abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52341723
Ik heb de late avondvoeding eruit gegooid, Quinten krijgt daar nu een flesje Nutrilon voor. Nu kan Dennis ook eens dat flesje geven en kan ik weer een keer vroeg naar bed
Als ik werk krijgt meneer ook nog maar 1 borstvoeding mee, en dus 1 kunstvoeding. Ik kolf drie keer op mijn werk, maar krijg gewoon geen twee voedingen bij elkaar. Ik mag blij zijn als ik er een (180 ml) kolf De dagen dat Quinten bij mij is, drinkt hij gewoon de hele dag uit de borst, dan heeft hij wel genoeg. Stom toch, dat dat kolven zo slecht gaat. Maar goed, ik ben in ieder geval wel helemaal tevreden omdat hij 6 maanden volledig bv gekregen heeft

Randa, leuk dat de LLL je gevraagd heeft
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  maandag 13 augustus 2007 @ 21:56:25 #77
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_52343450
Waarom moet je gniffelen, ET

Quinten ook al 6 maanden bv
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  maandag 13 augustus 2007 @ 22:02:10 #78
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_52343675
om het wel/niet stoppen bij jou, LadyS .. wel of niet definitief.. en dan toch nog maar een keertje aanleggen..

Het klinkt gewoon zo grappig
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  maandag 13 augustus 2007 @ 22:05:39 #79
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_52343811

Ja stom he, ik ben niet zo goed om een beslissing te nemen waar ik niet op terug kan komen
Dus dan maar weer aanleggen Eigenlijk heb ik ook geen echte reden om te stoppen
Ik bedoel: als bij de vellen erbij hingen (a la Randa ) was het makkelijk gekozen voor mij, dan was ik allang gestopt, maar nu gaat het gewoon goed. Nou ja, ik zie het wel weer
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 15:39:14 #80
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_52360661
Hier gaat het voor de verandering eens erg goed!
Ik kolf niet meer als ik moet werken, dit gaat goed en op de thuisdagen voed ik vaker, zonder problemen!
Enige nadeel van dit nieuwe, lichtere patroon, de menstruatie die driedubbel zo zwaar is ineens...
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 15:39:30 #81
94046 PM-girl
pi_52360666
Randa, tot snel ziens!
*
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 15:48:20 #82
144006 chacama
Ondernemend!
pi_52360905
Randa tot snel.

PM, ik merk hier ook dat als ik een dag alleen ben met Maud dat ze dan ook makkelijk bij me kan drinken overdag. Terwijl ze op de andere dagen Friso krijgt. Mooi om te zien hoe een lichaam werkt.

E.T. stoer dat je volhoud. Het lijkt me ook wel gaaf om te tandemen. Dus dat is dan wel de uitdaging voor jou om vol te houden. En de nachtvoeding. Hier ook een hele belangrijke reden.

Nune, zie dat jij en Maud nog steeds samen op gaan. Alleen het kolven doe ik niet meer.

Randa tot snel.
pi_52361103
Leuk om te lezen "al la Randa" .

Nou ik lees en schrijf ws nog wel mee. Maar toch ook
pi_52364706
De borstvoeding loopt hier na 3 weken eindelijk lekker. Nu wil ik gaan kolven voor het geval ik eens een dagje weg wil. Maar wanneer kan ik dan het ebste kolven? Ik kan moeilijk een hele voeding kolven want Linde moet natuurlijk ook gewoon eten. Nu heb ik vanmiddag na het voeden nog wat gekolft maar dit was maar 20 ml. Kan ik dit in de koelkast zetten en er dan de eventuele opbrengst van het volgende after-voedingsuurtje aan toevoegen?
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 18:53:29 #85
108648 cattie
lieve moeder
pi_52366278
Wat fijn dat de bv goed loopt Stiemie!
20 ml is al hardstikke veel voor een eerste keer! Het handigst is het over het algemeen als je na de ochtendvoeding kolft, maar als het jou op een ander moment beter uit komt, kun je dat ook proberen. Vlak voor een voeding is niet zo handig. Ik kolfte in het begin tussen de voedingen in, tijdens een slaapje.
Qua bewaren staat er een handige link in de OP.:
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden

Linde is nog erg jong om een flesje te geven, meestal wordt aangeraden om pas na 6 weken te beginnen, ivm tepel/speen verwarring. Als ik jou was, zou ik de melk die je nu kolft invriezen (bijvoorbeeld in ijsblokjesbakjes) zodat je die over een paar weken kunt ontdooien en geven. Als je elke dag kolft, heb je dan al een hele voorraad!
Succes ermee.
pi_52368503
Hallo Cattie,

Bedankt voor je reactie! Ik heb net na de voeding weer even gekolft en nu was het 10 ml. Da's toch samen alweer 30 ml! Ik laat alles in de koelkast afkoelen en giet het dan bij elkaar zoals beschreven in de link die je plaatste. Linde heeft helaas nog niet echt een vast voedingsritme dus tussen de voedingen in durf ik nog niet echt omdat ze soms 2 uur slaapt en de andere keer weer 5 uur. Dan zou ze dus precies wakker kunnen worden als ik net klaar met kolven ben en dat is niet handig.

We geven haar trouwens wel al een flesje omdat het de eerste week helemaal niet goed liep met de borstvoeding (ik had veel last van tepelkloven) en toen heeft ze gekolfde melk ik een flesje gekregen. Gelukkig gaat dat helemaal goed en heeft ze geen last van tepel/speenverwarring.
  dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:44:09 #87
144006 chacama
Ondernemend!
pi_52369563
Stiemie wat goed. En wat lekker dat Linde zo goed drinkt.
pi_52401205
Dat is mooi gekolfd voor de eerste keren Stiemie. Meteen een tip: leer ook met de hand kolven. Altijd handig voor als je geen kolf bij de hand hebt en je wilt spanning kwijt.

Bijna een jaar nu, had echt nooit gedacht dat we dat zouden gaan halen. En het is zo makkelijk nu. Alleen daarvoor al ga ik door. 's Nachts niet in de kou een flesje maken, maar lekker warm in bed blijven liggen en half in slaap vallen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_52421042
Hmm hier een tegenvaller. Kom net bij het consultatiebureau vandaan en we hebben spruw Ik dacht dat het melkaanslag was gelukkig zag ik het pas sinds 2 dagen dus we lopen er niet al heel lang mee...

We hebben allebei een gel gekregen. Linde voor in haar mondje en ik voor op mijn tepels. Kan ik de melk die ik de afgelopen dagen heb gekolft nu wel gewoon gebruiken of meot ik die weggooien? En kan ik gewoon kolven als ik de gel gebruik of is die melk niet bruikbaar ivm de infectie?
pi_52421304
Je hoeft het niet weg te gooien Stiemie.

Wat je kan doen is met viltstift of zo een grote 'S' (van spruw ) op zetten en dan alvorens je het geeft de melk even tegen de kook aanbrengen (dus niet aan de kook). Dan kan je het gewoon geven.

Of je nu wil blijven kolven moet je even bedenken. Je kan dat in principe net zo aanpakken als hierboven beschreven. Dan zou ik alvorens je kolft wel even de gel wegvegen met een washand.

Denk ook aan het wassen van dingen: slabjes, speelgoedjes, spuugdoekjes, je beha's enzo, allemaal op 60 graden.

Heb je Daktarin orale gel gekregen? Smeer niet zo'n hele lepel in Linde's mondje hoor. Dat is veel te veel en te plakkerig. Gebruik ongeveer drie bolletjes ter grootte van een erwtje.
Moet je dezelfde gel op je tepels doen? Want dat is niet zo effectief. Voor jezelf kan beter miconazol halen bij de apotheek, hoeft niet op recept. (dat is in principe ook Daktarin, maar werkt beter dan de orale gel, die in de mond hoort dus en niet op de tepels. Het enige voordeel van orale gel op je tepels is dat je het niet weg hoeft te vegen voor je voedt/kolft). Miconazol moet je wel wegvegen voor je voeden/kolven gaat.

Linkje uit de OpeningsPost erbij: http://www.borstvoedingsforum.nl/faq.php?mode=bvfaq#7
Variety is the spice of life
pi_52422083
9 maanden en we gaan voorlopig door. Heb begrepen dat het (her)introduceren van de koemelk over ca. 2 maanden gaat plaatsvinden. En dat dit het beste via mij kan. Ik hoop zo ontzettend hard dit gaat lukken. Dat het goed blijft gaan. Duimen jullie met me mee?
pi_52422107
Ik duim heel hard met je mee chacama!
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_52423738
Ik duim mee, Chacama!
Ronja heeft tijdens de vakantie weer ontzettend veel gedronken. Vooral snachts want ze vond het best spannend en heeft dus veel bij mij in bed geslapen. En ja, dan kan je als dreumes natuurlijk de nachtelijke slokjes niet weerstaan.
gevolg: een cupmaat er bij door de verhoogde productie en een tepelkloof doordat ze aan de borst in slaap viel en dus lekker met haar tandjes heeft geschuurd.
Maar alles gaat weer de goede kant op dus ik denk dat we morgen al weer op de normale ochtend-avond-nacht-voedingen zitten.

balen van de spruw, Stiemie. Hopelijk ben je er snel van af.
  donderdag 16 augustus 2007 @ 21:05:34 #94
94046 PM-girl
pi_52433856
Stiemie, getver! Blijf het goed in de gaten houden!
Maar dat kolven klinkt best ok, met zulke eerste-keer opbrengsten

Owlet Auw! Wel fijn dat Ronja zo rust en troost kon vinden. Hoe ging het in vliegtuig, heeft ze daar ook gedronken?

Chacama, ik duim mee!

Hier gaan we goed ik kolf niet meer, voed soms maar 2 keer per dag maar het loopt nog goed! Wat heerlijk om niet meer te hoeven kolven!
*
  maandag 20 augustus 2007 @ 11:59:58 #95
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_52524299
tvp
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_52539435
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 14:14 schreef chacama het volgende:
9 maanden en we gaan voorlopig door. Heb begrepen dat het (her)introduceren van de koemelk over ca. 2 maanden gaat plaatsvinden. En dat dit het beste via mij kan. Ik hoop zo ontzettend hard dit gaat lukken. Dat het goed blijft gaan. Duimen jullie met me mee?
Ik duim voor jullie!
Een beetje vreemd, maar wel lekker
pi_52543089
@ PM-girl. Ja, ze kon in het vliegtuig makkelijk drinken. Gelukkig maar want dat zorgde weer voor wat afleiding!
pi_52580975
Wow al 9 maanden borstvoeding! Echt heel knap chacama Lijkt me heel mooi om je eigen kindje zo lang zelf te kunnen voeden.

Bedankt voor de reacties! Ik ben inderdaad ook na 1x al gestopt met zo'n lepeltje Dactarin want het is inderdaad wel erg veel. Nu gewoon een paar 'erwtjes' en de spruw is zo goed als weg!

Helaas hebben we een kleine crisis gehad met Linde. Ze is nu een maand oud en ze huilde steeds zo enorm veel. Soms zelfs 5 uur bijna non-stop waarbij ze alleen stil was tijdens de borstvoeding.

Ook was een ritme nog erg ver te zoeken omdat ze steeds na de voeding eerst zo'n 1,5 tot 2 uur in bed lag te krijsen en dan pas in slaap viel. Ze sliep dus echt steeds maar hooguit een uur en dat was echt veel te weinig. Nu hebben we haar op het consultatiebureau laten wegen voor en na de voeding en het bleek dat ze maar 80 ml dronk in plaats van de 110 die ze mag hebben.

Conclusie: ze drinkt te weinig en daardoor bleef ze huilen (HONGER!) en daardoor sliep ze te weinig waardoor ze weer te moe was om te drinken etc...

Nu hebben we eerst een paar dagen gekolft om te kijken of ik wel genoeg melk heb (soms kolf ik nu makkelijk 110 ml wanneer ik in plaats van de voeding kolf dus dat kon het niet zijn) Dus gisteren bij een lactatiedeskundige geweest en ik ben zo blij dta we dat gedaan hebben!!!! Voeden doet nu geen pijn meer!!! Ondanks dat kraamzorg, ziekenhuis, verloskundige en consultatiebureau zeiden dat er niks mis ging bij het voeden Gewoon een maand lang lopen klooien voor niets. Achteraf bleek dat ik meer tepelvoeding gaf dan borstvoeding. We oefenen nu samen met een grote hap borst nemen en ik heb dus voor het eerst pijnloos gevoed Bovendien drinkt ze nu veel meer en sneller omdat ze zelf de tepel niet meer afknijpt met haar mondje!

Hopelijk kunnen we nu meer van ons meisje gaan genieten want daar was tot nu toe niet echt sprake van Op een of andere manier begon ik bijna te denken dat ze een hekel aan me had omdat ze zoveel huilde en nooit een blij was.
Voel me nu wel een erg mislukte moeder om er pas na een maand achter te komen dat je kleine meisje gewoon honger heeft
pi_52581136
Goed dat je naar de lactatiekundige bent geweest Stiemie. En ontzettend jammer dat die andere organisaties je niet goed hebben geholpen.
Je bent echt niet mislukt! Ondanks de pijn en problemen heb je doorgezet en een goede oplossing gezocht en gevonden. Super toch.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  woensdag 22 augustus 2007 @ 09:59:35 #100
144006 chacama
Ondernemend!
pi_52582792
Stiemie. Je bent niet mislukt. Je bent een nieuwe mama. Die er alles aan doet om haar meisje het beste te geven. En dat je het gevoel hebt, dan kan ik me voorstellen. Zo heb ik Maud 2 weken lang honger laten hebben omdat ze bij de oppas de verkeerde speen had en zo heeft elke mama wel iets waarvan ze kunnen zeggen: waarom was ik zoooooo stom. Simpel.....omdat je het niet wist.

Dus alleen maar voor jou, want je hebt goed gehandeld.
pi_52582825
Wat ontzettend goed joh! Echt heel fijn Op deze manier komen die negen maandan vast ineens veel dichter bij

En mag ik dit nog even dik quoten, niet persoonlijk voor Stiemie, maar in het algemeen:
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 07:41 schreef Stiemie het volgende:
Ondanks dat kraamzorg, ziekenhuis, verloskundige en consultatiebureau zeiden dat er niks mis ging bij het voeden
Om maar weer aan te geven dat verpleegkundigen, verloskundigen en kraamverzorgsters (los van degene die ook officieel de titel lactatiekundige mogen dragen) vast brilliant zijn in het halen en verzorgen van kinderen maar niet de personen zijn om blind op te vertrouwen als het om borstvoeding gaat.
Heb je geen problemen: prima. Maar heb je problemen dan is een lactatiekundige degene die je moet hebben
/einde preek
  woensdag 22 augustus 2007 @ 10:14:06 #102
94046 PM-girl
pi_52583086
Aansluit bij Owlet.... Met dezelfde ervaring Stiemie. Niet hetzelfde probleem, maar wel dezelfde collectieve mening van alle 'deskundigen'.
Wat fijn dat het nu goed gaat! Geniet daarvan en niet van wat geweest is.
En mag ik even hier zeggen dat ik Linde zo'n mooie naam vind!

Wij gaan vol vertrouwen richting het jaar! Even leek het niet te gaan lukken, maar nu gaat het prima, soms 2 voedingen per dag, andere keren 4 of 5.
Vanochtend was kolven ook een beproeving (dit doe ik af en toe nog wel, voor avondjes weg ed. dan krijgt Simon nog wel gekolfde melk). Niet omdat het kolven niet ging, maar omdat SImon nu staat en afwisselend het dopje van het andere gat peuterde, het slangetje lostrok of het flesje uit mijn hand wilde meppen (en ik mijn goede kleren al aanhad)
*
pi_52583273
quote:

Voel me nu wel een erg mislukte moeder om er pas na een maand achter te komen dat je kleine meisje gewoon honger heeft
Ben je bezopen! Je hebt een slechte begeleiding gehad. Niks mislukte moeder, hoor!
pi_52583318
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 10:01 schreef owlet het volgende:

Maar heb je problemen dan is een lactatiekundige degene die je moet hebben
Of de leidsters van de LLL en de contactpersonen van de VBN uiteraard
pi_52583457

Ja natuurlijk! Wat zij zegt!
pi_52595217
Bedankt voor alle lieve reacties! Precies toen ik er even helemaal doorheen zat! Ik voel me inmiddels gelukkig weer wat beter en Linde gelukkig ook! Ze ligt nu heerlijk tevreden in haar bedje en gaat zo (hopelijk) lekker slapen. Ik mag haar deze week nog steeds na de voeding zo'n 30 cc kunstvoeding geven na de borstvoeding en daar vraagt ze dan ook standaard om. Vreemd want volgens de lactatiedeskundige zou ik meer dan genoeg melk moeten hebben
Misschien komt het omdat ik deze week nog met een tepelhoedje voed en dat vanaf volgende week ga proberen af te bouwen?

Dit is trouwens een erg mooi topic om terug te lezen. Vol handige tips! En wat voeden sommige moeders al lang zeg ondanks allerlei verschillende grote en/of kleine problemen! Nu maar hopen dat ik het ook zo lang ga volhouden.
pi_52597895
Toch even een vraagje hier. Vind het zelf nog zo raar eigenlijk. Merlijn heb ik 19 maanden gevoed waarvan maand 1 bestond uit kolven. (Heb gewoon nog nooit echt zelf een pasgeboren baby gevoed zonder begeleiding.) Om dit te voorkomen ben ik toch aan het twijfelen of ik echt goede begeleiding wil. Mijn lactatiekundige biedt een eerste zorg pakket aan waar ik wel intresse in heb. Betekent in de zwangerschap een afspraak, een paar dagen na de bevalling aan huis, binnen 8 dagen een tweede afspraak aan huis en met 6 weken nog een gesprek bij haar. Daarnaast ga ik ook nog naar de LLL-bijeenkomsten hier, maar daar ben ik ook voor gevraagd.

Ik wil nu alles op alles zetten om het probleem wat ik met Merlijn had te voorkomen. Klinkt wel goed he zo een pakket. Bah wat voel ik me onzeker.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 19:28:00 #108
108648 cattie
lieve moeder
pi_52598479
Randa, wat een geweldig pakket van die lactatiekundige. Ik zou het zeker doen.

Stiemie, mij lijkt dat je de bijvoeding wel kunt afbouwen, want het kan goed zijn dat het nu een gewoonte is voor Linde. Dat ze de hoeveelheid die ze bij jou drinkt afstemt op de voeding die ze erna nog krijgt.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 19:53:38 #109
144006 chacama
Ondernemend!
pi_52599259
@Stiemie, en als je haar dan weer aanlegt in plaats van de 30 cc geven. Het kan zijn dat ze in eerste instantie alleen de makkelijke melk pakt. En op het moment dat ze dus de kv vraagt bij jou er moeite voor moet doen. Ik zou adviseren om toch eerst weer opnieuw aan te leggen en als ze dan toch nog blijft 'miepen' bijvoeden (het liefst met afgekolfde melk, maar goed dat is mijn voorkeur). Ik heb Maud alleen de eerste week bijgevoed, omdat ze aan de lichte kant was.

Randa Irritant he die hormonen. Voed je al zolang en dan nog de twijfel. Ben je bang dat het niet gaat lukken? Want wat was het probleem bij Merlijn? Ik vind het pakket van de ld goed klinken, maar hoe zit het met de kosten en ben je ervoor verzekerd?

Maud heeft een nieuwe manier van drinken. Twee handen de borst vastpakken en dan die tepel naar binnen zien te duwen. En als ze genoeg heeft laat ze niet gewoon los....nee, dan duwt ze me bijna van de bank af. Kaatje.
pi_52599338
Oh Randa zo'n pakket zou ik zeker nemen! Wij hebben laatst echt zo'n geweldige hulp gehad bij de lactatiedeskundige. Ik voedde al een maand met een tepelhoedje en erge pijn en nu heb ik zojuist voor het eerst alleen gevoed zonder hoedje en zonder pijn! Geloof me het is het zeker waard!

Cattie die bijvoeding krijgt ze pas sinds zondagavond. Zou het dan zo snel al gewenning kunnen zijn? Zondagavond en maandag kreeg ze de hele voeding (dus zowel de borstvoeding als de kunstvoeding) uit de fles. Dus eigenlijk krijgt ze de echte bijvoeding pas zo'n 30 uur.

chacama dat is ook een goed idee inderdaad. Misschien maar eens proberen haar dan gewoon weer aan te leggen. Volgens de ld heb ik meer dan genoeg melk die makkelijk toeschiet dus dat kan het probleem niet echt zijn. Misschien wel het tepelhoedje maar dat probeer ik nu ook niet meer te gebruiken.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 20:03:35 #111
108648 cattie
lieve moeder
pi_52599631
Oh Stiemie, ik wist niet dat het pas vanaf zondag was. Wat fijn dat je meer dan genoeg melk hebt. Dan zou ik zeker eerst extra aanleggen. Uit een fles drinken kost minder inspanning, dat drinkt makkelijker voor haar.
pi_52599725
Van wie 'moet' je die bijvoeding geven dan?

Borstvoeding geven is een proces van vraag en aanbod. Hoe meer je voed, hoe meer melk er gemaakt wordt. Hoe meer de baby vraagt, hoe meer melkaanbod er komt. Kunstvoeding kan dat proces in de weg zitten, want de baby vraagt dan minder. Dus als aanleggen goed gaat nu, en ze drinkt effectief, dan zou er geen reden tot bijvoeden zijn.

Aan de andere kant voed je dus kennelijk met een tepelhoedje. Door een tepelhoedje kan de baby minder melk binnenkrijgen en daarom 'moet' je kennelijk nog even bijvoeden. Als de tepelhoedjes zijn afgebouwd, zou je die bijvoeding ook weg kunnen laten.

Dat is denk ik de achterliggende gedachte?

Als dit de koers is die jij hebt afgesproken (met wie?) zou ik het gewoon doen en even niks anders proberen. Je hebt al een lastige tijd achter de rug.
pi_52599787
Ja ze ligt nu bij mijn vriend op schoot tevreden te slapen dus misschien was het nu weer geen honger maar wilde ze gewoon bij ons zijn. Pfff wat zijn babies ingewikkeld zeg Maar als ze zo weer komt ga ik zeker eerst proberen haar aan te leggen

Het gehele bijvoedplan is gisteren afgesproken met de lactatiedeskundige. Ik word er alleen zo onzeker van omdat ik niet weet of we haar nou gewoon aan het 'vetmesten' zijn met die extra melk of dat ze echt honger heeft en waarom dan als ik gewoon genoeg melk heb... Waarom zit er niet gewoon een metertje op je borst zodat je kan zien hoeveel eruit is

Als ik zo onzeker blijf, gaan we anders zaterdag maar een babyweegschaal huren dan hebben we tenminste een beetje een idee van wat ze binnenkrijgt
pi_52606275
Stiemie, zolang je het zelf aan kunt mag je Linde zo vaak aanleggen als je wilt (of zij wilt).
staar je ook niet blind op het aantal grammen dat ze drinkt, dat zegt niet altijd wat over de hoeveelheid caloriėn die ze binnen krijgt. tevredenheid en gestaag aankomen is belangrijker. Ga ook niet elke dag wegen daar word je allen maar neveus van. Je kunt beter 1 keer in de week bij het cb langs om te wegen (als dat haalbaar is).
  woensdag 22 augustus 2007 @ 22:52:15 #115
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_52606693
Geen weegschaal! Dan word je helemaal gek!

Stel dat je jezelf voorhoudt dat ze 50cc moet drinken en ze drinkt er al een paar voedingen maar 40.. Dan ga je je daar onwijs zorgen over maken terwijl dat waarschijnlijk helemaal niet nodig is. Als ze genoeg plasluiers heeft, verder tevreden en alert is, is 1x per week op het CB wegen meer dan genoeg Dan is jouw voeding ws heel voedzaam en heeft ze genoeg aan die 40cc ipv de 50 die ze van jou 'moet'.

Gewoon steeds aanleggen als ze honger heeft (of als jij denkt dat ze dat heeft). Ritme enzo komen vanzelf wel. (en 's avonds willen babietjes ook nog wel eens clusteren; lekker de hele avond bij mama op schoot, af en toe een slokje nemend en verder beetje tutteren met je borst. Mamahonger en echte honger gecombineerd )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_52606888
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 20:07 schreef Stiemie het volgende:

en waarom dan als ik gewoon genoeg melk heb...
Ja, dat vind ik ook gek hoor. Zie mijn verhaal waarom ik denk dat ze het zo doet. Ik vraag me af of het een échte lactatiekundige (zonder de des) is. Heeft ze IBCLC achter haar naam?

Enfin, ik ben het eens dat je haar gewoon kan aanleggen als je denkt dat ze honger heeft.

Maar je hebt dus wel dat plan afgesproken en ik zou dus niet rigoreus andere dingen gaan doen. Als je niet snapt waarom iets is, moet je dat wel vragen aan zo''n persoon. In plaats van gaan raden waarom

Oh ja, geen weegschaal huren, daar maak je jezelf gek mee!!
  woensdag 22 augustus 2007 @ 23:26:29 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_52607763
*breekt even in...
Jaja, ik lees nog weleens mee, for good old times...
quote:
Ik ben inderdaad ook na 1x al gestopt met zo'n lepeltje Dactarin want het is inderdaad wel erg veel. Nu gewoon een paar 'erwtjes' en de spruw is zo goed als weg!
Stiemie, wellicht betuttelend daarstraks ook al over het bakeren realiseer ik me nu... , maar soit: Niet nu ineens stoppen met de daktarin he?!!! Want dan loop je kans dat jullie het binnen no time terug hebben. Wij hebben zo dus indertijd een maand of 5 mee aangeklooid.
Succes verder, heel fijn dat je nu zo'n goede hulp hebt gekregen, jij ontaarde moeder...
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 10:14 schreef PM-girl het volgende:
Wij gaan vol vertrouwen richting het jaar!
Tsk! Zou je niet eens gaan stoppen?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dč ōk wir.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 07:23:16 #118
94046 PM-girl
pi_52612206
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 23:26 schreef Moonah het volgende:
Tsk! Zou je niet eens gaan stoppen?
Nee man, is toch nog geweldig, om mensen op stang te jagen midden in de Ikea, vliegtuig of op een fokmeeting
*
pi_52613591
Dat is asociaal PM, met zo'n groot kind zo onzedelijk gaan zitten doen bij de ouders van vreemden thuis. Anderen mochten er eens aanstoot aan nemen.
*OUD heilige*
pi_52615286
tsssk dat doe je toch niet, je kind van ouderdaneenjaar voeden in het openbaar
pi_52615366
Oh ja, Stiemie. Wat ik me nog ineens bedacht:
Je schreef eerder dit:
quote:
Ook was een ritme nog erg ver te zoeken omdat ze steeds na de voeding eerst zo'n 1,5 tot 2 uur in bed lag te krijsen en dan pas in slaap viel. Ze sliep dus echt steeds maar hooguit een uur en dat was echt veel te weinig. Nu hebben we haar op het consultatiebureau laten wegen voor en na de voeding en het bleek dat ze maar 80 ml dronk in plaats van de 110 die ze mag hebben.
Betekent dat dat je op het CB hebt gevoed?
Dan vind ik het helemaal niet raar dat ze wat minder heeft binnen gekregen dan wat "moet". Jij zat waarschijnlijk niet helemaal ontspannen en je dochter vast ook niet. Bovendien kan je uit een voeding niet aflezen hoeveel ze gemiddeld binnen krijgt. Voor hetzelfde geld had ze nu even weinig dorst omdat ze de voeding daarvoor 140 had gedronken
Al met al genoeg redenen om het niet als een crisis te beschouwen

Als je twijfelt over de bijvoeding kan je altijd nog een keer de lactatiekundige bellen. Ik denk dat ze je zal vertellen dat je ook meer kan aanleggen. Persoonlijk geloof ik daar veel meer in dan in bijvoeden als het gaat om een gezond kind dat misschien alleen een klein dipje in de groei heeft.
pi_52629152
Ja ik ben op het cb gaan voeden maar dat ging best relaxed. Kopje thee erbij enzo :-)

We hebben nu ook thuis al een flink aantal keren gemerkt dat ze na de borstvoeding gewoon nog honger heeft. Het is sinds dinsdag pas 1x gelukt om haar voldoende uit de borst te laten drinken.

O en de dactarin-kuur heb ik gewoon keurig afgemaakt hoor. Gelukkig was vandaag de laatste dag. Want het is toch weer een hoop extra gedoe dat gesmeer voor elke voeding...

We hebben trouwens besloten om voorlopig de borstvoeding even te laten voor wat het is. Het leverde alleen maar stress op en ik trok het allemaal steeds minder. Had het gevoel dat ik het allemaal niet meer lang ging trekken. Het kost zoveel geduld om midden in de nacht met een naar eten snakkende baby op je arm rustig het aanleggen te oefenen... We hebben nu besloten om een weekje te kolven en dat aan Linde te geven zodat ik even kan bijkomen en het dan weer rustig aan te proberen. Ik moet zeggen dat het me even wat meer rust geeft en dat had ik echt even nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stiemie op 24-08-2007 07:28:58 ]
  donderdag 23 augustus 2007 @ 20:45:29 #123
94046 PM-girl
pi_52631460
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 10:51 schreef Jelief het volgende:
tsssk dat doe je toch niet, je kind van ouderdaneenjaar voeden in het openbaar
Mijn kind is ook pas bijna 11 maanden, dus dan mag het best

Stiemie, prima toch? Ik heb het ook twee keer even gestopt om te kolven en daarna weer rustig opgebouwd aan de borst zelf. Toen kon ik ook het ml/cc verhaal loslaten, je merkt al snel of je kindje genoeg drinkt, door plasluiers ed. te bekijken.
Succes!
*
pi_52633850
Prima oplossing hoor Stiemie, zo hebben jullie wat rust idd.
pi_52698220
Woehoe vandaag na het geven van een klein flesje met gekolfde melk weer even geprobeert aan te leggen en ze dronk gewoon goed bij me! Ze hapte ook veel beter aand an hiervoor. Jammer was wel dat ze een tijdje na het drinken toch weer meer honger/dorst had en dat ik dus weer in een ik-heb-dus-niet-genoeg-melk-dip schoot. Maar dat kon natuurlijk ook komen omdat ik een half uurtje daarvoor gekolfd had.(al had ik toen maar 60 ml gekofd)
  zondag 26 augustus 2007 @ 15:01:30 #126
62233 Jelief
ikke lief!
pi_52698568
En heb je d'r toen weer aangelegd? Dat is namelijk de beste manier om je productie te verhogen.
Geweldig dat ze goed dronk!
pi_52698637
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 14:50 schreef Stiemie het volgende:
Woehoe vandaag na het geven van een klein flesje met gekolfde melk weer even geprobeert aan te leggen en ze dronk gewoon goed bij me! Ze hapte ook veel beter aand an hiervoor. Jammer was wel dat ze een tijdje na het drinken toch weer meer honger/dorst had en dat ik dus weer in een ik-heb-dus-niet-genoeg-melk-dip schoot. Maar dat kon natuurlijk ook komen omdat ik een half uurtje daarvoor gekolfd had.(al had ik toen maar 60 ml gekofd)
En kindjes van deze leeftijd willen gewoon vaak drinken, ook als ze volledig aan de borst drinken. Ze hebben maar kleine maagjes dus ik zou het liever andersom zeggen: niet jij hebt weinig melk gegeven maar zij heeft niet zo veel melk gedronken als een baby van die leeftijd in een keer uit een fles zou moeten halen volgens sommige rare richtlijnen.

Hoewel de richtlijnen rondom niet-moedermelk zo zijn dat kinderen al snel grotere flessen krijgen is het lichaam van een voedende vrouw en het lichaampje van een baby meer ingesteld op kleine beetjes. Dat wil niet zeggen dat je niet jezelf en je kind kan laten wennen aan grotere voedingen met meer tussentijd, maar dat duurt wel even. Zo in het begin is het helemaal niet vreemd om wat vaker aan te leggen en is het ook niet vreemd dat een kindje per voeding "zo weinig" drinkt, echt niet
Als jullie er weer aan toe zijn zou je haar op dat soort momenten dus aan kunnen leggen, dat schroeft jouw productie ook op.
En sowieso vind ik het goed van je dat je haar wel geregeld aan legt om de drempel voor jou en haar niet te hoog te laten worden
Geen zorgen maken dus, jullie doen het hartstikke goed
  zondag 26 augustus 2007 @ 15:08:13 #128
62233 Jelief
ikke lief!
pi_52698780
Owlet , jij legt het beter uit en ook wat subtieler
  zondag 26 augustus 2007 @ 15:14:19 #129
24188 Belana
kloon van belana
pi_52698937
wat heerlijk toch al die steun hier
stormy waters...
sailin'
pi_52702042
Zeker heerlijk al die steun! Daardoor durfde ik het zojuist ook weer eens te proberen. En dor de mooie verhalen van die moeder die lang voeden.

Wanneer we kunstvoeding geven wordt ze om de 3 uur wakker. Soms echt op de minuut af. Maar bij borstoeding lukt het haar gewoon niet om zo lang te slapen. Maar dan moet ik haar dus gewoon wat vaker aanleggen las ik daarnet dus dat ga ik dan gewoon proberen.

Net was het alleen wel vreemd. Ze was bij mij aan het drinken en soms liet ze ineens los en het leek wel alsof ze boos was dat er niks meer kwam. Dan legde ik haar weer aan en dan ging ze weer even drinken om even later weer even boos los te laten enz enz. Wat betekent dit dan? Heb ik dan toch niet genoeg? Soms leek het echter wel alsof ze zich verslikte dus dat zou juist moeten betekenen dat ze genoeg krijgt. Pff ingewikkeld hoor dat borstvoeding. Soms zou ik wel een lactatiedeskundige in huis willen hebben Dan kan je daar meteen mooi al je vragen aan voorleggen. Maar ja om nu weer een consult te nemen...
pi_52703326
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 16:57 schreef Stiemie het volgende:
Net was het alleen wel vreemd. Ze was bij mij aan het drinken en soms liet ze ineens los en het leek wel alsof ze boos was dat er niks meer kwam. Dan legde ik haar weer aan en dan ging ze weer even drinken om even later weer even boos los te laten enz enz. Wat betekent dit dan? Heb ik dan toch niet genoeg? Soms leek het echter wel alsof ze zich verslikte dus dat zou juist moeten betekenen dat ze genoeg krijgt.
'niet genoeg' lijkt me niet het geval, Stiemie, gezien je toch al behoorlijke kolfopbrengst. Het zou inderdaad ook juist een teken kunnen zijn dat ze meer dan genoeg binnen krijgt.
Ronja was ook een beetje boos op de borst in het begin en liet ook geregeld los als het haar even te veel werd. Ze was ook vaak al na vijf minuten drinken klaar dus ook de tijd dan een kind drinkt zegt niet zo veel.
Heeft 'jouw' lactatiekundige geen telefonisch (en dus goedkoper) consult en/of heb je geen recht op een nacontrole?
pi_52704194
Helaas heeft de lactatiedeskundige volgens mij geen aparte prijs voor een vervolgconsult. en de verzekering vergoedt ook helemaal niks ondanks onze aanvullende verzekering...Ik heb net even opgelet en volgens mij heb ik inderdaad gewoon teveel melk. Gisteren heb ik zelfs 1x 180 ml gekolft (wel een lange kolfsessie en uit 2 borsten ). Ik probeer haar nu steeds dezelfde borst aan te bieden zodat ze niet alleen maar voormelk krijgt want die voedt duidelijk niet genoeg... Ze komt nu namelijk bijna elke 2 uur om voeding en slaapt hierdoor veel te kort
pi_52704941
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 18:36 schreef Stiemie het volgende:
Helaas heeft de lactatiedeskundige volgens mij geen aparte prijs voor een vervolgconsult. en de verzekering vergoedt ook helemaal niks ondanks onze aanvullende verzekering...Ik heb net even opgelet en volgens mij heb ik inderdaad gewoon teveel melk. Gisteren heb ik zelfs 1x 180 ml gekolft (wel een lange kolfsessie en uit 2 borsten ). Ik probeer haar nu steeds dezelfde borst aan te bieden zodat ze niet alleen maar voormelk krijgt want die voedt duidelijk niet genoeg... Ze komt nu namelijk bijna elke 2 uur om voeding en slaapt hierdoor veel te kort
Om de twee uur is helemaal niet zo heel vreemd de eerste paar weekjes Maar een aantal keer achter elkaar dezelfde borst aanbieden kan zeker geen kwaad en is in het geval van een grote productie vaak erg prettig. Als je maar elke drie of vier uur van borst wisselt anders ga je straks scheef lopen
pi_52705281
Is dat echt zo? Ik vind 2 uur zo weinig tussen de voedingen. Dan slaapt ze eigenlijk maar een uur a anderhalf uur. Hiervoor toen ik kolfde en daarnaast kunstvoeding gaf sliep ze vaak tussen de 3 a 4 uur tussen de voedingen.

Ik heb nu ook gezien dat ik eigenlijk beter alleen maar voor het begin van een voeding mag kolven en niet erna om de productie niet nog meer te stimuleren. Maar zo kan ik toch nooit een voorraadje melk opbouwen? Ik weet namelijk nooit wanneer Linde weer komt om te drinken (en als ze eenmaal wakker is en honger heeft is eerst even kolven echt niet grappig want dan gaat ze helemaal uit haar kleine bolletje...)

Wat fijn zeg Owlet dat jij zo veel ervaring hebt met borstvoeding en dat je dan ook nog de moeite wilt nemen om mijn vragen te beantwoorden! Heel erg bedankt hiervoor (dat geldt natuurlijk ook voor de anderen die de moeite hebben genomen om antwoord te geven) !!!!

En ik zal zeker om de paar uur van borst wisselen want anders heb ik het gevoel dat ik plof
pi_52705726
Stiemie, wij kunnen via het consultatiebureau hun lactatiekundige bellen. Dat is gratis. Het is niet zo persoonlijk natuurlijk, maar ik ben toen erg goed geholpen.

Je kolft echt veel! Bij mij duurde het maanden voor ik zoveel had.

Wij hebben weken lang zoveel voedingen gehad. Dat werd na een tijdje vanzelf minder, maar bij de 1 gaat het sneller dan bij de ander. Linde is nog zo jong, is het wel nodig om nu al een voorraad op te willen bouwen? Of bedoel je 1 of 2 voedingen? Als het live voeden weer goed gaat, is dat wel een stuk makkelijker.

De productie is hier weer flink omhoog. Anna was gisterennacht niet helemaal lekker en mocht tussen ons in slapen. Nou ja, zij en papa sliepen en mama was wakker , maar ze heeft zo vaak gedronken. De volgende middag voelde ik de spanning helemaal.
*OUD heilige*
pi_52705737
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 19:20 schreef Stiemie het volgende:
Is dat echt zo? Ik vind 2 uur zo weinig tussen de voedingen. Dan slaapt ze eigenlijk maar een uur a anderhalf uur. Hiervoor toen ik kolfde en daarnaast kunstvoeding gaf sliep ze vaak tussen de 3 a 4 uur tussen de voedingen.
Het is een beetje van welke kant je het bekijkt. Vanuit het oogpunt van de borstvoeding is om de twee uur drinken heel normaal en goed. Vanuit het oogpunt van de rust die een kleintje en de ouders nodig hebben is het misschien ook wel fijn als een kindje wat langer zou slapen.
Maar het is in ieder geval heel natuurlijk voor een jonge baby om om de twee uur te drinken. Niet elke baby doet dat, maar niet elke baby is hetzelfde. Voor een gezonde baby die op tijd geboren is hoef je er in ieder geval niet van uit te gaan dat het drinken te vermoeiend is. Drinken geeft niet alleen voeding, het geeft ook ontspanning en een veilig gevoel aan een baby.
Dat langer slapen op kunstvoeding is zeker geen teken dat jouw melk minder voedzaam is. Moedermelk is wel lichter verteerbaar dan kunstvoeding maar daardoor niet minder voedzaam.
Hoe dan ook, de periodes tussen de voedingen zullen vanzelf langer worden, daar kan je zeker van zijn.
quote:
Ik heb nu ook gezien dat ik eigenlijk beter alleen maar voor het begin van een voeding mag kolven en niet erna om de productie niet nog meer te stimuleren. Maar zo kan ik toch nooit een voorraadje melk opbouwen? Ik weet namelijk nooit wanneer Linde weer komt om te drinken (en als ze eenmaal wakker is en honger heeft is eerst even kolven echt niet grappig want dan gaat ze helemaal uit haar kleine bolletje...)
Ik weet even niet meer hoe oud Linde is, maar om een voorraad op te bouwen zou ik zelf zeker niet elke voeding kolven. Maar daar kunnen de werkende moeders je vast meer over vertellen.
Zelf zou ik in ieder geval niet in deze periode van op elkaar instellen te veel gaan kolven. En anders misschien de andere borst dan de borst waar uit ze gedronken heeft kolven?
quote:
Wat fijn zeg Owlet dat jij zo veel ervaring hebt met borstvoeding en dat je dan ook nog de moeite wilt nemen om mijn vragen te beantwoorden! Heel erg bedankt hiervoor (dat geldt natuurlijk ook voor de anderen die de moeite hebben genomen om antwoord te geven) !!!!

En ik zal zeker om de paar uur van borst wisselen want anders heb ik het gevoel dat ik plof
Fijn dat je in dit topic antwoord kan vinden op je vragen!
pi_52705934
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 19:42 schreef YPPY het volgende:
Je kolft echt veel! Bij mij duurde het maanden voor ik zoveel had.
Bij mij is het zelfs nooit zo ver gekomen (op wat reuzenopbrengst tijdens de tijd van overproductie na maar dat was maar twee of drie keer) Maar ik werkte niet dus heb nooit regelmaat in het kolven gehad.
quote:
Wij hebben weken lang zoveel voedingen gehad. Dat werd na een tijdje vanzelf minder, maar bij de 1 gaat het sneller dan bij de ander. Linde is nog zo jong, is het wel nodig om nu al een voorraad op te willen bouwen? Of bedoel je 1 of 2 voedingen? Als het live voeden weer goed gaat, is dat wel een stuk makkelijker.
En als je eenmaal werkt heb je daar ook kolfbeurten die een hele voeding vervangen, dat scheelt ook!
quote:
De productie is hier weer flink omhoog. Anna was gisterennacht niet helemaal lekker en mocht tussen ons in slapen. Nou ja, zij en papa sliepen en mama was wakker , maar ze heeft zo vaak gedronken. De volgende middag voelde ik de spanning helemaal.
Hopelijk is ze weer de oude nu, vooral voor haar maar ook een beetje voor jullie
pi_52706019
Zoveel kolfde ik ook alleen soms op het werk, als ik al te laat was met kolven. Normaal was 90cc per kolfbeurt. De voorraad heb ik opgebouwd toen Anna 's nachts door ging slapen en ik om 3 uur ging zitten kolven.
Het gaat weer een stuk beter en ze slaapt weer in haar eigen bedje. Het is wel gezellig en leuk om haar te zien als je je ogen open doet. En ook wel makkelijk om haar gewoon aan te kunnen leggen en ze is stil (krampjes).
*OUD heilige*
pi_52706415
Linde is nu 1 maand en 6 dagen oud. Ik zou graag 2 a 3 voedingen in de vriezer als reserve willen hebben voor als ik een keertje ergens heen ga waar ik moeilijk kan voeden of als ik bv eens ergens heen moet zonder Linde. Ze is inmiddels al 3x weer wakker geworden en ik blijf dezelfde borst geven maar moet zeggen dat ik inmiddels wel een beetje een zere tepel begin te krijgen...

Ik wist helemaal niet dat je borsten zo snel konden reageren op extra vraag qua aanbod! Wel fijn dat alles nu helemaal goed op gang is Yppy!
pi_52706491
Owlet

Stiemie, hier een paar dingen waaraan je bepalen kan of je teveel melk hebt:

- onrustig drinken, verslikken, loslaten, huilen (de baby kan de stroom melk niet verwerken, wordt benauwd, laat los, of verslikt zich en hoest en proest)
- lekkende borsten bij moeder (voortdurend)
- groenige ontlasting met witte stukjes (onverteerde melkresten)
- de baby groeit meer dan 300 gram per week

Wat je kan doen:

- om meer evenwicht te krijgen in vraag en aanbod kan je 1 borst per voeding geven en dan de baby zo lang laten drinken als het wil.
- je kan dezelfde borst een paar geven, zodat de baby goed kan toekomen aan de wat vettere melk. (de andere borst niet te vol laten worden)
- op verzoek voeden, niet langer dan 3 uur ertussen laten
- in geval van een heftige toeschietreflex: ergste spanning van de borst kolven/melk laten wegvloeien alvorens weer aan te leggen/ pauze nemen, laten boeren
- je kan een andere voedingshouding proberen
- je kan eenmalig de borsten 1 keer helemaal ‘leeg’kolven

Let ook op dat je borsten niet te vol zijn, dan is aanhappen moeilijk.
  zondag 26 augustus 2007 @ 20:33:36 #141
24188 Belana
kloon van belana
pi_52707164
echt, ik ben helemaal van alle steun die jullie stiemie geven, zo lief!

Stiemie, zet hem op meid!
stormy waters...
sailin'
pi_52708012
Ik word een beetje verlegen van alle hulp

Nebelung het onrustige drinken, verslikken, lekkende borsten en het grote aankomgewicht kloppen hier allemaal!

Lined heeft de afgelopen 2 uur nu al zo'n 8 keer bij me gedronken. De nieuwe manier van aanhappen gaan best goed alleen vergeet ze af en toe bij teveel melk eerst mijn tepel los te laten voordat ze wegtrekt en dat is erg pijnlijk...

Zelf ben ik nog steeds doodop dus voor vannacht ga ik gewoon maar weer kolven (niet te lang natuurlijk ivm de productie) en dan morgen weer verder met dit plan van aanleggen. Ben bang dat we er anders straks weer helemaal doorheen zitten als dit vannacht zo doorgaat. We waren juist zo blij dat het allemaal wat beter ging.

Allemaal heel erg bedankt voor de hulp!
pi_52708296
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:00 schreef Stiemie het volgende:

Nebelung het onrustige drinken, verslikken, lekkende borsten en het grote aankomgewicht kloppen hier allemaal!

Lined heeft de afgelopen 2 uur nu al zo'n 8 keer bij me gedronken. De nieuwe manier van aanhappen gaan best goed alleen vergeet ze af en toe bij teveel melk eerst mijn tepel los te laten voordat ze wegtrekt en dat is erg pijnlijk...

Zelf ben ik nog steeds doodop dus voor vannacht ga ik gewoon maar weer kolven (niet te lang natuurlijk ivm de productie) en dan morgen weer verder met dit plan van aanleggen. Ben bang dat we er anders straks weer helemaal doorheen zitten als dit vannacht zo doorgaat. We waren juist zo blij dat het allemaal wat beter ging.

Niet verlegen worden hoor! Ik denk dat heel veel moeders in dit topic je problemen herkennen en daarbij ook hebben gemerkt dat de situatie na een paar weken weer zo anders kan zijn dat je je niet meer voor kan stellen dat je je ooit zo onzeker hebt gevoeld! Succes, hopelijk kan je wat rust krijgen vannacht!

Overigens is dat gebrek aan rust niet zo heel veel anders bij moeders die kunstvoeding geven, alleen heeft het dan misschien minder betrekking op je lijf en dat is natuurlijk weer wel een beetje anders. Het is gewoon een hele zware periode, die eerste twee, drie maanden. Maar dat gaat echt anders worden oftewel: je slaapt niet om heel andere redenen

belana: Wat een onwijs lieve reactie! Fijn om te lezen
  zondag 26 augustus 2007 @ 21:26:56 #144
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_52708930
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:00 schreef Stiemie het volgende:

ik probeerde je een pm te sturen heb je die niet geactiveerd?

groetjes
  zondag 26 augustus 2007 @ 21:50:06 #145
24188 Belana
kloon van belana
pi_52709857
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:09 schreef owlet het volgende:

belana: Wat een onwijs lieve reactie! Fijn om te lezen
nou, als tegenwicht ook, want ik vind dit dus gewoon een top topic en er is te vaak commentaar. ik heb vorig jaar ook zo veel steun gehad, ook toen het niet lukte en ik heb zo'n bewondering voor het doorzettingsvermogen van mensen en ook denk ik achteraf dat ik een lactatiekundige had moeten raadplegen en dat die raad hier gegeven wordt is zo goed. zeker dat begin kan zo zwaar zijn en dan is die steun zo fantastisch! van die dingen dus
stormy waters...
sailin'
pi_52710166
Ik kom alvast even meelezen hier, heb de jongens 7,5 maanden en 9 maanden gevoed en wil er dit keer ook minstens 9 maanden mee doorgaan. Zat net wat foto`s en filmpjes terug te kijken en heb er al weer helemaal zin in
Saartje
pi_52710333
Belana.

Stiemie, ik weet niet of het kan, maar is het mogelijk dat je man/vriend/weet-ik-wie Linde 's nachts brengt zodat jij wat meer rust hebt? Voor mij scheelde het heel veel als ik niet 'helemaal' uit bed moest naar de babykamer om Anna te halen. Als ze erg veel krampjes had, heb ik naast haar geslapen, op een matras op de grond. Dan kon ze zo drinken en hoefde ik niet echt wakker te worden, dat was ook makkelijk.

Je kunt de eerste melk weg laten lopen, dan schrikt ze misschien niet zo?

Wat het kolven betreft: Linde zal nog niet zo heel veel drinken, als je probeert bv 's ochtends voor de voeding een beetje te kolven, dan kun je langzaam wat voorraad opbouwen en het is handig voor als je weer moet gaan werken om dat 's ochtends te doen. Als je weer gaat werken dan.
*OUD heilige*
pi_52712455
Stiemie succes!! Hier de eerste weken ook problemen gehad met juist teveel melk, Pepijn verslikte zich voordurend en liet vaak los om dan te gaan krijsen. Dat "blokvoeden" wat ik hier als tip kreeg werkte bij ons onwijs goed!! Nu is hij 8 weken en heeft veel meer kracht om te drinken en af en toe zelfs aan 1 borst niet eens meer genoeg . En ondertussen laat hij zelf ook meer tijd tussen de voedingen zitten. Overdag meestel zo'n 3 uur ertussen, en 's nachts vaak 4. Dat zal bij Linde vast ook goedkomen!
Het is een goed excuus om lekker vaak lui op de bank te gaan zitten met wat te drinken erbij, en anderen nog lekker voor je te laten zorgen.

Iemand tips bij pijnlijke plekken

Ik heb onderin mijn linkerborst sinds afgelopen nacht een pijnlijke plek zitten. Niet hard, beetje warm.
Helemaal leegkolven, heet douchen, masseren en dan weer leegkolven hielp allemaal niet.
Pepijn flink aan die kant laten drinken ook niet. Dus wat nu

Donderdag voor het eerst weer colleges en practica, en dan dus ook voor het eerst buitenshuis kolven. Kolfruimte is geregeld. Zelfs een koelkast!!
Thuis gaat het super kolf 's morgens na de ochtendvoeding 100-200ml voor mijn diepvriesvoorraad. En 's avonds tussen de 150 en 225 als Pepijn uit de fles drinkt.
Die drinkt dan ook al zo 150ml weg... de kleine bouwvakker
pi_52718784
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:26 schreef klein_spookje het volgende:

[..]

ik probeerde je een pm te sturen heb je die niet geactiveerd?

groetjes
Oei ik wist helemaal niet dat dat hier kon. Heb het inmiddels gevonden en geactiveerd!
pi_52718818
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 21:09 schreef owlet het volgende:

[..]

Niet verlegen worden hoor! Ik denk dat heel veel moeders in dit topic je problemen herkennen en daarbij ook hebben gemerkt dat de situatie na een paar weken weer zo anders kan zijn dat je je niet meer voor kan stellen dat je je ooit zo onzeker hebt gevoeld! Succes, hopelijk kan je wat rust krijgen vannacht!

Overigens is dat gebrek aan rust niet zo heel veel anders bij moeders die kunstvoeding geven, alleen heeft het dan misschien minder betrekking op je lijf en dat is natuurlijk weer wel een beetje anders. Het is gewoon een hele zware periode, die eerste twee, drie maanden. Maar dat gaat echt anders worden oftewel: je slaapt niet om heel andere redenen
Nu kan ik me echt nog niet voorstellen dat ik straks misschien eens ontspannen kan gaan borstvoeden. Tot nu toe is het al bijna 6 weken geklooi.

Eerst moesten we met een spuitje voeden omdat mijn tepels helemaal stuk waren gegaan van het voeden in het ziekenhuis (Je krijgt je baby in je armen om te gaan voeden maar niemand zegt hoelang dat dan moet. Dus ik ben braaf blijven voeden tot er weer iemand langskwam -> Zo'n 30 - 40 minuten per borst. Met als gevolg hele kapotte en bloedende tepels met kloven dus een tepelhoedje gekregen.) Thuis lukte het voeden ook nog niet echt vanwege de kloven dus begonnen met fingerfeeding met zo'n spuitje.
Vervolgens begonnen met borstvoeden met een tepelhoedje. Ik durfde niet zonder te voeden omdat dat pijn deed. Na een maand bleek dus dat Linde niet enorm veel darmkrampjes had maar dat ze gewoon al die tijd al vreselijke honger had omdat ze met da tepelhoedje niet genoeg binnenkreeg. Inmiddels via de lactatiedeskundige geleerd zonder hoedje te voeden maar dat moeten we nog goed oefenen en nu dus weer het probleem met te veel melk Ik moet zeggen dat de lol van het borstvoeden er inmiddels wel een beetje flink aan het afgaan is bij mij en Linde...

Ik durf nu ook niet meer zo goed en ben weer aan het kolven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')