon buiten je grenzen wat units neer te zetten, dan spawnen daar iig geen barbs meer, en wanneer ze van verder komen heb je iig al wat defence en hoef je je workers niet te verplaatsen
  woensdag 11 februari 2009 @ 15:24:44 #289
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65950891
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 09:39 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort.
Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 11 februari 2009 @ 15:29:02 #290
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65951054
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 15:24 schreef Montov het volgende:

[..]

Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?
Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.
pi_65973502
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 15:29 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.
Zolang het fort in je grens is en je de tech hebt die nodig is om de resource te kunnen gebruiken/minen krijg je gewoon die resource dus kan je hem verhandelen. Het is verder weinig nuttig want ik verdedig nooit mijn resources. Ik gebruik als ik alles in mijn BFC'tjes heb volgebouwd nog wel is de build trade network bij mijn workers. Dan bouwen ze overal automatisch wegen/railroads en dat is wel chill als ze verder toch niks boeiends te doen hebt.
pi_65973514
Je kan je workers toch ook zo instellen dat ze eenmaal gebouwde items niet meer herbouwen?
  donderdag 12 februari 2009 @ 03:34:32 #293
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_65973874
Nog steeds verslavend als de tering, vooral met de uitbreiding Beyond The Sword. Alleen vind ik het al behoorlijk moeilijk op 'Noble' niveau...mijn rivalen bouwen als idioten, als ik hetzelfde probeer kost dat gewoonweg enorm veel goud aan onderhoudskosten en gaat dat weer ten kosten van je research
  donderdag 12 februari 2009 @ 11:38:10 #294
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65979793
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 03:34 schreef rood_verzet het volgende:
Nog steeds verslavend als de tering, vooral met de uitbreiding Beyond The Sword. Alleen vind ik het al behoorlijk moeilijk op 'Noble' niveau...mijn rivalen bouwen als idioten, als ik hetzelfde probeer kost dat gewoonweg enorm veel goud aan onderhoudskosten en gaat dat weer ten kosten van je research
tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.
pi_65979860
Noble vind ik ook best pittig inderdaad. Loop dan altijd achter.
pi_66081557
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:41 schreef pfaf het volgende:
Met allianties zoals de NAVO, bedoel ik dan niet alleen een PA-tje of samen een oorlogje. Ik zie het iets groter, samen ‘vergaderen’ over diplomatieke kwesties om andere civ's tot inkeer te brengen. Het is wellicht wat moeilijk om duidelijk te maken wat ik bedoel, maar de feel van dimplomatie in Civ vind ik nog verre van goed. Te ad-hoc, te compromisloos en te eenvoudig. Als er tegen niet-AI gespeeld wordt kun je nog even bij elkaar gaan zitten en afspreken hoe je een oorlog samen ingaat, hoe je de buit gaat verdelen en andere afspraken maken.
Yep, het is te zwart/wit vind ik. Zo kun je bijvoorbeeld niet samenwerken in de vorm van een coalitie tegen andere staten. In elk geval: je kunt geen gezamenlijke tactiek voeren of manschappen leveren zoals Nederland dat bv. deed bij de Irak-oorlog.

Ik heb nu gedeelte onafhankelijkheid gegeven. Is dat verstandig of doen jullie dat juist niet? De vorige game is afgelopen, uiteindelijk ben ik verslagen en mijn capital kwijtgeraakt. Nu opnieuw begonnen en vanaf het begin veel meer gebouwd.
pi_66104775
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 11:38 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.
Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 16-02-2009 03:48:36 ]
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:06:16 #298
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_66156203
quote:
Op zondag 15 februari 2009 23:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.
Naja, ik had aggressive AI aangezet, dus ze hadden niet veel zin om te ouwehoeren
pi_66314861
Kun je ook zelf resoluties indienen als je als eerste dat voorloper van de UN-geval hebt gebouwd?

Ik wilde de UN gaan bouwen en wilde dat doen in een wat kleinere stad. Dat duurde te lang, heb 'm daar geannuleerd en ben tanks gaan bouwen in die stad en nu kan ik opeens in geen enkele stad de UN selecteren om te laten bouwen. Iemand een idee?
pi_66315027
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:34 schreef Montov het volgende:
Raging barbs vind ik leuk omdat ik doorgaans niet kies voor een vroege oorlog tegen een AI en die opbouw soms nog wel saai is. Raging Barb geeft wat leuke militaire afwisseling.

Pas met War Elephants/Catapults/Trebuchets/Maceman begin ik soms een oorlog, maar vooral met Grenadiers begin ik er op los te hakken.
Hier hetzelfde. Zonder raging Barbarians gebeurt er bij mij meestal weinig. Ik kies er meestal voor om eerst hele continenten vol te bouwen, cultuur op te bouwen en technologische ontwikkelingen door te voeren.

Voordeel is dan dat je, terwijl anderen constant aan het vechten zijn met elkaar, iets opbouwt en op een gegeven moment de meerdere bent van elke beschaving in het spel.

Ik heb me nu laten verleiden tot een oorlogje met de Ottomanen vroeg in het spel. Dat heeft me heel wat manschappen en steden gekost. Daarna vrede gemaakt en gaan werken aan ontwikkeling. Nu heb ik de Ottomanen in de pan gehakt, de Zulu's uitgemoord en de Malinese Empire is de volgende die uitgeschakeld gaat worden.

De Jappen heb ik vrede aangeboden nadat ik hun hele rijk heb vernietigd op een stad na. Heb ze ook 2 steden teruggeven zodat ze in elk geval even in het spel kunnen blijven.

Sluiten jullie een pact met andere leiders?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')