abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 juli 2007 @ 12:51:20 #1
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_51090331
101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Borstvoeding deel 33

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Laatste post
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 11:52 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Wat jammer, Beaker. Wat een geduld moet je dan hebben.Hopelijk komt het met BV juf weer een beetje op orde.

Die Fons....

[ Bericht 2% gewijzigd door BE op 24-07-2007 14:59:20 ]
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  dinsdag 3 juli 2007 @ 12:52:24 #2
94046 PM-girl
pi_51090369
Beaker, verder sluit ik me bij Bass Miss aan, als je verder wil met borstvoeding zou ik niet zomaar bijvoeden met flesvoeding. Heb je inmiddels een vrijwilliger of een lactatiekundige gesproken?
*
  dinsdag 3 juli 2007 @ 13:02:49 #3
94046 PM-girl
pi_51090696
Straks zijn we weer bij het CB geweest. Simon was slechts 40 gram aangekomen, maar dat was niet zo'n punt, aangezien hij het goed doet. Wel onder het gemiddelde, meldde de arts. Toen ik vroeg welke curve ze gebruikten, gaf ze aan dat het wel een gemengde was. Ik heb de WHO-curve genoemd, dat die toch wel wat anders is. (daarop zit hij nu iets boven het gemiddelde, qua gewicht).

4 keer drinken was goed, want het was immers toch enkel voor de dorst na 6 maanden.... Ik vroeg dus hoe het zat het eerste jaar, dat ze bij voldoende borstvoeding niet per se bijvoeding nodig hadden (niet in ons geval gok ik, aangezien ik maar 4 keer per dag voedt).
"Daar zijn de meningen over verdeeld."

Dan vind ik het wel typisch, Simon krijgt nu ipv 5 maar 4 voedingen (naast ander drinken en zijn maaltijden). Ineens komt hij minder aan, ik zie daar toch een verband met de voedingsstoffen uit de borstvoeding. Maar die mevrouw kennelijk niet!
*
pi_51092513
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 13:02 schreef PM-girl het volgende:

Dan vind ik het wel typisch, Simon krijgt nu ipv 5 maar 4 voedingen (naast ander drinken en zijn maaltijden). Ineens komt hij minder aan, ik zie daar toch een verband met de voedingsstoffen uit de borstvoeding. Maar die mevrouw kennelijk niet!
Ik zie het ook wel hoor. Fons eet echt tien keer minder aan bijvoeding dan de andere baby's die hier komen. Die slaan hele potten fruit en groentepap achterover. ( en kakken evenredig... ) Maar als je ze ziet zijn ze een stuk minder stevig dan Fons. Volgens mij komt het er dus gewoon weer uit, zonder veel voedingsstoffen op te nemen...
  dinsdag 3 juli 2007 @ 13:55:55 #5
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_51092606
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 13:53 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Ik zie het ook wel hoor. Fons eet echt tien keer minder aan bijvoeding dan de andere baby's die hier komen. Die slaan hele potten fruit en groentepap achterover. ( en kakken evenredig... ) Maar als je ze ziet zijn ze een stuk minder stevig dan Fons. Volgens mij komt het er dus gewoon weer uit, zonder veel voedingsstoffen op te nemen...
Bij mij werden ze juist erg dik van de bijvoeding Vandaar dat ik dat zo lang mogelijk uitstelde.
pi_51092683
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 13:55 schreef Tan het volgende:

[..]

Bij mij werden ze juist erg dik van de bijvoeding Vandaar dat ik dat zo lang mogelijk uitstelde.
Ja? Gek!
En van zes maanden al?
pi_51092796
- Vanaf een maand of 6 is 40-85 gram groei per maand normaal.

- Het is overigens een misverstand om te denken dat de nieuwe WHO-curve, zoals die bijvoorbeeld gebruikt wordt op borstvoeding.com een 'ongemengde' (d.w.z. alleen voor borstvoedingskindjes) zou zijn. Dat is niet zo, dit is een curve voor zowel bv- als fv-kindjes. Voor uitleg zie voornoemde site.

- Na 6 maanden blijven voeden is niet enkel en alleen voor de dorst. Na de introductie van vast voedsel blijft moedermelk een uiterst waardevolle voedingsbron. MM verschaft energie, eiwitten, vitamines, mineralen en, niet onbelangrijk, antistoffen. Wat dat laatste betreft: naarmate de hoeveelheid mm kleiner wordt (als er bv. steeds minder voedingen komen geleidelijk) neemt de concentratie antistoffen toe.
Variety is the spice of life
  dinsdag 3 juli 2007 @ 14:06:08 #8
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_51092934
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 13:58 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Ja? Gek!
En van zes maanden al?
Sowieso voedde ik niet bij voor de zes maanden, althans soms een klein hapje meeproeven, maar niet ten koste van een BV.
Maar ze werden echt allemaal steviger toen ik eenmaal begon met groente, fruit en brood.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 14:28:59 #9
94046 PM-girl
pi_51093652
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 14:01 schreef nebelung het volgende:
- Vanaf een maand of 6 is 40-85 gram groei per maand normaal.
Dit wist ik niet, maar ik schrok er ook niet van, omdat hij het gewoon goed doet. Vreemd dat een CB dan wel zoiets nadrukkelijk noemt als uitzondering?
quote:
- Het is overigens een misverstand om te denken dat de nieuwe WHO-curve, zoals die bijvoorbeeld gebruikt wordt op borstvoeding.com een 'ongemengde' (d.w.z. alleen voor borstvoedingskindjes) zou zijn. Dat is niet zo, dit is een curve voor zowel bv- als fv-kindjes. Voor uitleg zie voornoemde site.
Dit wist ik eigenlijk wel! Maar in ieder geval blijkt wel dat die van het CB anders is dan die van de WHO
quote:
- Na 6 maanden blijven voeden is niet enkel en alleen voor de dorst. Na de introductie van vast voedsel blijft moedermelk een uiterst waardevolle voedingsbron. MM verschaft energie, eiwitten, vitamines, mineralen en, niet onbelangrijk, antistoffen. Wat dat laatste betreft: naarmate de hoeveelheid mm kleiner wordt (als er bv. steeds minder voedingen komen geleidelijk) neemt de concentratie antistoffen toe.
Dat dacht ik ook ja. Al vraag ik me wel af, in hoeverre Simon honger zou hebben als ik hem een dag alleen maar bv zou geven. Ik denk inmiddels wel dat hij door de gewenning misschien voor zijn gevoel iets zou missen?
*
pi_51094287
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 14:28 schreef PM-girl het volgende:
Dit wist ik niet, maar ik schrok er ook niet van, omdat hij het gewoon goed doet. Vreemd dat een CB dan wel zoiets nadrukkelijk noemt als uitzondering?
Misschien heeft zij weinig weet van de groei van borstkindjes? Het is goed om je te realiseren dat er hulpverleners zijn die praktisch niets weten van borstvoeding en aanverwanten.
quote:
Dat dacht ik ook ja. Al vraag ik me wel af, in hoeverre Simon honger zou hebben als ik hem een dag alleen maar bv zou geven. Ik denk inmiddels wel dat hij door de gewenning misschien voor zijn gevoel iets zou missen?
Geen idee. Het is natuurlijk heel normaal dat kindjes bijvoeding gaan krijgen. Je hebt toch geen reden om hem alleen bv te geven? In principe kan een kind tot een jaar zonder bijvoeding. Dan voed je natuurlijk wel op verzoek en vaker dan 4 keer per 24 uur.

Maar in principe doe je dat natuurlijk niet zo bij een gezond kind. Misschien wel met een heel allergisch kind, dat je de introductie van vast voedsel nog langzamer doet. Of met een anderszins ziek of gevoelig kind. Of zoiets.
pi_51094500
Beaker, wat ontzettend fijn dat je Jet weer thuis hebt.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 14:57:07 #12
94046 PM-girl
pi_51094634
Dat blijkt maar weer eens Nebelung! (het grappige was wel dat de 'weeg-mevrouw' het allemaal prima vond, ze vertelde dat ze zelf ook zolang gevoed had. de arts daarentegen noemde het wel nadrukkelijk).

Nee er is geen reden om hem geen eten te geven en zoals ik eerder ook al schreef, moet met schema dat Simon en ik met de bv aanhouden wel degelijk bijgevoed/gedronken worden. Het was meer een hypothetische vraag. Ik denk namelijk dat hij best zonder eten kan een dagje, maar dat hij door de gewenning wel trek zou hebben?

Net poepte Simon. Zo'n 40 gram schat ik in. Gelukkig maar dat hij het net deed, anders was hij vanmorgen helemaal niets aangekomen
*
pi_51094734
pi_51103668
Ze drinken ook moedermelk uit een flesje. Ze wegen nu zo'n beetje 4 kilo, hoeveel moeten ze dan eigenlijk in het flesje krijgen ? Het lijkt erop dat de 120ml te weinig wordt.

Kan je dat berekenen ofzo? Gewicht + aantal voedingen - uren slaap = ....ml ???
  dinsdag 3 juli 2007 @ 19:22:50 #15
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_51103793
4 * 150 ml / door het aaantal voedingen (als ik me niet vergis )
Dus als ze 6 voedingen krijgen kom je op 100 ml per voeding, dus mijn formule klopt denk ik niet
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_51103850
gewicht x 115 cc : aantal voedingen

(het gewicht maal 115 gedeeld door het aantal voedingen dat je geeft dus)
  dinsdag 3 juli 2007 @ 19:24:48 #17
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_51103885
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 19:24 schreef nebelung het volgende:
wat zij zegt dus
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_51103944
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 19:24 schreef LadyS het volgende:

[..]

wat zij zegt dus
Hee tante Bepje, ik heb je nog niet gezien! Gefeliciteerd met Iris!! (en een jaar bv toch ook?!)
pi_51105750
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 19:24 schreef nebelung het volgende:

(het gewicht maal 115 gedeeld door het aantal voedingen dat je geeft dus)
Dan kom je op een raar getal...4 * 115 = 460 : 6 = 76
  dinsdag 3 juli 2007 @ 20:27:30 #20
144006 chacama
Ondernemend!
pi_51106306
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 20:13 schreef kapitein_pannekoek het volgende:

[..]

Dan kom je op een raar getal...4 * 115 = 460 : 6 = 76
Maar het klopt wel. De maag van die kleintje is nog maar zo klein dus 75 ml is zo gek nog niet. Het zou bij flesvoeding dan uitkomen op 60 ml met twee scheppen voeding. Maar goed, voor bv zal het dan dus gewoon rond de 80 ml uitkomen. Heb je zelf het idee dat ze meer willen. Komen ze eerder dan voorheen of is er iets anders wat je dit gevoel geeft?
pi_51106565
Je kan ook x 150 doen, dan kom je op 100 uit.

Het is ook een kv-rekensommetje eigenlijk, maar wordt ook wel door bv-moeders gebruikt om even makkelijk uit te rekenen hoeveel ze meegeven aan de oppas of het kdv.

Als je gewoon thuis bent en jij denkt dat 120 ml. niet genoeg is per voeding, warm dan (op je gevoel) nog wat extra cc's op. Ik zou zeggen: niet te veel, want anders moet je het misschien weggooien en dat is zonde.

Het is niet echt een raar getal hoor, voor dat gewicht. De maagjes van je flensjes zijn zo groot als pakweg een pingpongbal nou.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 20:34:28 #22
108648 cattie
lieve moeder
pi_51106603
KP, je kunt ook uitproberen hoeveel ze willen drinken, dus een zo groot mogelijke fles geven en kijken hoeveel ze drinken. Risico is dan helaas wel dat je een groot gedeelte weg zal moeten gooien wat ze niet drinken..
edit: wat nebelung hier boven mij dus ook zegt.
Wat nebelung zegt is een goede richtlijn. Ik heb er verder geen ervaring mee, want Ive dronk nooit zijn flesje leeg, dat haalde hij als ik er was direct weer bij mij in.

Ive wordt donderdag 1 jaar, dan geef ik dus alweer 1 jaar bv. Nu alleen nog maar de ochtendvoeding. Dat vinden we allebei nog erg fijn. Wat ik me af vroeg, heeft die ene keer bv per dag nou nog toegevoegde waarde? Of is de toegevoegde waarde alleen het knusse gevoel? (Niet dat ik het daarom zou laten hoor, vroeg het me alleen af.)
pi_51106656
"s avonds komen ze de laatste tijd wat vaker. 3 van de 7 (of 6 voedingen) vindt tussen 17.00 en 23.00 plaats. Ik heb me al laten vertellen dat dat een soort van voorbereiding is op de nacht. Dat ze een soort buffertje bouwen...

Ik geef ze om en om de borst. Degene die bij mij heeft gedronken is meestal voldaan. Degene die het flesje drinkt geeft na 2 uur aan weer te willen drinken ( alleen 's avonds ! ). In het flesje doe ik zo'n 120 ml.
  dinsdag 3 juli 2007 @ 20:37:57 #24
108648 cattie
lieve moeder
pi_51106743
Het zou kunnen zijn dat ze 's avonds een soort van clusteren en dat het niet alleen om de voeding gaat maar ook om het contact, om de dag te verwerken. Degene die de fles krijgt, wil dan sneller weer contact. Maar dit is eigenlijk meer een gevoel van mij, ik weet niet zeker of dat ook echt zo is. Nebelung, weet jij dat?
pi_51106908
pingpongbal ?? Dan kan die flink uitrekken...ze spugen bijna niets terug. Keurig boertjes en in principe lekker slapen (geen gehuil of zoiets). ik heb het idee als ik ze een halve liter whiskey geef,dat ze die ook opdrinken. misschien is de kwaliteit niet meer ok? Niet meer voldoende voedingsstoffen...bedenk ik me opeens.

Ik heb geen hoeveelheden dat ik dat kan testen. Het is echt vraag en aanbod. Geen melkoverschot in Den Haag.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')