ik vind hier heel veel van
![]()
Bij een aantal verhalen voel ik me opgelaten omdat ik blijkbaar elders duidelijk niet capabele collega's heb. Ik zou dat als ouder trouwens zonder aarzeling aankaarten bij leidinggevende...en er voor passen om daar nog een keer naar toe te gaan.
Waarom je tijd/energie steken in een bezoekje waar je toch niets aan hebt?
Je zou gek zijn.
Bij veel verhalen (waarbij in mijn ogen de arts/verpleegkundige gewoon capabel is)denk ik "MIJN GOD, je komt er voor jezelf hoor...niet voor "mij" !"
Ga dan niet? Als ik bijv. een kindje met een aandoening zou hebben en daarvoor al onder controle ben bij een kinderarts, dan zou ik alleen voor de vaccinaties naar het cb gaan.
Simpel toch? Bespaar dan jezelf en de mensen van het cb de moeite en tijd door daar niet te gaan zitten terwijl je er eigenlijk niets te zoeken denkt te hebben?
Als er bij mij ouders op het spreekuur komen, neem ik aan dat dat is omdat ze denken daar iets aan te hebben. Voor mij hoeven ze niet te komen...het leuke van het werk is dat ik iemand kan ondersteunen die dat nodig heeft. Als het goed gaat met een gezin/kind is dat heel fijn, maar puur naar het buro komen om dat aan mij te laten weten...?
Gelukkig krijg ik ook nauwelijks het gevoel dat men er alleen maar zit omdat het zou moeten.
Krijg ik dat gevoel wel, dan spreek ik dat uit.
Bij sommige verhalen moet ik stiekem toch wel erg lachen om de manier waarop een 'mening' van een cb-medewerker gehoord wordt.
Enerzijds lijkt het op het willen zeiken
(hoe órigineel 'het consternatie-buro' )
Anderzijds denk ik dat je als ouder heel gevoelig bent en al snel dingen anders hoort dan ze gezegd/bedoeld worden.
Hierboven stelt iemand:
prikken zetten, meten, wegen en constateren moeten ze, meer niet vind ik.
Dan denk ik... Ja?
Gebeurt dat dan niet? Vergeten wordt nog 'interpreteren' en de adviserende rol daar waar advies gevraagd wordt.
Ik zou ècht erg graag eens willen meemaken hoe de mensen die hier zo negatief zich op het buro voordoen. Ik vraag me af waarom er uberhaupt gebruik van wordt gemaakt?
Waarom niet aankaarten "ik heb geen behoefte aan adviezen, ik weet jullie (of iemand anders) bij vragen te vinden en ik kom alleen voor de vaccinaties"
en nee, de reden 'anders wordt het AMK ingelicht' is geen geldige.
Er is in mijn werkgebied een (heel klein) aantal mensen dat na het eerste huisbezoek heeft aangegeven geen behoefte aan frequent cb-bezoek te hebben.
Prima!
Tenzij er redenen zijn waarom we denken dat het voor het kind ècht heel belangrijk is dat er voor gezondheid van het kind gewaakt moet worden. Dan wordt er wel gekeken naar mogelijkheden om toch zo'n gezin in beeld te houden....dat moge duidelijk zijn.
Door sommige stukjes hier krijg ik het idee dat de mening heerst dat er bij de jeugdgezondheidszorg allemaal heksen rondlopen die hun geld verdienen met zo belerend mogelijk doen naar ouders toe.
Tja
Ik zou niet weten waarom iemand daar zijn energie in zou steken.
Wat is dus nou eigenlijk mijn mening?
Dat er bij de professionals nogsteeds veel behoefte is aan bijscholing
Dat er bij veel ouders die in dit topic geschreven hebben een vreemd soort oordeel over de medewerkers van het cb is. 'ik kom er voor hen' -gevoel krijg ik er bij
Dat er verbazingwekkend weinig mensen hier zijn die gewoon handelen n.a.v. hun gevoel hier over!
Dat het maar goed is dat er bij ons in de organisatie veel aandacht is voor gespreksvaardigheden, zodat ook bij 'jullie' soort ouders een wending aan het gesprek gegeven kan worden waardoor er naar mijn idee niet zo'n groot belangenconflict ontstaat.
Zucht
ik weet niet meer goed wat ik nou allemaal geschreven heb
dus het zal wel hier en daar wat ongenuanceert zijn/overkomen ...
tot slot:
- ik ben het cb niet !
- de term Consternatieburo is echt niet origineel meer, eigenlijk een belediging voor de gebruiker van het woord zelf...want waarom zou je jezelf inclusief kind(eren) daar naartoe slepen als je zelf al zo goed weet dat er om niets ophef wordt gemaakt ?
- wees slim en zorg dat je de voorziening zo goed mogelijk benut door aan te geven wat jij nodig hebt.
- SJEEN? ik ben benieuwd naar wat jij er van vindt
![]()
want ja, ergens voel ik me haast aangesproken...terwijl ik het idee heb dat de ouders die bij mij op het buro komen toch echt wel komen omdat ze iets nuttigs van me denken te kunnen horen.