abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 maart 2008 @ 01:00:53 #126
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_57406318
quote:
Op zondag 16 maart 2008 00:45 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Nieuwe speler van dit topspel, met een vraagje.

Op een of andere manier vind ik het heel erg gaaf om verschiillende 'soorten' steden te bouwen. Dus 1 militaire met barracks, waar al je units worden geproduceerd en uiteindelijk West Point en Pentagon komen. Daarnaast een culturele stad met Broadway en Hollywood en stuff, dan nog eentje met toeristenshit met Eiffeltoren en stuff en dan nog een stad met universiteiten, research en Oxford etc.

Is dit handig of niet?
Het lijkt me wel . Heroic Epic in combinatie met Ironworks is ook een chille combinatie.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 16 maart 2008 @ 10:01:11 #127
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57409044
quote:
Op zondag 16 maart 2008 00:45 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Nieuwe speler van dit topspel, met een vraagje.

Op een of andere manier vind ik het heel erg gaaf om verschiillende 'soorten' steden te bouwen. Dus 1 militaire met barracks, waar al je units worden geproduceerd en uiteindelijk West Point en Pentagon komen. Daarnaast een culturele stad met Broadway en Hollywood en stuff, dan nog eentje met toeristenshit met Eiffeltoren en stuff en dan nog een stad met universiteiten, research en Oxford etc.

Is dit handig of niet?
Ja. Alleen is 1 culturele stad een beetje zinloos: voor een culturele overwinning heb je drie culturele steden nodig. Als je niet voor die overwinning gaat is het helemaal niet belangrijk (behalve voor je grenssteden dan uiteraard).

Wat naast research en militair belangrijk is is Gold: het is altijd wel handig om een religie als eerste te ontdekken waardoor je een Holy City krijgt. Daar wil je altijd een Market, Grocer, Bank en Wall Street hebben. In die stad kan het ook handig zijn om te concentreren op commerce via cottages en andere improvements/tiles met veel commerce. Ook al heb je je researchslider op 80%, dan nog krijg je wel 200% bonus van de gebouwen van de 20% die naar je schatkist gaan.

Daarnaast is er nog een goede specialisme te noemen: GPP-farm. Een stad waar je zoveel mogelijk Great Person Points wil genereren. Dit kan je je toeristische trekpleister noemen, omdat je in deze stad veel Wonders wil bouwen die GPP opleveren (vooral National Epic, The Great Library, The Parthenon, The Statue of Liberty). Echter, je wil ook specialisten hebben, want die genereren 3 GPP per turn. Die specialisten zorgen niet voor voedsel, maar gebruiken wel 2 Food. Deze GPP-farm wil je dus hebben in een stad met veel Food. Je hoeft niet gelijk alles te farmen, want je moet ook voldoende productie hebben voor de Wonders.
Géén kloon van tvlxd!
  zondag 16 maart 2008 @ 14:42:11 #128
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57412609
Stadspecialisatie is de kern van CIV IV... Zorg er wel voor dat je de gespecialiseerde steden ook op de goede plaats plaatst en ook de specialisatie aan de juiste stad toewijst. Dus bijvoorbeeld een bouwstad ( barracks, Heroic Epic, forge etc.. ) tussen de heuvels, een GP-farm op een plek met veel foodrecourses en foodplains ( rivier door woestijn ), een researchstad vaak aan het water met veel grasvlaktes voor cottages. Als je dit goed aanpakt heb je het belanrijkste van het spel te pakken. Zo hoef je ook niet in elke stad alles te bouwen, zorg dat iedere stad het hoogt nodige aan gebouwen heeft staan.
pi_57413438
Ik specialiseer te weinig of helemaal niet.
  zondag 16 maart 2008 @ 15:43:13 #130
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57413784
quote:
Op zondag 16 maart 2008 15:25 schreef Monidique het volgende:
Ik specialiseer te weinig of helemaal niet.
Ook niet onbewust?
pi_57414013
quote:
Op zondag 16 maart 2008 10:01 schreef Montov het volgende:
Daarnaast is er nog een goede specialisme te noemen: GPP-farm. Een stad waar je zoveel mogelijk Great Person Points wil genereren. Dit kan je je toeristische trekpleister noemen, omdat je in deze stad veel Wonders wil bouwen die GPP opleveren (vooral National Epic, The Great Library, The Parthenon, The Statue of Liberty). Echter, je wil ook specialisten hebben, want die genereren 3 GPP per turn. Die specialisten zorgen niet voor voedsel, maar gebruiken wel 2 Food. Deze GPP-farm wil je dus hebben in een stad met veel Food. Je hoeft niet gelijk alles te farmen, want je moet ook voldoende productie hebben voor de Wonders.
Voor je GPP farm is het ook handig om een stad uit te zoeken met veel bos. Deze moet je niet kappen om wonders te rushen, maar rustig laten staan. Later bouw je de national park in die stad en krijg je voor iedere forest preserve een gratis specialist!
  zondag 16 maart 2008 @ 16:26:03 #132
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57414731
Hee weet er iemand hoe je de autoload game kan vinden?? Of welke knop je moet drukken voor autoload?? comp sloot ineens af
je oogst wat je zaait
  zondag 16 maart 2008 @ 16:27:14 #133
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57414774
ik gebruik nooit specialisten btw.. jullie wel? hoe het fijnst?
je oogst wat je zaait
  zondag 16 maart 2008 @ 16:28:34 #134
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57414820
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:26 schreef Amokzaaier het volgende:
Hee weet er iemand hoe je de autoload game kan vinden?? Of welke knop je moet drukken voor autoload?? comp sloot ineens af
Staat niet in de directory met je gewone saves, maar in de directory auto.
  zondag 16 maart 2008 @ 16:33:23 #135
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57414960
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:27 schreef Amokzaaier het volgende:
ik gebruik nooit specialisten btw.. jullie wel? hoe het fijnst?
Dat hangt geheel van de situatie af. In m'n GPP-farm gebruik ik ze uiteraard voluit ( Caste System ), welke verschilt van spel tot spel en stad tot stad. In andere steden gebruik ik ze vaak enkel om de groei van een stad tegen te gaan.
pi_57447443
Gisteren eindelijk aan mijn eerste BthS game begonnen. Samen met een vriend via internet. Alles op Noble. Ik de Nederlanders (kon niet anders), hij de Duitsers. Island map. Al vrij snel kwam ik tot de ontdekking dat de Perzen bij mij op het eiland zaten. Op zoek gegaan naar zijn stad met mijn warriors aangezien ik zijn scouts tegenkwam. De hoop op een lege stad was snel verbleekt aangezien ik compleet de verkeerde kant op liep. Tegen de tijd dat ik zijn stad had gevonden heb ik nog even gewacht tot mijn 2de warriors af waren ter verdediging van mijn hoofdstad en ben toen zijn terrein opgewandeld. 1 warrior verdedigde zijn 1 stad. Helaas kon ik niet wachten tot hij 2 was, want dan zou zijn 2de eenheid hoogst ws. ook al klaar zijn dus het risico gelopen.

Ik zit nu op het eiland alleen Mijn maat zit met de (nu sterkste) Amerikanen en de Babyloniërs op een eiland. Maar ik ben al op zoek naar een zeeroute. Uiteraard om eerst een spion in zijn hoofdstad te plempen, daarna om hem te helpen met de Amerikanen.

Ik moet zeggen dat ik het nu al interessanter vind spelen deze uitbreiding.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 17:16:40 #137
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57456749
wat vinden jullie de fijnste instellingen voor custom?

ik doe meestal 10 tegenstanders, huge, monarch, temperate. lakes, cylindric
je oogst wat je zaait
  dinsdag 18 maart 2008 @ 20:47:15 #138
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57461382
Had laatst de meest relate beginplek die ik ooit had. binnen de grenzen van amsterdam lag, 2x schaap, mais en steen
Steen is zo chill in het begin. binnen no time stonehenge, great wall, en ook maar piramides gebouwd in totaal 28 beurten
je oogst wat je zaait
pi_57467170
Piramides is wel een van mijn favo wonders, geeft je snel een aantal great engineers, die weer gratis andere wonders bouwen! Daarnaast natuurlijk de civics die meteen unlocked worden!

Alleen erg duur om te bouwen, zeker aangezien ik hem in mijn GP-farm wil bouwen en dus geen bossen wil kappen om te rushen (ivm national park).
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:31:40 #140
103108 KaiN
Itchy Fingers
pi_57470251
Heb sinds kort het spel in huis. Ik speelde de oude versie zo'n 15 jaar geleden denk ik. Vond het toen super tof dus dacht laat ik het weer eens proberen. Moet dus weer helemaal erin komen en ben begonnen met de makkelijkste mode, beetje te makkelijk maargoed dan ga ik het systeem weer beetje snappen.

Ik zit nu met allemaal naval units terwijl de rest van de wereld die niet heeft. Kan je ze altijd upgraden als je betere units 'ontdek'. Dus kan je de eerste boot die je kan maken upgraden naar een deze tijds schip wanneer je die kan bouwen?
pi_57470389
Dat kan, je unit moet zich dan binnen jouw culturele grenzen bevinden, dan krijg je een knopje om te upgraden. Dit is echter wel een vrij duur geintje, maar kan soms net hét verschil maken .
  woensdag 19 maart 2008 @ 10:05:46 #142
103108 KaiN
Itchy Fingers
pi_57470805
Cool =) Kan ik het in dit potje in elk geval flink gebruik van maken want ik heb geld zat. Straks snel op een moeilijkere niveau verder.

Is het aan te raden om dan gelijk met de uitbreiding(en) te spelen?
  woensdag 19 maart 2008 @ 10:40:02 #143
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57471392
Upgraden kan ook alleen als het hetzelfde type unit is. Een typische aanvaller als een axeman kan je niet upgraden naar bijv een longbowman, ter verdediging.
pi_57472804
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 10:05 schreef KaiN het volgende:
Is het aan te raden om dan gelijk met de uitbreiding(en) te spelen?
Tuurlijk, waarom niet .

De uitbreidingen veranderen sommige spel elementen wel behoorlijk, dus het lijkt me juist een voordeel als je je nog niet hebt vast gebeten in gedateerde strategien .

Waarschuwing voor BtS: het vormen van kolonien op andere landmassa's dan je hoofdstad wordt keihard afgestraft zodra de kolonie groter is dan één stad. Wees daar dus voorzichtig mee! Verder kun je corporations misschien beter niet gebruiken zolang je niet helemaal begrijpt wat het effect ervan is. Ikzelf zie nog steeds de voordelen er niet echt van in en heb het idee dat ze vooral veel geld kosten (iemand tips?).
pi_57472894
Als je van Civ1 (of Civ2) komt, kan Civ4 nogal uitgebreid zijn. Dat zou een reden zijn om BtS er nog even buiten te laten. Aan de andere kant, je krijgt toch al zoveel meer opties, die paar andere erbij kan je dan ook wel aan
  woensdag 19 maart 2008 @ 11:50:22 #146
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57472940
Overigens is de GotM ook afgelopen..

Wie z'n eerste warrior is afgemaakt door de hostile pop-hut?
pi_57473908
Ik heb wel zin om aan de volgende challenge mee te doen
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:58:58 #148
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_57475605
Schaamteloze TVP.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 19 maart 2008 @ 16:45:23 #149
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57479085
Zoow, GotM is voorbij, dus ik zal mijn mislukking even kort samenvatten.

Zoals ik eerder in dit topic postte had ik enige last van de Raging Barbs, vooral m'n mijnen ten noordoosten van Mutal hadden het zwaar te voorduren. Ik wist met moeite stand te houden, maar het belemmerde m'n expansie heel erg. En daar lag ook een extra moeilijkheid van onze game, onze buren waren ook nog eens expansive. M'n eerste stad kwam te laat, maar gelukkig op tijd om het koper- ten westen van Mutal- veilig te stellen. Ik denk dat de meesten hier hun 2e stad plaatsten?
Maar door al die gemene, enge barbs had ik m'n handen vol aan het bewaken van de twee steden in plaats van verder expanderen. Ik ben nog wat verder naar het oosten gegaan, waar nog best wat aardige steden te bouwen waren. Maar al snel zat ik tussen Charlemagne en Peter in.

Rostov en St Petersburg waren geen onaardige steden, dus zij moesten er aan geloven. En pas 1250 AD(!) -eindelijk verlost van de barbs- verklaarde ik de oorlog aan Peter.
Voor:

En na 20 jaar is Rostov zonder verliezen ingenomen.


Een poging om verder op te rukken mislukt, dus de - kortstondige - vrede is getekend.
Terwijl ik aan het regroeperen ben gaat me eigenlijk vrij voor de wind. Ik ben cultureel en wetenschappelijk superieur, ontdek Liberalisme ( ) en vaar als eerste de Aarde rond.





Maar zo rond 1500 komt de climax van m'n spel. Caesar's score groeit onverminderd door, maar vanwege onze vriendschap ben ik niet zo bevreesd van z'n legers. Hij verklaart dan ook al snel de oorlog aan Charlemagne, neemt wat steden over en maakt 'm z'n vassal. Samen verklaren ze de oorlog aan Peter. Ik heb een aardig legertje op de been en om m'n vriendschap met de grote Kaisar op peil te houden wil ik tegen een ( achteraf te kleine) prijs wel de oorlog aan Peter verklaren. Wat doet de linkmiegel?! De volgende beurt vrede maken en mij met een woedende Peter achterlaten...


Omdat ik nu toch in oorlog was besloot ik ook maar meteen m'n imperium uit te breiden... Zonder enig succes, m'n complete Stack of Doom wordt in het ongelofelijk sterk verdedigde Moscow weggevaagd. Tientallen, wellicht honderden jaren oorlogsvoorbereiding in één slag weg. ( de odd waren uiterraard wel flink in m'n voordeel , de teerling echter niet). Ik koop mezelf de vrede in, want technologisch loop ik nog steeds flink voor. En wederom regroepeer ik....

FLOEP! Peter has agreed to become Caesars vassal.
Kortom, ik zit met vijf stadjes vast tussen twee zwakke civ's die ik best zou kunnen vernietigen, maar ze hebben allebij hulp van papa Kaisar, die mij in een zucht weg kan vagen...
Wachtende tot er een antwoord van boven zou komen, of een ingeving die deze deadlock zou kunnen doorbreken, zet ik een flinke troepenmacht op. Charlemagne doet hetzelfde want z'n power groeit gestaag. Terwijl ik net klaar was voor een oorlog ( ik had Peter op het oog, ondanks z'n vriendschap met Caesar ), verklaart Charlemagne me de oorlog.

Één van m'n twee Stacks of Doom klaar voor de aanval..

En de verwachte verrassingsaanval van Charlemagne.


Ik dacht dat ik 'm wel zou kunnen hebben, qua verdediging, maar z'n knights verrassten me teveel. Niet alleen de kracht en de hoeveelheid, maar vooral e snelheid van bevoorraading van troepen deden me de das om:




Dat laatste punt was ook hetgeen wat me deed verliezen: het aantal steden. Alleen Mutal en Lakhama konden enigszins units uitpoepen. De andere, grotere civs hadden dit beter voor elkaar.

Hier nog even de samenvatting, zoals te zien valt een redelijk marginale rol, met als enige opmerkelijke dat ik cultureel zo goed was. Zeker gezien het feit dat oa Hatsie mee deed? Ik heb weinig cultureels gedaan en om dan zo'n verschil te zien met Hatsie viel me wel op. Zal wel de agressive AI zijn...






Al met al erg toffe game. - Nogmaals bedankt M ( en pfaf voor het idee natuurlijk ) -
Resumerend kan ik niet echt aangeven waar het mis is gegaan. De expansie in het beginspel was niet goed, maar nogmaals, ik had m'n handen vol aan de Raging Barbs. Ander punt was mijn gebrek aan paarden en olifanten en dat ik daar slecht op inspeelde met het aantal pikemen in m'n verdediging. Als ik wat meer pikemen had getrained in plaats van Macemen en Longbowmen, had ik Charlemagne misschien kunnen tegenhouden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie spelen. Zeker die van Montov, want makkelijk was het niet, dus ik wcht op tips.

kusjes, pfaf.
  woensdag 19 maart 2008 @ 17:46:36 #150
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57480343
Leuk pfaf.

Wat is trouwens de officiele sluitingsdag van de GOTM1?

Mijn suggesties voor GOTM2: geen Agg AI en geen Raging Barbs, en eventueel een andere type map. De rest zijn wel goede instellingen.
Géén kloon van tvlxd!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')