abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53089626
Owlet, ik hoopte eigenlijk al dat ik het verkeerd begrepen had...

Gisteren op het werk heb ik 3 keer goed afgekolfd op de tijden dat ik Devin normaal gesproken zelf zou voeden.
Ik moest wel even slikken toen ik die grote hoeveelheden melk door de gootsteen zag lopen. Zo zonde!
Op mijn werk heb ik geen mogelijkheid om de kolf te steriliseren, dat is wel heel jammer. Ik zou hem natuurlijk steriel kunnen meenemen en dan in ieder geval 1 voeding kunnen bewaren, maar ik doe het eigenlijk veel liever op de dagen dat ik thuis ben. Da's wel zo makkelijk.

Ennnnnnnnn.......vanochtend heb ik met gemak 2 flesjes gevuld!
Kostte me vrijwel geen moeite, kan het zijn dat mijn produktie zo snel weer omhoog is gegaan?

Verder zou ik heel graag willen dat ik wat dichter bij mijn werk woonde, of eerder klaar was.
Zowel vrijdag als gister was ik namelijk net 10 minuten te laat thuis en zat Devin al aan een flesje...

En ik had nog wel zo asociaal netjes gereden om op tijd thuis te zijn
.... met gevoel voor drama....
pi_53090625
Kersjes, je hoeft een kolf niet na ieder gebruik te steriliseren!!!!

1x per dag is voldoende als Devin goed gezond is.
Dit is zo zonde van al je melk!!

En je hebt recht op een kwart van je werktijd om te kolven/voeden. Die mag je ook gebruiken om eerder naar huis te gaan.
Stel je werkt 8 uur per dag, dan heb je per dag 2 uur recht op kolf/voed tijd. Dus als je 3x kolft een half uur per keer, kun je ook nog een half uur eerder naar huis als dat betekend dat je dan live kunt voeden.
pi_53090709
Kersjes, Nog even hoe ik het doe.

Hier steriliseer ik de kolf 1x per dag en overdag spoel ik de kolf gewoon om met eerst warm en dan koud water.
Ik heb af en toe maar 10-15minuten pauze tussen 2 colleges of practica, moet er niet aan denken om dan ook nog een kolf te moeten steriliseren (trouwens geeneens de mogelijkheid voor).
Melk gaat daarna of de koelkast in, of in mijn koeltasje met koelelement. En blijft zo makkelijk een hele dag koud. (zelfs wel tot 12 uur lang).
4x op rij met haast moeten kolven om de 2,5 uur vinden mijn tepels trouwens minder prettig
Gelukkig nu 2 dagen vrij.
Alleen dan 24 uur kolven omdat Pepijn een nachtje uit logeren moet helaas
pi_53093186
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 10:10 schreef p_iglet het volgende:
Kersjes, je hoeft een kolf niet na ieder gebruik te steriliseren!!!!

1x per dag is voldoende als Devin goed gezond is.
Dit is zo zonde van al je melk!!

No use crying over spilt milk, dat weet ik ook wel.
Maar jeeeeeeezus, wat ben ik hier ziek van!!!
Zo, en nu wil ik het er niet meer over hebben.

Okay, van nu af aan gaan we het compleet anders doen:

Op maandag, woensdag en vrijdag gaat de kolf mee naar het werk.
Ik ga dan 3x per dag een flesje vullen en de melk bewaren.
Op mijn werkdagen krijgt Devin dan die flesjes.
Ik hoef op mijn vrije dagen geen tijd meer te verspillen aan het hele kolfgebeuren.

P_iglet, heel erg bedankt
En alvast succes toegewenst met die 24 uur zonder je baby.
pi_53093223
Super Kersjes!!!
Beter laat dan nooit
Veel suc6 met kolven en bewaren op je werk vanaf nu.
pi_53093440
Goed plan Kersjes. Ik steriliseerde ook maar eens per dag. En na een tijdje is nog minder ook goed. Je hebt ook van die schattige minikoelkastjes. Kun je zoiets niet op je werk zetten? Ik ging 's middags altijd eerder naar huis, dan kon in Anna live voeden. En het scheelde een keertje kolven.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 11 september 2007 @ 13:07:58 #282
144006 chacama
Ondernemend!
pi_53094564
Kersjes, weggooien van melk dat steekt. Gelukkig hoeft dat vanaf nu niet meer. Goed, gedaan

En ik had een oppas die met een huilend kindje naar mijn werk kwam met de woorden: hier, laat ze aub drinken, want ze wil de fles echt niet....Helaas was dit vaak nadat ik al gekolfd had, maar Maud haalde er toch altijd nog wel uit wat ze nodig had....

Heb gisteren nog even gekolfd, zodat mijn borsten toch nog ff wisten dat Maud dan eigenlijk had gedronken. Ha...na 3 maanden niet kolven was de opbrengst wel 30 ml. Fijn om te weten dat Maud wel meer bij me weghaalt.
  dinsdag 11 september 2007 @ 13:55:37 #283
11682 Moonah
Jolie femme
pi_53095551
Oooh Kersjes!
Was dát de reden dat je niet kolfde op je werk!
Nou, wat goed dat je nu weet dat het gewoon wél kan!

P_iglet, ik heb er echt respect voor hoor, dat jij zo tussendoor blijft kolven.
Ik heb het ook een poos op mijn werk gedaan. Ook al heb je idd recht op een kwart kolftijd, het moest toch vaak snelsnel en dan ondertussen een boterham naar binnen frotten. Bah, ik had er echt een hekel aan.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_53096318
Ok waar ik met mijn hopeloze infectiegevoelige huid al bang voor was, is dus idd gebeurd...
We hebben Spruw

Zag daarstraks ineens witte plekjes in Pepijn zijn mond, en dat verklaarde ook meteen mijn pijnlijke tepels.
Kon gelukkig meteen bij de huisarts (helaas niet degene met veel verstand van borstvoeding) terecht en Daktarin meegekregen.

Alleen hoe zat dat nou met kolven en afgekolfde voeding enzo??

Volgens de huisarts kon ik dat gewoon zo geven omdat de infectie op de huid zit en dus niet in afgekolfde melk

Ik heb hier duidelijk andere dingen gelezen, dus vertrouw die uitspraak van de huisarts niet zo.
Iemand tips wat nu??
  dinsdag 11 september 2007 @ 14:38:05 #285
11682 Moonah
Jolie femme
pi_53096462
Heb je geen pijn ín je borsten P_iglet?
Beetje stekerig, zwaar, alsof je blauwe plekken hebt?
Als de spruw naar binnen is geslagen zou je dát voelen. En dan zou alleen creme ook niet afdoende zijn maar moet je Diflucan slikken. Ik zou dat trouwens sowieso vragen. Spruw is zo'n hardnekkige kwaal. Daarom idd voor de zekerheid je melk goed verwarmen, níet koken, maar 65 graden is genoeg (toch, dames?).
Succes ermee!
  dinsdag 11 september 2007 @ 14:40:14 #286
11682 Moonah
Jolie femme
pi_53096517
Oh, en moet je Daktarin op je tepels smeren?
Mijn (en van meerdere dames) ervaring is, dat creme met niconazolnitraat effectiever is voor jou. Kun je zo bij de apotheek halen. Je moet wel even je tepels wassen voor het voeden.
  dinsdag 11 september 2007 @ 14:44:53 #287
144006 chacama
Ondernemend!
pi_53096633
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 14:40 schreef Moonah het volgende:
Oh, en moet je Daktarin op je tepels smeren?
Mijn (en van meerdere dames) ervaring is, dat creme met niconazolnitraat effectiever is voor jou. Kun je zo bij de apotheek halen. Je moet wel even je tepels wassen voor het voeden.
die dus. Heb nog een tube liggen. Altijd handig
pi_53096703
nope geen pijn IN mijn borsten, alleen zere tepels bij het voeden. Maar ook niet echt pijn, meer goed onprettig.

ik moet idd daktarin op mijn tepels smeren, miconazolnitraat heb ik hier ook nog liggen. als dat effectiever is dan gebruik ik dat mooi voor op mijn tepels.
pi_53096816
In principe is de orale gel Daktarin niet voor op je tepels (enige voordeel is dat je het er niet af hoeft te halen voor het voeden). Je kan ook miconazol (wat ook daktarin is feitelijk) halen bij de apotheek (hoeft niet op recept). Wel wegvegen voor het voeden.

De Daktarin voor Pepijn: niet die grote lepels gebruiken die erbij zit, das voor een volwassene nog te veel van dat kleverige spul. Drie keer een bolletje ter grootte van een erwt is genoeg.

Melk merken met een S (van spruw), dan vergeet je niet welke het zijn. Voor het geven tegen de kook aan brengen.

Alles (beha's, spuuglapjes, knuffels die in de mond gaan, handdoeken, hydrofiele washandjes, doeken enzovoorts) op 60 graden wassen.

Trouwens, zie de OP
Variety is the spice of life
pi_53097149
Ok thx nog een paar vraagjes.

Tot hoever terug moet ik de melk merken??
Hoelang kan er al spruw in de melk zitten?
Ik controleer Pepijn bijna bij iedere voeding op plekjes, en die heeft hij dus echt pas sinds vanmiddag of hooguit vannacht. Ik heb sinds gisteren gevoelige tepels.

Alles wordt hier zowieso al op 60 graden gewassen.
In de link in de OP staat 10-14 dagen na verdwijnen nog behandelen. De bijsluiter van de daktarin heeft het over 2 dagen?? Wat nu doen??

Moet ik mijn kolf nu na iedere keer uitkoken, of kan het nog steeds 1x per dag?

En iemand nog ideeen hoe ik Oma dit allemaal ga laten doen? Want Pepijn moet dus vanaf morgenavond t/m donderdagavond daar gaan logeren
pi_53097430
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 15:05 schreef p_iglet het volgende:

Tot hoever terug moet ik de melk merken??
Hoelang kan er al spruw in de melk zitten?
Ik controleer Pepijn bijna bij iedere voeding op plekjes, en die heeft hij dus echt pas sinds vanmiddag of hooguit vannacht. Ik heb sinds gisteren gevoelige tepels.
Ik zou zelf vanaf vandaag doen en ben je niet zeker dan misschien vanaf gisteren? De melk die je hebt van, laten we zeggen, gisteren breng je ook tegen de kook aan als je het geeft. Persoonlijk zou ik die ook het eerst geven. Vind je het idee niet fijn, kun je je veroorloven (ja dat ik het zeg, maar vergeef me) om die melk weg te gooien (ooh erg)?
quote:
In de link in de OP staat 10-14 dagen na verdwijnen nog behandelen. De bijsluiter van de daktarin heeft het over 2 dagen?? Wat nu doen??
De link in de OP, zeker weten. Twee dagen is niet genoeg (trust me, been there, done that).
quote:
Moet ik mijn kolf nu na iedere keer uitkoken, of kan het nog steeds 1x per dag?
Als de kolf zeker maar 1 keer per dag uitgekookt wordt.
quote:
En iemand nog ideeen hoe ik Oma dit allemaal ga laten doen? Want Pepijn moet dus vanaf morgenavond t/m donderdagavond daar gaan logeren
Ja, het is wel wat meer gedoe voor Oma

Misschien elke handeling kort opschrijven (dus zeker het aanbrengen van de daktarin, het tegen de kook aanbrengen van de melk en het uitkoken van de flesjes en spenen daarna en het handen wassen).
Variety is the spice of life
pi_53097539
Ok, vanaf gisteren melk aan de kookbrengen geen punt.
Het is maar dat ik even zeker weet dat ik niet de complete vriezer voorraad aan de kook moet gaan brengen.

Kolf wordt hier 1 of 2x per dag uitgekookt, maar na iedere kolfbeurt red ik niet op school.

En dan ga ik zeker flink lang door met behandelen, en niet 2 dagen.

Oma net gebeld en ik ga een duidelijk briefje maken. Helaas moet Pepijn echt gaan logeren omdat we geen andere opvang hebben (vriendje moet morgen hele nacht werken t/m 7 uur daarna slapen. ik moet om 7.00 de deur uit en heb hele dag verplicht practicum).

Thx voor alle tips!!!
pi_53100615
Kersjes, fijn dat je toch al in de goede richting zit met kolven op het werk. Alleen jammer dat je niet kan bewaren? Of heb je daarvoor ook een oplossing gevonden ondertussen?

P_iglet, hopelijk ben je snel van je spruw verlost en lukt het bij oma ook (met het stappenplan).

Ik kom dit topic even binnenvallen met een vraagje om tips... ik post niet zo vaak mee maar heb wel bewondering (en respect) voor de dames die hier zo lang borstvoeding geven. (of gegeven hebben tot hun kindje zelf aangaf te stoppen.)

De productie is hier goed op gang, Liande is afgelopen week maar liefst 280g bijgekomen, ook al geeft ze regelmatig nog melk terug. En ook kolven lukt al prima (dat hoef ik gelukkig nog niet vaak te doen want tepelvriendelijk zijn die apparaten niet )

Alleen is het nog zoeken wat ik kan eten dat zij ook verdraagt. Ik dacht dat je alleen in het begin wat moest opletten met koolsoorten en ui. (dit heb ik tijdens mijn zwangerschap ook niet vaak gegeten, niet het seizoen)
Maar nu zegt de verpleegkundige van het CB hier dat ook paprika's last kunnen veroorzaken (consultatie was na een doorwaakte nacht vol krampjes, en we overliepen even wat ik zoal gegeten had gisteren). Vannacht opnieuw problemen nadat ik erwtjes met aardappelen had gegeten, blijkbaar verteren erwten ook moeilijk?

Zijn er nog voedingsstoffen die ik beter nog even met mate eet?
Ik weet dat ze erdoor moet, en dat het belangrijk is dat ze alle smaken leert kennen via mijn melk, maar nacht na nacht krampjes wegmasseren lijkt me ook voor haar niet erg prettig...
pi_53101787
P_iglet, ik hoop dat je snel van die ellendige spruw af bent. En Pepijn natuurlijk ook!

Iksje, bij Devin lijken de krampjes al iets minder te worden.
Maar omdat ik zo ongeveer alles geprobeerd heb wat mogelijk is om hem van die pijn af te helpen, weet ik eigenlijk niet zo goed waar hij nou wel of geen baat bij heeft / had.
Probeer gewoon van alles uit zou ik zeggen: wat bij de een wonderen verricht, heeft op de ander geen enkel effect.

Op mijn werk is een koelkast aanwezig waarin ik de afgekolfde melk kan bewaren.
Kolven deed ik tot nu toe in een behandelkamer die op dat moment leeg was, snelsnel tussendoor als mijn borsten vol en zwaar werden (Devin's etenstijd ).
Morgen ga ik er echter de tijd voor nemen en proberen de flesjes vol te krijgen.
Gelukkig is het momenteel vrij rustig op het werk en zal het hoop ik niet zo'n probleem zijn.
Eerder weggaan "want ik moet mijn kind voeden" is onmogelijk.
Ik weet dat je er recht op hebt, ook extra pauze's enzo, maar tijdens mijn zwangerschap werd er ook bijna geen rekening met me gehouden.
Mijn werkgever is wel leuk hoor, maar opkomen voor je rechten als (zwanger / zogend) personeelslid is bijna onbegonnen werk...
  dinsdag 11 september 2007 @ 18:33:46 #295
108648 cattie
lieve moeder
pi_53101807
Iksje, het is heel verschillend waar baby's wel en niet op reageren. Ik kon bijvoorbeeld alles eten, Ive had nergens last van. Het beste kun je bijhouden wat je eet en wat de reactie is, om het zelf uit te vinden.

Oeh, Kersjes, dat is wel zuur dat je die melk nodeloos hebt weggegooid... Maar vanaf nu kun je het wel gebruiken!

P_iglet, spruw is balen. Zoals hierboven al gezegd kun je beter wat langer door gaan met de behandeling totdat je zeker weet dat het weg is. Sterkte ermee!
pi_53104240
bah spruw... dat lijkt me erg naar, sterkte ermee piglet

vervelend die krampjes bij liande. Sophie heeft tot nu toe nog weinig krampjes gehad, ze heeft alleen vreselijk last van boeren... tis wel echt een meid, maar ze moet veel en vaak boeren...

kersjes, herkenbaar, dat er weinig rekening met je wordt gehouden... hier gaat het bijna hetzelfde, en dan werk ik nog wel op een kdv... dan zou je toch verwachten... ik hoop nog steeds dat ik straks Sophie die ene dag dat ik haar meeneem zelf kan/mag voeden, maar ik ben bang dat ik kan kolfen en dan Sophie een fles kan geven... hoezo dubbelop... maar ja, ik kreeg al te horen dat ik dan vast geen bv meer geef, en anders heel niet hoef te kolven... (nee hoor, vast niet, ben "maar" 11 uur van huis...) lekker motiverend... tis dat ik gewoon echt heel graag 6 maanden zelf wil voeden (liefst nog langer), dus bazin kan me de boom in!

hier gaat het echt geweldig! ik geniet volop van het zelf voeden! het leek me altijd al mooi, maar zo mooi! Sophie doet het er super op ( in een week tijd 400 gram aangekomen!!!) het happen gaat echt steeds beter, ze moest het even doorkrijgen volgens mij... kloven links zijn weg, rechts bijna... eigen melk werkt bij mij beter dan de bepanthen (of hoe je het ook schrijft..) kortom... ik geniet
pi_53104639
Gwennert ik hoop echt voor je dat het beter loopt als je verwacht. Kolven en dan een fles geven is wel erg dubbelop!! Gewoon op je strepen gaan staan hoor, je hebt er recht op. En live voeden is veeel sneller als eerst kolven.

Iksje geen idee wat je kunt doen tegen de krampjes.
Hier gelukkig weinig tot geen last van, alleen 1x flink nadat ik wat prei gegeten had. Maar dat eet ik normaal ook bijna nooit.

Ik moet zaterdag weer voor het eerst werken. En meteen een dagje weg met de kids van mijn werk.
Dus dat is met kolven niet handig.
Nu komt vriendje gewoon met Pepijn daarheen zodat ik live kan voeden en het dus minder tijd kost.

Yppy (of iemand anders), ik las een paar keer dat je op wisselende locaties gekolft hebt. Hoe pak je zoiets aan met informeren.
Ik heb volgende week practicum op de TU Delft ipv mijn eigen faculteit, en moet daar dus kolven. Is overigens ook een 4 uur durend practicum zonder lange pauze. Dus moet vlak ervoor en erna kolven
  dinsdag 11 september 2007 @ 20:56:16 #298
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_53104913
He bah spruw, rottig P-iglet!
Overigens, waar ik stiekem een beetje nieuwsgierig naar ben, hoe reageren docenten en medestudenten op jouw kolven, aangezien zij medici toch het belang zouden moeten zien en uitdragen van bv? Gewoon even nieuwsgierig
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_53105797
p_iglet, meestal belde ik van te voren om te informeren naar kolfmogelijkheden. Dan vroeg ik meteen waar ik moest zijn als er onduidelijkheden waren. Vaak zeiden ze dat ze al op zouden schrijven dat ik van plan was te gaan kolven. Hoef je het niet uit te gaan leggen (verhaal hierover staat een paar topics terug) aan een scholiertje.

Krampjes hadden we de eerste maanden altijd, wat ik ook (niet) at. Gedeeltelijk is Anna erover heen gegroeid. Het hielp ook om haar op een andere manier boertjes te laten doen en om haar rustiger te laten drinken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_53105946
Wat klinkt het goed Gwennert.

Balen p_iglet, dat jullie spruw hebben. Lang doorsmeren, anders komt het misschien terug. Gelukkig dat je er zo snel bij bent.
*OUD heilige*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')