abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 augustus 2007 @ 15:01:30 #126
62233 Jelief
ikke lief!
pi_52698568
En heb je d'r toen weer aangelegd? Dat is namelijk de beste manier om je productie te verhogen.
Geweldig dat ze goed dronk!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_52698637
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 14:50 schreef Stiemie het volgende:
Woehoe vandaag na het geven van een klein flesje met gekolfde melk weer even geprobeert aan te leggen en ze dronk gewoon goed bij me! Ze hapte ook veel beter aand an hiervoor. Jammer was wel dat ze een tijdje na het drinken toch weer meer honger/dorst had en dat ik dus weer in een ik-heb-dus-niet-genoeg-melk-dip schoot. Maar dat kon natuurlijk ook komen omdat ik een half uurtje daarvoor gekolfd had.(al had ik toen maar 60 ml gekofd)
En kindjes van deze leeftijd willen gewoon vaak drinken, ook als ze volledig aan de borst drinken. Ze hebben maar kleine maagjes dus ik zou het liever andersom zeggen: niet jij hebt weinig melk gegeven maar zij heeft niet zo veel melk gedronken als een baby van die leeftijd in een keer uit een fles zou moeten halen volgens sommige rare richtlijnen.

Hoewel de richtlijnen rondom niet-moedermelk zo zijn dat kinderen al snel grotere flessen krijgen is het lichaam van een voedende vrouw en het lichaampje van een baby meer ingesteld op kleine beetjes. Dat wil niet zeggen dat je niet jezelf en je kind kan laten wennen aan grotere voedingen met meer tussentijd, maar dat duurt wel even. Zo in het begin is het helemaal niet vreemd om wat vaker aan te leggen en is het ook niet vreemd dat een kindje per voeding "zo weinig" drinkt, echt niet
Als jullie er weer aan toe zijn zou je haar op dat soort momenten dus aan kunnen leggen, dat schroeft jouw productie ook op.
En sowieso vind ik het goed van je dat je haar wel geregeld aan legt om de drempel voor jou en haar niet te hoog te laten worden
Geen zorgen maken dus, jullie doen het hartstikke goed
  zondag 26 augustus 2007 @ 15:08:13 #128
62233 Jelief
ikke lief!
pi_52698780
Owlet , jij legt het beter uit en ook wat subtieler
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  zondag 26 augustus 2007 @ 15:14:19 #129
24188 Belana
kloon van belana
pi_52698937
wat heerlijk toch al die steun hier
stormy waters...
sailin'
pi_52702042
Zeker heerlijk al die steun! Daardoor durfde ik het zojuist ook weer eens te proberen. En dor de mooie verhalen van die moeder die lang voeden.

Wanneer we kunstvoeding geven wordt ze om de 3 uur wakker. Soms echt op de minuut af. Maar bij borstoeding lukt het haar gewoon niet om zo lang te slapen. Maar dan moet ik haar dus gewoon wat vaker aanleggen las ik daarnet dus dat ga ik dan gewoon proberen.

Net was het alleen wel vreemd. Ze was bij mij aan het drinken en soms liet ze ineens los en het leek wel alsof ze boos was dat er niks meer kwam. Dan legde ik haar weer aan en dan ging ze weer even drinken om even later weer even boos los te laten enz enz. Wat betekent dit dan? Heb ik dan toch niet genoeg? Soms leek het echter wel alsof ze zich verslikte dus dat zou juist moeten betekenen dat ze genoeg krijgt. Pff ingewikkeld hoor dat borstvoeding. Soms zou ik wel een lactatiedeskundige in huis willen hebben Dan kan je daar meteen mooi al je vragen aan voorleggen. Maar ja om nu weer een consult te nemen...
pi_52703326
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 16:57 schreef Stiemie het volgende:
Net was het alleen wel vreemd. Ze was bij mij aan het drinken en soms liet ze ineens los en het leek wel alsof ze boos was dat er niks meer kwam. Dan legde ik haar weer aan en dan ging ze weer even drinken om even later weer even boos los te laten enz enz. Wat betekent dit dan? Heb ik dan toch niet genoeg? Soms leek het echter wel alsof ze zich verslikte dus dat zou juist moeten betekenen dat ze genoeg krijgt.
'niet genoeg' lijkt me niet het geval, Stiemie, gezien je toch al behoorlijke kolfopbrengst. Het zou inderdaad ook juist een teken kunnen zijn dat ze meer dan genoeg binnen krijgt.
Ronja was ook een beetje boos op de borst in het begin en liet ook geregeld los als het haar even te veel werd. Ze was ook vaak al na vijf minuten drinken klaar dus ook de tijd dan een kind drinkt zegt niet zo veel.
Heeft 'jouw' lactatiekundige geen telefonisch (en dus goedkoper) consult en/of heb je geen recht op een nacontrole?
pi_52704194
Helaas heeft de lactatiedeskundige volgens mij geen aparte prijs voor een vervolgconsult. en de verzekering vergoedt ook helemaal niks ondanks onze aanvullende verzekering...Ik heb net even opgelet en volgens mij heb ik inderdaad gewoon teveel melk. Gisteren heb ik zelfs 1x 180 ml gekolft (wel een lange kolfsessie en uit 2 borsten ). Ik probeer haar nu steeds dezelfde borst aan te bieden zodat ze niet alleen maar voormelk krijgt want die voedt duidelijk niet genoeg... Ze komt nu namelijk bijna elke 2 uur om voeding en slaapt hierdoor veel te kort
pi_52704941
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 18:36 schreef Stiemie het volgende:
Helaas heeft de lactatiedeskundige volgens mij geen aparte prijs voor een vervolgconsult. en de verzekering vergoedt ook helemaal niks ondanks onze aanvullende verzekering...Ik heb net even opgelet en volgens mij heb ik inderdaad gewoon teveel melk. Gisteren heb ik zelfs 1x 180 ml gekolft (wel een lange kolfsessie en uit 2 borsten ). Ik probeer haar nu steeds dezelfde borst aan te bieden zodat ze niet alleen maar voormelk krijgt want die voedt duidelijk niet genoeg... Ze komt nu namelijk bijna elke 2 uur om voeding en slaapt hierdoor veel te kort
Om de twee uur is helemaal niet zo heel vreemd de eerste paar weekjes Maar een aantal keer achter elkaar dezelfde borst aanbieden kan zeker geen kwaad en is in het geval van een grote productie vaak erg prettig. Als je maar elke drie of vier uur van borst wisselt anders ga je straks scheef lopen
pi_52705281
Is dat echt zo? Ik vind 2 uur zo weinig tussen de voedingen. Dan slaapt ze eigenlijk maar een uur a anderhalf uur. Hiervoor toen ik kolfde en daarnaast kunstvoeding gaf sliep ze vaak tussen de 3 a 4 uur tussen de voedingen.

Ik heb nu ook gezien dat ik eigenlijk beter alleen maar voor het begin van een voeding mag kolven en niet erna om de productie niet nog meer te stimuleren. Maar zo kan ik toch nooit een voorraadje melk opbouwen? Ik weet namelijk nooit wanneer Linde weer komt om te drinken (en als ze eenmaal wakker is en honger heeft is eerst even kolven echt niet grappig want dan gaat ze helemaal uit haar kleine bolletje...)

Wat fijn zeg Owlet dat jij zo veel ervaring hebt met borstvoeding en dat je dan ook nog de moeite wilt nemen om mijn vragen te beantwoorden! Heel erg bedankt hiervoor (dat geldt natuurlijk ook voor de anderen die de moeite hebben genomen om antwoord te geven) !!!!

En ik zal zeker om de paar uur van borst wisselen want anders heb ik het gevoel dat ik plof
pi_52705726
Stiemie, wij kunnen via het consultatiebureau hun lactatiekundige bellen. Dat is gratis. Het is niet zo persoonlijk natuurlijk, maar ik ben toen erg goed geholpen.

Je kolft echt veel! Bij mij duurde het maanden voor ik zoveel had.

Wij hebben weken lang zoveel voedingen gehad. Dat werd na een tijdje vanzelf minder, maar bij de 1 gaat het sneller dan bij de ander. Linde is nog zo jong, is het wel nodig om nu al een voorraad op te willen bouwen? Of bedoel je 1 of 2 voedingen? Als het live voeden weer goed gaat, is dat wel een stuk makkelijker.

De productie is hier weer flink omhoog. Anna was gisterennacht niet helemaal lekker en mocht tussen ons in slapen. Nou ja, zij en papa sliepen en mama was wakker , maar ze heeft zo vaak gedronken. De volgende middag voelde ik de spanning helemaal.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_52705737
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 19:20 schreef Stiemie het volgende:
Is dat echt zo? Ik vind 2 uur zo weinig tussen de voedingen. Dan slaapt ze eigenlijk maar een uur a anderhalf uur. Hiervoor toen ik kolfde en daarnaast kunstvoeding gaf sliep ze vaak tussen de 3 a 4 uur tussen de voedingen.
Het is een beetje van welke kant je het bekijkt. Vanuit het oogpunt van de borstvoeding is om de twee uur drinken heel normaal en goed. Vanuit het oogpunt van de rust die een kleintje en de ouders nodig hebben is het misschien ook wel fijn als een kindje wat langer zou slapen.
Maar het is in ieder geval heel natuurlijk voor een jonge baby om om de twee uur te drinken. Niet elke baby doet dat, maar niet elke baby is hetzelfde. Voor een gezonde baby die op tijd geboren is hoef je er in ieder geval niet van uit te gaan dat het drinken te vermoeiend is. Drinken geeft niet alleen voeding, het geeft ook ontspanning en een veilig gevoel aan een baby.
Dat langer slapen op kunstvoeding is zeker geen teken dat jouw melk minder voedzaam is. Moedermelk is wel lichter verteerbaar dan kunstvoeding maar daardoor niet minder voedzaam.
Hoe dan ook, de periodes tussen de voedingen zullen vanzelf langer worden, daar kan je zeker van zijn.
quote:
Ik heb nu ook gezien dat ik eigenlijk beter alleen maar voor het begin van een voeding mag kolven en niet erna om de productie niet nog meer te stimuleren. Maar zo kan ik toch nooit een voorraadje melk opbouwen? Ik weet namelijk nooit wanneer Linde weer komt om te drinken (en als ze eenmaal wakker is en honger heeft is eerst even kolven echt niet grappig want dan gaat ze helemaal uit haar kleine bolletje...)
Ik weet even niet meer hoe oud Linde is, maar om een voorraad op te bouwen zou ik zelf zeker niet elke voeding kolven. Maar daar kunnen de werkende moeders je vast meer over vertellen.
Zelf zou ik in ieder geval niet in deze periode van op elkaar instellen te veel gaan kolven. En anders misschien de andere borst dan de borst waar uit ze gedronken heeft kolven?
quote:
Wat fijn zeg Owlet dat jij zo veel ervaring hebt met borstvoeding en dat je dan ook nog de moeite wilt nemen om mijn vragen te beantwoorden! Heel erg bedankt hiervoor (dat geldt natuurlijk ook voor de anderen die de moeite hebben genomen om antwoord te geven) !!!!

En ik zal zeker om de paar uur van borst wisselen want anders heb ik het gevoel dat ik plof
Fijn dat je in dit topic antwoord kan vinden op je vragen!
pi_52705934
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 19:42 schreef YPPY het volgende:
Je kolft echt veel! Bij mij duurde het maanden voor ik zoveel had.
Bij mij is het zelfs nooit zo ver gekomen (op wat reuzenopbrengst tijdens de tijd van overproductie na maar dat was maar twee of drie keer) Maar ik werkte niet dus heb nooit regelmaat in het kolven gehad.
quote:
Wij hebben weken lang zoveel voedingen gehad. Dat werd na een tijdje vanzelf minder, maar bij de 1 gaat het sneller dan bij de ander. Linde is nog zo jong, is het wel nodig om nu al een voorraad op te willen bouwen? Of bedoel je 1 of 2 voedingen? Als het live voeden weer goed gaat, is dat wel een stuk makkelijker.
En als je eenmaal werkt heb je daar ook kolfbeurten die een hele voeding vervangen, dat scheelt ook!
quote:
De productie is hier weer flink omhoog. Anna was gisterennacht niet helemaal lekker en mocht tussen ons in slapen. Nou ja, zij en papa sliepen en mama was wakker , maar ze heeft zo vaak gedronken. De volgende middag voelde ik de spanning helemaal.
Hopelijk is ze weer de oude nu, vooral voor haar maar ook een beetje voor jullie
pi_52706019
Zoveel kolfde ik ook alleen soms op het werk, als ik al te laat was met kolven. Normaal was 90cc per kolfbeurt. De voorraad heb ik opgebouwd toen Anna 's nachts door ging slapen en ik om 3 uur ging zitten kolven.
Het gaat weer een stuk beter en ze slaapt weer in haar eigen bedje. Het is wel gezellig en leuk om haar te zien als je je ogen open doet. En ook wel makkelijk om haar gewoon aan te kunnen leggen en ze is stil (krampjes).
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_52706415
Linde is nu 1 maand en 6 dagen oud. Ik zou graag 2 a 3 voedingen in de vriezer als reserve willen hebben voor als ik een keertje ergens heen ga waar ik moeilijk kan voeden of als ik bv eens ergens heen moet zonder Linde. Ze is inmiddels al 3x weer wakker geworden en ik blijf dezelfde borst geven maar moet zeggen dat ik inmiddels wel een beetje een zere tepel begin te krijgen...

Ik wist helemaal niet dat je borsten zo snel konden reageren op extra vraag qua aanbod! Wel fijn dat alles nu helemaal goed op gang is Yppy!
pi_52706491
Owlet

Stiemie, hier een paar dingen waaraan je bepalen kan of je teveel melk hebt:

- onrustig drinken, verslikken, loslaten, huilen (de baby kan de stroom melk niet verwerken, wordt benauwd, laat los, of verslikt zich en hoest en proest)
- lekkende borsten bij moeder (voortdurend)
- groenige ontlasting met witte stukjes (onverteerde melkresten)
- de baby groeit meer dan 300 gram per week

Wat je kan doen:

- om meer evenwicht te krijgen in vraag en aanbod kan je 1 borst per voeding geven en dan de baby zo lang laten drinken als het wil.
- je kan dezelfde borst een paar geven, zodat de baby goed kan toekomen aan de wat vettere melk. (de andere borst niet te vol laten worden)
- op verzoek voeden, niet langer dan 3 uur ertussen laten
- in geval van een heftige toeschietreflex: ergste spanning van de borst kolven/melk laten wegvloeien alvorens weer aan te leggen/ pauze nemen, laten boeren
- je kan een andere voedingshouding proberen
- je kan eenmalig de borsten 1 keer helemaal ‘leeg’kolven

Let ook op dat je borsten niet te vol zijn, dan is aanhappen moeilijk.
Variety is the spice of life
  zondag 26 augustus 2007 @ 20:33:36 #141
24188 Belana
kloon van belana
pi_52707164
echt, ik ben helemaal van alle steun die jullie stiemie geven, zo lief!

Stiemie, zet hem op meid!
stormy waters...
sailin'
pi_52708012
Ik word een beetje verlegen van alle hulp

Nebelung het onrustige drinken, verslikken, lekkende borsten en het grote aankomgewicht kloppen hier allemaal!

Lined heeft de afgelopen 2 uur nu al zo'n 8 keer bij me gedronken. De nieuwe manier van aanhappen gaan best goed alleen vergeet ze af en toe bij teveel melk eerst mijn tepel los te laten voordat ze wegtrekt en dat is erg pijnlijk...

Zelf ben ik nog steeds doodop dus voor vannacht ga ik gewoon maar weer kolven (niet te lang natuurlijk ivm de productie) en dan morgen weer verder met dit plan van aanleggen. Ben bang dat we er anders straks weer helemaal doorheen zitten als dit vannacht zo doorgaat. We waren juist zo blij dat het allemaal wat beter ging.

Allemaal heel erg bedankt voor de hulp!
pi_52708296
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:00 schreef Stiemie het volgende:

Nebelung het onrustige drinken, verslikken, lekkende borsten en het grote aankomgewicht kloppen hier allemaal!

Lined heeft de afgelopen 2 uur nu al zo'n 8 keer bij me gedronken. De nieuwe manier van aanhappen gaan best goed alleen vergeet ze af en toe bij teveel melk eerst mijn tepel los te laten voordat ze wegtrekt en dat is erg pijnlijk...

Zelf ben ik nog steeds doodop dus voor vannacht ga ik gewoon maar weer kolven (niet te lang natuurlijk ivm de productie) en dan morgen weer verder met dit plan van aanleggen. Ben bang dat we er anders straks weer helemaal doorheen zitten als dit vannacht zo doorgaat. We waren juist zo blij dat het allemaal wat beter ging.

Niet verlegen worden hoor! Ik denk dat heel veel moeders in dit topic je problemen herkennen en daarbij ook hebben gemerkt dat de situatie na een paar weken weer zo anders kan zijn dat je je niet meer voor kan stellen dat je je ooit zo onzeker hebt gevoeld! Succes, hopelijk kan je wat rust krijgen vannacht!

Overigens is dat gebrek aan rust niet zo heel veel anders bij moeders die kunstvoeding geven, alleen heeft het dan misschien minder betrekking op je lijf en dat is natuurlijk weer wel een beetje anders. Het is gewoon een hele zware periode, die eerste twee, drie maanden. Maar dat gaat echt anders worden oftewel: je slaapt niet om heel andere redenen

belana: Wat een onwijs lieve reactie! Fijn om te lezen
  zondag 26 augustus 2007 @ 21:26:56 #144
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_52708930
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:00 schreef Stiemie het volgende:

ik probeerde je een pm te sturen heb je die niet geactiveerd?

groetjes
  zondag 26 augustus 2007 @ 21:50:06 #145
24188 Belana
kloon van belana
pi_52709857
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:09 schreef owlet het volgende:

belana: Wat een onwijs lieve reactie! Fijn om te lezen
nou, als tegenwicht ook, want ik vind dit dus gewoon een top topic en er is te vaak commentaar. ik heb vorig jaar ook zo veel steun gehad, ook toen het niet lukte en ik heb zo'n bewondering voor het doorzettingsvermogen van mensen en ook denk ik achteraf dat ik een lactatiekundige had moeten raadplegen en dat die raad hier gegeven wordt is zo goed. zeker dat begin kan zo zwaar zijn en dan is die steun zo fantastisch! van die dingen dus
stormy waters...
sailin'
pi_52710166
Ik kom alvast even meelezen hier, heb de jongens 7,5 maanden en 9 maanden gevoed en wil er dit keer ook minstens 9 maanden mee doorgaan. Zat net wat foto`s en filmpjes terug te kijken en heb er al weer helemaal zin in
Saartje
pi_52710333
Belana.

Stiemie, ik weet niet of het kan, maar is het mogelijk dat je man/vriend/weet-ik-wie Linde 's nachts brengt zodat jij wat meer rust hebt? Voor mij scheelde het heel veel als ik niet 'helemaal' uit bed moest naar de babykamer om Anna te halen. Als ze erg veel krampjes had, heb ik naast haar geslapen, op een matras op de grond. Dan kon ze zo drinken en hoefde ik niet echt wakker te worden, dat was ook makkelijk.

Je kunt de eerste melk weg laten lopen, dan schrikt ze misschien niet zo?

Wat het kolven betreft: Linde zal nog niet zo heel veel drinken, als je probeert bv 's ochtends voor de voeding een beetje te kolven, dan kun je langzaam wat voorraad opbouwen en het is handig voor als je weer moet gaan werken om dat 's ochtends te doen. Als je weer gaat werken dan.
*OUD heilige*
pi_52712455
Stiemie succes!! Hier de eerste weken ook problemen gehad met juist teveel melk, Pepijn verslikte zich voordurend en liet vaak los om dan te gaan krijsen. Dat "blokvoeden" wat ik hier als tip kreeg werkte bij ons onwijs goed!! Nu is hij 8 weken en heeft veel meer kracht om te drinken en af en toe zelfs aan 1 borst niet eens meer genoeg . En ondertussen laat hij zelf ook meer tijd tussen de voedingen zitten. Overdag meestel zo'n 3 uur ertussen, en 's nachts vaak 4. Dat zal bij Linde vast ook goedkomen!
Het is een goed excuus om lekker vaak lui op de bank te gaan zitten met wat te drinken erbij, en anderen nog lekker voor je te laten zorgen.

Iemand tips bij pijnlijke plekken

Ik heb onderin mijn linkerborst sinds afgelopen nacht een pijnlijke plek zitten. Niet hard, beetje warm.
Helemaal leegkolven, heet douchen, masseren en dan weer leegkolven hielp allemaal niet.
Pepijn flink aan die kant laten drinken ook niet. Dus wat nu

Donderdag voor het eerst weer colleges en practica, en dan dus ook voor het eerst buitenshuis kolven. Kolfruimte is geregeld. Zelfs een koelkast!!
Thuis gaat het super kolf 's morgens na de ochtendvoeding 100-200ml voor mijn diepvriesvoorraad. En 's avonds tussen de 150 en 225 als Pepijn uit de fles drinkt.
Die drinkt dan ook al zo 150ml weg... de kleine bouwvakker
pi_52718784
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:26 schreef klein_spookje het volgende:

[..]

ik probeerde je een pm te sturen heb je die niet geactiveerd?

groetjes
Oei ik wist helemaal niet dat dat hier kon. Heb het inmiddels gevonden en geactiveerd!
pi_52718818
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:09 schreef owlet het volgende:

[..]

Niet verlegen worden hoor! Ik denk dat heel veel moeders in dit topic je problemen herkennen en daarbij ook hebben gemerkt dat de situatie na een paar weken weer zo anders kan zijn dat je je niet meer voor kan stellen dat je je ooit zo onzeker hebt gevoeld! Succes, hopelijk kan je wat rust krijgen vannacht!

Overigens is dat gebrek aan rust niet zo heel veel anders bij moeders die kunstvoeding geven, alleen heeft het dan misschien minder betrekking op je lijf en dat is natuurlijk weer wel een beetje anders. Het is gewoon een hele zware periode, die eerste twee, drie maanden. Maar dat gaat echt anders worden oftewel: je slaapt niet om heel andere redenen
Nu kan ik me echt nog niet voorstellen dat ik straks misschien eens ontspannen kan gaan borstvoeden. Tot nu toe is het al bijna 6 weken geklooi.

Eerst moesten we met een spuitje voeden omdat mijn tepels helemaal stuk waren gegaan van het voeden in het ziekenhuis (Je krijgt je baby in je armen om te gaan voeden maar niemand zegt hoelang dat dan moet. Dus ik ben braaf blijven voeden tot er weer iemand langskwam -> Zo'n 30 - 40 minuten per borst. Met als gevolg hele kapotte en bloedende tepels met kloven dus een tepelhoedje gekregen.) Thuis lukte het voeden ook nog niet echt vanwege de kloven dus begonnen met fingerfeeding met zo'n spuitje.
Vervolgens begonnen met borstvoeden met een tepelhoedje. Ik durfde niet zonder te voeden omdat dat pijn deed. Na een maand bleek dus dat Linde niet enorm veel darmkrampjes had maar dat ze gewoon al die tijd al vreselijke honger had omdat ze met da tepelhoedje niet genoeg binnenkreeg. Inmiddels via de lactatiedeskundige geleerd zonder hoedje te voeden maar dat moeten we nog goed oefenen en nu dus weer het probleem met te veel melk Ik moet zeggen dat de lol van het borstvoeden er inmiddels wel een beetje flink aan het afgaan is bij mij en Linde...

Ik durf nu ook niet meer zo goed en ben weer aan het kolven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')