Ik zat me af te vragen, waarom ga je eigenlijk nog naar het CB? Dat heeft toch niet heel veel zin bij Arwen gezien de speciale situatie met eten enzo?quote:Op zondag 16 september 2007 22:33 schreef _evenstar_ het volgende:
De KA van het zkh wou arwen goed op gewicht hebben en een beetje extra spek kweken met behulp van preparaten. Maandag zkh, arts keurig tevreden.
Dinsdag Cb, ze ois veel te dik, je moet haar toch op dieet plaatsen hoor.
lees je in doos
![]()
Bij mij ook, gelukkig heb ik er eentje van de oude stempel. Lijkt wel alsof die jonkies getraind worden om met hun voetzolen te denken als ik dit zo hoor. De mijne houdt rekening mee met allerlei aspecten, zoals afkomst van ouders en geeft duidelijke uitleg van intepretatie van de grafieken. Zo ook een nette cursus inbakeren van haar gekregen, zoals het vroeger ook al gedaan werd. Dus niks met allerlei dwangbuizen etc. Nee gewoon een paar grote doeken.quote:Op maandag 17 september 2007 10:33 schreef E.T. het volgende:
als ik die verhalen hier zo lees, knijp ik echt mijn handen dicht met het CB hier.
Er wordt rekening gehouden met bouw van het kind, met borstvoeding (afvlakking van de curve bijv.), er wordt erg vertrouwd op het oordeel van de moeder.
Ik denk dat e.e.a. ook wel te maken heeft met hoe de moeder overkomt en zich met de kinderen gedraagt, maar tegen mij zijn ze altijd heel erg relaxed![]()
oh schei uit over al die opmerkingen. In het ziekenhuis kunnen ze er ook wat van. Mijn vrouw helemaal over de zeik omdat een verpleegster de CTG gaat aflezen...ooh dat wordt zeker weten een keizersnee.....heb je je spullen wel bij je om te blijven...terwijl ze net een half uur aan dat ding lag.quote:Op maandag 17 september 2007 10:59 schreef appelsap het volgende:
Ik ben best tevreden over het CB hier!
Maar ik hoor regelmatig over die verkeerde adviezen. Niet alleen daar maar ook in het ziekenhuis.
Zo was Damian net 1 dag oud en ik gaf hem de fles. Het arme kind stikte er half in omdat de melk er veel te snel uitkwam. Zegt die verpleegster, het is niet de bedoeling dat je de fles er steeds uithaalt. Dus ik leg uit wat er aan de hand is maar ik moest maar niet zo flauw doen.
Het enige minpuntje bij het CB hier vind ik, ze kijken wel naar het kind maar niet naar de toestand waar hij op dat moment in is. Zo lag Damian laatst te slapen in mijn armen maar moest hij wakker worden voor de onderzoeken. En dan wordt er gezegd: Hij is niet zo actief he? Alsof ze niet kunnen nadenken daar.
De volgende keer naar het CB in Vlissingen, ben benieuwd hoe het daar gaat.
Ik kan me daar wel in vinden. Ik heb soms het idee dat als je laat merken dat je het zelf ook goed vindt gaan zij je onnodig onzeker maken.quote:Op maandag 17 september 2007 11:07 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Zelfde dus ook met CB's, die moeten vooral niet semi-bekwaam doen alsof ze er veel vanaf weten, prikken zetten, meten, wegen en constateren moeten ze, meer niet vind ik.
Daar heb ik helemaal geen last van eerlijk gezegd.quote:Op maandag 17 september 2007 12:39 schreef Pruk het volgende:
Ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort of in een algemeen CB topic, maar WTF doet het CB eigenlijk?
Om je heen hoor je eigenlijk enkel rare verhalen, zowel hier op internet, maar ook in je omgeving. Ik kan me zo voorstellen dat het handig is om te weten hoe je kindje groeit (of niet groeit), of je kindje te zwaar is of te licht, of het goed hoort en dat he top tijd zijn vaccinaties krijgt, maar waarom ga je nog meer naar het CB?
Zijn dit niet ook dingen die je eventueel thuis zou kunnen doen (op hoortesten en vaccinaties na dan misschien?) of door een huisarts kan laten doen? Zijn er ook andere opties?
Het CB is geloof ik niet verplicht, maar als -noggeenmoeder- begin ik NU al aversie te krijgen tegen zo'n instantie en ik vraag me eigenlijk af of de andere -nognietmoeders- dat ook hebben en of dat gevoel terecht is als je dan daadwerkelijk er terecht komt met je kindje.
Had ik destijds ook niet, ging er open en onbevangen heen...tot het eerste bezoek, wat een des-illusie.quote:Op maandag 17 september 2007 13:29 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Daar heb ik helemaal geen last van eerlijk gezegd.
Maar ik ben dan ook mestal vrij makkelijk bij dit soort instanties.Ik zie het allemaal wel straks.
Precies! En amenquote:Op maandag 17 september 2007 13:29 schreef Brighteyes het volgende:
Denk alleen wel dat het overgrote deel van de mensen die hier nu 'klagen' stuk voor stuk mensen zijn die hun bekkie wel bij zich hebben en ook de hersens om zelf dingen uit te zoeken op basis daarvan beslissingen te nemen, maar dat er ook een grote groep moeders/ouders is die wel degelijk gebaat zijn bij de dingen die er gezegd en geconstateerd worden...
Ja, da's heel fijn maar daar gaat dit topic niet overquote:Op maandag 17 september 2007 13:33 schreef E.T. het volgende:
Ik vind 't ook altijd wel leuk om heen te gaanDe bevestiging horen dat je kind (en dus jij als ouder) het goed doet is altijd leuk
![]()
En bij Saskia is vooral de wvp erg goed bezig met tips om Saskia goed te begrijpen en een stukje van haar denkwereld uit te leggen aan me, door haar ervaring kan ze me dat goed uitleggen. (Saskia loopt met sommige dingen wel eens een beetje voor, wat tot wat tegenstrijdigheden in haar koppie zorgt tussen emotie en ratio)
En verder is het gewoon een beetje kletsen over je kind en wat hij/zij al dan niet kan. Je mag er gewoon heerlijk ongegeneerd opscheppen enzo
Dat is wat ik bedoelquote:Op maandag 17 september 2007 13:33 schreef E.T. het volgende:
En verder is het gewoon een beetje kletsen over je kind en wat hij/zij al dan niet kan. Je mag er gewoon heerlijk ongegeneerd opscheppen enzo
Alleen spijtig dat ze niet altijd mee zijn met de laatste onderzoeken en op die manier niet altijd het 'goede' advies geven.quote:Op maandag 17 september 2007 13:41 schreef Stiekemurd het volgende:
..., kon ik juist het goede advies daar inwinnen![]()
Ow ben je wel eens bij het bureau geweest waar ik altijd kom?quote:Op maandag 17 september 2007 13:46 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Alleen spijtig dat ze niet altijd mee zijn met de laatste onderzoeken en op die manier niet altijd het 'goede' advies geven.
25 jaar geleden gaf men bijvoorbeeld het advies om na zes weken appelsiensap en fruitpap te geven.
Heb je daar dan de zekerheid dat ze alles weten? Dacht het niet, zeker als het om iets gaat waat je zelf vragen om hebt.quote:Op maandag 17 september 2007 13:49 schreef Stiekemurd het volgende:
[..]
Ow ben je wel eens bij het bureau geweest waar ik altijd kom?
Waar heb je dat dan wel?quote:Op maandag 17 september 2007 13:52 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Heb je daar dan de zekerheid dat ze alles weten? Dacht het niet, zeker als het om iets gaat waat je zelf vragen om hebt.
Klopt, maar toen ik net moeder was (erg onzeker en 2 linkerhanden) was ik toch echt blij met de vakmensen van mijn plaatselijke CBquote:Op maandag 17 september 2007 13:55 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Met je eigen gezond verstand en veel lezen kom je al een heel eind.
Maar heb je ze dat wel eens verteld?quote:Op maandag 17 september 2007 13:38 schreef RockabeIIa het volgende:
Weet je wat het is, als je ondanks dat je best weet dat het heel goed gaat met je kind (misschien wel te goed!) is het heel vervelend om van het CB geen bevestiging te krijgen en dat ze liever elke keer een pietluttigheidje aanhalen om maar te laten zien dat ze verstand van kindjes hebben. Het is echt zo typisch!
Goed hoor, als zij daar het volste vertrouwen in heeft. En er zullen zeker mensen tussen zitten die zich blijven inlezen in hun vakgebied, maar helaas niet iedereen heb ik en andere mensen al ondervonden...quote:Op maandag 17 september 2007 14:24 schreef _evenstar_ het volgende:
ja sorry icicle en BM doe het mooi even hier![]()
Als iemand dan tevreden is over het Cb waar ze naar toe gaan , ongeacht jijzelf andere ervaring hebt , wie ben je dan om te zeggen dat die ook nooit iets zeker weten.
BM is nooit op het CB van stiekemerd geweest dus kan ze ook geen oordeel vellen over hoe de medewerkers daar zijn.
Was je er dan wel al aan toe om kinderen te krijgen als je 2 linker handen hebt en zo erg onzeker bentquote:Op maandag 17 september 2007 14:09 schreef Stiekemurd het volgende:
[..]
Klopt, maar toen ik net moeder was (erg onzeker en 2 linkerhanden) was ik toch echt blij met de vakmensen van mijn plaatselijke CB
En nog steeds!!
Niet iedereen is van nature zo zeker, dat heeft in mijn ogen niks ermee te maken dat je er niet klaar voor zou zijn.quote:Op maandag 17 september 2007 17:35 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
Was je er dan wel al aan toe om kinderen te krijgen als je 2 linker handen hebt en zo erg onzeker bent![]()
Net als wat Bass-Miss zegt: er bestaat ook nog zo iets als gezond verstand en wat dacht je van je moedergevoel, ook niet geheel onbelangrijk![]()
Dat dus ook ja.quote:Op maandag 17 september 2007 18:01 schreef Jelief het volgende:
Het cb is prima om de ontwikkeling van je kindje een beetje in de gaten te houden maar gebruik het in godsnaam niet als DE autoriteit vwb de verzorging en opvoeding. Ze weten veel maar lang niet alles. Zelf een beetje inlezen in wat je met je hummel moet kan doen werkt heel verhelderend.
Door wie?quote:Op maandag 17 september 2007 18:01 schreef Jelief het volgende:
Ik vind dat er over het algemeen te veel waarde wordt gehecht aan het oordeel/ advies van het cb.
Het is 'belangrijk' dat je kindje zijn eigen lijntje in die curve gaat ontwikkelen. Dat de 2 waardes (gewicht lengte) een beetje evenwijdig oplopen.quote:Op maandag 17 september 2007 19:35 schreef DaviniaHR het volgende:
Want het is wel belangrijk dat je ongeveer op dezelfde lijn blijft, toch?
Idd!! En ik vraag me trouwens af wat Marit hierover te zeggen heeft.....quote:Op maandag 17 september 2007 19:35 schreef texelonia het volgende:
[..]
Door wie?
Hier op Fok! is de gemiddelde mening dat het CB bij voorbaat al van geen kanten deugt en dat je hun advies vooral niet serieus moet nemen. Zo lijkt het tenminste. En als je wel tevreden bent met je CB en de mensen die er werken, en je hun advies wel serieus neemt, dan ben je zelf niet helemaal lekker, en niet toe aan het ouderschap, blijkbaar
Echt, trieste wending van dit topic vind ik
Dat vroeg ik me ook al af!quote:Op maandag 17 september 2007 20:19 schreef Stiekemurd het volgende:
[..]
Idd!! En ik vraag me trouwens af wat Marit hierover te zeggen heeft.....
Ik ben zo'n moeder die wel haar mond open trekt.quote:Op maandag 17 september 2007 20:27 schreef Moonah het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook al af!
Enne... goede edit...![]()
Wat ik me nog meer afvraag. Als jullie elders ontevreden zijn, ga je dan ook alleen maar tegen je vriendinnen lopen klagen, of trek je je mond ook tegen de betreffende persoon open?
Ik herken nl ook wel wat van bij ons op school. Sommige moeders lullen een heleboel bij elkaar tegen alles en iedereen behalve tegen de juf. Terwijl als je die rechtstreeks aanspreekt er iets aan 'het probleem' gedaan kan worden, of iig eea verduidelijkt kan worden. Zo ook bij het CB lijkt me.
Ik krijg hier een beetje een 'opstook'gevoel bij.
Ik kom regelmatig in mijn werk mensen tegen die blindelings af gaan op wat het cb zegt. Vooral met borstvoeding wordt vaak de plank mis geslagen. (let op ik zeg vaak,niet altijd!)quote:
ho wacht even dat bedoelde ik helemaal niet! Zo staat het ook echt niet in mijn post.quote:Hier op Fok! is de gemiddelde mening dat het CB bij voorbaat al van geen kanten deugt en dat je hun advies vooral niet serieus moet nemen. Zo lijkt het tenminste. En als je wel tevreden bent met je CB en de mensen die er werken, en je hun advies wel serieus neemt, dan ben je zelf niet helemaal lekker, en niet toe aan het ouderschap, blijkbaar
Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt maar ik zie dat helemaal niet zo hoor. Of ik heb mijn oogkleppen op? Zoals ik het tot nu toe in het kleine babytjes topic heb gelezen worden er over het algemeen gewoon goede dingen gezegd. En ik zie eigenlijk nooit iemand echt negatief praten over het CB. Natuurlijk wordt er wel eens geklaagd, maar dat is bij alles toch zo?quote:Op maandag 17 september 2007 19:35 schreef texelonia het volgende:
[..]
Door wie?
Hier op Fok! is de gemiddelde mening dat het CB bij voorbaat al van geen kanten deugt en dat je hun advies vooral niet serieus moet nemen. Zo lijkt het tenminste. En als je wel tevreden bent met je CB en de mensen die er werken, en je hun advies wel serieus neemt, dan ben je zelf niet helemaal lekker, en niet toe aan het ouderschap, blijkbaar
Je snijdt dan toch eigenlijk jezelf in de vingers, juíst als je nog eens met 'die mensen'quote:Op maandag 17 september 2007 20:36 schreef LadyS het volgende:
Nou ja, ik moet er nog een keer heen enzoIk ben echt een trut wat dat aangaat.
Overigens laat ik ook niet alles over mijn kant gaan, hoor. Maar als ik nog vaker met die mensen te maken krijg, hou ik meestal mijn mond
Ja, maar dat is dus helemaal niet gek. Als ik in mijn omgeving kijk met alle kinderen om me heen, dan hoor ik ENKEL negatieve verhalen. Vorige week sprak ik de vrouw die in het ziekenhuis tegenover me lag en toen beviel en die was op weg naar het CB en die begon zelf al over het feit dat ze benieuwd was wat ze zou horen omdat ze enkel negatieve dingen hoorde. Ligt het dan aan FOK? Nee, het ligt denk ik aan hoe mensen in elkaar zitten en hoe er met je omgegaan wordt op het CB.quote:Op maandag 17 september 2007 19:35 schreef texelonia het volgende:
[..]
Door wie?
Ja, dat weet ik ook wel en dat is dus juist het stommequote:Op maandag 17 september 2007 21:18 schreef Moonah het volgende:
[..]
Je snijdt dan toch eigenlijk jezelf in de vingers, juíst als je nog eens met 'die mensen'te maken krijgt? Want als je ze niet vertrouwt heb je daar de volgende keer ook weer last van. Dan let je weer op [insert willekeurige irritatie]. Terwijl als je dingen respectvol en gewoon vriendelijk uitspreekt (dus niet meteen op je achterste benen eens eventjes verhaal gaan halen) kunnen zaken uitgepraat worden en is een volgende keer de lucht geklaard.
SOL, dat van die brandwonden is wel heel schokkend zeg!
Dat snap ik, en ik probeer die negatieve verhalen ook niet goed te praten. Wat ik bedoelde met 'negatieve wending', is dat er tegen de mensen die wél tevreden zijn over het CB in werd gegaan, dat zij het vast verkeerd hadden, etc.quote:Op maandag 17 september 2007 20:41 schreef SeaOfLove het volgende:
En nog even wat...er wordt hier om verkeerde CB adviezen en opmerkingen gevraagd, logisch dat er negatieve ervaringen worden verteld.
De rest van mijn post was niet zozeer als reactie op jouw post, maar meer in het algemeen. Ik gebruikte de vraag op jouw opmerking alleen even om mijn punt duidelijk te makenquote:Op maandag 17 september 2007 20:42 schreef Jelief het volgende:
ho wacht even dat bedoelde ik helemaal niet! Zo staat het ook echt niet in mijn post.
Ik kom tegenwoordig niet zoveel meer in het babietjestopic, maar heel vaak als ik lees dat het over het CB gaat, zijn dat negatieve verhalen. En dan bedoel ik dus niet als iemand zomaar een cb-bezoekje schrijft, maar echt een gesprekje over het CB in het algemeen. En dat heb ik al meerdere malen zien gebeuren. En je leest nou nooit eens een gesprekje over hoe goed het CB toch isquote:Op maandag 17 september 2007 20:50 schreef appelsap het volgende:
Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt maar ik zie dat helemaal niet zo hoor. Of ik heb mijn oogkleppen op? Zoals ik het tot nu toe in het kleine babytjes topic heb gelezen worden er over het algemeen gewoon goede dingen gezegd. En ik zie eigenlijk nooit iemand echt negatief praten over het CB. Natuurlijk wordt er wel eens geklaagd, maar dat is bij alles toch zo?
Doel je nu op kindermishandeling of verwaarlozing ofzow?quote:Op maandag 17 september 2007 23:02 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik denk dat het CB grotendeels wel goed is, hoor. Vooral voor de mensen die zelf niet al te verstandig zijn en voor elke pruts advies nodig hebben. Ook om die kindjes in de gaten te houden en eventueel melding van te kunnen maken.
Dat is wel zo, maar zo hoor je ook vaak genoeg verhalen van (huis)artsen die dingen veel te laat zagen, of het compleet bij het verkeerde eind hadden. Heel vervelend en jammer, maar het zijn ook maar mensen die fouten kunnen maken.quote:Maar toch blijft het jammer dat er nogal wat verkeerde adviesen gegeven worden.
Heee, hadden wij dezelfde kraamhulp soms=quote:Op maandag 17 september 2007 21:37 schreef LadyS het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik ook wel en dat is dus juist het stommeZo had ik een kraamverzorgster die liever kletste als werkte en bijv. maar 1x het toilet heeft schoongemaakt in de 5 dagen dat ze er was. En 2x de badkamer, maar dat was gewoon de nattigheid na het badje een beetje aandweilen. Terwijl ik wéét dat dat elke dag moest. Ik kreeg nooit drinken van haar en moest om elf uur vragen of ze een ontbijtje wilde maken
Nooit wat van gezegd, want tja, ze zou nog vaker komen.
Tis wel een puntje om aan te werken zeg maar
quote:Op maandag 17 september 2007 23:10 schreef livelink het volgende:
Wat Bass-Miss volgens mij bedoelt is dat zij vanuit haar superioriteit zich niet druk hoeft te maken over het CB, maar dat het voor het domme volk dat zelf niet nadenkt wel zinvol kan zijn, ware het niet dat dat eigenlijk dan ook weer heel gevaarlijk is omdat het CB nou eenmaal ook bijna altijd verkeerde adviezen geeft en dat die domme mensen die dan ook nog gaan opvolgen.
Bass-Miss heeft niet zo'n hoge dunk van ongeveer alle andere mensen, heb ik het idee.
'Verkeerd'... Tja, kindjes gaan er niet dood van om flesvoeding te krijgen, maar dat ze bijvoorbeeld advies geven om flesvoeding bij te geven vind ik verkeerd.quote:Op maandag 17 september 2007 23:39 schreef piglet het volgende:
Ja maar, gaat het wel altijd om verkeerde adviezen? Ik kan me bijv. voorstellen dat als jij van plan bent borstvoeding te geven tot je kind naar de basisschool gaat, je geen behoefte hebt aan een advies over afbouwen oid. En als jij helemaal 'into rapley' bent, vind je het niet leuk als je met iemand spreekt die je adviseert om gemalen prut te geven. Maar zijn die adviezen per se verkeerd? Ze passen niet bij jouw situatie en jouw ideeen over opvoeden, maar in mijn ogen zijn ze niet fout. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Even eenquote:Op dinsdag 18 september 2007 08:56 schreef marit1978 het volgende:
.
Snap je de TT niet? Je hoeft niet in elk topic en altijd iets te zeggen als je het er niet mee eens bent.quote:Op maandag 17 september 2007 22:57 schreef texelonia het volgende:
[..]
Dat snap ik, en ik probeer die negatieve verhalen ook niet goed te praten. Wat ik bedoelde met 'negatieve wending', is dat er tegen de mensen die wél tevreden zijn over het CB in werd gegaan, dat zij het vast verkeerd hadden, etc.
[..]
Dat bedoelde ik eigenlijk ook met mijn eerste post, dat je alleen de negatieve verhalen hoort/leest, en veel minder de positieve. Daardoor krijg je denk ik een vertekend beeld.
Het was overigens ook niet mijn bedoeling dat je je niet serieus genomen voelt... Ik heb met mijn post eigenlijk alleen maar willen aankaarten dat het (gelukkig) niet overal standaard is. Wat ik wel jammer vind, is dat het dus (blijkbaar vaak) voorkomt dat op een CB vreemd gereageerd wordt en rare adviezen gegeven worden.quote:Op dinsdag 18 september 2007 09:47 schreef Brighteyes het volgende:
*discussie verplaatst naar het mod-topic*
Jammer dat jij je nu niet meer serieus genomen voelt RockabeIIa, want dat is volgens mij niet de bedoeling van de posts van de mensen die wel positieve ervaringen over het CB posten.
kijk eens goed naar de titel van het topic dan. Daar staat dat hier de verkeerde adviezen verteld worden. Een andere topic is, daar waar goed adviezen verteld worden.quote:Op maandag 17 september 2007 19:35 schreef texelonia het volgende:
[..]
Door wie?
Dit vind ik heel goed gezegd!!quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:18 schreef DaviniaHR het volgende:
En aansluitend op de discussie, ook met bevallingen hoor je altijd de rampbevallingen, nooit als het goed ging. Slecht nieuws heeft nu eenmaal een hogere sensatiewaarde en blijft langer hangen...
Maar die paar boeken geven je ook weer tegenstrijdige adviezen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:18 schreef DaviniaHR het volgende:
Als je dit topic zo leest, en de emoties die het losmaakt, benik ergens eenbeetje geneigd om een "vervolgtopic" te openen om te vragen naar tegenstrijdige adviezen die mensen gehad hebben, en wat ze ermee gedaan hebben...
Onze eerste kraam zegt: niet teveel creme smeren, das niet goed voor de huid
De tweede kraam zegt: ik doe lekker wat creme op zijn gezichtje, voor het geval Eli zich krabt...
De derde kraam smeert weer niet. Wij smeren verder ook niet.
En aansluitend op de discussie, ook met bevallingen hoor je altijd de rampbevallingen, nooit als het goed ging. Slecht nieuws heeft nu eenmaal een hogere sensatiewaarde en blijft langer hangen... Ik weet wel dat ik een paar goede boeken ga kopen waar ik dingen in kan terug vinden voor het geval ik rare adviezen krijg. Geeft gewoon meer zekerheid.
Informatie is in principe altijd heel waardevol. Alleen is niet elke informatie even zinnig, en daar schort het ook gewoon aan. Betrouwbare informatie, de info die CB's geven kan op zich wel betrouwbaar zijn, maar is het dan ook geldig, als in, toepasbaar in jouw specifieke situatie. En daar zit em de crux, de informatie die ik veelal heb gekregen klopt weliswaar, maar ik heb er geen bips aan, want neem bijv. groeicurves...quote:Op maandag 17 september 2007 19:37 schreef Leah het volgende:
Ik ben echt pro cb hoor, er zijn denk ik heel veel ouders en kinderen die daar erg bij gebaat zijn, maar stel nou, dat iemand die echt even helemaal niet meer weet wat te doen, bij een cb zoals het mijne terecht komt?
Daar heb je dan weer gezond verstand voor.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:22 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar die paar boeken geven je ook weer tegenstrijdige adviezen.Dus dan moet je alsnog voor jezelf uitmaken welk advies je dan verkiest op te volgen.
hmmm....ik kan nog een leuke boekje opentrekken over artsen. Laten we het zo zeggen dat ze erg dominant en betweterig overkomen, niet allen, maar wel heel veel en die moet je echt aanpakken.quote:Op maandag 17 september 2007 20:41 schreef SeaOfLove het volgende:
Maargoed ik spreek voor mezelf, en ik ben blij dat ondanks dat ik vrij jong was toen ik Milou kreeg, me altijd overal doorheen heb weten te slaan met haar, mede door mijn zekerheid voor als iets niet goed voelt, mijn gevoel te volgen en op te stappen en even advies in te winnen bij bijv. het DownsyndroomTeam voor wel een kundige arts bijv.
Nog zoiets, ruim 4 jaar geleden kreeg Milou een kopje soep over haar heen. De dienstdoende arts op de SEH wilde me haar weer mee naar huis geven.
Ik heb geweigerd, heb tegen de verpleegsters gezegd dat ik haar achter zou laten als ze niets deden, toen kwamen ook de verpleegsters tegen de arts in opstand, hebben tegen zijn wil een andere arts opgeroepen.
Uiteindelijk heeft Milou bijna een maand in het Brandwondencentrum te Beverwijk gelegen en heeft op 5 plaatsen huidtransplantatie's moeten ondergaan.
O jee, behalve wat ik schreef, hebben wij een leuk CB. De meet/weeg dame heeft ons opgegevenquote:Op maandag 17 september 2007 21:34 schreef Pruk het volgende:
Ik ben allang blij dat ik naar aanleiding van mijn reactie toch een aantal positieve verhalen gehoord heb, want die heb ik in mijn omgeving simpelweg nog niet gehoord!
* hassanjassan meldt zichquote:Op maandag 17 september 2007 22:12 schreef marit1978 het volgende:
Hierboven stelt iemand:
prikken zetten, meten, wegen en constateren moeten ze, meer niet vind ik.
Dan denk ik... Ja?
Gebeurt dat dan niet? Vergeten wordt nog 'interpreteren' en de adviserende rol daar waar advies gevraagd wordt.
Ik zou ècht erg graag eens willen meemaken hoe de mensen die hier zo negatief zich op het buro voordoen. Ik vraag me af waarom er uberhaupt gebruik van wordt gemaakt?
Waarom niet aankaarten "ik heb geen behoefte aan adviezen, ik weet jullie (of iemand anders) bij vragen te vinden en ik kom alleen voor de vaccinaties"
Maar dit is ook om niet voor de medische tuchtcommissie te komen te staan voor verantwoording. Plus dat het moet van de zorgverzekeraars, vergeet dat niet. Je bent dan misschien wel HKZ compliant bezig, maar de kwaliteit is daarmee nog niet gegarandeerd. Ik werk zelf in de zorg en het is 1 grote geldmachine geworden, helaas.quote:Er is in mijn werkgebied een (heel klein) aantal mensen dat na het eerste huisbezoek heeft aangegeven geen behoefte aan frequent cb-bezoek te hebben.
Prima!
Tenzij er redenen zijn waarom we denken dat het voor het kind ècht heel belangrijk is dat er voor gezondheid van het kind gewaakt moet worden. Dan wordt er wel gekeken naar mogelijkheden om toch zo'n gezin in beeld te houden....dat moge duidelijk zijn.
Wat denk je van moderniseren, een inhaalslag maken vanuit de 20e naar de 21e eeuw. Zoals voor een gehoortest, waarom kan dat niet gecombineerd worden met een andere afspraak of een beetje de processen consolideren. Zo'n test duurt 5 minuten als alles goed gaat. Gebruik van internettoepassingen, delen van informatie tussen behandelaren en artsen etc...dat scheelt allemaal zoveel tijd en geld, die mooi gestopt kan worden in de kwaliteit van de zorg.quote:Door sommige stukjes hier krijg ik het idee dat de mening heerst dat er bij de jeugdgezondheidszorg allemaal heksen rondlopen die hun geld verdienen met zo belerend mogelijk doen naar ouders toe.
Tja
Ik zou niet weten waarom iemand daar zijn energie in zou steken.
Wat is dus nou eigenlijk mijn mening?
Dat er bij de professionals nogsteeds veel behoefte is aan bijscholing
Dat er bij veel ouders die in dit topic geschreven hebben een vreemd soort oordeel over de medewerkers van het cb is. 'ik kom er voor hen' -gevoel krijg ik er bij
Dat er verbazingwekkend weinig mensen hier zijn die gewoon handelen n.a.v. hun gevoel hier over!
Hou eens een enquete zou ik zeggen, daar kom je misschien nog wel eens voor verrassingen te staan of juist een bevestigiing. Meten is weten...dat zou een arts zeker moeten weten denk ik?quote:want ja, ergens voel ik me haast aangesproken...terwijl ik het idee heb dat de ouders die bij mij op het buro komen toch echt wel komen omdat ze iets nuttigs van me denken te kunnen horen.
Kijk dat is lovenswaardig en zo helpen we de gemeenschap een beetje. Deze verhalen komen ook niet uit de lucht vallen, maar zijn echte gebeurtenissen. Ik zou als arts niet aangevallen zijn, maar juist geïntrigeerd zijn over de verhalen en wellicht een spiegel bij mezelf voorhouden.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:10 schreef marit1978 het volgende:
Mijn puntje net was omdat ik op het werk ben en even moest uitzoeken of ik kon inloggen
Ik voel me niet persoonlijk aangesproken gelukkig...maar moet me wel inhouden om niet bij sommige verhalen in de aanvalverdediging te gaan
zo geloof ik domweg niet dat wat Stout vertelt ook letterlijk zo gebeurd is!
Dat je als arts/wvp met een lach een grapje maakt als een kind het perfecte antwoord geeft...
is dat nog iets heel anders dan botweg zeggen 'moet je dat zeggen van mama'
Kom nou toch...dat moet je echt wel een vreselijk afgestompt en bot persoon zijn
(en maken dat je stopt met werken!)
Mijn eerste reaktie is vooral dat dit een duidelijk geval is van 'hoe hoor je iets' (hoe wil je iets horen)
Ik heb vanmorgen al 3 ouders van advies mogen voorzien
met dit topic in mijn achterhoofd
Heb zelfs bij een 'nieuwe' moeder heel duidelijk verteld waar we hier voor zijn
Dat dus.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:07 schreef milagro het volgende:
CB, effe denken, hoor, oh ja, geen negatieve verhalen hier, trok me nooit zoveel aan van adviezen van het CB, meestal adviseerden ze iets namelijk, wat ik al deed, of absoluut niet van plan was te gaan doen, never nooit niet , dus braaf ja nee en amen knikken en snel weer weg... het is dat er zoiets is als inentingen en zo, anders was ik weggebleven na verloop van tijd, voegde nu niet echt iets toe verder aan wat ik al wist of deed, of moest laten, want dat had ik zelf al bedacht of opgezocht ergens in een boek of zo, bij gebrek aan internet ...
Hoe komt het nou toch dat je zo'n constatering opvat als een beschuldiging?quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:18 schreef _Ingrid_ het volgende:
Bij het vorige cb kregen we vaak te horen dat Kim zo klein is. Ja, daar kun je ook echt wat aan doen he.
Maar wat heeft het voor nut om iets te melden wat overduidelijk is en waar niemand iets aan kan veranderen?quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:41 schreef marit1978 het volgende:
[..]
Hoe komt het nou toch dat je zo'n constatering opvat als een beschuldiging?
Ik denk niet eens zozeer als een beschuldiging, maar wel een soort van Faalgevoel omdat er iets niet goed gaat, maar waar je niets aan kan veranderen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:41 schreef marit1978 het volgende:
[..]
Doe ik.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:42 schreef marit1978 het volgende:
[..]
Prima!
Maar, KOM dan ook alleen voor die prikken !!
Het ligt er volgens mij ook aan hoe iets gebracht wordt en hoe het opgevat wordt. Een constatering van 'goh, ze is aan de kleine kant' (hier ook al gehoord) kan dus ook gevolgd worden door een blik op de grafiek en er achteraan 'Maar ze volgt netjes het lijntje, dus da's niks om je zorgen over te maken. Dat gaan we pas doen als de grafiek een duikeling maakt'.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:47 schreef KD-fotografie het volgende:
[..]
Maar wat heeft het voor nut om iets te melden wat overduidelijk is en waar niemand iets aan kan veranderen?
Is hetzelfde als dat je met een verwijtende blik krijgt te horen 'Ja, ze heeft wel blauwe ogen he?'
deed ik bij de tweede dusquote:Op dinsdag 18 september 2007 11:42 schreef marit1978 het volgende:
[..]
Prima!
Maar, KOM dan ook alleen voor die prikken !!
er ontbreekt een uitleg (als dat idd ontbrak) , en dan kan je dat zo opvatten, vind dat niet zo raar.quote:Op dinsdag 18 september 2007 12:10 schreef marit1978 het volgende:
maar, waarin de constatering dat een kindje klein is komt naar voren dat dat verkeerd is ?
Waarom hébben we dan zoiets als een CB? Ik vind het hele instituut een typisch jaren '70 gebeuren: enorm bemoeizuchtig, veel liefdewerkoudpapier, onkundige medewerkers (sommige profileren zich als arts maar mogen in de echte wereld nog geen hoestdrank voorschrijven), etc. Nee, ik kom er niet graag.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:07 schreef milagro het volgende:
CB, effe denken, hoor, oh ja, geen negatieve verhalen hier, trok me nooit zoveel aan van adviezen van het CB, meestal adviseerden ze iets namelijk, wat ik al deed, of absoluut niet van plan was te gaan doen, never nooit niet , dus braaf ja nee en amen knikken en snel weer weg... het is dat er zoiets is als inentingen en zo, anders was ik weggebleven na verloop van tijd, voegde nu niet echt iets toe verder aan wat ik al wist of deed, of moest laten, want dat had ik zelf al bedacht of opgezocht ergens in een boek of zo, bij gebrek aan internet ...
Nergens, als ze dat over Isa zeggen (is al gebeurt) kijken ze ook meteen even mij aan met mijn 1 meter 63 en paps met een krappe 1 meter 76quote:Op dinsdag 18 september 2007 12:10 schreef marit1978 het volgende:
maar, waarin de constatering dat een kindje klein is komt naar voren dat dat verkeerd is ?
irritant betuttelend, idd, voor degene met gezond verstand.quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:21 schreef Jarno het volgende:
[..]
Waarom hébben we dan zoiets als een CB? Ik vind het hele instituut een typisch jaren '70 gebeuren: enorm bemoeizuchtig, veel liefdewerkoudpapier, onkundige medewerkers (sommige profileren zich als arts maar mogen in de echte wereld nog geen hoestdrank voorschrijven), etc. Nee, ik kom er niet graag.. Wat mij betreft gaat dit soort zorg gewoon weer naar echte (huis)artsen - die er ook niet zijn, nee, dat weet ik.
Voor de prikjes en metingen en voor mensen die bijvoorbeeld denken dat ze kunstvoeding met melk moeten aanmaken...quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:21 schreef Jarno het volgende:
[..]
Waarom hébben we dan zoiets als een CB?
Of voor de mensen die een eerste kindje hebben gekregen en met wat eenvoudige vragen zitten, maar graag de antwoorden bevestigd willen hebben (want je moet ook niet alles geloven dat op i-net staat is mijn mening).quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:27 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Voor de prikjes en metingen en voor mensen die bijvoorbeeld denken dat ze kunstvoeding met melk moeten aanmaken...
Prikjes zetten kan elke verpleegkundige, daar heb je niet een heel orgaan a la CB voor nodig wmb. Ik vind het allemaal een nogal onzinnige besteding van belastinggeld, maar goed, dat is allemaal imho. En de adviesrol? Tsja, je wordt tijdens je zwangerschap langs -tig organen en instanties gestuurd en werkelijk gebombardeerd met foldertjes, deskundigen en weet ik veel wat. Ik zie niet wat een CB daar nog aan toevoegt. Zeker niet in deze tijd. Maar ach, verder zal het me een zorg zijn, we komen er nu amper nog en straks helemaal niet meer, ze doen maar.quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:27 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Voor de prikjes en metingen en voor mensen die bijvoorbeeld denken dat ze kunstvoeding met melk moeten aanmaken...
Van mij mag het idd ook een verpleegkundige zijn die de prikjes zet.quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:38 schreef Jarno het volgende:
[..]
Prikjes zetten kan elke verpleegkundige, daar heb je niet een heel orgaan a la CB voor nodig wmb. Ik vind het allemaal een nogal onzinnige besteding van belastinggeld, maar goed, dat is allemaal imho. En de adviesrol? Tsja, je wordt tijdens je zwangerschap langs -tig organen en instanties gestuurd en werkelijk gebombardeerd met foldertjes, deskundigen en weet ik veel wat. Ik zie niet wat een CB daar nog aan toevoegt. Zeker niet in deze tijd. Maar ach, verder zal het me een zorg zijn, we komen er nu amper nog en straks helemaal niet meer, ze doen maar.
Zo wordt het anders niet gebracht. Maar goed, dat had ik ook zelf kunnen uitzoeken als ik het echt belangrijk had gevonden en dat heb ik niet gedaan. Ja, achteraf had ik misschien liever naar de HA gegaan. Zeker op medisch vlak want daar wordt gewoon gestunteld. Wegers die vergaande medische adviezen afgeven, spruw dat tot 3 x toe gemist wordt, zelfs op ons aangeven, slecht advies mbt bv en bijvoeding, allemaal erg karig en knullig. Nu kunnen wij zelf onze info wel vinden, en hebben dat ook wel gedaan. Maar toch.quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:50 schreef owlet het volgende:
Het is trouwens niet verplicht he, dat CB. Je kan ook gewoon naar de huisarts gaan. Zelfs voor de prikken.
ja, maar omdat je niet weet hoe het er aan toe gaat, en je graag je eigen mening vormt, ga je toch, en wordt dan geconfronteerd met veel open deuren en irri betutteling, hetgeen op een vriendelijke manier gebeurde in mijn geval, hoor, dus ik heb geen negatieve ervaringen, het ging ene oor in, andere oor uit, ja, zal ik doen (NOT!) dagdag , u ook!quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:50 schreef owlet het volgende:
Het is trouwens niet verplicht he, dat CB. Je kan ook gewoon naar de huisarts gaan. Zelfs voor de prikken.
Kloptquote:Op dinsdag 18 september 2007 13:50 schreef owlet het volgende:
Daarom. Doe het dan niet, denk ik. Verspilling van belastinggeld, imho.quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:54 schreef milagro het volgende:
[..]
ja, maar omdat je niet weet hoe het er aan toe gaat, en je graag je eigen mening vormt, ga je toch, en wordt dan geconfronteerd met veel open deuren en irri betutteling, hetgeen op een vriendelijke manier gebeurde in mijn geval, hoor, dus ik heb geen negatieve ervaringen, het ging ene oor in, andere oor uit, ja, zal ik doen (NOT!) dagdag , u ook!
Nouja, als er geen CB's waren, zou dat een beste bak geld schelen waarmee je weer die voorzieningen kunt overhevelen naar de HA's. Een HA kan ze ook bestellen natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 september 2007 14:03 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik vind het best goed dat je zelf geen vaccinaties moet bestellen en gaan halen. Dat is toch heel wat makkelijker en goedkoper dan bij een huisarts gaan. Dus in dat opzicht vind ik het concept CB best goed.
Zoals ik al zei, voor mij ook goed, moest het zo gaan.quote:Op dinsdag 18 september 2007 14:05 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nouja, als er geen CB's waren, zou dat een beste bak geld schelen waarmee je weer die voorzieningen kunt overhevelen naar de HA's. Een HA kan ze ook bestellen natuurlijk.
Altijd doen, daar waar mensen met informatie bezig zijn gaan dingen mis.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:39 schreef marit1978 het volgende:
Ik ben het helemaal eens met wat je schrijft over die meetfout...
het is uiteraard noodzakelijk om na te denken bij getalletjes...en ook moet er gecheckt worden of het stipje wel op de goede plek in de grafiek staat.
Fijn dat jij als vader ook meecheckt
Ik bedoel hiermee dat foute informatie bij een wat lastiger geval al snel een eigen leven gaat leiden. Andere instanties, andere mensen die op hun eigen manier de gegevens intepreteren. En voor je het weet komt er een soort DBC uit waar de honden geen brood van lusten.quote:Ik zou er verder niet zo zwaar aan tillen hoor .. 'dit komt mooi wel in de boeken' ??
Klopt, maar enquteren en evalueren en dan actie erop ondernemen is dan altijd de volgende stap. En helaas voor de mensen die het ingevuld hebben die zullen wellicht pas de veranderingen zien als er een 2e kindje komt.quote:Het valt me op dat je stelt dat er maar eens een equete gehouden moet worden...
Je weet: meten=weten..... dus voortaan eerst even goed checken
Hier worden evaluatieformulieren uitgedeeld na de zuigelingen periode en halverwege de peuterperiode. We vertrouwen er op dat mensen hierin eerlijk zijn.
Ik persoonlijk check bij elk gesprek dat ik heb of de ouder tevreden is met dat wat er op dat moment besproken is. Ik vertrouw er op dat er door de ouder dan ook eerlijk gereageerd wordt.
Zo niet, gemiste kans.
hehehe, ja, dat is o.a. mijn werk bij deze zorginstelling.quote:Ik stoor me trouwens ook mateloos aan de inefficiëntie rondom dossiers/afstemming met andere zorgverleners etc. maar het lijkt haast onmogelijk daar wat aan te doen.
Heb je de landelijke discussie meegekregen over het electr.dossier?
Hele boel stagneert op het ogenblik omdat er een rechtzaak loopt rondom het bedrijf dat de software zou gaan ontwikkelen
(die discussie laat ik verder even voor wat het is)
Of heeft dit met mijn tip om users te negeren die je niet mag te maken?quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:50 schreef lcicle het volgende:
Marit1978, wat is je beroep precies, als ik vragen mag? Iedereen schijnt het hier te weten, maar ik dus niet![]()
Vooral door de toon waarop het werd gezegd. En het nee schudden terwijl ze het zei. Door de wvp trouwens. ik heb dus met de vorige wvp wel vaker zulke dingen gehad. De artsen bevielen me daar beter. Maar die krijg je maar weinig. Gelukkig is deze wvp, arts, en de rest wel heel aardig. En niet beschuldigend.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:41 schreef marit1978 het volgende:
[..]
Hier is het dus zo dat je de ene keer de wvp krijgt en de keer erop heb ik mijn eigen huisarts.quote:Op dinsdag 18 september 2007 14:05 schreef Jarno het volgende:
[..]
Nouja, als er geen CB's waren, zou dat een beste bak geld schelen waarmee je weer die voorzieningen kunt overhevelen naar de HA's. Een HA kan ze ook bestellen natuurlijk.
veel kinderen weten niet eens wat een fluitketel is tegenwoordig, omdat veel ouders een waterkoker hebbenquote:Op dinsdag 18 september 2007 21:37 schreef Ireth het volgende:
Oja de oogtest! Das mijn enige negatieve ervaring op het cb! Suus bleef de fluitketel (geloof ik?) steevast een eend noemen! Elke keer bij dat ene bewuste plaatje kwam mijn kwakbol met "eend" aan. Ze herkende dus wel degelijk het plaatje, alleen benoemde ze het verkeerd! Conclusie: lui oog! Nee hoefde geen 2e keer meer terug te komen, ze was zeker van haar zaak. Lui oog! Verwijskaart halen bij de huisarts voor de oogarts.
Hele scenario van testen doorgelopen bij de oogarts... niks aan de hand?(daar was datzelfde plaatje overigens wéér een eend!)
Juist wel doenquote:Op dinsdag 18 september 2007 21:40 schreef Sonnetje85 het volgende:
Ik durf als ik dit allemaal zo lees bijna niet meer op een consultatiebureau te gaan werken![]()
Wat een van mijn ideeën is (als ik klaar ben met mijn opleiding dan)...
Lees hier idd ook wel erg domme dingen, waarvan mijn tenen ook krom gaan staan. Maar dat is denk ik ook omdat die dingen blijven hangen en de rest niet. Maar goed dat is ook vaker gezegd in dit topic.
Vind het wel een interessant topic om te lezen met het oog op mijn toekomstplannen
Klopt, hier slaan ze dat plaatje dus ook gewoon over. Waarop Isa vroeg waarom ze de waterkoker van oma niet aanweesquote:Op dinsdag 18 september 2007 21:42 schreef milagro het volgende:
[..]
veel kinderen weten niet eens wat een fluitketel is tegenwoordig, omdat veel ouders een waterkoker hebben
dat zou toch ook bij hen opgekomen moeten zijn.. en dat ze daarom dus geen plaatjes van fluitketels meer gebruiken voor hun test
niets van aantrekken, hoorquote:Op dinsdag 18 september 2007 21:43 schreef Ireth het volgende:
Wij hebben dus wel een fluitketel, maar voor mijn part had ze het een rood vierkantje genoemd.. als dat consequent zo was herkende ze toch het plaatje?We moesten juist thuis die plaatjes oefenen zodat ze ze zou herkennen
Ja dat dacht ik dus ook!quote:Op woensdag 19 september 2007 09:47 schreef PM-girl het volgende:
Het viel me pas wel op dat op die ogentestkaart de hond net een paard lijkt, of andersom! Maar zolang het kind maar hetzelfde blijft noemen, niets aan de hand toch?
Goed dat je het noemt, dat wist ik niet!quote:Op woensdag 19 september 2007 09:51 schreef marit1978 het volgende:
het is juist leuk om te zien hoe en kind het noemt!
Even over het medisch inhoudelijke; het cb is er voor screening, niet voor diagnostisering
Daarbij hoort dus vooral dat er geen naam moet worden gekoppeld aan een bevinding!
Hoogstens bij uitleg aan een ouder waarom je een kind wil doorsturen aangeven waarop een signaal zou kúnnen wijzen.
Dat idee heb ik ook een beetje. Onnadenkend en in sommige gevallen niet geinteresseerd.quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:41 schreef Leah het volgende:
Wat ik idd weleens merk, is dat men zich niet realiseert hoeveel impact het heeft als men iets van/over je kind zegt.
Electronisch Kind Dossier? Denk ikquote:
Huh? Doe eens vertellen...quote:Op maandag 24 september 2007 23:32 schreef poemojn het volgende:
(Overigens: als je alleen voor wegen/meten/vaccinaties gaat ben je in de nieuwste EKD-dataset die ik gezien heb een even groot risico voor je kind als wanneer je helemaal niet gaat; en bekend is dat vooral de 3% ouders die het cb niet bezoeken hun kind mishandelen, dus echt positief is dat niet.)
Ik vroeg hetquote:Op woensdag 26 september 2007 00:00 schreef poemojn het volgende:
Moonah, de precieze plek zie ik nu even niet , maar het moet in dit bestand staan: http://www.ekd.nl/uploade(...)set%20JGZ%20v2.0.xls
/edit Gevonden: tabblad Inhoud, cel F176 (betreffende risicofactoren ouder/verzorger): "3. Geen gebruik JGZ of alleen vaccinaties".
Ik vind het trouwens echt erg om te zien wat ze allemaal bijhoudenOok erg simpel zo om met een querietje alle joodse of homoseksuele ouders bijv eruit te selecteren.
Waah ik ben nu ook een eenouder gezin.quote:Op woensdag 26 september 2007 12:03 schreef nebelung het volgende:
[..]
Ik vroeg het
en ik vind dit buitengewoon verontrustend ja. Een eenoudergezin staat ook bij risicofactoren![]()
![]()
Hier heeft het cb een brief van het ziekenhuis/verloskundige ontvangen met de gegevens over de bevalling erin. Ik ontving zelf ook de brief en dacht toen van nou die hebben ze niet nodig want wat gaat het hun nou aan hoe mijn bevalling gegaan is, maar toen zag ik in de brief staan dat er ook een exemplaar rechtstreeks naar het cb en de verloskundige gegaan was.quote:Op woensdag 26 september 2007 12:45 schreef cattie het volgende:
En alle details van de bevalling er in. Dat had nou ook weer niet gehoeven van mij.
Nou ja daar zou ik de logica dan nog engszins van in kunnen zien, maar ik vond het zo raar dat dat helemaal achter mijn rug om ging. Ze hadden mij toch ook die brief kunnen geven zodat ik 'm aan het cb kon geven en dat ik dan eventueel nog wat kon toelichten of vertellen als iets naar mijn beleving anders gegaan was?quote:Op woensdag 26 september 2007 13:55 schreef Mibos het volgende:
Stiemie ergens kan ik de logica daar nog wel enigzins van in zien hoor dat ze op de hoogte zijn van je bevalling. Hier ook zo en ze hebben meteen aangepakt toen bleek dat Kaith het in het begin nog niet lekker deed. Voorkeurshouding naar rechts en links compleet negeren door de bevalling.
Begrijp je nu waarom mensen wantrouwig zijn? Als er zelfs onder medewerkers van dit soort instanties onduidelijkheid heerst over wie welke info wanneer kan en mag inzien, hoe moet ík er dan vertrouwen in hebben?quote:Op donderdag 27 september 2007 09:25 schreef marit1978 het volgende:
onder beheer van scholen ?!
dat lijkt me geen goed plan nee.
(heb ik nog niet zo begrepen trouwens)
voor jou is het zo. Maar het dossier is voor alle mensen met kinderen. En er zijn echt heel veel mensen die die hulp niet zoeken, of zelfs niet inzien dat ze hulp nodig hebben.quote:Op donderdag 27 september 2007 09:49 schreef m@x het volgende:
Als ik hulp nodig heb bij de zorg/opvoeding van mijn kind trek ik zelf wel aan de bel. In die zin vind ik het wel bemoeizorg. Ik ben toch zeker degene die bepaalt of ik die hulp nodig heb? Ik heb bijvoorbeeld zelf aangegeven bij het CB dat mijn partner en ik uit elkaar zijn. Dat is in Kai's dossier gezet. Op zich prima maar nu sta dit dus kennelijk als risicofactor in zijn dossier vermeldt terwijl dit dus helemaal niet zo hoeft te zijn.
Zo'n dossier bestaat uit momentopnames en ik vind dat op basis van die momentopnames geen conclusies kunnen of mogen worden getrokken. Ik heb zelf heel sterk het gevoel dat dit nu al in sommige gevallen gebeurd en dat dit met de invoering van zo'n EKD nog meer gaat gebeuren.
Zo'n EKD is overigens een stuk makkelijker in te zien door allerlei instanties dan een papieren dossier. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met de opmerking dat die twee op hetzelfde neerkomen.
En dat is ook goed en geldt hopelijk voor heel veel mensen. Maar er is ook een hele grote groep mensen die dat niet doet. Waar het dus wel van signalen afhangt en of die wel op tijd opgepikt worden.quote:Op donderdag 27 september 2007 09:49 schreef m@x het volgende:
Als ik hulp nodig heb bij de zorg/opvoeding van mijn kind trek ik zelf wel aan de bel. In die zin vind ik het wel bemoeizorg. Ik ben toch zeker degene die bepaalt of ik die hulp nodig heb? Ik heb bijvoorbeeld zelf aangegeven bij het CB dat mijn partner en ik uit elkaar zijn. Dat is in Kai's dossier gezet. Op zich prima maar nu sta dit dus kennelijk als risicofactor in zijn dossier vermeldt terwijl dit dus helemaal niet zo hoeft te zijn.
Zo'n dossier bestaat uit momentopnames en ik vind dat op basis van die momentopnames geen conclusies kunnen of mogen worden getrokken. Ik heb zelf heel sterk het gevoel dat dit nu al in sommige gevallen gebeurd en dat dit met de invoering van zo'n EKD nog meer gaat gebeuren.
Zo'n EKD is overigens een stuk makkelijker in te zien door allerlei instanties dan een papieren dossier. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met de opmerking dat die twee op hetzelfde neerkomen.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn maar hoe zit het bijvoorbeeld met degenen die die signalen op moeten pikken. Het is allemaal zo subjectief. Ik ben absoluut geen tegenstander van meer toezicht/begeleiding op plekken waar het nodig is, maar het feit dat al die info over mij en mijn kind bij wijze van spreken op straat komt te liggen en beschikbaar is voor personen die het nu al niet eens kunnen worden over een 'simpel' iets als bijvoeding maakt mij geen voorstander van zo'n EKD.quote:Op donderdag 27 september 2007 10:03 schreef Igraine het volgende:
[..]
En dat is ook goed en geldt hopelijk voor heel veel mensen. Maar er is ook een hele grote groep mensen die dat niet doet. Waar het dus wel van signalen afhangt en of die wel op tijd opgepikt worden.
Er zijn genoeg gevallen van gezinnen waar veel mensen van denken dat er wel eens ingegrepen zou kunnen worden of waar gewoon meer toezicht wenselijk zou zijn. En nu die mogelijkheid geschapen wordt, zijn veel mensen er ineens tegen.
Wat ik er van gelezen heb, daar heb ik geen problemen mee. Ik heb niets te verbergen, 'ze' mogen alles van me weten. Het meeste is nu ook bekend, alleen op verschillende plekken.
m@x, een éénouder-gezin is één van de vele risicofactoren die invloed kunnen hebben op het welzijn/ontwikkeling van een kind. KANquote:Op donderdag 27 september 2007 10:13 schreef m@x het volgende:
[..]
Dat zal ongetwijfeld zo zijn maar hoe zit het bijvoorbeeld met degenen die die signalen op moeten pikken. Het is allemaal zo subjectief. Ik ben absoluut geen tegenstander van meer toezicht/begeleiding op plekken waar het nodig is, maar het feit dat al die info over mij en mijn kind bij wijze van spreken op straat komt te liggen en beschikbaar is voor personen die het nu al niet eens kunnen worden over een 'simpel' iets als bijvoeding maakt mij geen voorstander van zo'n EKD.
Je hebt helemaal gelijk E.T.!quote:Op donderdag 27 september 2007 10:17 schreef E.T. het volgende:
En ja, er zal vast af en toe wel iemand tussendoor glippen die dan 'overdreven betutteld' wordt terwijl het niet nodig is om daar een extra oogje in het zeil te houden.. Maar als er 1 Savannah mee gered wordt, is het voor mij eigenlijk wel geslaagd. En dan maakt het mij niet uit of ze alles van mij en m'n kind weten.
Oh nee hoor, maar moeten we daar op wachten?quote:Op donderdag 27 september 2007 11:35 schreef E.T. het volgende:
Maar zijn er dan zo veel gevallen dat er misbruik is gemaakt van informatie? Dat ze de plank totaal mis sloegen?
quote:Op donderdag 27 september 2007 11:38 schreef Jarno het volgende:
[..]
Oh nee hoor, maar moeten we daar op wachten?
Dat snap ik.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:39 schreef E.T. het volgende:
[..]
Dan heb ik liever dat er dus wel gemonitord wordt en dat er hopelijk een kind van de ondergang gered wordt![]()
Dat van die bijvoeding was een voorbeeld. Ik had ook doorslapen of in Kai's geval het late lopen kunnen noemen. Dit komt toevallig als eerste in me op. Volgens mij zijn er in dit topic meerdere van dit soort voorbeelden genoemd. Haal bijvoeding weg en vul op de puntjes ieder willekeurig voorbeeld uit dit topic in.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:07 schreef marit1978 het volgende:
[..]
m@x, een éénouder-gezin is één van de vele risicofactoren die invloed kunnen hebben op het welzijn/ontwikkeling van een kind. KAN
hoeft niet. Men houdt alleen de aanwezige factoren bij om zo een inschatting te kunnen maken van de nodige zorg als er opeens een zorgbehoefte blijkt te zijn.
Erg makkelijk trouwens om weer eens te gooien met het bijvoeding-gedoe.
Dat is al besproken meen ik me te herinneren.
Niet te vergelijken ook met de taak die er binnen de JGZ ligt als je kijkt naar tijdig signaleren van niet gezonde omgevingsfactoren voor de ontwikkeling van het kind.
bron: www.ekd.nlquote:Wordt het mogelijk dat ouders en kinderen hun EKD kunnen inzien?
Behoudens de formele rechten in het kader van de Wet Bescherming Persoonsgegevens heeft stichting EKD.NL de doelstelling om transparantie en openstelling van het elektronische dossier in de communicatie met ouders, inspectie en andere externe partijen te bevorderen. Dit is een doelstelling voor middellange termijn.
Wordt het mogelijk dat ouders of kinderen informatie uit hun EKD kunnen (laten) verwijderen?
De WBP bepaalt dat een patiënt recht heeft op inzage in zijn dossiergegevens en op vernietiging van zijn dossier. Dit niveau van rechten en bescherming is onderwerp van overleg tussen Stichting EKD.NL, CBP en VWS.
met de beste wil van de wereld niet interpreteren als 'opleidingsnivo'. Als een CB-er denkt mij in die 10 minuten dat ik daar binnen ben te kunnen beoordelen op wat dan ook hebben ze er toch echt een probleem bij daar.quote:Daar stond op op welk niveau ouders volgens het CB functioneerden.
Ik lees vaker gekke dingen die in dossiers terecht komen hier, dus of ze het nu moeten of niet, het gebeurt kennelijk.quote:Op vrijdag 28 september 2007 07:57 schreef marit1978 het volgende:
Jarno,
denk je nou echt dat een cb-medewerker dat nu denkt te kunnen of moet ?
Dan is het maar goed dat jij nooit gaat.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:28 schreef Jarno het volgende:
met de beste wil van de wereld niet interpreteren als 'opleidingsnivo'. Als een CB-er denkt mij in die 10 minuten dat ik daar binnen ben te kunnen beoordelen op wat dan ook hebben ze er toch echt een probleem bij daar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |