Bron: http://www.bigbrotherawards.nl/quote:De Big Brother Award 2007 in de categorie Personen is toegekend aan U. De Nederlandse burger is volgens de jury namelijk de grootste bedreiging voor de privacy. Door een onverschillige houding - 'Ik heb toch niks te verbergen' - en desinteresse in wie er allemaal met zijn persoonsgegevens aan de haal gaat, is de burger zelf mede verantwoordelijk voor het verdwijnen van privacy in Nederland. Waar Time vorig jaar 'You' nog lof toezwaaide als persoon van het jaar, waarschuwt de BBA-jury met deze prijs U voor het gemak waarmee U de vergaande inbreuken op de privacy voor lief neemt.
Doordat er geen zestien miljoen prijzen konden worden uitgereikt werd in elk geval aan de aanwezige bezoekers in De Balie champagne aangeboden om het bitterzoete oordeel van de jury te delen en gezamenlijk een groepsfoto te maken van de verrassingswinnaar van de Big Brother Awards 2007.
U bevindt zich in gepast gezelschap. In de categorie Bedrijven won de NS met zijn zeer privacy-onvriendelijke OV-chipkaart die al uw reisgedrag zal gaan registreren, bewaren en gebruiken. De aanwezige voorzitter van het CBP Jacob Kohnstamm stelde dat tot handhaving zal worden overgegaan als de NS de OV-chipkaart ongewijzigd invoert. De Nederlandsche Bank won in de categorie Overheid/Instellingen. Zij keek de andere kant op toen bleek dat de VS via SWIFT over de schouder van uw bank meekeek naar uw financiële transacties. DNB zegt dat het toezicht op de privacy niet in haar takenpakket zit. Het Elektronisch Kinddossier (EKD) tenslotte won in de categorie Voorstellen. Het eenzijdige vertrouwen in het oplossen van problemen met persoonsregistraties is in het geval van het EKD stuitend. De verantwoordelijke minister Rouvoet (CU) van Jeugd & Gezin is van zins een gecentraliseerde database van de gehele Nederlandse jeugd in te voeren, waarin ook allerlei subjectieve oordelen over kinderen en hun ouders worden ondergebracht.
Met de Big Brother Awards worden elk jaar personen, bedrijven, overheden en voorstellen te kijk gezet die het afgelopen jaar bij uitstek controle op burgers en inbreuken op privacy hebben bevorderd. De Big Brother Awards zijn op 21 september 2007 uitgereikt in De Balie. De jury bestond dit jaar uit publicist Karin Spaink (voorzitter), advocaat Christiaan Alberdingk Thijm, juridisch onderzoeker/adviseur Bart Schermer, hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs, hoogleraar regulering van technologie Bert-Jaap Koops en hoogleraar recht en informatisering Corien Prins. De Awards zijn georganiseerd door Bits of Freedom in samenwerking met De Balie en zijn mede mogelijk gemaakt door XS4ALL.
Ik ben nog nooit om mijn levensovertuiging gevraagd. Verder heb ik geen probleem met het uitwisselen van mijn adresgegevens binnen overheidsinstellingen - maar - dat is dan ook alles. Niet meer, dat is de lijn. De gegevens die nodig zijn om effectief met mij te communiceren.quote:Op dinsdag 25 september 2007 09:56 schreef Swetsenegger het volgende:
[...]
Maar ALS die onderliggende relaties dan wel gelegd worden is het brullen om de privacy.
Ja dat zegt jij. Maar een topic verder zit iedereen ach en wee te roepen dat er een kindje dood is terwijl organisatie a wel wist dat de ouders wellicht niet helemaal geschikt zijn voor het ouderschap, maar organisatie b, die daadwerkelijk het toezicht houdt, niet.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:00 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ik ben nog nooit om mijn levensovertuiging gevraagd. Verder heb ik geen probleem met het uitwisselen van mijn adresgegevens binnen overheidsinstellingen - maar - dat is dan ook alles. Niet meer, dat is de lijn. De gegevens die nodig zijn om effectief met mij te communiceren.
Dat heeft denk ik persoonlijk meer te maken met ontoereikende procedures en slechte communicatie. Met automatiseren los je dat niet op. Eerst je proces op orde, dan pas (eventueel) automatiseren.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:03 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja dat zegt jij. Maar een topic verder zit iedereen ach en wee te roepen dat er een kindje dood is terwijl organisatie a wel wist dat de ouders wellicht niet helemaal geschikt zijn voor het ouderschap, maar organisatie b, die daadwerkelijk het toezicht houdt, niet.
"Waarom weten ze dat niet van elkaar anno 2007" wordt er vertwijfeld geroepen. "Alles is geautomatiseerd, maar dat truus stelselmatig haar kinderen mishandeld is niet bekend!"
Tja....
Over dit ene zinnetje kun je volgens mij al topics volposten.quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:03 schreef Swetsenegger het volgende:
terwijl organisatie a wel wist dat de ouders wellicht niet helemaal geschikt zijn voor het ouderschap
quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:23 schreef Jarno het volgende:
[..]
Over dit ene zinnetje kun je volgens mij al topics volposten.
En wat doet de informatie bij organisatie A terwijl zij bij organisatie B hoort te liggen?
Terechte constatering in mijn ogen. Compleet schandalig zelfs.quote:Terechte constatering of schromelijke overdrijving?
Kunnen ze nu feite ook al doen... alleen werken gelukkig sommige providers tegen. SMS-jes worden ook minstens een half jaar bewaard door telecom-bedrijven.quote:Op dinsdag 25 september 2007 11:49 schreef Hephaistos. het volgende:
Als je dat tegen wil gaan zal je het denk ik concreet moeten maken, zodat het iets van die abstractheid verliest. Zeg tegen de gemiddelde burger dat de Overheid in de toekomst precies kan zien welke sites hij bezoekt en wat hij daar doet, en hij zal zich er wél druk over maken.
Cool. Ik heb er een paar ontvangen die ik graag weer terug zou willen zien. Zo maar even bellen met Vodafone.quote:Op dinsdag 25 september 2007 16:15 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Kunnen ze nu feite ook al doen... alleen werken gelukkig sommige providers tegen. SMS-jes worden ook minstens een half jaar bewaard door telecom-bedrijven.
Ik heb dit ook al gepost bij het topic van Piet Verdriet over de Vet-Tax, wát wil je er aan doen dan?quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:58 schreef NED het volgende:
[..]
Terechte constatering in mijn ogen. Compleet schandalig zelfs.
Kijk eens naar onderstaand filmpje:
[url=http://video.google.com/videoplay?docid=-344387390723561399[quote]]http://video.google.com/videoplay?docid=-344387390723561399[quote][/url]
Geweldig![]()
[quote]
En dan kan je roepen dat het dikke onzin is, maar zo langzamerhand gaan we wel die kant op.
Ik schop dit topic over een jaartje of 10 nog wel eens omhoog
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |