quote:
quote:Op maandag 30 juli 2007 11:59 schreef nebelung het volgende:
Antroposofisch CB, Owlet?![]()
quote:Op maandag 30 juli 2007 12:52 schreef owlet het volgende:
[..]
Dat was een mooi afbouwschema zei ze...Ja en amen, daaahaaag!
![]()
Hoeveel woog je voor je zwangerschap? Hoeveel wil je afvallen? Dit omdat je in je zwangerschap niet extreem veel afvalstoffen opslaat. Dus alleen als je meer wilt afvallen dan het gewicht van voor je zwangerschap wordt het echt gevaarlijk.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 21:16 schreef owlet het volgende:
Afvallen en ontgiften. Wanneer is dat weer veilig?
Ik heb erg de behoefte aan een schoner (van binnen dan he, is douche elke dag) en slanker lichaam en ik wil mijn eetgewoontes ook flink aanpakken. Ik reageer slecht op koolhydraten en suikers en ik zou ze graag zo veel mogelijk willen schrappen. Een beetje Southbeach idee.
Maaaarrrr.... Dat wordt gekenmerkt door een eerste periode van vrij rap afvallen en ontgiften. Niet echt een goede combinatie met borstvoeding dus.
Ronja is op een week na een jaar oud, drinkt drie en soms vier keer op een dag. Is het nog steeds een big no no om wat sneller af te vallen en te ontgiften? Ik zou het erg graag wel willen doen, wil graag mijn oude lichaam terug. Niet eens zo zeer qua gewicht maar omdat ik me echt niet goed voel bij suikers/koolhydraten.
Ja dat begint nu duidelijk te worden nu ik die calorieteller in vul! Ik ga in ieder geval maar eens beginnen met vaker en meer eten maar veeeeeel minder koolhydraten en suikers. Dat moet goed gaan met de borstvoeding en als dat weer het prettige gevoel geeft wat ik mis kan ik altijd nog kijken of ik volledig south beach ga doen.quote:Op dinsdag 31 juli 2007 23:24 schreef _evenstar_ het volgende:
owlet weet je ook dat regelmatig eten, en je niet te weinig moet eten? want van te weinig eten kun je ook aankomen.
Eh... als je geen kinderen meer wilt, zou ik hier niet blind op af gaan! Het bewijs kan hier inmiddels al lopen!quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 13:09 schreef PM-girl het volgende:
ik dacht dat er max. 5 uur tussen mocht, als je menstruatie en conceptie wilden vermijden?
Ik had hem al verwacht! Maar ik weet ervan en gebruik het zeker niet als methode hoorquote:Op dinsdag 7 augustus 2007 22:24 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Eh... als je geen kinderen meer wilt, zou ik hier niet blind op af gaan! Het bewijs kan hier inmiddels al lopen!
Die heb ik net vanmiddag gekocht (voordat ik je bericht had gelezen). Goede koop dus!quote:Op woensdag 8 augustus 2007 10:58 schreef YPPY het volgende:
Van die zachte vormpjes vind ik handiger dan de harde, want die zijn makkelijker uit te drukken. Zelf heb ik blauwe bakjes van silliconen. Die zijn wel handig. Daarvoor had ik hard plastic en dat was heel onpraktisch.
quote:Het is eindelijk zover, de organisatie van de ontmoetingsdag ter ere van de Wereld Borstvoeding Week is rond! Deze dag wordt nu al vijf jaar georganiseerd door een aantal voedende moeders en was van oorsprong een dag om gewoon gezellig samen te zijn. Ondertussen is deze dag uitgegroeid tot een informatieve bijeenkomst, waar gezellig samenzijn nog steeds centraal staat!
Ook dit jaar zullen we weer gaan proberen om het Nederlandse record simultaan borstvoeding geven te verbreken! Het record staat voor Nederland op zestig voedende moeders. Laten we ons best doen om dat dit jaar te gaan verbreken!
We hebben diverse mensen bereid gevonden om workshops en/of informatiebijeenkomsten voor ons te verzorgen. Niet alleen het thema van dit jaar (borstvoeding in het eerste uur en de kraamweek) komt aan bod, maar ook het langvoeden, (fulltime) kolven, babymassage, belang van nachtvoedingen, attachment parenting en draagdoeken komen aan bod! Voor iedere (aanstaande) moeder wat wils...
Als locatie hebben we Utrecht gekozen, redelijk centraal voor iedereen. Datum is zaterdag 29 september. Meer informatie kunnen jullie vinden op: www.wbwnederland.nl
Vragen over deze dag graag daar stellen, het is immers bijna ondoenlijk om alle fora in de gaten te houden waar deze aankondiging geplaatst is.
Wij hopen jullie allen op 29 september in Utrecht te mogen verwelkomen!
Nynke Bal en Annet Janssen
quote:Op woensdag 8 augustus 2007 22:42 schreef beefcake het volgende:
Jammer, 29 september zit ik in Florida te voeden![]()
quote:Op donderdag 9 augustus 2007 10:14 schreef LadyS het volgende:
Straks kom je nog in het nieuws:
Nederlandse vrouw opgepakt in Florida vanwege onzedelijk gedrag
Ja, je hebt wel wat te vertellen laterquote:
Vanwege ontploffende tieten danquote:Op donderdag 9 augustus 2007 10:31 schreef LadyS het volgende:
[..]
Ja, je hebt wel wat te vertellen later
En je mag vast nooit meer Amerika in, kom je op de mogelijke terroristenlijst.
Ik duim voor jullie!quote:Op donderdag 16 augustus 2007 14:14 schreef chacama het volgende:
9 maanden en we gaan voorlopig door. Heb begrepen dat het (her)introduceren van de koemelk over ca. 2 maanden gaat plaatsvinden. En dat dit het beste via mij kan. Ik hoop zo ontzettend hard dit gaat lukken. Dat het goed blijft gaan. Duimen jullie met me mee?
Om maar weer aan te geven dat verpleegkundigen, verloskundigen en kraamverzorgsters (los van degene die ook officieel de titel lactatiekundige mogen dragen) vast brilliant zijn in het halen en verzorgen van kinderen maar niet de personen zijn om blind op te vertrouwen als het om borstvoeding gaat.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 07:41 schreef Stiemie het volgende:
Ondanks dat kraamzorg, ziekenhuis, verloskundige en consultatiebureau zeiden dat er niks mis ging bij het voeden
Ben je bezopen! Je hebt een slechte begeleiding gehad. Niks mislukte moeder, hoor!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 07:41 schreef Stiemie het volgende:
Voel me nu wel een erg mislukte moeder om er pas na een maand achter te komen dat je kleine meisje gewoon honger heeft![]()
![]()
![]()
Of de leidsters van de LLL en de contactpersonen van de VBN uiteraardquote:Op woensdag 22 augustus 2007 10:01 schreef owlet het volgende:
Maar heb je problemen dan is een lactatiekundige degene die je moet hebben![]()
Ja, dat vind ik ook gek hoor. Zie mijn verhaal waarom ik denk dat ze het zo doet. Ik vraag me af of het een échte lactatiekundige (zonder de des) is. Heeft ze IBCLC achter haar naam?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 20:07 schreef Stiemie het volgende:
en waarom dan als ik gewoon genoeg melk heb...
Stiemie, wellicht betuttelend daarstraks ook al over het bakeren realiseer ik me nu...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 07:41 schreef Stiemie het volgende:
Ik ben inderdaad ook na 1x al gestopt met zo'n lepeltje Dactarin want het is inderdaad wel erg veel. Nu gewoon een paar 'erwtjes' en de spruw is zo goed als weg!
Tsk! Zou je niet eens gaan stoppen?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 10:14 schreef PM-girl het volgende:
Wij gaan vol vertrouwen richting het jaar!
Nee man, is toch nog geweldig, om mensen op stang te jagen midden in de Ikea, vliegtuig of op een fokmeetingquote:
Betekent dat dat je op het CB hebt gevoed?quote:Ook was een ritme nog erg ver te zoeken omdat ze steeds na de voeding eerst zo'n 1,5 tot 2 uur in bed lag te krijsen en dan pas in slaap viel. Ze sliep dus echt steeds maar hooguit een uur en dat was echt veel te weinig. Nu hebben we haar op het consultatiebureau laten wegen voor en na de voeding en het bleek dat ze maar 80 ml dronk in plaats van de 110 die ze mag hebben.
Mijn kind is ook pas bijna 11 maanden, dus dan mag het bestquote:Op donderdag 23 augustus 2007 10:51 schreef Jelief het volgende:
tsssk dat doe je toch niet, je kind van ouderdaneenjaar voeden in het openbaar![]()
![]()
quote:Op zondag 26 augustus 2007 14:50 schreef Stiemie het volgende:
Woehoe vandaag na het geven van een klein flesje met gekolfde melk weer even geprobeert aan te leggen en ze dronk gewoon goed bij me! Ze hapte ook veel beter aand an hiervoor. Jammer was wel dat ze een tijdje na het drinken toch weer meer honger/dorst had en dat ik dus weer in een ik-heb-dus-niet-genoeg-melk-dip schoot. Maar dat kon natuurlijk ook komen omdat ik een half uurtje daarvoor gekolfd had.(al had ik toen maar 60 ml gekofd)
'niet genoeg' lijkt me niet het geval, Stiemie, gezien je toch al behoorlijke kolfopbrengst. Het zou inderdaad ook juist een teken kunnen zijn dat ze meer dan genoeg binnen krijgt.quote:Op zondag 26 augustus 2007 16:57 schreef Stiemie het volgende:
Net was het alleen wel vreemd. Ze was bij mij aan het drinken en soms liet ze ineens los en het leek wel alsof ze boos was dat er niks meer kwam. Dan legde ik haar weer aan en dan ging ze weer even drinken om even later weer even boos los te laten enz enz. Wat betekent dit dan? Heb ik dan toch niet genoeg? Soms leek het echter wel alsof ze zich verslikte dus dat zou juist moeten betekenen dat ze genoeg krijgt.
Om de twee uur is helemaal niet zo heel vreemd de eerste paar weekjesquote:Op zondag 26 augustus 2007 18:36 schreef Stiemie het volgende:
Helaas heeft de lactatiedeskundige volgens mij geen aparte prijs voor een vervolgconsult. en de verzekering vergoedt ook helemaal niks ondanks onze aanvullende verzekering...Ik heb net even opgelet en volgens mij heb ik inderdaad gewoon teveel melk. Gisteren heb ik zelfs 1x 180 ml gekolft (wel een lange kolfsessie en uit 2 borsten). Ik probeer haar nu steeds dezelfde borst aan te bieden zodat ze niet alleen maar voormelk krijgt want die voedt duidelijk niet genoeg... Ze komt nu namelijk bijna elke 2 uur om voeding en slaapt hierdoor veel te kort
Het is een beetje van welke kant je het bekijkt. Vanuit het oogpunt van de borstvoeding is om de twee uur drinken heel normaal en goed. Vanuit het oogpunt van de rust die een kleintje en de oudersquote:Op zondag 26 augustus 2007 19:20 schreef Stiemie het volgende:
Is dat echt zo? Ik vind 2 uur zo weinig tussen de voedingen. Dan slaapt ze eigenlijk maar een uur a anderhalf uur. Hiervoor toen ik kolfde en daarnaast kunstvoeding gaf sliep ze vaak tussen de 3 a 4 uur tussen de voedingen.
Ik weet even niet meer hoe oud Linde is, maar om een voorraad op te bouwen zou ik zelf zeker niet elke voeding kolven. Maar daar kunnen de werkende moeders je vast meer over vertellen.quote:Ik heb nu ook gezien dat ik eigenlijk beter alleen maar voor het begin van een voeding mag kolven en niet erna om de productie niet nog meer te stimuleren. Maar zo kan ik toch nooit een voorraadje melk opbouwen? Ik weet namelijk nooit wanneer Linde weer komt om te drinken (en als ze eenmaal wakker is en honger heeft is eerst even kolven echt niet grappig want dan gaat ze helemaal uit haar kleine bolletje...)
quote:Wat fijn zeg Owlet dat jij zo veel ervaring hebt met borstvoeding en dat je dan ook nog de moeite wilt nemen om mijn vragen te beantwoorden!Heel erg bedankt hiervoor (dat geldt natuurlijk ook voor de anderen die de moeite hebben genomen om antwoord te geven) !!!!
En ik zal zeker om de paar uur van borst wisselen want anders heb ik het gevoel dat ik plof![]()
Bij mij is het zelfs nooit zo ver gekomen (op wat reuzenopbrengst tijdens de tijd van overproductie na maar dat was maar twee of drie keer)quote:Op zondag 26 augustus 2007 19:42 schreef YPPY het volgende:
Je kolft echt veel! Bij mij duurde het maanden voor ik zoveel had.
En als je eenmaal werkt heb je daar ook kolfbeurten die een hele voeding vervangen, dat scheelt ook!quote:Wij hebben weken lang zoveel voedingen gehad. Dat werd na een tijdje vanzelf minder, maar bij de 1 gaat het sneller dan bij de ander. Linde is nog zo jong, is het wel nodig om nu al een voorraad op te willen bouwen? Of bedoel je 1 of 2 voedingen? Als het live voeden weer goed gaat, is dat wel een stuk makkelijker.
quote:De productie is hier weer flink omhoog. Anna was gisterennacht niet helemaal lekker en mocht tussen ons in slapen. Nou ja, zij en papa sliepen en mama was wakker, maar ze heeft zo vaak gedronken. De volgende middag voelde ik de spanning helemaal.
Niet verlegen worden hoor! Ik denk dat heel veel moeders in dit topic je problemen herkennen en daarbij ook hebben gemerkt dat de situatie na een paar weken weer zo anders kan zijn dat je je niet meer voor kan stellen dat je je ooit zo onzeker hebt gevoeld! Succes, hopelijk kan je wat rust krijgen vannacht!quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:00 schreef Stiemie het volgende:
Ik word een beetje verlegen van alle hulp
![]()
Nebelung het onrustige drinken, verslikken, lekkende borsten en het grote aankomgewicht kloppen hier allemaal!
Lined heeft de afgelopen 2 uur nu al zo'n 8 keer bij me gedronken. De nieuwe manier van aanhappen gaan best goed alleen vergeet ze af en toe bij teveel melk eerst mijn tepel los te laten voordat ze wegtrekt en dat is erg pijnlijk...
Zelf ben ik nog steeds doodop dus voor vannacht ga ik gewoon maar weer kolven (niet te lang natuurlijk ivm de productie) en dan morgen weer verder met dit plan van aanleggen. Ben bang dat we er anders straks weer helemaal doorheen zitten als dit vannacht zo doorgaat. We waren juist zo blij dat het allemaal wat beter ging.
Allemaal heel erg bedankt voor de hulp!
ik probeerde je een pm te sturen heb je die niet geactiveerd?quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:00 schreef Stiemie het volgende:
Ik word een beetje verlegen van alle hulp
![]()
Nebelung het onrustige drinken, verslikken, lekkende borsten en het grote aankomgewicht kloppen hier allemaal!
Lined heeft de afgelopen 2 uur nu al zo'n 8 keer bij me gedronken. De nieuwe manier van aanhappen gaan best goed alleen vergeet ze af en toe bij teveel melk eerst mijn tepel los te laten voordat ze wegtrekt en dat is erg pijnlijk...
Zelf ben ik nog steeds doodop dus voor vannacht ga ik gewoon maar weer kolven (niet te lang natuurlijk ivm de productie) en dan morgen weer verder met dit plan van aanleggen. Ben bang dat we er anders straks weer helemaal doorheen zitten als dit vannacht zo doorgaat. We waren juist zo blij dat het allemaal wat beter ging.
Allemaal heel erg bedankt voor de hulp!
nou, als tegenwicht ook, want ik vind dit dus gewoon een top topic en er is te vaak commentaar. ik heb vorig jaar ook zo veel steun gehad, ook toen het niet lukte en ik heb zo'n bewondering voor het doorzettingsvermogen van mensen en ook denk ik achteraf dat ik een lactatiekundige had moeten raadplegen en dat die raad hier gegeven wordt is zo goed. zeker dat begin kan zo zwaar zijn en dan is die steun zo fantastisch! van die dingen dusquote:Op zondag 26 augustus 2007 21:09 schreef owlet het volgende:
belana: Wat een onwijs lieve reactie! Fijn om te lezen![]()
Oei ik wist helemaal niet dat dat hier kon. Heb het inmiddels gevonden en geactiveerd!quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:26 schreef klein_spookje het volgende:
[..]
ik probeerde je een pm te sturen heb je die niet geactiveerd?
groetjes
Nu kan ik me echt nog niet voorstellen dat ik straks misschien eens ontspannen kan gaan borstvoeden. Tot nu toe is het al bijna 6 weken geklooi.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:09 schreef owlet het volgende:
[..]
Niet verlegen worden hoor! Ik denk dat heel veel moeders in dit topic je problemen herkennen en daarbij ook hebben gemerkt dat de situatie na een paar weken weer zo anders kan zijn dat je je niet meer voor kan stellen dat je je ooit zo onzeker hebt gevoeld! Succes, hopelijk kan je wat rust krijgen vannacht!
Overigens is dat gebrek aan rust niet zo heel veel anders bij moeders die kunstvoeding geven, alleen heeft het dan misschien minder betrekking op je lijf en dat is natuurlijk weer wel een beetje anders. Het is gewoon een hele zware periode, die eerste twee, drie maanden. Maar dat gaat echt anders worden oftewel: je slaapt niet om heel andere redenen![]()
![]()
Het klinkt alsof je het prima hebt aangepakt p_iglet. Ik heb (ook?) erg vaak harde plekken gehad. En de aanpak die jij nu beschrijft deed ik ook. Meestal waren de plekken dan binnen 24 uur verdwenen. Doe je ook een warm compres in je BH? Oh ja, en met vlakke hand masseren is mij verteld door een deskundige. Als je het met je vingers doet zou je juist de verstopping kunnen vastmasseren.quote:Op zondag 26 augustus 2007 22:59 schreef p_iglet het volgende:
Iemand tips bij pijnlijke plekken![]()
Ik heb onderin mijn linkerborst sinds afgelopen nacht een pijnlijke plek zitten. Niet hard, beetje warm.
Helemaal leegkolven, heet douchen, masseren en dan weer leegkolven hielp allemaal niet.
Pepijn flink aan die kant laten drinken ook niet. Dus wat nu![]()
Nou hadden wij niet zo onwijs veel problemen rondom de borstvoeding, alleen een overproductie die lastig was en tepelkloven de eerste week. Maar ook hier kwam het echte genieten pas na twee, misschien zelfs drie maanden. Op borstvoedingsgebied, maar ook op slaapgebied, tijdgebied, energiegebied, etc.quote:Op maandag 27 augustus 2007 10:28 schreef YPPY het volgende:
Stiemie, ik heb me ook lang afgevraagd wanneer het leuk en makkelijk zou worden. Dat heeft een paar maanden geduurd. Ik ben nu blij dat ik heb doorgezet, maar het was vaak zwaar. Na 'de problemen' werd het echt zo makkelijk.
Belana, juist om de reden die je aangeeft is het zo fijn om jouw stukje te lezen. Het is soms zo moeilijk om advies of steun te geven als elk argument en elke tip al snel wordt afgedaan alsof je iemand dwingt om maar borstvoeding te blijven geven. Maar als ik kijk naar de mensen die de afgelopen maanden in dit topic advies hebben gevraagd en gekregen dan denk ik dat het grootste gedeelte van die mensen er echt veel aan heeft gehad.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:50 schreef Belana het volgende:
[..]
nou, als tegenwicht ook, want ik vind dit dus gewoon een top topic en er is te vaak commentaar. ik heb vorig jaar ook zo veel steun gehad, ook toen het niet lukte en ik heb zo'n bewondering voor het doorzettingsvermogen van mensen en ook denk ik achteraf dat ik een lactatiekundige had moeten raadplegen en dat die raad hier gegeven wordt is zo goed. zeker dat begin kan zo zwaar zijn en dan is die steun zo fantastisch! van die dingen dus![]()
Dat is het rare nou juist, het is geen harde plek. Wel pijnlijk. Harde plekken heb ik wel eerder gehad, die gingen met masseren, douchen en kolven dan altijd weg. Deze plek tot nu toe niet.quote:Op maandag 27 augustus 2007 08:47 schreef Moonah het volgende:
[..]
Het klinkt alsof je het prima hebt aangepakt p_iglet. Ik heb (ook?) erg vaak harde plekken gehad. En de aanpak die jij nu beschrijft deed ik ook. Meestal waren de plekken dan binnen 24 uur verdwenen. Doe je ook een warm compres in je BH? Oh ja, en met vlakke hand masseren is mij verteld door een deskundige. Als je het met je vingers doet zou je juist de verstopping kunnen vastmasseren.
/of een vrijwilliger van vbn of LLLquote:Op maandag 27 augustus 2007 20:57 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Dat is het rare nou juist, het is geen harde plek. Wel pijnlijk. Harde plekken heb ik wel eerder gehad, die gingen met masseren, douchen en kolven dan altijd weg. Deze plek tot nu toe niet.
Als de plek er morgen nog zit bel ik de huisarts wel even.
Stiemie, van die niet-voedende voormelk is niet helemaal waar hoor. Moedermelk is voedend. punt. "voormelk" zou wat minder voedzaam kúnnen zijn dan achtermelk maar dat is niet door te zetten in: alleen maar de achtermelk is voedzaamquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 09:36 schreef Stiemie het volgende:
Ja midden in de nacht nog even kolven voor de volgende voeding is iets dat ik best zou kunnen missen![]()
Linde kan goed aan de borst drinken met wat hulp bij het aanhappen. Nadeel is nu dus alleen dat ik teveel melk heb en dat ze daarom alleen de niet-vullende voormelk binnenkrijgt en dus weer steeds honger heeft. En dat vind ik nu zo moeilijk om te zien... vooral door wat er allemaal al gebeurt is...
zijn hele belangrijke woordenquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 10:18 schreef owlet het volgende:
Wat ik alleen wel denk is dat je door te kolven echt het geheel veel moeilijker maakt dan zou hoeven. Juist door te kolven blijft je productie hoog terwijl je er met bij wijze van spreken een weekje volledig op verzoek laten drinken in blokken van drie, vier uur aan één borst je denk ik de situatie al weer een stuk meer afgestemd hebt.
Ik denk echt niet dat Linde honger heeft door iets anders dan dat het gewoon een klein babietje is. Niet doordat jij geen voedende melk zou geven, niet doordat ze te weinig drinkt maar gewoon omdat babietjes van die leeftijd vaak willen drinken.
Gek kan je er van worden, ik weet het. Maar het is nou eenmaal zo en het gaat over![]()
Ik begrijp wel dat je graag een voorraadje zou willen hebben, maar zou het niet veel prettiger zijn om eerst het voeden zelf lekker te laten lopen?
Nou, dat vind ik ook heel erg lief gezegdquote:Op zondag 26 augustus 2007 21:50 schreef Belana het volgende:
[..]
nou, als tegenwicht ook, want ik vind dit dus gewoon een top topic en er is te vaak commentaar. ik heb vorig jaar ook zo veel steun gehad, ook toen het niet lukte en ik heb zo'n bewondering voor het doorzettingsvermogen van mensen en ook denk ik achteraf dat ik een lactatiekundige had moeten raadplegen en dat die raad hier gegeven wordt is zo goed. zeker dat begin kan zo zwaar zijn en dan is die steun zo fantastisch! van die dingen dus![]()
Ik denk het wel. Als ik met mijn lekenverstand het vraag- en aanbodprincipe bekijk, dan denkt jouw lijf dat Linde elke keer die bosrt óók nog eens leegdrinkt.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 10:55 schreef Stiemie het volgende:
Ik kolf nu trouwens bij elke voeding (dus om de 2,5 a 3 uur) steeds een borst leeg. Verhoog ik dan ook nog steeds de melkproductie?
Pijnlijke plek is al een heel stuk weg, nu nog meer "gevoelig" zeg maar.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:11 schreef Moonah het volgende:
[..]
P_iglet, hoe is het nou? Ik zat nog te denken, mede door de post van Beefcake over steken en je eigen post over de dokter die waarschuwt voor spruw: Ik heb een hele poos 'steken' in mijn borsten gehad. Dacht eerst dat dat nomaal was.Pijnlijke borsten, niet echt heel erg pijn, maar wel supergevoelig en vervelend. Bleek dat de spruw naar 'binnen was geslagen', zat al in mijn melkklieren. Wellicht toch iets om even rekening mee te houden....
Ervaringsdeskundig en voor de gezelligquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:11 schreef Moonah het volgende:
Edit: spuit elf...
Wat doe ik ook nog in dit topic?
quote:
quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:30 schreef nebelung het volgende:
[..]
Ervaringsdeskundig en voor de gezellig![]()
Hmm daar zit wat in jaquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:11 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Als ik met mijn lekenverstand het vraag- en aanbodprincipe bekijk, dan denkt jouw lijf dat Linde elke keer die bosrt óók nog eens leegdrinkt.
Ik ben het eigenlijk wel met owlet eens, eerst lekker de gewone Bv op gang krijgen, goed op je dochter afgestemd raken, en daarna komt zo'n voorraad vanzelf.
quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 12:59 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Hmm daar zit wat in jaSoms voel ik me dan ineens zooooooo stom!
Gelukkig is er ook goed nieuws. Linde heeft net een hele voeding (zo'n 12 minuten) aan de borst gedronken en ligt nu tevreden te slapen. Ik had weer dezelfde borst genomen als die keer dat ze uit zichzelf naar de borst hapte. Dat is hiervoor pas 1 keer eerder voorgekomen na een borstvoeding!En inderdaad als het goed gaat met de borstvoeding scheelt het veeeeel tijd!
Over emo gesproken: ik moest net bijna huilen toen ik mijn meisje zo tevreden zag liggen na een borstvoeding![]()
Succes!quote:Stiemie,
Waarom bel je niet even met 1 van de vrijwilligsters van de VBN of LLL om even dat te veel melk-probleem door te spreken en het aanleggen ook nog eens punt voor punt door te nemen?
Het kost je niets, behalve je normale gesprekskosten.
Ik denk dat een vriendelijke stem en iemand die weet waar ze over praat (denk aan een gedegen opleiding en ervaringsdeskundig) alweer een hoop verschil kan maken.
De VBN zit op een zomerrooster, check hier: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/page.asp?id=246749&pid=4248&mid=4254
En het nummer van de LLL: (0111) 41 31 89
Volgens de boekjes wel inderdaadquote:Op woensdag 29 augustus 2007 21:32 schreef beefcake het volgende:
Volgens mij moeten ze de eerste week (weken)? wel iedere dag poepen, daarna is 1x in de 10 dagen al voldoende. Maar ik weet het niet zeker, sorry![]()
quote:Op donderdag 30 augustus 2007 10:32 schreef Kersjes het volgende:
Jelief, dat lijkt me zeer verstandig.
Eigenlijk wel raar dat (voor mij) wildvreemden, zodra ze horen dat ik BV geef, direct hun verhalen vertellen over hoe "het hoort". Maar ja, wat voor de een wel werkt doet voor de ander weer niks.
Om nou je eigen mening en/of ervaring als absolute waarheid neer te zetten is als je het mij vraagt behoorlijk arrogant. Het is geen wiskunde: het zijn kleine baby's en hun mama's: elke situatie is verschillend!
Zo, en van nu af aan ga ik me niks meer proberen aan te trekken van "hun" en kom ik wel bij jullie voor advies en om ervaringen uit te wisselen.
Lang leve internet!
Dit dus, echt! Die 100 mg werkt gewoon meestal niet goed meer, helaas. En daarnaast het mondje van de baby behandelen, ookal heeft zij verder geen klachten. Sterkte Stiemie, het zit ook niet mee zegquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:51 schreef PM-girl het volgende:
Stiemie, ik heb heel lang, echt maanden getobt, met spruw (en candida).
Uiteindelijk heb ik na het smeren van gel en creme medicatie gekregen van de huisarts, die ze vooral voorschrijven bij spruw die naar binnen is geslagen. Diflucan heet dat. Ik dacht dat het goed werkt met 200 mg per dag (ik werd eerst met 100 mg afgescheept). Daarna is het verdwenen, althans geen klachten meer hier.
Ik heb hetzelfde probleem met Liande... ze slaapt heel snel in tijdens het voeden, zelfs als ze gekieteld wordt aan haar voetje/kinnetje. Ze slaapt echt lang door, zowel overdag al 's nachts.quote:Op zondag 2 september 2007 18:01 schreef DaviniaHR het volgende:
Saffier, bij www.minszw.nl zal vast wel wat te vinden zijn. Je werkgever is nl. vreplicht om je een goede ruimte ter beschikking te stellen (koelkast weet ik niet) en je mag 1/3 (1/4?) deel van je werktijd gebruiken om te kolven.
Ik heb ook een vraag: Na wat opstartproblemen geef ik sinds gister volledige borstvoeding. Nu heeft de kraammevrouw gezegd dat we Eli wakker moeten maken om te voeden, maar hij huilt alleen maar, hapt en laat weer los of valt meteen weer in slaap. Na een uur ploeteren lukt het pas. We hebben ook geprobeerd hem te verschonen en even te laten huilen tijdens het verschonen, maar daarna ging het niet beter. Iemand tips hoe dit proces versneld kan worden?
P-iglet, http://www.eurolac.net/index.php?p=46quote:Op dinsdag 4 september 2007 15:51 schreef p_iglet het volgende:
Hoe schroef ik evt productie een beetje terug??
[binnensluipt]quote:Op zondag 2 september 2007 18:01 schreef DaviniaHR het volgende:
Saffier, bij www.minszw.nl zal vast wel wat te vinden zijn. Je werkgever is nl. vreplicht om je een goede ruimte ter beschikking te stellen (koelkast weet ik niet) en je mag 1/3 (1/4?) deel van je werktijd gebruiken om te kolven.
Ik heb ook een vraag: Na wat opstartproblemen geef ik sinds gister volledige borstvoeding. Nu heeft de kraammevrouw gezegd dat we Eli wakker moeten maken om te voeden, maar hij huilt alleen maar, hapt en laat weer los of valt meteen weer in slaap. Na een uur ploeteren lukt het pas. We hebben ook geprobeerd hem te verschonen en even te laten huilen tijdens het verschonen, maar daarna ging het niet beter. Iemand tips hoe dit proces versneld kan worden?
Jelief, gek genoeg heeft het weer aan het werk gaan deze week daaraan bijgedragen.quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:04 schreef Jelief het volgende:
Dames![]()
en Kersjes, je klinkt alsf je je flesje zelfvertrouwen helemaalleeg gedronken hebt![]()
![]()
Herkenbaarquote:Op zondag 2 september 2007 16:33 schreef Saffier het volgende:
En belangrijker, hoe zit het daarná, met de borstvoeding? Er is GEEN mogelijkheid om op de zaak te kolven en die is ook niet te creeeren, er is géén toilet en we hebben geen koelkast. Het wordt makkelijk 32 graden achter
en ik weet niet hoe lang een koelelement het daar uithoudt.
Er zijn andere mensen die veel meer tips hebben over kolven, maar over het dikgedrukte kan ik wel wat zeggen. Namelijk dat iedereen na een tijdje voeden soepeler borsten krijgt. Je borsten zijn dan zo 'afgesteld' dat ze pas melk maken als er melk gevraagd wordt. Geen zorgen daarover dus, als je kindje niet hongerig oogt en verder vrolijk is dan kan ik me niet voorstellen dat hij te weinig drinkt.quote:Op zaterdag 8 september 2007 11:09 schreef Kersjes het volgende:
Hmmm, ik vrees dat er een probleempje aan het ontstaan is: ik krijg te weinig afgekolfd...![]()
Waar ik een paar weken geleden met mijn mega-opbrengst achter elkaar moeiteloos nog 3 flesjes kon vullen, red ik nu net aan 1 fles. En daar moet ik ook keihard voor werken!
Er is wel wat veranderd:
Ik heb de afgelopen week voor het eerst weer 3 dagen gewerkt, waardoor Devin dus flesjes kreeg overdag. "s Ochtends voordat ik de deur uitging legde ik hem steeds "voor de zekerheid" nog even aan (meestal ca. klein uurtje na de voeding) en binnen 'n half uur na thuiskomst 's avonds voedde ik hem ook weer.
Op het werk is afkolven om te bewaren helaas niet echt mogelijk, maar kolf ik wel 2x per dag om de druk eraf te halen. Omdat ik om de dag werk, had ik gedacht op mijn vrije dagen bij te kolven. Maar dat blijkt dus vies tegen te vallen: er komt zo weinig uit!
Mijn borsten voelen ook heel slap aan en ik lek niet meer zo ontzettend, dus dan is er toch ook minder melk?
Ik heb wel het idee dat Devin bij een voeding genoeg binnenkrijgt, hij maakt in ieder geval geen hongerige indruk. Maar als ik niet voldoende voor hem kan afkolven dan hebben we toch een probleem....![]()
Waarom kun je die melk niet bewaren??quote:Op zaterdag 8 september 2007 11:09 schreef Kersjes het volgende:
Op het werk is afkolven om te bewaren helaas niet echt mogelijk, maar kolf ik wel 2x per dag om de druk eraf te halen. Omdat ik om de dag werk, had ik gedacht op mijn vrije dagen bij te kolven. Maar dat blijkt dus vies tegen te vallen: er komt zo weinig uit!
Ik had het misschien wat duidelijker moeten opschrijvenquote:Op zaterdag 8 september 2007 14:36 schreef Kersjes het volgende:
Owlet, dat van die lactatiekundige vind ik eerlijk gezegd een beetje raar.
Als een baby honger heeft dan lijkt het me dat hij erg moeilijk te troosten is.
Om hem dan de hele dag (terwijl zijn moeder aan het werk is) geen eten te geven terwijl hij dat wel wil, lijkt me best wreed en niet zo gezond.
Maar zij is de deskundige, ze zal zelf wel weten wat ze doet.
Met borstvoeden mag je nóóit het hoofdje vasthouden. Maar misschien snap ik het verkeerd.quote:Uiteindelijk bleek dat Eli het niet lekker vindt om op een bepaalde manier vastgehuoden te worden aan zijn hoofdje, want de manier waarop hij huilde en hijgde bij het loslaten, leken mij geen honger, maar ongemak. Andere manier vasthouden (met rechts op zijn achterhoofd, in plaats van in linkerelleboog) en toen was links opeens ook lekker.
Zijn er dan verschillende maten tepelhoedjes?quote:Op zondag 9 september 2007 12:43 schreef PM-girl het volgende:
Super Davinia! Wat ik nog even wil zeggen over een tepelhoedje, ik kreeg er in het ziekenhuis ook 1, maar dat deed ook zo'n pijn. Later bleek, toen er dus een echte expert naar keek, dat de maat verkeerd is! De goede maat deed geen pijn meer.
Ik bedoel ondersteunen. Met rechts gaat het prima als hij met zijn hoofd in mijn elleboog ligt, zeg maar, maar op links wil hij het liefst vastgehouden/ondersteund worden met enkel een hand, dus geen druk op de slaap (of die regionen) denk ik.quote:Op zondag 9 september 2007 14:14 schreef nebelung het volgende:
Dit snap ik niet:
[..]
Met borstvoeden mag je nóóit het hoofdje vasthouden. Maar misschien snap ik het verkeerd.
Inderdaad, de derde kraamevrouw dacht ook dat de maat tepelhoedje die we hadden gebruikt niet goed zou zijn. Maar ze was gelukkig wijs genoeg om niet een andere maat voor te stellenquote:Super Davinia! Wat ik nog even wil zeggen over een tepelhoedje, ik kreeg er in het ziekenhuis ook 1, maar dat deed ook zo'n pijn. Later bleek, toen er dus een echte expert naar keek, dat de maat verkeerd is! De goede maat deed geen pijn meer.
Wauw... jij verwoordt goed de reden waarom ik nog niet wil stoppen!quote:Op maandag 10 september 2007 12:06 schreef owlet het volgende:
Ik was van plan om de nachtvoedingen te gaan vervangen door water in de hoop dat ze het de moeite van het wakker worden niet meer waard gaat vinden maar voorlopig laat ik dat toch maar zitten. Ze drinkt een stuk minder bij me sinds ik studeer en als ik de nachtvoedingen ook schrap kan ik net zo goed helemaal stoppen. Zolang ze nog op sommige momenten zo'n rust en troost kan vinden aan de borst wil ik dat wel behouden.
quote:Op dinsdag 11 september 2007 10:10 schreef p_iglet het volgende:
Kersjes, je hoeft een kolf niet na ieder gebruik te steriliseren!!!!
1x per dag is voldoende als Devin goed gezond is.
Dit is zo zonde van al je melk!!
quote:Op dinsdag 11 september 2007 14:40 schreef Moonah het volgende:
Oh, en moet je Daktarin op je tepels smeren?
Mijn (en van meerdere dames) ervaring is, dat creme met niconazolnitraat effectiever is voor jou. Kun je zo bij de apotheek halen. Je moet wel even je tepels wassen voor het voeden.
Ik zou zelf vanaf vandaag doen en ben je niet zeker dan misschien vanaf gisteren? De melk die je hebt van, laten we zeggen, gisteren breng je ook tegen de kook aan als je het geeft. Persoonlijk zou ik die ook het eerst geven. Vind je het idee niet fijn, kun je je veroorloven (ja dat ik het zeg, maar vergeef me) om die melk weg te gooien (ooh erg)?quote:Op dinsdag 11 september 2007 15:05 schreef p_iglet het volgende:
Tot hoever terug moet ik de melk merken??
Hoelang kan er al spruw in de melk zitten?
Ik controleer Pepijn bijna bij iedere voeding op plekjes, en die heeft hij dus echt pas sinds vanmiddag of hooguit vannacht. Ik heb sinds gisteren gevoelige tepels.
De link in de OP, zeker weten. Twee dagen is niet genoeg (trust me, been there, done that).quote:In de link in de OP staat 10-14 dagen na verdwijnen nog behandelen. De bijsluiter van de daktarin heeft het over 2 dagen?? Wat nu doen??
Als de kolf zeker maar 1 keer per dag uitgekookt wordt.quote:Moet ik mijn kolf nu na iedere keer uitkoken, of kan het nog steeds 1x per dag?
Ja, het is wel wat meer gedoe voor Omaquote:En iemand nog ideeen hoe ik Oma dit allemaal ga laten doen? Want Pepijn moet dus vanaf morgenavond t/m donderdagavond daar gaan logeren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |