abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53106024
Vervolg van: Borstvoeding deel 35

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Borstvoeding deel 33

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_53106098
De laatste paar posts:
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 20:28 schreef Gwennert het volgende:
bah spruw... dat lijkt me erg naar, sterkte ermee piglet

vervelend die krampjes bij liande. Sophie heeft tot nu toe nog weinig krampjes gehad, ze heeft alleen vreselijk last van boeren... tis wel echt een meid, maar ze moet veel en vaak boeren...

kersjes, herkenbaar, dat er weinig rekening met je wordt gehouden... hier gaat het bijna hetzelfde, en dan werk ik nog wel op een kdv... dan zou je toch verwachten... ik hoop nog steeds dat ik straks Sophie die ene dag dat ik haar meeneem zelf kan/mag voeden, maar ik ben bang dat ik kan kolfen en dan Sophie een fles kan geven... hoezo dubbelop... maar ja, ik kreeg al te horen dat ik dan vast geen bv meer geef, en anders heel niet hoef te kolven... (nee hoor, vast niet, ben "maar" 11 uur van huis...) lekker motiverend... tis dat ik gewoon echt heel graag 6 maanden zelf wil voeden (liefst nog langer), dus bazin kan me de boom in!

hier gaat het echt geweldig! ik geniet volop van het zelf voeden! het leek me altijd al mooi, maar zo mooi! Sophie doet het er super op ( in een week tijd 400 gram aangekomen!!!) het happen gaat echt steeds beter, ze moest het even doorkrijgen volgens mij... kloven links zijn weg, rechts bijna... eigen melk werkt bij mij beter dan de bepanthen (of hoe je het ook schrijft..) kortom... ik geniet
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 20:43 schreef p_iglet het volgende:
Gwennert ik hoop echt voor je dat het beter loopt als je verwacht. Kolven en dan een fles geven is wel erg dubbelop!! Gewoon op je strepen gaan staan hoor, je hebt er recht op. En live voeden is veeel sneller als eerst kolven.

Iksje geen idee wat je kunt doen tegen de krampjes.
Hier gelukkig weinig tot geen last van, alleen 1x flink nadat ik wat prei gegeten had. Maar dat eet ik normaal ook bijna nooit.

Ik moet zaterdag weer voor het eerst werken. En meteen een dagje weg met de kids van mijn werk.
Dus dat is met kolven niet handig.
Nu komt vriendje gewoon met Pepijn daarheen zodat ik live kan voeden en het dus minder tijd kost.

Yppy (of iemand anders), ik las een paar keer dat je op wisselende locaties gekolft hebt. Hoe pak je zoiets aan met informeren.
Ik heb volgende week practicum op de TU Delft ipv mijn eigen faculteit, en moet daar dus kolven. Is overigens ook een 4 uur durend practicum zonder lange pauze. Dus moet vlak ervoor en erna kolven
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 20:56 schreef PM-girl het volgende:
He bah spruw, rottig P-iglet!
Overigens, waar ik stiekem een beetje nieuwsgierig naar ben, hoe reageren docenten en medestudenten op jouw kolven, aangezien zij medici toch het belang zouden moeten zien en uitdragen van bv? Gewoon even nieuwsgierig
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 21:28 schreef YPPY het volgende:
p_iglet, meestal belde ik van te voren om te informeren naar kolfmogelijkheden. Dan vroeg ik meteen waar ik moest zijn als er onduidelijkheden waren. Vaak zeiden ze dat ze al op zouden schrijven dat ik van plan was te gaan kolven. Hoef je het niet uit te gaan leggen (verhaal hierover staat een paar topics terug) aan een scholiertje.

Krampjes hadden we de eerste maanden altijd, wat ik ook (niet) at. Gedeeltelijk is Anna erover heen gegroeid. Het hielp ook om haar op een andere manier boertjes te laten doen en om haar rustiger te laten drinken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_53106671
P_iglet, ik belde (of mailde) ook van te voren als ik ergens anders moest kolven. Dan kunnen ze er een ruimte voor zoeken. En ik zorgde direct dat het hun probleem werd. Dus niet: ik zou graag willen kolven, kan dat? Maar: Ik moet kolven, waar kan dat?
  woensdag 12 september 2007 @ 10:25:00 #4
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_53115907
Hihi Cattie, zo deed ik dat ook ja! Bij het UWV, hadden ze nog nooit zoiets raars meegemaakt geloof ik!
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_53116168
Zo net maar even gebeld naar de TUDelft (mail had ik na 4 dagen nog geen reactie).
En ze hebben daar een EHBO ruimte waar ik kan kolven. Ben benieuwd.

PM, ik heb nog geen uitgebreide reacties gehad. De coordinator van de eerste 7 weken die nam het gewoon ter kennisgeving aan en wou best meedenken of ik soms van een practica het beste de laatste 10 minuten kan missen of de eerste 10 van de volgende (tsja kolven binnen 10minuten incl naar ruimte lopen dat lukt niet ).
En tijdens het lichamelijk onderzoek practicum met studiegenoten is er ook niemand die ergens van opkijkt. Maar voor mij voelde het wle gek hoor, om daar met lilypadz op te gaan staan .
Maar er wordt bij ons zo gehamerd op respect voor elkaar en we zien zoveel dingen dat het meestal gewoon is "ow..ok" of "wat knap dat je doorgaat met studeren nu je een kind hebt"

Pepijn vind de Daktarin trouwens lekker, hij slobbert het zo van mijn pink af
pi_53116313
Anna ging helemaal smakken van dat plakspul.
*OUD heilige*
pi_53116317
Haha, het is ook mierzoet
Variety is the spice of life
pi_53116643
hihi ja, ik heb het ook geproeft (doe ik met alles voordat ik het in de mond van een kind stop), maar ik vind het smerig
  woensdag 12 september 2007 @ 11:04:34 #9
94046 PM-girl
pi_53116733
Fijn dat er zo goed mee omgegaan wordt P_iglet!
*
pi_53118440
Wie weet meer over de effecten van borstvoeding op een uitstrijkje?
Ik weet wel dat het sinds een paar jaar wel mogelijk is om een uitstrijkje te maken als je borstvoeding geeft maar dat dat wel aangegeven moet worden.

Ik had net namelijk een uitstrijkje en bij het inleidende praatje vroeg mijn huisarts "je bent nu toch wel gestopt met de borstvoeding, toch?"...
Ik, de eeuwige discussie over de borstvoeding helemaal zat, heb gewoon maar ja gezegd maar later bedacht ik me dat dat natuurlijk op het lab-formulier moet komen te staan

Nou ga ik er van uit dat de manier waarop ik nu borstvoeding geef (nog maar paar keer per dag, cyclus weer volledig op gang) de invloed op de uitslag van het uitstrijkje minimaal zal zijn, maar toch is het best stom!

Weet iemand hier of die problemen rondom uitstrijkjes tijdens of vlak na de borstvoedingsperiode ook echt reëel zijn of dat het meer een manier van risicodekking is omdat er een kans is dat er heel misschien, ooit, bij volledige borstvoedingop verzoek, etc., de uitslag wat vertroebeld is.
pi_53118646
Ik weet het

Want ik heb erover gebeld met hoe-heet-dat, die instantie die dat regelt.

Je kan gewoon een uitstrijkje laten maken, maar je moet wel melden dat je borstvoeding geeft. Heel klein, maar wel mogelijk dat de uitslag wat vertroebeld is.

Dus eh.. ja, je had toch ja moeten zeggen en dat gemiep van je huisarts van je af moeten laten glijden. Ik kan het niet anders zeggen, sorry

Kan je die instantie niet nabellen, dat het verkeerd op het labformulier is gezet?
pi_53118668
Geen idee, Owlet. Maar spijtig dat je er niet voor wou uitkomen.
Ik merk het bij mezelf ook wel, dat ik me al sneller ga afzonderen om te voeden.
pi_53118706
Ik ook inderdaad. Heb helemaal geen zin in gezeur daarover. Ik snap het dus wel hoor, daar niet van!
  woensdag 12 september 2007 @ 12:58:02 #14
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_53119073
Waardoor komt het dat Pepijn spruw heeft? Het klinkt heel naar, hoe kan het voorkomen worden?
Het enige dat bij Eli in zijn mond gaat, is een tiet, zijn eigen handen en een speen. Kan hij dan toch spruw krijgen?
En nog vraagje: hoe lang duurt het voordat de baby een echt ritme heeft? Hij komt nu braaf om de 3,5u, maar niet op gezette tijden... Dat komt nog, neem ik aan?

Gister was Eli bij zijn eerste huwelijk. Eerst gevoed bovenin de synagoge, en daarna in het restaurant met mijn rug naar de dansende mannen toe. Nooit gedacht dat ik zo makkelijk mijn shirt omhoog zou trekken! Tsja, mijn kind heeft honger, dus ze kunnen allemaal de blubber inzakken, denk ik dan! Aargh, ik ben echte moedergevoelens aan het kweken!!!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_53121024
Davinia spruw is een gistinfectie. Van de gistsoort candida. Deze komt bijna altijd voor op de huid en soms bij verminderde weerstand kan die de kop op steken.
Sommige mensen zijn er gevoeliger voor als anderen. Ik ben zelf hele gevoelig voor huidinfecties. En Pepijn had nu achter elkaar de 5e ziekte gevolgd door vaccinaties, dus dat was denk ik de druppel.
Maar ik geloof dat 50% van de mensen die borstvoeding geven wel een keer spruw krijgt. Net als dat bijna alle kinderen wel een keer oorontsteking krijgen voordat ze 4 zijn.

Tepels en babymondjes zijn gewoon heel gevoelig voor Candida. Verder komt het bij kinderen en volwassenen nauwelijks voor. Bijna alleen bij Aids patienten verder, die kunnen ook longontsteking krijgen met deze gistinfectie.

Verder over je ritme met gezette tijden... Wees blij met om de 3,5 uur... op gezette tijden komt vast zodra hij klok kan kijken
pi_53121510
Davinia, je hebt groot gelijk dat je Eli gewoon ging voeden!
Moet je anders nooit meer het huis uitkomen omdat je toevallig BV geeft?
Als je het een beetje dicreet doet, dan kan het eigenlijk bijna overal wel..

Ik heb trouwens het geboorteberichtje van Eli in de krant gezien. Een bekende achternaam! Enne: chag sameách... I
.... met gevoel voor drama....
  woensdag 12 september 2007 @ 16:47:40 #17
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_53124671
quote:
Op woensdag 12 september 2007 14:33 schreef Kersjes het volgende:
Davinia, je hebt groot gelijk dat je Eli gewoon ging voeden!
Moet je anders nooit meer het huis uitkomen omdat je toevallig BV geeft?
Als je het een beetje dicreet doet, dan kan het eigenlijk bijna overal wel..

Ik heb trouwens het geboorteberichtje van Eli in de krant gezien. Een bekende achternaam! Enne: chag sameách... I
Inderdaad! Al vond ik in de garderobe bij HaCarmel een beetje exhibistionistisch, maar ach...
Nu ben ik wel nieuwsgierig wie jij bent!
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_53133684
Daviniah, voeden in een 'godshuis' das dan een gezegend maaltje geweest

Emma staat op de voorpagina van borstvoeding.com, in de rechterkolom, beetje naar beneden scrollen.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_53134184
nebelung, bedankt! Ik zal het morgen even vragen of ik zelf het lab kan bellen of dat zij het wil doen.
Normaal gesproken vind ik ook dat je gewoon moet kunnen staan voor je eigen mening maar ik was, en ben, de discussie met de huisarts zó zat (ze is tevens de consultatiebureau-arts van Ronja) dat het me op dat moment het makkelijkste leek om er verder niet meer over door te gaan.
Het is me zeg maar de moeite niet meer waard en het kan me weinig schelen dat ik daarvoor een leugentje moet vertellen omdat ik het zó ontzettend niet met haar eens ben dat ze wat dat betreft "mijn waarheid" niet waard is.
Lastig uit te leggen en moreel niet helemaal oke, ik weet het.
Maar goed, ik bel morgen even dat het veranderd moet worden
pi_53135232
quote:
Op woensdag 12 september 2007 22:45 schreef owlet het volgende:
nebelung, bedankt! Ik zal het morgen even vragen of ik zelf het lab kan bellen of dat zij het wil doen.
Normaal gesproken vind ik ook dat je gewoon moet kunnen staan voor je eigen mening maar ik was, en ben, de discussie met de huisarts zó zat (ze is tevens de consultatiebureau-arts van Ronja) dat het me op dat moment het makkelijkste leek om er verder niet meer over door te gaan.
Het is me zeg maar de moeite niet meer waard en het kan me weinig schelen dat ik daarvoor een leugentje moet vertellen omdat ik het zó ontzettend niet met haar eens ben dat ze wat dat betreft "mijn waarheid" niet waard is.
Lastig uit te leggen en moreel niet helemaal oke, ik weet het.
Maar goed, ik bel morgen even dat het veranderd moet worden
Toevallig heb ik het net aan de hand gehad. Ik werd vorig jaar opgeroepen voor het bevolkingsonderzoek en toen werd gezegd dat het niet kon en ik minimaal een half jaar na de bv pas terecht kon. Nou kreeg ik begin dit jaar klachten en moest ik een uitstrijkje laten maken. Toen ik verbaasd reageerde dat het dan toch niet betrouwbaar zou zijn, vertelde zij (de HA) ook dat het nu gewoon moest en dat ze het er op het formulier bij zou vermelden. Kwestie van beter kijken dan begreep ik.
Ik verbaas me trouwens enorm over zo'n discussie met een HA / CB-arts. Wat dat betreft bof ik echt met mijn CB en ik moet zeggen dat alle mensen uit de zorg in mijn omgeving (en dat zijn er helaas nogal wat, meerdere huisartsen, meerdere gyneacologen, internist) enthousiast over bv zijn. Ze proberen zich -zonder uitzondering- in allerlei bochten te wringen om de bv niet te storen, ondanks dat Tinka al ruim 16 maanden is. Zelfs wel eens ten koste van mijn eigen gezondheid denk ik wel eens. Maar dat is een ander verhaal.
pi_53135791
quote:
Op woensdag 12 september 2007 22:17 schreef Jelief het volgende:

Emma staat op de voorpagina van borstvoeding.com, in de rechterkolom, beetje naar beneden scrollen.
Ah, toch! Ik twijfelde.
  donderdag 13 september 2007 @ 06:28:23 #22
24188 Belana
kloon van belana
pi_53137713
heeft iemand nog iets van stiemie gehoord? ik heb haar nog een pm gestuurd, maar nog niks gehoord. ik hoop dat alles goed gaat met ze
stormy waters...
sailin'
pi_53137991
Jelief, wat schattig die voedende Emma!
En met 22 maanden nog voeden, petje af!
Hoeveel keer per dag krijgt ze nog de borst dan?

Gister op mijn werk heb ik mooi 2 flesjes vol gekolfd en het dus bewaard.
Hoera!

En Davinia, beter even via pm.
.... met gevoel voor drama....
pi_53139761
quote:
Op donderdag 13 september 2007 06:28 schreef Belana het volgende:
heeft iemand nog iets van stiemie gehoord? ik heb haar nog een pm gestuurd, maar nog niks gehoord. ik hoop dat alles goed gaat met ze
Wat lief zeg Belana dat je nog aan me gedacht hebt! Ik ben even een tijdje niet zo actief geweest achter de pc want het is hier soms nog een beetje hectisch Ik las daardoor ook net pas je PM. Dankjewel!

De borstvoeding is heir niet meer gelukt. Hier heb ik me eerst wel heel schuldig over gevoeld, maar na al het gedoe was het even flink slikken en daarna toch wel een grote opluchting. Ik kolf nu voor Linde en de rest vullen we aan met kv. Ik moet zeggen dat het heel erg veel rust geeft hier in huis. Op het laatst deed het voeden door kloven, slecht aanhappen en spruw zo'n pijn dat ik met kromme tenen zat te wachten tot Linde wakker werd omdat ze dan weer aan de borst moest Het kolven gaat best goed. Ik kolf zo'n 300 - 400 ml per dag en dat lukt in 3 kolfbeurten. 's Nachts slaapt Linde al door (Ze slaapt ongeveer van 22.30/23.00 uur tot 5.30/6.00 uur ) dus dan kolf ik niet .

Het enige probleem is dat ze wanneer ze bij een voeding meer kunstvoeding krijgt, ze om de 4 uur ongeveer honger heeft en met een komplete borstvoeding soms al na 2 uur weer. Ze drinkt per keer 150 ml en dan 5 voedingen per dag. Nu wil ik haar echter niet steeds weer tussendoor extra voeding geven omdat ze inmiddels al best stevig aan het worden is. Heeft iemand hier soms ervaring mee? Of misschien een oplossing?
  donderdag 13 september 2007 @ 11:58:47 #25
94046 PM-girl
pi_53142327
Stiemie, wat jammer dat je zo'n pijn hebt, maar ik snap je keuze dan wel, kolven doet gewoon minder zeer.
Ik weet even niet meer precies of je met een lactatiekundige contact gehad had over die pijn? Wellicht dat zij iets weet? (of hij, for that matter)
Babies mogen zoveel bv drinken als ze willen, immers, rechtstreeks uit de borst weet je ook niet hoeveel ze binnenkrijgen.
En juist de bv-babies zijn de eerste maanden soms enorme boeddha's, dat mag ook. Dat trekt wel weer rechts als ze gaan kruipen

Net op het cb, voor de verandering alle lof over nog steeds bv geven!
*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')