SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 22 februari 2008 22:40 schreef JedaiNait het volgende:
Ik heb mijn potje opgegeven...Compleet anders dan mij verlopen ( 1750 AD zoals eerdere post vermeldt ), leuk om te lezen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik lig nog op schema, hoewel ik wel ingesloten raak. Ik ben nu bij turn 190 - 250AD. Het voordeel van ingesloten raken is dat ik minder last heb van barbs, maar ik zal wel oorlog moeten voeren voor noodzakelijke resources binnenkort.quote:Op vrijdag 22 februari 2008 23:54 schreef JedaiNait het volgende:
Dat is ook het leuke van een GotM!
Overigens heb ik wel het idee dat we deze keer iets te ambitieus geweest zijn. Ik heb volgens mij nog niemand over een (aankomende) overwinning gehoord.
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 23 februari 2008 11:55 schreef Montov het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vooral apart dat gebeurtenissen op een ander continent (waar je als speler in het begin dus 0 invloed op hebt) zo extreem kunnen verschillen!
Het gaat er niet om hoe je het doet in vergelijking met je de AI, maar hoe snel je de overwinning hebt behaald, en hoe hoog je score op dat moment is.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:15 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb nog nooit en hoge score gehaald in CIV-IV en BtS. In vorige versies werd uitgelegd hoe je score was opgebouwd en nu mis ik dat een beetje. Gisteren een cultural overwinning behaald op noble niveau (large, epic). En alles leek goed te zijn, nergens onrust en in bijna alle stats stond ik op de eerste plaats, maar toch kwam ik op het scorebord nog onder Nero.
Is er ergens meer te vinden over de puntentelling?
Kijk, dat wist ik dan al weer niet, snelheid speelt dus een rol. Mij leek het zo lang moigelijk uitzitten van een potje om dan je score mogelijk te optimaliseren belangrijk. Dus hoe eerder je bv cultural victory of wat dan ook, hoe hoger je score? ik heb altijd zitten uitkienen dat ik pas op het laatste moment vertrok met mijn ruimteschip.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:25 schreef Montov het volgende:
[..]
Het gaat er niet om hoe je het doet in vergelijking met je de AI, maar hoe snel je de overwinning hebt behaald, en hoe hoog je score op dat moment is.
Uiteraard is een snelle overwinning veel punten waard. Ik weet niet de precieze berekening, maar score is imho ook niet het belangrijkste: gewoon zo snel mogelijk overheersen (=winnen) is het leukste.quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:19 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Kijk, dat wist ik dan al weer niet, snelheid speelt dus een rol. Mij leek het zo lang moigelijk uitzitten van een potje om dan je score mogelijk te optimaliseren belangrijk. Dus hoe eerder je bv cultural victory of wat dan ook, hoe hoger je score? ik heb altijd zitten uitkienen dat ik pas op het laatste moment vertrok met mijn ruimteschip.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
Dus ik ben niet de enige die een GLOEIENDE hekel aan Monty heeft! Als die knakker naast mij zit gaat al mijn productie eerst in het uitroeien van hem en zijn volk.quote:Op donderdag 28 februari 2008 17:51 schreef Monidique het volgende:
Inderdaad, het gaat erom dat je Montezuma vernedert en niet met hoeveel punten...
quote:Op woensdag 5 maart 2008 14:22 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dus ik ben niet de enige die een GLOEIENDE hekel aan Monty heeft! Als die knakker naast mij zit gaat al mijn productie eerst in het uitroeien van hem en zijn volk.
Laatst trouwens Final Frontier gespeeld en stiekem best vermakelijk!quote:Op maandag 28 januari 2008 14:48 schreef pfaf het volgende:
[..]Classic.
Monty pak ik altijd als eerste aan. Ongeacht wie ik ben en of ik er belang bij heb.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Géén kloon van tvlxd!
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=266668quote:You get a 20% bonus for having the "must-have" techs...
I.e.
Mining you must research 100% of the beakers shown in the Techtree, it has no prerequisites
Bronzeworking has ONLY 1 must-have tech, mining. But you do get +20% for it.
Which means that say Mining is 100 beakers and BW 240, while you are generating 10 beakers/turn (including the 1 free beaker!)
Mining is 10 turns, while BW is not 24 turns but 20 turns.
Now you get an additional 20% per "optional" tech.
I.e.
Writing can be researched with only Pottery (20% bonus tho)
So at 10 beakers/turn and writing at 240 beakers would make it 20 turns (20*10 = 200 raw beaker cost)
Now research AH for an additional 20% bonus for 17 turns (171 raw beakers)
Now research Priesthood for another addition of 20% bonus for only 15 turns (150 raw beakers).
Effective discount on Writing after Potter+Priesthood+AH vs Pottery only = 50 raw beakers.
In short you can say that each white line you research prior to that tech will give you a "bonus" (not a direct discount) of 20%.
Note that some techs (Devine right and Astonomy) beeing two of them dont have any white lines. These NEVER get the 20% discount...
Read the [url="http://www.civfanatics.com/civ4/strategy/tech_research.php"]full article by Requies[/url] in the [url="http://www.civfanatics.com/civ4/strategy/"]War Academy[/url], lots of usefull stuff there.
Something you might not know either... You also get a simular bonus for researching a tech that is known by a civ you know. This bonus seems to be roughly 3% per civ you know that knows the tech.
Again this bonus is calculated over the # of beakers you produce, not deducted from the beaker cost of the tech. And before applying to the tech it is actually rounded down.
So 10 beakers/turn + 3% * 3 civs knowing = 10.9 = 10 beakers/turn.
So it never realy adds up early on... but 100 beakers/turn * 3% * 3 civs = 109 beakers. So there, a little later on in the game it is helping ... even if a little.
This mechanic explains tho why:
- it can be easier to catch up to stay ahead (you get bonusses)
- techs devaluate in trade once 2 or 3 civs know it (it gets cheaper to research it yourself)
- Beelining can be expensive.
Bad "beelining" example, where you research pre-req techs just after the "beelined" tech (Please forgive me for skipping a tech or 2 but you get my drift I think) :
wheel > Agriculture > Pottery > Fishing > Writing > Priesthood > AH > Hunting > COL > Currency
Offcourse beelining can bring its own rewards, but can also be costly if you dont take advantage of it. Like in above example only starting to build a Library after researching Hunting.
The "cheapest" way of researching the techs would be:
Wheel > fishing > Agriculture > Hunting > Pottery > AH > Priesthood > Writing > Currency > CoL
1) research the 100% cost techs first (getting the 20% or more bonus on the most beakers)
2) Research the techs in the "proper" order
wat?quote:Op maandag 10 maart 2008 20:54 schreef HansvanOchten het volgende:
Even een tvp, wil ook wel eens meedoen met de GoTM, is gewoon civ4 toch en geen bts?
Het is wel zo, als ik weer even terug denk aan een eerdere Conquest overwinning, toen had ik ook een paar vassals. Het is ook logisch.quote:Op vrijdag 14 maart 2008 11:46 schreef JedaiNait het volgende:
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht het niet...
Ja, Low Sealevel + Raging Barbs + Prince + Epic + Agg AI = lastig. Ik had bijna al opgegeven toen er Praetorians binnenvielen en bijna al mijn verdedigers het leven lieten. Gelukkig trok hij zijn gewonde troepen terug en kon ik onderhandelen voor vrede.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 19:28 schreef JedaiNait het volgende:
middelmatig? de meesten zijn gruwelijk verslagen door de AI!
Ik kon Charlemagne overhalen om hem bezig te houden, terwijl ik War Elephants aan het bouwen ging.quote:Op zaterdag 15 maart 2008 20:38 schreef JedaiNait het volgende:
Dat kon ik ook, maar een paar turns later stonden zijn gehealde legers (met versterking) alweer op de poort te kloppen.
Het lijkt me welquote:Op zondag 16 maart 2008 00:45 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Nieuwe speler van dit topspel, met een vraagje.
Op een of andere manier vind ik het heel erg gaaf om verschiillende 'soorten' steden te bouwen. Dus 1 militaire met barracks, waar al je units worden geproduceerd en uiteindelijk West Point en Pentagon komen. Daarnaast een culturele stad met Broadway en Hollywood en stuff, dan nog eentje met toeristenshit met Eiffeltoren en stuff en dan nog een stad met universiteiten, research en Oxford etc.
Is dit handig of niet?
Ja. Alleen is 1 culturele stad een beetje zinloos: voor een culturele overwinning heb je drie culturele steden nodig. Als je niet voor die overwinning gaat is het helemaal niet belangrijk (behalve voor je grenssteden dan uiteraard).quote:Op zondag 16 maart 2008 00:45 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Nieuwe speler van dit topspel, met een vraagje.
Op een of andere manier vind ik het heel erg gaaf om verschiillende 'soorten' steden te bouwen. Dus 1 militaire met barracks, waar al je units worden geproduceerd en uiteindelijk West Point en Pentagon komen. Daarnaast een culturele stad met Broadway en Hollywood en stuff, dan nog eentje met toeristenshit met Eiffeltoren en stuff en dan nog een stad met universiteiten, research en Oxford etc.
Is dit handig of niet?
Ook niet onbewust?quote:Op zondag 16 maart 2008 15:25 schreef Monidique het volgende:
Ik specialiseer te weinig of helemaal niet.
Voor je GPP farm is het ook handig om een stad uit te zoeken met veel bos. Deze moet je niet kappen om wonders te rushen, maar rustig laten staan. Later bouw je de national park in die stad en krijg je voor iedere forest preserve een gratis specialist!quote:Op zondag 16 maart 2008 10:01 schreef Montov het volgende:
Daarnaast is er nog een goede specialisme te noemen: GPP-farm. Een stad waar je zoveel mogelijk Great Person Points wil genereren. Dit kan je je toeristische trekpleister noemen, omdat je in deze stad veel Wonders wil bouwen die GPP opleveren (vooral National Epic, The Great Library, The Parthenon, The Statue of Liberty). Echter, je wil ook specialisten hebben, want die genereren 3 GPP per turn. Die specialisten zorgen niet voor voedsel, maar gebruiken wel 2 Food. Deze GPP-farm wil je dus hebben in een stad met veel Food. Je hoeft niet gelijk alles te farmen, want je moet ook voldoende productie hebben voor de Wonders.
Staat niet in de directory met je gewone saves, maar in de directory auto.quote:Op zondag 16 maart 2008 16:26 schreef Amokzaaier het volgende:
Hee weet er iemand hoe je de autoload game kan vinden?? Of welke knop je moet drukken voor autoload?? comp sloot ineens af
Dat hangt geheel van de situatie af. In m'n GPP-farm gebruik ik ze uiteraard voluit ( Caste Systemquote:Op zondag 16 maart 2008 16:27 schreef Amokzaaier het volgende:
ik gebruik nooit specialisten btw.. jullie wel? hoe het fijnst?
Tuurlijk, waarom nietquote:Op woensdag 19 maart 2008 10:05 schreef KaiN het volgende:
Is het aan te raden om dan gelijk met de uitbreiding(en) te spelen?
Ben ik het mee eensquote:Op woensdag 19 maart 2008 17:46 schreef Montov het volgende:
Leuk pfaf.
Wat is trouwens de officiele sluitingsdag van de GOTM1?
Mijn suggesties voor GOTM2: geen Agg AI en geen Raging Barbs, en eventueel een andere type map. De rest zijn wel goede instellingen.
M is hier de Bepaler.quote:Op woensdag 19 maart 2008 17:55 schreef pfaf het volgende:
Gisteren was de officiele sluitingsdatum.
quote:Op dinsdag 19 februari 2008 10:35 schreef Frollo het volgende:
Sluitingsdatum lijkt mij over een maand, het heet niet voor niks Game of the Month.
Maar omdat februari zo kort is, zullen we dan gewoon 30 dagen doen? Dus 19 maart?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |