Het klinkt alsof je het prima hebt aangepakt p_iglet. Ik heb (ook?) erg vaak harde plekken gehad. En de aanpak die jij nu beschrijft deed ik ook. Meestal waren de plekken dan binnen 24 uur verdwenen. Doe je ook een warm compres in je BH? Oh ja, en met vlakke hand masseren is mij verteld door een deskundige. Als je het met je vingers doet zou je juist de verstopping kunnen vastmasseren.quote:Op zondag 26 augustus 2007 22:59 schreef p_iglet het volgende:
Iemand tips bij pijnlijke plekken![]()
Ik heb onderin mijn linkerborst sinds afgelopen nacht een pijnlijke plek zitten. Niet hard, beetje warm.
Helemaal leegkolven, heet douchen, masseren en dan weer leegkolven hielp allemaal niet.
Pepijn flink aan die kant laten drinken ook niet. Dus wat nu![]()

Nou hadden wij niet zo onwijs veel problemen rondom de borstvoeding, alleen een overproductie die lastig was en tepelkloven de eerste week. Maar ook hier kwam het echte genieten pas na twee, misschien zelfs drie maanden. Op borstvoedingsgebied, maar ook op slaapgebied, tijdgebied, energiegebied, etc.quote:Op maandag 27 augustus 2007 10:28 schreef YPPY het volgende:
Stiemie, ik heb me ook lang afgevraagd wanneer het leuk en makkelijk zou worden. Dat heeft een paar maanden geduurd. Ik ben nu blij dat ik heb doorgezet, maar het was vaak zwaar. Na 'de problemen' werd het echt zo makkelijk.
Belana, juist om de reden die je aangeeft is het zo fijn om jouw stukje te lezen. Het is soms zo moeilijk om advies of steun te geven als elk argument en elke tip al snel wordt afgedaan alsof je iemand dwingt om maar borstvoeding te blijven geven. Maar als ik kijk naar de mensen die de afgelopen maanden in dit topic advies hebben gevraagd en gekregen dan denk ik dat het grootste gedeelte van die mensen er echt veel aan heeft gehad.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:50 schreef Belana het volgende:
[..]
nou, als tegenwicht ook, want ik vind dit dus gewoon een top topic en er is te vaak commentaar. ik heb vorig jaar ook zo veel steun gehad, ook toen het niet lukte en ik heb zo'n bewondering voor het doorzettingsvermogen van mensen en ook denk ik achteraf dat ik een lactatiekundige had moeten raadplegen en dat die raad hier gegeven wordt is zo goed. zeker dat begin kan zo zwaar zijn en dan is die steun zo fantastisch! van die dingen dus![]()

Dat is het rare nou juist, het is geen harde plek. Wel pijnlijk. Harde plekken heb ik wel eerder gehad, die gingen met masseren, douchen en kolven dan altijd weg. Deze plek tot nu toe niet.quote:Op maandag 27 augustus 2007 08:47 schreef Moonah het volgende:
[..]
Het klinkt alsof je het prima hebt aangepakt p_iglet. Ik heb (ook?) erg vaak harde plekken gehad. En de aanpak die jij nu beschrijft deed ik ook. Meestal waren de plekken dan binnen 24 uur verdwenen. Doe je ook een warm compres in je BH? Oh ja, en met vlakke hand masseren is mij verteld door een deskundige. Als je het met je vingers doet zou je juist de verstopping kunnen vastmasseren.

/of een vrijwilliger van vbn of LLLquote:Op maandag 27 augustus 2007 20:57 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Dat is het rare nou juist, het is geen harde plek. Wel pijnlijk. Harde plekken heb ik wel eerder gehad, die gingen met masseren, douchen en kolven dan altijd weg. Deze plek tot nu toe niet.
Als de plek er morgen nog zit bel ik de huisarts wel even.

Stiemie, van die niet-voedende voormelk is niet helemaal waar hoor. Moedermelk is voedend. punt. "voormelk" zou wat minder voedzaam kúnnen zijn dan achtermelk maar dat is niet door te zetten in: alleen maar de achtermelk is voedzaamquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 09:36 schreef Stiemie het volgende:
Ja midden in de nacht nog even kolven voor de volgende voeding is iets dat ik best zou kunnen missen![]()
Linde kan goed aan de borst drinken met wat hulp bij het aanhappen. Nadeel is nu dus alleen dat ik teveel melk heb en dat ze daarom alleen de niet-vullende voormelk binnenkrijgt en dus weer steeds honger heeft. En dat vind ik nu zo moeilijk om te zien... vooral door wat er allemaal al gebeurt is...

zijn hele belangrijke woordenquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 10:18 schreef owlet het volgende:
Wat ik alleen wel denk is dat je door te kolven echt het geheel veel moeilijker maakt dan zou hoeven. Juist door te kolven blijft je productie hoog terwijl je er met bij wijze van spreken een weekje volledig op verzoek laten drinken in blokken van drie, vier uur aan één borst je denk ik de situatie al weer een stuk meer afgestemd hebt.
Ik denk echt niet dat Linde honger heeft door iets anders dan dat het gewoon een klein babietje is. Niet doordat jij geen voedende melk zou geven, niet doordat ze te weinig drinkt maar gewoon omdat babietjes van die leeftijd vaak willen drinken.
Gek kan je er van worden, ik weet het. Maar het is nou eenmaal zo en het gaat over![]()
Ik begrijp wel dat je graag een voorraadje zou willen hebben, maar zou het niet veel prettiger zijn om eerst het voeden zelf lekker te laten lopen?

Nou, dat vind ik ook heel erg lief gezegdquote:Op zondag 26 augustus 2007 21:50 schreef Belana het volgende:
[..]
nou, als tegenwicht ook, want ik vind dit dus gewoon een top topic en er is te vaak commentaar. ik heb vorig jaar ook zo veel steun gehad, ook toen het niet lukte en ik heb zo'n bewondering voor het doorzettingsvermogen van mensen en ook denk ik achteraf dat ik een lactatiekundige had moeten raadplegen en dat die raad hier gegeven wordt is zo goed. zeker dat begin kan zo zwaar zijn en dan is die steun zo fantastisch! van die dingen dus![]()

Ik denk het wel. Als ik met mijn lekenverstand het vraag- en aanbodprincipe bekijk, dan denkt jouw lijf dat Linde elke keer die bosrt óók nog eens leegdrinkt.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 10:55 schreef Stiemie het volgende:
Ik kolf nu trouwens bij elke voeding (dus om de 2,5 a 3 uur) steeds een borst leeg. Verhoog ik dan ook nog steeds de melkproductie?

Pijnlijke plek is al een heel stuk weg, nu nog meer "gevoelig" zeg maar.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:11 schreef Moonah het volgende:
[..]
P_iglet, hoe is het nou? Ik zat nog te denken, mede door de post van Beefcake over steken en je eigen post over de dokter die waarschuwt voor spruw: Ik heb een hele poos 'steken' in mijn borsten gehad. Dacht eerst dat dat nomaal was.Pijnlijke borsten, niet echt heel erg pijn, maar wel supergevoelig en vervelend. Bleek dat de spruw naar 'binnen was geslagen', zat al in mijn melkklieren. Wellicht toch iets om even rekening mee te houden....

Ervaringsdeskundig en voor de gezelligquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:11 schreef Moonah het volgende:
Edit: spuit elf...
Wat doe ik ook nog in dit topic?

quote:

quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:30 schreef nebelung het volgende:
[..]
Ervaringsdeskundig en voor de gezellig![]()

Hmm daar zit wat in jaquote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:11 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Als ik met mijn lekenverstand het vraag- en aanbodprincipe bekijk, dan denkt jouw lijf dat Linde elke keer die bosrt óók nog eens leegdrinkt.
Ik ben het eigenlijk wel met owlet eens, eerst lekker de gewone Bv op gang krijgen, goed op je dochter afgestemd raken, en daarna komt zo'n voorraad vanzelf.

quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 12:59 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Hmm daar zit wat in jaSoms voel ik me dan ineens zooooooo stom!
Gelukkig is er ook goed nieuws. Linde heeft net een hele voeding (zo'n 12 minuten) aan de borst gedronken en ligt nu tevreden te slapen. Ik had weer dezelfde borst genomen als die keer dat ze uit zichzelf naar de borst hapte. Dat is hiervoor pas 1 keer eerder voorgekomen na een borstvoeding!En inderdaad als het goed gaat met de borstvoeding scheelt het veeeeel tijd!
Over emo gesproken: ik moest net bijna huilen toen ik mijn meisje zo tevreden zag liggen na een borstvoeding![]()

Succes!quote:Stiemie,
Waarom bel je niet even met 1 van de vrijwilligsters van de VBN of LLL om even dat te veel melk-probleem door te spreken en het aanleggen ook nog eens punt voor punt door te nemen?
Het kost je niets, behalve je normale gesprekskosten.
Ik denk dat een vriendelijke stem en iemand die weet waar ze over praat (denk aan een gedegen opleiding en ervaringsdeskundig) alweer een hoop verschil kan maken.
De VBN zit op een zomerrooster, check hier: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/page.asp?id=246749&pid=4248&mid=4254
En het nummer van de LLL: (0111) 41 31 89

Volgens de boekjes wel inderdaadquote:Op woensdag 29 augustus 2007 21:32 schreef beefcake het volgende:
Volgens mij moeten ze de eerste week (weken)? wel iedere dag poepen, daarna is 1x in de 10 dagen al voldoende. Maar ik weet het niet zeker, sorry![]()

quote:Op donderdag 30 augustus 2007 10:32 schreef Kersjes het volgende:
Jelief, dat lijkt me zeer verstandig.
Eigenlijk wel raar dat (voor mij) wildvreemden, zodra ze horen dat ik BV geef, direct hun verhalen vertellen over hoe "het hoort". Maar ja, wat voor de een wel werkt doet voor de ander weer niks.
Om nou je eigen mening en/of ervaring als absolute waarheid neer te zetten is als je het mij vraagt behoorlijk arrogant. Het is geen wiskunde: het zijn kleine baby's en hun mama's: elke situatie is verschillend!
Zo, en van nu af aan ga ik me niks meer proberen aan te trekken van "hun" en kom ik wel bij jullie voor advies en om ervaringen uit te wisselen.
Lang leve internet!

Dit dus, echt! Die 100 mg werkt gewoon meestal niet goed meer, helaas. En daarnaast het mondje van de baby behandelen, ookal heeft zij verder geen klachten. Sterkte Stiemie, het zit ook niet mee zegquote:Op vrijdag 31 augustus 2007 19:51 schreef PM-girl het volgende:
Stiemie, ik heb heel lang, echt maanden getobt, met spruw (en candida).
Uiteindelijk heb ik na het smeren van gel en creme medicatie gekregen van de huisarts, die ze vooral voorschrijven bij spruw die naar binnen is geslagen. Diflucan heet dat. Ik dacht dat het goed werkt met 200 mg per dag (ik werd eerst met 100 mg afgescheept). Daarna is het verdwenen, althans geen klachten meer hier.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |