abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 februari 2009 @ 13:14:03 #276
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65878353
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:11 schreef thettes het volgende:
Civilization is écht mijn type game als ik zo de omschrijvingen lees. Helaas ben ik wél opgegroeid met age of empires, maar niet met civilization. Weet iemand dus een goede instapgids?

Heb twee jaar terug namelijk ook wel eens gespeeld, op de een of andere manier lukte het ook nog wel op makkelijk niveau, maar ik had eerlijk gezegd maar heel weinig benul van waar ik mee bezig was :p


Heb overigens de game én beide expansions.
http://garath.net/Sullla/civ4.html
  maandag 9 februari 2009 @ 13:19:59 #277
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65878536
Ik ben al vanaf CIV I opgegroeid met dit spel en toen was het al gruwelijk verslavend. Ik denk dat het het makkelijkst is om eerst met CIV 3 te beginnen. Dan heb je de civics en de wat meer toegespitste unit-abilities nog niet. Misschien is dat een plan?
pi_65878825
In theorie wel. In de praktijk is de leeftijd van het spel vermoedelijk nu niet echt iets wat me over de lijn gaat trekken :p

daarnaast heb ik nu al civ4 en niet deel 3. Maar ben al aan het lezen op die ene site hoor
pi_65911441
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:19 schreef BenjaminFranklin het volgende:
Ik ben al vanaf CIV I opgegroeid met dit spel en toen was het al gruwelijk verslavend. Ik denk dat het het makkelijkst is om eerst met CIV 3 te beginnen. Dan heb je de civics en de wat meer toegespitste unit-abilities nog niet. Misschien is dat een plan?
Denk niet dat het erg veel nut heeft Civ 3 en 4 verschillen op teveel gebieden van elkaar.
Qua units, Corruption, de manier van Technology traden, religion, manier hoe je workers en settlers bouwt enzovoort
pi_65911506
Gewoon Civ4 beginnen op Settler niveau en je dan omhoog werken.
pi_65911675
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt

Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 13:53:17 #282
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65911702
Handmatig natuurlijk. Workers zijn dom en het plebs moet je delegeren, anders gaan ze domme dingen doen.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 13:54:11 #283
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65911735
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt

Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....
pi_65911746
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt

Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
In het begin alles handmatig. Wanneer mijn rijk groot wordt, en ik heb er geen zin meer in om het handmatig te doen, dan gaat het op auto. In het begin wil ik er namelijk zeker van zijn dat ik de juiste resources zo snel mogelijk heb.
pi_65911850
Ik ben nu nog gewoon aan het verkennen, dus heb ik alles op auto staan en niveau op settler, ik wil het battle-systeem eerst kennen
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 14:03:41 #286
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65912020
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:58 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Ik ben nu nog gewoon aan het verkennen, dus heb ik alles op auto staan en niveau op settler, ik wil het battle-systeem eerst kennen
In het begin moet je lekker alles auto laten draaien, zet iig je ' toggle resources on' en houd 1 worker handmatig die alle resources gaat bewerken zodat je die binnen hebt. en dan zet je bij preferences: automated workers leave old improvements aan.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 15:35:56 #287
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65915189
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:54 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....
Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.

Op zich dus wel logisch dus. Alleen het blijft onwenselijk om de workers te automatiseren omdat je zelf de prioriteit wil bepalen.

Een tip om niet iedere turn werk te zoeken voor een aantal workers is om shift ingedrukt te houden voor een werkqueue. Dus 1 keer zoek je naar een stuk of 10 werkzaamheden die moeten gebeuren, en vervolgens heb je 40 turns geen last meer van die worker terwijl hij wel nuttig werk uitvoert. Het is overigens niet erg om twee verschillende workers hetzelfde werk te geven in zo'n werkqueue.

Soms is het lastig omdat je niet vooraf kan zeggen dat er een Mine moet komen op een Copperwanneer deze pas over een paar turns binnen je landsgrenzen komen, maar doorgaans is deze tactiek wel de goede balans tussen zelf je workers aansturen maar niet constant lastig te worden gevallen..
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 11 februari 2009 @ 09:39:11 #288
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65939568
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 15:35 schreef Montov het volgende:

[..]

Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.

Op zich dus wel logisch dus. Alleen het blijft onwenselijk om de workers te automatiseren omdat je zelf de prioriteit wil bepalen.
Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort. Tis ook een kwestie van het strategisch neerleggen van je steden. Adviseerbaar is ook om gewoon buiten je grenzen wat units neer te zetten, dan spawnen daar iig geen barbs meer, en wanneer ze van verder komen heb je iig al wat defence en hoef je je workers niet te verplaatsen
  woensdag 11 februari 2009 @ 15:24:44 #289
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65950891
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 09:39 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort.
Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 11 februari 2009 @ 15:29:02 #290
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65951054
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 15:24 schreef Montov het volgende:

[..]

Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?
Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.
pi_65973502
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 15:29 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.
Zolang het fort in je grens is en je de tech hebt die nodig is om de resource te kunnen gebruiken/minen krijg je gewoon die resource dus kan je hem verhandelen. Het is verder weinig nuttig want ik verdedig nooit mijn resources. Ik gebruik als ik alles in mijn BFC'tjes heb volgebouwd nog wel is de build trade network bij mijn workers. Dan bouwen ze overal automatisch wegen/railroads en dat is wel chill als ze verder toch niks boeiends te doen hebt.
pi_65973514
Je kan je workers toch ook zo instellen dat ze eenmaal gebouwde items niet meer herbouwen?
  donderdag 12 februari 2009 @ 03:34:32 #293
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_65973874
Nog steeds verslavend als de tering, vooral met de uitbreiding Beyond The Sword. Alleen vind ik het al behoorlijk moeilijk op 'Noble' niveau...mijn rivalen bouwen als idioten, als ik hetzelfde probeer kost dat gewoonweg enorm veel goud aan onderhoudskosten en gaat dat weer ten kosten van je research
  donderdag 12 februari 2009 @ 11:38:10 #294
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65979793
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 03:34 schreef rood_verzet het volgende:
Nog steeds verslavend als de tering, vooral met de uitbreiding Beyond The Sword. Alleen vind ik het al behoorlijk moeilijk op 'Noble' niveau...mijn rivalen bouwen als idioten, als ik hetzelfde probeer kost dat gewoonweg enorm veel goud aan onderhoudskosten en gaat dat weer ten kosten van je research
tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.
pi_65979860
Noble vind ik ook best pittig inderdaad. Loop dan altijd achter.
pi_66081557
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:41 schreef pfaf het volgende:
Met allianties zoals de NAVO, bedoel ik dan niet alleen een PA-tje of samen een oorlogje. Ik zie het iets groter, samen ‘vergaderen’ over diplomatieke kwesties om andere civ's tot inkeer te brengen. Het is wellicht wat moeilijk om duidelijk te maken wat ik bedoel, maar de feel van dimplomatie in Civ vind ik nog verre van goed. Te ad-hoc, te compromisloos en te eenvoudig. Als er tegen niet-AI gespeeld wordt kun je nog even bij elkaar gaan zitten en afspreken hoe je een oorlog samen ingaat, hoe je de buit gaat verdelen en andere afspraken maken.
Yep, het is te zwart/wit vind ik. Zo kun je bijvoorbeeld niet samenwerken in de vorm van een coalitie tegen andere staten. In elk geval: je kunt geen gezamenlijke tactiek voeren of manschappen leveren zoals Nederland dat bv. deed bij de Irak-oorlog.

Ik heb nu gedeelte onafhankelijkheid gegeven. Is dat verstandig of doen jullie dat juist niet? De vorige game is afgelopen, uiteindelijk ben ik verslagen en mijn capital kwijtgeraakt. Nu opnieuw begonnen en vanaf het begin veel meer gebouwd.
pi_66104775
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 11:38 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.
Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 16-02-2009 03:48:36 ]
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:06:16 #298
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_66156203
quote:
Op zondag 15 februari 2009 23:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.
Naja, ik had aggressive AI aangezet, dus ze hadden niet veel zin om te ouwehoeren
pi_66314861
Kun je ook zelf resoluties indienen als je als eerste dat voorloper van de UN-geval hebt gebouwd?

Ik wilde de UN gaan bouwen en wilde dat doen in een wat kleinere stad. Dat duurde te lang, heb 'm daar geannuleerd en ben tanks gaan bouwen in die stad en nu kan ik opeens in geen enkele stad de UN selecteren om te laten bouwen. Iemand een idee?
pi_66315027
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:34 schreef Montov het volgende:
Raging barbs vind ik leuk omdat ik doorgaans niet kies voor een vroege oorlog tegen een AI en die opbouw soms nog wel saai is. Raging Barb geeft wat leuke militaire afwisseling.

Pas met War Elephants/Catapults/Trebuchets/Maceman begin ik soms een oorlog, maar vooral met Grenadiers begin ik er op los te hakken.
Hier hetzelfde. Zonder raging Barbarians gebeurt er bij mij meestal weinig. Ik kies er meestal voor om eerst hele continenten vol te bouwen, cultuur op te bouwen en technologische ontwikkelingen door te voeren.

Voordeel is dan dat je, terwijl anderen constant aan het vechten zijn met elkaar, iets opbouwt en op een gegeven moment de meerdere bent van elke beschaving in het spel.

Ik heb me nu laten verleiden tot een oorlogje met de Ottomanen vroeg in het spel. Dat heeft me heel wat manschappen en steden gekost. Daarna vrede gemaakt en gaan werken aan ontwikkeling. Nu heb ik de Ottomanen in de pan gehakt, de Zulu's uitgemoord en de Malinese Empire is de volgende die uitgeschakeld gaat worden.

De Jappen heb ik vrede aangeboden nadat ik hun hele rijk heb vernietigd op een stad na. Heb ze ook 2 steden teruggeven zodat ze in elk geval even in het spel kunnen blijven.

Sluiten jullie een pact met andere leiders?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')