abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59853986
Echt een goede patch.
Ik speel voornamelijk online (online naam: Kapitein) en de turns gaan sneller (ik had altijd last van een soort lag na het einde van elke turn) en geen OOS problemen meer,. Het ziet er nu zeg maar gepolished uit.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 19:19:30 #202
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_60063039
Hoe voorkom je dat je stad zegt dat het te crowded wordt?
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_60064097
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 19:19 schreef GasTurbine het volgende:
Niet. Is de "basis" unhappiness van de moeilijkheidsgraad.
pi_60064171
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 19:19 schreef GasTurbine het volgende:
Je kunt gebouwen bouwen die +happy (zo een smiley gezichtje in het spel als icoontje) geven.
Voor elke +:) kun je 1 dus 1 extra bevolkingsaantal hebben. Als je eenmaal brons hebt uitgevonden kun je 'slavernij' invoeren. Dan kun je ervoor kiezen om zelfs een stuk van die bevolking weg te 'zwepen' in ruil voor een snellere bouw van hetgeen je op dat moment in die stad aan het bouwen bent.

Maar kort samengevat heb je 2 opties:
Bouw meer +happy dingen
Whip een stuk van je bevolking weg om een axeman of temple of wat dan ook sneller te laten afzijn.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 20:29:58 #205
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_60064327
Maar whippen zorgt ook voor (tijdelijke) unhappy faces. 15 turns bij Epic snelheid geloof ik.

Naast alle open deuren zoals resources en gebouwen, is Hereditary Rule een goede en makkelijke manier om happiness te genereren.
Géén kloon van tvlxd!
pi_60064369
Ik dacht 10 bij epic, maar dat weet ik inderdaad niet zeker
En inderdaad, het zorgt voor een unhappy face, alleen omdat je meestal 2 unhappy faces weg slaat, heb je er netto 1 minder... Zo doe ik het tenminste
  maandag 4 augustus 2008 @ 11:00:51 #207
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_60545036
Ben nu bezig met een heerlijke game als Roosevelt op de Earth-map. Montezuma heb ik keihard ge-axerushed , voordat die gek Jaguars had. Hij had alleen nog maar archers en mijn Axeman hadden totaal geen problemen met hem. Daarna rustig het hele Noord- en Zuid-amerikaanse continent volgebouwd met steden en lekker gewacht totdat de AI bij mij langskwam met Caravels terwijl ik richting Liberalism aan het techen was.
Daarna wat techs getrade om me terug te vechten in de tech-race. Door de grote van mijn rijk tech ik veel sneller dan de rest. Ik heb heel lang zonder religie gezeten, mar dat was uiteindelijk een voordeel. Op het andere continent was iedereen met iedereen aan het knokken (3 blokken, Islam, Buddhism en Hindusm) en er was niet echt 1 runaway-leader. Mansa Munsa en Isabella waren al exit en Asoka is net afgemaakt door China (Asian Powerhouse).
Ik ben nu zelf at war met Saladin en Catherine . Sal was zo dom om mij de oorlog te verklaren en hij wilde met Galleon en Frigates tegen mijn Destroyers vechten, hij kwam vrij snel met een peace-offer, maar ik was al bezig met een invasie-vloot. Ik heb het geld maar gepakt voor wat free upgrades en ondertussen mijn invasie-vloot klaargemaakt. Na tig turns van transport lag mijn vloot klaar net buiten Mekka (Islam holy-city) maar Sal had een boel defensive pacts. Ik wou toch vechten en ik was al onderweg naar Asoka om de Chinezen te helpen, maar gelukkig was Sal zo dom om de oorlog te verklaren aan Frederick (Euro Powerhouse). Ik ben gelijk omgedraaid en zodra de vloot klaarlag: declare war-on-terror:

Oorlogshandelingen, operatie Shock-and-Awe:
Turn 1: met battleships en destroyers cultural defenses wegschieten en de invasievloot (tanks/navy-seal/artillery) aan land brengen naast Mecca en een 2e stad.
Turn 2: Mekka ingenomen en de stad ten zuiden van Mekka gerazed. Dankzij Mekka kreeg ik gelijk 120G per turn meer,
Na turn 2: Catherine declares war en ze valt gelijk Mekka aan met een huge stack. Ik verlies mijn complete noordelijke stack en Cathy verliest ook 90% van haar stack.
Turn 3: Zuidelijke stack inladen in transport en richting Mekka varen.
Turn 4: Invasie vanuit zee met Navy-Seals. Ik herover Mekka maar de stad is onhoudbaar en ik ga voor de Burn-optie . Bye Bye Islam holy City .
Dat was voor Sal genoeg om vrede te accepteren en ik heb al mijn troepen teruggetrokken uit Eurazië. Op dit moment zijn er ook geen gevechten meer tussen mij en Catherine. Ik stuur haar wel elke beurt een kadootje . Ik heb nukes en mijn productie-stad spuwt om de beurt een ICBM uit en die gaat dan linea-recta naar Russia . De andere steden die geen space-ship onderdelen bouwen maken ook alleen maar nukes. Ik heb Moscow al van 22 pop naar 2 pop genuked en ik tel een boel fall-out blokjes in Rusland Ik heb nu wel een boel angry-faces (dankzij de UN) maar Heridatery Rule lost een boel op . Mijn space-ship is bijna klaar en de overwinning is in de pocket, maar ik blijf Catherine nuken totdat al haar steden onbewoonbaar zijn

Ik gebruik trouwens 2 Great Spies als Great-Scouts in Rusland en ik kan dus goed zien wat er in Europa gebeurd .
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
  maandag 4 augustus 2008 @ 11:27:42 #208
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_60545570
Leuk idee om eens een Earth te doen, maar dan zonder RFC. Wellicht dat ik voor ik op vakantie vertrek en na dat ik m'n laatste scriptieparagraaf af heb een potje ga spelen! ( Kleine kans overigens )
pi_64249829
Heb laatst CIV IV Complete gekocht voor 10 euro . BtS is wel leuk inderdaad al trekt mijn PC het matig als het allemaal wat ingewikkelder wordt
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 30 december 2008 @ 00:04:28 #210
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_64484980
Nadat ik op FOK! (ik dacht in het topic over het Joods-Palestijns conflict) las over Civilization ben ik meteen naar de dichtstbijzijnde winkel gelopen om voor het eerst in mijn leven een spel op CD-rom/DVD te kopen. (jeugdsentiment enzo ) De prijs was 5¤90 (basisspel) maar ik onthoud vooral de zweetgeur die in de winkel hing door de pubers die als bezetenen achter een pc aan het gamen waren alsof hun leven ervan afhing .

To the point, 2 dagen later lukt het me al aardig om het spel te spelen (op het eenvoudigste level won ik meteen ruim met Mahatma Ghandi ), maar ik slaag er niet in eilandjes te koloniseren. Ook in de tutorial wordt dat niet uitgelegd. De concrete vraag: welk schip heb ik nodig om settlers ofzo mee te voeren en hoe zet ik die settlers op een schip om eilanden te koloniseren?

Iemand?
When all things seem to end, the future still remains..
pi_64489443
Schip dat je nodig hebt is galley, maar daarmee kan je alleen op coasttiles varen. Na astronomy kan je galleons bouwen, later nog transporters.

Speel dit spel nog steeds best vaak maar ik kan nog steeds niet meer dan de helft van mijn immortal games winnen.
  dinsdag 30 december 2008 @ 09:05:04 #212
158899 GasTurbine
SEE THE PATERN ON MY COCK
pi_64490400
stap 1) plaats schip op de kust.
stap 2) selecteer settler en rechtermuisklik op de boot.
stap 3) selecteer boot en vaar naar gewenste eiland
stap 4) aangekomen bij eiland, selecteer de settler (in je balk waar z'n info staat zie je twee miniscule vierkantjes van de settler en de boot)
stap 5) rechtermuisklik op het eiland waar je je stad wilt bouwen.
stap 6) Proficiat. De kolonie GasTurbine is geboren (wel een screenshot maken hé! )
'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
„Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
pi_64586823
hallo , ieder , ik heet john en ben pas nieuw bij jullie...weet iemand iets van gta4...
pi_64586855
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 18:32 schreef sennaveld het volgende:
hallo , ieder , ik heet john en ben pas nieuw bij jullie...weet iemand iets van gta4...
Probeer het eens in een gta4 topic
pi_65206026
quote:
Op dinsdag 30 december 2008 09:05 schreef GasTurbine het volgende:
stap 1) plaats schip op de kust.
stap 2) selecteer settler en rechtermuisklik op de boot.
stap 3) selecteer boot en vaar naar gewenste eiland
stap 4) aangekomen bij eiland, selecteer de settler (in je balk waar z'n info staat zie je twee miniscule vierkantjes van de settler en de boot)
stap 5) rechtermuisklik op het eiland waar je je stad wilt bouwen.
stap 6) Proficiat. De kolonie GasTurbine is geboren (wel een screenshot maken hé! )
of:
stap 1) bouw een schip en een settler of zet ze allebei in dezelfde stad
stap 2) selecteer de settler en dan zit daar ergens onderin zo'n loadknopje met een pijl die een boot in gaat
en dan weer stap 3 t/m 6
pi_65206146
quote:
Op vrijdag 2 januari 2009 18:32 schreef sennaveld het volgende:
Ach ja, gta4. Speelt vaak af in steden die ver van je palace af liggen, veel maintenance dus. In dat spel is een courthouse geen overbodige luxe. Of zouden ze auto's stelen vanuit war weariness? In dat geval: jails.
pi_65206275
quote:
Op woensdag 19 maart 2008 09:40 schreef JedaiNait het volgende:
Dat kan, je unit moet zich dan binnen jouw culturele grenzen bevinden, dan krijg je een knopje om te upgraden. Dit is echter wel een vrij duur geintje, maar kan soms net hét verschil maken .
Vooral als het een unit is met veel promotions idd.
  Moderator maandag 19 januari 2009 @ 19:32:40 #218
8781 crew  Frutsel
pi_65219395
Civ IV blijft een wereldspel... speel het nog wekelijks.. .Battlesword met name... maar ook Colonization nu
pi_65235079
Pfff Civ4 valt nog niet mee; vrees dat ik te lang de simpliciteit van Civ2 heb gespeeld

De uitgebreidheid van het geheel is wel cool (maar god wat onoverzichtelijk in het begin :S)

Mocht er weer een GotM komen, doe ik in ieder geval mee
pi_65235184
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 09:06 schreef Ssswing het volgende:
Pfff Civ4 valt nog niet mee; vrees dat ik te lang de simpliciteit van Civ2 heb gespeeld

De uitgebreidheid van het geheel is wel cool (maar god wat onoverzichtelijk in het begin :S)

Mocht er weer een GotM komen, doe ik in ieder geval mee
Hoe ze het vechten hebben gedaan is inderdaad nogal wennen wanneer je alleen Civ2 gewend bent.
pi_65235828
ja ik snap nog steeds niet dat ik met een 88% kans zwaar hard ingemaakt wordt...en proberen om aan de gevechtsanimatie iets af te lezen is ook onmogelijk zeg...de ene keer staan er nog 3 units van de tegenstander in beeld en versla ik ze...helaas is het ook mogelijk dat er vanuit het niets ineens nieuwe units bijkomen gedurende de animatie
pi_65235955
Hmmm. Dat is wel raar inderdaad, 88% en dan verliezen.

Maar die animaties die zeggen niet altijd evenveel inderdaad.
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 10:00:59 #223
8781 crew  Frutsel
pi_65236119
Aan de animaties kan je ook niets zien, voor elke volledige eenheid staan er immers drie.
Soms zie je d'r twee, terwijl je op 95% van je sterkte zit, zegt dus ook niets.

Enige dat echt bepalend is is het terrein waar je op vecht, en welke eenheid tegen welke (phalanx is bijv extra goed tegen paardjes, Axeman vs Swordsmen etc) en in bepaalde mate de ervaring.
pi_65236260
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:00 schreef Frutsel het volgende:
Aan de animaties kan je ook niets zien, voor elke volledige eenheid staan er immers drie.

Enige dat echt bepalend is is het terrein waar je op vecht, en welke eenheid tegen welke (phalanx is bijv extra goed tegen paardjes, Axeman vs Swordsmen etc) en in bepaalde mate de ervaring.
En 'first strikes'. Boogschutters hebben dit vaak. Als je dan vecht wordt er een paar keer door de boogschutter gevochten zonder dat hij verlies lijdt.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 10:17:29 #225
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_65236525
Tja mensen, 88% betekent nu eenmaal niet dat je gegarandeerd wint hè.
pi_65238484
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 10:00 schreef Frutsel het volgende:

ja maar het lijkt mij logisch dat dit allemaal al verrekend is in het percentage dat wordt weergegeven? Of zit ik er helemaal naast wat dat betreft.
  Moderator dinsdag 20 januari 2009 @ 11:32:26 #227
8781 crew  Frutsel
pi_65238548
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:30 schreef Ssswing het volgende:

[..]

ja maar het lijkt mij logisch dat dit allemaal al verrekend is in het percentage dat wordt weergegeven? Of zit ik er helemaal naast wat dat betreft.
Normaliter wel dacht ik... maar zeker weten doe ik dat niet. Gebeuren soms ook wel dingen waarvan ik denk: WTF! En weg is mijn met vijf promoties opgewaardeerde Archer
Speel je de standaard CIV IV of één van de uitbreidingen?
  dinsdag 20 januari 2009 @ 11:37:56 #228
15967 Frollo
pi_65238691
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:30 schreef Ssswing het volgende:

[..]

Dat klopt, je zit er niet naast.

88% winkans betekent nog steeds dat het 1 op de 10 keer fout gaat, dus in een oorlog die een paar jaar duurt zul je inderdaad wel een paar units verliezen. Niks aan te doen, tranen drogen en doorgaan.
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:05:05 #229
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65239582
Ik denk altijd maar zo: als een van mijn units weet te verliezen ondanks een winkans van 90%, dan ben ik maar blij dat ik van zo'n prutser af ben.

Het is wel jammer wanneer het een General betreft.
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:16:15 #230
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65239969
Mijn potjes zien er steeds vaker hetzelfde uit, met 3 aanvalsgolven:
1. Elephants (of Maceman) + Catapults. Daarmee is mijn naaste concurrent altijd vrijwel uitgeschakeld en loop ik qua research uit op iedereen.
2. Grenadiers + Trebuchets. De rest van de AI op mijn continent maak ik kreupel: ze houden soms wat toendra steden.
3. Infantry + Cannon + Carriers + Fighters. Het andere continent roei ik uit.

Ik moet eens een andere strategie proberen. Of eens wat potjes op Monarch spelen...
Géén kloon van tvlxd!
  dinsdag 20 januari 2009 @ 12:35:49 #231
15967 Frollo
pi_65240489
En komt je UU nog in het verhaal voor, Montov? Met andere woorden, pas je deze strategie eventueel nog aan als je een volk speelt met een sterke unique unit?
pi_65241529
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 11:32 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Normaliter wel dacht ik... maar zeker weten doe ik dat niet. Gebeuren soms ook wel dingen waarvan ik denk: WTF! En weg is mijn met vijf promoties opgewaardeerde Archer
Speel je de standaard CIV IV of één van de uitbreidingen?
Jep beide uitbreidingen. Custom game > grote wereld, flink wat civs en gaan met die banaan
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_65242039
Mijn spel loopt altijd zo langzaam met die Rhye's and Fall of Civilization mod op het einde van het spel. Daar is niets aan te doen zeker?
pi_65329001
quote:
Op dinsdag 20 januari 2009 12:16 schreef Montov het volgende:
Mijn potjes zien er steeds vaker hetzelfde uit, met 3 aanvalsgolven:
1. Elephants (of Maceman) + Catapults. Daarmee is mijn naaste concurrent altijd vrijwel uitgeschakeld en loop ik qua research uit op iedereen.
2. Grenadiers + Trebuchets. De rest van de AI op mijn continent maak ik kreupel: ze houden soms wat toendra steden.
3. Infantry + Cannon + Carriers + Fighters. Het andere continent roei ik uit.

Ik moet eens een andere strategie proberen. Of eens wat potjes op Monarch spelen...
Hmm ik viel eerst vaak aan met Elephants Swordsmen en Catapults.
Maar tegenwoordig als ik een stadje of 6-7 kan krijgen ga ik voor musketmen die ik draft en cannons die ik upgrade uit trebuchets.
Probleem met Ancient era oorlogvoeren is dat die verdomde walls en castles superlang duren om te bombarden en ik niet genoeg espionage heb om veel te revolten. Daardoor kan ik niet snel genoeg oorlog voeren en kom ik achter in research.

Cannons shredden longbowgastjes zo hard dat het echt niet uitmaakt of je met muskets aanvalt of met ander grut. Alleen verdedigen musketmen best wel nice en heb ik mijn productie dan over voor trebuchets.
Vaak bouw ik als ik theocracy kan gebruiken ook nog een rits maceman als ik aan aan het vallen ben die ik dan cityraider 2 maak en upgrade naar grenadeers dan heb ik ook geen last van riflemen.
Als ik dan met die push niet kan winnen ga ik meestal voor infantry en artillery maar dat hangt er vooral vanaf waar de AI is qua techs en hoe het zit met de powerrating. Soms sloop ik zon beetje al mijn towns voor workshops en watermills als ik Montezumastyle kan winnen

Op emperor kan ik zo meestal wel winnen maar immortal zorgt wel voor problemen dat lukt lang niet altijd laatst had ik een keer 3x een gelanceerd spaceship vernietigd met mijn Modern Armor + Mobile Artillery + Mech Inf.
pi_65602724
Maar eens kopen. Klinkt leuker dan de versie van de Xbox 360....
pi_65604364
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 19:08 schreef Halcon het volgende:
Maar eens kopen. Klinkt leuker dan de versie van de Xbox 360....
Die Xbox 360 versie lijkt me ook niks inderdaad. Heb zelf ook voor de DS "gekocht". Die is ook helemaal niks.
pi_65604796
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 19:55 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

Die Xbox 360 versie lijkt me ook niks inderdaad. Heb zelf ook voor de DS "gekocht". Die is ook helemaal niks.
Het is ook niks. Het is leuk voor mensen die nooit Civ hebben gespeeld, maar ik vind het niks. Het gaat veel te snel (spel duurt anderhalf uur ofzo) en het is vrij beperkt allemaal.
  Moderator zaterdag 31 januari 2009 @ 22:19:41 #238
8781 crew  Frutsel
pi_65608874
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 19:55 schreef Dichtpiet. het volgende:

[..]

de 360 versie heb ik inmiddels weer op fok verkocht. Waardeloos vond ik hem vergeleken met de PC versie
pi_65608959
Voor een paar cent (10 of 20 euro heb ik betaald geloof ik) heb je een box met het spel en de 2 uitbreidingen. Zeker de moeite waard
pi_65616053
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 22:19 schreef Frutsel het volgende:

[..]

de 360 versie heb ik inmiddels weer op fok verkocht. Waardeloos vond ik hem vergeleken met de PC versie
Dat is het ook. Heb het nu 2 uur gespeeld en al een potje gewonnen (domination victory) en zit al in 1800 in het andere potje. Er is echt geen fluit aan.

Benieuwd of er sukkels zijn die ´m op Marktplaats van me over willen kopen.
pi_65616066
quote:
Op zaterdag 31 januari 2009 22:21 schreef du_ke het volgende:
Voor een paar cent (10 of 20 euro heb ik betaald geloof ik) heb je een box met het spel en de 2 uitbreidingen. Zeker de moeite waard
Ik zag Civ 4 voor 6 euro liggen bij de FRS. Welke uitbreidingen heb jij en hoeveel kosten die?

De Xbox versie kost overigens 30 euro. Ik had dus zeker beter de PC-versie gekocht. Voor 6 euro heb je de CD van Civ 4 en die is zonder uitbreiding al tien keer beter dan de Xbox-versie.
  zondag 1 februari 2009 @ 10:46:46 #242
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_65616846
quote:
Op zondag 1 februari 2009 09:41 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik zag Civ 4 voor 6 euro liggen bij de FRS. Welke uitbreidingen heb jij en hoeveel kosten die?

De Xbox versie kost overigens 30 euro. Ik had dus zeker beter de PC-versie gekocht. Voor 6 euro heb je de CD van Civ 4 en die is zonder uitbreiding al tien keer beter dan de Xbox-versie.
In ieder geval Beyond the Sword dan kan je met Nederland spelen . Warlords voegt niet echt veel toe (alleen nieuwe leaders)
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_65618249
Beyond the Sword is wel een erg leuke uitbreiding inderdaad. Vind hem zelf leuker dan het origineel.
pi_65618282
C
I
V
I
L
I
Z
A
T
I
O
N

.
pi_65619714
quote:
Op zondag 1 februari 2009 10:46 schreef PirE het volgende:

[..]

In ieder geval Beyond the Sword dan kan je met Nederland spelen . Warlords voegt niet echt veel toe (alleen nieuwe leaders)
Beyon the Sword is helaas niet leverbaar via Bol.com.
pi_65622721
Ik heb het spel met alle uitbreidingen bij Dixons of de V&D gekocht (zitten bij elkaar in één pand...beetje vaag) voor inderdaad 20 euro. Civilization IV Complete
  zondag 1 februari 2009 @ 14:30:39 #247
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65623825
Beyond The Sword móet je hebben. De beste uitbreiding voor een spel ooit. Warlords is aardig, maar niet meer.
pi_65631725
TVP. Ik moet binnenkort maar eens Immortal gaan proberen, want ik win de meeste emperor potjes nu wel .. *rilt*

*poster is grote fan van Justinian*
pi_65668683
quote:
Op zondag 1 februari 2009 14:04 schreef Ssswing het volgende:
Ik heb het spel met alle uitbreidingen bij Dixons of de V&D gekocht (zitten bij elkaar in één pand...beetje vaag) voor inderdaad 20 euro. Civilization IV Complete
Gister dus voor een tientje gekocht bij FRS. Al eventjes gespeeld en nu al 10 keer beter dan de Xbox-versie.

Ik speel met the Dutch overigens.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 20:16:22 #250
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_65705177
Ben benieuwd of er nog een Civ V gaat komen. De laatste expansion van IV is alweer 1,5 jaar oud. Tussen Civ III conquests en Civ IV zat 2 jaar.
You know, I've learned something today
  dinsdag 3 februari 2009 @ 20:18:58 #251
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65705261
Er is natuurlijk wel een Console-versie gekomen ondertussen. Overigens hoeft het van mij nog niet. IV voldoet nog prima.
pi_65705753
Hoeveel uitbreidingen zijn hiervan? of zijn het allemaal patches die je erbij download?
trotse eigenaar van post nr. 52m
Op zaterdag 22 december 2007 00:29 schreef Alexxxxx het volgende:
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 20:40:09 #253
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65706248
Twee: Warlords en Beyond The Sword. Vooral de tweede is een must-have. Er is uiteraard ook een reeks patches beschikbaar voor download.
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 20:45:39 #254
8781 crew  Frutsel
pi_65706535
Klopt, BTS rocks Al is ie grafisch ook best zwaar

Colonization is een standalone game
pi_65707188
het leek me een leuk spel, amar vet kut dat het turn based blijkit te zijn :S
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:03:37 #256
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65707582
Dat is juist het beste joh. Kun je rustig de tijd nemen, tientallen opties overwegen en bekeken keuzes maken. Dát is juist CIV, als turn-based je niet aanstaat lijkt het je ook geen goed spel.

10 minuten nadenken of je je eerste stad op de startlocatie bouwt of toch 1 tile weg...
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 21:15:29 #257
8781 crew  Frutsel
pi_65708295
TurnBased spelletjes

Naast Civ speel ik dan het liefst Alpha Centauri of Star Trek Birth of the Federation
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:16:27 #258
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 21:17:49 #259
8781 crew  Frutsel
pi_65708437
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:16 schreef pfaf het volgende:
Civ is al ongeveer vijf jaar het enige computerspel dat ik speel.
Doe je colonization ook dan?
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:19:25 #260
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65708530
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:17 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Doe je colonization ook dan?
De vorige wel, de nieuwe ben ik nog niet aan toe gekomen. Stond wel op m'n lijstje, maar ik ben te druk tegenwoordig. Wellicht als ik 'm ooit nog eens voor een paar euro in de bakken tegenkom.
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 21:21:53 #261
8781 crew  Frutsel
pi_65708672
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:19 schreef pfaf het volgende:

[..]

De vorige wel, de nieuwe ben ik nog niet aan toe gekomen. Stond wel op m'n lijstje, maar ik ben te druk tegenwoordig. Wellicht als ik 'm ooit nog eens voor een paar euro in de bakken tegenkom.
ik speel zelfs het bordspel Civilization nog wel regelmatig
pi_65709055
https://www.dynabyte.nl/article.php?xi=614996&tc=cbsearch

Het origineel + beide uitbreidingen voor 10 euro, die ga ik morgen zeker halen

En trouwens, turn-based rts zijn heul niet verkeerd ROME:TOTAL WAR
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 3 februari 2009 @ 21:31:53 #263
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65709213
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:29 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
https://www.dynabyte.nl/article.php?xi=614996&tc=cbsearch

Het origineel + beide uitbreidingen voor 10 euro, die ga ik morgen zeker halen

En trouwens, turn-based rts zijn heul niet verkeerd ROME:TOTAL WAR
Da's echt niets voor het beste spel aller tijden. Ik blijf het wel jammer vinden dat ze nog geen Linux-port hebben gemaakt. Zou een mooi klusje zijn in afwachting van Civ V.
pi_65709831
ben wel benieuwd wat ze weten te verzinne nvoor CIV V
  Moderator dinsdag 3 februari 2009 @ 22:36:34 #265
8781 crew  Frutsel
pi_65713242
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 21:41 schreef du_ke het volgende:
ben wel benieuwd wat ze weten te verzinne nvoor CIV V
Mjah, de pc game markt komt steeds meer onder druk te staan door het illegaal downen... zal me nix verbazne dat het over ene paar jaar gebeurd is
pi_65718476
Ben ook benieuwd, de religies waren een leuke toevoeging aan Civ 4. Als ze echt weer met zoiets nieuws komen, zou het nog kunnen werken, maar anders ben ik ook bang dat het einde in zicht is.

Op zich niet erg, Civ 4 is goed genoeg om lang door te blijven spelen.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  woensdag 4 februari 2009 @ 08:44:47 #267
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65721149
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 22:36 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Mjah, de pc game markt komt steeds meer onder druk te staan door het illegaal downen... zal me nix verbazne dat het over ene paar jaar gebeurd is
Mwoah, het kristaliiseert meer uit heb ik het gevoel. RPG's, Turn-based startegy, sims, zulke dingen werken nog steeds op de pc en zullen dat mijns inziens ook nog wel even blijven doen. Dat het plebs schietend met de console op de bank blijft spelen hoeft niet ten koste te gaan van de elite die een beschaafd spelletje Montezuma-slashen ambieert.

Op zich wel een boeiende vraag: wat moet er aan CIV V toegevoegd worden, veranderd worden et cetera. Mijns inziens moet het speerpunt op diplomatie gelegd worden: relaties met andere beschavingen mogen wel wat complexer. In de eindgame kunnen bondgenootschappen als NAVO en Warschaupact ontstaan, maar ook in het eerdere spel mogen de communicatiemogelijkheden en relaties wel wat complexer mijns inziens.

Verder liggen er denk ik nog veel mogelijkheden bij micromanagement (O+!!) op militair niveau. Belegeringen, logistieke problemen zoals aanvoerlijnen en wissel- en samenwerkingen tussen unittypes kunnen beter uitgewerkt worden.

En zo kan ik nog wel uren doordromen over CIV V pfaf edition.
  woensdag 4 februari 2009 @ 09:58:38 #268
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65722838
Ik vind ook dat diplomacy verder uitgewerkt mag worden. Vaak speel ik wel met een diplomatic victory, maar tis altijd zo jammer wanneer je de united nations bouwt, dat de secretary een election c.q. dipl. victory kan starten. Dan moeten er weliswaar meer civ's op m stemmen, maar dat haalt de spanning er een beetje uit. De apostolic palace daarentegen is geniaal. Ik vind het concept dat je met civ's wereldbeslissingen kunt maken echt een pre, het geeft ook een gevoel van extra macht en inspraak.

Het gevoel van macht moet ik mijn ogen meer opgekrikt worden, en daarnaast ook een stukje micromanagement. Normaal heb ik zeker 1 GPF, dat vereist nogal wat micromanagement, en onderscheid de harcore civver van de 'gewone' om het zo maar eens te zeggen. Eigenlijk vind ik dat er teveel national wonders zijn... en in de ancient times kun je op een gegeven moment zeker 5 wonders bouwen, wat redelijk veel is in mn ogen. Maar goed, ik speel vaak op epic of marathon speed zodat ik de overgang van militaire upgrades zoals van rifling (rifleman) naar assembly line (infantry) minder snel meemaak, zodat je uit micromanagen echt militair voordeel kunt halen... zo kun je ook meer episch battles houden, iets wat ik echt tof vind, maar jammer dat ik geen dergelijk goede pc heb zodat ik een huge ass world map kan daaien met 32 civs

Verder blijft het spel leuk, zeker om te LAN-nen!
pi_65723127
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

Op zich wel een boeiende vraag: wat moet er aan CIV V toegevoegd worden, veranderd worden et cetera. Mijns inziens moet het speerpunt op diplomatie gelegd worden: relaties met andere beschavingen mogen wel wat complexer. In de eindgame kunnen bondgenootschappen als NAVO en Warschaupact ontstaan, maar ook in het eerdere spel mogen de communicatiemogelijkheden en relaties wel wat complexer mijns inziens.
NAVO en Warschaupact kunnen wel met Permanent Alliance inderdaad.

Maar eerder in het spel mag de diplomatiek allemaal wel wat uitgebreider inderdaad. Je zou kunnen denken aan huwelijken tussen koningshuizen. Als twee landen Hereditary Rule hebben, kunnen ze een koninklijk huwelijk regelen.
  woensdag 4 februari 2009 @ 10:41:48 #270
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65724159
Met allianties zoals de NAVO, bedoel ik dan niet alleen een PA-tje of samen een oorlogje. Ik zie het iets groter, samen ‘vergaderen’ over diplomatieke kwesties om andere civ's tot inkeer te brengen. Het is wellicht wat moeilijk om duidelijk te maken wat ik bedoel, maar de feel van dimplomatie in Civ vind ik nog verre van goed. Te ad-hoc, te compromisloos en te eenvoudig. Als er tegen niet-AI gespeeld wordt kun je nog even bij elkaar gaan zitten en afspreken hoe je een oorlog samen ingaat, hoe je de buit gaat verdelen en andere afspraken maken.
pi_65747776
Ik denk dat we niks horen van Firaxis en 2K totdat de overname perikelen voorbij zijn. Ze hebben een draak van een spel onder de naam Civ:Colonization uitgebracht waarin enkele settings standaard op deity staan (ongeacht welk niveau je kiest) waardoor het spel amper speelbaar is, en daar moet na vele maanden nog steeds een patch vooruit komen of laat staan een bericht.
pi_65747951
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 09:58 schreef BenjaminFranklin het volgende:
De apostolic palace daarentegen..
Als je zorgt dat elke civ tenminste 1 stad heeft met jouw religie kan je gewoon een diplomatic victory ermee scoren
  donderdag 5 februari 2009 @ 12:43:32 #273
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_65763046
Hm, Civ IV kon mij altijd minder bekoren dan Civ III. Best vreemd, want Civ IV is op veel gebieden gewoon beter. Maar toch is en blijft Civ III mijn meest gespeelde game ooit. Vooral met Conquests erbij. Play the World voegde te weinig toe. Net zozeer Warlords maar matig was in mijn ogen, en Beyond the Sword een stuk beter.
You know, I've learned something today
pi_65842690
quote:
Op dinsdag 3 februari 2009 20:18 schreef pfaf het volgende:
Er is natuurlijk wel een Console-versie gekomen ondertussen. Overigens hoeft het van mij nog niet. IV voldoet nog prima.
Met die console-versie stel je de echte liefhebbers niet tevreden natuurlijk.

Gisteren in een van m'n spaarzame vrije uurtjes weer even gespeeld. Ik heb alle effort gestoken in technologische ontwikkeling en de vrede bewaren met andere volken op de aardkloot.

Het heeft weinig zin om nu effort te steken in vechteenheden die straks onder de voet worden gelopen door geavanceerde vechteenheden. Ik heb nu een minimum aan vechteenheden, wellicht net genoeg om in geval van nood de boel te kunnen verdedigen.

Resultaat is dat ik nu een flink pot met gold heb en een flinke technologische voorsprong. Mijn steden zijn stuk voor stuk qua infrastructuur ook prima op orde en ze zijn allemaal netjes Christian.

Ik wil nu wat meer gaan exploren om te kijken of er op de rest van de wereld nog wat stukken grond zijn die ik kan gebruiken. Daar bouw ik dan nog wat steden. Verder wil ik de smalle basis met verdedigingseenheden uitbreiden met wat geavanceerdere eenheden om zo de Suleiman van de kaart te vegen, want die begint me behoorlijk te irriteren.
pi_65878283
Civilization is écht mijn type game als ik zo de omschrijvingen lees. Helaas ben ik wél opgegroeid met age of empires, maar niet met civilization. Weet iemand dus een goede instapgids?

Heb twee jaar terug namelijk ook wel eens gespeeld, op de een of andere manier lukte het ook nog wel op makkelijk niveau, maar ik had eerlijk gezegd maar heel weinig benul van waar ik mee bezig was :p

Heb overigens de game én beide expansions.
  maandag 9 februari 2009 @ 13:14:03 #276
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65878353
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:11 schreef thettes het volgende:
Civilization is écht mijn type game als ik zo de omschrijvingen lees. Helaas ben ik wél opgegroeid met age of empires, maar niet met civilization. Weet iemand dus een goede instapgids?

Heb twee jaar terug namelijk ook wel eens gespeeld, op de een of andere manier lukte het ook nog wel op makkelijk niveau, maar ik had eerlijk gezegd maar heel weinig benul van waar ik mee bezig was :p

Heb overigens de game én beide expansions.
http://garath.net/Sullla/civ4.html
  maandag 9 februari 2009 @ 13:19:59 #277
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65878536
Ik ben al vanaf CIV I opgegroeid met dit spel en toen was het al gruwelijk verslavend. Ik denk dat het het makkelijkst is om eerst met CIV 3 te beginnen. Dan heb je de civics en de wat meer toegespitste unit-abilities nog niet. Misschien is dat een plan?
pi_65878825
In theorie wel. In de praktijk is de leeftijd van het spel vermoedelijk nu niet echt iets wat me over de lijn gaat trekken :p

daarnaast heb ik nu al civ4 en niet deel 3. Maar ben al aan het lezen op die ene site hoor
pi_65911441
quote:
Op maandag 9 februari 2009 13:19 schreef BenjaminFranklin het volgende:
Ik ben al vanaf CIV I opgegroeid met dit spel en toen was het al gruwelijk verslavend. Ik denk dat het het makkelijkst is om eerst met CIV 3 te beginnen. Dan heb je de civics en de wat meer toegespitste unit-abilities nog niet. Misschien is dat een plan?
Denk niet dat het erg veel nut heeft Civ 3 en 4 verschillen op teveel gebieden van elkaar.
Qua units, Corruption, de manier van Technology traden, religion, manier hoe je workers en settlers bouwt enzovoort
pi_65911506
Gewoon Civ4 beginnen op Settler niveau en je dan omhoog werken.
pi_65911675
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt

Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 13:53:17 #282
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_65911702
Handmatig natuurlijk. Workers zijn dom en het plebs moet je delegeren, anders gaan ze domme dingen doen.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 13:54:11 #283
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65911735
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt

uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....
pi_65911746
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:

In het begin alles handmatig. Wanneer mijn rijk groot wordt, en ik heb er geen zin meer in om het handmatig te doen, dan gaat het op auto. In het begin wil ik er namelijk zeker van zijn dat ik de juiste resources zo snel mogelijk heb.
pi_65911850
Ik ben nu nog gewoon aan het verkennen, dus heb ik alles op auto staan en niveau op settler, ik wil het battle-systeem eerst kennen
Mods met een x zijn tof.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 14:03:41 #286
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65912020
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:58 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Ik ben nu nog gewoon aan het verkennen, dus heb ik alles op auto staan en niveau op settler, ik wil het battle-systeem eerst kennen
In het begin moet je lekker alles auto laten draaien, zet iig je ' toggle resources on' en houd 1 worker handmatig die alle resources gaat bewerken zodat je die binnen hebt. en dan zet je bij preferences: automated workers leave old improvements aan.
  dinsdag 10 februari 2009 @ 15:35:56 #287
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65915189
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 13:54 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....
Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.

Op zich dus wel logisch dus. Alleen het blijft onwenselijk om de workers te automatiseren omdat je zelf de prioriteit wil bepalen.

Een tip om niet iedere turn werk te zoeken voor een aantal workers is om shift ingedrukt te houden voor een werkqueue. Dus 1 keer zoek je naar een stuk of 10 werkzaamheden die moeten gebeuren, en vervolgens heb je 40 turns geen last meer van die worker terwijl hij wel nuttig werk uitvoert. Het is overigens niet erg om twee verschillende workers hetzelfde werk te geven in zo'n werkqueue.

Soms is het lastig omdat je niet vooraf kan zeggen dat er een Mine moet komen op een Copperwanneer deze pas over een paar turns binnen je landsgrenzen komen, maar doorgaans is deze tactiek wel de goede balans tussen zelf je workers aansturen maar niet constant lastig te worden gevallen..
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 11 februari 2009 @ 09:39:11 #288
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65939568
quote:
Op dinsdag 10 februari 2009 15:35 schreef Montov het volgende:

[..]

Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.

Op zich dus wel logisch dus. Alleen het blijft onwenselijk om de workers te automatiseren omdat je zelf de prioriteit wil bepalen.
Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort. Tis ook een kwestie van het strategisch neerleggen van je steden. Adviseerbaar is ook om gewoon buiten je grenzen wat units neer te zetten, dan spawnen daar iig geen barbs meer, en wanneer ze van verder komen heb je iig al wat defence en hoef je je workers niet te verplaatsen
  woensdag 11 februari 2009 @ 15:24:44 #289
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_65950891
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 09:39 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort.
Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?
Géén kloon van tvlxd!
  woensdag 11 februari 2009 @ 15:29:02 #290
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65951054
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 15:24 schreef Montov het volgende:

[..]

Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?
Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.
pi_65973502
quote:
Op woensdag 11 februari 2009 15:29 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.
Zolang het fort in je grens is en je de tech hebt die nodig is om de resource te kunnen gebruiken/minen krijg je gewoon die resource dus kan je hem verhandelen. Het is verder weinig nuttig want ik verdedig nooit mijn resources. Ik gebruik als ik alles in mijn BFC'tjes heb volgebouwd nog wel is de build trade network bij mijn workers. Dan bouwen ze overal automatisch wegen/railroads en dat is wel chill als ze verder toch niks boeiends te doen hebt.
pi_65973514
Je kan je workers toch ook zo instellen dat ze eenmaal gebouwde items niet meer herbouwen?
  donderdag 12 februari 2009 @ 03:34:32 #293
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_65973874
Nog steeds verslavend als de tering, vooral met de uitbreiding Beyond The Sword. Alleen vind ik het al behoorlijk moeilijk op 'Noble' niveau...mijn rivalen bouwen als idioten, als ik hetzelfde probeer kost dat gewoonweg enorm veel goud aan onderhoudskosten en gaat dat weer ten kosten van je research
  donderdag 12 februari 2009 @ 11:38:10 #294
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_65979793
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 03:34 schreef rood_verzet het volgende:
Nog steeds verslavend als de tering, vooral met de uitbreiding Beyond The Sword. Alleen vind ik het al behoorlijk moeilijk op 'Noble' niveau...mijn rivalen bouwen als idioten, als ik hetzelfde probeer kost dat gewoonweg enorm veel goud aan onderhoudskosten en gaat dat weer ten kosten van je research
tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.
pi_65979860
Noble vind ik ook best pittig inderdaad. Loop dan altijd achter.
pi_66081557
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 10:41 schreef pfaf het volgende:
Met allianties zoals de NAVO, bedoel ik dan niet alleen een PA-tje of samen een oorlogje. Ik zie het iets groter, samen ‘vergaderen’ over diplomatieke kwesties om andere civ's tot inkeer te brengen. Het is wellicht wat moeilijk om duidelijk te maken wat ik bedoel, maar de feel van dimplomatie in Civ vind ik nog verre van goed. Te ad-hoc, te compromisloos en te eenvoudig. Als er tegen niet-AI gespeeld wordt kun je nog even bij elkaar gaan zitten en afspreken hoe je een oorlog samen ingaat, hoe je de buit gaat verdelen en andere afspraken maken.
Yep, het is te zwart/wit vind ik. Zo kun je bijvoorbeeld niet samenwerken in de vorm van een coalitie tegen andere staten. In elk geval: je kunt geen gezamenlijke tactiek voeren of manschappen leveren zoals Nederland dat bv. deed bij de Irak-oorlog.

Ik heb nu gedeelte onafhankelijkheid gegeven. Is dat verstandig of doen jullie dat juist niet? De vorige game is afgelopen, uiteindelijk ben ik verslagen en mijn capital kwijtgeraakt. Nu opnieuw begonnen en vanaf het begin veel meer gebouwd.
pi_66104775
quote:
Op donderdag 12 februari 2009 11:38 schreef BenjaminFranklin het volgende:

[..]

tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.
Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 16-02-2009 03:48:36 ]
  dinsdag 17 februari 2009 @ 13:06:16 #298
192379 BenjaminFranklin
Voor een bedachte mening
pi_66156203
quote:
Op zondag 15 februari 2009 23:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.
Naja, ik had aggressive AI aangezet, dus ze hadden niet veel zin om te ouwehoeren
pi_66314861
Kun je ook zelf resoluties indienen als je als eerste dat voorloper van de UN-geval hebt gebouwd?

Ik wilde de UN gaan bouwen en wilde dat doen in een wat kleinere stad. Dat duurde te lang, heb 'm daar geannuleerd en ben tanks gaan bouwen in die stad en nu kan ik opeens in geen enkele stad de UN selecteren om te laten bouwen. Iemand een idee?
pi_66315027
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:34 schreef Montov het volgende:
Raging barbs vind ik leuk omdat ik doorgaans niet kies voor een vroege oorlog tegen een AI en die opbouw soms nog wel saai is. Raging Barb geeft wat leuke militaire afwisseling.

Pas met War Elephants/Catapults/Trebuchets/Maceman begin ik soms een oorlog, maar vooral met Grenadiers begin ik er op los te hakken.
Hier hetzelfde. Zonder raging Barbarians gebeurt er bij mij meestal weinig. Ik kies er meestal voor om eerst hele continenten vol te bouwen, cultuur op te bouwen en technologische ontwikkelingen door te voeren.

Voordeel is dan dat je, terwijl anderen constant aan het vechten zijn met elkaar, iets opbouwt en op een gegeven moment de meerdere bent van elke beschaving in het spel.

Ik heb me nu laten verleiden tot een oorlogje met de Ottomanen vroeg in het spel. Dat heeft me heel wat manschappen en steden gekost. Daarna vrede gemaakt en gaan werken aan ontwikkeling. Nu heb ik de Ottomanen in de pan gehakt, de Zulu's uitgemoord en de Malinese Empire is de volgende die uitgeschakeld gaat worden.

De Jappen heb ik vrede aangeboden nadat ik hun hele rijk heb vernietigd op een stad na. Heb ze ook 2 steden teruggeven zodat ze in elk geval even in het spel kunnen blijven.

Sluiten jullie een pact met andere leiders?
pi_66316405
Zo ik ben begonnen gister aan de 18 civ World map als Isabella.

Mijn doel was om vredelievend zoveel mogelijk cash en culture te generen doormiddel van het verspreiden van mijn religion, buddhism! Zo begon ik meteen met het reschearchen van meditation. In het begin is het weinig aan omdat je opgelosten zit in een klein stukje spanje en de enige mogelijkheden voor uitbreiden is noord afrika. Vanaf 1000 AD wordt het pas echt interessant:

Hier zie je dat mijn rivaal Louis van Frankrijk in hetzelfde schuitje zit qua religie. Hij heeft als eerste judaism ontdekt en heeft dat aardig goed verspreid mede doordat hij grenst aan meerdere landen verder in europa.

Zijn stad loopt op ongeveer gelijke groeisnelheid als mijn stad en staat ook bol van de culture.

Hieronder zie je de verdeling van de religies:

Voor 1000AD had ik al het geluk dat ik een great prophet kreeg en meteen het religious wonder kon bouwen in de hoofdstad van de religion dus elke stad die gelooft in buddhism geeft mij +1 gold per turn!

Morgen weer verder spelen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')