abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56916317
Ik heb mijn potje opgegeven...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_56916681
Ik ben er ook aan begonnen, eerste keer dat ik zoiets doe. Ook eerste keer met raging barbarians, ik vind 't wel fijn, word ik gedwongen tot het opbouwen van een leger. Normaal laat ik dat een beetje zitten, waarna de een of de andere hond oorlog aan me verklaart en ik dus gepwnd word, dit keer minder.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 23:31:24 #83
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56917412
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 22:40 schreef JedaiNait het volgende:
Ik heb mijn potje opgegeven...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Compleet anders dan mij verlopen ( 1750 AD zoals eerdere post vermeldt ), leuk om te lezen.
pi_56917960
Dat is ook het leuke van een GotM!

Overigens heb ik wel het idee dat we deze keer iets te ambitieus geweest zijn. Ik heb volgens mij nog niemand over een (aankomende) overwinning gehoord .
  zaterdag 23 februari 2008 @ 10:01:26 #85
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56921849
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 23:54 schreef JedaiNait het volgende:
Dat is ook het leuke van een GotM!

Overigens heb ik wel het idee dat we deze keer iets te ambitieus geweest zijn. Ik heb volgens mij nog niemand over een (aankomende) overwinning gehoord .
Ik lig nog op schema, hoewel ik wel ingesloten raak. Ik ben nu bij turn 190 - 250AD. Het voordeel van ingesloten raken is dat ik minder last heb van barbs, maar ik zal wel oorlog moeten voeren voor noodzakelijke resources binnenkort.
Géén kloon van tvlxd!
  zaterdag 23 februari 2008 @ 11:55:18 #86
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56923046
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 10:01 schreef Montov het volgende:

[..]

Ik lig nog op schema
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56924252
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 24 februari 2008 @ 17:30:08 #88
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56950866
quote:
Op zaterdag 23 februari 2008 11:55 schreef Montov het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56950946
Wat dat betreft is het echt een heel interessant potje. De beginsituatie bedoel ik. Erg uitdagend.
pi_56951988
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_56967551
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 25 februari 2008 @ 18:51:59 #92
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_56969464
Grappig hoe de potjes zo kunnen varieren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Géén kloon van tvlxd!
pi_56969608
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vooral apart dat gebeurtenissen op een ander continent (waar je als speler in het begin dus 0 invloed op hebt) zo extreem kunnen verschillen!
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:37:30 #94
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_56988381
Ik ben weg. Zo rond 1880 weggevaagd. Ik wist dat ik snel binnen gevallen zou worden, ik was ook voorbereid. De AI z'n SoD was echter 4 keer groter dan verwacht. Erg leuke pot verder, technologisch en cultureel was zelfs de beste civ, maar door m'n slechte expansie ( BARBS!!!! ) zat er nooit echt een overwinning in, nu ik zo terug kijk op de stats door de geschiedenis heen..

Uitgebreide samenvatting volgt aan het einde van de 'maand'...
pi_57031874
Ik heb nog nooit en hoge score gehaald in CIV-IV en BtS. In vorige versies werd uitgelegd hoe je score was opgebouwd en nu mis ik dat een beetje. Gisteren een cultural overwinning behaald op noble niveau (large, epic). En alles leek goed te zijn, nergens onrust en in bijna alle stats stond ik op de eerste plaats, maar toch kwam ik op het scorebord nog onder Nero.
Is er ergens meer te vinden over de puntentelling?
anonieme razernist
  donderdag 28 februari 2008 @ 12:25:50 #96
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57032127
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 12:15 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb nog nooit en hoge score gehaald in CIV-IV en BtS. In vorige versies werd uitgelegd hoe je score was opgebouwd en nu mis ik dat een beetje. Gisteren een cultural overwinning behaald op noble niveau (large, epic). En alles leek goed te zijn, nergens onrust en in bijna alle stats stond ik op de eerste plaats, maar toch kwam ik op het scorebord nog onder Nero.
Is er ergens meer te vinden over de puntentelling?
Het gaat er niet om hoe je het doet in vergelijking met je de AI, maar hoe snel je de overwinning hebt behaald, en hoe hoog je score op dat moment is.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 28 februari 2008 @ 13:06:59 #97
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57033429
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 12:25 schreef Montov het volgende:

[..]

Het gaat er niet om hoe je het doet in vergelijking met je de AI, maar hoe snel je de overwinning hebt behaald, en hoe hoog je score op dat moment is.
Kijk, dat wist ik dan al weer niet, snelheid speelt dus een rol. Mij leek het zo lang moigelijk uitzitten van een potje om dan je score mogelijk te optimaliseren belangrijk. Dus hoe eerder je bv cultural victory of wat dan ook, hoe hoger je score? ik heb altijd zitten uitkienen dat ik pas op het laatste moment vertrok met mijn ruimteschip.
anonieme razernist
  donderdag 28 februari 2008 @ 16:41:25 #99
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57038524
Dan scoor je inderdaad niet hoog. Overigens interesseert die score me helemaal niets. 't Is geen Photoplay in de kroeg om de hoek, maar civ
pi_57040182
Inderdaad, het gaat erom dat je Montezuma vernedert en niet met hoeveel punten...
  donderdag 28 februari 2008 @ 17:56:01 #101
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57040329
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 13:19 schreef NoCigar het volgende:

[..]

Kijk, dat wist ik dan al weer niet, snelheid speelt dus een rol. Mij leek het zo lang moigelijk uitzitten van een potje om dan je score mogelijk te optimaliseren belangrijk. Dus hoe eerder je bv cultural victory of wat dan ook, hoe hoger je score? ik heb altijd zitten uitkienen dat ik pas op het laatste moment vertrok met mijn ruimteschip.
Uiteraard is een snelle overwinning veel punten waard. Ik weet niet de precieze berekening, maar score is imho ook niet het belangrijkste: gewoon zo snel mogelijk overheersen (=winnen) is het leukste.

Als je met je muis boven je eigen score zit, dan staat er linksonder ook hoeveel punten je kan krijgen wanneer je overwinning binnen zou slepen in die turn. In die mouse-over zie je ook hoe de score is opgedeeld qua wonders, population, land en techs.
Géén kloon van tvlxd!
  zondag 2 maart 2008 @ 15:58:11 #102
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57106091
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Géén kloon van tvlxd!
  zondag 2 maart 2008 @ 16:33:58 #103
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57107030
Zo ook weer is civ opgestart na lange tijd en die GOTM geprobeerd. Ik lag er in een half uur af thanks to barbarians Ga het later nog is proberen, me start strat was ook niet echt je van het.

[ Bericht 15% gewijzigd door Icex op 02-03-2008 16:39:54 ]
pi_57173805
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 17:51 schreef Monidique het volgende:
Inderdaad, het gaat erom dat je Montezuma vernedert en niet met hoeveel punten...
Dus ik ben niet de enige die een GLOEIENDE hekel aan Monty heeft! Als die knakker naast mij zit gaat al mijn productie eerst in het uitroeien van hem en zijn volk.
  woensdag 5 maart 2008 @ 14:25:34 #106
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57173906
quote:
Op woensdag 5 maart 2008 14:22 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Dus ik ben niet de enige die een GLOEIENDE hekel aan Monty heeft! Als die knakker naast mij zit gaat al mijn productie eerst in het uitroeien van hem en zijn volk.
quote:
Op maandag 28 januari 2008 14:48 schreef pfaf het volgende:

[..]

Classic.

Monty pak ik altijd als eerste aan. Ongeacht wie ik ben en of ik er belang bij heb.
Laatst trouwens Final Frontier gespeeld en stiekem best vermakelijk!
  woensdag 5 maart 2008 @ 14:57:57 #107
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57174760
Ik heb doorgaans Random Personalities aanstaan, dus daar heb ik geen last van. Is veel leuker ook als je niet weet hoe een AI precies gaat reageren of handelen.
Géén kloon van tvlxd!
  † In Memoriam † vrijdag 7 maart 2008 @ 23:18:35 #108
88815 The_Emotion
98.3
pi_57233465
Ik heb net ook GotM gespeeld en werd van de kaart geveegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zaterdag 8 maart 2008 @ 10:27:31 #109
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57238968
Ik merk nu ook dat ik meer dan 4 vliegtuigen in een buitenlandse stad kan plaatsen.
Handig bugje.
Géén kloon van tvlxd!
  zaterdag 8 maart 2008 @ 10:52:59 #110
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57239292
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57288135
quote:
You get a 20% bonus for having the "must-have" techs...

I.e.
Mining you must research 100% of the beakers shown in the Techtree, it has no prerequisites

Bronzeworking has ONLY 1 must-have tech, mining. But you do get +20% for it.
Which means that say Mining is 100 beakers and BW 240, while you are generating 10 beakers/turn (including the 1 free beaker!)
Mining is 10 turns, while BW is not 24 turns but 20 turns.

Now you get an additional 20% per "optional" tech.

I.e.
Writing can be researched with only Pottery (20% bonus tho)
So at 10 beakers/turn and writing at 240 beakers would make it 20 turns (20*10 = 200 raw beaker cost)
Now research AH for an additional 20% bonus for 17 turns (171 raw beakers)
Now research Priesthood for another addition of 20% bonus for only 15 turns (150 raw beakers).
Effective discount on Writing after Potter+Priesthood+AH vs Pottery only = 50 raw beakers.

In short you can say that each white line you research prior to that tech will give you a "bonus" (not a direct discount) of 20%.

Note that some techs (Devine right and Astonomy) beeing two of them dont have any white lines. These NEVER get the 20% discount...

Read the [url="http://www.civfanatics.com/civ4/strategy/tech_research.php"]full article by Requies[/url] in the [url="http://www.civfanatics.com/civ4/strategy/"]War Academy[/url], lots of usefull stuff there.

Something you might not know either... You also get a simular bonus for researching a tech that is known by a civ you know. This bonus seems to be roughly 3% per civ you know that knows the tech.
Again this bonus is calculated over the # of beakers you produce, not deducted from the beaker cost of the tech. And before applying to the tech it is actually rounded down.
So 10 beakers/turn + 3% * 3 civs knowing = 10.9 = 10 beakers/turn.

So it never realy adds up early on... but 100 beakers/turn * 3% * 3 civs = 109 beakers. So there, a little later on in the game it is helping ... even if a little.

This mechanic explains tho why:
- it can be easier to catch up to stay ahead (you get bonusses)
- techs devaluate in trade once 2 or 3 civs know it (it gets cheaper to research it yourself)
- Beelining can be expensive.

Bad "beelining" example, where you research pre-req techs just after the "beelined" tech (Please forgive me for skipping a tech or 2 but you get my drift I think) :
wheel > Agriculture > Pottery > Fishing > Writing > Priesthood > AH > Hunting > COL > Currency

Offcourse beelining can bring its own rewards, but can also be costly if you dont take advantage of it. Like in above example only starting to build a Library after researching Hunting.
The "cheapest" way of researching the techs would be:
Wheel > fishing > Agriculture > Hunting > Pottery > AH > Priesthood > Writing > Currency > CoL

1) research the 100% cost techs first (getting the 20% or more bonus on the most beakers)
2) Research the techs in the "proper" order
http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=266668

Dat wist ik niet.
  maandag 10 maart 2008 @ 20:05:28 #112
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57290227
Volgens mij had Montov of Sidekick ofzo dat hier al wel eens gepost. Verder nooit meer aan gedacht om het in de praktijk te brengen overigens.
pi_57291529
Even een tvp, wil ook wel eens meedoen met de GoTM, is gewoon civ4 toch en geen bts?
Built for Speed
pi_57291681
quote:
Op maandag 10 maart 2008 20:54 schreef HansvanOchten het volgende:
Even een tvp, wil ook wel eens meedoen met de GoTM, is gewoon civ4 toch en geen bts?
wat?
geen bts?
pi_57301187
GotM is met BTS!
  vrijdag 14 maart 2008 @ 10:28:45 #116
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  vrijdag 14 maart 2008 @ 10:46:45 #117
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57369904
Vraagje, Conquest haal je toch ook wanneer iedereen die is overgebleven jouw vassal is?

Ik zoek een beetje de makkelijkste manier naar een overwinning voor de GOTM. Ik ben nu zo dominant dat het oorlogvoeren een beetje saai is.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57371244
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht het niet...

Iets wat mij nogal tegen staat trouwens, ik vind eigenlijk dat je vazallen ook moeten meetellen bij domination en diplomatic victory. Ze hebben zich immers onderworpen aan jouw overmacht. Voor vrijwillge vazallen is dit nog wat anders, maar na een capitulatie vind ik dat je hun hoofden mee mag tellen .
  vrijdag 14 maart 2008 @ 18:55:48 #119
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57380765
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 11:46 schreef JedaiNait het volgende:
Ik weet het niet zeker, maar ik dacht het niet...
Het is wel zo, als ik weer even terug denk aan een eerdere Conquest overwinning, toen had ik ook een paar vassals. Het is ook logisch.
Géén kloon van tvlxd!
  zaterdag 15 maart 2008 @ 17:04:35 #120
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57397273
GOTM resultaat opgestuurd. 76 uur bezig geweest, middelmatige score.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57399691
middelmatig? de meesten zijn gruwelijk verslagen door de AI!
  zaterdag 15 maart 2008 @ 20:32:01 #122
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57400946
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 19:28 schreef JedaiNait het volgende:
middelmatig? de meesten zijn gruwelijk verslagen door de AI!
Ja, Low Sealevel + Raging Barbs + Prince + Epic + Agg AI = lastig. Ik had bijna al opgegeven toen er Praetorians binnenvielen en bijna al mijn verdedigers het leven lieten. Gelukkig trok hij zijn gewonde troepen terug en kon ik onderhandelen voor vrede.
Géén kloon van tvlxd!
pi_57401105
Dat kon ik ook, maar een paar turns later stonden zijn gehealde legers (met versterking) alweer op de poort te kloppen.

Maar wel een leuk (en leerzaam) potje! Ik begin (eindelijk) in te zien dat siege ook als defensie onmisbaar is en dat een verdediging van twee units voor geen enkele stad voldoende is (itt in civ3).
  zaterdag 15 maart 2008 @ 21:06:54 #124
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57401823
quote:
Op zaterdag 15 maart 2008 20:38 schreef JedaiNait het volgende:
Dat kon ik ook, maar een paar turns later stonden zijn gehealde legers (met versterking) alweer op de poort te kloppen.
Ik kon Charlemagne overhalen om hem bezig te houden, terwijl ik War Elephants aan het bouwen ging.
Géén kloon van tvlxd!
  zondag 16 maart 2008 @ 00:45:40 #125
82726 The_BoezelaaR
Chronisch vliefd
pi_57406143
Nieuwe speler van dit topspel, met een vraagje.

Op een of andere manier vind ik het heel erg gaaf om verschiillende 'soorten' steden te bouwen. Dus 1 militaire met barracks, waar al je units worden geproduceerd en uiteindelijk West Point en Pentagon komen. Daarnaast een culturele stad met Broadway en Hollywood en stuff, dan nog eentje met toeristenshit met Eiffeltoren en stuff en dan nog een stad met universiteiten, research en Oxford etc.

Is dit handig of niet?
I don't trust books. They're all facts and no heart
Online poker is more addicting than snorting cocaine off Jessica Alba’s tits
Sam Querrey en John Isner, culthelden in wording!
  zondag 16 maart 2008 @ 01:00:53 #126
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_57406318
quote:
Op zondag 16 maart 2008 00:45 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Nieuwe speler van dit topspel, met een vraagje.

Op een of andere manier vind ik het heel erg gaaf om verschiillende 'soorten' steden te bouwen. Dus 1 militaire met barracks, waar al je units worden geproduceerd en uiteindelijk West Point en Pentagon komen. Daarnaast een culturele stad met Broadway en Hollywood en stuff, dan nog eentje met toeristenshit met Eiffeltoren en stuff en dan nog een stad met universiteiten, research en Oxford etc.

Is dit handig of niet?
Het lijkt me wel . Heroic Epic in combinatie met Ironworks is ook een chille combinatie.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 16 maart 2008 @ 10:01:11 #127
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57409044
quote:
Op zondag 16 maart 2008 00:45 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Nieuwe speler van dit topspel, met een vraagje.

Op een of andere manier vind ik het heel erg gaaf om verschiillende 'soorten' steden te bouwen. Dus 1 militaire met barracks, waar al je units worden geproduceerd en uiteindelijk West Point en Pentagon komen. Daarnaast een culturele stad met Broadway en Hollywood en stuff, dan nog eentje met toeristenshit met Eiffeltoren en stuff en dan nog een stad met universiteiten, research en Oxford etc.

Is dit handig of niet?
Ja. Alleen is 1 culturele stad een beetje zinloos: voor een culturele overwinning heb je drie culturele steden nodig. Als je niet voor die overwinning gaat is het helemaal niet belangrijk (behalve voor je grenssteden dan uiteraard).

Wat naast research en militair belangrijk is is Gold: het is altijd wel handig om een religie als eerste te ontdekken waardoor je een Holy City krijgt. Daar wil je altijd een Market, Grocer, Bank en Wall Street hebben. In die stad kan het ook handig zijn om te concentreren op commerce via cottages en andere improvements/tiles met veel commerce. Ook al heb je je researchslider op 80%, dan nog krijg je wel 200% bonus van de gebouwen van de 20% die naar je schatkist gaan.

Daarnaast is er nog een goede specialisme te noemen: GPP-farm. Een stad waar je zoveel mogelijk Great Person Points wil genereren. Dit kan je je toeristische trekpleister noemen, omdat je in deze stad veel Wonders wil bouwen die GPP opleveren (vooral National Epic, The Great Library, The Parthenon, The Statue of Liberty). Echter, je wil ook specialisten hebben, want die genereren 3 GPP per turn. Die specialisten zorgen niet voor voedsel, maar gebruiken wel 2 Food. Deze GPP-farm wil je dus hebben in een stad met veel Food. Je hoeft niet gelijk alles te farmen, want je moet ook voldoende productie hebben voor de Wonders.
Géén kloon van tvlxd!
  zondag 16 maart 2008 @ 14:42:11 #128
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57412609
Stadspecialisatie is de kern van CIV IV... Zorg er wel voor dat je de gespecialiseerde steden ook op de goede plaats plaatst en ook de specialisatie aan de juiste stad toewijst. Dus bijvoorbeeld een bouwstad ( barracks, Heroic Epic, forge etc.. ) tussen de heuvels, een GP-farm op een plek met veel foodrecourses en foodplains ( rivier door woestijn ), een researchstad vaak aan het water met veel grasvlaktes voor cottages. Als je dit goed aanpakt heb je het belanrijkste van het spel te pakken. Zo hoef je ook niet in elke stad alles te bouwen, zorg dat iedere stad het hoogt nodige aan gebouwen heeft staan.
pi_57413438
Ik specialiseer te weinig of helemaal niet.
  zondag 16 maart 2008 @ 15:43:13 #130
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57413784
quote:
Op zondag 16 maart 2008 15:25 schreef Monidique het volgende:
Ik specialiseer te weinig of helemaal niet.
Ook niet onbewust?
pi_57414013
quote:
Op zondag 16 maart 2008 10:01 schreef Montov het volgende:
Daarnaast is er nog een goede specialisme te noemen: GPP-farm. Een stad waar je zoveel mogelijk Great Person Points wil genereren. Dit kan je je toeristische trekpleister noemen, omdat je in deze stad veel Wonders wil bouwen die GPP opleveren (vooral National Epic, The Great Library, The Parthenon, The Statue of Liberty). Echter, je wil ook specialisten hebben, want die genereren 3 GPP per turn. Die specialisten zorgen niet voor voedsel, maar gebruiken wel 2 Food. Deze GPP-farm wil je dus hebben in een stad met veel Food. Je hoeft niet gelijk alles te farmen, want je moet ook voldoende productie hebben voor de Wonders.
Voor je GPP farm is het ook handig om een stad uit te zoeken met veel bos. Deze moet je niet kappen om wonders te rushen, maar rustig laten staan. Later bouw je de national park in die stad en krijg je voor iedere forest preserve een gratis specialist!
  zondag 16 maart 2008 @ 16:26:03 #132
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57414731
Hee weet er iemand hoe je de autoload game kan vinden?? Of welke knop je moet drukken voor autoload?? comp sloot ineens af
je oogst wat je zaait
  zondag 16 maart 2008 @ 16:27:14 #133
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57414774
ik gebruik nooit specialisten btw.. jullie wel? hoe het fijnst?
je oogst wat je zaait
  zondag 16 maart 2008 @ 16:28:34 #134
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57414820
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:26 schreef Amokzaaier het volgende:
Hee weet er iemand hoe je de autoload game kan vinden?? Of welke knop je moet drukken voor autoload?? comp sloot ineens af
Staat niet in de directory met je gewone saves, maar in de directory auto.
  zondag 16 maart 2008 @ 16:33:23 #135
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57414960
quote:
Op zondag 16 maart 2008 16:27 schreef Amokzaaier het volgende:
ik gebruik nooit specialisten btw.. jullie wel? hoe het fijnst?
Dat hangt geheel van de situatie af. In m'n GPP-farm gebruik ik ze uiteraard voluit ( Caste System ), welke verschilt van spel tot spel en stad tot stad. In andere steden gebruik ik ze vaak enkel om de groei van een stad tegen te gaan.
pi_57447443
Gisteren eindelijk aan mijn eerste BthS game begonnen. Samen met een vriend via internet. Alles op Noble. Ik de Nederlanders (kon niet anders), hij de Duitsers. Island map. Al vrij snel kwam ik tot de ontdekking dat de Perzen bij mij op het eiland zaten. Op zoek gegaan naar zijn stad met mijn warriors aangezien ik zijn scouts tegenkwam. De hoop op een lege stad was snel verbleekt aangezien ik compleet de verkeerde kant op liep. Tegen de tijd dat ik zijn stad had gevonden heb ik nog even gewacht tot mijn 2de warriors af waren ter verdediging van mijn hoofdstad en ben toen zijn terrein opgewandeld. 1 warrior verdedigde zijn 1 stad. Helaas kon ik niet wachten tot hij 2 was, want dan zou zijn 2de eenheid hoogst ws. ook al klaar zijn dus het risico gelopen.

Ik zit nu op het eiland alleen Mijn maat zit met de (nu sterkste) Amerikanen en de Babyloniërs op een eiland. Maar ik ben al op zoek naar een zeeroute. Uiteraard om eerst een spion in zijn hoofdstad te plempen, daarna om hem te helpen met de Amerikanen.

Ik moet zeggen dat ik het nu al interessanter vind spelen deze uitbreiding.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 17:16:40 #137
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57456749
wat vinden jullie de fijnste instellingen voor custom?

ik doe meestal 10 tegenstanders, huge, monarch, temperate. lakes, cylindric
je oogst wat je zaait
  dinsdag 18 maart 2008 @ 20:47:15 #138
200504 Amokzaaier
zonder te ploegen!
pi_57461382
Had laatst de meest relate beginplek die ik ooit had. binnen de grenzen van amsterdam lag, 2x schaap, mais en steen
Steen is zo chill in het begin. binnen no time stonehenge, great wall, en ook maar piramides gebouwd in totaal 28 beurten
je oogst wat je zaait
pi_57467170
Piramides is wel een van mijn favo wonders, geeft je snel een aantal great engineers, die weer gratis andere wonders bouwen! Daarnaast natuurlijk de civics die meteen unlocked worden!

Alleen erg duur om te bouwen, zeker aangezien ik hem in mijn GP-farm wil bouwen en dus geen bossen wil kappen om te rushen (ivm national park).
  woensdag 19 maart 2008 @ 09:31:40 #140
103108 KaiN
Itchy Fingers
pi_57470251
Heb sinds kort het spel in huis. Ik speelde de oude versie zo'n 15 jaar geleden denk ik. Vond het toen super tof dus dacht laat ik het weer eens proberen. Moet dus weer helemaal erin komen en ben begonnen met de makkelijkste mode, beetje te makkelijk maargoed dan ga ik het systeem weer beetje snappen.

Ik zit nu met allemaal naval units terwijl de rest van de wereld die niet heeft. Kan je ze altijd upgraden als je betere units 'ontdek'. Dus kan je de eerste boot die je kan maken upgraden naar een deze tijds schip wanneer je die kan bouwen?
pi_57470389
Dat kan, je unit moet zich dan binnen jouw culturele grenzen bevinden, dan krijg je een knopje om te upgraden. Dit is echter wel een vrij duur geintje, maar kan soms net hét verschil maken .
  woensdag 19 maart 2008 @ 10:05:46 #142
103108 KaiN
Itchy Fingers
pi_57470805
Cool =) Kan ik het in dit potje in elk geval flink gebruik van maken want ik heb geld zat. Straks snel op een moeilijkere niveau verder.

Is het aan te raden om dan gelijk met de uitbreiding(en) te spelen?
  woensdag 19 maart 2008 @ 10:40:02 #143
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57471392
Upgraden kan ook alleen als het hetzelfde type unit is. Een typische aanvaller als een axeman kan je niet upgraden naar bijv een longbowman, ter verdediging.
pi_57472804
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 10:05 schreef KaiN het volgende:
Is het aan te raden om dan gelijk met de uitbreiding(en) te spelen?
Tuurlijk, waarom niet .

De uitbreidingen veranderen sommige spel elementen wel behoorlijk, dus het lijkt me juist een voordeel als je je nog niet hebt vast gebeten in gedateerde strategien .

Waarschuwing voor BtS: het vormen van kolonien op andere landmassa's dan je hoofdstad wordt keihard afgestraft zodra de kolonie groter is dan één stad. Wees daar dus voorzichtig mee! Verder kun je corporations misschien beter niet gebruiken zolang je niet helemaal begrijpt wat het effect ervan is. Ikzelf zie nog steeds de voordelen er niet echt van in en heb het idee dat ze vooral veel geld kosten (iemand tips?).
pi_57472894
Als je van Civ1 (of Civ2) komt, kan Civ4 nogal uitgebreid zijn. Dat zou een reden zijn om BtS er nog even buiten te laten. Aan de andere kant, je krijgt toch al zoveel meer opties, die paar andere erbij kan je dan ook wel aan
  woensdag 19 maart 2008 @ 11:50:22 #146
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57472940
Overigens is de GotM ook afgelopen..

Wie z'n eerste warrior is afgemaakt door de hostile pop-hut?
pi_57473908
Ik heb wel zin om aan de volgende challenge mee te doen
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:58:58 #148
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_57475605
Schaamteloze TVP.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  woensdag 19 maart 2008 @ 16:45:23 #149
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57479085
Zoow, GotM is voorbij, dus ik zal mijn mislukking even kort samenvatten.

Zoals ik eerder in dit topic postte had ik enige last van de Raging Barbs, vooral m'n mijnen ten noordoosten van Mutal hadden het zwaar te voorduren. Ik wist met moeite stand te houden, maar het belemmerde m'n expansie heel erg. En daar lag ook een extra moeilijkheid van onze game, onze buren waren ook nog eens expansive. M'n eerste stad kwam te laat, maar gelukkig op tijd om het koper- ten westen van Mutal- veilig te stellen. Ik denk dat de meesten hier hun 2e stad plaatsten?
Maar door al die gemene, enge barbs had ik m'n handen vol aan het bewaken van de twee steden in plaats van verder expanderen. Ik ben nog wat verder naar het oosten gegaan, waar nog best wat aardige steden te bouwen waren. Maar al snel zat ik tussen Charlemagne en Peter in.

Rostov en St Petersburg waren geen onaardige steden, dus zij moesten er aan geloven. En pas 1250 AD(!) -eindelijk verlost van de barbs- verklaarde ik de oorlog aan Peter.
Voor:

En na 20 jaar is Rostov zonder verliezen ingenomen.


Een poging om verder op te rukken mislukt, dus de - kortstondige - vrede is getekend.
Terwijl ik aan het regroeperen ben gaat me eigenlijk vrij voor de wind. Ik ben cultureel en wetenschappelijk superieur, ontdek Liberalisme ( ) en vaar als eerste de Aarde rond.





Maar zo rond 1500 komt de climax van m'n spel. Caesar's score groeit onverminderd door, maar vanwege onze vriendschap ben ik niet zo bevreesd van z'n legers. Hij verklaart dan ook al snel de oorlog aan Charlemagne, neemt wat steden over en maakt 'm z'n vassal. Samen verklaren ze de oorlog aan Peter. Ik heb een aardig legertje op de been en om m'n vriendschap met de grote Kaisar op peil te houden wil ik tegen een ( achteraf te kleine) prijs wel de oorlog aan Peter verklaren. Wat doet de linkmiegel?! De volgende beurt vrede maken en mij met een woedende Peter achterlaten...


Omdat ik nu toch in oorlog was besloot ik ook maar meteen m'n imperium uit te breiden... Zonder enig succes, m'n complete Stack of Doom wordt in het ongelofelijk sterk verdedigde Moscow weggevaagd. Tientallen, wellicht honderden jaren oorlogsvoorbereiding in één slag weg. ( de odd waren uiterraard wel flink in m'n voordeel , de teerling echter niet). Ik koop mezelf de vrede in, want technologisch loop ik nog steeds flink voor. En wederom regroepeer ik....

FLOEP! Peter has agreed to become Caesars vassal.
Kortom, ik zit met vijf stadjes vast tussen twee zwakke civ's die ik best zou kunnen vernietigen, maar ze hebben allebij hulp van papa Kaisar, die mij in een zucht weg kan vagen...
Wachtende tot er een antwoord van boven zou komen, of een ingeving die deze deadlock zou kunnen doorbreken, zet ik een flinke troepenmacht op. Charlemagne doet hetzelfde want z'n power groeit gestaag. Terwijl ik net klaar was voor een oorlog ( ik had Peter op het oog, ondanks z'n vriendschap met Caesar ), verklaart Charlemagne me de oorlog.

Één van m'n twee Stacks of Doom klaar voor de aanval..

En de verwachte verrassingsaanval van Charlemagne.


Ik dacht dat ik 'm wel zou kunnen hebben, qua verdediging, maar z'n knights verrassten me teveel. Niet alleen de kracht en de hoeveelheid, maar vooral e snelheid van bevoorraading van troepen deden me de das om:




Dat laatste punt was ook hetgeen wat me deed verliezen: het aantal steden. Alleen Mutal en Lakhama konden enigszins units uitpoepen. De andere, grotere civs hadden dit beter voor elkaar.

Hier nog even de samenvatting, zoals te zien valt een redelijk marginale rol, met als enige opmerkelijke dat ik cultureel zo goed was. Zeker gezien het feit dat oa Hatsie mee deed? Ik heb weinig cultureels gedaan en om dan zo'n verschil te zien met Hatsie viel me wel op. Zal wel de agressive AI zijn...






Al met al erg toffe game. - Nogmaals bedankt M ( en pfaf voor het idee natuurlijk ) -
Resumerend kan ik niet echt aangeven waar het mis is gegaan. De expansie in het beginspel was niet goed, maar nogmaals, ik had m'n handen vol aan de Raging Barbs. Ander punt was mijn gebrek aan paarden en olifanten en dat ik daar slecht op inspeelde met het aantal pikemen in m'n verdediging. Als ik wat meer pikemen had getrained in plaats van Macemen en Longbowmen, had ik Charlemagne misschien kunnen tegenhouden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie spelen. Zeker die van Montov, want makkelijk was het niet, dus ik wcht op tips.

kusjes, pfaf.
  woensdag 19 maart 2008 @ 17:46:36 #150
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57480343
Leuk pfaf.

Wat is trouwens de officiele sluitingsdag van de GOTM1?

Mijn suggesties voor GOTM2: geen Agg AI en geen Raging Barbs, en eventueel een andere type map. De rest zijn wel goede instellingen.
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 19 maart 2008 @ 17:55:01 #151
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57480855
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 17:46 schreef Montov het volgende:
Leuk pfaf.

Wat is trouwens de officiele sluitingsdag van de GOTM1?

Mijn suggesties voor GOTM2: geen Agg AI en geen Raging Barbs, en eventueel een andere type map. De rest zijn wel goede instellingen.
Ben ik het mee eens , al vind ik raging barbs nog acceptabel (gewoon great wall bouwen ).

Terra lijkt me wel een leuke maptype. Alle civs beginnen op continent A en later kan je een kleiner continent B ontdekken en koloniseren. Ik weet alleen niet in hoeverre de colonisation penalty dit maptype verpest heeft...
pi_57488972
Zoals gezegd was ik in mjin eerste echte probeersel hopeloos ingemaakt door de barbs. Nog voor het echt begonnen was. Ik ding niet mee met de gotm, maar...

...nieuwsgierig als ik was (en omdat het toch de gotm blijft en ik mee wil praten) heb ik 't nog eens geprobeerd en zie hier het verslagje. Zoals eerder gezegd waren de raging barbs echt annoying. Ik was te druk met mijn steden te defenden om mij ook nog met andere zaken bezig te houden. En eigenwijs niet archery onderzoeken, maar gaan voor de copper en iron revelaling techs.

Echter, nadat mijn heldhaftige warriors de boel staande hadden gehouden ben ik uitgebreid naar de rivier west om een commerce stad te bouwen. Daarna een stad omhoog bij het ijzer neergezet. Ook nog een stad voorbij de bergen NW van mijn capitol van de barbs ingenomen. Tussen de hills direct nw van mijn capital een production dorpje erbij. Later ook nog een dorp aan de kust weten te bemachtigen en dat was het wel.

Het ging redelijk voor de wind met 3 religies gefound en the oracle in mijn capitol (tevens gpp farm). Maar al snel begon de aggressive ai in de vorm van ceasar moeilijk te doen. Geen echte schade aan overgehouden, mijn maceman bleken te sterk (CS slingshot woei ), maar echt bevordelijk is het nooit zo'n tussendoor oorlogje.

Peter was inmiddels mijn best buddy met dezelfde religie en hij zou uiteindelijk op +23 friendly uitkomen in de relationstab. Beetje jammer dat hij geen weerstand kon bieden aan ceasar die op hem en charlemagne ging inhakken. Charles werd C's zijn vassal en Peter doet niet veel meer, behalve mij lastig vallen om ceasar aan te pakken. (Jaja, ik doe mijn best, stop pestering me ) Ik besluit toch serieus ceasar aan te pakken op het moment dat zijn score mij overschrijd, maar het blijft een kat en muis spelletje door zijn grote empire tegen mijn technologie en handjevol steden.

Zoals Pfaf ook aangaf, had ook ik geen horse of olifanten en had meer pikemen moeten bouwen om niet zoveel onnodige verliezen te leiden.

Eenmaal liberalism als eerste onderzocht en de wereld rond gegaan kwam ik de toen al een skyrocketed hannibal tegen. Ik wist eigenlijk hier al dat dit geen victory meer zou worden. Hanni leek toch vriendelijk en sloot monster trades met mij af. Helaas niet veel later, in dezelfde beurt dat ik horse van hem mag traden, declared hij war vanuit 'pleased' toestand en verrast een van me kuststeden. (Meer troops in coastals houden voortaan ) De stad wel weer terug gepakt met riflemen uiteindelijk, maar na nog een stadje van charles met moeite binnen te vallen vind ik het wel goed zo.

Groen is nu een vasal van oranje, en geel van paars. Ik sla peter als vassal af.

Het is nu een gebed zonder einde met Ceasar die zijn forces elke zoveel beurten stukloopt op mijn defenses die ik elke keer net weer op orde heb. En hannibal die maar blijft groeien. Ik retire en zie dat hanni, hatti al flink opzij heeft gezet in de early days en dat daar mijn kansen al vergooid waren eigenlijk.

Al met al boeiend potje, en raging barbs waren... interessant. Thanks voor deze gotm , kom maar op met de volgende Ben benieuwd, mischien iets makkelijker

Nog wat screenies:
Check de uber rush van Hannie ondanks de barbs:

En het verschil in landmass dat hierdoor te verdelen is:



Score:

Power: ( Hoe doet die AI dat altijd, zulke dikke power en ook nog buildings bouwen en researchen...)

Culture:
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:21:23 #154
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57496441
Leuk. Ook omdat het heel anders verlopen is. Je bent zelf ook naar het noordwesten getrokken, achteraf misschien ook wel het beste om C&C af te stoppen. Ik ben echter ook gebeelined naar BW en bij de eerste copper gaan settelen, dit was aan de oostkant. Overigens was dit wel een erg sterke stad. Maar het belemmerde m'n expansie wel nog meer.
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:22:26 #155
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_57496460
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 17:55 schreef pfaf het volgende:
Gisteren was de officiele sluitingsdatum.
M is hier de Bepaler.
Géén kloon van tvlxd!
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:28:17 #156
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57496571
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 10:35 schreef Frollo het volgende:
Sluitingsdatum lijkt mij over een maand, het heet niet voor niks Game of the Month.

Maar omdat februari zo kort is, zullen we dan gewoon 30 dagen doen? Dus 19 maart?
  donderdag 20 maart 2008 @ 11:29:06 #157
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_57497079
Jaja, maar hoe gaat het nu verder dan, ?
pi_57497158
Ja, komt er nog een nieuwe, ik sta te springen (en misschien wel handig om het voor het paasweekend te doen).
pi_57498998
Euhm, er moet nog even iemand tot winnaar gekroond worden, maar volgens mij is dat niet heel erg spannend meer.

En voor het weekend een nieuwe is misschien wel leuk inderdaad .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')