abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 september 2007 @ 14:41:30 #251
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_53516119
Dit vind ik persoonlijk bijvoorbeeld heel vreemd:
quote:
Wordt het mogelijk dat ouders en kinderen hun EKD kunnen inzien?
Behoudens de formele rechten in het kader van de Wet Bescherming Persoonsgegevens heeft stichting EKD.NL de doelstelling om transparantie en openstelling van het elektronische dossier in de communicatie met ouders, inspectie en andere externe partijen te bevorderen. Dit is een doelstelling voor middellange termijn.

Wordt het mogelijk dat ouders of kinderen informatie uit hun EKD kunnen (laten) verwijderen?
De WBP bepaalt dat een patiënt recht heeft op inzage in zijn dossiergegevens en op vernietiging van zijn dossier. Dit niveau van rechten en bescherming is onderwerp van overleg tussen Stichting EKD.NL, CBP en VWS.
bron: www.ekd.nl

Waarom zijn de rechten die zijn vastgelegd in de WBP nu opeens onderwerp van overleg en waarom is die transparantie richting o.a. ouder 'slechts' een doelstelling voor middellange termijn?
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
  donderdag 27 september 2007 @ 15:56:56 #252
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_53518397
Mijn moeder heeft ooit ook eens een blik geworpen op papieren die open op tafel lagen verspreid terwijl de arts eventjes de kamer uit was. Daar stond op op welk niveau ouders volgens het CB functioneerden. Mijn moeder vond dit erg ver gaan en was hier heel boos over (ondanks dat zij niet als laag niveau werd afgedaan, waar zij dan toch nog wel een beetje opgelucht over was). Ik vraag me af of dat nu nog steeds gebeurt en wie die 'keuring' doet en wat voor nut het heeft.

Sowieso ben ik er een voorstander van dat ouders na elk bezoek een blik mogen werpen in het dossier over hun kind en voor belangrijke inhoud een akkoord moeten geven.
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_53524419
wat moet ik me voorstellen bij 'er stond in op welk nivo de ouders functioneerden' ?

er staat inderdaad bij de persoonsgegevens wel vaak in wat het beroep van de ouder is,
en welke opleiding iemand gedaan heeft.
(n.a.v wat de ouder tijdens huisbezoek zelf vertelt)
pi_53525235
En is dat dan zo erg, als dat vermeld wordt ergens?

Ik heb in mijn werk ook met cliënten te maken die ik bezoek. Van elk bezoek maak ik een rapportage. Daarin kan soms ook komen te staan op welk niveau iemand functioneert. Het is voor een eventuele overdracht wel handig als blijkt of je met iemand te maken heb die neigt naar zwakzinnigheid of iemand die hoogbegaafd is. Om maar even twee uitersten te noemen. In het kader van het zo goed mogelijk afstemmen van de begeleiding, is daar volgens mij niks mis mee.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_53526482
mee eens Igraine,
daarbij is het echt niet zo dat er in het dossier door de medewerker zelf een inschatting wordt gemaakt, hoogstens als er echt sprake is van zwakbegaafdheid bijvoorbeeld.
"niveau van functioneren" lijkt me dus een omschrijving van wat ze heeft zien staan onder het kopje 'beroep/opleiding'.
pi_53527407
Alsof een CB hulpje mij in dat kwartiertje kan beoordelen op geestelijke vermogens. Alsjeblieft, de pretentie zeg! .
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_53527925
Ik bezoek mijn cliënten iedere week, ieder bezoek duurt gemiddeld anderhalf uur. Daarnaast beschik ik ook vaak over inzage in psychologische rapporten. Ik denk dat ik dan die inschatting wel kan maken.

Ik heb het ook niet puur over het CB wat dat zou moeten beoordelen en/of registreren, maar de hulpverlening in het algemeen.
pi_53528126
Volgens mij ging het voorbeeld over een CB arts. En ik kan dit:
quote:
Daar stond op op welk niveau ouders volgens het CB functioneerden.
met de beste wil van de wereld niet interpreteren als 'opleidingsnivo'. Als een CB-er denkt mij in die 10 minuten dat ik daar binnen ben te kunnen beoordelen op wat dan ook hebben ze er toch echt een probleem bij daar.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_53528338
Ja, maar mijn voorbeeld ging daar niet over. Ik doelde slechts op de melding die in 'het dossier' zou komen, vanuit welke instantie dan ook.

Nee, ik denk ook niet dat in 10 minuten een compleet beeld van mijn niveau gevormd kan worden, behalve dat ze inderdaad wat vragen over opleiding en werk kunnen stellen.
  donderdag 27 september 2007 @ 23:50:39 #260
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_53532623
Dit speelde wel 25-30 jaar terug. Als dat nu nog zou gebeuren en ik zou het lezen, bij toeval of niet, dan waren ze met mij ook nog niet klaar. En met die uitersten had het niets te maken want blijkbaar hadden ze ook over mijn ouders een 'mening' en was het niet de bedoeling dat zij die ooit zouden lezen. Ondanks dat hun 'prognose' niet slecht was vind ik dat ronduit onbeschoft. Ik zou zelf echt willen weten waar ze dat op baseren.

Het stond trouwens niet onder beroep/opleiding, Marit. Het was een zelf toegevoegde regel.
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_53535441
Jarno,
denk je nou echt dat een cb-medewerker dat nu denkt te kunnen of moet ?
pi_53535451
Marit, nu is het toch zo dat het dossier wordt overgedragen als de kindjes vier worden en niet eerder? Met dat elektronisch gebeuren, kunnen 'anderen' er dan eerder inkijken?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_53535457
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 07:57 schreef marit1978 het volgende:
Jarno,
denk je nou echt dat een cb-medewerker dat nu denkt te kunnen of moet ?
Ik lees vaker gekke dingen die in dossiers terecht komen hier, dus of ze het nu moeten of niet, het gebeurt kennelijk.
pi_53535466
quote:
Op donderdag 27 september 2007 21:28 schreef Jarno het volgende:

met de beste wil van de wereld niet interpreteren als 'opleidingsnivo'. Als een CB-er denkt mij in die 10 minuten dat ik daar binnen ben te kunnen beoordelen op wat dan ook hebben ze er toch echt een probleem bij daar.
Dan is het maar goed dat jij nooit gaat.

Bij de ggz waar ik nu loop staat ook zoiets in een verslagje, 'heeft een opleiding op hbo niveau'. Bij mijn vorige baan hadden we vaak de middelbare school van clienten vermeld staan, zodat we ongeveer wisten welk niveau (mlk/zmlk) iemand had.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_53536764
Kan je als ouders ook echt gewoon weigeren dat bepaalde informatie in dat dossier komt? Ik heb net op die site van het EKD zitten kijken en ik kan het daar nergens terugvinden.

En hoe zit dat met het papieren dossier, je mag het inzien geloof ik, maar niet de aantekeningen van de arts, maar wat gaat er door naar de volgende instantie, het dossier of het dossier en de aantekeningen?
pi_53540579
Alleen het dossier. Alle informatie die over jou overgedragen wordt mag jij inzien (en laten wijzigen, verwijderen, enz). Aantekeningen voor eigen gebruik die jij niet mag inzien mogen ook niet worden overgedragen.
Ik kan me voorstellen dat dat bij het EKD niet altijd wenselijk is, maar wat mij betreft zou er minimaal een speciale commissie (bijv olv een rechter) moeten zijn die kan bemiddelen/beslissen wanneer cb en ouders daarover een verschillende mening hebben.

CB's werken op het raakvlak van zorg en bemoeizorg, volgens mij. Adviezen en controles kunnen ontaarden in bemoeizorg wanneer de vertrouwensband met de ouders afwezig is of de ouders zich niet volledig serieus genomen voelen. En het vreemde van het EKD vind ik dus dat ouders al bij voorbaat buitenspel gezet worden als gesprekspartner (anders dan om evt belastende informatie aan te dragen). Dan is het toch niet vreemd als ouders daar weerstand tegen voelen?
pi_53543031
waarom staan ouders dan buitenspel?

Pruk, persoonlijke aantekeningen worden niet meegestuurd met het dossier.
Het gebeurt trouwens soms wel dat er tussen de jeugdartsen tel. contact is over echt een bijzondere situatie!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')