quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:16 schreef pfaf het volgende:
Civ is al ongeveer vijf jaar het enige computerspel dat ik speel.
De vorige wel, de nieuwe ben ik nog niet aan toe gekomen. Stond wel op m'n lijstje, maar ik ben te druk tegenwoordig. Wellicht als ik 'm ooit nog eens voor een paar euro in de bakken tegenkom.quote:
ik speel zelfs het bordspel Civilization nog wel regelmatigquote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:19 schreef pfaf het volgende:
[..]
De vorige wel, de nieuwe ben ik nog niet aan toe gekomen. Stond wel op m'n lijstje, maar ik ben te druk tegenwoordig. Wellicht als ik 'm ooit nog eens voor een paar euro in de bakken tegenkom.
Da's echt niets voor het beste spel aller tijden. Ik blijf het wel jammer vinden dat ze nog geen Linux-port hebben gemaakt. Zou een mooi klusje zijn in afwachting van Civ V.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:29 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
https://www.dynabyte.nl/article.php?xi=614996&tc=cbsearch
Het origineel + beide uitbreidingen voor 10 euro, die ga ik morgen zeker halen
En trouwens, turn-based rts zijn heul niet verkeerd![]()
ROME:TOTAL WAR
Mjah, de pc game markt komt steeds meer onder druk te staan door het illegaal downen... zal me nix verbazne dat het over ene paar jaar gebeurd isquote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:41 schreef du_ke het volgende:
ben wel benieuwd wat ze weten te verzinne nvoor CIV V
Mwoah, het kristaliiseert meer uit heb ik het gevoel. RPG's, Turn-based startegy, sims, zulke dingen werken nog steeds op de pc en zullen dat mijns inziens ook nog wel even blijven doen. Dat het plebs schietend met de console op de bank blijft spelen hoeft niet ten koste te gaan van de elite die een beschaafd spelletje Montezuma-slashen ambieert.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 22:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Mjah, de pc game markt komt steeds meer onder druk te staan door het illegaal downen... zal me nix verbazne dat het over ene paar jaar gebeurd is
NAVO en Warschaupact kunnen wel met Permanent Alliance inderdaad.quote:Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef pfaf het volgende:
[..]
Op zich wel een boeiende vraag: wat moet er aan CIV V toegevoegd worden, veranderd worden et cetera. Mijns inziens moet het speerpunt op diplomatie gelegd worden: relaties met andere beschavingen mogen wel wat complexer. In de eindgame kunnen bondgenootschappen als NAVO en Warschaupact ontstaan, maar ook in het eerdere spel mogen de communicatiemogelijkheden en relaties wel wat complexer mijns inziens.
Als je zorgt dat elke civ tenminste 1 stad heeft met jouw religie kan je gewoon een diplomatic victory ermee scorenquote:Op woensdag 4 februari 2009 09:58 schreef BenjaminFranklin het volgende:
De apostolic palace daarentegen..
Met die console-versie stel je de echte liefhebbers niet tevreden natuurlijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:18 schreef pfaf het volgende:
Er is natuurlijk wel een Console-versie gekomen ondertussen. Overigens hoeft het van mij nog niet. IV voldoet nog prima.
quote:Op maandag 9 februari 2009 13:11 schreef thettes het volgende:
Civilization is écht mijn type game als ik zo de omschrijvingen lees. Helaas ben ik wél opgegroeid met age of empires, maar niet met civilization. Weet iemand dus een goede instapgids?
Heb twee jaar terug namelijk ook wel eens gespeeld, op de een of andere manier lukte het ook nog wel op makkelijk niveau, maar ik had eerlijk gezegd maar heel weinig benul van waar ik mee bezig was :p
Heb overigens de game én beide expansions.
Denk niet dat het erg veel nut heeft Civ 3 en 4 verschillen op teveel gebieden van elkaar.quote:Op maandag 9 februari 2009 13:19 schreef BenjaminFranklin het volgende:
Ik ben al vanaf CIV I opgegroeid met dit spel en toen was het al gruwelijk verslavend. Ik denk dat het het makkelijkst is om eerst met CIV 3 te beginnen. Dan heb je de civics en de wat meer toegespitste unit-abilities nog niet. Misschien is dat een plan?
uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt
Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
In het begin alles handmatig. Wanneer mijn rijk groot wordt, en ik heb er geen zin meer in om het handmatig te doen, dan gaat het op auto. In het begin wil ik er namelijk zeker van zijn dat ik de juiste resources zo snel mogelijk heb.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt
Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
In het begin moet je lekker alles auto laten draaien, zet iig je ' toggle resources on' en houd 1 worker handmatig die alle resources gaat bewerken zodat je die binnen hebt. en dan zet je bij preferences: automated workers leave old improvements aan.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:58 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Ik ben nu nog gewoon aan het verkennen, dus heb ik alles op auto staan en niveau op settler, ik wil het battle-systeem eerst kennen
Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:54 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....
Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort. Tis ook een kwestie van het strategisch neerleggen van je steden. Adviseerbaar is ook om gewoon buiten je grenzen wat units neer te zetten, dan spawnen daar iig geen barbs meer, en wanneer ze van verder komen heb je iig al wat defence en hoef je je workers niet te verplaatsenquote:Op dinsdag 10 februari 2009 15:35 schreef Montov het volgende:
[..]
Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.
Op zich dus wel logisch dus. Alleen het blijft onwenselijk om de workers te automatiseren omdat je zelf de prioriteit wil bepalen.
Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?quote:Op woensdag 11 februari 2009 09:39 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort.
Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 15:24 schreef Montov het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?
Zolang het fort in je grens is en je de tech hebt die nodig is om de resource te kunnen gebruiken/minen krijg je gewoon die resource dus kan je hem verhandelen. Het is verder weinig nuttig want ik verdedig nooit mijn resources. Ik gebruik als ik alles in mijn BFC'tjes heb volgebouwd nog wel is de build trade network bij mijn workers. Dan bouwen ze overal automatisch wegen/railroads en dat is wel chill als ze verder toch niks boeiends te doen hebt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 15:29 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.
tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.quote:Op donderdag 12 februari 2009 03:34 schreef rood_verzet het volgende:
Nog steeds verslavend als de tering, vooral met de uitbreiding Beyond The Sword. Alleen vind ik het al behoorlijk moeilijk op 'Noble' niveau...mijn rivalen bouwen als idioten, als ik hetzelfde probeer kost dat gewoonweg enorm veel goud aan onderhoudskosten en gaat dat weer ten kosten van je research
Yep, het is te zwart/wit vind ik. Zo kun je bijvoorbeeld niet samenwerken in de vorm van een coalitie tegen andere staten. In elk geval: je kunt geen gezamenlijke tactiek voeren of manschappen leveren zoals Nederland dat bv. deed bij de Irak-oorlog.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:41 schreef pfaf het volgende:
Met allianties zoals de NAVO, bedoel ik dan niet alleen een PA-tje of samen een oorlogje. Ik zie het iets groter, samen ‘vergaderen’ over diplomatieke kwesties om andere civ's tot inkeer te brengen. Het is wellicht wat moeilijk om duidelijk te maken wat ik bedoel, maar de feel van dimplomatie in Civ vind ik nog verre van goed. Te ad-hoc, te compromisloos en te eenvoudig. Als er tegen niet-AI gespeeld wordt kun je nog even bij elkaar gaan zitten en afspreken hoe je een oorlog samen ingaat, hoe je de buit gaat verdelen en andere afspraken maken.
Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.quote:Op donderdag 12 februari 2009 11:38 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.
Naja, ik had aggressive AI aangezet, dus ze hadden niet veel zin om te ouwehoerenquote:Op zondag 15 februari 2009 23:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.
Hier hetzelfde. Zonder raging Barbarians gebeurt er bij mij meestal weinig. Ik kies er meestal voor om eerst hele continenten vol te bouwen, cultuur op te bouwen en technologische ontwikkelingen door te voeren.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:34 schreef Montov het volgende:
Raging barbs vind ik leuk omdat ik doorgaans niet kies voor een vroege oorlog tegen een AI en die opbouw soms nog wel saai is. Raging Barb geeft wat leuke militaire afwisseling.
Pas met War Elephants/Catapults/Trebuchets/Maceman begin ik soms een oorlog, maar vooral met Grenadiers begin ik er op los te hakken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |