Dat snap ik, en ik probeer die negatieve verhalen ook niet goed te praten. Wat ik bedoelde met 'negatieve wending', is dat er tegen de mensen die wél tevreden zijn over het CB in werd gegaan, dat zij het vast verkeerd hadden, etc.quote:Op maandag 17 september 2007 20:41 schreef SeaOfLove het volgende:
En nog even wat...er wordt hier om verkeerde CB adviezen en opmerkingen gevraagd, logisch dat er negatieve ervaringen worden verteld.
De rest van mijn post was niet zozeer als reactie op jouw post, maar meer in het algemeen. Ik gebruikte de vraag op jouw opmerking alleen even om mijn punt duidelijk te makenquote:Op maandag 17 september 2007 20:42 schreef Jelief het volgende:
ho wacht even dat bedoelde ik helemaal niet! Zo staat het ook echt niet in mijn post.
Ik kom tegenwoordig niet zoveel meer in het babietjestopic, maar heel vaak als ik lees dat het over het CB gaat, zijn dat negatieve verhalen. En dan bedoel ik dus niet als iemand zomaar een cb-bezoekje schrijft, maar echt een gesprekje over het CB in het algemeen. En dat heb ik al meerdere malen zien gebeuren. En je leest nou nooit eens een gesprekje over hoe goed het CB toch isquote:Op maandag 17 september 2007 20:50 schreef appelsap het volgende:
Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt maar ik zie dat helemaal niet zo hoor. Of ik heb mijn oogkleppen op? Zoals ik het tot nu toe in het kleine babytjes topic heb gelezen worden er over het algemeen gewoon goede dingen gezegd. En ik zie eigenlijk nooit iemand echt negatief praten over het CB. Natuurlijk wordt er wel eens geklaagd, maar dat is bij alles toch zo?
Doel je nu op kindermishandeling of verwaarlozing ofzow?quote:Op maandag 17 september 2007 23:02 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik denk dat het CB grotendeels wel goed is, hoor. Vooral voor de mensen die zelf niet al te verstandig zijn en voor elke pruts advies nodig hebben. Ook om die kindjes in de gaten te houden en eventueel melding van te kunnen maken.
Dat is wel zo, maar zo hoor je ook vaak genoeg verhalen van (huis)artsen die dingen veel te laat zagen, of het compleet bij het verkeerde eind hadden. Heel vervelend en jammer, maar het zijn ook maar mensen die fouten kunnen maken.quote:Maar toch blijft het jammer dat er nogal wat verkeerde adviesen gegeven worden.
Heee, hadden wij dezelfde kraamhulp soms=quote:Op maandag 17 september 2007 21:37 schreef LadyS het volgende:
[..]
Ja, dat weet ik ook wel en dat is dus juist het stommeZo had ik een kraamverzorgster die liever kletste als werkte en bijv. maar 1x het toilet heeft schoongemaakt in de 5 dagen dat ze er was. En 2x de badkamer, maar dat was gewoon de nattigheid na het badje een beetje aandweilen. Terwijl ik wéét dat dat elke dag moest. Ik kreeg nooit drinken van haar en moest om elf uur vragen of ze een ontbijtje wilde maken
Nooit wat van gezegd, want tja, ze zou nog vaker komen.
Tis wel een puntje om aan te werken zeg maar
quote:Op maandag 17 september 2007 23:10 schreef livelink het volgende:
Wat Bass-Miss volgens mij bedoelt is dat zij vanuit haar superioriteit zich niet druk hoeft te maken over het CB, maar dat het voor het domme volk dat zelf niet nadenkt wel zinvol kan zijn, ware het niet dat dat eigenlijk dan ook weer heel gevaarlijk is omdat het CB nou eenmaal ook bijna altijd verkeerde adviezen geeft en dat die domme mensen die dan ook nog gaan opvolgen.
Bass-Miss heeft niet zo'n hoge dunk van ongeveer alle andere mensen, heb ik het idee.
'Verkeerd'... Tja, kindjes gaan er niet dood van om flesvoeding te krijgen, maar dat ze bijvoorbeeld advies geven om flesvoeding bij te geven vind ik verkeerd.quote:Op maandag 17 september 2007 23:39 schreef piglet het volgende:
Ja maar, gaat het wel altijd om verkeerde adviezen? Ik kan me bijv. voorstellen dat als jij van plan bent borstvoeding te geven tot je kind naar de basisschool gaat, je geen behoefte hebt aan een advies over afbouwen oid. En als jij helemaal 'into rapley' bent, vind je het niet leuk als je met iemand spreekt die je adviseert om gemalen prut te geven. Maar zijn die adviezen per se verkeerd? Ze passen niet bij jouw situatie en jouw ideeen over opvoeden, maar in mijn ogen zijn ze niet fout. Uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Even eenquote:Op dinsdag 18 september 2007 08:56 schreef marit1978 het volgende:
.
Snap je de TT niet? Je hoeft niet in elk topic en altijd iets te zeggen als je het er niet mee eens bent.quote:Op maandag 17 september 2007 22:57 schreef texelonia het volgende:
[..]
Dat snap ik, en ik probeer die negatieve verhalen ook niet goed te praten. Wat ik bedoelde met 'negatieve wending', is dat er tegen de mensen die wél tevreden zijn over het CB in werd gegaan, dat zij het vast verkeerd hadden, etc.
[..]
Dat bedoelde ik eigenlijk ook met mijn eerste post, dat je alleen de negatieve verhalen hoort/leest, en veel minder de positieve. Daardoor krijg je denk ik een vertekend beeld.
Het was overigens ook niet mijn bedoeling dat je je niet serieus genomen voelt... Ik heb met mijn post eigenlijk alleen maar willen aankaarten dat het (gelukkig) niet overal standaard is. Wat ik wel jammer vind, is dat het dus (blijkbaar vaak) voorkomt dat op een CB vreemd gereageerd wordt en rare adviezen gegeven worden.quote:Op dinsdag 18 september 2007 09:47 schreef Brighteyes het volgende:
*discussie verplaatst naar het mod-topic*
Jammer dat jij je nu niet meer serieus genomen voelt RockabeIIa, want dat is volgens mij niet de bedoeling van de posts van de mensen die wel positieve ervaringen over het CB posten.
kijk eens goed naar de titel van het topic dan. Daar staat dat hier de verkeerde adviezen verteld worden. Een andere topic is, daar waar goed adviezen verteld worden.quote:Op maandag 17 september 2007 19:35 schreef texelonia het volgende:
[..]
Door wie?
Hier op Fok! is de gemiddelde mening dat het CB bij voorbaat al van geen kanten deugt en dat je hun advies vooral niet serieus moet nemen. Zo lijkt het tenminste. En als je wel tevreden bent met je CB en de mensen die er werken, en je hun advies wel serieus neemt, dan ben je zelf niet helemaal lekker, en niet toe aan het ouderschap, blijkbaar
Echt, trieste wending van dit topic vind ik
Dit vind ik heel goed gezegd!!quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:18 schreef DaviniaHR het volgende:
En aansluitend op de discussie, ook met bevallingen hoor je altijd de rampbevallingen, nooit als het goed ging. Slecht nieuws heeft nu eenmaal een hogere sensatiewaarde en blijft langer hangen...
Maar die paar boeken geven je ook weer tegenstrijdige adviezen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:18 schreef DaviniaHR het volgende:
Als je dit topic zo leest, en de emoties die het losmaakt, benik ergens eenbeetje geneigd om een "vervolgtopic" te openen om te vragen naar tegenstrijdige adviezen die mensen gehad hebben, en wat ze ermee gedaan hebben...
Onze eerste kraam zegt: niet teveel creme smeren, das niet goed voor de huid
De tweede kraam zegt: ik doe lekker wat creme op zijn gezichtje, voor het geval Eli zich krabt...
De derde kraam smeert weer niet. Wij smeren verder ook niet.
En aansluitend op de discussie, ook met bevallingen hoor je altijd de rampbevallingen, nooit als het goed ging. Slecht nieuws heeft nu eenmaal een hogere sensatiewaarde en blijft langer hangen... Ik weet wel dat ik een paar goede boeken ga kopen waar ik dingen in kan terug vinden voor het geval ik rare adviezen krijg. Geeft gewoon meer zekerheid.
Informatie is in principe altijd heel waardevol. Alleen is niet elke informatie even zinnig, en daar schort het ook gewoon aan. Betrouwbare informatie, de info die CB's geven kan op zich wel betrouwbaar zijn, maar is het dan ook geldig, als in, toepasbaar in jouw specifieke situatie. En daar zit em de crux, de informatie die ik veelal heb gekregen klopt weliswaar, maar ik heb er geen bips aan, want neem bijv. groeicurves...quote:Op maandag 17 september 2007 19:37 schreef Leah het volgende:
Ik ben echt pro cb hoor, er zijn denk ik heel veel ouders en kinderen die daar erg bij gebaat zijn, maar stel nou, dat iemand die echt even helemaal niet meer weet wat te doen, bij een cb zoals het mijne terecht komt?
Daar heb je dan weer gezond verstand voor.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:22 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Maar die paar boeken geven je ook weer tegenstrijdige adviezen.Dus dan moet je alsnog voor jezelf uitmaken welk advies je dan verkiest op te volgen.
hmmm....ik kan nog een leuke boekje opentrekken over artsen. Laten we het zo zeggen dat ze erg dominant en betweterig overkomen, niet allen, maar wel heel veel en die moet je echt aanpakken.quote:Op maandag 17 september 2007 20:41 schreef SeaOfLove het volgende:
Maargoed ik spreek voor mezelf, en ik ben blij dat ondanks dat ik vrij jong was toen ik Milou kreeg, me altijd overal doorheen heb weten te slaan met haar, mede door mijn zekerheid voor als iets niet goed voelt, mijn gevoel te volgen en op te stappen en even advies in te winnen bij bijv. het DownsyndroomTeam voor wel een kundige arts bijv.
Nog zoiets, ruim 4 jaar geleden kreeg Milou een kopje soep over haar heen. De dienstdoende arts op de SEH wilde me haar weer mee naar huis geven.
Ik heb geweigerd, heb tegen de verpleegsters gezegd dat ik haar achter zou laten als ze niets deden, toen kwamen ook de verpleegsters tegen de arts in opstand, hebben tegen zijn wil een andere arts opgeroepen.
Uiteindelijk heeft Milou bijna een maand in het Brandwondencentrum te Beverwijk gelegen en heeft op 5 plaatsen huidtransplantatie's moeten ondergaan.
O jee, behalve wat ik schreef, hebben wij een leuk CB. De meet/weeg dame heeft ons opgegevenquote:Op maandag 17 september 2007 21:34 schreef Pruk het volgende:
Ik ben allang blij dat ik naar aanleiding van mijn reactie toch een aantal positieve verhalen gehoord heb, want die heb ik in mijn omgeving simpelweg nog niet gehoord!
* hassanjassan meldt zichquote:Op maandag 17 september 2007 22:12 schreef marit1978 het volgende:
Hierboven stelt iemand:
prikken zetten, meten, wegen en constateren moeten ze, meer niet vind ik.
Dan denk ik... Ja?
Gebeurt dat dan niet? Vergeten wordt nog 'interpreteren' en de adviserende rol daar waar advies gevraagd wordt.
Ik zou ècht erg graag eens willen meemaken hoe de mensen die hier zo negatief zich op het buro voordoen. Ik vraag me af waarom er uberhaupt gebruik van wordt gemaakt?
Waarom niet aankaarten "ik heb geen behoefte aan adviezen, ik weet jullie (of iemand anders) bij vragen te vinden en ik kom alleen voor de vaccinaties"
Maar dit is ook om niet voor de medische tuchtcommissie te komen te staan voor verantwoording. Plus dat het moet van de zorgverzekeraars, vergeet dat niet. Je bent dan misschien wel HKZ compliant bezig, maar de kwaliteit is daarmee nog niet gegarandeerd. Ik werk zelf in de zorg en het is 1 grote geldmachine geworden, helaas.quote:Er is in mijn werkgebied een (heel klein) aantal mensen dat na het eerste huisbezoek heeft aangegeven geen behoefte aan frequent cb-bezoek te hebben.
Prima!
Tenzij er redenen zijn waarom we denken dat het voor het kind ècht heel belangrijk is dat er voor gezondheid van het kind gewaakt moet worden. Dan wordt er wel gekeken naar mogelijkheden om toch zo'n gezin in beeld te houden....dat moge duidelijk zijn.
Wat denk je van moderniseren, een inhaalslag maken vanuit de 20e naar de 21e eeuw. Zoals voor een gehoortest, waarom kan dat niet gecombineerd worden met een andere afspraak of een beetje de processen consolideren. Zo'n test duurt 5 minuten als alles goed gaat. Gebruik van internettoepassingen, delen van informatie tussen behandelaren en artsen etc...dat scheelt allemaal zoveel tijd en geld, die mooi gestopt kan worden in de kwaliteit van de zorg.quote:Door sommige stukjes hier krijg ik het idee dat de mening heerst dat er bij de jeugdgezondheidszorg allemaal heksen rondlopen die hun geld verdienen met zo belerend mogelijk doen naar ouders toe.
Tja
Ik zou niet weten waarom iemand daar zijn energie in zou steken.
Wat is dus nou eigenlijk mijn mening?
Dat er bij de professionals nogsteeds veel behoefte is aan bijscholing
Dat er bij veel ouders die in dit topic geschreven hebben een vreemd soort oordeel over de medewerkers van het cb is. 'ik kom er voor hen' -gevoel krijg ik er bij
Dat er verbazingwekkend weinig mensen hier zijn die gewoon handelen n.a.v. hun gevoel hier over!
Hou eens een enquete zou ik zeggen, daar kom je misschien nog wel eens voor verrassingen te staan of juist een bevestigiing. Meten is weten...dat zou een arts zeker moeten weten denk ik?quote:want ja, ergens voel ik me haast aangesproken...terwijl ik het idee heb dat de ouders die bij mij op het buro komen toch echt wel komen omdat ze iets nuttigs van me denken te kunnen horen.
Kijk dat is lovenswaardig en zo helpen we de gemeenschap een beetje. Deze verhalen komen ook niet uit de lucht vallen, maar zijn echte gebeurtenissen. Ik zou als arts niet aangevallen zijn, maar juist geïntrigeerd zijn over de verhalen en wellicht een spiegel bij mezelf voorhouden.quote:Op dinsdag 18 september 2007 10:10 schreef marit1978 het volgende:
Mijn puntje net was omdat ik op het werk ben en even moest uitzoeken of ik kon inloggen
Ik voel me niet persoonlijk aangesproken gelukkig...maar moet me wel inhouden om niet bij sommige verhalen in de aanvalverdediging te gaan
zo geloof ik domweg niet dat wat Stout vertelt ook letterlijk zo gebeurd is!
Dat je als arts/wvp met een lach een grapje maakt als een kind het perfecte antwoord geeft...
is dat nog iets heel anders dan botweg zeggen 'moet je dat zeggen van mama'
Kom nou toch...dat moet je echt wel een vreselijk afgestompt en bot persoon zijn
(en maken dat je stopt met werken!)
Mijn eerste reaktie is vooral dat dit een duidelijk geval is van 'hoe hoor je iets' (hoe wil je iets horen)
Ik heb vanmorgen al 3 ouders van advies mogen voorzien
met dit topic in mijn achterhoofd
Heb zelfs bij een 'nieuwe' moeder heel duidelijk verteld waar we hier voor zijn
Dat dus.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:07 schreef milagro het volgende:
CB, effe denken, hoor, oh ja, geen negatieve verhalen hier, trok me nooit zoveel aan van adviezen van het CB, meestal adviseerden ze iets namelijk, wat ik al deed, of absoluut niet van plan was te gaan doen, never nooit niet , dus braaf ja nee en amen knikken en snel weer weg... het is dat er zoiets is als inentingen en zo, anders was ik weggebleven na verloop van tijd, voegde nu niet echt iets toe verder aan wat ik al wist of deed, of moest laten, want dat had ik zelf al bedacht of opgezocht ergens in een boek of zo, bij gebrek aan internet ...
Hoe komt het nou toch dat je zo'n constatering opvat als een beschuldiging?quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:18 schreef _Ingrid_ het volgende:
Bij het vorige cb kregen we vaak te horen dat Kim zo klein is. Ja, daar kun je ook echt wat aan doen he.
Maar wat heeft het voor nut om iets te melden wat overduidelijk is en waar niemand iets aan kan veranderen?quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:41 schreef marit1978 het volgende:
[..]
Hoe komt het nou toch dat je zo'n constatering opvat als een beschuldiging?
Ik denk niet eens zozeer als een beschuldiging, maar wel een soort van Faalgevoel omdat er iets niet goed gaat, maar waar je niets aan kan veranderen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:41 schreef marit1978 het volgende:
[..]
Hoe komt het nou toch dat je zo'n constatering opvat als een beschuldiging?
Doe ik.quote:Op dinsdag 18 september 2007 11:42 schreef marit1978 het volgende:
[..]
Prima!
Maar, KOM dan ook alleen voor die prikken !!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |