Zoow, GotM is voorbij, dus ik zal mijn mislukking even kort samenvatten. 

Zoals ik eerder in dit topic postte had ik enige last van de 
Raging Barbs, vooral m'n mijnen ten noordoosten van Mutal hadden het zwaar te voorduren. Ik wist met moeite stand te houden, maar het belemmerde m'n expansie heel erg. En daar lag ook een extra moeilijkheid van onze game, onze buren waren ook nog eens 
expansive. M'n eerste stad kwam te laat, maar gelukkig op tijd om het koper- ten westen van Mutal- veilig te stellen. Ik denk dat de meesten hier hun 2e stad plaatsten?
Maar door al die gemene, enge barbs had ik m'n handen vol aan het bewaken van de twee steden in plaats van verder expanderen. Ik ben nog wat verder naar het oosten gegaan, waar nog best wat aardige steden te bouwen waren. Maar al snel zat ik tussen Charlemagne en Peter in. 
Rostov en St Petersburg waren geen onaardige steden, dus zij moesten er aan geloven. En pas 1250 AD(!) -eindelijk verlost van de barbs- verklaarde ik de oorlog aan Peter. 
Voor:
![]()
En na 20 jaar is Rostov zonder verliezen ingenomen.
![]()
Een poging om verder op te rukken mislukt, dus de - kortstondige - vrede is getekend.
Terwijl ik aan het regroeperen ben gaat me eigenlijk vrij voor de wind. Ik ben cultureel en wetenschappelijk superieur, ontdek Liberalisme ( 

) en vaar als eerste de Aarde rond.
![]()
![]()
![]()
Maar zo rond 1500 komt de climax van m'n spel. Caesar's score groeit onverminderd door, maar vanwege onze vriendschap ben ik niet zo bevreesd van z'n legers. Hij verklaart dan ook al snel de oorlog aan Charlemagne, neemt wat steden over en maakt 'm z'n vassal. Samen verklaren ze de oorlog aan Peter. Ik heb een aardig legertje op de been en om m'n vriendschap met de grote Kaisar op peil te houden wil ik tegen een ( achteraf te kleine) prijs wel de oorlog aan Peter verklaren. Wat doet de linkmiegel?! De volgende beurt vrede maken en mij met een woedende Peter achterlaten... 

![]()
Omdat ik nu toch in oorlog was besloot ik ook maar meteen m'n imperium uit te breiden... Zonder enig succes, m'n complete Stack of Doom wordt in het ongelofelijk sterk verdedigde Moscow weggevaagd. Tientallen, wellicht honderden jaren oorlogsvoorbereiding in één slag weg. ( de odd waren uiterraard wel flink in m'n voordeel , de teerling echter niet). Ik koop mezelf de vrede in,  want  technologisch loop ik nog steeds flink voor. En wederom regroepeer ik....
FLOEP! 
Peter has agreed to become Caesars vassal. 
Kortom, ik zit met vijf stadjes vast tussen twee zwakke civ's die ik best zou kunnen vernietigen, maar ze hebben allebij hulp van papa Kaisar, die mij in een zucht weg kan vagen...
Wachtende tot er een antwoord van boven zou komen, of een ingeving die deze deadlock zou kunnen doorbreken, zet ik een flinke troepenmacht op. Charlemagne doet hetzelfde want z'n power groeit gestaag. Terwijl ik net klaar was voor een oorlog ( ik had Peter op het oog, ondanks z'n vriendschap met Caesar ), verklaart Charlemagne me de oorlog. 
Één van m'n twee Stacks of Doom klaar voor de aanval..
![]()
En de verwachte verrassingsaanval van Charlemagne. 
![]()
Ik dacht dat ik 'm wel zou kunnen hebben, qua verdediging, maar z'n knights verrassten me teveel. Niet alleen de kracht en de hoeveelheid, maar vooral e snelheid van bevoorraading van troepen deden me de das om:
![]()

Dat laatste punt was ook hetgeen wat me deed verliezen: het aantal steden. Alleen Mutal en Lakhama konden enigszins units uitpoepen. De andere, grotere civs hadden dit beter voor elkaar.
Hier nog even de samenvatting, zoals te zien valt een redelijk marginale rol, met als enige opmerkelijke dat ik cultureel zo goed was. Zeker gezien het feit dat oa Hatsie mee deed? Ik heb weinig cultureels gedaan en om dan zo'n verschil te zien met Hatsie viel me wel op. Zal wel de agressive AI zijn...
![]()
![]()
![]()
Al met al erg toffe game. - Nogmaals bedankt M 

( en pfaf voor het idee natuurlijk 

) - 
Resumerend kan ik niet echt aangeven waar het mis is gegaan. De expansie in het beginspel was niet goed, maar nogmaals, ik had m'n handen vol aan de Raging Barbs. Ander punt was mijn gebrek aan paarden en olifanten en dat ik daar slecht op inspeelde met het aantal pikemen in m'n verdediging. Als ik wat meer pikemen had getrained in plaats van Macemen en Longbowmen, had ik Charlemagne misschien kunnen tegenhouden.
Ik ben erg benieuwd naar jullie spelen. Zeker die van Montov, want makkelijk was het niet, dus ik wcht op tips. 

kusjes, pfaf.