abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 augustus 2007 @ 08:47:21 #151
11682 Moonah
Jolie femme
pi_52719168
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 22:59 schreef p_iglet het volgende:
Iemand tips bij pijnlijke plekken

Ik heb onderin mijn linkerborst sinds afgelopen nacht een pijnlijke plek zitten. Niet hard, beetje warm.
Helemaal leegkolven, heet douchen, masseren en dan weer leegkolven hielp allemaal niet.
Pepijn flink aan die kant laten drinken ook niet. Dus wat nu
Het klinkt alsof je het prima hebt aangepakt p_iglet. Ik heb (ook?) erg vaak harde plekken gehad. En de aanpak die jij nu beschrijft deed ik ook. Meestal waren de plekken dan binnen 24 uur verdwenen. Doe je ook een warm compres in je BH? Oh ja, en met vlakke hand masseren is mij verteld door een deskundige. Als je het met je vingers doet zou je juist de verstopping kunnen vastmasseren.

Stiemie, sterkte. Ik heb ook lang geklooid voordat Thies vlot en goed aanhapte. Daarna ook een hoop gedoe gehad. Als het je lukt door te zetten zul je er écht profijt van hebben en wordt het borstvoeden erg fijn. Heus, het zal makkelijker worden!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_52720715
Stiemie, ik heb me ook lang afgevraagd wanneer het leuk en makkelijk zou worden. Dat heeft een paar maanden geduurd. Ik ben nu blij dat ik heb doorgezet, maar het was vaak zwaar. Na 'de problemen' werd het echt zo makkelijk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_52721015
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 10:28 schreef YPPY het volgende:
Stiemie, ik heb me ook lang afgevraagd wanneer het leuk en makkelijk zou worden. Dat heeft een paar maanden geduurd. Ik ben nu blij dat ik heb doorgezet, maar het was vaak zwaar. Na 'de problemen' werd het echt zo makkelijk.
Nou hadden wij niet zo onwijs veel problemen rondom de borstvoeding, alleen een overproductie die lastig was en tepelkloven de eerste week. Maar ook hier kwam het echte genieten pas na twee, misschien zelfs drie maanden. Op borstvoedingsgebied, maar ook op slaapgebied, tijdgebied, energiegebied, etc.

Het is makkelijk om vermoeidheid en een gebrek aan (geestelijke) energie op de borstvoeding te gooien en helemaal onterecht is dat natuurlijk ook niet want als het met de borstvoeding niet lekker loopt heeft dat niet alleen effect op je kind maar ook heel direct op jou en op je lichaam. (even tegen niemand in het bijzonder, moge dat duidelijk zijn ).
Maar ik denk echt dat kenmerkende gevoel van 'ik-zit-er-even-helemaal-doorheen-ik-slaap-maar-vier-uur-per-etmaal-verdeeld-over-tien-korte-slaapjes', niet zo snel weg valt als er geen borstvoeding gegeven wordt. Volgens mij is dat standaard verse-ouder gevoel, hoe vervelend ook.
Waarmee ik dus zeker niet wil zeggen dat mensen die gestopt zijn met BV omdat het ze teveel werd dat om verkeerde redenen hebben gedaan. Het is ook niet bedoeld als pro-BV praatje .
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:50 schreef Belana het volgende:

[..]

nou, als tegenwicht ook, want ik vind dit dus gewoon een top topic en er is te vaak commentaar. ik heb vorig jaar ook zo veel steun gehad, ook toen het niet lukte en ik heb zo'n bewondering voor het doorzettingsvermogen van mensen en ook denk ik achteraf dat ik een lactatiekundige had moeten raadplegen en dat die raad hier gegeven wordt is zo goed. zeker dat begin kan zo zwaar zijn en dan is die steun zo fantastisch! van die dingen dus
Belana, juist om de reden die je aangeeft is het zo fijn om jouw stukje te lezen. Het is soms zo moeilijk om advies of steun te geven als elk argument en elke tip al snel wordt afgedaan alsof je iemand dwingt om maar borstvoeding te blijven geven. Maar als ik kijk naar de mensen die de afgelopen maanden in dit topic advies hebben gevraagd en gekregen dan denk ik dat het grootste gedeelte van die mensen er echt veel aan heeft gehad.
En of de uitkomst dan is dat ze na alle problemen inmiddels een dreumes aan de borst hebben of dat ze met een goed gevoel zijn gestopt, dat maakt dan niet zo veel uit.
pi_52722027
Stiemie,

Waarom bel je niet even met 1 van de vrijwilligsters van de VBN of LLL om even dat te veel melk-probleem door te spreken en het aanleggen ook nog eens punt voor punt door te nemen?

Het kost je niets, behalve je normale gesprekskosten.

Ik denk dat een vriendelijke stem en iemand die weet waar ze over praat (denk aan een gedegen opleiding en ervaringsdeskundig) alweer een hoop verschil kan maken.

De VBN zit op een zomerrooster, check hier: http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/page.asp?id=246749&pid=4248&mid=4254

En het nummer van de LLL: (0111) 41 31 89
Variety is the spice of life
  maandag 27 augustus 2007 @ 20:54:36 #155
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_52737161
Stiemie, wat YPPY en de anderen zeggen, het kan even duren maar het wordt echt makkelijker! Succes!!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_52737257
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 08:47 schreef Moonah het volgende:

[..]

Het klinkt alsof je het prima hebt aangepakt p_iglet. Ik heb (ook?) erg vaak harde plekken gehad. En de aanpak die jij nu beschrijft deed ik ook. Meestal waren de plekken dan binnen 24 uur verdwenen. Doe je ook een warm compres in je BH? Oh ja, en met vlakke hand masseren is mij verteld door een deskundige. Als je het met je vingers doet zou je juist de verstopping kunnen vastmasseren.
Dat is het rare nou juist, het is geen harde plek. Wel pijnlijk. Harde plekken heb ik wel eerder gehad, die gingen met masseren, douchen en kolven dan altijd weg. Deze plek tot nu toe niet.
Als de plek er morgen nog zit bel ik de huisarts wel even.
  maandag 27 augustus 2007 @ 21:15:28 #157
94046 PM-girl
pi_52737848
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 20:57 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Dat is het rare nou juist, het is geen harde plek. Wel pijnlijk. Harde plekken heb ik wel eerder gehad, die gingen met masseren, douchen en kolven dan altijd weg. Deze plek tot nu toe niet.
Als de plek er morgen nog zit bel ik de huisarts wel even.
/of een vrijwilliger van vbn of LLL
*
pi_52738126
Stiemie ik wil je even succes wensen! Ik heb geen tips voor je, helaas, maar wat ze zeggen is allemaal waar. Het wordt makkelijker!

p_iglet, ik heb ook wel eens een pijnlijke plek in mijn borst waar je verder niets van ziet of voelt. Het voelt als een steek, een paar keer achter elkaar. Maar het gaat altijd vanzelf weer weg. Ik zou echt niet weten wat je zou kunnen hebben Succes er maar mee!
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_52738158
Zelf zou ik eerder een vrijwiliger bellen dan mijn huisarts. Die weet namelijk minder dan bv dan ikzelf.
Zo'n plek heb ik 3 keer gehad. Niet hard aan de buitenkant, maar van binnen voelde het wel een beetje hard. Het deed ook een beetje pijn. Ik heb toen ook vooral verwarmd, gemasseerd en aangelegd.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_52745836
Nebelung ik wist helemaal niet dat dat bestond! Dan ga ik straks even bellen als Linde slaapt (kan helaas nog wel even duren ben ik bang )

Owlet ik snap best dat de borstvoeding niet de enige oorzaak is voor dat mega-vermoeide gevoel dat ik af en toe heb Maar het geeft me wel zo'n enorm onzeker gevoel. Ik ben zooooo bang dat mijn kleine meisje straks weer ongemerkt enorme honger heeft. En ik vind het geven van borstvoeding misschien daarom juist wel een grotere opgave, door die onzekerheid die er dan weer bij komt kijken en die zoveel energie vreet. Ik ga vandaag eens bellen met die nummers die Nebelung postte. Hopelijk kunnen zij me dan verder helpen want het zou ook wel fijn zijn om niet elke voeding te hoeven kolven.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:29:51 #161
24188 Belana
kloon van belana
pi_52745948
dat kolven is zwaar om vol te houden als Linde wel aan de borst kan drinken, dan zou ik dat zo snel mogelijk gaan doen en blijven doen, want dat is uiteindelijk het beste en het makkelijkst ook.
(fyi, bij mij ging de bv niet omdat ik platte tepels heb en Ezra had niet voldoende kracht om de tepel helemaal naar binnen te zuigen. ik heb ook een paar weken gekolfd, maar hield dat dus niet vol)
sterkte meid!
stormy waters...
sailin'
pi_52746062
Ja midden in de nacht nog even kolven voor de volgende voeding is iets dat ik best zou kunnen missen

Linde kan goed aan de borst drinken met wat hulp bij het aanhappen. Nadeel is nu dus alleen dat ik teveel melk heb en dat ze daarom alleen de niet-vullende voormelk binnenkrijgt en dus weer steeds honger heeft. En dat vind ik nu zo moeilijk om te zien... vooral door wat er allemaal al gebeurt is...
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 09:43:23 #163
24188 Belana
kloon van belana
pi_52746190
vandaag ff bellen met die nummers die nebelung gaf. met dat soort hulp kan je ver komen denk ik.
misschien valt de honger wel mee. sommige kleintjes komen gewoon vaak. ze kunnen je vast helpen, ook met je onzekerheid denk ik. want het is ook moeilijk.
stormy waters...
sailin'
pi_52746335
Stiemie kun je dan niet eerst 2 minuutjes kolven voordat je Linde aanlegt?
Dan krijgt ze meteen achtermelk binnen, en is je borst ook wat minder hard zodat het voor haar makkelijker aanhappen is.

Yppy en PM, mijn huisarts verbaasde me laatst met zijn kennis over borstvoeding.
Ik had allergische uitslag waarschijnlijk van de bepanthen. En hij wist precies welke zalf dan niet in de borsvoeding kwam en dus wel gesmeert mocht tegen de uitslag. Waarschuwde ook meteen dat als het niet snel overging daarmee ik echt snel terug moest komen want dan kon het spruw zijn en moest niet alleen ik maar ook Pepijn behandeld.
Ook raadde hij aan toen hij hoorde over al mijn allergieen (was voor het eerst bij die huisarts), om zeker te proberen een jaar liefst nog langer borstvoeding te geven. Als ze moeilijk gingen doen met na 9 maanden nog kolven dan zou hij wel een brief schijven dat het medisch noodzakelijk was.
Ik stond helemaal zo:
pi_52746874
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 09:36 schreef Stiemie het volgende:
Ja midden in de nacht nog even kolven voor de volgende voeding is iets dat ik best zou kunnen missen

Linde kan goed aan de borst drinken met wat hulp bij het aanhappen. Nadeel is nu dus alleen dat ik teveel melk heb en dat ze daarom alleen de niet-vullende voormelk binnenkrijgt en dus weer steeds honger heeft. En dat vind ik nu zo moeilijk om te zien... vooral door wat er allemaal al gebeurt is...
Stiemie, van die niet-voedende voormelk is niet helemaal waar hoor. Moedermelk is voedend. punt. "voormelk" zou wat minder voedzaam kúnnen zijn dan achtermelk maar dat is niet door te zetten in: alleen maar de achtermelk is voedzaam
Bij geregeld voeden is er ook helemaal niet eens sprake van duidelijk afgescheiden voor- en namelk (maar daar zal Nebelung vast meer over kunnen vertellen, die heeft al die theorie veel meer paraat).
Als je gedurende een paar uur één borst geeft dan hoef je echt niet bang te zijn dat ze 'niet voedzame' melk binnen krijgt.
Voormelk en achtermelk zijn dingen waar je bij normaal voeden op verzoek bij een gezonde baby echt niet eens over na hoeft te denken. Dat komt pas als je bijvoorbeeld een premature baby hebt voor wie elke calorie telt. Of een voedingsbeleid waarbij er veeeeels te veel (meer dan drie, vier) uur tussen de voedingen zit en de baby ook maar een afgepaste tijd mag drinken. En dan nóg!

Wat ik alleen wel denk is dat je door te kolven echt het geheel veel moeilijker maakt dan zou hoeven. Juist door te kolven blijft je productie hoog terwijl je er met bij wijze van spreken een weekje volledig op verzoek laten drinken in blokken van drie, vier uur aan één borst je denk ik de situatie al weer een stuk meer afgestemd hebt.

Ik denk echt niet dat Linde honger heeft door iets anders dan dat het gewoon een klein babietje is. Niet doordat jij geen voedende melk zou geven, niet doordat ze te weinig drinkt maar gewoon omdat babietjes van die leeftijd vaak willen drinken.
Gek kan je er van worden, ik weet het. Maar het is nou eenmaal zo en het gaat over

Ik begrijp wel dat je graag een voorraadje zou willen hebben, maar zou het niet veel prettiger zijn om eerst het voeden zelf lekker te laten lopen?
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 10:49:30 #166
94046 PM-girl
pi_52747546
Piglet, wat goed van je huisarts dan!
Die van mij zit er middenin, is wat korzelig met medicatie. Maar ik bel indien nodig de lactatiekundige die dan ergens naar verwijst en dan krijg ik het wel. Dat was bijvoorbeeld toen mijn tepel ontstoken was en ik Fucidin smeerde.
*
pi_52747679
Ah in al die boeken over borstvoeding lees je over voor- en achtermelk en omdat Linde al een paar keer van die groene poep heeft gehad (en ze zeggen ook dat die door te veel voormelk komt) dacht ik dat ik vooral moest proberen om die voormelk te minderen.

Ik kolf nu trouwens bij elke voeding (dus om de 2,5 a 3 uur) steeds een borst leeg. Verhoog ik dan ook nog steeds de melkproductie? Ik dacht juist dat ik zo een beetje een soortgelijk patroon had als bij het blokvoeden.

Net was ik trouwens aan het kolven en toen begon Linde te huilen dus ik na haar op schoot en toen pakte ze zo uit zichzelf de borst! Ik dacht van nou die zal zich zo toch wel weer verslikken en meteen loslaten maar tot mijn verbazing heeft ze wel 5 minuten gedronken. Je merkt trouwens wel dat de melk dan erg snel gaat want je ziet/hoort haar amper kaakbewegingen maken maar wel veel en luid slikken. En achteraf geen gehuil om meer eten/drinken. Dat gaf me dus wel een erg goed gevoel!
pi_52747897
Dit:
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 10:18 schreef owlet het volgende:
Wat ik alleen wel denk is dat je door te kolven echt het geheel veel moeilijker maakt dan zou hoeven. Juist door te kolven blijft je productie hoog terwijl je er met bij wijze van spreken een weekje volledig op verzoek laten drinken in blokken van drie, vier uur aan één borst je denk ik de situatie al weer een stuk meer afgestemd hebt.

Ik denk echt niet dat Linde honger heeft door iets anders dan dat het gewoon een klein babietje is. Niet doordat jij geen voedende melk zou geven, niet doordat ze te weinig drinkt maar gewoon omdat babietjes van die leeftijd vaak willen drinken.
Gek kan je er van worden, ik weet het. Maar het is nou eenmaal zo en het gaat over

Ik begrijp wel dat je graag een voorraadje zou willen hebben, maar zou het niet veel prettiger zijn om eerst het voeden zelf lekker te laten lopen?
zijn hele belangrijke woorden

Veel kolven stimuleert de produktie. Wat jij nu nodig hebt (stiemie dus ) is evenwicht tussen aanbod en vraag. Het allerbeste is dat Linde zélf te laten regelen, live aan de borst.

Weet je nog die post (naar boven) met dat rijtje 'wat je kunt doen'? Als je dat volgt, kan ik je welhaast op een briefje geven dat de boel al snel op orde is. De borstvoeding op orde, dan kolven, zou ik ook zeggen.

Babies hebben hele kleine maagjes, als een knikker ongeveer. Borstgevoede babies zijn er op ingesteld om vaak kleine beetje te drinken. Ik denk dat het met de honger wel losloopt, wat Linde doet is haar natuurlijke patroon volgen.

In voormelk zit meer lactose en in achtermelk meer vet. Wat jij zegt hierover klopt wel theoretisch, maar in de praktijk mengen die nogal snel. Vaak al direct na de toeschietreflex.
Ik zou daar ook niet zo over inzitten in principe hoor. Als Linde aan de borst zo lang mag drinken als ze wil komt ze heus wel aan de vettere melk toe. Als je op verzoek voedt en in blokken komt dat allemaal wel goed.
pi_52747982
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:50 schreef Belana het volgende:

[..]

nou, als tegenwicht ook, want ik vind dit dus gewoon een top topic en er is te vaak commentaar. ik heb vorig jaar ook zo veel steun gehad, ook toen het niet lukte en ik heb zo'n bewondering voor het doorzettingsvermogen van mensen en ook denk ik achteraf dat ik een lactatiekundige had moeten raadplegen en dat die raad hier gegeven wordt is zo goed. zeker dat begin kan zo zwaar zijn en dan is die steun zo fantastisch! van die dingen dus
Nou, dat vind ik ook heel erg lief gezegd

p-iglet, wat fijn zo'n huisarts! De mijne zit er wat tussenin, net als bij PM-Girl.

En verder warmte, warmte, warmte, massage. Ja, je weet het wel en je doet het wel.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:11:57 #170
11682 Moonah
Jolie femme
pi_52748115
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 10:55 schreef Stiemie het volgende:
Ik kolf nu trouwens bij elke voeding (dus om de 2,5 a 3 uur) steeds een borst leeg. Verhoog ik dan ook nog steeds de melkproductie?
Ik denk het wel. Als ik met mijn lekenverstand het vraag- en aanbodprincipe bekijk, dan denkt jouw lijf dat Linde elke keer die bosrt óók nog eens leegdrinkt.
Ik ben het eigenlijk wel met owlet eens, eerst lekker de gewone Bv op gang krijgen, goed op je dochter afgestemd raken, en daarna komt zo'n voorraad vanzelf.

P_iglet, hoe is het nou? Ik zat nog te denken, mede door de post van Beefcake over steken en je eigen post over de dokter die waarschuwt voor spruw: Ik heb een hele poos 'steken' in mijn borsten gehad. Dacht eerst dat dat nomaal was. Pijnlijke borsten, niet echt heel erg pijn, maar wel supergevoelig en vervelend. Bleek dat de spruw naar 'binnen was geslagen', zat al in mijn melkklieren. Wellicht toch iets om even rekening mee te houden....

Edit: spuit elf...
Wat doe ik ook nog in dit topic?
pi_52748469
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 11:11 schreef Moonah het volgende:

[..]

P_iglet, hoe is het nou? Ik zat nog te denken, mede door de post van Beefcake over steken en je eigen post over de dokter die waarschuwt voor spruw: Ik heb een hele poos 'steken' in mijn borsten gehad. Dacht eerst dat dat nomaal was. Pijnlijke borsten, niet echt heel erg pijn, maar wel supergevoelig en vervelend. Bleek dat de spruw naar 'binnen was geslagen', zat al in mijn melkklieren. Wellicht toch iets om even rekening mee te houden....
Pijnlijke plek is al een heel stuk weg, nu nog meer "gevoelig" zeg maar.
thx voor je waarschuwing, ik zal het in de gaten houden.
Die uitslag op mijn borsten was zoals gebruikelijk bij mij met allergische uitslag binnen 1,5 dag weg zodra ik ging smeren en sindsdien ook niet teruggekomen. Dus geen spruw gelukkig.
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:27:32 #172
11682 Moonah
Jolie femme
pi_52748501
Fijn voor je dat het al wat minder pijnlijk is.
pi_52748577
quote:

Edit: spuit elf...
Ervaringsdeskundig en voor de gezellig
pi_52748602
quote:

je ervaring delen, net zoals de rest

Fijn dat het beter gaat, Piglet-met-ergens-een-streepje-maar-ik-weet-niet-meer-waar!
  dinsdag 28 augustus 2007 @ 11:33:14 #175
11682 Moonah
Jolie femme
pi_52748631
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 11:30 schreef nebelung het volgende:

[..]

Ervaringsdeskundig en voor de gezellig
(ook voor Owlet!)
Nou, weet je, dat is wel, ook wat Belaan zegt, ik heb dit altijd een heel fijne warme plek op Fok gevonden. Saamhorig.

*schiet vol...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')