Goed dat je het noemt, dat wist ik niet!quote:Op woensdag 19 september 2007 09:51 schreef marit1978 het volgende:
het is juist leuk om te zien hoe en kind het noemt!
Even over het medisch inhoudelijke; het cb is er voor screening, niet voor diagnostisering
Daarbij hoort dus vooral dat er geen naam moet worden gekoppeld aan een bevinding!
Hoogstens bij uitleg aan een ouder waarom je een kind wil doorsturen aangeven waarop een signaal zou kúnnen wijzen.
Dat idee heb ik ook een beetje. Onnadenkend en in sommige gevallen niet geinteresseerd.quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:41 schreef Leah het volgende:
Wat ik idd weleens merk, is dat men zich niet realiseert hoeveel impact het heeft als men iets van/over je kind zegt.
Electronisch Kind Dossier? Denk ikquote:
Huh? Doe eens vertellen...quote:Op maandag 24 september 2007 23:32 schreef poemojn het volgende:
(Overigens: als je alleen voor wegen/meten/vaccinaties gaat ben je in de nieuwste EKD-dataset die ik gezien heb een even groot risico voor je kind als wanneer je helemaal niet gaat; en bekend is dat vooral de 3% ouders die het cb niet bezoeken hun kind mishandelen, dus echt positief is dat niet.)
Ik vroeg hetquote:Op woensdag 26 september 2007 00:00 schreef poemojn het volgende:
Moonah, de precieze plek zie ik nu even niet , maar het moet in dit bestand staan: http://www.ekd.nl/uploade(...)set%20JGZ%20v2.0.xls
/edit Gevonden: tabblad Inhoud, cel F176 (betreffende risicofactoren ouder/verzorger): "3. Geen gebruik JGZ of alleen vaccinaties".
Ik vind het trouwens echt erg om te zien wat ze allemaal bijhoudenOok erg simpel zo om met een querietje alle joodse of homoseksuele ouders bijv eruit te selecteren.
Waah ik ben nu ook een eenouder gezin.quote:Op woensdag 26 september 2007 12:03 schreef nebelung het volgende:
[..]
Ik vroeg het
en ik vind dit buitengewoon verontrustend ja. Een eenoudergezin staat ook bij risicofactoren![]()
![]()
Hier heeft het cb een brief van het ziekenhuis/verloskundige ontvangen met de gegevens over de bevalling erin. Ik ontving zelf ook de brief en dacht toen van nou die hebben ze niet nodig want wat gaat het hun nou aan hoe mijn bevalling gegaan is, maar toen zag ik in de brief staan dat er ook een exemplaar rechtstreeks naar het cb en de verloskundige gegaan was.quote:Op woensdag 26 september 2007 12:45 schreef cattie het volgende:
En alle details van de bevalling er in. Dat had nou ook weer niet gehoeven van mij.
Nou ja daar zou ik de logica dan nog engszins van in kunnen zien, maar ik vond het zo raar dat dat helemaal achter mijn rug om ging. Ze hadden mij toch ook die brief kunnen geven zodat ik 'm aan het cb kon geven en dat ik dan eventueel nog wat kon toelichten of vertellen als iets naar mijn beleving anders gegaan was?quote:Op woensdag 26 september 2007 13:55 schreef Mibos het volgende:
Stiemie ergens kan ik de logica daar nog wel enigzins van in zien hoor dat ze op de hoogte zijn van je bevalling. Hier ook zo en ze hebben meteen aangepakt toen bleek dat Kaith het in het begin nog niet lekker deed. Voorkeurshouding naar rechts en links compleet negeren door de bevalling.
Begrijp je nu waarom mensen wantrouwig zijn? Als er zelfs onder medewerkers van dit soort instanties onduidelijkheid heerst over wie welke info wanneer kan en mag inzien, hoe moet ík er dan vertrouwen in hebben?quote:Op donderdag 27 september 2007 09:25 schreef marit1978 het volgende:
onder beheer van scholen ?!
dat lijkt me geen goed plan nee.
(heb ik nog niet zo begrepen trouwens)
voor jou is het zo. Maar het dossier is voor alle mensen met kinderen. En er zijn echt heel veel mensen die die hulp niet zoeken, of zelfs niet inzien dat ze hulp nodig hebben.quote:Op donderdag 27 september 2007 09:49 schreef m@x het volgende:
Als ik hulp nodig heb bij de zorg/opvoeding van mijn kind trek ik zelf wel aan de bel. In die zin vind ik het wel bemoeizorg. Ik ben toch zeker degene die bepaalt of ik die hulp nodig heb? Ik heb bijvoorbeeld zelf aangegeven bij het CB dat mijn partner en ik uit elkaar zijn. Dat is in Kai's dossier gezet. Op zich prima maar nu sta dit dus kennelijk als risicofactor in zijn dossier vermeldt terwijl dit dus helemaal niet zo hoeft te zijn.
Zo'n dossier bestaat uit momentopnames en ik vind dat op basis van die momentopnames geen conclusies kunnen of mogen worden getrokken. Ik heb zelf heel sterk het gevoel dat dit nu al in sommige gevallen gebeurd en dat dit met de invoering van zo'n EKD nog meer gaat gebeuren.
Zo'n EKD is overigens een stuk makkelijker in te zien door allerlei instanties dan een papieren dossier. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met de opmerking dat die twee op hetzelfde neerkomen.
En dat is ook goed en geldt hopelijk voor heel veel mensen. Maar er is ook een hele grote groep mensen die dat niet doet. Waar het dus wel van signalen afhangt en of die wel op tijd opgepikt worden.quote:Op donderdag 27 september 2007 09:49 schreef m@x het volgende:
Als ik hulp nodig heb bij de zorg/opvoeding van mijn kind trek ik zelf wel aan de bel. In die zin vind ik het wel bemoeizorg. Ik ben toch zeker degene die bepaalt of ik die hulp nodig heb? Ik heb bijvoorbeeld zelf aangegeven bij het CB dat mijn partner en ik uit elkaar zijn. Dat is in Kai's dossier gezet. Op zich prima maar nu sta dit dus kennelijk als risicofactor in zijn dossier vermeldt terwijl dit dus helemaal niet zo hoeft te zijn.
Zo'n dossier bestaat uit momentopnames en ik vind dat op basis van die momentopnames geen conclusies kunnen of mogen worden getrokken. Ik heb zelf heel sterk het gevoel dat dit nu al in sommige gevallen gebeurd en dat dit met de invoering van zo'n EKD nog meer gaat gebeuren.
Zo'n EKD is overigens een stuk makkelijker in te zien door allerlei instanties dan een papieren dossier. Ik ben het dan ook absoluut niet eens met de opmerking dat die twee op hetzelfde neerkomen.
Dat zal ongetwijfeld zo zijn maar hoe zit het bijvoorbeeld met degenen die die signalen op moeten pikken. Het is allemaal zo subjectief. Ik ben absoluut geen tegenstander van meer toezicht/begeleiding op plekken waar het nodig is, maar het feit dat al die info over mij en mijn kind bij wijze van spreken op straat komt te liggen en beschikbaar is voor personen die het nu al niet eens kunnen worden over een 'simpel' iets als bijvoeding maakt mij geen voorstander van zo'n EKD.quote:Op donderdag 27 september 2007 10:03 schreef Igraine het volgende:
[..]
En dat is ook goed en geldt hopelijk voor heel veel mensen. Maar er is ook een hele grote groep mensen die dat niet doet. Waar het dus wel van signalen afhangt en of die wel op tijd opgepikt worden.
Er zijn genoeg gevallen van gezinnen waar veel mensen van denken dat er wel eens ingegrepen zou kunnen worden of waar gewoon meer toezicht wenselijk zou zijn. En nu die mogelijkheid geschapen wordt, zijn veel mensen er ineens tegen.
Wat ik er van gelezen heb, daar heb ik geen problemen mee. Ik heb niets te verbergen, 'ze' mogen alles van me weten. Het meeste is nu ook bekend, alleen op verschillende plekken.
m@x, een éénouder-gezin is één van de vele risicofactoren die invloed kunnen hebben op het welzijn/ontwikkeling van een kind. KANquote:Op donderdag 27 september 2007 10:13 schreef m@x het volgende:
[..]
Dat zal ongetwijfeld zo zijn maar hoe zit het bijvoorbeeld met degenen die die signalen op moeten pikken. Het is allemaal zo subjectief. Ik ben absoluut geen tegenstander van meer toezicht/begeleiding op plekken waar het nodig is, maar het feit dat al die info over mij en mijn kind bij wijze van spreken op straat komt te liggen en beschikbaar is voor personen die het nu al niet eens kunnen worden over een 'simpel' iets als bijvoeding maakt mij geen voorstander van zo'n EKD.
Je hebt helemaal gelijk E.T.!quote:Op donderdag 27 september 2007 10:17 schreef E.T. het volgende:
En ja, er zal vast af en toe wel iemand tussendoor glippen die dan 'overdreven betutteld' wordt terwijl het niet nodig is om daar een extra oogje in het zeil te houden.. Maar als er 1 Savannah mee gered wordt, is het voor mij eigenlijk wel geslaagd. En dan maakt het mij niet uit of ze alles van mij en m'n kind weten.
Oh nee hoor, maar moeten we daar op wachten?quote:Op donderdag 27 september 2007 11:35 schreef E.T. het volgende:
Maar zijn er dan zo veel gevallen dat er misbruik is gemaakt van informatie? Dat ze de plank totaal mis sloegen?
quote:Op donderdag 27 september 2007 11:38 schreef Jarno het volgende:
[..]
Oh nee hoor, maar moeten we daar op wachten?
Dat snap ik.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:39 schreef E.T. het volgende:
[..]
Dan heb ik liever dat er dus wel gemonitord wordt en dat er hopelijk een kind van de ondergang gered wordt![]()
Dat van die bijvoeding was een voorbeeld. Ik had ook doorslapen of in Kai's geval het late lopen kunnen noemen. Dit komt toevallig als eerste in me op. Volgens mij zijn er in dit topic meerdere van dit soort voorbeelden genoemd. Haal bijvoeding weg en vul op de puntjes ieder willekeurig voorbeeld uit dit topic in.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:07 schreef marit1978 het volgende:
[..]
m@x, een éénouder-gezin is één van de vele risicofactoren die invloed kunnen hebben op het welzijn/ontwikkeling van een kind. KAN
hoeft niet. Men houdt alleen de aanwezige factoren bij om zo een inschatting te kunnen maken van de nodige zorg als er opeens een zorgbehoefte blijkt te zijn.
Erg makkelijk trouwens om weer eens te gooien met het bijvoeding-gedoe.
Dat is al besproken meen ik me te herinneren.
Niet te vergelijken ook met de taak die er binnen de JGZ ligt als je kijkt naar tijdig signaleren van niet gezonde omgevingsfactoren voor de ontwikkeling van het kind.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |