 
		 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Niet. Is de "basis" unhappiness van de moeilijkheidsgraad.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 19:19 schreef GasTurbine het volgende:
Hoe voorkom je dat je stad zegt dat het te crowded wordt?
 
			 
			
			
			Je kunt gebouwen bouwen die +happy (zo een smiley gezichtje in het spel als icoontje) geven.quote:Op zaterdag 12 juli 2008 19:19 schreef GasTurbine het volgende:
Hoe voorkom je dat je stad zegt dat het te crowded wordt?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
  
											 
			 
			
			
			 
   , voordat die gek Jaguars had. Hij had alleen nog maar archers en mijn Axeman hadden totaal geen problemen met hem. Daarna rustig het hele Noord- en Zuid-amerikaanse continent volgebouwd met steden en lekker gewacht totdat de AI bij mij langskwam met Caravels terwijl ik richting Liberalism aan het techen was.
, voordat die gek Jaguars had. Hij had alleen nog maar archers en mijn Axeman hadden totaal geen problemen met hem. Daarna rustig het hele Noord- en Zuid-amerikaanse continent volgebouwd met steden en lekker gewacht totdat de AI bij mij langskwam met Caravels terwijl ik richting Liberalism aan het techen was.  
   . Sal was zo dom om mij de oorlog te verklaren en hij wilde met Galleon en Frigates tegen mijn Destroyers vechten, hij kwam vrij snel met een peace-offer, maar ik was al bezig met een invasie-vloot. Ik heb het geld maar gepakt voor wat free upgrades en ondertussen mijn invasie-vloot klaargemaakt. Na tig turns van transport lag mijn vloot klaar net buiten Mekka (Islam holy-city) maar Sal had een boel defensive pacts. Ik wou toch vechten en ik was al onderweg naar Asoka om de Chinezen te helpen, maar gelukkig was Sal zo dom om de oorlog te verklaren aan Frederick (Euro Powerhouse). Ik ben gelijk omgedraaid en zodra de vloot klaarlag: declare war-on-terror:
. Sal was zo dom om mij de oorlog te verklaren en hij wilde met Galleon en Frigates tegen mijn Destroyers vechten, hij kwam vrij snel met een peace-offer, maar ik was al bezig met een invasie-vloot. Ik heb het geld maar gepakt voor wat free upgrades en ondertussen mijn invasie-vloot klaargemaakt. Na tig turns van transport lag mijn vloot klaar net buiten Mekka (Islam holy-city) maar Sal had een boel defensive pacts. Ik wou toch vechten en ik was al onderweg naar Asoka om de Chinezen te helpen, maar gelukkig was Sal zo dom om de oorlog te verklaren aan Frederick (Euro Powerhouse). Ik ben gelijk omgedraaid en zodra de vloot klaarlag: declare war-on-terror: 
   . Bye Bye Islam holy City
. Bye Bye Islam holy City   
   .
. . Ik heb nukes en mijn productie-stad spuwt om de beurt een ICBM uit en die gaat dan linea-recta naar Russia
. Ik heb nukes en mijn productie-stad spuwt om de beurt een ICBM uit en die gaat dan linea-recta naar Russia   
   . De andere steden die geen space-ship onderdelen bouwen maken ook alleen maar nukes. Ik heb Moscow al van 22 pop naar 2 pop genuked en ik tel een boel fall-out blokjes in Rusland
. De andere steden die geen space-ship onderdelen bouwen maken ook alleen maar nukes. Ik heb Moscow al van 22 pop naar 2 pop genuked en ik tel een boel fall-out blokjes in Rusland   
   Ik heb nu wel een boel angry-faces (dankzij de UN) maar Heridatery Rule lost een boel op
  Ik heb nu wel een boel angry-faces (dankzij de UN) maar Heridatery Rule lost een boel op   . Mijn space-ship is bijna klaar en de overwinning is in de pocket, maar ik blijf Catherine nuken totdat al haar steden onbewoonbaar zijn
. Mijn space-ship is bijna klaar en de overwinning is in de pocket, maar ik blijf Catherine nuken totdat al haar steden onbewoonbaar zijn  
 .
.
											 
			 
			
			
			 ( Kleine kans overigens )
 ( Kleine kans overigens )
											 
			 
			
			
			 . BtS is wel leuk inderdaad al trekt mijn PC het matig als het allemaal wat ingewikkelder wordt
. BtS is wel leuk inderdaad al trekt mijn PC het matig als het allemaal wat ingewikkelder wordt  
											 
			 
			
			
			 ) De prijs was 5¤90 (basisspel) maar ik onthoud vooral de zweetgeur die in de winkel hing door de pubers die als bezetenen achter een pc aan het gamen waren alsof hun leven ervan afhing
 ) De prijs was 5¤90 (basisspel) maar ik onthoud vooral de zweetgeur die in de winkel hing door de pubers die als bezetenen achter een pc aan het gamen waren alsof hun leven ervan afhing  .
 . ), maar ik slaag er niet in eilandjes te koloniseren. Ook in de tutorial wordt dat niet uitgelegd. De concrete vraag: welk schip heb ik nodig om settlers ofzo mee te voeren en hoe zet ik die settlers op een schip om eilanden te koloniseren?
 ), maar ik slaag er niet in eilandjes te koloniseren. Ook in de tutorial wordt dat niet uitgelegd. De concrete vraag: welk schip heb ik nodig om settlers ofzo mee te voeren en hoe zet ik die settlers op een schip om eilanden te koloniseren? 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 )
 )
											 
			 
			
			
			Probeer het eens in een gta4 topicquote:Op vrijdag 2 januari 2009 18:32 schreef sennaveld het volgende:
hallo , ieder , ik heet john en ben pas nieuw bij jullie...weet iemand iets van gta4...
 
											 
			 
			
			
			of:quote:Op dinsdag 30 december 2008 09:05 schreef GasTurbine het volgende:
stap 1) plaats schip op de kust.
stap 2) selecteer settler en rechtermuisklik op de boot.
stap 3) selecteer boot en vaar naar gewenste eiland
stap 4) aangekomen bij eiland, selecteer de settler (in je balk waar z'n info staat zie je twee miniscule vierkantjes van de settler en de boot)
stap 5) rechtermuisklik op het eiland waar je je stad wilt bouwen.
stap 6) Proficiat. De kolonie GasTurbine is geboren (wel een screenshot maken hé!)
 
			 
			
			
			Ach ja, gta4. Speelt vaak af in steden die ver van je palace af liggen, veel maintenance dus. In dat spel is een courthouse geen overbodige luxe. Of zouden ze auto's stelen vanuit war weariness? In dat geval: jails.quote:Op vrijdag 2 januari 2009 18:32 schreef sennaveld het volgende:
hallo , ieder , ik heet john en ben pas nieuw bij jullie...weet iemand iets van gta4...
 
			 
			
			
			Vooral als het een unit is met veel promotions idd.quote:Op woensdag 19 maart 2008 09:40 schreef JedaiNait het volgende:
Dat kan, je unit moet zich dan binnen jouw culturele grenzen bevinden, dan krijg je een knopje om te upgraden. Dit is echter wel een vrij duur geintje, maar kan soms net hét verschil maken.
 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			Hoe ze het vechten hebben gedaan is inderdaad nogal wennen wanneer je alleen Civ2 gewend bent.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 09:06 schreef Ssswing het volgende:
Pfff Civ4 valt nog niet mee; vrees dat ik te lang de simpliciteit van Civ2 heb gespeeld
De uitgebreidheid van het geheel is wel cool (maar god wat onoverzichtelijk in het begin :S)
Mocht er weer een GotM komen, doe ik in ieder geval mee
 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			En 'first strikes'. Boogschutters hebben dit vaak. Als je dan vecht wordt er een paar keer door de boogschutter gevochten zonder dat hij verlies lijdt.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:00 schreef Frutsel het volgende:
Aan de animaties kan je ook niets zien, voor elke volledige eenheid staan er immers drie.
Soms zie je d'r twee, terwijl je op 95% van je sterkte zit, zegt dus ook niets.
Enige dat echt bepalend is is het terrein waar je op vecht, en welke eenheid tegen welke (phalanx is bijv extra goed tegen paardjes, Axeman vs Swordsmen etc) en in bepaalde mate de ervaring.
 
			 
			
			
			ja maar het lijkt mij logisch dat dit allemaal al verrekend is in het percentage dat wordt weergegeven? Of zit ik er helemaal naast wat dat betreft.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 10:00 schreef Frutsel het volgende:
Aan de animaties kan je ook niets zien, voor elke volledige eenheid staan er immers drie.
Soms zie je d'r twee, terwijl je op 95% van je sterkte zit, zegt dus ook niets.
Enige dat echt bepalend is is het terrein waar je op vecht, en welke eenheid tegen welke (phalanx is bijv extra goed tegen paardjes, Axeman vs Swordsmen etc) en in bepaalde mate de ervaring.
 
			 
			
			
			Normaliter wel dacht ik... maar zeker weten doe ik dat niet. Gebeuren soms ook wel dingen waarvan ik denk: WTF! En weg is mijn met vijf promoties opgewaardeerde Archerquote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:30 schreef Ssswing het volgende:
[..]
ja maar het lijkt mij logisch dat dit allemaal al verrekend is in het percentage dat wordt weergegeven? Of zit ik er helemaal naast wat dat betreft.
 
  
 
			 
			
			
			Dat klopt, je zit er niet naast.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:30 schreef Ssswing het volgende:
[..]
ja maar het lijkt mij logisch dat dit allemaal al verrekend is in het percentage dat wordt weergegeven? Of zit ik er helemaal naast wat dat betreft.

 
											 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Jep beide uitbreidingen. Custom game > grote wereld, flink wat civs en gaan met die banaanquote:Op dinsdag 20 januari 2009 11:32 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Normaliter wel dacht ik... maar zeker weten doe ik dat niet. Gebeuren soms ook wel dingen waarvan ik denk: WTF! En weg is mijn met vijf promoties opgewaardeerde Archer
Speel je de standaard CIV IV of één van de uitbreidingen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Hmm ik viel eerst vaak aan met Elephants Swordsmen en Catapults.quote:Op dinsdag 20 januari 2009 12:16 schreef Montov het volgende:
Mijn potjes zien er steeds vaker hetzelfde uit, met 3 aanvalsgolven:
1. Elephants (of Maceman) + Catapults. Daarmee is mijn naaste concurrent altijd vrijwel uitgeschakeld en loop ik qua research uit op iedereen.
2. Grenadiers + Trebuchets. De rest van de AI op mijn continent maak ik kreupel: ze houden soms wat toendra steden.
3. Infantry + Cannon + Carriers + Fighters. Het andere continent roei ik uit.
Ik moet eens een andere strategie proberen. Of eens wat potjes op Monarch spelen...
 
  
			 
			
			
			Die Xbox 360 versie lijkt me ook niks inderdaad. Heb zelf ook voor de DS "gekocht". Die is ook helemaal niks.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:08 schreef Halcon het volgende:
Maar eens kopen. Klinkt leuker dan de versie van de Xbox 360....
 
											 
			 
			
			
			Het is ook niks. Het is leuk voor mensen die nooit Civ hebben gespeeld, maar ik vind het niks. Het gaat veel te snel (spel duurt anderhalf uur ofzo) en het is vrij beperkt allemaal.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:55 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Die Xbox 360 versie lijkt me ook niks inderdaad. Heb zelf ook voor de DS "gekocht". Die is ook helemaal niks.
 
			 
			
			
			de 360 versie heb ik inmiddels weer op fok verkocht. Waardeloos vond ik hem vergeleken met de PC versiequote:Op zaterdag 31 januari 2009 19:55 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Die Xbox 360 versie lijkt me ook niks inderdaad. Heb zelf ook voor de DS "gekocht". Die is ook helemaal niks.
 
											 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			Dat is het ook. Heb het nu 2 uur gespeeld en al een potje gewonnen (domination victory) en zit al in 1800 in het andere potje. Er is echt geen fluit aan.quote:Op zaterdag 31 januari 2009 22:19 schreef Frutsel het volgende:
[..]
de 360 versie heb ik inmiddels weer op fok verkocht. Waardeloos vond ik hem vergeleken met de PC versie
 
			 
			
			
			Ik zag Civ 4 voor 6 euro liggen bij de FRS. Welke uitbreidingen heb jij en hoeveel kosten die?quote:Op zaterdag 31 januari 2009 22:21 schreef du_ke het volgende:
Voor een paar cent (10 of 20 euro heb ik betaald geloof ik) heb je een box met het spel en de 2 uitbreidingen. Zeker de moeite waard
 
			 
			
			
			In ieder geval Beyond the Sword dan kan je met Nederland spelenquote:Op zondag 1 februari 2009 09:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik zag Civ 4 voor 6 euro liggen bij de FRS. Welke uitbreidingen heb jij en hoeveel kosten die?
De Xbox versie kost overigens 30 euro. Ik had dus zeker beter de PC-versie gekocht. Voor 6 euro heb je de CD van Civ 4 en die is zonder uitbreiding al tien keer beter dan de Xbox-versie.
 . Warlords voegt niet echt veel toe (alleen nieuwe leaders)
. Warlords voegt niet echt veel toe (alleen nieuwe leaders)
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Beyon the Sword is helaas niet leverbaar via Bol.com.quote:Op zondag 1 februari 2009 10:46 schreef PirE het volgende:
[..]
In ieder geval Beyond the Sword dan kan je met Nederland spelen. Warlords voegt niet echt veel toe (alleen nieuwe leaders)
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 Warlords is aardig, maar niet meer.
 Warlords is aardig, maar niet meer.
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Gister dus voor een tientje gekocht bij FRS. Al eventjes gespeeld en nu al 10 keer beter dan de Xbox-versie.quote:Op zondag 1 februari 2009 14:04 schreef Ssswing het volgende:
Ik heb het spel met alle uitbreidingen bij Dixons of de V&D gekocht (zitten bij elkaar in één pand...beetje vaag) voor inderdaad 20 euro. Civilization IV Complete

 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 10 minuten nadenken of je je eerste stad op de startlocatie bouwt of toch 1 tile weg...
 10 minuten nadenken of je je eerste stad op de startlocatie bouwt of toch 1 tile weg...  
											 
			 
			
			
			 
  
											 
			 
			
			
			quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:16 schreef pfaf het volgende:
Civ is al ongeveer vijf jaar het enige computerspel dat ik speel.
 Doe je colonization ook dan?
  Doe je colonization ook dan?
											 
			 
			
			
			De vorige wel, de nieuwe ben ik nog niet aan toe gekomen. Stond wel op m'n lijstje, maar ik ben te druk tegenwoordig. Wellicht als ik 'm ooit nog eens voor een paar euro in de bakken tegenkom.quote:
 
											 
			 
			
			
			ik speel zelfs het bordspel Civilization nog wel regelmatigquote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:19 schreef pfaf het volgende:
[..]
De vorige wel, de nieuwe ben ik nog niet aan toe gekomen. Stond wel op m'n lijstje, maar ik ben te druk tegenwoordig. Wellicht als ik 'm ooit nog eens voor een paar euro in de bakken tegenkom.
 
											 
			 
			
			
			
 
   ROME:TOTAL WAR
 ROME:TOTAL WAR  
											 
			 
			
			
			Da's echt niets voor het beste spel aller tijden. Ik blijf het wel jammer vinden dat ze nog geen Linux-port hebben gemaakt. Zou een mooi klusje zijn in afwachting van Civ V.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:29 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
https://www.dynabyte.nl/article.php?xi=614996&tc=cbsearch
Het origineel + beide uitbreidingen voor 10 euro, die ga ik morgen zeker halen
En trouwens, turn-based rts zijn heul niet verkeerd
ROME:TOTAL WAR
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Mjah, de pc game markt komt steeds meer onder druk te staan door het illegaal downen... zal me nix verbazne dat het over ene paar jaar gebeurd isquote:Op dinsdag 3 februari 2009 21:41 schreef du_ke het volgende:
ben wel benieuwd wat ze weten te verzinne nvoor CIV V
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Mwoah, het kristaliiseert meer uit heb ik het gevoel. RPG's, Turn-based startegy, sims, zulke dingen werken nog steeds op de pc en zullen dat mijns inziens ook nog wel even blijven doen. Dat het plebs schietend met de console op de bank blijft spelen hoeft niet ten koste te gaan van de elite die een beschaafd spelletje Montezuma-slashen ambieert.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 22:36 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Mjah, de pc game markt komt steeds meer onder druk te staan door het illegaal downen... zal me nix verbazne dat het over ene paar jaar gebeurd is

 
											 
			 
			
			
			 
  
   
  
											 
			 
			
			
			NAVO en Warschaupact kunnen wel met Permanent Alliance inderdaad.quote:Op woensdag 4 februari 2009 08:44 schreef pfaf het volgende:
[..]
Op zich wel een boeiende vraag: wat moet er aan CIV V toegevoegd worden, veranderd worden et cetera. Mijns inziens moet het speerpunt op diplomatie gelegd worden: relaties met andere beschavingen mogen wel wat complexer. In de eindgame kunnen bondgenootschappen als NAVO en Warschaupact ontstaan, maar ook in het eerdere spel mogen de communicatiemogelijkheden en relaties wel wat complexer mijns inziens.
 Als twee landen Hereditary Rule hebben, kunnen ze een koninklijk huwelijk regelen.
 Als twee landen Hereditary Rule hebben, kunnen ze een koninklijk huwelijk regelen.  
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Als je zorgt dat elke civ tenminste 1 stad heeft met jouw religie kan je gewoon een diplomatic victory ermee scorenquote:Op woensdag 4 februari 2009 09:58 schreef BenjaminFranklin het volgende:
De apostolic palace daarentegen..
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Met die console-versie stel je de echte liefhebbers niet tevreden natuurlijk.quote:Op dinsdag 3 februari 2009 20:18 schreef pfaf het volgende:
Er is natuurlijk wel een Console-versie gekomen ondertussen. Overigens hoeft het van mij nog niet. IV voldoet nog prima.

 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			quote:Op maandag 9 februari 2009 13:11 schreef thettes het volgende:
Civilization is écht mijn type game als ik zo de omschrijvingen lees. Helaas ben ik wél opgegroeid met age of empires, maar niet met civilization. Weet iemand dus een goede instapgids?
Heb twee jaar terug namelijk ook wel eens gespeeld, op de een of andere manier lukte het ook nog wel op makkelijk niveau, maar ik had eerlijk gezegd maar heel weinig benul van waar ik mee bezig was :p
Heb overigens de game én beide expansions.
 http://garath.net/Sullla/civ4.html
 http://garath.net/Sullla/civ4.html  
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			Denk niet dat het erg veel nut heeft Civ 3 en 4 verschillen op teveel gebieden van elkaar.quote:Op maandag 9 februari 2009 13:19 schreef BenjaminFranklin het volgende:
Ik ben al vanaf CIV I opgegroeid met dit spel en toen was het al gruwelijk verslavend. Ik denk dat het het makkelijkst is om eerst met CIV 3 te beginnen. Dan heb je de civics en de wat meer toegespitste unit-abilities nog niet. Misschien is dat een plan?
 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt
Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
 
											 
			 
			
			
			In het begin alles handmatig. Wanneer mijn rijk groot wordt, en ik heb er geen zin meer in om het handmatig te doen, dan gaat het op auto. In het begin wil ik er namelijk zeker van zijn dat ik de juiste resources zo snel mogelijk heb.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:52 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Whehehe, denk je dat je de lul bent omdat 2 civs bandwagonnen tegen je, komen ze aanzetten met swordsman terwijl je al Riflemen hebt
Bouwen jullie alles handmatig met workers of heb je ze op auto staan?
 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			In het begin moet je lekker alles auto laten draaien, zet iig je ' toggle resources on' en houd 1 worker handmatig die alle resources gaat bewerken zodat je die binnen hebt. en dan zet je bij preferences: automated workers leave old improvements aan.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:58 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
Ik ben nu nog gewoon aan het verkennen, dus heb ik alles op auto staan en niveau op settler, ik wil het battle-systeem eerst kennen
 
											 
			 
			
			
			Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 13:54 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
uiteraard handmatig, die n00bs bouwen forten op resources en shit....
 
			 
			
			
			Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort. Tis ook een kwestie van het strategisch neerleggen van je steden. Adviseerbaar is ook om gewoon buiten je grenzen wat units neer te zetten, dan spawnen daar iig geen barbs meer, en wanneer ze van verder komen heb je iig al wat defence en hoef je je workers niet te verplaatsenquote:Op dinsdag 10 februari 2009 15:35 schreef Montov het volgende:
[..]
Maar alleen wanneer de resources buiten de stadsgrenzen vallen. Dan heb je immers geen profijt van de extra food/hammers/gold maar kan je het wel beter verdedigen tegen barbs en andere vrijanden.
Op zich dus wel logisch dus. Alleen het blijft onwenselijk om de workers te automatiseren omdat je zelf de prioriteit wil bepalen.
 
											 
			 
			
			
			Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?quote:Op woensdag 11 februari 2009 09:39 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
Nah, ik heb er echt een hekel aan als ze forten gaan bouwen op resources, omdat ik die resources vrijwel direct verhandel met andere civs om trade te genereren, ik zet daarom op belangrijke tiles meestal wat units, maar nooit een fort.
 
			 
			
			
			Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 15:24 schreef Montov het volgende:
[..]
Je kan toch gewoon handelen met resources waar een fort op staat?
 
			 
			
			
			Zolang het fort in je grens is en je de tech hebt die nodig is om de resource te kunnen gebruiken/minen krijg je gewoon die resource dus kan je hem verhandelen. Het is verder weinig nuttig want ik verdedig nooit mijn resources. Ik gebruik als ik alles in mijn BFC'tjes heb volgebouwd nog wel is de build trade network bij mijn workers. Dan bouwen ze overal automatisch wegen/railroads en dat is wel chill als ze verder toch niks boeiends te doen hebt.quote:Op woensdag 11 februari 2009 15:29 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
Volgens mij niet. Als er een hill is met stone daarop. Staat erbij: requires Quarry. Als er dus een fort op staat, dan heb je die stone wel in je borders, maar niet in gebruik, c.q. je kunt er geen quarry en fort tegelijk op bouwen. Als je de piramides aan het bouwen bent, en je hebt geen quarry bij die stone, krijg je toch ook geen double production? Dat komt pas wanneer je die quarry gehosseld hebt.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.quote:Op donderdag 12 februari 2009 03:34 schreef rood_verzet het volgende:
Nog steeds verslavend als de tering, vooral met de uitbreiding Beyond The Sword. Alleen vind ik het al behoorlijk moeilijk op 'Noble' niveau...mijn rivalen bouwen als idioten, als ik hetzelfde probeer kost dat gewoonweg enorm veel goud aan onderhoudskosten en gaat dat weer ten kosten van je research
 
											 
			 
			
			
			Yep, het is te zwart/wit vind ik. Zo kun je bijvoorbeeld niet samenwerken in de vorm van een coalitie tegen andere staten. In elk geval: je kunt geen gezamenlijke tactiek voeren of manschappen leveren zoals Nederland dat bv. deed bij de Irak-oorlog.quote:Op woensdag 4 februari 2009 10:41 schreef pfaf het volgende:
Met allianties zoals de NAVO, bedoel ik dan niet alleen een PA-tje of samen een oorlogje. Ik zie het iets groter, samen ‘vergaderen’ over diplomatieke kwesties om andere civ's tot inkeer te brengen. Het is wellicht wat moeilijk om duidelijk te maken wat ik bedoel, maar de feel van dimplomatie in Civ vind ik nog verre van goed. Te ad-hoc, te compromisloos en te eenvoudig. Als er tegen niet-AI gespeeld wordt kun je nog even bij elkaar gaan zitten en afspreken hoe je een oorlog samen ingaat, hoe je de buit gaat verdelen en andere afspraken maken.
 
			 
			
			
			Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.quote:Op donderdag 12 februari 2009 11:38 schreef BenjaminFranklin het volgende:
[..]
tot aan noble/prince, moet je gewoon alles volknallen met cottages, behalve hills en resources natuurlijk.. die strategie heb ik altijd toegepast, en dat ging prima. Inmiddels zit ik op emperor, en daar word ik regelmatig afgemaakt alsof het niks is. Vaak heb ik dat er 3 civs ineens tegelijk of vlak achter elkaar de oorlog aan me verklaren... niet te stoppen.

 
			 
			
			
			Naja, ik had aggressive AI aangezet, dus ze hadden niet veel zin om te ouwehoerenquote:Op zondag 15 februari 2009 23:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ligt waarschijnlijk aan je diplomacy. Bijna niemand verklaart oorlog op Pleased. en op Catherine na geloof ik ook niemand op Friendly. Dus als je de gevaarlijkste civs goed managed met diplomacy hoef je amper een leger te hebben tot je ze de kop in slaat.
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Hier hetzelfde. Zonder raging Barbarians gebeurt er bij mij meestal weinig. Ik kies er meestal voor om eerst hele continenten vol te bouwen, cultuur op te bouwen en technologische ontwikkelingen door te voeren.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:34 schreef Montov het volgende:
Raging barbs vind ik leuk omdat ik doorgaans niet kies voor een vroege oorlog tegen een AI en die opbouw soms nog wel saai is. Raging Barb geeft wat leuke militaire afwisseling.
Pas met War Elephants/Catapults/Trebuchets/Maceman begin ik soms een oorlog, maar vooral met Grenadiers begin ik er op los te hakken.
 
			 
			
			
			

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |